STRÄNGNÄS AMS
SM Rallycross
fredag-lördag 29-30 augusti

RESULTAT


03-09-01 Strul direkt för Jonas Andersson i Strängnäs
Tredje deltävlingen i SM 2003 kördes på Strängnäs motorstadion. Skapligt väder på förmiddagen. 27 super nationella bilar var anmälda enligt listan. På tidsträningen på lördags morgon strulade det med en gång, Jonas Andersson Orust MS kör av axeltappen på medbringaren som sitter i klumpen. Dom får skruva ner klumpen för att få ur den biten som sitter kvar. Bilen är klar till första kvalet.
Eftersom han ingen tid fick i tidskvalet, ska han ut i första heatet. Det blir en 13:e tid i första. Det drar ihop sig till andra kvalet. När Jonas har kört sitt heat i andra kvalet och nästa heat ska gå, då öppnar sig himlen och regnet bara öser ned. Han slutar på en 8:e tid i andra.
I tredje kvalet kör dom på blött underlag. Det blir till slut en 11:e tid. Så med platssiffra 19 går han in som första bil i C-final. Han står i första ledet ihop med Jon-Erik Grenholm. Starten går, Grenholm är snabbast ut, Jonas är tvåa. Efter dom sex varven är Jonas 3:a i mål. Jonas tappar två placeringar och ligger nu 7:a inför SM finalen på KinneKulle Ring den 13 september.

03-08-31 Gyllström gjorde kanontävling i Strängnäs
Helgens SM tävling i Strängnäs resulterade i att Tobias Gyllström passerade arvikaföraren Niklas Hagström och nu leder SM tabellen på 50 poäng och får därigenom komma till SM finalen i Kinnekulle med gul nummerlapp som kännetecknar SM ledaren. Tobias tog återigen poleposition vilket innebar att Gyllström varit kvaletta vid samtliga SM tävlingar i år. Helgens tävling slutade på grund av ett chansartat däcksval på en total andraplats i A-finalen.
Träningen inleddes med att justera bilen för Strängnäsbanan och dagens förhållanden, tillsammans med Jonas Kruse och Öhlins hjälp hittades inställningar på Renault Clion som fick den att bete sig precis som Tobias ville. Resultatet visade sig direkt på tidsträningen där Tobias tveklöst direkt satte snabbaste tid.
Vädret var till en början soligt och fint men svarta moln omringade banan. De två första kvalheaten avverkades på torr bana helt enligt boken och resulterade i en seger och en andraplats och redan då var A-finalplats och poleposition säkrat! Då molnen blev allt hotfullare så valde teamet att inför tredje kvalheatet bygga om bilen för vått underlag för att ha provkört bilen med regninställning i det fall A-finalen skulle bjuda på regn. Då tredje omgången kördes så var regnet ett faktum och teamets planering stämde alltså till 100%. Följaktligen blev det ännu en kvalseger och med det en bil som var maximerad för vått underlag.
A-finalen bjöd inte på våt banaÉ
När det var dags för A-finalen var bilen alltså inställd för regn och försedd med däck för riktigt vått underlag. Under tiden som Tobias stod för framkörning och andra finaler kördes så hade banan börjat torka upp alltmer och Tobias visste redan när han stod på startplattan att det skulle vara svårt att göra en bra start med "fel däck". Dagens kvaltvåa Marcus Nilsson hade chansat och valt en annan typ av däck och tog direkt starten och var för första gången någonsin snabbare än Gyllström av startplattan.
Tobias blev nu "bara" tvåa i starten och blev samtidigt inblandad i en hårdstartsmäll och valde då att direkt ta alternativspåret. Efter en hård kamp med Niklas Hagström så visade Gyllström att han var snabbare trots fel däckval och slutade på en andraplats.
- När jag kom fram till startplattan och såg hur mycket det hade torkat upp så visste jag att jag skulle ha svårt att ta starten, jag tänkte då på Kruses "order" att åka med insidan. Jag koncentrerade mig på att jaga SM poäng och inte riskera något, Marcus var inte heller det största hotet i SM striden. Bilens inställningar har varit helt optimala hela helgen, mina mekaniker tillsammans med Jonas Kruse och Öhlins har ett suveränt samarbete. Bilen går som en dröm.
Som en förklaring på problematiken kring justeringen av bilen kan nämnas att varje stötdämpare kan justeras i mer än 27000 (Jo tjugosjutusen) olika lägen och dessutom i kombination med olika fjädrar och olika höjder. För att hitta rätt inställningar krävs att man har enorm erfarenhet och dokumentation från tidigare tävlingar samt förmåga att snabbt kunna analysera banan och friktionen.
Nästa tävling blir SM finalen i Kinnekulle 12-13 september
TV tider är följande SVT 24: Söndagen 31.8 kl 17:30-18:00 repris söndagen 7.9 kl 15.05

03-08-31 Perra Johansson i A-final
Efter en trög inledning på Strängnäs sm rallycross lossnade det under den senare delen av tävlingen. Efter att ha varit åttonde man på tidskvalet fick jag sämsta startspår men vi var bara fyra stycken som startade i vårt heat. Jag hade sett att grönljuset kom väldigt snabbt men att det kom så snabbt var jag inte beredd på. Efter lite karambolage i första sväng och tappade en del tid så räckte detta till en tionde tid. Andra heatet fick jag inte någon bra start men jag slutade på en sjätte plats i omg.
Till tredje omg. gjorde vi en ändrig på fjädringen på bilen och detta verkade vara bra för jag gjorde en kanon start och fick en tredje tid i slut omg.
Femma efter kvalet och start i sista ledet i A-finalen. En bra start och försök på yttern, trea in i andra böj och när jag sedan tog alternativspåret tappade jag en placering jag försökte att jaga i kapp croon som inte tagit alternativ spåret. Jag närmade mej men tyvärr kanande jag ut i vallen och tappade lite tid så jag kom inte i kapp honom.
Fjärde plats är jag ganska nöjd med eftersom jag tog några placeringar i serien och närmade mej de som ligger lite framför mej.
Resultat från tävlingen kan ni hitta på
www.motorsportivarmland.nu
Nu ska vi ladda för att ta medalj i back sm till helgen och före detta ska vi bygga om bilen för att kunna nå en topplacering i backen.

03-08-30 Michael Jernberg segrare i Strängnäs
Något oväntat var det Michael Jernberg som överlägset vann den tredje deltävlingen i rallycross-SM när seriens topptrio, Lars Larsson, Per Eklund och Kenneth Hansen, fick både större och mindre problem i A-finalen.
När alla bilarna hade ställt upp på startplattan kom en rejäl regnskur och gjorde banan såphal. Kenneth Hansen hade pole position och hade under dagens kval varit klart snabbast. Men redan i starten av A-finalen tappade Kenneth till Per Eklund, som var i ledning in i första sväng. Där fick dock Arvikabon problem och fick nästan stopp. Kenneth, som låg alldeles bakom, såg i ögonvrån hur resten av fältet gick om dem på yttern. Eklund bröt strax därefter med motorhaveri. Nu var det istället Michael Jernberg som med övertygande fart satte av i ledning som han ohotad tog ända in i mål. Efter en dust med Lars Larsson låg Kenneth tvåa när de gick in på andra varvet. Kenneth tappade senare till fjärde plats när både Morgan Antonsson och Larsson klämde sig förbi. Hansen kämpade och slet på dåligt fäste och även Per Johannson smet förbi. Men Kenneth lyckades trots allt ta tillbaka fjärde platsen i allra sista sväng. Larsson blev tvåa efter att han tagit sig om Antonsson, som i stället tog den sista pallplatsen.
-Det funkade inte alls i A-finalen, säger Kenneth. Jag körde så mycket jag orkade och var nära att åka av några gånger. Jag fick inget grepp alls på den hala banan. Det enda glädjande var att jag åtminstone avancerade till andra plats i SM-tabellen.
Lars Larsson ryckte i sammanställningen och har 52 poäng. Kenneth Hansen ligger en poäng före Per Eklund på 45 respektive 44 poäng.
Nästa SM-tävling är finalen som avgörs på Kinnekulle Ring i Götene lördagen den 13 september. Innan dess går den åttonde EM-deltävlingen strax utanför Oslo i Norge nästa helg.
www.hansen-motorsport.se

03-08-30 Busväder störde SM i rallycross
Först stördes och försenades tävlingsprogrammet p g a strömavbrott. Sedan dog Per Eklunds laserröda Saab efter ett par hundra meter i A-finalen p g a strömavbrott. Eklund hade då tagit täten i årets näst sista SM-deltävling i rallycross som avgjordes i Strängnäs på lördagseftermiddagen.
- Det blev svart som natta på panelen! Jag vet inte om jag ska skratte eller gråte. Först sinkades tävlingen av regn och strömavbrott, och när vi äntligen kom fram till finalen då gick det bara en bit innan bilen tvärdog.
- Nu vet vi varför bilen plötsligt blev strömlös, det var en kabel som glipade. Vi slog om lite tejp och bilen startade på direkten efter tävlingen, berättar en besviken Per Eklund, som äntligen såg ut att ha turen på sin sida när det var finaldags.
- Bilen gick bra och vi hade rätt däck på när det började att regna strax innan starten, så allt var rätt på alla sätt och vis.
- Men så händer detta, fortsätter den 57-årige värmlänningen som hade siktat in på att ta ledningen i årets tvärtuffa rallycross-SM i och med lördagens tävling.
Nu bär det istället av hem till Arvika för kabelbyte, att Eklunds Saab går som en klocka redan nästa helg är ett måste för Clarion Team Europé då viktiga EM-poäng står på spel vid den norska EM-deltävlingen i Drammen.
Segern i division 1 gick nu till Michael Jernberg medan Lasse Larsson slutade tvåa och befäste därmed sin SM-ledning. Morgan Antonsson slutade trea och Kenneth Hansen inte bättre än fyra.
Även om Lasse Larsson vann, så är det tvärtufft bakom honom där både Eklund och Hansen lurar i vassen. Ingen av dem lär ha gett upp ännu, även om det var motigt för dem i Strängnäs.
- Det är som vanligt, det full gas som gäller i varje heat, oavsett om det är SM eller EM, avslutar Per Eklund.

03-08-29 Poängstrid i rallycross-SM
Lasse Larsson? Per Eklund? Eller Kenneth Hansen? Det drar ihop sig i rallycross-SM. Inför årets näst sista SM-deltävling, som avgörs i Strängnäs på lördagseftermiddagen, är läget spänt mellan de tre guldaspiranterna i tungviktsklassen division 1.
- Det är nästan viktigare att vinna SM än EM, menar Per Eklund, aktuell SM-tvåa bara en poäng efter Lasse Larsson, och en poäng före Kenneth Hansen.
Tuffare än så kan det knappast bli när man kör in på upploppet, start- och målrakan, i SM!
För Eklund och Clarion Team Europe har det varit bråda dagar efter de båda tävlingshelgerna i Belgien och Holland. Stundtals har det handlat om en smärre kamp mot klockan. - Saaben såg ut som ett russin, rejält smälld bak med trasig bakaxel och transmission. Så killarna har fått jobbat till långt in på kvällarna, ja nätterna, för att få ordning på bilen, berättar Eklund och tillägger att man parallellt med plåtreparationen jobbat vidare med att få ut mer effekt ur
- Det är där Kenneth har övertaget, kanske tio procent mer effekt än mig.
- Dessutom har han stundtals turen på sin sida.
- Det har fallit en regnskur på mig i kvalen, medan det har varit uppehåll för Kenneth. Han har haft tekniska problem efter att ha passerat mållinjen, medan jag har haft 300 meter kvar.
Således är det effekten och turen som stått på Hansens sida, men med lite mer effekt och förhoppningsvis även lite solsken på sin sida hoppas Eklund på att ta hem lördagens kamp på Strängnäs Motorstadion.
- Vi kommer att ladde, både jag, Kenneth och Larsson, lovar Eklund.
Han är ju känd för att stå för sina ord - så det kan bli tufft även denna gång. Frågan är vem som ska få åka hem till riktbänken denna gång?
Redan nästa lördag-söndag är det dags för EM igen. Denna gång på norska Lyngåsen utanför Drammen.

03-08-28 Strängnäs nästa för SM ledande Gyllström
Till helgen körs årets näst sista SM deltävling i rallycross och nu är det dags för Strängnäs att få eliten på besök. Inför den här tävlingen så får Tobias Gyllström nästan kalla sig för hemmaförare då det är den närmaste banan i SM serien.
Gyllströms Renault Clio har efter den senaste tävlingen gåtts igenom och servats, samtliga detaljer som fått onormala smällar har i förebyggande syfte bytts ut. Dessutom har växellåds experten Lars Davidsson daterat upp växellådan med en ny typ av differential som gör att bilen kommer att bli mer lättplacerad i tvära kurvor och dessutom ska den dra ännu bättre i starten.
Till Strängnäs har Gyllström support av Renault Team Sweden med Jonas Kruse i spets som genom Clio åkande "PG" Andersson just säkrat SM titeln i rally SM och gärna vill se Renault högst på pallen även i rallycross SM. Dessutom finns stötdämparexperter från Öhlins med för att under träning och tävling hitta maximala inställningar på Clions fjädring.
- Det känns viktigt att ha support från Renault på tävlingarna, dessutom har vi full backup med däck av Avon killarna Hansen som ser till att vi har optimerade däck för helgens förhållande.
Säger Tobias som alltså toppar SM tabellen tillsammans med arvikaföraren Niklas Hagström.
Tävlingarna i Strängnäs startar kl 10.00 på lördag
TV tider är följande SVT 24: Söndagen 31.8 kl 17:30-18:00 repris söndagen 7.9 kl 15.05

03-08-28 Rallycross: Tredje SM-deltävlingen i Strängnäs
Tredje och näst sista deltävlingen i SM går av stapeln i Strängnäs denna helgen, 29-30 augusti. Ett uppehåll på två veckor efter tävlingarna nere i Holland, där Lasse Larsson blev påkörd i B-finalen, gjorde att det blev tid att göra en hel del genomgångar och förbättringar på Audin.
Nu är detta ordnat, bilen klar för start igen och motorn har varit på genomgång. Det som gäller för Strägnäs är att vinst bör det bli för att kunna behålla förstaplatsen i serien. Ingen omöjlighet då Lasse visade i Holland att han är snabb när allt fungerar. Där presterade han den snabbaste kvaltiden av alla förare.
Tabellställning inför Strängnäs
1 S Lars Larsson Audi A4 35, 2 S Per Eklund Saab 9-3 34, 3 S Kenneth Hansen Citroën 33, 4 S Stig-Olof Waldridsson Ford Focus 27, 5 S Per Johansson Hyundai Accent WRC 23, 6 S Michael Jernberg Ford Focus 19, 7 DK Kennet Olsen Ford Focus 12, 8 S Morgan Antonsson Saab 9-311, 9 S Marco Jokinen Peugeot 206 WRC 9
www.audisport.nu

STARTLISTA
DIVISION 1 (11 startande)
1 Kenneth Hansen Götene MK Citroën Xsara,
2 Lars Larsson Skene MS Audi A 4,
3 Per Eklund MK Team Westom Saab 9-3,
5 Morgan Antonsson BMK Uddevalla Saab 9-3,
6 Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Ford Focus,
10 Marko Jokinen Finnskoga MK Peugeot 206 WRC,
11 Berit Larsson Börje SK Mazda 323 GT-R 4wd,
12 Per Johansson SMK Trollhättan Hyundai Accent WRC,
14 Kennet Olsen NMK-Næstved MK Ford Focus,
15 Michael Jernberg Skene MS Ford Focus,
17 Atle Björklund, Naf Asker o Baerum, Ford Focus,

DIVISION 2 (10 startande)
101 Per Gustafsson Vara MK Peugeot 306 S 16,
104 Marcus Nilsson Tomelilla MK Peugeot 306 GTI,
105 Tobias Gyllström Kolsva MS Renault Clio R5,
106 Mattias Törjesson Ryds MK Opel Astra,
111 Ronny Larsson Götene MK Peugeot 306 S16,
112 Jimmy Farsbo Linköpings MS Peugeot 306 S16,
113 Mads Leth Sørensen Næstved Motor Klub Peugeot 306 GTI,
114 Niklas Hagström MK Team Westom Peugeot 306,
115 Jenny Eliasson MK Team Westom Volvo S 40,
117 Mikael Karlsson Kungsbacka MA Opel Astra,

Juniorer GRUPP N 1600cc (9 startande)
301 Linus Emilsson Falköpings MK Citroën AX GTI,
302 Michael Andersson MK Team Westom Citroën,
303 Fanny Trygg SMK Örebro Citroën AX Sport,
304 Marcus Holm Skövde MK Citroën AX Sport ,
305 Martin Lundqvist Fagersta MK Citroën AX Sport,
306 Nicholai M Sørensen FSAS - DK Peugeot 106 Rallye,
307 Ronni Jensen NMKA - DK Citroën AX GTI,
308 Marcus Stensson Götene MK Citroën AX 1,4,
309 Mathias Wisti, Fagersta MK, Citroen AX Sport,

SUPER NATIONELL (26 startande),
201 Lars Jonsson Finnskoga MK Volvo S 40,
202 Tony Croon Bollnäs MK Volvo S 40,
203 Urban Bergström Finnskoga MK Volvo S 40,
204 Jens Lundkvist Älvsbyns MS BMW 320 I,
205 Per Anders Johansson MK Team Westom Volvo S 40,
207 Jonas Andersson Orust MS Volvo S 40 Evo,
209 Karl-Gunnar Lindkvist Boliden MK Volvo S 40,
210 Jan-Christer Nilsson MK Team Westom Volvo S 40,
211 Christer Johansson Strängnäs AMS Volvo S 40,
212 Anders Avelin MSK Hammaren Volvo S 40,
213 Benny Isberg Skene MS Volvo S 40,
214 Jon-Erik Grenholm Boliden MK Volvo S 40 16v,
215 Fredrik Tiger Kalix MK BMW Compact,
216 Anders Nilsson MK Team Westom Volvo 244,
217 Ulf Blomster Kalix MK Volvo S 40,
218 Jimmy Holmkvist Gestrike Racing Team Volvo S 40,
219 Johan Stenvall Skellefteå MS Volvo S 40,
220 Lars Englund Kalix MK Volvo S 40,
221 Martin Nilsson SMK Trollhättan Volvo 240,
224 Hans Svensson Skene MS Volvo S 40,
225 Jörgen Larsson Vansbro MK Volvo 244,
226 Mats Öhman Älvsbyns MS Volvo S 40,
232 Lasse Rosendahl, Östhammars MK, Volvo S40,
233 Per Nystedt, Strängnäs AMS, Volvo S40,
234 Thomas Öhman, Älvsbyns MS, Volvo S40,
235 Per A Jörgensen, NAF Nordre Vestfold, Volvo S40,

www.motorsportivarmland.nu