DRESSMANN CUP 1999
TEKNISKT REGLEMENTE och TILLÄGGSREGLER 1999


Ändringar reglemente

Tävlingsdatum
24 April Gelleråsen, Karlskoga
5 Juni Kinnekulle Ring
10 Juli Gelleråsen, Karlskoga
4 - 5 September Rudskogen, Norge
25 September Gelleråsen, Karlskoga

Enhetsdäck
Det däck vi kommer att använda i år är Falken ZE 502 enligt nedanstående lista:
Storlek
195/60
205/60
195/60
225/60
I Sverige tillkommer 15 kr i återvinningsavgift. Priserna är enligt svensk valuta, där kan det skilja något på priserna mellan Sverige och Norge
Däcken skall köpas av från följande Däckhandlare:
Furubergs Gummi , Maskinvägen, 691 37 Karlskoga. Tel 0586 - 512 21
P.Holdt A/S, Strömsvejen 2, 0668 Oslo. Tel 22 - 65 255 50, Fax 22 - 65 25 51

Prispengar
För varje d cks om ni k per kommer Falken att lägga 75 kr i en prispott till serien. De kräver inga motprestationer mer än en dekal på er tävlingsbil. Dekalerna skall placeras på bilens vänstra sida, väl synlig. Eftersom vi inte vet hur många däck som kommer att köpas så fördelas prispengarna procentuellt enligt följande skala:
1:a plats i serien 30 %
2:a plats i serien 20 %
3:e plats i serien 10 %
Bästa nya team 30 % (Flest tagna poäng enligt reglemente)
Sportsman of the year 10 % (Röstas fram av KMF tävlingsledning)
OBS Alla däck ni köper ger 75 kr i prispotten, ni får fritt köpa hur många däck ni själva vill. Ex till privatbilar, till tävlingskompisar osv. Det finns inga restriktioner från Falken, de vill gärna sälja däcken. Men, ni måste använda beställningssedel för att få priset här ovan. Kom ihåg att beställa däcken i god tid innan första racet, sä däckföretaget har däcken på lager !!!

Vägning
Vägning kommer inte att göras på alla bilar före race utan bilarna kommer att kontrollvägas efter racen. Dvs Vinnaren, 2:an, 3:an samt någon som plockas ut som stickprov. Så om ni skall göra förändringar på er bil, kontakta arrangören i god tid innan tävlingen för att få bilen vägd innan racet

TEKNISKT REGLEMENTE 1999
Klassen är öppen för standardbilar, combibilar, vans och pickuper som har en ålder av minst 10 år.
1 Karosseri och chassi
a) Karossens form kan ändras, dock inte så den bärande konstruktionen försämras.
b) Det är ej tillåtet att ta bort material från ramen, men den kan förstärkas.
c ) Karossen runt kupén skall vara av originalmaterial.
d) Eventuell spoiler får ej ha vassa kanter och bredden får ej överstiga bilens spårvidd med mer än två centimeter.
e) Eventuell takventilation får ej finnas.
f) Taksänkning förbjuden.
g) Man skall med lätthet kunna urskilja vad för typ av bilmodell det är. Regel gäller from 950101( berör ej bilar med vagnbok / redan besiktigade )
2 Dörrar
a) Dörrarna skall alltid kunna öppnas från utsidan. Dock kan bakdörrarna på en fyrdörrarsbil igensvetsas. I så fall måste handtagen tas bort.
b) Materialet i dörrarna skall vara original. Förardörren skall ha originalklädsel eller en heltäckande plåt. Den skall också ha en extralåsning ( typ gummistropp ) på insidan.
3 Motorhuv och baklucka
a) Material och form är fritt.
4 Instrumentbräda
a) Instrumentbrädan kan tas bort. Utstickande hörn och kanter får dock ej förekomma.
5 Kofångare
a) Kofångare och deras fästen skall tas bort. Bilar som har inbyggda kofångare av plast får dock behålla dessa.
6 Hjulupphängning
a) Fäste och upphängning är fritt.
b) Aktiv fjädring är förbjuden, likaså något system som kontrollerar hjulupphängningen när bilen är i rörelse.
7 Koppling, växellåda och bakaxel
a) Typ, placering och upphängning är fritt.
8 Brandvägg
a) Mellan kupé och motorrum, bensintank, kylare och batteri skall det vara en vattentät och flamsäker vägg.
b) Torpedvägg får ej flyttas och dess form får ej ändras.
9 Rutor
a) Vindrutan måste vara av laminerat glas eller plast av kvalité PC (polykarbonat, dvs lexan el. dyl.). Används plast skall tjockleken vara minimum 5 mm.
b) Övriga rutor kan vara original eller plast av samma kvalité som framrutan, minimum 3 mm tjocka.
c) Bakre sidorutorna kan bytas mot plåt.
d) Sk Nascar nät är tillåtet. För infästning och användning se SBF regelbok.
10 Bogserögla
a) Alla bilar skall vara utrustade med bogserögla både fram och bak. Öglorna skall vara väl synliga, markerade och i övrigt lättåtkomliga. Öglorna skall vara av massivt material och ha en diameter av minst 8 mm. Öglorna får ej sticka utanför bilens omkrets.
b) Eventuell dragkrok skall bortmonteras.
11 Kylsystem
a) Bensin-, olje-, och vattenrör som går genom kupén skall vara täckta av plåt.
12 Avgassystem, ljudnivå
a) Avgassystemet skall vara bakåtriktat. Det skall sluta minst 20 cm efter förar- eller passagerarsidans bakre dörrkant. övrigt enligt gällande SBF:s Tekniska reglemente.
b) Ljudnivån får ej överstiga 90 dB. Kontroll före, under och efter tävling kan ske vid behov.
13 Ljus
a) Det skall vara två bromsljus på minimum 20 W placerade i bakrutan.
b) Det skall finnas ett rött bakljus på 20 W i bakrutan. Detta skall vara på egen brytare och tändas efter anvisning från tävlingsledaren.
c) Blinkers höger & vänster skall monteras väl synligt i anslutning till bromsljusen, på minimum 15 W vardera. Väl synlig indikatorlampa skall finnas.
14 Strömbrytare
a) En strömbrytare som gör bilen helt strömlös skall finnas både in-, och utvändigt. Dessa skall vara tydligt markerade.
15 Däck
a) Enhetsdäck: Kontrollera med arrangören vilket däcksmärke och dimension som är för året godkänt. Däck märkta med "Not for highway use" eller sk slicks är ej tillåtna. Vid start skall det finnas ett mönsterdjup av minst 2 mm på 75 % av slitbanan.
b) Däck och fälgar får ej gå utanför skärmkanterna.
16 Motor
a) Fabrikat storlek och typ fri. Motor skall vara placerad i originalutrymme from 940101. Tidigare godkänd och inbesiktigad bil med giltig vagnbok undantages från denna bestämmelse.
b) Insprutning och överladdning samt direktinsprutade förgasare är förbjudet.
c) Max 2 ventiler per cylinder.
d) Motorer som har en öppen vevhusventilation skall ha en oljeuppsamlare med volym på minst två liter. Oljeuppsamlare får ej innehålla olja före start. Övrigt se SBF´s generella reglemente GT 5.18
e) Förgasarkylning är ej tillåten.
f) Ingen som helst styrning av motorn får förekomma när bilen är i rörelse. Mottagning av data från bilen är tillåten.
g) Dieselmotorer får ej användas
h) Flamfångare över förgasare måste finnas om luftfilter ej används.
17 Bromsar
a) Om motor enligt ovan byts till en med större cylindervolym, skall bromsarna vara av dimension till motsvarighet av vad som finns i den bilen med den större cylindervolymen. Ex en Fiat 131 med 2,3 liters motor får ej ha originalbromsar, utan de skall vara så pass kraftiga att de skall klara den större motorn.
b) ABS bromsar är tillåtna
18 Bränsletank
a) Bilen får ej utrustas med mer än en bränsletank. När annan tank än originaltank används får dess volym ej överstiga 30 liter, om annan tank med volym större än 30 liter skall användas skall sk säkerhetstank godkänd av F.I.A användas. Den måste placeras så att avståndet från karossens ytterkant är minst 40 cm.
b) Tanken måste utrustas med avtappningsanordning som gör att tanken kan tömmas helt innan den bensin som skall användas i tävlingen får tankas.
c) Bränsleledningen får ha en maximal diameter på 13 mm och får inte förlängas på ett onaturligt sätt.
d) Det är tillåtet med max två bränslefilter. Detta får ej vara av typ beräknat på bilar med insprutning.
e) Inga bränsletillsatser är tillåtna.
f) Tömningsanordning för bränsleledning skall monteras mellan bränslepump / förgasare. Snabbkoppling av tryckluftsmodell skall användas. Honan skall vara monterad på slang mot bränslepump / förgasare.(kontakta arrangören för klargörande om vad för koppling som skall användas
g) Tanklocket bör vara placerat på bilens högra sida.
19 Skyddsbåge / bur
a Bilen måste utrustas med skyddsbur som minimum uppfyller F.I.S.A :s säkerhetsbestämmelser appendix J, mom. 253 punkt 12 i de internationella bestämmelserna. Tvärgående rör i huvudbåge skall finnas (enl nationella bestämmels.)
20 Stol
a) Förarstolen skall vara av racing -, rally-, eller rallycrosstyp.
b) Stolens fästpunkter skall vara förstärkta med plattor, min 80 x 80 mm. Både över och under det befintliga golvet. Plattorna skall vara 3 mm tjocka om de är tillverkade av stål, 5 mm om de är tillverkade av aluminium. Samtliga stolar skall från år 2000 vara FIA homologerad
21 Bilbälten
a) Bältet skall vara av minimum fyrpunktstyp, godkända av Bilsportförbundet. Från och med år 2000 skall alla bälten vara FIA homologerade. Infästning skall ske efter SBF´s gemensamma tekniska reglemente. GT 5.6.2
22 Brandsläckare
a) Alla bilar skall ha en brandsläckare på minimum två kilo ( pulver ) eller enligt SBF´S gemensamma tekniska regler 5.7.4. Brandsläckaren måste vara fastsatt så att den kan tåla en accelerationskraft på 25 G. Släckarens fastsättningsanordning skall utföras av metallband försedda med snabbkoppling för frigörande av släckaren. Släckaren skall vara placerad så den lätt kan nås från förarplatsen.
23 Personlig utrustning
a) Personlig utrustning enligt SBF:s generella racingreglemente ( inkl underställ och skor ).
b) Stödkrage skall användas
24 Siffror
a) Siffror skall vara placerade på de bakre sidorutorna eller på dörr enligt SBF´s generella reglemente. Siffrorna skall vara svarta och ha en höjd av minst 25 cm och en stapelbredd av minst 5 cm. De svart siffrorna skall ha gul eller vit botten, minst 5 cm utanför siffrorna.
25 Vägning
a) När bil vägs skall den vara tömd på alla vätskor utom motorolja, bilen skall i övrigt vara "färdigmekad". Det är bilens nettovikt, raceklar som räknas. Om bil skall omvägas under säsong skall arrangören underrättas minst 3 dagar före tävlingsdatum
26 Vagnlicens
a ) Alla bilar måste ha en vagnlicens utställd av Karlskoga Motorförening eller SBF.
27 Generellt
a) Tävlingsledningen kan utesluta bilar som anses vara en säkerhetsrisk.
b) Efterbesiktning och vägning kan förekomma.
c) Vid större förändringar skall KMF:s tekniker kontaktas först.
d) För övriga ej tolkade regler i detta reglemente hänvisas till SBF:s generella racingreglemente.
e) Arrangören har rätt att avlysa tävling om antalet startande inte överstiger 12 bilar. Arrangören kan också avlysa tävling om speciella skäl föreligger. De tävlandes meddelas i så fall senast 36 timmar före tävlingsstart.

Tilläggsregler för Formel Gelleråsen, Dressmann Cup 1999
1 Alla team skall ha en funktionär på hänvisad plats innan starten går. Funktionär skall ha funktionärs, eller tävlingslicens för att arbeta på en postering. De team som ej har en funktionär på plats får svart flagg. Funktionär skall stanna kvar hela tävlingen, även om teamet bryter tävlingen.
2 Vid omkörning på gul flagg blir föraren diskvalificerad, dessutom förlorar teamet två varv. Kör två förare inom samma team om på gul flagg blir hela teamet diskvalificerat den tävlingen. Team skall bestå av minst tre förare.
3 Efter målgång skall varvet fullföljas eller i alla fall köras så långt bensinen räcker.
4 Endast 98 oktanig blyfri handelsbensin som säljs av arrangören får användas.
5 Bensintilldelning sker genom bifogade vikt / bensin lista.
6 Arrangören förbehåller sig rätten att fästa sponsor dekaler på bilarna, Placeras: översta delen av vindrutan samt vid startnummer.
7 Tidsschema Alla tävlingar
VIP kurs efter överenskommelse
Anmälan tävlingsdag 07.30 - 09.00
Besiktning dag före tävling 18.00 - 20.00
Besiktning tävlingsdag 07.30 - 09.00
Testkörning 09.00 &endash; 10.00
Tankning 10.00 - 11.00
Förarsammanträde 11.00
Start 11.15
Mål 17.15
Prisutdelning 15 min efter racets slut. (På finalen är prisutdelningen på banketten)
8 Varje team skall tanka minst två gånger under pågående race ( min 10 lit / gång.) Missad tankning straffas med 2 varvs avdrag. Team som vinner får vid nästkommande tävling bensintilldelning för 50 kg lättare bil. Andra plats ger bensintilldelning vid nästkommande tävling för 30 kg lättare bil. Straff -"vikt" gäller nästkommande tävling teamet kör.
9 Poängsystem.(Bil måste köra minst 50 varv för att poängberäknas, bil måste köras i mål för egen maskin ). Målgång ger 5 bonus poäng. 1 plats 25 poäng, 2 plats 20 poäng, 3 plats 16 poäng, 4 plats 13 poäng, 5 plats 11 poäng, 6 plats 10 poäng, 7 plats 9 poäng, 8 plats 8 poäng osv. En tävling i grundserien skall borträknas. (dock ej finalen). För särskiljning under och efter säsong används metoden; flest segrar, flest andra platser osv. Om alla resultat är lika används sista tävlingens resultat som särskiljning.
10 Poäng plockade under grundserien medtages till finalen
11 Startuppställning: Vid årets första tävling används förra årets totalresultat för att ta fram startuppställningen. (vinnare året före = pole position). Vid nästkommande tävling används totalresultatet för årets serie oavsett hur många tävlingar teamen kört i serien. Startuppställning vid finalen enligt gällande poängtilldelning, minus ett race. (Enl pkt 9). Stående start används i cupen på samtliga race.
12 Anmälan: Föranmälan skall betalas för grund serien med 2500 kr senast 15 April. Startavgift (vid serieanmälan) 1900 kr. Vid ej serieanmälning är startavgiften 2900 kr (betalas på plats). Avgift för finalen betalas separat. (2400 kr resp 2900 kr). Alla deltagare i team måste vara medlemmar i Karlskoga Motorförening. (om ej, se pkt 13). Anmälan för serien eller till enskild tävling är bindande. Team som gjort serieanmälan behöver ej anmäla sig till enstaka tävlingar. Skall team ej köra någon/några tävlingar måste teamet avanmäla sig. Om team som är anmälda uteblir utan avanmälan kommer en halv startavgift att debiteras teamet. Anmälan skall göras senast 5 dagar före racestart. Om efteranmälan godtas tillkommer en avgift på 500 kr. Avanmälan skall göras minst 24 timmar före racestart. Vid fullt startfält kommer de serieanmälda att beredas förtur. Anmälningar för separata tävlingar tas i den ordning de inkommit.
13 Sponsorbil: Om bil planeras att köras med ett flertal olika besättningar under året kan team för en summa av 1 500 kr / säsong eller 600 kr / tävling frångå regeln om medlemskap i Karlskoga Motorförening. Sk VIP licens kan lösas för att deltaga i en deltävling. VIP licens gäller bara en gång under säsongen.
14 Priser: Hederspriser delas ut till de först åtta placerade teamen.
15 Pacecar: Tävlingen körs i normala fall utan Pacecar. Om Pacecar används kommer denna att användas för större incidenter ex svåra eller tidskrävande bärgningar. För regler ang pacecar, se SBF´s reglemente.
16 Bandepå: Minimiålder i bandepå är 15 År. Det är inte heller tillåtet att ha privata bilar i bandepå. All form av öppen eld samt elektriska verktyg är förbjudet att använda i bandepå. Rökning tillåten endast på av arrangören hänvisade platser.
17 Tjänstefordon framförs företrädesvis på banans vänstra sida eller där normal "raceline" inte ligger.
18 Tävlingen är öppen för förare med lägst Debut licens i racing (eller motsvarande enligt tävlandes land). Arrangören har även rätt att låta tävlande med VIP licens (PR Licens) deltaga. Endast VIP licens (PR Licens) tagen hos arrangerande klubb godtas.
19 Maskinersättning: 75 kr/ inköpt däck köpta av deltagare i Dressmann Cup hos de företagen arrangören meddelar läggs i en prispott. Av den summan delas 30 % ut till vinnaren av serien, 20 % till 2:a pristagaren och 10 % till 3:e pristagaren (serien). Vidare fördelar arrangören 30 % till årets bästa nya team och 10 % till team som hos arrangören speciellt utmärkt sig.
20 Körtid: Max körtid är 1,5 timmar därefter måste vila ske i minst 1 timme innan nytt körpass får påbörjas.


Dressmann Cup 1999
Racing