07-05-07 Punkteringar knäckte
favoriter i Tyskland
Anders segrare efter perfekt tävlingsinsats
Det var ingen tvekan om att punkteringarna avgjorde det mesta, när årets
tredje deltävling i Nordic West Euro Cup avgjordes i Tyskland i helgen.
Men framför allt handlade det om en codriver som fick sin normalt rätt
hetsige förare att åka smart och inte ta onödiga risker. Codrivern
var Peo Telehagen, som tillsammans med sin förare - Lill-Anders Svensson
- gjorde allt rätt på den tyska asfalten.
Teamet körde helt perfekt från start till mål och tog hem
spelet med nästan två minuter till godo. Detta trots att man bara
var sträcksnabbast på en av de 13 sträckorna. Men medan Holger
Knöbel, Magnus Johansson och övriga storfavoriter jagade varandra
och segern i den 25-gradiga sommarhettan nöjde sig Anders och Peo med
att bli tvåa-trea på sträckorna. Som sämst noterade
teamet sjätte ss-tid i Volvo-gänget - men det var på 13:e
och sista sträckan och då var segern redan klar!
Sammanlagt kom inte mindre än 21 originalare från Sverige, Tyskland
och Holland till den populära försommartävlingen i Sulingen,
strax söder om Bremen. Totalt startande 100 ekipage - så inslaget
av Volvo Original-bilar blev minst sagt märkbart. Och ännu mer blev
det på den avslutande publiksträckan inne i Sulingen på lördagskvällen
då bara fem av de startande Volvo-teamen hade tvingats bryta. Visserligen
försvann ytterligare en bil - holländske 740-föraren Sander
Pelle, som hela dagen kört alldeles strålande men som missade i
en av de första kurvorna och frontade en bastant björk i högt
tempo. Synd, eftersom den holländske föraren dessförinnan bland
annat varit 2:a, 3.a och fyra på flera av sträckorna med sin (jämfört
med svenskarna) standardbetonade 740 (holländska VOC-bilar saknar inredning
och ser ut som häftiga Gr H-bilar - men man har i själva verket
striktare regler än i Sverige. Bland annat använder man betydligt
enklare fjädrar och dämpare).
Favorit på den tyska asfalten var annars hemmaföraren och asfaltspecialisten
Holger Knöbel, närmast utmanad av ett antal snabba svenskar. Och
visst åkte Holger strålande. Han började i och för sig
med en försiktig fjärdetid på första sträckan, som
vanns av svenske Magnus Johansson närmast följd av Anders Svensson
och Emil Tigerberg, den unge Götene-föraren. Men på ss 3 fick
Holger punktering, åkte av och fastnade, hängande i diket.Han kom
visserligen upp och kunde fortsätta, men tappade sex minuter på
malören. Och trots att han satsade som en vettvilling på övriga
sträckor - han vann inte mindre än 8 av de 13 sträckorna -
så fick han den här gången nöja sig med en 10:e plats.
Fortfarande leder dock den store tysken serien sammanlagt efter tre deltävlingar
- för även de svåraste utmanarna i serien hade problem. Till
exempel Niklas Lundberg - smålänningen som numer återfinns
i Söderhamns, Hälsingland - som efter årets första två
deltävlingar delade ledningen i Cupen sammanlagt med Knöbel. Niklas
drabbades av punktering först på ss 5 där han tog sig i mål
men tappade ett par minuter bara för att sedan få ytterligare punkteringar
på sträckan efter. Han försökte fortsätta men sladdade
in i en kant och knäckte bakaxel. Så då återstod inget
annat än att bryta.
- Vägarna var sämre än tidigare år - det var flera nya
sträckor som gick bitvis på mycket dålig asfalt. Dessutom
drog de tävlande ut mycket sten på sträckorna, vilket gjorde
det svårkört, suckade t ex Älmhults-föraren Micke Andersson
som dubbelpunkterade på samma sträcka och tvingades stanna och
byta. Dessförinnan hade Micke kört strålande och låg
trea i Volvo-sammandraget. Även klubbkamraten Magnus Johansson, som årsdebuterade
i serien, hade otur. Punktering på samma sträcka kostade tid, men
han kunde ta sig i mål utan att stanna och byta så han tappade
bara 1,5 minuter på malören, så han kunde - efter en i övrigt
mycket stabil körning med bl a annat flera sträcksegrar - ta hem
andraplatsen. Men vann - det gjorde alltså Lill-Anders Svensson som
därmed tog ett jättekliv uppåt i tabellen. Just nu ligger
Ryd-föraren fyra totalt, trots att han bara kört två av de
tre deltävlingarna. Anders har annars haft en tuff inledning på
säsongen - han alternerar ju som förare mellan Robin Sandbergs vråltrimmade
Saab 9-3 Turbo och sin egen 940 Volvo Original. Så det är rätt
tvära omställningar i körstilen...
Ett rejält kliv uppåt i sammandraget tog också Eric Vrena
Johansson som nu ligger tvåa totalt, bara fem poäng bakom ledande
Holger Knöbel. Eric körde efter samma princip som Anders - säkerheten
i första hand.En som däremot åkte jojo i resultatlistan var
Götenes Emil Tigerberg.Emil är duktig på asfalt rent generellt
och började bra med bl a en imponerande tredjeplats på ss 1. Men
sedan åkte han hiss och varvade i topptider med problem. Även hör
handlade det om punkteringar. Också den sjunde svensken i tävlingen
- johan Johansson - hade problem med punkteringar men kom i alla fall i mål
på 12.e plats, två placeringar framför Emil,
Totalt sett dominerade de svenska toppförarna resultatlistan - men den
här gången var både de tyska och de holländska förarna
närmare än vanligt. Tyske veteranen Volker Clasen i en välanvänd
240 slutade t ex på en imponerande fjärdeplats medan en strålande
glad holländsk förare - John Bosscha, även han i en 240 - var
femma och för första gången snabbast av de holländska
förare. Holland var för övrigt det land som hade flest Volvo
Original-ekipage till start - sammanlagt 8 team. Svenskarna var näst
störta gruppen med sju team medan arrangörslandet "bara"
kom med sex ekipage.
Trots problemen var de tävlande nöjda med arrangemanget, som är
väldigt välbesökt rent publikmässigt. Med sin breda körstil
är Volvo-förarna väldigt populära och det är ett
fasligt autografskrivande mellan sträckorna. Som vanligt är det
också en trevlig samvaro - den här gången var det holländarna
som drog på stort och bjöd alla på grillafton efter avslutad
träning på fredagen. Träningen som förresten gick väldigt
bra för de flesta.
Kul också att på de sträckor dör man till en del åkte
på grus - så placerade sig originalarna väldigt högt
i sammandraget. Bästa enskilda sträcktiden totalt noterade Holger
Knöbel, som var 15:e totalt på näst sista sträckan. Detta
trots att hela Volvo Original-gänget faktiskt kör sina tävlingar
på asfalten ute i Europa på vanliga standarddäck! Av detta
kan man dock inte dra slutsatsen att alla punkteringar berodde just på
detta - det punkterades friskt även i de övriga klasserna och inte
mindre än 40 procent av startfältet tvingads kasta in handsken.
Det var faktiskt bara 60 ekipage som fullföljde - men av dem var faktiskt
inte mindre än 25 procent Volvo Original-förare.
Resultat Deltävling 3, Volvo Original Nordic West Euro Cup (Rallye Sulinger
Land, Tyskland):
1) Anders Svensson/Peo Telehagen, Sverige, Volvo 940, 1.26.04,8, 2) Magnus
Johansson/Jonas Bergman, Sverige, 940, 1.27.59,2, 3) Eric Vrena Johansson/Per
Johansson, Sverige, 940, 1.28.11,1, 4) Volker Clasen/Günter Bade, Tyskland,
240, 1.29.35,4, 5) John Bosscha/Henk Bosscha, Holland, 240, 1.29,49,0, 6)
Andreas Leue/Helmut Pieschowski, Tyskland, 740, 1.30.03,5, 7) Sigi Mayr/Jan
Knöbel, Tyskland, 740, 1.30.39,0, 8) Roy Achterbosch/Sander Grundel,
Holland, 740, 1.30.50, 6, 9) Jürg Steffensmaier/Jeanette Ziehmann, Tyskland,
240, 1.30.59,9, 10) Holger Knöbel/Stefanie Fritzenmaier, Tyskland, 740,
1.31.31,5, 11) Mikael Andersson/Erica Svensson, Sverige, 940, 1.33.29,7, 12)
Johan Johansson/Mikael Johansson, Sverige, 740, 1.33.32,3, 13) Anja C. Frese/Mathias
Lewandowski, Tyskland, 240, 1.36.59,0, 14) Emil Tigerberg/Marin Andersson,
Sverige, 940, 1.38.29,4, 15) Ramon Sanders/Jereon Willems, Holland, 740, 1.47.24,3.
Ställningen Topp 10 efter 3 deltävlingar:
1) Holger Knöbel, 74 p, 2) Eric Vrena Johansson, 69, 3) Niklas Lundberg/Åke
Lundberg, Sverige, 740, 62, 4) Anders Svensson, 52, 5) Mikael Andersson, 39,
6) Emil Tigerberg, 38, 7) Ramon Sanders, 33, 8) John Bosscha, 27, 9) Dick
Bleumink/Harco Paans, Holland, 940, 25. 10) Jacco Waalewiijn/Clifton van Halderen,
Holland, 940, och Thomas Steinmayer/Herbert Wagner, 740, Österrike, 740
vardera 23.