Rapport från Rally Wales GB 11-14/11

Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = Super 2000

Svart rubrik = GrN

Tider och info

GrN-VM följer jag på www.patrikflodin.com










10-11-14 VM-silver till både Sandell och Flodin
Två gånger Patrik, och två gånger VM-silver. Det blev facit av finalen i Rally-VM, Wales Rally GB, för både Patrik Sandell och Patrik Flodin slutade på andra plats i sina respektive tabeller.

De båda landslagsekipagen, Patrik Sandell med co-driver Emil Axelsson i Super World Rally Championship (SWRC) och Patrik Flodin/Göran Bergsten i Production World Rally Championship (PWRC), hade gulddrömmar. Tekniska problem under rallyt satte stopp för dessa.

Men Svenska Bilsportförbundets satsning på nya, unga förare ger redan i år två VM-silver, i klasserna precis under WRC där Sébastien Loeb segrade.
- Patrik och Patrik gör precis det de ska. Flodin 15 14 sträcksegrar och Sandell lyckades bita ihop och köra igen det han förlorade på att styrservon gick sönder första dagen. Två VM-silver är helt fantastiskt, säger förbundskapten Anders Dawidson.

De fyra medaljörerna landar på Arlanda kl 17.20, måndag 15/11, då representanter för Svenska Bilsportförbundet kommer att ta emot sina hjältar.

Komplett resultat: http://www.wrc.com/results/
10-11-14 Petter Solberg tar Bronsmedaljen i Rally-VM 2010!
Första gången en privatförare är på pallen.
Rallyt är avklarat och Petter Solberg skriver ett stycke historia med sitt svenska team. Det är första gången ett privatteam tar en medalj i Rally-VM. Vinnaren i tävlingen blev suveräna Sebastien Loeb men Petter var mycket nära hela helgen och Loeb fick kämpa hårt för att ta segern.
-Jag provade allt jag hade på de första sträckorna idag men det var mycket lerigt och det var helt klart en fördel för Sebastian (Loeb) att köra först på vägen. Andra gången på sträckorna ville jag verkligen satsa allt på ett kort för att knappa in försprånget, men gled ut i tredje svängen och körde i diket ca 50 meter. Då jag kom upp på vägen bestämde jag mig för att ta tillgodo med en andra plats i rallyt och säkra bronset, säger Petter nöjt.

Tackade Phil från prispallen
Mitt i ceremonin avbröt Petter prisutdelaren och bad att få låna hans mikrofon.
–Ursäkta att jag avbryter det är kanske inte artigt men men, säger Petter.
–Jag måste också be att få tacka min kartläsare genom många år Phil Mills som körde halva säsongen. Han har också en stor del av äran för att vi står här med en bronsmedalj idag, avslutar Petter till stormande jubel från publik och pressfolk.

Topp 10 Rally Great Britain 2010
1. S. Loeb
2. PETTER SOLBERG +19.1
3. J. Latvala +1:35.3
4. M. Hirvonen +1:53.3
5. D. Sordo +2:12.2
6. H. Solberg +6:26.5
7. M. Wilson +8:37.8
8. K. Räikkönen +
9. M. Østberg +12:13.7
10. A. Mikkelsen 14:01.7

Förar VM 2010:
GULD-Sebastien Loeb, Frankrike
SILVER-Jari Matti Latvala, Finland
BRONS-PETTER SOLBERG, Norge

pettersolberg.no
10-11-14 Season ends on high note for Team Abu Dhabi´s Latvala Claims second in WRC drivers Championship
Best ever WRC season points score for Al Qassimi as Abu Dhabi Juniors claim second and fourth in FSTi Championship
Cardiff, WALES, 14 November, 2010: BP Ford Abu Dhabi World Rally Team driver Jari-Matti Latvala secured second place in the FIA World Rally Driver’s Championship following his third place finish at Wales Rally GB this weekend.

Elsewhere, the UAE’s Sheikh Khalid Al Qassimi finished outside of the points in 11th place, but still enjoyed his best ever season in the FIA World Rally Championship (WRC) with a career-high haul of twelve points to finish in 12th place in the Drivers’ Championship.

Whilst Team Abu Dhabi junior drivers Bader Al Jabri and Majed Al Shamsi triumphantly concluded the Fiesta SportTrophy International (FSTi) in second and fourth position.

At the head of the field Latvala spent the weekend embroiled in a two-way tussle for second place in the championship with privateer Petter Solberg. Entering the final day of action the Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA) – backed Finnish driver lay in fourth position behind team mate Mikko Hirvonen, with Solberg ahead of them both in second. The duel for the runners’ up position commenced from the outset with Solberg needing to secure victory a Wales Rally GB victory in order to remain ahead. However, if the Norwegian finished in second and Latvala in third, the place was awarded to the Finn - and this is precisely what happened.

The drama lasted to the final whistle, as Latvala moved ahead of team mate Hirvonen just two stages from the finish. The young Finn held on to his position through the final stage and returned to the Service Park having denied his Norwegian rival second place on the Drivers’ Championship podium.
"This is a really big day for me and it feels fantastic. My target at the start of the season was to finish in the top three in the championship, so second is amazing. I won two rallies this year and I never imagined that would happen as I was the second driver in the team," he said.

Meanwhile, BP Ford Abu Dhabi’s Al Qassimi, put in a series of persistent performances, not only throughout the three-day action packed rally, but also across eight events this season, including a seventh place finish at Rally de Espana, enabling him to equal last year’s 12th place in the Drivers’ Championship.
“Our season has had some highs and lows, but finishing 12th in the championship is a real achievement and I look forward to returning for another season,” he said.

In the FSTi consistent performances over six events, including five consecutive podium finishes for Al Jabri and a victory at Rally de Portugal for Al Shamsi, ensured that the two Emirati’s bettered their 2009 results, continuing to demonstrate development in their driving skills. Now the members of the Abu Dhabi Junior Drivers’ Development programme will look forward to next year in order take their rally careers to the next level.

Final positions
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen C4 3hr 14min 54.0sec
2. P Solberg/C Patterson NOR Citroen C4 3hr 15min 13.1sec
3. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Focus RS 3hr 16min 29.3sec
4. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3hr 16min 47.3sec
5. D Sordo/D Vallejo ESP Citroen C4 3hr 17min 06.2sec
6. H Solberg/S Prévot NOR Ford Focus RS 3hr 21min 20.5sec
7. M Wilson/S Martin GBR Ford Focus RS 3hr 23min 31.8sec
8. K Räikkönen/K Lindström FIN Citroen C4 3hr 25min 21.9sec
9. M Østberg/J Andersson NOR Subaru Impreza 3hr 25min 22.9sec
10 A Mikkelsen/O Floene NOR Skoda Fabia 3hr 28min 55.2sec

Drivers
1. S Loeb 276pts
2. J-M Latvala 171pts
3. P Solberg 169pts
4. S Ogier 167pts
5. D Sordo 150pts
6. M Hirvonen 126pts

Manufacturers
1. Citroen Total 456pts
2. BP Ford Abu Dhabi 337pts
3. Citroen Junior 217pts
4. Stobart M-Sport Ford 176pts
5. Munchi's Ford 58pts
10-11-14 VM-silver till Sandell
Patrik Sandell och Emil Axelsson vann VM-silver i Super World Rally Championship när VM-finalen avgjordes i Wales Rally GB. Den svenska Skoda-duon körde dessutom hem teammästerskapet åt Red Bull Rally Team.
- Det känns helt fantastiskt att vinna teammästerakapet åt Red bull, vilket är riktigt stort. Det är deras andra seger i år, eftersom de redan vunnit märkesmästerskapet Formel 1, säger Patrik Sandell.

Sandell och Axelsson som tävlar i en Skoda Fabia Super 2000, hade siktet inställt på VM-guld även i förarmästerskapet inför tävlingen. De låg nio poäng efter ledande spanjoren Xevi Pons och två efter finlända! ren Ketomaa, med 25 poäng kvar att köra om.

Men en trasig styrservo i fredags kostade dem över fem minuter och tog effektivt död på gulddrömmarna. Efter det kunde de endast förlita sig på att de två huvudkonkurrenterna om titel själva skulle råka ut för någon form av problem.

En öppning såg ut att komma på söndagens första sträcka, då Ketomaa rullade och därmed var ute ur leken. Men VM-ledande Pons, som hela helgen koncentrerat sig på att tryggt och säkert ta bilen i mål, gjorde inga misstag och kunde säkra VM-titeln utan att ta några större risker.
- Besvikelsen vi kände i fredags har lagt sig och nu är jag ändå nöjd med vad vi åstadkommit. Vi gjort allt vi kunde för att avancera idag och det räckte ju till slut både till VM-silver och seger i teammästerskapet. Det känns bra att ha med sig inför nästa års säsong, säger Patrik Sandell.

Segrare i SWRC-klassen i Wales VM-rally blev norrmannen Andreas Mikkelsen före irländaren Craig Breen. Pons slutade trea och Sandell/Axelsson fyra.

Slutresultat i Wales Rally GB 2010, SWRC-klassen.
1. A. MIKKELSEN 3:28:55.2 0.0 0.0
2. C. BREEN 3:34:57.9 +6:02.7 +6:02.7
3. X. PONS 3:35:10.7 +12.8 +6:15.5
4. P. SANDELL 3:35:15.9 +5.2 +6:20.7
5. M. KOSCIUSZKO 3:37:14.1 +1:58.2 +8:18.9
10-11-14 Svenskt VM-silver genom Patrik Flodin och Göran Bergsten i Rally-VM
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten lyckades trots problemen köra hem ett VM silver i år. Målet var för killarnas del att kamma hem VM-guldet i år och de inledde med att vinna sina två första VM-deltävlingar, i Sverige och Jordanien. Senare under säsongen vann de sin tredje seger i Japan. Men efter att de tvingats bryta i Finland efter växellådsras när de låg på en andra plats blev det fördel Armindo Araujo.

Inför VM i England behövde de vinna och Armindo fick inte bli bättre än sjua för att de skulle få guldet.
- "Det har varit lite stolpe ut, men vi har haft underbart kul under det här rallyt. Vi startade med en helt ny Subaru och den har verkligen fungerat" säger Patrik "Så det är synd att vi inte fick vinna, som planerat. Men idag gick vi ut med målsättningen att kamma hem alla sträcksegrar och det lyckades vi med" skrattar Patrik "Och ett VM-silver är ju inte fy skam heller".

Både Patrik och Göran är dessutom nöljda med säsongen i helhet:
- "I sin helhet är jag mycket nöjd med säsongen. När allt har fungerat för oss har vi verkligen visat att vi tillhör toppen" säger Patrik "Det var Finland som förstörde det för oss i VM-tabellen, men överlag har säsongen varit jättekul".
- "Ja, att vi blev tvåa är jag nöjd med" fyller Göran i.

Sammanfattning av rallyt för Patrik och Görans del:
Patrik och Göran inledde rallyt med att totalt dominera och var totalt överlägsna i GrN. De såg ut att gå mot en solklar seger, men det ville sig inte riktigt hela vägen. Inför sista sträckan på fredagen ledde de med 1:17 minuter. Men på sista sträckan försvann ledningen:
- "Ca 10 meter efter start på sista sträckan låg det en pytteliten sten. När vi körde över den, small styrstaget av. Antagligen hade vi skadat det på sträckan innan, för vägarna är rätt sönderkörda. Normalt ska inte en så liten sten ställa till nån skada. Vi fick köra jättesakta och tappade mycket tid" sa Patrik.

De tappade två minuter och rasade ner till en fjärdeplats. Men Patrik var hoppfull:
- "Det här tar vi igen i morgon".

Under lördagen kammade de hem fem av sju sträcksegrar och knappade in tid.
- "Efter service ändrade vi inställningarna och vi kunde höja upp tempot".

Inför SS14 låg de på andra plats, med bara 23 sekunder upp till ledande estländaren Ott Tänak.Men på SS14 fick de en punktering fem kilometer från mål:
- ""Den sinkade oss inte så mycket. Men ungefär 400 meter från mål small fjäderbenet och därmed var det färdigkört för oss för idag" suckar Patrik uppgivet.

De tvingades den här gången bryta rallyt och när de startade om idag för att säkra VM-silvret, låg de över nio och en halv minut efter och på sjätteplats i klassen Grupp-N.

Idag var det fyra avslutande sträckor och de kammade de hem samtliga sträcksegrar i. Rallyt bestod av 20 specialsträckor och av dem startade Patrik och Göran i 18. Av de 18 sträckorna kammade de hem inte mindre än 15 sträcksegrar.

VM-tabellen Grupp-N 2010
1. Armindo Araujo (P), 126 p
2. Patrik Flodin, 100 p
3. Hayden Paddon (NZ), 97 p
4. Ott Tänak (Est) 78 p
5. Arai (J) 57 p

Resultat VM-finalen, Wales Rally GB Grupp-N
1. Ott Tänak (Est) 3:38:31.0
2. Armindo Araujo (P) 3:41:46.8 +3:15.8
3. Hayden Paddon (NZ) 3:42:58.9 +4:27.9
4. Jason Pritchard (GB) 3:45:35.4 +8:20.9
5. Patrik Flodin 3:46:51.9 +8:20.9
6. Dave Weston Jr (GB) 3:53:18.4 +14:47.4
7. Michel Jourdain (Mex) 3:53:18.4 +15:58.1
8. Alex Raschi (SMR) 3:55:51.4 +17:20.4
9. Toshi Arai (J) 3:58:55.1 +20:24.1
10. Reijo Muhonen (Fin) 4:05:08.5 +26:37.5
Komplett resultat: http://www.wrc.com/results/2010/rally-of-great-britain/stage-times/?stageno=20&category=pwrc

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka
10-11-14 SS20: Loeb vann - Latvala tog hem VM-silvret
Ogier vann sista sträckan, 0,6 sekunder före Latvala och 1,8 sekunder före Henning.

Sebastien Loeb hade redan säkrat VM-guldet, så i helgen gällde det silver och när Ogier bröt igår, stod den kampen mellan Petter och Latvala. Eftersom Latvala lyckades ta sig upp till tredjeplatsen, blev det han som tog hem silvret och Petter kammade hem VM-brons.

Förarkommentarer:
- "En riktigt tuff kamp med Petter. Han körde verkligen fort Jag gillade det verkligen. Väldigt bra" Loeb
- "Fantastiskt. Kul fight. Otroligt för hela teamet.r" Petter
- "En bra fight och bra resultat. Ser fram emot nästa säsong" Hirvonen
- "Det här är något jag drömt om att få vara top tre. Jag är mycket nöjd" Latvala
- "Jag är ganska nöjd. Bra helg" Henning
- "Vi är lite besvikna med helgen. Några misstag på fredagen" Wilson
- "Det har varit riktigt svårt för oss. Många olika problem. Jag är glad det här är slutet för WRC-bilarna och ser fram emot nästa års säsong" Östberg

På SS20:
1. Sordo, 5:08,2
2. Latvala, +0,6
3. Henning, +1,8
4. Loeb, +6,6
5. Petter, +8,0
6. Räikkönen, +13,5
7. Wilson, +15,0
8. Hirvonen, +18,3
9. Östberg, +22,3

Efter SS120:
1. Sebastien Loeb (F), 3:14:54.0
2. Petter Solberg (N), 3:15:13.1 +19.1
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:16:47.3 +1:53.3
4. Mikko Hirvonen (Fin), 3:16:47.3
5. Dani Sordo (E), 3:17:06.2 +2:12.2
6. Henning Solberg (N), 3:21:20.5 +6:26.5
7. Matthew Wilson (GB), 3:23:31.8 +8:37.8
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:25:21.9 +10:27.9
9. Mads Östberg (N), 3:27:22.9 +12:28.9

10-11-14 SS19: Latvala tog hem sträckan och ligger trea
Latvala kammade hem sträcksegern, 3,7 sekunder före Hirvonen och 7,4 före Loeb. Petter var av vägen lätt och tappade 10,8 sekunder. Sordo blev trea, 6,6 sekunder efter Latvala.

Därmed ligger Latvala nu tvåa i Rally-VM och Hirvonen kommer med all säkerhet INTE att ta medvetet gå om honom på sista sträckan.

Förarkommentarer:
- "Jag inledde för fullt, bra sträcka, inga misstag och ben bra rytm" Loeb
- "Jag åkte av i tredje kurvan. Jag tog tog i och försökte. Men, fabriksbilar är fabriksbilar" Petter
- "Jag hade en bra rytm. En sträcka kvar nu" Hirvonen
- "Jag planerade att ta det lugnt på de sista sträckorna. Men vi ändrade lite på dämparna och bilen går mycket bättre" Sordo
- "Riktigt trevlig sträcka. Bra grep nu. Vi har trivts idag" Wilson

På SS19:
1. Latvala, 16:03,8
2. Hirvonen, 16:07,5
3. Sordo, +3,7
4. Loeb, 16:11.2
5. Petter, +3,4
6. Henning, +20,4
7. Östberg, +22,6
8. Wilson, +31,7
9. Räikkönen, +33,8

Efter SS19:
1. Sebastien Loeb (F), 3:09:39.2
2. Petter Solberg (N), 3:09:56.9 +17,7
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:11:20.5 +1:41.3
4. Mikko Hirvonen (Fin), 3:11:20.8 +1:41.6
5. Dani Sordo (E), 3:11:58.0 +2:18.8
6. Henning Solberg (N), 3:16:10.5 +6:31.3
7. Matthew Wilson (GB), 3:18:08.6 +8:29.4
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:20:00.2 +10:21.0
9. Mads Östberg (N), 3:21:52.4 +12:13.2

10-11-14 SS18: Petter fick punktering
Petter höll åter upp snabbare tid i början på sträckan men fick sedan en punktering som sinkade honom en aning. Loeb vann sträckan, 2,8 sekunder före Petter och 3,2 sekunder före Hirvonen. När två sträckor återstår skiljer det 14,3 sekunder mellan Petter och Loeb.

Och min personliga gissning är att det INTE kommer att räcka för Petter att bli tvåa i rallyt för att ta hem VM-silvret. För Ford lär inte låta Hirvonen vara före Latvala...

Nu är det service och SS19 startar 13:12 svensk tid.

Förarkommentarer:
- "Förra sträckan gick bra. Den här gillar jag inte riktigt på slutet. Den är mycket snabb på slutet. Men vi får se" Loeb
- "Vi slog i en sten och fick en punktering. Jag försöker. Men det är mycket dåliga vägar nu" Petter
- "Vi får se hur fighten mellan Seb och Petter går. Hade några misstag på sträckan" Hirvonen
-"Jag tyckte jag körde fortare, men det var väldigt halt" Latvala
- "Vi tog det väldigt lugnt. Vi har problem med växellådan och jag måste växla manuellt" Räikkönen
- "Inga problem med bilen. Nu har vi kul" Östberg

På SS18:
1. Loeb, 5:06.2
2. Petter, +2,8
3. Hirvonen, +3,2
4. Latvala, +3,4
5. Sordo, +6,4
6. Östberg, +13,1
7. Henning, +21,1
8. Räikkönen, +22,0
9. Wilson, +24,4

Efter SS18:
1. Sebastien Loeb (F), 2:53:28.0
2. Petter Solberg (N), 2:53:42.3 +14,3
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:55:13.3 +1:45.3
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:55:16.7 +1:48.7
5. Dani Sordo (E), 2:55:47.6 +2:19.6
6. Henning Solberg (N), 2:59:46.3 +6:18.3
7. Matthew Wilson (GB), 3:01:33.1 8:05.1
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:03:22.6 +9:54.6
9. Mads Östberg (N), 3:05:26.0 +11:58.0
10-11-13 Kan Petter Solberg med sitt svenska privatteam skriva historia?
Petter Solberg är nu endast sekunder ifrån att ta sin första seger på fem år!
Kampen om brons- och silvermedaljen avgörs imorgon.
Det är nu uppdukat för en riktig thriller inför sista dagen av Rally-VM 2010.
När 78 % av rallyt är avklarat skiljer det endast 4.8 sekunder mellan ledande Sebastien Loeb och Petter Solberg på andraplats. Sebastian Ogier, som låg på en andra plats innan rallyt startade, körde av vägen på dagens första sträcka och tvingades bryta rallyt. Dani Sordo som idag gick ut som fjärde bil har halkat ner till femteplats. Mikko Hirvonen är istället uppe på tredjeplats med Jari Matti Latvala hack i häl endast 8.6 sekunder bak.
- Det har fungerat prefekt idag och bilen går som en klocka. Jag har gjort två små missar idag. Först kom jag lite långt ut i en sväng, tappade inte så mycket på det men sedan hade jag en 360 graders piruett och tappade 10 sekunder, säger Petter förargat.
Men Petter ser snabbt det positiva. -Jag går ju ut som andra bil på vägen imorgon, kan köra på hans (Sebastien Loeb) splittider och köra på attack!, säger Petter.

Kan det skrivas Rallyhistoria?
Aldrig under de två år som Petter Solberg och hans svenska fru Pernilla drivit det lilla privatteamet från Torsby i Värmland har de varit närmare en seger. Med 10 % av personalstyrkan och med 10 % av budgeten till fabriksteamen Ford och Citroën befinner de sig nu i ett läge där det kan skrivas Rallyhistoria. Ingen förare med ett privat team har någonsin tagit en VM-medalj och ingen förare med ett privat team har någonsin vunnit en VM-tävling i Rally.

Margam Park
Sträckan Margam Park körs två gånger imorgon och den är också den sista sträckan i Rally-VM 2010. Just den här sträckan har betytt otroligt mycket för både Petter och Pernilla. Pernilla Solberg, har kört VM-rallyt fyra gånger. Margam Park är den sista sträckan hon körde innan hjälmen lades på hyllan år 2000. När Petter tog sin första seger någonsin i VM avgjordes rallyt på sista sträckan som var just Margam Park. När Petter år efter kämpade mot Sebastien Loeb om VM-titeln avgjorde de kampen på sista sträckan också det Margam Park. Kan det nu bli ännu ett positivt kapitel i deras sagohistoria om Rallysträckan Margam Park?

Vem står på pallen i Rally-VM 2010?
Hur medaljerna fördelas är långt ifrån avgjort. Håller placeringarna i mål så som placeringarna ser ut ikväll betyder det silver till Petter. Men många spekulerar i stallorder hos Ford. Skulle till exempel Mikko Hirvonen släppa förbi sin stallkamrat Jari Matti Latvala till tredjeplatsen blir det Latvala som tar silvret och Petter får då brons. Att spekulera är en del av spänningen men inget är avgjort förrän alla sträckor är körda och målrampen i Cardiff är passerad. Imorgon eftermiddag får vi svaret på vem står på pallen i Rally-VM 2010.

Topp 10 och "MEDALJBAROTMETERN" lördag kväll
1. S. Loeb, Totaltid 2 h 32 min 24.0 sekunder (25p)
2. PETTER SOLBERG 2:32:28.8 (+4,8) (18p)
3. M. Hirvonen 2:33:52.0 (+1:28.0) (15p)
4. J. Latvala 2:34:00.6 (+1:36.6) (12p)
5. D. Sordo 2:34:16.0 (+1:52.0) (10p)
6. H. Solberg 2:37:25.4 (+3:09.4) (8p)
7. M. Wilson 2:39:13.5 (+6:49.5) (6p)
8. K. Räikkönen 2:40:54.9 (+8:30.9) (4p)
9. M. Østberg 2:43:26.3 (+11:02.3) (2p)
10. K. Al Qassimi 2:45:01.1 (+12:37.0) (1p)

"MEDALJBAROMETERN" JUST NU:
GULD-Sebastien Loeb
SILVER-Petter Solberg
BRONS-Jari Matti Latvala

Wales Rally GB 2010
Söndag körs 4 sträckor på totalt 76.14 km. Det är två sträckor som körs två gånger.
SS17 Resolfen 1 - 29.99 km - första bil startar kl.08:47 (svensk tid)
SS18 Margam Park 1 - 8.08 km - första bil startar kl.10:05 (svensk tid)
Service i Cardiff - första bil in på service kl.11:25 (svensk tid)
SS19 Resolfen 2 - 29.99 km - första bil startar kl.13:12 (svensk tid)
SS20 Margam Park 2 - 8.08 km - första bil startar kl.14:30 (svensk tid)

Målgång, söndag 14 november, kl.16.25 (svensk tid)

FÖRAR-VM 2010 inför denna tävling ser ut så här:
(Efter 12 av 13 deltävlingar)
1) Sébastien Loeb, (FRA), Citroën C4 WRC, 251 poäng
2) Sébastien Ogier, (FRA), Citroën C4 WRC, 167
3) Jari-Matti Latvala, (FIN), Ford Focus RS WRC 09, 156
4) Petter Solberg, (NOR), Citroën C4 WRC, 151
5) Daniel Sordo, (ESP), Citroën C4 WRC, 140
pettersolberg.no
10-11-13 Sandell på VM-bronsplats Wales
Dag två av Wales Rally GB bjöd inte på några större glädjeämnen för Patrik Sandell och Emil Axelsson, som kör för VM-guld i SWRC-klassen. Fredagens servoproblem som kostade dem över fem minuter verkar ha satt ett effektivt stopp på gulddrömmarna. Men VM-bronset är klart ifall de tar sig i mål.

Den svenska Skoda-duon avancerade visserligen från en sjunde till en femteplats under lördagen. Men båda de övriga titelaspiranterna, spanjoren Xevi Pons och finländaren Jari Ketomma, ligger fortfarande på betryggande avstånd framför dem.
- Vi har inte riktigt hittat flytet idag. Kanske är det lite besvikelsen från igår som sitter i fortfarande. Men vi gör vårt bästa och försöker stå på så bra vi kan Hur långt det sedan räcker ligger inte längre i våra händer., säger Patrik Sandell.

Svenskarnas nuvarande placering räcker för att köra hem ett VM-brons. Men för att byta ut medaljen mot ädlare valörer krävs att Pons eller Ketomaa stöter på problem av något slag.

Även om VM-guldet ser ut att rinna dem ur händerna har de ändå en god chans att köra hem märkestiteln åt Red Bull Rally Team.
- Vi ska i alla fall försöka ta hem SWRC-cupen åt teamet. Och då behöver vi avancera någon placering till, säger Patrik Sandell.

En kort superspecial inne på Millennium Stadium återstår innan det är dags för kvällsvila. Söndagen bjuder sedan på ytterligare 7,6 mil fördelat på fyra specialsträckor, innan vi vet hur VM-medaljerna fördelas.

Ställning i Wales Rally GB 2010, SWRC-klassen efter 15 av 20 sträckor.
1. A. MIKKELSEN 2:42:08.6 0.0 0.0
2. J. KETOMAA 2:42:31.6 +23.0 +23.0
3. X. PONS 2:46:32.1 +4:00.5 +4:23.5
4. C. BREEN 2:47:51.4 +1:19.3 +5:42.8
5. P. SANDELL 2:48:51.0 +59.6 +6:42.4
6. M. KOSCIUSZKO 2:48:57.5 +6.5 +6:48.9
10-11-13 Flodin startar om
Patrik Flodin och Göran Bergsten startar om i morgon:
- "Ja, vi startar om för att ta hem VM-silvret" säger han
10-11-13 SS16: Loeb i ledning efter dag 2
Sebastien Loeb avslutar med sträckseger och behåller därmed sin ledning inför morgondagens rally. Petter och Latvala delade på andraplatsen på sträckan, 0,2 efter och Räikkönen slog till med tredje bästa tid.

I morgon drar rallyt igång 08:47 svensk tid.

På SS16:
1. Loeb, 1:15.5
2. Petter, +0,2
2. Latvala, +0,2
4. Räikkönen, +0,3
5. Sordo, +0,9
6. Hirvonen, +1,1
7. Östberg, +2,2
8. Wilson, +2,5
9. Henning, +2,9
10. Mikkelsen, +4,3

Efter SS16:
1. Sebastien Loeb (F), 2:32:24.0
2. Petter Solberg (N), 2:32:28.8 +4,8
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:33:52.0 +1:28.0
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:34:00.6 +1:36.6
5. Dani Sordo (E), 2:34:16.0 +1:52.0
6. Henning Solberg (N), 2:37:25.4 +5:01.4
7. Matthew Wilson (GB), 2:39:13.5 +6:49.5
8. Kimi Räikkönen (Fin)2:40:54.9 +8:30.9
9. Mads Östberg (N), 2:43:26.3
10-11-13 Patrik Flodin och Göran Bergsten körde mot seger - men tvingades bryta när fjäderbenet small av
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten var överlägsna i GrN-VM i England under gårdagens sex av sju sträckor. På den sista sträckan var oturen ramme när styrstaget kröktes och de tappade över två minuter och rasade ner till en fjärdeplats.

Idag har de åter kammat hem sträcksegrar, men inledningsvis tog de inte in mer än några sekunder per sträcka:
- "Vi ändrade inställningar på servicen idag och då gick bilen mycket, mycket bättre"

De knappade in hela 7,5 sekunder, låg tvåa och hade bara 23,0 sekunder upp till ledande Ott Tänak.
- "Vi var säkra på att vi skulle grejja det, för vi hade verkligen kul i bilen och höll upp farten rejält" säger Patrik.

Men på SS14 fick de en punktering fem kilometer från mål:
- ""Den sinkade oss inte så mycket. Men ungefär 400 meter från mål small fjäderbenet och därmed var det färdigkört för oss för idag" suckar Patrik uppgivet.

Än är det inte klart om det blir omstart i morgon.

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka
10-11-13 SS15: Petter vann sträckan
Petter vann sträckan, 2,1 sekunder före Loeb och 8,5 före Hirvonen . Loeb leder rallyt med 4,6 sekunder, vilket betyder han får gå ut först i morgon.

En avslutande superspecial återstår nu av dagens rally.

Förarkommentarer:
- "Svårt och halt." Loeb
- "Jag hade några missar där inne på slutet. Jag försöker. Och jag tog tre sekunder på den här sträckan.
- "Det har varit en trixig dag, men jag har gillat det" Hirvonen
- "Det var mycket mycket halt och bilen slirade mycket. Jag bromsade lite sent och det är tur jag är här" Sordo
- "Växelspaken funkade inte i starten. Jag blev rätt arg, men tog mig samman för att inte göra något dumt. Jag vill verkligen göra ett bra rally" Latvala

På SS15:
1. Petter, 10:35.9
2. Loeb, +2,1
3. Hirvonen, +8,5
4. Latvala, +11,0
5. Sordo, +11,5
6. Henning, +21,6
7. Wilson, +47,3
8. Räikkönen, +47,3
9. Östberg, +4:19.3

Efter SS15:
1. Sebastien Loeb (F), 2:31:08.5
2. Petter Solberg (N), 2:31:13.1 +4,6
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:32:35.4 +1:26.9
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:32:44.7 +1:36.2
5. Dani Sordo (E), 2:32:59.6 +1:51.1
6. Henning Solberg (N), 2:36:07.0 +4:58.5
7. Matthew Wilson (GB), 2:37:55.5 +6:47.0
8. Kimi Räikkönen (Fin) 2:39:38.7 +8:30.2
9. Mads Östberg (N), 2:42:08.6 +11:00.1

10-11-13 SS14: Petter tappade lite
Petter snurrade och fick backa på sträckan men tappade bara 2,7 sekunder på Loeb. Latvala slog i bilen lite på sträckan. Loeb vann sträckan, 2,7 sekunder före Pette roch 7,1 sekunder före Latvala.

Block har brutit och får superrallytid.

Förarkommentarer:
- "Det var mycket mycket halt. Jag gled överallt. Men vi är i mål och jag hoppas tiden är bra" Loeb.
- "Jag snurrade och fick backa och tappade kanske 10 sekunder" Petter
- "Det är en riktigt fight. Men vägen var verkligen hal. Men jag trivdes" Hirvonen
- "Vi hade några få misstag och Mikka och Jari var väldigt snabba" Sordo
- "Vi slog i en chikan, jag försökte komma igenom sträckan lite fortare" Latvala

På SS14:
1. Loeb, 14:04.9
2. Petter, +2,7
3. Latvala, +7,1
4. Sordo, +10,1
5. Hirvonen, +10,5
6. Henning, +27,5
7. Räikkönen, +37,7
8. Wilson, +39,0
9. Östberg, +43,6

Efter SS14:
1. Sebastien Loeb (F), 2:20:30.5
2. Petter Solberg (N), 2:20:37.2 +6,7
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:21:51.0 +1:20.5
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:21:57.8 +1:27.3
5. Dani Sordo (E), 2:22:12.2 +1:41.7
6. Henning Solberg (N), 2:25:09.5 +4:39.0
7. Matthew Wilson (GB), 2:26:46.0 +6:15.5
8. Mads Östberg (N), 2:27:13.4 +6:42.9
9. Kimi Räikkönen (Fin)2:28:15.5 +7:45,0
10. Al Quassimi (Q), 2:32:03.9 +11:33.4
10-11-13 SS13; Loeb snabbast med knapp marginal
Petter och Loeb satte nästan samma tid, där Loeb drog det lite längre strået och var 0,2 sekunder före. Därmed leder han nu med 4,0 sekunder. Latvala blev trea, 5,0 sekunder efter.

På SS13:
1. Loeb, 5:46.0
2. Petter, +0.2
3. Latvala, +5,0
4. Sordo, +5,0
5. Hirvone, +5,3
6. Henning, +11,2
7. Wilson, +12,9
8. Räikkönen, +15,6
9. Östberg, +16,7
10. Al Quassimi, +24,1

Efter SS13:
1. Sebastien Loeb (F), 2:06:25.6
2. Petter Solberg (N), 2:06:29.6 +4.0
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:07:35.6 +1:10.0
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:07:45.8 +1:20.2
5. Dani Sordo (E), 2:07:57.2 +1:31.6
6. Henning Solberg (N), 2:07:57.2 +4:11.5
7. Matthew Wilson (GB), 2:12:02.1 +5:36.5
8. Mads Östberg (N), 2:12:24.9 +5:59.3
9. Kimi Räikkönen (Fin), 2:13:32.9 +7:07.3
10. Al Quassimi (Q), 2:16:52.8 +10:27.1
10-11-13 Battle for runner´s up on knife-edge as Latvala Aims high in Wales
Hirvonen maintains podium position while Al Qassimi climbs the rankings
WALES, 13 November, 2009: The battle for second place in the FIA World Rally Drivers’ Championship stepped up a notch today, 13 November, as it became a two-way tussle between BP Ford Abu Dhabi World Rally Team driver Jari-Matti Latvala and his rival, privateer Petter Solberg at the FIA World Rally Championship (WRC) season finale in the south Wales countryside.

A series of dramatic twists for Latvala has kept the tension high amid the crowded Welsh stages and has seen the many followers of Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA) partnered BP Ford Abu Dhabi team hopes dashed then raised again as the action reaches the half way point.

The first twist came after 25-year old Latvala had begun the three-day competition in the best possible form, holding first position for the majority of day one in his bid to claim his best Drivers’ Championship finish to date. The perfect end to day one eluded the Abu Dhabi driver, as a punctured tyre on his Ford Focus RS in yesterday’s final speed test had dropped him back to sixth.
"My windscreen was misting and the visibility was bad and getting worse, because it was also foggy. I approached a right corner over a crest and I didn't turn in early enough and hit the bank. It wasn't until I reached the next junction that I realised the impact had knocked the tyre off the rim," he explained.

Ever optimistic the young Finn went out flying on the opening stage this morning, recording the joint fastest stage time across 14.78 km Radnor and reclaiming some of the minute of lost time he had accrued. Then the second unexpected twist hit during the same stage, as Frenchman, and the BP Ford Abu Dhabi drivers’ Championship rival, Sebasitan Ogier, rolled his Citroen on the slippery surfaces of the Welsh countryside.

The incident propelled both Latvala and his BP Ford Abu Dhabi team mate Mikko Hirvonen further up the rankings, promoting the latter into a competitive third place position for Wales Rally GB, whilst turning the battle for runners’ up in the Drivers’ Championship into a two horse race between Latvala and Solberg.

Latvala returned to mid-day service in fourth, 1 minute 11.7 seconds behind Solberg, but with a five point lead on the Norwegian already in hand there is everything to play for.
"Ogier's accident changes the situation," he said. "But I can't think about championship positions right now because everything is too tight to call. I had good speed this morning, but the most important thing in these conditions is firstly to stay on the road. I took some massive risks in Radnor and Monument Hill, and made some errors, so I need to concentrate on staying calm and focusing on moving up the leader board again."

Hirvonen, having produced consistent times and persisted across the tricky, rock strewn terrain of south Wales provided the BP Ford Abu Dhabi fans with an equally pleasing result at the half-way point, with the opportunity to better his position still available in the nine remaining stages of Wales Rally GB.
"My driving was inconsistent," he said. "Sometimes everything seemed to go really well but then at other times I was just too cautious, especially on the Epynt asphalt in Four Ways Crychan. Having said that, everything was better than yesterday.”

After a difficulty opening day Team Abu Dhabi’s Sheikh Khalid Al Qassimi, also climbed the classifications to lie in 13th. Undeterred by the ever changing and unpredictable conditions that typify the final event on the WRC calendar, Al Qassimi returned to the remote Builth Wells service at midday having moved up two places at the half-way point. Al Qassimi’s Northern Irish co-driver Michael Orr is offering his Emirati partner valuable local expertise, having competed in 12 previous Rally GBs, and comes into this contest one of the most experienced on this terrain.

The conditions are very different from yesterday as the weather is drier, but the stages are actually more slippery,” said Al Qassimi. “The competition continues to be tough, but having Michael in the passenger seat gives us an undisputable advantage.”

In the Fiesta SportTrophy international (FSTi), the Abu Dhabi Junior Driver, Majed Al Shamsi began his day looking to mirror his impressive stage win at the beginning of yesterday’s action.

The young Emirati claimed an early victory over his rivals, but went on to experience issues with his Fiesta R2 brakes, preventing the Abu Dhabi driver from challenging for further stage wins throughout the first day of action.

As a result the aspiring champion resolved to approach the second day of action as competitively as possible. After recording the fastest time against his competitors on 10.14 km Monument Hill, the driver underlined his credentials for a top three finish in the FSTi Championship.
“With our brake problems during five of the six stages yesterday we were really challenged to produce fast times. It was a disappointing start, but our team of mechanics have done a great job on the car and we have been able to get back out and put some great times in,” said Al Shamsi.

As rally fans gear up for what is set to be a thrilling finale to Wales Rally GB on Sunday, in Abu Dhabi the qualifying sessions are underway for what promises to be a stunning finale to the FIA Formula 1™ season at the Formula 1™ Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix tomorrow.
10-11-13 SS11: Sekundstrid
Det är riktig sekundstrid i toppen. Loeb snurrade och Petter tog hem sträcksegern, men Loeb har ledningen än med 2,5 sekunder. Latvala klättrade förbi Sordo och ligger nu fyra i ralylt.

Nu är det dags för service och nästa sträcka startar 16:23.

Förarkommentarer:
- "Jag snurrade på sträckan. Jag körde för hårt" Loeb
- "Jag vill hålla upp tempot, men det är viktigast att inte göra några misstag" Petter
- "Det var okej, hade en bra körning" Hirvonen
- "Jag är ganska nöjd. Nu ser det bättre ut resultatmässigt. Jag måste vara realistiskt nu och inte köra för hårt nu" Latvala

På SS11:
1. Petter, 10:28.2
2. Latvala, +2,6
3. Loeb, +2,8
4. Hirvonen, +7,4
5. Sordo, +15,6
6. Wilson, +22,2
7. Henning, +26,8
8. Östberg, +32,5
9. Block, +39,1
10. Räikkönen, +42,4

Efter SS11:
1. Sebastien Loeb (F), 1:53:17.3
2. Petter Solberg (N), 1:53:19.8 +2.5
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:54:19.8 +1:02.5
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:54:31.0 1:54:31.0
5. Dani Sordo (E), 1:54:37.4 +1:20.1
6. Henning Solberg (N), 1:57:08.6 +3:51.3
7. Matthew Wilson (GB), 1:58:12.7 +4:55.4
8. Mads Östberg (N), 1:58:43.8 +5:26.5
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:59:46.2 +6:28.9
10. Ken Block (Usa), 2:01:08.2 +7:50.9
10-11-13 SS10: Loeb upp i ledning igen
Den här sträckan bestod av både asfalt och grus. Loeb var snabbast och återtog ledningen i rallyt. Han var 8,5 sekunder före Petter som blev sträcktrea. Latvala var tvåa, 6,4 sekunder efter Loeb.

Förarkommentarer:
- "Vi åkte rakt i en korsning på förra sträckan och fick motorstopp" Loeb
- "Det är mycket lera även på asfalten och gör det svårt" Petter
- "Ok. Jag försöker behålla tredjeplatsen" Hirvonen
- "Jag snurrade på asfalten och tappade några sekunder" Sordo
- "Jag gjorde några misstag på förra sträckan. Attackerad för mycket. Den här sträckan var trixig" Latvala

På SS10:
1. Loeb, 13:48.7
2. Latvala, +6,4
3. Petter, +8,5
4. Hirvonen, +15,4
5. Sordo, +15,4
6. Henning+36,4
7. Östberg, +38,2
8. Wilson, +40,6
9. Räikkönen, +50,9
10. Block, 54,5

Efter SS10
1. Sebastien Loeb (F), 1:42:46.3
2. Petter Solberg (N), 1:42:51.6 +5.3
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:43:44.2 +57,9
4. Dani Sordo (E), 1:43:53.6 +1:07.3
5. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:44:00.2 +1:13.9
6. Henning Solberg (N), 1:46:13.6 +3:27.3
7. Matthew Wilson (GB), 1:47:22.3 +4:36.0
8. Mads Östberg (N), 1:47:43.1 +04:56.8
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:48:35.6 +5:49.3
10. Ken Block (Usa), 1:50:00.9 +7:14.6
10-11-13 SS9: Petter utökade ledningen
Petter var åter snabbast och utökade sin ledning med 2,9 sekunder gentemot Loeb som blev tvåa på sträckan. Hirvonen blev trea, 3,9 sekunder efter.

På SS9:
1. Petter, 5:46.5
2. Loeb, +2,9
3. Hirvonen, +3,9
4. Sordo, +4,1
5. Latvala, +5,5
6. Henning, +12,2
7. Wilson, +14,7
8. Östberg, +16,1
9. Räikkönen, +16,5
10. Block, +22,5

Efter SS9
1. Petter Solberg (N), 1:28:54.4
2. Sebastien Loeb (F), 1:28:57.6 +3.2
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:29:44.0 +49.6
4. Dani Sordo (E), 1:29:49.5 +55.1
5. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:30:05.1 +1:10.7
6. Henning Solberg (N), 1:31:48.5 +2:54.1
7. Matthew Wilson (GB), 1:32:53.0 +3:58.6
8. Mads Östberg (N), 1:33:16.2 +4:21.8
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:33:56.0 +5:01.6
10. Andreas Mikkelsen (N), 1:35:02.6 +6:08.2
10-11-13 SS8: Petter leder rallyt - Ogier av
Petter och Latvala fick samma tid och var snabbast. Därmed övertog Petter ledningen med 0,3 sekunders marginal till Loeb.

Ogier körde av vägen och är kvar på sträckan och därmed är Latvala nu femma.

Förarkommentar:
- "Hemsk sträcka. Jag gillar inte den här sträckan. Den är väldigt snabb och full av lera" Loeb
- "Oj oj oj, svår sträcka. Men det var en bra början." Petter
- "Mycket halt. Jag gillade det inte, men här här nu" Hirvonen
- "Mycket utmanande och hal sträcka. Nu vill jag försöka komma topp tre i rallyt" Latvala
- "Jag körde allt jag kunde men får inga tider" Henning
- "Vi var för snabba i en kurva. Vi rullade ett varv" Ogier

På SS8:
1. Petter, 7:31.5
2. Latvala, +0,0
3. Loeb, +2,1
4. Sordo, +3,9
5. Hirovnen, +5,3
6. Henning, +13,2
7. Räikkönen, +19,8
8. Wilson, +26,4
9. Östberg, +29.2
10. Mikkelsen, +29,9

Efter SS8
1. Petter Solberg (N), 1:23:07.9
2. Sebastien Loeb (F), 1:23:08.2 +0,3
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:23:53.6 +45.7
4. Dani Sordo (E), 1:23:58.9 +51.0
5. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:24:13.1 +1:05,2
6. Henning Solberg (N), 1:25:49.8 +2:41,9
7. Matthew Wilson (GB), 1:26:51.8 +3:43.9
8. Mads Östberg (N), 1:27:13.6 +4:05.7
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:27:53.0 +4:45.1
10. Andreas Mikkelsen (N), 1:28:46.2 +5:38.3
10-11-12 Petter Solberg på andraplats efter inledande dagen!
Kanontider trots problem med växellådan!

Efter 13 mil med specialsträckor är Petter Solberg och kartläsare Chris Patterson på en mycket fin andra plats endast 1,8 sekunder efter ledande Sébastien Loeb. På medaljbarometern just nu betyder det BRONS!

Striden om medaljerna är stenhård och det är fyra förare som gör upp om SILVER och BRONS. Det har idag körts sex specialsträckor på totalt 13 mil. Det har spöregnat hela dagen och gjort underlaget såphalt, men det passar Petter Solberg perfekt. Publiken har också trotsat vädret och hejat på sina rallyidoler. Många tog sig ledigt och åkte ut redan torsdag kväll och övernattade invid sträckorna för att få just den plats de vill ha.

Petter i form!
-Jag är i storform och det flyter riktigt bra på sträckorna! Oturligt nog fick vi ett jätteproblem med växellådan där växlarna helt plötsligt hoppade ur. Jag kunde ha fullt på femte växel och helt plötsligt hoppade lådan i neutral, förklarar Petter. Men pojkarna får ordna bilen nu ikväll så ska jag ladda 110% imorgon, säger med den välkända glimten i ögat.

Det har idag varit en så kallad "Remote Service" vilket betyder att man servar rallybilarna utanför den ordinarie serviceplatsen som är i Cardiff. Under en sådan service får man endast byta de delar man har med sig i rallybilen och det är i stort sett inget för att spara vikt. På dagens remote service i Builth Wells provade ingenjörerna att nollställa datastyrningen men det hjälpte inte. Nu ikväll är man tillbaka på den ordinarie serviceplatsen i Cardiff där mekanikerna förbereder för bland annat ett växellådsbyte.

Nytt rekord för Solberg-mekanikerna!
-Pojkarna har precis slagit sin personliga rekord på 8 min 45 sekunder och bytte lådan på 8 minuter och 31 sekunder, säger FX Demaison som är Petters chefsingenjör. Vi har mycket att gå igenom på bilen under de 45 minuter vi har till förfogande så varje sekund vi kan tjäna här är jätteviktig. Vi gör allt för att få bilen i toppskick inför morgondagen, avslutar Demaison.

Topp 10 och MEDALJBAROTMETER JUST NU!
1. S. Loeb Totaltid 1 h 15 min 34.6 sekunder 25
2. PETTER SOLBERG 1:15:36.4 (+1,8)18
3. S. Ogier 1:15:38.2 (+3.6)15
4. M.Hirvonen 1:16:16.8 (+42.2)12
5. D. Sordo 1:16:23.5 (+48.9)10
6. J. Latvala 1:16:41.6 (+1:07.0)8
7. H. Solberg 1:18:53.9 (+2:30.5)6
8. M. Wilson 1:18:53.9 (+3:19.3)4
9. M. Østberg 1:19:12.9 (+3:38.3)2
10. K. Räikkönen 1:20:01.7 (+4:27.1)1

MEDALJBAROMETERN JUST NU!
Brons i VM och historisk som första privata medaljör!

Wales Rally GB 2010
Lördag körs 9 sträckor på totalt 153.34 km
Söndag körs 4 sträckor på totalt 76.14 km.
Målgång, söndag 14 november, kl.15.25

FÖRAR-VM 2010 inför denna tävling ser ut så här:
(Efter 12 av 13 deltävlingar)
1) Sébastien Loeb, (FRA), Citroën C4 WRC, 251 poäng
2) Sébastien Ogier, (FRA), Citroën C4 WRC, 167
3) Jari-Matti Latvala, (FIN), Ford Focus RS WRC 09, 156
4) Petter Solberg, (NOR), Citroën C4 WRC, 151
5) Daniel Sordo, (ESP), Citroën C4 WRC, 140

pettersolberg.no
10-11-12 Grus i svenskt guldmaskineri
Första dagen av Wales Rally GB blev en besvikelse för de svenska gulddrömmarna i SWRC-klassen. Patrik Sandell och Emil Axelsson var med i tätklungan när de parkerade bilarna för lunch. Men en trasig styrservo förstörde sedan resten av dagen för svenskarna och minskar deras chanser till VM-guldet.

Den svenska Red Bull-duon som tävlar i en Skoda Fabia S2000, ligger på en fjärde plats i VM-tabellen inför den avslutande deltävlingen. Men bara nio poäng skiljer dem från ledande spanjoren Pons, och med två raka VM-segrar i bagaget åkte de till VM-finalen med en rejäl guldvittring.

Patrik och Emil var bra med i täten under förmiddagen och låg 14 sekunder efter huvudkonkurrenten och tabelltvåan Jari Ketomaa när de parkerade bilarna för lunch.

Men redan några kilometer in den första av eftermiddagens sträckor gick servostyrningen sönder och det var slut på det roliga.
- Vi fyllde på olja och försökte laga den, men inget funkade. Så vi fick köra vidare så resten av sträckorna och hoppas att de kan fixa det på servicen ikväll., berättar Patrik Sandell.

Problemen innebar att svenskarna tappade över fem minuter på de övriga tätbilarna och slutar dagen nere på en sjundeplats.
- Det är klart att vi är fruktansvärt besvikna nu, men det är bara att ta nya tag. Om vi får bilen fixad så är det gasen i botten som gäller, så får vi se hur långt det räcker. Det är två dagar kvar och det kan ju bli fler än vi som får problem innan det är klart, säger Patrik.

Ställning i Wales Rally GB 2010, SWRC-klassen efter 7 av 20 sträckor.
1. A. MIKKELSEN 1:20:44.8 0.0 0.0
2. J. KETOMAA 1:21:17.6 +32.8 +32.8
3. E. BRYNILDSEN 1:22:54.8 +1:37.2 +2:10.0
4. X. PONS 1:23:21.4 +26.6 +2:36.6
5. C. BREEN 1:24:35.4 +1:14.0 +3:50.6
6. M. KOSCIUSZKO 1:25:53.9 +1:18.5 +5:09.1
7. P. SANDELL 1:26:17.9 +24.0 +5:33.1
10-11-12 Sandell tappade tredjeplatsen
Patrik Sandell var trea efter dagens tre första sträckor.
"Bara kilometer några kilometer efter servicen gick servostyrningen sönder. Vi har tappat tid pga problemen men inväntar nu kvällservice" säger Patrik

SWRC efter dag 1
1. Andreas Mikkelsen, 1:20:44.8
2. Ketomaa, +32,8
3. Brynildsen, +2:10,0
4. Pons, +2:36,6
5. Breen, +3:50,6
6. Kosisiuszko, +5:09,1
7. Sandell, +5:33,1
10-10-12 Patrik Flodin och Göran Bergsten dominerade - ända till sista sträckan idag
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten är överlägsna i GrN-VM i England. Efter sex av de sju körda sträckor, har de kammat hem samtliga sträcksegrar och ledde rallyt inför sista sträckan med hela 1:17,0 minuter.
- "Vi är här för att vinna och kör på högsta växel" skrattar Patrik "jag stortrivs här på vägarna". sa Patrik Flodin inför starten på sista sträckan.

På sista sträckan idag, fick de dessvärre lite problem när de körde över en pytteliten sten:
- "Ca 10 meter efter start låg det en pytteliten sten. När vi körde över den, small styrstaget av. Antagligen hade vi skadat det på sträckan innan, för vägarna är rätt sönderkörda. Normalt ska inte en så liten sten ställa till nån skada. Vi fick köra jättesakta och tappade mycket tid"

De tappade nästan två minuter och rasade ner till tredje plats, 42,4 sekunder efter ledande Ott Tänak och 1,5 sekunder efter Armindo Araujo.
- "Det tar vi igen i morgon! Då blir det åka av igen och en rejäl fight" lovarPatrik taggat.

Dessvärre kan de inte vinna VM-guldet för egen maskin.
- "Det är lite synd. Vi hade ju problem i VM i Finland och tvingades bryta efter växellådsras när vi låg tvåa. Hade vi tagit oss i mål där, hade guldet varit vårt. Men det så är rallyt, det finns många om. Nu kör vi för seger och får se hur långt det räcker"

Armindo Araujo leder VM totalt och måste bli som bäst sjua, för att svenskarna ska kamma hem VM-guldet.

I morgon körs nio sträckor till och målgången är på söndag eftermiddag.

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka

Resultat GrN-VM efter dag 1
1. Ott Tänak (Est) 1:24:40.5
2. Armindo Araujo (P) 1:25:21.4 +40.9
3. Patrik Flodin 1:25:22.9 +40,9
4. Martin Semerad (CZ) 1:25:37.0 +56.5
5. Dave Weston Jr (GB) 1:27:28.0 +2:47.5
7. Jason Pritchard (GB) 1:28:21.1 +3:40.6
6. Hayden Paddon (NZ) 1:29:01.6 +4:21.1
8. Michel Jourdain (Mex) 1:31:47.3 +7:06.8
9. Paolo Nobre (Arg) 1:32:20.0 +7:39.5
10. Nicholai Georgiou (GB) 1:32:58.4 +8:17.9
10-11-12 SS7: Latvala tappade över minuten - Loeb slutar dagen i ledning
Loeb vann sträckan, 0,5 sekunder före Petter och 1,5 före Ogier. Latvala fick en punktering och tappade 1:11,5 och rasade därmed ner till femteplats.

Det var allt för idag! Imorgon startar rallyt 10:03. Då följer vi WRC-toppen som vanligt igen.

På SS7:
1. Loeb,
2. Petter, +0,5
3. Ogier, +1,5
4. Sordo, 4,9
5. Hirovnen, +10,0
6. Henning, +23,0
7. Wilson, +35,7
8. Östberg, +42,1
9. Räikkönen, +58,0
- . Latvala, +1:15,5

Efter SS7
1. Sebastien Loeb (F), 1:15:34.6
2. Petter Solberg (N), 1:15:36.4 +1,8
3. Sebastien Ogier (F), 1:15:38.2 +3,6
4. Mikko Hirvonen (Fin), 1:16:16.8 +42.2
6. Dani Sordo (E), 1:16:23.5 +48.9
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:16:41.6 +1:07.0
7. Henning Solberg (N), 1:18:05.1 +2:30.5
8. Matthew Wilson (GB), 1:18:53.9 +3:19.3
9. Mads Östberg (N), 1:19:12.9 +3:38.3
10. Kimi Räikkönen (Fin), 1:20:01.7 +4:27.1
10-11-12 SS5: Ogier vann sträckan
Det regnar i England, vilket gör vägarna mer svårkörda. Ogier vann sträckan och gick därmed förbi Loeb och la sig på tredje plats. Petter ligger kvar på andraplats efter Latvala men han har stora problem med växellådan.

Ogier vann, 0,3 sekunder före Latvala och 3,6 före Petter. Mikko Hirvonen klättrade förbi Sordo i totala resultatlistan.

Förarkommentarer:
- "Det var för mycket vatten på vägen. Jag kunde inte ta i för fullt" Loeb
- "Det gick bättre än i morse, men det är svårkört i regnet" Ogier
- "Det är ganska ok, men vädret gör det mer och mer svårkört" Latvala
- "Växellådan slutade fungera och startade sen igen." Petter frustrerat
- "Vi snurrade för TV. På sexans växel och jag var av lite" Sordo
- "Fungerar inte riktigt för mig. Jag körde riktigt hårt i regnet" Hirvonen
- "Bilen understyr rejält och det är jättesvårt att köra. Det var svårt där inne" Wilson
- "Vi en punktering. Det var inte så bra" Henning
- "Vi kör bara, det finns inte så mycket annat att göra" Östberg

På SS5
1. Ogier, 18:39.0
2. Latvala, +0,3
3. Petter, +3,6
4. Loeb, +7,6
5. Hirvonen, +10,3
6. Sordo, +27,6
7. Hening, +50,9
8. Östberg, +57,3
9. Wilson, +57,6
10. Räikkönen, +1:11,6

Efter SS5
1. Jari-Matti Latvala (Fin), 57:12.3
2. Petter Solberg (N), 57:17.5 +5,2
3. Sebastien Ogier (F), 57:21.0 +6,8
4. Sebastien Loeb (F), 57:19.1 +8,7
5. Mikko Hirvonen (Fin), 57:48.0 +35,7
6. Dani Sordo (E), 58:03.3 +51,0
7. Henning Solberg (N), 59:23.8 +2:11,5
8. Mads Östberg (N), 59:48.1 +2:35.8
9. Matthew Wilson (GB), 59:55.3 +2:43,0
10. Kimi Räikkönen (Fin), 1:00:41.1 +3:28,8
10-11-12 Dramatic start in Wales as Latvala leads Rally GB
Cardiff, WALES, 12 November, 2010: Tension filled the air at the start of Wales Rally GB this morning as the BP Ford Abu Dhabi driver Jari-Matti Latvala opened proceedings with a stage win, taking the lead and providing the makings of an exciting finale to FIA World Rally Championship (WRC) in the forests of mid-Wales.

The BP Ford Abu Dhabi driver, who has two WRC wins already this season, clearly embraced his battle for the runners’ up position in the WRC Drivers’ Championship as he out drove his rivals Sébastien Ogier and Petter Solberg, establishing a slender 1.4 second lead in the three-way tussle for second.

With his best ever WRC finish in his sights, it was no surprise to see Latvala at the top of the leaderboard from the very start. The Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA)-backed driver was fastest by a single second on the opening 32.14km speed test in Hafren in his Ford Focus RS World Rally Car. But, nail biting drama quickly unfolded for the young Finn’s supporters as they witnessed him immediately loose the lead when his vehicle took water into the engine in the 4.26km Sweet Lamb stage. Latvala dropped into third, but remained a mere 1.6 seconds from the front runner, Citroen’s Sebastian Loeb.

A determined Latvala attacked the final stage of the morning, a slippery 27.88km Myherin, to take his second stage win and reach the service area in Builth Wells back in first position and 1.4 seconds ahead of the rest of the WRC pack.
- "The lead is still slender, but it was a good start," said Latvala. "The grip changed constantly. Sometimes the road was soft and gave good grip, but in other places the surface was hard and polished, and I drove closer to the ditches to try to find better traction. My only problem was in Sweet Lamb when the engine took in some water. The section after the water splash was uphill and it took about 500 metres to clear itself and run properly again. I need to brake more at that point this afternoon."

Meanwhile, Latvala’s BP Ford Abu Dhabi teammates Mikko Hirvonen and Sheikh Khalid Al Qassimi provided a solid first morning in the final rally of the year, with Hirvonen lying in sixth and Al Qassimi in 15th.

Abu Dhabi’s Al Qassimi, who continues to build upon his status as the emirate’s most successful WRC driver in terms of points scored, pushed on through the harsh Welsh weather, as high winds and overnight rain added to the traditionally tough rally challenge. The Emirati rally ace has his eyes on a top ten finish in order to beat this 12th place finish in the 2009 WRC Drivers’ Championship, which he has currently equalled.
- “The conditions here provide one of the biggest tests of the year. Some parts of the stages are very exposed and with the weather being so unpredictable it is hard to know what to expect ahead of each stage,” commented Al Qassimi. “This morning has been about getting confidence on the slippery terrain and I will push a little harder in the re-run of the stages this afternoon.”

In the Fiesta SportTrophy international (FSTi), the Abu Dhabi Junior driver Majed Al Shamsi, is lying in third after the opening three stages as brake problems with his Ford Fiesta R2 dampened the start of his campaign.

The future rally star currently sits in fourth overall in the FSTi Championship, after claiming his maiden win in Portugal and a second place finish in Germany. The up-and-coming talent, discovered during open auditions held by ADTA in 2007, has had a mixed second season in the FSTi and is determined to fight for a podium spot here in Wales in his pursuit of the title.
- “Rally GB is notoriously tough, but I have developed my skills considerably since I drove here for the first time last year. The brake problems are a disappointing set-back, but we are at the early stages for this event and anything can happen,” commented Al Shamsi.

The action continues this afternoon with a re-run of the morning’s stages.
10-11-12 SS4: Latvala tillbaka i ledning
Latvala vann sträckan och återtog ledningen i rallyt. Han var 3,2 sekunder före Loeb och 3,5 före Petter. Det är nu jämt så det förslår i toppen. Loeb är 1,4 sekunder bakom och Petter1,9 sekunder.

Nu är det dags för service och SS5 startar 14:51 svensk tid.

Förarkommentarer:
- "Slutet på sträckan var verkligen väldigt hal. Men bilen fungerar bra och vi försöker" Sordo

På SS4
1. Latvala, 48:33,3
2. Loeb, 15:36.5
3. Petter, +3,5
4. Ogier, +1,2
5. Hirovnen, +11,5
6. Sordo, +12,0
7. Henning, +33,6
8. Wilson ,+39,5
9. Östberg, +43,1
10. Räikkönen, +1:06,9

Efter SS4
1. Jari-Matti Latvala (Fin), 38:33.0
2. Sebastien Loeb (F), 38:34.4 +1,4
2. Petter Solberg (N), 38:34.9 +1,9
4. Sebastien Ogier (F), 38:40.1 +5,7
5. Dani Sordo (E), 38:56.7 +23,7
6. Mikko Hirvonen (Fin), 38:58.7 +25,7
7. Henning Solberg (N), 39:53.9 +1:20,9
8. Mads Östberg (N), 40:11.8 +1:38,8
9. Matthew Wilson (GB), 40:18.7 +1:45,7
10. Kimi Räikkönen (Fin), 40:50.5 +2:17,5
10-11-12 SS3: Loeb åter i ledning
Latvala tappade tid i en vattensamling och Loeb klev upp som ny ledare sedan han vann sträckan med 1,6 sekunder till Petter och 2,7 till Ogier.

Förarkommentarer:
- "Motorn tog in vatten i en vattensamling och vi tappade tid. Det är okej nu, men vi hade problem i 500 meter och tappade några sekunder" Latvala

På SS3
1. Loeb, 02:54.4
2. Petter, +1,6
3. Sordo, +1,6
4. Hirvonen, +2,6
5. Ogier, +2,7
6. Latvala, +4,2
7. Henning, +5,9
8. Räikkönen, +8,1
9. Östberg, +8,2
10. Wilson, +11,5

Efter SS3
1. Sebastien Loeb (F), 22:57.9
2. Petter Solberg (N), 22:58.1 +0,2
1. Jari-Matti Latvala (Fin), 22:59.7 +1,8
4. Sebastien Ogier (F), 23:02.4 +4,5
5. Dani Sordo (E), 23:11.4 +13,5
6. Mikko Hirvonen (Fin), 23:13.9 +16,0
7. Henning Solberg (N), 23:47.0 +49,1
8. Mads Östberg (N), 23:55.4 +57,5
9. Matthew Wilson (GB), 24:05.9 +1:08,0
10. Kimi Räikkönen (Fin), 24:10.3 +1:12,4
10-11-12 SS2: Latvala tog hem första sträcksegern idag
Det blev finländaren Jari-Matti Latvala som kammade hem dagens första sträcksger när han var 1,0 sekunder före Petter och 2,4 före Loeb.

Förarkommentarer:
- "Det var svårt. Jag hade en bra start, men gjorde några misstag och tappade sen rytmen. Jag var nog för långsam" Loeb
- "Vet inte hur mycket jag kan säga. Jag tog det lite lugnt" Ogier
- "Bättre start än i fjol. Det var lite halt på vissa ställen, men över lag var det bättre än väntat" Latvala
- "Det var en bra start. Lerigt på vissa ställen." Petter
- "Det är riktigt lerigt på vissa ställen. Det är svårt att veta var det är halt och inte. Jag tappade lite tid" Sordo
- "Allt fungerade bra. Hade bara lite problem med greppet. Inget att oroa sig för" Hirvonen
- "Vi fick motorstopp och jag hade problem att få igång den igen. Tappade mycket tid" Wilson
- "Det är okej, men så halt nu. Det går bredare och bredare" Henning
- "Mycket halt. Inte så lerigt, men mycket halt" Räikkönen
- "Inte så bra. Känns som om bilen inte har nån kraft" Östberg

På SS2
1. Latvala, 18:43.2
2. Petter, +1,2
3. Loeb, +4,2
4. Ogier, +5,3
5. Hirvonen, +14,2
6. Sordo, +14,9
7. Henning, +41,7
8. Östberg, +47,8
9 Wilson, +56,7
10. Räikkönen, +1:05,2

Efter SS2
1. Jari-Matti Latvala (Fin), 20:01.1
2. Petter Solberg (N), 20:02,1 +1,0
3. Sebastien Loeb (F), 20:03.5 +2,4
4. Sebastien Ogier (F), 20:05.3 +4,2
5. Dani Sordo (E), 20:15.4 +14,3
6. Mikko Hirvonen (Fin), +20:16,9 +15,8
7. Henning Solberg (N), 20:46.7 +45,6
8. Mads Östberg (N), 20:52.8 +51,7
9. Matthew Wilson (GB), 21:00.0 +58,9
10. Kimi Räikkönen (Fin), 21:07.8 +1:06,7

10-11-10 Tre förare kör för VM-guld i helgen
Sverige har i helgen chans att ta tre VM-guld, två i Rally och ett i Radiostyrd Bilsport. I Wales Rally GB avslutar Patrik Sandell och Patrik Flodin säsongen och båda kör för seger. Samtidigt kan blott 14-årige David Ronnefalk skrälla i Thailand.

Störst guldvittring har Patrik Sandell, Östersund, tillsammans med sin co-driver Emil Axelsson. De ligger visserligen på fjärdeplats innan starten i Cardiff, men har bara nio poäng upp till ledaren i klass SWRC och det är 25 poäng att köra om.
- Vi har förberett oss så mycket vi kan och har alla bitar på plats för att vara med och fajtas. Samtidigt försöker vi att inte göra det större än vad det är. Det är bara en deltävling av sju. Vi ska bara fokusera och försöka göra så bra resultat som möjligt på varje sträcka, och på så sätt få till ett bra slutresultat, säger Patrik som vann JVM för fyra år sedan.
Sandell och Axelsson tävlar för Red Bull Rally Team i en Skoda Fabia Super 2000.

Patrik Flodin, Ilsbo, och Göran Bergsten kör en Subaru i klassen PWRC (Grupp N). De ligger på andra plats inför Wales Rally GB men har 18 poäng upp till ledande Armindo Araujo från Polen. Flodin/Bergsten måste vinna i England, och Araujo får inte bli bättre placerad än sjua för att VM-guldet ska gå till Sverige. Flodin/Bergsten vann rallyt förra året.
- Vi kör helt klart för seger, sen får vi se hur långt det räcker, säger Patrik.

I Pattaya i Thailand pågår VM i Radiostyrd Bilsport i klassen 1/8 Offroad. Blott 14-årige David Ronnefalk från Karlskrona har gjort kometkarriär och här hemma är det inte många som rår på honom. Nu har 180 förare från hela världen samlats och det vore en sensation om David klarar att mäta sig med de allra mest erfarna - men osvuret är bäst.

Det kan bli tre VM-medaljer till Sverige i helgen. Möjligheten finns att det är av ädlaste valör.

Tävlingen i Pattaya sänds live på www.liverc.com och löpande information finns på www.neobuggy.net
Information kring VM-finalen Wales Rally GB ges på www.walesrallygb.com
10-11-09 Sandell jagar ny VM-titel
Det är bäddat för en nagelbitare när Super World Rally Championship avgörs i Wales i helgen. Tre förare gör upp om VM-titeln, däribland den förre juniorvärldsmästaren Patrik Sandell. Den svenske Skodaföraren ligger på fjärde plats i tabellen inför tävlingen, med bara nio poäng upp till ledaren och 25 poäng att köra om.

Det är fyra år sedan Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson tog sin förra VM-titel. Platsen den gången var Cardiff och tävlingen var Wales Rally GB, precis som nu. Men även om det finns många trevliga minnen från förra gången gäller det att skjuta det åt sidan för Patriks del.
- Vi har förberett oss så mycket vi kan och har alla bitar på plats för att vara med och fajtas. Samtidigt försöker vi att inte göra det större än vad det är. Det är bara en deltävling av sju. Vi ska bara fokusera och försöka göra så bra resultat som möjligt på varje sträcka, och på så sätt få till ett bra slutresultat, säger Patrik.

Sandell och Axelsson tävlar för Red Bull Rally Team i en Skoda Fabia Super 2000. De har stadigt plockat poäng hela säsongen, men det riktiga lyftet kom först när det var dags för asfalttävlingarna, som på pappret skulle vara de svåraste för en grusspecialist som Sandell. Istället dominerade han både i Tyskland och Frankrike och kommer nu till VM-finalen med två raka segrar i bagaget.

I tabellen ligger de just nu på en fjärde plats, men tvåan Prokop är i princip borträknad eftersom han redan kört sina sju tävlingar och inte får ställa upp i Wales. Kvar är ledande spanjoren Pons, nio poäng före svenskarna, och finländaren Ketomaa, som ligger två poäng före.
- Ketomaa blir nog den som jag kommer att köra mot i första hand. Pons får nog svårt att hänga med i vårt tempo här tror jag. Men det är ett långt rally, med många kurvor och många stenar vi ska passera innan det är klart. Så det kommer absolut inte vara avgjort förrän på söndag eftermiddag, säger Patrik.

Wales Rally GB inleds med en superspecial inne på Cardiff Stadium torsdag kväll. 19 specialsträckor senare avslutas rallyt på söndag eftermiddag. Då vet vi om Patrik och Emil kan kalla sig dubbla världsmästare.
10-11-08 Petter Solberg mot VM-medalj!
I helgen avgörs WRC 2010 i Wales
Kommande helg körs årets sista deltävling i World Rally Championship. VM-guldet är redan avgjort till Sébastien Loebs fördel. Men chansen är mycket stor att Petter Solberg och hans i Värmländska Torsby baserade VM-team når brons eller till och med silvermedalj!

När Subaru la ner sin VM-satsning i rally för två år sedan blev 2003 års rallyvärldsmästare, Petter Solberg, arbetslös.
Men Petter gav inte upp. Under två säsonger har han, med Torsby i Värmland som bas, drivit eget rallyteam på absolut toppnivå och nått smått otroliga resultat.

I år har Petter stått på prispallen i sju av tolv körda tävlingar. Han har vunnit 47 specialsträckor, bara Sébastien Loeb har vunnit fler.
Nu inför VM-finalen i Wales ligger Petter Solberg fyra i förarmästerskapet, endast fem poäng från bronsplatsen.

Seger i sikte!
-Det blir en thriller och jag kommer att satsa allt från första metern på första sträckan, säger Petter som trivs bra i Wales. Han har vunnit VM-tävlingen där fyra gånger.
- Det kanske låter kaxigt, men jag siktar på seger och målsättningen är att säkra VM-medalj.
Under den gångna helgen avslutade Petter Solberg World Rally Team sitt förberedande test inför VM-finalen.
- Jag har kört 16 mil med min Citroën C4, testat olika diffar och olika inställningar på stötdämparna för att hitta maximalt grepp på de såphala vägarna.

Även om vi har kört en hel säsong och många mil på grus så är varje rally unikt i och med olika underlag och temperatur, menar Petter.
VM-finalen i Wales startar i Cardiff på torsdag kväll. Under söndag eftermiddag körs sista sträckan i natursköna Margam Park, en sträcka som Petter har stora känslor för.
- Minnena från Margam Park är många och starka. Detta var sista sträckan på rallyt 2002 då jag tog min första seger i rally-VM. Det var även sista sträckan då jag vann VM-guld 2003 och avgjorde på just Margam Park, berättar Petter entusiastiskt.

Wales Rally GB 2010
Start, torsdag 11 november, klockan 20.30
Mål, söndag 14 november, cirka 15.00
Totalt 20 specialsträckor på sammanlagt 36 mil.

FÖRAR-VM 2010
(Efter 12 av 13 deltävlingar)
1) Sébastien Loeb, (FRA), Citroën C4 WRC, 251 poäng
2) Sébastien Ogier, (FRA), Citroën C4 WRC, 167
3) Jari-Matti Latvala, (FIN), Ford Focus RS WRC 09, 156
4) Petter Solberg, (NOR), Citroën C4 WRC, 151
5) Daniel Sordo, (ESP), Citroën C4 WRC, 140
www.pettersolberg.com
10-11-09 Tider och info inför VM i England
VM i England är igång och man rekognoserar för fullt. På torsdag är det en shakedown och på kvällen körs en inledande superspecial. Rallyt består av 20 specialsträckor som tillsammans är 359,44 km långa. Med transporterna är VM-finalen 1.612,04 km långt.

GrN-VM kommer jag att följa på www.patrikflodin.com

Tidsschema Rally Wales Rally GB

(Svensk tid)
Torsdag 11 nov
20:30 SS1 Cardiff Bay 1 1,70 km

Fredag 12 nov
Service A
10:38 SS2 Hafren 1 31,99 km
11:19 SS3 Sweet Lamb 1 4,26 km
11:37 SS4 Myherin 1 27,88 km
Service B
14:51 SS5 Halfren 2 31,99 km
15:32 SS6 Sweet Lamb 2 4,26 km
15:50 SS7 Myherin 2 27,88 km
Service C

Lördag 13 nov
Service D
10:03 SS8 Radnor 1 14,78 km
11:19 SS9 Monument Hill 1 10,14 km
11:43 SS10 Four Ways Crychan 1 25,14 km
12:22 SS11 Halfway 1 18,37 km
Service E
16:23 SS12 Radnor 14,78 km
16:23 SS13 Monument Hill 2 10,14 km
16:47 SS14 Four Ways Crychan 2 25,14 km
17:26 SS15 Halfway 2 18,37 km
19:34 SS16 Cardiff Bay 2 1,70 km
Service F

Söndag 14 nov
Service G
08:47 SS17 Resolfen 1 29,99 km
10:05 SS18 Margam Park 1 8,08 km
Service H
13:12 SS19 Resolfen 2 29,99 km
14:30 SS20 Margam Park 2 8,08 km
Service I
16:25 Målgång

<< Till startsidan