Helmia Rally
Nordvärmlands hemsida.
Startlista
Rally Nordvärmland
Resultatservice
under Rally Nordvärmland
Slutresultat
från Rally Nordvärmland

Smakstart för Daniel Carlsson i
Rally-SM
Så är årets SM-premiär undanstökad. Och
av allt att döma har de arrangerande klubbarna Ekshärads
MS, Hagfors MK och MK Ratten gjort ett strålande arrangemang av
emotsedda Rally Nordvärmland. Det blev två tuffa dagar
för de drygt 100-talet deltagarna där i runda tal
hälften utgick efter vägen. Det var också så
att samtliga som kom i mål fick SM-poäng med sig hem.
Snabbare än någon vågat tro tog Daniel Carlsson
från Säffle sin första SM-seger och därtill med
den helt nya Corollan.
-Det här är den bästa helgen i mitt liv, kommenterade
en segerrusig Daniel direkt efter målgång. Han gick ut
som trea på lördagmorgonen utan nån som helst
förhoppning om seger.
Daniels karriär spikrakt upp
Fraser som gôrgôtt och helt suveränt strömmade
ur den evigt leende Daniels mun på presskonferensen. Ett
riktigt kanonteam har han fått ihop med backning från
Toyota Team Sweden som ställer upp med bil. Rutinerade Mats
Karlsson fungerar som mentor och hjälper till med bilen och
skruvandet. Unge Daniels karriär går spikrakt uppåt
från att ha börjat i Volvo Original Cup på
senhösten -96, vinna Sverigecupen i samma klass -97 till att bli
tvåa totalt i JSM förra året i nationella
klassen.
Ända in i det sista såg det ut att bli en seger i grupp H
för regerande mästaren, Cemoni Ohlsson, men alldeles
på sluttampen fick han ge upp. Redan om två veckor ska de
här förarna göra upp i andra deltävlingen i
Sandviken. Och antagligen får de fler konkurrenter att
kämpa emot då. Då får alla en ny chans till
revansch, förare som Thomas 'Lången' Pettersson som byggt
upp ett långt försprång efter första etappen,
men försvann direkt på lördag morgon.
Flaggan i topp för Värmland
i premiären genom Daniels seger och Trygve Ramstad, Karlskoga
som kämpade till sig en tredjeplats. Det skilde trots allt inte
mer än knappt en minut mellan de fyra första i Grupp H.
Nästa klass med stort värmländskt intresse var Grupp N
4wd. Kenneth Bäcklund från Vara tog ledningen från
start och behöll den sedan hela vägen till mål. Och
precis som alla andra år långt bak i tiden är det
paret Bäcklund-'Stecka' Walfridsson som dominerar den här
klassen.
Pernilla Walfridsson placerade sig snabbt bakom de båda
'veteranerna' och klarade trots hård uppvaktning all
anstormning bakifrån. Pernilla Walfridsson jagade på
bakom sin farbror och kunde hålla undan för
hässleholmaren Stoffe Nilsson.
- Jag stod och körde de sista sträckorna sa en glad
Pernilla efteråt.
Kenneth Johansson, Karlstad hann också visa att han
håller hög SM-klass innan han försvann. Patrik
Holmlund kom äntligen i mål och det borde stärka
självförtroendet.
)
Per Svan blir fruktansvärd
i F2-klassen den här säsongen. Mycket övertygande
seger. Han har en diger segersvit bakom sig med bland annat hela
fyraSM-guld i just denna klass. Och i år ska det bli det
femte?
-Ja det stämmer, plirar bonden Svan från Gagnef. Till
Rally NordVärmland kom han med endast ett tiotal testmil i den
nya bilen.
-Den känns mycket stabil och med bra ork i motorn, funderade Per
före start. Det var endast den gamle stridspiloten Harry Joki i
VW-teamet som hängde med i tempot. På specialsträcka
sju i skogarna kring Torsby bar inte vingarna längre för
Joki. Han rullade ett och ett halvt varv, fick lite hjälp av
åskådare och kunde fortsätta.
Glädjande nog lyckades Värmlands ende startande Peter
Blomberg få en bra SM-start igen. Klasstvåa efter
Christer Steen och femma totalt i F2-klassen. Anders Nilsson, Patric
Carlsson och Per Johansson fortsatte trots långa stopp på
fredagskvällen och det gav ju utdelning i
poängskörden. Poäng som kan bli avgörande i
slutet på året.
Mats Thorszelius var rallyts snabbaste förare i sin Toyota och
tog som väntat segern i grupp H 4wd. Efter första etappen
var fjolårsvinnaren av Rally Nordvärmland, Jörgen
Edholm i täten, men tillhörde den halva av startfältet
som aldrig fick se målet.
I de tvåhjulsdrivna grupp N-klasserna körde Matti
Johansson, Vara sin första SM-tävling och vann på
direkten i sin nyinköpta Seat. Han var ju tidigare varit
dominant i klass Ekonomi senaste året. Pether Lindblom,
Offerdal tog den mest överlägsna klassegern i minsta grupp
N med nära fem minuter tillgodo på tvåan.
Ingwar Axelsson/Anders Ekström
En dag kvar till Rally Nordvärmland
Till 1999 års SM-premiär i rally
återstår nu endast en dag. Kl. 17.15 på fredag
eftermiddag skickas den första bilen ut från startrampen
på torget i Sunne. Väderläget i Värmland och
själva tävlingsområdet kring Sunne- och
Torsby-området kan knappast bli bättre med uppehåll
och några minusgrader. Banan är både snö- och
istäckt så nog blir det ett riktigt vinterrally. 103 bilar
är anmälda på SM-banorna, som i Rally
Nordvärmland är två. En längre och en kortare
variant. På långa banan kör de 42 anmälda i
grupp A och N, tvåhjulsdrivna bilar medan fyrhjulsdrivna Grupp
N och nationella (numera kallade Grupp H4WD och Grupp H) kör en
sträcka mindre. Den avkortningen sker redan på första
etappen med fyra resp tre sträckor under fredagen.
Just SS1 och SS4 blir ett ypperligt tillfälle att få se
alla bilarna och sedan F2-bilarna ännu en gång eftersom
det handlar om samma sträcka.
Känguruhopp
En publiksträcka är inlagd som SS 3 där man gör
det extra spekulativt med ett 'känguruhopp'. Med extrapris till
det ekipage som hoppar längst. Ett litet tips: Pernilla W hoppar
ofta långt.
Till skillnad från alla andra SM-år har de
tvåhjulsdrivna Grupp N-bilarna fått en mer
framträdande roll. Efter många år långt bak i
startfältet och bortglömda kommer nu de nu att köra
först . Båda dagarna. Seedningen blir också
speciell. De tävlande seedas i tre grupper. Där de
tävlande med sämsta tiderna kör först andra
dagen. I den tredje gruppen som består av de fyrhjulsdrivna och
Grupp H seedas alla tillsammans, däremot med snabbaste
först. Det här innebär en koncentration på de
snabbaste bilarna någonstans i mitten på
startfältet. Publiken blir kvar längre på
fartsträckorna - ingen vill väl missa de snabbaste bilarna
i startfältet. Men varför måste man konstra till det
med en kortare och en längre bana? F2-bilarna ska fram i
rampljuset!
Kruse uteblir
För Värmlands del är deltagandet minimalt i
F2-klasserna. Ett enda ekipage - Peter Blomberg/Christer
Törnberg, Karlstad i en grupp A-Corsa. Peter Blomberg inledde
fjolåret mycket bra med en fullpoängare och man kan ju
hoppas en liknande start i år. I övrigt finns som vanligt
Johan Olsson, MK Ratten vid sidan av Per Svan i sin nya Astra Kit Car
- och det teamet blir giftigare än på länge. Efter en
kanonsäsong 1998 saknas Jonas Kruse. Och inte bara han utan
också den spektakulära Meganén som fick
rallypubliken att rysa lite extra i rallyådrorna. Det senaste
är att Kruse uteblir från starten i Rally NV också.
Sponsorfrågan är ännu inte löst med Toyota Team
Sweden.
61 på korta banan
Man tar nog inte helt fel om intresset för deltagarna
på korta banan också kommer att tilldra sig stort
intresse. Här finns stora Grupp A och Grupp N-klasserna plus
nationella. Saknaden av Mats Jonsson blir stor, han har ju varit det
värmländska ankaret under många år. Men han tog
konsekvenserna av ett dumt SBF-beslut och släpper SM i år.
Att dessutom Mats Karlsson, Säffle saknas med sin 940 är
nästan för mycket för värmländsk
rallysport.
Hoppet står därför till Walfridsson, Stig-Olov och
Pernilla. Och trots endast ett år som rallyförare kan
Kenneth Johansson, Karlstad bli ett riktigt utropstecken. Och
så undrar man när oturen ska släppa för Patrik
Holmlund. Det behövs en och annan Subaru som blandar sig bland
alla Mitsubishi. Stoffe Nilsson från Hässleholm och
Holmlund kan bryta den dominansen. Det känns ändå som
det blir som de senaste åren en kamp mellan 'Stecka'
Walfridsson och Kenneth Bäcklund.
Grupp H4WD har i Mats Jonssons frånvaro en solklar favorit i
Mats Thorszelius med en Toyota. Dick Larsson - uppländske
backmästaren som vann samtliga SM-tävlingar 1989 - i en
Mazda och unge JSM-vinnaren Patrik Fredriksson, Fagersta som bytt ut
sin Volvo 940 mot en Subaru.
Daniel i oprövad bil
I Grupp H är antalet tävlande mindre än vanligt i SM.
Men favoriterna finns där alla, Cemoni Ohlsson, Roger Berglund,
båda Team Skogsåkarna, Tomas 'Lången' Pettersson i
en BMW och Leif Petersson, Göteborg med sin nya Golf
håller på att lära om till framhjulsdrift. Det
gäller också i hög grad Säffles junior Daniel
Carlsson som ska axla Mats Karlssons mantel i klassen. Att han
dessutom sätter sig i en oprövad Toyota Corolla gör
inte saken lättare. Fast är man rallytalang utöver det
vanliga så kan vad som helst hända.
Rally Nordvärmland följer du bäst genom Resultatservice.
Här får du fortlöpande resultat, kommentarer
från förarna, Bruno Berglunds tips om sträckorna m m,
så koppla upp dig på den här länken
Resultatservice
under Rally Nordvärmland som fungerar fullt ut under fredagen
då banan offentliggörs.
Rally Nordvärmland närmar sig
Årets första deltävling i Rally-SM - Helmia Rally
Nordvärmland närmar sig. Anmälningarna har börjat
droppa in och ännu återstår drygt en vecka innan
tills den första anmälningstiden går ut den 14
december. Ännu har inte arrangörerna fått någon
slutgiltig information från SBF (Svenska
Bilsportförbundet) om de omdiskuterade reglerna om seedning och
startordning kvarstår.
Organisationen har haft lite problem med publiksträckan i
anslutning till start- och målplatsen, men i skrivande stund
ser det ut att lösa sig. För övrigt är banan klar
med toppföre av snö och is. Får de vädergudarna
med sig till den 8-9 januari kommer,Rally Nordvärmland att bli
en mycket fin SM-premiär med många förare på
startlinjen. Bland de första att anmäla sig till
SM-premiären var fjolårets totalvinnare i Rally
Nordvärmland, jämtlänningen Jörgen Edholm, Stugun
i en Mazda 323 4WD.
Den 15 december kommer det att hållas en presskonferens med
inbjudna förare som Per Svan, Stig-Olov 'Stecka' Walfridsson,
Per Johansson, Kenneth Johansson samt juniorerna Daniel Carlsson och
Martin Jansson. Ev. tillkommer några namn. Några av dessa
kommer att bjuda pressens representanter på en åktur i
skogen.
Efter tre år SM i Helmia Rally Nord Värmland
Helmia Rally Nord Värmland är en återkommande
rallytävling och är ett arrangemang mellan de tre klubbarna
Ekshärads Motorsällskap, Hagfors Motorklubb och
Motorklubben Ratten. Syftet med tävlingen var att det så
småningom skulle leda till ett SM. Efter tre års
prövningar så är det äntligen dags för de
tre värmländska motorklubbarna att anordna första
SM-deltävlingen 1999 för samtliga klasser.
Inför 1999 år SM-serier har Svenska Bilsportförbundet
ändrat tävlingsreglementet vilket innebär fler
tävlingar i en och samma tävling. Första
tävlingen är SM Internationell med klasserna
tvåhjulsdrivna bilar i Grupp N och Grupp A (F2) inklusive
Junior-SM, som kör en sträcka mer än de nationella
klasserna.
Grupp N fyrhjulsdrivna bilar kör samma bana som de nationella
klasserna, men tävlar med det internationella reglementet. De
nationella klasserna numera kallade Grupp H och Grupp H 4wd.
De tre värmlandsklubbarna kommer att erbjuda fina
rallyvägar och förhoppningsvis en utslagsgivande
tvådagarstävling. Från start- och målplatsen i
Sunne drar rallyt nordväst mot norska gränsen, passerar
sedan platser som Torsby och Ekshärad innan målet
nås vid Selma Lagerlöf Hotel & Spa i Sunne.
Rally Helmia Nord Värmland startar med en första etapp
fredagen den 8 januari och fortsätter sedan under lördagen
den 9 januari. Totalt skall 450 km tillryggaläggas och av dessa
är 185 km fördelat på specialsträckor.
