Gå med här och du stödjer MiV!


Rapport från Spanien

Blå rubrik = wrc
Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Se tidsschema Rally Japan



07-10-28 Favoritfall i Japan - Titelkandidaterna utan poäng
Mikko Hirvonen vann det japanska VM-rallyt. Titelkandidaterna Marcus Grönholm och Sébastien Loeb kammade noll.
Med två deltävlingar kvar i årets mästerskap ökar spänningen i toppen på VM-tabellen.

VM-ledande Marcus Grönholm försvann ur tävlingen redan på den första etappen. Finländaren körde på en stubbe och tvingades bryta.
I det läget hade Sébastien Loeb en jättechans att överta ledningen i mästerskapet med två deltävlingar kvar att köra. Då åkte fransmannen av vägen i sin Citroën C4 och ödelade alla sina chanser till poäng.
Manfallet var stort i Japan. Förutom Grönholm och Loeb tvingades även Chris Atkinson bryta. Andra toppförare, såsom Petter Solberg, Jari-Matti Latvala och Xavier Pons, hamnade långt ner i resultatlistan.
Spanjoren Dani Sordo var tvåa efter Hirvonen medan Henning Solberg slutade på tredje plats. Segern var Hirvonens andra i karriären. Tidigare i år vann han det norska VM-rallyt.
– Det här var verkligen ett annorlunda och svårt rally, sa den 27-åriga finländaren och syftade bland annat på de yttre förhållandena – dimma, is och regn.
Marcus Grönholm var givetvis nöjd över att han lyckades behålla sin fyrapoängsledning i VM-tabellens topp. Sébastien Loeb var inte lika belåten med utgången av tävlingen.
I Grupp N-klassen blev det äntligen poäng för Patrik Flodin. Subaru-föraren slutade på sjätte plats sedan han bland annat kört av i ledning på den första etappen och tappat 12 minuter på täten.

Resultat, Rally-VM Japan 26-28 oktober
WRC:
1) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 3.23.56,6
2) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 37,4 sek
3) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, + 4.33,7 min
4) Matthew Wilson, Storbritannien, Ford Focus, + 6.37,9
5) Luis Peres Companc, Argentina, Ford Focus, + 6.40,4
6) Manfred Stohl, Österrike, Citroën Xsara, + 7.04,3
7) Federico Villagra, Argentina, Ford Focus, + 11.15,3
8) Katsuhiko Taguchi, Japan, Mitsubishi Lancer (Grp. N), + 10.40,1

Förar-VM efter 14 av 16 delt:
1) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 104 poäng
2) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 100
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 84
4) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, 53
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 38
6) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 34

Märkes-VM:
1) BP-Ford, 189 poäng
2) Citroën Total, 155
3) Subaru, 73
4) Stobart VK M-Sport Ford, 71
5) OMV Kronos Citroën, 43
6) Munchi´s Ford, 14

Grupp N:
1) Gabriel Pozzo, Argentina, Mitsubishi, 3.44.234,6
2) Leszek Kuzaj, Polen, Subaru, + 2.40,1
3) Takum Kamada, Japan, Subaru + 2.48,4
4) Evgeniy Vertunov, Ryssland, Subaru, + 4.51,1
5) Mark Higgins, Storbritannien, Mitsubishi, + 5.32,7
6) Patrik Flodin, Sverige, Subaru, + 12.49,0
7) Juho Hännien, Finland, Mitsubishi, + 17.21,8
8) Yoshio Ikemachi, Japan, Subaru, + 17.58,1

Grupp N-VM efter 6 av 8 delt:
1) Toshihiro Arai, Japan, Subaru, 39 poäng
2) Gabriel Pozzo, Argentina, Mitsubishi, 22
3) Mark Higgins, Storbritannien, Mitsubishi, 19

www.swedishrally.com
07-10-28 Tvåan i det japanska VM-rallyt diskad - Flodin slutade sexa
Efter målgång diskvalificerades tvåan i GrN-VM, där svensken Patrik Flodin startade. Man konstaterade att Armindo Araujo hade modifierat karossen och därmed diskvalificeras han och blir utan poäng i VM-Rallyt i Japan.

Patrik och och co-drivern Maria Andersson klättrar därmed upp en placering och slutar sexa.
konstaterades det att Armindo Araujo i GrN-VM, där svensken Patrik Flodin startade hade felaktigt modifierad kaross.

Slutställning Japan
1 Gabriel Pozzo (RA) 3:45:30,6
2. Leszek Kuzaj (PL) 3:48:39,0 +2:40,1
3. Takum Kamada (J) 3:48:39,0 +2:48,4
4. Evgeniy Vertunov (Rus) 3:50:41,7 +4:51,1
5. Mark Higgins 3:51:23,3 +5:32,7
6. Patrik Flodin 4:03:12,4 +12:49,0

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt sträcka för sträcka

07-10-28 SS27 GrN; Flodin slutade sjua efter lite krångel...
Rallyt i Japan bjöd på både tur och otur för Patrik Flodin och hans co-drivers del. Inledningsvis höll de upp ett högt tempo och kammade hem tre sträcksegrar och la sig i ledning i klassen. En ledning de behöll ända in på den sjätte sträckan.

På SS6 åkte de av vägen och hamnade i ett dike med en höjdskillnad på ca en och en halv meter. Patrik försökte backa och ta fart för att ta sig upp igen, men blev hängande på underredet med alla fyra hjulen i luften. Och där satt bilen fast. Japan tillåter inte publik på sträckorna, vilket gjorde att det såg mörkt ut. Dessutom stod bilen ut med halva fronten på vägen, vilket gjorde det rätt farlig. Mellan försöken att få bilen ner i diket igen, var de tvungna att vinka ner de kommande ekipagen.

Men, ibland ska man ha tur, även i oturliga situationer. En TV-kameraman fanns på plats och efter att ha filmat avåkningen tog han sig på plats och hjälpte ekipaget med bilen (det blev ju ändå ingen fart på bilarna när Subarun stod halvägs ut i vägen...). Efter tredje försökte tog de sig upp på vägen igen och kunde med 12 minuters fördröjning ta sig imål på sträckan. Dessutom fick de 40 sekunder i strafftid för sen ankomst till tidskontrollen.

Inför lördagens sträckor låg de på en sextondeplats. Lördagens sträckor var extremt svårkörda och bjöd dessutom på regn. De strävade på i ett högt, men säkert tempo, men tappade på SS14 över 40 sekunder.
- "Vi fick in fullt med löv i luftfiltret" sa Patrik "och utan luft, ingen power".

Deras höga och jämna tempo, där de inte tog några risker gjorde att de efter lördagens sträckor låg på en åttondeplats.

Rallyt avslutades idag med sju specialsträckor som alla utom den sista var riktigt svårkörda. Patrik och Maria höll upp ett högre tempo idag och var som sämst fyra. Men på den näst sista sträckan, som var 22,19 km lång var oturen där igen. Då fick de en punktering och tappade 1:40,6 sekunder.
- "Det har varit ett mycket svårkört rally. Inledningsvis gick det riktigt bra, men i och med avåkningen tappade jag lite av luften. Men idag tycker jag det har gått riktigt bra igen" säger Patrik och fortsätter:
- "Givetvis är vi inte nöjda, sjua och 12 minuter är inget man strävar efter när man far iväg på ett rally. Men vi får vara nöjda med att vi kom imål och det har gett jättemycket erfarenhet."

Att det är svårkört, förstår man när man tänker på att Grönholm bröt under fredagen och den annars så säkra Loeb bröt både idag och igår.

Nästa rally för Patrik och Marias del blir Rally Irland, 16-18 november. Även det ingår i GrN-VM.

GrN Rally-VM Japan
1 Gabriel Pozzo (RA) 3:44:23.6
2. Armindo Araujo (P) 3:46:44.4 +2:20,8
3. Leszek Kuzaj (PL) 3:46:53.1 +2:29,5
2. Takum Kamada (J) 3:46:59.3 +2:35,7
5. Evgeniy Vertunov (Rus) 3:49:12.2 +4:48,6
-
7. Patrik Flodin 3:57:12.8 +12:49,1

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt sträcka för sträcka

07-10-28 SS27; Hirvonen räddade Grönholm - Vann rally Japan
Hirvonens helg jagade av Loeb två gånger och därmed är det samma ställning inför det här rallyt som innan.

Villagra vann superspecialen, 0,2 sekunder före Petter och 0,5 sekunder före en mycket nöjd Henning som slutar trea!

Villagra var strålande nöjd med sin sjundeplats. Manfred Stohl var mindre nöjd, han slutar sexa efter ett mycket problemfyllt rally.

- "Det var så svårt. Jag skulle försöka hjälpa Marcus och hålla Loeb på avstånd. Nu är Marcus skylldig mig en öl" skrattar Hirvonen.

SS27 top 5
1. Mikko Hirvonen, Fin, 3:23:57,6
2. Daniel Sordo, E, 3:24:35,0 +37,4
3. Henning Solberg, 3:28:31,3 +4:33,7
4. Matthew Wilson, 3:30:35,5 +6:37,9
5. Luis Perez Companc, 3:30:38,0 +6:40,4
-
17. Petter Solberg, N, 3:50:25,8 +26:28,2

07-10-28 SS26; Hirvonen mot seger i Japan - Loeb av vägen igen
När en sträcka återstår av det Japanska VM-rallyt leder Hirvonen med 39,9 sekunder.

Loeb startade om idag och vann nattens inledande sträcka, SS21. Han var 0,9 sekunder före Hirvonen och 2,2 sekunder före Petter.

SS22 Vann Sordo och han var 2,7 sekunder före Hirvonen och 3,3 sekunder före Loeb.
SS23 Loeb var åter snabbast och slog Hirvonen med 4,2 sekunder och Sordo med 15,7.
SS24 Loeb tar tredje sträcksegern för dagen, 1,2 sekunder före Latvala som också startade om. Trea blev Petter, 5,1 sekund efter.
SS25 Tog Loeb hem segern igen och var då 4,0 sekund före Sordo och 7,4 före Hirvonen.
SS26 Loeb var av vägen igen och tappade nästan 13 minuter. Vann sträckan Sordo 3,5 sekunder före Latvala och 6,9 före Hirvonen.

En 1,35 km lång superspecial återstår och Loeb har inte kommit till start där. Han tog sig i mål, men är kvar på servicen.

SS26 top 5
1. Mikko Hirvonen, Fin, 3:22:30.9
2. Daniel Sordo, E, 3:23:10.8 +39.9
3. Henning Solberg, 3:27:07.2 +4:36.
4. Matthew Wilson, 3:29:10.2 +6:39.3
5. Luis Perez Companc, 3:29:12.3 +6:41.4
-
17. Petter Solberg, N, 3:49:02.0 +26:31.1
07-10-27 SS20; Hirvonen i topp inför morgondagen
Hirvonen ligger kvar i ledning efter dagens körda sträckor. Dagen avslutades med en superspecial som kördes två gånger.

SS18 top 5
1. Mikko Hirvonen, Fin, 2:23:41.9
2. Daniel Sordo, E, 2:24:21.8 +39.9
3. Henning Solberg, 2:25:34.4 +1:52.5
4. Luis Perez Companc , 2:28:45.8 +5:03.9
5. Mattew Wilson, 2:31:56.2 +5:27.3
-
. Petter Solberg, N, 2:49:11.9 +25:30.0
07-10-27 SS18; Petter igen!
SS18 var det åter Petter som var snabbast, om än knappt. Han var 0,1 sekund före Hirvonen och 1,9 sekunder före Henning. Två vändor på superspecialen som även avslutade gårdagens rally återstår.

Villagra vann båda och var på SS19 0,9 sekunder före Sordo och 1,3 före Petter. På SS20 var han 1,0 sekund före Sordo och den andra Solbergsbrodern, Henning. De fick nämligen samma tid.

I morgon körs sju avgörande sträckor med start starx efter tolv i natt svensk tid.

SS18 top 5
1. Mikko Hirvonen, Fin, 2:26:28.7
2. Daniel Sordo, E, 2:27:07.1 +38.4
3. Henning Solberg, 2:28:20.7 +1:52.0
4. Luis Perez Companc , 2:31:34.5 +5:05.8
5. Mattew Wilson, 2:31:56.2 +5:27.3
-
26. Petter Solberg, N, 2:51:58.7 +25:30.0
07-10-27 SS17; Sordo vann sträckan
Det var Dani Sordo som var snabbast på den sjuttonde sträckan. Han var 0,8 sekunder före Petter och 11,7 sekunder före Hirvonen.

Hirvonen är nöjd med rally och säger att det går bra. Även Henning är nöjd, men säger att nu ska han köra sakta. Han är nämligen rädd om sin tredjeplats!

SS17 top 5
1. Mikko Hirvonen, Fin, 2:20:59.4
2. Daniel Sordo, 2:21:34.7 +35.3
3. Henning Solberg, N, 8 2:22:50.1 +1:50.7
4. Luis Perez Companc , 2:25:56.8 +4:57.4
5. Mattew Wilson, 2:26:19.6 +5:20.0
-
. Petter Solberg, N, 2:46:29.5 +25:30.1

07-10-27 SS16; Petter tar tredje raka sträcksegern
Petter vinner tredje raka sträckan i det mycket svårkörda Japanska rallyt. Han var 12,2 sekunder före Sordo och 16,3 före Hirvonen.

SS16 top 5
1. Mikko Hirvonen, Fin, 2:08:30.2
2. Daniel Sordo, 2:09:17.2
3. Henning Solberg, N, 2:10:09.8 +1:39.6
4. Luis Perez Companc , 2:13:17.9 +4:47.7
5. Mattew Wilson, 2:13:36.6 +5:06.2
-
26. Petter Solberg, N, 2:34:11.2 +25:41.0
07-10-27 Efter SS15; Loeb brutit
Grönholm startade som bekant tyvärr inte om och Loeb blev kvar på SS13.

SS11 kammade Loeb hem sin första sträckseger i årets rally. Han var 0,1 sekund före Hirvonen och Petter som hade samma tid.
SS12 Vann Hirvonen och var 0,4 sekunder före Loeb och 12,6 före Sordo.
SS13 var det Sordo som var kvickast. Han var 3,9 sekunder före Henning som gjorde en kanonkörning. Trea blev Hirvonen. Loeb blev kvar inne på sträckan! Därmed är det fortfarande lite nerv i årets rally VM. Kvar blev även Latvala
SS14 vann Petter sin första sträckseger i rallyt. Han var 6,5 sekunder före Hirvonen och 10,9 före Sordo.
SS15 visade Petter att han fått upp farten och vann igen. Den här gången var brorsan Henning 1,4 sekunder efter och 1,5 sedkunder senare var Hirvonen i mål.

SS15 top 5
1. Mikko Hirvonen, Fin, 1:49:12.9
2. Daniel Sordo, 1:50:04.0 +51.1
3. Henning Solberg, N, 1:50:30.4 +1:17.5
4. Luis Perez Companc , 1:53:28.7 +4:15.8
5. Matthew Wilson, 1:53:44.2 +4:31.3
-
17. Petter Solberg, N, 2:15:10.2 +25:57.3

07-10-26 SS10; Loeb uppe på andraplats
På den näst sista superspecialen gick Loeb om Latvala och övertog andraplatsen. Första vändan var Sordo snabbast, 0,2 före Loeb och 0,3 före Hirvonen. Latvala tappade 3,6 sekunder.

Andra varvet superspecialen kördes vardet Pons som var snabbast. Han var 0,6 sekunder före Sordo och 0,7 före Loeb. Latvala tappade 2,3 sekunder.

SS6 top 10
1. Mikko Hirvonen, Fin, 1:00:30.8
2. Sebastien Loeb, F, 1:00:41.1 +10.3
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:00:44.5 +13.7
4. Daniel Sordo, E, 1:01:11.4 +40.6
5. Henning Solberg, N, 8 1:01:19.2 +48.4

07-10-26 SS8; Flodin hade tur i oturen
Det är inte bara turbulent bland WRC-förarna. I GrN åkte bland annat ledande Patrik Flodin av vägen. I Japan är publik förbjuden och Patrik och Maria blev fast, med hjulen hängande i luften och halva bilen på vägen. Tur i oturen fanns TV-teamet på plats och Patrik kom upp på vägen efter ca 12 minuter. Bröt för dagen gjorde sedan Arai som övertog ledningen och även Hänninen for av på samma ställe som Japanen.

SS8
1 Fumio Nuthahara (J) 1:03:04.5
2. Gabriel Pozzo (RA) 1:03:59.1 +54,6
3. Armindo Araujo (P) 1:04:24.2 +1:19,7
4. Evgeniy Vertunov (Rus) 1:04:28.4 +1:23,9
5. Leszek Kuzaj (PL) 1:04:44.6 +1:50,2
-
14. Patrik Flodin 1:15:05,4 +12:00,9

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt sträcka för sträcka

07-10-26 SS7; Hirvonen ökade på
Mikko Hirvonen vann sträckan och ökade därmed på sin ledning. Han var 5,5 sekunder före Loeb och 7,3 sekunder före Latvala.

SS7 top 5
1. Mikko Hirvonen, Fin, 55:49.1
2. Jari-Matti Latvala, Fin, 55:57.8 +8.7
3. Sebastien Loeb, F, 55:58.7 +9.6

4. Daniel Sordo, E, 56:30.9 +41.8
5. Henning Solberg, N, 56:34.0 +44.9

07-10-26 SS6; Hirvonen övertog ledningen
Mikko Hirvonen vann sträckan och var 2,9 sekunder före Loeb och 7,6 före Latvala. Därmed gick han om landsmannen och övertog ledningen.

Atkinson har åkt av vägen.

SS6 top 5
1. Mikko Hirvonen, Fin, 42:22.4
2. Jari-Matti Latvala, Fin, 42:23.8 +1.4
3. Sebastien Loeb, F, 42:26.5 +4.1
4. Daniel Sordo, E, 42:54.6 +32.2
5. Henning Solberg, N, 42:56.6 +34.2
07-10-26 Även Petter bryter
Petter Solberg tvingas bryta på väg till den sjätte sträckan pga problem med växellådan. Han hoppas nu på superrally.
07-10-26 SS5; Latvala snabbast
Jari-Matti Latvala vann sträckan och var 1,2 sekunder före Hirvonen och 1,3 före Loeb.

Loeb säger att han nu har två långa dagar, sedn Grönholm brutit.

SS5 top 5
1. Jari-Matti Latvala, Fin, 34:07.2
2. Mikko Hirvonen, Fin, 34:13.4 +6,2
3. Sebastien Loeb, F, 34:14.6 +7,4
4. Daniel Sordo, E, 34:37.0 +29.8
5. Henning Solberg, N, 34:39.5 +32.3
6. Petter Solberg, N, 34:44.8 +37.6
07-10-26 Grönholm bryter
Man kunde inte få till Marcus bil under servicen och därmed tvingas han bryta rallyt.
07-10-26 SS4; Flodin leder efter tre sträcksegrar
Patrik Flodin öppnade med tre raka sträcksegrar och blev åtta på den fjärde superspecialen. Därmed ligger han nu i ledning i rallyts GrN-VM.

SS4 top 5
1. Patrik Flodin 31:39,3
2. Toshihiro Arai 31:45,6 +6,3
3. Fumio Nuthahara 31:51,4 +12,1
4. Takum Kamada 31:58,7 +19,4
5. Juha Hänninen 32;02,6 +23,3

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt sträcka för sträcka

07-10-26 SS4; Grönholm tappade ledningen
Marcus Grönholm ledde rallyt efter tre körda sträckor och var då 1,0 sekund före Latvala och 6,4 sekunder före Hirvonen. Loeb var fyra, 6,7 sekunder efter.

På rallyts fjärde sträcka tappade han över en minut och kom imål med en bil som var skadad på vänster sida.

Därmed är det Latvala i ledning.

SS4 top 5
1. Jari-Matti Latvala, Fin, 29:28.1
2. Mikko Hirvonen, Fin, 29:33.1 +5.0
3. Sebastien Loeb, F, 29:34.2 +6.1
4. Henning Solberg, N, 29:50.7 +22.6
5. Daniel Sordo, E, 29:54.8 +26.7
-
8. Marcus Grönholm, 30:26.4 +58.3
07-10-24 Grönholm segersugen på grusvägarna i Japan
VM-rallyt i Japan kommande veckoslut kan avgöra kampen om VM-titeln. Allt hänger på vem av Marcus Grönholm och Sébastien Loeb som är snabbast.
Inför start har finländaren ett försprång på fyra poäng. På söndag hoppas han att det ska ha vuxit till sex.

Efter två tävlingar på asfalt är rally-VM tillbaka på grus. Det tackar VM-ledande Marcus Grönholm för. I Japan vet finländaren att han kan besegra titelrivalen Sébastien Loeb.
Han måste inte, men ytterligare en triumf – tredje raka i så fall – för fransmannen skulle spetsa till guldkampen ytterligare. Det vill Marcus givetvis undvika. I sin sista fulla VM-säsong vill 39-åringen så gärna erövra sitt tredje VM-guld.
– Det är bara fyra poäng mellan mig och Loeb och det är ingen betryggande marginal. En seger i Japan skulle onekligen vara till stor hjälp, säger Marcus.
Vinner Grönholm tävlingen före Loeb utökar han försprånget i VM-tabellen till sex poäng.
– Men även om så skulle ske tror jag ändå att den här duellen mycket väl kan komma att avgöras först i finalen i Wales.
Kanske, men sex poängs underläge skulle onekligen ge den regerande världsmästaren något att bita i inför avslutningen.

Hoppas på snö
I Spanien fick Loeb hjälp av sin stallkompis i Citroën, Dani Sordo, att snuva Grönholm på viktiga VM-poäng genom att klämma sig in mellan Loeb och Grönholm på prispallen. Kapacitet för att upprepa den bedriften på grus har spanjoren knappast. Då är Mikko Hirvonen en betydligt hetare kandidat till att splittra VM-giganterna. Grönholms kollega i Ford-teamet hoppas dessutom på besvärliga yttre förhållanden i Japan.
– Jag har hört att temperaturen kan falla ner till fem minusgrader nattetid vid den här tidpunkten på året. Det innebär att det finns möjlighet till både snö och is. Som finländare är det inget jag skulle ha något emot, ler han.
I fjol var Hirvonen trea i Japan. Loeb vann tävlingen före Grönholm, men fransmannens segermarginal var knapp – 5,6 sekunder. Det finns anledning och tro att kampen om segern blir minst lika tajt den här gången.

Poäng för Flodin?
Rally Japan, som avgöras på den nordliga ön Hokkaido, har lockat 116 deltagare som alla ska köra 350 km SS fördelade på 27 specialsträckor.
Med i startlistan finns en svensk, Patrik Flodin, som tillsammans med sin kartläsare Maria Andersson hoppas kunna ratta sin Subaru Impreza till årets första poäng i Grupp N-VM.
Sveriges Television visar ett 50 minuter långt sammandrag från VM-tävlingen i Japan i SvT 2 kl. 17.00 söndagen den 28 oktober.

07-10-03 Rolig och nyttig fakta och info om Rally Japan
* Det är fjärde gången Rally Japan körs med VM-status. Så här långt har vinnarna varit Petter Solberg 2004, Marcus Grönholm 2005 och i fjol var det Sebastien Loeb som vann.

* Basen är i Obihiro och troligtvis är det sista gången den är här.

* WRC-teamen har tillsammans lejt transportflyg som har fraktat det mesta från London till Hokkaido. Mycket material har också blivit sänt från Nya Zeeland som var det förra grusrallyt.

* Det är inte stora förändringar i rallyt sedan i fjol. Hela rallyt körs senare i år, och det är möjligt med både frost och snö på sträckorna under tidig morgon.

* Sebastien Loeb, Dani Sordo och Citröenteamet har varit på PR-uppdrag i Tokyo i dagarna. Sebastien Loeb vann Rallyt i fjol och Citröen kör med samma bilar och motorer som i Nya Zeeland.

* Marcus Grönholm vann rallyt 2005 och blev tvåa i fjol. VM-ledaren ska på PR-turne med Ford till både Taiwan, Kina och Thailand efter rallyt.

* Subaru har homologiserat nya styrarmar för grusrallyt och skal använda de för första gången i Japan. Även Subaru ställer upp med samma bilar som på Nya Zeeland. Teamet har Petter Solberg, Chris Atkinson och Xavier Pons i sina bilar.

* Stobart M-Sport Ford Rally Team ställer upp med tre bilar i Japan. Henning Solberg och Jari-Matti Latvala är nominerade för VM team, medans Matthew Wilson kör tredjebilen. För Henning är det första gången han kör rally i Japan, medans Latvala och Wilson startade här i fjol.

* OMV Kronos Citröen hade det strävsamt efter Rally Korsika. Teamet har bara en bil och den måste byggas om från asfalt till grus för att skickas från Paris tillsammans med Citröens fabriksbilar. Teamet ställer upp med Manfred Stohl i Japan.

* Varje deltagare får använda 35 däck i rallyt, med shakedown inkluderat. Det är sex däcksbyten och längsta distansen med samma däck är 80,87 km (SS11-SS14).

* Det är 116 anmälda till Rallyt.

* Hela rallyt är 1.575,79 km långt.

* Det är 27 specialsträckor på sammanlagt 35,19 km

* Längsta sträckan är 34,96 km och är SS12 och SS16

* Rallyts högsta punkt är på SS24 och SS26 som körs på 920 meters höjd.

* Shakedown är på torsdag och är 1,30 km lång och är identisk superspecialen som körs bredvid serviceplatsen i Obihiro.

* När Loeb vann här i fjol hade han en genomsnittshastighet på 102,52 km på sträckorna.
07-10-23 Tidsschema Rally Japan
Rally VM i Japan består av 27 specialsträckor som tillsammans är 350,19 km. Med transporterna är det 1.575,79 km. Till start i GrN-VM har vi Patrik Flodin och Maria Andersson.

Tisschema Svensk tid
Fredag 26/10
00:33 SS1 Pawse Kamuy Reverse 1 9,03 km
01:13 SS2 Cup Kamuy 1 13,95 km
01:36 SS3 Kimun Kamuy 1 26,03 km
02:29 SS4 Rikubetsu 1 2,73 km
Service A
06:35 SS5 Pawse Kamuy Reverse 2 9,03 km
07:15 SS6 Cup Kamuy 2 13,95 km
07:38 SS7 Kimun Kamuy 2 26,03 km
08:31 SS8 Rikubetsu 2 2,73 km
10:44 SS9 Obihoro 1 1,35 km
10:54 SS10 Obihoro 1 1,35 km
Service B

Lördag 27/10
Service C
00:13 SS11 Rikubetsu 3 2,73 km
00:44 SS12 Puray 1 34,96 km
01:23 SS13 Niueo 1 20,75 km
02:01 SS14 Sipirkakim 22,75 km
Service D
06:44 SS15 Rikubetsu 4 2,73 km
07:15 SS16 Puray 2 34,96 km
07:54 SS17 Niueo 2 20,75 km
08:47 SS18 Sipirkakim Short 4,67 km
10:57 SS19 Obihiro 3 1,35 km
11:07 SS20 Obihiro 4 1,35 km
Service E

Söndag 28/10
Service F
00:06 SS21 Rera Kamuy 1 8,76 km
00:29 SS22 Panke Nikorpet 1 17,04 km
01:09 SS23 Penke 1 22,19 km
Service G
04:35 SS24 Rera Kamuy 2 8,76 km
04:58 SS25 Panke Nikorpet 2 17,04 km
05:38 SS26 Penke 22,19 km
07:33 SS27 Obihiro 5 1,35 km
15:00 Målgång



<< Till startsidan