RESULTATSERVICE
har alla förarkommentarer

och fortlöpande resultat från sträckorna
klicka här



David Walfridsson flyger mot RM-ledning

Mer bilder från Midnattssolsrallyt
www.eksfoto.com


Midnattssolsrallyt: Tuff sekundstrid om varje SM-poäng
Det blev en dramatisk upplösning på Midnattssolsrallyt på lördagskvällen. Inte förrän på den allra sista sträckan avgjordes flera av SM-klasserna. Och det var bara tiondelar det handlade om efter 11,5 mils körning på de hala, snabba och svårbehärskade specialsträckorna runt Östersund!
Den enda som inte hade några större bekymmer var Mats Jonsson, veteranen som dominerat svensk rallysport så många år. Mats vann hela tävlingen totalt med 20 sekunder till närmaste man:
- Vi vann - men nog hade vi bekymmer alltid. Bilen har krånglat i stort sett hela vägen. Ärligt talat är jag förvånad över att vi lyckats vinna, log Mats sedan han lotsat sin väl använda WRC-Ford till slutmålet i Östersund.
Tvåa totalt i tävlingen blev inte - vilket alla väntat - upplandsföraren Mats Thorszelius. Mats tänkte på SM-poängen och tog det försiktigt på sista sträckan - att de två snabbaste förarna i Stora Grupp N spurtade förbi var inte så mycket att göra åt.
Stora Grupp N blev en riktig rysare. Innan sista sträckan startade skiljde bara 0,7 sekunder mellan veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig Olov Walfridsson. Kenneth avslutade dock snabbast, ökade tempot och vann klassen med 1,3 sekunders marginal till sin argaste konkurrent.
VM-junioren Daniel Carlsson var en av helgens stora behållningar. Daniel - som också tävlar i Stora Grupp N - ledde sensationellt tävlingen totalt inför omstarten, men punkterade och tappade en minut på ss 6. Men Daniel gav inte upp utan firade sin 26-årsdag med att spurta upp sig till en tredjeplats i klassen. Konkurrenterna Patrik Fredriksson och Patric Carlsson fick se sig slagna med 3,9 respektive 8,5 sekunder.
En annan dramatisk strid utspelades i lilla Grupp N där storfavoritern Per Gunnar Andersson försvann i ett tidigt skede och överraskningen Jan Bergetorp tappade fyra minuter på en trasig drivaxel. I stället klev Fredrik Andersson från Ludvika och Peter Hillebjörk från Umeå fram och levererade en stentuff batalj över varje meter. När sista sträckan började skiljde bara 0,3 (!) sekunder mellan de två.
- Men det var min tur att vinna, log Peter. Som gick segrande ur striden med sammanlagt 1,7 sekunder till godo på Dala-föraren!
En som inte hade så stora problem att vinna - i alla fall inte på om man läser resultatlistan - var Per Johansson, segrare i Lilla Grupp A.
- Åjo, det var allt stentufft hela tävlingen. Andreas Eriksson åkte otroligt fort och det kändes som vi skulle få stryk. Men så snurrade han på en sträcka och fick motorstopp. Vi passerade strax efter och jag blev så paff, att jag höll på att köra av i nästa sväng.
Andreas kom igång igen och fortsatte jakten - men råkade ut för motorstopp mellan näst sista och sista sträckan och tvingades ge upp. Gav upp gjorde också Stoffe Nilsson från Hässleholm, som fick vattenplaning i regnet och åkta av alldeles innan mål.
I Grupp H segrade inte oväntat hemmafavoriten Peter Ågren. Trots diverse småproblem blev segermarginalen till tvåan, värmlänningen David Walfridson, hela 43,7 sekunder.
59 förare fullföljde tävlingen, som kördes under mycket svåra förhållanden:
- Det var halt, men vägarna var suveräna. Det är rena salsgolvet jämfört med vägarna i rally-VM, berömde Daniel Carlsson.
Midnattssolsrallyt, Östersund. Rally-SM. Slutställning (prel) efter 13 specialsträckor:
Totalt
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.03.40,1
2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 20,3
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 21,6
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 22,7
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 27,
6) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 37,6
7) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 39,5
8) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, + 43,4
9) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 48,0
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 1.24,4
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 1.36,0
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.43,5
13) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 3.04,6
14) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, + 3.12,2
15) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.12,8
16) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 3.31,4

Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Mats Jonsson, 1.03,40,1, 2) Mats Thorszelius, +22,7 sek, 3) Dick Wicksell, +27,8, 4) Micke Lindqvist, +37,6, 5) Kjell Hansson/Mikael Ståhl, Haninge MK, Subaru, +4.57,3
SM-ställningen efter 4 av 6 delt (prel): 1) Mats Jonsson, 57 p, 2) Dick Wicksell och Mats Thorszelius, vardera 36 p, 4) Micke Lindqvist, 26.
Stora Grupp N: 1) Kenneth Bäcklund, 1.04.00,4, 2) S O Walfridsson, +1,3 sek, 3) Daniel Carlsson, +19,2, 4) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi, +23,1, 5) Patric Carlsson/Leif Fredriksson, d:o, +27,7.
SM-ställningen efter 4 av 6 delt (prel): 1) S O Walfridsson, 54 p, 2) Kenneth Bäclund, 37, 3) Daniel Carlsson, 35, 4) Patric Carlsson, 34.
Lilla Grupp A: 1) Per Johansson/Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, 1.07.11,5, 2) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +1.01,9, 3) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, +2.53,9.
SM-ställningen efter 4 av 6 delt (prel): 1) Stefan Jonsson, 72 p, 2) Per Johansson, 56, 3) Mattias Aronsson, 46, 4) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson, Hässleholms MK, Peugeot Supet 1600, 42.
Lilla Grupp N: 1) Peter Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Umeå AK, Renault N2, 1.09.05,0, 2) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, d:o, +1,7 sek, 3) Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +9,3, 4) Daniel Hoffman/Maria Andersson, SMK Linde, Peugeot N2, +27,6, 5) Anders Carlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2, +57,9.
N1: Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 1.13.18,2 2) Tobias Lindström/Henrik Edström, SMK Sundsvall, d:o, +29,8, 3) Jonas Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +36,4.
SM-ställningen efter 4 av 6 delt (prel): 1) Tobias Söderqvist, 60 p, 2) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, Renault N2, 41, 3) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, d:o, 40, 4) Jonas Ericson, 37.
Grupp H: 1) Peter Ågren/Stephan Falkenfjord, Jämtlands MK, Toyota 2wd, 1.08.24,3, 2) David Walfridson/Per Wiksten, MK Ratten, Volvo 2wd, +43,7, 3) Michael Wickström/Tomas Fredriksson, NMS Boden, Opel 2wd, +1.39,4, 4) Anders Jonsen/Anders Wänn, SMK Dala, Ford 2wd, +1.42,5, 5) Håkan Gustavsson/Andreas Johanson, Carlsborgs MK, Volvo 2wd, +1.57,6, 6) Mats Lindwall/Magnus Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru 4wd, +1.58,6.
RM-ställningen efter 4 av 5 deltävlingar (prel): 1) David Walfridson, 24 p, 2) Michael Wikström, 20, 3) Peter Hellström, MK Kopparberg, Opel 2wd, 15.
Carleric Johansson


SS 13 Varvlopp 3 3900 m
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 2.51,5
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.52,6
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 2.53,1
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.53,2
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.53,8
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 2.55,2
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 2.55,6
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.56,9
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.57,9
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 2.58,8
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, 2.58,8
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 2.59,1
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, 2.59,1
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 3.00,6
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo V, 3.01,8
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 3.01,8
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 3.02,4

Totalt efter SS 12
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.00.47,0
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 16,7
3) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 20,2
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 20,9
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 29,4
6) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 35,5
7) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 40,0
8) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, + 40,9
9) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 44,2
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 1.18,7
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 1.28,5
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.34,2
13) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.55,9
14) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, + 3.06,1
15) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 3.07,8
16) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.08,0

SS12 Glösa 2 4730 m
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.34,1
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.35,1
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 2.35,9
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 2.36,0
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.36,3
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 2.36,7
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.36,9
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 2.37,3
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 2.38,5
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 2.38,6
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 2.40,1
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 2.41,2
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.41,6
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, 2.43,7
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 2.43,7
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, 2.44,4

SS 11 I5 2 13850 m
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 8.06,5
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 8.10,7
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 8.11,4
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 8.14,2
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 8.14,8
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 8.19,1
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.20,7
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 8.21,7
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 8.25,4
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 8.28,0
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 8.28,0
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.34,5
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 8.39,8
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 8.43,1
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 8.43,8

Midnattssolsrallyt: Mats Jonsson mot ny seger i SM!
När bara tre sträckor återstår att köra av SM-tävlingen Midnattssolsrallyt ser det ut som det brukar i toppen: veteranen Mats Jonsson har tagit över ledningen, nästan 20 sekunder före närmaste konkurrent.
Under andra dagen i tävlingen på de snabba och svårkörda jämtlandsvägarna runt Östersund hände det massor i samtliga fyra SM-klasser. Det betyder att utgången fortfarande är oviss fram till dess att tävlingen avslutas är, vilket sker sent på lördagseftermiddagen.
Det första som hände på lördagen var att sensationsmannen Daniel Carlsson från Säffle slog i en sten, punkterade och tappade 40 sekunder. Det innebar att ledningen både totalt och i klassen försvann all världens väg. Under dagen har Daniel kommit igen och tre sträckor från mål hade han nått upp till femteplatsen i stenhårda Stora Grupp N-klassen där ledningen under dagen övertogs av veteranen Kenneth Bäcklund. Men det var tufft - sensationellt bra körde t ex Nyköpings Patric Carlsson, som efter 10 ss var bara drygt 8 sek bakom ledaren.
I Lilla Grupp A dominerade länge publikfavoriten Andreas Eriksson från MK Speed. Men Andreas tappade över en minut på ss 10 och lämnade över ledningen till Per Johansson, som kör en un ik Saab Kit car. Trea i klassen är Stoffe Nilsson som nu fått rejäl farft i sin nya Super 1600-bil.
I Lilla Grupp N försvann dominanten PG Andersson tidigt,. Det var växellådan som gav upp. På samma sträcka snurrade jagande Jan Bergetorp och knäckte en drivaxel. Torparn tappade massor av minuter men kämpar vidare långt ned i fältet. Ny tvåa är i stället Peter Hillebjörk som åkt mycket fort under lördagstimmarna och efter 10 sträckor bara hade 1,7 sekunder fram till ledningen.
Grupp H-klassen - klassen för äldre bilar - dominerades under lördagen av hemmaföraren Peter Ågren. Peter hade dock en del tekniska problem och konkurrenterna med värmlänningen David Walfridsson i täten närmade sig alltmer. David som förresten rasade bakaxeln innan målgång på fredagskvällen. Men ett samtal till en farbror i Torsby löste problemet. Klockan 5 på lördagsmorgonen levererades en ny bakaxel till servicepersonalen, som behövde 14 minuter på sig för att byta..
Midnattssolsrallyt, Östersund. Rally-SM efter 10 av 13 specialsträckor: Totalt efter SS 10
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 49.52,0
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 18,3
3) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 25,9
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 33,1
5) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 33,8
6) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 34,3
7) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 35,7
8) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, + 37,5
9) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 50,2
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 1.07,1
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 1.17,0
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.17,2
13) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 2.07,6
14) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.31,0
15) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, + 2.32,6
16) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.37,6
17) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, + 2.45,6
Klasserna
Stora Grupp A:
1) Mats Jonsson, 49.52,0, 2) Mats Thorszelius, +18,3 sek, 3) Micke Lindqvist, +33,8, 4) Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, +35,7, 5) Jan Söderberg/Niclas Edvardsson, Mälaröarnas MK, Mitsubishi Gr A, +3.21,1.
Stora Grupp N: 1) Kenneth Bäcklund, 50.17,9, 2) S O Walfridsson, +7,2 sek, 3) Patric Carlsson, +8,4, 4) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi, +11,6, 5) Daniel Carlsson/Mattias Andersson, d:o, +24,3.
Lilla Grupp A: 1) Per Johansson/Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, 51.59,6, 2) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson, Hässleholms MK, Peugeot Super 1600, +38,0 sek, 3) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed, Ösmo, Ford F2 Kit Car, +55,3, 4) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +58,4, 5) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, +2.19,7.
Lilla Grupp N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 53.57,9, 2) Peter Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Umeå AK, d:o, +1,7 sek, 3) Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +3,8, 4) Daniel Hoffman/Maria Andersson, SMK Linde, Peugeot N2, +27,4, 5) Anders Carlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2, +46,9.
N1: Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 56.51,6, 2) Rickard Carlsson/Johan Carlsson, Katrineholms MK, d:o, +35,6, 3) Jonas Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +45,9.
Grupp H efter 9 av 13 ss: 1) Peter Ågren/Stephan Falkenfjord, Jämtlands MK, Toyota 2wd, 49.01,9, 2) David Walfridson/Per Wiksten, MK Ratten, Volvo 2wd, +36,9, 3) Mikael Söderholm/Mats Söderholm, Jämtlands MK, VW 2wd, +57,1, 4) Michael Wickström/Tomas Fredriksson, NMS Boden, Opel 2wd, +1.07,5, 5) Mats Lindwall/Magnus Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru 4wd, +1,30,1, 6) Anders Jonsen/Anders Wänn, SMK Dala, Ford 2wd, +1.31,2.
Carleric Johansson

SS10 Tullus 6580 m
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 3.49,9
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 3.50,6
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 3.50,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 3.50,7
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 3.51,5
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 3.51,8
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 3.54,8
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 3.56,4
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 3.57,2
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 3.57,2
Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, 3.59,7
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo V, 4.00,6
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 4.01,5
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 4.02,3
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 4.02,6
Peter Fredriksson, Norrköpings MK Renault Clio Sport, 4.03,7
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.04,1
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 4.04,9
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 4.05,1
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 4.05,6

Totalt efter SS 9
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 46.01,3
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 17,2
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 24,9
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 26,7
5) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 30,2
6) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, + 31,0
7) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 33,2
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 33,8
9) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 49,4
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 1.01,4
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 1.05,4
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.10,7
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.42,1
14) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 1.53,4
15) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, + 2.13,5
16) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.16,1
17) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.24,2

SS 9 Glösa 1 4730 m
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 2.31,1
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.33,5
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.33,6
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 2.33,9
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 2.34,1
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.34,4
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 2.34,9
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 2.35,2
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 2.35,3
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 2.35,3
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 2.35,5
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.35,7
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 2.36,3
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 2.36,7
Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, 2.36,8
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 2.38,6
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 2.38,8

Totalt efter SS 8
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 43.26,1
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 17,5
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + .24,8
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 28,4
5) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 29,7
6) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, + 32,3
7) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 34,8
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 34,9
9) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 50,2
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 1.01,3
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 1.03,9
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.09,6
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.38,7
14) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 1.49,8
15) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, + 2.08,6
16) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.15,4

SS 8 Mällbyn 9220 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 4.54,4
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.55,9
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.57,3
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 4.57,5
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 4.58,1
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 4.58,2
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 4.59,1
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 5.00,3
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 5.00,5
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 5.01,7
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 5.02,7
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 5.04,5
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 5.04,7
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 5.04,9
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 5.05,2

Totalt efter SS 7
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 38.31,7
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 7,4
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 20,1
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 24,3
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 25,5
6) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 28,2
7) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, + 28,6
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 31,8
9) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 46,4
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 53,0
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 53,6
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.03,5
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.26,6
14) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 1.39,0
15) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, + 1.47,9
16) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.53,1

SS 7 Prästskogen 8120 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 4.14,2
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 4.15,3
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 4.16,2
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 4.16,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 4.17,4
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 4.18,0
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 4.18,2
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.19,3
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 4.20,1
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 4.21,0
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 4.21,5
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 4.21,7
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.21,8
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 4.24,2
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 4.24,2

Midnattssolsrallyt: Daniel Carlsson fick punktering
Sensationsmannen i Midnattssolsrallyt - VM-junioren Daniel Carlsson från Säffle - fick en urusel start när andra dagens tävlande inleddes i Östersund på lördagen. Daniel slog i en sten, punkterade och tappade 40 sekunder. Det innebar att ledningen både totalt och i klassen försvann all världens väg. I stället har veteranen Mats Jonsson gått till spets, närmast uppvaktad av upplandsföraren Mats Thorszelius.
I stora standardvagnsklassen har en annan veteran - flerfaldige svenske mästaren Stig Olov Walfridsson - fått upp farten på allvar. Värmlandsföraren är ny ledare efter Daniel Carlsson, vars punktering orsakade ett fall ned till en sjätteplats i klassen.
I Lilla Grupp A fortsätter Andreas Eriksson från MK Speed i Nynäshamn att imponera och i Lilla Grupp N har segraren från förra deltävlingen - Billy Johansson från Säffle - försvunnit med drivaxelbrott. Där leder fortfarande förhandsfavoriten, junioren Per Gunnar Andersson med överraskningen Jan Midnattssolsrallyt blev vid omstarten en timme försenat, sedan en fisketurist under mogontimmarna åkt in på lördagens första specialsträcka.
Midnattssolsrallyt, Östersund. Rally-SM efter 6 av 13 specialsträckor:
Totalt efter SS 6
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 34.17,5
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 4,8
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 16,8
4) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 16,9
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 17,9
6) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 23,1
7) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, + 24,8
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 30,7
9) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 43,0
10) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 44,4
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 46,3
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 56,7
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.14,0
14) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 1.29,0
15) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.32,5
Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Mats Jonsson, 34.17,5, 2) Mats Thorszelius, +4,8 sek, 3) Dick Wicksell, +16,9, 4) Micke Lindqvist/ Mats Lindqvist, SMK Östgöta. Mitsubishi Gr A, +30,7, 5) Jan Söderberg/Niclas Edvardsson, Mälaröarnas MK, d:o, 2.04,9.
Stora Grupp N: 1) S O Walfridsson, 34.34,3, 2) Kenneth Bäcklund, +1,1 sek, 3) Patric Carlsson, +6,3, 4) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi, +8,0, 5) Tobias Johansson/Mikael Johansson, Ludvika MS, d:o, +25,2.
Lilla Grupp A: 1) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed, Ösmo, Ford F2 Kit Car, 35.31,5, 2) Per Johansson/Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, +15,0, 3) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson, Hässleholms MK, Peugeot Super 1600, +44,2, 4) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +45,7, 5) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, +2.19,7.
Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault
N2, 36.22,2, 2) Jan Bergetorp/Mats Mattiasson, Offerdals MK, Seat N2, +´31.0, 3) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, +37,8, 4) Peter Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Umeå AK, d:o, +43,3, 5) Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +53,4.
Carleric Johansson

SS 6 Husås 2 16450 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 7.47,2
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 7.50,7
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 7.52,5
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 7.52,5
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 7.52,9
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 7.53,3
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 7.55,9
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 7.56,7
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 7.56,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 7.58,6
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.00,0
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 8.01,7
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 8.03,5
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, 8.06,5
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 8.09,0

Totalt efter SS 5
1) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 26.25,7
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 4,1
3) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 4,6
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 11,9
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 13,0
6) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 15,4
7) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 22,0
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 22,5
9) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, + 25,9
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 31,3
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 42,2
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 46,8
13) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 1.01,8
14) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.02,3
15) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 1.11,8
16) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, + 1.14,3
17) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.18,0
18) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, + 1.34,5
19) Jan Söderberg,, Mälaröarnas MK Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.37,5
20) Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, + 1.38,8
21) Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, + 1.44,6
22) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, + 1.45,0
23) Peter Ågren,Jämtlands MK, Toyota Corolla, + 1.48,6
24) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo V, + 1.49,4
25)
Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer, + 1.55,1
26) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 1.57,7

SS 5 Varvlopp 2 3900 m
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 2.44,8
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.45,6
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.45,6
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 2.46,0
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 2.46,7
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 2.46,8
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 2.47,7
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.48,3
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 2.48,4
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.48,9
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, 2.50,9
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 2.52,0
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 2.52,6
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 2.53,2
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 2.53,3

Daniel Carlsson i ledning på Midnattsolsrallyt !
På fredagskvällens fjärde specialsträcka - klassiska Husås-Andviken - hände det. Svenske VM-junioren Daniel Carlsson passerade veteranen Mats Jonsson och gick upp i ledning totalt i Midnattssolsrallyt, årets fjärde deltävling i rally-SM 2002. Danien som kör en standardbetonad, 4-hjulsdriven s k N4-bil, inledde tävlingen strålkande och la sig redan efter första sträckan omedelbart bakom flerfaldige svenske mästaren Mats Jonsson, som kör en betydligt vassare WRC-bil.
- Jag kör mycket bil just nu. VM i Grekland nyligen med all träning betyder mycket. Att det är skillnad på bilarna har inte så stor betydelse eftersom det är det halt och svårkört på jämtlandsvägarna. Det envisas ju med att regna emellanåt, log Daniel innan han fortsatte ned mot kvällens avslutande sträcka, en kort publiksträcka inte långt från Östersunds centrum.
Över huvud taget hände det massor i de olika klasserna under första tävlingsdagen. I Lilla Grupp A hade t ex SM-ledande Stefan Jonsson från Vännäs problem att hänga med hypersnabbe Andreas Eriksson, trots att Andreas kör en av klassens minsta bilar. Och i motsvarande Grupp N-klass var det bara storfavoriten, unge Per Gunnar Andersson, som lyckades hålla undan för hemmafavoriten och veteraren Jan Bergetorp som tävlar för Offerdals MK. Men avstånden var små och det är långt kvar innan tävlingen avslutas i Östersund sent på lördagseftermiddag.
RM-serien för äldre bilar - som startar strax bakom SM-fältet - toppades som väntat efter 4 specialsträckor av hemmaföraren Peter Ågren.
Totalt efter SS4
1)
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 23.40,1
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 3,0
3) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 3,4
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 10,3
5) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 11,9
6) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 13,3
7) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 15,0
8) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 18,7
9) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, + 23,1
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 24,3
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 34,6
12) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 39,1
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 52,7
14) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 56,5
15) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 58,7
Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Mats Jonsson, 23.42,9, 2) Mats Thorszelius, +0,2 sek, 3) Micke Lindqvist, +10,5, 4) Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, +12,2, 5) Jan Söderberg/Niclas Edvardsson, Mälaröarnas MK, Mitsubishi Gr A, +1.19,2.
Stora Grupp N: 1) Daniel Carlsson, 23.40,1, 2) Kenneth Bäcklund, +10,3, 3) S O Walfridsson, +11,9 4) Patric Carlsson/Leif Fredriksson, SMK Nyköping, d:o, +18,7, 5) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, d:o, +23,1.
Lilla Grupp A: 1) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed, Ösmo, Ford F2 Kit Car, 24.32.8, 2) Per Johansson/Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, +7,2, 3) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson, Hässleholms MK, Peugeot Super 1600, +18,6, 4) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +20,4, 5) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, +55,2.
Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault N2, 25.08,7, 2) Jan Bergetorp/Mats Mattiasson, Offedals MK, Seat N2, +5,9, 3) Billy Johansson/Mikael Jansson, Säffle MC, Renault N2, +16,0, 4) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, d:o, +17,7, 5) Peter Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Umeå AK, d:o, +20,1. N1: 1) Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 26.59,2, 2) Rickard Karlsson/Johan Karlsson, Katrineholms MK, VW, +14,9, 3) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, +21,1.
Riksmästerskap, Grupp H: 1) Peter Ågren/Stephan Falkenfjord, Jämtlands MK, Toyota 2wd 25.06,8, 2) Håkan Gustavsson/Andreas Johansson, Carlsborgs MK, Volvo 2wd, +20,5, 3) David Walfridsson/Per Wiksten, MK Ratten, Volvo 2wd, +22,1, 4) Michael Söderholm/Mats Söderholm, Jämtlands MK, VW 2wd, +22,2 5) Michael Wikström/Tomas Fredriksson, NMS Boden, Opel 2wd, +35,8.
Carleric Johansson

SS4 Husås 1 16450 m
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 7.59,4
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 7.59,8
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 7.59,8
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 8.00,2
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 8.01,6
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.03,5
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 8.05,0
Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, 8.06,3
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 8.07,5
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 8.07,7
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 8.08,0
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 8.08,3
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 8.09,6
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 8.09,9
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 8.10,3
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.10,9

Totalt efter SS3
1)
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 15.33.2
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 4,9
3) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 7,5
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 9,2
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 12,0
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 17,4
7) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 19,3
8) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 25,8
9) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, + 28,4
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, + 31,0
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 33,5
12) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 38,7
13) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 42,5
14) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 48,3
15) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 49,9

SS3 I5 1 13830 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 7.50,6
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 7.50,6
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, 7.55,1
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 7.56,4
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 7.56,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 7.57,2
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 7.58,8
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 8.02,1
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 8.02,5
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 8.04,7
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 8.05,0
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 8.05,2
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.07,6
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 8.10,0
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 8.12,0

Midnattssolsrallyt: Daniel utmanar Mäster Mats!
Mäster Mats Jonsson får ursäkta - det var ett par andra värmlänningar som imponerade mest, när Midnattssolsrallyt inleddes i Östersund på fredagskvällen. De två var ungdomarna Daniel Carlsson från Säffle och Per Gunnar Andersson från Årjäng. Båda inledde med att ta ledningen i sina respektiva klasser. Men inte nog med det - i sina standardbetonade Grupp N-bilar var de två dessutom fräcka nog att åka ifrån merparten av konkurrenterna i de trimmade bilarna!
Daniel Carlsson - som kom direkt från sin JVM-start i Grekland - öppnade imponerande och efter två sträckor var Daniel bara 1,7 sekund efter Mats. Och juniorlandslagsmannen Per Gunnar Andersson, som kör en 2-hjulsdriven bil i lilla Grupp N, hade bara en trimmad 2-hjulsdriven bil framför sig. Det var ledaren i Grupp A, Per Johansson, i en betydligt starkare Kit Car-bil som öppnade 8,2 sekunder snabbare.
Midnattssolsrallyt pågår under två dagar och först sent på lördagseftermiddagen har det närmare 80 bilar starka startfältet avverkat samtliga 13 specialsträckor, som ingår i denna fjärde deltävling i årets SM-serie.
En av hemmafavoriterna - Pether Lindblom från Offerdals MK - drabbades av drivaxelbrott och tvingades bryta, redan på den första sträckan. Ett par av de mer kända förarna försvann också tidigt: Eddie Hörbing från Degerfors i WRC-klassen och Christer Steen, Svärdsjö MK i Lilla Grupp A.
Midnattssolsrallyt, Östersund. Rally-SM efter 2 av 13 specialsträckor:
Totalt:
1) Mats Jonsson/Johnny Johansson, Forshaga MS, Ford WRC, 7.42,6, 2) Daniel Carlsson/Mattias Andersson, Säffle MC, Mitsubishi N4, +1,7 sek, 3) Micke Lindqvist/Mats Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Gr A. +3,1, 4) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi N4, +4,7, 5) Mats Thorszelius/Micke Nilsson, Almunge MK, Toyota WRC, +4,9, 6) Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, +5,4
Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Mats Jonsson, 7.42,6, 2) Micke Lindqvist, +3,1, 3) Mats Thorszelius, +4,9, 4) Dick Wicksell, +5,4, 5) Jari Saarinen/Jon Magnusson, MSK Kvarnvingarna Mjölby, Ford Gr A, +10.6. Stora Grupp N: 1) Daniel Carlsson, 7.44,3, 2) S O Walfridsson, +3,0, 3) Kenneth Bäcklund/Joakim Gevert, Vara MK, Mitsubishi, +7,5, 4) Patric Carlsson/Leif Fredriksson, SMK Nyköping, d:o, +12,6, 5) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, d:o, +14,8.
Lilla Grupp A: 1) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed, Ösmo, Ford F2 Kit Car, 8.11,8, 2) Per Johansson/Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, +3,2, 3) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson, Hässleholms MK, Peugeot Super 1600, +13,6, 4) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +15,2, 5) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, +20,6.
Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault, 8.23,2, 2) Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +5,3, 3) Jan Bergetorp/Mats Mattiasson, Offedals MK, Seat, +5,5, 4) Patrik Sandell/Pär Almqvist, Jämtlands MK, d:o, +7,5, 5) Peter Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Umeå AK, Renault, +10,3.
N1: 1) Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 8.57,1, 2) Jonas Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +9,0, 3) Rickard Karlsson/Johan Karlsson, Katrineholms MK, VW, +9,1.
Riksmästerskap, Grupp H. Efter ss 1 av 13: 1) Mats Lindwall/Magnus Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru 4WD, 5,19,6, 2) Peter Ågren/Stephan Falkenfjord, Jämtlands MK, Toyota 2WD, +2,6, 3) Håkan Gustavsson/Andreas Johansson, Carlsborgs MK, Volvo 2WD, +2,8, 4) David Walfridsson/Per Wiksten, MK Ratten, d:o, +5,7, 5) Michael Söderholm/Mats Söderholm, Jämtlands MK, VW 2WD, +8,9.
Carleric Johansson

SS2 Varvlopp 1 3900 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 2.48,9
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 2.49,6
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.49,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 2.49,9
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 2.50,1
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 2.50,5
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 2.51,7
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 2.52,1
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.52,3
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.52,4
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, 2.52,7
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 2.53,1
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma Evo VI, 2.54,0
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 2.54,1
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 2.54,7

SS1 Lungre 8430 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 4.53,7
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 4.54,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 4.55,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 4.56,3
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 4.57,4
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.57,6
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 4.59,4
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 5.00,0
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 5.02,7
Göran Nilsson, Härnösand MK, Toyota Celica, 5.03,3
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, 5.04,6
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 7, 5.04,8
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, 5.05,0
Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evo IV, 5.06,0
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 5.07,8
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 5.08,7
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 5.09,1
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, 5.13,6

02-06-27 Rally-SM: 1.000 funktionärer väntar på start!
Inte mindre än 1.000 funktinärer behövs för att klara helgens stora SM-rally - Midnattssolsrallyt med start och mål i Östersund.
Tävlingen är kulmen på ett års intensivt arbete. Som bland annat innefattat utbildning av var och en av de 1.000 som tjänstgör under de två tävlingsdagarna.
- Vi utsågs till Årets Bästa Arrangör 1998 och det är en utmärkelse som förpliktigar, säger Sture Hernerud, ordförande i tävlingsledningen.
Midnattsolsrallyt har långa anor. Redan 1950 kördes den första tävlingen - som då hette Svenska Rallyt till Midnattssolen. Tävlingen kördes till och med 1964 då den lades i malpåse. För att återuppstå 1998 - som Midnattssolsrallyt.
Men det här är bara början. Arrangörerna har förklarat att målet är en internationalisering av motorsporten i regionen. Och redan nästa år har arrangörerna blivit ombedda att arrangera en deltävling i Rally-EM. Detta första EM-rally i Jämtland ska köras som vintertävling redan den 27 feb - 1 mars 2003.
Östersund är alltså centrum för helgens tävling. Flera av specialsträckorna - sammanlagt sex sträckor - kommer att avgöras i nära anslutning till staden vid Storsjön.
Fredagens första sträcka körs på Lungre Motorstadion med mål nästan på serviceplatsen (ATS, Armens Tekniska Skola) varefter man åker ett rent publikprov, ett så kallat rallyvarvlopp, omedelbart norr om Östersund. SS 3 ligger strax intill och är den så kallade I5-skogen, döpt efter det gamla regementet I5.
Efter I5-skogen är det dags för en klassiker - Husås- Andviken. Sträckan ligger utmed vägen mellan Lit och Föllinge, användes redan under 50-talet och är en rysare när det regnar. Och regn - det har väderlekstjänsten utlovat för hela tävlingshelgen! Dagens sista sträcka - ss 5 - är ännu ett rallyvarvlopp norr om stan innan man går till nattvila.
Lördagen börjar med ss 6, som är ännu ett besök på klassiska Husås-Andviken, varefter man drar vidare mot Prästskogen, som är ss 7 och som ligger strax söder om Föllinge.
Efter ss 7 vänder rallykaravanen tillbaka till ATS för välbehövlig service innan man fortsätter till ss 8, Mällbyn. En sträcka som går från Mattmar på andra sidan Storsjön upp mot Alsen.
Nästa sträcka - ss 9 - är en annan klassiker, Klösa-Lungret. En sträcka som går från Alsen upp mot Änge.
SS 10 är en sträcka som körs öster om Ytterån medan ss 11 innebär ett nytt besök på sträckan inne i I5-skogen strax norr om stan. SS12 är Klösa Lungret-sträckan för andra gången, innan de kvarvarande ekipagen återvänder mot Östersund för sista gången och avslutar med ett tredje och sista varvlopp utanför centrum.
Carleric Johansson

02-06-24 Mats Jonsson kör för seger i Midnattssolsrallyt
- Ärligt talat vet jag inte hur många tävlingar jag vunnit. Men jag vet att jag vann Midnattssolsrallyt senast - det var för två år sedan - och att jag kör för vinst även i år.
- Jag gillar vägarna i Jämtland - de är snabba och krävande.
Rallyveteranen Mats Jonsson, 44 är en av svensk rallysports verkligt stora förare genom tiderna. Den tyste, försynte värmlänningen har redan tagit tio SM-guld och är på väg att köra ihop ett nytt 2002. Visserligen blev det bara en andraplats i South Swedish Rally tidigare i år. Men tidigare under vintersäsongen har det blivit full pott.
- Ja, jag har haft fint flyt i år. Och god hjälp av konkurrenterna! I andra deltävlingen var det Johan Kressner som åkte av när han ledde och i South Swedish låg jag bara trea (turboproblem) när Eddie Hörbing försvann strax innan mål.
Mats har just kommit hem från VM i Grekland, där han körde grusnoter åt en av förarna. Tidigare tävlade Mats ofta utomlands - med framgång. Men han fick aldrig något VM-kontrakt:
- Jag åkte mest i England och Finland plus en tävling i Nya Zeeland. Nu inser jag att jag borde satsat allt på att köra en enda, full VM-säsong. Då hade jag kanske kunnat slåss om en plats. Men jag låg lite fel i tiden - det fanns få platser att kriga om. Och nu är jag för gammal. Nu får jag nöja mig med att åka grusnoter i Grekland, Chase Car i Safarirallyt och annat, som också är ganska trevligt...
Plus SM förstås. För motiovationen finns kvar:
- Jag tycker fortfarande det är kul att köra. Och konkurrensen i SM är stenhård, så det går inte att lämna något åt slumpen, säger Mats. Som hoppas på torra, fina vägar:
- Min WRC-Ford börjar bli gammal. Om det är torrt spelar det ingen större roll, men om det regnar är den svårare att hantera än de nyare bilarna...
Mats håller dessutom på att bli stor på annat sätt. Det är motorjournalisten Ingemar Carlsson i Eskilstuna som håller på att skriva en bok om Mats och hans karriär. Tidigare finnns den här typen av böcker bara om Björn Waldegård, Stig Blomqvist, Per Eklund, Kenneth Hansen - och så Ronnie Peterson förstås.
Mats klass - WRC-klassen- är som vanligt stenhård: Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford , Mats Thorszelius, Almunge, Toyota, och Subaru-förarna Johan Kressner, Karlstad och Dick Wicksell, Uppsala är det främsta utmanarna. Däremot startar inte jämtlandshoppet Jörgen Edholm. Jörgen har tyvärr återtagit sin anmälan.
I den andra fyrhjulsdrivna SM klassen - Stora Grupp N - är det en annan värmländsk veteran som dominerar. Det är Stig Olov Walfridsson, en förare som växt allteftersom motståndet hårdnat!
Och hårdnat har det sannerligen. Senast fick Stecka ge sig för Sveriges ende förare i Junior-VM - Daniel Carlsson. Och Daniel är otroligt sugen på att vinna. Han tvingades nämligen bryta det grekiska VM-rallyt. Då låg svensken tvåa, bara 5,5 sek bakom ledaren!
Ny i klassen är en annan lovande förare - Jimmy Joge från Motala. Jimmy, regerande svensk juniormästare som tidigare kört i lilla Grupp N, har tagit över den Mitsubishi som veteranen Per Svan inledde SM-serien med.
- När vi rullade i South Swedish försvann chanserna att ta medalj. I det läget tycker jag att jag lika gärna kunde testa en annan klass, ler Jimmy. Som provade nya bilen i söndags:
- Det gick bättre än jag trodde. Men klassen vimlar av duktiga chaufförer, så jag åker till Östersund enbart för att lära.
Och visst vimlar det av duktiga chaufförer i Stora Grupp N. Många är unga och snabba: Daniel Carlsson, Säffle, Patric Carlsson, Nyköping, Oscar Svedlund, Karlstad, Patrik Malteskog, Norrköping, Martin Hjelmar, Motala mfl. Men det finns några gamla, snabba uvar också. Inte minst flerfaldige svenske mästaren Kennneth Bäcklund från Vara..
Också i Lilla Grupp A räknar vi med en ny bil. Det är Jonas Kruse och hans team som sliter hårt med teamets nya Renault Super 1600. Bilen är nästan klar - man räknar med provkörning under onsdagen!
I midsommarhelgen var Jonas över till norska Trondheim och generalrepeterade med att bli fyra i Stora Grupp N. I Norge kör den store värmlänningen en Subaru och fjärdeplatsen räckte för seger i norska Subaru Cup. Dessutom har Jonas fortfarande chans att vinna guld i norska mästerskapen. Därmed får de två Peugeot Super 1600-förarna Stoffe Nilsson, Hässleholm och Mattias Aronsson, NRC Anderstorp, konkurrens i klassen där storfavoriterna heter Per Johansson, Trollhättan och Stefan Jonsson. Vännäs. De två kör motorstarkare Kit Car-bilar: Per en Saab 9-3 och Stefan en Seat. I en annan se- och hörvärd Kit Car - en Ford Puma1600 - sitter Andreas Eriksson, MK Speed.
En annan svensk på plats i Trondheim i midsommarhelgen var dominanten i Lilla Grupp N, Per Gunnar Andersson. Och den här gången fick den unge asfaltarbetaren från Årjäng allt att stämma. Det blev klar klasseger, nästan minuten före närmaste konkurrent.
Annars har det varit motigt ett tag för PG som skrotat två gånger i sommar och råkade ut för motorbrand i South Swedish Rally. Men med den norska segern i ryggen har PG återfått självtförtroendet och är beredd att åka för seger i denna SM-seriens största klass. Som faktiskt leds av en junior, Tobias Söderqvist från Årsunda, Gästrikland i en liten VW Polo. För Lilla Grupp N består egentligen av två bilklasser som båda slåss inbördes. Men det är bara den som får mest poäng som kan bli svensk mästare!
Gänget i Lilla Grupp N går ut som första klass i tävlingen. Hemmahoppet Pether Lindblom, Opel-förare från Offerdals MK går ut som sjunde bil och jagas av Renault-trion Simon Johansson, Ydre, PG Andersson, Årjäng och SM-ledande Billy Johansson, Säffle. Men det kommer fler förare längre bak i fältet. Bland annat Fredrik Andersson, Ludvika och de två snabba Seat-förarna Jan Bergetorp, Offerdals MK och Anders Karlsson, Säffle.
Sist ut i tävlingen, som startar från Folkets Hus i Östersund på fredag kl 16, är ett sevärt gäng Grupp H-förare med storfavoriten och hemmaföraren Peter Ågren i spetsen.
Midnattssolsrallyt 2002 avgörs under två dagar och inte förrän på lördag kväll är det avgjort vilka som tagit hem segrarna i de olika SM-klasserna.
Carleric Johansson

02-06-10 Daniel tränar inför Midnattssolsrallyt med VM i Grekland!
Daniel Carlsson från Säffle tänker bli nästa svensk i rally-VM. Vägen dit går dels via Junior-VM - dels via Rally-SM. Just nu tränar den unge svensken inför det grekiska VM-rallyt, som körs i helgen. Sedan bär det av hemåt.
Nästa uppgift som är Midnattssolsrallyt i Östersund veckan efter midsommar.
- Det blir tredje deltävlingen i rad på grus, så det känns bra, säger Daniel. Som kör en 2-hjulsdriven Super 1600-bil i Junior-VM och en stor, fyrhjulsdriven i Rally-SM:
- Men det är inga problem alls att skifta mellan bilarna. Tvärtom - det är utvecklande och lärorikt.
Daniel har skrällt rejält i SM så här långt. Senast - i tredagarstävlingen South Swedish Rally - dominerade han totalt och åkte ifrån alla konkurrenter i Stora Grupp N. Sammanlagt ligger han trea i klassen, som domineras av rutinerade värmlänningen och svenske mästaren Stig Olov Walfridsson.
- Jag hade inte turen med mig i vintras. Men nu har det vänt - både i SM och i VM, hoppas jag, säger Daniel som inte sticker under stol med att han siktar högt:
- I Grekland nöjer jag mig med en pallplats men i Östersund ska jag vinna!
Just nu är Daniel i Grekland och tränar. Han tycker att vägarna är tuffa:
- Det är grymma vägar bitvis, så visst är man orolig för att bilen inte ska hålla. Men jag är optimist och grus är mitt underlag. Så jag ska allt vara med och slåss i toppen.
Junior-VM körs i sex deltävlingar - lika många som SM och Midnattssolsrallyt i Östersund är den den fjärde deltävlingen. Sammanlagt kommer närmare 80 ekipage till start för att under två dagar åka fortast möjligt över de 13 specialsträckor som tävlingsledaren Kalle Bäckvall och hans medarbetare har letat fram.
Storfavorit till totalsegern är veteranen och titelförsvararen Mats Jonsson. Mats var orolig inför årets sommarsäsong - hans Ford är en av de allra äldsta WRC-bilarna (byggd redan 1993) och borde rimligtvis ha gjort sitt bästa. Men som vanligt har allting stämt perfekt för Mats och publikfavoriten från Värmland leder rejält i den mest omskrivna klassen - Stora Grupp A. Häromdagen generalrepeterade 44-åringen med att vinna rallyserien Supermästerskapen - trots att en deltävling återstår att köra!
SM avgörs i fyra klasser - två trimmade och två otrimmade. Mats Jonsson kör största trimmade klassen och uppvaktas av en hel rad stjärnor. Bland annat Mats Thorszelius, Toyota WRC, Dick Wicksell och Johan Kressner som båda kör Subaru WRC och Eddie Hörbing, Ford WRC. Eddie som var så nära att vinna totalt nere i Småland. Degerfors-föraren hade totalsegraren Henning Solberg från Norge på gaffeln när han åkte av strax innan mål och överlät andraplatsen till Mats Jonsson, som tackade och tog emot.
Den lilla trimmade klassen består av en härlig blandning bilar och förare. Här finns bland annat ett par bilar av samma typ som Daniel Carlsson kör i Junior-VM , dvs Super 1600 bilar, här finns både små och stora s k Kit cars - och främst då Per Johanssons udda Saab 9-3.
Super 1600-bilarna körs av Peugeot-förarna Stoffe Nilsson och Mattias Aronsson. Men till Midnattssolsrallyt kommer ytterligare en bil. Det är Renaults stora stjärna Jonas Kruse i en splitter ny Super 1600. Jonas har under flera år tillhört toppförarna i klassen tillsammans med bl a Fords F1-förare Andreas Eriksson. Men tidigare körde Jonas en mer hårdtrimmad Renault Megane F2 Kit Car.
Lilla Grupp N är som vanligt största klassen. Serien leds av en av Sveriges just nu många lovande rallyjuniorer - Tobias Söderqvist från lilla Årsunda i Gästrikland. Tobias kör en liten Polo N1 och utmanar förarna i de större N2-bilarna med ett annat superlöfte - junioren Per Gunnar Andersson från Årjäng - i spetsen. PG körde mästerligt i vintras och såg ut som en självskriven vinnare, men den sista tiden har avåkningar och otur rubbat ritningarna så inför Midnattssolsrallyt är utgången mer oviss än vanligt.
Sista klassen ut i Midnattssolsrallyt 2002 är Grupp H, dvs äldre trimmade bilar. Grupp-H-förarna kör inte om SM utan om titeln Riksmästare. Och även om bilarna är äldre så är de ytterst uppskattade av publiken. Här finns förare som årets regerande svenske mästare på isbana, Michael Wikström, Boden, i en Opel Ascona, hårdsatsande Volvo 240-föraren David Walfridsson från MK Ratten i Torsby (jovisst, han är släkt med Stig-Olov och de andra värmländska Walfridssönerna) - och inte minst hemmafavoriten Peter Ågren, som rattar en nyare, specialbyggd Toyota Corolla Gr H.
SM-ställningen inför Midnattssolsrallyt:
Stora Grupp A:
1) Mats Jonsson/ Johnny Johansson, Forshaga MC, Ford WRC, 42, 2) Dick Wicksell/ Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, 26, 3) Mats Thorszelius/ Micke Nilsson, Almunga MK, Toyota WRC, 24, 4) Mikael Lindqvist/Mats Lindqvist, SMK Östgöta, Misubishi Gr A, 17, 5) Johan Kressner/ Leif Wigert, Karlstad MC, Subaru WRC, 17, 6) Henning Solberg/Cato Menkerud, Norge, Toyota WRC och Dick Larsson/ Raymond Wessman, Rasbo MK, Toyota, vardera 15 p.
Lilla Grupp A: 1) Stefan Jonsson/ Tomas Norrstand, Seat F2 Kit Car, 56 p, 2) Stoffe Nilsson/Pekka Svensson, Peugeot Super 1600, 42, 3) Per Johansson/ Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, 36, 4) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed, Ford F1 Kit Ca, 35, 5) Mattias Aronsson/ Håkan Ståhl, Peugeot Super 1600, 28, 6) Per-Arne Sääv/Jörgen Carlsson, V:a Östergötlands MK, VW F2 Kit Car, 25.
Stora Grupp N: 1) Stig-Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, 42 p, 2) Patric Carlsson/Markku Kangas, SMK Nyköping, d:o, 26, 3) Daniel Carlsson/ Mattias Andersson, Säffle MC, d:o, 25, 4) Kenneth Bäcklund/Joakim Gevert, Vara MK, d:o, 22, 5) Jonas Wigren/Terje Karlsson, Norrköpings MK, d:o, 18, 6) Oscar Svedlund/Björn Nilsson, Karlstad MC, d:o och Patrik Malteskog/Mathias Gårdman, Norrköpings MK, d:o, vardera 17.
Lilla Grupp N, 1) Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF Årsunda, VW N1, 45, 2) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault N2, 40, 3) Simon Johansson/Emil Axelsson , Ydre MK, d:o och Billy Johansson/Mikael Jansson, Säffle MC, d:o, vardera 36, 5) Rickard Karlsson/Johan Karlsson, Katrineholms MK, VW N1, 30, 6) Jonas Ericsson/Henrik Lundh Kolsva MS, Citroen N1, 27.
Riksmästerskap, Grupp H: 1) Peter Hellström/Rikard Eliasson, MK Kopparberg, Opel, 15 p, 2) Robert Jakobsson/Bo Fransson, Kolsva MS, Opel och Peter Lundell/Roger Nilsson, Tomelilla MK, Volvo, vardera 14 p, 4) Fredrik Fransson/Jörgen Lindahl, Kristianstad, Opel och David Walfridsson/Per Wiksten, Torsby, Volvo, vardera 12 p.
Tidplan:
Torsdag 27 juni
18.00-22.00. Administrativ check in och besiktning (frivillig)
Fredag 28 juni
07.00-12.00 Administrativ check in
07.00-13.00 Besiktning. Turbo- och däckmärkning
08.00-11.00 Shake Down (frivillig)
08.00-14.00 Rekognosering (frivillig)
12.00 Pressrummet öppnar (Folkets Hus)
15.00 Presskonferens med startlista och senaste nytt
16.00 Första start, etapp 1
21.00 Första bil till etappmålet
Lördag 29 juni
06.00 Pressrummet öppnar och startlista för etapp 2 anslås
07.00 Första start, etapp 2
15.30 Första bil över målrampen
18.00 Slutgiltig resultatlista anslås
20.00 Rallyfest med prisutdelning kl 20.30
Övrig information
Midnattssolsrallyt 2002 omfattar totalt 580 km varav 115 km tävlingsväg fördelat på 13 specialsträckor. Efter etapp 1 seedas fältet om i förhållande till resultaten.
En specialsträcka körs som rallyvarvlopp med upp till fyra startande per heat. Startmellanrummet per bil är 15 sek. Denna sträcka körs tre gånger.
Tävlingscentrum/Pressrum/Start och mål mm: Folkets Hus, Östersund. Besiktning före start sker på ATS, Armens tekniska skola.
Carleric Johansson

www.motorsportivarmland