Ändringar reglemente
Tävlingsdatum
24 April Gelleråsen,
Karlskoga
5 Juni Kinnekulle Ring
10 Juli Gelleråsen, Karlskoga
4 - 5 September Rudskogen, Norge
25 September Gelleråsen, Karlskoga
Enhetsdäck
Det däck vi kommer att
använda i år är Falken ZE 502 enligt
nedanstående lista:
Storlek
195/60
205/60
195/60
225/60
I Sverige tillkommer 15 kr i återvinningsavgift. Priserna
är enligt svensk valuta, där kan det skilja något
på priserna mellan Sverige och Norge
Däcken skall köpas av från följande
Däckhandlare:
Furubergs Gummi , Maskinvägen, 691 37 Karlskoga. Tel 0586 - 512
21
P.Holdt A/S, Strömsvejen 2, 0668 Oslo. Tel 22 - 65 255 50, Fax
22 - 65 25 51
Prispengar
För varje d cks om ni k per
kommer Falken att lägga 75 kr i en prispott till serien. De
kräver inga motprestationer mer än en dekal på er
tävlingsbil. Dekalerna skall placeras på bilens
vänstra sida, väl synlig. Eftersom vi inte vet hur
många däck som kommer att köpas så
fördelas prispengarna procentuellt enligt följande
skala:
1:a plats i serien 30 %
2:a plats i serien 20 %
3:e plats i serien 10 %
Bästa nya team 30 % (Flest tagna poäng enligt
reglemente)
Sportsman of the year 10 % (Röstas fram av KMF
tävlingsledning)
OBS Alla däck ni köper ger 75 kr i prispotten,
ni får fritt köpa hur många däck ni själva
vill. Ex till privatbilar, till tävlingskompisar osv. Det finns
inga restriktioner från Falken, de vill gärna sälja
däcken. Men, ni måste använda beställningssedel
för att få priset här ovan. Kom ihåg att
beställa däcken i god tid innan första racet, sä
däckföretaget har däcken på lager !!!
Vägning
Vägning kommer inte att
göras på alla bilar före race utan bilarna kommer att
kontrollvägas efter racen. Dvs Vinnaren, 2:an, 3:an samt
någon som plockas ut som stickprov. Så om ni skall
göra förändringar på er bil, kontakta
arrangören i god tid innan tävlingen för att få
bilen vägd innan racet
TEKNISKT REGLEMENTE 1999
Klassen är öppen för
standardbilar, combibilar, vans och pickuper som har en ålder
av minst 10 år.
1 Karosseri och
chassi
a) Karossens form kan ändras, dock inte så den
bärande konstruktionen försämras.
b) Det är ej tillåtet att ta bort material från
ramen, men den kan förstärkas.
c ) Karossen runt kupén skall vara av originalmaterial.
d) Eventuell spoiler får ej ha vassa kanter och bredden
får ej överstiga bilens spårvidd med mer än
två centimeter.
e) Eventuell takventilation får ej finnas.
f) Taksänkning förbjuden.
g) Man skall med lätthet kunna urskilja vad för typ av
bilmodell det är. Regel gäller from 950101( berör ej
bilar med vagnbok / redan besiktigade )
2 Dörrar
a) Dörrarna skall alltid kunna öppnas från utsidan.
Dock kan bakdörrarna på en fyrdörrarsbil igensvetsas.
I så fall måste handtagen tas bort.
b) Materialet i dörrarna skall vara original.
Förardörren skall ha originalklädsel eller en
heltäckande plåt. Den skall också ha en
extralåsning ( typ gummistropp ) på insidan.
3 Motorhuv och
baklucka
a) Material och form är fritt.
4
Instrumentbräda
a) Instrumentbrädan kan tas bort. Utstickande hörn och
kanter får dock ej förekomma.
5 Kofångare
a) Kofångare och deras fästen skall tas bort. Bilar som
har inbyggda kofångare av plast får dock behålla
dessa.
6
Hjulupphängning
a) Fäste och upphängning är fritt.
b) Aktiv fjädring är förbjuden, likaså
något system som kontrollerar hjulupphängningen när
bilen är i rörelse.
7 Koppling, växellåda och
bakaxel
a) Typ, placering och upphängning är fritt.
8 Brandvägg
a) Mellan kupé och motorrum, bensintank, kylare och batteri
skall det vara en vattentät och flamsäker vägg.
b) Torpedvägg får ej flyttas och dess form får ej
ändras.
9 Rutor
a) Vindrutan måste vara av laminerat glas eller plast av
kvalité PC (polykarbonat, dvs lexan el. dyl.). Används
plast skall tjockleken vara minimum 5 mm.
b) Övriga rutor kan vara original eller plast av samma
kvalité som framrutan, minimum 3 mm tjocka.
c) Bakre sidorutorna kan bytas mot plåt.
d) Sk Nascar nät är tillåtet. För
infästning och användning se SBF regelbok.
10 Bogserögla
a) Alla bilar skall vara utrustade med bogserögla både
fram och bak. Öglorna skall vara väl synliga, markerade och
i övrigt lättåtkomliga. Öglorna skall vara av
massivt material och ha en diameter av minst 8 mm. Öglorna
får ej sticka utanför bilens omkrets.
b) Eventuell dragkrok skall bortmonteras.
11 Kylsystem
a) Bensin-, olje-, och vattenrör som går genom
kupén skall vara täckta av plåt.
12 Avgassystem,
ljudnivå
a) Avgassystemet skall vara bakåtriktat. Det skall sluta minst
20 cm efter förar- eller passagerarsidans bakre dörrkant.
övrigt enligt gällande SBF:s Tekniska reglemente.
b) Ljudnivån får ej överstiga 90 dB. Kontroll
före, under och efter tävling kan ske vid behov.
13 Ljus
a) Det skall vara två bromsljus på minimum 20 W placerade
i bakrutan.
b) Det skall finnas ett rött bakljus på 20 W i bakrutan.
Detta skall vara på egen brytare och tändas efter
anvisning från tävlingsledaren.
c) Blinkers höger & vänster skall monteras väl
synligt i anslutning till bromsljusen, på minimum 15 W vardera.
Väl synlig indikatorlampa skall finnas.
14 Strömbrytare
a) En strömbrytare som gör bilen helt strömlös
skall finnas både in-, och utvändigt. Dessa skall vara
tydligt markerade.
15 Däck
a) Enhetsdäck: Kontrollera med arrangören vilket
däcksmärke och dimension som är för året
godkänt. Däck märkta med "Not for highway use" eller
sk slicks är ej tillåtna. Vid start skall det finnas ett
mönsterdjup av minst 2 mm på 75 % av slitbanan.
b) Däck och fälgar får ej gå utanför
skärmkanterna.
16 Motor
a) Fabrikat storlek och typ fri. Motor skall vara placerad i
originalutrymme from 940101. Tidigare godkänd och inbesiktigad
bil med giltig vagnbok undantages från denna
bestämmelse.
b) Insprutning och överladdning samt direktinsprutade
förgasare är förbjudet.
c) Max 2 ventiler per cylinder.
d) Motorer som har en öppen vevhusventilation skall ha en
oljeuppsamlare med volym på minst två liter.
Oljeuppsamlare får ej innehålla olja före start.
Övrigt se SBF´s generella reglemente GT 5.18
e) Förgasarkylning är ej tillåten.
f) Ingen som helst styrning av motorn får förekomma
när bilen är i rörelse. Mottagning av data från
bilen är tillåten.
g) Dieselmotorer får ej användas
h) Flamfångare över förgasare måste finnas om
luftfilter ej används.
17 Bromsar
a) Om motor enligt ovan byts till en med större cylindervolym,
skall bromsarna vara av dimension till motsvarighet av vad som finns
i den bilen med den större cylindervolymen. Ex en Fiat 131 med
2,3 liters motor får ej ha originalbromsar, utan de skall vara
så pass kraftiga att de skall klara den större motorn.
b) ABS bromsar är tillåtna
18 Bränsletank
a) Bilen får ej utrustas med mer än en bränsletank.
När annan tank än originaltank används får dess
volym ej överstiga 30 liter, om annan tank med volym större
än 30 liter skall användas skall sk säkerhetstank
godkänd av F.I.A användas. Den måste placeras
så att avståndet från karossens ytterkant är
minst 40 cm.
b) Tanken måste utrustas med avtappningsanordning som gör
att tanken kan tömmas helt innan den bensin som skall
användas i tävlingen får tankas.
c) Bränsleledningen får ha en maximal diameter på 13
mm och får inte förlängas på ett onaturligt
sätt.
d) Det är tillåtet med max två bränslefilter.
Detta får ej vara av typ beräknat på bilar med
insprutning.
e) Inga bränsletillsatser är tillåtna.
f) Tömningsanordning för bränsleledning skall monteras
mellan bränslepump / förgasare. Snabbkoppling av
tryckluftsmodell skall användas. Honan skall vara monterad
på slang mot bränslepump / förgasare.(kontakta
arrangören för klargörande om vad för koppling
som skall användas
g) Tanklocket bör vara placerat på bilens högra
sida.
19 Skyddsbåge / bur
a Bilen måste utrustas med skyddsbur som minimum uppfyller
F.I.S.A :s säkerhetsbestämmelser appendix J, mom. 253 punkt
12 i de internationella bestämmelserna. Tvärgående
rör i huvudbåge skall finnas (enl nationella
bestämmels.)
20 Stol
a) Förarstolen skall vara av racing -, rally-, eller
rallycrosstyp.
b) Stolens fästpunkter skall vara förstärkta med
plattor, min 80 x 80 mm. Både över och under det
befintliga golvet. Plattorna skall vara 3 mm tjocka om de är
tillverkade av stål, 5 mm om de är tillverkade av
aluminium. Samtliga stolar skall från år 2000 vara FIA
homologerad
21 Bilbälten
a) Bältet skall vara av minimum fyrpunktstyp, godkända av
Bilsportförbundet. Från och med år 2000 skall alla
bälten vara FIA homologerade. Infästning skall ske efter
SBF´s gemensamma tekniska reglemente. GT 5.6.2
22 Brandsläckare
a) Alla bilar skall ha en brandsläckare på minimum
två kilo ( pulver ) eller enligt SBF´S gemensamma tekniska
regler 5.7.4. Brandsläckaren måste vara fastsatt så
att den kan tåla en accelerationskraft på 25 G.
Släckarens fastsättningsanordning skall utföras av
metallband försedda med snabbkoppling för frigörande
av släckaren. Släckaren skall vara placerad så den
lätt kan nås från förarplatsen.
23 Personlig
utrustning
a) Personlig utrustning enligt SBF:s generella racingreglemente (
inkl underställ och skor ).
b) Stödkrage skall användas
24 Siffror
a) Siffror skall vara placerade på de bakre sidorutorna eller
på dörr enligt SBF´s generella reglemente. Siffrorna
skall vara svarta och ha en höjd av minst 25 cm och en
stapelbredd av minst 5 cm. De svart siffrorna skall ha gul eller vit
botten, minst 5 cm utanför siffrorna.
25 Vägning
a) När bil vägs skall den vara tömd på alla
vätskor utom motorolja, bilen skall i övrigt vara
"färdigmekad". Det är bilens nettovikt, raceklar som
räknas. Om bil skall omvägas under säsong skall
arrangören underrättas minst 3 dagar före
tävlingsdatum
26 Vagnlicens
a ) Alla bilar måste ha en vagnlicens utställd av
Karlskoga Motorförening eller SBF.
27 Generellt
a) Tävlingsledningen kan utesluta bilar som anses vara en
säkerhetsrisk.
b) Efterbesiktning och vägning kan förekomma.
c) Vid större förändringar skall KMF:s tekniker
kontaktas först.
d) För övriga ej tolkade regler i detta reglemente
hänvisas till SBF:s generella racingreglemente.
e) Arrangören har rätt att avlysa tävling om antalet
startande inte överstiger 12 bilar. Arrangören kan
också avlysa tävling om speciella skäl
föreligger. De tävlandes meddelas i så fall senast 36
timmar före tävlingsstart.
Tilläggsregler för
Formel Gelleråsen, Dressmann Cup 1999
1 Alla team skall ha en funktionär på
hänvisad plats innan starten går. Funktionär skall ha
funktionärs, eller tävlingslicens för att arbeta
på en postering. De team som ej har en funktionär på
plats får svart flagg. Funktionär skall stanna kvar hela
tävlingen, även om teamet bryter tävlingen.
2 Vid omkörning på gul flagg blir
föraren diskvalificerad, dessutom förlorar teamet två
varv. Kör två förare inom samma team om på gul
flagg blir hela teamet diskvalificerat den tävlingen. Team skall
bestå av minst tre förare.
3
Efter målgång skall varvet fullföljas eller i alla
fall köras så långt bensinen räcker.
4 Endast 98 oktanig blyfri handelsbensin som säljs
av arrangören får användas.
5
Bensintilldelning sker genom bifogade vikt / bensin lista.
6
Arrangören förbehåller sig rätten att fästa
sponsor dekaler på bilarna, Placeras: översta delen av
vindrutan samt vid startnummer.
7 Tidsschema Alla tävlingar
VIP kurs efter överenskommelse
Anmälan tävlingsdag 07.30 - 09.00
Besiktning dag före tävling 18.00 - 20.00
Besiktning tävlingsdag 07.30 - 09.00
Testkörning 09.00 &endash; 10.00
Tankning 10.00 - 11.00
Förarsammanträde 11.00
Start 11.15
Mål 17.15
Prisutdelning 15 min efter racets slut. (På finalen är
prisutdelningen på banketten)
8 Varje team skall tanka minst två gånger
under pågående race ( min 10 lit / gång.) Missad
tankning straffas med 2 varvs avdrag. Team som vinner får vid
nästkommande tävling bensintilldelning för 50 kg
lättare bil. Andra plats ger bensintilldelning vid
nästkommande tävling för 30 kg lättare bil.
Straff -"vikt" gäller nästkommande tävling teamet
kör.
9 Poängsystem.(Bil måste köra minst 50
varv för att poängberäknas, bil måste köras
i mål för egen maskin ). Målgång ger 5 bonus
poäng. 1 plats 25 poäng, 2 plats 20 poäng, 3 plats 16
poäng, 4 plats 13 poäng, 5 plats 11 poäng, 6 plats 10
poäng, 7 plats 9 poäng, 8 plats 8 poäng osv. En
tävling i grundserien skall borträknas. (dock ej finalen).
För särskiljning under och efter säsong används
metoden; flest segrar, flest andra platser osv. Om alla resultat
är lika används sista tävlingens resultat som
särskiljning.
10
Poäng plockade under grundserien medtages till finalen
11
Startuppställning: Vid årets första tävling
används förra årets totalresultat för att ta
fram startuppställningen. (vinnare året före = pole
position). Vid nästkommande tävling används
totalresultatet för årets serie oavsett hur många
tävlingar teamen kört i serien. Startuppställning vid
finalen enligt gällande poängtilldelning, minus ett race.
(Enl pkt 9). Stående start används i cupen på
samtliga race.
12
Anmälan: Föranmälan skall betalas för grund
serien med 2500 kr senast 15 April. Startavgift (vid
serieanmälan) 1900 kr. Vid ej serieanmälning är
startavgiften 2900 kr (betalas på plats). Avgift för
finalen betalas separat. (2400 kr resp 2900 kr). Alla deltagare i
team måste vara medlemmar i Karlskoga Motorförening. (om
ej, se pkt 13). Anmälan för serien eller till enskild
tävling är bindande. Team som gjort serieanmälan
behöver ej anmäla sig till enstaka tävlingar. Skall
team ej köra någon/några tävlingar måste
teamet avanmäla sig. Om team som är anmälda uteblir
utan avanmälan kommer en halv startavgift att debiteras teamet.
Anmälan skall göras senast 5 dagar före racestart. Om
efteranmälan godtas tillkommer en avgift på 500 kr.
Avanmälan skall göras minst 24 timmar före racestart.
Vid fullt startfält kommer de serieanmälda att beredas
förtur. Anmälningar för separata tävlingar tas i
den ordning de inkommit.
13
Sponsorbil: Om bil planeras att köras med ett flertal olika
besättningar under året kan team för en summa av 1
500 kr / säsong eller 600 kr / tävling frångå
regeln om medlemskap i Karlskoga Motorförening. Sk VIP licens
kan lösas för att deltaga i en deltävling. VIP licens
gäller bara en gång under säsongen.
14 Priser: Hederspriser delas ut till de först
åtta placerade teamen.
15
Pacecar: Tävlingen körs i normala fall utan Pacecar. Om
Pacecar används kommer denna att användas för
större incidenter ex svåra eller tidskrävande
bärgningar. För regler ang pacecar, se SBF´s
reglemente.
16
Bandepå: Minimiålder i bandepå är 15 År.
Det är inte heller tillåtet att ha privata bilar i
bandepå. All form av öppen eld samt elektriska verktyg
är förbjudet att använda i bandepå. Rökning
tillåten endast på av arrangören hänvisade
platser.
17
Tjänstefordon framförs företrädesvis på
banans vänstra sida eller där normal "raceline" inte
ligger.
18
Tävlingen är öppen för förare med lägst
Debut licens i racing (eller motsvarande enligt tävlandes land).
Arrangören har även rätt att låta tävlande
med VIP licens (PR Licens) deltaga. Endast VIP licens (PR Licens)
tagen hos arrangerande klubb godtas.
19
Maskinersättning: 75 kr/ inköpt däck köpta av
deltagare i Dressmann Cup hos de företagen arrangören
meddelar läggs i en prispott. Av den summan delas 30 % ut till
vinnaren av serien, 20 % till 2:a pristagaren och 10 % till 3:e
pristagaren (serien). Vidare fördelar arrangören 30 % till
årets bästa nya team och 10 % till team som hos
arrangören speciellt utmärkt sig.
20
Körtid: Max körtid är 1,5 timmar därefter
måste vila ske i minst 1 timme innan nytt körpass
får påbörjas.
Dressmann Cup 1999
Racing