"RS I BACKE" 1999


Tävlingar 1998
Här hittar du sidor från 1998
[Tävlingsregler Helmia Cup 1999]
[Serietabell Helmia Cup 1999]

1999 års pristagare i Helmia Cup
Volvo Original Elit:
1. Peter Leander/Anders Karlsson, Säffle MC 76 p, 2. Tommy Möller/Robert Andersson, Säffle MC 53p, 3. Anders Eriksson/Git Johansson, Hällefors MK 51p
Volvo Original C-förare: 1. Oscar Norlin/Pål Portfeldt, Säffle MC 101p, 2. Henrik Andersson/Tommy Andersson, Säffle MC 77p, 3. Han-Erik Weng/Joakim Sundfeldt, Säffle MC 73p
Ekonomi: 1. Jörgen Gustavsson/David Huatorpet, Karlstads MC Bil 90p, 2. Kent Persson/Kjell Persson, Säffle MC 86p, 3. Magnus Arvholm/Jakob Andersson, Säffle MC 49p
Klassiska/Veteran: 1. Fredrik Erixon/Rickard Nilsson, Säffle MC 102p, 2. Staffan Gustavsson/Björn Hugosson, Degerfors RC 72p, 3. Willy Gustavsson/Per Gustavsson, Hällefors MK 70p
Grupp A > 2000: 1. Magnus Olsson/Maj Wigren-Olsson, SMK Karlskoga 23p, 2. Arne Walfridsson/Evelin Walfridsson, MK Ratten 18p, 3. Mikael Andersson/Mikael Schuster, Hällefors MK 10p
Grupp A < 2000: 1. Tommy Nilsson/Dan Kallin, Karlstads MC Bil 17p, 2. Erik Nygren/Anders Gustavsson, MK Team Westom 6p, 3. Urban Andersson/Helen Karlsson, Stenungsunds MS 5p
Nationell: 1. Kenneth Olsson/Leif Bergqvist, Hällefors MK 93p, 2. Lars-Ove "Biffen" Olsson/Björn Olsson, Forshaga MC 92p, 3. Lars Edqvist/Tomas Lindén, Molkoms MK 86p

Tillägg till Tävlingsregler

Från och med Säffles tävling den 19 juni 1999 så är all form av däcksuppvärmning förbjuden i Helmia Cups deltävlingar.

Tanken och idén med Helmia Cup
är att det skall vara en 'breddcup' där alla tävlande i största möjliga utsträckning skall kunna tävla på något så när lika villkor. Förutsättningen, tycker jag, skall vara att den bästa och mesta allroundföraren skall vinna och att inte den tävlandes ekonomiska förutsättningar skall ge favörer.
Det är också därför som ingen totalsegrare koras utan en segrare i varje klass. Det är inom´klassen som kampen och kämpaglöden skall skapas och där varje tävlande kan utnyttja sin talang och visa sin duglighet.
Tanken är också att den som skall placera sig bra och vinna skall kunna behärska alla underlag. Därför är tävlingarna valda så att underlagen varierar från snö, asfalt, asfalt kombinerat med grus till ett rent grusunderlag.
Ett annat diskussionsämne är att Helmia Cup är en Rallyspecial där rallyreglementet gäller. Tänk på..... att detta innebär att den tävlande måste nå slutmålet inom föreskriven maxtid för att kunna erhålla ett resultat.

Vi har nu avslutat den tredje deltävlingen i årets Helmia Cup som arrangerades av MK Ratten. Efter då båda vintertävlingarnas succéartade deltagarantal så sjönk antalet deltagare något i det gamla anrika Gurlittaloppet. Av vilken anledning är svårt att säga, ett skäl kan vara att svenska förare är lite rädda för rena asfalttävlingar.
En annan trend är att de dyra klasserna såsom Grupp A och Grupp N har svårt att få startande. Däremot har Klassiska/Veteran-klassen vuxit explosivt. Detta visar att det behövs billigare klasser att tävla i för att få fart på svensk rallysport. Även ungdomen väljer att tävla med gamla nostalgiska bilar därför att de inte är lika dyra att använda som nationella klassens mycket avancerade tävlingsredskap.
Breddklassen inom rally är onekligen Volvo Original som är uppdelad på en elitklass med A-B-förare VOC Elit och en nybörjarklass VOC. Denna klass är lika stor som den nationella klassen, den klass som egentligen skall vara breddklassen och plantskolan inom den svenska rallysporten. Från att ha varit en undanskymd klass så växer även Klass Ekonomi till sig, kanske är det den klass som är den riktiga nybörjarklassen idag.
erik waldenström

Sponsorbrev mars 1999
Vi har nu avslutat den andra deltävlingen i Helmia Cup som arrangerades av Munkfors Motorclub. 1999 års serie har utökats till totalt sju deltävlingar. Det är i turordning Fryksdalens MK, Munkfors MC, MK Ratten 24/4, Säffle MC 19/6, Ekshärads MS 4/7, Hällefors MK 18/9 och Hagfors MK 2/10 som är arrangörer. Som ni ser är tävlingarna jämnt fördelade över året och med ett varierande underlag för att kunna få fram de bästa allroundförarna.
De båda vintertävlingarna som arrangerades av Fryksdalens MK och Munkfors MC blev rena succéerna. Deltagarna får räkna dubbel poäng från den vintertävling där de lyckades bäst. Detta för att göra intresset större eftersom en upplevs dyr för deltagarna. De måste ju investera i dyra vinterdäck som kostar ca 2000 kr/st.
I dagens läge när en del motorklubbar måste ställa sina tävlingar på grund av för få deltagare, så tycker vi att Helmia Cup verkligen drar till sig de tävlande och deras intresse. Det måste upplevas positivt för er som stöttar Cupen. Till Fryksdalens tävling kom det hela 108 startande och till Munkfors tiotalet färre. De som åker Cupen tycker att det är roligt och vi får mycket PR. Genom att Cupen har en egen hemsida under http://inax.just.nu på internet så följs den av väldigt många.
Med vänlig hälsning
Erik Waldenström

Fler tävlingar i Helmia Cup
1999 utökas serien Helmia Cup - Rallyspecial i backe - med tre tävlingar. De nya arrangörerna är Munkfors MC, Säffle MC och Hagfors MK. Det innebär två vintertävlingar där initiativtagarna Fryksdalens MK inleder i januari. Nya Munkfors vill köra sin deltävling i februari. I april har asfalten i Tossebergsklätten torkat upp och sedan följer nykomlingarna Säffle MC i juni. Ekshärads MS har flyttat sin deltävling till 25 sept. Tre veckor i rad kommer de tre sista deltävlingarna som inleds med Loka-Racet i Hällefors 18 sept följt av Ekesbergsracet i Ekshärad. Årets final arrangeras av nykomlingen i serien Hagfors MK.


1999 års tävlingar i Helmia Cup
31 jan Fryksdalens MK
28 feb
Munkfors MC
24 apr MK Ratten
19 jun Säffle MC
18 sep Hällefors MK
25 sep Ekshärads MS
2 okt Hagfors MK

Vi har nu avslutat Helmia Cup 1998. Finaltävlingen arrangerades av Hällefors MK, där även prisutdelningen för Cupen hölls efter avslutad tävling. Här fördelades alla pokaler och penningprischeckar från Helmia Bil, Granbergs Sport/Backmans Foto, Sunnex, Din Rallyboutique, Fageråsmacken AB, Noteriet, Tipro Bil & Lack, Cajs Bilverkstad och Torsby Alltjänst AB. Dessutom hade vi fått ihop ett stort prisbord med ett 40-tal skänkta priser som lottades ut bland deltagarna i Cupen.
Efter vad jag hört från deltagarna så har de uppskattat Helmia Cup och jag tror att det har varit en vitamininjektion för Värmländsk Motorsport. De tävlande tycker att det är roligt att deltaga i en Cup, tävla mot varandra flera gånger, komma samman och träffas.
Nästa år kommer Helmia Cup att utökas med ytterligare två tävlingar, sammanlagt sex deltävlingar. Det är Hagfors MK och Munkfors MC som tillkommer. Munkfors har testkört sin backe i år med en klubbtävling och de tyckte att det fungerade bra. Vi kommer även att ändra lite reglerna för att förbättra Helmia Cup inför nästa år.
Helmia Bil kommer ekonomiskt att stödja Cupen i ytterligare två år, det vill jag tacka Lars-Erik Walfridsson för.
Hoppas att Ni uppskattat den information om Cupen som jag skickat till Er, att Ni känt Er delaktiga. Vi ansvariga för Cupen uppskattar den hjälp vi fått från Er. Utan Er medhjälp hade vi inte kunnat erbjuda de tävlande det unika prisbord vi har.

Tack för Er medverkan
Erik Waldenström
Helmia Cup


Helmia Cup
www.motorsportivarmland.nu