Anders 'EKA' Ekström motorsport fotograf



Årets vinnare av Rally Finnskog Norway
Henning Solberg/Runar Pedersen


Utklassning av Walfridsson i grupp N
Henning Solberg upprepade fjolårssegern i Rally Finnskog Norway. Henning som nu tog sin nionde raka delseger i NM kom i mål helt utan bromsar och med turboproblem.
När Stig-Olov Walfridsson kom till Kongsvinger och Rally Finnskog på fredagen var strategin glasklar. Full attack från första metern.
- Jag höll på att fara av vägen fem gånger på första sträckan, berättade "Stecka". Siktet var inställt på en placering på prispallen givetvis, trots tuff konkurrens från norrmännen.
De norske gutterne hade radat upp inte mindre än fem WRC-bilar med Hennings Solbergs Ford Escort i spetsen. Henning visade sig till slut vara den enda som kunde rå på Stig-Olov, sedan Pernilla Walfridsson blivit hängande på en snövall på den tredje specialsträckan under fredagskvällen. Valter Jensen som åkt jämt med "Stecka" under fredagen kunde dock ha ställt till det rejält på den andra sträckan på lördagsmorgonen.
- Valter stod av i ett vägbyte med nosen åt fel håll och jag lyssnade nog inte riktigt på Lars (co-driver Bäckman). Stig-Olov ställde upp bilen åt fel håll i vägbytet, och får se en ambulans mot sin front istället för fri väg.
-Jag fick repa i backen och tappade nog tio sekunder, funderade "Stecka" om incidenten.
Morten Östberg i en Subaru Impreza ville också vara med och slåss om den totala andraplatsen i tävlingen efter suveräne Henning Solberg som lett rallyt från första metern och in i mål.
-Jag hade en halvminut till Morten när vi startade i morse men nu är det jämt, sa Walfridsson när han rullade upp på rampen som trea.
Paret Walfridsson/Bäckman visste bättre än att nöja sig med tredjeplatsen.
-Morten har tio sekunder transportprick, berättade co-driver Lars Bäckman när han kravlat sig ur bilen. Tidkorten började granskas och visst var det så, Morten skulle ha tio sekunder för en sen ankomst till en tidskontroll.
Lagom till presskonferensen kom de nya resultatlistorna ut. En fyrasekunders ledning för Morten blev i stället sex upp för Stig-Olov och Lars. Inte nog med att den totala andraplatsen var räddad. Nu leder Stig-Olov grupp N klassen i Norska Mästerskapet före brorsdotter Pernilla.
-Nu blir det blir nog midsommar i Trondheim, sa Stig-Olov efter presskonferensen.
Stig-Olov funderar nu på att satsa på även det norska mästerskapet. Den tredje deltävlingen, Rally Tröndelag, avgörs just på midsommarafton i Trondheim.
För ett par andra värmlänningar tog det slut i förtid. Unge Oscar Svedlund, Karlstad som utlandsdebuterade gjorde också bra ifrån sig och höll åttonde plats i grupp N när han bröt i slutet av rallyt. Under förmiddagen försvann också de båda värmlänningarna Joakim Arvholm och Jonas Henriksson.
- För oss tog det tyvärr slut på SS 7. Vi kom lite sent i noterna åkte av och slog sönder bilen vänster fram, bl.a. oljekyl, ramben, hjulspindel, skärm och stötfångare, säger Jonas Henriksson. Men vi fick ett antal SS-mil att känna på bilen och det kändes bra så vi tar nya tag i Vännäs om vi hinner få den klar.
Anders Ekström

Daniel Carlsson i Volvo Original igen.
Daniel Carlsson tar alla chanser till träning inför nästa SM-deltävling i Vännäs. För fjorton dagar sen satt han i en WRC-Toyota med runt trehundra hästkrafter och fyrhjulsdrift. Denna helgen var det halva effekten och bakhjulsdrift.
-Jag fick låna bilen av kompisen Daniel Dalström berättade Daniel efter målgång i Kongsvingerhallen.
Bilen, en Volvo 240 i klassen Volvo Original är väl en stor kontrast mot WRC-Corollan. -Jag har inga större problem att ställa om mellan olika bilar, funderade Daniel. Det blev något av en nostalgitripp blev för honom. Tillbaka i klassen han började sin rallykarriär i för tre år sedan. Och med sin gamla kartläsare Anders Karlsson i högerstolen. Det var med Anders som co-driver som Daniel gjorde sitt genombrott då han vann junior-SM och blev tvåa i SM med den nationella 240´n. Daniel visade i tävlingen att det inte var några större omställningsproblem. Han tog direkt kommandot i Volvo Original och blev till slut sexa totalt bland alla nationella. Överlägsen seger i Volvo Original blev det också. Fyra !! minuter före tvåan Thord Johansson, Kristianstad.
-Det här var hur kul som helst, tyckte Daniel om come-backen i Volvo Original.
Nästa helg är det dags för bilbyte igen. Toyota, framhjulsdrift och över 200 hk står på programmet för Daniel, när den norrländska SM-deltävlingen avgörs i trakterna kring Vännäs.
Anders Ekström



Per-Gunnar Andersson/Conny Carlsson flyger fram på Finnskogen

Vedhög nära att fälla P-G
I skuggan av herrarena Solberg och Walfridsson tävlade unge junioren Per-Gunnar Andersson i sin nybyggda grupp N SEAT. P-G som tävlar för Årjängs MK gör sin första säsong i klassen efter att tidigare kört folkrace och klass Ekonomi i rally. Till målgång var det allt lite folkracestuk även på den nya SEAT´en.
-Vi slog hål på oljetråget redan på femte sträckan, berättade P-G.
Det blev fyra nervösa kilometer utan oljetryck innan de kom fram till servicen. Väl där fixade det sig med skruv och lite silikon i tråget.
Per-Gunnar var under hela loppet uppe i toppen och krigade om förstaplatsen i klassen. På sjunde sträckan försvann ettans växel och på specialsträcka fjorton var det nära nog slutåkt. Per-Gunnar missade en sväng och for rakt ut på ett gärde och genom en vedhög. P-G med sin kartläsare Conny Carlsson tog sig dock tillbaka upp på vägen och fortsatte i ett tempo som visade sig räcka till seger i klassen. Vid slutmålet stod några "norske gutter" och väntade med delar av P-G´s frontspoiler som for av i vedhögen. De berättade att "bestefar inte var förnöjd", då han hade 5 kubikmeter ved att stapla. Nu väntar nästa SEAT-cup tävling för Per-Gunnar. Tävlingen körs i Lima i mitten av mars.
Anders Ekström

Totalt efter SS 17
1) Henning Solberg, Ford 2.30.23.3, 2) Stig-O. Walfridsson, Mitsubishi +3.06.5, 3) Morten Östberg, Subaru +3.09.8, 4) Roar Vannebo, Toyota +4.54.4, 5) Bruno Arntsen, Opel +8.54.6, 6) Birger Gundersen, Seat +9.55.6, 7) Trond Lyseng, Nissan +11.41.0, 8) Bernt Kollevold, Mitsubishi +12.06.3, 9) Svein Roger Andersen, Mitsubishi +13.36.9, 10) Svein Lauvlid, Mitsubishi, +14.59.6, 11) Björn Lukashaugen, Mitsubishi, +15.19.9, 12) Bernhard Kongsrud, Mitsubishi, +15.53.5, 13) Eivind Steffensen, Opel Astra, +19.00.4, 14) Magnus Jansson, Norrköping, Mitsubishi, +22.31.6, 15) Per-Gunnar Andersson, Årjängs MK, Seat, +23.45.8.


Rally Finnskog Nationella
Totalt efter SS 16
1) Vidar S. Johansen, Opel Kadett GSI, 2.39.09, 2) Roy Vidar Furuseth, Volvo 240, +2.10, 3) Hans M. Fjeldbu, +4.04, 4) Peter Hjalmarsen, Volvo 242, +4.06, 5) Anders Lundhaug, Volvo 240, +5.26, 6) Daniel Carlsson, Säffle, +8.07, 7) Tom R. Slaastad, Ford Escort, +9.10, 8) John Skar, Opel Kadett, +10.15, 9) Thord Johansson, Kristianstad, Volvo 242, +12.14, 10) Per-Henrik Hedberg, Söderhamn, +13.02.

Totalt efter fredagens etapp
1) Henning Solberg, Ford, 56.54.5, 2) Valter Ch. Jensen, Ford, +1.11.4, 3) Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi, +1.40.0, 4) Roar Vannebo, Toyota, +2.05.7, 5) Morten Östberg, Subaru, +2.10.3, 6) Trond Sveinsvoll, Ford, +2.36.4, 7) Bruno Arntsen, Opel, +3.33.9, 8) Birger Gundersen, Seat, +4.00.3, 9) Martin Stenshorne, Subaru, +4.38.7, 10) Bernt Kollevold, Mitsubishi, +4.52.2, 11) Knut Höistad, Mitsubishi, +5.04.2,
21) Joakim Arvholm, Säffle, Mazda, +7.31.5, 24) Jonas Henriksson, Team Westom, Mitsubishi, +8.59.4, 26) Magnus Jansson, Norrköping, Mitsubishi, +9.11.5, 27) Stig Nyengen, Team Westom, Subaru, +9.15.2, 28) Per-Gunnar Andersson, Årjängs MK, Seat, +9.44.3, 36) Oscar Svedlund, Karlstad, Mitsubishi, +11.59.9.


www.motorsportivarmland.nu