HISTORISK RACING 2003

Historisk Racing 2000
Historisk Racing 2001
Historisk Racing 2002


03-09-15 Härliga finaler och många bilar i RHK-final
När RHK körde sin final på Mantorp Park så mötte närmare 150 bilar upp. Vi fick se ett rekordstort historiskt standard heat med 42 bilar på plats. Standard Ny och GT ny körde först. Här var det i första hand frågan om guldet skulle gå till Erik eller Anders Berger. Erik ledde inför finalen med en futtig poäng före Anders och dessutom låg Lennart Björk på tredje plats och lurade. Anders visade med stort eftertryck var skåpet skulle stå redan i kvalet. Axel Ekman tog visserligen pole, men Anders var bara några hundradelar efter. Ned till Erik i startruta tre så skiljde det nästan två och en halv sekund!
Axel gjorde som vanligt en bra start, men Anders hängde som en blodigel i Axels kofångare hela racet igenom. På sista varvet så bromsade Axel för sent in i chikanen och han fick köra över gruset och ut på dragracingstrippen. Anders såg sin chans och de körde sida vid sida hela rakan ned. Men Axel bromsade så sent att han knappt vågade titta och han vann före Anders med 0.3s. Bakom dessa två hetsporrar hade Erik Berger en lika hård holmgång med Tomas Hall. De slipstreamade och bytte plats med varandra hela tiden. Men på sista varvet fick Erik oväntad hjälp från fru fortuna. Tomas gaswire gick av och Erik körde i mål som trea. I RHK-cupen hamnade Anders och Erik på samma poäng, men Anders hade tre segrar mot Eriks enda så guldet gick till Anders. Lennart Björk hade problem med bilen och hamnade långt efter. Det visade sig efter racet att luftfiltret hade gått sönder och följt med in i motorn.
I Formel Ny stod Peter Gustafsson i pole före Mats Andersson. Dessa båda har delat på segrarna i år, men sällan kört i mål i samma race. Nu fick vi äntligen se dem rejsa mot varandra. Mats tog starten, men efter ett par varv tog Peter över och byggde upp en liten lucka. Men han bromsade på sig och snurrade efter start och målrakan och höll så när på att ta med sig Mats. De stod nästan stilla för en sekund, men Mats var först iväg. Peter kunde kontra och vinna före Mats till sist. Bruno Hvid Nielsen kom trea. Vi fick se flera nya bilar i det 22 bilar stora startfältet. Den bilen som drog mest uppmärksamhet till sig var nog Ferdinand Gustafssons Brabham BT18 från 1966 som kördes i F3 SM 1967 av Ronnie Peterson!
I det rekordstora historiska standard startfältet fick vi se en "känd nykomling". Det var den gamle Porschemästaren Mats Lindén som körde en Ford Falcon. Han stod i andra rutan bredvid Tomas Gustavsson. Tomas tog starten, men han fick jobba hårdare än vanligt för Mats låg och pressade på hela racet igenom. Men Tomas vann racet och hela serien. Mats Lindén kom tvåa före Lars Esselius. Vi fick se ett par finska bilar i fältet också. I bakre halvan av resultatlistan återfanns de ständigt växande 1000-kubikarna.
I den äldre formelbilsklassen gjorde Alf Andersson comeback och satte snabbaste tid direkt. Han fick sällskap i första led av Michaela Axelsson i en gammal Lotus FJ. Dessa två hade en fin kamp några varv, men Alf fick tyvärr bryta sedan rattstången lossnat. Michaela kunde ta en ohotad seger vid hennes enda framträdande på svensk mark i år. Den riktigt hårda kampen stod förstås formel Vee-gänget för. Catharina Hansen kämpade och växlade positioner med Lars Jonsson och Lars-Gunnar Johansson. Catharina kunde hålla undan och köra in som tvåa efter Michaela. När hände det senast att vi hade tjejer på de två första platserna i racing? Formel Vee segern till trots så missade Catharina guldet till Lars-Gunnar Johansson.
GT/GTS klassen var liten igen, var är alla gamla sportbilar? Hans-Erik Johansson kunde köra från pole till rutflaggan i ledning och vinst i både heat och cup. Vi fick även se Historiska Racersportvagnar. Thomas Mullen från Danmark vann före bröderna Rolf och Hans Johansson.
Efter racen följde den sedvanliga middagen med prisutdelning och dans. Här kom den enda smolken i bägaren för RHK den här helgen. Prisutdelningen skedde i ena änden av tältet och alla deltagare satt i andra änden, åtskiljda av det tomrum som finns mellan de två loften i Jonseredstältet. Det blev mycket svårt att höra vad prisutdelarna sa och det tog lång tid för alla att hämta sina priser. Annars var middagen alldeles utsökt och Axel Ekmans utdelning av specialpris till "Sollan" var mycket trevligt. Lars Widenborg fick ett nytt mätinstrument för nästa säsong för att kolla markfrigången.
På söndagen kördes för första gången (på 40 år?) ett eget race för 1000cc-cupen. Blåröken låg tät längs startrakan när dessa hästkraftsstinna djungeltrummor kom dundrande nedför backen. Lennart Nilsson lyckades precis tränga sig in i första kurvan i ledning knappt före Bo Lindman. De hade en härlig fight racet igenom. Bosse satte den snabbaste varvtiden, men han tog sig inte förbi Lennart som vann med två sekunder till sist. Trea kom Krister Wigren som hade en hård fight racet igenom med Fredrik Tornérhielm och Uno Dahl. Peter Kumlin kom visserligen bara på niondeplats med "köttbullen", men han konstaterade snabbt att han var bästa fyrtaktare i racet!
Standard Ny/GT Ny vanns enkelt av Lennart Björk. Han visade att bilen går fort, när han inte hade luftfiltret inne i motorn. Formel Ny körde sitt förlorade Falkenbergslopp och nu kunde Mats Andersson vinna före Petter Huse och Micke Juhlin. I Formel Äldreheatet vann återigen Michaela Axelsson. Alf Andersson hade skruvat fast rattstången och kom tvåa före Roger Johansson. I det andra RS-racet vann Sixten Skullman före Rolf Johansson och Mats Älfvåg.
Den historiska racingsäsongen avslutades med entimmasracet för standard och GT-bilar före 1965. 23 bilar kom till start. Här visade det sig att racesäsongen har tagit ut sin rätt för många bilar. Manfallet blev stort. Victor Israelsson & Tomas Gustavsson kunde vinna på 34 varv. Tvåa kom Anders Ek och trea Hans Söderholm & Håkan Lindevret. Sista bilen i mål, distanserad med 10 varv, men faktist 14:e totalt kom den äldsta bilen. Det var en Saab 92 från 1953 och den kördes av Niklas Enander och Bengt-Åce Liljevind.
Bengt-Åce Liljevind - Racefoto

03-09-15 Anders Berger - Svensk mästare i historisk racing
Inför årets final så var det stenhårt om platserna på pallen. Erik Berger ledde med en poäng före Anders och Lennart Björk tätt efter. Anders var taggad till tusen och han krossade allt motstånd redan i kvalet. Hans poletid var nästan två och en halv sekund bättre än tvåan Erik, en evighet i racingsammanhang. Sedan följde Tomas Hall och Lennart Björk.
Racet kördes som vanligt tillsammans med GTNy och Axel Ekman stod först med sin betydligt motorstarkare Porsche. Axel är mycket startsnabb, men Anders hängde som en igel i bakkofångaren racet igenom. Axel fick lite andrum på den långa rakan då han kunde sträcka ut med Porschens alla hästkrafter. Men redan efter inbromsningen var Anders ikapp igen och jakten fortsatte. På sista varvet bromsade Axel för sent in i chikanen och tvingades köra över grusfållan och ut på dragracingstrippen. Anders såg sin chans och de körde jämsides hela den långa rakan. Axel tog innerspåret och han bromsade så sent att han nästan inte vågade titta. Axel kunde vinna med tre tiondelar till godo mot Anders. Men Anders vann naturligtvis Standard Ny klassen.
Bakom Axel och Anders gastkramande kamp så var det mist lika hårt. Erik tampades med Tomas Hall som har ca 30 hästar mer under huven. Dessa två bytte positioner ideligen och slipstreamade förbi varandra på rakan varv efter varv. På sista varvet fick Erik oväntad hjälp från fru fortuna då Tomas gaswire gick av.
Anders och Erik hade i och med detta samma poäng i sluttabellen, men Anders hade tre segrar i år mot Eriks enda, så guldet gick till Anders. Han inledde säsongen med en bruten tävling sedan blev sviten: 1-2-1-2-1. Erik hade sviten: 1-2-3-2-3-2. I STCC-Cupen har det kommit en reviderad poänglista. Där är nu Anders trea och Erik fyra medan Lennart Björk halkar ner flera placeringar.
Lennart Björk hade inget med tätstriden att göra denna gång. Han hade haft elproblem tidigare under säsongen, men nu trodde han att allt var ordnat. Men bilen ville inte gå rent i alla fall. Han fick till och med se sig varvad i racet. Efteråt fick han se att luftfiltret gått sönder och sugits med in i motorn.
Bruno Ohlsson körde in på nittonde plats totalt, men i sin klass så vann han mästerskapet.
Göran Dahlén körde med sin Saab 96 i det rekordstora historisk standard heatet. 42 bilar fanns på plats! Men tyvärr så gick motorn sönder redan på kvalet så Göran fick agera åskådare. Som avslutning på säsongen så kördes det traditionella entimmasloppet för standard och GT-bilar före 1965. Nu fick Göran köra i par med Fredrik Tornérhielm och de kom på 12:e plats och de var bästa Saab-ekipage. På 14:e plats och näst bästa Saab kom Niklas Enander och Bengt-Åce Liljevind i en Saab 92 från 1953.
Bengt-Åce Liljevind - Racefoto

03-06-16 Catharina Hansen slog grabbarna i Mantorp
Den racerhistoriska klubbens tredje deltävling för i år kördes som endagstävling på Mantorp Park. Uppslutningen var tyvärr inte den bästa, men vi fick se mycket fin racing trots allt. Minsta heatet var Standard Ny & GT Ny trots att det slogs ihop med GT/GTS.
Anledningen var naturligtvis att de flesta satsar på att köra med STCC och spar på materialet. Det totala antiklimaxet blev att ingen Standard Ny korsade mållinjen! Ronnie Mattsson var den ende som försökte, men han fick tyvärr bryta. Segrade gjorde Rolf Johansson i sin GT Ny March före Andris Nolendorfs också GT Ny och trea kom Tomas Ekman och han var snabbaste GT/GTS före Pontus Hemmingsson. Det var endast dessa fyra herrar som gick i mål. Pontus kör en mycket ovanlig bil, en Matra DJET, det enda exemplaret i Sverige.
I Formel Ny var det bäddat för fight återigen mellan de snabba F3 förarna Mats Andersson och Peter Gustafsson. Men tyvärr blev publiken snuvad på fighten även denna gång. Mats tog starten från pole och var snabbast hela långrakan, men när det var dags att bromsa så ville de kalla bromsarna inte vara med och Mats försvann i ett moln ner i lecakulorna. Det innebar att Peter kunde ta en promenadseger före Rolf Johansson och Rickard Appelgren.
Historisk Standard var största klassen med 22 startande. Tomas Gustavsson tog starten från pole och han hade Bo A Bergström hack i häl hela vägen till mål. Lars Esselius kom trea. Lars hade problem med oljetrycket på tidskvalet och fick tipset att fylla på olja. Men han försvarade sin låga oljenivå med att; "Racingen kostar så mycket så att man måste ju dra in på något!" Victor Israelsson fanns också med i täten, men han fick bryta efter att hade tappat och kört över sin egen startmotor!
Huvudklass denna gång var Formel Äldre som egentligen mest är Formel Vee som har blivit mycket populärt i år. Det var 18 bilar till start. Catharina Hansen stod i pole i sin pappas egenkonstruerade bil. Skulle hon hålla för trycket denna gång? Hon tog starten men fick uppvaktning av Lars-Gunnar Johansson till att börja med och sedan C-G Peterson. Men C-G missade en växel och hon fick lite andrum. Detta räckte för att hon skulle hålla ända till mål och vinna sin första seger någonsin med en och en halv sekund före Lars-Gunnar och Roger Johansson på tredje plats. Segern var också den första för en Hansenbil sedan 1977 och bästa varvtiden var förkrossande 1.36.752. Bästa tiden i fjolårets final hade Lars Jonsson med 1.40.185.
Nu väntar årets höjdpunkt för de historiska racerbilarna, racet på Ring Knutstorp andra helgen i juli. Då brukar det starta ca 300 bilar.
Bengt-Åce Liljevind - Racefoto

03-06-02 RHK´s 25-års jubileum på Gelleråsen
På en soldränkt Gelleråsbana firades RHK´s 25-års jubileum. Alla gamla racingentusiaster mötte upp med sina bilar supportade av Alfa Romeoklubben som också körde ett race. Efter träningar och tidskval under lördagen så blev det mingel i stora tältet till mat och dans in på småtimmarna.
Men de flesta la sig ganska tidigt, för det skulle ju köras race också. Söndag förmiddag kördes det race, mest för skojs skull för det var på eftermiddagen som det gällde poängen. Personligen hann jag bara se det sista racet under förmiddagen, det för Standard Ny. Efter en trög start så hade far och son Berger lekstuga efter de hade manövrerat ut Lennart Björk i en taktisk manöver. De bytte position ideligen och hade full koll på racet. När målflaggan föll så hade Anders slipstreamat sig förbi med nio tusendelar! Snacka om close racing! Överlag så bjöds det mycket fin racing under förmiddagen fick jag rapporterat till mig, men tyvärr så återfanns inte alla bilar när det var dags att "rejsa" på riktigt.
Först ut var Alfa Romeo-klassen. Glenn Westerberg vann komfortabelt från pole med 17 sekunder före Claudio Manchini och Pelle Brusebäck. I klassen GT/GTS tog Hans-Erik Johansson starten med sin mycket fina Jaguar E-type. Karl-Arne Henriksson i en likadan bil hängde på. Men det blev ingen kamp. Karl-Arne blev stående i Ej
esvängen av någon anledning. Hasse kontrollerade loppet och vann före Jörgen Carlsson och Anders Ek båda i Lotus. Vi fick se "Bryggarns" gamla Porsche 911 som kördes av Frank Högman och Michael Hoffstedt gjorde comeback i en Volvo P1800.
Helgens största klass var Standard Äldre. Tomas Gustavsson tog pole före Hans Söderholm. Men Hans Söderholm lyckades göra sin redan korta bil kortare efter en ordentlig avåkning. Han körde rakt på escaperoaden vid Ejesvängen och rakt i jordvallen i hög fart. Det var ett mycket allvarligt fel som hade drabbat bilen; värmepaketet hade ramlat ned framför pedalerna så att det inte gick att bromsa. Jag tror att detta fel är ovanligt även på hundkojor(!)
I racet blev det paradkörning av de tre musketörerna, förlåt Mustangerna i topp. Men det kunde ha fått en annan utgång. Tomas Gustavsson ledde från start till mål, men på upploppet så fick han bensinstopp! Nu hade han tillräcklig ledning och fortfarande lite fart kvar i bilen så att han kunde rulla i mål som segrare, två och en halv sekund före Bo Bergström. Trea blev Victor Israelsson. Som alltid så bjöds det härliga kamper hela fältet igenom. Christer Nordlund gick segrande ur striden med Per Malmberg och Lars Esselius. Volvomatchen vanns av Uno Svensson före Anders Hylén tätt följd av Lars-Åke Nilsson och Yngve Gustavsson. Volvomatchen nummer två var en tät historia mellan Dan Johansson, Hans Axemyr och Dick Gärder med Per-Magnus Lidebjär tätt efter i sin kojja. Även längst bak var det hård kamp. Axel Ekman hade fullt upp med debutanten Daniel Ene, båda i Volvo PV. Även Peter Kumlin med "köttbullen" fick en fight med Hans P Zolnir som gjort comeback i år.
Det minsta heatet blev bara mindre och mindre. Det var klasserna A-D, FJ och Midget. Åtta bilar på träningen och bara tre i racet. Men trots det så var det ett spännande race som till sist vanns av Lars G Sjöberg. Lars ledde men han kunde inte låta bli att syna gräsmattan även denna gång, så han fick jobba till sig vinsten. Tvåa kom Olof Rosén tätt följd av Per Hågeman.
Formel Vee har fått en nyrenessans i år med många nya förare. Snabbe Lars Jonsson stod i pole före Catharina Hansen. Det var erfarenhet och tyngd före lätt ungdomlig elegans. Det snackades i förväg om jämförelsen mot STCC där förarna ser det som en katastrof att släpa på 40 kg extra i en bil som väger över ett ton. I Formel Vee snackar vi verkligen skillnader. Lars bil väger 403 kg mot Catharinas 393 kg. Sedan så väger väl Lars i runda slängar 30 kg mer än Catharina. Dessutom har de bara 75 hästar att lita till. Efter alla ekvationer så tog mycket riktigt Catharina starten och höll ledningen några varv. Hon var snabb på rakan, men Lars tuffare körstil var mer vägvinnande i kurvorna. Han satte in stöten i hårnålen och Catharina kom av sig och halkade med ens ned till femte plats. Lars kunde sedan kontrollera loppet till seger, men bakom honom var det kamp till mållinjen. Catharina var naturligtvis inte nöjd med att vara femma. Hon jagade den mycket rutinerade Axel Madsen som fick se sig slagen senast av Catharina och kommenterade det då med citat: -"Det är bättre att vara jagad av en ung tjej än en gammal kxxxing". Catharina tog sig förbi och Roger Johansson tog sig förbi Lars G Johansson upp på andra plats. Men sedan hände det inte mer. Catharina blir nog att räkna med resten av säsongen. Nu börjar hon bli varm i kläderna och framgång föder framgång. Det är bara en tidsfråga innan vi ser henne högst upp på pallen.
Även i Formel Ny har det hänt mycket i vinter. Många nya bilar och även en del nya ansikten. Peter Gustafsson tog pole, trots att inte drevningen stämde. Han bytte till första racet, men där körde han av och kunde inte starta i huvudracet. Det var synd för det innebar att Mats Andersson återigen kunde vinna utan kamp. Rolf Johansson blev tvåa och Johan Krondahl trea. Mikael Gustavsson hade en tuff kamp med Lars-Ove Andersson som han förlorade båda gångerna. Vid ett tillfälle så försökte Mikael köra om på insidan, på gräset till och med, i Trösen, men det slog upp en massa damm som helt förblindade Micke för några sekunder.
Dagens publikdragare som så många gånger förut var förstås den eviga kampen om vem som är den bäste föraren i familjen Berger. Rolf Johansson startade först med sin March, men den är ensam i sin klass så han kunde köra ostört från start till mål. Sedan stod Anders och Erik Berger samt Lennart Björk. Lennart har en bättre bakaxel än Bergers som visserligen väger 22 kg mer, men i gengälld så håller den för en brutal start. Anders och Erik måste smyga igång sina bilar och tappar alltid placeringar vid stillastående start. Lennart Björk hade dessutom bättre däck än under förmiddagsloppet och det tog några varv innan Bergers kunde ta sig förbi. När så väl var fallet så började kampen som nu var på allvar. Erik var snabbare ur böjarna, men Anders var brutalt sen på bromsen in i kurvorna. Anders fick en liten lucka vid en varvning, men Erik var snart i kapp igen. I sista vänstern innan depåkurvan så fick Erik lite för mycket sladd och han orkade inte ta sig ikapp en sista gång utan Anders kunde vinna med en halv sekund. Lennart Björk kom trea före årets utropstecken så här långt; Sture Danielsson! Han kör dessutom en Twincam mot de andras BDA-Escorter. Sture var ju ett rundningsmärke i fjol, men i år kör han hur fort som helst! Hans fru hade svaret till varför han kör så mycket fortare i år; han har flyttat fram sätet så att han når att trampa gasen ända i botten! Även Lars Krokstedt körde mycket fort i sin Amazon och Bruno Ohlsson kör också fortare än någonsin med sin Saab Sonett.
Bengt-Åce Liljevind - Racefoto

03-05-27 Årspremiär för den historiska Racingserien
Efter en kall och regnig fredag och lördag så kunde alla tävlingarna genomföras på torrt underlag på söndagen. De äldre standardbilarna var först ut av de historiska klasserna. Tomas Gustavsson förvaltade sin poleplats väl och gav sedan aldrig de andra en chans om totalsegern med sin svarta Ford Mustang.
Bo Bergström, i en likadan bil försökte hänga med, men blev drygt sex sekunder efter i mål. Trea kom Lars-Åke Nilsson i sin Lotus Cortina. Det var betydligt mera kamp längre ned i fältet. Amazontrion Hylén, Thelin och Johansson hade en fin fight och de slutade i nämnd ordning. Även 1000cc-klassen fanns med denna gång, men Lennart Nilsson, som hade haft bästa tid, startade från depån. Han gjorde dock en stark uppkörning och slutade tvåa efter Nils-Olof Jonsson. Trea kom Bengt Pettersson. Trots allt var nog Lennart Nilsson dagens turgubbe. När de körde ut till start så la två tändstift igen för honom. Men starten gick inte som den skulle, det var oordning i leden så det blev omstart och Lennart hann få fart på bilen och startade som sagt från depån.
I klassen för äldre formelbilar så var det "bara" formel Vee-bilar denna gång. Den talangfulle Jacob Jung hade tagit pole position trots att hans motor inte gick rent. Det var ett mystiskt fel, för de fick ingen ordning på det. Jacob chansade på att köra i alla fall, det hade ju gått bra på kvalet. Men i racet föll han som en sten genom fältet. Det blev istället en hård kamp om ledningen mellan Lars-Gunnar Johansson och Lars Jonsson. Jonsson, som kör Nick Tammenmägis gamla bil, skall egentligen inte hänga med som den gör, men han försökte ideligen ta ledningen. Vid en varvning så såg han sin chans, men det blev för trångt och han fick en smäll på sitt högra bakhjul och snurrade av. Lars-Gunnar kunde köra mot seger. På andra plats hade Catharina Hansen smugit sig upp och tangerade därmed sitt personbästa resultat. Trea blev Roger Johansson före den annars så segervane Axel Madsen.
I klasserna GT/GTS och Standard Ny/GT Ny så var det så få bilar att klasserna slogs ihop. Anders Agfors vann efter ett lite annorlunda lopp. Roger Adamsson tog starten från sin poleplats och Ulf Andersson hängde på med Anders på tredjeplats. Men Ulf tilldömdes tjuvstart och fick ett "stop-and-go" straff. När han gick i depå så följde Roger efter av bara farten och så hade Anders Agfors fritt fram till segern. Tvåa kom Jörgen Carlsson och trea Roger Adamsson.
Sista klassen för dagen var Formel Ny. Här fanns det en del nya bilar för året. Mats Andersson var en av dem med en Ralt RT3-81. Hans poletid var två sekunder fortare än Johan Krondahls. I racet var han aldrig hotad, han vann med sex sekunder före Rolf Johansson. På tredje plats kom Peter Gustafsson som hade startat i sjunde led och ändå lyckats kryssa sig upp genom fältet.
Det blir inte mycket vila i garagen den här veckan, redan till helgen är det race igen i Karlskoga och RHK´s 25-års jubileum.
Bengt-Åce Liljevind - Racefoto
www.motorsportivarmland.nu