Från 2001
02-12-30 Mitsubishis Peterhansel kör för att bli historisk i Dakar 2003
Redan i premiären segrade nya Mitsubishi Pajero Evolution. Då, i början av november, handlade det om Dubai Desert Challenge. Nu är det dags för Dakar 2003. Återigen kör Dubai-segraren Stephane Peterhansel en Mitsubishi Pajero Evolution, liksom 2002 års segrare i Dakar, japanen Hiroshi Masuoka.
Stephane Peterhansel är den framgångsrikaste föraren i Dakar-rallyts historia. Han har vunnit motorcykelklassen inte mindre än sex gånger, 1991, -92, -93, -95, -97 och -98. Därefter bytte han till fyra hjul och var sjua i en Mitsubishi Pajero 1999 och tvåa året efter i en Mega Special med Mitsubishi-motor. 2001 vann Peterhansel standardklassen T1 Marathon.
I år är Peterhansel ute efter totalsegern i denna mytomspunna tävling och att därmed bli historisk i detta äventyrens äventyr. Tidigare är det enbart Hubert Auriol som vunnit både motorcykel- och bilklassen. Auriol var två gånger snabbast på en motorcykel. 1992 vann han dessutom i en Mitsubishi Pajero.
Japanen Masuoka startade sitt första Dakar-äventyr redan 1987 med att bli 29:e totalt. Men därefter har det gått betydligt bättre för Mitsubishi-föraren. Förutom segern 2002 var han tvåa året innan och Masuoka har dessutom tre fjärdeplatser på sin meritlista.
Till årets Dakar har Mitsubishi Motors anmält fyra officiella förare. Italienaren Miki Biasion, tidigare dubbel rallyvärldsmästare, och fransmannen Jean-Pierre Fontenay kör samma beprövade Pajero-modell som de senaste åren firat så stora triumfer i Dakar. Fontenay vann t.ex. tävlingen 1998.
Mitsubishi framgångsrikaste bilmärket
Mitsubishi är totalt sett det framgångsrikaste bilmärket i Dakars 25-åriga historia. Den japanska bilfabriken har vunnit tävlingen inte mindre än sju gånger. Nu satsar Mitsubishi på att i 2003 års upplaga vinna tävlingen för tredje gången i rad. Fyra gånger har Mitsubishi-förare tagit samtliga tre topplaceringar, 1992, -97, -98 och 2002. Sista året var det dessutom hela åtta Mitsubishi-förare främst i resultatlistan. Första gången en Mitsubishi Pajero startade i Dakar var 1983. Två år senare, 1985, kom den första segern.
Även den här gången har Dakar-äventyret fått en delvis ny sträckning. Starten sker denna gång i Marseilles på nyårsdagen. Efter tre korta specialsträckor i Europa är det dags för de långa och krävande dagsetapperna i Afrika, tre i Tunisien, fem i Libyen och åtta i Egypten. Målet denna gång är turistparadiset Sharm El Sheikh på Sinaihalvön den 19 januari.
Över 520 mil specialsträckor
Totalt är 2003 års Dakar 855,2 mil långt och med hela 521,6 mil specialsträckor. Den 14 januari körs en 34,1 mil lång sträcka runt Siwa i Egypten och dagen efter en sträcka på 56,9 mil från Siwa till Dakhla. Den allra längsta sträckan körs dock redan den 8 januari, 58,4 mil mellan Ghadames och Ghat i västra Libyen. Den 13 januari är det vilodag i Siwa och även i år ingår ett par etapper där GPS-navigering är förbjudet.
De avgörande sträckorna körs i Nordafrikas oändliga öknar. Tävlingsvägarna är mycket varierande. Allt från snabba sanddyner till steniga ökenpartier och mer traditionella rallyvägar.
2003 års bana passerar bl.a. El Bormas väldiga sanddyner i Tunisien. Den går genom det stora sandhavet, the Great Sand Sea, den mest förbrända och ofruktbara delen av Sahara med den hundra meter höga sandkatedralen mellan Siwa och Dakhla i Egypten, och genom det historiska landskapet runt Luxor och Sinaihalvön.
02-12-30 Lyckade testdagar för Häkkinen i en Mitsubishi Lancer Evolution WRC2
Dubbla Formel 1-världsmästaren Mika Häkkinen tränade under tre dagar mycket framgångsrikt i en Mitsubishi Lancer Evolution WRC2 inför rallydebuten i finska Arctic Rally, vilket körs den 24-25 januari runt Rovaniemi i finska Lappland.
Mika Häkkinen, som blev dubbel Formel 1-världsmästare 1998 och -99 för McLaren Mercedes, pensionerade sig från Formel 1 efter elva säsonger. Mitsubishi Motors, DaimlerChryslers allianspartner, blev rallyvärldsmästare för tillverkare 1998 och har dessutom genom Tommi Mäkinen vunnit fyra VM-titlar i rad för förare åren 1996 till -99 med olika Lancer Evoultion-modeller.
- Jag har flera gånger besökt Arctic Rally som åskådare och jag har alltid fascinerats av, inte bara förarnas skicklighet, utan även av hur mekanikerna sköter sitt arbete ute i det minst sagt kylslagna vädret, säger Mika Häkkinen.
- Jag har alltid drömt om att få prova på att köra rally. Jag är mycket glad och tacksam för att alliansen mellan DaimlerChrysler och Mitsubishi Motors gjorde detta möjligt. För mig är det samma familjekänsla nu som när jag körde Formel 1 för Mercedes-Benz. Även om jag har slutat att tävla är jag fortfarande en i gänget.
Mika Häkkinen testade en Mitsubishi Lancer Evolution WRC2 under tre dagar i norra Finland dels på en sjö, dels på en frusen älv och dels på riktiga rallyvägar.
- Mitsubishi Lancer Evolution WRC2 är en fantastisk tävlingsbil. För mig är detta någonting helt annat än vad jag tidigare kört. Jag har tävlat i formelbilar sedan jag var ung. Men under de senaste tre dagarna har jag tvingats att lära mig en hel del nytt som t.ex. att köra med sladd och att lyssna till andreförarens noter. Du måste vara mycket modig och verkligen våga lita på hans vägbeskrivningar. Det har varit en stor upplevelse att bara få träna tillsammans med detta mycket professionella och erfarna Mitsubishi Ralliart-gäng, fortsätter Häkkinen.
- Jag är djupt imponerad av Mikas professionella inställning och hur snabbt han lärde sig att köra på is och snö, säger Sven Quandt, chef för Mitsubishi Motor Sports. Mikas framsteg under dessa tre träningsdagar har varit mycket stora och vi ser fram emot nästa testomgång. Vi är alla glada och stolta över att Mika skall köra en Mitsubishi. Inte bara för att Mitsubishi drar nytta av Mikas stora popularitet i Finland och i hela världen, utan för hela rallysportens skull.
Arctic Rally körs 24-25 januari runt Rovaniemi. Tävlingen innehåller 15 specialsträckor med en temperatur som alltid brukar vara en bra bit under 20 grader.
02-12-17 Mika Häkkinen kör Arctic Rally i en Mitsubishi Lancer Evolution WRC2
Dubbla Formel 1-världsmästaren Mika Häkkinen kör finska Arctic Rally i en Mitsubishi Lancer Evolution WRC2. Häkkinen ställer upp privat, men bilen är en av de allra senaste fabriksbilarna från Ralliart Europe, Mitsubishis VM-team. Arctic Rally körs i finska Lappland den 24-25 januari. Mika Häkkinen har tidigare tävlat elva säsonger i Formel 1 och blev världsmästare 1998 och 1999.
Mika Häkkinen, som tog avsked av Formel 1 i fjol sommar, är fortfarande en av världens populäraste idrottsmän, speciellt i Tyskland där Mercedes-Benz alltjämt använder den sympatiska finländaren i ett flertal reklamfilmer i TV.
När Häkkinen nu gör rallydebut håller han sig fortfarande inom DaimlerChrysler-familjen genom att köra en Lancer Evolution WRC2 från allianspartnern Mitsubishi Motors. Mitsubishi vann VM-titeln för bilfabrikanter 1998 och Häkkinens landsman Tommi Mäkinen erövrade inte mindre än fyra raka VM-titlar 1996 till -99 i Mitsubishi Lancer Evolution.
- Jag har alltid varit djupt imponerad av mina finska vänner och deras kollegors framfart i rallyskogarna, säger Mika Häkkinen. Deras prestationer att i maximalt tempo klara av alla sorters underlag, inklusive snö och is, är verkligen oerhört imponerande. Jag har alltid önskat att få prova att köra rally. Att jämföra motorsportens två toppgrenar, Rally-VM och Formel 1. Jag vill dock absolut påpeka att testet i Arctic Rally inte är inledningen av någon andra motorsportkarriär för mig.
Arctic Rally är en av deltävlingarna i Rally-EM och har som vanligt Rovaniemi vid polcirkeln som centralpunkt. Tävlingen innehåller 15 specialsträckor med höga snövallar, litet dagsljus och med en temperatur som vanligtvis håller sig en bra bit under -20 grader.
Mika Häkkinen planerar tre, säkert nödvändiga, testdagar 17 till 19 december i Finland.
- Vi är mycket glada att Mika frågade oss om det var möjligt för oss att preparera en Lancer Evolution WRC2 för Arctic Rally, säger Sven Quandt, nyligen tillträdd högsta motorsportchef för Mitsubishi Motors. Även om Mikas start i Arctic Rally är helt privat kommer den givetvis att vara viktig för oss och för hela rallysporten. Den visar även att det är möjligt att vara gränsöverskridande inom motorsportens olika grenar.
Mitsubishi tar nya tag i Rally-VM
Mitsubishi Motors kommer att under nästa år satsa kraftfullt för att vidareutveckla sitt rallystall i VM. Mitsubishi har därför beslutat att inte deltaga i Rally-VM under 2003 för att istället koncentrera sig på att utveckla hela teamet inför säsongen 2004. Då räknar Mitsubishi med att åter vara ett av toppstallen.
Sven Quandt, nyligen tillsatt högsta tävlingschef för Mitsubishi Motors, och Andrew Cowan, högsta ansvarige för VM-stallet Ralliart Europe, har arbetat nära tillsammans med att analysera den rådande situationen.
- Det här beslutet var tyvärr nödvändigt eftersom våra tekniska resurser på utvecklingssidan både i Japan och Europa för närvarande håller på att omstruktureras. Vi behöver tid för att kunna återvända till Rally-VM som ett toppteam. Under nästa år kommer vi att kunna koncentrera oss på att utveckla våra rallybilar för en framgångsrik comeback.
- Vi har redan studerat nya projekt under de senaste månaderna och tillsammans med olika personer i Japan och Europa ser vi fram mot nya succéer inom en snar framtid, tillägger Ulrich Walker, vice president i Mitsubishi Motors Corporations.
Alla de resurser som idag finns hos Ralliart Europe i Rugby utanför Birmingham i England kommer att behållas och dessutom förbättras. Under 2003 kommer Ralliart Europe att köra vissa tävlingar som en del i utvecklingsarbetet inför Rally-VM 2004. Inom några veckor kommer Mitsubishi att lämna mer information om sina planer
Mot 14:e SM-guldet
- Den här förändringen av VM-stallets planer, förändrar inte vårt framgångsrika tävlande här i Sverige, säger Per Lidström, marknadschef Mitsubishi Motors Sverige och ansvarig för Mitsubishi Ralliart Sweden. Vi satsar som vanligt på ett nytt SM-guld 2003.
Mitsubishi Motors har under åren lopp vunnit ett märkes-VM och fyra gånger i rad blev Tommi Mäkinen världsmästare i olika Mitsubishi Lancer Evolution. Här i Sverige har Mitsubishi-förarna Sören Nilsson, Stig-Olov Walfridson och Kenneth Bäcklund vunnit inte mindre än 13 raka SM-guld i standardklassen Grupp N.
02-11-26 Ny Mitsubishi-organisation stärker tävlingsverksamheten och utvecklar sportigare bilar
Mitsubishi Motors omorganiserar och stärker samtidigt företagets tävlingsverksamhet. Ett nytt bolag bildas, som preliminärt får namnet Mitsubishi Motor Sports (MMSP). Förutom högsta ansvaret för Mitsubishis tävlande i Rally-VM och Cross Country skall MMSP även ansvara för utveckling av sportiga versioner av olika Mitsubishi-modeller med början från 2004.
Mitsubishi Motors Sports ägs av både moderbolaget Mitsubishi Motors Corporation (MMC) och Mitsubishi Motor Sales Europe (MMSE). En av huvuduppgifterna blir att använda all den erfarenhet och all den prestige som Mitsubishis mångåriga tävlingsverksamhet runtom i världen givit för att utveckla även Mitsubishis standardprodukter.
Motorsport i våra gener
- Motorsport ligger i vårt företags gener, men vi har hittills inte använt satsningarna på kommersiellt sett bästa sätt, säger Ulrich Walker, vice president i MMC och högsta ansvarig för Car Product Operations. Efter 40 år av framgångsrikt tävlande är det dags att integrera motorsporten på ett mera övergripande sätt. Både för att nå ännu bättre tävlingsresultat och bättre dra nytta av framfångarna när det gäller produkter och marknadsföring. Motorsporten och närliggande aktiviteter ger också positiva effekter i våra ansträngningar att vända Mitsubishi Motors.
Mitsubishi Motor Sports
Nya Mitsubishi Motor Sports kommer att fungera fullt ut till sommaren 2003. Företaget är baserat i Trebur utanför Frankfurt och leds av Sven Quandt, en 46-årig tysk med både lång affärs- och tävlingsverksamhet. Han är direkt underställd MMCs President och CEO, Rolf Eckrodt, samt Ulrich Walker.
Mitsubishi Motor Sports ansvarar idag för sex olika verksamhetsområden, Rally- och Cross Country-teamen, utveckling inom motorsport, byggande av Lancer Evolution och Pajero för privata kunder, utveckling av högprestandabilar samt tillbehör och service.
Nya högprestandabilar kommer
Detta innebär att alla motorsportaktiviteter inom MMC nu koncentrerats till en och samma organisation. Nya Mitsubishi Motor Sports blir ett kunskapscenter som ger bättre kostnadseffektivitet, förbättrade kundrelationer, en samordnad tävlingsverksamhet samt sist men inte minst nya och efterlängtade högprestandabilar.
- Tider förändras och vi måste hänga med i utvecklingen. Vi behöver tävlingsverksamhet på högsta nivå. En tävlingsverksamhet som också ger oss ökade affärsmöjligheter. Nu skall det dessutom bli möjligt för många fler att på olika sätt ta aktiv del i vår motorsportsatsning, säger Stefan Jaocoby, President och CEO, Mitsubishi Motors Sales Europe.
Sven Quandt ny högsta motorsportchef
Sven Quandt, som skall leda Mitsubishis nya motorsportorganisation, har, förutom en gedigen affärsbakgrund i flera tyska bolag, även en aktiv motorkarriär bakom sig. Under flera år deltog han framgångsrikt t.ex. i Paris-Dakar med en Mitsubishi Pajero. 1998 blev han mästare i FIA:s Cross Country Cup i en standardklassen T1.
- Mitsubishi Motors erbjöd mig en utmaning och en möjlighet, säger Sven Quandt. Jag får inte bara arbeta för ett av de främsta bilföretagen när det gäller motorsport, utan jag ser även en stor potential för vårt nystartade företag, som kommer att spela en viktig roll för det nya Mitsubishi Motors i Europa.
Tekniksamarbete
Mitsubishi Motor Sports kommer att arbeta i nära samarbete med MMSE i Amsterdam när det gäller områden som försäljning, marknadsföring, information och produktutveckling. Samtidigt kommer Mitsubishi Motor Sports att öka samarbetet mellan de olika tävlingsstallen. Inte minst när det gäller teknik och teknikutveckling. Det blir även ett fördjupat samarbete mellan tävlingsstallens tekniker och Mitsubishi-fabrikens egna tekniker runtom i världen, framförallt vid utvecklingscentrat i japanska Okazaki. Rallystallet behåller dock sin bas i England med Andrew Cowan som högsta ansvarige och Cross Country-verksamheten finns fortfarande i Frankrike.
- Vi kommer att satsa mera resurser på teknikutveckling i våra tävlingsbilar, säger Sven Quandt vidare. Vi behöver t.ex. utveckla transmission och elektronik.
Juniorprogram kommer
- Vi kommer även att starta upp ett speciellt juniorprogram för nya och unga talanger, både inom Rally och Cross Country.
Sist, men inte minst, ansvarar nya Mitsubishi Motors Sports för utveckling av högprestandaversioner, speciellt framtagna för Europa. De första modellerna kommer att säljas under 2004. Dessa bilar kommer att utvecklas tillsammans med teknikerna i Okazaki och tillverkas tillsammans med vanliga standardmodeller i Mitsubishis olika fabriker runtom i världen. Dessa högprestandaversioner skall säljas genom Mitsubishis ordinarie återförsäljare och får fullständiga garantier.
02-11-18 Brittisk VM-seger för junioren Oscar Svedlund
22-årige värmlänningen Oscar Svedlund vann standardklassen Grupp N I VM-finalen Rally of Great Britain, som avslutades i Cardiff i söndags eftermiddag. Den unga medlemmen i Mitsubishi Ralliart Sweden Junior Team ledde i stort sett från start till mål utan att egentligen göra ett enda misstag på de mycket hala och svårkörda specialsträckorna i ett blött Wales. Han blev dessutom 18:e totalt i sin Mitsubishi Lancer Evolution VI.
- Fantastiskt, säger Oscar Svedlund och spricker samtidigt upp i ett stort och brett leende. Vi klarade det.
Ja, sannerligen. Att bara vara 22 år och hålla för den stora press som det självfallet är att leda en viktig VM-tävling, och dessutom köra de långa och extremt svåra specialsträckorna utan större missar, är en stor prestation som redan givit Mitsubishis unga junior stor uppmärksamhet i rallyvärlden.
- Visst snurrade vi ett par gånger, men ingenting allvarligt, fortsätter Oscar. Det mest kritiska var när en drivaxel gick sönder på näst sista sträckan. Då tvingades vi köra bakhjulsdrivet i över en mil. Men även det gick vägen.
Den första korta publiksträckan i Cardiffs hamn på torsdagskvällen vann den engelske racingföraren James Thompson, stjärna i BTCC. En förare som också kom att bli Oscar Svedlunds främsta konkurrent under hela tävlingen. Den första morgonsträckan på fredagen vann Oscar och tog därmed över ledningen för gott. Efter fredagsetappen ledde Oscar med 22,8 sekunder över James Thompson och med blott 20-årige dalmasen Tobias Johansson på tredjeplatsen. Veteranen och förra världsmästaren Stig Blomqvist låg sjua.
Efter lördagens sträckor hade Oscar Svedlund ökat ledningen över James Thompson till 57 sekunder. Nu var Stig Blomqvist femma, medan Tobias Johansson tyvärr åkte av på den första långa morgonsträckan och tvingades bryta.
Tobias Johansson trea - bröt
- Vi kom en aning för långt ut i en kurva, där det plötsligt var mycket halt. De andra förarna hade dragit ut lera och vi kanade nerför en slänt på cirka 20 meter.
Tobias Johansson, som nu körde sitt första brittiska rally, imponerade även han stort, trots att han egentligen bara skulle köra runt och få nyttiga erfarenheter i sin Mitsubishi Lancer Evolution VII. Redan på SS3 slog han till. Över de 28 kilometerna var han tvåa i Grupp N, endast 0,7 sekunder efter engelsmannen Nick Elsmore, som vann sträckan i en annan Mitsubishi Lancer Evolution.
Den tredje och sista söndagsetappen innehöll fyra specialsträckor. Efter de två första sträckorna hade Oscar ökat ut sitt försprång till 63,8 sekunder. Men en sträcka på 28 kilometer, som skulle köras två gånger, återstod. Och det var nu det hände. Mitt inne på sträckan gick en drivaxel sänder för Oscar Svedlund. Hans annars fyrhjulsdrivna rallybil, blev bara bakhjulsdriven. Pressen ökade på både honom och hans andreförare Björn Nilsson. Inte så enkelt att i detta svåra väglag, och i ledning, av en 22-åring, att klara pressen. Men Oscar gjorde det bra. Han förlorade bara en knapp minut till James Thompson.
Fortfarande var den unga Mitsubishi-föraren i ledningen. Om än knappt. Med bara 11,4 sekunder ledde han nu inför den avslutande sträckan. En VM-seger i Grupp N i en av rallyvärldens mest klassiska tävlingar hägrade. Men skulle 22-åringen klara pressen.
Frågetecknet rätades ut redan före starten på sträckan. En fransk förare åkte av så illa, att arrangörerna beslöt att blåsa av sträckan. Både Oscar och hans konkurrenter fick samma tid. Ledningen på 11,4 sekunder blev även Oscar Svedlunds segermarginal.
Stig Blomqvist avancerade under söndagens första sträckor i Grupp N med sin Mitsubishi Lancer Evolution. Efter SS15 låg han trea, men tvingades senare ge upp. Bröt gjorde även Norrköpings Mitsubishi-förare Magnus Jansson.
Resultat Rally of Great Britain 2002 Grupp N:
1. Oscar Svedlund, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VI 4.01.57,4, 2. James Thompson, England, Mitsubishi Lancer Evolution VII 4.02.08,8, 3. Jeremy Easson, England, Mitsubishi Lancer Evolution VII 4.05.57,1, 4. Nick Elsmore, England, Mitsubishi Lancer Evolution VII 4.14.49,8, 5. Bob Coulsol, Belgien, Mitsubishi Lancer Evolution VII 4.16.43,4
02-11-12 Stig Blomqvist hjälper nästa generation i Rally of Great Britain
Rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist, 56, har lovat att hjälpa de unga och lovande Mitsubishi-förarna Oscar Svedlund, 22, och Tobias Johansson, 20, när de nu till helgen kör VM-finalen Rally of Great Britain.
- Vi behöver verkligen nya unga svenska rallyförare i den internationella eliten, säger förra världsmästaren Stig Blomqvist. Därför är det verkligen kul att två av de allra mest lovande svenska ungdomarna kör VM-finalen. Jag delar gärna med mig av all den erfarenhet som jag skaffat mig under åren i de brittiska rallyskogarna.
Själv var Stig Blomqvist 23 år när han första gången körde den brittiska VM-tävlingen 1969. Sedan dess har det blivit över 20 starter, inklusive två totalsegrar, 1971 och -83. I år kör 1984 års världsmästare, och den senaste svenska världsmästaren, en Mitsubishi Lancer Evolution i standardklassen Grupp N, precis som sina betydligt yngre kollegor.
Ännu hårdare konkurrens
- I dagens ännu hårdare konkurrens om de få fabriksbilar som finns i VM-serien, gäller det att få rutin ännu tidigare, säger Stig Blomqvist. Därför är det utmärkt att både Oscar och Tobias redan nu skaffar sig erfarenhet och visar upp sig i rallyvärlden. VM-stallen har naturligtvis ögonen på lovande ungdomar. Det är många av VM-förarna som börjar komma upp i ålder och måste ersättas.
Mäster själv, Stig Blomqvist, och de båda svenska lovande ungdomarna kör Mitsubishi Lancer Evolution i standardklassen Grupp N. En bil som, liksom fabrikernas WRC-bilar, har fyrhjulsdrift och turbo-motor. Skillnaden är dock stor mot de äkta fabriksbilarna, även om grundkonceptet är det samma.
- Men att köra en fyrhjulsdriven Grupp N-bil är absolut det bästa sättet att få erfarenhet för realistiska pengar, fortsätter Stig Blomqvist. Jag tror att både Oscar Svedlund och Tobias Johansson har alla möjligheter att utvecklas till äkta fabriksförare.
39 mil tuffa specialsträckor
Rally of Great Britain körs i år, liksom i fjol, i Wales och med Cardiff som centralpunkt. På torsdagskvällen körs en kort publiksträcka i Cardiffs hamn, men det är först på fredag som den riktiga tävlingen börjar. Totalt ingår 17 sträckor på en total längd av drygt 39 tuffa mil. Fast det handlar egentligen endast om åtta olika specialsträckor. Däribland Resolfen, en nästan 55 kilometer lång sträcka, som säkerligen kommer att ställa till problem för många med sina hala och leriga vägar. Den körs som första morgonsträcka både under lördagen och söndagen.
- Ja, här gäller det verkligen att vara vaken, säger Oscar Svedlund, som redan i fjol startade i den brittiska VM-finalen. Fast den längsta sträckan var då bara 46 kilometer. Nu är den nästan en mil längre.
Oscar och Tobias lovande juniorer
I fjol låg Mitsubishi Ralliart Swedens juniorförare sexa i standardklassen Grupp N när han tvingades bryta på de dåliga vägarna. I år har Oscar Svedlund en utmärkt andraplats från den finska VM-tävlingen med sig i bagaget.
- Visst är konkurrensen hård, men mitt mål är att försöka göra ett lika bra resultat som i Finland, säger den 22-årige Mitsubishi-föraren.
- Men jag åker till Wales framförallt för att få erfarenhet, att se och lära och kanske få nyttiga kontakter för framtiden, säger 20-årige Tobias Johansson, som är årets stora sensation i svensk rallysport.
Den 20-åriga dalmasen från Ludvika var för de allra flesta helt okänd i vintras. Han hade aldrig tidigare kört en SM-tävling. Men när SM-säsongen var slut hade han i sin Mitsubishi Lancer Evolution VII både vunnit en SM-tävling, Östgötarallyt, och blivit bronsmedaljör efter Mitsubishi Ralliart Sweden båda veteraner Stig-Olov Walfridson och Kenneth Bäcklund.
I Wales skall de båda unga Mitsubishi-förarna visa upp sin färdigheter för rallyvärlden. Och inte minst för VM-stallens chefe
02-10-22 Kenneth Bäcklund tar med sig rallyjuniorer till Tyskland
Nu tar Mitsubishi Ralliart Swedens femfaldige svenska rallymästare Kenneth Bäcklund med sig ungdomarna ut i Europa. Till helgens tyska 3 Städte Rallye får den 39-årige västgöten sällskap av en mängd svenska förare, bl.a. de lovande Mitsubishi-juniorerna Oscar Svedlund och Jimmy Joge.
3 Städte Rallye med Straubing i Bayern som start- och målplats har alltid varit ett populärt svenskrally. I år kör hela 15 svenska ekipage den tyska rallyfinalen under fredag-lördag. Mitsubishi-föraren Kenneth Bäcklund har varit en flitig gäst på de bayeriska rallyvägarna. Detta blir åttonde gången han kör den sydtyska rallytävlingen, där han hittills vunnit standardklassen Grupp N fyra gånger.
- Tävlingen är långt och tuff och specialsträckorna brukar vara hala och besvärliga. Men tävlingen genomförs i en varm atmosfär med generösa arrangörer, som alltid månat om de svenska förarna, säger Kenneth Bäcklund, vilken som vanligt kör en Statoil-sponsrad Mitsubishi Lancer Evolution VII. Och ett och annat tips kan jag säkert också ge till de unga förarna.
Oscar Svedlund fjolårets sensation
22-årige Karlstads-föraren Oscar Svedlund, medlem i Mitsubishi Ralliart Sweden Junior Team, har redan bekantat sig med 3 Städte Rallye. Premiären skedde i fjol och resulterade i en förnämlig fjärdeplats i Grupp N och en åttonde totalt. Då var Oscar den stora sensationen i tävlingen.
Nu ökar den ungdomliga konkurrensen. I årets Rally-SM har det vimlat av unga lovande förare i olika modeller av Mitsubishi Lancer Evolution. Juniorlandslagets Jimmy Joge kör en gul och blå Lancer Evolution V. Tyska 3 Städte Rallye blir hans första stora utlandsäventyr.
Juniorlandslaget på plats
- Det känns bättre och bättre sedan jag i våras bytte till en fyrhjulsdriven Mitsubishi Lancer Evolution, säger den 23-årige Motala-föraren. Men för mig gäller det fortfarande att få mera erfarenhet, att se och lära för framtiden.
Totalt kör inte mindre än sju svenska Mitsubishi-förare det sydtyska rallyt. Förutom Kenneth Bäcklund, Oscar Svedlund och Jimmy Joge även unge östgöten Tobias Olsson från Norrköping, Magnus Jansson från samma stad, Sundsvalls Torbjörn Pahlin samt flerfaldiga svenska tjejmästaren Susanne Kottulinsky, som just för denna tävling lånat en Mitsubishi Lancer Evolution IV.
Värmlänningen och den mångfaldige svenska rallymästaren Mats Jonsson har vunnit 3 Städte Rallye totalt tre gånger tidigare. Även i år är han en av favoriterna till totalsegern i sin WRC-Escort.
Du kan följa tävlingen på arrangörens hemsida: www.3-staedte-rallye.de
02-09-18 Stig-Olov redan svensk mästare - fem slåss om silver- och bronsmedaljen
Även om värmlänningen Stig-Olov Walfridson redan säkrat årets SM-guld i stora standardklassen Grupp N i sin Mitsubishi Lancer Evolution VII, blir kampen säkerligen mycket hård om de båda övriga medaljerna vid SM-finalen Rally Sandviken nu till helgen. Inte mindre än fem förare har en teoretisk chans att slåss om silver- och bronsmedaljerna.
Stig-Olov Walfridsons stallkamrat i Mitsubishi Ralliart Sweden, Kenneth Bäcklund, har trots allt den största chansen att ta hand om silvermedaljen. Den tidigare femfaldige svenska mästaren har hittills vunnit inte mindre än 33 SM-tävlingar. Tar han sin 34:e i Sandviken nu till helgen är silvermedaljen hans.
Kenneth ligger just nu också tvåa i SM-tabellen på 37 poäng och följs av ett gäng andra Mitsubishi-förare, närmast av 20-årige Tobias Johansson, sensationssegraren från Rejmerallyt förra helgen, på 36 poäng. Daniel Carlsson, som kör VM-tävlingen Rally San Remo samma helg, har 35 och Nyköpings Patric Carlsson 34. Patric ledde Rejmerallyt när han åkte av ordentligt med sin Mitsubishi Lancer Evolution VI. Många har hjälpt till och skruvat på bilen under de gångna dagarna och nätterna för att få den i kördugligt skick igen.
Tack alla som hjälpt till
- Visserligen har jag två SM-guld från den lilla standardklassen sedan tidigare, säger Patric Carlsson. Men en medalj från den stora Grupp N-klassen, där konkurrensen är oerhört hård, är värd mycket mera. Därför känns det så skönt att alla hjälpt till för att jag skall kunna starta i SM-finalen.
Teoretiskt sett har även östgöten Jonas Wigren och värmländske junioren Oscar Svedlund chansen till SM-medalj. Wigren var tvåa i Rejmerallyt och Svedlund till och med vann en sträcka totalt i sin standard-Mitsubishi, bilar med fyrhjulsdrift och c:a 260 hästkrafter.
Många unga lovande förare
- Rally-SM har verkligen spetsat till sig i år, säger 39-årige veteranen Kenneth Bäcklund. Det är många ungdomar som stormar fram. Titta på 20-årige Tobias Johansson eller 22-årige Oscar Svedlund. Men det finns ytterligare ett gäng som bara är några år äldre, t.ex. Patric Carlsson samt östgötarna Martin Hjelmar, Jimmy Joge och Tobias Gustafsson.
Den stora standardklassen Grupp N får i SM-finalen ytterligare ett par intressanta tillskott. Magnus Mellquist från Söderhamn har under de senaste åren dominerat Volvo Original Cup. Nu kör han en svart Mitsubishi Lancer Evolution IV. Unge hälsingen Niklas Hägg SM-debuterar också i Rally Sandviken i en Mitsubishi Lancer Evolution.
Rally Sandviken startar på fredag kl. 16.00 från Folkets Hus i Sandviken. Under fredagen körs fyra olika specialsträckor. Lördagsetappen innehåller sex nya specialsträckor och vid 16-tiden väntas segraren i mål. Då får vi veta vilka av de många Mitsubishi-förarna som blivit silver- och guldmedaljörer i stora standardklassen, Kenneth Bäcklund, Tobias Johansson, Patric Carlsson, Jonas Wigren eller Oscar SvedlundÉ
02-09-06 Dubbel rallyvärldsmästare ny förare i Mitsubishis offroadteam
Dubbla rallyvärldsmästaren Miki Biasion är ny medlem i Mitsubishis framgångsrika offroadteam. Den nu 44-årige italienaren debuterar i en Mitsubishi Pajero i höstens stora ökenrally i Dubai i slutet av oktober. I januari är det så dags för den allra största utmaningen, klassiska Paris-Dakar.
Miki Biasion tillhör de mest framgångsrika rallyförarna genom tiderna. Under flera år dominerade han VM och blev världsmästare både 1988 och -89. Han segrade i Rally Monte Carlo ett par gånger, liksom Safari Rally. Totalt vann Biasion inte mindre än 17 VM-rallyn. 1994 körde han sin sista fulla VM-säsong.
Tillsammans med sin från rallyåren trogna andreförare Tiziano Siviero ingår Miki Biasion i Mitsubishis framgångsrika offroadteam tillsammans med veteranerna Jean-Pierre Fontenay och Hiroshi Masuoka samt stallets andra nykomling i år, Stéphane Peterhansel, tidigare motorcykelåkare med en mängd mc-segrar i Paris-Dakar.
Mitsubishi satsar ännu kraftigare
- Trots våra tidigare stora framgångar jagar vi nya segrar, säger Mitsubishi Ralliart Cross Country Team Sports Director, Dominique Serieys. Med Miki Biasion i laget, med nya spännande Pajero MPR10 och med full support från Mitsubishi Motors Corporation satsar vi ännu kraftigare på framtiden.
02-08-07 Daniel Carlsson Grupp N favorit i finska VM-tävlingen
Även om den 26-åriga värmlänningen Daniel Carlsson själv försöker hålla nere förväntningarna är han nu till helgen en av Rally Finlands klara favoriter i standardklassen Grupp N i sin Mitsubishi Lancer Evolution VII. Men det blir ingen lätt uppgift för Säffle-föraren. Konkurrensen är mördande.
Daniel Carlsson är Sveriges mest lovande rallyförare för närvarande. Den svensk som kanske ligger närmast ett fabrikskontrakt. I vintras vann han standardklassen i Svenska Rallyt och nu siktar han på en ny VM-seger på de klassiska finska specialsträckorna. Förhoppningsvis lyckas Daniel göra en ny "Paasonen".
En ny "Paasonen"
- Det vore fantastiskt, säger Daniel Carlsson från träningen i de finska skogarna runt Jyväskylä. Inte minst med tanke på vad som sedan hänt honom.
Ett uttalande som kräver sin förklaring. För två år sedan vann nämligen den finska Mitsubishi-föraren Jani Paasonen Grupp N-klassen i VM-tävlingarna både i Sverige och Finland. Idag, två år senare, kör den nu 27-årige finländaren en äkta WRC-bil för Mitsubishi Ralliart.
Viktigaste tävlingen hittills
- Tänk om jag kunde göra om det, säger Daniel Carlsson med något drömmande i blicken. Självfallet är mitt mål att så fort som möjligt få köra en äkta fabriksbil. Rally Finland nu till helgen blir nog den viktigaste tävlingen hittills i min karriär.
Även om startfältet i standardklassen Grupp N är både stort och starkt, så har Daniel Carlsson stora möjligheter till seger. De finska förarna är alltid farliga på hemmaplan med namn som Marko Ipatti, Kristian Sohlberg, Jouni Ampuja och Juha Salo. I fjol vann dock unge Marcos Ligato från Argentina i en Mitsubishi Lancer Evolution. I år leder Karamjit Singh från Malaysia Grupp N-VM i en Proton Pert, egentligen också en Lancer Evolution, före Ramon Ferreyros från Paraguay. Förra Grupp N-världsmästaren, italienaren Alessandro Fiorio, kan kanske också vara med i tätstriden. Standardklassen Grupp N är den klart största klassen i Rally Finland med 45 anmälda förare av de totalt 82.
Imponerad
- Ja, det ser väl inte helt omöjligt ut, fortsätter Daniel. Jag är imponerad av min Lancer Evolution VII, som hittills under året fungerat perfekt. Och jag är imponerad av min andreförare Mattias Andersson och hans notläsning på sträckorna, vilket känns tryggt och säkert. Så visst satsar vi på en ny VM-seger.
Daniel Carlsson är dessutom ingen nykomling på de oftast mycket snabba och krävande finska specialsträckorna. Detta blir tredje gången som han startar i Rally Finland. De två tidigare gångerna har han dock tvingats bryta.
Rallyvärldens snabbaste sträckor
Rally Finland innehåller onekligen några av rallyvärldens snabbaste och mest krävande specialsträckor. Klassiker som Ouninpohja, Vaheri, Moksi och Ruuhimäki. Under den andra etappen på lördagen körs både Moksi, hela 41 km lång, Vaheri på 36 km och Ouninpohja på 25 km.
Årets upplaga av Rally Finland startar redan på torsdagskvällen med en kort publiksträcka på två kilometer inne i Jyväskylä. På fredagen fortsätter VM-tävlingen med nio sträckor, medan de båda avslutande etapperna innehåller sex sträckor var. Vid 16-tiden på söndagen, efter 22 specialsträckor på totalt drygt 40 mil, vet vi om Daniel Carlsson har tagit sin andra VM-seger för året och om han är på väg mot en ny "Paasonen" É.
02-08-07 Finsk premiär för Mitsubishis nya Lancer Evolution WRC2
Mitsubishi debuterar till helgen i VM-tävlingen Rally Finland med en vidareutvecklad version av stallets WRC-bil. Nya Mitsubishi Lancer Evolution WRC2 har både bättre väghållning och en ännu effektivare turbomotor.
I Rally Finland mönstrar Mitsubishi Ralliart ett trebilsteam med de ordinarie förarna Francois Delecour och Alister McRae samt unge finländaren Jani Paasonen.
Det var i oktober i fjol, i italienska San Remo Rally, som Mitsubishi Ralliart för första gången tävlade med en WRC-bil. Nya Lancer Evolution WRC2 har förbättrats på en rad punkter. Bilen har lättats och viktfördelningen blivit bättre. Tyngdpunkten är lägre, trots bibehållen markfrigång. Aerodynamiken har utvecklats och luftmotståndet därmed minskat.
Stora förbättringar
Mitsubishi-ingenjörerna har dessutom förbättrat både fjädringsvägen och det fyrhjulsdrivna systemet med aktiva differentialer. Både accelerations- och bromsegenskaperna har blivit bättre och nu finns möjligheter till individuell justering efter förarnas olika önskemål och körstilar.
Även den fyrcylindriga två liters motorn har utvecklats i nya Lancer Evolution WRC2. Vevaxel, svänghjul och andra motordelar har lättats, vilket ger motorn en snabbare respons. En annan placering av turbons laddluftkylare, en större och effektivare kylare samt en förändring av frontspoilern ger turbomotorn bättre kylning och högre verkningsgrad. Även bromsarnas kylning har blivit bättre genom förändringen av frontspoilern.
- Nya Lancer Evolution WRC2 känns betydligt bättre än förra modellen, säger den mycket lovande 27-åriga finländaren Jani Paasonen, som nu kör en Lancer Evolution WRC för tredje gången i år.
Paasonen kan överraska
Paasonen var den stora överraskningen i fjolårets Rally Finland där han till en början låg trea totalt. Året innan vann han standardklassen Grupp N både i Rally Finland och i Sverige i en Mitsubishi Lancer Evolution.
- Mitsubishis nya WRC-bil har bl.a. blivit mer stabil i högfartskurvor och är lättare att hålla kvar i idealspåret. Motorns förbättrade vridmoment på låga varv och i mellanregistret gör att jag inte behöver växla lika ofta, säger Jani Paasonen, som är en av de nya utmanarna till de redan etablerade
02-08-06 Ny VM-start i Finland för junioren Oscar Svedlund
Ett av Sveriges allra främsta unga rallylöften, 22-årige Oscar Svedlund från Karlstad, fortsätter att skaffa sig rutin och erfarenhet, som så småningom förhoppningsvis skall leda till ett hägrande fabrikskontrakt.
Nu i helgen kör den unga Mitsubishi-föraren för andra gången VM-tävlingen Rally Finland. En krävande uppgift på de snabba finska specialsträckorna.
- I fjol var jag i Finland mest för att se och lära, säger Oscar Svedlund. Det skall bli kul att komma tillbaka och nu ökar vi tempot. Målsättningen är att vara bland de tio främsta i standardklassen.
Hård konkurrens
En målsättning som kan bli väl så svår att uppnå för den 22-åriga värmlänningen och hans några år äldre andreförare Björn Nilsson. Rally Finland har ett mycket starkt startfält i standardklassen Grupp N, som är den klart största klassen med 45 anmälda förare av de totalt 82. Även om det finns ett flertal snabba finländska Mitsubishi-förare som t.ex. Marko Ipatti, Kristian Sohlberg, Jouni Ampuja och Juha Salo kan de utländska förarna överraska ännu en gång. I fjol vann unge Marcos Ligato från Argentina i en Mitsubishi Lancer Evolution. I år leder Karamjit Singh från Malaysia Grupp N-VM i en Proton Pert, egentligen också en Lancer Evolution, före Ramon Ferreyros från Paraguay. Förra Grupp N-världsmästaren, italienaren Alessandro Fiorio, kan kanske också vara med i tätstriden.
För att inte nämna värmlänningen Daniel Carlsson, vilken vann standardklassen i Svenska Rallyt i vintras med en Mitsubishi Lancer Evolution. Ytterligare två svenska Mitsubishi-förare kör Rally Finland, Patrik Malteskog från Norrköping, som i fjol var nia, samt Joakim Roman från Örebro. Ett välbekant norskt namn hittar vi längre ner i startlistan, också han i en Mitsubishi Lancer Evolution VI. Skidkungen Thomas Alsgaard har rallykörning som sin stora hobby mellan träningspassen. Mitsubishi-förarna dominerar startlistan stort, inte bara i Grupp N utan även totalt sett. Av de 82 anmälda förarna kör 46 Mitsubishi.
Internationella topplaceringar
Mitsubishi Ralliart Swedens juniorförare Oscar Svedlund har i år gjort flera uppmärksammade insatser på rallyvägarna runtom i Europa. Han började med att överraska alla i SM-premiären Bergslagsrallyt i vintras genom att bli trea i Grupp N och femma totalt. Därefter har det blivit topplaceringar och uppmärksammade körningar både i Tyskland och Storbritannien. Men i Rally-SM har det inte riktigt lyckats.
- Nej, inte hela vägen, säger Oscar. Jag har gjort några missar på ett par specialsträckor och då hjälper det inte i dagens enormt hårda konkurrens om de andra sträcktiderna är godkända. Men jag vet att jag behöver ännu mer erfarenhet. Rally Finland är en oerhört krävande tävling för både mig, min andreförare och hela serviceteamet. Den finska VM-tävlingen kommer definitivt att ge oss mer värdefull erfarenhet med många snabba rallymil.
Rallyvärldens snabbaste sträckor
Rally Finland har onekligen några av rallyvärldens snabbaste och mest krävande specialsträckor. Klassiker som Ouninpohja, Vaheri, Moksi och Ruuhimäki. Under den andra lördagsetappen ger sig förarna i kast med både Moksi, hela 41 km lång, Vaheri på 36 km och Ouninpohja på 25 km.
Årets upplaga av Rally Finland startar redan på torsdagskvällen med en kort publiksträcka på två kilometer inne i Jyväskylä. På fredagen fortsätter VM-tävlingen med nio sträckor, medan de båda avslutande etapperna innehåller sex sträckor var. Vid 16-tiden på söndagen, efter 22 specialsträckor på totalt drygt 40 mil, vet vi vem som vunnit årets Rally Finland. Och vi vet om unga Oscar Svedlund klarat alla snabba kurvor och alla höga klassiska finska hopp med sin Mitsubishi Lancer Evolution VI. Och om han fått den ytterligare erfarenhet som gör att han kommer närmare sitt hägrande slutmål, en sits i en äkta fabriksbilÉ
Tidsschema Rally Finland 2002:
Torsdag 8 augusti: Etapp 1, Jyväskylä, kl. 18.00 - 19,55 (SS1)
Fredag 9 augusti: Etapp 1, Jyväskylä, kl. 08.00 - 21.31 (SS2-10)
Lördag 10 augusti: Etapp 2, Jyväskylä, kl. 06.00 - 21.11 (SS11-16)
Söndag 11 augusti: Etapp 3, Jyväskylä, kl. 07.20 - 16.20 (SS17-22)
Total banlängd 170 mil, 22 specialsträckor på totalt 40 mil
Utdrag ur startlistan Rally Finland 2002, Grupp N:
52. Markos Ligato, Argentina, Mitsubishi Lancer Evolution VII
53. Alessandro Fiorio, Italien, Mitsubishi Lancer Evolution VII
54. Ramon Ferreyros, Paraguay, Mitsubishi Lancer Evolution VII
55. Saulius Girdauskas, Lettland, Mitsubishi Lancer Evolution VI
58. Luca Baldini, Italien, Mitsubishi Lancer Evolution VI
66. Dimitar Iliev, Bulgarien, Mitsubishi Lancer Evolution VII
67. Marko Ipatti, Finland, Mitsubishi Lancer Evolution VI
70. Giovanni Manfrinato, Italien, Mitsubishi Lancer Evolution VII
72. Joakim Roman, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution V
73. Martin Rowe, England, Mitsubishi Lancer Evolution VII
74. Karamjit Singh, Malaysia, Proton Pert
75. Kristian Sohlberg, Finland, Mitsubishi Lancer Evolution VII
102. Jouni Ampuja, Finland, Mitsubishi Lancer Evolution VI
103. Juha Salo, Finland, Mitsubishi Lancer Evolution VII
104. Jukka Ketomäki, Finland, Mitsubishi Lancer Evolution VII
105. Daniel Carlsson, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VII
117. Oscar Svedlund, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VI
123. Patrik Malteskog, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VI
134. Thomas Alsgaard, Norge, Mitsubishi Lancer Evolution VI
02-06-26 Stig-Olov Walfridson inför Midnattsolsrallyt: Full fart från första metern
Midnattsolsrallyt i Jämtland kommer att bli en fartfest utan like till helgen när den svenska rallyeliten gör upp om placeringarna. Två som kommer ordentligt laddade till Östersund är Mitsubishi Ralliart Swedens Stig-Olov Walfridson och Kenneth Bäcklund, vilka nu testat sina nya Mitsubishi Lancer Evolution VII ytterligare.
- Nu skall jag gasa från allra första metern, säger SM-ledande Stig-Olov Walfridson. I South Swedish Rally testade jag olika inställningar på i stort sett varje specialsträcka. Mekanikerna fick jobba på varje serviceplats. Nu skall min nya Lancer Evolution VII förhoppningsvis vara rätt inställd redan från början.
Värmlänningen Stig-Olov Walfridson vann vinterns båda SM-tävlingar i en lånad Mitsubishi Lancer Evolution VI under tiden som han och stallkompisen Kenneth Bäcklund byggde var sin ny Mitsubishi Lancer Evolution VII.
- Lancer Evolution VII är en helt ny bil jämfört med sexan, berättar Stig-Olov. Sjuan bygger på en helt ny bottenplatta. Den är något längre och något tyngre, men det märks inte. Vad som däremot märks är den 115 mm längre hjulbasen. Sjuan har betydligt bättre väghållning än den tidigare modellen.
Daniel Carlsson vann
I South Swedish Rally i slutet av maj fick både Stig-Olov Walfridson och Kenneth Bäcklund se sig ifrånåkta av unge värmlänningen Daniel Carlsson, också han i en Mitsubishi Lancer Evolution VII. Daniels segermarginal till Stig-Olov blev till slut 20 sekunder. Även i Midnattsolsrallyt tillhör 26-årige Daniel Carlsson, som är Sveriges mest lovande rallyförare för närvarande, de stora favoriterna.
Till South Swedish Rally kom tidigare femfaldige svenska mästaren Kenneth Bäcklund med en helt nybyggd Statoil-sponsrad Mitsubishi Lancer Evolution VII. Han hade endast kört den ett par kilometer före start. Men nu är han betydligt bättre förberedd.
- Förutom väghållningen har vi också fått bättre ordning på motorn, säger Kenneth Bäcklund. Nu drar den bättre på låga varv. Det är dock inte riktigt samma klipp i sjuans motor som i sexans. Men istället är den snällare och har ett bredare register. Det är bara en fråga om att lära sig att utnyttja motorns effekt maximalt.
Många lovande ungdomar
Men det är många förare som slåss i stora standardklassen Grupp N. Veteranerna Kenneth Bäcklund, Stig-Olov Walfridson och smålänningen Cemoni Ohlsson i all ära, men nu stormar ungdomarna fram på bred front. Den stora Grupp N-klassen med fyrhjulsdrivna bilar och med cirka 260 hk i turbomotorerna innehåller idag ett flertal av Sveriges mest lovande rallyförare, som t.ex. Daniel Carlsson, Nyköpings Patric Carlsson, som blommade ut ordentligt i South Swedish Rally med en fjärdeplats, Fagerstas Patrik Fredriksson, blott 20-årige dalmasen Tobias Johansson, juniorlandslagsmannen Jimmy Joge från SMK Motala och hans klubbkamrat Martin Hjelmar samt Mitsubishi Ralliart Swedens egen juniorförare, 22-årige Oscar Svedlund. Här i denna klass, i en Mitsubishi Lancer Evolution VI, hittar vi även Sveriges snabbaste tjej, Carina Hermansson.
Klassiska sträckor
Midnattsolsrallyt körs under fredag-lördag. SM-tävlingen har Östersund som centralort och under fredagskvällen avverkas fem specialsträckor. På lördagen bjuder arrangörerna på ytterligare åtta sträckor. Bland dessa hittar vi flera klassiker, bl.a. en av rally-Sveriges mest kända specialsträckor, Husås-Andviken. Strax efter kl. 17.00 är förarna i mål och då vet vi om ungdomarna återigen lyckas slå veteranerna i den stora standardklassenÉ
Du kan följa Midnattsolsrallyt på: http://www.resultatservice.com
02-06-25 Juniorlandslagets Jimmy Joge kör Mitsubishi Lancer Evolution
Nu byter nyblivna juniorlandslagsmannen Jimmy Joge rallybil. I helgens SM-tävling Midnattsolsrallyt kör den 23-årige Motala-föraren en Mitsubishi Lancer Evolution V.
En bil som Pernilla Walfridsson rattade till stor framgång för ett par år sedan och som dalmasen Per Svan körde till andraplatsen i standardklassen Grupp N i vinterns Bergslagsrally. Nu är det Jimmy Joge som skall bemästra fyrhjulsdriften och de cirka 260 hästkrafterna.
Jimmy Joge blev i fjol svensk juniormästare och är onekligen ett framtidshopp. Då, och även fram till och med South Swedish Rally i år, körde han en mindre och enbart framhjulsdriven standardbil. I fjolårets SM-tävlingar blev Jimmy både tvåa och trea.
- Jag har hittills bara hunnit prova min nya Mitsubishi i cirka sex mil. Men den var mer lättkörd än vad jag trodde. På slutet tyckte jag att det blev ett ganska bra flyt i körningen. Det skall bli oerhört kul och spännande att köra Midnattsolsrallyt, säger en glad och förhoppningsfull juniorlandslagsman.
Jimmy Joge tävlar för SMK Motala, bor i Tjällmo några mil därifrån och arbetar i Finspång på familjens lastbilsverkstad. Pernilla Walfridssons Mitsubishi Lancer Evolution V lyser numera landslagsgul och pryds av tre blå kronor. I helgens Midnattsolsrally hamnar Jimmy Joge i hårdast tänkbara konkurrens. Den stora standardklassen är i år rena getingboet med en mängd unga förare som gärna vill slå veteranerna och de femfaldiga svenska mästarna, Mitsubishi Ralliart Swedens Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson.
Yngst i gänget är 20-årige dalmasen Tobias Johansson. Oscar Svedlund är 22, Jimmy Joge 23, Martin Hjelmar 25, Daniel Carlsson, Patric Carlsson och Norrköpings Tobias Olsson 26, Patrik Fredriksson 28, Patrik Malteskog och Carina Hermansson 29 år.
02-06-24 Oscar Svedlund utsedd till Sveriges främsta rallyjunior
Mitsubishi Ralliart Swedens juniorförare, 22-årige Oscar Svedlund från Karlstad, har utsetts till årets Lars Erik Torph-stipendiat. Ett prestigefyllt stipendium som tilldelas Sveriges främsta rallyjunior. Oscar fick det för sina insatser under 2001.
Lars-Erik Torph från Säffle var en mycket lovande rallyförare och hade fabrikskontrakt med både VW och Toyota, men omkom olyckligt som åskådare under Rally Monte Carlo 1989. Året efter delades det första Torph-stipendiet ut till den mest lovande svenska rallyjunioren.
Även Oscar Svedlund har siktet helt inställt på en internationell rallykarriär. Under våren har han tävlat flitigt utomlands. Bl.a. har han kört de tre första deltävlingarna i det engelska mästerskapet i sin Mitsubishi Lancer Evolution VI. I Pirelli Rally blev Oscar sexa totalt och tvåa i standardklassen Grupp N.
I Rally of Wales tvingades han bryta efter att ha undvikit att köra på en konkurrent som fått stopp bakom en skymd kurva. Men i klassiska Scottish Rally kom Oscar återigen i mål. Här blev han åtta totalt och trea i Grupp N.
- Vägarna i Skottland var det värsta jag varit med om. Stora sten överallt. På sträcka fyra tvingades vi stanna och byta ett punkterat hjul. Tyvärr tappade vi nästan fem minuter, säger Oscar Svedlund.
Trea i brittiska mästerskapet
Annars hade Oscar och hans andreförare Björn Nilsson varit fyra totalt och tvåa i Grupp N. Efter de tre inledande engelska mästerskapstävlingarna ligger Oscar Svedlund nu på en tredjeplats i det brittiska mästerskapets Grupp N-klass efter de båda tidigare mästarna David Higgins och finländaren Tapio Laukkanen.
- Men nu ger jag mig för ett tag i England, fortsätter Oscar. Nu skall jag köra de tre kvarvarande SM-tävlingarna samt de finska och brittiska VM-rallyna istället.
Midnattsolsrallyt körs till helgen
Och nästa SM-tävling arrangeras redan nu till helgen, Midnattsolsrallyt med start och mål i Östersund. En tävling med mycket hård konkurrens där Mitsubishi Ralliart Swedens junior Oscar Svedlund bl.a. får kämpa mot märkeskollegorna Kenneth Bäcklund, Stig-Olov Walfridson, Daniel Carlsson och många fler
02-05-22 Nu debuterar Mitsubishi-stallet med nya Lancer Evolution VII
Nu debuterar Mitsubishi Ralliart Sweden med nya Lancer Evolution VII. I helgen arrangeras SM- och EM-tävlingen South Swedish Rally med Växjö som centralpunkt. Till start bland de 83 förarna kommer de båda femfaldiga svenska mästarna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson med var sin ny Mitsubishi Lancer Evolution VII i standardklassen Grupp N.
Standardförarna dominerar anmälningslistan i South Swedish Rally. Den stora standardklassen växer mest för närvarande i svensk rallysport. De fyrhjulsdrivna Mitsubishi-bilarna med turbomotorer på cirka 260 hk har länge dominerat klassen. Även i år leder Stig-Olov Walfridson stora standardklassen efter sina två SM-segrar från vintersäsongen. Men nu debuterar han, liksom stallkamraten Kenneth Bäcklund, med sina nya Statoil-sponsrade Lancer Evolution VII.
- Det skall verkligen bli spännande att köra en ny bil igen. Utvecklingen går framåt och nya Lancer Evolution VII är betydligt mer avancerad än våra tidigare Lancer Evolution VI, säger SM-ledande Stig-Olov Walfridson.
En helt ny bil
Lancer Evolution VII är en helt ny bil, som bygger på en helt ny bottenplatta från Mitsubishi. Bilen är något längre än föregångaren, är något tyngre och har bl.a. en aktiv mellandifferential.
- Storleken på bilen är inga problem, säger Stig-Olov Walfridson, som hunnit med en testtävling i Skåne för några veckor sedan. Den märks inte. Inte heller den tyngre vikten, som stannade vid 27 kilo. Däremot är den längre hjulbasen på 115 mm en fördel. Nya Lancer Evolution VII är ännu snällare att köra. Den känns lugnare i högre hastigheter.
Aktiv mellandifferential
- Men den största fördelen med nya Lancer Evolution VII är den aktiva mellandifferentialen, tillägger Stig-Olov. Den fördelar kraften maximalt till varje hjulpar och minimerar att hjulen spinner. Detta vinner vi definitivt tid på i varje start och i varje vägbyte.
Den aktiva mellandifferentialen i nya Mitsubishi Lancer Evolution VII har gjort den senaste Evolution-modellen mer avancerad och mera lik de högtrimmade bilarna i WRC-klassen. Mitsubishis aktiva mellandifferential har tre olika lägen, för asfalt, grus och snö.
- Ännu så länge har vi inte testat tillräckligt, säger Stig-Olov Walfridson. Men efter tävlingen för några veckor sedan har vi ändrat en del på fjädrar och stötdämpare. Nu känns Evolution VII mycket bättre och jag ser verkligen fram emot starten i South Swedish Rally på fredagseftermiddagen.
Redan VM-segrare
Utomlands har nya Mitsubishi Lancer Evolution VII redan vunnit flera VM-tävlingar i standardklassen Grupp N. Peruanen Ramon Ferreyros har visat nya Evulotion VII:s klass både på Korsikas asfaltvägar och nu senast på Argentinas krävande grussträckor.
Även South Swedish Rally kommer att bli en krävande tävling med 20 olika specialsträckor under de tre tävlingsdagarna. I en likadan Mitsubishi Lancer Evolution VII som Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson nu debuterar i, sitter deras kanske främsta konkurrent om segern i standardklassen, unga och lovande värmlänningen Daniel Carlsson. Han har redan hunnit köra sin Lancer Evolution VII i några tävlingar. Det var Daniel som dessutom vann VM-tävlingen Svenska Rallyt i vintras. Den andra huvudkonkurrenten är småländske veteranen Cemoni Ohlsson.
Många unga lovande Mitsubishi-förare
Men det är många unga förare som i olika Mitsubishi Lancer Evolution vill vara med och slåss om topplaceringarna i Smålandsskogarna den kommande helgen.
Mitsubishi Ralliart Swedens juniorförare Oscar Svedlund har på senaste tiden gjort ett par uppmärksammade internationella starter med gott resultat. Blott 20-årige dalmasen Tobias Johansson har också tävlat utomlands i sin Mitsubishi Lancer Evolution VII.
Andra snabba förare i stora standardklassen är bl.a. Patric Carlsson, Nyköping, Patrik Fredriksson, Fagersta, Patrik Malteskog och Jonas Wigren, Norrköping, Motalas lovande unga friskus Martin Hjelmar, som har Kenneth Bäcklund som mentor, samt Sveriges snabbaste tjej, Carina Hermansson från Roslagen, medlem i Mitsubishi Ralliart Sweden Lady Team. Mitsubishi dominerar anmälningarna med 23 förare, eller 28% av alla anmälda.
Växjö är centralpunkt
Kl. 16.00 på fredag sker starten för årets upplaga av South Swedish Rally på Stortorget i Växjö. Denna första etapp innehåller fyra specialsträckor med Älmhult som central serviceplats. Under lördagen kör förarna nio specialsträckor med Orrefors och Vetlanda som serviceplatser. Under söndagen avverkas de sista sju sträckorna runt den centrala serviceplatsen i Tingsryd. Strax före fyra-tiden på eftermiddagen beräknas segraren komma tillbaka till Stortorget i Växjö.
02-02-04 Daniel Carlsson spurtslog finländare i Svenska Rallyt
Kampen i standardklassen Grupp N i Svenska Rallyt avgjordes först på den allra sista specialsträckan. 26-årige värmlänningen Daniel Carlsson satsade allt på ett kort och drog högsta vinsten i sin Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Vid starten på den sextonde och sista sträckan var han en sekund efter finländaren Juha Kangas, också han i en Mitsubishi Lancer Evolution VI. Kampen mellan de båda hade under hela rallyt böljat fram och tillbaka. Inför den sista dagens fem specialsträckor, där vädermakterna orsakade strykning av en av dem, skiljde det 4,1 sekunder emellan de båda Mitsubishi-förarna. Efter dagens första sträcka utökades dock finländarens försprång med ytterligare 0,8 sekunder till totalt 4,9 sekunder.
Men nu började Daniel Carlsson sin slutspurt. På SS14 minskade han avståndet till endast 1,8 sekunder. På den näst sista sträckan med ytterligare 0,8 sekunder. Men den avslutande sträckan med mål nästan mitt inne i Hagfors var nära fyra mil lång. Det rådande mildvädret gjorde inte sträckan lättare. Svenska Rallyts sista fyra mil skulle bli mycket svårkörda och vanskliga. Den stora frågan var vem av Juha Kangas eller Daniel Carlsson som skulle klara svårigheterna bäst.
Det blev Daniel Carlsson från Säffle, förhoppningsvis Sveriges nästa stjärna i Rally-VM. Daniel satsade kraftfullt och i mål efter de fyra milen hade han slagit den 27-årige finländaren Juha Kangas med 10,2 sekunder. Och totalt blev Daniel Carlssons segermarginal 9,2 sekunder. Efter femton krävande specialsträckor. I sanning ingen stor marginal, men ack så viktig för den lovande värmlänningen. Hans första VM-seger, som kommer att ge eko ut över rallyvärlden. En VM-seger för en ung lovande rallyförare är också mycket positivt för hela den svenska rallysporten, vilket även kommer att ge andra unga svenska förare en extra uppmärksamhet.
Resultatlistan i standardklassen Grupp N domineras som vanligt av Mitsubishi-förare. Bland de tio främsta återfinns åtta Mitsubishi Lancer Evolution. Kenneth Bäcklund blev trea efter en del smärre problem och unge finländaren Kristian Sohlberg fyra, båda i Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Stig-Olov i klar ledning
Det var annars Stig-Olov Walfridson som började bäst och som också ledde VM-tävlingen efter fredagens fem specialsträckor. Stig-Olov var snabbast på de tre första sträckorna, Kenneth Bäcklund på den fjärde och Daniel Carlsson på den femte. Efter dessa fem vintersträckor med vit snö ledde Stig-Olov med 24,9 sekunder över Daniel Carlsson, med 28,6 sekunder över Juha Kangas, med 42 sekunder över Kenneth Bäcklund, 1.16,8 min till Kristian Sohlberg och med 1.27,7 min till Oscar Svedlund.
Kenneth Bäcklund hade haft en del smärre problem. Han fick inte väghållningen att fungera som han önskade. Bilen understyrde och i servicen efter den sista sträckan bytte mekanikerna mellandifferentialen.
Med ny mellandifferential gick det bättre. På lördagens inledande sträcka, den drygt fyra mil långa sträckan i trakterna av Likenäs i norra Värmland, var Stig-Olov återigen snabbast, men nu med Kenneth på andraplatsen, 7,6 sekunder efter. Kenneth avancerade till tredjeplatsen i klassen och var nu endast fem sekunder efter finländaren Kangas, men 3,2 sekunder före Daniel Carlsson.
Men nästa sträcka vill säkerligen Mitsubishi Ralliart Swedens båda förare glömma. Kenneth Bäcklund fick en punktering på vänster framhjul och förlorade cirka en minut, medan Stig-Olov Walfridsons motor började hacka. Stig-Olov förlorade visserligen bara 13,8 sekunder till sträcksegrande Daniel Carlsson och ledde fortfarande Svenska Rallyt med 34,8 sekunder till Juha Kangas. Men på nästa sträcka blev problemen värre. Stig-Olovs silverfärgade Lancer stannade vid ett par tillfällen mitt på sträckan och totalt förlorade han uppåt fyra och en halv minut samtidigt som Kangas körde ifrån Daniel Carlsson med 15 sekunder. Kenneth Bäcklund gjorde en hårresande fullfartsnurrning mitt på vägen, fyra kurvor från målet och förlorade ytterligare tio sekunder.
För Stig-Olov Walfridson var det ett ytterst unikt fel som var problemet till att motorn stannade. Kamaxelgivaren slutade att fungera tillfredsställande. I servicen byttes denna lilla del och därefter gick Mitsubishi-motorn perfekt igen. Så bra att Stig-Olov vann de följande två sträckorna, innan Kangas tog dagens sista sträcka.
Efter SS11 var ställningen i Grupp N följande: Kangas, Daniel Carlsson +4,1 sekunder, Kenneth Bäcklund +1.18,5 min, Kristian Sohlberg +1.42,3, Oscar Svedlund +2.12,3 min
Mildare och lerigare
Under den avslutande söndagsetappen var vädret ännu mildare och de flesta sträckorna blev leriga och moddiga istället för vintervackert snöklädda. Stig-Olov Walfridson var återigen snabbast, men nu knöts det mesta av intresset till kampen mellan Kangas och Carlsson. Oscar Svedlund var trea på sträckan, bara en halv sekund efter Juha Kangas och tog in hela 18,2 sekunder på likaledes endast 22-årige finländaren Sohlberg. Därmed var Oscar nu endast 13,8 sekunder efter Sohlberg och fjärdeplatsen.
Men den svenske juniorföraren satsade alltför friskt på rallyts tredje sista sträcka. I sin gula och röda Mitsubishi Lancer Evolution VI åkte han av och fastnade i snön vid sidan av vägen. Ännu värre gick det för tidigare Le Mans-segraren Stanley Dickens. På ett välkänt ställe, där många förare genom åren haft stora problem, åkte han av ordentligt och tvingades bryta i sin röda Mitsubishi Lancer Evolution V.
Nu var det egentligen bara kampen om slutsegern i Grupp N-klassen som återstod i årets Svenska Rally. Men vilken kamp det blev. Tyvärr försvann ytterligare två svenska Mitsubishi-förare på den allra sista sträckan. Stig-Olov Walfridsons motor stannade definitivt, förmodligen med sviter efter lördagens problem. Stig-Olov fick stopp ungefär mitt på sträckan, medan unge och lovande östgöten Tobias Gustafsson åkte av med endast sju kilometer kvar att köra. Tobias hade annars genomfört sitt första Svenska Rally på ett mycket bra sätt och låg på sextonde plats i Grupp N-klassen när han bröt.
På placeringen före låg ytterligare en juniorförare i en Mitsubishi, endast 20-årige Tobias Johansson från Ludvika. Han kom i mål utan några större problem och blev till slut fjortonde förare i Grupp N-klassen. Tobias är den enda svensk som ännu kör en ny Mitsubishi Lancer Evolution VII. Men det fanns fler nya Mitsubishi Lancer Evolution VII med i Svenska Rallyt. Förra världsmästaren från 1987 i Grupp N-klassen, italienaren Alessandro Fiorio, körde också en likadan bil. Fiorio, som gjorde comeback för ett par år sedan och som inte prövat på vintervägar på cirka tio år, blev sjua i klassen och noterade ett flertal topptider på sträckorna. Fiorios körning med nya Mitsubishi Lancer Evolution VII visar att även denna modell kommer att bli högst konkurrenskraftig
Stig-Olov Walfridson och Kenneth Bäcklund samt Nya Lancer Evolution VII
02-01-31 Mitsubishi Ralliart Sweden skriver nytt avtal med Statoil
Mitsubishi Motors Sverige har slutit ett nytt samarbetsavtal med Statoil Lubricants där bl.a. framgångsrika Mitsubishi Ralliart Sweden ingår som en del. Rallystallet, med flerfaldiga svenska mästarna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson, debuterar redan nu i helgen i VM-tävlingen Svenska Rallyt i Statoils blå och orange färger.
- Vi är mycket glada över att ha knutit ett avtal med Mitsubishi Motors Sverige, säger Statoil Lubricants marknadschef Ulf Lyngander. Det är ett långsiktigt och brett avtal som innebär att vi nu utökar vår satsning på bilverkstäder.
Statoil Lubricants är marknadsledare i Skandinavien på smörjmedel och Mitsubishi Ralliart Sweden har rekord i antalet svenska rallymästerskap i följd. Ända sedan starten 1990 har Mitsubishi Ralliart Swedens förare blivit svenska mästare i standardklassen Grupp N &endash; 12 raka SM-guld!
- Vi är även mycket nöjda med att kunna samarbeta med ett så framgångsrikt tävlingsstall som Mitsubishi Ralliart Sweden, fortsätter Ulf Lyngander. Här kan vi testa och bevisa kvaliteten på våra produkter under extrema tävlingsförhållanden
02-01-22 Jani Paasonen ny Mitsubishi-förare i Svenska Rallyt
26-årige finländaren Jani Paasonen är just nu en av de mest lovande unga rallyförarna i världen. Paasonen vann standardklassen Grupp N i Svenska Rallyt 2000 i en Mitsubishi Lancer Evolution VI. Nu kommer han tillbaka till den svenska VM-tävlingen som fabriksförare i Mitsubishi Ralliart och kör nya Mitsubishi Lancer Evolution WRC.
Jani Paasonen är en kraftig skäggprydd finländare med glimten i ögat och ett vänligt leende. För några år sedan ingick han i Mitsubishis finska importörs juniorsatsning. Förutom att han vann Grupp N i Svenska Rallyt 2000 blev han även finsk rallymästare. I fjol körde Paasonen för första gången en betydligt mer trimmad WRC-bil. Han vann bl.a. South Swedish Rally och finska Mänttä Rally. I VM-tävlingen Rally Finland var han till en början stor sensation. Efter några specialsträckor låg han trea totalt, men bröt till slut efter ett par avåkningar.
Till Svenska Rallyt, som startar från Karlstad fredagen den 1 februari, kommer Jani Paasonen tillsammans med Mitsubishi Ralliarts ordinarie förare, fransmannen Francois Delecour och skotten Alister McRae. På Paasonens Mitsubishi-program för resten av året finns ytterligare ett par VM-tävlingar, bl.a. hemmatävlingen runt Jyväskylä i mellersta Finland.
02-01-07 Stig-Olov Walfridson segrade i spännande och kall SM-premiär
SM-premiären Bergslagsrallyt blev en minst lika spännande tävling som det alltid brukar vara i den stora standardklassen Grupp N. Enda skillnaden var att det denna gång inte var stallbrodern Kenneth Bäcklund som bjöd Stig-Olov Walfridson det hårdaste motståndet. Istället kom detta främst från debutanten Per Svan. Debutant? Nja, någon debutant i rallyskogarna är inte dalabonden med sex SM-guld på meritlistan. Men väl i en fyrhjulsdriven Mitsubishi Lancer Evolution.
Debutanten Svan tvåa
Efter sju körda specialsträckor vid målet i Hällefors på lördagseftermiddagen var Stig-Olovs segermarginal inte mer än 11,6 sekunder. Och drygt hälften av dessa tog Stig-Olov dessutom i slutspurten på sista sträckan.
Om Per Svans körning var överraskande bra, så var även Mitsubishi Ralliart Swedens junior Oscar Svedlunds det samma. Oscar blev nu trea i Grupp N och femma totalt. Den unga 22-åringens bästa SM-insats så här långt. Under årets första helg tog han onekligen ett stort kliv uppåt i karriären. Genom en mycket målmedveten insats bevisade Oscar att han tillhör de mest lovande unga rallyförarna i Sverige. Oscar visade även på prov på kämpaglöd när han på sista sträckan förpassade Johan Kressners WRC-Impreza till den totala sjätteplatsen.
Junioren Svedlund trea
Bergslagsrallyt av årgång 2002 blev en spännande och kylslagen tillställning, där termometern visade på minus 15 grader. Rally-SM har fått ett ökat intresse, inte minst genom att ett flertal förare bytt bil och numera kör Mitsubishi Lancer Evolution i stora standardklassen. Mitsubishi var för resten det dominerande bilmärket i SM-premiären med 22 startande Lancer Evolution av totalt 92, eller 24% av hela startfältet.
Centrerat kring Hällefors
Bergslagsrallyt var denna gång kraftigt centrerat kring Hällefors. Endast en serviceplats i samhället användes, då banan som längst bara var cirka tre mil från Hällefors. Under fredagskvällen kördes tre sträckor. Den första var en kort publiksträcka med en Folkracebana mitt på. Kenneth Bäcklund tog ledningen före Per Svan, medan Stig-Olov Walfridson förlorade ett par sekunder när han fastnade i en snövall.
På den första riktiga specialsträckan blev det en vild jakt över de knappt 12 kilometrarna. En jakt som genast gav en fingervisning om att årets Rally-SM kommer att bli hårt, mycket hårt, för Mitsubishi Ralliart Swedens segervana duo Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson. Per Svan var nämligen snabbast, sekunden före Daniel Carlsson, som också debuterade i klassen, och sex sekunder före Stig-Olov. Kenneth snurrade på vägen och förlorade ytterligare tio sekunder och ledningen i klassen till Per Svan.
Kenneth punkterade
Ännu värre skulle det bli för Kenneth Bäcklund på kvällens avslutande 33 kilometer långa sträcka. Kenneth fick punktering och förlorade ett par minuter. När så Daniel Carlsson, som låg tvåa efter Per Svan, men sekunderna före Stig-Olov, satte sig fast i en snövall, och dessutom smålänningen Cemoni Ohlsson gjort det samma på sträckan före, var helt plötsligt tre av de fem huvudfavoriterna redan borta från tätstriden. Stig-Olov förlorade ett antal sekunder på en snurrning, liksom Oscar Svedlund.
Vid nattvilan var ställningen följande:
1. Per Svan, Mitsubishi Lancer Evolution V 29.07,6
2. Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi Lancer Evolution VI 29.19,9
3. Oscar Svedlund, Mitsubishi Lancer Evolution VI 29.41,9
4. Patrik Fredriksson, Mitsubishi Lancer Evolution IV 29.49,5
5. Patric Carlsson, Mitsubishi Lancer Evolution VI 30.13,3
6. Carina Hermansson, Mitsubishi Lancer Evolution VI 30.21,9
7. Jonas Wigren, Mitsubishi Lancer Evolution VI 30.23,4
8. Rune Dalsjö, Subaru Impreza 30.24,5
9. Torbjörn Pahlin, Mitsubishi Lancer Evolution VI 30.29,8
10 Tobias Gustafsson, Mitsubishi Lancer Evolution IV 30.30,3
11 Patrik Malteskog, Mitsubishi Lancer Evolution VI 30.46,6
12 Magnus Rindeby, Subaru Impreza 31.00,3
13 Kenneth Bäcklund, Mitsubishi Lancer Evolution VI 31.27,7
Stig-Olov i ledningen
Stig-Olov Walfridson och Kenneth Bäcklund satte upp ett våldsamt tempo direkt efter omstarten på lördagsmorgonen. Stig-Olov var totalsnabbast på den 26 kilometer långa sträckan och Kenneth totaltrea, en halv sekunder efter Mats Jonssons WRC-Escort. Därmed var Stig-Olof i Grupp N-ledningen, 4,6 sekunder före Per Svan, medan Kenneth Bäcklund avancerat till niondeplatsen.
Ytterligare ett par Mitsubishi-förare tvingades ge upp. För Carina Hermansson gick en oljeslang sönder, för Tobias Gustafsson kokade motorn, medan Patrik Fredriksson tvingades ge upp med trasig turbo, något som även drabbade Janne Westlund redan efter fredagens första sträcka.
Våldsam satsning på Björnjägarn
Nu var det dags för Bergslagsrallyts mest klassiska sträcka, "Björnjägarns Minne", i år 45 kilometer lång. Stig-Olov utökade försprånget till Per Svan med ytterligare 1,9 sekunder, medan Kenneth Bäcklund satsade allt för att köra upp sig i resultatlistan.Tre kilometer från målet, efter 42 kilometers körning, stod rallyjournalisten Claes Uddgren med sin klocka. Då var Kenneth i klar ledning, sju sekunder före Mats Jonsson och hela 22 sekunder före Stig-Olov. Men strax efteråt hamnade Kenneth i snövallen. Efter bara några sekunder var han dock på vägen igen och fortsatte i full fart mot målet. På väg ner från snövallen hade dock den röda Lancern slagit emot ett träd. Hjulen pekade fortfarande rätt, men oljekylaren hade fått sig ett slag och läckte. Efter ytterligare en kilometer började den röda lampan att lysa och det var bara för Kenneth och hans nya andreförare Joakim Gevert att slå av motorn och bryta - två kilometer från målet. Hade Kenneth klarat även dessa två kilometer hade han redan varit uppe på en fjärdeplats i klassen och en åttonde totalt.
Innan hela tävlingen var över hade ytterligare ett par Mitsubishi-förare försvunnit i Grupp N-klassen. Kalmar-föraren Joachim Carlström bröt på "Björnjägarn", medan Torbjörn Pahlin från Sundsvall, i en av Stig Blomqvists Mitsubishi Lancer Evolution VI från i fjol, drabbades av kopplingsfel på den näst sista sträckan, då han låg sexa i klassen.
Mitsubishi-dominans
Kampen mellan Stig-Olov Walfridson och Per Svan fortsatte. Svan var totalsnabbast på den korta, näst sista publiksträckan, medan Stig-Olav var allra snabbast på den sista 18 kilometer långa specialsträckan. Denna spurt innebar även att Stig-Olov blev tvåa totalt efter Mats Jonssons WRC-Escort. Per Svan slutade fyra totalt, Oscar Svedlund femma, Mikael Lindqvist med sin mer trimmade Lancer åtta och debutanten Patric Carlsson nia totalt, samtidigt som han blev fyra i Grupp N. En mycket fin debut av den unga Nyköpings-föraren i Kenneth Bäcklunds förra Lancer Evolution VI.
På platserna närmast i Grupp N hamnade östgötarna Jonas Wigren och Patrik Malteskog. Den senare var mestadels den snabbaste av dem, men Malteskog förlorade närmare ett par minuter på avåkningar. I mål på en niondeplats kom även den endast 19 år gamla Tobias Johansson från Ludvika. Tobias debuterade med en splitter ny Mitsubishi Lancer Evolution VII. Men tyvärr drabbades han av elektronikfel, vilket innebar att motorn inte gav full effekt.
Svenska Rallyt nästa
På vinterprogrammet i fortsättningen står VM-tävlingen Svenska Rallyt första helgen i februari och nästa SM-tävling i Vännäs en månad senare. I Svenska Rallyt blir det debut för Mitsubishi Ralliart Swedens nya Mitsubishi Lancer Evolution VII. I Bergslagsrallyt lånade Stig-Olov brorsdottern Pernillas silverfärgade Lancer Evolution VI, medan Kenneth körde en kompis röda Evolution VI.
Per Lidström
Bergslagsrallyt, Grupp N:
1. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.24.53,2
2. Per Svan, Borlänge MK, Mitsubishi Lancer Evolution V 1.25.04,8
3. Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.26.18,4
4. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.27.27,9
5. Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.27.57,6
6. Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.28.44,5
7. Magnus Rindeby, Skepptuna MK, Subaru Impreza 555 1.28.58,7
8. Rune Dalsjö, Norge, Subaru Impreza WRX STI 1.29.04,7
9. Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Lancer Evolution VII 1.31.35,9
10. Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.33.13,3
11. Tobias Olsson, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.33.28,3
Bergslagsrallyt totalt:
1. Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC 1.23.51,8
2. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr N 1.24.53,2
3. Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC 1.24.54,8
4. Per Svan, Borlänge MK, Mitsubishi Lancer Evolution V Gr N 1.25.04,8
5. Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr N 1.26.18,4
6. Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC 1.26.22,6
7. Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC 1.26.34,9
8. Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evolution V 1.27.10,1
9. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr N 1.27.27,9
10. Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car 1.27.33,0
www.motorsportivarmland.nu