Pernilla Walfridsson tog Peru med storm
Pernilla Walfridsson ble hyllet som en verdens-stjerne og tatt imot som en dronning da hun landet i Peru. Et mangfoldig pressekorps gikk nærmest amok for å sikre seg en del av den sjarmerende, blonde, svensk-norske rallyjenta fra Spydeberg.
- Utrolig, men helt underbart. Jeg må klype meg i armen for å forstå at dette virkelig er sant. At lille meg fikk så mye oppmerksomhet. Jeg kan love deg at jeg nyter hvert sekund, sier Pernilla og stråler både av lykke og kvinnelig stolthet.
Läs det första av Kari Nilsens reportage i Indre Smaalenene
Pernilla kör rally i Lima
Pernilla Walfridsson gör en kort paus i sin timeout och kör ett rally i Lima denna vecka. Nu ska inte Pernilla tävla i västerdalarnas Lima, för nu bär det iväg ända till latinamerika och Peru.
Under RAC-rallyt fick Pernilla en förfrågan om att delta i en Rally-show i Peru! Hon tackade ja och idag flög hon till Peru från Monte Carlo där hon följt sambon Petters framfart
- Tävlingen går på torsdag den 25 januari och det är mer eller mindre en uppvisnings-show. Jag kommer att köra ensam i bilen men man kör två och två och så kvalar man vidare efter hand. Förhoppnigsvis kommer jag att köra en Toyota Celica Gr A!
Pernilla Walfridsson 1.35 sekunder från tjejsegern
En av målsättningarna inför söndagens tre avslutande sträckor i Network Q Rally var att närma sig engelskorna Penny Malory i Ford Focus WRC och Nathalie Barrett i en Gr. N Mitsubishi. Chansen till segern i damklasen var minimal med hela fem minuter att köra in.
Nu gjorde Pernilla en heroisk avslutning på detta rally och vann två av de tre sträckorna under söndagen. På SS 16 tappade Pernilla en hel del tid och det kanske kostade henne segern i kampen med Mallory. Fram till Barrett fattades endast 11 sekunder
Efter det drygt 15 minuter långa stoppet på fredagen kunde hon ändå avancera till 36 plats totalt och 15 plats i grupp N.
Österrikaren Stohl vann grupp N före Kenneth Bäcklund.
Pernilla och Lotta avancerar
Pernilla var nedslagen efter första etappens otur, men klarade att hämta motivation för det engelska VM-rallyts andra dag. Lördagens körning har tidsmässigt varit mycket bra. De avancerade från 40 till 17 plats i Grupp N.
Dagen startade lite problematiskt då intercomen slutade fungera, men detta fixades lätt vid nästa service.
- Jag är nöjd med dagens körning, SS 11 på 46 km gick väldigt bra. Här var vi tvåa i klassen bara 12 sekunder efter ledande österrikaren Manfred Stohl, säger Pernilla.
SS 12 däremot bjöd på större problem. Här var tjejerna nära att rulla, men blev liggande på sidan efter en felbedömning av en sväng. Hjälpsamma åskådare fick bilen på rätt köl igen och 40 sekunder försenade kunde de fortsätta.
- Bilen fick bara mindre skador, men den ena sidorutan försvann. På SS 13 tvingades vi ta på allt av kläder vi hade med oss för att klara kylan. Ändå körde vi in till fjärde plats i klassen och det var ju inte så illa under de omständigheterna, berättar Pernilla.
Totalt finns Pernilla och Lotta på 45 plats och är på 17 plats i grupp N. De har ännu fem minuter upp till ledaren i damklassen. Tjejerna kommer att försöka ta in så mycket som möjligt på det försprånget när rallyt avslutas med tre sträckor under söndagen.
Österrikaren Stohl leder före Kenneth Bäcklund, medan övriga svenska förare försvann under lördagen.
Avåkning förstörde Pernillas chanser i Wales
En avåkning på färde sträckan fredag förmiddag tog Pernilla från en topplacering till sista plats. Efter en 15 plats i torsdagens superspecial plockade hon omgående tio placeringar på fredagens första sträcka till femte plats och låg endast 16 sekunder bakom Kenneth Bäcklund som låg på tredje plats. Pernilla tappade en placering till sjätte plats efter SS 3.
- Allt fungerade perfekt och resultatet var riktigt upplyftande fram till avåkningen på SS 4, säger en mycket besviken Pernilla efter målgången i Cardiff på fredag kväll.
Det regnade hela dagen och vägarna var hala och spåriga.
- Vi fick ett kast på bilen och vi kom lite utanför vägen. Här var det lerigt och bilen stod bom fast. Det tog oss hela 15 minuter innan vi med hjälp av ett 30-tal personer kunde fortsätta, säger Pernilla.
- Vi startar imorgon och kommer att satsa för fullt, men det är lite svårt med motivationen nu. Det vore ändå roligt att fullfölja mitt sista rally på ett tag, säger Pernilla.
Efter fredagens körning är Pernilla på 40 plats i grupp N. Glädjande nog har Kenneth Bäcklund en tredjeplats att försvara de två dagar som återstår.
Pernilla och Ulrika hämtade Norge-guld
Under fredagskvällen fick Pernilla Walfridsson och Ulrika Mattsson sin kvittens för NM-segern i grupp N. Norska Bilsportförbundet hade stor prisutdelning och Pernilla fick motta sin guldmedalj. I rättvisans namn delade Pernilla medaljen, under publikens jubel, i två delar och gav den andra halvan till sin trogne codriverpartner Ulrika Mattsson.
Ett samarbete som nu upphör då Ulrika kliver av det framgångsrika teamet när Pernilla fortsätter till Storbritanniens VM-rally som start nästa vecka. I Ulrikas ställe träder Lotta Thorszelius in. Lotta är annars ordinarie kartläsare åt Carina Hermansson.
Pernilla Walfridsson norsk rallymästare
Trots att det återstår en deltävling i norska rallymästerskapet kunde Pernilla Walfridsson säkra Norge-guldet i grupp N vid helgens tävling i Larvik. Rally Larvik kördes på asfalt och det passar Pernilla som också blev totaltrea. Vann gjorde Morten Östberg i en WRC-Subaru före F2-vinnaren Bruno Arntsen som säkrade sin femte NM-titel i klassen.
Inför Rally Larvik skilde det endast nio poäng mellan Pernilla och Martin Stenshorne. Stenshorne hade en liten ledning efter de två första sträckorna, men på SS 3 tappade han kontrollen på bilen och körde av vägen. 1. Pernilla Walfridsson, 2. Bernhard Kongsrud, + 1,05, 3. Tony Caspersen, + 1,45 min.
Olycka avbröt SM-Rally
Två åskådare omkom när de blev påkörda av en tävlande då andra etappen inleddes. Rallyt avbröts omgående när olyckans omfattning blev känd. Tragiskt för alla parter när det inträffar. Vi beklagar verkligen det inträffade. Annars var det ett mycket bra arrangemang. Allt var så proffsigt förberett och bortsett från den hemska olyckan kunde detta ha blivit en succé.
Tävlingen kommer att räknas på resultatet från fredagens etapp med tre sträckor. Vi kom på andra plats efter Kenneth Bäcklund. Det betyder att vi gick förbi Mikael Lindqvist i SM och närmade oss Stoffe och Mats Karlsson. Än har vi inte gett upp hoppet på medalj.
På fredagens första sträcka var vi bara några hundradelar efter Bäcklund. Vi ändrade lite på stötdämparnas inställning inför andra, men då höll det på att gå riktigt illa, bilen understyrde och vi var av på två ställen. Till sista och tredje sträckan för dagen ändrade vi tillbaka och då var vi tvåa igen.
Till helgen kör vi Rally Larvik. Asfalt igen och det har jag inget emot. Det känns som 'mitt' underlag.
Grupp N 1) Kenneth Bäcklund, 12.21,2, 2) Pernilla Walfridsson, + 11,2 sek., 3) Stig-Olov Walfridsson, + 12,9, 4) Mats Karlsson, + 15,5, 5) Kristoffer Nilsson, + 17,7, 6) Mikael Lindqvist, + 18,4,7) Thomas Schie, + 30,9, 8) Martin Stenshorne, + 37,3
Bromslös avslutning
Med de problem vi fick på slutet är vi mycket nöjda med sjätteplatsen. Det blev en dramatisk avslutning i Finland den här gången. På näst sista sträckan Ouninpohja som var 34 km laddade vi hårt för att närma oss finske föraren Hotanen. Men fyra km från slutet slog vi sönder en stötdämpare och samtidigt blev vi utan bromsar. Ändå var vi trea i klassen och slog Hotanen med 11 sekunder.
Inför sista sträckan var det bara 1.7 sekunder till femteplatsen, men utan bromsar över 25 km tappade vi över två minuter. Vi fick sen köra över fyra mil till sista servicen innan teamet kunde byta stötdämparen och laga bromsarna.
Nu blev det 21 plats totalt igen, det var fjärde gången i ett VM-rally. Så nu måste vi bryta trenden och komma bland de 20 bästa i Englands VM-rally.
Grupp N efter tredje dagen
1. Paasonen, 3:37:25.8, 2. Pykälisto, 3:38:49.2, 3. Stohl, 3:39:05.2, 4. Hellman, 3:41:01.3, 5. Hotanen, 3:42:28.7, 6. Pernilla Walfridsson, 3:44:51.0, 7. Pylvanainen, 3:45:46.4, 8. Asunta, 3:46:26.2
Ännu en bra dag i Finland
Andra etappen innehöll sju sträckor och bitvis har det gått mycket bra. Hade lite problem med noterna idag. Jag hann inte ta åt mig all information och där har vi säkert missat några sekunder. Annars har det gått utan problem. Det var nära att gå illa efter ett krön på SS 13. Det blev en riktig aha-upplevelse.
Söndagens avslutande etapp är i princip lika med de sista sträckorna vi kört idag. Mycket långa sträckor. Vi är på åttonde plats i grupp N och det är många mil kvar.
Grupp N efter andra dagen 1. Paasonen, 2:34:24.3, 2. Pykälisto, 2:35:13.9, 3. Stohl, 2:36:16.3, 4. Hellman, 2:37:38.8, 5. Galli, 2:37:50.5, 6. Hotanen, 2:38:21.6, 7. Kuistila, 2:38:29.9, 8. Pernilla Walfridsson,2:38:35.0, 9. Pylvanainen, 2:40:27.0, 10. Asunta, 2:41:08.1
Bra start i Finland
Vi har fått en bra start och har varit uppe på sjunde plats vid något tillfälle. Tappade lite tid på de två längre sträckorna mot slutet. Fick bredare däck och det passade inte på de här vägarna.
Dagens höjdpunkt var i alla fall sista sträckan på en travbana. Vi körde två varv med ett hopp på varje långsida. Här var vi tvåa i grupp N och tog en placering. Har inte gillat publiksträckor tidigare, men det här var toppen.
Inför morgondagen är vi på nionde plats och kan jag hålla den placeringen i mål får man vara nöjd. Det vimlar ju av duktiga finländare.
Grupp N efter första dagen 1. Paasonen, 1.07.52.2, 2. Puhakka, 1.08.03.0, 3. Stohl, 1.08.20.5, 4. Galli, 1.08.25.9, 5. Pykälisto, 1.08.54.4, 6. Hotanen, 1.09.28.2, 7. Kuistila, 1.09.31.9, 8. Hellman, 1.09.44.3, 9. Pernilla Walfridsson,1.09.46.3, 10. Ampuja,1.09.51.7, 11. Trelles, 1.10.45.1
Pernilla och Ulrika tredje gången i Finland
I helgen är Pernilla och Ulrika i Finland och Jyväskylä för att köra Neste Rally Finland. Tävlingen kallas för Grand Prix på grus därför att vägarna är så breda och hårda, men det man tänker på först och främst är alla krön och lyft.
- Vi bjuds i år på sju helt nya specialsträckor, men vi får också köra klassiker som Ouninpohja (34,21 km) och Mökkipära (13,39 km). Den kanske mest kända "Ryggknäckar-sträckan" Ruhimäki körs i år som shakedown (uppvärmning) sträcka på onsdag 16 augusti.
- Vi körde över onsdagens shake down 'flat out' och bilen känns fin i hoppen. Rallyts sträckor har vi kört två gånger. De nya sträckorna är snabba, men luriga och skiftar i karaktär från mycket smala till breda vägar, berättar Pernilla efter avslutat onsdagspass..
- Vår klass är störst i hela rallyt, med hela 49 bilar. Så det här blir tufft.
- Ulrika och jag är nu till Finland för tredje gången. 1998 kom vi på en tredjeplats i klassen och det är än så länge den finaste placeringen vi haft i VM. Förra året fick vi bryta pga motorras på SS11.
Vi kör 23 sträckor på totalt 41 mil. Totalt med transportsträckor blir det 168 mil.
Rallyts hemsida är: www.akkry.fi/nesterallyfinland
Program
Fredag 18 augusti
Kl. 10.00 Rallyt startar 10 sträckor
Kl. 20.57 etappmål 1
Lördag 19 augusti
Kl. 06.00 Start etapp 2 8 sträckor
Kl. 20.28 Mål etapp 2
Söndag 20 augusti
Kl. 06.00 Start etapp 3 5 sträckor
Kl. 16.11 Målgång
Pernilla totaltrea i Rally Tröndelag
Pernilla Walfridsson/Ulrika Mattsson har ännu en gång gjort en suverän insats. En total tredjeplats och seger i grupp N efter tio tuffa fartsträckor i norska Rally Tröndelag.
- Jeg är så nöjd och glad, säger Pernilla. Bortsett från ett par "tillbud" gick nästan allt utan problem. Hade lite problem med växellådan.
- Några sträckor var otroligt hala, speciellt SS 9, men vi klarade oss bra, säger Pernilla.
Dagens tredjeplats på totallistan kvalificerar också till nationell A-seedning för Pernilla från 2001.
Segern i grupp N innebar också att tjejerna tog steget upp till första plats i NM. Tvåa, 8 poäng efter Pernilla är Martin Stenshorne som också var klasstvåa 17 sekunder efter.
Totalt 1) Henning Solberg, KNA I. Østfold, Toyota WRC, 50.02, 2) Morten Østberg, KNA Moss Subaru WRC, 51.17, 3) Pernilla Walfridsson, Ekshärads MS, Mitsubishi, 51.47, 4) Roar Vannebo, NAF Motorsport, Toyota WRC, 51.55, 5) Martin Stenshorne, NMK Modum & Sigdal, Subaru, 52.04, 6) Kristian Kolberg, NAF Asker&Bærum Jr, Mazda 323, 52.22
NM Grupp N (efter 4 av 6 tävlingar) 1. Pernilla Walfridsson, 78, 2. Martin Stenshorne, 60, 3. Stig Olov Walfridsson, 60
Midsommar i Rally Tröndelag
Rally Tröndelag är den fjärde deltävlingen i det Norska mästerskapet och samtidigt den första för sommarsäsongen.
- Vi vann Grupp N i Trondheim förra året och kom på en sjätteplats totalt. Målet är helt klart att vinna klassen.
Start och mål är beläget i Stjördal strax utanför Trondheim. Vägarna är vanligtvis mycket fina och ganska snabba. Underlaget är fin och hård grusväg. Totalt kör vi 10 sträckor på 94,5 km. Med transportsträckor inräknat är den totala längden på tävlingen 334,5 km.
Ställningen i Rally-NM Grupp N efter 3/6 tävlingar
1. Stig-Olov Walfridsson 60 p, 2. Pernilla Walfridsson 48 p, 3. Martin Stenshorne 46 p, 4. Bernt Kollevold 38 p
Fredag 23 juni Genomkörning av sträckorna och besiktning
Lördag 24 juni Första start kl. 10.30
Första bil i mål kl. 19.15
Dags för South Swedish
Nu är det äntligen dags för den tredje deltävlingen i Rally-SM. South Swedish Rally är en tvådagars tävling som även ingår i EM. Vi får köra igenom alla sträckor en gång under onsdag 24 maj och torsdag 25 maj. Tävlingen startar på fredag med sju sträckor på asfalts och på totalt 48 km. Under lördagen kör vi 13 sträckor på totalt 138 km men då endast på grus.
Vi kommer inför lördagens etapp att byta fjäderben runt om på bilen samt att sätta på mindre bromsar.
Ulrika och jag trivs bra nere i Skåne och vi kommer med ett gott självförtroende och massor av motivation. Vi har en seger i Grupp N samt en fjärdeplats totalt från 1999 att försvara så det blir att gasa allt vi förmår!
Poängställningen i Grupp N efter två vintertävlingar:
Stig-Olov Walfridsson 30 p, Mats Karlsson 20 p, Stoffe Nilsson 17 p, Pernilla Walfridsson 15 p, Mikael Lindqvist 15 p, Kenneth Bäcklund 12 p, Mattias Ekström 10 p
Vänliga hälsningar Pernilla och Ulrika
Totalseger i Arver Pokalen
Vid lördagens rally Arver Pokalen arrangerat av Katrineholm/Vingåker tog Pernilla Walfridsson sin första totalseger i sin rallykarriär. Det gjorde hon och Ulrika inför 200 konkurrenter i ett strålande rallyväder. Och lika strålande glad var Pernilla.
- Det här var helt otroligt roligt och allt har gått i det närmaste perfekt. Var av lite på första sträckan.
Efter halva rallyt var Pernilla fem sekunder före Jari Saarinen. Han bröt senare och resten av tävlingen kämpade hon med Mikael Lindqvist (de delar ju också placering i SM). Inför sista sträckan var Pernilla 11 sekunder före Lindqvist som var av och Pernilla tog en säker seger på 25 sekunder. 38 efter Pernilla var Jonas Kruse.
Inget rally före South Swedish
Efter avåkningen i Spanien håller vi på för fullt med att rikta upp bilen vilket tar lite längre tid än planerat. Vi hade som mål att kunna köra en tävling innan South Swedish Rally i slutet av maj men tyvärr får vi nog inte tid till det.
Både Ulrika och jag har även fått en del problem med ryggen och har varit till kiropraktor många gånger de senaste veckorna. Nu skall vi ha lite ledigt under påsk och samla krafter till Sydsvenska där vi har en seger från 1999 att försvara.
Avåkning satte stopp
Årets Rallye Catalunya tog slut på lördagens sista sträcka SS 11. Mitt på sträckan som var 36 km lång åkte Pernilla av utan möjlighet att kunna fortsätta.
- Det verkar ha varit en rejäl avåkning. säger pappa Per-Inge som var på väg att hämta tjejerna. Telefonförbindelsen var dålig så jag vet inte hur det hela gått till, säger han vidare.
Det visade sig att de rullat. Grus i en sväng gjorde att de miste väggreppet. I ca. 100 km/t träffade de en sten och slog runt innan de blev stående mot ett träd. Trots stora skador på bilen så är det bra med både Pernilla och Ulrika.
- Jag var mycket nöjd med dagens körning. Därför var det tråkigt att sluta dagen på det här viset. Nu får vi se framåt och hoppas att bilen blir klar till South Swedish Rally i slutet av maj, säger Pernilla.
Under dagen avancerade de till tionde plats. Rallyt avslutas under söndagen med fyra sträckor men utan det värmländska tjejekipaget.
Pernilla och Ulrika igenom första etappen
Den första dagen av Rallye Catalunya är till ända. Sex mycket regnhala sträckor i bergen ställde till vissa problem. På femte sträckan körde tjejerna på en stolpe och förstörde intercoolern. Detta fick de dras med även över dagens sista sträcka också då det rådde serviceförbud.
- Men nu är bilen fixad säger en belåten Pi Walfridsson som är lättad över att den här dagen är över. Och nu skiner till och med solen. Under lördagen kör vi söderöver och då blir asfalten annorlunda.
Redan på andra sträckan snurrade tjejerna bort en halvminut. Inför lördagens etapp ligger de på 12 plats i klassen.
Rally Catalunya med Pilla och Ulrika
Fredag morgon drar det spanska VM-rallyt igång och återigen med Pernilla och Ulrika på startlinjen. Under onsdagen avslutades träningen som omfattat åtta sträckor. Sju av dessa kommer att köras två gånger under rallyt.
- Genomkörningen har gått mycket bra, men det är kallt här och på sträckorna i bergen är det ett par decimeter snö. Det spås också regn till helgen så det kan bli riktigt halt den här gången, säger Pernilla.
Onsdag eftermiddag var det också fullfartsträning.
- Tyckte det gick bra, jämförde tiderna med Stenshorne och vi var exakt lika. Mot Gundersens SEAT var vi ett par sekunder snabbare.
- Det blir svår konkurrens, vi är 34 bilar i klassen. Den här gången ska jag i mål säger Pernilla och målsättningen är en sjätteplats.
Förra året tog det slut första dagen när bilen gick mot en trottoarkant och en kulbult slogs av.
Medioker insats i North Swedish Rally
North Swedish Rally bjöd på mycket fina och mycket snabba vintervägar. Vi hade en rad saker som vi borde gjort annorlunda men det är lätt att vara efterklok. Vi kom i mål på en sjundeplats i klassen, en placering jag är långt ifrån nöjd med. Klassen vanns av farbror Stig-Olov som var 3,7 sekunder före Kenneth Bäcklund. Mattias Ekström körde in till en mycket fin tredjeplats. Fyra var Stoffe Nilsson, femma Mats Karlsson, sexa Roger Berglund och vi på en sjundeplats. Mikael Lindqvist blev åtta. Vi ligger nu på en delad fjärdeplats totalt i SM tillsammans med Mikael Lindqvist.
Tidigt slut på Finnskogen
Vi fick ett allt för tidigt slut på Rally Finnskog Norway. Efter en hygglig start på de första sträckorna körde jag tyvärr av vägen på sträcka tre. Jag kom lite för fort in i en TH- och vänster bakhjul gled ner i diket. Jag höll full gas och kom som tur var upp på vägen men hade så hög fart att jag flög över snöplogskanten och fastnade på andra sidan av vägen! Bilen stod helt av vägen och det var så mycket snö under den att Ulrika och jag inte hade en chans att få upp den. Vi fick därmed bryta men tur i oturen så hände det ingenting med bilen. Stig-Olov vann klassen och leder nu också NM följd av oss på en andraplats.
Rally Finnskog lite av hemmatävling
Rally Finnskog Norway är deltävling tre i det Norska mästerskapet men ingår också i West Euro Cup samt i EM.
Rally Finnskog har blivit lite av en hemmatävling och vi trivs bra på Finnskogens snabba men ganska smala vägar.
1992 körde jag tävlingen första gången då i en Volvo Original 240 och med pappa Per-Inge som kartläsare. Jag kom runt men på en ganska blygsam placering.
De tre senaste åren har vi kört Mitsubishi i grupp N och faktiskt varit tvåa alla åren. Målsättningen i år är helt klart att vinna klassen och förhoppningsvis förbättra vår sjätteplats totalt från 1999.
Start och mål är beläget i Kongsvinger och tävlingen körs i två dagar, fredag 25 och lördag 26 februari.
Totalt är tävlingen 550 km lång varav 250 km utgör totalt 17 specialsträckor.
Etapp 1 Fredag 25/2 kl.17.00 &endash; 22.00 5 sträckor
Etapp 2 Lördag 26/2 kl.07.00 &endash; 18.20 12 sträckor
Äntligen i mål!
Vi bröt äntligen trenden med fem brutna VM-rallyn och detta var vår första målgång i VM sedan RAC-rallyt i England 1998. Vi slutade på en sjunde plats i klassen och 24:a totalt, en placering jag inte är speciellt nöjd med, men vi har verkligen försökt så gott vi har kunnat och mer går inte. Klassen vanns av finnen Jani Pasonen, följd av Juso Pykälistö och farbror Stig-Olov. Den långa Jutbo-sträckan på 48 km gick bäst, där vi hade andra tiden i grupp N och 19:e tiden totalt. Vi körde inte annorlunda där än på någon annan sträcka men vår körstil gjorde att däcken höll hela vägen. Vi hade lite problem med spikning i motorn och fick skruva ner tändningen men förutom det hade vi inga problem med bilen.
Efter tre dagars slit på is och grus kom vi äntligen till slutmål i Karlstad. Genom en tjock vit rökridå och till tuff rockmusik, kom vi upp på den pampiga rampen mitt på Stora Torget i Karlstad. Väl uppe togs vi emot av landshövding Ingemar Eliasson som delade ut mycket fina handgjorda keramikpriser. Vi fick fina fat och kannor samt jättelika blombuketter.
Att det varit brist på snö och alldeles för mycket grus är inte mycket att göra åt, men vägarna höll mycket bättre än vi kunnat tro då vi gjorde träningen. Förutsättningarna var ju lika för alla och det gjorde rallyt än mer spännande att köra. Arrangemanget i övrigt har varit mycket lyckat och tävlingen fungerade som vanligt mycket väl för oss tävlande.
Ulrika årets co-driver!
Under Mitsubishis presskonferens i Karlstad, torsdagen den 10 februari, blev Ulrika utnämnd till Årets Co-driver 1999. I juryn som valt ut Ulrika bland Sveriges kartläsare sitter Jenny Rosenqvist, Bruno Berglund, Jan-Olof Bohlin och Hans Thorszelius. Jenny Rosenqvist instiftade priset för sju år sedan för att för att höja kartläsarnas status i media.
Jag kan lova att det fart på just media då Jenny själv delade ut priset, och Ulrika gratulerades (och pussades!) av inga mindre än Tommi Mäkinen och Risto Mannisenmäki!
Juryns motivation löd: "Hon har gått från lokal kartläsare till internationell nivå på bara två år. Det kräver noggrannhet, hängivenhet och envishet."
Jag håller med och gratulerar!
Träning "Svenska" 2000
Nu kör vi för fullt med träning inför Svenska Rallyt! Två dagar är avklarade, däribland långa Jutbo och "oturssträckan" Hamra. Vägarna i Dalarna är bra med ganska mycket is och snö - dock inte lika mycket som tidigare år.
Värmlandsvägarna har tyvärr drabbats hårdare av det milda vädret och är blötare och grusigare. Nu återstår 8 sträckor att träna i västra Värmland och vi återkommer innan start med en ny lägesrapport!
Vår appell gick igenom
Vår protest på uteslutningen i Rally Solör gick igenom! Det känns otroligt härligt att vi fick rätt och att Norges Bilsportförbund stod för det uttalande de gjort.
Vi vann!
Vi vann andra deltävlingen i det Norska Mästerskapet. Tävlingen avgjordes lördag 29 januari i Flesberg och det blev ett milt och varmt rally. Av tio sträckor fick arrangören ställa in två korta sträckor pga för lite snö och is. De övriga åtta sträckorna var dock mycket fina och tillsammans utgjorde de näst an 10 mil.
Vi var 1.18 före Martin Stenshorne i en Subaru. Farbror Stig-Olov låg tvåa tills sista sträckan där han körde av vägen och tappade 15 minuter. Svein Lauvlid låg tvåa före Martin efter sista sträckan men han hade inte fyllt tillräckligt med bensin och tvingades tyvärr bryta mellan sista sträckan och slutmål.
Det kändes otroligt härligt att kunna genomföra utan några problem och bilen kändes mycket bättre nu när vi gjort stötdämparna bak lite mjukare. Totalt i tävlingen slutade vi på en fjärdeplats.
Vår appell rörande diskvalifikationen i Rally Solör kommer att avgöras på onsdag 2 februari kl. 18 vid Norges Bilsportförbund.
Start i Flesbergrally
Nu är det dags för deltävling två i Norska Mästerskapet, Flesberg Rally. Tävlingen består av 10 sträckor på totalt 10 mil. Start och mål är i Flesberg som ligger ca 30 km norr om Kongsberg. Första bil startar på lördag 29 januari kl. 10.00 och beräknas tillbaka i mål kl. 16.00.
Rally Solör, NM 1
Förra deltävlingen i NM var Rally Solör där vi kom i mål på en tredjeplats i klassen efter vinnande farbror Stig-Olov och Martin Stenshorne.
Efter målgång blev jag och Stig-Olov dock diskade p.g.a. att vi kört med fel fälgdimension. Bilarna vi kör, Mitsubishi Lancer Evo VI, är klassade med 15" och 17" men i Sverige har vi en regel som säger att vi får använda även 16".
Jag ringde det Norska Bilsportförbundet, innan tävlingen för att kontrollera om reglerna var de samma som i Sverige och fick ett ja till svar. Jag fick även ett utdrag ur Vägtrafiklagen där det stod att jag kunde använda andra hjul än de som är klassade, så länge omkretsen på hjulen är lika. Både Stig-Olov och jag har nu gjort en appell och väntar på en kallelse från NBF.
Fjärdeplats i SM-premiären
Bergslagsrallyt år 2000 bjöd på många överraskningar i form av nya förare i nya bilar, luriga vägar och många mil specialsträckor. I vår klass, stora standardklassen, fanns många nya namn som definitivt blir att räkna med under året. Vägarna var smala med snövallar höga nog för att ställa till med snöskottning men tyvärr alldeles för låga för att skydda mot stenar, träd och telefonstolpar. Trots milt väder med blåst och regn höll vägarna bra och 180 km fördelat på 9 sträckor blev något att bita i.
Mina egna förväntningarna innan start var höga men att komma till SM utan att kört en meter tävling på snö innan det var inte speciellt lyckat. Vår nya bil fungerade mycket bra men jag själv var lite ringrostig. Vi hade under hela tävlingen en bra duell med Mats Karlsson från Säffle och innan sista sträckan SS9 'Björnjägaren' på hela 43 km, ledde Mats med sex sekunder. Stoffe Nilsson och Mikael Lindqvist var också nära så sista sträckan skulle bli mycket avgörande.
Vi fick tyvärr backa i en tvär hårnål och tappade allt för mycket dyrbar tid och en mindre avåkning gjorde inte saken bättre. Mats var den av oss som åkt fortast och kunde glatt konstatera att han blivit tvåa. Mikael tappade en del tid men blev trea. Stoffe hade tappat mycket tid på en avåkning på SS8 och vi kunde knipa fjärdeplatsen före honom. Åt farbror Stig-Olov kunde ingen av oss göra någon ting. Han vann solklart så nu blir det att ligga i hårdträning för att förbättra oss!
www.motorsportivarmland.nu