Vad skulle det krävas för att Formel E skulle nå Formel 1:s
målgrupp?
Formula E tar motorsportvärlden med storm och firar 10 årsjubileum
nästa år. Den nystartade bilsporten har enbart eldrivna racingbilarna
och unika körregler som skiljer sig från resten av racingvärlden.
I denna artikel tittar vi närmare på vad Formula E är och hur
sporten kan nå Formula 1:s målgrupp.
Formula E En nystartad bilsport
Formula E körs av eldrivna formelbilar, vilket innefattar den bilklass
som är en ensitsig tävlingsbil där karossen inte täcker
bilens hjul. Formula E är medlem i det Internationella Bilssportsförbundet
(FIA) och startades redan år 2012 men hade sitt första race 2014.
Det sägs vara den franska presidenten Jean Todt som låg bakom satsningen
med anledning av att bilsporten behöver bli mer miljömedveten.
Formula E är fortfarande långt efter Formula 1 i åskådare
och allmänintresse. Formula 1 är fortfarande världens största
bilsport och är ett gigantiskt intresse för bettingsidorna som erbjuder
ett flertal olika varianter att spela på bilsporten. Väletablerade
bettingsidor som Mr
Green Motorsport & betting erbjuder spel på vinnare i varje heat
och totalställning efter året som gått. Detta intresse har
inte Formula E som fortfarande försöker fånga intresset från
allmänheten.
Formula E En unik bilsport
Det finns många skillnader mellan Formula E och
Formula 1. För det första är då Formula E totalt eldriven
men det ett flertal andra skillnader mellan sporterna. En tävlingshelg
i Formula E kallas ePrix och avgörs under en och samma dag. Alla bilar
körs med likadan bilkaross, eldriven motor och samma förutsättningar.
För att underlätta omkörningar finns det två olika sätt
att boosta sin Formula E-racingbil:
Attack Mode Detta innebär att en förare blir tilldelad ytterligare
25-35 kW om föraren väljer att köra över en "attack-mode-linje"
som finns inritad i banan. Denna linje finns ofta i ytterspåret i en kurva
och en förare kan spara sin boost till ett senare läge vid exempelvis
en omkörning. Attack Mode introducerade efter det femte året av sporten.
Attack Charge Detta attackläge infördes för något år
sedan och innebär att alla förare måste stanna i depån
under 30 sekunder för
att ladda bilen vilket i sin tur ger bilen två attack modes.
Ytterligare skillnader mellan Formula E och Formula 1
Förutom det uppenbara mellan bilsporterna finns det även många
andra skillnader mellan dessa formelsporter:
En Formula E-bil gör 1-100 km/h på 2.8 sekunder medan Formula 1-bil
gör 1-100km/h kör sträckan något snabbare på 2.6
km/h. Maxhastigheten är högre för en F1-bil och som kommer upp
i hissnande 300 km/h, 20 km snabbare än en FE-bil.
Körbanan är annorlunda mellan de båda sporterna. F1-banor
är ofta långa och breda och en tävling tar cirka 2 timmar att
genomföra. FE-banor är mer kompakta och körs ofta i stadsmiljöer.
Ett race i Formula E tar ungefär 45minuter till 1 timme att genomföra.
Kostnaden för att delta i F1 är hundra miljontalskronor medan FE
är betydligt billigare där dessutom alla kör samma typ av bil.
Expertisen i F1 är betydligt högre med några av världens
absolut bästa förare. FE är en betydligt nyare sport med yngre
och mindre erfarna förare. Detta innebär att lönerna är
mycket lägre i FE också
jämfört med F1.
Sammanfattning
Man kan konstatera att FE är en nystartad bilsport som har långt
kvar innan man kan tävla mot F1 om åskådare och intresse. Däremot
har FE valt att satsa på ett annorlunda upplägg med olika "körlägen"
som attack-mode eller attack-charge. Denna annorlunda satsning kan innebära
att sporten kan locka till sig bilintresserade eftersom dessa lägen ofta
leder till fler omkörningar och mer action för åskådaren.
Formula E firar 10 år nästa säsong och det blir spännande
att följa bilsportens framtid och om man lyckas närma sig Formula
1.