Jonas Kruse Karlstads MC Bil



Foto Micke Fransson


Billy vann - men Bergeå tog titeln i Clio Cup
Det blev ett rafflande slut på succén Renault Clio Cup i rally, när den avgjordes i Örebro på lördagen. Men förhandsfavoriten, närkingen Mats Bergeå gjorde det som krävdes av honom - tog en tredjeplats i Rejmerallyt för att bli mästare.
- Det är alltid svårt att köra på resultat, så det var pirrigt ett tag men blev stabilt mot slutet när jag fick kontroll på läget, erkänner Bergeå som tog hem titeln och den Renault Clio Sport som utgjorde förstapriset i Clio Cup.
- Det är väl bara jag och dom som vinner i Bingolotto som får en bil dag, fortsätter den glade närkingen som nu utökade prissamlingen hemma i Örebro där det redan finns ett JSM-guld och ett Supermästerskap sedan tidigare.
Men det var de båda utmanarna Billy Johansson, Säffle, och Martin Hjelmar, Motala, som satte färg på Rejmerallyt. För både gällde seger för att kunna vinna cuptiteln. Värmlänningen gick ut hårdast och skaffade sig tre sekunders försprång som sedan Hjelmar försökte knappa in på i en stundtals brutal satsning inför den stora rallypubliken längs specialsträckorna i Kilsbergen väster om Örebro.
- Efter allt strul som varit under säsongen kändes det äntligen som om självförtroende återkom, berättar Billy som i mål var sju sekunder före östgöten.
Martin Hjelmar slutade tvåa i rallyt och var tämligen nöjd, ändå.
- Jag visste att det var överladdning som gällde för att kunna ta Mats. Och jag försökte, men det var inte tillräckligt nog, sa han vid målgången i Örebro
I kraft av tredjeplatsen tog Mats Bergaå cup-segern medan Johansson och Hjelmar hamnade på samma slutpoäng. Men med två delsegrar mot Hjelmars en, slutade Billy Johansson tvåa och Martin Hjelmar trea i slutsammandraget. Den jämne dalkarlen, Hasse Gustavsson slutade fyra medan femteplatsen togs av Ola Parkheden, Stockholm.
Slutresultat, Rejmerallyt, Nora MK:
1. Billy Johansson, Renault, Säffle MC, 18.17,00 2. Martin Hjelmar, Renault, SMK Motala, 18.24,00 3. Mats Bergeå, Renault, Östernärkes RMC, 18.29,00 4. Hans Gustavsson, Renault, Vansbro MK, 18.35,00 5. Tobias Gyllström, Renault, Kolsva MS, 18.43,00 6. Peter Hillebjörk, Renualt, Vännäs MK, 18.58,00 7. Ola Parkheden, Renault, Mälaröarnas, 19.35,00 8. Jörgen Gustavsson, Renault, Karlstad MC, 20.37,00 9. Dan Sandell, Renault, Taxinge MK, 20.38,00 10. Peter Fredriksson, Renault, Norrköpings MK, maxtid
Slutresultat, Renault Clio Rally Cup 2001:
1. Mats Bergeå, 50 poäng, 2. Billy Johansson, 46, 3. Martin Hjelmar, 46, 4. Hans Gustavsson, 45 , 5. Ola Parkheden, 43, 6. Peter Fredriksson, 30, 7. Peter Hillebjörk, 24, 8. Tobias Gyllström, 18, 9. Simon Johansson, 15 p 10. Dan Sandell, 13, 11. Jörgen Gustavsson, 11


Fem kan vinna Clio Cup i Rejmerallyt
Dags för Rejmerallyt och final i Renault Clio Cup. Fem kan vinna &endash; klappjakt i Kilsbergen om mästartiteln. På lördag är det final i rallyserien Renault Clio Cup. Eftersom finaltävlingen är det klassiska Rejmerallyt i Örebro, är cup-ledande hemmaföraren, Mats Bergeå att räkna som förhandsfavorit.
-  Man jag har bara kört rallyt två gånger tidigare, inflikar närkingen.
Men det är fem förare som har den teoretiska chansen att bli den förste mästaren i Renault Clio Cup i rally. Utöver Bergeå är det Ola Parkheden, Mälaröarnas MK, Hasse Gustavsson, Vansbro MK, Martin Hjelmar, SMK Motala och Billy Johansson Säffle MC.
- Jag får inte bli sämre än trea, säger Mats Bergeå inför finalen.
- Så det känns ju väldigt avslappnande särskilt när man vet att Billy Johansson och Martin Hjelmar kommer att ladda, ja de kommer att köra värre än biltjuvar, fortsätter han skämtsamt.
Täta fighter. Spektakulär bilkörning med standardbilar i sportutförande, är vad som kännetecknar succén Renault Clio Cup. Tongivande i den knappt halvårsgamla klassen är tidigare nämnda Mats Bergeå, Martin Hjelmar och Billy Johansson. Tre förare som under 90-talet varit landets främsta privatförare i respektive bilklass.
Närkingen Mats Bergeå är junior- och supermästare i rally. Arbetar till vardags som webbdesigner. Östgöten Martin Hjelmar juniormästare så sent som ifjol. Arbetar som fordonsmekaniker. Och Billy Johansson, dominant i breddklassen Volvo Original Cup under flera år, är tekniker och egen företagare.
- Många bra förare och tät kamp gör klassen intressant, menar Mats Bergeå som vunnit två deltävlingar, medan Martin Hjelmar, Billy Johansson och nu skadade Simon Johansson vunnit varsin deltävling.
- Mats har störst chans att vinna, men jag har en liten chans som jag ska utnyttja, hälsar junioren Martin Hjelmar från Motala och tillägger att ska ladda som en liten gris.
Den fortåkande östgöten hade otur i den senaste SM-deltävlingen i Köping. Efter knappa 500 meter var det slutåkt sedan han sneddat för djupt i diket.
- Där låg det en sten som jag inte såg, så det bara small till, berättar han.
Det var andra tävlingen som han tvingades att bryta. I det föregående SM-rallyt i Eskilstuna rullade han två gånger innan slutligen körde in i en sten. Det går undan i Renault Clio Cup.
Men värre motgångar har värmlänningen Billy Johansson haft inför finalen. Innan start i Köpings SM-rally rasade motorn. Men med hjälp av den lokale Renault-återförsäljaren ordnade man fram en reservmotor. Väl igång i rallyt körde sedan Billy in i en sten. Men inte nog med det - så sent som i onsdags fick han en ny motor som gick bara i tio minuter innan den började att knacka illavarslande.
- Visst känns det tungt, men det ordnar sig nog till slut, säger Billy och framhåller att alla motgångar gör att det känns som att ständigt gå i motlut.
- Det blir ju svårt att ladda, ladda är ju det jag måste göra för att en chans mot Bergeå, menar han.

Bergeå, Hjelmar och Johansson må vara förhandsfavoriterna och de riktiga fortåkarna i klassen. Men det finns också outsiders. Den rutinerade dalkarlen Hasse Gustavsson och stockholmaren Ola Parkheden vilka lyckats bra beroende egen jämnhet och andras misstag.
- Finalen är en öppen historia, och så ska det vara, säger, cupgeneralen, Jonas Kruse inför Rejmerallyt på lördag.
12.00 går första start. Bara några minuter därefter kommer första bilen på den speciella publiksträckan i Örebro. 13.25 kommer bilarna till Nora där Renault byggt upp en depålikande serviceplats på torget. Därefter står tre specialsträckor i de i rallysammanhang ökända Kilsbergen på tur.
Strax efter 17.00 på lördageftermiddag är det klart vem som vunnit Renault Clio Cup och den bil som utgör förstapriset.
Startordning i Renault Clio Cup-finalen är följande: 1. Mats Bergeå, Östernärke RMC 2. Martin Hjelmar, SMK Motala 3. Billy Johansson, Säffle MC 4. Peter Fredriksson , Norrköpings MK 5. Peter Hillebjörk, Vännäs MK 6. Tobias Gyllström, Kolsva MS 7. Hasse Gustavsson, Vansbro MK 8. Lars Davidsson, Enköpings MK 9. Jörgen Gustafsson, Karlstad MC 10. Ola Parkheden, Mälaröarnas MK 11. Dan Sandell, Taxinge MK
Poängställning inför finalen, Rejmerallyt 6 okt, i Renualt Clio Cup: 1. Mats Bergeå 40 poäng 2. Ola Parkheden 37 p 3. Hasse Gustavsson 36 p 4. Martin Hjelmar 34 p 5. Billy Johansson 31 p 6. Peter Fredriksson 27 p

Jonas Kruse fråntogs SM-silver i rally efter räknemiss
Ibland är det svårt det här med poängen. Det var vid helgens SM-final i rally som arrangören räknade fel på SM-ställningen. En miss gjorde att Jonas Kruses och Renaults silvermedalj av misstag devalverades till ett brons i den prestigefyllda F2-klassen, medan Andreas Ericsson utsågs till silvermedaljör.
- Men det är på väg att korrigeras nu, säger en glad och rättmätig silvermedaljör från Grums.
- Jag tror att man läste lite fel i regelboken när man snabbt försökte att räkna ut SM-ställningen, berättar Jonas Kruse vidare.
Han säger att han aldrig var direkt orolig över vart silvermedaljen gått. Trots att en officiell resultatlista publicerats.
- Visst blev jag lite frågande, men tillsammans med min kartläsare, Leif Fredriksson, räknade vi ut att det var fel, berättar Jonas vidare och tillägger att han kunde sova lugnt natten mellan söndag-måndag.
- Fel kan alla göra, menar han och säger att han har överseende med det som har inträffat.
Nu ser han fram mot Bilsportförbundets officiella medaljutdelning senare i höst. Då kommer Per Svan att få guldet, Jonas silvret och Andreas bronset.
- Då firar vi alla tillsammans, oavsett om det blivit guld silver eller brons, avslutar Kruse.
Som lite kuriosa kan nämnas att det är inte första gången som Bilsportförbundet har det lite svårt med det här med poängen och fördelningen av medaljvalörer. För tio år sedan hände en liknande historia i back-SM. Då skickade man av misstag en silvermedalj per post till Hasse Möller, trots att Per Eklund skulle ha den. Men det löste sig till slut, precis som detta med Jonas Kruse och Andreas Ericsson.

Kruses avåkning gav Svan rallyguldet
Årets SM-final i rally, Hans Persson Pokalen i Kolsva, fick en mycket dramatisk upplösning. Eller snarare kan man sammanfatta tävlingen med ordet rysare. När allt var klart på lördagseftermiddagen hade mycket hänt.
Jonas Kruse körde in i en sten och banade vägen för Per Svan i F2-klassen, Mats Thorzelius totalvann rallyt och stora grupp A efter en strid om tiondelar med Dick Wicksell, medan Kenneth Bäcklund vann stora grupp N bara tiondelen före ständige antagonisten Stig-Olof Walfridson. Det var bara Roger Andersson och Mats Bergeå som säkert kunde vinna sina klasser, N1 respektive N2.
- Det var spännande så det förslår, menade Jonas Kruse som tvingades att kasta in handduken redan sent på fredagskvällen efter att ha kört in i en sten.
- Jag tappade koncentrationen på grund av motorstörningar och gled ut i en kurva, berättar han om händelsen som grusade hans chanser att försvara SM-titeln från i fjol.
- Tyvärr stod det en stor sten i kurvan.
- Stenen gick rakt i sidan och slog bort framhjulet, fortsätter han att berätta.
Kruse kallar det för standardsmäll trots att det gick i en bra bit över 100 km/h.
- Visst small det, men det var helt odramatiskt och var ett misstag från min sida, berättar Jonas som tillsammans med kartläsaren Leif Fredriksson kunde klättra ur bilen helt oskadda efter smällen.
Han understryker att skadorna på hans Renault inte är värre än att de går att reparera.
- Många gånger ser det värre ut än vad det är, säger han.
Kruses misstag innebar att Per Svan kunde återta SM-titeln i den prestigefyllda F2-klassen.
- Per har både varit snäppet bättre i år och haft turen på sin sida. Det är bara att gratulera, avslutar silvermedaljhören Jonas Kruse.
Mats Jonsson tog SM-guldet i stora grupp A

Dags för fjärde deltävlingen i Clio Cup
Sex elitförare inom tio poäng
Ska rallyjunioren Martin Hjelmar kunna behålla ledningen i standardbilsklassen Renault Clio Cup? Inför den näst sista deltävlingen, SM-rallyt Hans Persson Pokalen i Kolsva, leder östgöten cupen med bara tre poängs försprång till alltid fortåkande Billy Johansson från Säffle.
- Jag gjorde två vurpor som kostade på en del i sammandraget i den allra senaste SM- och Clio Cup-deltävlingen, berättar Martin Hjelmar som nu har bilen i ordning efter vägsynen i Eskilstuna för tre veckor sedan.
Allra närmast ligger Billy Johansson. Billy, som under många år tillhört toppen i breddklassen Volvo Original Cup, har även blivit en vinnare i Clio Cup.
Men det finns en som alla måste ha respekt för - det är Mats Bergeå från Örebro. När allt har burit, har Mats varit allra snabbast i både Clio Cup och lilla grupp N, där man officiellt tävlar om SM. Nu när han nästan är på hemmavägar ska kanske den andra segern komma för Bergeå.
Totalt ska 16 specialsträckor köras från fredag till lördag eftermiddag
Renault Clio Cup efter 4 av 6 deltävlingar 1. Martin Hjelmar, Motala, 34, 2. Billy Johansson, Säffle, 31, 3. Ola Parkheden, Stockholm, 27, 4. Peter Fredriksson, Norrköping, 27, 5. Mats Bergeå, Örebro 25, 6. Hasse Gustavsson, Vansbro, 24

Dags för avgörande fartduell mellan Kruse och Svan
Svan eller Kruse? Opel eller Renault? Frågan har varit ständigt återkommande efter nästan varje specialsträcka i årets rally-SM. Men vem av dem ska vinna SM-guldet i prestigefyllda F2-klassen på lördag i Kolsva när allt avgörs? Per Svan eller Jonas Kruse?
- Per har guldläge, medan mina chanser är ytterst små, erkänner realisten Jonas Kruse.
- Jag måste ha turen på min sida, medan oturen måste grina Per illa mitt i synen, fortsätter han.
Det är 18 poäng som skiljer dem åt inför fredagens start i SM-finalen i Kolsva, Hans Persson Pokalen. Det halmstrå som Jonas Kruse kan greppa är att det delas ut en omgång SM-poäng redan efter fredagsetappen, medan en ny står på spel i lördagsetappen.
- Chansen finns ju fortfarande, menar Kruse och framhåller hur jämt det egentligen varit mellan dem i årets SM.
Det har rört sig om tiondelar hit eller dit efter varje specialsträcka. I fyra av fem hittills körda SM-tävlingar.
- Bortsett från SM-premiären då jag tappade bakhjulet i 140 knyck, har det varit tajt så att det förslår.
- Men det är utmaningen, menar Kruse.
Årets SM-final i Södermanland bjuder på inte mindre än tre publikvänliga superspecialsträckor. En i Köping på fredagseftermiddagen. En i Västerås och en i Surahammar under lördagsetappen.
- Det är bra att vi blir lite publikvänligare, sporten måste emellanåt ta klivet ut ur skogen för att intressera fler, tycker Jonas och framhåller den satsning som Renault har gjort på att bygga upp en depåliknande serviceplats, Place de Renault, i Köping på fredagen och Surahammar på lördagen.
- Den gör det möjligt för både publik, sponsorer och media att komma sporten riktigt nära på ett tufft och överskådligt sätt, säger Jonas Kruse.
Årets SM-final, Hans Persson Pokalen i Kolsva, bjuder på 16 specialsträckor ( 6 fredag respektive 10 lördag) med en sammanlagd längd av 10,4 mil utmed en 53 mil lång bana.

Renault kopplar nytt spännande grepp på rallysporten
Vid helgens SM-final i rally, Hans Persson Pokalen i Kolsva, kopplar man ett nytt spännande grepp för att göra rallysporten mer lättillgänglig för publik och media. Det kallas för Place de Renault, och har en lätt doft av Formel 1 i sitt upplägg.
I sitt slag är Place de Renault någonting helt nytt och förstärker de mervärden som rallysporten redan fått under senare år genom publikvänliga superspecialsträckor i städer eller på specialbyggda arenor.
-  Vi har skapat den optimala serviceplatsen för rallysporten, menar Jonas Kruse, regerande svensk mästare för Renault och en av upphovsmännen.
- Sporten brottas stundtals med problemet att vara lite svårtillgänglig, nu gör vi den betydligt mer lättillgänglig än tidigare, fortsätter han.
Place de Renault är en depåliknande serviceplats för Renault Team Sweden och de deltagande ekipagen i Renault Clio Cup, dit publik, media och sponsorer kan komma för att uppleva den intensiva tävlingsatmosfären både under servicearbetet och virtuellt ute på specialsträckorna.
Det upplägg som Renault presenterar i Kolsva (läs i Köping på fredag och Surahammar på lördag) är såpass intressant i vissa delar att även officiella VM-team visat visst intresse för det.
- Det känns som om det vi har skissat på och tidigare provat är rätt, menar Kruse och understryker hur viktigt det är att rallysporten närmar sig nya åskådargrupper och inte minst media.
- Rally har redan en storpublik, men det borde kunna bli fler bara man underlättar för publiken genom att göra det mer åskådligt, menar han.
Place de Renault är uppbyggt som en jättestor racingdepå med utrymme för ett 40-tal fordon, varav 17 är tävlingsbilar och resten servicebilar. Centralt finns VIP-avdelning för sponsorer, en produktionsbuss för IT/media samt utrymmen för team. För publik och gäster visas kontinuerligt resultat och rörliga bilder från tävlingen på storbildsskärm. Man kommer även att sända ut konversationen mellan Jonas Kruse och kartläsaren Leif Fredriksson under framfarten på specialsträckorna. Vidare finns en reservdelsbuss avsedd för deltagarna i Clio Cup.
- Vi vill visa hur en serviceplats ska se ut, menar Lars Pettersson som koordinerar service inom Renault Team Sweden och tillägger att samarbetet med arrangören varit gott.
- Vi servar tävlande, publik och media. Och kan man inte besöka oss i verkligheten så går det lika bra att göra det i den virtuella världen via Internet.
Ökad tillgänglighet är orden och tanken bakom Place de Renault. Place de Renault byggs upp invid superspecialsträckan vid hotell Big Inn i Köping på fredag och på rallycrossbanan i Surahammar på lördag.


Parkeringsbekymmer sätter fart på rallysporten
Det säljs allt fler småbilar i Sverige. Något som också påverkar rallysporten. Från en tynande tillvaro har den minsta standardbilsklassen, lilla grupp N, förvandlats till ett getingbo för tillverkare och unga förare. I helgens SM-rally i Eskilstuna kör 31 av 96 anmälda förare i lilla grupp N.
- Extra kul är att Sveriges framtidslöften också satsar på klassen, säger rallymästaren Jonas Kruse som ansvarar för Renaults satsning på klassen.
Inom bilindustrin talar man om att det sker en segmentsförskjutning på den svenska bilmarknaden. Idag köper allt fler svenskar lättparkerade och bränslesnåla småbilar än någonsin tidigare. Dessutom köper allt fler, och gärna ungdomar, dessa bilar i accelerationssnabbt sportutförande.
Parallellt sker motsvarande förskjutning inom rallysporten - allt fler unga förare satsar på lilla grupp N när de ska ta steget upp till elitnivå.
Vad som gör lilla grupp N särskilt intressant är att det finns ett stort engagemang från tillverkarna genom märkescuper som avgörs parallellt med SM-deltävlingarna. Suzuki, Seat, Peugeot, Renault, Volkswagen och Opel är alla engagerade i klassen.
Allra hetast och snabbast är pånyttfödda Renault Clio Cup.
Enligt Jonas Kruse är Clio Cup i första en satsning som inriktar sig på elitnivå. Inte mindre än fyra av landets främsta rallyjuniorer; Martin Hjelmar, Motala, Tobias Gyllström, Kolsva, Simon Johansson, Ydre och Peter Hillebjörk, Umeå kör Renault Clio Sport i lilla grupp N denna säsong.
- Vi är naturligtvis glada över att killarna har valt att köra en internationellt klassad bil som dessutom tillåts delta i VM-rallyn.
- Från Renaults sida har vi ställt upp med subventionerade bilar och prisbord. Vi har även genomfört gemensamma test- och träningsdagar, berättar Kruse.
- Dessutom har några juniorförare medverkat på PR-dagar för Renault samt att jag har tagit hjälp av några av deras kartläsare för notskrivning i samband med mina utlandsstarter, fortsätter Jonas Kruse och tillägger att man hoppas på att kunna utveckla detta "junior"-arbete under nästa år.
Martin Hjelmar, regerande svensk juniormästare och en av landets främsta talanger, har valt att köra Renault i lilla grupp N denna säsong.
- Framförallt är det bra att få köra en konkurrenskraftigt och internationellt klassad bil till en rimlig slant, säger den 25-årige östgöten.
Hjelmar har hittills dominerat både klassen och Clio Cup.
- Målsättningen är att bli både senior- och juniormästare samt att kanske få till stånd en utlandsstart, säger han och tillägger att den knivskarpa konkurrensen i klassen är stimulerande.
N2 är en klass för tvåhjulsdrivna och "otrimmade" standardbilar med maximalt två liters motorvolym (effekt ca 190 hkr). Inom ramen för reglementet tillåts inga större förändringar av bilarnas effekt, hjulupphängning och transmission utöver chipstrimning, fjädring, tätstegad växellåda samt s k differentialspärr.

Viktig seger för Jonas Kruse i Öresundsrallyt
Med turen på sin sida kunde Jonas Kruse ta årets första seger i F2-klassen i rally-SM. I det unika Öresundsrallyt vann han stort över ärkerivalen, Opels Per Svan som i sekundstridens hetta sladdat in i en sten i slutet av rallyt.
- Äntligen, det var vad jag behövde, sa den regerande svenske mästaren efter målgången i Hässleholm på pingstdagen.
Segern innebär att Kruse får kontakt med Svan i SM-sammandraget.
- En psykologisk viktig seger för mig och mästerskapet, menar han.
Öresundsrallyt var inget undantag för den ständiga rallyduellen mellan Kruse och Svan. Mellan Renault och Opel.
Kruse var snabbast i fredagsetappen som avgjordes på asfalt i Danmark. Medan Svan var snabbast på lördagens skånska grusetapp efter att Kruse kört in i en stenkant och förstört framvagnen.
- Det tog bara stopp, och jag övertygad om att det var slutåkt.
Men Kruse kunde ta sig ut från specialsträckan och till den efterföljande servicen. Kartläsaren Leif Fredriksson uppskattar tidsförlusten till sju sekunder, trots att man bara hade styrning på ett framhjul.
- Killarna i teamet gjorde en fantastisk insats när de fick ihop bilen igen efter smällen, berättar Jonas Kruse.
Inför den avgörande söndagsetappen hade Per Svan drygt åtta sekunders ledning. Visserligen tappade Kruse tid på söndagens första specialsträcka, men sedan började han att plocka tiondelar och sekunder på Svans försprång. Med tre specialsträckor kvar inträffade det som kom att ha en avgörande betydelse för rallyts utgång. Den sträcka som Kruse haft problem på ströks p g a felaktig tidtagning. Med ett pennstreck var Kruse i 0,6 sekunds ledning över Svan. En ledning som efter Svans avåkning utökades med ytterligare 50 sekunder för att slutligen skrivas till 1.05. Jonas Kruses seger var vad som krävdes för att hålla kampen med Per Svan vid liv. Två SM-deltävlingar återstår.
Även om det är nästan tre månaders tävlingsuppehåll för SM-åkarna, så innebär det inte lugn och ro för Jonas Kruse. Redan nästa vecka ger han sig ut i världen för att träna livvakter i avancerad bilkörning. Därefter kommer han att arbeta vidare med Renault Clio Cup, en s k märkescup i rally.


Renault-trippel i lilla grupp N i Öresundsrallyt
Renault kom att dominera lilla grupp Ni Öresundsrallyt. Billy Johansson, Peter Hillebjörk och Martin Hjelmar, samtliga Renault Clio Sport, placerade sig i nämnda ordning på prispallen i SM- och DM-rallyt.
- Vi på Renault är naturligtvis jätteglada över framgångarna för våra grabbar, säger Jonas Kruse, Renault Team Sweden, som ligger bakom den speciella märkescup inom grupp N som förarna även tävlar i.
Värmlänningen Billy Johansson kom att dominera klassen efter att Patrik Carlsson tvingats bryta under andra etappen. Billy som tidigare tävlat med mycket stor framgång i Volvo Original Cup, var översvallande vid målgången i Hässleholm på söndagseftermiddagen.
- Eftersom jag bara kört tre tävlingar tidigare med en framhjulsdriven bil är jag förstås extra nöjd, förklarade han.
&endash; Enda problemet är att vi har kört sönder ett motorfäste, men annars vilken bil, fortsatte han.
Billy framhöll framgången för Renault:
- Vi jobbade för att bli en kvartett längst fram, men så bröt Peter Fredriksson. Tyvärr.
Norrlänningen Peter Hillebjörk slutade tvåa. Givetvis var han mycket glad.
- Vi har kämpat på. Asfalten i Danmark var tuff. Ja, det har varit ett tufft rally, menade han.
Östgöten Peter Fredriksson låg länge tvåa, knappa halvminuten efter Billy Johansson, men tvingades bryta efter att något så märkligt som att domkraften havererat när man skulle byta däck. Man gjorde flera fruktlösa försök att palla upp bilen, men lyckades inte. Någon hjälp fick man inte ta emot eftersom det rådde serviceförbud.
Det innebar att östgöten Martin Hjelmar gick upp på en tredjeplatsen i rallyt. Dessförinnan hade han även plockat Peugeot-föraren Mattias Aronsson som inte lyckats hålla emot Hjelmar på gruset.
-Jag längtade efter gruset, för det visste jag var min chans att komma tillbaka i rallyt, förklarade Martin efter att mestadels ha halkat runt på asfaltsträckorna i Danmark. Hela tre gånger snurrade han på en av specialsträckorna.
På gruset var han den allra snabbaste föraren i lilla grupp N. Tredjeplatsen innebär att Martin Hjelmar nu leder Renault Clio Cup medan han ligger tvåa i SM.


Jonas Kruse ser fram mot SM-rally på asfalt och grus
När svensk och dansk rallysport slår samman sina påsar i Öresundsrallyt vankas asfaltsrally igen.
- Jag ser fram emot att åter få tävla på asfalt, säger regerande svenske mästaren och landets snabbaste rallyförare på asfalt, Jonas Kruse.
Ifjol totalvann han det olycksdrabbade asfaltsrallyt i Sandviken och var i särklass snabbast på Sydsvenska Rallyts asfaltsetapp med sin Renault, trots tvåhjulsdrift och 50 hästkrafter mindre än WRC-bilarna med killar som bl a Mats Jonsson och Mats Thorzelius bakom rattarna.
Det är under pingsthelgen som den smått historiska rallytävlingen avgörs. Det är åtminstone för första gången som en tävling ingår både i det svenska och danska mästerskapet, och som den avgörs på båda sidor om Sundet. Rallyt inleds på fredag i Danmark (Köpenhamn). Medan man kör i Sverige (Hässleholm) pingstafton och pingstdagen. Bron blir en symboliskt förbindande transportsträcka.
Det innebär också att två olika rallykulturer möts; i Danmark kör man mycket på asfalt, medan man i Sverige kör på grus. Skrikande danska däck kontra svensk bredsladd. 10-10, är antalet specialsträckor på asfalt respektive grus. Det ska således inte ligga någon favör i om man är dansk eller svensk förare.
Jonas Kruse ser Öresundsrallyt som en mycket positiv utveckling för rallysporten, samtidigt som han framhåller sin positiva inställning till ett skandinaviskt  rallymästerskap med två deltävlingar i varje land.
- Det ska vara kompakta tävlingar som passar TV. Det internationella reglementet ska tillämpas samtidigt som antalet bilklasser och mästerskapstitlar begränsas till tre, säger han.
I Sverige råder ett tillfälligt stopp för rallytävlingar på asfalt. Detta kom direkt efter den tragiska i olyckan i Sandviken ifjol då två åskådare dödades. Stoppet råder i väntan på att nya direktiv och riktlinjer ska arbetas fram. Ett arbete som alltjämt pågår.
Men det är något som inte hindrar från att Öresundsrallyt körs på både asfalt och grus.
- I Danmark har man lång erfarenhet av att tävla och arrangera rallytävlingar på asfalt. Man har också den karaktär av vägar -små, smala och knixiga vägar som håller nere farten eller 'varvlopp' på vägar som går över öppna fält, förklarar Jonas Kruse.
Han förklarar att asfalt är ett underlag som man som rallyförare måste behandla med mycket stor respekt.
- Bilen måste vara rätt inställd. Däck, stötdämpare och bromsar är oerhört viktiga.
- Samtidigt måste man förstå att asfalt inte tillåter några förarmisstag. Till skillnad mot grus finns det ingen 2andra chans2 att rätta till det som man missat, berättar Kruse.
- Att köra rally på asfalt kräver betydligt större teknisk och förarmässig precision, menar han.
- Att ta beslutet att förbjuda asfaltsrallyn efter Sandviken-olyckan kan man tycka vad man vill om, men att inget nytt beslut eller direktiv kommit från Bilsportförbundet efter snart nio månader är dåligt, menar Jonas som är tämligen övertygad om att vi åter kommer att tävla på underlaget.
- Det är bara en tidsfråga. Kan man tävla på asfalt i Danmark, så varför ska man inte kunna göra det i Sverige.
- Olyckan som hände var en olycka, det som var positivt med den var att den aktualiserade och skyndade på det viktiga säkerhetsarbetet.
Jag tror fortfarande att den svenska rallypubliken är den bästa i världen, säger han.
Att Öresundsrallyt avgörs både på asfalt och grus gör att förare av internationell kaliber som Jonas Kruse, Renault, respektive Per Svan, Opel, kan vara med i den absoluta toppstriden trots att de har handikappet att köra tvåhjulsdrivna bilar.
- Under förutsättning av att det inte regnar så är jag övertygad om att kampen mellan mig och Per och mellan Renault och Opel inte bara handlar om vem som är snabbast i F2-klassen utan även med lite tur i hela rallyt, avslutar Jonas Kruse samtidigt som han varnar för danskarna Jörgen Pilgaard i en tvåhjulsdriven Peugeot och Jens Mullvad i en WRC-Toyota.
- Det är något att bita för Per och mig, Jonsson och Thorzelius.

Kruse omkörd av Svan i Sydsvenska Rallyt
Tiondelar blev sekunder i den 26:e upplagan av det sydsvenska EM- och SM-rallyt, Renault South Swedish Rally. Finnen Jani Paasonen i en Ford totalvann, medan Mats Jonsson, Ford, kom totaltvåa, 9,6 sekunder efter. Jonsson som vunnit rallyt sex gånger, tvingades att konstatera att 'det räckte inte till den här gången'.
I den prestigefyllda F2-klassen blev Kruses ledning till slut en andraplats. SM-kampen mellan Opels Per Svan och Renaults Jonas Kruse, slutade ånyo till Svans favör.
- Jag tog i så det slog gnistor, men det hjälpte inte. Per var snabbare den här dagen, förklarade Jonas Kruse vid målgången i Växjö på söndagskvällen.
- Men det är två tävlingar kvar, jag hoppas på revansch om två veckor då vi kör nästa SM-runda, Öresundsrallyt, sade Kruse.
Kruse startade söndagsetappen i ledning, men Svan var snabb på att ta den i från honom.
- Vi provade allt lite och det gick bra, förklarade dalkarlen nöjt vid serviceuppehållet i Ryd.
Kruse provade också på under söndagsetappens längsta sträcka. Men det var inte nog bra. Till slut skilde 15,5 sekunder dem åt. Segern innebär att Svan rycker i från i SM.

Krasch slutet på rallymästarens karriär?
I fjol blev Per Schlegel svensk mästare i rally tillsammans med Jonas Kruse. Men nu talar mycket för att hans mer 20-åriga karriär som kartläsare på elitnivå är slut. En ryggskada, som troligen har sitt ursprung i den våldsamma krasch som han var inblandad i ifjol, har förvärrats och medger inget mer tävlande.
- Som det är idag så är det slutåkt, kanske för all framtid, säger den 40-årige Arbogabon.
Hans ersättare i det svenska Renault-teamet blir sörmlänningen Leif Fredriksson. Redan i helgens Renault South Swedish Rally sitter Fredriksson i Kruses högerstol, inte som sjukvikarie utan som ordinarie. Det var i fjolårets Bergslagsrally som Jonas Kruse voltade framlänges med rallybilen. I samband med nedslaget skadade Per Schlegel ett par revben samt fick en 'knäck' i korsryggen. Han fördes han till sjukhus, men kunde lämna det efter kontroll. Trots ständiga ryggproblem genomförde Per sedan hela fjolårssäsongen tillsammans med Kruse. Kronan på verket blev SM-titeln i den prestigefyllda F2-klassen.
Men ständigt återkommande ryggproblem, som har förvärrats efter årets Svenska Rally, gör att han nu tvingas lämna det framgångsrika samarbetet.
- Det känns inte kul att få kliva av när vi har ett sådant fint samarbete inom Renault-teamet, säger Per Schlegel.
- Det är jättesynd. Men mår inte Per bra så är det bara att respektera det, samtidigt som jag hoppas på att han blir ordentligt återställd, säger Jonas Kruse.
Per Schlegel har tävlat som kartläsare i rally sedan 1979. Utöver rallysport har han även gästspelat som 'burkslav' i MC-sport.

Svenske rallymästaren: Rallysporten måste bli mer kommersiell
På fredag inleds Renault South Swedish Rally. Det svenska SM- och EM-rallyt har som sig bör med ett stort startfält. Men bara fyra officiellt anmälda svenska fabriksteam; Ford, Mitsubishi, Opel, Renault, finns på startlinjen i Växjö.
- Det är snudd på bedrövligt, tycker den regerande svenske F2-mästaren, Renaults Jonas Kruse, om den utarmning som svensk nationell rallysport drabbats av på elitnivå under de senaste åren.
- Det enda riktiga glädjeämnet är utvecklingen i lilla grupp N (N2), klassen för tvåhjulsdrivna standardbilar. Den är ett getingbo med en kamp mellan flera olika bilmärken och bra med prispengar från märkescuper som motiverar och inspirerar förarna, fortsätter han.
- Så ska det vara, och det är i den klassen som vi kommer att finna vårt nästa världsmästarämne, menar Kruse.
När Jonas Kruse resonerar rör han sig på SM-nivå, vilket han tydligt markerar. Bredden inom svensk rallysport är det inget fel på. Den är fantastisk, menar han. Vidare framhåller han att det finns många duktiga rallytalanger i landet. Dessa borde få fler och bättre möjligheter - den populära N2-klassen kan vara inkörsporten till eliten.
Men vad han innerst hoppas på är att det ska bli lite mer intresse för rally-SM. Att den kommersiella produkten blir bättre så att importörer och tillverkare sluter upp tillsammans med utomstående sponsorer. Och att det därmed skapas möjligheter för de talanger som vill satsa på rallysporten. Han efterlyser lite nytt 'tänk'.
- Jag tror att det är viktigt att vi anpassar oss så nära det går till det internationella FIA-reglementet som det bara går. Dessutom bör en fokusering ske på max tre bilklasser.
- Vidare måste vi göra sporten publikvänligare genom kompaktare och intensivare tävlingar.
- Vi ska utgå från en stor central serviceplats där det är lite festlig inramning.
- Specialsträckorna ska ligga koncentrerade och köras två gånger. Kul för publiken som kan stå kvar istället för att hasta vidare till nästa sträcka. Säkerhetsmässigt är det även bra.
- Vi måste få till någon form av TV-bevakning samt en fungerande 'rallyradio' som servar publiken med tider och annan information.
- Överhuvudtaget måste vi vara mer tillmötesgående mot media, menar Kruse.
Rally måste bli en bättre och intressantare produkt.
- Ser vi till helgens Renault South Swedish Rally så är det egentligen bara en klass där det är en officiell kamp mellan märkena, det är F2-klassen där vi, Renault, tampas med Opel, Per Svan och Per Johansson med en fabriksstödd Saab, samt när det är SM även med Fords Andreas Ericsson.
- Men i övriga klasser är det ingen SM-kamp mellan fabrikanter. Mitsubishi är ensamma i stora grupp N. Och bland de fyrhjulsdrivna grupp A- och WRC-bilarna är det enbart privatförare som kämpar, förklarar Kruse.
Han hoppas emellertid på bättring. Men det är bråttom, menar han.
- Har något hamnat i utförsbacke så är det svårt att få stopp på det.
Jonas Kruse har ett djupt engagemang i rallysporten, utöver att han själv tävlar driver han Renault Clio Cup i rally  en märkescup inom lilla grupp N som håller på att utveckla sig till en succé. Inte mindre än fem av landets främsta rallyjuniorer har valt att köra Renault denna säsong. Så sent som för två veckor sedan genomförde han ett träningsläger för de tävlande i cupen, vilket måste ses som tämligen unikt i Sverige.
- Jag vill ingenting heller än att se en ny generation unga, duktiga, svenska rallyförare födas.
- Ett bra SM med en kommersiell bas är en av de viktigaste förutsättningarna för detta. Då kommer tillverkarna och sponsorerna, säger den 35-årige vämlänningen som på fredag ska försvara fjolårets F2-seger och totala andraplats i Renault South Swedish Rally.
Årets tävling startat på fredag kväll i Växjö och först på söndagkväll är det målgång. Totalt ska köra 25 mil specialsträcka i södra Kronobergs län och Snapphanebygd.

Svenska rallyjuniorer satsar på Renault Clio Cup
En svensk bilsportklassiker gör come back i helgens SM-rally, Härjedalsbrickan med start och mål i Sveg. Det är den internationella plantskolan, de tuffa fighternas klass, Renault Clio Cup, i ny svensk tappning. Det är en klass för jämbördiga bilar och där förarprestationen blir direkt avgörande. Rally är grenen den här gången.
För knappt tio år sedan var Renault Clio Cup den bärande klassen inom svensk racing. Killar som Kenny Bräck och Janne 'Flash' Nilsson bjöd upp till dans i nästan varje deltävling. För Bräck blev segern i Europa-serien 1994 språngbrädan ut i världen. Efter sex års uppehåll väcks succén åter till liv - dock med nyheten att nu är det rally som gäller för Renault Clio Cup i Sverige. Trots att den första officiella deltävlingen ännu inte körts i serien är cupen en succé.
Juniormästare
Ty. Av tio anmälda Clio Cup-ekipage i Härjedalsbrickan körs inte mindre än fem av några av landets främsta rallyjuniorer; Martin Hjelmar, Motala, Tobias Gyllström, Kolsva, Simon Johansson, Ydre, Pierre Fransson, Vimmerby samt Jörgen Gustavsson, Karlstad. Till dessa ska även fem seniorer tillföras, nämligen; Mats Bergeå, Örebro, Hasse Gustafsson, Vansbro, Peter Fredriksson, Norrköping, Peter Hillebjörk, Vännäs, samt Billy Johansson Säffle.
- Att få köra en internationellt klassad och mycket konkurrenskraftig bil, samt själva cupen med ett prisbord värt närmare 500.000 kronor ligger bakom det stora intresset, menar rallyföraren och regerande svenske mästaren, Jonas Kruse, som projektleder Renault Clio Cup.
Trots att den officiella starten för Renault Clio Cup är först nu till helgen, har man redan skördat stora framgångar med de bilar som funnits i landet sedan början av året. På sex veckor har man tagit fyra tunga klassegrar - lilla grupp N - klassen för tvåhjulsdrivna bilar med max två liters motorvolym - i VM-, EM-, SM - samt JSM-rallyn.
Vunnit allt
Närkingen och regerande mästaren i det inofficiella Supermästerskapet, Mats Bergeå utklassningsvann lilla grupp N i årets första SM-rally, Rally Nordvärmland. På motsvarande vis vann östgöten Martin Hjelmar JSM-klassen i samma tävling. I Svenska Rallyt kom sedan nästa stora seger  västerbottningen Peter Hillebjörk vann lilla grupp N. Och så sent som i lördags utklassade värmlänningen Jonas Kruse allt motstånd i det norska EM-rallyt, Rally Finnskog. Till skaran av klassegrar ska även Jörgen Gustavssons seger i klassikern Bergslagsrallyt läggas.
- Det bådar gott för framtiden, menar Kruse samtidigt som han tillägger att klassen där Clio Cup-bilarna återfinns, lilla grupp N, i det närmaste kan liknas med ett getingbo.
- Det är den största SM-klassen, där ambitiösa amatörer brottas med talangfulla ungdomar. I tämligen jämbördiga bilar kör man om senior- och junior-SM samt ett antal olika märkescuper.
- Det är sådant som sporrar, menar Jonas Kruse.
En startklar Renault Clio Sport kostar co 260.000 kronor, vilket jämförelsevis är ett lågt pris för en ny och fullutrustad tävlingsbil.
Deltävlingar i Renault Clio Cup 2001: 2-3 mars, Härjedalen AK, 18-20 maj, South Swedish Rally, 1-3 juni, Öresundsrallyt, 31 aug - 1 sep, Eskilstuna MK, 21-22 september , Kolsva MS samt 3 november, Rejmerallyt i Nora/Örebro (final).

Vurpa i skid-SM bromsar rallymästaren i VM-rallyt
Först vurpade han och skadade vänster axel i ett kändislopp på snöskoter i samband med skid-SM i Filipstad. Och igår insjuknade han i maginfluensa. Det är knappast med maximal attack som regerande svenske mästaren i rally, F2, Jonas Kruse, Renault Team Sweden, kommer till start i Svenska Rallyt med start i Karlstad på torsdag kväll.
- Det känns eländigt, säger reslige Kruse med tunn röst. Han har alltjämt ont i axeln och magen spökar fortfarande. Men åtminstone den har blivit bättre.
Den muskel som han skadade i samband med skotervurpan för snart tre veckor sedan har inte läkt ännu. Tyvärr.
- Jag har varit hos doktorn två gånger, där har jag ordinerats cortisonspruta, värme och vila. Men det har varit svårt att efterleva doktorernas rekommendationer, erkänner han och tillägger att han tål mycket sedan åren som hockeyspelare på elitnivå. Men nu gör det ont. Riktigt ont, inte minst när man ska hålla styra en rallybil i 200 kilometers fart på smala och krokiga värmlandsvägar.
- Vilket straffar sig så här dagarna innan start i VM-rallyt, förklarar han.
För Kruses och det svenska Renault-teametsvidkommande handlar det om försvara klassegern (A7) och andraplatsen i F2-klassen från i fjol. Per Svan i Opel och Andreas Ericsson i Ford är de främsta motståndarna.
- Det viktigaste just nu är att bli så frisk som möjligt inför rallyts riktiga start på fredagmorgon i Karlstad, avrundar Jonas Kruse med tillägget att han ska ta det riktigt lugnt under torsdagen. Den blir så mycket vilodag som den bara kan bli.

Tretton Renault Clio Sport hittills sålda efter succén!
Mats Bergeå etta. Martin Hjelmar trea. Därmed ledning i både senior- och junior-SM i lilla grupp N, N2, efter premiären för nya Renault Clio Sport i rally-SM.
- Jag är självfallet jätteglad över resultaten man kan tala om utklassningssegrar, menar projektansvarige Jonas Kruse som under måndagen var "nerringd" av rallyförare som ville beställa bilar. Nu ska fokuseringen öka på mitt eget tävlande, tillägger han.
- Det verkar som om allt arbetet vi alla i teamet har lagt ner bär frukt.
- Hittills har vi sålt tretton bilar, varav flera till duktiga rallyjuniorer vilket glädjer eftersom det har varit ett av syftena med instiftandet av cupen.
- Och jag förstår att bilen är intressant. Inte nog med att den bevisligen är en vinnarbil redan i det utförande som den levereras från Alpine-fabriken, den kostar bara 260.000 kronor startklar på gatan och är en internationellt klassad rallybil, fortsätter han och understryker att detta är nog så viktiga argument.
Mer att ge
Varken Bergeås eller Hjelmars bilar hade bearbetade motorer, var chipstrimmade eller var utrustade med den nya tätstegade växellådan.
- Det finns alltså en hel del att ta på om man vill, berättar Kruse som själv kommer att köra nästa deltävling i det norska mästerskapet, Snöfräsen, om knappa två veckor med en Renault Clio Sport.
- Jag ser fram mot det, avslutar han och tillägger att han kommer att fortsätta på det uppdrag som han har fått av Renault Sport - nämligen att utveckla bilen för snö och grus.
- Jag har också fått bra feedback från b.la Bergeå om vad han tycker bör förbättras på bilen, vilket är bra att vi gemensamt försöker förbättra bilarna och göra dem ännu bättre.
Nya Renault Clio Sport har en urstark direktinsprutad 16-ventilsmotor på 172 hästkrafter i grundutförande, vilket ska ställas mot minimivikten på 978 kilo. Växellådan har 5 växlar. Bilen som uppfyller det internationella grupp N-reglementet och säljs till licensierade förare.
Tävlingsklar för 260.000
För tävlingsbruk har bilen försetts med erforderlig säkerhetsutrustning som: sprinkler brandsläckningssystem, FIA-godkända Sparco Evo-stolar, Sabelt 3" 6-punktsbälten, Sparco ratt samt en heltäckande och svetsad skyddsbur från välkända Matter. Vid leverans är motor och växellåda standard (dock koppling med cinterlamell), däremot är alla motorfästen och gummibussningar bytta till grupp N. Avgassystemet (ej cat) är ett tävlingssystem. Bromsbeläggen är av tävlingsmodell. Både bränsle- och bromsledningar är under bilen. Det sitter även FIA-godkända slicks på bilen vid leverans.
Prisbord värt 500.000
Vid nästa SM-deltävling, Härjedalsbrickan i Sveg 2-3 mars, inleds Renault Clio Sport Rally Cup. Som sig bör i en märkescup är det generösa priser. De tre främsta ekipagen i varje deltävling får priser i form av checkar hos Renault- och Volvo-handeln. Segraren får 20.000.-, tvåan 10.000.- och slutligen trean 5.000,- i prischeckar. Och den förare som samlar totalt mest poäng i cupen vinner en demokörd Renault Clio Sport, medan tvåan får 50.000,- och trean 25.000, i prischeckar. Det sammantagna prisbordet representerar ett värde på uppemot 500.000 kronor!

Succé i premiärrallyt för nya Renault Clio Sport
Förra fredagen levererades rallybilen från Renault Sport. På lördagskvällen tog han sin första seger med den. Närkingen Mats Bergeå, vann sensationellt lilla grupp N vid SM-premiären i rally, Helmia-Rally Nordvärmland i Sunne med sin fabriksbyggda Renault Clio Sport. Han var 1.21 före tvåan, regerande mästaren Patric Carlson i en Peugeot.
- Jag är mer än nöjd, förklarade Bergeå innan körde upp på målrampen utanför Hotell Selma Lagerlöf för att mötas av ett fantastiskt fyrverkeri.
För Mats Bergeå, som vunnit junior-SM och så sent som i fjol det inofficiella supermästerskapet, var det en oerhört stor framgång. Likaså för den regerande mästaren i den motorstarkare F2-klassen, Jonas Kruse, som är drivkraften bakom Renaults grupp N-satsning i Sverige.
- Det är den som vi har jobbat för under den senaste tiden, förklarade Kruse, som inte blev bättre än fyra sin klass efter att ha tappat ett bakhjul på den näst sista specialsträckan i SM-rallyt och förlorat massor av tid.
Kruse var extra nöjd över att även kunna se regerande juniormästaren, Martin Hjelmar, på prispallen i lilla grupp N. Den unge östgöten slutade nämligen trea i sitt premiärrally i en Renault Clio Sport.
- För min del handlar det om att fortsätta utvecklingsarbetet för snö och grus åt Renault, berättade Kruse som troligen kommer att återfinnas i ett och annat rally utanför landets gränser med den nya grupp N-Clion.
Närmast på tur står den första deltävlingen i norska mästerskapet om två veckor.

Rallytävlingar ställs in
Den milda "uteblivna "vintern" drabbar rallysporten hårt med inställda tävlingar och test. Exempelvis har helgens stortävling, klassiska Roslagsrallyt med start och mål i Gimo i Uppland, ställts in. Vidare tvingades Renault på tisdagen att ställa in sitt första vintertest av sin nya rallybil. Detta skulle ha genomförts i normalt snösäkra Antilla i nordvästra Värmland tillsammans med svenske mästaren Jonas Kruse.
- Testet skulle ha omfattat transmission, däck och väghållning på snö och is.
- Men som det ser ut idag är det mer propeller och flytväst än dubbdäck och säkerhetsbälte som gäller, skämtar en lätt besviken Kruse från Vålberg som nu istället genomför ett s k shake down, ett komprimerat och enkelt första test, på grus under onsdagen.
- Det känns lite bakvänt, menar han.
Enligt Kruse behövs det minst ett par decimeter, gärna mer, tjäle i vägarna innan de ens kan påtänkas att användas för rallytävling.
- Snö kan vi klara oss utan i värsta fall, men vägen måste vara rejält frusen och inte allt för spårig , grus och is blandat, för att klara dubbdäcken och för att vara säker för förare och publik, förklarar han.Först norr om Östersund lär det finnas vägar användbara för rallykörning. Enligt uppgift har flera VM-team förlagt sina vintertest dit istället för Värmland. I dagsläget befinner sig även årets första SM-rally, Helmia-Rally Nordvärmland, med start i Sunne den 12 januari, i farozonen.
- Nu håller vi tummarna för att både snö och kyla kommer tills dess och att tävlingen kan genomföras planerat, avslutar Kruse.

Renault säljer fabriksbilar för deltagande i rally-cup
Nu är det gasen i botten för Renaults satsning på en grupp N-cup i rally. Under de närmaste veckorna kommer tio fabriksbyggda Renault Clio Sport till Sverige, i slutet av januari kommer ytterligare tio att levereras från Renault Sport i Frankrike.
- Vi har fått in många intresseanmälningar, vilket innebär att de mycket konkurrenskraftiga bilarna kommer att bjudas ut till försäljning enligt turordning, men eftersom tillgången på bilar förefaller att vara god finns det möjlighet för fler att köpa en mycket potent grupp N-bil, berättar Jonas Kruse, svensk mästare i rally och ansvarig för Renaults storsatsning.
Det är alltså fabriksbyggda och i princip nyckelfärdiga tävlingsbilar som Renault kommer sälja till de svenska rallyförarna.
- Vad jag vet är det första gången som en bilimportör erbjuder körklara rallybilar, som dessutom är fabriksbyggda, berättar Jonas Kruse.
Den bil som man nu ska tävla med är en Renault Clio Sport. En mycket potent och inom grupp N-klassen mycket konkurrenskraftig tävlingsbil med en urstark direktinsprutad 16-ventilsmotor på 172 hästkrafter i grundutförande, vilket ska ställas mot minimivikten på 978 kilo. Detta ger redan i grundutförande ett mycket starkt förhållande mellan vikt och effekt. Växellådan har 5 växlar. Bilen som uppfyller det internationella grupp N-reglementet kommer att säljas till licensierade förare för ca 260.000 inkl. moms.
För tävlingsbruk har bilen försetts med erforderlig säkerhetsutrustning som: sprinkler brandsläckningssystem, FIA-godkända Sparco Evo-stolar, Sabelt 3" 6-punktsbälten, Sparco ratt samt en heltäckande och svetsad skyddsbur från välkända Matter.
Vid leverans är motor och växellåda standard (dock koppling med cinterlamell), däremot är alla motorfästen och gummibussningar bytta till grupp N. Avgassystemet (ej cat) är ett tävlingssystem. Bromsbeläggen är av tävlingsmodell. Både bränsle- och bromsledningar är under bilen. Det sitter även FIA-godkända slicks på bilen vid leverans.
- För att anpassa bilen till svenska förhållanden eftermoteras Öhlin-stötdämpare för snö/grus, som vi kommer att tillsammans med Öhlins testa ut, berättar Jonas Kruse och fortsätter:
- Vi jobbar på att få fram den svensktillverkade växellådan till Rally Nordvärmland. Vi testar det första exemplaret inom två veckor.
- Växellådan är klassad med två lägre slutväxlar, diff, tätstegad och dogring.
Den märkescup som kommer att köras var tänkt att omfatta samtliga SM-deltävlingar 2001 samt en avslutande finaltävling som då ej fastställts.
- Men eftersom vi är försenade med några veckor har vi beslutat att Rally Nordvärmland kommer att utgå ur Cupen.
- Det innebär att den första officiella deltävlingen blir SM-rallyt i Sveg den 2-3/3, säger Jonas Kruse och tillägger att finaltävlingen är bestämd till att bli Rejmerallyt i Örebro som av tradition körs Alla Helgons Dag.
- Givetvis jobbar vi på att, de förare som vill köra Rally Norvärmland ska ha möjlighet till det, men tävlingen ingår inte i officiellt i cupen.
Som sig bör i en märkescup är det generösa priser. De tre främsta ekipagen i varje deltävling får priser i form av checkar hos Renault- och Volvo-handeln. Segraren får 20.000.-, tvåan 10.000.- och slutligen trean 5.000,- i prischeckar. Och den förare som samlar totalt mest poäng i cupen vinner en demo körd Renault Clio Sport, medan tvåan får 50.000,- och trean 25.000, i prischeckar. Det sammantagna prisbordet representerar uppemot 500.000 kronor!
Projekt- och administrativt ansvarig för cupen i rally är Renault Team Sweden och svenske rallymästaren Jonas Kruse. Detta gäller även utveckling och distribution av delar och bilar.


Fartdueller avslutar årets rally-SM
Hårt säkerhetsarbete av arrangören
Jonas Kruse, Renault, eller Per Svan, Opel?
Det är bäddat för en rafflande SM-final i rally till helgen när Rejmerallyt körs i Norrköping. Efter fem deltävlingar leder Kruse den prestigefyllda F2-klassen åtta poäng före Svan.
- Om Per skulle vinna får jag inte bli sämre än trea, förklarar Jonas Kruse inför den emotsedda rallyduellen.
Jonas Kruse är optimist inför Rejmerallyt trots att han har vad som hände där för två år sedan färskt bevarat i minnet. Då - inför rallyts sista specialsträcka, drygt fyra mil på ökända Prästtomta Skjutfält, hade han segern och SM-tecknet som i liten ask. Men 17 kilometer in på sträckan lossnade ett bakhjul oförklarligt på hans Renault, och han förlorade mästerskapet med en enda futtig poäng.
- Ja, nu hoppas jag verkligen att det inte ska upprepa sig igen, säger han och tillägger att Per Svan är piskad att vinna.
- Jag har vunnit klass- och totalsegrar i SM, VM- och EM-rallyn under de senaste åren, men inte ett SM-tecken sedan 1994.
- Så det borde vara min tur nu, tillägger han med full respekt för Per Svan.
Duellen mellan Kruse och Svan blir förstås en av Rejmerallyts stora begivenheter. En annan är kampen som SM-titeln i stora grupp N. Inför Rejmerallyt leder Stig-Olov Walfridsson klassen bara en poäng före stallkompisen hos Mitsubishi, Kenneth Bäcklund. Uppgörelsen kommer att avgöras helt utan stallorder.
Självfallet kommer publiksäkerheten att stå i fokus för de arrangerande Östgötaklubbarna. Den tragiska olyckan i Sandviken för knappt fyra veckor sedan överskuggar alltjämt rallysporten. Men till skillnad mot rallyt i Sandviken avgörs Rejmerallyt på traditionellt svenskt grusunderlag.
- Från arrangörshåll berättar man att de kommer att ha förstärkta informationsinsatser direkt till åskådarna.
- Inte nog med den alltid hårda ban- och säkerhetskontrollen som sker minuterna innan vi kommer. Arrangörerna kommer även att dela ut flygblad med säkerhetsinstruktioner vid inpasseringarna till specialsträckorna, samt att ha rikligt med publikvakter, berättar Kruse.
- Jag hoppas även att publikvakterna är beväpnade med visselpipor som vid internationella rallyn. Folk har respekt för visselpipan vars signal gör dem extra vaksamma, berättar han.
Årets SM-final omfattar totalt tio specialsträckor. Fyra av dem, varav en som speciell publiksträcka på Himmelstalund utanför Norrköping, körs på fredagskvällen, medan resterande sex avgörs på lördagen. Troligen kommer de två specialsträckorna som körs på Prästtomta Skjutfält att bli direkt avgörande för rallyts och därmed SM-stridens utgång, som så många gånger tidigare.
Inför den sista SM-deltävlingen är redan två svenska mästare klara, nämligen veteranen Mats Jonsson i den fyrhjulsdrivna grupp H-klassen och Patric Carlsson i lilla grupp N. Eftersom SM-reglerna inte medger att man får bli "mästare i kavaj", finns både Jonsson och Carlsson bland de 143 startande i Rejmerallyt, som avgörs på fredag och lördag, 29-30 september i trakterna kring Norrköping.

Inget Midnattssolsrally för Jonas Kruse
På fredag och lördag avgörs årets fjärde SM-rally, klassikern Midnattssolsrallyt. Men det kommer att ske utan en av rallyts förhandsfavoriter - Jonas Kruse, Renault. Sent på onsdagen lämnade Kruse och hans rallystall, Renault Team Sweden, återbud till SM-arrangörerna i Östersund. En "sjuk" motor är orsaken.
- Redan under Sydsvenska Rallyt för två veckor sedan kände vi av att motorn inte var fullt frisk. Därför gick den ner till vår motortrimmare i Frankrike för genomgång, berättar Jonas Kruse, som sent på fredagskvällen fick motta det mindre roliga beskedet att man upptäckt en spricka i motorblocket. Ett allvarligt fel som tar veckor att reparera.
- Sedan dess har vi sökt över hela världen för att få fram en annan motor bara till tävlingen i Östersund.
- Men vi har inte lyckats. Det finns inga att låna eller hyra på så kort varsel, berättar han uppgivet.
Sent på ondagseftermiddagen lämnade han alltså återbud till arrangören i Östersund. För kampen om SM-titeln i den prestigefyllda F2-klassen innebär det ett guldläge för Opels Per Svan. Poängmässigt, på pappret, leder Svan SM, men Jonas Kruse har vunnit två av de hittills tre körda SM-deltävlingarna. Fem av sex SM-deltävlingar räknas.

Det bullrar i rallyskogen inför South Swedish Rally
På fredag startar Renault South Swedish Rally. Två hela dagars fartfest ingående i både SM och EM. Ett bra startfält med både svenska och utländska elitförare bäddar för ett spännande rally på de sydsvenska vägarna. Men samtidigt bubblar det under ytan i rally-Sverige.
Det är elitåkarna som är missnöjda med hur rally-SM sköts. Det är Jonas Kruse som fört fram kritiken med stöd från bl a Harry Joki.
-Det behövs en förnyelse av SM-upplägget, menar Kruse. Vi håller på på samma sätt som vi gjorde för 15-20 år sedan. Då låg vi i framkant inom sporten, men idag ligger vi i bakvattnet, fortsätter han och tillägger att syftet måste vara att åter få fram rallyförare i världsklass.
Jonas Kruse efterlyser långsiktighet och lite mer kommersiellt tänk. Detta ska ske i samråd mellan förbund, biltillverkare och de aktiva.
Skulle inte detta fungera måste ett fristående marknads- och arrangemangsbolag bildas för att kvalitetssäkra rally-SM. En parallell finns i racingens STCC-bolag.
-Men det är en nödlösning. Idag är samförståndet om att någonting måste göras med rallysporten så pass stort att det inte är någon fara för någon utbrytning, menar han.
-Jag tror att det kommer att lossna, bara vi bestämmer oss, fortsätter han.
Från förbundshåll har man lyssnat till Kruses kritik.
Årets Renault South Swedish Rally är ett talande exempel på hur en arrangör lyssnat till förarnas konstruktiva kritik. Man har bytt tävlingshelg. Förlagt slutservicen till Kristianstads centrum. Men framförallt -man kör hela den första etappen på asfalt, ett tämligen nytt underlag i rally-SM, men vedertaget i rally-VM sedan decennier.
-Att tävla på andra underlag än grus och is är viktigt om vi ska ha fram nya rallyess i världs-klass, menar Jonas Kruse och välkomnar arrangörernas förnyelse.
Den stora delen asfalt gör rallyt extra intressant. Redan i fjol var två tvåhjulsdrivna, F2-bilar, i rallyts totala topp. Per Svan, Opel, vann tretton sekunder före Jonas Kruse, Renault. Styrkt av tre klassegrar efter vurpan i årets första SM-rally, Bergslagsrallyt, siktar Kruse på totalseger i Renault South Swedish Rally.
-Allt känns bra, menar han och tillägger att det främsta motståndet lär komma från tidigare nämnde Svan och Harry Joki, Volkswagen.
Samtliga kör tvåhjulsdrivna bilar.
-Blir det bara torrt får de fyrhjulsdrivna ekipagen svårt att hänga med på asfalten, menar Kruse.
Årets Renault South Swedish Rally har start och mål förlagt till Kristianstad. Fredags-etappen omfattar nio specialsträckor i nordvästra Skåne, varav en i form av super-special på den nedlagda flygflottiljen i Ljungbyhed. Dessutom kör man på Ring Knutstorp.
Lördagsetappen omfattar tolv specialsträckor i sydöstra Småland och norra Skåne. Strax före 19.30 på lördagskvällen kör segraren i den 26:e upplagan av Renault South Swedish Rally upp på målrampen i Kristianstad.

Mer asfalt i svensk rallysport
Rallyeliten "genrepar" i Danmark
Det är asfaltskörning som hägrar när stora delar av den svenska rallyeliten drar söder ut, till Danmark. Inte mindre än tre svenska toppförare; Jonas Kruse, Tomas "Gullabo" Jansson och Stig-Olov "Stecka" Walfridsson, deltar i årets andra deltävling i det danska rallymästerskapet kommande helg. Den danska tävlingen är nämligen ett renodlat och blixtrande snabbt asfaltsrally och blir därför ett utmärkt "genrep" inför Sydsvenska Rallyt, som i år bjuder på rekordmycket asfaltskörning för att vara i Sverige.
Bristen av rutin från att köra rally på asfaltsvägar brukar anföras som ett stort handikapp för svenska rallyförare som vill ge sig ut på världsarenan.
Men en svängning är på gång även i ett konservativt rallyland som verige -det blir allt mer asfalt på specialsträckorna även i rally-SM. När Sydsvenska Rallyt avgörs om dryga tre veckor i trakterna kring Kristianstad, så körs hela första dagsetappen på asfalt, medan den andra dagsetappen körs på genuint svenskt grus. Det sydsvenska EM- och SM-rallyt har fått ett mer internationellt utförande!
-Jag såg gärna ännu mer asfalt i svenska mästerskapstävlingar, säger en av landets få erkänt snabba asfaltsförare, Jonas Kruse.
-Vi som verkligen älskar att åka på asfalt kommer emellertid att få vårt riktiga lystmäte först längre fram i sommar när SM-deltävlingen i Sandviken avgörs helt och hållet på detta underlag, fortsätter han.
Asfaltskörning kräver dels en helt annan körteknik än traditionellt grusrally, dels en kraftigt modifierad tävlingsbil. Däcken är s.k slicks med ett skuret mönster. Fjädring och hjulupphängning är styvare, samt sist men inte minst -bilen förses med kraftigare frambromsar.
-Kör man på asfalt så finns det ingen prutmån, man får aldrig en andra chans som på grus, förklarar Kruse bildligt och tillägger:
-Att köra på torr och fin asfalt är som en dröm, men att köra på våt och slirig asfalt kan vara en mardröm för den som inte är van.
-Då ställs allt på sin spets, och då gäller att visa att man är förare för sin hjälm, fortsätter han.
För att komma välpreparerad inför Sydsvenska Rallyt deltar det svenska Renault-teamet i årets andra deltävling i danska mästerskapet Komo-rallyt med start och mål i Kalundborg kommande helg. I rallyt deltar även värmlänningen Stig-Olof Walfridsson med sin grupp N-Mitsubishi och smålänningen Tomas "Gullabo" Jansson i en Peugeot.
-Starten i Danmark ger oss möjlighet att göra ett fullfartstest inför Sydsvenska Rallyt, understryker och avrundar Jonas Kruse.

Kruse vann SM-rallyt i Vännäs!
En sådan revansch för vurpan i Bergslagsrallyt! Det blev slutligen Jonas Kruse, Renault som vann tungviktsklassen, F2, i årets andra SM-rally, North Swedish Rally, som avgjordes i skogarna kring Vännäs under lördagseftermiddagen.
-En härlig och viktig seger för mig och teamet.
-För mig handlade det om att vara upp till bevis och för SM var det väsentligt att inte Per Svan vann, menade publikfavoriten Jonas Kruse efter segern.
Det var på den elfte specialsträckan som avgörandet kom. Kruse hade då fått kontakt med ledande Svan, som under pressen förivrade sig i ett vägbyte. En malör som kostade sekunder och som slutligen innebar att Jonas Kruse kunde ta hem klassegern i F2 med 17 sekunders marginal.
-Det är lätt gjort att fastna i en snödriva. Stående där med nosen i snön far sekunder snabbt iväg. I Bergslagsrallyt var det jag som drabbades av oturen och nu var det Per, berättade han.
I Bergslagsrallyt voltade Kruse dramatiskt av på den näst sista specialsträckan. Luftfärdens blev så våldsam att Kruses kartläsare, Per Schlegel skadade revbenen och fick föras till sjukhus.
- Men nu är det bara bra, och det känns härligt att vi har tagit två klassegrar på raken, Svenska Rallyt och nu även North Swedish Rally, sedan dess, fyllde en mycket glad Per Schlegel i.
Jonas Kruse tappade på lördagsetappen två inledande specialsträckor.
-Vi valde tyvärr fel däck, ett på tok för långt dubbutstick som gjorde att vi hade svårt med fästet på de annars så fina vintervägarna, förklarade han.
North Swedish Rally avgjordes med de allra bästa yttre omständigheter. Kallt och rejält med snö.
-Ett riktigt vinterrally, som det ska vara, menade Kruse som nu ser fram mot nästan tre månaders uppehåll i SM-tävlandet.
-Nästa SM-tävling är South Swedish Rally som avgörs sista helgen i maj, eftersom det är asfaltsrally så ska jag försöka köra en eller ett par asfaltstävlingar i utlandet innan dess, berättade han vidare.


Jonas Kruse gör come back för Renault
På fredag inleds årets rallysäsong med klassikern Bergslagsrallyt. Årtusendets första SM-rally bjuder på, utöver fina vintervägar, även på två kära återseenden. Efter ett år i "kylan" gör Jonas Kruse come back och han gör det för Renault, som likaledes varit borta en säsong. Svensk rallysport har fått två härliga nyårspresenter!
Med en total tävlingsbudget på närmare tre miljoner kronor tar den franske biltillverkaren upp kampen om mästerskapskronan i den mest prestigefyllda klassen i SM, den tvåhjulsdrivna F2-klassen. I jakten på kungakronan har man kontrakterat Jonas Kruse på heltid en säsong som både förare och i den nya rollen som projektledare.
Detta är ett uppdrag som 33-åringen från Grums tar på fullaste allvar och målsättningen är given -att vinna SM-guld samt att få upp intresset för bilmekanikeryrket!
-Det ska bli oerhört kul att få återvända till den riktiga hetluften igen, inte minst med den styrka -både tekniskt och ekonomiskt -som det innebär att få tävla officiellt för Renault , säger Jonas Kruse som på vägen fram mot come back hos Renault, dels jobbat på VM-tävlande med Toyota, dels tackat nej till erbjudande om att köra en Seat WRC-bil i årets Svenska Rally.
-Givetvis vore det jättekul att få köra en fyrhjulsdriven WRC-bil, men jag ser en större långsiktighet i engagemanget hos Renault, förklarar han.
Jonas ser oerhört ljust på framtiden. Han är tänd på uppgiften, har en bra bil -en uppgraderad Renault Mégane och ett starkt och kompetent team bakom sig.
En viktig del av Kruses engagemang hos Renault är att skapa intresse för bilmekanikeryrket. Ett yrke som under de senaste tio åren minskat i attraktionskraft särskilt bland ungdomar trots ett förnyat stort intresse för bilar och bilsport.
-Just nu behöver Volvo- och Renault-handeln över 100 duktiga bilmekaniker och tekniker, berättar Jonas.
-Dessutom är det svårt att finna sökande till gymnasieskolan fordonsprogram trots att 73 procent av de som tagit sin examen får anställning i branschen inom två år.
-Jag och hela rallyteamet ska jobba med att höja mekanikeryrkets status och förbättra dess image, inte minst bland ungdomar.
-Dagens rallybilar är spjutspetsteknologi inom såväl mekanik som IT/elektronik. Bara flygplan och F1-bilar är mer avancerad, fortsätter Kruse.
Renaults besked om att man återupptar sitt tävlande mottas med stor glädje i rally-Sverige. Efter ett par år på sparlåga befinner sig svensk rallysport åter på frammarsch. SM-tävlingarna får ett allt mer professionellt och ändamålsenligt upplägg. Exempelvis omfattar årets SM-serie två vinter-, två grus- och två asfaltsrallyn. Dessutom har man från förbundshåll valt att hålla Svenska Rallyt utanför mästerskapet, vilket gynnar SM-serien som därmed får fler tävlande genom att man slipper att köra det dyra VM-rallyt.
-Det känns som om rallysporten är på rätt väg. Biltillverkarna engagerar i sig i en allt högre grad och rallyutskottet arbetar långsiktigt. Dessutom har vi fyra-fem riktigt duktiga rallyjuniorer; Pernilla Walfridsson, Kristoffer Nilsson, Daniel Carlsson, Mattias Ekström m fl, som snart kan vara flygfärdiga, inte minst tack vare den långsiktiga juniorelitsatsning som man nu driver från förbundets sida, berättar Jonas Kruse.
Bergslagsrallyt, som avgörs på fredag och lördag i skogarna söder om Ludvika, inleder SM-säsongen 2000. Startfältet är rekordstort -över 150 ekipage är anmälda. Även om man i år inte utser någon totalsegrare, är det den tvåhjulsdrivna F2-klassen som står i fokus. Det är där som företrädesvis de officiella fabriksteamen deltar. Utöver Kruse i Renault finns det tre förare som kan vara med i kampen om slutsegern -Per Svan, Opel, Harry Joki, VW, samt Tomas "Gullabo" Jansson i en Peugeot. Även om "Gullabo" kör en motorsvagare bil (1600 cc), kan han gynnas av den låga totalvikten på de garanterat spegelblanka bergslagsvägarna.
Rallyt omfattar totalt nio specialsträckor varav fyra avgörs på fredagskvällen och resterande fem under lördagen. En superspecial körs i Hällefors vid lunchtid på lördagen, medan den klassiska specialsträckan, "Björnjägarens Minne" avslutar rallyt. I år mäter den av säkerhetsmässiga skäl fyra mil, vilket ska jämföras med originalets tio mil. Lite efter 16.00 når första bil målet i Ludvika.


Kruse uteblir från rallypremiär
Idag inleds årets SM-säsong i rally med Rally Nordvärmland och det utan en av rallyts riktigt stora förhandsfavoriter, Jonas Kruse. På torsdagskvällen tog han tillbaka sin anmälan p g a kontraktsproblem. Det var tänkt att han skulle debutera för Toyota i rallyt. Men avtalet mellan Toyota och Jonas sponsor, Ericsson, har inte hunnit bli klart till helgens SM-tävling.
- Efter alla turer som varit de senaste dagarna har jag bestämt mig för att ta tillbaka min anmälan. Bil har jag - en fyrhjulsdriven Toyota Celica från fabriken står startklar, men de ekonomiska förutsättningarna är ännu inte klara, förklarade en uppgiven Jonas på torsdagskvällen från hemmet utanför Kungälv.
Jonas Kruse har under tre säsonger med stora framgångar kört för Renault i den tvåhjulsdrivna F2-klassen. En klasseger i det finska VM-rallyt 1996 är den främsta internationella framgången hittills, men han har även haft en topplacering på gång i fjolårets portugisiska VM-rally som han tvingades bryta efter att publiken skjutit hans bil över en stupkant.
Till årets säsong har Kruse haft en förhoppning om ett mer internationellt tävlande. Sedan slutet av sommaren har intensiva kontakter förekommit med Toyotas fabriksteam i Köln. Ett kontrakt och tävlingsprogram har diskuterats, men är ännu inte klart, vilket nu föranleder Kruse att ta tillbaka sin anmälan till SM-premiären Sunne
- Deltagandet i Rally Nordvärmland var främst tänkt som test och träning inför Svenska Rallyt. Nu hoppas jag på att allt kan bli klart under nästa vecka, berättar Jonas Kruse.
- Går allt i lås så hoppas jag på att få köra en Toyota Corolla WRC i svenska VM-rallyt, men för den skull har jag inte övergivit Renault. Det är fortfarande ett intressant alternativ om inte Toyota-planerna skulle gå i lås. Jag kan bilen, har ett fint team och många stolta Renault-fans, avslutar han.
Göran Björklund, Newsroom

Överlägsen seger för Jonas Kruse

Årets femte SM-rally, Midnattssolsrallyt bjöd på två stora utropstecken. Norrmannen Petter Solberg som totalvann rallyt med en fyrhjulsdriven Toyota och Jonas Kruse, Renault, som visade att det går att åka riktigt fort även med en tvåhjulsdriven bil.
Petter Solberg vann rallyt före storebror Henning. Men det var Jonas Kruses framfart som kommer att gå till historien i den pånyttfödda klassikern Midnattssolsrallyt med start och mål i Östersund. På de omvittnat snabba jämtvägarna visade han att det inte alltid behövs fyrhjulsdrift och turbo för att vara med i toppstriden. Under fredagsetappen var han tvåa och trea på sträckorna med sin tvåhjulsdrivna Renault Mégane Maxi.
- Stundtals gick det fullt ut, d.v.s. över 220 kilometer i timmen och det hade säkert gått ännu snabbare om jag haft fyrhjulsdrift och turbo, berättar Jonas, som under lördagsetappen slog av på tempot för att bevaka sin ledning i den tvåhjulsdrivna F2-klassen.
I mål efter 17 specialsträckor var han 2.10 före närmaste konkurrent, Per Svan, Opel. Det svenska Renault-teamet har efter en bedrövlig inledning på säsongen gått från klarhet till klarhet, i fyra av sex rallyn har det blivit seger.
Efter segern i Midnattssolsrallyt är han i klar SM-ledning inför finalen i september.
Kruse som är nybliven far - dotter nummer två - tar nu en välbehövlig sommarvila inför starten i det finska VM-rallyt i slutet av augusti.
- Kanske blir det någon småtävling som uppvärmning inför Finland. Eftersom jag leder F2-klassen i West Euro Cup vore det kul med någon EM-start under sommaren men för tillfället tillåter inte budgeten det, avrundar han segerrusigt.

Jonas Kruse satsar på seger
I helgen återuppstår rallyklassikern Midnattssolsrallyt. Med sekunderna på sin sida kan SM-ledande Jonas Kruse, Renault, eventuellt avgöra kampen om F2-guldet på de omvittnat snabba jämtvägarna.
- Det känns som om huden knottrar sig, säger Jonas Kruse, 32 år och utflyttad värmlänning till Kungälv, som ifjol fick nöja sig med silverplaketten, men som denna säsong gått från klarhet till klarhet.
- Rallysporten har under senare år blivit en kamp där vi efter 10-tals mils körning på specialsträckor mäter differensen mellan de främsta ekipagen i enstaka sekunder och tiondelar.
Í South Swedish Rally vann han med 2.7 sekunder före Harry Joki. Då hade man kört nästan 18 mil i ett rasande tempo. Jonas avgjorde på den sista knappt sex km långa specialsträckan, då han tog steget från tredje till första plats.
Jonas har vunnit två av årets hittills fyra körda SM-rallyn. Främst står kampen mellan Jonas och Anders Nilsson, Arboga i en Ford. Anders har visserligen bara en seger, men har hela tiden samlat poäng.
- Det handlar hela tiden om att vara före Anders. Även en andraplats kan vara 'en seger', menar Jonas Kruse inför Midnattssolsrallyt.
- Eftersom min Renault Mégane Maxi ursprungligen är byggd för snabba vägar, vilket det brukar vara i Jämtland, så tror jag att jag har goda möjligheter att dra ifrån i SM-tabellen, spår han avslutningsvis.

Problemfyllt Pirellirally för Jonas Kruse
Först en avåkning redan på den första specialsträckan. Och sedan återkommande bromsproblem. Jonas Kruses start i årets tredje deltävling i det tuffa brittiska rallymästerskapet, Pirellirallyt med start och mål i Carlisle, blev tyvärr ingen större framgång för den 32-årige göteborgaren och Renault Team Sweden. Strulet började redan på rallyts första specialsträcka, en asfaltssträcka inne i fotbollsstaden Carlisle i nordvästra England. Kruse gick för offensivt in i sväng och snurrade av vägen och fastnade i en slänt.
- Vi tappade mellan fyra och fem minuter på fadäsen, berättar Jonas som väl uppe på vägen igen med sin Renault Mégane började jakten på att ta igen åtminstone något av den förlorade tiden.
- Det kändes ju tungt när det hände så pass tidigt i rallyt, men det var bara att bita ihop och köra vidare, förklarar han. Tyvärr fick han bromsproblem på den tredje specialsträckan och tappade ytterligare tid.
- Efter drygt två mils körning så fanns det i det närmaste ingen bromsverkan kvar. Mekanikerna försökte åtgärda problemen, men trots de i det närmaste bytte allt i bromssystemet så fanns problemen kvar - om än i mindre omfattning, berättar han vidare.
Efter lördagsetappens fem specialsträckor låg Jonas och hans kartläsare, Bruno Berglund, på 28:e plats i rallyt. Söndagsetappen fortsatt sedan med likartade problem. Trots det lyckades Jonas köra upp sig fjorton placeringar till en fjortondeplats i slutprotokollet. Den placeringen gav en sjätteplats i den tvåhjulsdrivna klassen 1601-2000 cc.
- Jag är inte nöjd med resultatet, men får säga att jag har fått bra åkträning inför Sydsvenska Rallyt 21-23 maj.
Pirellirallyt vanns av hemmaföraren Gwyndalf Ewans, Ford. Tvåa var finnen Tapio Laukanen i en Renault Mégane.
Jonas Kruse i Pirellirallyt
Jonas Kruse ställer upp i världens tuffaste mästerskap för F2-bilar I helgen avgörs den tredje deltävlingen i det brittiska rallymästerskapet, Pirellirallyt med start och mål i Carlisle. För svenskt vidkommande är Jonas Kruse tillsammans med kartläsaren Bruno Berglund i en Renault Mégane, det mest intressanta namnet. Starten är Kruses första efter Portugals VM-rally, där han var på väg mot en topplaceringen i den tvåhjulsdrivna F2-klassen, när han tvingades att bryta efter att publiken skjutit hans gula Renault över en stupkant.
- Det har tagit tid att smälta vad som hände. I efterhand kan man kanske skratta, men faktum är att jag var på god väg mot min största internationella framgång (tvåa i F2-klassen), när allt bara tog slut, berättar Jonas Kruse, som nu känner sig laddad inför lördagens start i Pirellirallyt.
- Tyvärr är vi lite i underläge mot britterna som har kört här många gånger tidigare. Alla har arrangörsnoter. Men dessa är av dålig kvalitet, vilket drabbar alla utlänningar.
- Lite tröst kan vara att Bruno Berglund åtminstone har åkt en av årets sträckor tidigare och har riktiga noter från denna, avrundar Jonas Kruse som ser sin start i Pirellirallyt främst som träning inför Sydsvenska Rallyt i maj.

Rally-SM
www.motorsportivarmland