SÄSONGEN 1999
99-09-30
Lillehammer
Efter kvaltävlingen i Järbo blev jag uttagen att få representera Sverige i landskampen Sverige-Norge den 9 oktober i Lillehammer. Det är sju olika bilklasser med 2-4 tävlande från varje nation i varje klass. Allt från Grupp N till värsta sortens rallycrossbilar. Jag kommer att köra i rally national 2wd. Alla tävlar dock mot alla i en enda tävling. 1:an får 100 poäng ner till 30:e plats som får 1 poäng.
Det finns naturligtvis ingen chans för mig att vinna över t.ex. Martin Schanche eller Eivind Opland utan att det gäller att vara före de två norrmän som kör samma typ av bil som mig. På så vis drar jag mitt strå till stacken och hjälper Sverige vinna.
Det känns jättekul att få köra i samma 'lag' som Per Eklund, Kenneth Hansen och Michael Jernberg. Hela tävlingen kommer att bevakas av norsk TV som visar ett sammandrag den 16 okt kl. 17.35-18.00.
'Upp och Ner' i danska rallymästerskapet
Efter de tre första deltävlingarna hade vi bara en andraplats som resultat. Eftersom fyra av de sex deltävlingarna räknas i slutresultatet så var vi tvingade att komma i mål i de återstående.
DM 4 som kördes i norska Larvik såg ut att bli en kanontävling. Det var helt fantastiska vägar. SS 1, 2, 3 och 5 gick i bergstrakter och var ordentligt krokiga med några snabba partier. SS 4 och SS 6 var mycket snabba i åkerlandskap med många, fast svaga kurvor.
Att sedan norrmännen fått dit Petter Solberg i en Focus WRC gjorde att mediaintresset var extra stort.
Tävlingen började bra och vi tog ledningen i Gr H med 7 sekunder på SS 1. Vår värste konkurrent Kaj Petersen bröt med trasig växellåda. SS 2 gick också bra, så vi drygade ut till en ledning på 17 sek.
SS 3 är värd ett kapitel för sig. Det började snabbt i 10 km för att sedan övergå til Norges 'krokigaste riksväg' som norrmännen uttryckte det. De sista 15 km på sträckan var rena berg- och dalbanan. En helt otrolig väg. Tiden blev också bra så ledningen var nu 57 sek i Gr H. Det kändes som att vi nog skulle fixa klassegern om vi bara körde utan missar.
SS 4 och 5 gick perfekt och SS 6 också sånär som på en kurva där det var gott om grus på asfalten. Det blev årets sladd över vägkanten som kunde ha slutat med en rullning. Men löste sig och vi kunde rulla över målrampen i Larvik som segrare i Gr H med 1.04 före tvåan och på åttonde plats totalt.
Klasseger i Rally Larvik
Nilsby-Janne Jansson tog sin BMW M3 till åttonde plats totalt i rallyt och vann sin klass Grupp H. Det var Jannes första delseger i årets danska mästerskap.
- Men nu är frågan om jag får behålla den. Det sägs redan att tävlingen ska strykas ur mästerskapet.
Anledningen är att rallyts två längsta sträckor plockades bort sedan hastigheten överstigit 132 kilometer i timmen. Därmed försvann över 6 mil SS.
- Stryker man den här tävlingen kör jag inget mer i danska mästerskapet. Då är jag chanslös att vinna, säger Nilsby-Janne som för övrigt var oerhört nöjd över körningen och det fina asfaltrallyt.
Tvåa totalt var också en F2-bil, dansken Jörgen Pilgård i en Peugeot 306 Kit Car. Morten Östberg i sin WRC-Subaru tog tredjeplatsen och blev bäste norrman.
Rally Larvik totalt 1) Thomas 'Gullabo' Jansson, (S), Peugeot 306 Maxi, 23.44, 2) Jörgen Pilgård, (DK), Peugeot 306 Maxi, 24.55, 3) Morten Östberg (N), Subaru Impreza WRC, 25.10, 4) Jens Mulvad (DK), Toyota Celica, 25.13, 5) Hans Brink (DK), Peugeot 306 Maxi, 26.08, 6) Michael Pedersen (DK), Peugeot 106 S16 Maxi, 26.24, 7) Kristian Poulsen (DK), Ford Escort WRC, 26.37, 8) Jan-Erik Jansson (S), BMW M3, 26.45, 9) Karl Åge Jensen, (DK), Mitsubishi Carisma, 26.47, 10) Ib Kragh (DK), Renault Clio Maxi, 26.59.
Nilsby-Janne i Rally Larvik
- Helt fantastiska rallyvägar, den kommentaren fäller Nilsby-Janne Jansson sedan han kört igenom de sex sträckorna i lördagens Rally Larvik i Norge.
- Kommer man bort sig i noterna här, kan man lika gärna kasta dem i baksätet. Det svänger överallt.
Rally Larvik är årets fjärde deltävling i danska mästerskapet. Att den körs i Norge har väckt stort intresse och även de norska elitförarna kommer. Till och med Petter Solberg som får köra en WRC-Focus från Ford-stallet. Tunt med svenska deltagare, elitföraren Tomas 'Gullabo' Jansson finns där liksom Nilsby-Janne och Lennart Eriksson samt Christer Strömberg, MK Ratten i Volvo Original.
Totalt kommer 120 förare att köra rallyt som avgörs helt under lördagen. Totalt 24 mil, hälften fördelat på sex SS. Och allt på asfalt. All information finns på Rally Larviks hemsida http://www.motorsport.no/larvik
Nilsby-Janne bröt Rally Slagelse
Efter två sträckor på lördagens avslutande etapp fick Nilsby-Janne Jansson ge upp årets tredje deltävling i danska rallymästerskapet. En växelförare gick av i hans BMW M3 när ett varv återstod av totalt tre på lördagens andra sträcka. Redan på sträckan innan sprack en kylarslang och allt vatten trycktes ur. Frågan är nu om toppen tagit någon skada och äventyrar kommande lördags deltävling i Helmia Cup.
Fredagens etapp gick mycket bra för Nilsby-Janne tills en sträcka återstod. Då åkte han av vägen och tappade drygt tre minuter. Han låg då på en total sjätteplats men föll raskt tio placeringar. Ett ihållande regn omgärdade fredagens etapp och flera toppförare försvann redan på rallyts första sträcka. Bland dessa favoriten Kristian Poulsen och Tomas 'Gullabo' Jansson. Efter första dagens nio mil fartsträckor hade därför Jens Mulvad i en Toyota Celica en ledning på hela 3.46 til tvåan Ove Pedersen i en Sierra Cosworth.
Nästa deltävling i danska mästerskapet körs i Norge på tuffa asfaltvägar i Larvik-området 7 augusti.
Nilsby-Janne till Danmark igen
Med start fredag och fortsättning lördag 11-12 juni körs årets tredje deltävling i danska rallymästerskapet. Rally Slagelse är det längsta DM-rallyt på många år med hela 217 km fartsträckor. Rallyt avgörs i området mellan Slagelse och Naestved i södra och västra Själland. Redan på fredagskvällen kör man nio mil. Nilsby-Janne//Stefan Eriksson är inte ensamma svenskar utan Tomas 'Gullabo' Jansson gör ett nytt försök att komma i mål. Kristian Poulsen i en WRC-Escort är favorit till totalsegern.
Rallyts internetadress: http://www.sas-nyt.dk/.
Nilsby-Janne klasstvåa i Danmark
När äntligen Nilsby-Janne Jansson fick premiärköra i danska mästerskapet räckte det till en fin andraplats i gr. H. Totalt efter 12 sträckor i danska Toyota Rally hamnade munkforsföraren på 15:e plats. Det var inte så mycket att göra åt Kaj Petersen i en Golf G60 som var 1.07 före.
- Det kändes bra att komma igång igen, bilen gick bra och jag är nöjd med andraplatsen i klassen, säger Janne som i mitten på juni återvänder till Danmark igen för tredje deltävlingen i mästerskapet.
Sämre gick det för Stig-Olov Walfridsson och Tomas 'Gullabo' Jansson som båda tvingades bryta. 'Stecka' gav upp redan efter andra sträckan sedan han varit i närkontakt med en stadigt byggd chikan. Av 81 startande kom 61 i mål.
Totalt: 1) Jens Mulvad, Toyota Celica, 46.02, 2) Kristian Poulsen, WRC Escort, 46.13, 3) Jörgen Pilgaard, Peugeot 306 Maxi, 47.14, 4) Morten Karl, Peugeot 306 Maxi, 47.47, 5) Brian Madsen, Peugeot 106 Maxi, 49.13, 15) Nilsby-Janne Jansson, BMW M3, 50.45, 34) Lennarth Eriksson, Opel Ascona, 54.15
Gr. H: 1) Kaj Petersen, VW Golf G60, 49.52, 2) Nilsby-Janne Jansson, BMW M3, 50.45, 3) Kjeld Seidler, Mazda 323 4WD, 51.12, 4) Michael Fuhlendorf, Ford Sierra Cosworth, 51.57.
99-05-12
Tävling 2 i Danmark Toyota Rally
När tävlingsbilen blev stulen vid första deltävlingen i Danmark var jag övertygad att rallykarriären var över för gott. Men sen har turen vänt och jag har märkt att det finns fantastiska människor och företag som har ställt upp och hjälpt mig på alla sätt. Till att börja med så fick jag tillbaka bilen efter ett och ett halvt dygn. Visserligen med en del defekter, Länsförsäkringar har varit helt och hållet tillmötesgående. Allt som var trasigt och som gått förlorat har de ersatt samt en översyn på allt det maskinella. Cajs Bilverkstad, Din Rallyboutique, LJ Trim, Svante Olsson, Roger Axelsson och Stefan Eriksson har hjälpt mig med arbetet. Det är bara att buga och tacka för att ni alla ställt upp så fantastiskt.
Målet var att få klar bilen till andra deltävlingen i Danmark 2 maj, men det höll så när på att bli färdigt till MK Rattens deltävling i Helmia Cup som gick helgen innan. Men till Danmark kom vi med en lika bra bil som innan stölden.
Andra deltävlingen gick i Sorö på Själland, innehöll 12 SS på ca 10 mil. Sträckorna var av blandad karaktär, med allt från snabb fin asfalt till krokiga passager genom grustag. Men i huvudsak var det snabbt med ganska många vinklar i vägbyten. Det man förvånas mest över är den fina asfalten. Inga tjälskador där inte, som vi värmlänningar är vana vid.
Tävlingen började lite segt för vår del. Vi hade inte kört i tävlingsfart tidigare i år och det tar ett tag att känna hur fort det går att köra i böjarna utan att det 'släpper'. Vi tappade 10-15 sekunder på första sträckan i onödan, men sen gick det bättre.
På de återstående 11 sträckorna fanns inte så mycket att skriva om. Kaj Petersen (dansk mästare -98 i en Golf G60) fanns inte så mycket att göra åt den här gången. På de sträckor som vi tyckte gick bra var han ändå 1-5 sekunder snabbare. Vi hade bättre tid än Kaj på en sträcka och lika på sista, så marginalen blev hela 52 sekunder. Till trean Kjeld Seidler i en Mazda 323 4wd hade vi 27 sekunder. Vi slutade alltså som tvåa i klassen samt 15:e totalt och blev på det bästa utländska ekipage.
Vi har dock lite idéer på hur vi kan ändra bilen för att få upp farten ytterligare. Sen går det nog att göra en del åt det som sitter bakom pedalerna. I vilket fall så tänker vi ge Kaj och den övriga danska eliten en ordentlig match i nästa tävling den 11-12 juni.
Nilsby-Janne
Danska Rallymästerskapet.
Deltävling 1 Rally Himmerland 2-3 april
Efter en lång vinter med mekande i garaget, sponsorjagande och allt skickande av papper till skattemynigheten för att få momsregistrera rallyverksamheten så stod rallybilen färdig. 1 vecka före!!! första deltävlngen
Den nyrenoverade motorn gick klockrent, äntligen hade jag fått i en kort styrservo och hjulupphängningen hade fått nya komponenter. Kort sagt bilen var i kanonskick och vi såg verkligen fram mot säsongen.
På väg till Danmark var vi och köpte ytterligare några däck hos "Yokohama-Jörgen" i Kungälv. Vi var bra rustade med däck för alla väglag. Yokohama däck för torrt före (något använda av Mikael Jernberg), Pirelli intermedium för blöt väg samt även SFR i händelse av "monsun" regn.
Vi kom till Aars på Jylland tidigt torsdag morgon den 1 april. Efter att ha sovit en stund i bussen så stack vi tidigt och hämtade våra kartor o.dyl. för att träna och skriva noter på samtliga sträckor under dagen. På kvällen gjorde vi iordning allt inför besiktningen och tävlingens 3 första sträckor dagen efter. Bussen parkerade vi strax utanför våra rum. Sen tänkte vi ta en sovmorgon, för vår besiktningstid var först kl. 2 på eftermiddagen.
Omkring kl. 8 på morgonen blev vi väckta av några danskar som sa, det jag mest av allt inte ville höra, att BMW:n var borta. Och visst stämde det. Det enda som fanns kvar var bakre sidrutan som tjuvarna brutit loss.
Min första tanke var att jag för sista gången sett min BMW och att rallykarriären för gott var slut. Jag trodde att jag aldrig skulle få ut det rätta värdet för bilen och så är det i stort sett omöjligt att få tag på en likvärdig bil.
Ett litet ljus i mörkret blev det dock när polisen kom till platsen och sa att några kolleger till dem just höll på att jaga en vit svenskregad BMW på motorvägen. Trots hjälp från helikopter så tappade de spåret efter bilen och tjuvarna i dimman. Under dagen kom det in olika uppgifter att var bilen setts, men den förblev borta.
Man kan ju fråga sig vad det är för slags människor som stjäl en bil som verkligen bryter sig från mängden och sen kör som idioter i närområdet. De kan inte ha mycket bakom luggen, den saken är klar.
Dagen efter hittade polisen min BMW, 2,5 mil från Aars. Kopplingen var kass, bakhjulspunka och ett gasreglage som de bundit ihop med ståltråd hade satt stopp för vansinnesfärden. Av mina nya Pirelli-däck återstod bara corden på bakdäcken. I övrigt har de haft sönder mer än jag lyckats med under de två år jag tävlat med bilen. Dessutom har de tagit med sig allt löst som fanns i bilen (hjälmar, headset, racekläder o.dyl.).
Så nu börjar arbetet med att bygga upp allt igen. Med hjälp av Länsförsäkringar, Cajs Bilverkstad samt Din Rallyboutique verkar det som om vi redan till nästa deltävling den 2 maj ska vara med igen.
Den största besvikelsen börjar att gå över och nu ska jag visa de två "gröthalsarna" som stal min bil att vi ska komma tillbaka snabbt och göra bra resultat i Danmark.
Nilsby-Janne
Nilsby-Jannes rallybil återfunnen
Den danska polisen hittade på påskaftonens kväll den rallybil som stals från Nilsby-Janne Jansson. Janne fick telefonbesked att den nu fanns hos den danska polisen. Vad som hänt med bilen och vilka skador som uppstått återstår att se. Janne åkte själv hem efter fredagens stöld och kommer att hämta bilen senare i veckan.
- Motorn var renoverad så nån mer tävling blir det inte innan den fått en ny genomgång. Så alla planerade tävlingar i april får jag avstå, säger Janne, som känner lättnad över att rallybilen kommit till rätta.
Nilsby-Janne kör i Danmark
I påsk startar det danska rallymästerskapet med Rally Himmerland. Nilsby-Janne Jansson/Stefan Eriksson som förra året körde några deltävlingar i holländska mästerskapet med sin BMW M3 kommer i år att satsa på den danska serien som nu också är öppen för utländska förare.
Rallyt startar 18.30 på långfredagen och då körs det 3 SS med en sammanlagd längd av 29 km. Lördag kl. 09 är det omstart och då handlar det om 9 SS om totalt 97 km.
En annan av de svenska deltagarna är Tomas 'Gullabo Jansson med sin värmländske codriver Lars Bäckman. Storfavoriter är den danska toppföraren Henrik Lundgaard i en Toyota Corolla WRC. De kommer att köra det spanska VM-rallyt för Toyotas fabriksteam tillsammans med Sainz och Auriol. En annan dansk rallytalang är Kristian Poulsen i en Ford Escort WRC. Skall också köra i Spanien.
I DM-premiären startar 73 rallyteam fördelat på fem nationer: Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Holland.
Rally Himmerland - DM
Åter hemsidan
www.motorsportivarmland.nu