Mer om årets show hittar du på
Tidningen Bilsport och Resultatservice


Mats rallysegrare
Mats Jonsson från Forshaga och Per Johansson från Trollhättan vann var sin klass när ett 20-tal av årets mest framgångsrika rallyförare möttes i en rallyspecial på Elmias utställningsområde i Jönköping i helgen. Tävlingen ingick i utställningen Bilsport Performance Show.
Rallyt kördes med två åk på lördagen och två på söndagen på den 1.5 km långa rallyslingan. Sedan räknade tävlingsledningen samman placerings- och klasspoäng - detta för att även motorsvagare bilklasser skulle kunna vara med och konkurrera.
Populärt inslag utgjordes av föråkarna Janne Flash Nilsson och Kenneth Hansen (lördag) samt Hubbe Berg och Jens Edman (söndag). Föråkarna körde inlånade Volvo-originalcupbilar.
4WD: 1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford, 96 p, 2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota, 94, 3) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, 86, 4) Roger Berglund, Team Skogsåkarna Tranås, d:o, 78, 5) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru, 72, 6) S-O Walfridsson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, 71, 7) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Nissan, 65, 8) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota, 57.
2WD: 1) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab, 86, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, 85, 3) Birger Gundersen, Norge, Seat, 82, 4) Johan Oscarsson, MK Södermanland, Ford, 81, 5) Tomas Jansson, Gullabo RC, Peugeot, 76, 6) Daniel Carlsson, Säffle MK, Toyota, 72, 7) Pether Lindblom, Offerdals MK, Citroen, 60, 8) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, Peugeot, 57.


Motorsporten drog rekordpublik till Elmia
19 600 besökte tredje upplagan av Bilsport Performance Show
Motorsport och bilar är populärare än någonsin! Det står klart efter helgens Bilsport Performance Show på Elmia i Jönköping. Med dragplåster som Kenny Bräck och Rickard Rydell lockades 19 600 besökare till utställningen som arrangerades för tredje året i rad av Förlags AB Albinsson & Sjöberg.
Den som ville träffa motorsportens stjärnor hade ett av årets bästa tillfällen under helgens succéutställning på Elmia. Gräddan i racing, rally, rallycross och dragracing var på plats.
Tyngsta namnen var förstås till USA exporterade Kenny Bräck och BTCC-esset Rickard Rydell. Kenny besökte mässan under lördagen och Rickard under söndagen. Kön var lång när de skrev autografer. Likaså var det fullpackat framför scenen när de intervjuades.
Men det fanns flera stora namn; nyblivne europamästaren i rallycross Per Eklund, STCC-mästaren Mattias Ekström, flerfaldige rallycrossmästaren Kenneth Hansen, STCC-essen Jan "Flash" Nilsson och Jens Edman, dragracingesset Nicklas Andersson, rallystjärnor som Mats Jonsson, Tomas "Gullabo" Jansson, och Stig-Olov Walfridsson, för att bara nämna några.
Ett urval av rallyförarna gjorde upp i en rafflande rallysprint som kördes både lördag och söndag. På lördagen tog Mats Jonsson hem segern i den fyrhjulsdrivna klassen och Andreas Eriksson i den tvåhjulsdrivna klassen. I söndagens rallysprint tog Mats Jonsson åter hem den fyrhjulsdrivna klassen. Däremot slog Per Johansson till och vann den tvåhjulsdrivna klassen.
Förutom förarna var det förstås bilarna som lockade. Hall 1 var fylld med tävlingsbilar av alla slag. Från Audis Le Mans-racer till Per Eklunds EM-vinnande Saab 9-3. Även bilklubbarnas ofta spektakulärt ombyggda gatbilar var populära liksom bilföretagens sportiga nybilar.
Under helgen delade tidningen Bilsport ut sitt motorsportpris Bilsport Award. "Årets Racingstjärnskott" vanns av Robin Rudholm, Borås. "Årets Mentor" Ingvar Emilsson, Strömsund. "Årets Mekaniker" Ralf Larsson, Herrljunga. "Årets Dragracingstjärnskott" Lina Åberg, Vara. "Årets Rallyarrangör" Rally Nordvärmland (Ekshärads MS, Hagfors MK, MK Ratten) och "Årets Rallyjunior" Kristoffer Nilsson, Vinslöv.
För racerföraren Robin Rudholm blev det en omtumlande helg. Först utsågs han till "Årets Racingstjärnskott" på lördagen. Dagen efter fick han motta "Rickard Rydell Special Award" under söndagen. En poäng i det hela är att Robin fick beskeden via telefon. Han var nämligen i England och testade för ett fabriksteam.
Det var inte bara en mässa som syntes. Den hördes också tack vare att SASCA genomförde sin Sverige-final i billjud tillsammans med EM och SM i dB Drag Race. Med ljudstötar på momentant 170 decibel fick dessa bilstereovärldens värstingar golvet att gunga.

Rally Nordvärmlands Årets Rallyarrangör
På lördagen delades fem av sex utmärkelser, Bilsport Awards, ut på Bilsport Performance Show, arrangerad av Förlags AB Albinsson & Sjöberg. Här är hela listan på lördagens pristagare:

Årets Racingstjärnskott Robin Rudholm, Borås.
Årets Mentor - Ingvar Emilsson, Strömsund.
Årets Mekaniker - Ralf Larsson, Herrljunga.
Årets Dragracingstjärnskott - Lina Åberg, Vara.
Årets Rallyarrangör - Rally Nordvärmland (Ekshärads MS, Hagfors MK, MK Ratten).

Rally Nordvärmland Årets Rallyarrangör
Rally Nordvärmland har utsetts till Årets rallyarrangör 1999. Premiärtävlingen i SM-serien fick högsta betyg av såväl aktiva som åskådare när den avgjordes 8-9 januari. För den insatsen belönades i helgen arrangörsklubbarna Ekshärads MS, Hagfors MK och MR Ratten med utmärkelsen Årets Rallyarrangör.
Priset delades ut av tidningarna Bilsport och Bilsport Special på motorsportens egen mässa i Jönköping, Bilsport Performance Show.
Rally Nordvärmland hade inget lätt utgångsläge. Förutom att funktionärsstaben hade att rätta sig efter det nya - och i vissa avseenden oklara - reglementet fanns det ett visst motstånd att Värmland tilldelats två SM-tävlingar samma säsong. Rally Nordvärmland följdes som bekant av Svenska Rallyt i tävlingskalendern. Trots alla bekymmer inför tävlingen blev arrangemanget mycket lyckat. I alla avseenden. Därför valde juryn Rally Nordvärmland före motkandidaterna South Swedish Rally och Snapphanerallyt med motiveringen:
För att med smidighet, positiv anda och nytänkande svarat för ett komplett arrangemang på perfekta vintervägar - trots besvärliga förutsättningar.
Peter Thörnqvist från Ekshärads MS fanns på plats för att ta emot priset, vilket faktiskt överräcktes av en annan värmlänning. Engagerad som prisutdelare var nämligen Kenny Bräck, årets vinnare av klassiska Indy 500.
- Vi lyckades bra med vårt arrangemang. Det här priset känns underbart att få, konstaterade en lycklig Thörnqvist.
Utmärkelsen Årets Rallyarrangör har delats ut vid två tillfällen tidigare. I fjol gick uppmuntringspriset till Offerdals MK och 1997 förärades Sandvikens MK titeln.

Rudholm årets Racingstjärnskott
Robin Rudholm är årets stora stjärna i svensk banracing. Det har Formel Ford-föraren numera fler bevis på än sina titlar.
Helgen som gick belönades boråsaren med utmärkelsen "Årets Racingstjärnskott i samband med Bilsport Performance Show i Jönköping.
- Jättekul, konstaterade Robin som följde prisutdelningen via telefon från England, där han var för att köra tester för Van Diemens fabriksstall i den brittiska Formel Ford-serien.
Robin Rudholm från Borås kan blicka tillbaka på en mycket framgångsrik säsong. Han vann det svenska mästerskapet i Formel Ford med betryggande marginal och i säsongens sista tävling lyckades han dessutom säkra titeln i det nordiska mästerskapet.
Meriterna gjorde honom till en av tre huvudkandidater när "Årets Racingstjärnskott" skulle utses på Bilsport Performance Show, tidningarna Bilsport och Bilsport Specials motorsportmässa i Jönköping. I konkurrens med Thed Björk (NM- och SM-vinnare i Formel 3) och Thomas Andersson (årets SSK-mästare och segrare i Fyndbörsen Cup) fick han också priset. Anders Rudholm, farbror till Robin, tog emot det ur prisutdelaren Kenny Bräcks hand.
Tidigare har Mattias Ekström (1997) och Pontus Mörth (1998) tilldelats utmärkelsen. Juryns motivering löd:
"För att med stor skicklighet, målmedvetenhet och starkt självförtroende ha nått stora framgångar som skapar förutsättningar för en internationell karriär."
Och den internationella karriären har han som sagt redan inlett. Till en början är det meningen att han ska köra Vinterserien i Formel Ford i England.
- Där är det upp till mig och visa att jag är värd en plats i teamet även i det ordinarie mästerskapet, berättar han.
Robin Rudholm har representerat Brorssons Racing under 1999. Teamet var nominerat i flera klasser på Bilsport Performance Show, men fick nöja sig med en utmärkelse. Stallchefen Eje Malm var en av tre kandidater i klassen "Årets Mentor" och Robins mekaniker, Håkan Olausson, hade chans på titeln "Årets Mekaniker".
Fakta
Namn: Robin Rudholm.
Född: 1980.
Familj: Mamma Elisabeth, pappa Göran och lillasyster Madeleine.
Bor: Borås.
Yrke: Racerförare och webdesigner.
Hobby: Datorer, kompisar och simning.
Klubb: Borås MK.
Team: Brorssons Racing.
Tävlingsklass: Formel Ford.
Tävlingsbil: Van Diemen RF92.
Främsta meriter: Ronnie Peterson-stipendiat 1993, SM- och SSK-trea i Formel Ford 1997, svensk och nordisk mästare i Formel Ford 1999.

Rallykandidat blev Årets mekaniker
Ralf Larsson från Herrljunga har utsetts till Årets Mekaniker 1999; i svensk bilsport. 26-åringen från Herrljunga fick ta emot utmärkelsen på Bilsport Performance Show i Jönköping i helgen.
- Det här känns bra, men det var nervöst att stå och vänta på beskedet. Pulsen steg kraftigt, konstaterade han leende.
Ralf Larssons namn är intimt förknippat med rallysport. Både som förare och mekaniker. För två år sedan var han nominerad till priset Årets Rallyjunior , men fick den gången ge sig för 1997 års JSM-etta Andreas Eriksson.
När tidningarna Bilsport och Bilsport Specials pris till Årets Rallymekaniker 1999; skulle delas ut var det Ralfs namn som ropades upp av prisutdelaren, årets Indy 500-vinnare, Kenny Bräck. Juryns val av Larsson var populärt, inte minst i rallykretsar där han är mycket aktad för sina kunskaper.
Bevis på sitt kunnande har han också. Det är nämligen Larsson som ansvarat för bilen, en Peugeot 306, med vilken rallyveteranen Gert Blomquist körde hem årets SM-guld i Grupp N2-klassen. Ralf har inte bara varit en drivande kraft bakom just den bilen. Han har dessutom stått bakom hela byggnationen av Peugeots importörsbackade rallyteam i Sverige.
- Visserligen har han gjort det med hjälp av Blomquist, men det gör ju prestationen ännu större, skojar Larsson klubbordförande i Kullings MS, Conny Hansson.
- Blomquist och jag fungerar bra tillsammans. Gert och de andra killarna i teamet har lika stor del i det här priset som jag, säger Larsson.
Tre herrar var nominerade till årets mekanikerpris. Förutom Ralf Larsson var det Per Blomberg, Gislaved (kart-mekaniker åt Alexander Storckenfeldt) och Håkan Olausson (mekaniker åt Robin Rudholm, Formel Ford). Juryn utsåg Ralf med motiveringen:
För att med teknisk briljans, noggrannhet och ungdomlig framåtanda på kort tid ansvarat för och varit hjärnan bakom byggnationen av en SM-vinnare;.Ralf Larsson beskrivs av de som känner honom som professionell, noggrann, engagerad och kamratlig. Han är dessutom känd för att ta ett stort socialt ansvar. Ett prov på det visade han inte minst i somras då han på eget initiativ ställde upp och skjutsade strålskadade barn från Tjernobyl i sin rallybil. Gissa om det blev en succé.
Priset Årets Mekaniker; har delats ut två gånger tidigare. Förra året gick det till Sven-Inge Neby, mekaniker åt motorsläkten Walfridsson i Värmland. 1997 förärades Morgan Svensson, Borås, utmärkelsen för sina insatser inom dragracingsporten.

Ingvar Emilsson Årets Mentor
Ingvar Emilsson från Strömsund har utsetts till ‘‘Årets Mentor 1999’‘ i svensk bilsport. Jämtlänningen fick ta emot priset på motorsportens egen mässa, Bilsport Performance Show, i Jönköping i helgen.
- Det här var överraskande och roligt, konstaterade en nöjd vinnare sedan han tagit emot utmärkelsen av prisutdelaren, årets Indy 500-vinnare, Kenny Bräck.
För alla motorsportvänner i norra Sverige är Ingvar Emilsson ett lika välkänt som aktat namn. Idealisten och entusiasten från MK Nordjämten är navet som mycket av bilsporten i regionen kretsar kring. Både i rally, på bana och i backe. Förutom att han är en stor initiativtagare och kreatör är dessutom Emilsson tävlingsarrangör, kursledare, funktionär och inte minst mentor. Men det är inte bara sönerna och barnbarnen som fått hjälp av Ingvar. Många påstår, med fog dessutom, att Emilsson är mentor för all motorsport i norra Sverige. Trots sin stora betydelse har Emilsson alltid jobbat i det tysta. Han höll en låg profil när han själv var aktiv bakom ratten och han gör det än i dag. Ingvar Emilsson är den sanne idealisten, föreningsmänniskan för vilken handling, ett bra jobb och ett gott resultat är det viktigare än en massa ord.
Tre herrar var nominerade till priset Årets Mentor, vilket för tredje gången delades ut av tidningarna Bilsport och Bilsport Special. Förutom Emilsson kandiderade Eje Malm (stallchef i framgångsrika juniorstallet Brorssons Racing) och Mats Carlsson (mentor åt årets svenske seniormästare i rallyklassen Grupp H, junioren Daniel Carlsson). Juryn fastnade för jämtlänningen och motiveringen löd:
För en aldrig sinande entusiasm och uthållighet, samt för att med osjälviskt och framgångsrikt arbete verka för motorsportens bästa på bred front i en hel region.
Tidigare vinnare av utmärkelsen Årets Mentor; har varit: Leif 'Fjärdingen' Andersson och Picko Troberg (delade på priset 1997) och Lennart Nodby (1998).

Lilla Lina Åberg Årets Dragracingstjärnskott
Lina Åberg från Vara utsågs i lördags till ‘‘Årets stjärnskott’‘ i svensk dragracing. Det 11-åriga charmtrollet fick ta emot priset på motorsportmässan, Bilsport Performance Show, i Jönköping. Prisutdelare var ingen mindre än racerstjärnan Kenny Bräck, årets vinnare av klassikern Indy 500.
Tillsammans med Patrik Wikström, Västra Frölunda, var Lina nominerad till priset.
- Det här känns lite nervöst, medgav det 11-åriga charmtrollet där hon stod och väntade på offentliggörandet.
Sedan Bräck läst upp hennes namn och juryns motivering konstaterade hon med ett brett leende:
- Jag är jätteglad!
Lina nominerades till tidningarna Bilsport och Bilsport Specials pris för sina insatser under sin andra säsong i junior dragracing. Hennes facit blev bland annat en total andraplats i Nordic Drag Racing Series och seger på Sko Uno Drag Festival.
Framgångarna låg givetvis till grund för juryns motivering som löd:
För att med ungdomlig entusiasm, framåtanda och stor talang redan under sin andra säsong nått stora framgångar och etablerat sig i toppen.
Lina har kört fort under säsongen. Själv är hon dock inte nöjd. 11-åringen vill åka ännu fortare och funderar därför på att ta steget upp till klassen Modified.
- Min lillebror, John 9 år, tar i så fall över min bil, säger hon.
Utmärkelsen Årets Dragracingstjärnskott; delades ut för första gången på Bilsport Performance Show förra året. Då gick det till Europamästaren Niclas Andersson.

På söndag utses vinnaren i kategorin Årets Rallyjunior..
Då förärar dessutom BTCC-stjärnan Rickard Rydell någon lovande racerförare sitt eget pris, Rickard Rydell Special Award.


99-10-27
Säsongavslutning med årets utmärkelser
Säsongen är snart över. Återstår gör bara finalen: Bilsport Performance Show, motorsportmässan som avgörs i Jönköping den 29-31 oktober. Höjdpunkt på programmet? Bilsport Award, utmärkelser för förtjänstfulla insatser inom svensk bilsport 1999. 19 kandidater i sex kategorier är nominerade. Här är hela listan:

Årets Racingstjärnskott:
* Robin Rudholm, Borås, Borås MK. Årets svenske och nordiske mästare i Formel Ford. Klassens dominant med 13 segrar i de båda serierna.
* Thed Björk, Örebro, Örebro BMCK. Svenskt hopp som stod pall i hård, nordisk dominans. Vann såväl NM som SM i Formel 3.
* Thomas Andersson, Löddeköpinge, Hyllinge MS. Dubbla titlar! Vann suveränt SSK-seriens Fyndbörsen Cup och blev därtill utsedd till Årets SSK-mästare.

Årets Dragracingstjärnskott:
* Patrik Wikström, Göteborg. Nykomling som vann klassen Super Modefied i Nordic Pro Street Cup. Noterades bland annat för den snabbaste tiden någonsin av en doorslammer på svensk bana.
* Lina Åberg, Vara. Tufft litet charmtroll och stjärnskott i junior dragracing. 11-åringen slutade tvåa i cupen och vann Sko Uno Drag Festival.

Årets Mentor:
* Ingvar Emilsson, Strömsund. Hela norra Sveriges mentor. En eldsjäl med stor arbetskapacitet och ett brett kunnande inom rally, racing och backe. Jobbar för alla.
* Eje Malm, Kil. Stallchef i Brorssons Racing som matchat fram Robin Rudholm, Tobias Klintheim och Robert Björkman till idel pallplaster i NM och SM.
* Mats Karlsson, Säffle. Mannen bakom svenske rallymästaren (Grupp H) Daniel Carlssons kometkarriär och stora framgångar.

Årets Mekaniker:
* Per Blomberg, Gislaved. En hårt arbetande kart-mekaniker som starkt bidragit till Alexander Storckenfeldts stora framgångar i NM, RM och Swedish Kart Cup.
* Håkan Olausson, Olsfors. Har med sin erfarenhet som förare, och kunskap som mekaniker gjort säsongen till en höjdare för Robin Rudholm i Formel Ford.
* Ralf Larsson, Herrljunga. Har med stor kunskap och noggrannhet svarat för byggandet av Peugeots nya rallysatsning, vilken bland annat gav SM-guld med Peugeot 306 i N2-klassen.

Årets Rallyarrangör:
* Rally Nordvärmland, Sunne. Först ut av årets SM-arrangörer med allt vad det innebar till följd av det nya reglementet. En perfekt tävling på perfekta vägar av en liten arrangör.
* Snapphanerallyt, Hässleholm. En proffsig SM-deltävling, helt i förarnas smak. Kompakt bana, vettigt upplägg och bra kringarrangemang.
* South Swedish Rally, Kristianstad. En utmärkt EM- och SM-deltävling med pondus även för nationella förare. Försöket med en asfalt- och en grusetapp slog väl ut.

Årets Rallyjunior: (deltar samtliga med egna montrar)
* Roger Andersson, SMK Valdemarsvik.
* Daniel Carlsson, Säffle MC.
* Matti Johansson, Vara MK.
* Kristoffer Nilsson, Hässleholms MK.
* Henrik Sirath, SMK Hörby.

99-10-26
Gert Blomquist - rallyföraren som har blivit hela Sveriges
'MR BILSPORT'
Han finns med överallt, när det handlar om rally. Som förare, arrangör, utställare, projektledare...
Han - det är rallyveteranen Gert Blomquist. Just nu är Gert aktuell som projektledare för Bilsport Performance Show på Elmia i Jönköping. En utställning som startade som ett delarrangemang i en bilmässa i början av 90-talet, men som nu växt till ett eget, livskraftigt projekt. Det brukar bli så, när Gert Blomquist engagerar sig i något...
Gert började som tävlingsarrangör hemma i Sävsjö för över 30 år sedan. Kort därefter skaffade han sin första rallybil och började tävla. Med framgångarna kom kontakterna och redan 1975 började dagarna bli fulltecknade. Så fulltecknade att han sa upp sig från jobbet som bilförsäljare och chansade på ett liv som frilansare. Och på den vägen är det...
Gert har jobbat med det mesta. Praktiskt taget allt har lyckats. Han ömmade för de lokala förarna i Småland och startade Opel Rally Cup. Som snabbt blev rikstäckande.
Han tog över juniorlandslaget i rally och förde fram en rad ungdomar i rampljuset - förare som i dag är etablerade i SM-toppen. Samtidigt fick han landslaget att - för första gången - gå ihop ekonomiskt! Han var initiativtagare till Bilsport Special - en helt ny tidning för motorsport. Han drog upp nya riktlinjer för hur en perfekt SM-final ska arrangeras. Och genomförde den tillsammans med Kullings MS för några år sedan. Han introducerade parallellrally - en tävlingsform som presenterades på Elmia i Jönköping i början av 90-talet och som i dag fått efterföljare bl a i en rad VM-arrangemang (!) runt om i världen. Bland annat i Svenska Rallyt som kör parallellrally på Lugnet i Falun varje år. Det senaste är att han återintroducerat Peugeot på den svenska rallymarknaden.
I förbifarten råkade han vinna SM och ta sitt första SM-guld någonsin! Men - Gert kan lämna ett projekt lika fort som han drar igång det. Om han inte får som han vill...
- Jag är kanske lite svår att jobba ihop med. Lena - min codriver och sambo - kallar mig perfektionist och arbetsnarkoman. Men eftersom hon är likadan, så funkar vi perfekt tillsammans. Hon hinner i alla fall inte ha tråkigt:
- Hon har sitt eget jobb på dagarna. På kvällar, nätter och helger arbetar hon med mina projekt!
Gert är sedan några år pendlare och bor lika ofta i Göteborg som i Småland.
- Men i själ och hjärta förblir jag smålänning, så därför är det extra kul att göra en bilsportmässa i Jönköping.
Trots att åren gått och projekten varit många samarbetar Gert fortfarande med några av sina allra första sponsorer. T ex Stig L Sjöberg på tidningen Bilsport, som arrangerar Bilsport Performance Show på Elmia i Jönköping den 29-31 oktober.
- Stig är lika mycket arbetsnarkoman som jag - förmodligen är det därför vi fungerar så bra tillsammans...

Bilsport Performance Show i sammanfattning...
Bilsport Performance Show pågår i tre dagar med start fredagen den 29 okt kl 12. Utställningen pressvisas mellan 10 och 12 samma dag.
Massor av kända förare kommer på besök - t ex de två svenskar som gjort succé i USA respektive England; Kenny Bräck och Rickard Rydell. Kenny finns på plats under lördagen och Rickard under söndagen.
En rad svenska stjärnor finns på plats med sina bilar. T ex EM-segraren i rallycross, Per Eklund med sin udda Saab 9-3 RC och hans antagonist Kenneth Hansen, som har med sig sin minst lika udda Citroen Xsara RC. För säkerhets skull står de två i olika montrar...
Tommy Kristoffersson, stallchef för Audis STCC-team har lyckats få hit en av Audis Le Mans-bilar - en Audi R8R med öppen kolfiberkaross och turboladdad V8-motor. Dessutom ställer Audi ut Mattias Ekströms STCC-vinnande Audi A4 och segerbilen i GTR-klassen, Lennart Pehrsons Porsche 993 GT2. Bland övriga sevärda banracingbilar finns Pontus Mörts Volkswagen Beetle i tysk racingversion.
De svenska STCC-stjärnorna finns också på plats - t ex Janne Flash Nilsson, Volvo S40, Hubbe Berg, Honda och Thomas Engström med sin unika Chrysler.
Rallyförarna är rikligt representerade. Här finns Per Svans Opel Astra Kit Car som han vann F2-klassen med, här finns Mats Jonssons egenhändigt byggda Ford Escort WRC, Birger Gundersens Seat Ibitza och mycket annat.
Nilsby-Janne ersätter Ramstad
Trygve Ramstad skulle också ha varit med med sin häftiga Volvo 940 Gr H men bilen kraschades i Rejmerallyt i lördags. I stället hoppar Nilsby-Janne Jansson in med sin BMW. Och så finns förstås Gert Blomquists Peugeot 306 Grupp N på plats.
Rallyförarna ska inte bara visa upp sina bilar - en del ska dessutom tävla med dem. Det gör man både lördag och söndag på en specialbyggd bana ute på Elmia-området. Då kommer dock Gert Blomquist att lämna över ratten i Peugeoten till Tomas Gullabo Jansson - att både köra och arrangera, det klarar inte ens Gert Blomquist!
Bilsport Performance Show handlar i hög grad om människorna bakom bilarna. Bland annat utses årets bästa rallyarrangör 1999. Och så utser man årets mentor - dvs någon av de personer som finns bakom förarna och som ingen förare klarar sig utan. Man tänker också på framtiden och utser årets rallyjunior 1999. Förra året var det en tjej - Pernilla Walfridsson - som tog titeln.
Utställningen är öppen följande tider: fredag 12-18, lördag 10-17, söndag 10-16. Förra året kom 15.000 besökare till mässan. I år hoppas man på betydligt fler...

991022
Elmia fylls av fräcka fartvidunder
Tävlingsbilar i mängd på Bilsport Performance Show
Tusentals hästkrafter förpackade i färgglada skal. Kolfiber, aluminium och breda gummihjul. Den som gillar tävlingsbilar bör inte missa Bilsport Performance Show på Elmia 29-31 oktober. Där kommer att finnas bilar från racing, rally, rallycross och dragracing. Ett dragplåster är Audis Le Mans-racer R8R.
Le Mans är världens mest berömda racerlopp, och ett av de tuffaste. 24 timmars stenhård körning i farter över 350 km/h, med tusentals växlingar och inbromsningar. Det ställer krav på förarna och framför allt på bilarna.
En av årets Le Mans-bilar, Audis R8R, kommer till Elmia under Bilsport Performance Show. Det är Tommy Kristoffersson, stallchef och förare för Audi i STCC som fått låna bilen.
- Audi byggde två olika versioner till årets Le Mans, säger Tommy. En täckt R8C och en öppen R8R. Stefan 'Lill-Lövis' Johansson körde en R8C men tvingades bryta. R8R-bilarna kom i mål som trea och fyra och det är en sån som vi får låna.
Audi R8R är ett sannskyldigt fartvidunder med en turboladdad V8 på drygt 550 hk och en sekventiell 6-växlad växellåda. Bilen är byggd till stor del av kolfiber och väger cirka 900 kilo. Tommy tar dessutom med sig den STCC-vinnande Audi A4 Mattias Ekström vann årets SM-guld i samt Lennart Pehrsons SM-vinnande Porsche 993 GT2 i GTR-klassen. Självklart kommer den övriga gräddan av STCC-bilarna att finnas på plats. Bland övriga banracers kan nämnas en extrem Volkswagen Golf IV Kit Car, Pontus Mörths Volkswagen racing-Beetle från den tyska stora serien och flera tunga GTR-racers.
När man talar om fartvidunder måste rallycrossbilarna tas med. Europamästaren och veteranen Per Eklund kommer med sin Saab 9-3 och Kenneth Hansen tar med sig sin Citroën Xsara. Deras bilar har turbomotorer på runt 500-600 hk, är fyrhjulsdrivna och accelererar därför 0-100 km/tim på cirka 2,5 sekunder. Toppfarten är inte så intressant på rallycrossens ganska knixiga banor men bilarna är växlade för 200 km/h.
Dagens rallymonster är avancerade maskiner på flera hundra hästkrafter och med avancerad drivning. Mats Jonsson kommer till Elmia med sin Ford Escort WRC och Mats Thorszelius och Björn Gustavsson med varsin Toyota Celica. I framhjulsdrivna F2-klassen kan bland andra Per Svans SM-vinnande Opel Astra Kit Car, Harry Jokis Volkswagen Golf Kit Car, och Birger Gundersen Seat Ibiza Kit Car beskådas. Rallybilar kan även ses i aktion då ett urval tävlar i en rafflande rallysprint lördag och söndag. Förutom tävlingsbilar ställer ett tiotal importörer ut sportiga standardbilar i sina montrar. Allt detta och mer till finns på Bilsport Performance Show 29-31 oktober, Elmia, Jönköping.


991006
Bilsport Performance Show 1999:
Rallyeliten tävlar på utställningsområdet!
Racing i stadsmiljö - det har man ju hört talas om. Men rally inne på Elmia - det är allt ett strå vassare!
I samband med Bilsport Performance Show i Jönköping den 29-31 okt har arrangörerna bjudit in ett 20-tal av de bästa svenska och norska rallyförarna till tävling.
- Vi har gjort en 1,5 kilometer lång specialsträcka i omedelbar anslutning till utställningshallarna. Förarna kör sträckan fyra gånger - två gånger under lördagen och två under söndagen. Serviceplatsen ligger inne i utställningshallen. Där ska bilarna finnas så snart de inte tävlar, berättar Gert Blomqvist, utställningens projektledare och idégivare.
Två klasser ska man tävla i - en fyrhjulsdriven klass och en tvåhjulsdriven. Och förarna står i kö för att få vara med!
- I den 4-hjulsdrivna klassen ställs veteranen Mats Jonsson i sin Escort WRC mot exempelvis nyblivne svenske mästaren Micke Lindqvist som kör en Nissan.
- Välkände Stoffe Nilsson kommer också med sin Subaru liksom Mitsubishi-förarna Stig-Olov Walfridsson, Kenneth Bäcklund och Roger Berglund. Toyota-förarna Mats Thorszelius och Björn Gustavsson kompletterar listan liksom norska stjärnan Morten Östberg som kör en Subaru WRC, berättar Gert.
I den tvåhjulsdrivna klassen kommer rallysportens nya stjärnskott - nyblivne svenske Grupp H-mästaren Daniel Carlsson från Säffle - att få mäta sina krafter med bland annat F2-veteranen Harry Joki i en WV Kit Car. Daniel kör en framhjulsdriven Toyota Corolla Gr H. Från samma klass, Grupp H, kommer också Thomas Pettersson, Fagersta i en BMW och Trygve Ramstad, Karlskoga i en Volvo 940 medan Grupp N representeras av Pontus Strid, Örebro i en VW Polo, Mattias Aronsson, Anderstorp, Peugeot, Pether Lindblom, Offerdal, Citroen och Patric Carlsson, Nyköping, Seat. Samma märke kör norrmannen Birger Gundersen medan Per Johansson från Trollhättan kör en udda Saab Kit Car.
- Vi har blandat bilmärkena för att det ska bli extra kul, berättar Gert. Som lånat ut sin egen vinnarbil från SM Grupp N till internationellt kände Tomas Gullabo Jansson:
- Gullabo kör normalt en dansk Peugeot Kit Car och eftersom vi är märkeskamrater hos Peugeot tar jag risken och lånar ut min egen bil. Få kan som Gullabo hantera en Grupp N-bil med samma elegans, säger Gert. Som med tävlingen vill slå ett slag för svensk rallysport:
- Just nu exponeras racing flitigt i alla medier. Med den här tävlingen vill vi visa vilken fantastisk bredd rallysporten har, både vad gäller förare och bilar.
För tävlingsarrangemanget svarar Kullings MS, en klubb som bl a arrangerat rally-SM.

www.motorsportivarmland.nu