David Walfridsson flyger mot
RM-ledning
Mer bilder från
Midnattssolsrallyt
www.eksfoto.com
Midnattssolsrallyt: Tuff sekundstrid om varje SM-poäng
Det blev en dramatisk
upplösning på Midnattssolsrallyt på
lördagskvällen. Inte förrän på den allra
sista sträckan avgjordes flera av SM-klasserna. Och det var bara
tiondelar det handlade om efter 11,5 mils körning på de
hala, snabba och svårbehärskade specialsträckorna
runt Östersund!
Den enda som inte hade några större bekymmer var Mats
Jonsson, veteranen som dominerat svensk rallysport så
många år. Mats vann hela tävlingen totalt med 20
sekunder till närmaste man:
- Vi vann - men nog hade vi bekymmer alltid. Bilen har krånglat
i stort sett hela vägen. Ärligt talat är jag
förvånad över att vi lyckats vinna, log Mats sedan
han lotsat sin väl använda WRC-Ford till slutmålet i
Östersund.
Tvåa totalt i tävlingen blev inte - vilket alla
väntat - upplandsföraren Mats Thorszelius. Mats tänkte
på SM-poängen och tog det försiktigt på sista
sträckan - att de två snabbaste förarna i Stora Grupp
N spurtade förbi var inte så mycket att göra
åt.
Stora Grupp N blev en riktig rysare. Innan sista sträckan
startade skiljde bara 0,7 sekunder mellan veteranerna Kenneth
Bäcklund och Stig Olov Walfridsson. Kenneth avslutade dock
snabbast, ökade tempot och vann klassen med 1,3 sekunders
marginal till sin argaste konkurrent.
VM-junioren Daniel Carlsson var en av helgens stora
behållningar. Daniel - som också tävlar i Stora
Grupp N - ledde sensationellt tävlingen totalt inför
omstarten, men punkterade och tappade en minut på ss 6. Men
Daniel gav inte upp utan firade sin 26-årsdag med att spurta
upp sig till en tredjeplats i klassen. Konkurrenterna Patrik
Fredriksson och Patric Carlsson fick se sig slagna med 3,9 respektive
8,5 sekunder.
En annan dramatisk strid utspelades i lilla Grupp N där
storfavoritern Per Gunnar Andersson försvann i ett tidigt skede
och överraskningen Jan Bergetorp tappade fyra minuter på
en trasig drivaxel. I stället klev Fredrik Andersson från
Ludvika och Peter Hillebjörk från Umeå fram och
levererade en stentuff batalj över varje meter. När sista
sträckan började skiljde bara 0,3 (!) sekunder mellan de
två.
- Men det var min tur att vinna, log Peter. Som gick segrande ur
striden med sammanlagt 1,7 sekunder till godo på
Dala-föraren!
En som inte hade så stora problem att vinna - i alla fall inte
på om man läser resultatlistan - var Per Johansson,
segrare i Lilla Grupp A.
- Åjo, det var allt stentufft hela tävlingen. Andreas
Eriksson åkte otroligt fort och det kändes som vi skulle
få stryk. Men så snurrade han på en sträcka
och fick motorstopp. Vi passerade strax efter och jag blev så
paff, att jag höll på att köra av i nästa
sväng.
Andreas kom igång igen och fortsatte jakten - men råkade
ut för motorstopp mellan näst sista och sista sträckan
och tvingades ge upp. Gav upp gjorde också Stoffe Nilsson
från Hässleholm, som fick vattenplaning i regnet och
åkta av alldeles innan mål.
I Grupp H segrade inte oväntat hemmafavoriten Peter Ågren.
Trots diverse småproblem blev segermarginalen till tvåan,
värmlänningen David Walfridson, hela 43,7 sekunder.
59 förare fullföljde tävlingen, som kördes under
mycket svåra förhållanden:
- Det var halt, men vägarna var suveräna. Det är rena
salsgolvet jämfört med vägarna i rally-VM,
berömde Daniel Carlsson.
Midnattssolsrallyt, Östersund.
Rally-SM. Slutställning (prel) efter 13
specialsträckor:
Totalt
1)
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.03.40,1
2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
20,3
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
21,6
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 22,7
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 27,
6) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
+ 37,6
7) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
39,5
8) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, +
43,4
9) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
48,0
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 1.24,4
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
+ 1.36,0
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.43,5
13) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 3.04,6
14) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, +
3.12,2
15) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
3.12,8
16) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, +
3.31,4
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 1.03,40,1, 2) Mats Thorszelius,
+22,7 sek, 3) Dick Wicksell, +27,8, 4) Micke Lindqvist, +37,6, 5)
Kjell Hansson/Mikael Ståhl, Haninge MK, Subaru, +4.57,3
SM-ställningen efter 4 av 6 delt
(prel): 1) Mats Jonsson, 57 p, 2) Dick
Wicksell och Mats Thorszelius, vardera 36 p, 4) Micke Lindqvist,
26.
Stora Grupp N: 1) Kenneth
Bäcklund, 1.04.00,4, 2) S O Walfridsson, +1,3 sek, 3) Daniel
Carlsson, +19,2, 4) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK,
Mitsubishi, +23,1, 5) Patric Carlsson/Leif Fredriksson, d:o,
+27,7.
SM-ställningen efter 4 av 6 delt
(prel): 1) S O Walfridsson, 54 p, 2)
Kenneth Bäclund, 37, 3) Daniel Carlsson, 35, 4) Patric Carlsson,
34.
Lilla Grupp A: 1) Per
Johansson/Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car,
1.07.11,5, 2) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK,
Seat F2 Kit Car, +1.01,9, 3) Mattias Aronsson/Håkan
Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, +2.53,9.
SM-ställningen efter 4 av 6 delt
(prel): 1) Stefan Jonsson, 72 p, 2) Per Johansson, 56, 3)
Mattias Aronsson, 46, 4) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson,
Hässleholms MK, Peugeot Supet 1600, 42.
Lilla Grupp N: 1) Peter
Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Umeå AK, Renault N2,
1.09.05,0, 2) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, d:o, +1,7
sek, 3) Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o,
+9,3, 4) Daniel Hoffman/Maria Andersson, SMK Linde, Peugeot N2,
+27,6, 5) Anders Carlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2,
+57,9.
N1:
Tobias Söderqvist/Joakim
Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 1.13.18,2 2) Tobias
Lindström/Henrik Edström, SMK Sundsvall, d:o, +29,8, 3)
Jonas Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +36,4.
SM-ställningen efter 4 av 6 delt
(prel): 1) Tobias Söderqvist, 60 p,
2) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, Renault N2, 41, 3) Per
Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, d:o, 40, 4)
Jonas Ericson, 37.
Grupp H:
1) Peter Ågren/Stephan
Falkenfjord, Jämtlands MK, Toyota 2wd, 1.08.24,3, 2) David
Walfridson/Per Wiksten, MK Ratten, Volvo 2wd, +43,7, 3) Michael
Wickström/Tomas Fredriksson, NMS Boden, Opel 2wd, +1.39,4, 4)
Anders Jonsen/Anders Wänn, SMK Dala, Ford 2wd, +1.42,5, 5)
Håkan Gustavsson/Andreas Johanson, Carlsborgs MK, Volvo 2wd,
+1.57,6, 6) Mats Lindwall/Magnus Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru
4wd, +1.58,6.
RM-ställningen efter 4 av 5
deltävlingar (prel): 1) David
Walfridson, 24 p, 2) Michael Wikström, 20, 3) Peter
Hellström, MK Kopparberg, Opel 2wd, 15.
Carleric Johansson
SS 13 Varvlopp 3 3900 m
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 2.51,5
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.52,6
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 2.53,1
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.53,2
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.53,8
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
2.55,2
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 2.55,6
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
2.56,9
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.57,9
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 2.58,8
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI,
2.58,8
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 2.59,1
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, 2.59,1
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
3.00,6
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo
V, 3.01,8
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 3.01,8
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 3.02,4
Totalt efter SS 12
1)
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.00.47,0
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 16,7
3) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
20,2
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
20,9
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 29,4
6) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
+ 35,5
7) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
40,0
8) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, +
40,9
9) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
44,2
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 1.18,7
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
+ 1.28,5
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.34,2
13) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.55,9
14) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, +
3.06,1
15) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, +
3.07,8
16) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
3.08,0
SS12 Glösa 2 4730 m
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7,
2.34,1
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.35,1
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 2.35,9
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
2.36,0
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.36,3
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 2.36,7
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
2.36,9
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 2.37,3
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
2.38,5
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 2.38,6
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 2.40,1
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 2.41,2
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.41,6
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI,
2.43,7
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 2.43,7
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, 2.44,4
SS 11 I5 2 13850 m
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7,
8.06,5
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 8.10,7
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 8.11,4
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 8.14,2
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 8.14,8
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 8.19,1
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
8.20,7
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 8.21,7
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 8.25,4
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
8.28,0
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
8.28,0
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.34,5
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 8.39,8
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 8.43,1
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 8.43,8
Midnattssolsrallyt: Mats Jonsson mot
ny seger i SM!
När bara tre sträckor
återstår att köra av SM-tävlingen
Midnattssolsrallyt ser det ut som det brukar i toppen: veteranen Mats
Jonsson har tagit över ledningen, nästan 20 sekunder
före närmaste konkurrent.
Under andra dagen i tävlingen på de snabba och
svårkörda jämtlandsvägarna runt Östersund
hände det massor i samtliga fyra SM-klasser. Det betyder att
utgången fortfarande är oviss fram till dess att
tävlingen avslutas är, vilket sker sent på
lördagseftermiddagen.
Det första som hände på lördagen var att
sensationsmannen Daniel Carlsson från Säffle slog i en
sten, punkterade och tappade 40 sekunder. Det innebar att ledningen
både totalt och i klassen försvann all världens
väg. Under dagen har Daniel kommit igen och tre sträckor
från mål hade han nått upp till femteplatsen i
stenhårda Stora Grupp N-klassen där ledningen under dagen
övertogs av veteranen Kenneth Bäcklund. Men det var tufft -
sensationellt bra körde t ex Nyköpings Patric Carlsson, som
efter 10 ss var bara drygt 8 sek bakom ledaren.
I Lilla Grupp A dominerade länge publikfavoriten Andreas
Eriksson från MK Speed. Men Andreas tappade över en minut
på ss 10 och lämnade över ledningen till Per
Johansson, som kör en un ik Saab Kit car. Trea i klassen är
Stoffe Nilsson som nu fått rejäl farft i sin nya Super
1600-bil.
I Lilla Grupp N försvann dominanten PG Andersson tidigt,. Det
var växellådan som gav upp. På samma sträcka
snurrade jagande Jan Bergetorp och knäckte en drivaxel. Torparn
tappade massor av minuter men kämpar vidare långt ned i
fältet. Ny tvåa är i stället Peter
Hillebjörk som åkt mycket fort under lördagstimmarna
och efter 10 sträckor bara hade 1,7 sekunder fram till
ledningen.
Grupp H-klassen - klassen för äldre bilar - dominerades
under lördagen av hemmaföraren Peter Ågren. Peter
hade dock en del tekniska problem och konkurrenterna med
värmlänningen David Walfridsson i täten närmade
sig alltmer. David som förresten rasade bakaxeln innan
målgång på fredagskvällen. Men ett samtal till
en farbror i Torsby löste problemet. Klockan 5 på
lördagsmorgonen levererades en ny bakaxel till
servicepersonalen, som behövde 14 minuter på sig för
att byta..
Midnattssolsrallyt, Östersund.
Rally-SM efter 10 av 13 specialsträckor: Totalt efter SS 10
1)
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 49.52,0
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 18,3
3) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
25,9
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
33,1
5) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
+ 33,8
6) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
34,3
7) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 35,7
8) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, +
37,5
9) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
50,2
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 1.07,1
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
+ 1.17,0
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.17,2
13) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, +
2.07,6
14) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.31,0
15) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, +
2.32,6
16) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
2.37,6
17) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, +
2.45,6
Klasserna
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 49.52,0,
2) Mats Thorszelius, +18,3 sek, 3) Micke Lindqvist, +33,8, 4) Dick
Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, +35,7, 5) Jan
Söderberg/Niclas Edvardsson, Mälaröarnas MK,
Mitsubishi Gr A, +3.21,1.
Stora Grupp N: 1) Kenneth Bäcklund, 50.17,9, 2) S O
Walfridsson, +7,2 sek, 3) Patric Carlsson, +8,4, 4) Patrik
Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi, +11,6, 5)
Daniel Carlsson/Mattias Andersson, d:o, +24,3.
Lilla Grupp A: 1) Per Johansson/Tony Carlsson, SMK
Trollhättan, Saab F2 Kit Car, 51.59,6, 2) Stoffe Nilsson/Pecka
Svensson, Hässleholms MK, Peugeot Super 1600, +38,0 sek, 3)
Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed, Ösmo, Ford F2 Kit
Car, +55,3, 4) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK,
Seat F2 Kit Car, +58,4, 5) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl,
NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, +2.19,7.
Lilla Grupp N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS,
Renault N2, 53.57,9, 2) Peter Hillebjörk/Roger Hillebjörk,
Umeå AK, d:o, +1,7 sek, 3) Peter Fredriksson/Max Lindkvist,
Norrköpings MK, d:o, +3,8, 4) Daniel Hoffman/Maria Andersson,
SMK Linde, Peugeot N2, +27,4, 5) Anders Carlsson/Anders Martinsson,
Säffle MC, Seat N2, +46,9.
N1: Tobias
Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF Årsunda, VW,
56.51,6, 2) Rickard Carlsson/Johan Carlsson, Katrineholms MK, d:o,
+35,6, 3) Jonas Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +45,9.
Grupp H efter 9 av 13 ss: 1) Peter Ågren/Stephan Falkenfjord,
Jämtlands MK, Toyota 2wd, 49.01,9, 2) David Walfridson/Per
Wiksten, MK Ratten, Volvo 2wd, +36,9, 3) Mikael Söderholm/Mats
Söderholm, Jämtlands MK, VW 2wd, +57,1, 4) Michael
Wickström/Tomas Fredriksson, NMS Boden, Opel 2wd, +1.07,5, 5)
Mats Lindwall/Magnus Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru 4wd, +1,30,1,
6) Anders Jonsen/Anders Wänn, SMK Dala, Ford 2wd, +1.31,2.
Carleric Johansson
SS10 Tullus 6580 m
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
3.49,9
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 3.50,6
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 3.50,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
3.50,7
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 3.51,5
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 3.51,8
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
3.54,8
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 3.56,4
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 3.57,2
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 3.57,2
Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600,
3.59,7
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo
V, 4.00,6
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 4.01,5
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
4.02,3
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 4.02,6
Peter Fredriksson, Norrköpings MK Renault Clio Sport, 4.03,7
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.04,1
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 4.04,9
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 4.05,1
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 4.05,6
Totalt efter SS 9
1)
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 46.01,3
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 17,2
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 24,9
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
26,7
5) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
30,2
6) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, +
31,0
7) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
33,2
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
+ 33,8
9) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
49,4
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 1.01,4
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
+ 1.05,4
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.10,7
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.42,1
14) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, +
1.53,4
15) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, +
2.13,5
16) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.16,1
17) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
2.24,2
SS 9 Glösa 1 4730 m
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica,
2.31,1
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.33,5
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.33,6
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 2.33,9
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
2.34,1
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.34,4
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 2.34,9
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 2.35,2
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 2.35,3
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 2.35,3
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 2.35,5
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
2.35,7
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 2.36,3
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
2.36,7
Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600,
2.36,8
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 2.38,6
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 2.38,8
Totalt efter SS 8
1)
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 43.26,1
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 17,5
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + .24,8
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
28,4
5) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
29,7
6) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, +
32,3
7) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
34,8
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
+ 34,9
9) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
50,2
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 1.01,3
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
+ 1.03,9
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.09,6
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.38,7
14) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, +
1.49,8
15) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, +
2.08,6
16) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
2.15,4
SS 8 Mällbyn 9220 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 4.54,4
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
4.55,9
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.57,3
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
4.57,5
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 4.58,1
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 4.58,2
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 4.59,1
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 5.00,3
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 5.00,5
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 5.01,7
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 5.02,7
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 5.04,5
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
5.04,7
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 5.04,9
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 5.05,2
Totalt efter SS 7
1)
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 38.31,7
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 7,4
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 20,1
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
24,3
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
25,5
6) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
28,2
7) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, +
28,6
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
+ 31,8
9) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
46,4
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 53,0
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
+ 53,6
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.03,5
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.26,6
14) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, +
1.39,0
15) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, +
1.47,9
16) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
1.53,1
SS 7 Prästskogen 8120 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 4.14,2
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
4.15,3
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 4.16,2
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 4.16,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 4.17,4
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 4.18,0
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 4.18,2
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
4.19,3
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 4.20,1
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 4.21,0
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
4.21,5
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 4.21,7
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.21,8
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 4.24,2
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 4.24,2
Midnattssolsrallyt: Daniel Carlsson
fick punktering
Sensationsmannen i
Midnattssolsrallyt - VM-junioren Daniel Carlsson från
Säffle - fick en urusel start när andra dagens
tävlande inleddes i Östersund på lördagen.
Daniel slog i en sten, punkterade och tappade 40 sekunder. Det
innebar att ledningen både totalt och i klassen försvann
all världens väg. I stället har veteranen Mats Jonsson
gått till spets, närmast uppvaktad av upplandsföraren
Mats Thorszelius.
I stora standardvagnsklassen har en annan veteran - flerfaldige
svenske mästaren Stig Olov Walfridsson - fått upp farten
på allvar. Värmlandsföraren är ny ledare efter
Daniel Carlsson, vars punktering orsakade ett fall ned till en
sjätteplats i klassen.
I Lilla Grupp A fortsätter Andreas Eriksson från MK Speed
i Nynäshamn att imponera och i Lilla Grupp N har segraren
från förra deltävlingen - Billy Johansson från
Säffle - försvunnit med drivaxelbrott. Där leder
fortfarande förhandsfavoriten, junioren Per Gunnar Andersson med
överraskningen Jan Midnattssolsrallyt blev vid omstarten en
timme försenat, sedan en fisketurist under mogontimmarna
åkt in på lördagens första
specialsträcka.
Midnattssolsrallyt, Östersund.
Rally-SM efter 6 av 13 specialsträckor:
Totalt efter SS 6
1)
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 34.17,5
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 4,8
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
16,8
4) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 16,9
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
17,9
6) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
23,1
7) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, +
24,8
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
+ 30,7
9) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 43,0
10) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
44,4
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
+ 46,3
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 56,7
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.14,0
14) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, +
1.29,0
15) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
1.32,5
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 34.17,5,
2) Mats Thorszelius, +4,8 sek, 3) Dick Wicksell, +16,9, 4) Micke
Lindqvist/ Mats Lindqvist, SMK Östgöta. Mitsubishi Gr A,
+30,7, 5) Jan Söderberg/Niclas Edvardsson, Mälaröarnas
MK, d:o, 2.04,9.
Stora Grupp N: 1) S O Walfridsson, 34.34,3, 2) Kenneth
Bäcklund, +1,1 sek, 3) Patric Carlsson, +6,3, 4) Patrik
Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi, +8,0, 5) Tobias
Johansson/Mikael Johansson, Ludvika MS, d:o, +25,2.
Lilla Grupp A: 1) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed,
Ösmo, Ford F2 Kit Car, 35.31,5, 2) Per Johansson/Tony Carlsson,
SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, +15,0, 3) Stoffe Nilsson/Pecka
Svensson, Hässleholms MK, Peugeot Super 1600, +44,2, 4) Stefan
Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +45,7,
5) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot
Super 1600, +2.19,7.
Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson,
Årjängs MK, Renault
N2,
36.22,2, 2) Jan Bergetorp/Mats Mattiasson, Offerdals MK, Seat N2,
+´31.0, 3) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault
N2, +37,8, 4) Peter Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Umeå
AK, d:o, +43,3, 5) Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings
MK, d:o, +53,4.
Carleric Johansson
SS 6 Husås 2 16450 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 7.47,2
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 7.50,7
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 7.52,5
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
7.52,5
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 7.52,9
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
7.53,3
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 7.55,9
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 7.56,7
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 7.56,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
7.58,6
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.00,0
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 8.01,7
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 8.03,5
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, 8.06,5
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 8.09,0
Totalt efter SS 5
1)
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7,
26.25,7
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 4,1
3) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 4,6
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
11,9
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
13,0
6) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 15,4
7) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
22,0
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
+ 22,5
9) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, +
25,9
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 31,3
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
+ 42,2
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 46,8
13) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, +
1.01,8
14) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.02,3
15) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, +
1.11,8
16) Johan Rudengren, Eskilstuna MK,
Mitsubishi Carisma Evo VI, + 1.14,3
17) Carina Hermansson, Skepptuna MK,
Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.18,0
18) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK,
Peugeot 206 Super 1600, + 1.34,5
19) Jan Söderberg,,
Mälaröarnas MK Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.37,5
20) Göran Nilsson,
Härnösand MK, Toyota Celica, + 1.38,8
21) Per Gunnar Andersson ,
Årjäng MK, Renualt Clio Sport, + 1.44,6
22) Stefan Jonsson, Vännäs MK,
Seat Ibitza, + 1.45,0
23) Peter Ågren,Jämtlands MK, Toyota Corolla, + 1.48,6
24) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer
Evo V, + 1.49,4
25) Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi
Lancer, + 1.55,1
26) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil,
Mitsubishi Evo 6, + 1.57,7
SS 5 Varvlopp 2 3900 m
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer
Evo 5, 2.44,8
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.45,6
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.45,6
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 2.46,0
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 2.46,7
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 2.46,8
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 2.47,7
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.48,3
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 2.48,4
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
2.48,9
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI,
2.50,9
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 2.52,0
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 2.52,6
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
2.53,2
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 2.53,3
Daniel Carlsson i ledning på
Midnattsolsrallyt !
På fredagskvällens fjärde
specialsträcka - klassiska Husås-Andviken - hände
det. Svenske VM-junioren Daniel Carlsson passerade veteranen Mats
Jonsson och gick upp i ledning totalt i Midnattssolsrallyt,
årets fjärde deltävling i rally-SM 2002. Danien som
kör en standardbetonad, 4-hjulsdriven s k N4-bil, inledde
tävlingen strålkande och la sig redan efter första
sträckan omedelbart bakom flerfaldige svenske mästaren Mats
Jonsson, som kör en betydligt vassare WRC-bil.
- Jag kör mycket bil just nu. VM i Grekland nyligen med all
träning betyder mycket. Att det är skillnad på
bilarna har inte så stor betydelse eftersom det är det
halt och svårkört på jämtlandsvägarna. Det
envisas ju med att regna emellanåt, log Daniel innan han
fortsatte ned mot kvällens avslutande sträcka, en kort
publiksträcka inte långt från Östersunds
centrum.
Över huvud taget hände det massor i de olika klasserna
under första tävlingsdagen. I Lilla Grupp A hade t ex
SM-ledande Stefan Jonsson från Vännäs problem att
hänga med hypersnabbe Andreas Eriksson, trots att Andreas
kör en av klassens minsta bilar. Och i motsvarande Grupp N-klass
var det bara storfavoriten, unge Per Gunnar Andersson, som lyckades
hålla undan för hemmafavoriten och veteraren Jan Bergetorp
som tävlar för Offerdals MK. Men avstånden var
små och det är långt kvar innan tävlingen
avslutas i Östersund sent på lördagseftermiddag.
RM-serien för äldre bilar - som startar strax bakom
SM-fältet - toppades som väntat efter 4
specialsträckor av hemmaföraren Peter Ågren.
Totalt efter SS4
1) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo
7, 23.40,1
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 3,0
3) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 3,4
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
10,3
5) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
11,9
6) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
+ 13,3
7) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 15,0
8) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
18,7
9) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, +
23,1
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 24,3
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
+ 34,6
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 39,1
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 52,7
14) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, +
56,5
15) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
58,7
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 23.42,9, 2) Mats Thorszelius,
+0,2 sek, 3) Micke Lindqvist, +10,5, 4) Dick Wicksell/Niklas
Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, +12,2, 5) Jan
Söderberg/Niclas Edvardsson, Mälaröarnas MK,
Mitsubishi Gr A, +1.19,2.
Stora Grupp N: 1) Daniel Carlsson,
23.40,1, 2) Kenneth Bäcklund, +10,3, 3) S O Walfridsson, +11,9
4) Patric Carlsson/Leif Fredriksson, SMK Nyköping, d:o, +18,7,
5) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, d:o, +23,1.
Lilla Grupp A: 1) Andreas
Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed, Ösmo, Ford F2 Kit Car,
24.32.8, 2) Per Johansson/Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab
F2 Kit Car, +7,2, 3) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson, Hässleholms
MK, Peugeot Super 1600, +18,6, 4) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand,
Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +20,4, 5) Mattias
Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot Super
1600, +55,2.
Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar
Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault N2,
25.08,7, 2) Jan Bergetorp/Mats Mattiasson, Offedals MK, Seat N2,
+5,9, 3) Billy Johansson/Mikael Jansson, Säffle MC, Renault N2,
+16,0, 4) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, d:o, +17,7, 5)
Peter Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Umeå AK, d:o,
+20,1. N1: 1) Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF
Årsunda, VW, 26.59,2, 2) Rickard Karlsson/Johan Karlsson,
Katrineholms MK, VW, +14,9, 3) Tobias Lindström/Henrik
Hedström, SMK Sundsvall, +21,1.
Riksmästerskap, Grupp H: 1) Peter
Ågren/Stephan Falkenfjord, Jämtlands MK, Toyota 2wd
25.06,8, 2) Håkan Gustavsson/Andreas Johansson, Carlsborgs MK,
Volvo 2wd, +20,5, 3) David Walfridsson/Per Wiksten, MK Ratten, Volvo
2wd, +22,1, 4) Michael Söderholm/Mats Söderholm,
Jämtlands MK, VW 2wd, +22,2 5) Michael Wikström/Tomas
Fredriksson, NMS Boden, Opel 2wd, +35,8.
Carleric Johansson
SS4 Husås 1 16450 m
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7,
7.59,4
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 7.59,8
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
7.59,8
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 8.00,2
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 8.01,6
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.03,5
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 8.05,0
Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600,
8.06,3
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 8.07,5
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 8.07,7
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
8.08,0
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 8.08,3
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 8.09,6
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 8.09,9
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 8.10,3
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
8.10,9
Totalt efter SS3
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 15.33.2
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 4,9
3) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
7,5
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
9,2
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 12,0
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
17,4
7) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
+ 19,3
8) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
25,8
9) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, +
28,4
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 31,0
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
+ 33,5
12) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
38,7
13) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 42,5
14) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, +
48,3
15) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
49,9
SS3 I5 1 13830 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 7.50,6
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 7.50,6
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, 7.55,1
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 7.56,4
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
7.56,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 7.57,2
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 7.58,8
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
8.02,1
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 8.02,5
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 8.04,7
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
8.05,0
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 8.05,2
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.07,6
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
8.10,0
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 8.12,0
Midnattssolsrallyt: Daniel utmanar
Mäster Mats!
Mäster Mats Jonsson får ursäkta - det var
ett par andra värmlänningar som imponerade mest, när
Midnattssolsrallyt inleddes i Östersund på
fredagskvällen. De två var ungdomarna Daniel Carlsson
från Säffle och Per Gunnar Andersson från
Årjäng. Båda inledde med att ta ledningen i sina
respektiva klasser. Men inte nog med det - i sina standardbetonade
Grupp N-bilar var de två dessutom fräcka nog att åka
ifrån merparten av konkurrenterna i de trimmade bilarna!
Daniel Carlsson - som kom direkt från sin JVM-start i Grekland
- öppnade imponerande och efter två sträckor var
Daniel bara 1,7 sekund efter Mats. Och juniorlandslagsmannen Per
Gunnar Andersson, som kör en 2-hjulsdriven bil i lilla Grupp N,
hade bara en trimmad 2-hjulsdriven bil framför sig. Det var
ledaren i Grupp A, Per Johansson, i en betydligt starkare Kit Car-bil
som öppnade 8,2 sekunder snabbare.
Midnattssolsrallyt pågår under två dagar och
först sent på lördagseftermiddagen har det
närmare 80 bilar starka startfältet avverkat samtliga 13
specialsträckor, som ingår i denna fjärde
deltävling i årets SM-serie.
En av hemmafavoriterna - Pether Lindblom från Offerdals MK -
drabbades av drivaxelbrott och tvingades bryta, redan på den
första sträckan. Ett par av de mer kända förarna
försvann också tidigt: Eddie Hörbing från
Degerfors i WRC-klassen och Christer Steen, Svärdsjö MK i
Lilla Grupp A.
Midnattssolsrallyt, Östersund. Rally-SM
efter 2 av 13 specialsträckor:
Totalt: 1) Mats Jonsson/Johnny Johansson, Forshaga MS, Ford
WRC, 7.42,6, 2) Daniel Carlsson/Mattias Andersson, Säffle MC,
Mitsubishi N4, +1,7 sek, 3) Micke Lindqvist/Mats Lindqvist, SMK
Östgöta, Mitsubishi Gr A. +3,1, 4) Stig Olov
Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi N4, +4,7,
5) Mats Thorszelius/Micke Nilsson, Almunge MK, Toyota WRC, +4,9, 6)
Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, +5,4
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 7.42,6, 2) Micke Lindqvist,
+3,1, 3) Mats Thorszelius, +4,9, 4) Dick Wicksell, +5,4, 5) Jari
Saarinen/Jon Magnusson, MSK Kvarnvingarna Mjölby, Ford Gr A,
+10.6. Stora Grupp N: 1) Daniel Carlsson, 7.44,3, 2) S O Walfridsson,
+3,0, 3) Kenneth Bäcklund/Joakim Gevert, Vara MK, Mitsubishi,
+7,5, 4) Patric Carlsson/Leif Fredriksson, SMK Nyköping, d:o,
+12,6, 5) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, d:o,
+14,8.
Lilla Grupp A: 1) Andreas
Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed, Ösmo, Ford F2 Kit Car,
8.11,8, 2) Per Johansson/Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab F2
Kit Car, +3,2, 3) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson, Hässleholms MK,
Peugeot Super 1600, +13,6, 4) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand,
Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +15,2, 5) Mattias
Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot Super
1600, +20,6.
Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar
Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault, 8.23,2, 2)
Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +5,3, 3)
Jan Bergetorp/Mats Mattiasson, Offedals MK, Seat, +5,5, 4) Patrik
Sandell/Pär Almqvist, Jämtlands MK, d:o, +7,5, 5) Peter
Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Umeå AK, Renault,
+10,3.
N1: 1) Tobias Söderqvist/Joakim
Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 8.57,1, 2) Jonas
Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +9,0, 3) Rickard
Karlsson/Johan Karlsson, Katrineholms MK, VW, +9,1.
Riksmästerskap, Grupp H. Efter ss 1 av
13: 1) Mats Lindwall/Magnus Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru
4WD, 5,19,6, 2) Peter Ågren/Stephan Falkenfjord, Jämtlands
MK, Toyota 2WD, +2,6, 3) Håkan Gustavsson/Andreas Johansson,
Carlsborgs MK, Volvo 2WD, +2,8, 4) David Walfridsson/Per Wiksten, MK
Ratten, d:o, +5,7, 5) Michael Söderholm/Mats Söderholm,
Jämtlands MK, VW 2WD, +8,9.
Carleric Johansson
SS2 Varvlopp 1 3900 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 2.48,9
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.49,6
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.49,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
2.49,9
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 2.50,1
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 2.50,5
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 2.51,7
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 2.52,1
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
2.52,3
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.52,4
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI,
2.52,7
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 2.53,1
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, 2.54,0
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
2.54,1
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 2.54,7
SS1 Lungre 8430 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 4.53,7
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 4.54,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5,
4.55,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 4.56,3
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 4.57,4
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.57,6
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.59,4
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 5.00,0
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 5.02,7
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 5.03,3
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
5.04,6
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 5.04,8
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI,
5.05,0
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 5.06,0
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
5.07,8
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 5.08,7
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 5.09,1
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI,
5.13,6
02-06-27
Rally-SM: 1.000 funktionärer väntar på start!
Inte mindre än 1.000 funktinärer behövs
för att klara helgens stora SM-rally - Midnattssolsrallyt med
start och mål i Östersund.
Tävlingen är kulmen på ett års intensivt
arbete. Som bland annat innefattat utbildning av var och en av de
1.000 som tjänstgör under de två
tävlingsdagarna.
- Vi utsågs till Årets Bästa Arrangör 1998 och
det är en utmärkelse som förpliktigar, säger
Sture Hernerud, ordförande i tävlingsledningen.
Midnattsolsrallyt har långa anor. Redan 1950 kördes den
första tävlingen - som då hette Svenska Rallyt till
Midnattssolen. Tävlingen kördes till och med 1964 då
den lades i malpåse. För att återuppstå 1998 -
som Midnattssolsrallyt.
Men det här är bara början. Arrangörerna har
förklarat att målet är en internationalisering av
motorsporten i regionen. Och redan nästa år har
arrangörerna blivit ombedda att arrangera en deltävling i
Rally-EM. Detta första EM-rally i Jämtland ska köras
som vintertävling redan den 27 feb - 1 mars 2003.
Östersund är alltså centrum för helgens
tävling. Flera av specialsträckorna - sammanlagt sex
sträckor - kommer att avgöras i nära anslutning till
staden vid Storsjön.
Fredagens första sträcka körs på Lungre
Motorstadion med mål nästan på serviceplatsen (ATS,
Armens Tekniska Skola) varefter man åker ett rent publikprov,
ett så kallat rallyvarvlopp, omedelbart norr om Östersund.
SS 3 ligger strax intill och är den så kallade I5-skogen,
döpt efter det gamla regementet I5.
Efter I5-skogen är det dags för en klassiker - Husås-
Andviken. Sträckan ligger utmed vägen mellan Lit och
Föllinge, användes redan under 50-talet och är en
rysare när det regnar. Och regn - det har
väderlekstjänsten utlovat för hela
tävlingshelgen! Dagens sista sträcka - ss 5 - är
ännu ett rallyvarvlopp norr om stan innan man går till
nattvila.
Lördagen börjar med ss 6, som är ännu ett
besök på klassiska Husås-Andviken, varefter man drar
vidare mot Prästskogen, som är ss 7 och som ligger strax
söder om Föllinge.
Efter ss 7 vänder rallykaravanen tillbaka till ATS för
välbehövlig service innan man fortsätter till ss 8,
Mällbyn. En sträcka som går från Mattmar
på andra sidan Storsjön upp mot Alsen.
Nästa sträcka - ss 9 - är en annan klassiker,
Klösa-Lungret. En sträcka som går från Alsen
upp mot Änge.
SS 10 är en sträcka som körs öster om
Ytterån medan ss 11 innebär ett nytt besök på
sträckan inne i I5-skogen strax norr om stan. SS12 är
Klösa Lungret-sträckan för andra gången, innan
de kvarvarande ekipagen återvänder mot Östersund
för sista gången och avslutar med ett tredje och sista
varvlopp utanför centrum.
Carleric Johansson
02-06-24 Mats
Jonsson kör för seger i Midnattssolsrallyt
- Ärligt talat vet jag inte hur många
tävlingar jag vunnit. Men jag vet att jag vann
Midnattssolsrallyt senast - det var för två år sedan
- och att jag kör för vinst även i år.
- Jag gillar vägarna i Jämtland - de är snabba och
krävande.
Rallyveteranen Mats Jonsson, 44 är en av svensk rallysports
verkligt stora förare genom tiderna. Den tyste, försynte
värmlänningen har redan tagit tio SM-guld och är
på väg att köra ihop ett nytt 2002. Visserligen blev
det bara en andraplats i South Swedish Rally tidigare i år. Men
tidigare under vintersäsongen har det blivit full pott.
- Ja, jag har haft fint flyt i år. Och god hjälp av
konkurrenterna! I andra deltävlingen var det Johan Kressner som
åkte av när han ledde och i South Swedish låg jag
bara trea (turboproblem) när Eddie Hörbing försvann
strax innan mål.
Mats har just kommit hem från VM i Grekland, där han
körde grusnoter åt en av förarna. Tidigare
tävlade Mats ofta utomlands - med framgång. Men han fick
aldrig något VM-kontrakt:
- Jag åkte mest i England och Finland plus en tävling i
Nya Zeeland. Nu inser jag att jag borde satsat allt på att
köra en enda, full VM-säsong. Då hade jag kanske
kunnat slåss om en plats. Men jag låg lite fel i tiden -
det fanns få platser att kriga om. Och nu är jag för
gammal. Nu får jag nöja mig med att åka grusnoter i
Grekland, Chase Car i Safarirallyt och annat, som också är
ganska trevligt...
Plus SM förstås. För motiovationen finns kvar:
- Jag tycker fortfarande det är kul att köra. Och
konkurrensen i SM är stenhård, så det går inte
att lämna något åt slumpen, säger Mats. Som
hoppas på torra, fina vägar:
- Min WRC-Ford börjar bli gammal. Om det är torrt spelar
det ingen större roll, men om det regnar är den
svårare att hantera än de nyare bilarna...
Mats håller dessutom på att bli stor på annat
sätt. Det är motorjournalisten Ingemar Carlsson i
Eskilstuna som håller på att skriva en bok om Mats och
hans karriär. Tidigare finnns den här typen av böcker
bara om Björn Waldegård, Stig Blomqvist, Per Eklund,
Kenneth Hansen - och så Ronnie Peterson förstås.
Mats klass - WRC-klassen- är som vanligt stenhård: Eddie
Hörbing, Degerfors RC, Ford , Mats Thorszelius, Almunge, Toyota,
och Subaru-förarna Johan Kressner, Karlstad och Dick Wicksell,
Uppsala är det främsta utmanarna. Däremot startar inte
jämtlandshoppet Jörgen Edholm. Jörgen har tyvärr
återtagit sin anmälan.
I den andra fyrhjulsdrivna SM klassen - Stora Grupp N - är det
en annan värmländsk veteran som dominerar. Det är Stig
Olov Walfridsson, en förare som växt allteftersom
motståndet hårdnat!
Och hårdnat har det sannerligen. Senast fick Stecka ge sig
för Sveriges ende förare i Junior-VM - Daniel Carlsson. Och
Daniel är otroligt sugen på att vinna. Han tvingades
nämligen bryta det grekiska VM-rallyt. Då låg
svensken tvåa, bara 5,5 sek bakom ledaren!
Ny i klassen är en annan lovande förare - Jimmy Joge
från Motala. Jimmy, regerande svensk juniormästare som
tidigare kört i lilla Grupp N, har tagit över den
Mitsubishi som veteranen Per Svan inledde SM-serien med.
- När vi rullade i South Swedish försvann chanserna att ta
medalj. I det läget tycker jag att jag lika gärna kunde
testa en annan klass, ler Jimmy. Som provade nya bilen i
söndags:
- Det gick bättre än jag trodde. Men klassen vimlar av
duktiga chaufförer, så jag åker till Östersund
enbart för att lära.
Och visst vimlar det av duktiga chaufförer i Stora Grupp N.
Många är unga och snabba: Daniel Carlsson, Säffle,
Patric Carlsson, Nyköping, Oscar Svedlund, Karlstad, Patrik
Malteskog, Norrköping, Martin Hjelmar, Motala mfl. Men det finns
några gamla, snabba uvar också. Inte minst flerfaldige
svenske mästaren Kennneth Bäcklund från Vara..
Också i Lilla Grupp A räknar vi med en ny bil. Det är
Jonas Kruse och hans team som sliter hårt med teamets nya
Renault Super 1600. Bilen är nästan klar - man räknar
med provkörning under onsdagen!
I midsommarhelgen var Jonas över till norska Trondheim och
generalrepeterade med att bli fyra i Stora Grupp N. I Norge kör
den store värmlänningen en Subaru och fjärdeplatsen
räckte för seger i norska Subaru Cup. Dessutom har Jonas
fortfarande chans att vinna guld i norska mästerskapen.
Därmed får de två Peugeot Super 1600-förarna
Stoffe Nilsson, Hässleholm och Mattias Aronsson, NRC Anderstorp,
konkurrens i klassen där storfavoriterna heter Per Johansson,
Trollhättan och Stefan Jonsson. Vännäs. De två
kör motorstarkare Kit Car-bilar: Per en Saab 9-3 och Stefan en
Seat. I en annan se- och hörvärd Kit Car - en Ford Puma1600
- sitter Andreas Eriksson, MK Speed.
En annan svensk på plats i Trondheim i midsommarhelgen var
dominanten i Lilla Grupp N, Per Gunnar Andersson. Och den här
gången fick den unge asfaltarbetaren från
Årjäng allt att stämma. Det blev klar klasseger,
nästan minuten före närmaste konkurrent.
Annars har det varit motigt ett tag för PG som skrotat två
gånger i sommar och råkade ut för motorbrand i South
Swedish Rally. Men med den norska segern i ryggen har PG
återfått självtförtroendet och är beredd
att åka för seger i denna SM-seriens största klass.
Som faktiskt leds av en junior, Tobias Söderqvist från
Årsunda, Gästrikland i en liten VW Polo. För Lilla
Grupp N består egentligen av två bilklasser som
båda slåss inbördes. Men det är bara den som
får mest poäng som kan bli svensk mästare!
Gänget i Lilla Grupp N går ut som första klass i
tävlingen. Hemmahoppet Pether Lindblom, Opel-förare
från Offerdals MK går ut som sjunde bil och jagas av
Renault-trion Simon Johansson, Ydre, PG Andersson, Årjäng
och SM-ledande Billy Johansson, Säffle. Men det kommer fler
förare längre bak i fältet. Bland annat Fredrik
Andersson, Ludvika och de två snabba Seat-förarna Jan
Bergetorp, Offerdals MK och Anders Karlsson, Säffle.
Sist ut i tävlingen, som startar från Folkets Hus i
Östersund på fredag kl 16, är ett sevärt
gäng Grupp H-förare med storfavoriten och hemmaföraren
Peter Ågren i spetsen.
Midnattssolsrallyt 2002 avgörs under två dagar och inte
förrän på lördag kväll är det avgjort
vilka som tagit hem segrarna i de olika SM-klasserna.
Carleric Johansson
02-06-10 Daniel
tränar inför Midnattssolsrallyt med VM i Grekland!
Daniel Carlsson från
Säffle tänker bli nästa svensk i rally-VM. Vägen
dit går dels via Junior-VM - dels via Rally-SM. Just nu
tränar den unge svensken inför det grekiska VM-rallyt, som
körs i helgen. Sedan bär det av hemåt.
Nästa uppgift som är Midnattssolsrallyt i Östersund
veckan efter midsommar.
- Det blir tredje deltävlingen i rad på grus, så det
känns bra, säger Daniel. Som kör en 2-hjulsdriven
Super 1600-bil i Junior-VM och en stor, fyrhjulsdriven i
Rally-SM:
- Men det är inga problem alls att skifta mellan bilarna.
Tvärtom - det är utvecklande och lärorikt.
Daniel har skrällt rejält i SM så här
långt. Senast - i tredagarstävlingen South Swedish Rally -
dominerade han totalt och åkte ifrån alla konkurrenter i
Stora Grupp N. Sammanlagt ligger han trea i klassen, som domineras av
rutinerade värmlänningen och svenske mästaren Stig
Olov Walfridsson.
- Jag hade inte turen med mig i vintras. Men nu har det vänt -
både i SM och i VM, hoppas jag, säger Daniel som inte
sticker under stol med att han siktar högt:
- I Grekland nöjer jag mig med en pallplats men i Östersund
ska jag vinna!
Just nu är Daniel i Grekland och tränar. Han tycker att
vägarna är tuffa:
- Det är grymma vägar bitvis, så visst är man
orolig för att bilen inte ska hålla. Men jag är
optimist och grus är mitt underlag. Så jag ska allt vara
med och slåss i toppen.
Junior-VM körs i sex deltävlingar - lika många som SM
och Midnattssolsrallyt i Östersund är den den fjärde
deltävlingen. Sammanlagt kommer närmare 80 ekipage till
start för att under två dagar åka fortast
möjligt över de 13 specialsträckor som
tävlingsledaren Kalle Bäckvall och hans medarbetare har
letat fram.
Storfavorit till totalsegern är veteranen och
titelförsvararen Mats Jonsson. Mats var orolig inför
årets sommarsäsong - hans Ford är en av de allra
äldsta WRC-bilarna (byggd redan 1993) och borde rimligtvis ha
gjort sitt bästa. Men som vanligt har allting stämt perfekt
för Mats och publikfavoriten från Värmland leder
rejält i den mest omskrivna klassen - Stora Grupp A.
Häromdagen generalrepeterade 44-åringen med att vinna
rallyserien Supermästerskapen - trots att en deltävling
återstår att köra!
SM avgörs i fyra klasser - två trimmade och två
otrimmade. Mats Jonsson kör största trimmade klassen och
uppvaktas av en hel rad stjärnor. Bland annat Mats Thorszelius,
Toyota WRC, Dick Wicksell och Johan Kressner som båda kör
Subaru WRC och Eddie Hörbing, Ford WRC. Eddie som var så
nära att vinna totalt nere i Småland.
Degerfors-föraren hade totalsegraren Henning Solberg från
Norge på gaffeln när han åkte av strax innan
mål och överlät andraplatsen till Mats Jonsson, som
tackade och tog emot.
Den lilla trimmade klassen består av en härlig blandning
bilar och förare. Här finns bland annat ett par bilar av
samma typ som Daniel Carlsson kör i Junior-VM , dvs Super 1600
bilar, här finns både små och stora s k Kit cars -
och främst då Per Johanssons udda Saab 9-3.
Super 1600-bilarna körs av Peugeot-förarna Stoffe Nilsson
och Mattias Aronsson. Men till Midnattssolsrallyt kommer ytterligare
en bil. Det är Renaults stora stjärna Jonas Kruse i en
splitter ny Super 1600. Jonas har under flera år tillhört
toppförarna i klassen tillsammans med bl a Fords F1-förare
Andreas Eriksson. Men tidigare körde Jonas en mer
hårdtrimmad Renault Megane F2 Kit Car.
Lilla Grupp N är som vanligt största klassen. Serien leds
av en av Sveriges just nu många lovande rallyjuniorer - Tobias
Söderqvist från lilla Årsunda i Gästrikland.
Tobias kör en liten Polo N1 och utmanar förarna i de
större N2-bilarna med ett annat superlöfte - junioren Per
Gunnar Andersson från Årjäng - i spetsen. PG
körde mästerligt i vintras och såg ut som en
självskriven vinnare, men den sista tiden har avåkningar
och otur rubbat ritningarna så inför Midnattssolsrallyt
är utgången mer oviss än vanligt.
Sista klassen ut i Midnattssolsrallyt 2002 är Grupp H, dvs
äldre trimmade bilar. Grupp-H-förarna kör inte om SM
utan om titeln Riksmästare. Och även om bilarna är
äldre så är de ytterst uppskattade av publiken.
Här finns förare som årets regerande svenske
mästare på isbana, Michael Wikström, Boden, i en Opel
Ascona, hårdsatsande Volvo 240-föraren David Walfridsson
från MK Ratten i Torsby (jovisst, han är släkt med
Stig-Olov och de andra värmländska Walfridssönerna) -
och inte minst hemmafavoriten Peter Ågren, som rattar en nyare,
specialbyggd Toyota Corolla Gr H.
SM-ställningen inför
Midnattssolsrallyt:
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson/
Johnny Johansson, Forshaga MC, Ford WRC, 42, 2) Dick Wicksell/ Niklas
Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, 26, 3) Mats Thorszelius/ Micke
Nilsson, Almunga MK, Toyota WRC, 24, 4) Mikael Lindqvist/Mats
Lindqvist, SMK Östgöta, Misubishi Gr A, 17, 5) Johan
Kressner/ Leif Wigert, Karlstad MC, Subaru WRC, 17, 6) Henning
Solberg/Cato Menkerud, Norge, Toyota WRC och Dick Larsson/ Raymond
Wessman, Rasbo MK, Toyota, vardera 15 p.
Lilla Grupp A: 1) Stefan Jonsson/ Tomas Norrstand, Seat F2 Kit Car,
56 p, 2) Stoffe Nilsson/Pekka Svensson, Peugeot Super 1600, 42, 3)
Per Johansson/ Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car,
36, 4) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed, Ford F1 Kit Ca,
35, 5) Mattias Aronsson/ Håkan Ståhl, Peugeot Super 1600,
28, 6) Per-Arne Sääv/Jörgen Carlsson, V:a
Östergötlands MK, VW F2 Kit Car, 25.
Stora Grupp N: 1) Stig-Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten
Torsby, Mitsubishi, 42 p, 2) Patric Carlsson/Markku Kangas, SMK
Nyköping, d:o, 26, 3) Daniel Carlsson/ Mattias Andersson,
Säffle MC, d:o, 25, 4) Kenneth Bäcklund/Joakim Gevert, Vara
MK, d:o, 22, 5) Jonas Wigren/Terje Karlsson, Norrköpings MK,
d:o, 18, 6) Oscar Svedlund/Björn Nilsson, Karlstad MC, d:o och
Patrik Malteskog/Mathias Gårdman, Norrköpings MK, d:o,
vardera 17.
Lilla Grupp N, 1) Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF
Årsunda, VW N1, 45, 2) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson,
Årjängs MK, Renault N2, 40, 3) Simon Johansson/Emil
Axelsson , Ydre MK, d:o och Billy Johansson/Mikael Jansson,
Säffle MC, d:o, vardera 36, 5) Rickard Karlsson/Johan Karlsson,
Katrineholms MK, VW N1, 30, 6) Jonas Ericsson/Henrik Lundh Kolsva MS,
Citroen N1, 27.
Riksmästerskap, Grupp H:
1) Peter Hellström/Rikard
Eliasson, MK Kopparberg, Opel, 15 p, 2) Robert Jakobsson/Bo Fransson,
Kolsva MS, Opel och Peter Lundell/Roger Nilsson, Tomelilla MK, Volvo,
vardera 14 p, 4) Fredrik Fransson/Jörgen Lindahl, Kristianstad,
Opel och David Walfridsson/Per Wiksten, Torsby, Volvo, vardera 12
p.
Tidplan:
Torsdag 27 juni
18.00-22.00. Administrativ check in
och besiktning (frivillig)
Fredag 28 juni
07.00-12.00 Administrativ check
in
07.00-13.00 Besiktning. Turbo- och däckmärkning
08.00-11.00 Shake Down (frivillig)
08.00-14.00 Rekognosering (frivillig)
12.00 Pressrummet öppnar (Folkets Hus)
15.00 Presskonferens med startlista och senaste nytt
16.00 Första start, etapp 1
21.00 Första bil till etappmålet
Lördag 29 juni
06.00 Pressrummet öppnar och
startlista för etapp 2 anslås
07.00 Första start, etapp 2
15.30 Första bil över målrampen
18.00 Slutgiltig resultatlista anslås
20.00 Rallyfest med prisutdelning kl 20.30
Övrig information
Midnattssolsrallyt 2002 omfattar
totalt 580 km varav 115 km tävlingsväg fördelat
på 13 specialsträckor. Efter etapp 1 seedas fältet om
i förhållande till resultaten.
En specialsträcka körs som rallyvarvlopp med upp till fyra
startande per heat. Startmellanrummet per bil är 15 sek. Denna
sträcka körs tre gånger.
Tävlingscentrum/Pressrum/Start och mål mm: Folkets Hus,
Östersund. Besiktning före start sker på ATS, Armens
tekniska skola.
Carleric Johansson
www.motorsportivarmland