Pontus Mörth Racing
Mörth
1999
PR-uppdrag åt Mörth
Racerföraren Pontus Mörth
går i väntans tider. I väntan på besked om
huruvida det blir STCC eller någon internationell styrning,
befinner sig den 24-årige kilsbon på internationellt
PR-uppdrag åt Volkswagen i Tyskland. Sedan i lördags har
han uppdraget att visa bl a VW New Beetle för journalister
från Fjärran Östern som samlats i Sri Lanka.
- Ett mycket hedersamt uppdrag som kan betyda mer, berättade
Pontus innan han gav sig av i fredags.
Mörth i väntans tider STCC
eller DTM?
Sverige, Tyskland eller helt
internationellt? Pontus Mörth har ännu inte givit
något besked om vad det blir för styrning nästa
säsong. Helt klart är dock att det inte blir något
mer tävlande i VW New Beetle Cup för den 24-årige
värmlänningen.
- Ingenting är klart ännu, men jag jobbar på flera
möjliga lösningar, kunde Pontus Mörth berätta
för den tyska motorsporteliten i samband med ADACs stora bankett
och prisutdelning under Essen Motorshow i början av
december.
Närmast till hands för Pontus del ligger en STCC-satsning i
svenska Opels namn, men något besked om huruvida de
ställer upp eller ej har ännu inte kommit.
- Men vad jag vet kommer ett besked inom ett par veckors rymd, det
innebär förhoppningsvis före jul, förklarade
han.
Skulle inte STCC-styrningen gå i lås, jobbas på
flera alternativa lösningar. Tyska Porsche Cup är en - dit
för övrigt årets vinnare av VW New Beetle Cup, Thomas
Braumüller ser ut att försvinna.
- En tävlingsmässigt klart intressant serie, menar Pontus
som har etablerat sig och vunnit stor ryktbarhet som en vinnare
på den tyska racingscenen under de två
framgångsrika säsongerna i VW New Beetle Cup. Ytterligare
alternativ som undersöks ligger inom super touring i andra
länder, men det är för tidigt att säga vad dessa
innebär.
- Det finns många som vill att man ska köra för dem,
men det finns också prislappar på styrningarna,
förklarar han.
Pontus önskedröm är att få till ett test i DTM
som förhoppningsvis ska öppna portarna till något av
de fabriskstall som kör serien.
- Jag har mycket har mycket goda kontakter inom den tyska
racingvärlden och jag hoppas att de ska kunna innebära
något i framtiden, avslutar Pontus Mörth som i väntan
på Opels besked sticker till Sri Lanka för internationella
PR-uppdrag åt Volkswagen.
Stjärnsmäll stoppade Mörths titeljakt på
Hockenheim
Den svenske racerföraren Pontus
Mörths jakt på titeln i den internationella racingserien
VW New Beetle Cup slutade med en rejäl stjärnsmäll.
På det tredje varvet i söndagens finalrace på tyska
Hockenheim for han tillsammans med en konkurrent bryskt rakt in i
räcket i en chickan.
- Vi får kalla det för "race accident" eftersom det var
båda som bjöd in till det, sade värmlänningen
som fram till bara 100 meter före chickanen varit i loppets
ledning och därmed titelvinnare för år 2000.
Mörth startade loppet från fjärde position. Redan
efter två varv hade han gått upp i ledning, men var
tätt följd av huvudkonkurrenten om titeln i VW New Beetle
Cup, tysken Thomas Braumüller och ett par förare till.
- Jag visste om att de tre framför mig hade gaddat ihop sig mot
mig. Det var jag mot resten av Tyskland, så jag var hela tiden
på min vakt vid de direkta närkamperna, berättade
Mörth.
Han låg i ledning på inledningen av det tredje varvet
då tysken Morzov bromsade sig förbi strax innan
ingången till den första av Hockenheims två
chickaner. Även Henchel försökte utnyttja chansen att
ta sig för Mörth i suget på den föregående
raksträckan. Men det bar sig inte bättre än att han
och Mörth gick in samtidigt chickanen.
- Nog för att den är bred, men inte bred nog för
två, konstaterade Mörth.
- Så det small bara till och vi båda for in i
räcket. För Henchel tog det slut på en gång,
medan jag kunde köra vidare.
- Men teknisk flagg, som jag fick för alla skador på bilen
satte stopp för vidare framfart.
Tyvärr, berättade Mörth som därmed fick se tysken
Thomas Braumüller köra hem årets
mästerskapstitel i VW New Beetle Cup.
- Jag har gjort vad jag kunnat, men tyvärr räckte det inte
till, var Pontus Mörth konstaterande efter att för andra
året i rad kommit tvåa i en Europas tuffaste
racingserier, VW New Beetle Cup.
För den 23-årige värmlänningen handlar det nu om
att återgå till vardagen och att börja
förberedelserna inför nästa års
racingsäsong.
- För ögonblicket vet jag inte vad det blir nästa
år. Ett år till i New Beetle Cup känns inte
rätt för tillfället.
- En riktig fabriksstyrning i STCC är klart intressant, men
helst skulle jag vilja få till någonting
internationellt.
- Det känns rätt för mig utvecklingsmässigt,
avslutar Pontus Mörth, slutgiltig tvåa i VW New Beetle Cup
trots motgångarna på i finalracet på
Hockenheim.
Mörth kämpar om titeln i VW New Beetle Cup
Två poäng upp till
mästerskapstiteln. Två poäng ner till tredjeplatsen.
Det är bäddat för "älgjakt" i dubbel
bemärkelse när den internationella racingserien VW New
Beetle Cup avgörs på tyska Hockenheim på
söndag. Huvudrollen innehas av en svensk.
Den som kommer att jaga, och att jagas, är den
värmländske racerföraren Pontus Mörth som
inför årets tionde, och sista, deltävling i VW New
Beetle Cup ligger på andra plats i mästerskapet med sin
älg-designade New Beetle.
- Nu handlar det om att jaga och att bli jagad, säger Pontus
något kluvet inför söndagens betydelsefulla race.
Redan i den förra deltävlingen fick han smaka på
konkurrenternas hårdhandskar. Bryskt knuffades han av banan
för att sedan, linkande på tre hjul, ta sig i mål
på en 16.e plats. Med det rök ledningen i
mästerskapsserien - inför den sista deltävlingen
ligger han tvåa, futtiga två poäng efter tysken
Thomas Braumüller.
- Det är inte bara jag mot Braumüller, utan det känns
som om det är "lilla jag" mot resten av Tyskland. Jag kommer
knappast att bli hjälpt, utan snarare stjälpt som på
Nürnburgring för knappa tre veckor sedan.
- Det var surt, men nu är det vinna som gäller,
tillägger han.
En seger i VW New Beetle Cup skulle innebära mycket för den
23-årige värmlänningen.
- Det är en dörröppnare mot resten av
racingvärlden, menar han. Eftersom New Beetle Cup i år
avgjorts både tillsammans med Formel 1 och det tyska
racingmästerskapet DTM, lever det upp till epitet att vara "ett
skyltfönster mot racingvärlden".
- Alla stora team finns på plats, det är mycket publik
mellan 50-75.000 på tävlingarna och sist men inte minst -
tävlingarna visas i tysk TV, sportkanalen DSF och ger en massa
internationell publicitet, berättar Pontus.
Pontus Mörth är trots sin ringa ålder en mycket
rutinerad racerförare. Efter ungdomens gokart-år har han
vunnit JSM, SM och NM i Formel Ford och Formel 3, samt under 1998 och
1999 tävlat med stor framgång som privatförare i
STCC. Men varje gång som de riktiga märkesteamen tagit in
nya förare, har han hamnat i sitsen som andrahandsval.
- Därför har jag lyssnat till det råd som Kenny
Bräck gav mig för flera år sedan, att satsa på
något som ger segrar och som väcker
uppmärksamhet.
- Därav att jag efter fjolårets andraplats i New Beetle
Cup har gjort en helhjärtad satsning på att vinna
årets mästerskapsserie, berättar Pontus och
tillägger att han hoppas att det ska innebära en
möjlighet till att få en sits i ett märkesteam
antingen i STCC eller i någon racingserie utanför landets
gränser.
Det succéartade inhopp som han gjorde i slutet av årets
STCC-säsong visade att han är att räkna med även
där, trots att det bara var ett tillfälligt inhopp i en
oprövad tävlingsbil.
- Jag är så pass ung och utvecklas alltjämt som
förare, säger han och tillägger att segerinstinkten
bara har tilltagit under det senaste året.
- Det handlar ju om att vara först, skulle man bli tvåa
så är man förste förlorare. Och förlorare
vill jag inte vara i racingens värld, där det är
segrar som räknas, avslutar Pontus och tillägger att en
seger skulle
innebära oerhört mycket för honom som racerförare
och för svensk racing.
Fotnot: VW New Beetle Cup är en
entypsbilklass för tävlingsbilar som baserar sig på
Volkswagens New Beetle-modell. Bilen har en specialtrimmad V6-motor
på ca 225 hästkrafter. Stötdämpare och bromsar
är av racingmodell. Växellådan är 6-växlad
och i s k sportutförande.
Mörth avknuffad på Nürburgring
Tappade ledningen i VW New Beetle Cup
Avsiktligt rammad och avkörd
från banan av konkurrenten, och därmed nedpetad från
mästerskapsledningen. Den nionde deltävlingen i VW New
Beetle Cup på tyska Nürburgring blev en bedrövlig
tillställning för den svenske racerföraren Pontus
Mörth.
- Han såg väl sin chans så jag försökte
bromsa så sent som möjligt, men vad hjälpte det
när han hade mig som bromskloss, berättar Pontus Mörth
om helgens händelse som kostade ledningen i New Beetle Cup.
Det var Oliver Mayer som skickade av Pontus, som efter en trög
start låg på femteplats i racet, av banan.
- Det var ingen "raceincident" utan en avsiktlig påkörning
som jag visserligen bjöd in till, berättar Pontus som med
en illa slagen bil kunde ta sig i mål som 16:e man.
Vann gjorde tysken Patric Michels medan Oliver Mayer slutade
tvåa, efter att domarna avslagit de protester som lämnats
in mot hans framfart under loppet på Nürburgring. Med bara
en deltävling kvar leder Thomas Braumüller
mästerskapet. Han har två poäng tillgodo på
Pontus Mörth.
- Det blir ett tufft race om tre veckor på Hockenheims
långa slinga. Jag lär nog inte bli hjälpt av
någon där, utan snarare tvärtom, avslutar en
mäkta besviken Pontus Mörth efter lördagens
bedrövliga race.
Pontus Mörth startar trea med reservbil i VW New Beetle Cup
på "Ringen"
En tredje startposition i
lördagens race på tyska Nürburgring ger goda chanser
för att den svenske racerföraren Pontus Mörth ska
kunna skaffa sig en betryggande ledning inför den sista
deltävlingen i VW New Beetle Cup.
- Håller jag mig bara på pallen i lördagens race,
så har jag ordnat goda förutsättningar inför
årets finalrace på Hockenheim om två veckor,
säger Pontus Mörth som efter åtta av tio
deltävlingar leder den internationella racingserien femton
poäng före hemmaföraren Thomas Braumüller.
Snabbast i fredagens kval var tysken Stephan Ebert, medan
Braumüller körde till sig en andra startposition.
- Vi är sexton förare inom två sekunder, tätt
så det förslår, men så är det alltid i
enhetsklasser där konkurrensen är mördande,
berättar Pontus Mörth som inledde tidsträningen i sin
ordinarie tävlingsbil, men efter en del problem fick han byta
till en reservbil som alltid står till de tävlandes
förfogande i VW New Beetle Cup.
- Den bilen gick mycket bättre efter att vi överfört
alla inställningar från den ordinarie, berättar
Pontus vidare.
Mörth drygade ut ledningen i VW New Beetle Cup
Den värmländske
racerföraren Pontus Mörth drygade på söndagen ut
sin ledning i den internationella racingserien, VW New Beetle Cup. I
den åttonde deltävlingen som avgjordes på
Oschersleben Motopark öster om Hannover, slutade Mörth trea
efter att ha startat loppet från femte startposition. Vann
gjorde hemmaföraren Patric Michels, medan huvudkonkurrenten i VW
New Beetle Cup, Thomas Braumüller, inte slutade bättre
än på 13:e plats. Med två deltävlingar kvar
leder Mörth mästerskapet 16 poäng före
Braumüller.
- Det ser mycket lovande ut inför nästa race på
Nürburgring om två veckor, förklarade en trots allt
mycket nöjd Pontus Mörth.
- Loppet var oerhört tufft med snurrningar och svartflagg,
vilket gjorde att jag körde på säkerhet i dess
inledning, för att under den andra halvan gå på
attack, berättade han.
En femteplats blev då en tredjeplats, vilket var
tillräckligt för att han skulle kunna rycka ifrån i
mästerskapet. 70.000 åskådare följde New
Beetle-loppet på Oschersleben Motopark, som kördes som
förtävling till tyska DTM denna gång.
Mörth fjärde man i första kvalet till New Beetle
Cup
Hannover: Den värmländske
racerföraren Pontus Mörth noterade en fjärde tid i det
första tidskvalet till åttonde deltävlingen i den
internationella racingserien, VW New Beetle Cup, som avgörs
på Oschersleben Motopark öster om Hannover på
söndag. Snabbast var huvudkonkurrenten, hemmaföraren,
Thomas Braumüller. Efter sju körda deltävlingar leder
Mörth mästerskapet tre poäng före nämnde
Braumüller.
- Jag gick ut löst på träningen, mest för att
känna på bilen.
- Bästa tid noterade jag först på det tionde varvet
medan Braumüller var snabbast på det fjärde,
berättade Pontus Mörth.
- Man jag räknar med att förbättra mig under
lördagens tidskval, fortsatte han.
För Pontus är det nu viktigt att han kan slutföra
mästerskapsserien med en topplacering. Efter de fina
framgångarna vid inhoppet i svenska STCC för Opel Team
Sweden, står han även under observation från Opels
internationella tävlingsavdelning.
- Vinner jag mästerskapet har jag stora möjligheter att ta
mig vidare inom racingen, berättar han. Men sedan om det blir
STCC eller DTM, får tiden utvisa.
På söndag handlar det emellertid om 12 varv på
Oscherleben Motopark inför kanske 50.000 åskådare
eller fler.
Pontus Mörth återtog ledningen i New Beetle Cup
En sjätteplats i söndagens
race på den nya tyska racerbanan Lausitzring räckte
för att värmlänningen Pontus Mörth skulle
återta ledningen i den internationella racingserien, VW New
Beetle Cup.
&endash; Det känns lovande för fortsättningen i
höst, menade Pontus Mörth efter att ha startat racet
från 14:e startposition.
En snurrning på tidskvalet låg bakom denna med
Mörths mått mätt mediokra startpositionen.
&endash; Banan är helt ny och den nyanlagda asfalten blev
såphal när regnet kom lagom till lördagens kval,
berättar han vidare.
Men Mörth var inte ensam om att drabbas av problem under
träning och tävling &endash; värste konkurrenten,
tysken Thomas Braumüller startade visserligen i pole position,
men lyckades inte att bli bättre än fjortonde man i loppet
efter en snurrning. Snabbast i premiärtävlingen på
Lausitzring (Europas första ovalbana i modern tid) var tysken
Kai Reimer. Tre deltävlingar återstår av årets
VW New Beetle Cup.
Mörth leder mästerskapsserien tre poäng före
Braumüller.
Pontus Mörth tvåa på
Nürburgring
Den svenske racerföraren Pontus
Mörth fortsätter att skörda framgångar
internationellt. I söndagens deltävling av den
internationella racingserien VW New Beetle Cup, som avgjordes
på tyska Nürburgring, kom den 23-årige
värmlänningen på andraplats. I sammandraget för
VW New Beetle Cup ligger han nu på en preliminär
andraplats. Fyra deltävlingar återstår.
- Jag är både nöjd och missnöjd med min insats,
berättar Pontus Mörth om ett tät race som avgjordes i
regn.
- Vidriga förhållanden som gjorde racet till ett lotteri,
menar han.
Pontus startade från fjärde startposition, tog starten men
snurrade av ett par varv senare.
- Jag ville bygga upp ett bra försprång som jag sedan hade
för avsikt bevaka, men jag laddade för mycket så det
bra sig inte bättre än att jag snurrade av och fick
börja om från början, berättar han.
Tysken Thomas Braumüller passerade Mörth vid snurrningen,
och kunde sedan bygga upp ett ointagligt försprång
för Mörth.
- Jag jagade och jagade, men det hjälpte inte, konstaterade
Pontus som nu går inför nästa helgs comeback i
svenska STCC.
- Jag ser fram emot att få visa upp mig hemma i Sverige och
på Gelleråsen igen, avslutar han.
Mörth fokuserar på toppstriden i VW New Beetle Cup
New Beetle Cup på
Nürburgring fredag-söndag. Jobb på Wafab Bil i
Karlstad som bilförsäljare måndag-torsdag. STCC
på Gelleråsen nästa fredag-söndag.
Pontus Mörth, den 23-årige racingtalangen från Kil,
torde vara Sveriges mest upptagne racerförare.
- Många undrar hur jag orkar med allt, men det är inga
problem när man håller på med det som man
älskar mest av allt.
- Men visst kan det bli svettigt emellanåt, erkänner han
inför den första tidsträningen till söndagens
race i New Beetle Cup i Tyskland.
På Nürburgring handlar det om att jaga. Efter sex av tio
deltävlingar i den internationella racingserien ligger Pontus
Mörth på andra plats, åtta poäng efter ledande
Oliver Mayer från Tyskland.
- Med tanke på mitt senkomna engagemang i STCC har det varit
litet splittrat de senaste veckorna, men nu är allt under
kontroll vilket gör att jag kan koncentrera mig till 100%
på New Beetle Cup.
- Det är den som är det viktiga i år, understryker
han.
Målsättningen är att vinna mästerskapsserien. I
fjol var han tvåa trots att han inte kört samtliga
tävlingar. I år har det hittills blivit två segrar
och en andraplats, samt två brutna race. Sammantaget är
han seriens segerrikaste förare genom den knappt
tvååriga historien.
- För mig handlar det om att samla segrar, det är dom som
räknas och ger uppmärksamhet i racingvärlden,
förklarar Pontus.
VW New Beetle Cup är en enda stora plantskola för unga
racerförare som vill ta steget ut för att satsa på en
professionell karriär.
- Våra tävlingar avgörs innan Formel 1-lopp,
tyska DTM och EM i truckracing. Det innebär minst 50.000
åskådare.
Massor av media och inte minst - de stora stallen och de viktiga
sponsorerna finns på plats.
- Jag brukar säga att vi åker i världens största
skyltfönster. Det känns lite grand som om man är det
fina modelltåget i leksaksaffärens julskyltning,
berättar han.
För Pontus del har framgångarna i Tyskland redan inneburit
en hel del. Hans STCC-styrning hos Opel nästkommande helg
är ett direkt resultat av dessa.
- Min målsättning denna säsong är att vinna New
Beetle Cup, göra bra ifrån mig i STCC och framförallt
att få möjligheten att testa hos något av de stora
stallen i DTM.
- Efter F1 är DTM det häftigaste och mest
prestigefyllda som finns i Europa, avslutar Pontus Mörth,
vår nästa racingexport? Han är på god väg,
även om han får slita hårt.
Pontus Mörth tvåa i New Beetle Cup
Svensken Pontus Mörth kom
på andra plats efter Sascha Morozon från Lichtenstein i
en femte mycket turbulent deltävling i ADAC VW New Beetle Cup
på Sachsenring i lördags. Pontus avancerade därmed
till andra plats i cupen.
Pontus var snabbast under fredagens kvalificering och gick ut i
ledningen före totalledande Oliver Mayer och trean Thomas
Braumüller.
Efter masskrock på det första varvet tog Pontus åter
kommandot, men passerades av Oliver Mayer , senare också av
Braumüller och nya stjärnskottet Morozov. Den kvartetten
bjöd på tuff närkamp varv efter varv med Mayer
först över mållinjen före Morozov, Mörth
och Braumüller. Men Mayer bestraffades med 30 sekunder för
en ojust kontakt med Pontus Mörth och förlorade därmed
segern.
Resultat i New Beetle Cup på Sachsenring: 1) Sascha Morozov,
Lichtenstein 27,40,0, 2) Pontus Mörth, Sverige, 27,41,9, 3)
Thomas Braumüller, Tyskland, 27,44,2, 4) Thomas Faraas, Norge,
27,48,1.
Ställningen efter 5 deltävlingar: 1) Oliver Mayer 92
poäng, 2) Pontus Mörth 84, 3) Thomas Baumüller 83, 4)
Sascha Morozov 74, 5) Thomas Faraas 67.
Opel och Pontus Mörth gör
efterlängtad STCC-comeback!
Opel och Pontus Mörth gör
comeback i STCC. Den 23-årige värmlänningen kommer
att köra de två avslutande STCC-racen i en fabriksbil
för Opel Team Sweden. Starten är för övrigt
frukten av Mörths stora framgångar i den internationella
racingserien, New Beetle Cup, under det senaste året.
- Jag är naturligtvis jätteglad. Det visar att man
får lön för mödan att satsa på att
tävla utomlands, säger han i sin kommentar till det
överraskande inhoppet i STCC, där han för övrigt
vann privatförarcupen, Synsam Cup, 1998 och svarade för
flera fina prestationer under fjolåret, trots undermåligt
material.
Det var Kenny Bräck som gav Pontus rådet att söka sig
utanför landets gränser för att få fart på
karriären. Han lyssnade på Bräck och satsade på
den internationella racingserien New Beetle Cup, där han är
segerrikast efter att ha vunnit sex av hittills tretton körda
lopp i seriens historia.
- I år fokuserar jag på New Beetle Cup med
målsättning att vinna hela mästerskapet,
förklarar Pontus, som efter fyra deltävlingar ligger trea i
mästerskapet som brukar benämnas som ett"skyltfönster"
och en plantskola, eftersom det körs i samband med
deltävlingar i tyska DTM eller Formel 1.
- Därför ska starten för Opel i STCC främst ses
som ett gästspel, men med möjligheter. Målet är
givetvis att försöka vinna de fyra heaten som jag ska
köra för Opel Team Sweden.
- Sedan får vi se vart det leder, fortsätter han
diplomatiskt.
Det är ingen hemlighet att den blonde, sympatiske, erkänt
snabbe och orädde svensken har vunnit stor respekt på
kontinenten och inte minst i Tyskland efter sina insatser.
Racingexperter menar att han har kapacitet att etablerar sig som
förare i något av de stora teamen inom internationell
standardvagns-racing.
- Ända sedan jag "täljde" varv efter varv hemma på
gokartbanan i Kil har mitt mål varit att få köra
racing på heltid. Med de möjligheter som jag nu har
fått av Opel Motorsport, vill jag säga att jag har kommit
en bra bit på vägen, berättar Pontus.
Den bil som Mörth ska köra är fjolårets vinnare
i STCCs tyska förlaga, STW och uppfyller därmed regelbokens
krav för det svenska standardvagnsmästerskapet.
- Det är en mycket potent, men erkänt svårkörd,
Opel Vectra byggd av Opels tävlingsavdelning, Opel Performance
Center, berättar Pontus.
Så sent som förra veckan genomfördes ett testpass
på Mantorp Park. Trots att stora delar av testet bestod i att
göra inställningar av väghållning och balans i
bilen klockades han för snabba tider.
- Visst känns det extra gott, men test är alltid test. Och
det är först i race som det avgörs vem som är
snabbast, förklarar han.
Bakom sig har den 23-årige Pontus Mörth från Kil en
fantastisk racingkarriär. Som tonåring var han en av
landets främsta gokart-förare. Som 16-åring blev han
både svensk och nordisk juniormästare i Formel Ford. Sedan
blev han svensk och nordisk mästare i Formel 3. 1998 satsade
på STCC och blev bäste privatförare i
mästerskapet. Ifjol dubblerade han med dels New Beetle Cup, dels
STCC.
I NBC slutade han tvåa trots att han inte kört samtliga
tävlingar. I STCC, som privatist, noterade han som bäst en
tredjeplats, trots motstånd från fabriksteam med
mångmiljonbudgetar.
Nu får han själv den möjligheten, på
Gelleråsen den 27 augusti och Mantorp Park den 10 september,
tack vare Opel Motorsport och Opel Team Sweden. Bakom teamet
står en rad starka sponsorer, bl a: Neste Oils, PMV-Palmstierna
och Merita-Nordbanken.
Göran Björklund
Mörth bröt efter kollision
Först en rejäl smäll
och sedan bar det av rakt fram ut i gräset och sedan
sandfållan. Värmlänningen Pontus Mörth satsade
allt för friskt och tvingades bryta den fjärde
deltävlingen i den internationella racingserien VW New Beetle
Cup, som avgjordes på tyska Nürburgrings korta slinga
under söndagen. Mörth, som startade tvåa, krokade i
den värste konkurrenten, tysken Braumüller, vid ett
omkörningsförsök på det andra varvet.
- Det var alltför optimistiskt gjort av mig, erkänner
Pontus som slog sönder och punkterade höger framhjul i
samband med incidenten.
- Det gick bara rakt fram ut i naturen efter smällen, så
det var definitivt färdigåkt för mig, berättar
Pontus vidare om den dramatiska händelsen som puttade ner honom
från mästerskapstronen, för tillfället, enligt
honom.
Om det kan ses som någon tröst i bedrövelsen för
Pontus Mörth, så tvingades även Braumüller att
bryta loppet efter kollisionen med honom.
Detta innebar att segern något oväntat gick till den
norske nykomlingen Thomas Faraas. Faraas har under ett par år
varit en av de snabbaste förarna i norska Neon Cup och i
år satsar han hårt på att ta sig ut i världen.
Bland annat har han norske STCC-stjärnan Tommy Rustad som
mentor.
Efter fyra av tio deltävlingar i VW New Beetle Cup ligger Pontus
Mörth på tredje plats. Medan Oliver Mayer leder.
- Trösten för mig är nu kommer vi till riktiga
racerbanor, Saschenring är nästa anhalt. Där kör
vi om tre veckor och då hoppas jag på att återta
ledningen i mästerskapet, avslutar Pontus Mörth, efter
söndagens brutna lopp på Nürburgring.
Göran Björklund
Mörth snabbast i första kvalet på
Nürburgring
Det är succé för
värmlänningen Pontus Mörth i den internationella
racingserien VW New Beetle Cup. Inför den fjärde
deltävlingen, som avgörs på söndag på
klassiska Nürburgring i leder han mästerskapserien med sex
poäng.
Redan i den första tidsträningen, som avgjordes på
fredagseftermiddagen, gav den 23-årige Kilsgrabben ett klart
styrkebesked. Han var hela 0,55 sekund snabbare än närmaste
konkurrent, Patric Michels.
- Precis som i fjol är motståndet stenhårt, det
vimlar av unga, hungriga killar som innan VW New Beetle Cup kört
både standardvagnsracing och F3, berättar Pontus, som
denna säsong helt fokuserar på New Beetle Cup.
- Jag har ambitionen att gå vidare i min racingkarriär,
och detta är ett fenomenalt fint skyltfönster både
mot team och för mina sponsorer, berättar han.
Man kör flertalet av tävlingarna tillsammans med
återuppståndna DTM, en form av standardvagnsracing med
mycket extrema tävlingsbilar med stora V8-motorer på ca
450 hästkrafter.
- DTM befinner sig på en helt annan planet än den form av
standardvagnsracing, supertouring, som vi är bekanta med i
Sverige genom STCC och den engelska förlagan BTCC, berättar
Pontus.
Intresset för DTM är oerhört stort precis som för
STCC i Sverige, i snitt har man samlat 60.000 åskådare
på tävlingsdagen under de tre hittills körda
racen.
I söndagens race på Nürburgring kör man
emellertid inte i skuggan av DTM, utan nu värmer man
istället upp asfalten inför den tyska deltävlingen i
truck-EM.
- Jag väntar mig minst ett lika tufft race som förra helgen
då jag fick ta i riktigt rejält för att hänga av
killarna, avslutar Pontus Mörth.
Göran Björklund
Ny racingtriumf för Pontus Mörth i Tyskland
Den svenske racerföraren Pontus
Mörth är ett hett namn i det motorsporttokiga Tyskland.
Efter ett oerhört tufft race återtog han på
söndagen ledningen i den internationella racingserien VW New
Beetle Cup. Mörth vann den tredje
mästerskapsdeltävlingen som avgjordes på Norisring,
den gamla paradgatan från Tredje Rikets tid som numer
används som racerbana, i utkanten av tyska Nürnberg.
- Det var en oerhört tuff fajt, berättar en mycket glad
Pontus, som startade i pole position efter en mycket övertygande
insats i lördagens kval.
- Efter missen i förra deltävlingen, då jag drogs med
i en startsmäll, hade jag laddat upp med extra mycket
taggtråd till frukost, skämtade den glade
värmlänningen som fick ett svettigt första varv.
- Jag slirade för mycket på kopplingen vid starten och
tysken Braumüller kunde smita om. Men jag kom ikapp och kunde
köra om honom vid utgången av det första varvet.
Sedan blev det en tuff fajt mellan de båda i de 20
följande varven.
- Det var en ständig kamp om att bromsa sist, jag tänjde ut
bromspunkten hela tiden och bromsade till slut långt efter
banans bromsskyltar och då hängde han inte med,
berättar Pontus som efter det 21 varvet kunde dra ifrån
tysken och köra mot årets andra seger i VW New Beetle
Cup.
- Ett av allra tuffaste loppen för mig och "Älgen" (hans
tävlingsbil), avrundar en mycket nöjd Pontus Mörth som
fick motta gratulationer från både VWs och Opels
tävlingsledningar efter insatsen.
Tävlingen avgjordes direkt efter årets tredje
deltävling i DTM och följdes av drygt 60.000
åskådare, trots regntunga skyar över Norisring.
Göran Björklund
Mörth bröt i Canadas GP
En tredje startposition lovade gott
men 500 meter, inte längre än så kom svensken Pontus
Mörth i New Beetle Cup-loppet som föregick Canadas Grand
Prix på söndagen. Den 23-årige
värmlänningen drogs med när de två
framförvarande bilarna snurrade och krokade i varandra.
Tyvärr totalkvaddades Pontus VW Beetle och det fanns inte en
chans att fortsätta loppet på Notre Dame Island i
Montreal.
Göran Björklund
Mörth jagat villebråd i Canadas Grand Prix?
Ska Mika Häkkinen äntra
sin F1-racer till tonerna av 'Du gamla du fria' på söndag?
Chanserna är stora. Ty före Canadas Grand Prix i Formel 1
avgörs den andra deltävlingen i VW New Beetle Cup med
svensken Pontus Mörth. Efter en övertygande seger i den
första deltävlingen är den 23-årige
värmlänningen förhandsfavorit i Montreal.
Pontus Mörth är den unge svenske racingtalangen som valde
internationell racing i VW New Beetle Cup, sedan diskussionerna om en
STCC-styrning hos Ford stöp. Änsålänge
ångrar han inte det val, som Kenny Bräck inspirerat honom
till.
- Klassen är ett enda stort skyltfönster mot
racingvärlden, menar Pontus om New Beetle Cup. Ifjol slutade han
tvåa i cupen trots att han inte körde samtliga
deltävlingar.
Vad som utmärker New Beetle Cup är att de alltid
håller sig i fint sällskap. För två veckor
sedan tillsammans med killarna i det återuppståndna DTM
inför 75.000 åskådare på tyska Hockenheim.
Till helgen inför ännu fler när man värmer upp
asfalten på Notre Dame Island i St Lawrence-floden inför
Formel 1-loppet i Montreal, Canadas Grand Prix.
- Det ska bli spännande att få tävla tillsammans med
sportens verkliga megastjärnor, säger Pontus.
Men tyglarna är strama och förhållningsordrarna
många för ungtupparna i New Beetle Cup.
- Vi har exempelvis fått ett tidsschema som nästan är
nere på sekundnivå, fortsätter han.
Formel 1 är en precisionssport på alla nivåer
&endash; inklusive i genomförande. Det kan nämnas att det
blir dyra böter &endash; hundratusentals kronor &endash;
för arrangören om starten för huvudracet inte sker
14.00 prick. Därför måste de som kör
tävlingarna innan underkasta sig samma form av disciplin,
så att ingen försening uppstår.
- Det är bara att lyda och inte slira allt för mycket
på kopplingen, skrattar den blonde värmlänningen.
Pontus Mörth har ett fint utgångsläge inför
Canadas GP. Han vann årets första deltävling på
Hockenheim för två veckor sedan. Han dominerade det
föregående kvalet. Och han kontrollerade loppet från
att den röda lampan släckts fram till att den
svartvit-rutiga flaggan hängdes ut.
- Racet gick enligt planerna, menar han. Jag gick ut hårt i
ösregnet för att bygga upp en försprång som jag
sedan konserverade, berättar han.
Som störst var försprånget uppemot tio sekunder,
för att vid målgång vara nere på ett par
sekunder.
För Pontus och de andra killarna i New Beetle Cup är det
bara att lyfta på kepsen och buga för Schumacher och
Häkkinen. Om killarna i NBC sedan ska få kröka rygg
inför Pontus Mörth återstå att se. Men den
23-årige värmlänningen är favorit, ja
storfavorit på Notre Dame Island.
Göran Björklund
Mörth triumferade på
Hochenheim
Pontus Mörth vann
övertygande årets första deltävling i VW New
Beetle Cup, som avgjordes på tyska Hochenheim inför drygt
75.000 åskådare under söndagen. Mörth startade
i pole position och ledde loppet från start till mål.
- Ett kanonrace, menade Pontus Mörth, som i fjol slutade
tvåa i den internationella racingserien trots att han inte
körde samtliga deltävlingar.
Loppet avgjordes i regn, vilket passade unge, men rutinerade Pontus
Mörth som handen i handsken.
- Jag satsade offensivt från början och hade byggt ett
drygt tio sekunder långt försprång rerdan efter fem
varv, berättade han.
Därefter lade han sig på defensiven för att bevaka
sin ledning. I mål var han fem sekunder före tvåan,
Thomas Braumüller från Tyskland.
Premiärtävlingen i VW New Beetle Cup kördes som
förlopp till det återuppståndna DTM, därav
jättepubliken trots regn. Nästa deltävling i VW New
Beetle Cup avgörs om tre veckor i samband med Kanadas Grand Prix
i Montreal.
Göran Björklund
Bräck förebilden när Mörth ger sig ut i
racingvärlden
På söndag körs den
första av tio deltävlingar i den internationella
racingserien, VW New Beetle Cup. Ur svensk synvinkel är
årets cup hyperintressant - Pontus Mörth, från Kil,
är förhandsfavorit i mästerskapet. I fjol slutade han
tvåa med sin älgprydda VW Beetle, trots att han inte
körda alla deltävlingar.
- I år koncentrerar jag mig på New Beetle Cup
istället för att dela säsongen med STCC som jag gjorde
i fjol, säger den 23-årige värmlänningen.
Det är Kenny Bräck som inspirerat Pontus Mörth att
satsa på internationell racing i en märkes-cup
istället för att tävla som privatist i STCC.
- Det är segrar som räknas när man ska ut i den stora
racingvärlden. Sedan diskussionerna sprack med Ford om en
STCC-styrning har jag lagt allt krut på New Beetle Cup, som jag
vet att jag kan vinna, säger han.
Ifjol körde han nio av tio deltävlingar. Med fyra segrar
blev han seriens segerrikaste förare, men tyvärr
räckte det inte enda fram till cup-titeln.
- Hade jag kört samtliga race är jag övertygad om att
jag hade vunnit, menar Pontus.
En fin indikation inför premiären är att det gick
mycket fort på det inofficiella test som kördes
häromveckan på Motopark Oschersleben, öster om
Hannover.
- Allt känns bra, menar han.
Vad som är extra intressant med årets VW New Beetle Cup
är dels att man vid nio tillfällen kör loppet
före det återuppståndna DTM (världens grymmaste
standardvagnsmästerskap), dels att man värmer upp asfalten
innan F1-loppet i Montreal i Canada.
- New Beetle Cup är ett enda stort skyltfönster mot
racingvärlden, förklarar Pontus.
- Lyckas man bra och sköter sig kan man komma långt inom
både formelbils- och standardvagnsracing, fortsätter
han.
Att Pontus Mörth vill köra ännu längre
råder det ingen tvekan om. Redan som 16-åring blev han
svensk juniormästare i Formel Ford, sedan har han hunnit med att
bli både svensk och nordisk mästare i Formel 3, innan det
det blev standardvagnsracing och STCC, där han blev bäste
privatförare 1998.
- Men jag har alltid varit andreman när 'fabriks'-kontrakten
fördelats enda fram till ifjol när jag fick styrningen i VW
New Beetle Cup genom svenska Volkswagen.
Ett förtroende som han förvaltade och nu har fått
förnyat. På söndag körs säsongens
första deltävling på Hockenheim. Den andra
deltävlingen är Kanadas Grand Prix den 18 juni. Den 3
september kör man invigningsracet på Europas nyaste
ovalbana, Lausitzring. Den 29 oktober körs finalracet på
Hockenheim.
- Jag är laddad för uppgiften och målet är givet
&endash; att vinna, avrundar han.
VW New Beetle Cup är internationell racingserie för
entypsbilar, d v s samtliga tävlingsbilar är identiska.
Tävlingsbilen är för övrigt en racebyggd VW New
Beetle med en sexcylindrig motor på drygt 200 hästar.
Bilarna är försedda med tävlingsbromsar,
sportfjädring och en sexväxlad
sportväxellåda.
Göran Björklund
STCC drabbas av nytt avhopp
Pontus Mörth valde VW New Beetle Cup
Med bara en dag kvar av
anmälningstiden drabbas STCC av ännu ett avhopp. Det
är Synsam-mästaren 1998, Pontus Mörth från Kil,
som har skrivit kontrakt med tyska VW Motorsport för att
köra internationell racing i VW New Beetle Cup istället
för SM i standardvagnsracing, STCC.
&endash; Givetvis ett svårt val, men jag har vägt för
och emot sedan det stod klart att det inte skulle bli något med
Ford i STCC, förklarar Pontus Mörth.
&endash; Helt klart ger New Beetle Cup betydligt mer, både
tävlingsmässigt och kommersiellt, för mig än att
delta som privatförare i STCC.
&endash; Eftersom vi kör före tyska
standardvagnsmästerskapet, DTM, och Formel 1 är New Beetle
Cup ett enda stort skyltfönster mot världen, menar han.
Ifjol slutade Pontus Mörth tvåa i New Beetle Cup i sin
älgprydda VW-Bubbla, trots att han endast deltog i nio av tio
deltävlingar. På sina nio starter tog han inte mindre
än fyra segrar.
&endash; Vann jag inte så var det tekniskt strul eller andras
avåkningar och misstag som ställde till det för mig,
förklarar han.
Pontus Mörth är 23 år gammal och har trots sin ungdom
en diger meritlista. Han har vunnit JSM i Formel Ford, blivit nordisk
och svensk mästare i Formel 3, samt blivit bäste
privatförare i STCC genom seger i Synsam Cup. Innan det blev
riktiga bilar tävlade han i gokart, där han var minst lika
framgångsrik.
&endash; Så mycket mer går inte att vinna här hemma
om man inte är fabriksförare, konstaterar han.
&endash; Eftersom jag vill fortsätta att utvecklas som
förare och få chansen till de riktiga fabriks-kontrakten
är det viktigt att tävla och vinna i internationella
märkesmästerskap som New Beetle Cup
&endash; Det är segrar som kan öppna dörrar till andra
mästerskap. Se på Kenny Bräck, fortsätter
han
Vad som återstår är att ta hem VW New Beetle Cup.
Den 28 maj körs den första av tio del-tävlingar.
Årets höjdpunkter är givetvis Kanadas Grand Prix i
juni där de snabba Beetle-bilarna kör förloppet till
F1-bilarna och så premiären på Europas nya ovalbana
utanför Dresden i höst.
&endash; Detta är en värld så fjärran man kan
komma från Karlskoga eller Mantorp Park, avrundar Pontus
Mörth.
Med Pontus Mörth lämnar ännu en svensk
racingbegåvning fäderneslandet i år. Innan honom var
det F3-mästaren Thed Björk som bestämde sig för
tävlande i amerikanska Barber-Dodge-serien. För STCC
innebär Mörths beslut att ännu en toppförare inte
kommer till start.
Fotnot: VW
New Beetle Cup är internationell racingserie för
entypsbilar, d v s samtliga tävlingsbilar är identiska.
Tävlingsbilen är för övrigt en racebyggd VW New
Beetle med en sexcylindrig motor på drygt 200 hästar.
Bilarna är försedda med tävlingsbromsar,
sport-fjädring och en sexväxlad
sportväxellåda.
Göran Björklund
STCC
Racing
www.motorsportivarmland.nu