MOTORSPORT I VÄRMLAND BEKLAGAR
Det som inte fick hända - det hände idag.
Uppkopplingen med Telia slutade fungera lördag f.m.
Det fina samarbetet med Strängnäs AMS spolierades,
men här finns nu samtliga resultat och tider under lördagen.
Ingwar Axelsson
Eivind Opland håller undan för Eklund och Michael Jernborg tar glädjeskutt för bronset
Bilderna från Strängnäs hittar du hos
Rallysport Ola LindholmEklund tvåa i Strängnäs trots "gubbstopp"
Norrmannen Eivind Opland, i en Mitisubishi vann på lördagen årets första SM-deltävling i rallycross. Opland ledde A-finalen på Strängnäs Motorstadion från start till mål. Tvåa i det tuffa finalheatet var regerande svenske mästaren Per Eklund i en Saab.
Den 54-årige vämlänningen svarade för en imponerad insats i A-finalen efter att ha kört upp sig från en femte startposition med sin blågula Saab Viggen. Redan på efter det första varvet låg han trea.
- Tyvärr sinkades jag av en massa strul i kvalet. En drivaxel gick av i den första kvalrundan medan jag drabbades av ett motorstopp, ett riktigt "gubbstopp" i den andra, berättar Eklund.
Däremot gick det bättre i den tredje kvalrundan där han var snabbast, vilket räckte till en femte startposition, i A-finalen sista led.
- Ett tag hade jag häng på Opland, men jag vågade inte satsa på att köra eftersom jag inte ville sätta min andraplats på spel, berättar Per Eklund.
Näst bäste svensk blev västgöten Michael Jernberg som slutade trea med sin Ford. Kenneth Hansen, Citroën, sladdade bort sig. Nu drar den svensknorska rallycrosscaravanen vidare till Frankrike och årets första EM-deltävling nästa helg. Kenneth Hansen är regerande europamästare medan Per Eklund, trots en inte full fjolårssäsong, har en bronsmedalj att försvara i EM.
- Nu börjar campinglivet som ska vara i ett halvår, säger Per Eklund.
Men redan om tre veckor är har han turen att vara hemma igen, då avgörs nämligen nästa SM-deltävling hemma i Arvika.
- Då ska jag passa på att byta kalsonger, skojar en trots allt relativt nöjd Per Eklund.
Succé för Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross.
Opland, Hansen och Stark dominerade finalerna i Strängnäs!
Sverige dominerade stort på Strängnäs Motorstadion där premiären av Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross avgjordes. Åtta av nio medaljer gick till blågult. Men Eivind Opland var ett lysande undantag. Hans seger i division 1 var en bedrift i ett mycket tufft startfält!
- Jag har kört i Strängnäs fyra gånger och vunnit samtliga tävlingar. Den här banan passar mig perfekt, log den belåtne segerherren.
Opland har gått från klarhet till klarhet under de få år han kört i värstingklassen. Ifjol var han fyra i både EM och SM. I år finns definitivt chansen att ta steget upp på den sammanlagda prispallen. Eivind är bättre än nåpgonsin!
- Svårt att säga, men visst känns det mycket bra att vinna första tävlingen och koppla ett grepp om Svensk-Norska serien, medgav Opland.
Norrmannen är en av de mest koncentrerade och taktiska förarna i rallycrosscircuiten. Hans körningar är inte särskilt spektakulära, men alltid perfekt avvägda.
I A-finalen tog Michael Jernberg starten, men knuffades bort i första kurvan och fick släppa alla bilar förbi sig innan han fick Forden i färdriktning igen. Istället blev det Kenneth Hansen och Per Eklund som tog upp jakten på Opland. Men norrmannen höll säkert undan, och silverstriden avgjordes på näst sista varvet då Hansen sladdade runt efter en knuff från Eklund. Per tog andraplatsen och Kenneth slutade sist i A-finalen. Jernberg kom trea efter en grandios uppkörning.
- Jag är nöjd med andraplatsen. Det var en strulig inledning med drivaxelbrott i första omgången och en gubbstart i andra. I sista grundomgången var jag halvnöjd, men fick ändå bästa tid, konstaterade Eklund.
Jernberg startsnabbast
Även Jernberg satt belåten på prispallen. Han drabbades av bakaxelhaveri vid första start, men fick ordning på bilen och serverade dagens vassaste starter.
- Jo, starterna var perfekta. Den här tävlingen lovar mycket gott inför framtiden. Jag var ju tvåa i SM ifjol, och tänker vara med däruppe i år också, lovade Michael.
Trots den svenska dominansen var det två norrmän som drog ner de kraftigaste applåderna från de 6 000 runt Strängnäs Motorstadion. Friskt satsande Ludwig Hunsbedt gjorde ett makalöst akrobatnummer i andra omgången då han körde mer på två än på fyra hjul. Men satsningen höll inte och Ludwig missade B-finalen.
Desto bättre gick det för den levande rallycrosslegenden Martin Schanche. I grundomgångarna körde han som en världsetta, satsade allt i hoppen och passerade flera bilar under sina luftfärder. Duellen mot Michael Jernberg var dagens höjdpunkt.
Men i A-finalen missade Martin starten totalt och hamnade på femte plats.
- Jag har haft lite problem med kopplingen, men det har varit en rolig och fin dag, log en strålande glad Schanche.
Bara Skaraborg i div. 2
I division 2 blev det en revanschens dag för Magnus Hansen. Ifjol blev det en fjärdeplats i ett rumphugget SM. Till råga på allt avslutades säsongen med att hans EM-guld förvandlades till brons på grund av ett felaktigt mått i motorn.
Men nu var det Hansen från start till mål i samtliga heat.
- Helt underbart. Jag har aldrig varit så tävlingsinriktad som idag. Jag hittade harmonin direkt och sedan gick det som på räls. Detta var perfekt för självförtroendet!
Magnus lyckliga dag kunde dock ha slutat betydligt sämre.
- Jag fick hjärtklappning i morse när vi skulle starta bilen och den var totalt död. Jag befarade det värsta, men till slut upptäckte vi att varenda säkring hade gått!
Trots flera goda norrmän blev division 2 ett renodlat Skaraborgsmästerskap. Götene-Hansen vann före klubbkamraten och regerande mästaren Ronny Larsson och Per Gustavsson som kommer från Vara några mil söderut på slätten.
- Jag körde bra, men hade ingen direkt chans att ta Magnus i finalen. Det retar mig att jag förlorade den gula startlappen, men jag räknar med att ta tillbaka den snart, flinade Larsson.
Stark starkast igen
I Super Nationella klassen gjorde Västerviks Mikael Stark klart för omgivningen att han tänker behålla den gula nummerlapp som visar att han vann klassen år 2000. Redan i kvalet slog han till med en tid som hade räckt till åttonde plats i division 1!
Efter hyfsade heat i grundomgångarna gjorde han en kanonstart i A-finalen. Han drygade ut sitt försprång och tog alternativspåret på sista varvet utan att riskera ledningen.
- Mina starter har inte varit de bästa, men i finalen chansade jag och gav allt. Jag visste att satsningen antingen skulle ge mig ledningen eller lämna mig kvar på startplattan, berättade Mikael.
Hemmaföraren Christer Johansson imponerade hela tävlingen och var väl värd sin andraplats. Den stora överraskningen bland de nio medaljörerna var Per Berglund som efter ett miserabelt år 2000 äntligen fick fart på bilen.
Premiären av den nya serien blev en ordentlig succé. I stort sett vartenda heat bevisade att kvalitén höjts från förra året. Det var också genomgående rena och shyssta körningar med en mycket god stämning både på banan och i depån.
Svensk-Norska Mästerskapet rullar nu vidare mot nästa deltävling. Den avgörs på Westombanan i Arvika den 2 juni. Räkna med att Per Eklund och de andra hemmaförarna kommer extra laddade till den tävlingen!
Martin Schanche till premiären i Strängnäs!
Alla rallycrossvänner har stor anledning att jubla inför årets säsong. Ett gränsöverskridande samarbete mellan Bilsportförbunden i Sverige och Norge har skapat en mästerskapsserie som kommer att bjuda på Europas tuffaste och jämnaste rallycross.
- Förra året var det svårt att vinna. Nu blir det ännu värre eftersom det är fler förare som är riktigt bra, konstaterar regerande svenske mästaren Per Eklund.
- Jag ska tävla i tre mästerskap i sommar. Men den tuffaste åkningen blir helt klart i Svensk-Norska serien, säger Kenneth Hansen, regerande europamästare.
Schanche har farten i kroppen
Redan ifjol deltog några norska förare i SM-serien. Men i sommar kommer fler norrmän i alla klasser. Det innebär inte minst att den tyngsta klassen, Division 1 blir betydligt bättre än tidigare. Stjärnförare som Ludwig Hunsbedt och Eivind Opland kommer att göra allt för att köra ifrån den svenska eliten med namn som Kenneth Hansen, Per Eklund och Mikael Jernberg i spetsen.
Och som grädde på moset kommer motorprofilen Martin Schanche att tävla flitigt i Svensk-Norska. Han dyker upp redan till premiärtävlingen i Strängnäs den 12 maj.
- Visst har jag blivit lite äldre, men jag har samlat på mig rutin occh har fortfarande farten i kroppen, skrattar den färgstarke norrmannen.
Han har blivit 56 år och har kanske den största lyskraften av alla i sporten. På meritlistan finns 6 EM-guld, 8 EM-silver och 3 EM-brons, samtliga plockade i den tyngsta klassen. Det är ingen slump att adressen till hans egen hemsida är "Mr. Rallycross".
Som vanligt är det EM som går i första hand för Martin. Ifjol var han sexa efter en del strul och vill göra ett bättre resultat i år. Men han satsar också på att hinna med minst tre av de fem deltävlingarna i Svensk-Norska.
- EM är en jobbig serie som ger väldigt lite tid över. Men jag gillar att tävla, så länge det går rätt till, säger Schanche.
Många minns nog hans väldiga utbrott de gånger ett race inte körts på rätt sätt - enligt Martins bedömning.
- Jag vet inte om jag är en bra förlorare, men jag är en jävla bra vinnare, garvar den norske stjärnan.
Eklund blundar och kör
Inte långt från norska gränsen huserar Per Eklund. Arvikaföraren har tagit medaljer i både EM och SM de senaste tre åren. Ifjol blev det guld i Sverige och brons i Europa. Per ser med spänning fram mot årets mästerskap.
- Schanche, Opland och Hunsbedt kommer inte till Sverige för att bli tvåa. Att första tävlingen går i Strängnäs gör det inte lättare. Där är det trångt och bökigt och ofta smäller det direkt i första böjen. Men det är bara att blunda och köra. Det är ju ingen söndagsskola vi driver, säger Eklund.
Banan i Strängnäs är ganska speciell. Den är knixig och teknisk och på sina ställen är det mycket svårt att köra om. Men i år har arrangörerna breddat starplattan och gjort några andra justeringar för att slippa den värsta trängseln.
- Det blir svårt ändå. Jag har kört där många gånger, men fortfarande vet jag inte vilket startspår som är det bästa, erkänner Per, som ser fram mot nya dueller mot ärkerivalen Kenneth Hansen. Och givetvis mot Schanche!
- Det är kul att Martin kommer, det händer alltid något när han är med. Vad som händer den här gången återstår att se!
Hansen satsar på tre guld
Kenneth Hansen tog hem EM ifjol men fick "bara" brons i SM. En missräkning för västgöten som i år satsar hårdare än hårt.
- Det stämmer! Jag ska köra EM, Svensk-Norska och franska mästerskapen. Målet är totalseger i alla tre serierna, berättar Kenneth.
Han har redan kört två deltävlingar i Frankrike. Både gångerna har han slutat tvåa efter hemmaidolen Jean-Luc Pailler, EM-tvåa förra året.
- Det blir tävling nästan varje helg, så jag är inställd på att det blir ett slitsamt år. Men jag har en bil i Frankrike och en i Sverige. Utan det arrangemanget hade vi inte klarat satsningen.
Hansen tänker inte missa någon tävling i Svensk-Norska.
- Det har man inte råd med! Eftersom alla tävlingar räknas i sammandraget går det inte att stå över eller misslyckas någonstans.
Kenneth har också klara minnen av premiärbanan i Strängnäs.
- Förra året gjorde jag ett misstag som orsakade en rejäl smäll i första kurvan. Förhoppningsvis har jag tagit lärdom av dem kraschenÉ
På lördag kväll vet vi vem som hade bäst kontroll på sig själv och bilen i Strängnäs.
Äntligen fullt i Division 2
Svensk-Norska betyder också en uppryckning för Division 2. Denna klass är stor ute i Europa, men i Sverige har få förare ställt upp. Nu blir det fullt startfält, mycket tack vare en satsning på svenska juniorer som kompletterar de etablerade namnen. Regerande svenske mästaren Ronny Larsson, Götene utmanas främst av landsmännen Per Gustafsson, Vara och Magnus Hansen, Götene samt norrmannen Guttorm Lindefjell.
Fest och fart i Super Nationell
De mer folkliga bilarna hittar vi i klassen Super Nationell. Ofta är denna stora grupp minst lika sevärd som divisionerna. Här är det vilda satsningar och massor av rullningar som gäller. Svenske mästaren Mikael Stark från Västervik kommer att få fullt upp med ett koppel av hungriga svenskar och norrmän. Skärpt konkurrens även här!
Svensk-Norska körs i två länder
Division 1 och Division 2 kör fem deltävlingar, Super Nationell kör sju. En stor nyhet är att en tävling körs i Norge. Det är Finnskogbanen i Flisa som får äran, och det är första gången som en SM-deltävling i rallycross körs i ett annat land.
Här är hela programmet:
12 maj: Strängnäs.
2 juni: Arvika.
30 juni: Finnskoga (endast Super Nationell, JSM).
14 juli: Flisa
28 juli: Järbo (backe).
4 augusti: Kalix (endast Super Nationell, JSM).
15 september: Götene (final, inkl JSM).
En backtävling i serien
En annan nyhet är att en backtävling ingår i mästerskapet. Detta sker på Kungsbergets alpina anläggning väster om Sandviken, där Järbo MK har fått förtroendet att arrangera tävlingen. Backen är ca 1900 meter lång och körs helt på asfalt. Bilarna kör solo i två åk, och totaltiden räknas.
Gul "ledartröja" i varje klass
För att publiken skall veta vem som leder serien så kopieras cykelsportens alldeles utmärkta idé. I rallycrosstappning betyder det att ledaren i varje klass får en gul nummerlapp på sin bil. Den delas ut efter varje tävling i samband med den officiella prisutdelningen.
Gridshow
På varje tävling arrangeras en gridshow vilket innebär att samtliga tävlande som nått huvudtävlingen åker ut på startrakan för att visa upp sig och sin bil. Publiken släpps in på banan så de kan titta lite närmare på bilarna och autografjägarna lättare ska hitta sina favoriter. Samtliga förare ska också presenteras för publiken.
TV-sändningar &endash; TV4 & TV2 Norge
Svenska Bilsportförbundet har ett nytt TV-avtal med TV4 som löper till 2002. Sändningar från fyra av fem tävlingar kommer att visas i anslutning till Formel 1. Starttid 13.00 och i år har TV4 förlängt sändningarna till en reklamtimme vilket innebär cirka 50 minuter, ifjol visades cirka 37 minuter. Precis som förra året kommer också TV2 Norge att visa 50 minuter från tävlingarna. I Norge kommer sändningarna också att ligga i anslutning till Formel 1.
Premiär i Strängnäs för SM-Nordic rallycross
Nu återstår inte många dagar till årets rallycrossfest på Strängnäs Motorstadion 11-12 maj. Det är första deltävlingen i årets SM-serie och meningen är att de allra bästa rallycrossåkarna från Sverige och Norge skall stå på startlinjen.
Som vanligt är både bana och funktionärsstab väl förberedda inför tävlingen. Banan är i bästa skick och det har skett en liten justering av startkurvan, vilket har fått till följd att startspåren flyttats åt höger. Detta har varit ett önskemål från förarna.
Även i år kommer TV 4 att sända i efterhand från tävlingarna tillsammans med Norges TV 2.
Efter en titt i startlistan är det upplagt för tuffa tidskval i Supernationella klassen där endast 36 av 42 anmälda får köra. Det är svårt att tippa en given segrare, men fjolårsmästaren Mikael Stark, Västervik liksom norrlänningen Ingemar Bjöörn är heta kandidater. En del nya namn har tillkommit och inte minst då från vårt grannland i väster, Norge.
I Div. 1 är hela svensk-norska eliten anmälda med undantag av Lasse Sällström som är skadad. Hans bil kommer ändå att stå på startplattan med outsidern Jörgen Edholm. Han har inga meriter i rallycross, men desto mer i rally och backe.
Div. 2-klassen är den minsta sett till antalet deltagare och där står Sveriges hopp till de båda Götene-förarna Magnus Hansen och Ronny Larsson.
www.motorsportivarmland.nu