GTR - SLC RACING 2002

GTR-SLC Racing 2000
GTR-SLC Racing 2001


02-10-21 Andraplats för Spirit Racing i årets sista race
Spirit Racing körde finalen i SLC-Racing Series. Finalen är alltid 12 timmar lång, mot de åtta timmar som normalt körs. De första tre timmarna ingick dock i sprintcupen. Spirit låg bra med från början och de låg bara sekunder efter segrande TRM i mål.
Om inte om hade funnits så hade de vunnit, men så är det ju många gånger. Erling Sörensen slant på kopplingen och körde lite för fort i depån och fick ett äStop-and-goä straff och segern blev istället en andraplats. Det var mycket bra i alla fall. De låg på pallplats under hela det långa 12 timmars racet, även när mörkret började falla och snön började singla ned. Det kändes som om det var Spirit Racings tur den här gången. Allt klaffade perfekt med tankningar och förarbyten och bilen gick som en klocka. Mattias Ståhlberg låg på andraplas endast 15 sekunder från första platsen och han tog in mer och mer när plötsligt växellådan gav upp när mindre än en halvtimme återstod av racet. Det var mycket snopet och väldigt synd på ett så bra race. De som körde var Jerry, Mattias och Tobias Ståhlberg samt Erling Sörensen och Claes Foberg. Det blev en tredjeplats i sprintcupen totalt för Spirit Racing.
Bengt-Åce Liljevind

02-10-21 Årets SLC-final innehöll allt
Årets SLC-final blev mera händelserik än den bästa rysarroman. Inte nog med att det var spänning på banan, alla gick och väntade med fasa när snöstormen skulle dra in, och den kom
SLC GT körde sin final i nollgradig kyla och snålblåst. Men i bilarna var ångan uppe och redan i första kurvan snurrade Håkan Malmborg och fick en ordentlig påhälsning av Kenneth Hurtig.
Det blev pacecar några varv för att sopa undan spillrorna, men det blev inga personskador. Johan Stjernberg i sin Indigo tog starten från Pole men efter några varv så tog teamkamraten Hasse Tullsten över ledningen. Hasse behövde vinna båda finalracen samtidigt som Wåge Sörman bara fick komma tvåa och trea för att Hasse skulle kunna vinna årets GT-serie. Racet utvecklades som Hasse hoppades med Johan tvåa och Wåge trea. Men säg den lycka som varar, från sin klara ledning så fick Hasse bryta med en brusten oljeslang. I stället tog Johan Stjernberg sin första SLC-seger i karriären. Wåge kom tvåa och Johan Weglin i Swede Team Motor kom trea.
I det andra racet hade Johan och Wåge en fantastisk kamp från start till mål och de bytte position flera gånger. Men återigen drog Johan det längsta strået och Wåge kom tvåa. Detta bekom inte Wåge som ju istället kunde titulera sig årets SLC GT mästare. Kampen om tredjeplats var lika hård den mellan Per-Erik Axehult, Johan Weglin och Mårten Samuelsson. Det blev till sist Per-Erik som tog den sista pallplatsen.
VW-V8 gänget ville inte vara sämre på att gasa, tvärt om! Robban Kihlblom tog starten från pole, men han hade Bergeving nosande precis bakom hela tiden. Men trots envisa attacker så lyckades Robban hålla undan och vann med 0.7 sekunder. äLångenä Söderberg hade tredjeplatsen innan han fick tekniska problem och föll tillbaka. Thomas Swensson tog tredjeplatsen, men han diskades för omkörning på gulflagg. Det blev istället Karl-Gunnar Eriksson som fick kliva upp på pallen.
Om man skall köra folkvagn så skall man heta något på H! Det visade herrarna Hansson, Hermansson, Holmgren och Hagström. Dessa glada herrar hade en fin fight som till sist vanns av Börje Hansson en halv sekund före Mikael Hermansson och ytterligare sekunden ned till Bengt Holmgren. Stackars Stina Jakobsson tog sig inte runt första varvet innan hennes bil gav upp.
I det andra racet fick Robban Kihlblom åter en stressig resa med samma svarta Camaro i backspeglarna. Denna gång var det Mattias Johansson som körde. Det blev samma hårda kamp ända till sista kurvan då Mattias satsade allt på ett kort och med milt våld skavde sig förbi och vann sin första seger i SLC. Trea kom den gästande finländaren Tero Kuisma med sin häftiga 70-tals Camaro. Ulf Olsson såg lite blekare ut än vanligt när han gled in på fjärdeplatsen, men vad gjorde väl det, han hade ju vunnit V8-cupen!
VW folket höll som vanligt ett högt och jämnt tempo. Mikael Hermansson såg ut att gå mot seger, men han fick problem med motorn mot slutet och Börje Hansson kunde gå mot ännu en seger i karriären och även i VW-cupen. Bengt Holmgren blev tvåa och Mikael kunde knipa tredjeplatsen.
12-timmars finalen rullades upp med 48 bilar på startlinjen och likt hungriga hyenor stod ytterligare fem bilar i depån och bara väntade på att någon skulle bryta så att de också fick vara med och köra. Det var kallt och frostigt på marken med isfläckar och halka. Hubbe Bergh i Podium #2 tog starten och drog upp ett otroligt tempo. Det dröjde inte många varv innan han började varva bilar. Hubbe är fortfarande Porschekungen i Sverige! NJ-Racing tappade ett hjul i Pariskurvan efter en halvtimme och det blev sedvanlig trängsel i depån. X3M´s Citroën Xsara passade på att stanna ute på banan (har det hänt förut?). Efter första timmen ledde Podium dubbelt före Tysslinge, mr Race och X3M´s Volvo turbo. Efter en och en halv timme så bröt MTS-Racing ännu en gång med oljetrycksproblem. X3M Parners fjärde bil fick börja sitt race. När målflaggan hölls ut efter tre timmar för att markera att det första racet var över så vann Podium #2 före Podium #1 och Tysslinge Racing blev trea. Samtliga klass 4. Nästföljande trio var klass 2 bilar: TRM, IPM och CRT. Kermit Racing tog en solklar seger i klass 1 med hela sex varv ned till MaxLap Racing och trean Niri Racing. I klass 3 vann Coffee Fresh före Seat Bromma och Team Mellansjö.
Men racet fortsatte som inget hade hänt efter de inledande tre timmarna. Dystra väderrapporter kom in till sekretariatet. Snökaos med påföljd att E4:an stängdes av i Jönköping 10 mil bort, och det rapporterades om snö i Mjölby, sex kilometer bort· Horisonten såg mörk ut. Många team fick problem vid tankningen för att kylan frös ventiler och bensin spilldes. Andra hade bråttom och körde för fort i depån. Podium fortsatte att dominera, men CRT lyckades spränga in sig mellan Podium Porscharna med sin Volvo, mycket starkt gjort. Italion Stallion´s ystra hingst galopperade rätt in i ett räcke och kvaddade hela högersidan. Robert Kvist i Coffee Fresh Racing missade en växel och sprängde svänghjulet på startrakan. Han spred gnistor, olja, rök och framförallt metalldelar över hela banan. Historien upprepar sig. 1997 gjorde TRM samma sak i en likadan bil på samma raka· Sportinformation ville inte vara sämre de heller. Deras svänghjul sågade sig igenom kardantunneln innan den gjorde ett brevinkast i huven. KM Tvätten knäckte ett hjul i kurvan efter långa rakan och Markus Nyberg i After Fifty´s Volvo S 40 fick väja av banan och hamnade uppe på en jordvall. När mörkret började falla framåt kvällen så kom så snön. Varvtiderna sjönk och en del team bytte till regndäck. Snöandet tilltog och många muttrade om att tävlingen borde brytas. Temperaturen i asfalten var under noll, men snön slutade att falla och tempot höjdes igen. När det var som värst så var TRM snabbast, sex sekunder snabbare på varvet än tvåan Podium! Stackars IPM Racing fick bryta den sista halvtimmen med rasad växellåda från sin andraplats i klass 2. De gjorde sitt livs race och hade kört helt problemfritt fram till dess. Podium 1 vann en halv sekund före Podium 2. TRM blev trea, distanserade med fem varv.
Resultat:
Klass 1: Kermit Racing, Niri Racing, MaxLap Racing
Klass 2: TRM Skövde, Ravila Motorsport, Midage Racing
Klass 3: Team Mellansjö, Rådmansbil Racing, X3M Partners
Klass 4: Podium Racing, Podium Racing, Apex Racing
Kermit gjorde nog den största förbättringen sedan fjolårets final då de gick i depå på första varvet med kopplingsras som tog nio timmar att laga. Team Mellansjö fick äntligen vinna med sin gamla Citroën BX. Det är en nagel i ögat för X3M Parners fabriksstödda Xsaror. Apex Racing gjorde comeback med eftertryck och tog tredjeplatsen i klass 4.
Efter målgång så släppte alla hämningar och det blev en orgie i hjulspinn. Hela depån höljdes i rök. Det blev en fantastisk avslutning på ett härligt race i Sveriges bästa racingserie.
Bengt-Åce Liljevind

02-10-01 Spirit Racing körde race till Jan-Olov Anderssons minne
I fredags kväll fick Spirit Racing det tragiska beskedet att deras grundare Jan-Olov Andersson avlidit i cancer. Teamet hade rådslag och beslutade enhälligt att genomföra racehelgen i SLC serien som planerat till Jan-Olovs minne. De körde med sina båda Porsche 968 som tillhör IPM Racing. Det blev en helg som strulade en hel del, men tidvis var de uppe och nosade på pallplaceringar. Resultatet blev till sist 8:a och 9:a i tretimmarsloppet och 11:e och 12:e plats i åttatimmarsloppet. Jan-Olov hedrades med en tyst minut på förarsammanträdet före racet. De som körde denna gång var familjen Ståhlberg med Jerry, Mattias och Tobias, Erling Sörensen, Claes Foberg samt debutanterna Patrik Wahlbeck och Gunnar Olsson. Gunnar jobbar till vardags som VD för ett flygbolag, men det här var något helt annat för honom.
Bengt-Åce Liljevind



02-10-01 Tragiskt dödsfall för motorsporten
Spirit Racings grundare, Jan-Olov Andersson, förlorade i fredags kväll kampen mot cancern. Racing Sverige hedrade Jan-Olov med en tyst minut innan SLC-tävlingen på Anderstorp dagen därpå. Spirit Racing som driver två Porsche 968 för Stockholmsteamet IPM Racing i SLC-serien nåddes av det tragiska beskedet sent på fredags kvällen och beslöt sig att hedra Jan-Olov med att fullfölja tävlingen i hans minne. Under Jan-Olovâs ledning har Spirit Racing byggts upp till ett högteknologisk företag med Ferrariâs senaste GT tävlingsbil 360 Modena som spets.
Jan-Olov Andersson hade en lång karriär som förare inom rally, folkrace och banracing. Han var en av grundarna till Dals Motorklubb 1972 och tävlade framgångsrikt för Dals MK i Rally och Folkrace. Jan-Olov vann bl.a. Väst Svenska Rally serien i klass B Std A 1978 i en BMW 1602 Tii. Att tävla på bana inledde Jan-Olov med Folkrace eller Stockrace som det hette i inledningen. Jan-Olov deltog i den första Folkracetävlingen som gick i Sverige.
Efter ett uppehåll återvände Jan-Olov till motorsporten genom långdistansserien Dressmann Cup. Under tre år i Dressmann Cup omvandlades Jan-Olovâs Rallystil till vägvinnande inom Racing. Efter Dressmann Cup blev det RS med den Svenskbyggda INCA RS bilen och där kom den första Sprint segern. Steget vidare gick den bil som Tom Hessarts vann Daytona 24 timmars med i C2 klassen 1988.
Eftersom GT Sverige inte accepterade bilen i GT SM satsade Jan-Olov och team kollegan Lars GV Lindberg på den ganska okända GT bilen Venturi 400 GT för SM serien 2000. Jan-Olov visade åter att han var mycket snabb och presterade ett antal topp fem placeringar under året med en bil som var långt ifrån färdigutvecklad när Spirit Racing tog in den från England.
Ett mycket speciellt minne var från tävlingen på Ring Knutstorp när Jan-Olov låg bakom regerande svenske mästaren Lennart Pehrsson och pressade honom och Jan-Olov försökte gång på gång köra förbi. Jan-Olov tävlade under 2000 också i den Scandinaviska Långdistans Serien SLC i en Porsche 911 i klass 4 i par med bl a. Thed Björk. Spirit Racing vann SLC klass 4 det året och man tävlade även utomlands för första gången på Zandvoort banan i Holland.
Under 2001 flyttade Spirit Racing in i nya 1.000m2 lokaler i Mellerud med nyanställda mekaniker. Jan-Olov ledde arbetet med att driva tre Porsche 911 i SLCâs serien. Teamet presterade ett antal pall platser och segrar under året men den största framgången var en tredjeplats för teamet på EuroGT-tävlingen i Anderstorp.
Under 2002 har Spirit Racing utvecklats vidare, teamet tog steget till ett Ferrari team tidigt i våras med målsättning att under Jan-Olovâs ledning prova ut den mycket avancerade tävlingsbilen byggd av Ferrari fabriken år 2000 under pågående säsongen för att 2003 nå framgångar. Jan-Olov inledde utprovningen med att tävla i SLC GT på Karlskogabanan i maj. Att få köra Ferrarin en gång till var en drivkraft för Jan-Olov när han kämpade med behandlingen mot cancern.
Även om Jan Olov har gjort sig känd som en förare av rang är det hans tekniska kunnande och uppfinningsrikedom som tog fram äthe spiritä i Spirit Racing. Jan-Olovâs gärning, kunskap och integritet gjorde honom till ett lysande exempel av företagare och människa. För att hedra minnet av Jan Olov Andersson kommer Spirit Racing att starta en minnesfond för att stödja utvecklingen av unga race engineers. Jan-Olov sörjs av hustrun Anne, sönerna Joakim och Josef, och vännerna inom och utanför motorsports Sverige.
Bengt-Åce Liljevind

02-08-27 Långedare bakom framgångar i racing SM
Lars Forsdahl från Dals-Långed är med och skruvar i Sveriges bästa racingteam i GT-serien; Henrik Roos Racing. Henrik Roos har vunnit SM de två senaste åren, bland annat tack vare Lars Forsdahls insatser i depån och hemma i verkstaden.
I fjol var Lars med och byggde bilen från början. Det är en Chrysler Viper V10 av häftigaste sorten med närmare 700 hästkrafter under huven. Då jobbade Lars halvtid med bilbygget, men det fick han tyvärr sluta med efter omorganiseringar på Lars ordinarie jobb som inte gick att kombinera med racerbilsbyggandet.
Under en tävlingshelg så ansvarar Lars för däcken och att bilen är hel i karossen. När bilen kommer in i depån under en tävling så får Lars hjälp med att byta hjulen. Det är två mekaniker på varje sida av bilen och de byter hjulen på mindre än 20 sekunder. Henrik Roos delar bilen med Magnus Wallinder och de kör halva racet var i SM som är närmare 40 minuter långt. I år kan tyvärr inte Henrik Roos vinna SM, trots att de har vunnit varje tävling. Reglerna är gjorda så att bilarna är indelade i tre klasser men de kör om ett SM-tecken. I Henriks klass är det för få bilar för att han skall få full poäng. Istället säkrade Johan Sturesson SM segern redan förra helgen på Mantorp trots att finalen återstår på Mantorp om två veckor.
I år har teamet även tävlat internationellt. De vann de två första deltävlingarna Euro-GT serien i Barcelona, Spanien. Den andra tävlingen, som skulle ha gått på Nürnburgring i Tyskland, fick ställas in pga snö! Nu har de visserligen missat en deltävling, men leder ändå serien totalt. På Anderstorp i somras ställde de upp i Fia-GT dvs VM för sportbilar. De var bästa svenska team och bästa privatteam på sjunde plats efter kvalet. Henrik Roos fick lämna racerbanan några timmar då hans flickvän var tvungen att föda barn, men efter det var Henrik tillbaka och körde igen. Trots att deras bil inte alls kan jämföras med fabriksstallens bilar så imponerade de med sin körning. Tyvärr fick de bryta racet efter att en sensor gått sönder i motorelektroniken.
Bengt-Åce Liljevind

02-08-26 Spirit Racing tävlade på två banor samtidigt
Spirit Racing från Mellerud hade det svettigt värre i sommarvärmen. De tävlade på två banor samtidigt. Halva teamet fanns i Karlskoga och körde långlopp i SLC-Racing Series och andra halvan körde GTR-SM och Ferrari Challenge på Mantorp Park.
Lars GV Lindberg skulle köra GTR-SM tillsammans med äventyraren Göran Kropp i Spirit Racings Ferrari. Men Göran skickade ett SMS på morgonen och sa att han tyvärr inte kunde ställa upp, då han åkt och bestigigt något berg istället! Lars GV fick då köra 40 minutersloppet ensam. Det var inga problem, Lars GV är en van långloppsåkare så 40 minuter var inte så farligt trots värmen. Det var dock värre för bilen. Den avancerade elektroniken ville inte riktigt vara med i värmen. Men trots vissa problem så lyckades ändå Lars GV bärga andraplatsen efter den rutinerade Kari Mäkinen.
Per-Ove Olsson körde samma bil i Ferrari Challenge, som också kördes på Mantorp denna helg. I det första heatet låg P-O länge på fjärde plats, men han fick tyvärr se sig omkörd på sista varvet, men det blev i alla fall en femteplats i det 18 bilar starka startfältet. I det andra heatet gjorde P-O en bra start och höll tredjeplatsen mer än halva loppet. Men återigen fick han se sig omkörd mot slutet och han blev återigen femma. Båda heaten vanns av Tony Ring som till vardags är fabriksförare för Ferrari ute i Europa. Tvåa i båda heaten var Kari Mäkinen.
Spirits långloppsåkare körde först ett tretimmarslopp under lördagens bastuvärme. De låg på andra plats när en halvtimme återstod, men när loppet var över så var de på fjärde plats på samma varv som trean och tvåan. I åttatimmarsloppet låg de på andraplats totalt i början av racet. Många bilar fick problem med värmen under dagen och efter lite småproblem så slutade Spirits Porsche på sjätteplats. De som körde den här gången var Jerry och Mattias Ståhlberg och Erling Sörensen.
Nu återstår endast två deltävlingar i SLC-Racing Series. Nästa går på Anderstorps GP-slinga om en månad och finalen körs på Mantorp Park i slutet av oktober.
Bengt-Åce Liljevind

02-08-22 Spirit Racing kör Ferrari Challenge
I helgen är det premiär för Spirit Racing i Scandinavian Ferrari Challange serien på Mantorp Park. Spirit Racings Ferrari 360 Modena byggdes av Ferrarifabriken år 2000 och har tävlat i både Europa serien för Ferrari Challenge bilar med Tony Ring som förare och GTR-SM med Torbjörn Holmstedt.
Spirit Racing har ägnat första delen av säsongen till att lära känna bilen och all avancerad teknik. Jan Olov Andersson, Spirit Racings tekniska chef, berättar att steget till Ferrari var stort. Många av systemen i bilen kommer direkt från Formel 1. Växellådan exempelvis, är en F1 låda som föraren styr med hjälp av äpaddlarä bakom ratten, på samma sätt som Michael Schumacher gör i sin Formel 1 bil. Datasystemen i bilen är så många och avancerade att Spirit Racing nu har en dataingenjör med i teamet, Håkan Andersson från Linköping.
Under den kommande helgen tävlar Spirit Racing på Mantorp Park i den Skandinaviska Ferrari Challenge serien. Förare är Per-Ove Olsson som har stor erfarenhet från formelbilar och även Ferrari, har varit den som har testat mest för Spirit Racing i Ferrarin under säsongen. Spirit Racings målsättning är att komma bland topp tre i båda Ferrari Challenge tävlingarna. Spirit Racing gör även debut med en klassisk Porsche 935 i klassen Modsport med ägaren Jan Rydén som förare. Porsche 935:an vann Anders Olofsson SM med för ett antal år sedan. Bilen byggdes av den legendariska Porschebyggaren Bosse Strandell och har nu renoverats och preparerats hos Spirit Racing i Mellerud.
Samtidigt som Spirit Racing tävlar på Mantorp Park tävlar man också på Gelleråsbanan i Karlskoga och Skandinaviska Långdistans Cuppen (SLC) med IPM's två Porsche 968. På Gelleråsen är det 3 och 8 timmars tävlingar med teamets ordinarie besättningar. Under en helg som denna växer Spirit Racing från 3 personer på heltid till dryga 20 talet personer. Förutom Dalsland kommer många från Stockholmsområdet, men under den här helgen så är det även tre Brittiska mekaniker med. Det är Spirit Racing mekanikern Mike Billett som har värvat ytterligare två landsmän till helgens tävlingar.
Bengt-Åce Liljevind

02-06-17 Stora startfält och spännande SLC-Racing
SLC-Racing Series har kört sin tredje racehelg för i år. Först ut var GT-racet över åtta varv. Denna gång kördes GT, V8 Challenge och BMW-Cup tillsammans och det blev hela 27 bilar som kom till start. Hubbe Bergh ställde upp i det ena racet för att träna inför FIA-GT loppet som han skall köra på Anderstorp sista helgen i juni.
Hubbe startade från depån, men han visade sin klass direkt genom att snabbt köra upp sig genom fältet. Efter två varv var han redan uppe på femte plats. Hasse Tullsten tog starten och ryckte till sig en lucka direkt. Han visste att hans växellåda läckte olja på bakdäcken som skulle göra det mycket halt mot slutet av racet så han behövde allt försprång han kunde få! Som van småbarnsfar så försökte han åtgärda problemet med att linda in växellådan med Liberos barnblöjor. Det höll i några varv i alla fall. Var det någon som stod nära banan och undrade om det hade börjat snöa så var det bara blöjludd i luften. Närmast efter Hasse kämpade Kenneth Hurtig, Wåge Sörman och rallyföraren Henrik Morin (KM Tvätten.) Men Hubbe kom smygande upp förbi även dessa tre och låg på andra plats innan han vek in i depån och parkerade. Hubbe hade fått sin träning och var nöjd. Han satte dagens snabbaste tid med 1,24.7. Kenneth närmade sig Hasse på slutet men det fattades ändå 10 sekunder till slut. Mellan trean Wåge och fyran Henrik skiljde endast en tiondels sekund! På femte plats kom SLC-debutanten Mårten Samuelsson i en Porsche 993 Super Cup. Det fanns fler SLC-debutanter; Gunnar Olárs, Karl-Gunnar Eriksson, Kenneth Hjärner och Robert Jansson.
I V8 Challenge lyckades Ulf Olsson i sin Ford Fairlane slå den annars omöjlige äLångenä Söderberg som nu fick kliva ned till andra plats. Trea kom Magnus Carlsson.
Resultat:
Klass 5: Ulf Olsson, Sven-Erik äLångenä Söderberg, Magnus Carlsson
Klass 6: Kenneth Hurtig, Jörgen Hansson, Kenneth Hjärner
Klass 7: Hasse Tullsten, Wåge Sörman, Mårten Samuelsson
Klass 8: John Bergström, Christer Gellerstedt
Klass 9: Ronny Nygård
Klass 2: KM Tvätten
I det andra racet hade Hasse samma taktik med sin Liberoförsedda TVR, alltså att rycka i starten för att få en lucka. Det lyckades igen och denna gång var den nyblivne 60-åringen Kenneth Hurtig bara sju sekunder efter och trea återigen blev Wåge Sörman. I V8 klassen vann Robban Kihlblom före Thomas Swensson och Ulf Olsson. äLångenä kom aldrig till start. Tre andra förare som fanns på plats med inte kunde starta var äBojjeä Lundin, Jorma Uppa och Per-Ola Matsson.
Resultat:
Klass 5: Robban Kihlblom, Thomas Swensson, Ulf Olsson
Klass 6: Kenneth Hurtig, Håkan Malmborg, Jörgen Hansson
Klass 7: Hasse Tullsten, Wåge Sörman, Mårten Samuelsson
Klass 8: John Bergström, Christer Gellerstedt
Klass 9: Ronny Nygård
Volvo S40 Challenge JSM
Volvo S40 gänget var med igen. Denna gång var de inte så heta i starten utan allt gick som det skulle. Debuterande Carl Rydqvist hade fått en styrning hos MH Racing teamet. Det kom 14 bilar till start. I toppen var det en stenhård kamp mellan Claes Hoffsten och Sebastian Malm i båda racen. Sebastian hade chansen att vinna, men fick nöja sig med andraplatsen efter Claes bägge gångerna. Dubbel trea slagen med endast ett par futtiga sekunder båda gångerna blev Fredrik Carlsson. Serieledaren inför tävlingen, Alexander Engblom, slutade på fjärde plats i båda racen. Debutanten Rydqvist låg fyra i första racet och hade häng på tredje, när han petades av efter långa rakan redan på andra varvet. Från sin nionde startposition i andra racet så körde han i mål som femma. Klart godkänt i debuten. Klassen stoltserar även med två tjejer i serien. Caroline Jansson slutade sjua i båda loppen och Camilla Hansson blev nia och tia.
I tretimmarsracet tog Tysslinge Racing starten från pole med sin ex STCC Audi. De följdes av Marcus Norstöm i en Porsche (JN-Racing). Båda Podium Porscharna startade från depån tillsammans med Diners Club Saab 9-5. Första Pacecarsituation blev redan efter en kvart när Volkswagen Racing fick stopp ute på banan. De hade något mystiskt elfel som spökade hela helgen. Många passade på att göra ett taktiskt första depåstopp. Efter en timme var ordningen återställd då Podium låg etta och trea. Eurofinans Porschen med bl a Per Sturesson och Rune Tobiasson låg på andra plats och Diners Club låg fyra. Efter knappt halva racet dundrar Lycke Racing in i en däckstrave med sin Fiat Tipo Turbo. Då blev det full aktivitet i depån när alla skulle tanka och byta förare. Tysslinge och Podium drällde dessutom med bensin bredvid bilen. Efter drygt två varma timmar kom nästa pacecar då X3M fått soppatorsk. Då ledde Alfab Racing före Filemon och Tysslinge. När halvtimmen återstod så var Filemon i ledning före Peggen, men båda hade var sitt byte kvar. Filemon gick in först. När endast fem minuter återstod så gick så Podium upp i ledning som de höll över mållinjen 17 sekunder före Alfab Racing, som för dagen var förstärkt med Harry Joki, och ytterligare fyra före Peggen Motorsport. Filemon hade faktiskt ytterligare ett byte kvar mot slutet och de väntade förgäves på en pacecarsituation, men de tvingades i stället in på sista varvet och halkade därmed ned till sjunde plats totalt.
Resultat:
Klass 1: Kermit Racing, Filemon Racing, Skydda Racing
Klass 2: Race 1, TRM Skövde, Eurofinans Racing
Klass 3: Team Smeden, Rådmansbil Racing, X3M Partners
Klass 4: Podium Racing, Alfab Racing, Peggen Motorsport
Åtta timmar av blod, svett och tårar
Podium Racing tog starten från pole i åttatimmarsracet före den nya fina ex Matt Neal BTCC BMW´n i NJ Racing och den andra Podium Porschen. Peggens nya fina BMW blev kvar i starten och fick rullas åt sidan och så var dagen över för dem. IPM Racing fick transmissionsproblem och bröt redan på första varvet. Ännu värre blev det för Diners Club som sköt motorn med påföljande brand efter 17 varv. Många fick problem i början och bröt tidigt i denna ordning: NJ Racing, CRT, Volkswagen Racing, Team Yellow Racing, Olofsson och MTS Racing. Alla innan de hade kört 100 varv. Eks Racing fick problem men lånade delar från en av Team Yellows privatbilar. Podium körde av och drog med sig massor med lecakulor upp på banan. I klass 1 ledde och mekade Kermit och Filemon om vartannat. Spirit Racing hankade sig fram med endast fyrans växel och ingen koppling, men eftersom manfallet var stort så tog de till sist tredjeplatsen i klass 4. Kermit fortsatte att jaga Filemon. Filemon hade problem, motorn har gjort sitt och det var en mycket nervös väntan på målflaggan i Filemons depå. Men det höll, men teamet sa att motorn kanske inte ens hade hållit för ett varv till! Podium Racing vann återigen, nu före TRM och Race 1.
Resultat:
Klass 1: Filemon Racing, Kermit Racing, Classic Beetle Racing
Klass 2: TRM Skövde, Race 1, Midage Racing
Klass 3: Team Smeden, Rådmansbil Racing, X3M Partners
Klass 4: Podium Racing, Podium Racing, Spirit Racing
Bengt-Åce Liljevind

02-06-17 Spirit Racing på pallen igen
Spirit Racing har kört den tredje deltävlingen i Svenska Långdistanscupen. Först kördes GT-loppen över åtta varv. Per-Ove Olsson hade hyrt Spirits Ferrari 360 och körde till sig femte och sjätte plats i de två heaten. Per-Ove var mycket nöjd själv med placeringarna i det 27 bilar stora startfältet. Han hade aldrig kört bilen förut.
I tretimmarsloppet hade Spirit Racing tre bilar med. De två Porsche 968:orna kördes som vanligt av familjen Ståhlberg med pappa Jerry och sönerna Mattias och Tobias samt Claes Foberg och Erling Sörensen. De blev femma och nia i racet. Spirit hade även med sin gamla beprövade Porsche 911 från 1972. Den rattades av Stefan Göranzon, Magnus Nilsson och Anders Jansson från Jämtlandets Bil & Plåt. De kom i mål på nionde plats.
I åttatimmarsloppet körde Anders Nilsson, Christer Forsberg, Emil Brynielsson och Lars GV Lindberg från Avtech. De slog alla inklusive sig själva med häpnad och blev trea! Deras lyckliga leenden som gick från öra till öra gick verkligen inte att ta miste på.
Resten av säsongen utökas verksamheten med att Per-Ove Olsson skall köra Ferrari Challenge och Jan-Olov Andersson och Lars GV Lindberg kör GTR-SM med Ferrarin.
Bengt-Åce Liljevind

02-05-05 Dubbla andraplatser för Spirit Racing på Kinnekulle
Det blev en lyckad helg för Spirit Racing och deras samarbetspartner IPM Racing. I tretimmars racet gjorde de en stark insats och körde in som tvåa slagen med två varv. Då hade de ändå fått straff för bensinspill vid tankning.
Det var regnigt och halt under racet. Enduranceloppet över åtta timmar kördes i strålande solsken. De gick ut försiktigt och ökade sedan takten efter hand. De körde med mottot: äHel & Renä. Taktiken föll väl ut och de kröp sakta men säkert upp genom resultatlistan. När de hade nått andraplatsen efter drygt halva loppet så låg de hela 12 varv efter ledande TRM.
Men TRM hade ingen koppling på slutet och kunde bara köra på fyrans växel. Spirit plockade in varv efter varv, men i mål fattades det ändå två varv. Men teamet var mycket nöjt ändå med insatsen. Allt hade fungerat jättebra hela helgen.
De som körde var Jerry & Mattias Ståhlberg, Claes Foberg och Erling Sörensen. Erling, som endast körde sin andra tävling någonsin, var så jublande glad efter sitt första körpass att han frågade om han inte fick köra åtta timmar till? Spirit kom också till start med sin nya Ferrari, men hann bara köra träningen. De blev påkörda och kunde inte köra racet.
Nästa tävling går på Mantorp om drygt en månad och då mönstrar Spirit Racing fler bilar på startlinjen.
Bengt-Åce Liljevind

02-04-22 Rekordstora startfält i SLC-premiär
Aldrig förr har racingen varit så populär i Sverige som nu. När SLC-Racing Series drog igång med sin första tävling på Gelleråsbanan i Karlskoga så var långloppen fullbokade. Den enda klassen som hade färre deltagare än beräknat var GT-klassen, men i gengälld så fick vi se mycket spektakulära bilar. Vad sägs om Ferrari 360 Modena, TVR Tuscan, Porsche 996 GT2, Audi 80 quattro turbo och en STCC BMW. Hasse Tullsten i TVR hade pole före Jan-Olov Andersson i Ferrari 360. Tyvärr hann inte J-O ut till starten i tid, så han fick starta ifrån depån. Han hade aldrig kört en meter med Ferrarin som inhandlades tillsammans med Lars GV Lindberg (båda är Spirit Racing) av Torbjörn Holmstedt. Jan-Olov lekte sig förbi sina medtävlare och var uppe på andraplats när han kallades in på svartflagg. Han hade fått "stop-and-go"straff, men inte uppmärksammat detta, och blev diskad istället. Anledningen var att han korsade spärrlinjen när han startade från depån.
Hasse Tullsten såg ut att gå mot en lätt seger, men en säkring löste ut så han blev strandad ute på banan. (Kan det vara Lucas elsystem, mån tro?) Det blev istället Wåge Sörman, Audi 80 quattro som vann. Det är en gammal fabriksbil som bla Frank Biela har kört. Tvåa kom Kenneth Hurtig i Anders Svenssons gamla STCC BMW. Trea blev Göran Pettersson i en Camaro. Legendariske Porschehandlaren Lasse Jönsson från Karlstad hade plockat med sig en Porsche 996 GT2 ur saluhallen och körde in på fjärde plats.
I det andra racet hade Hasse Tullsten satt en spik istället för säkring och nu höll det hela vägen fram till seger. Kenneth Hurtig kom tvåa och Wåge Sörman trea.
Ny supportklass för i år är Volvo S40 Challange. Det som hette JTCC förut. Klassen har även junior SM-status och man får köra från man är 16 år. Det var många debutanter och det blev lite rörigt i starten, men alla kom i väg till sist. Claes Hoffsten vann första racet före Alexander Engblom och Stefan Liljestedt. I det andra racet vann Alexander före Claes nu med Sebastian Malm på tredje plats. Alexander hade pole i båda racen. Ett par ungdomar fick lite extra uppmärksamhet i racet. Mikael Granberg är nämligen son till 70-talets Camarokung; Ulf Granberg och Caroline Jansson är dotter till Nettan Lindgren. Det är namn som gör att pressen ökar på dessa två som säkert kommer att göra bra ifrån sig i år.
Bubblorna var som vanligt en trevlig syn att se. I år kör de tillsammans med V8-klassen. Det blev två mycket intressanta race då gjutjärnskaminerna är ruskigt snabba på rakorna och svansfläktarna är snabbare i kurvorna. Premiärsegrare blev i alla fall silverräven Robban Kihlblom före Bo-Göran Lundin och Ulf Olsson i V8-klassen. Snabbaste bubbla var Börje Hansson som hade Claes Lindblom och Bengt Holmgren flåsande i nacken. Det såg länge ut som om Jonas Hagström skulle ta segern, men han fick bryta då motorn gav upp två varv före mål.
I andra racet blev det Bo-Göran Lundin som vann före Ulf Olsson och Magnus Carlsson. Robban Kihlblom satt planterad utanför depåsvängen i gruset med rasad bakvagn. Börje Hansson vann återigen bubblaklassen före Bengt Holmgren och Claes Lindblom.
I tretimmarsracet gjorde Race 1 comeback med den äran och vann direkt. De hade dock Filemon Racing flåsande i nacken och segermarginalen var rekordliten, endast två tiondelar av en sekund! Trea kom Kowalski i Podium Racings Porsche. Fyra blev KM Tvätten, trots att "Peggen" Andersson sprängde motorn på näst sista varvet. Tysslinge Racing körde med Tobias Johanssons gamla STCC Audi. Även Tobias själv var med och gasade. De fick tyvärr bryta sedan de rammats i Eje-svängen med en kommande reparationsräkning på närmare 100 000 kr! Edvard Sandström vässade formen tillsammans med GAM-Racing. Lennart Lindqvist var en intressant deltagare, han körde nämligen premiärloppet på Karlskogabanan för närmare 40 år sedan, då tillsammans med Stirling Moss och Jocke Bonnier. Nu 70 år gammal återvände han till Gelleråsbanan efter 37 år.
Resultat tretimmarsloppet:
Klass 1: 1) Filemon Racing, 2) MaxLap Racing, 3) After Fifty
Klass 2: 1) Race 1, 2) Team KM Tvätten, 3) Motolin Racing
Klass 3: 1) Team Smeden, 2) Rådmansbil Racing, 3) X3M Partners
Klass 4: 1) Podium Racing, 2) X3M Partners, 3) Volkswagen Racing
Åttatimmarsracet blev en uppvisning av Podium Racing under Hubbe Berghs ledning. Bilarna kördes ifjol av Thed Björk och Mats Lindén till andra och tredje plats i GTR-SM, men ägs numera av Kowalski Racing. Det blev återigen ett nytt rekord vid målgång. Efter åtta timmars racing så var segermarginalen:É 0.173 sekunder!!!!!! Kan det bli mera "close-racing" än det? Filemon Racing gjorde återigen ett fantastiskt race med sin lilla Opel Corsa och blev trea totalt, slagen med tre varv.
Det var många pacecar situationer idag, mycket kanske berodde på årspremiärnerver och överflöd av testosteron tillsammans med adrenalin? Fru fortuna hade i alla fall skänkt oss alla ett strålande fint väder.
Resultat åttatimmarsloppet:
Klass 1: 1) Filemon Racing, 2) Kermit Racing, 3) Team TBS
Klass 2: 1) Race 1, 2) Midage Racing, 3) UBM/SMK Motala
Klass 3: 1) Team Smeden, 2) Team Mellansjö, 3) X3M Partners
Klass 4: 1) Podium Racing, 2) Podium Racing, 3) Apex Racing
Bengt-Åce Liljevind

02-04-21 Årspremiär för Spirit Racing i banracing
Spirit Racing körde i helgen årets första deltävling i SLC-Racing Series. De har bytt ut en del av sina bilar till i år och även fått en ny samarbetspartner i IPM Racing. I det första långloppet över tre timmar körde Pappa Jerry Ståhlberg tillsammans med sönerna Mathias och Tobias samt Claes Foberg och Erling Sörensen. De körde en Porsche 944 och blev fyra i klassen. Spirit Racing med Lars GV Lindberg och Jan-Olov Andersson plockade fram sitt nyaste fartvidunder till SLC GT-loppet, en Ferrari 360 Modena av årsmodell 2000. Den har tidigare körts av Tony Ring och Torbjörn Holmstedt. Det är med den de skall ut och tävla i Europa senare i år. Jan-Olov körde premiärloppet och det var en fröjd för både ögon och öron att se denna sköna skapelse svepa fram till tonerna av lättmetalls V8:an. Det var endast Hasse Tullsten i en TVR Tuscan som kunde rå på Ferrarin på banan. Tyvärr så korsade Jan-Olov en spärrlinje från depån så han blev diskvalificerad i racet.
I åttatimmarsracet körde familjen Ståhlberg tillsammans med Erling Sörensen till en 10:e plats. De var faktiskt uppe i ledningen i början av racet, men fick tyvärr bryta när en timme återstod med mekaniska problem. Mekanikerna i Spirits team ställde upp i racet med stallets Renault Clio och kom i mål på en 11:e plats. De som körde var: Johnny Björklander, Bengt-Åce Liljevind, Joseph Andersson, Göran Weidenstedt, Joachim Andersson, Ulrika Rost, Urban Johansson och Mike Billett.
Bengt-Åce Liljevind

02-04-01 Spirit Racing luftade sina tävlingsbilar
Årets Racingsäsong närmar sig med stormsteg för Spirit Racing. Då tog de tillfället i akt att öppna sina garageportar och låta hela maskinparken möta vårsolens ljus. Spirit Racing har verkligen inte legat på latsidan i vinter. Trailern, dragaren och ytterligare en dragbil är nu lackerade i Spirits kycklinggula kulör.
Teamets grundare; Jan-Olov Andersson och Lars GV Lindberg har utökat teamet ytterligare till i år. Nu skall de köra med sex Porschar, en Renault Clio, en Venturi och kanske en Ferrari. Spirit Racing är nu det största racingteamet i Sverige.
De satsar vidare på långdistansracing i SLC-Racing Series. Det kan även bli inhopp i Euro GT och SM i GTR. Säsongen börjar på Gelleråsbanan i Karlskoga den 20 april.
Spirit Racing erbjuder ett komplett paket för hugade gasglada racespekulanter. För den som vill och har råd så köper man ett körpass på en timme, sedan är det bara att komma till banan och allt är ordnat.
Teamet har egen Catering med ett nytt tält i år på 60 kvadratmeter. Under en racehelg så måste över 50 personer få mat.
Teamet visade även upp sin speciella Grupp C racer som är till salu. Det är en Tiga som vann Le Mans 1988. En otrolig bil som har 500 hästar på 600 kg. Accelerationen är enorm. När Jan-Olov provkörde bilen på Gelleråsen så körde han lugnt och säkert och gasade bara på lite på rakan, ändå körde han lika snabbt som de snabbaste STCC bilarna!
Bengt-Åce Liljevind

Racing
www.motorsportivarmland.nu