Tekniskt reglemente och Tilläggsregler NSHC 2000

Tillägg till Reglemente NSHC 2000

Hej NSHC åkare
Tiden går och det är nu hög tid att presentera år 2000 reglementet. Vi har haft många "sittningar" för att få ett bra förslag som vi kan jobba på för framtiden. De förslag som vi fått från er har varit vägledande i våra beslut. Naturligtvis går era synpunkter isär en aning, men vi har försökt gjort ett så bra förslag som möjligt som kan passa de flesta. Vi har också tagit hänsyn till kostnaderna i den mån det är möjligt. Här nedan följer de förändringar som är lite "större", se efter i reglementet om det är någon regel vi ändrat som påverkar just dig. Vi har inte gjort några större förändringar på övrigt reglemente.

Årets nyheter är:
Insprutning:
Vi har bestämt oss för att börja lite försiktigt med insprutning. Vi har fått en hel del skiftande förslag, men enats om att börja med original insprutning och fortfarande 2 ventiler per cylinder. De indikationer vi fått är att det kan vara enstaka team som vill prova insprutning år 2000. Därför har vi bestämt att köra insprutning som en separat klass. (Klass 2). Se reglementet för ytterligare info. Klassen kommer att vara under utvärdering första året.

Däck: Vi har under åren som gått med Falken däck haft ett väldigt bra däck som har varit prisvärt, tyvärr har vi under det sista året upplevt en del samarbetsproblem med Svenska importören. Kontakten med de olika leverantörerna har istället fungerat mycket bra och vi är ytterst tacksamma för det samarbetet vi har haft under åren.

I och med att vi inte är riktigt nöjda har vi nu förhandlat fram ett nytt avtal med Däckson i Karlskoga. De däcken som vi i fortsättningen kommer att använda är Uniroyal Rallye 540, 60 Profil. Uniroyal skall vara av ganska hög nivå, och vi hoppas att de skall fungera lika bra (om inte bättre) än Falken. Vi kommer fortfarande att lägga 75 kr per försålt däck i prispenning potten. Detta innebär att det fortfarande gäller att skriva en beställningssedel för att köpa däcken. (Sänds till de teamchefer som deltog under 1999 inom det snaraste, vill någon mer ha beställningssedel går det bra att kontakta oss). Vi vet att en del av er fortfarande har Falken däck kvar, och vi kommer därför att tillåta Falken däcken enligt 1999 års däckreglemente på de 3 första planerade tävlingarna år 2000. Dvs. från och med andra racet på Karlskoga gäller enbart Uniroyal.

Däcken kommer bara att kunna köpas hos Däckson i Karlskoga. De kommer att ställa upp med kvällsöppet före första racet, samt eventuellt lördagsöppet (om det finns behov.)(Om ni önskar denna extra service i samband med första racet kan ni ringa till Magnus på nedanstående telefonnummer.) Dimensionen 195/60 15 kostar 714 SEK. Om ni kör på en annan dimension skall ni kontakta Magnus Olsson, Däckson på telefon +(0) 586 34090 för prisuppgift. (Se reglemente)

Ljudnivå: (Se reglemente)

Defroster, halvljus: Vi kan ju riskera att få dåligt väder även år 2000. Efter finalen 1999 så har vi beslutat att alla bilarna skall vara utrustade med fungerande defroster. Alla bilar skall också montera någon form av belysning fram: halvljus eller dimljus (se reglemente).

Straffvikt: (se reglemente)

Stolar, bälten: Vi ber er notera att år 2000 gäller att alla bälten och stolar skall vara FIA homologerade. Vi har från några team fått förfrågan om vi kan ansöka om dispens för att få regeln till år 2001 i stället. Det har vi nu gjort hos SBF tekniska kommittén och vi väntar besked inom en månad. Ni kommer att bli informerade så fort vi vet svaret.

VIP förare/PR förare: (Enligt reglemente år 2000.)

VIP kurser: Se reglemente

Max körtid; Max körtid är 1 timme och 30 minuter, men vi har där ansökt om dispens hos SBF racingutskott med ca 10 % på tiden eftersom vi kör 6 timmar. (Se reglemente) Så vi återkommer även om denna regel så fort vi fått svar från racingutskottet. Om denna dispens går igenom kommer förare som kör längre än 1.40 minuter att straffas med 2 varvs avdrag.

Som ni förstår jobbar vi på de två oklara punkterna (bälten, stolar och körtid) och dessa regler skall inte anses som klara. Vi har ändå bedömt att vi skall skicka reglerna till er så snart som möjligt för att ni skall ha lite tid på er innan säsongen.

Mail listan: Eftersom några av er har problem att läsa Word och Excel filer kommer allt även i brev hem till er som är teamchefer. Om någon av er andra intresserade vill ha reglerna i brevform kan ni kontakta oss så skall vi lösa detta.

Detta brev går i brevform ut till alla anmälda teamchefer vi har i vårt register (även team som inte kört på de sista åren). Vi vore tacksamma om ni som slutat köra och inte har planer på att köra något mer, kunde meddela oss så vi kan rensa registren. Om ni istället har intresse av att få mer vetskap om NSHC så kan ni meddela detta så skall vi ge er all information teamcheferna får. Vi har också en mail lista som i dag har ca 60 intresserade förare/team som deltagare. Vill ni tillhöra denna mail lista så kan ni skicka mig er mailadress så lägger vi till den/er på listan.

Adress:
Karlskoga MF
Box 296
691 25 Karlskoga
Tel +46 (0)586 150 10
Fax +46 (0)586 150 49
Mail: kga.motorforening@telia.com
Tony Jacobsson
För styrelsen KMF


TEKNISKT REGLEMENTE, NORDIC SIX HOUR CUP, (NSHC) 2000

Klassen är öppen för standardbilar, combi bilar, vans och pickuper som har en ålder av minst 10 år. För klassindelning, se nedanstående reglemente. Detta reglemente gäller med "tillägg till reglemente NSHC 2000" som bifogas.

Klass 1
1 Karosseri och chassi
1) Karossens form kan ändras, dock inte så den bärande konstruktionen försämras.
2) Det är ej tillåtet att ta bort material från ramen, men den kan förstärkas.
3) Karossen runt kupén skall vara av originalmaterial.
4) Eventuell spoiler får ej ha vassa kanter och bredden får ej överstiga bilens spårvidd med mer än två centimeter.
5) Eventuell takventilation får ej finnas.
6) Taksänkning förbjuden.
7) Man skall med lätthet kunna urskilja vad för typ av bilmodell det är. Regel gäller from 950101( berör ej bilar med vagnbok / redan besiktigade )

2 Dörrar
1) Dörrarna skall alltid kunna öppnas från utsidan. Dock kan bakdörrarna på en fyrdörrarsbil igensvetsas. I så fall måste handtagen tas bort.
2) Materialet i dörrarna skall vara original. Förardörren skall ha originalklädsel eller en heltäckande plåt. Den skall också ha en extralåsning ( typ gummistropp ) på insidan.

3 Motorhuv och baklucka
1) Material och form är fritt.

4 Instrumentbräda
1) Instrumentbrädan kan tas bort. Utstickande hörn och kanter får dock ej förekomma.

5 Kofångare
1) Kofångare och deras fästen skall tas bort. Bilar som har inbyggda kofångare av plast får dock behålla dessa.

6 Hjulupphängning
1) Fäste och upphängning är fritt.
2) Aktiv fjädring är förbjuden, likaså något system som kontrollerar hjulupphängningen när bilen är i rörelse.

7 Koppling, växellåda och bakaxel
1) Typ, placering och upphängning är fritt.

8 Brandvägg, torpedvägg
1) Mellan kupé och motorrum, bensintank, kylare och batteri skall det vara en vattentät och flamsäker vägg.
2) Torpedvägg får ej flyttas och dess form får ej ändras.

9 Rutor
1) Vindrutan måste vara av laminerat glas eller plast av kvalité PC ( polykarbonat, dvs lexan el. dyl. ). Används plast skall tjockleken vara minimum 5 mm.
2) Övriga rutor kan vara original eller plast av samma kvalité som framrutan, minimum 3 mm tjocka.
3) Bakre sidorutorna kan bytas mot plåt.
4) Sk Nascar nät är tillåtet. För infästning och användning se SBF regelbok.

10 Bogserögla
1) Alla bilar skall vara utrustade med bogserögla både fram och bak. Öglorna skall vara väl synliga, markerade och i övrigt lättåtkomliga. Öglorna skall vara av massivt material som har en diameter av minst 8 mm. Öglorna får ej sticka utanför bilens omkrets.
2) Eventuell dragkrok skall bortmonteras.

11 Kylsystem:
1. Bensin-, olje-, och vattenrör som går genom kupén skall vara täckta av plåt. För nya bilar i cupen/bilar utan vagnbok skall regel G.T 5.3.2 i SBF gemensamma tekniska reglementet användas. Redan inbesiktigade bilar med vagnbok berörs inte av denna regel. Gäller från 1/11 1999.

12 Avgassystem, ljudnivå
1) Avgassystemet skall vara bakåtriktat. Det skall sluta minst 20 cm efter förar- eller passagerarsidans bakre dörrkant. övrigt enligt gällande SBF:s Tekniska reglemente.
2) Ljudnivån får absolut ej överstiga 95 dB. Kontroll före, under och efter tävling kan ske vid behov.

13 Ljus
1) Det skall vara två bromsljus på minimum 20 W placerade i bakrutan.
2) Det skall finnas ett rött bakljus på minimum 20 W i bakrutan. Detta skall vara på egen brytare och tändas efter anvisning från tävlingsledaren.
3) Blinkers höger & vänster skall monteras väl synligt i anslutning till bromsljusen, på minimum 15 W vardera. Väl synlig indikatorlampa skall finnas.
4) All övrig ej använd ljusutrustning får plockas bort eller helt täckas med plasttejp eller finmaskigt nät.
5) Belysning fram skall finnas, skall vara av halv &endash; eller dimljus typ. Lampa 55 W skall användas.
6) Ljus får endast tändas på anmodan av tävlingsledningen.

14 Strömbrytare
1) En strömbrytare som gör bilen helt strömlös skall finnas både in-, och utvändigt. Dessa skall vara tydligt markerade.

15 Däck
1) Enhetsdäck: Kontrollera med arrangören vilket däcksmärke och dimension som är för året godkänt. Däck märkta med "Not for highway use" eller sk slicks är ej tillåtna. Vid start skall det finnas ett mönsterdjup av minst 2 mm på 75 % av slitbanan.
2) Däck och fälgar får ej gå utanför skärmkanterna.

16 Motor
1) Fabrikat storlek och typ fri. Motor skall vara placerad i originalutrymme from 940101. Tidigare godkänd och inbesiktigad bil med giltig vagnbok undantages från denna bestämmelse.
2) Insprutning och överladdning samt direktinsprutade förgasare är förbjudet.
3) Max 2 ventiler per cylinder.
4) Motorer som har en öppen vevhusventilation skall ha en oljeuppsamlare med volym på minst två liter. Oljeuppsamlare får ej innehålla olja före start. Övrigt se SBF´s generella reglemente GT 5.18
5) Förgasarkylning är ej tillåten.
6) Ingen som helst styrning av motorn får förekomma när bilen är i rörelse. Mottagning av data från bilen är tillåten.
7) Dieselmotorer får ej användas.
8) Flamfångare över förgasare måste finnas om luftfilter ej används.

17 Bromsar
1) Om motor enligt ovan byts till en med större cylindervolym, skall bromsarna vara av dimension till motsvarighet av vad som finns i den bilen med den större cylindervolymen. Ex en Fiat 131 med 2,3 liters motor får ej ha originalbromsar, utan de skall vara så pass kraftiga att de skall klara den större motorn.
2) ABS bromsar är tillåtna

18 Bränsletank
1) Bilen får ej utrustas med mer än en bränsletank. När annan tank än originaltank används får dess volym ej överstiga 30 liter, om annan tank med volym större än 30 liter skall användas skall sk säkerhetstank godkänd av F.I.A användas. Den måste placeras så att avståndet från karossens ytterkant är minst 40 cm.
2) Tanken måste utrustas med avtappningsanordning som gör att tanken kan tömmas helt innan den bensin som skall användas i tävlingen får tankas. (Så kallad bottenplugg).
3) Bränsleledningen får ha en maximal diameter på 13 mm och får inte förlängas på ett onaturligt sätt.
4) Det är tillåtet med max två bränslefilter. Detta får ej vara av typ beräknat på bilar med insprutning.
5) Inga bränsletillsatser är tillåtna.
6) Tömningsanordning för bränsleledning skall monteras mellan bränslepump/förgasare. Snabbkoppling avtryckluftsmodell skall användas. Honan skall vara monterad på slang mot bränslepump/förgasare.
7) ( kontakta arrangören för klargörande om vad för koppling som skall användas )
8) Tanklocket bör vara placerat på bilens högra sida.

19 Skyddsbåge / bur
1) Bilen måste utrustas med skyddsbur som minimum uppfyller F.I.A :s säkerhetsbestämmelser appendix J, mom. 253 punkt 12 i de internationella bestämmelserna. Tvärgående rör i huvudbåge skall finnas (enl nationella bestämmelser.)

20 Stol
1) Förarstolen skall vara av racing -, rally-, eller rallycrosstyp.
2) Stolens fastsättning skall vara enligt SBF gemensamma tekniska reglemente GT 5.16. Stol skall vara FIA homologerad.

21 Bilbälten
1) Bältet skall vara av minimum fyrpunktstyp, godkända av Bilsportförbundet. Alla bälten skall vara FIA homologerade. Infästning skall ske efter SBF´s gemensamma tekniska reglemente. GT 5.6.2

22 Brandsläckare
1) Alla bilar skall ha en brandsläckare på minimum två kilo (pulver) eller enligt SBF´S gemensamma tekniska regler 5.7.4. Brandsläckaren måste vara fastsatt så att den kan tåla en accelerationskraft på 25 G. Släckarens fastsättningsanordning skall utföras av metallband försedda med snabbkoppling för frigörande av släckaren. Släckaren skall vara placerad så den lätt kan nås från förarplatsen.

23 Personlig utrustning
1) Personlig utrustning enligt SBF´s generella racingreglemente (inkl underställ och skor).
2) Stödkrage skall användas

24 Siffror
1) Startnummerskyltar: Skall vara monterade på de främre dörrarna eller på de bakre sidorutorna, startnummer skyltarna får inte skäras ned från ordinarie storlek. Arrangören tillhandahåller en omgång (dvs 2 st) av dessa skyltar. Om fler skyltar behövs kan arrangören ta ut en avgift på 100 kr / styck. Siffrorna skall vara svarta och ha en höjd av minst 19 cm och en stapelbredd av minst 4cm. De svart siffrorna skall ha gul botten, minst 4 cm utanför siffrorna. Startnummerskyltar samt all form av annonsering, reklam på bilarna skall vara smakfullt placerad och följa SBF´s reglemente om tillåten reklam.

25 Vägning
1) När bil vägs skall den vara tömd på alla vätskor utom motorolja, bilen skall i övrigt vara "färdigmekad". Det är bilens nettovikt, raceklar som räknas. Om bil skall omvägas under säsong skall arrangören underrättas minst 3 dagar före tävlingsdatum. Viktning: Om bil skall viktas upp under säsong skall vikten/vikterna vara förankrade så de tål en accelerationskraft av 25 G.

26 Vagnbok
1) Alla bilar måste ha en vagnbok utställd av Karlskoga Motorförening eller SBF.

27 Generellt
1) Tävlingsledningen kan utesluta bilar som anses vara en säkerhetsrisk.
2) Efterbesiktning och vägning kan förekomma.
3) Vid större förändringar skall KMF:s tekniker kontaktas först.
4) Team som använder radiokommunikation får under inga omständigheter störa arrangörens radiokommunikation
5) För övriga ej tolkade regler i detta reglemente hänvisas till SBF:s generella racingreglemente.
6) Arrangören har rätt att avlysa tävling om antalet startande inte överstiger 12 bilar. Arrangören kan också avlysa tävling om speciella skäl föreligger. De tävlandes meddelas i så fall senast 24 timmar före tävlingsstart.
7) Samtliga tävlingsekipage skall ha en väl fungerande defroster.

Klass 2
1) Reglemente enligt klass 1 med följande specificerande regler.
2) Insprutning, skall vara original till motor som används.
3) Katalysator: Skall fungera samt vara inkopplad. Modell/typ fri.
4) Motor: 2 ventiler/cylinder.
5) Bensinmängd: Klass 2 har på årets fastställda bensinlista ett avdrag på 5 % av bensinmängden (avrundat till hel liter) enligt nedan bensinreglemente.


Tilläggsregler för NSHC
1 Funktionär:
Alla team skall ha en funktionär på hänvisad plats innan starten går. Funktionär skall ha funktionärs, eller tävlingslicens för att arbeta på en postering. De team som ej har en funktionär på plats får svart flagg. Funktionär skall stanna kvar hela tävlingen, även om teamet bryter tävlingen.

2 Gulflaggsomkörning:
Vid omkörning på gul flagg blir föraren diskvalificerad, dessutom förlorar teamet två varv. Kör två förare inom samma team om på gul flagg blir hela teamet diskvalificerat den tävlingen. Team skall bestå av minst tre förare.
3 Målgång:
Efter målgång skall varvet fullföljas eller i alla fall köras så långt bensinen räcker.

4 Bensin
Endast 98 oktanig blyfri handelsbensin som säljs av arrangören får användas.

5 Bensintilldelning:
Sker genom bifogade vikt / bensin lista.

6 Sponsordekaler:
Arrangören förbehåller sig rätten att fästa sponsor dekaler på bilarna, Placeras: översta delen av vindrutan samt vid startnummer.

7 Tidsschema.
Alla tävlingar
VIP kurs efter överenskommelse
Anmälan tävlingsdag 07.30 - 09.00
Besiktning dag före tävling 18.00 - 20.00
Besiktning tävlingsdag 07.30 - 09.00
Testkörning 09.00 &endash; 09.45
Tankning 09.45 - 11.00
Förarsammanträde 10.45
Start 11.00
Mål 17.00
Prisutdelning 15 min efter racets slut. (På finalen är prisutdelningen på banketten)

8 Tankning, bensinstraff:
Varje team skall tanka minst två gånger under pågående race ( min 10 lit / gång.) Missad tankning straffas med 2 varvs avdrag. Team som vinner får vid nästkommande tävling bensintilldelning för 50 kg lättare bil. Andra plats ger bensintilldelning vid nästkommande tävling för 30 kg lättare bil. Straff - "vikt" gäller nästkommande tävling teamet kör. När "straffvikt" är utdelat är det inte tillåtet att förändra bilens vikt till nästkommande tävling.

9 Poängsystem:
Bil måste köra minst 50 varv för att poängberäknas, (gäller även målpoäng) bil måste köras i mål för egen maskin. Målgång ger 5 bonus poäng. 1 plats 25 poäng, 2 plats 20 poäng, 3 plats 16 poäng, 4 plats 13 poäng, 5 plats 11 poäng, 6 plats 10 poäng, 7 plats 9 poäng, 8 plats 8 poäng osv. En tävling i grundserien skall borträknas. (Dock ej finalen). För särskiljning under och efter säsong används metoden; flest segrar, flest andra platser osv. Om alla resultat är lika används sista tävlingens resultat som särskiljning. Poäng plockade under grundserien medtages till finalen

10 Startuppställning:
Vid årets första tävling används förra årets totalresultat för att ta fram startuppställningen. (vinnare året före = pole position) övriga team lottas in längst bak på griden. Vid nästkommande tävling används totalresultatet för årets serie oavsett hur många tävlingar teamen kört i serien. Ny tillkomna team lottas in längst bak på griden. Startuppställning vid finalen enligt gällande poängtilldelning, minus ett race. (Enl. pkt 9). Stående start används i cupen på samtliga race.

11 Anmälan:
Föranmälan skall betalas för grund serien med 2500 kr senast 15 februari. Startavgift (vid serieanmälan) 1900 kr. Vid ej serieanmälning är startavgiften 2900 kr (betalas på plats). Avgift för finalen betalas separat. (2400 kr resp.2900 kr). Alla deltagare i team måste vara medlemmar i Karlskoga Motorförening. (Om ej, se pkt 13). Anmälan för serien eller till enskild tävling är bindande. Team som gjort serieanmälan behöver ej anmäla sig till enstaka tävlingar. Skall team ej köra någon/några tävlingar måste teamet avanmäla sig. Om team som är anmälda uteblir utan avanmälan kommer en halv startavgift att debiteras teamet. Anmälan skall göras senast 5 dagar före racestart. Om efteranmälan godtas tillkommer en avgift på 500 kr. Avanmälan skall göras minst 24 timmar före racestart. Vid fullt startfält kommer de serieanmälda att beredas förtur. Anmälningar för separata tävlingar tas i den ordning de inkommit.

12 Sponsorbil:
Om bil planeras att köras med ett flertal olika besättningar under året kan team för en summa av 1 500 kr/säsong eller 600 kr/tävling frångå regeln om medlemskap i Karlskoga Motorförening. S.k. VIP licens kan lösas för att deltaga i en deltävling. VIP licens gäller bara en (1) gång under säsongen. Bil som företrädesvis körs av VIP förare/PR förare skall i bakrutan/bakstam (väl synligt) vara utmärkt med ett runt grönt flourenscerande märke, diameter minst 100 mm.

13 Priser:
Hederspriser delas ut till de först sju placerade teamen i klass 1, samt till vinnaren i klass 2. Varje team får 4 st priser. Vid finalen delas ut priser till samtliga deltagande team i cupens båda klasser.

14 Pacecar:
Tävlingen körs i normala fall utan Pacecar. Om Pacecar används kommer denna att användas för större incidenter ex svåra eller tidskrävande bärgningar. För regler ang. pacecar, se SBF´s reglemente.

15 Bandepå:
Minimiålder i bandepå är 15 År. Det är inte heller tillåtet att ha privata bilar i bandepå. All form av öppen eld samt elektriska verktyg är förbjudet att använda i bandepå. Rökning tillåten endast på av arrangören hänvisade platser.

16 Tjänstefordon:
Framförs företrädesvis på banans vänstra sida eller där normal "raceline" inte ligger.

17 Licensklasser:
Tävlingen är öppen för förare med lägst Debut licens i racing (eller motsvarande enligt tävlandes land). Arrangören har även rätt att låta tävlande med VIP licens (PR Licens) deltaga. Endast VIP licens (PR Licens) tagen hos arrangerande klubb godtas. Endast auktoriserad utbildare eller av den godkänd VIP kurs utbildare, får skriva ut VIP licens (PR Licens).

18 Maskinersättning:
75 kr/inköpt däck köpta av deltagare i NSHC hos de företagen arrangören meddelar läggs i en prispott. Av den summan delas 30 % ut till vinnaren av serien (klass 1), 20 % till 2:a pristagaren och 10 % till 3:e pristagaren (klass 1, serien). Vidare fördelar arrangören 30 % till årets bästa nya team och 10 % till team som hos arrangören speciellt utmärkt sig (klass 1 och 2). Den totala prissumman bestäms av det avtalet arrangören tecknat med leverantören.

19 Körtid:
Max körtid är 1 timme och 40 min, därefter måste vila ske i minst 1 timme innan nytt körpass får påbörjas. Varje team måste dock byta förare 3 gånger under pågående race. Om förare kör längre tid än 1.40 min straffas teamet med 2 varvs avdrag. Förarbyte skall alltid kvitteras med signatur samt klockslag hos tankpersonalen. (Även om tankning inte är planerad).


NSHC
www.motorsportivarmland.nu