Opel satsar svenskt i Rally-VM
DRÖMCHANS FÖR PER SVAN!
Nu stundar bråda tider för rallybonden Per Svan! Inte nog med att årets andra höskörd ska in från åkrarna. Han ska dessutom förbereda sig för två rallystarter:
Först ska han till Hässleholm och årets näst sista deltävling i Rally-SM. Där tänker han säkra SM-titeln i F2 med Opel Team Swedens Astra F2 Kit Car. Sedan bär det direkt iväg till Finland. I Jyväskylä väntar en nybyggd fabriksbil från Opels tävlingsavdelning och en start i årets finska VM-rally!
Äntligen får rallyföraren Per Svan chansen att visa vad han kan. Den rutinerade, flerfaldige svenske mästaren har varit bäst här hemma i flera år. Nu räcker det inte längre - nu ska hela rallyvärlden få veta
Chansen till en proffsstart i Finland kom under South Swedish Rally på försommaren. Med sin 2-hjulsdrivna Opel Astra åkte Per ifrån alla konkurrenter - inklusive samtliga förare i 4-hjulsdrivna turbobilar! Segern kunde inte komma lämpligare. På plats i Kristianstad fanns nämligen folk från Opels tävlingsavdelning. Och de blev så imponerade över Pers framfart att de på stående fot erbjöd honom en VM-start i Finland.

30 personer i serviceteamet
- Det ska bli kul. Visserligen är det otroligt tufft motstånd, men jag åker för seger. Och den här gången har jag de absolut bästa förutsättningarna, kommen-terar Per. Som i Finland backas upp av en stab på ett 30-tal personer.
- Det är elektronikexperter från Tyskland, däckexperter från Michelin i Frankrike och tävlingsmekaniker från Opel tävlingsavdelning i England. Plus mina svenska mekaniker. Och så Johan förstås - Johan Olsson, 27, min duktige codriver, som jag inte klarar mig utan.

Starkare - och lättare!
Per har just varit en vecka i Finland och testat fram sin nya bil:
- Det är en likadan Opel Astra F2 Kit Car som den jag kör i SM. Fast den är 10 hästar starkare och 60 kilo lättare. Motorn är egentligen avsedd för racing men den passar bra på de snabba, finska vägarna. Och så innehåller hela bilen det absolut senaste i teknikväg , säger Per. Som fick uppleva hur Opels personal mer eller mindre skräddarsydde bilen runt honom och Johan, för att den skulle passa perfekt:
- Allt avlästes på data. Teknikerna kunde se exakt var jag växlade och hur jag gick in i kurvorna - precis som i BTCC, berättar Per. Nu är bilen tillbaka i England och där plockas den ned i detalj, analyseras och sätts ihop igen. Inget lämnas åt slumpen.

Först Skåne - sedan Finland
Det blir stressigt att hinna med allt. SM-tävlingen körs under två dagar med start fredagen den 13 augusti klockan 17. Första dagen kör man på grus - andra dagen på asfalt, vilket kräver en snabb ombyggnad av bilen. Målgången sker på lördag eftermiddag. Direkt efter prisutdelningen bär det av till Finland - i privatflyg. Där ska Per och Johan skriva noter och träna. Det innebär åtskilliga 100-tals mil som ska avverkas. Och så startar den berömda VM-tävlingen på fredag den 20 aug klockan 14 finsk tid. Sammanlagt tre dagar pågår tävlingen och under den tiden ska man köra 130 mil totalt varav 38,5 mil tävlingsmil fördelade på inte mindre än 24 specialsträckor!

Perfekt genomkörare
- Stressigt men kul. SM-tävlingen i Hässleholm blir en perfekt genomkörare inför det som väntar i Finland, kommenterar Per Svan, som började åka rally 1980 - för snart 20 år sedan. Redan 1988 år fick han sin första styrning för det svenska Opel-teamet. Fyra gånger har han vunnit SM, men någon internationell satsning har det aldrig blivit.
- Jag har i och för sig startat i Jyväskylä två gånger tidigare och i höstas körde jag RAC-rallyt. Men alltid med vår egen bil - aldrig i en fabriksbil.

Tuff konkurrens i båda tävlingarna
I Hässleholm får Per svettig konkurrens från förare som Jonas Kruse och Harry Joki. I Finland kommer svåraste motståndet främst från ett antal hemmaförare med Renault-föraren Taipo Laukkanen i spetsen. Och så ställs han mot Kenneth Eriksson, svenskt proffs i Hyundai-teamet tillsammans med välkände Alister McRay.
- Konkurrensen är stentuff - det är minst 8-10 förare som har kapacitet att vinna.

'Per är en VM-vinnare!'
En annan som ser fram emot den här intensiva tävlingsveckan är Opels svenske teamchef Pelle Tjerneld. Och han har en speciell anledning:
-Per är en av världens bästa förare och han har väntat länge på den här chansen! Nu kan han visa alla hur duktig han egentligen är. Pelle Tjerneld har varit med länge och har fostrat många förare - bland annat Kenneth Eriksson - så han vet vad han talar om:
- Per Svan är ett strå vassare. Han är lika snabb som de snabbaste. Vad som gör honom till en vinnare - även i VM - är hans unika koncentrationsförmåga. Det spelar ingen roll hur långa och tuffa tävlingarna är. Per är 100-procentigt koncentrerad på sin uppgift varenda sekund. Jag är övertygad om att han kommer att slåss om segern!

Aktuell profil:
Namn: Per Svan, 37
Yrke: Mjölk- och skogsbonde
Bostadsort: Gagnef, Dalarna
Familj: Maria, 35 och dottern Julia, 2,5
Aktuell som: Fabriksförare för Opel i finska VM-Rallyt

Aktuella tävlingar:
SM
VM

Data om tävlingen: Snapphanerallyt
Datum: 13-14 aug
Start och mål: Hässleholm
Längd: Totalt 34,5 mil varav 10,6 mil specialsträckor


Data om tävlingen: Finska VM-rallyt
Datum: 20-22 aug 1999
Start och mål: Jyväskylä
Längd: Totalt 130 mil varav 38,5 mil specialsträckor

Bilar:
SM/Opel Team Sweden VM/Opels tävlingsavd, Roy Mallock Ltd, Engl.
Opel Astra F2 Kit Car Opel Astra F2 Kit Car
2wd 2000 cc 2wd 2000 cc
270 hk/1030 kg 280 hk/970 kg


Rally