IS-SM VOLVO ORIGINAL
2002
Isserien 2001
Final 1+2 Överkalix
Final 3+4 Morjärv
Slutställning 2002
02-03-23 Is-SM:
Mästare i repris
Det var inte lätt att
försöka rubba titelförsvararnai i isracing den
här säsongen. Tre av fyra guld gick till samma förare
som förra året. Enbart i standardvagnsklassen Volvo
Original blev det en ny mästare när veteranen Janne
Sundkvist fick släppa ifrån sig guldet till en annan
jämtlänning - Joachim Emilsson, 40-årig racingveteran
från Strömsund. Men vad gör det så länge
årets isracingsäsong varit en av de bästa på
många år!
Årets racingserie på is har avverkats i rekordtempo.
Start i söndags med två omgångar på isbanan
inne i Överkalix. Och så två race till i
Morjärv, några mil längre söderut i
lördags, sex dagar senare.
I spektakulära långnabbsklassen var hemmaföraren
Mikael Jansson favorit. Så oron blev stor i de täta,
soldränkta åskådarleden när Mikael fick ge sig
i lördagens första final. Den segern gick i stället
till förre mästaren Lennart Lindkvist som hade problem med
sin bil och fick bryta de både inledande racen förra
veckan. Men i andra racet fick Micke - som kör en BMW med 470
(!) hästar stark, turbomatad Volvo-motor under huven -
fäste för 21-mm spikarna i däcken och vann före
veteranen Thord Thingvall från Överkalix. Guldet gick
därmed återigen till blott 25-år gamle Mikael medan
dubbelt så gamle Thord Thingvall, som varit fyra i SM ett antal
gånger - äntligen fick sin första medalj, silver
dessutom. Bronset gick till finske mästaren Johan Dalbacka som
nu kan stoltsera med att ha tagit både finskt guld och svenskt
brons under en och samma säsong.
I klass 2 (rallycrossbilar med kortnabb) var Robert Johansson
från Överkalix storfavorit. Och även här
började det med nervdaller när klubbkompisen Hans Nilsson
kom från ingenstans och vann första finalen. Men Robert
tog sig samman, åkte mästerligt och vann dagens andra
race, vilket räddade guldet. Den här klassen - där
cylindervolymen är begränsad till 2,4 liter - är
alltid tuff och händelserik och de två avslutande
finalerna var inget undantag. Bra prestationer noterades av en hel
rad förare - bl a Stefan Aho (silver) Kjell Holma (brons),
Anders Rönnlund - som överraskade med en andraplats i
finalracet - och som sagt Hans Nilsson.
I klass 3 (rallybilar med kortnabb) var Micke Wikström
från Boden favorit. Men motståndet blev som väntat
stenhårt. Den som satte emot bäst var hemmaföraren
Hans Rönnlund och i första finalen såg Hans ut som en
segrare efter att ha gått förbi Wikström i ett tidigt
skede och sedan skaffat sig en rejäl ledning. Men Wikström
kom igen och pressade sig förbi till seger. Det gjorde att
Boden-föraren kunde tillåta sig att missa totalt i sista
finalen, där han bara slutade på femte plats och
ändå vinna SM-guldet för andra året i rad.
Förlusten var hans första under två säsonger
på isen! Sista finalen i den här klassen vanns av Hans
Rönnlund som därmed gjorde exakt som förra året:
spurtade upp sig från en placering långt bak i
fältet till en silvermedalj i sammandraget tack vare en perfekt
genomförd finalomgång.
Bara gamla mästare alltså - utom i standardvagnsklassen
Volvo Original. Där hette titelförsvararen Janne Sundkvist
och han var favorit även nu. Men racingbröderna Joachim och
Bengt Emilsson - som båda tävlar för MK
Nordjämten i Strömsund - chocköppnade för en
vecka sedan med var sin seger. Och även i Morjärv var de
omöjliga att besegra. Joachim vann två raka efter tuff
uppvaktning av lillebror Bengt, 37 samt racingveteranerna Göran
Zamora Lind, Bollnäs och Göran Lindvall, Luleå.
Kul inslag: svenske mästaren Michael Jansson fanns med i den
här klassen också - fast givetvis i en likadan Volvo som
konkurrenterna. Men här fick Micke nöja sig med två
sjundeplatser i finalracen, vilket tillsammans med en 10:e respektive
en 4:e plats i Överkalix för en vecka sedan räckte
till en total 6:e plats i sammandraget, 3 poäng bakom en annan
långnabbsåkare, Göran Lindvall. Som också han
har dubblerat och kört både långnabb och Volvo
Original - fast givetvis med olika bilar!
- Tufft av Micke och Göran att starta även i vår
klass - det visar att det inte är så lätt att vinna i
en standardklass som många tror, berömde
konkurrenterna.
Resultat, Is-SM, racing
deltävling 3 och 4, Morjärv (final):
Klass 1, Racing med långnabb:
Final 3: 1) Lennart Lindkvist,
Umeå AK, Volvo, 2) Mikael Jansson, Morjärvs MS, BMW, 3)
Johan Dalbacka, Finland, Ford, 4) Thord Thingvall, Kalix MK, Volvo,
24, 5) Anders Nyman, Örnsköldsviks MK, Ford.
Final 4: 1) Jansson, 2) Thingvall, 3) Dalbacka, 4) Nyman, 5)
Lindkvist.
Slutställning: 1) Jansson, 57 p, 2)
Thingvall, 44, 3) Dalbacka, 38, 4) Nyman, 32, 5) Lindkvist, 21.
Klass 2, Rallycrossbilar med
kortnabb:
Final 3: 1) Hans Nilsson,
Överkalix MK, Volvo, 2) Robert Johansson, Överkalix MK,
Opel, 3) Kjell Holma, BK Dundret, Opel, 4) Stefan Aho, Haparanda MS,
Volvo, 5) Björn Eriksson, Luleå MS, VW, 14.
Final 4: 1) Johansson, 2) Anders
Rönnlund, Överkalix MK, VW, 3) Aho, 4) Holma, 5) Mattias
Norberg, Kramfors MS, Saab.
Slutställning: 1) Johansson, 54 p, 2)
Aho, 40, 3) Holma, 33, 4) Nilsson, 23, 5) Eriksson, 20.
Klass 3, Rallybilar med kortnabb:
Final 3: 1) Michael Wikström,
NMS Boden, Opel, 2) Kurt Rönnlund, Morjärvs MS, d:o, 3)
Fredrik Schefström, Kalix MK, Volvo, 4) Bengt-Erik Nilsson,
Överkalix MK, Saab, 5) Bo-Gunnar Öhman, Kalix MK, d:o.
Final 4: 1) Rönnlund, 2) Nilsson, 3) Öhman, 4)
Schefström, 5) Wikström.
Slutställning: 1) Wikström, 51 p, 2) Rönnlund, 39, 3)
Nilsson, 38, 4) Schefström, 36, 5) Öhman, 29.
Klass 4, RM för standardbilar
Volvo Original:
Final 3: 1) Joachim Emilsson, MK
Nord-Jämten, Volvo 240, 2) Göran Zamora Lind, Bollnäs
MK, d:o, 3) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, d:o, 4) Jan
Sundkvist, Offerdals MK, Volvo 740, 5) Göran Lindvall,
Luleå MS, Volvo 240, 6) Stig Hellberg, Luleå MS, d:o.
Final 4: 1) Joachim Emilsson, 2) Bengt Emilsson, 3) Lind, 4)
Lindvall, 5) Sundkvist, 6) Hellberg.
Slutställning: 1) Joachim Emilsson, 90 p, 2) Bengt Emilsson, 84, 3)
Lind, 77, 4) Sundkvist, 75, 5) Lindvall, 66, 6) Mikael Jansson,
Morjärvs MS, Volvo 240, 63.
02-03-21 Här är favoriterna
i SM-final på isbana
Mikael Jansson och Michael
Wikström är två självskrivna favoriter när
SM på isbana rullar vidare i Morjärv på lördag.
Båda dominerade sina klasser stort i de två första
racen och det ser ut som endast tekniska fel ska hindra dem
från att ta guld i år igen: Mikael Jansson från
Råneå i klass 1, spektakulära långnabb,
Michael Wikström från Boden i klass 3, dvs rallybilar med
kortnabb.
Totalt är ett 50-tal bilar anmälda till finalracen - trots
att de två första omgångarna tog hårt på
bilmaterialet.
- Vi har hittills bara två avanmälda. Jag förmodar
att de flesta som fick problem i Överkalix hinner reparera,
säger Ann-Katrin Sohlman, som tar emot återbuden.
Om guldfavoriterna är klara i två av klasserna är det
betydligt mer ovisst i de två övriga. I rallycrossklassen
- där de flesta förarna använder Volvo-motorer,
oavsett vad karosserna antyder - har titelförsvararen Robert
Johansson från Överkalix ett visst försprång.
Men han kommer att få fullt upp att försvara sig
framför allt mot tre förare: Stefan Aho, som tävlar
för Haparanda MS, Kjell Holma från BK Dundret i
Gällivare och från Mats Savilahti, den finske föraren
i klassen.
Den mest svårtippade klassen är standardbilsklassen Volvo
Original där titelförsvararen heter Jan Sundkvist och
kommer från Dvärsätt i Jämtland. Janne vann
inget av det två första racen - han var tvåa i ett
och trea i ett - och är fylld av revanschlust:
- Starten är otroligt viktig och vill man vinna ska man helst
vara först in i första kurvan. Det var jag inte i
Överkalix och då blev det heller inga segrar, muttrar
Janne som hatar att ligga i snöröken:
- Det är så svårt att se och jag fattar inte hur
killarna som ligger längre bak kan se något över
huvud taget. Jag är imponerad över hur bra de kör.
Just nu snöar det lätt uppe i Norrbotten. Men utsikterna
inför lördagen, då finalerna avgörs, är
utmärkta:
- Nollgradigt och sol, rapporterar Leif Rönnlund som är
tävlingsledare:
- Det lutar åt att det ska bli lika fina
förhållanden som i förra helgen.
Tävlingarna i Morjärv körs på Kalixälvens
is, 4 km öster om Morjärv och första start går
klockan 12. Morjärvs MS har som vanligt laddat upp rejält
med plogar och vägskrapor för att tävlingen ska flyta
snabbt och elegant mellan de åtta racen.
02-03-17 Favoritsegrar i Is-SM-premiären
Favoriterna höll för
trycket när årets korta, intensiva isracingsäsong
inleddes i strålande väder i Överkalix i helgen. De
som kör racing på isbana är ett härdat
släkte. Förarna har bara att finna sig i vädrets
skiftningar. Är det dåliga vintrar - dvs
övervägande mildväder - så är det. Så
i år ska man avverka fyra finaler under en enda, tuff
racingvecka. De två första finalerna kördes i
Överkalix och redan nu på lördag drabbar man samman i
de två avslutande finalerna i Morjärv, bara några
få mil bort.
SM avgörs i fyra olika klasser. Och genomgående höll
favoriterna för trycket. T ex blev det dubbelseger för
titelförsvararen Mikael Jansson i extremt snabba
långnabbsklassen, klassen där 23 mm sylvassa spikar i
däcken ser till att farterna för det mesta pendlar runt 200
km/h. Bakom Mikael var det som vanligt tufft och veteranen Thord
Thingvall lyckades med knapp nöd bärga två
andraplatser, tufft uppvaktad speciellt i andra finalen av finske
Johan Dalbacka, som visade sig vara en riktig friskus.
I klass 2 - rallycrossbilar med kortnabb - heter regerande
mästaren Robert Johansson och kommer från Överkalix.
Robert körde bra nu också, men fick ge sig i första
finalen för Kjell Holma från BK Dundret. I andra finalen
försvann Holma i ett tidigt skede. Då var det i
stället Stefan Aho från Haparanda som stod för
uppvaktningen. Stefan gick om till slut, men Robert gav sig inte utan
kom igen och återtog ledningen efter en tuff satsning i den
allra sista kurvan.
I standardbilsklassen Volvo Original - den enda klass som tävlar
på rallydubb - var det som vanligt tufft och tätt.
Startfältet var extra kryddat eftersom både svenske
mästaren Mikael Jansson och långnabbsspveteranen
Göran Lindvall, ställde upp även här. Men ingen
av de merittyngda förarna - inte ens titelförsvararen Jan
Sundkvist - kunde den här helgen hindra bröderna Bengt och
Joachim Emilsson - som båda tävlar för MK
Nordjämten - från att vinna. Bengt vann den första
finalen medan Joachim vann den andra. Andra finalen i klassen fick
rödflaggas och starta om, sedan tre bilar kraschat i
snöröken och blockerade banan. Värst illa ut
råkade ständige otursgubben Chrille Åström
från Timrå. Chrille snurrade inne i snöröken i
första kurvan och blev påkörd av tre (!)
konkurrenter:
- Det var bara att hålla i sig av bara den och vänta tills
det slutat smälla. Men ingen gjorde illa sig, och det är ju
viktigast.
- Fast bilen blev det ju inte mycket kvar av. Och den som blev klar
så sent som i torsdags, suckade Chrille.
I klassen Rallybilar med kortnabb blev det precis som väntat
titelförsvararen Michael Wikström från Boden som vann
båda racen. Michael verkar vara helt omöjlig att besegra.
Tidigare mästaren Kurt Rönnlund från Morjärv
försökte visserligen och var tvåa i första
racet, men fick ge sig med tekniska problem i andra. Totalt sett blev
racen fina och spännande. Men det försvann ganska
många bilar. Så vi får se hur många som
hinner reparera och komma igen i Morjärv om sex dagar...
Resultat, Is-SM, racing.
Klass 1, Racing med långnabb:
Final 1: 1) Mikael Jansson,
Morjärvs MS, BMW, 2) Thord Thingvall, Kalix MK, Volvo, 3) Anders
Nyman, Örnsköldsviks MK, Ford, 4) Johan Dalbacka, Finland,
d:o, 5) Kent Larsson, Luleå MS, Ford.
Final 2: 1) Jansson, 2)
Thingvall, 3) Dalbacka, 4) Nyman, 5) Göran Lindvall, Luleå
MS, Volvo.
Sammanlagt efter 2 av 4
deltävlingar: 1) Jansson, 30 p, 2) Thingvall, 24, 3) Nyman och
Dalbacka, vardera 18, 5) Larsson och Lindvall, vardera 6.
Klass 2, Rallycrossbilar med
kortnabb:
Final 1: 1) Kjell Holma, BK Dundret, Opel, 2) Robert
Johansson, Överkalix MK, d:o, 3) Stefan Aho, Haparanda SMS,
Volvo, 4) Björn Eriksson, Luleå MS, VW, 5) Mats Savilahti,
Finland, Ford.
Final 2: 1) Johansson, 2) Aho, 3) Savilahti, 4) Hans Nilsson,
Överkalix MK, Volvo, 5) Eriksson.
Sammanlagt efter 2 av 4
deltävlingar: 1) Johansson, 27,
2) Aho, 22, 3) Savilahti, 16, 4) Holma, 15, 5) Eriksson, 14.
Klass 3, Rallybilar med kortnabb:
Final 1) Michael Wikström, NMS
Boden, Opel, 2) Kurt Rönnlund, Morjärvs MS, d:o, 3)
Jan-Olof Renberg, Piteå MS, d:o, 4) Fredrik Schefström,
Kalix MK, Volvo, 5) Bengt-Erik Nilsson, Överkalix MK, Saab.
Final 2: 1) Wikström, 2)
Nilsson, 3) Schefström, 4) Bo-Gunnar Öhman, Kalix MK, Saab,
5) Renberg.
Sammanlagt efter 2 av 4
deltävlingar: 1) Wikström,
30 p, 2) Schefström och Nilsson, vardera 18, 4) Renberg, 16, 5)
Öhman, 13.
Klass 4, RM för standardbilar
Volvo Original:
Final 1) Bengt Emilsson, MK
Nordjämten, Volvo 240, 2) Jan Sundkvist, Offerdals MK, Volvo
740, 3) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, Volvo 240, 4) Peter
Karlsson, Ljusdals MK, d:o, 5) Joachim Emilsson, MK Nord-Jämten,
d:o, 6) Chrille Åström, Timrå MK, d:o.
Final 2: 1) Joachim Emilsson, 2) Bengt Emilsson, 3) Jan
Sundkvist, 4) Mikael Jansson, Morjärvs MS, Volvo 240, 5) Peter
Karlsson, 6) Göran Lindvall, Luleå MS.
Sammanlagt efter 2 av 4
deltävlingar: 1) Bengt Emilsson, 57 p, 2) Joachim Emilsson, 52, 3)
Sundkvist, 52, 4) Karlsson, 45, 5) Lind, 44, 6) Lindvall,
02-03-12 Ett säkert
vårtecken: Nu startar SM på is!
Sverige är ett långt land
- väldigt långt. För när vårblommorna
slår ut i södra Sverige laddar arrangörerna
längst upp i landet för årets SM på isbana. En
serie på fyra deltävlingar ska avgöras under en dryg
vecka. Just nu ligger isen tjock på Kalixälven
utanför Överkalix, där serien startar på
söndag den 17 mars. Sex dagar senare - den 23 mars - körs
de två avgörande deltävlingarna i Morjärv, fem
mil närmare kusten.
Svensk isracing för bilar har under senare år lidit
svårt av de milda vintrarna. Därför har serien
för varje år avgjorts allt längre norrut. Och i
år är faktiskt Överkalix och Morjärv de enda
orter där tävlingarna kan genomföras. Å andra
sidan är isracingtraditionen stark på de här orterna
- Morjärvs MS har t ex arrangerat SM-tävlingar varje
år sedan 1992!
SM på isbana har en lång tradition i Sverige - i princip
var is det första underlaget man tävlade på med bil
och mc. Numer avgörs SM-serien i fyra bilklasser med olika typer
av dubbar och trimningsgrad. Mest spektakulär är
långnabb, dvs en klass för racing- och rallycrossbilar
där trimningen är fri och däcken försedda med 23
mm långa spikar, som bultas från insidan.
Årets startfält i den här klassen innehåller bl
a titelförsvararen Mikael Jansson från Råneå
som kör en BMW försedd med turbomatad Volvo-motor. Mikael
ställs bl a mot förre mästaren Lennart Lindqvist
från Umeå AK som kör en ohyggligt ombyggd Volvo PV
och comebackande veteranen Göran Lindvall från
Luleå. Göran kör en Volvo 240 Turbo. Med i
startlistan finns också förra årets trea, Per
Ohlsson, Sundsvall och Ford-förarna Anders Nyman,
Örnsköldsvik och Kent Larsson, Luleå m f.
Största klassen är klass 2 - rallycrossbilar med max 2.400
cc motorer. Också i den här klassen använder man
specialdubb. Det handlar om 11 mm långa nabbar som - precis som
i långnabbsklassen - är bultade från insidan av
däcken. Titelförsvarare i klassen är hemmaföraren
Robert Johansson som bland annat utmanas av tvåan Kjell Holma
från BK Dundret. Men klassen är bred och tuff och det
finns en hel rad förare som aspirerar på pallplatserna.
Stefan Aho, Haparanda, är en av utmanarna i ett startfält
som bl a innehåller inte mindre än sju hemmaförare.
Isracingtraditionen är som sagt stark i den här
regionen...
Den tredje SM-klassen i den här sevärda sporten är en
klass för vanliga rallybilar. Också här använder
förarna däck med 11 mm nabb. Storfavorit till guld i
år igen är Boden-föraren Mickael Wikström. Bland
utmanarna finns tidigare mästaren Kurt Rönnlund från
Morjärv, som hade en otursförföljd säsong
förra året och som är mycket revanschsugen. Nytt i
klassen är att nästan hälften av bilarna i
startfältet är framhjulsdrivna, vilket gör att
spårvalet i kurvorna kommer att bli helt annorlunda mellan de
olika bilgrupperna.
Den fjärde klassen i isracingsammanhang är enhetsklassen
Volvo Original Cup- fast här tävlar man om titeln
Riksmästare. Volvo-förarna är de enda som
använder vanliga rallydäck. Nåja, 20 dubbar per
längddecimeter ger 1.600 dubbar per bil, så även
här finns det rejält fäste i bilarna som är
identiska effektmässigt, vilket brukar ge mycket jämna
race.
Också den här klassen är fullmatad med gamla
mästare. Titelförsvararen Jan Sundkvist från
Offerdals MK i Jämtland ställs bl a mot gamle
ismästaren Göran Zamora Lind från Bollnäs. Och
två av långnabbsspecialisterna - Göran Lindvall
från Luleå och Mikael Jansson från
Råneå- dubblerar och alltså tar med sig även
sina Volvo Original-bilar till tävlingen! också
comebackande bröderna Bengt och Joachim Emilsson från MK
Nord-Jämten i Strömsund tillhör gänget som har
massor av erfarenhet från istävlande.
En isracingbana är ungefär 1.500 meter lång och 30
meter bred och i regel mycket snabb. Farter på över 200
km/tim är inte ovanligt . Max 20 bilar tillåts starta.
Förarna ställer upp med sju bilar i första startledet
och i luckorna bakom ytterligare sex osv. Idealvädret för
isracingförarna är sol och några grader plus,
så att isen blir seg. Om det är kallt blir
snöröken besvärande och körningen blir extremt
chansartad.
www.motorsportivarmland.nu