Kristoffersson Motorsport 2001
Dramatik i mängd när Colciago blev mästare i STCC
Att denna helg skulle avslutas med sådan dramatik, hade nog ingen kunnat föreställa sig. Alla tänkbara scenarion hade ritats upp, diskuterats och förkastats.
Det första av dagens heat genomfördes dock utan den nämnda dramatiken. Roberto Colciago och Tommy Kristoffersson lyckades redan på det första varvet skaffa sig en lucka till de bakomvarande bilarna. Det enda orosmolnet som kunde förhindra en dubbelseger, dök upp redan på det andra varvet. Efter det att några bilar åkt av banan skickades en Safetycar-bil ut för att samla ihop fältet och samtidigt sänka farten.
När fältet åter släpptes iväg så drog Roberto omedelbart upp ett rasande tempo. Den enda som lyckades hänga med var Tommy Kristoffersson, samtidgt som han då kunde hålla ett vakande öga bakåt och bevaka de båda KMS-bilarnas placering.
- Jag gjorde ett bra race, Roberto en ännu bättre. Det kändes bra att kunna ligga bakom Roberto och bara se till att ingen kom ifatt oss, säger Tommy Kristoffersson.
Den stora dramatiken stod dagens andra heat för. Som sagt så hade, som man trodde, alla scenarior målats upp. När första varvet var avverkat så såg det riktigt nattsvart ut för KMS-teamet. Roberto fick redan i första kurvan en smäll bak på bilen så han snurrade av banan. Han lyckades ta sig upp igen och nu började klappjakten.
Placering för placering tog sig Roberto upp genom fältet för att inför depåstoppen befinna sig på en sjätteplats. Stoppet genomfördes på allra bästa sätt och teamet kunde trots den mörka inledningen, nu skönja ett ljus i tunneln.
När sen de andra förarna antingen fick tekniska fel eller drog på sig domarnas uppmärksamhet, så var förarmästerskapet åter inom räckhåll för Roberto. De åtta sista varven blev sen en riktig nagelbitare man inte rekommenderar till nervsvaga.
Roberto körde i mål på en tredje plats, vilket tack vare andra förares misstag räckte för att säkra förarmästerskapet 2002 i The Swedish Touring Car Championship.
- Jag är glad och stolt, framför allt för KMS och Audis del, att jag för andra året i andra i rad lyckades köra hem mästerskapet. Det känns extra bra när detta också är sista året med dessa Super Touring-bilar, avslutar Roberto.
02-09-01 KMS STCC-rapport från Falkenberg
Första heatets karaktär blev som många förutspått. Den höga genomsnittshastigheten, tillsammans med banans sträckning, bidrar inte direkt till några "door to door" kamper. De tre i toppen ryckte åt sig en ledning tidigt i heatet och den stora fighten utspelades lite längre ner i fältet.
Mellan Magnus Krokström, Roberto Colciago och Tommy Kristoffersson utspelade det sig en kamp i den högre skolan loppet igenom. Roberto gjorde ideliga försök att stressa Magnus till ett misstag, något som aldrig hände.
- Jag försökte verkligen med alla knep, men Magnus hade lite bättre fart i bilen och mina straffkilo kändes verkligen tunga i det här heatet. Som tur är får jag kasta ur dom till nästa, säger Roberto.
Tommy låg hela tiden tätt bakom Roberto och fick på nära håll se deras kamp.
- Jag trodde en stund att Roberto skulle lyckas med sin omkörning. Då hade jag också kunnat sätta klorna i Krokström. Bilen gick mycket bra och det bevisar inte minst att jag hade femte bästa tid i heatet, analyserar Tommy.
Marius:
- Det gick OK. Jag hade bra fart i bilen, men jag hamnade lite för mig själv och fick aldrig någon att fightas med. Nu ser jag verkligen fram emot nästa heat.
I andra heatet kan man verkligen säga att luften gick ur våra bilar, punktering vänster bak på både Robertos och Tommys bilar. Även på Marius bil var det problem med samma däck.
- Däcket hade troligtvis inte hållit ett varv till. Det var totalt slut, säger Daniel Amnell däckansvarig på Marius bil.
Det verkliga problemet är att med den enligt reglementet bestämda straffvikt vi har från början (95 kg), så håller inte däcken. De är inte gjorda för den extravikt vi tvingas åker runt med, det blir självklart enorma belastningar.
Bortsett från däckproblemet, så började det andra heatet riktigt bra. Roberto och Tommy låg i inledningen på femte respektive sjätteplats, det skiljde endast 10 sekunder mellan första och tionde bil på det tionde varvet.
- Det kändes bra i början, jag hängde med bilarna framför. Efter däckbytet så började jag verkligen köra för en bra placering. Men halvvägs in i heatet kände jag att däcken tog mycket stryk och det beror troligtvis på den vikt vi släpar runt på.
- Nu är det riktigt tätt i mästerskapstabellen så det blir en intressant final på Mantorp om två veckor, säger Roberto.
Tommy:
- Jag upplevde det på samma sätt som Roberto. Snabb bil, körningen fungerade bra och ett väl genomfört depåstopp. På det 25:e varvet får jag sen min punktering, så det var bara att parkera bredvid banan.
- Tack vare problemen med däcken i det andra heatet, så blev inte helgen riktigt vad vi tänkt oss. Men det är bara att ta nya tag och finalen kommer att bli en riktig rysare, avslutar Tommy.
- Jag hade samma problem. Däcken tog helt slut och bilen var väldigt svårkörd på slutet, tråkigt tyckte Marius trots sina åttonde plats.
02-08-18 Kristoffersson Motorsport Racerapport Gelleråsen
Efter helgens drabbningar på tropiskt varma Gelleråsen, så toppas mästerskapstabellen fortfarande av Roberto Colciago.
Förutsättningarna inför helgens första race, det kortare sprintracet, var riktigt bra. Roberto hade kvalat till sig en position i tredje startruta och Tommy Kristoffersson den femte. Det betyder att innerspåret i första kurvan var vikt för deras del, bakom den hermelinsnabba Hondan med Tomas Engström vid ratten, som startade från poleposition.
Tomas drar upp ett högt tempo redan över startlinjen och när förtsa varvet är fullbordat så ligger Roberto på fjärde och Tommy på femte en plats. Roberto börjar omedelbart att attackera framförvarande Tobias Johansson i Audi och Tommy kan bara sitta på första parkett och avvakta.
När Tobias på det femte varvet tar sig upp på andra plats, blir "Flash" genast ett hett villebråd för Roberto. Han passerar honom efter ytterligare några varv och sätter sedan upp jakten på täten.
När jakten pågår för fullt får Roberto problem vid en inbromsning och tvingas ta en omväg för att ta sig upp på banan igen. Han halkar då ner genom fältet och får åter ta upp jakten genom fältet. Tommy gjorde ideliga försök att ta sig förbi "Flash" men kom aldrig riktigt i slagläge.
I andra heatet startade Roberto från andra och Tommy från fjärde startposition, en nästan lika bra förutsättning som i det första heatet. Roberto håller sin position under de första varven och kan i lugn och ro planera var han skall sätte in stöten på ledande Tomas Engström.
Roberto passerar Tomas på det åttonde varvet, samtidigt som däckbytet för Robertos del planeras för fullt i depån. Varvet efter kör han in i depån och teamet gör ett däckbyte som hör till säsongens snabbaste. Resten av heatet blev en ren defilering för Robertos del.
Tommy däremot fick problem redan i starten med bilar som körde på honom från alla håll. När han sen på det tredje varvet får ett hårdhänt besök av en Vauxhall, som demolerar hela höger sida på bilen, blir bilen nästan okörbar och Tommy bestämmer sig några varv senare för att bryta loppet.
Ett stort glädjeämne i detta det andra heatet var Marius Erlandsen. Han krigade hårt med konkurrenterna och passerade både "Flash" och Jan Lindblom på vägen till sin slutliga femteplats. Bra jobbat!
Roberto:
- Första heatet inleddes bra för min del. Det var hård körning från början, men jag lyckades ta mig upp på tredje plats på det åttonde varvet.
- När jag några varv senare närmar mig Eje-kurvan, så märker jag att något inte står rätt till. Det gick inte att växla ner ordentligt, så jag fick ta ett nytt spår bredvid banan och det tog lite för lång tid.
- Andra heatet däremot gick helt enligt planerna. Efter ett riktigt snabbt däckbyte så kändes det som om segern var min, jag kände mig aldrig hotad, avslutar Roberto.
Tommy:
- Jag måste vara nöjd med första heatet, det andra däremot kan vi väl glömma direkt. Jag blev ordenligt påkörd flera gånger och inställningarna på bilen ändrades, då blir mycket det svårkört.
- För teamet som helhet så måste vi vara relativt nöjda. Roberto behåller ledningen även om den krympte något.
- Sen lyckas ju Marius riktigt bra i andra heatet. Det var kamp om placeringarna och det var trevligt att se.
Marius:
- Det här var kul. Alla motgångar tidigare under säsongen är som bortblåsta när man får till ett bra resultat.
- Det var tufft hela racet igenom, det gick inte att slappna av någon gång. Jag hade en lång fight med några medtävlare och det känns extra skönt att dra längsta strået i en sån batalj.
02-08-13 Kristoffersson Motorsport på "Mammas gata"
Nu är vi åter tillbaka på "Mammas gata", Gelleråsbanan utanför Karlskoga. Vi har många härliga minnen från Gelleråsen under de gånga STCC-säsongerna, då inte minst de framskjutna placeringar som våra förare presterat.
Vi har faktiskt hittills sen säsongen 2000 varit på pallen inte mindre än 13 gånger på Gelleråsen. 5 segrar, 5 andraplatser och 3 tredjeplatser, ett mycket bra facit.
Inför kommande helgs tävlingar skall vi göra allt vi förmår, för att bättra på den statistiken ytterligare.
Tommy Kristoffersson:
- Visst har vi många härliga minnen från Gelleråsen, det är ju dom man kommer ihåg bäst. Men gräver man lite djupare i arkiven så har även vi drabbats av en del bakslag.
- I år har det varit lite konstiga domslut och tekniska problem, som hindrat oss från att plocka mer poäng än vi hittills lyckats med.
- Från i fjol minns vi väl alla hur säsongen kunde ha slutet tvärt för Robberto. Han blev ju utsatt både för stenkastning och hot om stryk, avslutar Tommy med ett leende på läpparna.
02-06-09 Historien upprepar sig för Kristoffersson Motorsport
Bra resultat i första heatet, konstiga domslut och tekniska problem som spolierar framskjutna placeringar i det andra.
- Det stämmer, säger en mycket upprörd Tommy Kristoffersson. Att grejorna kan gå sönder det vet vi och det får man leva med. Men när händelser på banan uppfattas och bedöms fel, då kan det kännas lite väl tungt.
Det första heatet genomfördes utan några större dramatiska händelser. Några platsbyten skedde dock under heatet, men startuppställningen stog sig i stort sett ända in i mål.
- Några fighter blev det allt och hade det bara varit några varv till, så hade jag tagit mig förbi Nicklas Karlsson och hamnat på pallen, säger Tommy.
Roberto låg i bakre kofångaren på Tomas Engström under de sista varven. I mål skiljde det endast 0,44 sekunder.
- Jag var riktigt nära på slutet, men det räckte inte ända fram. Jag trodde att han skulle köra slut på sina däck tidigare, men de verkade hålla hela heatet, kommenterar Roberto.
Marius Erlandsen fick tråkigt nog se sista delen av heatet från depån.
- Jag bromsade lite för sent i en kurva, stötte till bilen framför och då skadades en oljeslang. Så det var bara att svänga in i depån.
Dramatik var det desto mer av i det andra heatet. Redan på det första varvet passerar Roberto Tomas Engström i Eje-kurvan, den långsammaste kurvan på banan.
- Jag gjorde en liten luring på Tomas. Jag bromsade sent i ytterspår för att han skulle stänga till där, då tog jag en snävt spår ut ur kurvan och kunde enkelt accelerera mig förbi honom.
- Tråkigt nog så går min motor sönder på samma ställe redan nästa varv. Motorhaveriet gör att alla mina fyra hjul står still, så det var inte lätt att överhuvudtaget hålla bilen i rätt riktning.
- Tomas kör då på mitt bakhjul och snurrar av banan. Han ville sen ha det till att jag försökt stänga honom avsiktligt, lite märkligt tycker jag, säger Roberto.
Tommy råkar i detta heat ut för samma sak som på Knutstorp för två veckor sedan. Även denna gång tilldöms han ett Drive-Thru straff.
- Jag har tagit innerspår på Janne Lindblom in i första kurvan, då svänger han in för att försöka "Stänga dörren" när jag redan är uppe jämsides med honom. Jag kan ju inte helt plötstligt bara försvinna och gå upp i rök, även om det känns som det enda rätta just nu, säger en MYCKET besviken Tommy Kristoffersson.
Marius kan denna gång köra hela heatet och har periodvis några hårda duster.
- Det funkade riktigt bra i det andra heatet. Jag gjorde ett tidigt däckbyte och fick efter det upp en bra fart. Det var inte heller så långt upp till femteplatsen, säger Marius.
02-06-05 KMS Motorsport: Göta Petter! - poängfattig helg på Knutstorp
En helg där teamet presterar ett näst intill felfritt arbete, bilarna ligger som strykjärn på banan som ringlar sig som en orm i den skånska myllan. Förarna är så taggade och fulla av självförtroende att Mike Tyson skulle framstå som en ängslig blekfis. Allt detta resulterar i en inte allt för diger poängskörd och det på Knutstorp, en bana som passar oss som handsken.
Allt började på absolut bästa sätt, snabba tider och med i toppskiktet vid varje tillfälle vi var på banan. Fina kvaltider och därmed framskjutna startpositioner.
I första loppet fick jag en tillrättavisning av Herr Domare för att jag passerat Engströms snabba Honda. Som vanligt vid en sådan situation var vi väl inte helt överens, varken domare, Engström eller jag. Låt oss inte gå in närmare på det utan bara konstatera att vi alla inblandade var lite av förlorare. Från sista plats till fjärde var ändå rätt OK.
Att leda ett STCC heat med över 5 sek, lockas in i ett koncentrerat och behärskat lyckorus, för att sedan bryskt väckas upp av en trilskande bil som vägrar låta dig fortsätta, det är hårt det är verkligen stenhårt.
Jag vet inte riktigt hur det skulle kunna förklaras, men jag tänker tillbaks till den ljuva ungdomen när jag bodde i mitt pojkrum hemma hos mina föräldrar, var ute och jagade min blivande fru på lokal och diverse tillställningar i västra Värmland.
Träning är då man förbereder sig, försöker skapa rätt balans, lära sig de speciella egenskaper man senare kommer att ställas inför och måste ta hänsyn till. På kvalet gäller det att ha rätt inställning, satsa allt på ett kort och på en mycket begränsad tid skapa sig de rätta förutsättningarna inför det stundande racet.
När man kommit så långt att man lyckats "placera objektet på racerbanan", är själva racet naturligtvis oförutsägbart, trots att man alltid har vissa önskescenarion framför sig. Om man lyckas överleva den svåra starten gäller det att våga satsa, satsa hårt men ändå inte för hårt, vilket i värsta fall kan leda till avbrutet race.
Om man så efter ett tag verkligen lyckas komma i slagläge, ett läge där man hittar den rätta känslan, där man färdas i ett lyckorus och känner att man verkligen närmar sig målet. Då just då, när målet som man så länge kämpat för är så nära, hör man någon av ens föräldrar med raska och skrämmande steg närma sig "racerbanan". Göta Petter!
Så känns det att sitta i en trasig racerbil i gröngräset på Knutan och se på när de tidigare akterseglade konkurrenterna susar förbi en efter en. Racet är slut och det på grund av att något man själv inte kan styra över. Tur att man är gammal och vet att det är precis så här det är i racing, eller i nästan all sport för den delen. Sport är bara rättvis när man vinner.
Nu är det dags för Gelleråsen utanför Karlskoga, en bana som vi har goda minnen från. Om man skall hitta något positivt med tävlingen på Knutstorp så är det att våra resultat inte tilldelar oss någon extravikt i våra redan nedtyngda bilar. Med tomma viktlådor skall det bli trevligt att ta sig an Gelleråsens skiftande bansträckning. Motiverade chaufförer och en samling taggade meckar väntar på Er!
Ps. För Er som inte visste kan jag bara upplysa Er om att jag idag är gift och har två barn, så förr eller senare kommer man att klara hela loppet, för det vet jag.
Välkomna
KMS/Tommy K
02-05-26 Ömsom vin ömsom vatten för Kristoffersson Motorsport
Dagens första heat inleddes med en liten incident i första kurvan, de inblandade var Tobias Johansson i Audi och Edward Sandström. Nicklas Karlsson öppnade starkt och fick tidigt en ledning på några billängder.
Tommy Kristoffersson attackerade tidigt Tomas Engström för ett försök att överta andraplatsen. Efter den lyckade omkörningen tilldöms Tommy ett Drive-Thru straff.
- Jag satte in min attack i vänstern efter hårnålen. Jag var uppe jämsides med Tomas när han styr in i mig. Han såg troligtvis aldrig att jag kom på innern. Jag kom efter straffet ut på en sjunde plats och fick verkligen kriga mig till fjärdeplatsen. Sen står jag i poleposition i Feature-racet och det känns väldigt bra, säger Tommy.
Roberto kunde då efter Tommys Drive-Thru sätte tänderna i Nicklas Karlsson på förstaplatsen.
- Jag gjorde mig ingen brådska i inledningen av heatet, min chans skulle komma. På det tionde varvet bromsade jag mig förbi Nicklas i första kurvan, helt utan dramatik säger Roberto.
KMS:s tredjebil med Marius Erlandsen vid ratten lyckades undvika förstakurvans lilla krasch.
- Hur jag missade det vet jag inte. När det sen efter några varv hade lugnat ner sig, så var jag ett tag uppe på fjärde plats. Jag var av banan vid ett tillfälle och halkade då ner till en slutlig sjundeplats. Det går i alla fall framåt, kommenterar Marius första heatet.
Det andra heatet blev precis så dramatiskt som alla hade räknat med. Tommy byggde upp en komfortabel ledning från sin poleposition. På det sjätte varvet, när planeringen för hjulbyte var i full gång, så händer något med Tommys bil.
- Riktigt vad som hände vet jag inte. Troligtvis gick något sönder i transmissionen, bilen slutade bara att driva, förklarar Tommy besviket.
Roberto hade inget flyt i detta heat. Först blir han bestraffad med ett Drive-Thru straff för att ha tjuvstartat. Sen även en Stop and Go för en trängning av en medtävlare.
- Inte riktigt min dag idag. Jag kan inte påstå att jag håller med domarna direkt, men det är tufft här och då måste men alltid vara på hugget, säger Roberto.
Marius fick med sig två sjundeplatser hem idag och är inte helt missnöjd.
- Nejdå, det går bättre och bättre. Bilen fungerade riktigt bra i andra heatet och jag gör en snabbare varvtid än Mattias Andersson på andra plats, avslutar Marius.
02-05-12 Roberto Colciago 1:a och 2:a i STCC
Efter en start från pole-position i det första heatet, drar Roberto Colciago upp ett rasande tempo redan från början.
Tempot i inledningen, var från många av förarna rena kval-tempot. Roberto bygger upp en ledning i början, som efter fem varv växt till nästan en sekund. Då kommer det en kort lätt regnskur som gör banan cirka 4-5 sekunder långsammare.
- Regnskuren gjorde banan lite hal, så vi alla fick dra ner lite på tempot. Bilen gick bra från start och jag är verkligen nöjd med segern i första heatet, säger Roberto.
Längre ner i fältet har då Tommy Kristoffersson börjat sin klättring uppåt i fältet. Från sin åttonde startposition har Tommy kryssat sig fram genom fältet och bromsat sig förbi både en Opel och några Vauxhall-bilar. När sen Edward Sandström tvingas bryta så är Tommy uppe på en fjärde plats, som han sedan håller in till mållinjen.
- Jag tycker jag fick till en bra start och kom igång med ett tempo som är bra för ett helt heat. När jag sen gör några fina omkörningar, samtidigt som några förare kör bort sig, så känns det bra att knipa fjärdeplatsen i premiärheatet, säger Tommy.
Marius Erlandsen som startat från elfte ruta, ligger och krigar för bättre placeringar när sidorutan i förardörren ramlar ner.
- Jag försöker själv dra upp rutan men lyckas inte med detta. Jag går därför i depå för att fixa rutan innan jag får teknisk flagg. När jag väl är ute på banan igen är jag ohjälpligt sist, cirka en minut efter övriga fältet. Det blev till att köra sitt eget race i ingenmansland, säger en moloken Marius.
02-05-09 Kristoffersson Motorsport och ännu en säsong i STCC
Välkommen till Kristoffersson Motorsport och ännu en säsong med svensk racings kungaklass, The Swedish Touring Car Championship, STCC. , Ända sedan målgång i finalen förra säsongen, så har arbetet pågått för att få allt på plats till premiären nu i helgen.
- Ja det är riktigt, säger Tommy Kristoffersson. Vi har jobbat väldigt hårt under vintern. Det går inte att luta sig mot gamla segrar och tro att saker och ting löser sig på egen hand.
Tittar vi tillbaka på förra säsongen så kan vi väl alla minnas både täta och tuffa race. Ibland när känslorna och adrenalinet svallade som mest, så såg man egenskaper hos en del förare som skulle gjort Lillen Eklund avundsjuk.
- Det var nog inte så farligt. Alla förarna är riktiga tävlingsmänniskor och vill givetvis vinna. Då svallar känslorna över ibland. Vi ser ju att sånt händer i alla sporter i dag, inte minst i hockey VM, fortsätter Tommy.
Hur ser då teamchefen på kommande säsong?
- Det kommer att bli en ännu tuffare säsong i år. Striden om topplaceringarna i heaten kommer att bli hård, inte minst på grund av däckbytet som vi skall genomföra i det andra, något längre feature-racet.
- Där måste teamet var samtränat till max så att depåstoppet klaras av på så kort tid som möjligt. Den tid man eventuellt förlorar där, är nog nästan omöjligt att köra in ute på banan.
På frågan var ribban ligger i år så svarar Tommy.
- Givetvis siktar vi på att kriga om totalsegern i år också. Att det blir svårt det vet vi, men det är ju det som peppar upp en, utmaningen.
Än en gång hjärtligt välkomna till Kristoffersson Motorsport och STCC-säsongen 2002.
"Framgång är ett resultat,, inte ett mål."
Mästerskapstabell 2001
1. Roberto Colciago 192 poäng, 2. Janne "Flash" Nilsson 157 poäng, 3. Jens Edman 154 poäng, 4. Tommy Kristoffersson 151 poäng, 5. Carl Rosenblad 139 poäng, 6. Pontus Mörth 109 poäng, 7. Mattias Andersson 97 poäng, 8. Tobias Johansson 84 poäng
Märkesmästerskapet 2001
1. Audi 226 poäng, 2. Volvo 205 poäng, 3. Nissan 190 poäng, 4. Opel 115 poäng, 5. Honda 98 poäng
02-01-05 KMS testrapport Mantorp Park
På valborsmässoafton genomfördes det sista officiella testet inför premiären i STCC om två veckor. Temperaturen var inte nämnvärt högre än vid förra testtillfället på Ring Knutstorp. Dock var det betydligt mer vårlikt när solen tittade fram mellan molnen. Ett kort men kraftigt skyfall blev det också strax efter lunch, så vi kände oss som hemma när det gäller försäsongstester på Mantorp Park.
Roberto visade återigen att vinterns vila inte påverkat hans körning negativt.
- Jag kan inte vara annat än nöjd. Jag gjorde bättre tider i dag än vad jag klarade av någon gång här på Mantorp under förra säsongen. Att också vara snabbare än tiden för pole-position på finalen i fjol stärker också självförtroendet ytterligare, kommenterar Roberto dagens övningar.
Tommy Kristoffersson:
- Vi fick verkligen en riktig genomkörare i dag. Teamets tre bilar körde sammanlagt över 200 varv under dagen, så nu har vi massor av nyttig information att analysera inför premiären.
För Marius Erlandsens del går det bara bättre och bättre.
- Ja det måste man väl säga. Det är ingen lätt omställning att köra en Super Touring bil. Jag har fått tips av Tommy och Roberto om att man måste köra väldigt aktivt i en sån här bil, inte bara "åka" med. Det tar en stund att få till allting men det kommer, var så säker, avslutar Marius.
Testresultat:
1. Roberto Colciago Audi 1,19,21, 2. Edward Sandström Volvo 1,19,28, 3. Nicklas Karlsson Vauxhall 1,19,36, 4. Janne "Flash" Nilsson Volvo 1,19,47, 5. Tommy Kristoffersson Audi 1,19,78, 6. Tomas Engström Honda 1,19,85, 7. Tobias Johansson Audi 1,19,90, 8. Mattias Andersson Opel 1,20,09, 9. Janne Lindblom Vauxhall 1,20,31, 10. Magnus Krokström Volvo 1,20,48, 11. Marius Erlandsen Audi 1,21,46, 12. Anders Hammer Audi 1,21,71
Nu genomförs dom sista förberedelserna inför premiären i STCC som körs på Mantorp Park 11-12 maj.
02-04-13 Colciago snabbast i STCC-test på Ring Knutstorp
Det första officiella STCC-testet för året, det på Ring Knutstorp utanför Helsingborg i Skåne, bjöd på ett för årstiden vanligt väder. Kallt, snålblåst och med regnet hängande i luften.
Teammedlemmar och tillresta intressenter hade klätt sig varma med både mössa och vantar. Om man ansträngde sig tillräckligt mycket så kunde man säkert även skymta en och annan långkalsong under byxbenen.
Frampå dagen steg dock temperaturen till för årstiden behagliga 12-13 grader och förarna började prestera riktigt bra tider. Dagens snabbaste tid sattes faktiskt redan under de första timmarna, då kvicksilvret ännu inte hunnit upp i 10 grader.
- Det känns bra att efter vinterns uppehåll visa att snabbheten finns kvar, både i mig och i bilen, kommenterade Roberto Colciago dagens snabbaste tid 59,942. Så fort har aldrig en Super Touring-bil kört runt Ring Knutstorps krokiga bana.
Tommy Kristoffersson:
- Robban har ju för vana att imponera på oss. Det här bevisar ju bara att han tydligen alltid har ett ess i rockärmen.
- För egen del så gick det riktigt bra. Efter en del tekniska problem på förmiddagen, kunde jag ägna eftermiddagen åt att ställa in bilen och att köra av mig rattrosten. Fjärde tid idag får jag vara nöjd med.
- Sen har vi vårt nytillskott fra Norge, Marius Erlandsen. Han genomförde dagen som det var tänkt, att komma tillrätta i bilen och att få mycket körtid. Det tar tid att lära sig en sån här bil, det är inte bara att gasa och prestera topptider första gången man sitter i bilen, avslutar Tommy sin analys av dagen.
Testresultat:
1 Roberto Colciago Audi 59,942, 2 Janne "Flash" Nilsson Volvo 1,00,014, 3 Mattias Andersson Opel, 1,00,382, 4. Tommy Kristoffersson Audi 1,00,441, 5. Tobias Johansson Audi 1,00,546 , 6 Niklas Karlsson Vauxhall 1,00,639, 7 Edward Sandström Volvo 1,00,832, 8 Jan Lindblom Vauxhall 1,00,875, 9 Tomas Engström Honda 1,01,096, 10. Anders Hammer Audi, 1,01,471, 11 Marius Erlandsen Audi, 1,01,785, 12. Magnus Krokström Volvo 1,02,104
Nu är det drygt två veckors uppehåll till nästa test som går av stapeln på Mantorp Park 29-30 april.
02-02-12 KMS och Audi kör trebilsteam i STCC 2002
Roberto Colciago, Tommy Kristoffersson och Marius Erlandsen, det är de regerande mästarna i Audis lineup för stundande STCC säsong. KMS stärker därmed sina positioner ytterligare och kommer till start med hela 3 stycken potenta Audi-bilar.
Succèn STCC växer och med den också Kristoffersson Motorsport. KMS som i år kommer till start med hela tre stycken knallgula Audi A4 Quattro. Den framgångsrika konstellationen Colciago - Kristoffersson fortsätter och får intressant sällskap av nya och relativt okände norrmannen Marius Erlandsen.
Mattias Ekström är sedan tidigare kontrakterad för KMS och fortsätter i den tyska DTM serien.
- Vi är mycket nöjda med att presentera det här upplägget. Vår målsättning har hela tiden varit att stärka vår position inom motorsporten och att hitta attraktiva lösningar för våra trogna samarbetspartners. Med Mattias och delar av teamet kvar i DTM håller vi fin kontakt med Audi Sport och internationell racing. Att vi har kvar det vinnande teamet från förra året med Roberto i spetsen och till det också har en ung lovande norrman i teamet vidgar vyerna ytterligare, säger Tommy Kristoffersson på KMS.
Det har ryktats om Europa-serien för Colciago men han väljer ändå till sist att stanna i Sverige och KMS.
- Jag har haft en del anbud från olika håll det stämmer. Att jag stannar i Sverige beror på att jag trivs väldigt bra med teamet, de gav mig möjligheten att vinna serien. Det är en bra serie med många duktiga förare, och så har Ni en så fantastisk publik i Sverige, säger Roberto Colciago.
Kristoffersson själv då som gjorde sitt bästa år förra året och faktiskt slogs om titeln ända in på mållinjen.
- Förra året gick riktigt bra, jag hade ett kanonteam på min bil där alla var hungriga och ville prestera. Alla vill fortsätta och känner att vi har mer att ge, själv är jag mycket motiverad för ytterligare ett år. STCC är stort och jag vill vara med på banan, säger Tommy Kristoffersson.
Statusen på Colciago och Kristoffersson känner de flesta till men det kommer att bli intressant att se vad unge Erlandsen kan prestera. Marius har sin skolning som formelbils-förare men har också prövat på div karossklasser nu senast i GTR med en Porsche.
- En jättechans för mig så klart att få en styrning med Audi och KMS. Det kommer att bli tufft det vet jag men jag är otroligt motiverad för uppgiften. Jag har kämpat hårt för att få den här chansen och kommer att göra mitt bästa. avslutar Marius Erlandsen.
www.motorsportivarmland.nu