Rapport från Rallye Adac Deutschland 20-22/8


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = Super 2000

Svart rubrik = GrN

Tider och info

I helgen följer jag:
Super 2000 VM på www.pgandersson.se
GrN-VM på www.patrikflodin.com


10-08-22 Sandell vann i Tyskland
SWRC-klassen i årets upplaga av det tyska VM-rallyt blev en sekundrysare ändra fram till målinjen. Tre förare, däribland svenskarna Patrik
Sandell och P-G Andersson i varsin Skoda Fabia Super 2000, hade alla chans att vinna inför sista dagen. Det blev Sandell som drog det längsta strået, efter att ha vunnit tio av rallyts 19 specialsträckor. P-G Andersson slutade på en tredje plats.
- Det har varit ett helt fantastiskt och sjukt rally. Det har varit fajt från första metern till sista. Jag var lite arg på mig själv på fredagen då jag gjorde ett misstag och tappade 15 sekunder. Jag satte mig själv i en situation då jag var tvungen att åka otroligt fort och ta vissa risker. Men vi lyckades ändå hålla ihop det ända in i mål, säger Patrik Sandell direkt efter målgången.

Misstaget under fredagen gjorde att han låg 12 sekunder bakom P-G och 17 efter tjecken Prokop efter den första dagen. Men en rejäl satsning dag två, där Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson vann fem av åtta specialsträckor, gjorde att de inför söndagen tagit sig upp på en andra plats, bara 4,6 sekunder efter P-G Andersson som nu hade tagit över ledningen.

Söndagen såg inledningsvis ut att bli samma tuffa fajt de tre emellan, med de två svenskbilarna som etta och tvåa. Men P-G fick problem på redan på morgonens första sträcka, tappade över tre minuter och halkade ner till en fjärde plats. Fajten stod då mellan Sandell och Martin Prokop. Och det var svensken som skulle visa sig starkast.
- Vi hade en riktigt bra dag även idag. Inför sista sträckan ledde vi med 3,3 sekunder. Det var en rätt kort publiksträcka inne i stan, där ingenting borde gå snett. Men mycket kan hända även där så vi laddade på för fullt hela vägen, säger Sandell.
- Det känns lite som en teamseger. För två veckor sedan hade jag inte kört en meter asfalt med Fabian, men Red Bull-teamet ställde upp och gav oss ett riktigt test i förra veckan. Det var precis det vi behövde, fortsätter han.

Segern ger Sandell och Axelsson 25 VM-poäng vilket innebär 74 totalt och tar dem upp till en fjärde plats i tabellen. De minskar också gapet upp till VM-ledaren Xevi Pons, som nu ligger 22 poäng före dem på 96 poäng. Två är P-G Andersson med 83 poäng och Prokop ligger trea med 78 poäng. Tre deltävlingar återstår i tävlingskalendern.
10-08-22 Patrik Flodin uppnådde sitt mål i Rally-VM i Tyskland
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten kör hela GrN-VM och som bekant är inte asfalt deras huvudunderlag. Målet var ändå att sluta på pallen, för att ta så många poäng som möljigt.

Patrik och Göran har gjort en stark insats och slutade på en mycket hedervärd tredjeplats:
- "Jag är jättenöjd med placeringen" säger Patrik "Även om jag är lite frusterad att vi tappade så mycket tid under gårdagen"

Idag körde de lite i ett ingemansland. Lite för mycket tid att köra igen uppåt och en säker ledning ner till fjärdeplatsen:
- "Det handlade bara om att åka och bevaka ledningen" säger han

Och lite tur att de hade marginal ner till fyran:
- "Växelspaken small av på sista sträckan. Det vara bara en liten pinne jag fick växla med och jag kunde varken få in femman eller backen" skrattar Patrik.

Som tur var det sedan bara en avslutande superspecial kvar och där hade de inga problem att behålla tredjeplatsen:
- "Det har var viktiga och bra poäng för oss för fortsättningen av rallyt. Nu får vi plocka mer poäng i Japan och England" avslutar Patrik.

Aarujo vann rallyt, 24,4 sekunder före Hayden Paddon.

Nästa tävling för hans och Görans del är Rally-VM i Japan som körs 10-12 septemper.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

Rally-VM, GrN, Tyskland
1. Armindo Araujo (P) 4:26:08.4
2. Hayden Paddon (NZ) 4:26:32.8 +24,4
3. Patrik Flodin 4:28:53.5 +2:45.1
4. Hermann Gassner (D) 4:30:43.6 +4:35.2
5. Ott Tänak (EE) 4:41:42.0 +15:33.6

10-08-22 P-G Andersson tappade guldet i kontakt med sten i Rally-VM i Tyskland
Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Anders Fredriksson ledde inför dagens sista avslutande sträckor klassen Super 2000 i Rally
VM i Tyskland. Det var en rejält gastkramande sekundstrid mellan de tre toppförarna P-G, Patrik Sandell och Martin Prokop och full attack som gällde hela rallyt. Så på dagens första sträcka. Men dessvärre satte en sten stopp för P-G och Anders kamp om guldet och istället fick de jaga Eyvind Brynilsen och tredjeplatsen:
- "Det var ett hopp på sträckan och jag landade tyvärr på en sten och slog sönder fälgen" suckar P-G som tappade över tre minuter och därmed också ledningen i Rallyt.

Så istället för en kamp om guldet, blev det en kamp om bronset. P-G och Anders låg rasade efter dagens första sträcka ner och låg 26,6 sekunder bakom norrmannen och teamkompisen Eyvind Brynildsen. Inför den sista avgörande superspecialen ledde de dock med en sekund.

Därmed blev det en avgörande kamp på superspecialen. P-G och Anders vann den kampen och var 1,6 sekunder före Eyvind och slutade därmed trea:
- "Jag är mycket besviken. Vi var här för att vinna. Men det går inte att backa tillbaka bandet, vi träffade på stenen. Det vi kunde göra var att avsluta det på bästa sätt. Så en tredjeplats kanske är en liten tröst iallafall" afslutar P-G med en suck.

Vann rallyt gjorde till slut svensken Patrik Sandell efter sekundstrid in i det sista med Martin Prokop.

Mer info, hittar du på www.pgandersson.se där vi följt vi rallyt, sträcka för sträcka.

Super 2000 VM, Rally Tyskland
1. Patrik Sandell (S) 4:17:37.1
2. Martin Prokop (CZ) 4:17:41.8 +4.7
3. P-G Andersson 4:20:49.7 +3:12.6
4 Eyvind Brynildsen (N) 4:20:52.3 +3:15.2
5. Xavier Pons (E) 4:23:37.2 +6:00.1
10-08-22 SS19: Loeb vann - Sordo tvåa
Loeb vann rallyt - Sordo blev tvåa.

Förarkommentarer:
- "En väldigt skön seger, den åttonde, otroligt" Loeb
- "Jag är riktigt glad att sluta tvåa. Allt funkade okej" Sordo
- "Det är mitt bästa resultat här i Tyskland. Jag är nöjd och har en bättre känsla. Jag hade lite missar och tappade lite tid, men gillade rallyt" Latvala
- "För många misstag. Det var lite synd att vi tappade sjätteplatsen" Räikkönen.
- "Jag hade problem med kopplingen och kunde bara köra igenom. Skadade den på förra sträckan. Ville inte riskera femteplatsen" Petter.

På SS19
1. Räikkönen, 3:13,9
2. Wilson, +1,8
3. Ogier, +2,9
4. Latvala, +3,4
5. Loeb, +5,3
6. Sordo, +6,0


Efter SS18
1. Sebastien Loeb (F), 3:59:38.3
2. Dani Sordo (E), 3:59:38.3 +51.3
3. Sebastien Ogier (F), 4:01:51.6 +2:13.3
4. Jari Matti Latvala (Fin), 4:02:12.2 +2:33.9
5. Petter Solberg (N), 4:06:26.0 +6:47.7
6. Matthew Wilson (GB), 4:08:25.0 +8:46.7
7. Kimi Räikkönen (Fin), 4:08:28.8 +8:50.5
10-08-22 SS18: Loeb vann sträckan
Det blev Loeb som kammade hem sträcksegern, 1,7 sekunder före Ogier och 2,9 före Sordo

En superspecial återstår nu av dagens rally och den startar 13:03.

Förarkommentarer:
- "Det har varit en bra helg. Inga större misstag alls" Loeb
- "Jag är mycket mycket nöjd. Efter första dagen var vi riktigt nära" Sordo
- "Jag är nöjd, jag har haft en bra helg" Ogier
- "Jag är mycket nöjd. Jag har aldrig haft en sån här bra känsla på asfalt. Okej, jag tappade tredjeplatsen med Ogier var bättre" Latvala
- "En viktig helg för oss Vi hade samma problem som i Finland nu och körde bara igenom. Halkigt som tusan" Petter

På SS18
1. Loeb, 10:44.0
2. Ogier, +1,7
3. Sordo, +2,9
4. Latvala, +5,1
5. Petter, +8,3
6. Wilsnon, +15,0
7. Räikkönen, +15,3

Efter SS18
1. Sebastien Loeb (F), 3:56:19.1
2. Dani Sordo (E), 3:57:09.7 +50,6
3. Sebastien Ogier (F), 3:58:34.8 +2:15,7
4. Jari Matti Latvala (Fin), 3:58:54.9 +2:35.8
5. Petter Solberg (N), 4:01:41.9 +5:22.8
6. Matthew Wilson (GB), 4:05:09.3 8:50.2
7. Kimi Räikkönen (Fin), 4:05:14.9 +8:55.8
10-08-22 SS17: Petter tog andra sträcksegern idag
Petter vann åter en sträckseger och var 0,2 sekunder före Loeb och 0,8 före Latvala. Enda spänningen är egentligen mellan Latvala som jagar Ogier, men har 17,9 sekunder kvar. En annan kamp är det mellan Wilson och Räikkönen, där det skiljer 5,3 sekunder åt.

Förarkommentarer:
- "Tort och fint. Vi kör med mjuka däck igen" Loeb
- "Lite bättre än förra gången. Jag är nöjd. Det fungerar mycket bra med nya co-drivern" Sordo
- "Det är okej. Vi tar inga risker, nu ska vi ta oss i mål" Ogier
- "Vi hade en mycket ren och bra körning. Tog inga risker, men det kändes bra" Latvala
- "Däckvalet är inte så viktigt nu" säger Petter på hårda däck "Det viktiga är känslan och den var bra nu" Petter

På SS17
1. Petter, 14:36.9
2. Loeb, +0,2
3. Latvala, +0,8
4. Sordo, +1,1
5. Ogier, +2,2
6. Räikkönen, +18,0
7. Wilson, +19,6

Efter SS17
1. Sebastien Loeb (F), 3:45:35.1
2. Dani Sordo (E), 3:46:24.0 +48.9
3. Sebastien Ogier (F), 3:47:47.9 +2:12.8
4. Jari Matti Latvala (Fin), 3:48:05.8 +2:30,7
5. Petter Solberg (N), 3:50:49.6 +5:14.5
6. Matthew Wilson (GB), 3:54:10.3 +8:35.2
7. Kimi Räikkönen (Fin), 3:54:15.6 +8:40.5

10-08-22 SS16: Hirvonen har problem och stannade på sträckan
Hirvonen har problem och har stannat på sträckan. En gång kom han igång, men står sedan. Efter ett tag kom han igång och kör nu sakta igenom. Det visade sig vara växellådsproblem och de har bara ettans växel.

Sträckan vanns av Loeb, 0,2 sekudner före Petter och 1,7 sekunder före Ogier.

Nu är det service och nästa sträcka startar 10:36

Förarkommentarer:
- "Kör bara stadigt igenom" Loeb
- "Allt är okej. Tar det lugnt i kurvorna" Sordo
- "Det var okej på den här sträckan" Ogier
- "Det var väldigt jämnt" Petter
- "Jag är nöjd med vår körning" Wilson
- "Vi har växellådsproblem. Har bara en växel och det är ettan. Vad kan jag göra" Hirvonen

På SS16
1. Loeb, 10:50.7
2. Petter, +0,2
3. Ogier, +1,7
4. Sordo, +3,3
5. Latvala, +4,2
6. Wilson, +17,0
7. Räikkönen, +17,6
. Hirvonen , +4:26,8

Efter SS16
1. Sebastien Loeb (F), 3:30:58.0
2. Dani Sordo (E), 3:31:46.0 +48.0
3. Sebastien Ogier (F), 3:33:08.8 +2:10.8
4. Jari Matti Latvala (Fin), 3:33:28.1 +2:30.1
5. Petter Solberg (N), 3:36:12.7 +5:14.7
6. Matthew Wilson (GB), 3:39:13.8 +8:15.8
7. Kimi Räikkönen (Fin), 3:39:20.7 +8:22.7
8. Mikko Hirvonen (Fin), 3:47:57.1 +16:59.1
10-08-22 SS15: Bra start för Petter - vann första sträckan
Petter Solberg vann första av fem sträcksegrar idag. Han var 1,5 sekunder före Loeb och 3,5 före Ogier. Wilson kliver upp på sjätteplats och puttar därmed ner Räikkönen.

Både Hirvonen startade om idag. Ken Block bröt dessvärre i går efter målgången pga tekniska problem.

Förarkommentarer:
- "Inte fort men okej. Känslan är bra, villl inte ta några risker" Loeb
- "En vanligt dag för oss. Bilen och allt fungerar bra" Sordo
- "Samma problem som i fredags. Vi fick motorstopp i en hårnål och tappade 5-6 sekunder" Ogier
- "Jag förstår inte. Jag kanske var lite för försiktig" Latvala
- "Inte dåligt faktiskt. Vi startade lite lugnare i början. Bra, lite misstag på slutet" Petter
- "Svår sträcka, men vi tåg lite tid på Kimi" Wilson
- "Allt fungerar som det ska" Mikko

På SS15
1. Petter, 14:44.2
2. Loeb, +1,5
3. Ogier, +3,5
4. Latvala, +3,7
5. Hirvonen, +6,4
6. Sordo, +10,5
7. Wilson, +16,4
8. Räikkönen, +42,2

Efter SS15
1. Sebastien Loeb (F), 3:20:07.3
2. Dani Sordo (E), 3:20:52.0 +44.7
3. Sebastien Ogier (F), 3:22:16.4 +2:09.1
4. Jari Matti Latvala (Fin), 3:22:33.2 +2:25.9
5. Petter Solberg (N), 3:25:21.8 +5:14.5
6. Matthew Wilson (GB), 3:28:06.1 +7:58.8
7. Kimi Räikkönen (Fin), 3:28:12.4 +8:05.1
8. Mikko Hirvonen (Fin), 03:32:39.6 +12:32.3

10-08-21 Sandell klättrar i Tyskland
SWRC-klassen i det tyska VM-rallyt utvecklar sig till en sekundrysare. Patrik Sandell och Emil Axelsson, i en Red Bull Skoda, inledde dagen som tredje bil med drygt 17 sekunder upp till täten. Efter att ha vunnit fem av dagens åtta sträckor har de avancerat till andra plats, endast 4,6 sekunder från ledningen.
- Det är en fantastisk fajt på varje sträcka, det gäller att hela tiden ligga precis på gränsen. Och äntligen känner jag att jag börjar behärska asfalt, säger en nöjd Patrik Sandell.

Sandell och Axelsson började upphämtningen redan på morgonen genom att vinna dagens två första sträckor. Vid SS12 var de förbi gårdagens ledare Prokop och uppe på andra plats. Inför dagens sista sträcka, den 48 km långa monstersträckan Panzerplatte låg de 6,6 efter den nye ledaren P-G Andersson.
- Jag pushade så mycket det bara gick på sista sträckan. Jag visste att om jag tappade tid på där så blir det svårt att komma ikapp imorgon. Om någon var snabbare än oss så kan jag bara gratulera dem, sa Patrik Sandell direkt efter målgången på SS14 som avslutade dagen.

Men ingen var snabbare och det blev ännu en sträckseger, dagens femte för Sandell. Det räckte för att krympa gapet till P-G med ytterligare ett par sekunder. Inför söndagen ligger de nu 4,6 sekunder bakom sin landsman. Fem specialsträckor på totalt 85 km återstår.
10-08-21 P-G Andersson i ledning i Rally-VM i Tyskland
Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Anders Fredriksson leder nu klassen Super 2000 i Rally-VM i Tyskland. Det efter en rejält gastkramande sekundfight bland de tre toppförarna i rallyt. P-G och Anders låg inför dagens rally på en andraplats och på dagens tredje sträckan, SS9, tog de i maximum och övertog ledningen. Ledningen har de sedan lyckats försvara under hela dagen. Men det har varit en extremt hård fight. Varken Patrik Sandell eller Martin Prokop har släppt på gasen:
- "Det var länge sedan det var en sån här kamp om sekunderna. Det har verkligen varit otroligt jämt och skitkul att kört idag" säger P-G och tillägger "På sista sträckan idag hade jag en j-kla tur. I en kurva släppte det, och bara framhjulen var kvar i asfalten. Men vi lyckades både hålla oss kvar och behålla ledningen".

Inför morgondagens fem avslutande sträckor, leder P-G och Anders med 4,6 sekunder före svensken Patrik Sandell och på tredjeplats ligger Martin Prokop.
- "Det kommer att bli lika tufft i morgon" avslutar P-G som ser fram emot kampen.

Mer info, hittar du på www.pgandersson.se där vi följer vi rallyt, sträcka för sträcka.

Super 2000-VM (SWRC) Rally-VM Tyskland efter dag 2
1. P-G Andersson 3:19:40.3
2. Patrik Sandell (S) 3:19:44.9 +4.6
3. Martin Prokop (CZ) 3:19:46.1 +5.8
4. Eyvind Brynildsen (N) 3:21:58.2 +2:17.9
5. Xavier Pons (E) 3:22:58.2 +3:17.9
6. Bernardo Sousa (P) * 3:38:31.5 +18:51.2
7. Albert LLovera 3:41:45.5 +23:10.5
8. Michal Kosciuszo (Pol) * 3:37:50.8 +18:10.5
* = Superrallytid
10-08-21 Patrik Flodin kvar tredjeplats
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten har fortsatt haft ett bra rally i Rally-VM som körs i Tyskland. I dag har de hållt upp farten under de åtta specialsträckorna som har avverkats och har som sämst blivit fyra på en av sträckorna. De ligger därmed kvar på en tredjeplats inför morgondagens avslutande fem sträckor.
- "Det har gått över förväntan placeringsmässigt" säger Patrik "Lite frustrerande är det att vi har tappat lite för mycket tid på de två riktigt långa sträckorna. Men vi får försöka öka upp tempot lite i morgon och ska se till att vi bevakar vår placering" avslutar han.

Amrindo Araujo leder rallyt, 23,8 sekunder före Hayden Paddon. Båda har en hel del erfarenhet av just asfalt. På en hedervärd tredjeplats hittar vi Patrik och Göran.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

Rally-VM Tyskland - dag 2
1. Armindo Araujo (P) 3:26:24.9
2. Hayden Paddon (NZ) 3:26:24.9 +23,8
3. Patrik Flodin 3:27:29.7 +1:28.6
4. Hermann Gassner (D) 3:29:18.3 +3:17.2
5. Alex Raschi (SM) 3:32:39.4 +6:38.3
6. Rejo Muhonen (Fin) 3:41:16.1 +15:15.0
7. Ott Tänak (EE) 3:40:25.6 +14:24.5
8 Toshi Arai (J) 3:44:30.7 +18:29.6
9. Nicholai Georgiou (G) 3:54:57.0 +28:55.9 *
10. Peter Horsey (Ken) 3:55:52.2 +29:51.1 *
* = Superrallytid
10-08-21 SS14: Duval har rullat - Petter tog sträcksegern
Duval och Petter har haft en tät fight om femteplatsen och på den här sträckan, blev Duval kvar. Därmed är Petter uppe på en femteplats. Han har rullat och blir kvar. Även Henning är kvar på sträckan.

Petter kammade hem sista sträcksegern och var hela 8,4 sekunder före Loeb och 11,0 före Ogier.

Det här var sista sträckan för idag. I morgon startar rallyt 07:26 och då är det fyra sträckor och en superspecial kvar att köra.

Förarkommentarer:
- "Jag tror det har gått fortare om jag sparat däcken. I morgon måste vi hålla oss på vägen" Loeb
- "Vi tog det lite lugnt med däcken" Sordo
- "Jag försökte ha en så ren körning som möjligt" Latvala
- "Vi slog i lite i ett snabbt parti, men det gick bra ändå"
- "Duval ligger på taket här i slutet. Båda är ute ur bilen" Wilson
- "Jag hade en bra körning" Petter


På SS14
1. Petter, +7:24.4
2. Loeb, +8,4
3. Ogier, +11,0
4. Latvala, +13,9
5. Sordo, +21,0
6. Räikkönen, +1:02.0
7. Wilson, +1:11.4
8. Block, +2:06,4


Efter SS14
1. Sebastien Loeb (F), 3:05:21.6
2. Dani Sordo (E), 3:05:57.3 +35.7
3. Sebastien Ogier (F), 3:07:28.7 +2:07.1
4. Jari Matti Latvala (Fin), 3:07:45.3 +2:23.7
5. Petter Solberg (N), 3:10:37.6 +5:16.0
6. Kimi Räikkönen (Fin), 3:12:46.0 +7:24.4
7. Matthew Wilson (GB), 3:13:05.5 +7:43.9
8. Francois Duval (B), 3:19:46.0 +14:24.4
9. Mikko Hirvonen (Fin), 3:17:49.0 +12:27.4
10. Ken Block (USA), 3:18:00.5 +12:38.9

10-08-21 SS13: Hirvonen står på sträckan
Mikko Hirvonen står på sträckan. Han rapporteras ha transmissionsproblem. Sordo vann sträckan, 0,1 sekunder före Loeb och 4,3 före Ogier.

Förarkommentarer:
- "Det var okej, inga problem. Vi tappade inte så mycket" Loeb
- "Ogier var mycket snabb" Latvala
- "Det är inget stort gap, ve måste fortsätta köra" Ogier
- "Jag har lite problem och det är tur det är en liten service. Det är svårbromsat" Petter

På SS13
1. Sordo, 9:59.2
2. Loeb, +0,1
3. Ogier, +4,3
4. Petter,
5. Latvala, +7,0
6. Duval, +9,6
7. Räikkönen, +23,8
8. Wilson, +26,2
9. Block, +38,0

Efter SS13
1. Sebastien Loeb (F), 2:37:34.0
2. Dani Sordo (E), 2:37:57.1 +23,1
3. Sebastien Ogier (F), 2:39:38.5 +2:04.5
4. Jari Matti Latvala (Fin), 2:39:52.2 +2:18.2
5. Francois Duval (B), 2:41:58.4 +4:24.4
6. Petter Solberg (N), 2:42:58.4 +5:24.4
7. Kimi Räikkönen (Fin), 2:44:04.8 +6:30.8
8. Matthew Wilson (GB), 2:44:14.9 +6:40.9
9. Ken Block (USA), 2:48:14.9 +10:40.9
10-08-21 SS12: Sordo snabbast den här gången
Sordo tog hem sträckan, 2,2 sekudner före Loeb och 3,6 sekunder före Petter.

Latvala försöker ta sig upp på tredjeplatsen och knappade in 0,3 sekunder. 11,0 sekunder återstår.

Förarkommentarer:
- "Jag har mjukare däck bara för att testa. Jag vet inte om det var ett bra val, men jag förlorar inte så mycket på det" säger Loeb
- "Bra tid, men fighten är över nu. Vi måste hålla upp farten för att inte tappa koncentrationen" Sordo
- "Fortfarande svårt. Jag vet inte om jag kan åka fortare än så här. Är Ogier snabbare, är han bättre" Latvala
- "Det går okej. Jag är nöjd" Ogier
- "Jag har fått tillbaka självförtroendet nu, så jag är nöjd" Hirvonen
- "Lite mer smuts på vägen nu. Men Kimi kör hårt nu" Wilson
- "Vi testar hur mjuka däck fungerar, men det är inte så bra, men okej" Kimi
- "Fem kilometer från mål fick vi motorstopp och tappade tid" Petter

På SS12
1. Sordo, 9:11,6
2. Loeb, +2,2
3. Petter, +3,6
4. Latvala, +4,3
5. Ogier, +4,6
6. Duval, +4,7
7. Hirvonen, +6,2
8. Räikkönen, +18,7
9. Wilson, +24,0
10. Block, +29,8

Efter SS13
1. Sebastien Loeb (F), 2:27:34.7
2. Dani Sordo (E), 2:27:57.9 +23.2
3. Sebastien Ogier (F), 2:29:35.0 +2:00.3
4. Jari Matti Latvala (Fin), 2:29:46.0 +2:11,3
5. Mikko Hirvonen (Fin), 2:30:02.2 +2:27.5
6. Francois Duval (B), 2:31:49.6 +4:14.9
7. Petter Solberg (N), 2:32:52.7 +5:18.0
8. Kimi Räikkönen (Fin), 2:33:41.8 +6:07.1
9. Matthew Wilson (GB), 2:33:49.5 +6:14.8
10. Ken Block (USA), 2:37:37.7 +10:03.0
10-08-21 SS11: Petter snabbast!
Många satte samma tid på den här stärckan, men Petter var ensam om att vara snabbast. Han var 1,1 sekunder före Ogier och Lob och 3,4 före Duval.

Förarkommentarer:
- "Helt torrt. Bra rytm, inga misstag.t" Loeb
- "Jag hoppas vi kan behålla den här possitionen rallyt ut" Sordo
- "Bra grep, jag bromsade lite för tidigt i en kurva. Men annars är jag nöjd med min körning" Latvala
- "Jag är myckeet nöjd. Bra sträcka. Vi ska försöka fortsätta så här i eftermiddag" Ogier
- "Vi har ändrat lite inställningar på service och det verkar gå bättre" Hirvonen
- "Inte så dålig tid. Vi tappade lite i en kurva, som var väldigt hal" Duval
- "Det var på tiden. Hade ingen bra startpossition i morse, men nu är det mer lika. Jag försöer allt jag kan" Petter

På SS11
1. Petter, 6:11.3
2. Loeb, +1,1
2. Ogier, +1,1
4. Duval, +3,4
5. Latvala, +3,5
6. Sordo, +3,5
7. Hirvonen, +4,5
8. Räikkönen, +6,4
9. Wilson, +12,6
10. Block, +15,8

Efter SS11
1. Sebastien Loeb (F), 2:18:20.9
2. Dani Sordo (E), 2:18:46.3 +25.3
3. Sebastien Ogier (F), 2:20:18.8 +1:57.9
4. Jari Matti Latvala (Fin), 2:20:30.1 +2:09.2
5. Mikko Hirvonen (Fin), 2:20:44.4 +2:23.5
6. Francois Duval (B), 2:22:33.3 +4:12.4
7. Petter Solberg (N), 2:23:37.5 +5:16.6
8. Kimi Räikkönen (Fin), 2:24:11.5 +5:50.6
9. Matthew Wilson (GB), 2:24:13.9 +5:53.0
10. Ken Block (USA), 2:27:56.3 +9:35.4
10-08-21 SS10: Latvala snurrade bort tredjeplatsen - Petter klättrade
Den här sträckan var hela 48,50 km och tar hårt på däcken. Loeb var snabbast, hela 8,2 sekunder före Petter och 12,2 sekunder före Sordo. I och med andraplatsen klättrade Petter upp till sjundeplatsen.

Jari-Matti Latvala hade en miss på sträckan som kostade honom 38,0 sekunder och även tredjeplatsen.

Nu är det service och nästa sträcka startar 14:43

Förarkommentarer:
- "Den var ganska bra, vi fick spara lite på däcken. Men tiden var nog bra" Loeb
- "Jag såg att Sebastien gick fortare och fortare på sträckan. Jag körde inte så bra på slutet" Sordo
- "Ca 10 km före målet var jag för snabb in i en kurva och snurrade" Latvala
- "Det var okej. Inga problem för mig" Ogier
- "Sträckan var bra, men hal på slutet med däcken. Ibland väldigt snabb" Hirvonen
- "Ganska bra sträcka, men jag tog inga risker och sparade däck" Duval
- "Min tid var inte dålig. Jag hade en liten miss på slutet bara" Petter

På SS10
1. Loeb, 27:55.8
2. Petter, +8,2
3. Sordo, +12,2
4. Ogier, +21,4
5. Duval, +31,6
6. Hirvonen, +32,8
7. Latvala, +38,0
8. Räikkönen, +1:08,0
9. Wilson, +1:14,4
10. Block, 1:50,9

Efter SS10
1. Sebastien Loeb (F), 2:12:08.5
2. Dani Sordo (E), 2:12:31.5 +23.0
3. Sebastien Ogier (F), 2:14:06.4 +1:57.9
4. Jari Matti Latvala (Fin), 2:14:15.3 +2:06.8
5. Mikko Hirvonen (Fin), 2:14:28.6 +2:20.1
6. Francois Duval (B), 2:16:18.6 +4:10.1
7 Petter Solberg (N), 2:17:26.2 +5:17.7
8. Matthew Wilson (GB), 2:17:50.0 +5:41.5
9. Kimi Räikkönen (Fin), 2:17:53.8 +5:45.2
10. Ken Block (USA), 2:21:29.2 +9:20.7
10-08-21 SS9: Loeb ökade tempot
Loeb vann sträckan och tog igen den tid som Sordo fick på förra sträckan. Han var 3,5 sekudner Sordo och 11,6 före Latvala

Nu är det remoteservice, sedan körs en sträcka och det är riktigt service.

Förarkommentarer:
- "Dani kör väldigt fort. Nu måste jag köra väldigt hårt. Få misstag på gruset" Loeb
- "Jag är nöjd. Jag gör mitt bästa rally hittills i Tyskland" Latvala
- "För tillfället är det svårt, jag har inget självförtroende" Ogier
- "Jag tappar tid, men vet inte varför. Får inte rätta känslan" Hirvonen
- "Inte så dåligt för tillfället. Jämfört med Mikko ch Jari är det bra tid" Duval
- "Jag missade en bromsning i en kurva och åkte rakt fram. Tappade tid" Räikkönen
- "Det är mycket svårt med mycket grus på vägen. Men jag kör på och ger inte upp" Petter

På SS9
1. Loeb, 9:55.7
2. Sordo, +3,5
3. Latvala, +11,6
4. Ogier, +12,6
5. Duval, +13,1
6. Petter, +13,5
7. Hirvonen, +16,4
8. Wilson, +28,1
9. Räikkönen, +39,4
10. Block, +48,3

Efter SS9
1. Sebastien Loeb (F), 1:44:12.7
2. Dani Sordo (E), 1:44:23.5 +10.8
3. Jari Matti Latvala (Fin), 1:45:41.5 +10.8
4. Sebastien Ogier (F), 1:45:49.2 +1:36.5
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:46:00.0 +1:47.3
6. Francois Duval (B), 1:47:51.2 +3:38.5
7. Matthew Wilson (GB), 1:48:39.8 +4:27.1
8. Kimi Räikkönen (Fin), 1:48:50.0 +4:37.3
9 Petter Solberg (N), 1:49:22.2 +5:09.5
10. Ken Block (USA), 1:51:42.5 +7:29.8
10-08-21 SS8: Sordo tog sträcksegern och knappar in
Loeb blir pressad av sin teamkompis Sordo som var 2,7 sekunder snabbare och vann sträckan. Han var 2,7 sekunder före Loeb och 9,3 sekunder före Petter.

Förarkommentarer:
- "Han kör väldigt fort (Sordo). Jag får köra på gränsen. Men känslan är bra" Loeb
- "Helt okej. Jag är nöjd" Sordo
- "Det är okej. Men jag har aldrig kört den här sträckan i full fart. Svårt med bromsningen, var lite sen och gjorde lite misstag" Latvala
- "Inte så bra. Men okej. Det är fortfarande nära till Latvala" Ogier
- "Jag vet inte. Jag hittar ingen bra rytm. Det sinkar mig. Det går inte så bra nu, men jag ger inte upp" Hirvonen
- "Känslan var ganska bra, men jag har inget självförtroende med bilen. Den understyr också" Duval
- "Det är mycket bättre än igår. Men fortfarande..." Räikkönen
- "Eftersom jag startar så långt efter är det väldigt mycket grus på vägen. Så därför är jag nöjd" Petter
- "Det är väldigt halt. Jag ser verkligen fram mot nästa två, det är en riktig utmaning. Ett av världens tuffaste asfaltsrallyn" Block

På SS8:
1. Sordo, 8:10,3
2. Loeb, +2,7
3. Petter, +9,3
4. Latvala, +10,0
5. Duval, +11,3
6. Hirvonen, +11,6
7. Ogier, +12,1
8. Räikkönen, +26,7
9. Wilson, +31,2

Efter SS8
1. Sebastien Loeb (F), 1:34:17.0
2. Dani Sordo (E), 1:34:24.3 +7,3
3. Jari Matti Latvala (Fin), 1:35:34.2 +1:17.2
4. Sebastien Ogier (F), 1:35:40.9 +1:23.9
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:35:47.9 +1:30.9
6. Francois Duval (B), 1:37:42.4 +3:25.4
7. Matthew Wilson (GB), 1:38:16.0 +3:25.4
8. Kimi Räikkönen (Fin), 1:38:14.9 +3:57.9
9 Petter Solberg (N), 1:39:13.0 +4:56.0
10. Ken Block (USA), 1:40:58.5 +7:05.2
10-08-21 SS7: Loeb öppnade med sträckseger
Sebastien Loeb öppnade som igår, med sträckseger. Andra snabbaste tid hade Sordo, bara 0,5 sekunder efter.

Slutet på sträckan är ett grus, vilket gör den lite förädisk.

Förarkommentarer:
- "Det var okej. Väldigt halt på slutet på gruset, så jag tog det lungt. Kanske lite för lungt" Loeb
- "Bättre start än i går. Men jag tappade lite. Det var ett hoppigt parti och där kändes inte dämparna så bra" Sordo
- "Jag var väldigt rädd innan för gruspartiet i slutet, men det var inte så dåligt. Men det finns några rikgit fula hopp" Latvala
- "Jag tror vi tappade rytmen på gruset. Vi tappade mycket tid där" Ogier
- "Det var svårt. Jag tog det lugnt. Grus på slutet är dumt. Vi är här för asfaltsrally" Hirvonen.
- "Asfaltsdäck på grus är helt fel. Körde på på asfalten och tog det sen lugnt på gruset" Wilson
- "Det var mycket jord. Väldigt svårt att se när det är grus. Annars, inga problem" Petter

På SS7:
1. Loeb, 6:11.5
2. Sordo, +0,5
3. Petter, +1,7
4. Ogier, +3,6
5. Latvala, +5,2
6. Duval, +6,4
7. Hirvonen , +7,5
8. Räikkönen, +11,1
9. Wilson, +15,4
10. Block, +18,6

Efter SS6
1. Sebastien Loeb (F), 1:25:04.0
2. Dani Sordo (E), 1:25:14.0 +10,0
3. Jari Matti Latvala (Fin), 1:26:13.9 +1:09.9
4. Sebastien Ogier (F), 1:26:18.5 +1:14.5
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:26:26.0 +1:22.0
6. Francois Duval (B), 1:28:20.8 +3:16.8
7. Matthew Wilson (GB), 1:28:34.5 +3:30.5
8. Kimi Räikkönen (Fin), 1:28:37.9 +3:33.9
9 Petter Solberg (N), 1:29:53.4 +4:49.4
10. Ken Block (USA), +3:33.9 +6:00.9
10-08-20 Sandell trea efter dag ett i Tyskland
Patrik Sandell och Emil Axelsson har fått en bra start i Tysklands VM-rally. Svenskarna som tävlar för Red Bull Rally Team i en Skoda Fabia S2000 ligger trea i SWRC-klassen när sex av totalt 19 sträckor är avklarade.

Sandell och Axelsson låg på en andraplats vid lunchuppehållet efter dagens tre första sträckor, fem sekunder efter ledaren Martin Prokop och lika långt före trean P-G Andersson. Men på eftermiddagens inledande sträcka tappade de tid och halkade ner till en tredjeplats, tio sekunder efter sin landsman.
- Jag gjorde ett misstag på SS4, körde av vägen och fick motorstopp. Det tog nog femton sekunder innan jag fick igång motorn igen så där tappade vi mycket tid, berättar Patrik Sandell.

Sandell och Axelsson höll sedan jämnt tempo med de två andra tätbilarna under de avslutande sträckorna. När de går till kvällsvila ligger de 17,8 sekunder bakom tjecken Prokop och 12,1 efter P-G. Närmast bakom dem jagar norrmannen Eyvind Brynildsen, med 16 sekunders lucka upp till svenskarna.
- Vi fortsätter att pusha, och om vi kan fortsätta som vi har gjort idag kan det bli en trevlig placering på söndag, avslutar Patrik Sandell.
10-08-20 Stark inledning av Patrik Flodin i GrN-VM i Tyskland
Patrik Flodin gjorde en mycket stark inledning under dagens inledande rally Rally-VM i Tyskland. Rallyt är ett asfaltsrally som körs i berge:
- "Det är mycket lera på vägarna, vilket bitvis gör de spåhala" berättar Patrik.

Patrik och Göran inledde mycket starkt, trots att Patrik inte har asfalt som favoritunderlag. Efter de fyra av dagens sex sträckor låg de på en andraplats.

Efter dagens fyra av de sex inledande sträckorna låg Patrik och hans co-driver Göran Bergsten på en andraplats:
- "Sedan fick vi tyvärr lite problem med att motorn överhettades. Det är väldigt varmt här och när motorn blir för varm, tappar vi kraft" säger Patrik.

De tappade lite tid, men ligger ändå på en mycket hedervärd tredjeplats inför morgondagen:
- "Det har gått bättre och bättre allt eftersom och nu har jag börjat hitta flytet och fått in rätta självförtroendet bakom ratte. Det har tom gått lite över förväntan i början. Det enda som är lite synd, är att vi tappade tid på de två sista. Men det får vi försöka ta igen i morgon" säger Patrik

I morgon kommer det förövrigt att bli en tuff dag. Då är det åtta sträckor som ska köras:
- "Det är mycket snabba och trixiga vägar i morgon, men det ser vi fram emot" säger Patrik nöjt.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

Rally-VM, GrN, Tyskland, dag 1
1. Armindo Araoujo (P) 1:28:16.0
2. Hayden Paddon (NZ) 1:28:44.4 +28,4
3. Patrik Flodin 1:28:50.9 +34.9
4. Hermann Gassner (D) 1:29:16.2 +1:00.2
5. Alex Raschi (SM) 1:29:48.6 +1:32.6
6. Rejo Muhonen (Fin) 1:33:32.0 +5:16.0
7. Michel Jourdain (Mex) 1:33:56.8 +5:40.8
8. Nicholai Georgiou (GB) 1:34:14.3 +5:58.3
8. Nuno Barroso Pereira (P) 1:34:13.0 +5:57.0
10. Toshi Arai (J) * 1:42:02.3 +13:46.3
* = superrallytid

Komplett resultatlista: http://www.wrc.com/pwrc/results/2010/adac-rally-deutschland/stage-times/?stageno=6
10-08-20 P-G Andersson avlsutade starkt - ligger tvåa i Rally-VM i Tyskland
Asfalt är egentligen inte är Per-Gunnar "P-G" Anderssons starkaste underlag. Men det är inget som märkts under den inledande dagen i det tyska VM-Rallyt. Han och hans co-driver Anders Fredriksson ligger efter första dagen på en andraplats, bara 5,7 sekunder efter ledande Martin Prokop.
- "Inledningsvis hade jag kunnat inlett det hela lite starkare" skrattar P-G. "På de tre första sträckorna hade jag en miss på varje. Jag snurrade på de två första och fick backa på den tredje sträckan" förklarar han.

Trots den tappade tiden, lyckades de bättre på de tre avgörande sträckorna efter service. Då körde man om samma tre sträckor en gång:
- "Då gick det betydligt bättre. Vi gjorde inga missar utan det funkade näst intill felfritt" säger P-G.

På SS4 fick de andra snabbaste tid, bara 0,6 sekunder efter snabbaste ekipage. På de två sista sträckorna idag kammade de hem sträcksegern.
- "Jag är j-kligt nöjd. Det här är ett perfekt läge inför morgondagen. Vi ligger strax bakom Prokop. I morgon kommer det att bli j-kligt intressant" avslutar P-G

P-G startar även i den här Super 2000-deltävlingen med JM Racing ochoch man har sedan Finland bytt motor.

Leder klassen gör Martin Prokop, 5,7 sekunder före P-G Andersson och på tredje plats ligger svensken Patrik Sandell. Ledaren i Super 2000-VM, Xavier Pons, slog sönder hjulet på första sträckan och ligger femma.

Mer info, hittar du på www.pgandersson.se där vi följer vi rallyt, sträcka för sträcka.

Rally-VM Tyskland - Dag 1
1. Martin Prokop (CZ) 1:25:16.2
2 P-G Andersson 1:25:21.9 +5,7
3. Patrik Sandell (S) 1:25:34.0 +17,8
4. Eyvind Brynildsen (N) 1:25:50.3 +34,1
5. Xavier Pons (E) 1:26:47.9 +1:31.7
6. Bernardo Sousa (P) 1:31:05.1 +5:48.9
7. Michal Kosciuszo (Pol) 1:34:21.8 +9:05.6

SWRC-tabellen 2010 (Super 2000-VM) inför VM i Tyskland
1. Xevi Pons 86 poäng
2. P-G Andersson - 68 poäng
3. Martin Prokop (CZ) 60 poäng
4. Jari Ketomaa (Fin) 58 poäng
5. Patrik Sandell (S) 49 poäng

Officiell resultatlista: http://www.wrc.com/swrc/results/2010/adac-rally-deutschland/stage-times/?stageno=6
10-08-20 SS6: Sordo vann sträckan - Petter fick ny punktering
Petter Solberg stannade på sträckan. Han hade fått en ny punktering och tappade 1:55,8 minuter.

Det var alla sträckor för idag. Rallyt startar i morgon igen klockan 07:48.

Förarkommentarer:
- "Det har varit en bra dag. Gjorde en liten miss här, fick motorstopp men tappade bara 2-3 sekunder" Loeb
- "I morse hade vi lite småproblem med bilen, men nu är det okej" Ogier
- "Det är lite förvånande. Det har varit en bra dag. I morgon kommer det att bli tufft" Latvala
- "Det var mitt fel. Jag kom lite för brett in i en kurva. Det var mitt fel, jag försökte" Petter
- "Det har varit ganska okej. Jag har hittat en bra rytm på eftermiddagen" Henning
- "Jag är mycket nöjd. Det går bättre och bättre med den nya kartläsaren också" Sordo

På SS6:
1. Sordo, 12:01,3
2. Loeb, +0,7
3. Ogier, +8,2
4. Hirvonen, +11,4
5. Latvala, +11,7
6. Duval, +31,1
7. Wilson, +30,8
8. Räikkönen, +31,1
-
Petter, +1:55,8

Efter SS6
1. Sebastien Loeb (F), 1:18:52.5
2. Dani Sordo (E), 1:19:02.0 +9.5
3. Jari Matti Latvala (Fin), 1:19:57.2 +1:04,7
4. Sebastien Ogier (F), 1:20:03.4
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:20:07.0 +1:14.5
6. Francois Duval (B), 1:22:02.9 +3:10,4
7. Matthew Wilson (GB), 1:22:07.6 +3:15.1
8. Kimi Räikkönen (Fin), 1:22:15.3 +3:22.8
9 Petter Solberg (N), 1:23:40.2 +4:47.7
10. Ken Block (USA), 1:24:34.8 +5:42,3
10-08-20 SS5: Loeb igen - Hirvonen tappade
Loeb kammade hem en ny sträckseger och var 7,0 sekunder före Petter och 9,6 före Ogier. Hirvonen tappade ytterligare en placering och Ogier klev upp nu på fjärdeplatsen. Även Petter klättrar en placering och är nu uppe på åttondeplats.

Förarkommentarer:
- "Det var bra. Jag körde riktigt hårt nu. Inga problem" Loeb
- " Ok. Inga problem. Inte dåligt. Vi skadade hjulen på förra, så vi fick ta det lite lugnt här" Ogier

På SS5:
1. Loeb, 13:26,5
2. Sordo, +1,7
3. Petter, +7,0
4. Ogier, +9,6
5. Latvala, +9,9
6. Hirvonen, +12,8
7. Duval, +18,4
8. Räikkönen, +26,7
9. Wilson, +31,3
10. Al Qassimi, +47,5

Efter SS5
1. Sebastien Loeb (F), 1:06:50.5
2. Dani Sordo (E), 1:07:00.7 +10.2
3. Jari Matti Latvala (Fin), 1:07:44.2 +53,7
4. Sebastien Ogier (F), 1:07:53.9 +1:03,4
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:07:54.3 +1:03.8
6. Matthew Wilson (GB), 1:09:35.5 +2:45.0
7. Francois Duval (B), 1:09:38.6 +2:48.1
8 Petter Solberg (N), 1:09:42.4 +2:51.8
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:09:42.9 +2:52.3
10. Ken Block (USA), 1:11:41.7 +4:51.2
10-08-20 SS4: Petter snabbast
Petter Solberg vann sträckan, 1,8 sekudner före Loeb och 2,1 före Sordo. Petter knappade in 13,0 sekunder på Duval och har nu 15,2 sekunder upp till åttondeplatsen.

Förarkommentarer:
- "Ganska ok. Lite mer grus på vägen. Annars helt torrt. Nöjd med bilen och nöjd med min körning" Loeb
- "Det var okej. Inte så dammigt alls. Kändes bättre" Ogier
- "Fram till slutet var det okej. Men i slutet var det verkligen halare än vad jag trodde" Latvala
- "Jag måste köra riktigt hårt. Inte dåligt. Jag vill ta igen lite. Jag vill ha många poäng" Petter
- "Inga problem. Tappade tid, vet inte varför" Hirvonen

På SS4:
1. Petter, 13:51,7
2. Loeb, +1,8
3. Sordo, +2,1
4. Ogier, +5,5
5. Latvala, +8,6
6. Hirvonen, +12,2
7. Duval, +13,0
8. Räikkönen, +26,6
9. Wilson, +35,0
10. Al Quassimi, +53,9

Efter SS4
1. Sebastien Loeb (F), 53:24.0
2. Dani Sordo (E), 53:32.5 +8,5
3. Jari Matti Latvala (Fin), 54:07.8 +43,8
4. Mikko Hirvonen (Fin), 54:15.0 +51.0
5. Sebastien Ogier (F), 54:17.8 +53,8
6. Matthew Wilson (GB), 55:37.7 +2:13.7
7. Kimi Räikkönen (Fin), 55:49.7 +2:25.7
8. Francois Duval (B), 55:53.7 +2:29.7
9 Petter Solberg (N), 56:08.9 +2:44.9
10. Ken Block (USA), 57:27.1 +4:03,1
10-08-20 SS3; Loeb snabbast - Hirvonen tappade
Sebastien Loeb tog tredje raka sträcksegern, 1,5 sekunder före Sordo och 3,6 före Petter. Hirvonen tappade en placering och ligger nu fyra. Latvala övertog tredjeplatsen. Duval tappar tid och har problem. Hans bil har tappat drivning på framhjulen.

Henning Solberg tvingades bryta på förra sträckan med växellådsproblem.

Nu är det dags för service och SS4 startar 14:37

Förarkommentarer:
- "Vi slog i lite i en barriär, men det var inte mycket" Loeb
- "Fick stopp i en hårnål" Ogier
- "Jag var lite för vid i en sväng, men annars gick det ganska bra" Latvala
- "Jag kunde inte göra något åt det som hände i morse. Nu är det bara att köra. Men jag är nöjd med allt med bilen" Petter
- "En kurva var förvånandsvärt hal, vi åkte av lite och fick motorstopp. Tappade lite tid där" Hirvonen
- "Det är närmare. Går bättre och bättre. Bilen understyr lite, vägen är smutsig" Sordo

På SS3:
1. Loeb, 12:06.8
2. Sordo, +1,5
3. Petter, +3,6
4. Latvala, +11,0
5. Hirvonen, +16,4,
6. Ogier, +22,8
7. Wilson, +41,0
8. Räikkönen, +43,6
9. Al Qussimi, +52,5
-
Duval, +1:39,6

Efter SS3
1. Sebastien Loeb (F), 39:30.5
2. Dani Sordo (E), 39:38.7 +8.2
3. Jari Matti Latvala (Fin), 40:07.5 +37,0
4. Mikko Hirvonen (Fin), 40:11.1 +40.6
5. Sebastien Ogier (F), 40:20.6 +50,1
6. Matthew Wilson (GB), 41:11.0 +1:40.5
7. Kimi Räikkönen (Fin), 41:31.5 +2:01.0
8. Francois Duval (B), 41:49.0 +2:18,5
9 Petter Solberg (N), 42:17.2 +2:46,7
10. Ken Block (USA), 42:34.6 +3:09.0
10-08-20 SS2; Loeb snabbast igen
Sebastien Loeb var åter snabbast,1,3 sekunder före Sordo ohc 6,3 före Petter.

Henning Solberg står med sin Super 2000 på sträckan.

Förarkommentarer:
- "Ok. Inga problem. Bra körning, Trixigt, mycket snabbt och väldigt smutsigt. Ibland tappar man greppet" Loeb
- "Inte dåligt, förutom att vi fick stopp i en hårnål. Vi tappade 5-6 sekunder" Ogier
- "Det gick bra i början och på slutet. Men i mitten på sträckan tappade jag för mycket. Det får jag förbättra till nästa sträcka" Latvala
- "Det gick bra nu. Bra tid" Petter.
- "Det är svårt med rytmen. På en del ställen flyter det på, men på andra är det svårare" Hirvonen

På SS2:
1. Loeb, 13:29,5
2. Sordo, +1,3
3. Petter, +6,3
4. Hirvonen, +6,3
5. Latvala, +13,5
6. Ogier, +14,3
7. Duval, +25,5
8. Wilson, +27,0
9. Räikkönen, +37,3
10. Block, +45,4

Efter SS2
1. Sebastien Loeb (F),27:23.7
2. Dani Sordo (E), 27:30.4 +6,7
3. Mikko Hirvonen (Fin), 27:47.9 +24,2
3. Jari Matti Latvala (Fin), 27:49.7 +27,3
5. Sebastien Ogier (F), 27:51.0 +27,3
6. Francois Duval (B), 28:02.9 +39,2
7. Matthew Wilson (GB), 28:23.2 +59,5
8. Kimi Räikkönen (Fin), 28:41.1 +1:17,4
9. Ken Block (USA), 29:20.1 +1:56.4
-. Petter Solberg (N), 30:06.8 +2:43,1
10-08-20 SS1; Petter fick punktering - Loeb snabbast
Petter fick en punktering och tappade 2:36,8 sekunder. Sebastien Loeb vann sträckan , 5,4 sekunder före Dani Sordo och 12,5 före Hirvonen och Latvala som fick samma tid.

Al Qassimi åkte av, men fick hjälp tillbaka av publiken och tappade över tre minuter.

Förarkommentarer:
- "Det var okej, men svårt. Det var mycket damm på vägen, så ibland tappade man fästet. Mycket svårkört" Loeb
- "Torr start, men fortfarande hemska ställen i stlutet på sträckan. Jag gjorde några småmissar" Latvala
- "Fint, men ibland var det ganska halt. Jag kan köra fortare" Hirvonen.
- "Jag hade tappat mer om jag inte stannat och bytt däck" Petter
- "Inget hände, allt okej. Vägen är smutsig" Sordo

Efter SS1
1. Sebastien Loeb (F), 13:54.2
2. Sordo (E)13:59.6 +5,4
3. Mikko Hirvonen (Fin), 14:06.7 +12,5
3. Jari Matti Latvala (Fin), 14:06.7 +12,5
5. Sebastien Ogier (F), 14:07.2 +13,0
6. Francois Duval (B), 14:07.9 +13,7
7. Matthew Wilson (GB), 14:26.7 +32,5
8. Kimi Räikkönen (Fin), 14:34.3 +40,1
9. Ken Block (USA), 15:05.2 +1:16.0
-. Petter Solberg (N), 16:31.0 +2,36,8
10-08-19 Sandell provkörde sin egen bil virtuellt
I oktober släpps det officiella 2010 FIA World Rally Championship-spelet. Patrik Sandell, som tävlar i SWRC-klassen i en Skoda Fabia Super 2000, är just nu i Tyskland inför helgens VM-tävling. Där fick han möjlighet till en testkörning av det kommande spelet. Självklart valde han sin egen bil.
- Det var faktiskt riktigt fränt. Det är en otroligt bra känsla i spelet och väldigt realistiskt. Även miljöerna runt sträckorna är verklighetstrogna, säger Patrik efter ha klivit ur den virtuella klonen av sin egen tävlingsbil.

Spelet är skapat av Black Bean Games och Milestone, två framgångsrika italienska spelutvecklare. Samtliga VM-rallyn i årets tävlingskalender finns med i spelet, liksom alla de stora stjärnförarna och kartläsarna med sina respektive bilar.
- Det känns otroligt roligt och hedrande att få vara med i ett sådant här spel. Jag hoppas att det är många i Sverige som köper det och testar hur det är att köra Skoda Super 2000-bilen, säger Patrik. Spelet släpps i butik den 8 oktober för PlayStation3, Xbox360 och PC.

För Patrik Sandells del får han mer eller mindre kliva direkt ur spelkonsolen och in i den riktiga bilen. Tysklands VM-rally startar fredag morgon och under torsdagen kördes en shakedown. Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson hittade känslan direkt och var snabbast på första vändan.
- Vi gjorde ett test i Österrike förra veckan. Nu körde vi några vändor för att känna på setup vi gjorde då, och den kändes kanon. Så nu ser jag bara fram mot starten imorgon, avslutar Patrik Sandell.
10-08-17 Dags för Adac Rallye Deutschland
Rally VM körs i helgen i Tyskland och det är den första av två deltävlingar där alla mästerskapen ingår, dvs WRC, PWRC, SWRC och JWRC. Rallyt består av nitton sträckor som tillsammans är 405,67 km och är ett asfaltsrally.

Duval kommer att köra Ford WRC för M Sport och både Henning Solberg och Mads Östberg kör Super 2000 med Ford.

I helgen följer jag: Super 2000 VM på www.pgandersson.se och GrN-VM på www.patrikflodin.com

Tidsschema Adac Rallye Deutschland
(Svensk tid)

Fredag 20 augusti
09:43 SS1 Ruwertal/Fell 1 23,90 km
10:46 SS2 Grafschaft 1 23,20 km
11:34 SS3 Moselland 1 19,20 km
Service
14:37 SS4 Ruwertal/Fell 2 23,90 km
15:40 SS5 Grafschaft 2 23,20 km
16:25 SS6 Moselland 2 19,20 km

Lördag 21 augusti
07:48 SS7 Hermeskeil-Gusenburg 1 11,50 km
08:31 SS8 St. Wendeler Land 1 17,20 km
09:04 SS9 Freisen/Westrich 17,60 km
Service
10:30 SS10 Arena Panzerplatte 1 48,50 km
14:43 SS11 Hermeskeil-Gusenburg 2 11,50 km
15:26 SS12 St. Wendeler Land 2 17,20 km
15:59 SS13 Freisen/Westrich 2 17,60 km
Remote Service
17:25 SS14 Arena Panzerplatte 2 48,50 km

Söndag 22 augusti
07:26 SS15 Dhrontal 1 22,26 km
08:03 SS16 Moselwein 1 18,08 km
Service
10:36 SS17 Dhrontal 2 22,26 km
11:11 SS18 Moselwein 2 18,08 km
13:03 SS19 Survolt Circus Maximus Trier 4,37 km
15:45 Målgång


<< Till startsidan