Gå med här och du stödjer MiV!


Rapport från Monte Carlorallyt

Blå rubrik = wrc
Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Se tidsschema Monte Carlorallyt

TV-Tider
25/1 01:00 Eurosport
26/1 01:00 Eurosport
-"- 23:30 Eurosport
-"- 01:30 Eurosport
27/1 23:20 SVT1
-"- 23:30 Eurosport
28/1 08:30 Eurosport
-"- 15:00 SVT2
-"- 23:30 SVT24
29/1 23:30 Eurosport


08-01-28 P-G och Suzuki SX4 gör kanondebut i rally-VM
P-G Andersson och Suzuki World Rally Team har gjort sensation genom att komma i mål på en åttondeplats i P-G:s och den nya SX4 WRC:ns debuttävling – stentuffa Monte Carlo-Rallyt. P-G har gjort stordåd och satte som bäst en femte snabbaste sträcktid. Bättre VM-start än den här kan man inte önska sig!

Få förare och få bilar plockar VM-poäng i sin debuttävling men det gjorde P-G Andersson och Suzuki SX4 WRC och det i en av seriens erkänt svåraste tävlingar, Monte Carlo Rallyt.

P-G har stadigt prickat in sjunde- och åttondetider på sträckorna med en femte bästa tid på SS9 igår som bravurnummer. Det är den bästa sträcktiden en Suzuki satt i WRC!
- Det känns fantastiskt, säger P-G efter målgång nere i furstendömet. Jag är överlycklig och helnöjd. Det är roligt att visa både vad jag och Suzuki kan. Dessutom har det varit jäkligt kul hela tiden. Man kör ju för att det är roligt.

P-G och codrivern Jonas Andersson kan med rätta vara stolta över sin insats. Förutom de drivaxlar som gick sönder på torsdagens första sträcka och 40 straffsekunder som en följd av reparationerna av dessa har tävlingen i stort sett varit problemfri.

Ett smolk i glädjebägaren är dock att Suzukis andra SX4 körd av Toni Gardemeister fick bryta med överhettad motor på lördagens sista sträcka. Men P-G:s kanonkörning har visat att Suzukis nya WRC-bil är att räkna med och att P-G platsar bland världen absolut bästa rallyförare. En bättre formdemonstration inför Svenska Rallyt om ett par veckor kunde vi inte ha fått.

P-G tog nu Suzukis och sina första VM-poäng i WRC någonsin och ligger följdriktigt åtta i rally-VM!

RESULTAT MONTE CARLO RALLYT
1. Sébastien LOEB 3:39:17.00.0
2. Mikko HIRVONEN 3:41:51.4 +2:34.4
3. Chris ATKINSON 3:42:15.6 +2:58.6
4. Francois DUVAL 3:42:16.7 +2:59.7
5. Petter SOLBERG 3:43:57.9 +4:40.9
6. Gigi GALLI 3:48:03.5 +8:46.5
7. Jean Marie CUOQ 3:49:41.8 +10:24.8
8. P-G ANDERSSON 3:50:36.5 +11:19.5
9. Henning SOLBERG 3:52:00.6 +12:43.6
10. Matthew WILSON 3:53:17.1 +14:00.1

08-01-27 Suzuki World Rally Team delighted by points finish on Monte Carlo debut
Suzuki driver P-G Andersson has finished an excellent eighth on his WRC
debut in a World Rally Car, marking the start of the Suzuki World Rally
Team¹s first season in the top category of the sport. Despite some small
problems on the opening leg, the young Swede set a fifth-fastest stage time
and proved himself regularly capable of posting times close to the
frontrunners. After nearly 400 competitive kilometres over ice, snow and
some flat-out asphalt mountain roads, P-G and Suzuki have the satisfaction
of a top-eight placing.

Toni Gardemeister was on course to join his team mate in a points-scoring
finish, having completed all but five special stages of this challenging
event. Unfortunately the Finn was forced into retirement at the very end of
the penultimate day, but he too managed to set a sixth-fastest stage time
and prove that the new Suzuki SX4 WRC has the pace to run towards the front.
The final day¹s action saw the crews complete two loops of stages over the
legendary Col de Turini, where thousands of spectators traditionally gather
to cheer on their heroes. Andersson concentrated on consolidating Suzuki¹s
first points finish, before the rally concluded with a spectator
superspecial stage using parts of Monaco¹s famous Formula 1 Grand Prix
circuit.

Car news ­ Suzuki SX4 WRC n.11 (Gardemeister) and n.12 (Andersson):
The SX4 WRC of Andersson was generally reliable throughout the rally,
although the young Swede lost time with a driveshaft failure throughout the
opening loop of stages on Thursday night near Valence. Having established an
effective set-up in the pre-Monte Carlo test, the team made only small
adjustments to the car throughout the rally in order to improve the handling
­ although P-G felt that the suspension was a little too soft on the final
day. Future developments will include work on the launch control system, and
refinements to the suspension and differential.

Having moved into the top eight on the third day of the rally, Andersson
finished the event a minute and a half clear of his nearest rival. Toni
Gardemeister also made good progress throughout the rally despite some turbo
boost problems on the second day. By the third day he had climbed back to
10th place and was set for a points finish, but his SX4 WRC began to
overheat on SS14, Lamastre. The Finn and his co-driver Tomi Tuominen managed
to get the car back to the final service park in Valence, but the mechanics
discovered that there had been damage to the engine. In order to get to the
bottom of the problem, the team decided to retire the car so that the causes
could be investigated back at the factory in Paris.

Andersson and Gardemeister reported no problems or punctures with Pirelli¹s
control tyres, which were being used for the first time in Monte Carlo, and
the event was also a valuable exercise for the newly-formed Suzuki World
Rally Team ­ which now consists of around 120 people ­ to practise working
together.

Driver news:
P-G Andersson was delighted by his World Rally Car debut after only 500
kilometres of testing before the start of the rally ­ meaning that he has
doubled his time in the car over just the space of the Monte Carlo Rally. As
well as learning more about the SX4 WRC, he also improved his driving
technique considerably over all four days of the event.

The 27 year-old, who won the Junior World Rally Championship with Suzuki for
the second time last year, said: "There's a lot to learn, but I¹ve really
enjoyed it and I couldn¹t have asked for more. To score points on my debut
with a brand-new car is a truly fantastic result. My four-wheel drive
experience before this event was limited to just a few rallies in a Group N
car and some tests, so for me this rally has been all about learning to use
the speed and traction of a World Rally Car. There¹s a lot more to come from
both me and the car though. It was very important for me to get a good
result here as it means I can head into the next round ­ my home rally in
Sweden ­ with a very positive frame of mind."

The experienced Toni Gardemeister, driving on his ninth Monte Carlo Rally,
was also pleased with his Suzuki debut despite being forced into retirement.
The 32 year-old Finn commented: "Without the problems that we unfortunately
encountered, we would have been fighting for points here ­ which I knew was
possible from the start and P-G has also proved with his excellent
performance. It¹s clear that the car has a lot of potential, so actually I¹m
very happy. Now that the season is underway, we have to keep working hard to
improve the car all the time. Our next rally is Sweden, which I like a lot.
If we can find a good rhythm, it¹s certainly possible for us to do well
there."

Team news:
The Suzuki squad worked extremely well together during their first rally as
a two-car team, headed up by team principal Nobuhiro ŒMonster¹ Tajima, team
director Yutaka Awazuhara, technical manager Shusuke Inagaki and team
manager Akira Kawada.


Tajima commented: "This rally has been an incredibly proud moment for Suzuki
as we embark on our world rally dream. I would like to congratulate P-G and
Toni on doing a fantastic job: for P-G to finish in the points in his first
rally in a World Rally Car is incredible. I feel very sorry for Toni: he
also did an amazing job and it was sad to see him retire. As well as the
drivers, I would also like to thank the entire team: this achievement of
scoring a point in our very first rally is entirely down to the fact that
everybody has been able to work together easily straight away. We are very
happy, but our philosophy at Suzuki is always to look forwards rather than
back. Already the Monte Carlo Rally is a fantastic memory: now we are fully
focussed in working towards the Swedish Rally in two weeks time, where our
objective will be to try and finish in the points again ­ this time with
both cars. Of course it won´t be easy, as the path to success is never
smooth. But we can promise our complete commitment, as I hope we have
already demonstrated so far. This has been a fantastic result, which was
also down to the valued support of our sponsors. Congratulations to
everybody!"
08-01-27 VM-poäng direkt för P-G
Per-Gunnar Andersson gjorde succé i Monte Carlo-rallyt. I sin WRC-debut i VM-sammanhang blev den regerande juniorvärldsmästaren åttonde man. Insatsen gav en poäng i förarmästerskapet och ökade intresset för värmlänningen inför Svenska Rallyt 7-10 februari.

PG Anderssons målsättning i VM-premiären var att fullfölja och därmed skaffa sig maximal erfarenhet av Suzukis nya värstingbil, SVX4 WRC. Att han skulle bli åttonde man och erövra VM-poäng hade han inga stora förhoppningar om innan start.
– Det känns fantastiskt. Jag är överlycklig och helnöjd, konstaterade han efter målgången i Monaco och tillade:
– Det är roligt att visa båda vad jag och Suzuki kan.
PG blev visserligen ordentligt distanserad av segrande Sébastien Loeb, men hans insats vittnar ändå om kapacitet på hög nivå. Värmlänningen placerade sig före såväl Henning Solberg som Matthew Wilson, herrar som
båda kör Focus från regerande märkesmästarna Ford. Annars började tävlingen i mollför PG och hans kartläsare Jonas Andersson. Flera drivaxelbrott på de inledande två sträckorna torsdag kväll kostade mycket tid. Ännu mer gick till spillo sedan de, på grund av reparationer, blivit sena ut från servicen fredag morgon.

Efter den tuffa starten fungerade såväl bilen som körningen till belåtenhet. PG och Jonas noterades för flera sträckplaceringar bland de tio främsta. Allra snabbast var duon på SS 9 där de var femma! Suzukis andrabil, med Toni Gardemeister bakom ratten, nådde aldrig slutmålet i Monaco. Finländaren tvingades bryta tävlingen med överhettad motor på lördagens sista sträcka.

Resultat
Monte Carlo-rallyt 24-27 januari.
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën, 3.39,17,00
2) Mikko Hirvonen, Finland, Ford, + 2.34,4 min
3) Chris Atkinson, Australien, Subaru, + 2.58,6
4) Francois Duval, Belgien, Ford, + 2.59,7
5) Petter Solberg, Norge, Subaru, + 4.40,9
6) Gigi Galli, Italien, Ford, + 8.46,5
7) Jean Marie Cuoq, Frankrike, Peugeot, + 10.24,8
8) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki, + 11.19,5
9) Henning Solberg, Norge, Ford, + 12.43,6
10) Matthew Wilson, Storbritannien, Ford, + 14.00,1


Succé. PG Anderssons åttondeplats i VM-premiären överraskade på alla.
Inte många trodde att det skulle bli poäng för svensken och Suzuki
redan i Monte Carlo-rallyt.


08-01-24 Ikväll startar P-G och SX4:an i rally-VM
Ikväll, klockan 18.46, startar första bil på första specialsträckan i årets första VM-rally – klassiska Monte Carlo-rallyt. Som tolfte bil och med startnummer 12 drar P-G Andersson igång sin första VM-deltävling i en WRC-bil och med sin nya Suzuki SX4. Ikväll körs två sträckor och rallyt avslutas med en superspecial på söndag på en del av Grand Prix-slingan inne i Monaco.

Nu är det äntligen dags för den skarpa VM-debuten för nya Suzuki SX4 WRC och Suzuki World Rally Teams förare P-G Andersson och Toni Gardemeister.

Under måndagen och tisdagen har P-G och de 50 andra VM-förarna kört igenom alla rallyts 18 specialsträckor och skrivit noter. Ett oerhört viktigt jobb som ger den vägledning föraren och codrivern måste ha för att så snabbt och säkert som möjligt ta sig igenom fullfartssträckorna. Det finns snödrivor bredvid vägen men inte på vägbanan.
- Men man måste notera var det finns snö bredvid vägen också eftersom publiken brukar sparka ut snö på vägen här nere.

Vägarna är annars ganska snabba enligt P-G som föredrar lite trångt och knixigt. Dock tycker han att han trivs bra på Monte-vägarna. Nu under förmiddagen körs den så kallade ”shake down sträckan”. Det är en vägbit av samma karaktär som tävlingen körs på och en möjlighet för teamen och förarna att känna på hur bilen går i full fart och kanske göra några sista justeringar. Det kommer att gå fort på sträckorna och i synnerhet på de första sträckorna som bitvis är supersnabba. P-G har teamledningens order att ta det lugnt och lära efterhand men det innebär förstås inte att han skall krypa fram. Bara inte överladda och ta risker.

Monte Carlo-rallyt är nog ändå en av säsongens svåraste tävlingar eftersom väglaget kan ändra sig så snabbt. Startar man nere i dalen i plusgrader och sol kan det vara snö och is uppe i bergspassen. Från supergrepp till blankis på några meter. P-G är dock mera sugen på att äntligen få starta än nervös.
- Ja nu vill jag bara komma igång. Det skall bli jäkligt kul.

Följ rallyt genom att gå in på www.suzuki-wrc.com Nya bilder för press läggs ut varje kväll från dagsetappen. Bilderna kommer att ha mycket bra kvalitet. Där finns även teamfakta och specifikation på WRC-bilen.

Eftersom webmastern är bortrest uppdateras P-G:s egna hemsida www.pgandersson.se INTE sträcka för sträcka som den brukar, utan sammanfattas efter varje dag.

Sträcktider uppdateras fortlöpande på rally-VM:s hemsida www.wrc.com

SvT 1 rapporterar från hela rally-VM med sammandrag söndag 23.20. Se även SvT:s övriga sportsändningar
08-01-23 Svensk hjälp för P-G i VM-premiären
Per-Gunnar Andersson är den ende svenske föraren i Monte Carlo-rallyt. Speciellt ensam känner han sig ändå inte i årets VM-premiär, som inleds i morgon (torsdag 24 januari). P-G har fem svenskar till sin hjälp i Suzukis VM-team.

Den regerande juniorvärldsmästaren P-G Andersson gör i Monte Carlo sin första VM-start i en WRC-bil. Han kör Suzuki SX4 WRC, en bil som endast har två VM-starter bakom sig.
– Hur den står sig i konkurrensen vet vi inte riktigt ännu, men bilen har känts bra i test, försäkrar 27-åringen från Årjäng som sent tillfrågades om han var intresserad av andrasitsen bredvid finländaren Toni Gardemeister i teamet.
P-G behövde inte lång betänketid för att svar ja på den frågan.
– En dröm förverkligades. Självklart var det så det kändes, medger han.
P-G:s inträde i WRC-klassen har inneburit ett lyft för fler än honom själv. Kartläsaren Jonas Andersson jublar givetvis lika mycket över drömchansen som P-G. Andra som med spänning och förväntan ser fram emot säsongen är Mats Karlsson och Stefan "Pitan" Erixon. Karlsson har engagerats som ingenjör på P-G:s bil och "Pitan" som mekaniker på den samma.

I Monte Carlo-rallyt har den svenska VM-kolonin dessutom utökats med ytterligare två personer – värmlänningarna Mats Jonasson och Jan Svanström. De båda ska åka före P-G i skogen och rapportera var på de asfalterade vägarna det finns is.
– Jag har faktiskt haft samma upP-Gift i Monte Carlo-rallyt en gång tidigare. Det var för några år sedan när Thomas Rådström körde där. Dessvärre tvingades han bryta redan efter några sträckor, minns den regerande svenske mästaren och tillägger:
– Förhoppningsvis går det betydligt bättre för min förare den här gången.

P-G är full av förväntan inför starten. Han har kört Monte Carlo-rallyt vid två tillfällen tidigare och är väl medveten om vilka överraskningar tävlingen kan bjuda på.
– Mitt mål blir att fullfölja tävlingen och skaffa mig erfarenhet av bilen inför starten i Svenska Rallyt 7-10 februari, säger P-G och medger att omställningen från tvåhjulsdriven Suzuki Swift till fyrhjulsdriven SX4 WRC är stor.
– I en SX4 händer allt så mycket snabbare, konstaterar han och ler.
Monte Carlo-rallyt inleds med två sträckor torsdag 24 januari och avslutas i Monaco söndagen den 27 januari. Sveriges Television och Eurosport sänder från VM-premiären. Eurosport har dagliga sammanfattningar, SvT en summering av hela rallyt i SvT 1 söndag kl 23.20.


Fint sällskap. P-G Andersson och kartläsaren Jonas
Andersson (övre raden till vänster) är Sveriges enda
fabriksekipage i rally-VM. Som förberedelse inför
premiären, Monte Carlo-rallyt, fotograferades de med
övriga världseliten i Monaco.

08-01-22 Tidsschema för Monte Carlorallyt
Monte Carlorallyt består av 19 specialsträckor som tillsammans mäter 369,39 km. Räknar vi in transportsträckorna är den inledande VM-deltävlingen i år 1.481,25 km långt. Rallyt startar redan på torsdagen med två sträckor som tillsammans är 45,70 km långa.

Tyvärr kommer jag att vara bortrest i helgen, så det blir ingen sträcka för sträckarapportering här.

Tidsschema MonteCarlorallyt
Torsdag 24/1

18:46 SS1 St Jean en Royans - Col de la Chau (28,12 km)
19:36 SS2 La Cime du Mas - Col de Gaudissart (17,58 km)
Service A

Fredag 25/1
Service B
08:24 SS3 St Pierreville - Col de la Fayolle (29,52 km)
10:02 SS4 Burzet - lachamp Raphael (16,30 km)
10:48 SS5 St Martial - Le Champon - Beleac (12,66 km)
Service C
14:51 SS6 St Pierreville - Col de la Fayolle (29,52 km)
16:29 SS7 Burzet - lachamp Raphael (16,30 km)
17:15 SS8 St Martial - Le Champon - Beleac (12,66 km)

Lördag 26/1
07:31 SS9 Labatie D'andaure - Lalovesc (19,37 km)
08:13 SS10 St Bonnet - St Bonnet (25,36 km)
09:38 SS11 Lamastre - Gilhoc - Alboussiere (21,66 km)
Service F
12:52 SS12 Labatie D'andaure - Lalovesc (25,36 km)
13:34 SS13 St Bonnet - St Bonnet (25,36 km)
14:59 SS14 Lamastre - Gilhoc - Alboussiere (21,66 km)
Service G

Söndag 27/1
09:50 SS15 La bollene Vesubie - Moulinet (22,68 km)
11:08 SS16 Luceram - Loda 15,34 km
11:51 SS17 La Bollene Vesubie - Moulinet (22,68 km)
13:09 SS18 Luceram - Col Des Portes (6,25 km)
15:10 SS19 Monaco - Circuit 2,70 km



<< Till startsidan