BILINFO 2007 
 Pressbrev från 
biltillverkarna
  
  
  
 | Motorsport 
i Värmland får in en hel del pressmeddelanden från olika biltillverkare. 
Jag har förut inte brytt mig om att länka upp dem, men provar och ser 
om det finns intresse hos er att läsa. 
 Hör jättegärna 
av er om ni tycker, tycker INTE om det!
 maria@motorsportivarmland.nu 
eller tyck till i Gästboken>>
 | 
 
  
  09-11-30 VW 
    Amarok i Dakar-rallyt
     Volkswagens nya pickup i världens tuffaste rally
     35 VW Amarok blir officiella tjänstebilar i Dakar-rallyt
    
    Amarok är en tuff, robust och uthållig pickup som tacklar utan 
    problem alla typer av vägar oavsett hur besvärliga de är  
    även när de är så dåliga att de inte längre 
    kan betecknas som vägar  och den första januari 2010 är 
    det upp till bevis för nya VW Amarok.
    
    Då startar världens tuffaste rally med Volkswagen Commercial Vehicles 
    (VW Transportbilar) som officiell leverantör av rallyarrangörernas 
    tjänstebilar, som utgörs av 35 fyrhjulsdrivna Amarok 
     och eftersom dessa ofta måste köra samma sträckor som 
    tävlingsbilarna blir det ett tufft elddop för Volkswagens nya pickup.
    
    20 av bilarna används som arrangörernas supportbilar och ytterligare 
    15 tjänstgör som press- och allt-i-allo-bilar.
    
    Volkswagen ställer inte bara upp med tjänstebilar utan 
    också i själva rallyt, med fyra Race Touareg, och raceteamet har 
    fyra Amarok och fyra Multivan Panamericana som servicebilar.
    - Vi är mycket nöjda med att ha Amarok som servicebilar eftersom 
    Dakar-rallyt ställer extremt hårda krav på tillförlitlighet 
    och uthållighet på underhållsfordonen likaväl som på 
    tävlingsbilarna, säger Volkswagens motorsportchef Kris Nissen.
    
    Stephan Schaller, VD för Volkswagen Commercial Vehicles tillägger, 
    Dakar-rallyt är ett av de sista stora äventyren och ett givet 
    tillfälle för Amarok att visa att den är gjord av det rätta 
    virket. Att Amarok dessutom byggs i Argentina och att Sydamerika är en 
    av de viktigaste marknaderna för vår nya pickup gör det ännu 
    mer angeläget för oss att ställa upp både för och 
    i det här rallyt.
    
    Snabbfakta Dakar-rallyt
    Det berömda/ökända Paris-Dakar-rallyt kördes från 
    Europa genom delar av Afrika från 1978 till 2007. Det ställdes 
    in 2008 på grund av terrorhot i Afrika och flyttades till Sydamerika 
    2009. Med start och mål den 1/1 respektive den 17/1 i Buenos Aires körs 
    rallyt över 900 mil i Argentina och Chile  men kallas fortfarande 
    för Dakar-rallyt. Arrangörer är A.S.O, Amaury Sport Organisation. 
    Se även 
http://www.dakar.com 
   
  
  07-09-26 Nya 
    Ford Mondeo får toppresultat i Euro NCAP
    Göteborg, 26 september 2007  Nya Ford Mondeo får 5 stjärnor 
    för skydd av vuxna i Euro NCAPs säkerhetstest som offentliggjordes 
    idag. Mondeos resultat finns bland de 10 bästa som någonsin uppnåtts 
    i det oberoende och mycket respekterade Euro NCAP-testet.
    
    Focus, Galaxy och S-MAX finns sedan tidigare på Euro NCAPs lista över 
    de 10 säkraste bilmodellerna. Detta bekräftar Ford Europas position 
    som biltillverkaren med flest bilar på den här listan  när 
    det gäller skydd av vuxna.
    
    Mondeo har fått 35 poäng för skydd av vuxna, vilket ger den 
    5 stjärnor, det högsta antal som Euro NCAP kan tilldela en bil. 
    Mondeo har även fått 4 stjärnor för skydd av barn och 
    2 stjärnor för fotgängarskydd.
     5 stjärnor från Euro NCAP till nya Ford Mondeo är ytterligare 
    en bekräftelse på styrkan hos Ford Intelligent Protection System, 
    säger Gisbert Gaeb, chef för säkerhetsarbetet hos Ford Europa. 
     Det visar att arbetet vi lägger ned på säkerheten i 
    Fords bilar ger resultat där det betyder som mest i en familjebil som 
    Mondeo, med omfattande skydd både av vuxna och barn.
    
    Kompromisslös approach
    Den kompromisslösa säkerhetsapproachen börjar med en robust 
    kaross som skyddar personerna i bilen vid en kollision. Till detta kan läggas 
    ett stort antal aktiva säkerhetsfunktioner som hjälper föraren 
    att undvika olyckor, samt passiva säkerhetsfunktioner som reducerar verkan 
    av en kollision till ett minimum.
    
    I nya Ford Mondeo är basen en ultrastyv karosstruktur som reducerar deformationen 
    av säkerhetscellen som omger kupén. Nya Mondeo har också 
    en knäkrockkudde på förarplatsen som är en del av Intelligent 
    Protection System som nu omfattar hela sju krockkuddar.
    
    Euro NCAP grundades 1997 och ger konsumenterna oberoende bedömningar 
    av säkerhetsegenskaperna hos några av de mest sålda bilmodellerna 
    i Europa. Genom sina mycket krävande kollisionstester vill Euro NCAP 
    fungera som en katalysator som uppmuntrar betydande säkerhetsförbättringar 
    på nykonstruerade bilar. Euro NCAP stöds av fem europeiska regeringar, 
    av EU-kommissionen och av konsumentorganisationer i alla länder inom 
    EU.
 
    
   
  
   07-08-24 Ford 
    Verve concept - en Fingervisning om Fords framtida designvisioner för 
    småbilar
    Ford Verve Concept  en djärv och färgstark konceptbil som 
    kommer att presenteras på 2007 års bilsalong i Frankfurt  
    ger en första fingervisning om Fords framtida designvision för småbilar.
    
    Ford Verve Concept är det första konkreta uttrycket för utformningen 
    av en helt ny småbil från Ford. Tidigare i år meddelades 
    att den europeiska avdelningen av företagets globala produktutvecklingsgrupp 
    ansvarar för design och konstruktion i arbetet med att ta fram en ny 
    småbilsportfölj för de viktigaste världsmarknaderna. 
    Ford Verve Concept är det första av tre konceptfordon som kommer 
    att lanseras i de största regionerna  Europa, Asien och Nordamerika.
    - Ford Verve Concept presenteras här i Frankfurt som en skräddarsydd 
    konceptbil som ska skapa reaktioner samtidigt som våra produktionsplaner 
    tar form, säger John Fleming, koncernchef och VD för Ford 
    Europa. Vårt designteam hade ett brett perspektiv på hur 
    våra framtida småbilar skulle kunna se ut. Detta uppseendeväckande 
    koncept var ett resultat av det här arbetet. Om vi får den reaktion 
    vi förväntar oss är jag säker på att teamet kommer 
    att ta med olika komponenter från denna avancerade designvision i vår 
    slutgiltiga produktionsdesign. På så sätt blir nästa 
    generations småbilar från Ford utan tvekan mycket spännande.
    - Ford Verve Concept är helt klart vårt mest expressiva formspråk 
    hittills, säger Martin Smith, designchef för Ford Europa. 
    Det är djärvt, för att inte säga radikalt, och visar 
    de dynamiska möjligheterna när det gäller att använda 
    Fords kinetic design-filosofi i en småbil som är en chic, modern 
    och individualistisk manifestation för en sofistikerad, modemedveten 
    generation.
    
    Ford Verve Concept har en finish i mättade färger och distinkta 
    material som hämtat inspiration från mode- och kosmetikabranschen. 
    Det har skapats av ett designerteam från Fords studior i Dunton i England 
    och i Köln i Tyskland.
    
    Ett djärvt uttryck
    Ford Verve Concept bygger vidare på framgångarna med kinetic design 
    hos Fords senaste konceptbilar Iosis och Iosis X och lyxbilskänslan hos 
    modeller som nya Ford Mondeo. Konceptet är en djärv vision av hur 
    en småbil kan se ut.
    
    Martin Smith använder uttryck som precisionsformad, följsam 
    kraftfullhet och spänstig sportighet för att beskriva 
    de fylliga ytorna hos karossformen, som kompletteras med en slank taklinje 
    och en struktur utan B-stolpar som ger en elegant, coupé-liknande känsla.
    
    Färgen  en djup magentaröd inkapslad i en färgad klarlack 
    som ger en ännu djupare lyster  är ett vågat sätt 
    att uttrycka individualitet och exklusivitet.
    - Vi ville visa upp en fräck vision om hur Fords småbilar 
    kan se ut i framtiden, säger Stefan Lamm, chefdesigner exteriör 
    design, Ford Europa. Ford Verve Concept symboliserar vår ambition 
    att vara ledande när det gäller design av småbilar och att 
    skapa individuella bilar för individuella kunder, på samma sätt 
    som vi har gjort med S-MAX och nya Mondeo.
    
    Designteamet och Chris Hamilton, ansvarig för exteriör design, fick 
    stor frihet att skapa konceptet och utgick från den praktiska verkligheten 
    i sitt arbete. Ford Verve Concept togs fram med hänsyn till vad som var 
    rimligt ur produktionssynpunkt.
    
    Stil och energi i rörelse
    Konceptbilens utseende är djärvt och sportigt, men samtidigt inbjudande 
    och intressant. Fordonets front domineras av en stor, inverterad parallelltrapetsformad 
    nedre grill och ett stort ovalt Ford-märke mitt i den kompakta öppningen 
    i den övre grillen.
    
    Den nedre grillen har starka horisontella blad som avbryts av en regelbunden 
    rad av punkt-former som i kombination skapar en visuell effekt 
    av motsvarande vertikala infällningar. Den nedre grillen och placeringen 
    av märket är de välbekanta komponenter som designteamet tänkt 
    ska förmedla Fords design-DNA i framtida produkter.
    
    Huven är dynamiskt formad  spänstig och atletisk, men inte 
    överdrivet kraftfull. Den här känslan förenas med de mer 
    framträdande strålkastarenheterna som sträcker sig bakåt 
     inspirerade av Mondeo  för att ge utseendet hos Ford Verve 
    Concept en trevlig, öppen och inbjudande känsla. De framträdande 
    strålkastarna har två projektorljuskäglor och lysdioder (LED).
    
    Sedd från sidan har konceptbilen det ändamålsenliga, framåtriktade 
    utseendet hos energi i rörelse. Profilen kännetecknas av sidofönstrets 
    form där det inte finns någon stolpe och vars övre kontur 
    återspeglar karossens kurviga övre konturlinje. Detta fortsätter 
    bakåt från den rektangulära A-stolpen till de formade, halvhögt 
    monterade LED-baklyktorna  som i sig är formade för att bli 
    en del av fylligheten hos karossformen  och bilens integrerade bakspoiler. 
    De här komponenterna bildar en sammanhängande helhet och lyfter 
    fram fordonets panoramaglastak.
    
    En midjelinje på karossens sida bidrar till den dramatiska blandningen 
    av former som skapar en känsla av kontrollerad spänning. Hjulhusen 
    förmedlar också spänning och kraftfullhet  ett annat 
    kännetecken hos kinetic design.
    
    På baksidan är den nedre diffusern med integrerat avgasrör 
    i mitten centrala komponenter i en sammanhängande design som också 
    innefattar den inkapslade bakre stötfångaren och designtillbehör 
    som detaljer i borstat aluminium på dimljusens nedre kanter. Den nedre 
    diffusern är gjord i mörk krom, vilket utgör en dämpad 
    kontrast till karossens djupa magentafärg och skapar ett kontrollerat 
    uttryck av spänning och förväntan.
    
    Konstruktionen med 18-tums, 12-ekrade, tvådelade aluminiumfälgar 
    bidrar till bilens dramatiska utseende. Hjulens konstruktion är lätt 
    och luftig, med en känsla av djup och tre dimensioner som 
    gör att ögat söker sig till ekrarnas bas. Ford Verve Concepts 
    lågprofildäck har en rand på sidan som kompletterar karossens 
    mättade färg.
    
    Bland övriga detaljer på fordonet  som påminner om 
    hur noggrant utvalda accessoarer kan komplettera modekläder  finns 
    en diskret kromlist på dörrhandtagen och en liknande användning 
    av borstat aluminium på den nedre grillens infattning, den bakre nummerplåtens 
    infattning och på de främre dimljusens nedre kant.
    
    Tillsammans signalerar detta på ett diskret sätt att bilen har 
    mer lyxbilskänsla än som normalt finns hos småbilar.
    - Med en småbil  exempelvis en bil i B-segmentet i kontrast 
    mot en större bil  tror vi att vi kan lyfta fram, eller förstärka, 
    viktiga komponenter i formspråket kinetic design, säger Lamm. 
    Det är inte bara en fråga om att klippa-och-klistra 
    från ett fordonssegment och överföra det till ett annat segment, 
    utan handlar istället om hur filosofin ska tolkas för varje enskild 
    bil. Det kan man tydligt se när man jämför det större 
    iosis-konceptet, Iosis X crossover och det nya projektet.
    
    Utforska kinetic design på insidan
    Ford Verve Concept är lika dramatiskt på insidan som i exteriören. 
    De djärvt formade ytorna och den modiga användningen av mättade 
    färger och oemotståndliga material ger bilen en lekfull känsla 
    av elegans och mode. Här visas också ny teknik upp som i framtiden 
    kan komma att användas i produktionen.
    
    När Fords designers utforskade hur en kommande småbil från 
    Ford skulle kunna se ut kunde de använda sig av det breda mandat de fått 
    och tillämpa grunderna för kinetic design på interiören 
    på det nya konceptet. Därför är Ford Verve Concept ett 
    avsteg från traditionen, framför allt när det gäller 
    instrumentpanelens utformning, vars sensuella kurvor och rundade former gör 
    att en vanlig konstruktion med en rak mittkonsol framstår som oerhört 
    gammaldags.
    - Detta är ett stort framsteg när det gäller att införa 
    kinetic design i interiörens utformning, säger Niko Vidakovic, 
    chefdesigner för interiör design, Ford Europa. Den här 
    typen av visuell innovation, där formspråket i interiören 
    kopplas så tydligt till exteriören, tror vi inte att något 
    annat företag arbetar med.
    
    Den övre instrumentpanelen, som skapats av Fords interiördesigner 
    Tiago Diaz och hans chef Ernst Reim, kännetecknas av de tydliga formerna. 
    Fylliga ytor och flödande konturer hos detaljerna i interiören  
    framför allt instrumentpanelen och dörrpanelerna  är 
    en reflektion av kinetic design-komponenterna på fordonets utsida. De 
    här komponenterna skapar tillsammans en ombonad känsla för 
    fordonets passagerare och utgör en kontrast till den luftighet som panoramaglasfönstret 
    ger.
    
    Ny estetik med inspiration från mobiltelefoner
    Ford Verve Concept är designat för den generation som är uppväxt 
    med mobiltelefoner.
    Ett dominerande drag i interiören är instrumentpanelens mittkonsol. 
    Estetiskt följer den kurvorna och konturerna hos instrumentpanelens form, 
    svävar uppåt med en attraktiv bevingad effekt där den ramar 
    in ett Ford Convers+-system i färg med stor skärm som är inbyggt 
    i den övre instrumentpanelen. Ford Convers+-systemet som finns i konceptbilen 
    är den senaste generationens Human Machine Interface (HMI), som nyligen 
    introducerades i Ford Mondeo. Detta är i sig en fingervisning om vilken 
    avancerad nivå som småbilsvisionen i Ford Verve Concept ligger 
    på.
    
    Rent funktionsmässigt är det centralt att de traditionella elementen 
    hos underhållningssystemet  skärmen, reglagen och elektroniken 
     skilts åt när mittkonsolen utformats. Genom att separera 
    de här komponenterna kunde man placera reglagen och knapparna på 
    ett optimalt ergonomiskt sätt i en konstruktion som påminner om 
    logiken hos en mobiltelefon.
    
    Detta nya arbetssätt innebär att Ford Verve Concept introducerar 
    en helt ny estetik  ett nytt sätt att få form och funktion 
    att interagera med den bakomliggande tekniken. Denna unika utformning omfattar 
    även andra viktiga system, däribland reglagen för navigering 
    och biltelefon.
    
    Alla knappar och reglage har utformats med samma slags noggrannhet som är 
    utmärkande för en välkonstruerad mobiltelefon. Denna systemfilosofi 
    ger Ford Verve Concepts mittkonsol en annorlunda känsla än hos traditionella 
    växelspakar.
    - En ny generation av köpare som är uppväxta med mobil 
    elektronik skulle direkt känna sig hemma i den nya bilinteriören, 
    som överträffar de vanliga standarderna inom småbilssegmentet, 
    säger Vidakovic.
    
    Konceptbilens värme/ventilationsreglage, som lyfts fram i en rombform 
    i mittkonsolens mittpunkt, har stora rattreglage som inspirerats av de former 
    som finns i avancerade duschar av hög kvalitet.
    
    Strukturen flödar in i en mittkonsol, som erbjuder stora förvaringsutrymmen, 
    inklusive en låda för en mobiltelefon eller MP3-spelare samt ett 
    stort förvaringsutrymme för en handväska eller axelremsväska 
    i närheten av handbromsen.
    - Mittkonsolen är som ett konstgalleri i bilen, säger 
    Vidakovic. Kombinationen av den övre instrumentpanelens utformning, 
    de mättade färgerna i interiören och materialen och de smyckesliknande 
    träarbetena är mycket distinkt.
    
    De viktigaste mätarna  hastighetsmätare och varvmätare 
     är unikt inramade av kikarformade, korta tunnlar av träarbeten 
    som kompletterar mittkonsolen och utgör en kontrast mot de starka interiörfärgerna 
    på samma sätt som en modeaccessoar.
    
    Ratten i Ford Verve Concept har också formats på ett tydligt sätt. 
    Dess kollisionsskydd, format av mjukt material och infattat av träarbeten, 
    ger ett mättat, taktilt och visuellt blickfång för det ovala 
    Ford-märket. På den vänstra och högra ekern i konstruktionen 
    med tre ekrar sitter reglagen för HMI-systemet.
    
    Mättade, harmoniska färger
    Såväl instrumentpanelen som sätena är i Ford Verve Concept 
    elegant klädda i en harmonisk blandning av magentatoner. Materialen inspirerades 
    av de exklusiva tygerna och skinnmaterialen inom haute couture, enligt Ruth 
    Pauli, chefdesigner för färger och klädsel, Ford Europa.
    - Färgerna spelar en viktig roll för att skapa en känsla 
    hos våra produkter, säger Pauli. Med Ford Verve Concept 
    eftersträvar vi ett mycket exakt uttryck för en viss stil. Expressiva 
    färger i rätt harmonier och kontraster. Mjuka, men ändå 
    intensiva. Bra material, som handskläder, som är härliga att 
    ta på. De här detaljerna bidrar till att ge en lyxbilskänsla 
    i småbilssegmentet.
    
    Harmonierna och kontrasterna hos konceptet är distinkta. Den portfölj 
    av material som Pauli, färg- och klädselspecialisten Ulrike Dahm 
    och andra medlemmar av Ford Europas designteam använder inkluderar:
    · Djupt vinrött läder för den övre instrumentpanelen, 
    kontrasterad i den nedre delen av svart läder med en svagt grön 
    ton
    · Sätena är klädda i djupt vinrött läder med 
    kantband i elektrisk magenta
    
    Små detaljer i interiören  till och med kontrollspakarna 
    på rattstången  visar hur noggranna teamet varit och att 
    de har hämtat inspiration från kosmetikaförpackningar, som 
    ofta har sofistikerade detaljer som ser dyrbara ut för att på så 
    sätt öka varumärkets attraktivitet. Så små förpackningar 
    kräver att varje detalj genomförs på ett exakt sätt och 
    att uttrycket, tonen och mättnaden hos färgerna blir rätt.
    - Tillsammans skapar de här komponenterna ett tydligt utseende 
    med enhetlighet, harmoni och kvalitet som gör att Ford Verve Concept 
    blir sammanhängande, säger Pauli. Det är denna 
    enhetlighet som gör att det här konceptet lockar en modern, modemedveten 
    publik.
    
    Mäta det offentliga mottagandet i Frankfurt
    Medan produktutvecklingen för en ny generation av småbilar från 
    Ford fortsätter bakom kulisserna hoppas Ford Europa att kunna mäta 
    det offentliga mottagandet för Ford Verve Concept på bilsalongen 
    i Frankfurt.
    
    Designchefen i Europa, Martin Smith, säger att detta och andra tillfällen 
    inom den närmaste framtiden då man kan få en reaktion från 
    allmänheten kommer att vara viktiga drivkrafter för hur designriktningen 
    för Fords småbilar slutligen kommer att se ut.
    - Ford Verve Concept är ett dynamiskt första offentligt uttryck 
    för vilket tänkande som kommer att bidra till design-DNA hos nästa 
    generations produkter. Under det här utvecklingsstadiet hade vi friheten 
    att vara djärvt nyskapande, men jag har stora förhoppningar om att 
    kinetic design har realistiska möjligheter att användas i det här 
    fordonssegmentet. 
    
    07-04-25 Jättelik trofé 
    firar Ford Transits framgång 
    Med 
en 15 meter hög kopia av pristrofén firar Ford att Ford Transit har 
fått utmärkelsen International Van of the Year 2007. 
Trofén 
blir blickfånget för den nya Ford Transit-kampanjen i Europa. 
Den 
har byggts vid Fords Technical Centre i engelska Dunton, där utvecklingsteamet 
bakom Transit arbetar. 
DUNTON den 18 april 2007  Ford Europa har 
låtit göra en jättelik kopia av den åtråvärda 
pristrofén för International Van of the Year (IVOTY). Trofén 
blir blickfånget i en ny annonskampanj för Ford Transit, 2007 års 
vinnare.
Den 15 meter höga statyn byggdes vid en av testbanorna 
på Fords Technical Centre i Dunton nära London. Tre Ford Transit-bilar 
hissades upp och placerades på ställningar runt trofén.
Bilder 
av den enorma trofén kommer att användas i annonskampanjer på 
nätet och i tryck samt på stortavlor i hela Europa. Kampanjen inleds 
i mitten av april.
- Vi är väldigt stolta över utmärkelsen 
International Van of the Year 2007, och vi ville göra någonting annorlunda 
med priset, något som ingen tidigare vinnare gjort, säger John 
Fleming, koncernchef för Ford Europa. Vi tyckte det var passande att 
placera trofén i Dunton, eftersom det är där vi har Transits 
utvecklingsteam.
Imponerande konstruktion
För att bygga den 
15,24 meter höga och 10,66 meter breda trofén krävdes 7,24 km 
byggnadsställningar, 2 895 meter trävirke, 360 kvadratmeter med aluminium-laminat, 
1 500 bultar och mer än 2 000 skruvar.
- Det visade sig vara ett 
klokt beslut att låta bygga trofén på Fords egen mark i Dunton, 
både med tanke på byggtid, tid för nedmontering och kostnader. 
Vi behövde inte leta efter och hyra lämplig mark, förklarar 
Peter Fleet, direktör på Ford Europa med ansvar för försäljning, 
marknadsföring och service av transportbilar. Ett team på sexton 
specialutbildade byggnadsarbetare arbetade i tre veckor med trofén, och 
den fanns på plats vid anläggningen i Dunton i två veckor. Säkerheten 
hade högsta prioritet i projektet, och vi utförde hela tiden noggranna 
säkerhetskontroller.
- I det tema som vi använt i marknadsföringen 
av nya Transit sedan lanseringen presenteras vanliga Transit-ägare som utför 
olika arbeten utan att behöva lämna den bekväma förarhytten 
berättar Fleet. I den nya kampanjen bygger vi vidare på temat 
 vi låter tre byggnadsarbetare luta sig ut ur sina Transit-bilar när 
de arbetar med att bygga trofén.
- Transit fortsätter 
att vara Europas bästsäljande transportbil i mellanklassen. Under årets 
första månader ökade försäljningen med 12 % jämfört 
med samma tid förra året, tillägger Fleet. Våra 
kunder uppskattar designen på den nya modellen och de nya funktionerna  
och självfallet Transits överlägsna köregenskaper. International 
Van of the Year-priset bekräftar att kunderna gjorde rätt när de 
valde Transit. Vi hoppas och tror att de är lika stolta som vi är, 
fortsätter han.
Yrkesstolta engelsmän
Det viktigaste syftet 
med att bygga jättetrofén är att skapa marknadsförings-material 
för nya Transit i Europa, men givetvis har även de Fordanställda 
i Dunton fått vara med och fira framgångarna.
De anställda 
har fotograferats vid pokalen och kan ladda ner dessa bilder från nätet. 
Trofén finns också med på olika sätt i företagets 
interna kommunikation. Man har till exempel tagit fram en film som följer 
hur konstruktionen tar form, steg för steg.
-Ford Transit har skapat 
en enorm yrkesstolthet hos personalen i Dunton och trofén har hjälpt 
till att förstärka den känslan, säger Fleet. Bara 
att få se priset presenterat på ett så dramatiskt sätt 
var en starkt känslosam upplevelse för oss alla och gav verkligen vårt 
motto  Feel the difference  en stark innebörd.
 
07-04-17 
Ford Focus ST sätter nya rekord på och utanför bananPrestandabilen 
Ford Focus ST säljer i stora volymer på viktiga europeiska marknader 
Nya rekordtider på Nürburgring Nordschleife bekräftar den höga 
prestandan hos Ford Focus ST 
Populär även på bredare marknader 
världen över
Köln, 17 april 2007  Ford Focus ST har 
sålts i rekordstora volymer under dess första hela produktionsår 
och har nu bevisat sin prestanda genom att sätta ett nytt banrekord på 
Tysklands mest berömda tävlingsbana.
Prestandamodellen Focus 
ST som konstruerats av Ford TeamRS tillverkades under 2006 i 15 500 exemplar, 
en siffra som vida översteg Fords förväntningar och försäljningsmål. 
Modellen presenterades i slutet av 2005 och utgör tillsammans med Fiesta 
ST en ny generation av prestandabilar hos Ford Europa  och den slog rekord 
i försäljningsracet under 2006.
Den turboladdade Focus ST med 
225 hk har varit särskilt framgångsrik på de stora europeiska 
marknaderna. I Storbritannien såldes 6 800 och i Tyskland 2 500 Focus ST.
I 
Schweiz utgjorde de 1 100 Focus ST som såldes 29,3 procent av förra 
årets Focus-försäljning.
Focus ST har utvecklats av entusiaster 
för entusiaster, säger Jost Capito, ledare för Ford TeamRS. 
Den har blivit mycket mer populär än vad vi räknat med. Det 
visar oss att alla prestandaentusiaster uppskattar dess kombination av kraft, 
exceptionella vägegenskaper och många praktiska vardagsfunktioner.
Focus 
ST slår rekord i Nürburgring
2006 var ett framgångsrikt år 
för Ford med både fina säljresultat och en vinst i FIA World Rally 
Championship. Detta firade man genom att släppa lös Focus ST på 
Nordschleife på Tysklands berömda Nürburgring i december 2006. 
Ford TeamRS var övertygade om att Focus ST skulle kunna sätta ett nytt 
varvrekord för segmentet och bevisa sin prestanda.
Vid rekordförsöket 
på den legendariska 20,8 kilometer långa banan med 73 kurvor körde 
den erfarne tyske racerföraren Patrick Bernhard en omodifierad Focus ST, 
i det skick den kan köpas hos alla Ford-säljare. Trots vinterförhållanden 
klockades en varvtid för Patrick Bernhard på bara 8 minuter och 35 
sekunder  ett nytt segmentrekord för Focus ST.
Patrick Bernhard, 
som är välkänd för motorsportfans tack vare sina bedrifter 
inom Formel 3 och i sin Ford Focus som han tävlar med i German Touring Car 
Championship, höll en genomsnittshastighet på 145,5 km/h i sin Focus 
ST under rekordförsöket. Han kallade rekordvarvet ett teamresultat 
och menade att hela TeamRS-organisationen som skapat Focus ST skulle ta åt 
sig äran för rekordet.
Det kändes helt otroligt att klara 
det här med en serietillverkad bil som säljs till allmänheten, 
säger Patrick Bernhard.
Den här prestationen handlar om mer 
än en snabb varvtid, säger Jost Capito. Den handlar om att 
visa de välbalanserade kraftfulla egenskaper som gjort Focus ST så 
tilltalande. Många har försökt, men att vara snabbast runt Nürburgring 
Nordschleife är en bekräftelse på det noggranna arbete som TeamRS 
lagt ned på att skapa denna speciella bil.
Focus ST blir allt 
populärare
Fords försäljning av Focus ST under 2006 blev 50 
procent högre än beräknat.
Focus halvkombimodell har inte 
bara sålt bra i Europa. Den har lockat köpare över hela världen 
på så vitt skiljda marknader som Sydafrika, Australien, Japan, Taiwan 
och Mexiko.
Orderböckerna vid Ford Europas monteringsanläggning 
Saarlouis, där Focus ST tillverkas tillsammans med andra Focus-modeller, 
är välfyllda.
 
 07-03-29 
Ford S-MAX tar hem utmärkelsen "Auto 1 of Europe" 
Tysklands största biltidning, AutoBild, har tillsammans med de lokala utgåvorna 
av tidningen i 23 europeiska länder och en jury bestående av motorsportexperter 
tilldelat Ford S-MAX utmärkelsen Auto 1 of Europe. 
 F 
örutom att S-MAX utsågs till bästa bil 2007 tog denna dynamiska 
crossover med sitt karakteristiska kinetic design formspråk 
även hem förstapriset i kategorin minibussar. 
 Förstapriset 
i Auto 1 är bara det senaste i en lång rad priser som Ford S-MAX har 
vunnit. Bilen har bland annat även utsetts till Årets Bil 2007. Ford 
S-MAX har nu tagit över femton utmärkelser från nationella tidskrifter 
och individuella magasin, inklusive Autobilds Designpris 2006. 
 John Fleming, President och CEO för Ford Europa, och Bernhard Mattes, 
styrelseordförande vid Ford Werke GmbH, mottog priset av styrelseordföranden 
för tidskriftsverksamheten inom Axel Springer AG, Dr. Andreas Wiele, vid 
Auto 1-galan som hölls i Espace Sécheron i Genève. 
 
Inför slutomgången i tävlingen röstade AutoBild-läsarna 
i 24 europeiska länder på sin favoritbil. Enbart i Tyskland röstade 
mer än 210 000 av AutoBilds läsare. Totalt röstade cirka 40 miljoner 
läsare runt om i Europa på sina favoritbilar. 
 Innan vinnaren 
korades utsatte en specialjury de populäraste bilmodellerna från respektive 
land för en serie krävande tester. 
 Testerna gjordes på 
däcktillverkaren Bridgestones testanläggning i Aprilia utanför 
Rom. Den professionella juryn bestod av 24 chefredaktörer, fem biltekniker 
och racerförarna Walter Röhrl, Christina Surer, Mattias Ekström, 
Filipe Albuquerque och Paul Belmondo. I slutomgången slog Ford S-MAX kända 
konkurrenter som BMW X5, Mercedes CL, Opel Corsa, Volvo C30 och VW Eos. 
 
John Fleming hade följande kommentar till resultatet:  Det här 
är underbara nyheter och vi är mycket stolta över utmärkelsen. 
Tillsammans med de andra priser som Ford S-MAX har vunnit visar förstapriset 
i Auto 1 att detta är en bil som såväl allmänheten som branschmedierna 
omedelbart har tagit till sitt hjärta.
  För oss är detta 
ytterligare ett bevis för att vår satsning på nya, dynamiska 
produkter som talar till kundernas sinnen är en bidragande faktor till Ford 
Europas framgångar. Vi är övertygade om att helt nya Ford Mondeo 
kommer att göra att den positiva trenden håller i sig. Vi tror också 
att den kommer att väcka lika stort intresse när den lanseras i sommar, 
tillägger Fleming.
 
 07-03-26 
Ford stärker miljöprofil med avancerad reklamfilm I dag 
lanseras Fords nya reklamfilm För nästa generation på 
bred front över hela Europa. Filmen är producerad i Sverige och visar 
djurfoster från utrotningshotade arter. Syftet med den europeiska kampanjen 
är att sätta fart på övriga Europas intresse för miljön 
och miljöbilarna samt att ytterligare befästa Fords miljöprofil 
i Sverige där Ford Focus flexifuel valdes till Bästa miljöbil 
2006.
 - Reklamfilmsuppdraget gick till oss på Ford Sverige då 
vi har en stor och växande miljöbilsmarknad och dessutom är ledande 
i Europa när det gäller tillgänglighet och användning av E85 
bioetanol, säger Nils Lekeberg, marknadschef på Ford Sverige. 
 
Den kreativa idén bygger på att prata om nästa generation, och 
då inte bara människor utan också utrotningshotade djur. Tittarna 
får se vad man tror är tre djurfoster i magen på sina mammor: 
elefant, delfin och isbjörnstvillingar, vars naturliga jaktområden 
hotas av smältande isområden som följd av den globala uppvärmningen. 
I själva verket är det silikonmodeller framtagna på ett helt unikt 
sätt i kombination med datoranimeringar som gör resultatet så 
levande.
 - Genom att visa djurfoster i kampanjen vill vi på ett emotionellt 
och respektfullt sätt visa på det sköra och försvarslösa 
i den kommande generationen som vi måste ge förutsättningar för 
ett riktigt och värdigt liv, säger Nils Lekeberg. 
 Filmen visas 
på de kommersiella kanalerna i Sverige under de närmaste 3 veckorna. 
 För att se filmen i sin helhet, gå till:
 
http://www.nastageneration.nu   
 07-02-26 
Subaru lanserar ny småbil i Europa hösten 2007 Fuji 
Heavy Industries Ltd. (FHI), global tillverkare av transport- och flygrelaterade 
produkter och tillverkare av bilmärket Subaru, tillkännager idag sin 
plan att till hösten 2007 introducera en ny småbil på den europeiska 
marknaden. Den nya modellen kommer att byggas av Daihatsu Motor Co. Ltd. 
 
Som svar på den ökande efterfrågan av småbilar i Europa 
har FHI tagit fram denna nya modell. Den nya, mycket bensinsnåla modellen, 
kommer även att bidra till de mål som EU har satt upp för att 
minska CO2-utsläppen. FHIs samarbetsavtal med Daihatsu skall ytterligare 
förstärka Subarus modellprogram och är ett naturligt sätt 
att utnyttja den affärsallians som finns mellan FHI och Toyota Motor Corporation, 
vilka är majoritetsägare i Daihatsu. 
 Den nya Subarun är 
baserad på en befintlig Daihatsu-modell, men kommer att modifieras för 
att passa in i Subarus övriga modellprogram - praktisk, driftstillförlitlig 
och med en modern och sportig design. Modellen kommer att tillverkas vid Daihatsus 
huvudfabrik i Osaka, Japan, med en planerad volym på 6.000 bilar per år.
 
 
07-02-07 Subaru 
firar 35 år med 4-hjulsdrift Subaru var först i världen 
med att serieproducera 4-hjulsdrivna personbilar. När vi lanserade Subaru 
Leone 1972 var den unik på bilmarknaden. För första gången 
kunde vanliga människor köpa en 4-hjulsdriven personbil som både 
var praktisk och komfortabel. Det vill säga långt bättre än 
de primitiva terrängbilar som fram till dess hade varit det enda 4-hjulsdrivna 
alternativet. Leone blev en succé då det växande intresset för 
aktivt friluftsliv ställde stora krav på kombinationen av bilens uppförande 
på vägen och i terrängen. 
 Efter Leones segertåg 
blev Subaru Pickup nästa storsäljare, dels tack vare sin 4-hjulsdrift 
men även tack vare en osedvanlig hög driftsäkerhet. Genom åren 
gjorde åtskilliga småföretagare Pickupen till sitt självklara 
val. Pickupen med sitt öppna flak var perfekt för att enkelt kunna lasta 
och ta sig hela vägen fram. 
 1989 togs ett stort steg då den 
första Subaru Legacy-modellen presenterades. För första gången 
fick Subaru en motor på mer än 2 liter, vilket på den tiden var 
ett radikalt grepp för en japansk biltillverkare. Med Legacy började 
Subaru växa på allvar, inte minst i Sverige. Åtskilliga jägare, 
hästägare, skidåkare och båtägare insåg fördelarna 
med 4-hjulsdrift. Inte minst för dragegenskapernas skull utan även för 
väghållningen. 
 Tre år senare, 1992, var det världspremiär 
för Subaru Impreza. Redan då med en turboladdad Boxermotor och naturligtvis 
den symmetriska 4-hjulsdriften. Därmed kommer vi in på ett annat viktigt 
kapitel i historien om vår 4-hjulsdrift - Rally! 
 Satsningen på 
rally var igång redan på 80-talet, men först när engelska 
Prodrive kontrakterades i början på 90-talet kom de stora segrarna. 
Sedan 1995 har vi tagit 6 VM-titlar, både för individuella förare 
och som tillverkare. 
 Alla år i rally-VM har lärt oss enormt 
mycket om hur man bygger och utvecklar 4-hjulsdrivna bilar. Teknik som sedan lyfts 
raka vägen in i produktionen av Subarus personbilar. Bilar som håller 
sig på vägen och som håller, oavsett de yttre förutsättningarna. 
Prestanda och väghållning är otroligt viktiga egenskaper, men 
minst lika viktigt är att bilen klarar påfrestningarna. Om vi påstår 
att vi har världens kanske mest driftsäkra 4-hjulsdrift, är det 
ingen överdrift. Statistiken från Svensk Bilprovning, där Subaru 
år efter år kommer upp som ett av de mest felfria bilmärkena, 
talar sitt tydliga språk. 
 1996 växte modellprogrammet ytterligare 
när Subaru Outback lanserades. Outback var, och är, ett unikt bilkoncept. 
Kombinationen av hög markfrigång och låg tyngdpunkt skapar en 
bil som trivs både på vägen och i terrängen. Outback ger 
personbilens komfort och väghållning men är ändå kapabel 
att hanterar nästan all slags offroad-körning. 
 I slutet av 
90-talet kom nyheterna tätt och 1997 var det dags för Subaru Forester 
att se dagens ljus. Forester lockade många nya köpare till Subaru. 
Äntligen fanns det en SUV i lagom format med vettig ekonomi och 100%-ig kvalitet 
och driftstillförlitlighet. 
 2006 kliver vår Subaru B9 Tribeca 
in på banan. En fullvuxen crossover mellan kraftfull SUV och flexibel MPV. 
 2007 korkar vi upp champagnen och firar 35 fantastiska år med 4-hjulsdrift. 
I höst kommer en helt ny Impreza och i början av 2008 lanserar vi världens 
första Boxerdiesel med turbo.
 
 Ford 
Interceptor Concept - Med inspiration från Mustang  Ford 
har som mål att varje år leverera något nytt kring Mustang. 
2007 inleds direkt med goda nyheter när en av de populäraste sportbilarna 
i USA gör debut i slutet av veckan på Detroit Motor Show i form av 
en fyradörrars sedan. 
 Ford Interceptor-konceptet  baserat 
på en förlängd Mustang-plattform  är utrustat med en 
sex växlad manuell växellåda och en Ford Racing 5.0-liters V8 
Cammer-motor som utvecklar 400 hästkrafter och drivs med E-85 etanol. 
 
Modern kraft  Ford Interceptor-konceptet har samma känsla 
som Mustang, men kombinerar Built Ford Tough-attityden med den sportiga 
elegansen hos Ford-sedanfordon från 1960-talet, säger Peter Horbury, 
executive director  Design, Ford US. Det här konceptet är 
en hyllning till de bästa amerikanska sportbilarna. Om man tycker att det 
verkar bekant är det helt rätt. Det beror på att vi översatt 
formspråket hos förra årets pickupkoncept F-250 Super Chief till 
en personbil. 
 När det gäller den exteriöra designen 
har Ford Interceptor-konceptet stora, ibland nästan råa, ytor och sektioner 
och de traditionella proportioner som bakhjulsdriften ger och som inkluderar ett 
kort överhäng framtill, förlängda proportioner vertikalt, 
låg kupé och högre beltline. 
 Motorns kapacitet tilltalar 
också dem som främst är intresserade av prestanda. Kraften finns 
under den utanpåliggande motorhuven, i ett mycket noggrant konstruerat motorutrymme. 
 Man märker att det här är en Ford genom de välbekanta 
designgreppen, bland annat den horisontella grillen med tre inlägg som är 
inbyggd i stötfångarbalken, och de superellipsformer  squircles 
 som finns på insidan och utsidan. 
 I interiören finns 
exempelvis squircles med Titan Metal-färgade infällningar 
som lyfter fram instrumentpanelen, dörrsidorna, mittkonsolen, golvet och 
de fyra stolarna i Ford Interceptor-konceptet. 
 Det låga baksätet 
klätt i tjockt svart läder med synliga sömmar och stickning i avvikande 
färg innebär ett nytänkande inom stoldesign i sportbilar, liksom 
genomtänkta detaljer som nackstöd som sänks ned från taket. 
 Den minimalistiska interiören i konceptet är slimmad och förarens 
uppmärksamhet riktas mot hastighetsmätaren och färdskrivaren, vars 
visare utgår från mitten och rör sig mot varandra. 
 Kontrollpanelen 
för ljudanläggningen och reglagen för klimatanläggningen är 
dolda, men kan snabbt fällas fram. Växelspaken är synlig och det 
är bara att lägga i någon av de sex växlarna. 
 I 
Interceptor-konceptet ger Fords patenterade fyrpunktsbälten med bälte-och-hängslen-konstruktion 
på alla fyra stolarna ökad säkerhet. Ford visar här upp ett 
säkerhetsbälte som kan komma att användas för nästa generation 
och som är bekvämare och enklare att använda än traditionella 
trepunktsbälten. Dessutom finns det uppblåsbara bälten i baksätet. 
 
Legendariska prestanda  Interceptor-konceptets 5.0-liters V8 Cammer-motor 
är en uppgraderad variant av den 4.6-liters motor som finns under huven på 
den aktuella versionen av Mustang GT. Den modulära Cammer-motorn används 
i Ford Racings FR500C-racingbil, som tagit bilen till toppen i Grand Am Cupens 
GS-klass, med 5 segrar på vägen i Drivers, Manufacturers and 
Team Championships under den första tävlingssäsongen. 
 Snabbfakta Ford Interceptor-konceptet 
 Drivlina 
 5.0-liters Cammer 
V8 
 Mått 
 Total längd .............................................. 
504 cm 
 Hjulbas .................................................... 302 cm 
 Total bredd ............................................. 191 cm 
 Total 
höjd vid tomvikt ............................ 137 cm 
 Spårvidd 
 Fram ....................................................... 166 cm 
 
Bak ......................................................... 169 cm 
 Hjulupphängning 
 Fram ...................... Individuell upphängning med dubbla v-länkar 
 Bak .................................. Individuell multi-link 
 Effektiv 
takhöjd 
 Fram .......................................................... 
94 cm 
 Andra raden ............................................... 90 cm 
 
Benutrymme 
 Fram .......................................................... 
106 cm 
 Andra raden ............................................... 89 cm 
 De här uppgifterna är preliminära och kan ändras.