NYHETER
Bästa och
värsta tävlingen nånsin ?
Nu var det
äntligen dags för den tävling som jag sett fram mot
mest i år. Hela svenska eliten i supernationella klassen samlad
i min favoritbacke, Kungsberget i Järbo.
Backen i Järbo har en fantastiskt rolig vägkaraktär
med hela 28 kurvor fördelat på 1900m. Asfalten är i
superskick, ganska smalt med vassa curbs, men i mitt tycke den
bästa backen i Sverige
Vi var här och tävlade i Back-SM för nån
månad sen med en 6:e och en 13:de plats som resultat. Då
var det första gången jag körde min rallycrossbil
under bra förhållanden så jag var nöjd med
resultatet den gången. Men nu har jag fått en del
träning i bilen och vet bättre hur den funkar, så nu
höjde jag ribban avsevärt. Bland de 6 bästa i denna
tuffare konkurrans, men helst på pallen.
Första dagens tränings och kvalåk var egentligen helt
värdelösa då alla anmälda ändå fick
starta i huvudtävlingen nästa dag. Men det gäller ju
att sätta sej i respekt hos konkurrenterna och sen måste
man ju leta efter vart gränsen går hur fort man kan
köra i de olika delarna av banan, så det var bara att
ladda direkt. Vi ändrade lite inställningar på
dämpare, höjd samt infästningar till wattlänk
för att få bättre krängningshämmande
effekt. Det verkade bli bra för resultatet blev en lyckad 4:de
plats så långt och tiden 1,13,84 var 7 tiondelar snabbare
än jag nånsin tidigare kört.
Tidigt nästa morgon körde vi ett åk som skulle
bestämma startordningen i själva huvudtävlingen. Det
gick hyfsat bra, men med lite sämre tid än tidigare blev
jag nu placerad 7:a.
Nu började allvaret.!! I denna backtävling som ingår
i rallycross-SM räknas tiderna ihop från de två
finalåken.Vi spekulerade i att om man kunde få till
två kanonåk på låga 1,13 så kunde det
nog räcka långt. Men många tidigare startande
presterade 1,13 tider samt att först K-G Lindqvist satte nytt
backrekord och sen även Croon så förstod man att det
krävdes mer.
Det började skitbra. Första mellantiden efter ca 40 sek var
jag 3 tiondelar före Croon. Strax före andra mellantiden
som passeras efter ca 1 min så fick jag släppa av lite
på gasen då jag höll på att tappa ratten mitt
i kurvan och jag hade tappat försprånget. I mål var
jag sedan 2 tiondelar efter, men på mitt nya personbästa
1,12,86 . Det räckte till en 4:de plats så långt sen
"Perra" putsat backrekordet ytterligare till 1,12,35.
Nu var det endast ett åk kvar och chansen fanns ju faktiskt att
vi tom kunde vinna tävlingen. Och detta i en tävling som
dagen efter skulle sändas i TV4. Vilken fin publicitet det
skulle bli för sponsorerna samt för vårt fortsatta
tävlande. Före jag rensade däcken monterades en kamera
i bilen och det kändes som, nu eller aldrig.
Jag rullade fram till start, fick klartecken, drog iväg,
slängde i tvåan trodde jag för där fanns ingen
växel. Det var bara att rulla åt sidan, åka hem och
bryta ihop. Spakstället hade spruckit i några svetsar
så spaken blev som en såsslev.
Det kändes fruktansvärt tungt och när sedan TV4 inte
visade en gnutta av vårt i övrigt fina tävlande blev
det inte precis bättre.
Men det är väl bara att ta nya tag. Suck !!
"Nilsby-Janne"
Back-SM med
mygg och åska
Andra
deltävlingen, eller rättare sagt deltävling 3 och 4:a
eftersom vi kör två tävlingar samma helg, gick i
norrlänska Nalovardo.
Nalovardo är en bergtopp med en skidanläggning, som ligger
14km norr om Sorsele. Backen vi kör i är byggd enbart
för biltävlingar. De har verkligen fått till en fin
backe, så det är absolut värt att tävla här
trots 100 mil enkel resa. Men man ska väl inte gnälla
på resandet när man har Arvika, Höljes, Götene,
Arboga och Örebros tävlingar inom 20 mils avstånd.
Man kan dock inte låta bli att beundra de norrlänningar
som kör SM i backe och rallycross att de står ut med
resorna. Men de kommer väl ifrån myggen en stund, och det
kan ju vara värt en del.
Grusbacken är 1400m lång, med 300m asfalt på slutet.
Den stiger totalt 162m nästan upp till trädgränsen,
med en mäktig utsikt på toppen ner mot den oreglerade
vindelälven. Tjusigt !!
På lördagens träning och första kval såg
det inte så ljust ut. Jag låg på gränsen till
att missa finalen på 16:de plats. Så vi flyttade 40kg
ballasten från golvet inne i bilen till längst bak i
kofferten samt att vi skar mer mönster i däcken bak. Och
det verkade hjälpa, för med en lyckad styrning blev det 2,5
sek bättre tid upp till en 7:de plats. Men det var väldigt
tätt bakåt så finalen kunde sluta hur som helst. Och
det gjorde den !! Jag körde lite sämre och fick en tid 2
tiondelar sämre än i kvalet och föll därmed till
tionde plats.
När jag sedan svängde in i parc ferme (där bilarna
måste ställas tills protesttiden gått ut) så
lossnade staget mellan vxlspaken och lådan. Så jag
får nog ändå vara nöjd med resultatet.
Däcken jag körde på var 4 år gamla skurna
slicks. Jag hade frächa omönstrade med, men ville helst
spara dessa till kommande tävling i Kalix. Men efter att Perra
hittat självsprickor i gummit (så illa var det inte)och
kallat dom för "truckhjul" så bestämde vi oss
för att skära upp de nya till passande mönster.
Tyvärr hann vi inte till lördagens final (missade med 5
min), så vi tänkte istället använda dessa i
söndagens final.
Det var blött på söndag morgon vilket verkade passa
bra då det blev en 6:e tid på träningen. Första
kvalet däremot kördes när asfaltpartierna var under
upptorkande. Startplattan var blöt för de första men
helt torr 10 min senare. Jag körde som andra bil och missade
dessutom lite i utgången på två kurvor, så
det räckte bara till 11:te tid. 15 st går till final
så det kändes väl ändå ganska lugnt.
När det sedan kom en rejäl åskskur och blötte
ner banan tycktes allt bli perfekt. Tyvärr åskade det
FÖR mycket så det slog ut både tidtagning och backup
systemet som arrangörerna hade. Tävlingen fick avbrytas och
vi fick snopet lunka hemåt i 14 timmar.
Trots att jag inte lyckas komma i närheten av den absoluta
täten känns det bra. Vi lär oss vilka däck som
ska användas, hur bilen ska justeras mm. Bl.a att det kanske
behövs däckvärmare som jag tidigare varit lite
skeptisk till. När alla de som varit outstandig hittills har
däckvärmare så kanske det kan vara en av
förklaringarna. En annan kan vara att de kör ruskigt
bra.!!
"Nilsby-Janne"
Aktuell SM-tabell

Äntligen
premiär - lyckad start i Back-SM
Äntligen har jag kommit igång och
tävlat igen. Det var väl egentligen första racet i
Höljes förra helgen, men utan regndäck i blötan
och dåligt förberedd så vill jag helst bortse
från det fiaskot. Men det var nog nyttigt för
fortsättningen att prova på några starter i
rallycross. Sen märkte jag snabbt att jag hade fel typ av
framruta. Den blev repig direkt så det var som att titta ut i
"Lützen dimman"
Nu i helgen kördes första deltävlingen i Back-SM.
Backen i Järbo är fantastikt kul så det känns
alltid inspirerande att tävla där. Som vanligt blev det
brått att komma iväg, så testet bestod av en
rivstart upp på kärran. Men jag har tävlat i backen
tidigare och räknade väl med att komma underfund med bilen
under helgens åtta åk.
Det kördes en tävling på lördag och en på
söndag bestående av ett träningsåk, två
kvalåk samt förhoppningsvis en final. Målet var att
gå till final åtminstone på söndag.
Första kvalet började bra med en åttonde tid vilket
visade skulle räcka till final. I andra åket blev bilen
väldigt vinglig så jag avbröt halvvägs upp i
backen. Det visade sej att fästet till fyrlänken hade vikit
sej. Nu blev det brått. Ca 30 minuter tills finalen kördes
och vi hade inte med de rätta verktygen att laga med. Men vi
lånade ihop grejor och medan Roger riktade med portopowern
så försökte jag förstärka med järn
från foten av en varningstriangeln. Vi fick ihop det
provisoriskt med några harlortar från den lånade
elsvetsen och körde sen till finalen. Det hade varit lite
förseningar i en tidigare klass som tur var för oss,
för jag kom fram med en minut till godo. Puh !!
Ett stort tack till Kenneth Olsson, Henrik Flodin samt Ilpo
Sällinen som lånade ut grejor att laga med.
Det blev ingen höjdartid i det finalåket utan jag slutade
på 13:de plats.
Söndagens tävling gick desto bättre. Efter kvalet
låg jag på sjunde plats. Finalåket gick kanonbra
men jag fick ändå släppa före mej "Zamora" Lind
med en hundradel. Nu var det två som hade åkt ruskigt
fort tidigare som misslyckades i sina åk, så det blev
slutligen en 6:e plats. 1,9 sek till segraren på 1900m är
jag gôr nöjd med.
Grattis till Jon-Erik Grenholm som vann med nytt backrekord för
Supernationella RC bilar.
Tyvärr gick bilen varm i sista åket så det ser ut
som blockpackningen gått sönder. Alltid ska det vara
nåt !!
Sen hoppas jag "Svante i Pettran" har tid att se över mina
dämpare till nästa race. Servostyrning vore inte så
dumt heller. Jag var tvungen hålla ratten med båda
händerna i kurvorna så efter några såna
här tävlingar får jag nog armar som Scwarznegger.
"Nilsby-Janne"
Ingen
premiär i Arvika
Besviket
måste jag konstatera att vi inte hann färdigt till
första tävlingen som gick i Arvika. Det såg ut att
gå vägen, men när vi startade upp motorn så
uppstod lite problem. Det tillkom även lite jobb när vi
gjorde den årliga besiktningen. Med ett redan pressat schema
så insåg vi att det inte skulle hinnas med. Istället
satsar vi på start i Götalandscupens deltävling i
Höljes den 25/5.
Men man blir ju lite skraj när man ser TV bilderna. Hur de
kör !! Har de aldrig hört talas om högerregeln? Alla
verkar köra på alla i starterna. Men jag tuffar nog till
mej när dom skavt av lite färg och plastbitar efter
sidorna. Det kanske finns en Schanche i mej också när jag
blir förbannad, vem vet.
"Nilsby-Janne"
Planer för
tävlingssäsongen 2002
Kommande säsong blir äntligen den nya M3:an fit for fight.
Vi satsar mot att tävla i SM i rallycross samt Back-SM.
Supernationella klassen är den jämnaste och tuffaste
klassen, vilket gör den mest intressant att tävla i. Men
efter att sett årets SM final i Götene,så undrar man
vad man ger sej in på. De som körde verkade vara mer vilda
än tama, och glasfiberdelarna yrde som en snöstorm kring
bilarna i startkurvan.
Men jag har taktiken klar redan nu: Att vara en billängd
före i starten och sedan succesivt dra ifrån. Så
slipper man skador på bilen.
Om man ska vara lite mer realist så är målet att vi
lär oss detta med rallycross så fort som möjligt, och
göra så bra resultat som möjligt. Helst vara med i
toppen.
Men mycket ska stämma. Bilen, chauffören och teamet ska
vara på topp om det ska lyckas. Det jobbar vi på !!!!