Renault Team Sweden 2001
Renault Clio Cup 2001
Renault Clio Cup 2002
PG Andersson utsedd till årets rallyjunior
Den värmländske rallyföraren, Per Gunnar "PG" Andersson har av motortidningen Bilsport, utsetts till årets rallyjunior. Det är den andra utmärkelsen på kort tid som den 22-årige Renault-föraren och juniorlandslagsmannen från Årjäng fått ta emot.
Juryns motivering lyder denna gång: Per-Gunnar Andersson tilldelas Bilsport Award som årets rallyjunior; "För att med en unik förmåga och talang nått resultat och framgångar som inspirerat och motiverat en hel rallygeneration."
Sedan tidigare är "PG" Andersson den andre stipendiaten utsedd av Morgan Olssons Minnesfond. Morgan Olsson, som var en landets främsta rallyamatörer, förolyckades tragiskt i samband med tävlingsolycka för drygt två år sedan.
Per-Gunnar Andersson har denna säsong bl a blivit norsk mästare i lilla grupp N för Renault samt genom sträcktider visat att han är en talang av världsmästarklass.
För säsongen 2003 är han kontrakterad med Renault Team Sweden, som ersättare för flerfaldige svenske mästaren Jonas Kruse.
Tävlingsbilen blir Renaults nya VM-bil, Renault Clio Super 1600.
02-11-04 Jonas Kruse avstår VM-start till förmån för rallyjunior
Det blir ingen start i årets VM-final i rally, brittiska RAC om elva dagar, för Renaults Jonas Kruse. Tillsammans med Renaults tävlingsavdelning och den motorleverantör som de anlitar har man fattat det i sig tråkiga beslutet.
Men det finns någonting gott med det också; Jonas Kruse låter istället juniorlandslagets Per-Gunnar "PG" Andersson, köra den träning som alltid föregår ett VM-rally.
-Jag, tillsammans med Bruno Berglund, diskuterar med arrangörerna om möjligheten att få överlåta träningen till "PG" Andersson.
-Hittills har vi inte stött på några hinder, berättar Jonas Kruse.
Sedan tidigare är det klart att den 22-årige värmlänningen ska efterträda Jonas som förare i Renault Team Sweden. Kruse kommer istället att fokusera på det viktiga uppdraget som förbundskapten för det nybildade svenska juniorlandslaget i rally, ett uppdrag som han delar med Fredrik Eljas. I Bilsportförbundets juniorlandslagssatsning ingår utöver Per-Gunnar "PG" Andersson även östgöten Jimmy Jooge. Om tre år ska de vara "flygfärdiga" för VM-uppdrag enligt SBFs målsättning.
-Som det ser ut idag i VM-sammanhang är det viktigare än någonsin tidigare att få fram unga svenska förare.
-Vi har ett "värsta fall"-scenario där vi kanske står helt utan svenska förare i WRC-teamen redan nästa år.
-Därför ska bland annat det som vi gör för "PG" ses som en förberedelse inför hans deltagande i JVM i rally nästa år. Som det är idag kan det bli allt från tre till sju VM-starter för honom, förklarar Kruse.
Träningen inför VM-finalen inleds nästa tisdag.
02-10-20 Jonas Kruse i otäckt rallytillbud
Den svenske rallyföraren Jonas Kruse var inblandad i ett otäckt tillbud i det franska mästerskapsrallyt, Rallye Terres CardaBelles, på lördagskvällen. Sedan gasen hängt sig på hans Renault Clio skenade han i ca 100 kilometers fart ut bland publikskaran i ett vägbyte. Lyckligtvis och inte minst tack vare förarskicklighet kom ingen till skada.
- Men det är den värsta händelsen hittills i min rallykarriär. Man vill inte köra på och skada några människor, säger Kruse på telefon från Millau i Frankrike.
- Jag är darrig fortfarande, men jag har pratat och kramat om några av dem som jag höll på att köra på, en familj med bland annat en liten pojke på fem år.
- De sa att det var knappt fem centimeter mellan dem och den skenande bilen samt att de fallit av vinddraget.
- De tackade mig och Gud för att det gått bra, berättar Jonas.
Jonas Kruse berättar att det gick för fullt på högsta växeln när gasen hängde sig på en raksträcka. Han uppskattar farten till ca 150-160 kilometer i timmen. I den hastigheten närmade han sig ett vägbyte med massor av publik. Han försökte bromsa, men det hjälpte föga mot den rusande motorn.
- Rakt fram stod det massor av publik, men åt ena sidan stod det bara ett par personer, visserligen barn, men det fanns utrymme mellan dem.
- Jag siktade åt det hållet samtidigt som jag bromsade och försökte parera upp bilen.
- Med någon högre stående persons hjälp svischade jag förbi mellan dem.
- Jag såg att de föll, men jag visste att jag inte träffat dem.
Kruse fortsatte ut på en åker innan han fick stopp på bilen. Därifrån såg han och kartläsaren, Anders Davidson, att alla hade rest sig upp och man vinkade "OK" till dem.
- Så vi körde upp på specialsträckan och fortsatte tävlingen, men efter den händelsen och en massa annat strul gick det inte att prestera någonting bättre i rallyt, berättar Jonas Kruse som slutade som nia, totalt i tävlingen som var den sjätte och näst sista i franska mästerskapet.
02-10-16 Jonas Kruse gör Renault-come back i franska rallymästerskapet
Nu är det bestämt - att det äntligen blir tävlingscomeback i Renault för svenske och norske rallymästaren Jonas Kruse. Men allt har skett med kort varsel. Redan i helgen kör Kruse den näst sista deltävlingen i franska mästerskapet, Rallye CardaBelles med start och mål i Millau i sydvästra Frankrike.
I rallyt kommer han att ratta Renaults nya tvåhjulsdrivna rallyracer, en Renault Clio Super 1600, som han hittills endast testat.
- Hittills nget krångel, utan motorn känns mycket bra. Däremot är jag inte riktigt nöjd med bakvagnsinställningen, men den ska vi få till innan starten på fredagen, berättar Kruse från onsdagens test i Sydfrankrike som man tyvärr tvingades avbryta p g a regn.
Han berättar om att det är "generaluppställning" under rallyt från såväl Renault Sport som däcktillverkaren Michelin.
- Det handlar om att bekänna färg, förklarar Kruse som denna säsong hittills endast kört fyrhjulsdrivna bilar i tävlingssammanhang. Dock med stor framgångā han blev norsk mästare för en månad sedan.
Rallye CardaBelles är årets sjätte och näst sista deltävling i det franska mästerskapet. Rallyt körs helt på grus och har en totallängd på 75 mil varav 21 mil utgörs av specialsträckor.
- Tävlingen anses som mycket tuff och utslagsgivande. Nytt för i år är att endast 1600cc-bilar får delta i mästerskapet, därför blir det extra intressant att få mäta sig med både franska, spanska och italienska eliten,berättar Jonas Kruse vidare.
Han är inte ensam svensk att starta i rallyt, utan även junioren Daniel Carlsson deltar med en 2-hjulsdriven Ford.
- Det blir lite av en fyrnationslandskamp där vi ska göra vårt bästa för att försvara de svenska, ja och de värmländska, färgerna också, avslutar Jonas Kruse.
02-10-04 Finalrally i Renault Clio Cup
Clio Cup-mästaren är redan klar, men det är desto hårdare om andraplatsen inför finalen i Örebro på lördagen. Inte mindre än fyra förare kan knipa silvret, nämligen; Per-Gunnar "PG" Andersson, Årjäng, Peter Fredriksson, Norrköping, Fredrik Andersson, Ludvika och teoretiskt även norrmannen Lars Rune Hagen.
- Det är bäddat för klappjakt, säger redan klare mästaren, Simon Johansson från Ydre.
Redan efter SM-rallyt i Sandviken för två veckor sedan var Simon Johansson klar Renault Clio Cup-segrare. Dessutom svensk juniormästare i rally i standardbilsklassen, lilla grupp N med sin Renault Clio Sport.
Den 23-årige östgöten kan således se tillbaka på en fantastisk säsong jämfört med i fjol då han missade stora delar av säsongen p g a ett armbrott.
- Säsongen har varit helt enorm, det har stämt bra i tävlingarna och tillsammans med min kartläsare, Emil Axelsson, berättar Simon inför starten i Rejmerallyt i Örebro på lördagseftermiddagen.
På frågan om vem som kniper andraplatsen så är Simon inledningsvis tämligen säker:
- Det gör nog "PG", han har haft sitt nu, säger han innan han börjar att svaja en aning.
- Men Peter Fredriksson åker också fort, har haft flyt, fortsätter han.
- Sedan har vi Fredrik Andersson, han har ju varit närmast "PG".
- Det är svårt att tippa en andrapristagare, det blir klappjakt runt Örebro och Nora.
- Sedan får vi se vilket tempo killarna drar upp, jag ska nog hänga med även om det är betydelselöst för utgången av Clio Cup vilken placering jag får, säger Simon Johansson, Clio Cup-mästare 2002 och svensk juniormästare i rally.
På lördagskvällen står det klart vilka ur kvartetten som tar resterande topplatser i cupen.
02-09-27 Renaults nya VM- bil i Rejme-Knixen i Askersund
I morgon , lördag, blir det Sverige- premiär för Renaults nya rallyracer, Renault Clio Super 1600 - i Askersund. Det är värmlänningen och Renault- proffset Jonas Kruse som kommer att premiärköra bilen som föråkare i stortävlingen Rejme-Knixen.
- Äntligen, det känns mycket bra! Vi körde en full testdag i torsdags som bara var positiv, berättar Kruse och tillägger att det ska bli jättekul att äntligen få känna på bilen lite mer i tävlingssammanhang.
Den nya bilen som Kruse kommer att köra föråkare med är en s.k Super 1600, avsedd för den nya JVM- klassen samt nationellt tävlande på elitnivå. Bilen är framhjulsdriven och har en motor på 1,6 liters volym, 1600cc. Trots varken effektförstärkande turbo eller kompressor, har bilen en effekt på ca 225 hästkrafter i asfaltsutförande och 210 hästkrafter för grus. Bilen har sekventiell växellåda samt har byggts om med ett s k kit som innehåller bl a skärmbreddare och spoilers.
- Trots att det är en småbil så är utseende tufft, berättar Jonas och poängterar att ljudet är grymt från den lilla 1600- kubiksmotorn som ledigt varvar upp till 9.000 varv.
För Jonas Kruse är det den första testtävlingen med den nya rallybilen som fr o m nästa säsong ska köras av junioren Per- Gunnar "PG" Andersson i SM samt ett par VM- rallyn. Kruse blir istället stallchef för Renault Team Sweden samt ska arbeta som förbundskapten för juniorlandslaget i rally tillsammans med Fredrik Eljas.
- "PG" tar över bilen fr o m att vintersäsongen, men fram tills dess ska vi genomföra ett intensivt testprogram som eventuellt även kan innehålla någon eller några utlands- och eventuellt VM- starter för mitt vidkommande, berättar Jonas Kruse som blev norsk rallymästare i stora grupp N så sent som för en vecka sedan.
Starten i Askersund är ett fullfarttest tillsammans med motortekniker från Renault Sport i Frankrike och tekniker från stötdämpartillverkaren Öhlins.
02- 09- 21 Dramatik när Jonas Kruse blev norsk rallymästare
I rally kan allt hända, det fick den svenske rallymästaren, Jonas Kruse, glatt erfara på lördagseftermiddagen när han blev norsk mästare i stora grupp N för Subaru, dessutom i kavaj.
- Jag tror knappt att det är sant, inleder Jonas denna norgehistoria efter att ha brutit NM- finalen, Rally Hedemark, med start och mål i Hamar.
Kruse råkade nämligen ut för ett växellådshaveri redan på den första specialsträckan.
- Trots att växellådan var ny från ProDrive, så försvann femte växeln redan efter fem kilometer.
- Efter som det var mycket snabba vägar var det att betrakta som slutåkt för mitt vidkommande, berättar Jonas Kruse.
Med Kruse mer eller mindre ute ur leken var det öppet för promenadseger i rallyt och i mästerskapet för konkurrenten Svein Roger Andersen.
- Jag gick fram och berättade för Svein Roger att jag hade tappat en femmans växel och att han kunde ta det lugnt i sin färd mot mästerskapstecknet , berättar Jonas och tillägger att han tror sig även ha gratulerat honom, men han minns inte riktigt.
Kruse gav sig dock inte. Han ville ändå ta sig till serviceplatsen efter den andra specialsträckan där teamet väntade. Så han fortsatte, men bara på fyra växlar.
Men vad händer på nästa specialsträcka ö Svein Roger Andersen kör av vägen och rullar rejält. Bilen skrot och definitivt slutåkt för hans vidkommande!
- Vi trodde knappt våra ögon där vi (Jonas och kartläsaren Per Schlegel) "puttrade" fram i 70 kilometer på specialsträckan. Bilen låg på taket och Svein Roger och hans kartläsare var i full färd med att ställa ut varingstrianglarna.
- Och jag norsk mästare! Det är otroligt, vi som bara skulle ta oss till servcieplatsen för att sedan troligen packa ihop för hemresa.
Jonas Kruse bröt rallyt vid servicen. Dock inte i tårar av sorg, utan av glädje!
- Nu blir det mästerskapsbankett i kavaj på riktigt.
- Men det känns lite konstigt, men jag kom ju längts i rallyt och hade ett par poäng tillgodo på Svein Roger inför finalen.
Jonas Kruse är inte ensam svensk om att bli norsk mästare i rally. Sedan tidigare är Per- Gunnar "PG" Andersson, Renault, klar mästare i lilla grupp N. "PG" deltog inte i tävlingen utan valde att delta i SM- rallyt i Sandviken, istället.
02- 09- 05 Ingen come back för Jonas Kruse
Det blir ingen come back för Jonas Kruse och premiär för Renaults nya tävlingsbil i rally- SM. På onsdagen stod det definitivt klart att den franske motorleverantör som Renault Sport anlitar för trimning av den nya 1,6- litersmotorn inte klarar av att leverera en ny motor till Renault Team Sweden före Rejmerallyts start i Linköping på fredagskvällen.
- Som att slå tvärnit 50 meter före målflaggan, menar Kruse
- Därför känns det bittert, allra helst när man har haft gott om tid på sig samt hela tiden uppgivit mot Renault Sport att man ska klara av att leverera motorn innan rallyt, fortsätter en mycket ledsen Jonas Kruse.
- Dessutom finns det som inom all elitidrott en kommersiell sida som handlar om image, profilering och försäljning.
- Därför känns det inte bra att återigen i ett sent skede tvingas lämna återbud till en tävling. Jag tycker inte om det.
- Jag vet också att det är många som vill se och höra den nya bilen och som nu inte får chansen, förklarar Kruse.
Starten i Rejmerally var tänkt som Jonas Kruses sista start för det svenska Renault- teamet innan han växlar upp till rollen som förbundskapten för juniorlandslaget i rally.
- Som det ser ut idag så får den svenska rallypubliken vänta till vintersäsongen innan de får se och höra den nya Renault Clio Super 1600.
- Och då är det inte jag som sitter bakom ratten, utan juniorlandslagets Per- Gunnar "PG" Andersson.
- Jag hade hoppats på att få köra den nya bilen i ett mästerskapsrally innan jag avslutar min professionella karriär i Sverige, men det går om intet, tyvärr, avslutar en uppgiven och besviken Jonas Kruse.
02- 08- 19 Renault tar in rekordung rallyförare,
"PG" Andersson ersätter Jonas Kruse
22 år och 169 dagar gammal har supertalangen och juniorlandslagsmannen Per- Gunnar "PG" Andersson skrivit kontrakt med Renault Team Sweden. Med det är han troligen den yngste svenske rallyföraren som fått en sådan chans - hittills.
"PG" Andersson får chansen hos Renault sedan en av landets mest rutinerade förare, flerfaldige svenske mästaren, Jonas Kruse, valt att kliva åt sidan till förmån för den unge talangen.
- Men märk väl att jag inte slutar, utan jag kommer att fortsatt tävla utomlands, samt leda Renault Team Sweden och tillsammans med Fredrik Eljas vara förbundskapten för det svenska juniorlandslaget i rally där "PG" ingår tillsammans med Jimmy Jooge, förklarar Jonas Kruse, 36, som blev svensk mästare i rally så sent som 2000.
Kruses beslut måste ses som unikt. Något motsvarande har inte hittills inträffat inom svensk rallysport i modern tid. Men det finns ett antal tämligen naturliga förklaringar bakom Jonas Kruses beslut:
- Den nya VM- och SM- klassen Super 1600
- Ny tävlingsbil från Renault, en tvåhjulsdriven Renault Clio Super 1600
- SBFs 3- åriga elitsatsning på rally där han själv är förbundskapten för juniorlandslaget
Samt en sedan många år tillbaka uttalad ambition från Renault att ge unga förare möjligheten att tävla på elitnivå.
- Man kommer till en punkt då pusselbit efter pusselbit faller på sin plats. För mitt eget vidkommande känns tidpunkten som väldigt rätt att träda åt sidan för att ge en ny ung förare chansen, menar Kruse.
SM och JVM
Målsättningen för 2003 är för "PG" och Renault Team Sweden att köra SM samt ett antal VM- rallyn.
- Det handlar först om att skaffa erfarenhet, sedan att bygga en stege mot 2004 då vi har som målsättning att försöka köra samtliga deltävlingar i JVM, förklarar Kruse och tillägger att det är viktigt att skapa bärkraftiga ekonomiska förutsättningar för ett mer omfattande VM- tävlande under säsongen 2004.
- Vi arbetar långsiktigt, tydliggör han.
"PG" Andersson är 22 år gammal och kommer från värmländska Årjäng. Till vardags lägger han asfalt, medan all ledig tid läggs på rallysport. Han debuterade som folkraceförare, junior, 1995 och vann snabbt stor ryktbarhet för sin envishet och vinnarinstinkt. Totalt hann det med att bli ett 40- tal A- finalvinster innan han tog steget från folkrace till rally 1999. Även där har det gått undan. Det stora genombrottet kom i vintras då han började att köra lilla grupp N i en Renault Clio Sport. Det blev åtta raka segrar innan ett träd stod i vägen i den första barmarkstävlingen, därefter en rullning samt en motorbrand.
Trots det - är han redan klar norsk mästare samt ligger tvåa i SM. Han brinner av entusiasm inför uppgiften.
- Det är en fantastisk chans som jag har fått, och den ska jag försöka förvalta väl med hjälp av Jonas, säger "PG".
Renault Clio Super 1600
Parallellt med att presentera en ny förare presenterar Renault en ny tävlingsbil. Det är en s.k Super 1600, avsedd för den nya JVM- klassen samt nationellt tävlande på elitnivå. Bilen är framhjulsdriven och har en motor på 1,6 liters volym, 1600cc. Trots varken effektförstärkande turbo eller kompressor, har bilen en effekt på ca 225 hästkrafter i asfaltsutförande och 210 hästkrafter för grus. Bilen har sekventiell växellåda samt har byggts om med ett s k kit som innehåller bl a skärmbreddare och spoilers.
Jonas Kruse premiärkör troligen den nya rallybilen i SM- rallyt i Linköping, Rejmerallyt den 6- 7 september. När vintersäsongen inleds tar "PG" över ratten.
Biografi Per- Gunnar "PG" Andersson
Född: 80- 03- 10
Bor: Årjäng (hemma hos mamma och pappa) samt Göteborg i veckorna
Familj: Mamma, pappa och syster samt flickvännen Camilla
Yrke: Asfaltläggare, utbildad på 3- årig vägbyggnadslinje vid Nobelgymnasiet i Karlstad
Mat: Gillar husmanskost
Beundrar mest: Mamma och pappa (att dom står ut)
Intresse: Köra rally
Meriter: 40- tal A- finalsegrar i folkrace, norsk mästare i rally 2002, samt två vinster (hittills) i SM 2002. Juniorlandslagsman i rally sedan 2002.
Tävlingsdebut: 1995 i folkrace (Saab)
Rallydebut: 1999 i en VW Golf i klass ekonomi, växlade upp till Renault Clio Sport hösten 2001
Stark sida: Jämn, men kan ta till lite extra när så krävs
Svag sida: Hatar att vara tvåa
Kartläsare: Jonas Andersson
Född: 77- 01- 01
Bor: Arvika
Yrke: Byggnadsarbetare
Familj: Flickvän
02- 06- 30 Peter Hillebjörk vann Renault Clio Cup i rally
Kusinerna Peter och Roger Hillebjörk från Umeå vann den fjärde deltävlingen Renault Clio Cup som avgjordes i samband med helgens SM- rally, Midnattsolsrallyt med start och mål i Östersund. För duon var det en arbetsseger sedan startfältet allteftersom rallyts gång reducerats. Bland annat försvann storfavoriten, Per Gunnar "PG" Andersson under den andra etappen. Efter den första etappen hade den 22- årige värmlänningen en betryggande ledning i såväl lilla grupp N som Renault Clio Cup, men ett drivaxelbrott satte punkt för eventuella segerplaner.
- Vi höll huvudet kallt och körde taktiskt.
- Vi har haft otur sedan SM- deltävlingen i Sveg i fjol, därför känns detta som extra bra och kan vara början till en positiv trend, berättar en mycket nöjd Peter Hillebjörk efter att ha tagit hem segern.
Inför den sista specialsträckan ledde Peter klassen bara 3/10- sekund före överraskningen Fredrik Andersson från Ludvika. Ett bra avslut gjorde att man kunde dra ifrån Andersson med ytterligare 1,4 sekund.
- Egentligen hade det inte spelat någon roll om vi kommit mål som etta eller trea, bara att äntligen få komma i mål hade varit bra nog, menar Peter.
Trea i Renault Clio Cup slutade Peter Fredriksson från Norrköping. Även för Peter var det viktigt att få köra över målrampen i Östersund, precis som för Hillebjörk har oturen grinat honom illa i ansiktet under den senaste tiden.
Östersund, Midnattsolsrallyt, slutresultat Lilla Grupp N samt Renault Clio Cup i rally: 1) Peter Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Umeå AK, Renault N2, 1.09.05,0, 2) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, d:o, +1,7 sek, 3) Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +9,3
Göran Björklund
02- 06- 27 Tufft i Renault Clio Cup i rally
Jämt så att det förslår - tre förare ryms inom tre poäng i Renault Clio Cup i rally inför den fjärde deltävlingen, Midnattsolsrallyt som avgörs i Östersund fredag- lördag.
Den svenske rallyjunioren årets stjärnskott och nyblivne norske mästaren Per Gunnar "PG" Andersson från Årjäng leder Clio Cup på 30 poäng - två segrar och en bruten tävling - medan Bill y Johansson, Säffle, ligger tvåa bara en poäng efter. Trea ligger östgöten Simon Johansson på 27 poäng. För hela topptrion har de senaste veckorna varit hektiska med både tävlande och, tyvärr, sena nätter i garagen:
PG Andersson har rullat två gånger samt råkat ut för en motorbrand. Billy Johansson rullade i den allra senaste deltävlingen, Sydsvenska Rallyt. Simon Johansson brakade av rejält i hemmatävlingen Klappjakten.
- Dessvärre går det inte att ta det lugnt när man jagas av två så duktiga förare som Billy och Simon.
- Utan det är gasen i botten som gäller från början, säger "PG" Andersson inför Midnattsolsrallyt. En inställning som han säkert delar med både Billy och Simon med Johansson i efternamn.
Aktuell ställning i Renault Clio Cup efter tre av sju deltävlingar: 1. PG Andersson, Årjäng, 30 p. 2. Billy Johansson, Säffle, 29 p. 3. Simon Johansson, Ydre, 27 p, 4. Lars Rune Hagen, Kongsvinger, 20 p. 5. Fredrik Andersson, Ludvika, 12 p. 6. S A Myrvang, Kongsvinger, 9 p. 7. Henrik Andersson, Säffle, 8 p. 8. Tobias Gyllström, Kolsva, 7 p. delad med Peter Fredriksson, Norrköping. 10. Pierre Fransson, Vimmerby, 6 p. Peter Hillebjörk, Vännäs, Magnus Henriksson, Lindesberg, Jörgen Gustavsson, Karlstad, och Dan Sandell, Taxinge, har samtliga inte tagit några poäng i årets Renault Clio Cup i rally hittills.
Göran Björklund
02- 06- 27 Testhaveri stoppar Jonas Kruses comeback
Det blir ingen comeback för Jonas Kruse, Renault, i helgens Midnattsolsrally. Ett allvarligt motorhaveri i samband med test av den nya Super 1600- bilen sent på onsdagskvällen sätter stopp för planerna.
- Det finns ingen rimlig chans, även om vi skulle hyra in egna flygplan för att transportera delar, att kunna komma till besiktning och start i Östersund, säger Kruse.
- Det känns bittert, och det är riktigt synd om killarna i teamet som har jobbat dygnet runt under de senaste veckorna för att färdigställa bilen. Motorhaveriet inträffade på den första testen av den nybyggda bilen. Renaults franske motortekniker, Lionel Hansen, som fanns på plats var lika förstämd som Jonas och teamet i övrigt.
- Visst känns det hårt, men samtidigt måste man förstå att bilen fortfarande befinner sig på utvecklingsstadiet vilket innebär att det finns risk för motorhaveri.
- Men att det ska inträffa bara några kilometers körning och inte i tävlingstempo är högst ovanligt, avslutar Jonas Kruse. Motorn demonterades direkt för att tillsammans med tillgängliga motordata transporteras till Renault Sport i Frankrike under torsdagen.
Göran Björklund
02- 06- 26 Jonas Kruse gör comeback i Renaults nya VM- bil
och ger svensk rallysport en rejäl vitamininjektion
Comeback för Jonas Kruse. Nästan världspremiär för Renaults nya rallybil. En ny bilklass som skjuter fart. En arrangör som vill mer än att arrangera SM. Rallysporten vädrar morgonluft.
- Det känns pirrigt, men det är ingen fara för rattrost - jag har smygtränat i Norge och kört TV- spel mot mig själv hemma, säger Jonas Kruse som varit borta från svensk rallysport i snart ett år inför helgens Midsnattsolsrally. Dygnet- runt- jobb under de senaste dagarna möjliggör start.
Med Jonas Kruses och Renaults återkomst får svensk rallysport en rejäl och enligt många välbehövlig vitamininjektion.
- Det är kul med lite förnyelse, såväl tävlingsmässigt som kommersiellt, menar Jonas och tillägger att Renault inte lägger ut miljontals kronor på motorsport utan att veta att det är en långsiktig investering för att stärka varumärket och för att sälja fler bilar i Sverige.
Hopp och förtvfivlan om VM- starter
I nästan ett år har Jonas haft ett ofrivilligt tävlingsuppehåll i väntan på att Renaults nya rallyracer skulle godkännas, klassas, av det internationella bilsportförbundet, vilket skedde så sent som i april.
- Det har pendlat mellan hopp och förtvivlan, säger Kruse som ena dagen skulle ha kört ett par VM- tävlingar för att andra dagen varit glad över att ha fått någon styrning över huvud taget.
- Men nu står den nya bilen, en riktig pärla, i garaget och väntar på att testas och för att därefter lastas för avfärd mot Östersund, berättar han och tillägger att det har varit knappt om tid.
- Det har nästan gått dygnet runt, killarna har gjort en fantastisk insats under de senaste veckorna.
- Själv har jag hittills bara provsuttit och brummat lite bakom ratten som smågrabbar gör.
- Men det kändes bra, so far so good!
- Så Östersunds- tävlingen ska ses som ett fullfartstest, förklarar han förnöjt.
Bilen är en 2- hjulsdriven Renault Clio i kit- car- utförande byggd för den nya VM- klassen Super 1600, d v s motorvolymen är max 1600cc. Varken effektförstärkande turbo eller vatteninsprutning är tillåten. Minimivikten är 950 kilo, vilket ger ett mycket starkt effekt/vikt- förhållande.
Framtidsklass
Den nya Super 1600- klassen beskrivs som framtidsklassen, eftersom den jämfört med den 4- hjulsdrivna WRC- klassen är både billigare och ger fler tillverkare, av främst mindre och populära familjebilar, möjlighet att tävla på VM- nivå och elitmässigt nationellt. Idag har VW, Peugeot, Opel, Fiat, Suzuki m fl tävlingsbilar framme eller på gång.
- Jag hoppas att Super 1600 kan få upp det kommersiella intresset för rally- SM.
- Jag hoppas även att bilsportförbundet vill satsa långsiktigt på klassen, berättar Jonas Kruse.
I dagsläget framhålls den 4- hjulsdrivna grupp H- klassen som värstingklassen i SM. Många duktiga privatåkare deltar, men någon biltillverkare är hittills inte officiellt engagerad i klassen.
- Med Renaults engagemang och Peugeots sedan tidigare tar för Super 1600 fart. Jag hoppas att både VW och Opel är med med fabrikstall redan till nästa säsong.
- Svensk rallysport får därmed den vitamininjektion och en kommersiellt intressant bilklass som så många önskar, menar Kruse.
Premiärtävling för den nya bilen blir klassikern Midnattsolsrallyt som avgörs i Östersund fredag- lördag. Rallyt som är det svenska VM- rallyts moder har ambitioner att åter utvecklas till ett internationellt rally. Bland annat har man från arrangörshåll ansökt om utvecklingsmedel från bl a EU.
- Jag tycker att det är härligt med arrangörer som har högt satta ambitioner, jag ser fram mot både comebacken, premiären och arrangemanget, avslutar Jonas Kruse.
Göran Björklund
02- 06- 24 "PG" blev norsk seniormästare i rally
Det blev en nesligt nederlag för de svenska förarna mot de norska i Sydsvenska Rallyt för fyra veckor sedan när Henning Solberg vann. Men nu är revanschen tagen; en svensk rallyjunior kan trots att en NM- deltävling återstår titulera sig "Norsk mästare". Dessutom i seniorklassen.
Efter två krascher och en motorbrand fick äntligen den svenske rallyjunioren, Per Gunnar PG" Andersson åter upp farten på sin lilla Renault Clio Sport. I helgen tog han en ny seger i det norska mästerskapet när Rally Tröndelag avgjordes i Tröndelag.
Trots att han enligt egen utsago "tog det lugnt denna gång" var han inte mindre än 1.02 före närmaste konkurrent i standardbilsklassen lilla grupp N.
- Allt har gått enligt planerna.
- Inga problem, inga stubbar eller träd i vägen, denna gång, skämtar han och tillägger att segern satt fint efter de senaste veckornas i viss mån våldsamma haverier.
- Killarna i teamet har jobbat dygnet runt efter den senaste rullningen, de ska ha ett stort tack, utan dem hade det inte gått, förklarar han.
Trots att en tävling återstår i norska mästerskapet har "PG" kommit upp i maximipoäng genom sina segrar.
Per Gunnar "PG" Andersson är 22 år gammal och hemmahörande i Årjäng. Tillsammans med östgöten Jimmy Joge ingår han i Svenska Bilsportförbundets 3- åriga juniorsatsning under Jonas Kruses och Fredrik Eljas ledning. I helgen stundar det svenska Midnattsolsrallyt i Östersund för "PG", som även leder det svenska mästerskapet för grupp N- bilar med sin Renault.
Göran Björklund
02- 06- 01 Jonas Kruse tvåa i norska rallymästerskapet
medan Per Gunnar "PG" Andersson rullade rejält
Jonas Kruse behåller ledningen i stora grupp N i det norska rallymästerskapet. På lördagseftermiddagen körde han in som klasstvåa när årets tredje NM- deltävling, Rally Aurskog- Höland, som avgjordes i Aursmoen i östra Norge. För Kruses vidkommande var det första rallytävlingen i en fyrhjulsdriven bil på grusunderlag.
- Jag är mer än nöjd även om det inte blev seger, förklarar Jonas som även gjorde sin första tävling med teamets nya Subaru Impreza WRX. Kruse ledde klassen fram till den fjärde sträckan då han gjorde ett olyckligt däcksval som innebar att hemmaföraren Svein Roger Andersen, Mitsubishi, kunde gå om.
- Säg att det berodde på ovana med både underlag och den nya bilen, menar Jonas Kruse.
I mål var han slutligen elva sekunder efter Andersen.
Sämre gick det för stjärnskottet och juniorlandslagsmannen Per Gunnar "PG" Andersson i lilla grupp N. Efter att ha satt en imponerande tid på den första specialsträckan rullade han rejält med sin Renault Clio på den andra.
- Minst två- tre varv, kanske fler över stubbar och sten, berättar han. Bilen kvaddades rejält, men lyckligtvis kunde både "PG" och hans kartläsare, Jonas Andersson, kliva ur oskadda.
- Eftersom det var mitt fel gör det mest ont i själen, förklarar han och tillägger att nu blir det en ny kamp mot klockan - om två veckor körs nästa NM- deltävling.
Rally Aurskog totalvanns inte helt oväntat av Henning Solberg i en Toyota WRC. Solberg, Kruse och Andersson leder respektive bilklass i norska mästerskapet.
Göran Björklund
02- 05- 29 Fortsatt Subaru för Kruse i Norge
Det blev norsk totalseger i Sydsvenska Rallyt i helgen som gick. Men i helgens NM- deltävling finns chans för svensk revansch i åtminstone två klasser - stora och lilla grupp N - genom Jonas Kruse respektive Per Gunnar "PG" Andersson.
Det innebär att Jonas Kruse fortsätter sitt engagemang i Norge i väntan på att Renaults nya VM- bil ska vara klar. Inför helgens fjärde deltävling i norska mästerskapet, Rally Aurskog- Höland, som avgörs i Aursmoen i östra Norge leder Kruse stora grupp N i NM överlägset.
- Det känns jättekul, dessutom är jag extra laddad inför helgens start eftersom det är första tävlingen i den nya rallybilen, en Subaru Impreza WRX byggd enligt ProDrives specifikation, säger Jonas som genomförde det första testet med bilen under onsdagen tillsammans med stallkamraten Lars Holli.
- Hittills känns allt väldigt bra, berättar han.
Men Jonas Kruse är inte ensam svensk i toppen i det norska mästerskapet. Ty även i lilla grupp N är det svenskt - där leder rallyjunioren Per Gunnar "PG" Andersson klassen överlägset med sin Renault Clio. "PG", som haft oturen på sin sida i de två senaste starterna, hoppas åter att vara på toppen av prispallen. Rally Aurskog- Höland omfattar totalt sju specialsträckor.
Göran Björklund
02- 05- 26 Rallystjärnans bil fattade eld
Det blev ett dramatiskt slut på Sydsvenska Rallyt för stjärnskottet Per Gunnar "PG" Andersson. På lördagskvällens sista specialsträcka fattade hans inhyrda Renault Clio eld. Med en ledning på 1.40 - en minut och fyrtio sekunder - i getingsboet lilla grupp N (tvåhjulsdrivna standardbilar), tvingades den 22- årige värmlänningen att bryta.
- Bittert, menar han och fortsätter att berätta om branden.
- Det tog sig rejält efter att vi passerat förbi målskyltarna, men vi lyckades att släcka elden snabbt, berättar "PG" och tillägger att varken han eller kartläsaren Jonas Andersson kom till skada vid branden.
Efter att "PG" tvingats parkera i skogen tog värmlänningen Billy Johansson åter över ledningen i lilla grupp N, trots en tidigare rullning. Rutinerat körde han sedan hem klasseger samt i samma svep även segern Renault Clio Cup. Tvåa i klassen och i Renault Clio Cup slutade östgöten Simon Johansson.
Årets upplaga av Sydsvenska Rallyt med start och mål i Växjö fick en norsk totalsegrare, Henning Solberg i en WRC- Toyota. Henning är storebror till Subaru- proffset Petter Solberg, som f ö fick sitt internationella genombrott i det sydsvenska EM- och SM- rallyt för några år sedan. Stora grupp N vanns av Daniel Carlsson, medan Stefan Jonsson vann F2- klassen och den nya Super 1600- klassen vanns av Kristoffer "Stoffe" Nilsson.
Göran Björklund
02- 05- 22 Kruse, tar hand om framtidens rallystjärnor
Ingen start i Sydsvenska Rallyt för Jonas Kruse, tar istället hand om framtidens rallystjärnor. Det känns lite ovant att stå bredvid.
- Helst skulle jag vilja köra själv, säger Jonas Kruse inför helgens Sydsvenska Rally.
Men Kruse är på plats i Växjö som nytillträdd, "spelande", förbundskapten för juniorlandslaget i rally, och inte bakom ratten på sedvanligt vis i en flygande Renault.
Sverige behöver nya rallystjärnor. Det är nu 18 år sedan vi hade världsmästare sist. Därför har rallyesset Jonas Kruse, 36, har tillsammans med Fredrik Eljas, 32, fått uppdraget av bilsportförbundet att vaska fram nya världsmästarämnen. Deras egna arvtagare.
Många duktiga juniorer
Enligt Jonas Kruse, svensk mästare så sent som 2000 och tidigare juniorlandslagsman, finns det många oslipade diamanter i rallyskogen. Nu handlar det om att ta hand om dem för att varsamt polera fram den glänsande ytan.
- Jag vet att många har känt sig kallade, men bara två har valts ut av uttagningskommitén för att få chansen att vara med i Swedish Junior Rally Team,förklarar Kruse.
Det är 22- årige Per Gunnar "PG" Andersson från Årjäng och 23- årige Jimmy Joge från Motala. Supertalangen "PG" Andersson var ett självskrivet kort, medan lite otippat togs även lite lågmälde men mycket ambitiöse Joge ut till denna 3- åriga elitsatsning som förbundet gör.
- För killarna handlar det om att lyssna och lära, och för mig och Fredrik handlar det om att ge dem såväl tävlingsmässiga som ekonomiska förutsättningar att ta sig ut i världen, berättar Kruse och använder omdömet "formbara" om Andersson och Joge.
Elitsatsning
Projektet har nyss sjösatts, men enligt Kruse är allt hittills mycket positivt samtidigt som han betonar att detta är en långsiktig elitsatsning.
- Ge oss och killarna lite tid nu i början, "ber" Kruse.
- Viktigt är att få alla inblandade förbund, rallyutskott, klubbar, näringslivet etc att dra åt samma håll, för att vi ska lyckas i denna satsning, fortsätter han.
För Jonas eget vidkommande innebär inte förbundskaptenssysslan att han lägger hjälmen och den brandsäkra overallen på hyllan, snarare tvärtom - han laddar upp inför Renaults storsatsning på den nya tvåhjulsdrivna VM- klassen, Super1600.
- Allt är klart med Renaults Sport i Frankrike, berättar Jonas och tillägger att det är aktuellt med både nationellt och internationellt tävlande med den nya rallybilen.
Leder norska mästerskapet
I väntan på att den nya tävlingsbilen ska bli klar fortsätter han sitt tävlande i Norge, där han för övrigt leder stora grupp N i mästerskapet.
- Även om jag inte synts till på de svenska rallyvägarna är jag inte sysslolös, säger Jonas.
På fredag är han och Fredrik på plats i Växjö för att följa sina båda skyddslignar - juniorlandslagförarna Per Gunnar "PG" Andersson och Jimmy Joge.
Göran Björklund
Sjunde raka klassegern för framtidslöftet från Årjäng
Svensk rallysport står inför ett generationsskifte. Visserligen vann veteranen Mats Jonsson Rally Vännäs och den fyrhjulsdrivna grupp A- klassen med sin Ford, men på allas läppar finns nu Per Gunnar "PG" Anderssons namn. På lördagen tog "PG" sin sjätte raka mästerskapsseger i lilla grupp N med sin Renault Clio Sport.
För 25 år sedan var Mats Jonsson en "coming man" inom svensk rallysport. Den unge värmlänningen satte sig i respekt hos dåtidens rallyess genom en otrolig framfart i med sin Volvo. Idag är det Per Gunnar "PG" Andersson som man talar om som det svenska framtidslöftet inom rally.
Den 21- årige asfaltsläggaren från Årjäng svarade upp emot alla förväntningar i årets andra SM- rally, Rally Vännäs, genom att återigen "köra skjortan av" sina konkurrenter. Trots "strul" på en superspecialsträcka inför publik, var han i mål 1.42 före närmaste konkurrent, rutinerade Renault- föraren Billy Johansson, i getingboet lilla grupp N.
- Men det gjorde inget att jag missade lite. Det får man bjuda på, menade "PG" om incidenten som fick många ur publiken att spilla ut kaffet.
- Annars flöt det på bra, inga som helst problem med bilen, berättar han.
Således starkt jobbat igen av "PG" som på fyra månader tagit sex klassegrar i VM- , EM- , NM- och SM- rallyn. Nu leder han både svenska och norska mästerskapen.
Om två veckor ställs han för första gången mot ett koppel finländare. Tillsammans med ett par andra svenska rallyjuniorer deltar han i mästerskapstävlingen i Kuopio.
- Är det bara krokigt så ska dom ha svårt att hänga med, säger han och visar att det finns gott om självförtroende.
Göran Björklund
Per- Gunnar Andersson ute efter sjunde raka i Vännäs
02- 02- 27 "PG" jagar ny rallyseger efter VM- och EM- segrarna
Efter VM- , EM- , NM, SM- segrar jagar 21- årige talangen "PG" Andersson en ny klasseger i Vännäs SM- rally . Svensk rallysport tar fart för framtiden. Med sex raka segrar, ledning i både svenska och norska mästerskapen, är den blott 21- årige värmlänningen Per Gunnar "PG" Andersson det allra hetaste namnet i rally- Sverige för tillfället.
Han är dessutom en av tre unga framtidslöften som har valts ut till Svenska Bilsportförbundets satsning på att finna ett nytt världsmästarämne.
Rally är livet för den 21- årige asfaltsläggaren från Årjäng. Helst vill han bli rallyproffs.
- Men vägen dit är både dyr och lång, säger "PG" Andersson insiktsfullt inför helgens SM- rally i Vännäs.
Han är förhandstippad till seger i getingboet, lilla grupp N - den tvåhjulsdrivna standardbilsklassen- med sin Renault Clio Sport. Sedan premiären i en Renault i december har det blivit sex raka och solklara klassegrar i både SM- , NM- , EM- och VM- rallyn. Konkurrenter och talangscouter har lyft på ögonbrynen över hans framfart i den silverfärgade Clion.
- Är det bara krokigt ska dom - konkurrenterna - inte ha en chans, fortsätter han och visar att det råder ingen brist på självförtroende och vinnarinstinkt hos detta framtidslöfte.
Hans styrka ligger i att han orädd, enligt egen mening - iskall, samt att han vågar utnyttja hela vägen. Ibland beskrivs hans framfart som något vinglig och våghalsig.
- Men det går snabbast då. Och i ett vinterrally finns det snövallar så då är det ingen fara, försvarar han sig.
Således gäller det västvärmländska talesättet "Inte förrän platta´ ä´jäms´ mä´ gôlvet går det fort nog", även för "PG" såsom det gjort för upphovsmännen Per Eklund och Anders Kulläng sedan tidigare.
Sin tävlingskarriär inledde han redan som 15- åring med folkrace. På knappt 200 starter hann det att bli ett 40- tal finalsegrar innan det blev rally efter 18- årsdagen. Även där var det snabbt kört - som 19- åring blev han A- förare. Bara killar som Jonas Kruse och Lars- Erik Walfridson har varit snabbare dit.
I höstas togs han ut till SBFs observationsgrupp för framtidslöften. Även där har det gått undan - som en talang utöver det vanliga ingår Per Gunnar tillsammans med Oscar Svedlund, Karlstad och Tobias Johansson, Ludvika, i den långsiktiga juniorsatsning på att finna ett nytt världsmästarämne som SBF nyligen offentliggjort.
- Det stämmer, men jag har bara fått ett brev och läst om det i tidningarna. Däremot har ingen från förbundet talat med mig ännu, berättar han.
Ty lagom som satsningen skulle sjösättas klev de båda instruktörerna, Kalle Grundel och Per Carlsson, av projektet.
- Det är jättesynd. Jag var med på ett läger före jul som gav massor, berättar "PG".
Men sedan dess har det inte skett mycket eftersom projektet bromsats av avhoppen.
- Däremot har jag ett gott stöd i Jonas Kruse och Renault Team Sweden som sköter om Clio- cup i rally. De genomför tränings- och testdagar för oss som deltar i märkescupen på ett sätt som ingen annan gör, berättar han.
Enligt Kruse är också ett av Renault Clio Cups syften att få fram unga förare i en internationell bilklass.
- Renault Clio Sport är den populäraste juniorbilen tack vare pris och prestanda samt att den är internationellt klassad, menar han.
På fredag och lördag ska Per Gunnar "PG" Andersson upp till bevis igen i Rally Vännäs. Hittills har det varit starkt jobbat av den 21- årige Renault- föraren från Årjäng. Sex segrar har det blivit på sex starter.
Göran Björklund
02- 02- 23 EM- seger för Jonas Kruse
Den svenske rallyföraren Jonas Kruse fortsätter att skörda internationella framgångar. På lördagskvällen tog han hem klassegern i det norska EM- rallyt, Rally Finnskog, med start och mål i Kongsvinger. Klart vann den 36- årige värmlänningen den fyrhjulsdrivna standardbilsklassen, stora grupp N, i en Subaru före hemmafavoriten, Dalsjö.
- Men det var jobbigt att tvingas att spåra hela tiden, säger Kruse, som tillhörde de toppseedade förarna i EM- rallyt och som startade som sexa de båda dagarna.
Även i lilla grupp N blev det svensk EM- seger. Den blott 21- årige supertalangen, Per- Gunnar "PG" Andersson från Årjäng, tog sin sjätte raka klasseger med sin Renault Clio.
- Mycket imponerande körning, säger Kruse som är något av mentor åt den unge värmlänningen som är en av tre förare i Svenska Bilsportförbundets framtidsgrupp.
Rallyt, och den fyrhjjulsdrivna grupp A- klassen, totalvanns av Henning Solberg i en WRC- Toyota. Solberg, Kruse och Andersson tog även klassegrar i det norska mästerskapet. Alla tre leder även NM i respektive klass.
Göran Björklund
02- 02- 09 Kruse och PG tog seger i norska rallymästerskapet
Det blev succé för det svenska rallyesset Jonas Kruse i den andra deltävlingen i det norska mästerskapet, Flesbergsrallyt som avgjordes i lördagen. I sin andra tävling i en fyrhjulsdriven rallybil vann Kruse standardbilsklassen, stora grupp N, säkert och slutade fyra totalt med sin Subaru.
- Jag visade var skåpet ska stå, ryckte ifrån till en början för att kunna gå på säkerhet mot slutet, berättar den 35- årige värmlänningen som denna säsong lånats ut till ett norskt Subaru- team i väntan på Renault nya rallybil ska står klar.
- Tre tävlingar har Renault gått med på, sedan blir det tvåhjulsdrivet och SM igen, fortsätter Kruse att berätta.
Det blev svensk seger även i den tvåhjulsdrivna standardbilsklassen, lilla grupp N. Det var stjärnskottet Per- Gunnar PG Andersson fjärde raka mästerskapsseger på fem veckor med sin Renault.
- Problemfritt även om bilen är lite slagen efter framfarten i Svenska Rallyt förra veckan, berättar den 21- årige värmlänningen som är uttagen som en av tre rallyförare i Bilsportförbundets storsatsning på att vaska fram ett nytt världsmästarämne. Något som han återigen levde upp till.
Flesbergsrallyt, som var den andra deltävlingen i norska mästerskapet, totalvanns inte helt oväntat av Henning Solberg, storebror till Petter Solberg.
Kruse, Andersson och Solberg toppar respektive NM- klass.
Göran Björklund
02- 01- 12 Starkt jobbat igen "PG":
Svensk rallyjunior gjorde sensation i norska mästerskapet
En ny svensk rallystjärna håller på att se dagens ljus. Han heter Per- Gunnar "PG" Andersson och kommer från Årjäng. På lördagen tog han sin andra raka mästerskapsseger på en vecka genom att vinna N2- klassen i säsongspremiären för det norska mästerskapet
Ifjol överraskade "PG" Andersson i en del tävlingar, men hittills i år har han gått från klarhet till klarhet med sin nya Renault Clio Sport.
Förra lördagen sopade "PG" banan med konkurrenterna i standardbilsklassen, lilla grupp N, vid SM- premiären i Bergslagsrallyt och så sent som på lördagskvällen upprepade han bedriften i norska mästerskapspremiären, Rally Hadeland.
- Det är ett riktigt flyt just nu och så har jag förstås turen på min sida, berättar PG Andersson efter triumfen i Hadeland, sju mil norr om Oslo.
Med nästan två minuters marginal vann han N2- klassen samt placerade sig på tolfte plats totalt i rallyt. Bara antingen trimmade eller fyrhjulsdrivna var före Renault- föraren.
- Jo då, jag tog allt i och skrämde även dem en del, fortsätter PG Andersson förnöjt.
Elitsatsning
Således starkt jobbat av en 21- årig värmlänning som med största sannolikhet blir en av de tre unga rallyförare som Svenska Bilsportförbundet kommer att göra en långsiktig elitsatsning på.
- Det är vad jag hoppas på, det skulle betyda mycket för mig, säger han och tillägger att besked kommer inom kort från SBF.
- Jag håller tummarna för honom, säger förebilden, rallyesset Jonas Kruse.
Svenska framgångar
Även västgöten Per Johansson tog en klasseger. Med bred marginal vann han F2- klassen i sin Saab.
För Jonas Kruse, som lånats ut till ett norskt Subaru- team, blev det också ett godkänt resultat - han slutade tvåa i stora grupp N trots en del problem.
- Bilen toppade bara i 160- kilometer och så låste sig växellådan.
- Men även jag har gjort en del misstag. Ssammantaget är jag dock nöjd, ja mycket nöjd säger Kruse efter premiären i en fyrhjulsdriven grupp N- bil.
Rally Hadeland totalvanns av Henning Solberg, storebror till Subaru- proffset Peter, i en WRC- Toyota.
Göran Björklund
Jonas Kruse lånas ut till norskt Subaru- team
Seedad tvåa i helgens NM- premiär
Jonas Kruse, svensk mästare i rally 2000 och silvermedaljör så sent som ifjol för Renault, byter bilmärke och mästerskap. Men bara tillfälligt. Till helgen debuterar den 35- årige värmlänningen i en fyrhjulsdriven Subaru i det norska grupp N- mästerskapet. Det är med Renaults samtycke som han har fått lov att köra tre tävlingar för det norska Subaru- teamet.
- Det var tråkigt att missa den gångna helgens SM- premiär i Bergslagen, men nu får jag möjlighet att skaffa mig värdefulla mil i tävlingstempo tack vare Renaults positiva inställning, säger den populäre Kruse som ägnade onsdagen åt tester inför NM- premiären i helgen.
Några problem med att köra fyrhjulsdrivet hade inte Jonas, som är seedad tvåa efter Henning Solhberg i det norska rallyt.
Göran Björklund
www.motorsportivarmland.nu