08-01-28 P-G och Suzuki SX4 
      gör kanondebut i rally-VM
      P-G Andersson och Suzuki World Rally Team har gjort sensation genom att 
      komma i mål på en åttondeplats i P-G:s och den nya SX4 
      WRC:ns debuttävling  stentuffa Monte Carlo-Rallyt. P-G har gjort 
      stordåd och satte som bäst en femte snabbaste sträcktid. 
      Bättre VM-start än den här kan man inte önska sig!
      
      Få förare och få bilar plockar VM-poäng i sin debuttävling 
      men det gjorde P-G Andersson och Suzuki SX4 WRC och det i en av seriens 
      erkänt svåraste tävlingar, Monte Carlo Rallyt.
      
      P-G har stadigt prickat in sjunde- och åttondetider på sträckorna 
      med en femte bästa tid på SS9 igår som bravurnummer. Det 
      är den bästa sträcktiden en Suzuki satt i WRC!
      - Det känns fantastiskt, säger P-G efter målgång nere 
      i furstendömet. Jag är överlycklig och helnöjd. Det 
      är roligt att visa både vad jag och Suzuki kan. Dessutom har 
      det varit jäkligt kul hela tiden. Man kör ju för att det 
      är roligt.
      
      P-G och codrivern Jonas Andersson kan med rätta vara stolta över 
      sin insats. Förutom de drivaxlar som gick sönder på torsdagens 
      första sträcka och 40 straffsekunder som en följd av reparationerna 
      av dessa har tävlingen i stort sett varit problemfri.
      
      Ett smolk i glädjebägaren är dock att Suzukis andra SX4 körd 
      av Toni Gardemeister fick bryta med överhettad motor på lördagens 
      sista sträcka. Men P-G:s kanonkörning har visat att Suzukis nya 
      WRC-bil är att räkna med och att P-G platsar bland världen 
      absolut bästa rallyförare. En bättre formdemonstration inför 
      Svenska Rallyt om ett par veckor kunde vi inte ha fått.
      
      P-G tog nu Suzukis och sina första VM-poäng i WRC någonsin 
      och ligger följdriktigt åtta i rally-VM!
      
      RESULTAT MONTE CARLO RALLYT
      1. Sébastien LOEB 3:39:17.00.0
      2. Mikko HIRVONEN 3:41:51.4 +2:34.4
      3. Chris ATKINSON 3:42:15.6 +2:58.6
      4. Francois DUVAL 3:42:16.7 +2:59.7
      5. Petter SOLBERG 3:43:57.9 +4:40.9
      6. Gigi GALLI 3:48:03.5 +8:46.5
      7. Jean Marie CUOQ 3:49:41.8 +10:24.8
      8. P-G ANDERSSON 3:50:36.5 +11:19.5
      9. Henning SOLBERG 3:52:00.6 +12:43.6
      10. Matthew WILSON 3:53:17.1 +14:00.1
      
      08-01-27 Suzuki World Rally 
      Team delighted by points finish on Monte Carlo debut 
      Suzuki driver P-G Andersson has finished an excellent eighth on his WRC 
      
      debut in a World Rally Car, marking the start of the Suzuki World Rally 
      
      Team¹s first season in the top category of the sport. Despite some 
      small 
      problems on the opening leg, the young Swede set a fifth-fastest stage time 
      
      and proved himself regularly capable of posting times close to the 
      frontrunners. After nearly 400 competitive kilometres over ice, snow and 
      
      some flat-out asphalt mountain roads, P-G and Suzuki have the satisfaction 
      
      of a top-eight placing.
      
      Toni Gardemeister was on course to join his team mate in a points-scoring 
      
      finish, having completed all but five special stages of this challenging 
      
      event. Unfortunately the Finn was forced into retirement at the very end 
      of 
      the penultimate day, but he too managed to set a sixth-fastest stage time 
      
      and prove that the new Suzuki SX4 WRC has the pace to run towards the front. 
      
      The final day¹s action saw the crews complete two loops of stages over 
      the 
      legendary Col de Turini, where thousands of spectators traditionally gather 
      
      to cheer on their heroes. Andersson concentrated on consolidating Suzuki¹s 
      
      first points finish, before the rally concluded with a spectator 
      superspecial stage using parts of Monaco¹s famous Formula 1 Grand Prix 
      
      circuit. 
      
      
Car news  Suzuki SX4 WRC n.11 (Gardemeister) and n.12 (Andersson): 
      
      The SX4 WRC of Andersson was generally reliable throughout the rally, 
      although the young Swede lost time with a driveshaft failure throughout 
      the 
      opening loop of stages on Thursday night near Valence. Having established 
      an 
      effective set-up in the pre-Monte Carlo test, the team made only small 
      adjustments to the car throughout the rally in order to improve the handling 
      
       although P-G felt that the suspension was a little too soft on the 
      final 
      day. Future developments will include work on the launch control system, 
      and 
      refinements to the suspension and differential.
      
      Having moved into the top eight on the third day of the rally, Andersson 
      
      finished the event a minute and a half clear of his nearest rival. Toni 
      
      Gardemeister also made good progress throughout the rally despite some turbo 
      
      boost problems on the second day. By the third day he had climbed back to 
      
      10th place and was set for a points finish, but his SX4 WRC began to 
      overheat on SS14, Lamastre. The Finn and his co-driver Tomi Tuominen managed 
      
      to get the car back to the final service park in Valence, but the mechanics 
      
      discovered that there had been damage to the engine. In order to get to 
      the 
      bottom of the problem, the team decided to retire the car so that the causes 
      
      could be investigated back at the factory in Paris.
      
      Andersson and Gardemeister reported no problems or punctures with Pirelli¹s 
      
      control tyres, which were being used for the first time in Monte Carlo, 
      and 
      the event was also a valuable exercise for the newly-formed Suzuki World 
      
      Rally Team  which now consists of around 120 people  to practise 
      working 
      together. 
      
      
Driver news: 
      P-G Andersson was delighted by his World Rally Car debut after only 500 
      
      kilometres of testing before the start of the rally  meaning that he 
      has 
      doubled his time in the car over just the space of the Monte Carlo Rally. 
      As 
      well as learning more about the SX4 WRC, he also improved his driving 
      technique considerably over all four days of the event.
      
      The 27 year-old, who won the Junior World Rally Championship with Suzuki 
      for 
      the second time last year, said: "There's a lot to learn, but I¹ve 
      really 
      enjoyed it and I couldn¹t have asked for more. To score points on my 
      debut 
      with a brand-new car is a truly fantastic result. My four-wheel drive 
      experience before this event was limited to just a few rallies in a Group 
      N 
      car and some tests, so for me this rally has been all about learning to 
      use 
      the speed and traction of a World Rally Car. There¹s a lot more to 
      come from 
      both me and the car though. It was very important for me to get a good 
      result here as it means I can head into the next round  my home rally 
      in 
      Sweden  with a very positive frame of mind."
      
      The experienced Toni Gardemeister, driving on his ninth Monte Carlo Rally, 
      
      was also pleased with his Suzuki debut despite being forced into retirement. 
      
      The 32 year-old Finn commented: "Without the problems that we unfortunately 
      
      encountered, we would have been fighting for points here  which I knew 
      was 
      possible from the start and P-G has also proved with his excellent 
      performance. It¹s clear that the car has a lot of potential, so actually 
      I¹m 
      very happy. Now that the season is underway, we have to keep working hard 
      to 
      improve the car all the time. Our next rally is Sweden, which I like a lot. 
      
      If we can find a good rhythm, it¹s certainly possible for us to do 
      well 
      there."
      
      
Team news: 
      The Suzuki squad worked extremely well together during their first rally 
      as 
      a two-car team, headed up by team principal Nobuhiro Monster¹ 
      Tajima, team 
      director Yutaka Awazuhara, technical manager Shusuke Inagaki and team 
      manager Akira Kawada.
      
      
      Tajima commented: "This rally has been an incredibly proud moment for 
      Suzuki 
      as we embark on our world rally dream. I would like to congratulate P-G 
      and 
      Toni on doing a fantastic job: for P-G to finish in the points in his first 
      
      rally in a World Rally Car is incredible. I feel very sorry for Toni: he 
      
      also did an amazing job and it was sad to see him retire. As well as the 
      
      drivers, I would also like to thank the entire team: this achievement of 
      
      scoring a point in our very first rally is entirely down to the fact that 
      
      everybody has been able to work together easily straight away. We are very 
      
      happy, but our philosophy at Suzuki is always to look forwards rather than 
      
      back. Already the Monte Carlo Rally is a fantastic memory: now we are fully 
      
      focussed in working towards the Swedish Rally in two weeks time, where our 
      
      objective will be to try and finish in the points again  this time 
      with 
      both cars. Of course it won´t be easy, as the path to success is never 
      
      smooth. But we can promise our complete commitment, as I hope we have 
      already demonstrated so far. This has been a fantastic result, which was 
      
      also down to the valued support of our sponsors. Congratulations to 
      everybody!"
      08-01-27 VM-poäng direkt 
      för P-G
      Per-Gunnar Andersson gjorde succé i Monte Carlo-rallyt. I sin WRC-debut 
      i VM-sammanhang blev den regerande juniorvärldsmästaren åttonde 
      man. Insatsen gav en poäng i förarmästerskapet och ökade 
      intresset för värmlänningen inför Svenska Rallyt 7-10 
      februari.
      
      PG Anderssons målsättning i VM-premiären var att fullfölja 
      och därmed skaffa sig maximal erfarenhet av Suzukis nya värstingbil, 
      SVX4 WRC. Att han skulle bli åttonde man och erövra VM-poäng 
      hade han inga stora förhoppningar om innan start. 
       Det känns fantastiskt. Jag är överlycklig och helnöjd, 
      konstaterade han efter målgången i Monaco och tillade: 
       Det är roligt att visa båda vad jag och Suzuki kan. 
      PG blev visserligen ordentligt distanserad av segrande Sébastien 
      Loeb, men hans insats vittnar ändå om kapacitet på hög 
      nivå. Värmlänningen placerade sig före såväl 
      Henning Solberg som Matthew Wilson, herrar som 
      båda kör Focus från regerande märkesmästarna 
      Ford. Annars började tävlingen i mollför PG och hans kartläsare 
      Jonas Andersson. Flera drivaxelbrott på de inledande två sträckorna 
      torsdag kväll kostade mycket tid. Ännu mer gick till spillo sedan 
      de, på grund av reparationer, blivit sena ut från servicen fredag 
      morgon. 
      
      Efter den tuffa starten fungerade såväl bilen som körningen 
      till belåtenhet. PG och Jonas noterades för flera sträckplaceringar 
      bland de tio främsta. Allra snabbast var duon på SS 9 där 
      de var femma! Suzukis andrabil, med Toni Gardemeister bakom ratten, nådde 
      aldrig slutmålet i Monaco. Finländaren tvingades bryta tävlingen 
      med överhettad motor på lördagens sista sträcka.
      
      Resultat 
      Monte Carlo-rallyt 24-27 januari. 
      1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën, 3.39,17,00 
      2) Mikko Hirvonen, Finland, Ford, + 2.34,4 min 
      3) Chris Atkinson, Australien, Subaru, + 2.58,6 
      4) Francois Duval, Belgien, Ford, + 2.59,7 
      5) Petter Solberg, Norge, Subaru, + 4.40,9 
      6) Gigi Galli, Italien, Ford, + 8.46,5 
      7) Jean Marie Cuoq, Frankrike, Peugeot, + 10.24,8 
      8) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki, + 11.19,5 
      9) Henning Solberg, Norge, Ford, + 12.43,6 
      10) Matthew Wilson, Storbritannien, Ford, + 14.00,1 
      

        Succé. PG Anderssons åttondeplats i VM-premiären överraskade 
        på alla. 
        Inte många trodde att det skulle bli poäng för svensken 
        och Suzuki 
        redan i Monte Carlo-rallyt. 
      
      08-01-24 Ikväll startar 
      P-G och SX4:an i rally-VM
      Ikväll, klockan 18.46, startar första bil på första 
      specialsträckan i årets första VM-rally  klassiska 
      Monte Carlo-rallyt. Som tolfte bil och med startnummer 12 drar P-G Andersson 
      igång sin första VM-deltävling i en WRC-bil och med sin 
      nya Suzuki SX4. Ikväll körs två sträckor och rallyt 
      avslutas med en superspecial på söndag på en del av Grand 
      Prix-slingan inne i Monaco.
      
      Nu är det äntligen dags för den skarpa VM-debuten för 
      nya Suzuki SX4 WRC och Suzuki World Rally Teams förare P-G Andersson 
      och Toni Gardemeister.
      
      Under måndagen och tisdagen har P-G och de 50 andra VM-förarna 
      kört igenom alla rallyts 18 specialsträckor och skrivit noter. 
      Ett oerhört viktigt jobb som ger den vägledning föraren och 
      codrivern måste ha för att så snabbt och säkert som 
      möjligt ta sig igenom fullfartssträckorna. Det finns snödrivor 
      bredvid vägen men inte på vägbanan.
      - Men man måste notera var det finns snö bredvid vägen också 
      eftersom publiken brukar sparka ut snö på vägen här 
      nere.
      
      Vägarna är annars ganska snabba enligt P-G som föredrar lite 
      trångt och knixigt. Dock tycker han att han trivs bra på Monte-vägarna. 
      Nu under förmiddagen körs den så kallade shake down 
      sträckan. Det är en vägbit av samma karaktär som 
      tävlingen körs på och en möjlighet för teamen 
      och förarna att känna på hur bilen går i full fart 
      och kanske göra några sista justeringar. Det kommer att gå 
      fort på sträckorna och i synnerhet på de första sträckorna 
      som bitvis är supersnabba. P-G har teamledningens order att ta det 
      lugnt och lära efterhand men det innebär förstås inte 
      att han skall krypa fram. Bara inte överladda och ta risker.
      
      Monte Carlo-rallyt är nog ändå en av säsongens svåraste 
      tävlingar eftersom väglaget kan ändra sig så snabbt. 
      Startar man nere i dalen i plusgrader och sol kan det vara snö och 
      is uppe i bergspassen. Från supergrepp till blankis på några 
      meter. P-G är dock mera sugen på att äntligen få starta 
      än nervös.
      - Ja nu vill jag bara komma igång. Det skall bli jäkligt kul.
      
      Följ rallyt genom att gå in på www.suzuki-wrc.com Nya bilder 
      för press läggs ut varje kväll från dagsetappen. Bilderna 
      kommer att ha mycket bra kvalitet. Där finns även teamfakta och 
      specifikation på WRC-bilen.
      
      Eftersom webmastern är bortrest uppdateras P-G:s egna hemsida 
www.pgandersson.se 
      INTE sträcka för sträcka som den brukar, utan sammanfattas 
      efter varje dag.
      
      Sträcktider uppdateras fortlöpande på rally-VM:s hemsida 
      
www.wrc.com
      
      SvT 1 rapporterar från hela rally-VM med sammandrag söndag 23.20. 
      Se även SvT:s övriga sportsändningar
      08-01-23 Svensk hjälp 
      för P-G i VM-premiären
      Per-Gunnar Andersson är den ende svenske föraren i Monte Carlo-rallyt. 
      Speciellt ensam känner han sig ändå inte i årets VM-premiär, 
      som inleds i morgon (torsdag 24 januari). P-G har fem svenskar till sin 
      hjälp i Suzukis VM-team.
      
      Den regerande juniorvärldsmästaren P-G Andersson gör i Monte 
      Carlo sin första VM-start i en WRC-bil. Han kör Suzuki SX4 WRC, 
      en bil som endast har två VM-starter bakom sig. 
       Hur den står sig i konkurrensen vet vi inte riktigt ännu, 
      men bilen har känts bra i test, försäkrar 27-åringen 
      från Årjäng som sent tillfrågades om han var intresserad 
      av andrasitsen bredvid finländaren Toni Gardemeister i teamet.
      P-G behövde inte lång betänketid för att svar ja på 
      den frågan.
       En dröm förverkligades. Självklart var det så 
      det kändes, medger han.
      P-G:s inträde i WRC-klassen har inneburit ett lyft för fler än 
      honom själv. Kartläsaren Jonas Andersson jublar givetvis lika 
      mycket över drömchansen som P-G. Andra som med spänning och 
      förväntan ser fram emot säsongen är Mats Karlsson och 
      Stefan "Pitan" Erixon. Karlsson har engagerats som ingenjör 
      på P-G:s bil och "Pitan" som mekaniker på den samma. 
      
      
      I Monte Carlo-rallyt har den svenska VM-kolonin dessutom utökats med 
      ytterligare två personer  värmlänningarna Mats Jonasson 
      och Jan Svanström. De båda ska åka före P-G i skogen 
      och rapportera var på de asfalterade vägarna det finns is. 
       Jag har faktiskt haft samma upP-Gift i Monte Carlo-rallyt en gång 
      tidigare. Det var för några år sedan när Thomas Rådström 
      körde där. Dessvärre tvingades han bryta redan efter några 
      sträckor, minns den regerande svenske mästaren och tillägger:
       Förhoppningsvis går det betydligt bättre för 
      min förare den här gången.
      
      P-G är full av förväntan inför starten. Han har kört 
      Monte Carlo-rallyt vid två tillfällen tidigare och är väl 
      medveten om vilka överraskningar tävlingen kan bjuda på.
       Mitt mål blir att fullfölja tävlingen och skaffa 
      mig erfarenhet av bilen inför starten i Svenska Rallyt 7-10 februari, 
      säger P-G och medger att omställningen från tvåhjulsdriven 
      Suzuki Swift till fyrhjulsdriven SX4 WRC är stor.
       I en SX4 händer allt så mycket snabbare, konstaterar han 
      och ler. 
      Monte Carlo-rallyt inleds med två sträckor torsdag 24 januari 
      och avslutas i Monaco söndagen den 27 januari. Sveriges Television 
      och Eurosport sänder från VM-premiären. Eurosport har dagliga 
      sammanfattningar, SvT en summering av hela rallyt i SvT 1 söndag kl 
      23.20.
      
      
 
      
      Fint sällskap. P-G Andersson 
      och kartläsaren Jonas 
      Andersson (övre raden till vänster) är Sveriges enda 
      fabriksekipage i rally-VM. Som förberedelse inför 
      premiären, Monte Carlo-rallyt, fotograferades de med 
      övriga världseliten i Monaco.  
      
      08-01-22 Tidsschema för 
      Monte Carlorallyt
      Monte Carlorallyt består av 19 specialsträckor som tillsammans 
      mäter 369,39 km. Räknar vi in transportsträckorna är 
      den inledande VM-deltävlingen i år 1.481,25 km långt. Rallyt 
      startar redan på torsdagen med två sträckor som tillsammans 
      är 45,70 km långa. 
      
      Tyvärr kommer jag att vara bortrest i helgen, så det blir ingen 
      sträcka för sträckarapportering här. 
      
Tidsschema MonteCarlorallyt 
        Torsdag 24/1 
        18:46 SS1 St Jean en Royans - Col de la Chau (28,12 km) 
        19:36 SS2 La Cime du Mas - Col de Gaudissart (17,58 km) 
        Service A 
        
        Fredag 25/1 
        Service B 
        08:24 SS3 St Pierreville - Col de la Fayolle (29,52 km) 
        10:02 SS4 Burzet - lachamp Raphael (16,30 km) 
        10:48 SS5 St Martial - Le Champon - Beleac (12,66 km) 
        Service C 
        14:51 SS6 St Pierreville - Col de la Fayolle (29,52 km) 
        16:29 SS7 Burzet - lachamp Raphael (16,30 km) 
        17:15 SS8 St Martial - Le Champon - Beleac (12,66 km) 
        
        Lördag 26/1 
        07:31 SS9 Labatie D'andaure - Lalovesc (19,37 km)
        08:13 SS10 St Bonnet - St Bonnet (25,36 km)
        09:38 SS11 Lamastre - Gilhoc - Alboussiere (21,66 km) 
        Service F 
        12:52 SS12 Labatie D'andaure - Lalovesc (25,36 km) 
        13:34 SS13 St Bonnet - St Bonnet (25,36 km) 
        14:59 SS14 Lamastre - Gilhoc - Alboussiere (21,66 km)
        Service G 
        
        Söndag 27/1 
        09:50 SS15 La bollene Vesubie - Moulinet (22,68 km) 
        11:08 SS16 Luceram - Loda 15,34 km 
        11:51 SS17 La Bollene Vesubie - Moulinet (22,68 km) 
        13:09 SS18 Luceram - Col Des Portes (6,25 km) 
        15:10 SS19 Monaco - Circuit 2,70 km 
      
      
      << 
      Till startsidan