MK RATTEN
Gurlittaloppet
25 augusti

HELMIA CUP



Snabbast i grupp E var Anders Gustavsson, Karlstads MC Bil, i sin VW Jetta

Mer bilder från tävlingen
www.ekasfoto.com

Asfaltexperten Holm Jacob Matheson flög uppför Klätten
Det krävs en expert för att vinna på Gurlitta klätt! Den norske back och asfaltexperten Holm Jacob Matheson i sin specialbyggda BDA Escort formligen flög uppför klätten när den sjunde deltävlingen i Helmia Cup avgjordes på lördagen. Åtminstone i andra åket kanske man ska tillägga, för i första åket var det märkeskollegan Klas-Göran Ryrlén som var snabbast uppför den kilometern långa backen. Hemmaföraren Arne Walfridsson haltade upp som trea med orent gående motor i Mitsubishin.
- Man ska nog inte göra motortvätt före tävling, funderade Walfridsson.
Med bättre fart i andra omgången gjorde Walfridsson en rejäl putsning av tiden men de båda Fordförarna rådde han inte på. Matheson som tidigare vunnit ett antal gånger på Klätten, spurtade upp i andra åket en sekund snabbare än Arnes putsade tid. Segern var ett faktum. Även Ryrlén gjorde ett hyfsat andra åk och kunde kliva upp på silverplats. De båda asfaltexperterna Ryrlén och Matheson var så överlägsna i klass 8, (grupp H och nat. Spec. 2WD) att det blev hela åtta sekunders avstånd ner till trean i klassen Johan Rylander, Trollhättan. Bland C-förarna i grupp H tog Jan Johansson, Karlstads MC sin andra seger för året och går upp i ledning i cupen.
Säffleföraren Oskar Norlin tog sin andra raka seger i Volvo Original Elit på ett övertygande vis. Han vann med hela fem sekunder tillgodo på klassledaren Tommy Möller, Säffle. I Säffle Motorclub vimlar det av duktiga Volvo Originalförare. Detta återspeglas också bland C-förarna, där det blev Säffleseger genom Daniel Bergqvist före Tomas Locken. Tomas kommer givetvis också från just Säffle. I cupen leder dock alltjämnt Daniel Frykemo från Likenäs.
Klassledande Staffan Gustavsson, Degerfors tog hem segern i strid om hundradelar i den tuffa Veteranklassen före märkeskollegan Bert Björlin, Munkfors MC. Differensen i mål var endast 25 hundradelar! Ned till trean Mikael Käll, Fryksdalens MK i sin BMW 2002 var det sen bara sju hundradelar.
I Grupp E blev det Karlstadsseger genom Anders Gustavsson som rattade sin VW Jetta upp för klätten en och en halv sekund snabbare än Mikael Henriksson, Likenäs.
Anders Ekström


Detaljerade resultat och prel. poängställning Resultatdata

Totalt
1) Holm Jacob Matheson, NMK Aurskog Høland, Ford Escort BDA, 2:05,37
2) Klas-Göran Ryrlén, Vänersborgs MK, Ford Escort RS 1600, 2:05,76
3) Arne Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo.3, 2:07,49
4) Johan Rylander, SMK Trollhättan, Ford Escort Evo, 2:14,06
5) Ingemar Höglund, Lima MS, Volvo 240, 2:14,86
6) Lasse Ekström, MK Ratten, Volvo 240, 2:14,98
7) Thomas Blåder, Filipstads MC, Volvo 940, 2:15,01
8) Jan Östlund, Munkfors MC, Volvo 240, 2:15,77
9) Sune Danielsson, MK Ratten, Opel Ascona B, 2:17,28
10) David Walfridson, MK Ratten, Volvo 240, 2:17,83

Klass 1 - Volvo Original Elit
:
1) Oskar Norlin Säffle MC Volvo 244, 2:30,46
2) Tommy Möller, Säffle MC, Volvo 240, 2:35,51

Klass 2 - Volvo Original Cup:
1) Daniel Bergkvist, Säffle MC, Volvo 240, 2:32,77
2) Tomas Locken, Säffle MC, Volvo 242, 2:33,77
3) Tomas Oscarsson, MK Ratten, Volvo 242, 2:34,09
4) Christian Spiik, MK Team Westom, Volvo 242, 2:37,61
5) Börje Hermansson, Årjängs MK, Volvo 244, 2:38,66
6) Daniel Frykemo, Likenäs MK, Volvo 244, 2:39,13
7) Henrik Enner, Likenäs MK, Volvo 242, 2:39,67
8) Per-Ola Nyberg, Likenäs MK, Volvo 242, 2:41,59
9) Kenth Rahm, MK Ratten, Volvo 240, 2:43,51
10) Sven-Erik Gustavsson, Årjängs MK, Volvo 244, 2:48,55

Klass 3 - Grupp E:
1) Anders Gustafsson, Karlstads MC Bil, VW Jetta, 2:36,40
2) Mikael Henriksson, Likenäs MK, Ford Sierra, 2:37,87
3) Jan Larsson, Likenäs MK, Ford Sierra, 2:39,28
4) John-Erik Johansson, MK Ratten, Ford Escort RS 2000, 2:39,43
5) Jan-Åke Magnusson, MK Team Westom, Opel Ascona, 2:40,02
6) Peter Johansson, BMK Uddevalla, VW Golf Mk2, 2:44,22
7) Marko Nevalainen, Kils MK Bil, Fiat 131, 2:46,82
8) Kjell Skoog Forshaga MC, Saab 99, 2:48,10
9) Christer Larsson, Likenäs MK, Saab 99, 2:48,32
10) Lars-Göran Johansson, Likenäs MK, Saab 99, 2:51,03
11) Roine Nilsson, Likenäs MK, Saab 99, 2:53,45
12) Jörgen Nilsson, Kils MK Bil, Opel Ascona B, 2:54,75
13) Andreas Pihlgren, MK Team Westom, Saab V4, 3:20,90

Klass 4 - Veteran/Klassiska:
1) Staffan Gustavsson, Degerfors RC, Volvo 140, 2:22,02
2) Bert Björlin, Munkfors MC, Volvo PV 544, 2:22,27
3) Mikael Käll, Fryksdalens MK, BMW 2002ti, 2:22,34
4) Ragnar Jönsson, Forshaga MC, Opel Ascona A, 2:24,24
5) Mats Wassberg, Säffle MC, Saab V4, 2:30,42
6) Sven-Inge Christensen, SMK Trollhättan, Saab V4, 2:32,25
7) Thomas Lindahl, Östmarks MFF, Volvo 140, 2:32,49
8) Christian Persson, Fryksdalens MK, Opel Ascona A, 2:33,13
9) Kenneth Ax, Säffle MC, Volvo 142, 2:38,24
10) Andreas Nilsson, Östmarks MFF, Volvo 140, 2:39,36
11) Johnny Aldosson, Årjängs MK, Volvo PV 544, 2:40,32
12) Sune Ståhl, Hällefors MK, Opel Ascona A, 2:41,15
Thomas Peterson
, MK Team Westom, Saab V4, brutit
Tobias Nilsson Likenäs MK, Volvo 140, brutit

Klass 5 - Grupp A och Grupp N över 2.0 liter. Gr H 4WD samt WRC:
1) Arne Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo.3, 2:07,49

Klass 6 - Grupp A och Grupp N 1601-2000 cc:
1) Erik Nygren, MK Team Westom, Renault Clio 16 V, 2:30,16

Klass 7 - Grupp A och Grupp N under 1600 cc:
Per-Inge Eikåsen, NAF Asker & Bærum jr. Honda Civic SiR, utesluten

Klass 8 - Grupp H, A- och B-förare:
1) Holm Jacob Matheson, NMK Aurskog Høland, Ford Escort BDA, 2:05,37
2) Klas-Göran Ryrlén, Vänersborgs MK, Ford Escort RS 1600, 2:05,76
3) Johan Rylander, SMK Trollhättan, Ford Escort Evo, 2:14,06
4) Ingemar Höglund, Lima MS, Volvo 240, 2:14,86
5) Lasse Ekström, MK Ratten, Volvo 240, 2:14,98
6) Thomas Blåder, Filipstads MC, Volvo 940, 2:15,01
7) Jan Östlund, Munkfors MC, Volvo 240, 2:15,77
8) Sune Danielsson, MK Ratten, Opel Ascona B, 2:17,28
9) David Walfridson, MK Ratten, Volvo 240, 2:17,83
10) Jan Levin, Lima MS, Peugeot 205, 2:18,91
11) Pär Norell, Fryksdalens MK, VW Golf 1, 2:19,62
12) Jörgen Sätherberg, MK Ratten, Opel Ascona B, 2:23,26
Folke Persson, MK Ratten, Volvo 242, brutit
Wiking Fallgren, SMK Eda, Opel Ascona, brutit
Per Egil Moseby, NMK Aurskog Høland, Ford Escort BDA,
brutit

Klass 9 - Grupp H, C-förare:
1) Jan Johansson, Karlstads MC Bil, Volvo 240. 2:19,63
2) Pelle Persson, Fryksdalens MK, Volvo 242, 2:19,95
3) Magnus Johansson, Dals MK, VW Golf II, 2:20,57
4) Mikael Bodén, MK Ratten, VW Golf MK 1, 2:24,31
5) Anders Bergqvist, Dals MK, Ford Escort,, 2:26,67
6) Tommy Nilsson, Karlstads MC Bil, Toyota Starlet, 2:27,64
7) Håkan Sandberg, MK Ratten, Ford Sierra, 2:29,50
8) Stål-Erik Myrset, NMK Elverum, VW Golf, 2:31,79
9) Ronny Nilsson, MK Ratten, Saab 99, 2:32,30
Urban Tollestam, Munkfors MC, Ford RS 2000, utesluten

Gurlittaloppet lockar sjuttiotalet rallyförare till start!
Det blir nu fjärde året som den anrika backtävlingen Gurlittaloppet arrangeras i form av Helmia Cup tävling. Tävlingen uppför Tossebergsklätten i Stöpafors har anor från mitten av sjuttiotalet. Gurlittaloppet har under åren samlat såväl motorcyklar och truckracing-lastbilar som rallyekipage. I år har tävlingen lockat sjuttiotalet rallybilsekipage till start. Några MC eller lastbilar får vi dock inte se i år då dessa fordon inte ingår i Helmia Cups klasser.
Tävlingen ingår som den sjunde deltävlingen i årets Helmia Cup och nytt för i år är att prisutdelningen kommer att ske på toppen av "klätten". Det blir alltså inget nedsläpp av tävlande under andra åket. För publiken blir det nog säkert underhållande trots avsaknaden av MC och lastbilar. Tävlingsledaren Per Täppers i arrangerande MK Ratten meddelar att det har lags ny asfalt i det kurviga partiet vid stenbordet innan toppen. - Där kan det nog hända saker, tror Per. Och visst kommer det nog att sladda. Nylagd asfalt brukar vara förenad med viss halka och publiken erbjuds perfekta åskådarplatser i den naturliga läktaren alldeles intill detta banparti.
Hemmaföraren Arne Walfridsson är storfavorit till totalsegern med obefintligt motstånd i klassen, då inga fler fyrhjulsdrivna ekipage ännu är anmälda till tävlingen. Man kan undra vart alla fyrhjulsdrivna rallybilar tagit vägen i Värmland med omnejd. Frågan är bara hur fort Arne vågar åka uppför "Gurlitta klätt" med tanke på familjefriden, då han har sin hustru Ann-Christine i högerstolen denna tävling.
Fort kommer det nog också att gå uppför backen när norske Holm Jacob Matheson varvar upp sin BDA-escort. Gurlittaexpert som han är så kommer han nog att bli svårslagen bland de tvåhjulsdrivna. "Mattis" som tidigare vunnit på klätten, tros också vara med och slåss om totalsegern såvida himlen håller tätt så han får fäste för sina hästkrafter.
Jämnaste klassen i Helmia Cup är utan tvekan Volvo Original för C-förare. Med norrmannen Jörn R. Grinden och Daniel Frykemo, Likenäs i delad ledning och endast fem poäng ned till fjärde man så kan man snabbt konstatera. Det är helt öppet vem som vinner cupen för VOC ! Bland Elitåkarna i Volvo Original så leds den av Tommy Möller, Säffle före klubbkompisen och segraren i förra tävlingen Oskar Norlin. Tommy leder på sin jämna körning genom cupen och i elitklassen har det varit olika segrare i varje tävling. Kanske bryter Oskar den trenden och tar sin andra seger i rad.
Att det är populärt med veteranfordon avspeglas även i Helmia Cup. Med runt 20 procent av startfältet bestående av veteranrallybilar kan man konstatera att det nästan kommer att se ut nu som för 25 år sedan, när Gurlittaloppet kördes första gången. Klassen leds av Staffan Gustavsson, Degerfors i en Volvo 142 före Bert Björlin, Munkfors MC, i en Volvo PV 544.
I tvåhjulsdrivna grupp H provar Tomas Blåder, Filipstad, på nytt Helmia Cup. Med endast två tävlingar körda har han inte med totalstriden i cupen att göra men kommer säkert att vara med i toppen av deltävlingen. Volvo 940 föraren har en andraplats i Ekshärad och seger i förra tävlingen i Grums. Klassledaren och hemmaföraren David Walfridsson vill nog dock ha ett ord med i laget. Ett varningens finger får nog också höjas för Gunnar Bäck, Bengtsfors MC, som i sin lilla lätta Toyota Starlet alltid är snabb på asfalt.
Grupp E blir en helt öppen historia då klassens suverän Kent Persson avstår denna tävling. Kanske blir det SAAB-föraren L-G Johansson från Likenäs eller tvåan i Grums, Marko Nevalainen i sin Fiat som får lyfta bucklan i denna deltävling.
MK Ratten hälsar press/media och publik varmt välkommen till Gurlittaloppet som körs lördag den 25 augusti med första start klockan 11:00. Fina publikplatser finns uppe vid "stenbordet" strax innan toppen och vi uppmanar publiken att vara ute i god tid för att få parkering och bra publikplatser.

Inbjudan och Tilläggsregler
För MK Rattens RS-tävling
GURLITTALOPPET
25 augusti 2001
Ingår i Helmia Cup

Tävlingen anordnas i full överensstämmelse med FIA:s internationella och SBF:s nationella tävlingsreglementen, Helmia Cups tävlingsregler, dessa tilläggsregler samt tillkommande PM.

Organisationskommitté
Per Täppers, Mikael Persson, Fredrik Persson, Lars-Magnus Persson, Jan Lagerkvist, Willy Jansson, Eveline Walfridsson, Lars Lindberg.

Tävlingsledning
Tävlingsledare Per Täppers 070-521 05 50
Tävlingssekreterare Eveline Walfridsson 070-655 74 82
Tävlingskassör Jan Lagerkvist 070-312 13 93
Banchef Fredrik Persson 0560-10753
Bitr. banchef Mikael Simonsson 070-448 69 10
Säkerhetschef Mikael Persson 0560-71396
Bitr. säkerhetschef Peter Rådström
Teknisk chef Lars Lindberg

Domarjury
Domarordförande Ingemar Pettersson, 0553-300 08.
Domare Thure Karlsson,0570-46 21 07
Teknisk kontrollant Thomas Berggren, 0591-127 04.

Tävlingens längd
Rally-Special, totallängd 20.2 km, varav 3.2 km specialsträckor, asfalt. Medelhastigheten på transportsträckor är högst 30 km/h . OBS! Banan körs två gånger.

Besiktning
Besiktningen sker vid G:a Sågen Stöpafors lördag 25/8 kl. 07.30 &endash;10.30. För sen besiktning på lördag kan bestraffas.

Start och målplats
Gamla Sågen Stöpafors

OBS! Flytande start
Första start kl. 11.00.

Bilklasser och startordning,
A, B, C
1.VOE
2.VOC
3.Gr E
4.Veteran/Klassiska
5.Gr A och Gr N <2000 cc, Gr H 4WD samt WRC
6.Gr A och Gr N 1601 &endash;2000 cc
7.Gr A och Gr N under 1600 cc
8.Gr H, A-och B-förare
9.Gr H, C-förare

Startavgift
380 kronor. Betalas tävlingsdagen. Telefon- och efteranmälan:+200:&endash;.

Återbud
Sker till Claes Eklöv, tel. 070-628 73 19.
Efter 23 augusti kl. 07.30 debiteras återbud med 200 kr.

Anmälan
Skall vara elektronisk eller skriftlig, korrekt och fullständigt ifylld och arrangören tillhanda senast den 20 augusti 2001 kl. 18.00.
Elektronisk anmälan:
www.helmiacup.com
Skriftlig anmälan: Helmia Cup, c/o Claes Eklöv Solbergsvägen 12 A, 667 31 Forshaga.
I och med er anmälan till Gurlittaloppet samtycker ni till att vi publicerar förare, kartläsare och ev. anmälare på Internet.

Deltagarantal och gallring
Max 100.Tävlande som har startat i Helmia Cup 2001 har förtur inom ordinarie anmälningstid. För övrigt gäller:
1.Ofullständig anmälan.
2.Poststämpelns eller e-postens datum.

Avlysning
MK Ratten äger rätt att med domarnas medgivande avlysa tävlingen om mindre än 40 deltagare anmält sig vid anmälningstidens utgång, vid otjänlig väderlek eller annan force majeure.

Priser
Hederspriser: Ett pris per fyrtal startande i varje klass.

Övrigt
Däck enligt 2001 års svenska reglemente. Utländska ekipage tävlar på svenskt reglemente.

Maxtid
5 minuter på SS. Maxtid per etapp se kommande PM.

Reklam
Arrangören förbehåller sig rätten till reklam på de tävlandes bilar.

Ansvar
Deltagande i tävlingen sker på den tävlandes egen risk. FIA, SBF, MK Ratten samt dess tävlingsledning och funktionärer frånsäger sig allt ansvar för under tävlingen inträffade skador, olycksfall eller dylikt.

Upplysningar
Tävlingsledaren Per Täppers 070-521 05 50

Övrigt
Resturangen på toppen är öppen under tävlingen. Passa på att köpa dig något gott medan du väntar på nedsläpp. Prisutdelning sker på toppen efter tävling, något nedsläpp efter andra åket kommer ej att ske. Servering och resultatservice finns i depån.

Välkomna till
GURLITTALOPPET!
MK Ratten
Organisationskommittén


www.motorsportivarmland.nu