Gr. E
Tekniskt reglemente år 2000 - 2002
Gotlands BF - Göteborgs BF - Nedre Norra BF - Smålands BF - Stockholms BF - Södra BF - Sörmlands/Västmanlands BF -
Upplands BF - Västra BF - Östergötlands BF

Email adress: grupp_e@hotmail.com
Uppdaterad 1999 10 17

1. TILLÄMPNING AV REGLEMENTET FÖR GR. E
När du läser reglementet för Gr. E skall du tänka på följande:
Läs regeltexten, om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det att man inte tillåter någon form av förändring från originalutförandet.
Detta betyder att det som inte uttryckligen finns angivet, är att betrakta som förbjudet.

2. BILAR - ÅLDER
Tvåhjulsdrivna bilar utan överladdade motorer, med ett förhållande, enligt ORIGINAL typintyg, på tjänstevikt / effekt = 15.0 kg / kW eller högre.
Bilar med årsbeteckning 1987 eller äldre.
Bilmodellen skall, av generalagent vara importerad till, alternativt tillverkad i, Sverige, samt saluförd av återförsäljare.
Bilen skall helt överensstämma med tillverkarens/generalagentens typintyg enligt Vägverkets modellkod, samt de undantagstillägg som sägs i dessa regler.

3. KAROSS
Karossen får förstärkas. Dock får inget material utöver svetstråd tillföras.
Med undantag för:

- infästningar för fjädrar och stötdämpare, vilka får förstärkas.
- domkraftsfästen får flyttas, förstärkas samt extra fästen får monteras.
- karossen får förstärkas vid infästningar av säkerhetsutrustning och andra utrustningsdetaljer, såsom reservhjul, domkraft, m.m.

3.1. KAROSS INVÄNDIGT
Utformningen av kupeutrymmet skall vara i enlighet med Svensk Trafiklagstiftning/Fordonskungörelsen

DOCK
-SKALL säkerhetsbälten av minst 4-punktsmodell, för både förare och codriver/kartläsare monteras. Infästning av säkerhetsbälten i kaross enligt SBF:s tekniska reglemente. Original säkerhetsbälte får EJ demonteras. 6-punktsbälten med FIA-godkännande rekommenderas.
- SKALL hel skyddsbur monteras. Sidosträva för förare/codriver SKALL monteras. För bilar registrerade med baksätespassagerare får bakre stöttor utformas så att de följer taklinjen, och ej inkräktar på passagerarutrymmet, dessutom är tvärstag mellan huvudbågens ben inte obligatorisk. Infästningar i karossen skall vara enligt SBF:s tekniska reglemente.
Tvärgående rör under instrumentbräda är EJ tillåtet. Förstärkning enl. GT 8 skiss No. 253-11 är EJ tillåtet.
SKALL brandsläckare och övrig säkerhetsutrustning i enlighet med Rallyreglementet monteras.
- FÅR baksätet demonteras förutsatt att bilen registreringsbesiktigats till en passagerare.
- FÅR rallystolar monteras under tävling. Nackstöd integrerade med stolen, är obligatoriskt. Stolarna skall vara i gott skick och väl fastsatta. Stolar med FIA-godkännande rekommenderas.
- FÅR ratt bytas i enlighet med Vägverkets föreskrifter.
- FÅR extra instrument monteras. Under förutsättning att dess placering ej ökar risken för skador. I enlighet med Vägverkets föreskrifter.
- FÅR fotstöd monteras, enligt SBF:s regler.

3.2. KAROSS UTVÄNDIGT
Original tillbehör som ej är prestandahöjande och som tillåts av Svensk Bilprovning är godkända.

4. MOTOR
Motor skall överensstämma med bilens originalhandlingar.
All bearbetning är förbjuden

DOCK FÅR
- omborrning av cylindertoppen göras till första överdimension eller med max 0,6 mm.
- endast kolvar av originalutförande får användas
- vevaxelns lagerytor får slipas, med bibehållen slaglängd.
- ventilsäten får slipas / fräsas med bibehållen vinkel. Endast ventiler av originalutförande med original sätesvinkel får användas.
- planslipning av topplock får ske i enlighet med generalagent/original verkstadshandboks föreskrifter.

Motorfästen får fritt förstärkas i original fästpunkter. Dock skall motorns placering överensstämma med original / standard. Antalet motorfästen får EJ förändras.

5. KYLSYSTEM
Kylsystemet skall vara i originalutförande.

DOCK FÅR
- termostat fritt bearbetas, utbytas eller demonteras i original termostathus.
- en extra kylfläkt får monteras.
- oljekylare får monteras. Under förutsättning att den EJ skjuter utanför karossens yttre begränsningslinjer.

6. AVGASSYSTEM
Efter grenröret/katalysator får avgassystemet fritt utbytas.

7. TRANSMISSION
Växellåda och slutväxel skall vara enligt bilens originalhandlingar.
Differentialbroms / spärr eller antispinn får EJ monteras eller användas.
Det är EJ heller tillåtet att använda slutväxel med skuren differential.

8. BROMSSYSTEM
Skall i sin helhet vara enligt bilens originalhandlingar.
Bromsbeläggens fabrikat är fritt. Inom ramen för miljölagstiftningen.

9. LEDNINGAR
Utvändiga ledningar får skyddas enligt Svensk Bilprovnings anvisningar.

10. DRIVMEDEL, TANKAR OCH PUMPAR
Dessa skall vara av originalutförande, likväl som dess placeringar.

11. EL-SYSTEM
Generator får fritt utbytas på originalplats.
Batteriets fabrikat och kapacitet är fritt. Under förutsättning att det är monterat på originalplats.
Batteriets infästning skall förstärkas med en övre infästning, och täckas med polskydd av icke strömförande material.
Tändspole och relä får fritt bytas.
Huvudströmbrytare får monteras.

12. FÄLGAR - DÄCK
Dimension på fälgar enligt Fordonskungörelsen.
Material i fälgar är fritt.
Däck skall vara enligt Rallyreglementet och / eller varje enskild tävlings inbjudan / tilläggsregler.

13. STÖTDÄMPARE - FJÄDRAR
Stötdämparnas typ och fabrikat är fritt i original infästningar. Utvändigt justerbara stötdämpare är EJ tillåtna.
Fjädrar får bytas mot fjäder med annan hårdhet än original om original ytterdiameter bibehållas.
Fjäderben, fabrikat fritt. DOCK skall utseende och mått överensstämma med original fjäderben, och monteras i original infästningar. Justerbara fjäderben är EJ tillåtet.
Övre fjäderbensstag får monteras.
Wirestopp för bakaxel får monteras.

14. HUVAR - SKYDDSPLÅTAR
Två extra huvlås av sprinttyp skall monteras på motorhuven.
Original huvlås SKALL demonteras.
Säkerhetsspärr som öppnas utifrån FÅR EJ sättas ur funktion.
Lås av sprinttyp rekommenderas även för bagagelucka.
Skyddsplåtar får monteras, förutsatt att dessa är demonterbara. Deras enda funktion skall vara att skydda t.ex. motor, kylare, växellåda, kraftöverföring, bränsletank m.m.
Dessa får ej fungera som karossförstärkning.

15. ÖVRIGA TEKNISKA BESTÄMMELSER (ALLMÄNNA)
I enlighet med Svensk Vägtrafiklagstiftning, Fordonskungörelsen och Rallyreglementet i valda delar.

16. IDENTIFIERING AV BIL
Bilens original registreringsbevis, original handbok och av SBF utfärdad vagnbok skall medföras vid tävling. Om det vid besiktning av bil enligt registreringsbeviset uppstår tveksamhet skall besiktningsman utnyttja den handbok som åtföljer bilen vid inköp, generalagentens reservdelskatalog och/eller verkstadshandbok. Saknas tillräckligt noggrann beskrivning i dessa handlingar får besiktning utföras genom en jämförelse med motsvarande original reservdel åtkomlig i öppna handeln.
Om tveksamheter uppstår är den tävlande skyldig att kunna styrka bilens identitet.


Västra BF
www.motorsportivarmland.nu