ÖSTGÖTAKLUBBARNA
Rejmerallyt
Rally-SM
6-7 september

RESULTATSERVICE
har alla förarkommentarer

och fortlöpande resultat från sträckorna
klicka här


Rejmerallyt: Nu är Mats störst i svensk rallysport!
Mats Jonsson gjorde det igen - han tog ännu ett SM-guld i rally. Och det trots att finalen återstår:
- Det känns skönt. Då kan vi ladda rejält och behöver inte bry oss om hur det går för konkurrenterna, log den 44-årige värmlänningen som i och med sin seger är svensk rallysports mest framgångsrike segrare genom tiderna. Årets guld är Mats elfte - och så många har ingen annan svensk rallyförare någonsin lyckats erövra!
- Det är att bli den meste mästaren, som har varit den stora drivkraften i år. Jag ville verkligen vinna. Men jag har fått ta i - hårdare än någonsin Konkurrenterna är mycket snabba. Så det är väl rutinen jag har att tacka för att det gått vägen. Jag tror jag har förmågan att köra fort på rätt ställen...
En av förarna som gratulerade var en annan värmländsk veteran, Stig Olov Walfridsson.. Också Stig-Olov fixade sitt SM-guld: Det nionde i karriären. Men då har några kommit i rallycross.
- Att jag vann i år berodde inte på att jag körde bra, utan på att Kenneth Bäcklund, tvingades bryta. Det var alldeles för krokigt på östgötavägarna för att jag skulle få plats med min breda körstil.
Stig Olov slutade sexa i Stora Grupp N, dryga minuten bakom tävlingens yngste segrare: 20-årige Tobias Johansson från Ludvika:
- Det har gått väldigt bra i sommar och jag har tävlat flitigt. Men att det skulle räcka till seger trodde jag inte, sa 20-åringen. Som var påtagligt skakad av att uppträda på podiet på presskonferensen tillsammans med sina idoler:
- Det är en fantastisk känsla av att sitta här tillsammans med Mats och Stig Olov, som jag sett upp till i många år, sa Tobias. Som gick upp till tredjeplatsen totalt inför SM-finalen i Sandviken om två veckor.
Också västerbottningen Stefan Jonsson säkrade guldet - för hans del i Lilla Grupp A. Vännäs-föraren slutade trea i klassen efter bl a Mattias Aronsson, den småländske Super 1600-föraren som tog sin första delseger i SM.
- Men det var värst vad det svängde. Bilen är knölig överallt. För så fort jag tog i så small det i träd och buskar, flinade Stefan. Som trots det inte kunde låta bli att ta i så mycket han orkade:
- Så fort man tog i så svängde det för mycket. Jag blev aldrig riktigt klok på hur fort man egentligen skulle köra...
Om guldet är klart i flera av klasserna så gäller det definitivt inte SM-seriens största klass, Lilla Grupp N. Där hette Rejmerallyts segrare Simon Johansson (2-litersklassen) och Tobias Söderqvist (1400-klassen). Tobias har vunnit sin klass överlägset i samtliga fem körda deltävlingar med sin lilla VW Polo. Och vinner Årsunda-föraren också hemma i Sandviken - då är guldet klart.. Men finalen i Sandviken är också final i Svenska Seat-cupen. Och även där tillhör Tobias toppen.
- Ja, jag ligger tvåa och har segerchans. Och om jag vinner Seat Cup vinner jag också slutpriset 135.000 kr. Men då kan jag missa SM-guldet, sa Tobias. Som grunnar förtvivlat på vilken bil han ska ta i finalen:
- Jag kan vinna guld även om jag ställer upp i 2-litersklassen. Jag tror det räcker om jag blir sexa och Simon vinner, sa tävlingens mest tankfulle segrare.
Simon Johansson, ydrejuniorern, behöver inte fundera så mycket. Simon har kört strålande i de senaste tävlingarna och för hans del handlar det bara om att försöka vinna även i Sandviken.
Årets Rejmerally var fullt av prestationer. Fär det var inte bara segrarna i de olika klasserna som gjorde bra ifrån sig.
Mats Thorszelius - SM-seriens verklige otursgubbe - svarade för en enastående prestation. Uppsala-föraren råkade ut för en trasig drivaxel redan på första sträckan och låg absolut sist i resultatlistan när SS 2 startade. Men han gasade rejält, avancerade genom fältet. Och med bara en sträcka kvar var han trea bakom en annan snabb upplandsförare, Dick Wicksell. Men Thorszelius hade krafter kvar - tog i lite extra, passerade Wicksell och knep den totala andraplatsen med en tiondels sekund till godo!
Oscar Svedlund slutade på åttonde plats - också det en suverän prestation. Värmlänningen rullade nämligen på SS5 när han skulle väja för en konkurrent som låg tvärs över vägen. Men han kom igång och ökade tempot ännu mer. Bland annat var den unge Grupp N-föraren totalsnabbast på den åttonde specialsträckan:
- Jag behövde ju inte vara speciellt rädd om bilen längre. Så det är klart jag tog i...
Det var inte bara Oscar Svedlund som rullade på femman, som krävde många offer. Bland annat totalskrotade Patric Carlsson, Nykping. Rullade gjorde även F1-föraren Andreas Eriksson. Plus ledaren i RM-serien, David Walfridsson från Torsby. Davids rullning innebar att Michael Wikström - svensk mästare på isbana - nu toppar SM-serien och alltså har chansen att ta två guld på en och samma säsong om han gör en bra tävling även i Sandviken om två veckor.
Resultat, Rally-SM, Rejmerallyt, Linköping.
Totalt:
1) Mats Jonsson/Johnny Johansson, Forshaga MK, Ford WRC, 1.12.29,6, 2) Mats Thorszelius/Evellina Thorszelius, Almunge MK, Toyota WRC, +47,4, 3) Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, +47,5, 4) Tobias Johansson/Mikael Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi N4, +1.27,3, 5) Jonas Wigren/Terje Carlsson, Norrköpings MK, d:o, +1.32,6, 6) Martin Hjelmar/Mårten Thörner, SMK Motala, d:o, +1.46,5, 7) Carina Hermansson/Marie Eriksson, Skepptuna MK, d:o, +2.03,6, 8) Oscar Svedlund/Björn Nilsson,Karlstad MC, d:o, +2.24,3.
Stora Grupp A: 1) Jonsson, 1.12.29,6, 2) Thorszelius, 47,4, 3) Wicksell, +47,5, 4) Kjell Hansson/Mikael Ståhl, Haninge MK, Subaru, +3.26,6, 5) Per-Åke Ring/Jan Glimrén, SMK Valdemarsvik, Toyota Gr A, +7.00,8.
SM-ställningen inför finalen: 1) Jonsson, 72 p, 2) Thorszelius, 48, 3) Wicksell, 46.
Stora Grupp N: 1) Johansson, 1.13.56,9, 2) Wigren, +5,3, 3) Hjelmar, +19,2, 4) Hermansson, +36,3, 5) Svedlund, +57,0.
SM-ställningen inför finalen: 1) Stig-Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten, Mitsubishi, 61, 2) Kenneth Bäcklund/Joachim Gevert, Vara MK, d:o, 37, 3) Johansson, 36.
Lilla Grupp A: 1) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, 1.17.26,5, 2) Christer Steen/Håkan Jacobson, Svärdsjö MK, Vauxhall F1 Kit Car, +6,3, 3) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +25,0.
SM-ställningen inför finalen; 1) Jonsson, 90 p, 2) Aronsson, 66, 3) Stoffe Nilsson/Pekka Svensson, Hässleholms MK, Peugeot Super 1600, 56.
Lilla Grupp N: 1) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, Renault, 1.17.52,0, 2) Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, 25,8, 3) Joakim Rydholm/Roger Rydholm, Dals MK, Peugeot, +30,5, 4) Joachim Grahn/Rickard Nilsson, Simrishamns MK, d:o, +1.16,9, 5) Berndt Carlsson/Håkan Lindén, Linköpings MS, +1.27,4. N1: 1) Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 1.19.24,7, 2) Rickard Karlsson/Johan Karlsson, Katrineholms MK, d:o, +1.32,5, 3) Andreas Abrahamnsson/Magnus Johansson, Katrineholms MK, Suzuki, +2.10,2.
SM-ställningen inför finalen: 1) Söderqvist, 75 p, 2) Johansson, 61, 3) Karlsson, 51.
JSM: 1) Johansson, 1,17,52,0, 2) Söderqvist, +1.32,7, 3) Abrahamsson, +3.42,9.
RM, Grupp H: 1) Joakim Norén/Jonas Holm, Linköpings MS, Mitsubishi 4WD, 1.16.46,1, 2) Sune Jönsson/Jörgen Bäckström, Hässleholms MK, Audi 4WD, +1.06,7 3) Håkan Gustavsson/Andreas Johanson, Carlsborgs MK, Volvo 2WD, +41,3, 4) Conny Johansson/Per-Magnus Ericsson, Åtvidabergs MK, Opel 2WD, +1.38,4, 5) Michael Wikström/Tomas Fredriksson, NMS Boden, Opel 2WD, +1.54,6.
RM-ställningen inför finalen: 1) Wikström, 30 p, 2) David Walfridsson/Per Wiksten, MK Ratten, Volvo 2WD, 24, 3) Gustavsson, 23.
Totalt efter SS 10 Britteborg 8080 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.12.29,6
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 47,4
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 47,5
4) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.27,3
5) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.32,6
6) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.46,5
7) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, + 2.03,6
8) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.24,3
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 2.36,7
10) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, + 2.40,7
11) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, + 2.52,3
12) Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lanser Evo 5, + 3.17,0
13) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 3.21,5
14) Tobias Olsson, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.52,5

SS 10 Britteborg 8080 m
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 5.30,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 5.33,5
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 5.35,5
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 5.36,7
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 5.38,4
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 5.41,8
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 5.42,2
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, 5.44,4
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 5.44,7
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, 5.45,0

Totalt efter SS 9 Nannerbo 13080 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.06.52,9
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 50,7
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 53,3
4) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.28,5
5) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.30,9
6) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.38,5
7) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, + 1.55,3
8) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.02,1
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 2.31,2
10) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, + 2.33,0

SS 9 Nannerbo 13080 m
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 8.16,4
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 8.22,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 8.22,9
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 8.28,3
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 8.28,9
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 8.31,1
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, 8.34,2
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.36,1
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, 8.39,9
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, 8.40,6

Totalt efter SS 8 Önhult 6240 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 58.30,1
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 50,6
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 59,7
4) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.20,2
5) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.25,2
6) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.25,4
7) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, + 1.43,9
8) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 1.56,0
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 2.12,3
10) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, + 2.15,2

SS 8 Önhult 6240 m
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 4.19,2
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 4.19,6
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 4.21,3
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 4.21,6
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 4.21,8
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, 4.25,1
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 4.25,8
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 4.26,1
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.26,3
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, 4.29,4

Totalt efter SS 7 Broddebo 7110 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 54.08,8
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 50,1
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.01,4
4) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.19,9
5) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.20,4
6) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.20,4
7) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, + 1.40,1
8) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, + 2.06,2
9) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 2.54,3
10) Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi Lancer Evo 3, +3.25,4
11) Simon Johansson Ydre MK, Renault Clio Sport, + 3.53,3

SS 7 Broddebo 7110 m
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 4.55,1
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 4.56,0
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 5.03,0
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 5.04,3
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, 5.04,5
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 5.04,7
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 5.05,0
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 5.05,6
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 5.05,7
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, 5.08,5

Totalt efter SS 6 Nannersbo 13080 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 49.12,8
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 40,5
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.02,3
4) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.10,2
5) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.11,4
6) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, +1.13,40
7) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, +1.31,69
8) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, +1.53,4
9) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 2.41,0
10) Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi Lancer Evo 3, + 3.03,1
11) Simon Johansson Ydre MK, Renault Clio Sport, + 3.27,4

SS 6 Nannersbo 13080 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 8.27,1
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 8.32,3
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 8.41,1
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 8.42,3
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 8.42,5
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 8.43,2
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, 8.43,5
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 8.44,4
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 8.49,3
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 8.50,2

Tuff morgon i Rejmerallyt
Det blev en onödigt tuff morgon när årets femte SM-rally, Rejmerallyt, fortsatte i trakterna av Kisa Åtvidaberg i Östergötland tidigt på lördagsmorgonen. Den första fruktade morgonsträckan gick bra.
Men på dagens andra sträcka började problemen. Först rullade tre av bilarna i den inledande N2-klassen - Lilla Grupp N. Strax därefter körde Ludvikas unge Tobias Johansson in i en flock hjortar, som passerade över vägen.
Och när Kit Car-föraren Andreas Eriksson dessutom rullade och blockerade hela tävlingsbanan - då blev det tvärstopp. Tävlingen fick stoppas och sträckan fick röjas innan tävlingen kunde fortsätta. Ledande Mats Jonsson tillhörde den grupp förare som tog sig genom alla problem medan en hel rad av toppförarna rasade nedåt i startlistan. Så just nu är resultatlistan högst preliminär...
Bland de förare som tvingades bryta på SS5 - dagens längsta sträcka och den som Mats Jonsson tippade som sträckan som skulle avgöra hela tävlingen - finns förare som Eddie Hörbing, avåkning, Jimmy Joge, avåkning, Patric Carlsson, avåkning och Stoffe Nilsson - som fick stopp redan på ss 4.
Många förare - bland annat Oscar Svedlund och Micke Lindqvist hade också problem men kunde fortsätta. Åtminstone till servicen i Åtvidaberg. Micke hade dock ett hjul som inte satt fast ordentligt, så hans chanser att behålla andraplatsen totalt är mindre än minimala...
Sammanlagt ska förarna köra sju specialsträckor innan tävlingen avslutas i Linköping på lördagseftermiddagen.

Totalt efter SS 5 Hålebo 26000 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 40.45,7
2) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5, + 21,9
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 25,3
4) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 49,0
5) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 54,1
6) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 56,0
7) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 57,1
8) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, + 1.05,9
9) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, + 1.24,4
10) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 2.17,9

Stora Grupp A: 1) Jonsson, 40.45,7, 2) Lindqvist, +21,9, 3) Wicksell, +25,3, 4) Thorszelius, +57,1, 5) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru, +2.17,9
Stora Grupp N: 1) Hjelmar, 41.34,7, 2) Johansson, +5,1, 3) Wigren, +7,0, 4) Hermansson, +16,9, 5) Tobias Gustavsson, SMK Östgöta, Mitsubishi, +35,4.
Lilla Grupp A: 1) Christer Steen, Svärdsjö MK, Vauxhall F1 Kit Car, 43.55,9, 2) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +10,1.
Lilla Grupp N: 1) Simon Johansson, Ydre MK, Renault, 43.31,9, 2) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, d:o, +0,2, 3) Fredrik Andersson, Ludvika MS, d:o, +23,3, 4) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, d:o, +32,1, 5) Joachim Grahn, Simrishamns MK, Peugeot, +46,0. N1: 1) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 44.44,2, 2) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, d:o, +47,2, 3) Andreas Abrahamnsson, Katrineholms MK, Suzuki, +1.22,3
RM, Grupp H: 1) Håkan Gustavsson, Carlsborgs MK, Volvo 2WD, 43.56,7, 2) Sune Jönsson, Hässleholms MK, Audi 4WD, +3,5) Michael Wikström, NMS Boden, Opel 2WD, +1.04,6.

SS 5 Hålebo 26000 m
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 16.38,9
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 16.54,3
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5, 17.04,7
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 17.09,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 17.10,2
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 17.15,1
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 17.18,9
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 17.25,3
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 17.27,6
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, 17.36,8

Totalt efter SS 4 Boda 9620 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 23.51,4
2) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 8,6
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 9,4
4) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5, + 11,5
5) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 14,1
6) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 15,7
7) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, + 28,5
8) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 29,5
9) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 40,5
10) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, + 41,9
11) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, + 45,1
12) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 48,0
13) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 53,3
14) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 59,3
15) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.03,0

SS 4 Boda 9620 m
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 6.19,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 6.24,2
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 6.24,2
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 6.24,3
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 6.24,9
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5, 6.26,2
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 6.26,9
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 6.27,1
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, 6.28,5
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 6.28,6
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 6.28,8
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 6.30,3
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, 6.32,1
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 6.32,6
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 6.34,7
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 6.35,0

Fredag 6 september
SS 1 kl. 18:23 Linköpings Motorstadion 4330 m
SS 2 kl. 19:44 Tyrsbo 15270 m
SS 3 kl. 20:45 Linköpings Motorstadion 4330 m

Mats Jonsson leder Rejmerallyt efter första dagen
Damm, mörker och en osedvanligt smal och krokig andrasträcka ställde till: det ordentligt när Rejmerallyt inleddes i Östergötland på fredagen.: Titelförsvararen i värstingklassen - WRC-föraren Mats Jonsson, Forshaga MC,: som tappade 0,8 sekunder till utmanaren Eddie Hörbing på första sträckan -: tog igen allt och lite till på ss 2.: Men så startade han också först i sin klass och slapp åtminstone en del av: det damm som drabbade konkurrenterna!
Rejmerallyt körs under två dagar och trots att första dagen bara bestod av: tre specialsträckor hände massor. T ex att många av de unga förarna klarade: siktproblemen bättre än sina äldre konkurrenter.: En rejäl skräll var t ex att östgötaföraren Martin Hjelmar tog ledningen i: Stora Grupp N och att Motalas landslagsjunior Jimmy Joge körde in på åttonde: plats totalt.
Bra fart hade också en annan hemmaföraren - Micke Lindqvist - som kom i mål: som trea vid nattuppehållet, bara 0,1 sekunder bakom uppländske WRC-Dick: Wicksell. Dick som tappade en del på ss 2, men som tog igen massor genom att : åka fortare än alla andra på tredjesträckan.
Lördagens etapp består av sju specialsträckor och inleds tidigt på lördagen.
- Jag tror tävlingen avgörs på de första sträckorna på lördagsmorgonen. Den: som är vaken och alert då, kommer att göra bra resultat, sa Mats Jonsson.
Bland de förare som hade problem på fredagskvällen var Mats Thorszelius,: Stig-Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund. Thorszelius hade: drivaxelproblem, Walfridsson punkterade och Bäcklund en trilskande: växellåda.
I Lilla Grupp A av tog Andreas Eriksson ledningen före favoriten Per: Johansson medan Per Gunnar Andersson från Årjäng kom igång på ss 2 och tog : över ledningen i tävlingens största klass - Lilla Grupp N.
I Grupp H - som kör om titeln Riksmästare - var det David Walfridsson från: Torsby som öppnade snabbast.
Totalt efter SS SS 3 Linköpings Motorstadion
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 17.27,1
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 9,5
3) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5, + 9,6
4) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 11,2
5) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 13,1
6) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 14,2
7) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, + 24,3
8) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 25,2
9) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, + 27,3
10) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 34,5
11) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, + 34,7
12) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 48,2
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 48,3
14) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 50,7
15) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 51,0
16) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 55,3
17) Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lanser Evo 5, + 56,0
18) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, + 57,6
19) Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, + 1.01,9
Stora Grupp A: 1) Jonsson, 17.27,1, 2) Wicksell, +9,5, 3) Lindqvist, +9,6,: 4) Hörbing, +13,1, 5) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby, Ford Gr A,: +40,2
Stora Grupp N: 1) Hjelmar, 17.38,3, 2) Carlsson, +3,0, 3) Bäcklund, +11,6,: 4) Joge, +13,1, 5) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi, +14,0.
Lilla Grupp A: 1) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford F1 Kit Car,: 18.15,4, 2) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, +7,0, 3) Stoffe: Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot Supet 1600, +16,0, 4) Mattias Aronsson,: NARC Anderstorp, d:o, +25,8, 5) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car,: +30,7.
Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Renault, 18.29,0, 2): Simon Johansson, Ydre MK, d:o, +9,7, 3) Fredrik Andersson, Ludvika MS, d:o,: +16,5, 4) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, d:o, +19,1k, 5) Danne Lundh : Östergyllen RC, Peugeot, +22,85. N1:1) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, VW,: 19.11,9, 2) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, d:o, +27,5, 3) Jonas: Ericsson, Kolsva MS, Citroën, +33,8.
RM, Grupp H efter 2 av 3 SS: 1) David Walfridsson, MK Ratten Torsby, Volvo: 2WD, 14.49,2, 2) Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi 4WD, +14,8, 3) Sune: Jönsson, Hässleholms MK, Audi 4WD, +15,5, 4) Håkan Gustavsson, Carlsborgs: MK, Volvo 2WD, +17,5, 5) Conny Johansson, Åtvidabergs MK, Opel 2WD, +36,9.

SS 3 Linköpings Motorstadion 4330 m
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 3.30,4
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 3.32,0
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 3.35,6
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5, 3.35,8
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 3.37,3
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, 3.38,6
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 3.39,2
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 3.39,2
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 7, 3.39,3
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 3.40,3
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 3.41,1
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, 3.41,3
Rune Dalsjø, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, 3.42,3
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 3.44,9
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 3.45,1
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 3.45,6

Totalt efter SS 2 Tyrsbo
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 13.49,8
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 9,3
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 10,4
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5, + 11,1
Rune Dalsjø, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, + 13,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 16,4
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 18,4
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, + 20,3
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 7, + 20,8
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 22,2
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, + 26,0
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, + 26,3
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 32,6
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 36,6
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 38,5
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 42,4
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 44,7

SS 2 Tyrsbo 15270 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 10.19,0
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 10.19,5
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 10.20,2
Rune Dalsjø, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, 10.23,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5, 10.26,9
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, 10.30,7
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 10.33,9
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, 10.34,4
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 10.34,9
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 10.37,1
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 7, 10.37,9
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 10.38,2
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 10.43,7
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 10.44,4
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 10.47,1
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 10.50,1
Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lanser Evo 5, 10.55,1

Rejmerallyt har startat
Eddie Hörbing från Degerfors öppnade snabbast när Reimerallyt - årets femte deltävling i Rally-SM - rullade igång i Linköping på fredagskvällen. Eddie körde 0,8 sekunder snabbare än titelförsvararen Mats Jonsson som jagar ännu ett SM-guld.
Utmanaren Mats Thorszelius gjorde ett misstag och tappade 36 sekunder. Mycket att försöka ta igen men tävlingen har just börjat. Sammanlagt ska förarna avverka 10 specialsträckor och lika många tävlingsnmil innan tävlingen avslutas på lördagseftermiddagen. Sammanlagt startade 76 förare i tävlingen där det gäller att skaffa sig bästa möjliga läge i samtliga klasser, innan finalen i Sandviken om två veckor.
SS 1 Linköpings Motorstadion
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 3.30,0
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 3.30,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 3.31,3
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 7, 3.32,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5, 3.34,0
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 7, 3.35,0
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 3.35,6
Mats Karlsson, Vimmerby MS, Ford Escort WRC, 3.36,0
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 3.36,3
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 3.38,0
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 3.38,1
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 3.39,0
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, 3.39,4
Per-Åke Ring, SMK Valdemarsvik, Toyota Celica, 3.39,5
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 3.39,6
Stora Grupp A: 1) Hörbing, 3.30,0, 2) Jonsson, +0,8 sek, 3) Wicksell, +1,3, 4) Lindqvist, +4,0, 5) Hansson,+5,6
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 3.32,7, 2) Walfridsson, +2,3 sek, 3) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi, +5,3, 4) Tobias Johansson, Ludvika MS, d:o, +5,4, 5) Carina Hermansson, Skepptuna MK, d:o, +6,3
Lilla Grupp A: 1) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab Kit Car, 3.40,3, 2) Per-Arne Sääv, V. Östergötlands MK, VW Kit Car, +2,5, 3) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, +3,3, 4) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, d:o, +4,2, 5) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford F1 Kit Car, +4,3
Lilla Grupp N: 1) Simnon Johansson, Ydre MK, Renault, 3.45,4, 2) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, d:o, +0,8 sek, 3) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, d:o, +1,4, 4) Lars Rune Hagen, Norge, d:o, +1,8, 5) Danne Lundh Östergyllen RC, Peugeot, +2,5. N1:1) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 3.54,3.

02-09-05 Rejmerallyt - från start till mål
- Vägarna är osannolikt bra. Nästan hela sträckningen består är underbara allmänna vägar. Och det är så krokigt att förarna inte kommer att tro sina noter!
Sievert Lindqvist, tävlingsledare i Rejmerallyt - årets näst sista deltävling i rally-SM - riktigt sprudlar av entusiasm, när han beskriver tävlingsbanan.
Totalt handlar det om tio mil ss fördelade på 10 specialsträckor. Hela banan är offentlig från och med fredag morgon. Tävlingscentrum är Folkets Park Cupolen i Linköping där tävlingen startar med böjan kl 18 på fredagskvällen.
- Första tävlingsdagen kör vi tre sträckor, berättar Sievert.
- Vi börjar med en underbar publiksträcka på Linköpings Motorstadion, dit första tävlande anländer strax efter 18 på fredagen. Sedan gör bilarna en sväng nedåt Ulrika och den andra specialsträckan, varefter de återvänder till Motorstadion och kör den sträckan en andra gång, med början 20.25.
På lördagen är de tävlande tidigt i farten. Redan 07.30 startar första bil i startfältet (som nu seedats om efter lördagens resultat) på SS4. Sträckan ligger i trakten av Söderö mellan Kisa och Åtvidaberg. Kort därefter startar ss 5, varefter ekipagen svänger in till Åtvidaberg och ett kort serviceuppehåll.
- Vi håller till på Kanonvallen. Dit återvänder förarna efter varannan sträcka, vilket betyder att merparten av vägarna går i Åtvidabergs-regionen, berättar Sivert.
- Samtliga sträckor runt Åtvidaberg körs under lördagsförmiddagen. SS 6 Nannersbo startar 9.10 och SS 7 Broddebo klockan 9,40 varefter det blir ett längre serviceuppehåll - förarna måste ju ha lite att äta också - innan vi kör ytterligare två sträckor med start 11.35 respektive 12.00 och rundar av med ett sista servicebesök på Kanonvallen.
- Därefter återstår bara en specialsträcka och den ligger på återvägen mellan Åtvidaberg och Linköping och startar klockan 13.10.
Östgötaklubbarna har laddat upp med kartor och program på en rad ställen där tävlingen drar fram. Bland annat på alla OK/Q8-mackar och på Rejmes olika anläggningar.
- Klockan 09 på fredagen blir banan offentlig och från och med då blir kartorna tillgängliga på försäljningsställena.
Tävlingsekipagen kommer tillbaka till rallyhögkvarteret på Cupolen i Linköping med början 15.07 på lördagseftermiddagen:
- Att det tar så pass lång tid beror på att vi samlar ihop fältet och ger teamen en chans att tvätta av och och snygga till bilarna, innan de rullar in över slutmålet.
Totalt är 85 förare anmälda i de olika SM-klassen. Storfavorit till totalsegern är Mats Jonsson som kör en Ford WRC i största klassen. Men det är minst lika tufft i alla fem SM-klasserna (fyra seniorklasser plus JSM) i det seedade startfält där tio ekipage i Lilla Grupp N startar först. Fältet avslutas med ett antal nationella Grupp H-bilar, där förarna tävlar om RM-titeln (riksmästerskapen).

02-08-27 Rally-SM: 85 förare startar i Rejmerallyt
Jonas Kruse gör come back!
- Vi ska få hem motorn i dagarna och räknar med att kunna testa veckan innan start. Jag är rätt säker på att allt ska gå vägen.
Jonas Kruse är en av landets populäraste förare - trots att han inte kört SM i år. Han skulle ha gjort come back i Midnattssolsrallyt tidigare i år, men nu blir Rejmerallyt premiärtävling för den nya bilen, Sveriges första Renault Super 1600!
Sammanlagt är 85 förare anmälda till Rejmerallyt, årets näst sista deltävling i SM-serien. Så det är fler än Jonas Kruse som arbetar intensivt med förberedelserna just nu...
Värmlänningen Kruse siktar inte på någon SM-come back för egen del. Han ska utveckla och testa Renaults nya tävlingsbil. Tre tävlingar är inplanerade i höst. Därefter ska Per Gunnar Andersson - ett av landets största löften just nu - ta över. Men först ska PG avsluta sin säsong i den lilla standardvagnsklassen. Målet är att vinna JSM och att ta medalj även i senior-SM.
Det märks i startlistan att det närmar sig ett avgörande i de olika klasserna. Flera förare som kört bort sig tidigare under säsongen har klivit av. Och de som återstår satsar ännu hårdare på att göra två bra avslutningstävlingar.
Årets Rejmerally har tävlingscentrum i Folkets Park Cupolen, Linköping där tävlingen startar på fredag kl 18. På lördag avgörs huvuddelen av specialsträckor - sammanlagt handlar det om över 10 mil ss utmed en 50 mil lång bana.
- Jag är stolt över att kunna bjuda på så fin inramning till tävlingen, kommenterar Sievert Lindqvist, tävlingsledare:
- Och jag är nöjd med antalet tävlande. Det är precis så många som vi kalkylerat med.
Rejmerallyt i Östergötland har varit värd för SM sedan början av 70-talet. Så det är ett erfaret gäng som står beredda att ta hand om SM-förarna.
- Som mest har vi haft 140 startande i en SM-tävling. Men det var på den tiden hela startfältet var värt lika mycket som en enda WRC-bil , skrattar Sivert.
I den snabbaste av SM-klasserna - WRC-klassen - är veteranen och titelförsvararen Mats Jonsson storfavorit med sin Ford WRC. Mats toppar poängligan i den här sevärda klassen och har en rejäl ledning före upplänningarna Mats Thorszelius, Toyota WRC, Dick Wicksell, Subaru WRC.
- Jo, jag leder. Men eftersom alla tävlingar räknas måste jag fortsätta plocka poäng om jag vill säkra guldet, säger Mats.
Sammanlagt kommer 10 bilar till start i WRC-klassen. Förutom de tre i tabelltoppen bland annat hypersnabbe Ford-föraren Eddie Hörbing, Degerfors och duktiga hemmaförarna Micke Lindqvist, SMK Östgöta och Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby.
Den klass Jonas ska köra i kallas Lilla Grupp A och innehåller för tre biltyper med samma grunduppbyggnad (trimmat och 2-hjulsdrivet): Grupp A med 2 litersmotor (s k F2-bilar) eller 1,6 litersmotorer (sk F1-bilar) plus nya, internationella Super 1600, som är den klass man kör bland annat i Junior-VM. Den här klassen är mycket populär bland publiken - bilarna är häftigt byggda och högvarviga, vilket ger en rejäl ljudchock i skogen:
- Vi varvar 9.000 varv innan vi växlar, flinar Jonas Kruse.
En av storfavoriterna i Lilla Grupp A är Per Johansson från Trollhättan i en Saab 9-3 Kit Car. Per är för närvarande SM-tvåa efter ledande Stefan Jonsson, som kör en Seat Kit Car. Och båda har två segrar var så här långt. Bakom de här slåss Super 1600 Mattias Aronsson, Gislaved, Stoffe Nilsson, Hässleholm och Andreas Eriksson, Nynäshamn - om bronset. Klassen är för första gången någonsin större än Stora Grupp A - 11 bilar är anmälda till Rejmerallyt.
Veteraner i Stora Grupp N (4-hjulsdrift och turbo, men mest standardkomponenter) domineras av veteranerna: Stig-Olov Walfridsson, Karlstad och Kenneth Bäcklund, Vara. Men de unga förarna trycker på. Senast var det Daniel Carlsson från Säffle men nu är Daniel upptagen med Junior VM så han avstår start. Men det finns fler. Unge Tobias Johansson från Ludvika (son till välbekante Erik Eken Johansson) har matchat klokt sedan debuten och nu börjar det lossna på allvar. Rejmerallyt kan mycket väl bli det stora genombrottt för den unge dalmasen.
Patric Carlsson, Nyköping och Osvar Svedlund, karlstad är andra snabba förare. Och så finns det ett helt koppel vassa östgötar med bl a Jimmy Joge - juniorlandslagsmannen som lämnat lilla Grupp N mitt under säsongen och satsat på en N4. Sammanlagt är 16 team anmälda till start i klassen
SM-seriens största klass är som vanligt Lilla Grupp N (2-hjulsdrivet och max 1400 alt 2000 cc motorer) som står för 31 ekipage i anmälningslistan. Att de två klasserna (N1 och N2) slåss om samma guld gör att Tobias Söderqvist, som totalt dominerat 1400-klassen under året, toppar SM - trots att N2-bilarna är betydligt snabbare.
De små N1-bilarna är de som går ut först från Cupolen i Linköping fredagen den 6 sept. Anders Fredriksson från Mälaröarna inleder, SM-ledande Tobias kommer som sjätte bil.
Sist i SM-startfältet kommer förarna i de äldre bilarna - de som slåss om titeln Riksmästare. RM-serien har hittills utvecklats till en duell mellan värmlänningen David Walfridsson från Torsby i en Volvo 240 och norrbottningen Michael Wikström från Boden i en Opel Ascona.
Michael är regerande mästare på is och har efter att ha dominerat rallysporten i den övre delen av landet gett sig i kast med hela RM-serien. Och hittills har det gått bra, han ligger för närvarande tvåa i serien, bara 4 poäng bakom ledande David Walfridsson. Sammanlagt är 17 Grupp H-bilar anmälda, fem äldre 4-hjulsdrivna bilar, resten 2-hjulsdrivna.
I år testar Svenska Bilsportförbundet ett nytt startnummerssystem i SM. Startnumren ger information om dels vilken klass föraren tävlar i - dels hur det gick i SM förra året:
En- och tvåsiffriga bilar anger att det handlar om Stora Grupp A (Mats Jonsson har alltså startnummer 1 eftersom han kör en WRC-bil och vann SM förra året)
Startnummer i 100-serien anger bilar i Stora Grupp N
Startnummer i 200-serien pryder alla ekipage i Lilla Grupp A
Startnummer i 300-serien har alla bilar i Lilla Grupp N. Står det dessutom ett J vid numret så är föraren junior och deltar även i Junior-SM. Förarna som tävlar i RM-serien har startnummer i 400-serien.

02-08-07 Två deltävlingar kvar i Rally-SM
Superfinal och mästarmöte test inför Rejmerallyt
Nu drar det ihop sig till final i SM-serien i rally 2002. Bara två tävlingar återstår: Rejmerallyt i Linköping den 6-7 september och Rally Sandviken i Sandviken två veckor senare, dvs den 20-21 september.
Men det räcker inte med det. De närmaste veckorna drar en formlig kavalkad av toppförare genom Östergötland.
Först ut är T-turen i Motala redan nu på lördag den 10 aug. Då passar massor av toppförare på att testa östgötavägarna, som bjuder på final i Supermästerskapen 2002. Sedan kommer Mästarmötet på Himmelstalund i Norrköping. Den tävlingen körs mitt i veckan - onsdagen den 21 aug - och bara 40 förare tillåts starta, samtliga toppförare.
- Vi kör 20 förare i 4-hjulsdrivna bilar och 20 i 2-hjulsdrivna, säger Magnus Jansson, Norrköping. Som glatt räknar upp några av deltagarna: Mats Thorszelius, Dick Wicksell, Eddie Hörbing, Jari Saarinen, Erik Eken och Tobias Johansson, Martin Hjelmar, Per Johansson, Timo Houvinen, Per Gunnar Andersson osv...
Och som om det inte vore nog finns en chans till i Östergötland innan Rejmerallyt drar igång. Då (24 aug) handlar det om klassiska Stenbocksrundan med start och mål i Boxholm.
Men- över till SM som hittills i år bjudit på idel rafflande tävlingar med massor av täta, tuffa dueller både totalt och i klasserna. Tidigare har inte alla klasser kört alla deltävlingar. Men i de tävlingar som återstår i SM-serien ingår samtliga SM-klasser, dvs även JSM och RM för Grupp H-förare. Det är med andra ord lika bra att färska upp minnet över hur det ser ut i de olika tabellerna inför de två återstående SM-tävlingarna.
Mats leder Stora Grupp A
Värstingklassen Stora Grupp A leds av Mats Jonsson, veteranen och titelförsvararen från Vålberg i Värmland. Mats har fått kämpa hårt i den här sevärda klassen där bilarna är fyrhjulsdrivna, turbomatade och accelererar från 0 till 100 snabbare än en Formel 1-bil. Teamet har dock bevisat sin styrka - trots diverse tekniska problem har Mats och codrivern Johnny Johansson vunnit tre av de fyra första deltävlingarna med sin gamla, välanvända Ford WRC..
Fortfarande är dock segern inte i hamn - både Mats Thorszelius, Almunge MK i en Toyota WRC och Subaru-föraren Dick Wicksell, SMK Uppsala (som båda delar andraplatsen) har teoretist chans att snuva Mats på segern. Mest realistiskt är dock att de två upplänningarna får slåss om silvret. Se upp för östgöten Micke Lindqvist som bara jagar tätt bakom!
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 57 p, 2) Mats Thorszelius, Almunge MK,Toyota WRC och Dick Wicksell/Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, vardera 36, 4) Micke Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Gr A, 26.
Vinterspecialist toppar Lilla Grupp A
Lilla Grupp A är samlingsnamnet för tre biltyper: Grupp A med 2 eller 1,6 litersmotorer plus nya, internationella Super 1600. Det innebär olika poängskalor vilket gör klassen svårtippad. Bäst hittills är dock vinterspecialisten Stefan Jonsson i en udda bil - en Seat Kit Car. Vännäs-föraren som jagas av en av seriens verkliga publikfavoriter - Per Johansson från Trollhättan, som hanterar en annan udda bil - en Saab 9-3 Kit Car. Både Stefan och Per har vunnit två tävlingar var - men Per åkte av och bröt i South Swedish Rally, vilket gjort att han halkat efter i poängskörden. Något som kan vara ödesdigert för Per, eftersom alla deltävlingar räknas... Bakom de här tre slåss de tre toppförarna i 1600-klasserna - Mattias Aronsson, Gislaved, Stoffe Nilsson, Hässleholm och Andreas Eriksson, som tävlar för Nynäshamns-klubben MK Speed - om bronset.
Lilla Grupp A:
1) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, 72, 2) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, 56, 3) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, 46, 4) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, d:o, 42, 5) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford F1 Kit Car, 35, 6) Per-Arne Sääv, VÖMK Skänninge, VW F2 Kit Car, 25.
Veteraner i Stora Grupp N
Stora standardvagnsklassen (4-hjulsdrift och turbo, men mest standardkomponenter) toppas av två ärrade veteraner: Stig-Olov Walfridsson, Karlstad och Kenneth Bäcklund, Vara. Kenneth är titelförsvarare, men hade inledningsvis svårt att komma överens med bilen, som är ny för året. Nu funkar allt som det ska och Kenneth åker fortare än någonsin. Men också Stig-Olov har höjt tempot och frågan är om Kenneth har någon riktig chans att ta in de poäng som fattas...
Bakom de här två kommer ett helt koppel, nya, snabba duktiga förare stormande - klassen har fått många tillskott det senaste året. JVM-stjärnan Daniel Carlsson från Säffle är för närvarande trea, men missar åtminstone finalen i Sandviken, som krockar med Junior-VM i San Remo. Andra unga, duktiga förare som utmanar veteranerna är bl a Patric Carlsson, Nyköping, Patrik Malteskog, Norrköping,Tobias Johansson, Ludvika och Oscar Svedlund, Karlstad.
Stora Grupp N: 1) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi, 54, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, 37, 3) Daniel Carlsson, Säffle MC, d:o, 35, 4) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, 34, 5) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, d:o, 23, 6) Tobias Johansson, Ludvika MS, d:o och Oscar Svedlund, Karlstad MC, d:o, vardera 21.
Duell i Lilla Grupp N
SM-seriens största klass är Lilla Grupp N (2-hjulsdrivet och max 1400 alt 2000 cc motorer). Här slåss två dominanter om samma guld. Storfavorit efter vintersäsongen var superlöftet Per Gunnar Andersson från Årjäng som inledde med två raka segrar i 2-litersklassen. Men sedan har det mesta gått på tok för PG, som för närvarande ligger trea i tabellen på sina 40 poäng. Leder gör i stället suveränen i 1400-klassen, Tobias Söderqvist från lilla Årsunda i Gästrikland. Tobias har varit snabbast i minsta motorklassen (N1) i alla SM-tävlingarna hittills. I och för sig hinner inte N1-förarna med de betydligt snabbare N2-bilarna, men de 60 poäng Tobias skrapat ihop räcker i alla fall till en ledning som är svår att rubba. Två N1-vinster till för Tobias och han gör precis som N1-kollegan Roger Andersson förra året: han kniper guldet framför näsan på N2-förarna. Simon Johansson, Per Gunnar Andersson, Billy Johansson, Daniel Hoffman m fl som kör 2-liters N2-bilar kommer förmodligen att få slåss om silver - men kan tappa till N1-utmanarna Rickard Karlsson och Jonas Ericsson...
Lilla Grupp N: 1) Tobias Söderqvist/,AMF Årsunda, VW Polo N1, 60 p, 2) Simon Johansson, Ydre MK Renault Clio N2, 41, 3) Per-Gunnar Andersson, Årjängs MK, d:o, 40, 4) Rikard Karlsson, Katrineholms MK, VW Polo N1, 39, 5) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroën N1, 37, 6) Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio N2 och Daniel Foffman, SMK Linde, Peugeot 306 N2, vardera 36 p.
Omvänt i Junior-SM
I de två SM-tävlingar som kördes i vintras har förarna i N2-klassen också kunnat tävla om Junior-SM - om de haft åldern inne vill säga. Och juniorerna är snabba - i princip handlar det om samma förare i Junior-SM som i Senior-SM!
Eftersom vintertävlingarna i N2-klassen dominerades av PG Andersson så är det han som toppar tabellen, 9 poäng före Tobias Söderqvist. Så även om Per Gunnar missar segern i Stora SM så har han chansen att ta guld i alla fall...
JSM: 1) Per-Gunnar Andersson, 40 p, 2) Tobias Söderqvist. 31, 3) Simon Johansson, 29, 4) Daniel Hoffman, 24, 5) Tony Lundgren, Ludvika MS, Suzuki, N1, 22.
Ännu en Walfridsson i RM
Också i klassen för äldre bilar (Grupp H) slåss man om Guld. Dock inte om SM-guld utan om RM (RiksMästerskap). Sedan Bilsportförbundet sänkte statusen för Grupp H-klasen har den tunnats ur. Men den är fortfarande se- och hörvärd, eftersom det handlar om rejält trimmade tvåhjulsdrivna bilar.
David Walfridsson från Torsby i Värmland (jodå, han är släkt med Stig-Olov och övriga berömda, värmländska Walfridssöner) toppar tabellen före regerande svenske mästaren på isbana, Michael Wikström från Boden.
RM Grupp H: 1) David Walfridsson, MK Ratten, Volvo, 24 p, 2) Michael Wikström, NMS Boden, Opel, 20, 3) Peter Hellström/, MK Kopparberg, Opel och Peter Ågren, Jämtlands MK, Toyota, vardera 15 p.

www.motorsportivarmland.nu