Resultatservice från Snow Rally

Följ David Walfridson under Snow Rally
Följ Patrik Fredriksson under Snow Rally
Följ Mattias Aronsson under Snow Rally


Andreas Eriksson rapport från SnowRally.
I samma sekund som radions expertkommentator Ola Strömberg meddelar att Rally Focusen rullar in i tidskontrollen efter sista specialsträckan drogs många lättnande suckar. Andréas hade klarat den nästan osannolika press som vilat på hans axlar sedan missödet i Svenska Rallyt.
För om man ser tillbaka på de senaste veckorna så har det varit minst sagt turbulent för Andréas och teamet. Otaliga frågor ifrån press och media om hur och varför det gick som det gick i Svenska Rallyt. Två personer från teamet som var tvungna att åka till M-sport i England för att byta kaross på WRC Focusen. En driftsbudget som milt utryckt ställts på högkant behövde revideras och mitt uppe i allt detta känslan över att ha gjort sponsorer och samarbetspartners besvikna.
Läs mer

Dubbla SM-segrar för Mitsubishi
Sekundstrid i Snow Rally - Kenneth vann med 2,7 sekunder
Det blev dubbla SM-segrar för Mitsubishi Ralliart Sweden i Snow Rally i Östersund i helgen. Kenneth Bäcklund vann fredagens SM-deltävling och Stig-Olov Walfridson lördagens. Därmed kunde Mitsubishis båda förare fira jubileum under helgen. Kenneth vann sin 35:e SM-seger och Stig-Olov sin 20:e.
Snow Rally var en EM-tävling i dagarna två, men samtidigt två olika SM-tävlingar. Svenska Bilsportförbundet har i år på försök valt att förändra SM-reglerna. De båda EM-tävlingarna Snow Rally och South Swedish Rally i maj har sammanlagt fler mil specialsträckor än andra SM-tävlingar och därför räknas varje dags tävlande som en enskild SM-tävling. Om någon t.ex. bryter redan under den första dagen, har han möjlighet att starta om den andra
Läs mer

EM - Snow Rally i Östersund
I helgen var det premiär för EM-tävlingen Snow Rally i Östersund ingående i FIA´s Europamästerskap.
Tävlingen ingick även i Svenska Mästerskapen samt den internationella serien Snow Cup. Snow Rally var en uppskattad tävling som fick många lovord.
Rapporter och kompletta resultat från alla serier och klasser finns att få på Snow Rallys hemsida adress nedan.
EM
Deltävlingen ingående i Europamästerskapet vanns av Eddie Hörbing/Sten Ove Olsson, Degerfors RC, Ford WRC. Regler för EM, ingående tävlingar samt totalresultat finns att få på internationella bilsportförbundet FIA:s hemsida, www.fia.com.
SM
Svenska Mästerskapen genomfördes som två deltävlingar, en på fredagen och en på lördagen. Fredagens deltävling vanns av Eddie Hörbing/Sten Ove Olsson, Degerfors RC, Ford WRC.
Lördagens deltävling vanns av Andreas Eriksson/Pekka Svensson, MK Speed, Ford WRC.
Snow Rally ingår som sista deltävling i en nystartad internationell serie, Snow Cup. Tidigare deltävlingar är Arctic Lapland Rally i Finland samt KNA Rally Finnskog i Norge.
Slutsegrare i Snow Cup blev Jakko Nieminen/Olavi Alanko, Finland, Nissan Micra 1,3S.(A5-A7)
Gruppsegrare blev Sven Isaksson Umeå (A8), Johan Rudengren Eskilstuna (N4), samt Patrik Sandell Östersund (N1-N3)
Den nya serien fick ett positivt mottagande vilket pekar på ett ytterligare stort intresse de kommande åren.

David snabbare och snabbare
David Walfridson från Torsby blir allt snabbare i nya blien, en Renault Clio Sport. I säsongens andra SM-deltävling, Snow Rally i Östersund så förbättrade teamet David Walfridson Motorsport sig genom en 4:e plats i SM-klassen och ytterligare en 3:e plats i Clio-cupen.
- Ja, nu är jag nöjd med bilen, på första sträckan kändes det inte så bra vilket också syntes i resultatet då vi tappade ca två sekunder per kilometer. Efter några smärre justeringar så blev bilen kanonbra. I slutet av rallyt var vi med i toppen och allt kändes bra. Nu längtar vi till sommarsäsongen, grus är nog mitt favoritunderlag, avslöjar David.

Fortsatt motigt för Saarinen i rally-SM
Oturen fortsätter att förfölja östgötaekipaget Jari Saarinen och codrivern Jon Magnusson. Efter att ha tvingats bryta med tekniska problem i SM-premiären fanns förhoppningar om ett bättre scenario när årets andra SM-deltävling i helgen avgjordes i Östersund. Men det blev tyvärr samma visa även här, de fick en bra start och var tvåa efter fredagens första två sträckor, endast 0,6 sekunder efter Eddie Hörbing. Sedan tog det roliga slut när växellådan gick sönder på den tredje sträckan.
Att det var problem på gång märkte de faktiskt redan i starten på SS2 då treans växel försvann, men tack vare att sträckan var av så pass snabb karaktär kunde de klara sig på fjärde till sjätte växeln. De var trots förlusten av treans växel klart snabbast på sträckan. När de startade den tredje sträckan var det dock kört då även fyrans växel försvann och de tvingades bryta. Tack vare att Snow Rally hade ett lite annorlunda upplägg och var uppdelad i två tävlingar gavs de som tvingades bryta under fredagen chansen att starta om på lördagen. Därmed fanns fortfarande möjligheten att få ihop några SM-poäng. Det blev febrilt arbete under fredagskvällen och natten med att laga felet. Detta lyckades och de kunde starta om på lördagsmorgonen.
På lördagens första sträcka var de tidsmässigt bra med och det såg mycket lovande ut, men på transporten ut till nästa sträcka fick de ge upp igen då kopplingen av någon hittills okänd anledning inte ville fungera längre.
- Just nu undrar man nästan varför man håller på med den här sporten. Problemen avlöser varandra, men det är bara att inse att det kan ta tid att komma underfund med hur en sådan här avancerad tävlingsbil ska behandlas, säger en mycket besviken Jari, som ändå inte tänker ge upp så lätt. Nu är det bara att åka hem och plocka isär bilen igen och analysera och söka svar på problemen.

Snow Rally: Äntligen seger för Eddie Hörbing!
I SM-premiären i Vännäs ledde han nästan ända fram till mål. Då gick motorn sönder. Men i Snow Rally i helgen höll bilen ända in i mål. Och då blev det äntligen seger för Eddie Hörbing, den 43-årige degerforsföraren. Eddie körde strålande hela helgen. Men han erkänner att när det bara var två sträckor kvar, blev det många oroliga blickar på instrumenteringen:
- Klart jag tänkte på vad som hände senast. Jag tyckte att det blinkade och lät överalltÉ
Tävlingen fick ett abrupt slut när en av tävlingens stora överraskningar - Göran Nilsson, Härnösands MK - snurrade och fastnade tvärs över vägen på sista sträckan. Bilen kilade fast mellan snövallarna och Görans förväntade andraplats bakom Eddie Hörbing förvandlades till en bruten tävling. Förarna bakom kom inte förbi och tävlingen fick avslutas så att säga på skrivbordet:
- Sånt händer ibland. Det är trångt mellan vallarna när det är vinter, kommenterade totaltvåan Stig Olov Walfridsson. Värmlänningen vann Stora Grupp N överlägset, sedan värste konkurrenten Kenneth Bäcklund genat lite väl mycket i en kurva och slagit sönder oljekylaren.
Trea totalt slutade WRC-föraren Andreas Eriksson, som körde bättre och bättre med sin nybyggda WRC-Ford. Andreas skrotade våldsamt i Svenska Rallyt nyligen och teamet har arbetat febrilt sedan dess för att byta kaross:
- Vi började tävlingen försiktigt, men det har gått fortare och fortare och det känns mycket bra inför kommande tävlingar, menade Andreas som åkte snabbast av alla den andra tävlingsdagen.
Dagens gladaste tvåa var Skepptuna-tjejen Carina Hermansson, som var på strålande åkhumör och avancerade till andraplatsen i Stora Grupp N på just den sista specialsträckan:
- Det känns strålande. Just nu har vi härlig rytm i körningen, log Carina.
I Lilla Grupp A dominerade unge Per Gunnar Andersson med sin Renault Super 1600. Men konkurrenterna börjar också lära sig och Jimmy Joge, Peugeots nye Super 1600-förare, visade snabbt att han lärt sig hantera bilen. Nu slutade Jimmy trea i Lilla Grupp A - inte långt bakom Kit Car-föraren Per Arne Sääv, som kör en betydligt starkare 2-litersbil.
Också i Lilla Grupp N - den största av de fyra SM-klasserna - blev det tätare i toppen. I alla fall under lördagsförmiddagen:
- Konkurrenterna började komma obehagligt nära ett tag. Vi fick satsa på nya däck och öka tempot för att hålla undan, log klassens dominant, unge Fredrik Andersson, Ludvika. Tvåa i den här klassen blev Peter Fredriksson, Norrköping och trea hemmafavoriten Patrik Sandell.
Sist i startfältet körde förarna i den nationella tävlingen, Jämtrallyt. Och där var det Husums vintersuverän Per Nordgren som dominerade. Hemmahoppet Janne Sundkvist, som inte öppnade speciellt bra under fredagen, gjorde dock en strålande insats andra dagen och avancerade till andraplatsen. I det här Jämtrallyt imponerade 18-årige C-föraren Patrik Flodin från Ilsbo i Hälsingland. Patrik körde in på en total fjärdeplats, bara 2.38 min efter trean, rutinerade hemmaföraren Thomas Johanson, Östersund
Bäst av B-förarna i Jämtrallyt körde Säffles Petter Bergvall, sexa totalt. I både internationella Snow Rally och i nationella Jämtrallyt var manfallet stort. Sammanlagt bröt nästan 50 ekipage. Bland annat försvann samtliga startande Grupp H-ekipage i Jämtrallyt, vilket innebar att Per Nordgren blev historisk: han är den förste förare som totalvunnit en tävling med en Volvo Original Cup-bil!
Slutresultat, Snow Rally Östersund, SM i rally, deltävling 2:
Totalt: 1) Eddie Hörbing/Sten Ove Olsson, Degerfors RC, Ford WRC, 1.53.45,0, 2) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi N4, +1.46,9, 3) Andreas Eriksson/Pekka Svensson, Ford WRC, +1. 51.5, 4) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, Mitsubishi N4, +4.34,4, 5) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, d:o, +5.01,5, 6) Kjell Hansson/Mikael Ståhl, Haninge MK, Subaru, +5.03,2, 7) Dick Larsson/Raymond Wessman, Rasbo MK, Toyota Gr A, +5.55,8, 8) Mikael Lindqvist/Mats Lindqvist, SMK Östgöta, Ford WRC, +6.43,6, 9) Torbjörn Pahlin/Jörgen Wiklander, SMK Sundsvall, Mitsubishi N4, +7.36,1, 10) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, +8.14,7.
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Hörbing, 1.53.45,0, 2) Eriksson, +1.51,5, 3) Hansson, +5.03,2, 4) Larsson, +5.55,8, 5) Lindqvist, +6.43,6, 6) Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala Subaru WRC, +9.35,4.
Prel SM-ställning: 1) Wicksell, 29 p, 2) Hörbing, Larsson och Ericsson, vardera 27.
Lilla Gr A: 1) PG Andersson, 2.01.59,7, 2) Per-Arne Sääv/Mikael Jansson, V. Östergötland MK, VW F2 Kit Car, +1.34,5, 3) Jimmy Joge/John Stigh, SMK Motala, Peugeot Super 1600, +1.58,7, 4) Mats Bergeå/Maria Andersson, Östernärkes RMC, Saab F2 Kit Car, +2.37.4, 5) Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford Kit Car, 6.53,2.
Prel SM-ställning: 1) Andersson, 59 p, 2) Bergeå, 42, 3) Joge, 40. Stora Gr N: 1) Walfridsson, 1.55.31,9, 2) Hermansson, +2.47,5, 3) Fredriksson, +3.14.6, 4) Pahlin, +5.49,2, 5) Magnus Mellqvist/Erika Jansson, SMK Söderhamn, Mitsubishi, +6.32,6, 6) Johan Rudengren/Christer Johansson, Eskilstuna MK, d:o, +6.38,8.
Prel SM-ställning: 1) Walfridsson, 45, 2) Hermansson, 33, 3) Fredriksson, 30.
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 2.05.50,4, 2) Peter Fredriksson/Max Lindqvist, Norrköpings MK, d:o, +53,6, 3) Patrik Sandell/Jonas Eriksson, Jämtlands MK, Seat N2, +1.00,9, 4) David Walfridsson/Per Wiksten, MK Ratten Torsby, Renault N2, +1.22,5, 5) Rickard Andersson/C G Karlsson, Eskilstuna MK, Seat N2, +2,19,1, 6) Joakim Rydholm/Roger Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, +2.57,5. N1: 1) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, VW, 2.14,28,1, 2) Jonas Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +1.19,4, 3) Jennie-Lee Hermansson/Joakim Söderqvist, Vansbro MK, VW, +1.35,4. Prel SM-ställning: 1) F. Andersson, 60 p, 2) Lindström, 45, 3) Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2, 30.
Jämtrallyt, slutställning efter 11 ss:
1) Per Nordgren/Niklas Gustavsson, Örnsköldsviks MK, Volvo 740, 1.55.56,6, 2) Jan Sundkvist/Ulf Jönsson, Offerdals MK, 940, +1.14,3, 3) Thomas Johanson/ Stig Nesterud, Jämtlands MK, 740, +2.00,1, 4) Patrik Flodin/Morgan Olsson, Ilsbo MK, 240, +2.38,0, 5) Mathias Gustafsson/Daniel Dahlström, Team Westom, Arvika, d:o, +2.45,4, 6) Petter Bergvall/Anders Carlsson, Säffle MC, d:o, +3.08,5, 7) Henrik Andersson/Christer Sonesson, Säffle MC, 740, +3.51,0, 8) Hans Erik Weng/Joakim Sundfeldt, Säffle MC, 240, +4.06,5, 9) Tobbe Westerlund/Anders Östlund, Sollefteå RRC, 740, +4.20,3, 10) Joacim Rydin/Lill-Erik Gustavsson, Norrköpings MK, d:o, +4.37,2.
Klasserna:
Elit A: Nordgren, 1.55.56,6, 2) Sundkvist, +1.14,3, 3) Johanson, +2.00,1, 4) Gustafsson, +2.45,4, 5) Andersson, +3.51,0.
Elit B: 1) Bergvall, 1.59,05,1, 2) Rydin, +1.28,7, 3) Matias Nilsson/Petra Andersson, Offerdals MK, 240, +2.05,0, 4) Pär Pålsson/Camilla Andersson, Jämtlands MK, d:o, +2.09,3, 5) Rickard Gustafsson/Andrée Dahlgren, Lycksele MK, 2.10,9.
C-förarserien; 1) Flodin, 1.58.34,6, 2) Samuel Brander/Samuel Jonsson, Lycksele MK, 240, +3.38,6, 3) Kjell-Erik Sagebrandt/Jens Edwardsson, Wäxjö MS, d;o, +15.46,5, 4) Per-Erik Jonsson/Erling Jonsson, SMK Trollhättan, d:o, +17.27,8.

Ny juniorsuccé i Snow Rally
Kruse glädjeskuttade efter rallysegrarna i Snow Rally TV-kommentatorsrollen innebar att han fick kliva av uppdraget som förbundskapten för juniorlandslaget. Men sent på lördagseftermiddagen kunde Jonas Kruse och Renault skörda frukterna av sitt gemensamma arbete med att bereda unga förare möjligheten att tävla på elitnivå.
- Det har nästan kommit en liten glädjetår. Det visar att teamwork, hårt och målmedvetet arbete lönar sig, säger Kruse efter att i Östersund tagit emot adeptern Per-Gunnar PG Andersson, 22, som överlägsen vinnare av lilla grupp A och Super1600 samt räknat in Fredrik Andersson, 22, som vinnare av JSM-klassen, lilla grupp N i årets andra SM-deltävling
Läs mer

Rally-SM: Tre sträckor kvar
När bara tre av sammanlagt 12 sträckor återstår att köra av årets andra deltävling i Rally-SM leder Eddie Hörbing betryggande. Men - det gjorde han i Vännäs för två veckor sedan också. Och då rasade motorn på en av de avslutande sträckorna!
Ny tvåa totalt i Snow Rally är Grupp N-föraren Stig Olov Walfridsson, som övertog ledningen i Stora Grupp N när Kenneth Bäcklund fick fel på oljekylaren och tvingades bryta. Närmast ska fältet dras samman. Och så avslutar man med tre sträckor innan man återvänder till målet på Torget i Östersund sent på lördagseftermiddagen.
Resultat, Snow Rally Östersund, SM i rally, efter ss 9 av 12:
Totalt: 1) Eddie Hörbing/Sten Ove Olsson, Degerfors RC, Ford WRC, 1.27.37,6, 2) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi N4, +1.38,0, 3) Andreas Eriksson/Pekka Svensson, Ford WRC, +1.45,0, 4) Göran Nilsson/Staffan Lindberg, Härnösands MK, Toyota Gr A, +2.39,9, 5) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi N4, +3.39,7, 6) Dick Larsson/Raymond Wessman, Rasbo MK, Toyota Gr A, +3.40,8.
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Hörbing, 1.27.37,6, 2) Eriksson, +1.45,0, 3) Nilsson, +2.39,9, 4) Larsson, +3.40,8, 5) Kjell Hansson/Mikael Ståhl, Haninge MK, Subaru, +4.06,0.
Lilla Gr A: 1) Per Gunnar PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 1.33.54,39, 2) Per-Arne Sääv/Mikael Jansson, V. Östergötland MK, VW F2 Kit Car, +1.30,2, 3) Jimmy Joge/John Stigh, SMK Motala, Peugeot Super 1600, +1.56,4, 4) Mats Bergeå/Maria Andersson, Östernärkes RMC, Saab F2 Kit Car, +2.38,5, 5) Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford Kit Car, 6.49,5.
Stora Gr N: 1) Walfridsson, 1.29.15,6, 2) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi, +2.01,7, 3) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +2.02,9, 4) Torbjörn Pahlin/Jörgen Wiklander, SMK Sundsvall, d:o, +4.16,0, 5) Magnus Mellqvist/Erika Jansson, SMK Söderhamn, d:o, +4.58,3.
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 1.37.15,8, 2) Peter Fredriksson/Max Lindqvist, Norrköpings MK, d:o, +48,9, 3) Patrik Sandell/Jonas Eriksson, Jämtlands MK, Seat N2, +1.11,7, 4) David Walfridsson/Per Wiksten, MK Ratten Torsby, Renault N2, +1.24,1, 5) Tommy Vestlund/Joakim Brindberg, Borlänge MK, d:o, +1.42,7. N1: 1) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, VW, 1.45.12,6, 2) Jonas Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +1.29,8, 3) Jenni-Lee Hermansson/Joakim Söderqvist, Vansbro MK, VW, +1.34,0.
Jämtrallyt efter 8 av 12 ss:
1) Per Nordgren/Niklas Gustavsson, Örnsköldsviks MK, Volvo 740, 1.26.57,4, 2) Jan Sundkvist/Ulf Jönsson, Offerdals MK, 940, +1.34,7, 3) Thomas Johanson/ Stig Nesterud, Jämtlands MK, 740, +1.55,1, 4) Mathias Gustafsson/Daniel Dahlström, Team Westom, Arvika, 240, +2.08,6, 5) Patrik Flodin/Morgan Olsson, Ilsbo MK, 240, +2.18,3, 6) Henrik Andersson/Christer Sonesson, Säffle MC, 740, +2.26,2, 7) Petter Bergvall/Anders Carlsson, Säffle MC, d:o, +2.36,3 8) Tobbe Westerlund/Anders Östlund, Sollefteå RRC, d:o, +3.19,7, 9) Hans Erik Weng/Joakim Sundfeldt, Säffle MC, 240, +3.45,3, 10) Joacim Rydin/Lill-Erik Gustavsson, Norrköpings MK, d:o, +4.06,5.
Manfall i Rally-SM på lördagsmorgonen
Historien från SM-premiären i Vännäs för två veckor sedan ser ut att upprepa sig. Två av toppförarna försvann tidigt, när Snow Rally i Östersund startade om på lördagsmorgonen. Först försvann Mats Jonsson med trasig motor. Sedan åkte Mats Thorszelius av och tvingades ge upp.
Eddie Hörbing däremot fortsatte i samma tempo som på fredagskvällen och efter de två första lördagssträckorna ledde degerforsföraren med dryga halvminuten till tävlingens nya totaltvåa, Kenneth Bäcklund. Kenneth - som tävlar i Stora Grupp N medan Eddie kör en WRC-bil i Stora Grupp A - blev dessutom av med sin intensiva uppvaktning i klassen, eftersom jagande Stig Olov Walfridsson punkterade och tappade drygt 40 sekunder på den första lördagssträckan.
Trea totalt efter 7 av de sammanlagt 12 sträckor som ska köras var Göran Nilsson, härnösandsföraren som fortsätter att imponera. Göran åkte bra redan i Vännäs och har fortsatt i samma fina tempo under den första halvan av den här andra SM-deltävlingen. Försvann i den här klassen gjorde Patrik Malteskog. Östgöten rullade på ss 6. Också nyköpingsföraren Patric Carlsson fick ge upp -men för hans del var det ett mindre dramatiskt elfel som satte stopp för vidare körning.
I Lilla Grupp A fortsätter Per Gunnar Andersson sin framfart. I den här klassen har östgöten Jimmy Joge öppnat bra under lördagen och avancerat i listan.
I Lilla Grupp N dominerar Fredrik Andersson fortfarande - men bakom honom slåss man vilt om SM-poängen och efter sju sträckor var Tommy Vestlund från Borlänge ny tvåa. Men det är långt kvar - inte förrän sent på lördagseftermiddagen återvänder rallykaravanen till Östersund.
I den nationella tävlingen har Husums Per Nordgren fortsatt lika bra under lördagsförmiddagen som under fredagen. Per hade efter sex sträckor -halva tävlingen - utökat sitt försprång till tvåan Tomas Skepparn Johanson från Östersund till drygt 50 sekunder. Snabbast på ss 6 var dock en helt annan förare - Christer Johansson från Årjäng. Christer öppnade ovanligt försiktigt på fredagen men tycks nu ha bestämt sig för att öka tempot.
Resultat, Snow Rally Östersund, SM i rally, efter ss 7 av 12:
Totalt: 1) Eddie Hörbing/Sten Ove Olsson, Degerfors RC, Ford WRC, 56.10,9, 2) Kenneth Bäcklund/Bosse Holmstrand, Vara MK, Mitsubishi N4, +31,6 sek, 3) Göran Nilsson/Staffan Lindberg, Härnösands MK, Toyota Gr A, +48,6, 4) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi N4, +1.19,1, 5) Andreas Eriksson/Pekka Svensson, Ford WRC, +1.37,5, 6) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi N4, 2.09,1.
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Hörbing, 56,10,9, 2) Nilsson, +48,6, 3) Eriksson, +1.37,5, 4, 4) Kjell Hansson/Mikael Ståhl, Haninge MK, Subaru, +2.24,5, 5) Dick Larsson/Raymond Wessman, Rasbo MK, Toyota Gr A, +2.55,2.
Lilla Gr A: 1) Per Gunnar PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 59.50,3, 2) Jimmy Joge/John Stigh, SMK Motala, Peugeot Super 1600, +1.24,3, 3) Per-Arne Sääv/Mikael Jansson, V. Östergötland MK, VW F2 Kit Car, +1.37,0, 4) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, Gislaveds MK, Peugeot Supet 1600, +2.19,4, 5) Mats Bergeå/Maria Andersson, Östernärkes RMC, Saab F2 Kit Car, +1.34,3,.
Stora Gr N: 1) Bäcklund, 56.42,5, 2) Walfridsson, +47,5 sek, 3) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi, +1.37,5, 4) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +2.13,4, 5) Torbjörn Pallin/Jörgen Wiklander, SMK Sundsvall, d:o, +3.23,9.
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 1.02.36,8, 2) Tommy Vestlund/Joakim Brindberg, Borlänge MK, d:o, +36,6, 3) Peter Fredriksson/Max Lindqvist, Norrköpings MK, d:o, +38,4, 4) Patrik Sandell/Jonas Eriksson, Jämtlands MK, Seat N2, +47,1, 5) David Walfridsson/Per Wiksten, MK Ratten Torsby, Renault N2, +53,9. N1: 1) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, VW, 1.08.05,1, 2) Jonas Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +54,5, 3) Jenni-Lee Hermansson/Joakim Söderqvist, Vansbro MK, VW, +1.02,7.
Jämtrallyt efter 6 av 12 ss:
1) Per Nordgren/Niklas Gustavsson, Örnsköldsviks MK, Volvo 740, 55.26,9, 2) Thomas Johanson/ Stig Nesterud, Jämtlands MK, d:o, +52,7, 3) Oskar Norlin/Lars Inge Björlin, Säffle MC, 240, +1.04,1, 4) Christer Johansson/Anders Fredriksson, Årjängs MK, d:o, +1.08,4, 5) Petter Bergvall/Anders Carlsson, Säffle MC, 740, +1.15,9, 6) Patrik Flodin/Morgan Olsson, Ilsbo MK, 240, +1.19,3, 7) Jan Sundkvist/Ulf Jönsson, Offerdals MK, 940, +1.26,4, 8) Mathias Gustafsson/Daniel Dahlström, 240, +1.34,4, 9) Leif Persson/Anders Isaksson, Laxå MK, d:o, +1.38,8, 10) Roger Ramsell/Åke Holmbom, Jämtlands MK, BMW Gr H, +2.01,3.

Jämtrallyt efter första dagen: Per Nordgren i klar ledning
Per Nordgren från Husum dominerade första dagen i Jämtrallyt, den nationella tävling som körs omedelbart bakom SM-tävlingen i Jämtland i helgen. Per skaffade sig en ledning på närmare 50 sekunder på de fem fredagssträckorna.
Men var Per i rejäl ledning så var det desto tätare bakom honom. Hemmafavoriten Thomas Skepparn Johanson från Östersund var i och för sig tvåa på listan. Men Skepparns körtid första dagen var exakt densamma som tredjeplacerade Petter Bergvall från Säffle - Per som är B-förare och givetvis ledde B-klassen klart.
Sammanlagt deltar ett 40-tal förare i Jämtrallyt där 18-årige C-föraren Patrik Flodin från Ilsbo i Hälsingland är den stora överraskningen. Patrik ledde C-klassen överlägset och gick till nattvila på en total femteplats!
Bra åkte också Säffles Henrik Andersson, som presterade topptider, men som slarvat bort en minut på ett litet misstag i rallyts inledningsskede. Jämtrallyt ingår i Svenska Rallyserien för förare i standardvagnsklassen Volvo Original och merparten av de tävlande i Jämtrallyt tävlar med olika typer av Volvo-bilar.
Jämtrallyt, Östersund, 10 i topp efter första dagen:
Totalt: 1) Per Nordgren/Nicklas Gustavsson, Örnsköldsviks MK, Volvo 740, 46.05,0, 2) Thomas Johanson/Stig Nesterud, Jämtlands MK, d:o, +48,5, 3) Petter Bergvall/Anders Carlsson, Säffle MC, Volvo 240, +48,5 4) Oskar Norlin/Lars Inge Björlin, d:o, +53,1, 5) Patrik Flodin/Morgan Olsson, Ilsbo MK, d:o, +1.10,6, 6) Leif Persson/Anders Isaksson, Laxå MK, d:o, +1.11,9, 7) Mathias Gustafsson/Daniel Dahlström, Team Westom Arvika, d:o, +1.15,4, 8) Christer Johansson/Anders Fredriksson, Årjängs MK, d:o, +1.20,4, 9) Jan Sundkvist/Ulf Jönsson, Offerdals MK, Volvo 940, +1,26,6, 10) Roger Ramsell/Åke Holmbom, Jämtlands MK, BMW Gr H, +1.41,3.

Rally-SM: Hörbing leder efter dag 1
Eddie Hörbing åkte fortast av alla den första tävlingsdagen i årets andra SM-deltävling, jämtländska Snow Rally. Det innebär att Degerfors-föraren går ut som femtonde bil, när tävlingen startar om i Östersund på lördagsmorgonen. Man vänder nämligen på startordningen bland de femton främsta.
Nu är det inga avstånd att tala om mellan top-tre förarna. Trots att man körde fem sträckor och sammanlagt 7,2 tävlingsmil under fredagskvällen var det bara 3,5 sekunder mellan ledande Hörbing och trean Mats Jonsson, titelförsvararen i WRC-klassen. Och mitt mellan de två Ford-förarna - 2 sekunder bakom Eddie Hörbing - låg Toyota-föraren Mats Thorszelius.
Andreas Eriksson, föraren som gör come back med ny kaross på sin WRC-Focus efter kraschen i Svenska Rallyt - öppnade också bra, men fick problem med elsystemet och rasade från fjärde till 11.e plats på fredagens sista specialsträcka.
I Stora Grupp N var det hela dagen en tuff duell mellan veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig Olov Walfridsson. Kenneth ledde hela tiden - men Stig Olov jagade bara några sekunder bakom. Vilket lovar fortsatt duell hela lördagen eftersom Stig Olov alltid kör som sämst när det är mörkt... I den här klassen fortsatte Carina Hermansson att köra mycket bra. Hon gick till pausvila som femte bil i klassen. Men - det finns faktiskt ytterligare en kvinnlig förare med i tävlingen. Det är Vansbro-tjejen Jennie Lee Hermansson, som tävlar i minsta Grupp N. Och hon gör det bra -hela första dagen jagade hon tätt bakom klassledaren Tobias Lindström, Sundsvall. Men på sista sträckan slog hon till med en kanontid och övertog ledningen med 2,3 sekunder!
För en av första dagens mest imponerande prestationer svarade Per Gunnar Andersson. Den unge värmlänningen gick till nattvila som överlägsen ledare i Lilla Grupp A. PG, som kör en Super 1600-bil av den typ som används i Junior-VM - var 16 totalt och bäst bland förarna som kör 2-hjulsdrivet.
I SM-tävlingens största klass - Lilla Grupp N - fortsatte Ludvikas Fredrik Andersson att på samma sätt som han inledde säsongen i Vännäs. Dvs han ledde och vägrade släppa någon av konkurrenterna före sig. Den som försökte allra mest var Peter Fredriksson, norrköpingsföraren som faktiskt bara tappade drygt 18 sekunder första tävlingsdagen. Trea var hemmafavoriten Jan Bergetorp som alltid åker fort - speciellt på snö. Bergetorp hade bara 1,8 sekunder upp till tredjeplatsen. Över huvud taget tätnade det rejält i N2-listan efter fredagens sista sträcka.
Många av de förare som bröt första dagen får en ny chans att tävla under lördagen. Den här regeln är ny i SM i år - en regel som delar extremt långa tävlingarna av den här typen i två, poängmässigt. Extragänget i SM startar mellan internationella Snow Rally och nationella Jämtrallyt.
Resultat, Snow Rally Östersund, SM i rally, delt 2, efter första dagen:
Totalt: 1) Eddie Hörbing/Sten Ove Olsson, Degerfors RC, Ford WRC, 38.10,7, 2) Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +2,0, 3) Mats Jonsson/Johnny Johansson, Forshaga MC, Ford WRC, +5,5, 4) Kenneth Bäcklund/Bosse Holmstrand, Vara MK, Mitsubishi N4, +33,7, 5) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, d:o, +36,4, 6) Göran Nilsson/Staffan Lindberg, Härnösands MK, Toyota Gr A, +50,5.
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Hörbing, 38.10,7, 2) Thorszelius, +2,0, 3) Jonsson, +5,5, 4) Nilsson, +50.5, 5) Rune Dalsjø/Gøran Bergsten, KAN Kongsvinger, Mitsubishi Gr A, +1.46,8.
Lilla Gr A: 1) Per Gunnar PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 40.44,2, 2) Per-Arne Sääv/Mikael Jansson, V. Östergötland MK, VW F2 Kit Car, +1.10,9, 3) Jimmy Joge/John Stigh, SMK Motala, Peugeot Super 1600, +1.13,9, 4) Mats Bergeå/Maria Andersson, Östernärkes RMC, Saab F2 Kit Car, +1..42,0, 5) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, Gislaveds MK, Peugeot Supet 1600, +1.1.42,7.
Stora Gr N: 1) Bäcklund, 38.44.4, 2) Walfridsson, +2,7 sek, 3) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, d:o, +1.09,1, 4) Patrik Malteskog/Joakim Gevert, Norrköpings MK, d:o, +1.26,4, 5) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +1.41,3
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 42.52,7, 2) Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +18,2, 3) Jan Bergetorp/Mats Mattiasson, Offerdals MK, Seat N2, +20,0, 4) Tommy Vestlund/Joakim Brindberg, Borlänge MK, Renault N2, +36,9, 5) Patrik Sandell/Jonas Eriksson, Jämtlands MK, d:o, +39,7. N1: 1) Jenni-Lee Hermansson/Joakim Söderqvist, Vansbro MK, VW, 47.09,4, 2) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, d:o,, +2,3, 3) Jonas Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +28,6.

Eddie Hörbing toppar
Eddie Hörbing, Degerfors tog täten i Snow Rally i Östersund när tre av första dagens fem sträckor hade avverkats. Mats Jonsson - titelförsvararen i WRC-klassen öppnade snabbast, men föll tillbaka något. Efter tre sträckor låg Mats trea totalt och hade då passerats av en annan av segeraspiranterna - Mats Thorszelius, Uppsala. De här tre hade så långt tagit ett rejält grepp om ledningen - Andreas Eriksson som kraschade så våldsamt i Svenska Rallyt och nu kom med en ny kaross på sin läckra Focus WRC, öppnade lite försiktigt (nåjaÉ) och låg så långt fyra totalt - 15,5 sekunder bakom ledaren.
I Stora Grupp N fortsatte den tuffa duellen mellan veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig Olov Walfridsson. Kenneth öppnade snabbast på ss 1 men Stig Olov knappade in på de två följande sträckorna och efter trean var han bara 0,3 sek bakom ledaren.
I Lilla Grupp A fortsatte superjunioren Per Gunnar Andersson sin uppvisning - PG var så långt 15:e totalt och hade drygt 50 sekunder till tvåan Jimmy Joge. Jimmy som då tagit över andraplatsen efter Mattias Aronsson. I SM-tävlingens största klass - Lilla Grupp N - fortsatte Ludvikas Fredrik Andersson att övertyga, nu med Peter Fredriksson, Norrköping som ny tvåa.
Brutna startar om andra tävlingsdagen
Jari Saarinen öppnade strålande i Snow Rally första dagen. Men östgöten fick problem. Det var växellådan som gav upp redan på tredje sträckan. Trots det har publiken chansen att se Jari och hans Ford WRC andra tävlingsdagen.
Om han hinner reparera får han starta om sist i fältet och tävlar om lördagens extra SM-poäng tillsammans med andra som fick problem under inledningen. T ex unge Tobias Johansson, ludvikaföraren, som vann SM-premiären i Vännäs för två veckor sedan, men som åkte av och tappade nästan 30 minuter på första sträckan under fredagsetappen. Den här regeln är ny i SM i år - en regel som delar extremt långa tävlingarna av den här typen i två, poängmässigt. Kul för publiken som får ökad chans att se sina favoriter. Och kul för förarna, som får en chans att ta åtminstone en liten revansch. Extragänget i SM startar mellan internationella Snow Rally och nationella Jämtrallyt.
Resultat, Snow Rally Östersund, SM i rally, delt 2, efter ss 3:
Totalt: 1) Eddie Hörbing/Sten Ove Olsson, Degerfors RC, Ford WRC, 28.33,3, 2) Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +4,6, 3) Mats Jonsson/Johnny Johansson, Forshaga MC, Ford WRC, +8,0, 4) Andreas Eriksson/Pekka Svensson, MK Speed, d:o, +21,5, 5) Kenneth Bäcklund/Bosse Holmstrand, Vara MK, Mitsubishi N4, +32,3, 6) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, d:o, +32,6.
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Hörbing, 28.33,3, 2) Thorszelius, +4,6, 3) Jonsson, +8,0, 4) Eriksson, +21,5, 5) Nilsson, +43,0.
Lilla Gr A: 1) Per Gunnar PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 30.24,4, 2) Jimmy Joge/John Stigh, SMK Motala, Peugeot Super 1600, +51,9, 3) Per-Arne Sääv/Mikael Jansson, V. Östergötland MK, VW F2 Kit Car, +55,9, 4) Mats Bergeå/Maria Andersson, Östernärkes RMC, Saab F2 Kit Car, +1.19,1, 5) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, Gislaveds MK, Peugeot Supet 1600, +1.20,9.
Stora Gr N: 1) Bäcklund, 29.05,6, 2) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, +0,3 sek, 3) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, d:o, +51,0, 4) Patrik Malteskog/Joakim Gevert, Norrköpings MK, d:o, +1.04,8, 5) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +1.13,7
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 31.52,3, 2) Peter Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +27,1, 3) Jan Bergetorp/Mats Mattiasson, Offerdals MK, Seat N2, +28,5 4) Patrik Sandell/Jonas Eriksson, Jämtlands MK, d:o, +44,7, 5) Tommy Westlund/Joakim Brindberg, Borlänge MK, Renault N2, +46,4. N1: 1) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, VW, 35.12,5, 2) Jenni-Lee Hermansson/Joakim Söderqvist, Vansbro MK, d:o, +4,9 sek, 3) Jonas Ericsson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +30,1,
Jämtrallyt: Per Nordgren leder
Per Nordgren från Husum utmed norrlandskusten tog hand om ledningen i den nationella tävlingen, Jämtrallyt, som totalt domineras av förarna i standardklassen Volvo Original. Efter två specialsträckor hade Per skaffat sig 18 sekunders ledning före Säffle-föraren Oskar Norlin. Sammanlagt deltar ett 40-tal förare i Jämtrallyt varav Maris Neiksans från Estland var den mest långväga gästen. Maris inledde med en femteplats totalt, men tvingades kort därefter bryta med en trasig växellåda i sin Lada Gr H,
Sensationellt bra i den här nationella tävlingen öppnade 18-årige C-föraren Patrik Flodin från Ilsbo i Hälsingland. Trots att Patrik gör sitt första riktiga år som rallyförare låg han på en imponerande total sjätteplats efter de två inledande sträckorna.
Jämtrallyt, Östersund, efter ss 2:
Totalt: 1) Per Nordgren/Nicklas Gustavsson, Örnsköldsviks MK, Volvo 740, 23.45,9, 2) Oskar Norlin/Lars Inge Björlin, Volvo 240, +18.1, 3) Petter Bergvall/Anders Carlsson, Säffle MC, d:o, +19,8, 4) Thomas Johanson/Stig Nesterud, Jämtlands MK, Volvo 740, +24,7, 5) Leif Persson/Anders Isaksson, Laxå MK Volvo 240, +33,2, 6) Patrik Flodin/Morgan Olsson, Ilsbo MK, d:o, +33,4, 7) Mathias Gustafsson/Daniel Dahlström, Team Westom Arvika, d:o, +35,1, 8) Christer Johansson/Anders Fredriksson, Årjängs MK, d:o, +39,6, 9) Tobbe Westerlund/Anders Östlund, Sollefteå RRC, Volvo 740, +47,4, 10) Roger Ramsell/Åke Holmbom, Jämtlands MK, BMW Gr H, +50,6.

Problem direkt för segraren från Vännäs
Räkna inte med någon ny seger för succémannen från SM-premiären - Tobias Johansson från Ludvika. Tobias åkte nämligen av redan på den första specialsträckan, när årets andra SM-Rally inleddes i Östersund på fredagseftermiddagen. Tobias kom loss så småningom - men han tappade 25 minuter till veteranerna Mats Jonsson, Forshaga och Eddie Hörbing, Degerfors som öppnade bäst av samtliga.
Problem direkt blev det också för titelförsvararen i Lilla Grupp A, Stefan Jonsson, Vännäs. Stefan tappade fyra minuter på första sträckan till Per Gunnar Andersson, Renaults nya Super 1600-förare som tog ledningen i Lilla Grupp A.
I Stora Grupp N började det precis som vanligt med mycket bra tider av veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig Olov Walfridsson. Imponerande bra öppnade också tävlingens enda kvinnliga ekipage - Carina Hermansson från Skepptuna - som hade fjärde bästa tiden i Stora Grupp N.
I Lilla Grupp N började inte oväntat Fredrik Andersson bäst. Ludvika-föraren ryckte till sig ett försprång på 12-13 sekunder till hemmafavoriterna i klassen, Patrik Sandell, Jämtlands MK och Jan Bergetorp, Offerdals MK. Sammanlagt ska fem sträckor köras under fredagskvällen innan nattvilan. Sedan fortsätter tävlingen hela lördagen med ytterligare sju sträckor. Sammanlagt ska förarna avverka drygt 20 tävlingsmil på vägarna runt Östersund i denna årets största SM-arrangemang - 15 minuter efter sista SM-bilar startar nämligen Jämtrallyt, en nationell tävling med ytterligare ett 40-tal förare.
Resultat, Snow Rally Östersund, SM i rally, delt 2:
Totalt; 1) Mats Jonsson/Johnny Johansson, Forshaga MC, Ford WRC, 7.48,2, 2) Eddie Hörbing/Sten-Ove Olsson, Degerfors RC, d:o, +0,8 sek, 3) Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +2,6, 4) Andreas Eriksson/Pekka Svensson, MK Speed, Ford WRC, +3,8, 5) Kenneth Bäcklund/Bosse Holmstrand, Vara MK, Mitsubishi N4, +5,1, 6) Jari Saarinen/Jon Magnusson, MSK Kvarnv. Mjölby, Ford WRC, +6,9.
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Jonsson, 7.48,2, 2) Hörbing, +0,8, 3) Eriksson, +3,8, 4) Saarinen, +6,9, 5) Rune Dalsjø/Göran Bergsten, KNA Kongsvinger, Mitsubishi Gr A, +16,8.
Lilla Gr A: Per Gunnar PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 8.20,0, 2) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, Gislaveds MK, Peugeot Supet 1600, +17,9, 3) Jimmy Joge/John Stigh, SMK Motala, d:o, +20,2, 4) Mats Bergeå/Maria Andersson, Östernärkes RMC, Saab F2 Kit Car, +22,4, 5) Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford Kit Car, +32,4.
Stora Gr N: 1) Bäcklund, 7.53,3, 2) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, +2,2, 3) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, d:o, +16,9, 4) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +22,8, 5) Patric Carlsson/Leif Fredriksson, SMK Nyköping, d:o, +25,1.
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 8.44,3, 2) Patrik Sandell/Jonas Eriksson, Jämtlands MK, Seat N2, +12,5, 3) Jan Bergetorp/Mats Mattiasson, Offerdals MK, d:o, +13,2, 4) Joakim Rydholm/Roger Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, +16,1, 5) Peter Fredriksson/Mx Lindkvist, Norrköpings MK, Renault N2, +16,6.

03-02-26 Mattias Aronsson siktar på pallen i Östersund
Mattias och övriga medlemmar i teamet, Aronsson Rally Sport, har haft det hektiskt efter SM-premiären i Vännäs för snart 2 veckor sen.
- Ja, det är tätt mellan de två första deltävlingarna i år och normalt sett tar det oss ca två veckor att sköta om det förebyggande underhållet på bilen efter en tävling, om inget allvarligt har hänt förstås, säger Mattias och fortsätter.
- Vi startade bra uppe i Vännäs med att ligga på en ohotad tredjeplats efter den första dagen men sen gjorde vi en fadäs på lördagens första sträcka, vi kom över ett krön i för hög fart och hade ingen chans att klara den efterföljande vänstersvängen vilket resulterade i en tidsförlust på 4 minuter. Efter äventyret i snövallen var vi hopplöst långt efter och kanske inte helt fokuserade på den fortsatta uppgiften, det resulterade i ytterligare en avåkning på rallyts sista sträcka och som om inte det skulle vara nog så ignorerade en av de efterföljande åkarna den varningstriangel som vi placerat ut och rammade Peugeoten på dess högersida.
Teamet har jobbat febrilt i snart 2 veckor för att få ordning på bilen, motorn har varit hos de danska specialisterna för en totalgenomgång, hela högersidan på bilen inklusive dörren har fått repareras efter påkörningen.
Mattias och Håkan siktar på en pallplacering i denna mycket viktiga tävling där det dessutom står dubbla SM-poäng på spel, Stefan Jonsson och PG Andersson ser ut att bli de tuffaste konkurrenterna men även Mats Bergeå är en erkänt snabb förare. Sträcktiderna i Vännäs bevisade att teamet är på rätt väg med utvecklingen av bilen:
- Ja, det är stor skillnad på bilens egenskaper efter vår uppdatering och jag hoppas att vi ska kunna bjuda upp till en fight om tätpositionerna men det är extra viktigt att ta bilen i mål eftersom det delas ut dubbla poäng i helgen, säger Mattias som just nu befinner sig på plats i Östersund och tränar inför helgens sträckor.
Löpande information om teamets framfart under helgen finns på www.aronssonrally.com

03-02-26 Jimmy imponerade i sin första start
- Resultatet ska vi inte prata om...
- Men vi hann testa en massa och det kändes bra - mycket bra. Det var ju vår första tävling med bilen. Och på de sträckor där allt fungerade var vi väldigt nöjda med tiderna.
Jimmy Joge, den 24-årige östgöten som i år tagit över Peugeots 206 Super 1600-bil i Rally-SM, har inlett träningen inför helgens Snow Rally i Östersund.
SM-premiären i Vännäs för två veckor sedan var Jimmys första med den nya bilen. Det började bra - men ganska snabbt kom problemen:
- Bilen stannade flera gånger och var svår att få igång igen. På en sträcka trodde jag att det var slutåkt för gott. Motorn lät som den skulle rasa!
Läs mer

03-02-26
Fredrik Andersson jagat villebråd i Snow Rally
Det var en klockren rallyseger. Dessutom gjorde han hat trick; vann SM i lilla grupp N, JSM samt första deltävlingen i Renault Clio Cup. Fredrik Andersson, 22-årig lastbilschaffis från Ludvika, presenterade sig med bravur för den stora rallypubliken i Rally Vännäs för knappa tå veckor sedan.
- Det är en kille med PG-tempo som alla får se upp för, menar Simon Johansson, regerande juniormästare och Clio Cup-segrare 2002, inför helgens Snow Rally i Östersund.
Körde på konkurrent
Renault Clio Cup och lilla grupp N har på kort tid utvecklats till Sveriges frejdigaste rallyklass. När årets första SM-rally var slut tog det ytterligare ett par timmar att reda ut vem som kommit tvåa i klassen efter den överlägsne segraren, Fredrik Andersson. Så hårt hade det laddats i skogen!
Läs mer

03-02-26 Andréas Eriksson inför Snow Rally 2003.
Nu på fredag är det dags för start i Snow Rally 2003 i Östersund, och Andréas Eriksson och teamet ser väldigt mycket fram emot mot starten på fredag.
Det blir även utlänskt deltagande i rallyt då Snow Rally ingår i både Rally-SM och EM och Andréas räknar med en stenhård konkurrans om topp placeringarna då det duggar tätt med kompetenta bilar och förare.
Det är ju mycket glädjande för svensk rally med så många WRC bilar i startfältet, och undertecknad får börja använda fingrarna på båda händerna för att räkna in "de blå ovalerna" i startfältet.
Andréas tycker att det är alltid lika roligt att komma tillbaks till Östersund och stortrivs på vägarna där och likaså med det fantastiska publiksstöd han har där. Och facit från tävlingar i Östersund är ju inte dåligt med segrar i både Midnattsolsrallyt och Mästarmöten.
Bilen är iordningställd på rekordtid av teamets tekniker Bosse Eriksson och Stefan Johansson som var i England hos M-Sport och plockade ihop bilen i den nya karossen. Allt har dessutom plockats isär för kontroll för inget skall lämnas åt slumpen. Testkörningen i England gick helt utan några som helst problem så att bilen lastades och skeppades hem till Nynähamn och färdigställdes under helgen som gick.
Teamet har en förändring till Snow Rally, vilket är att Pecka Svensson hoppar in i kartläsarstolen istället för Patrik Henriksson som tyvärr måste stå över Snow Rally. Patrik mår efter omständigheterna bra och han är tillbaks i sin stol till SSR i maj.
Andréas och Pecka är redan på plats och påbörjar rekognoseringen idag av sträckorna vilket avslutas i morgon torsdag. På fredag morgon är det dags för shakedown någonstans i trakterna runt Östersund och rallyt startar klockan 16,00 på eftermiddagen.
Andréas och teamet vill redan nu tacka för den hjälp de får på plats av Thomas Björklund och Åke Westlund på Bilbolaget Fordon vilka teamet kommer att även besöka på torsdag.

03-02-25 Revanschsugen Saarinen i Snow Rally
Efter att så snöpligt tvingats bryta i ledning på grund av motorproblem vid årets första SM-tävling, Rally Vännäs, hoppas östgötarna Jari Saarinen och co-drivern Jon Magnusson på ett mer framgångsrikt scenario när det i helgen är dags för årets andra SM-tävling, Snow Rally, i Östersund.
Snow Rally körs under två dagar, fredag 28 februari och lördag 1 mars och är totalt 62 mil långt - varav de 12 specialsträckorna är 20,3 mil. Om publiken bjöds på ett fint startfält med många WRC-bilar i den första SM-tävlingen, blir det nu ännu bättre då ytterligare två WRC-bilar kommer till start. Det är Andréas Eriksson som nu byggt ihop sin Ford Focus WRC efter den våldsamma avåkningen i Svenska Rallyt. Dessutom kommer östgöten Mikael Lindqvist till start med en exakt likadan Ford Escort WRC som Jari och Jon kör.
Det är förresten inte bara Jari och Jon som är revanschsugna i helgen. Både Eddie Hörbing och den regerande svenske mästaren Mats Jonsson tvingades bryta i SM-premiären och vill självklart vara med och slåss om segern här. Även Mats Thorszelius hoppas på bättre lycka den här gången. Han tappade ledningen i Vännäs, på grund av diverse problem, med endast två sträckor kvar att köra.
Något som gör den här tävlingen, liksom nästa SM-tävling; South Swedish Rally, extra viktig är att det delas ut en omgång SM-poäng per dag. Att åka hem utan poäng från den här tävlingen kan bli mycket kostsamt när SM-tabellen ska summeras i höst. En annan sak som är annorlunda jämfört med de övriga SM-tävlingarna är att de ekipage som eventuellt tvingas bryta under fredagen ges chansen att starta om på lördagen.
- Det är bara att gratulera publiken som ska ut och titta i skogarna kring Östersund i helgen. De kommer att bjudas på fantastisk rallyunderhållning tack vare det fina startfältet, säger en revanschsugen Jari, som vill visa att det inte vara någon engångsföreteelse att han ledde i Vännäs.
Vinnaren av tävlingen står troligtvis att finna bland de tio första i startlistan: 1. Andréas Eriksson, Ford Focus WRC, 2. Jari Saarinen, Ford Escort WRC, 3. Tobias Johansson, Toyota Corolla WRC, 4. Mats Thorszelius, Toyota Corolla WRC, 5. Mats Jonsson, Ford Escort WRC, 6. Eddie Hörbing, Ford Escort WRC, 7. Mikael Lindqvist, Ford Escort WRC, 8. Dick Wicksell, Subaru Impreza WRC, 9. Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi Lancer Evo VII, 10. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi Lancer Evo VII.
- Vi ska göra vårt bästa och hoppas att det kommer att föra oss till en framskjuten placering med välbehövliga SM-poäng som följd, säger Jari, med förhoppningen att även kunna bjuda rallypubliken på fin körning.

03-02-25
Snow Rally: Förare i världsklass tampas om SM-guld
Mats Jonsson, Thomas Thorszelius, Eddie Hörbing, nye Tobias Johansson... Favoriterna är många, när Snow Rally inleds i Östersund på fredag. De här förarna är publikfavoriter i rallysportens snabbaste klass - Stora Grupp A. Men det finns fler favoriter. Inte minst de två förare som kommer att tampas om seger i Stora Grupp N. Den ene heter Stig Olov Walfridsson och kommer från Värmland. Den andre heter Kenneth Bäcklund och kommer från Västergötland.
Det finns många likheter mellan de två favoriterna i N4, som Stora Grupp N heter i resultat
Dessutom är de är teamkompisar, kör likadana Mitsubishi Evo 7:or och ense om det mesta. Vad de inte kan komma överens om är vem som egentligen är bäst. Statistiskt sett är det Stig Olov. Stecka tog sitt första SM-guld i klassen 1991 och har därefter fyllt på med ytterligare fem. Dessutom leder han årets serie efter seger i Vännäs för två veckor sedan.
Men Bäcklund är inte långt efter. Västgöten tog sitt första Grupp N-guld 1993 och har sedan plussat på med ytterligare fyra. Och ser man till antalet segrar i enskilda SM-tävlingar så är det Kenneth som är bäst. Sammanlagt 36 gånger har han stått högst på pallen, medan Stecka bara noterat sig för 18 segrar.
- Må så vara. Men det är slutresultatet som räknas, kommenterar Stecka med ett brett leende.
Den svenska rallypubliken har vant sig vid att de här två fortsätter att vinna - emellanåt även totalt, trots att de då får tampas mot betydligt vassare WRC-bilar.
- Ja, på vintern är Grupp N-bilarna konkurrenskraftiga, säger Stecka. Som har massor av fina segrar på sin meritlista. Bland annat var han europeisk juniormästare 1987 och har dessutom vunnit Stora Grupp N i Svenska Rallyt ett antal gånger. Dock inte i år - då tvingades han bryta strax innan slutmålet. Fast naturligtvis ledde han - stort! Och Stecka kan dessutom skryta med att han har kört hem ytterligare några SM-guld - i rallycross!
Kenneth var Nordisk Mästare i Rally 1991 och har en hel rad med fina, internationella meriter. Främst i Tyskland och i England. I början av 90-talet hann han dessutom med att vinna i Sverige ganska okända West Euro Cup.
Frågan är om någon ska lyckas hota de två veteranerna. Unge Tobias Johansson försökte förra året - med bra resultat. Men nu har han försvunnit till WRC:
- Det gjorde han rätt i, flinar Stecka.
- Han har nog större chanser där än i Grupp N.
Skämt åsido - det finns kronprinsar. Ett dussin ungefär. Bäst meriterad är unge Oscar Svedlund, JVM-föraren från Karlstad och flerfaldige svenske juniormästaren Patric Carlsson, Nyköping. Och så Carina Hermansson, landets snabbaste rally-tjej, som var SM-femma i premiären. För någon gång måste ju också veteranerna få stryk!

03-02-25
Tufft schema för favoriterna i Jämtrallyt
- Det är lite tufft. Men nu är bilen klar igen, och jag ser verkligen fram mot helgen.
Janne Sundkvist från Dvärsätt utanför Östersund är en av förarna i Jämtrallyt, den nationella tävling som startar 15 minuter efter SM-tävlingen Snow Rally och som körs på samma vägar den 28 feb och 1 mars. För några dagar sedan var Janne i Norge och tävlade. Han körde den norska EM-tävlingen Finnskog Rally - en tävling av samma omfattning som helgens SM-rally.
- Jag kom bara 10 ss-mil i Norge innan bilen stannade. Det var bränsleenheten som la av. Så för min del var det inga problem att hinna.
- Däremot är det flera andra som har mycket att göra.
En normal svensk vintertävling brukar bjuda på 6-8 mil tävlingsväg. För de förare som väljer att starta i båda tävlingarna innebär det att man kör över 40 tävlingsmil då drygt en vecka. Och det är mer än många kör under hela vintersäsongen!
I Norge vann veteranen Ingvar Nilsson från Hällefors. Chansen att han ska upprepa sin seger i Östersund är dock inte stor. För var det ett bra startfält i Norge, så är det betydligt tuffare i Östersund. Bland annat startar alltid snabbe Christer Johansson, Årjäng, Säffle-maffian med Hans Erik Weng, Oskar Norlin och Henrik Andersson och ett antal snabba norrlänningar: Per Nordgren, Örnsköldsviks MK, Tomas Skepparn Johanson, Östersund, Tobbe Westerlund, Sollefteå och nestorn Janne Sundkvist. Men också titelförsvararen Jocke Hallqvist kommer. Och trots att Jocke kommer från Ulricehamnstrakten som inte bjuder speciellt många vintervägar så är han snabb så det räcker även på is och snö. Jocke ledde länge i Norge innan vattenpumpen gick söder och han tvingades bryta... Sammanlagt handlar det om ett 40-tal Volvo-förare i den här tävlingen. Plus ett halvdussin Grupp H-förare varav Patrik Sjöberg från Örnsköldsvik är den stora favoriten.
Jämtrallyt ingår som andra deltävling i Svenska Rallyserien efter avbrutna Bergslagsrallyt i januari. Dessutom ingår tävlingen som fjärde deltävling i Svenska Vinterserien i samma bilklass. Ställningen i toppen Vinterserien efter tre deltävlingar är följande:
Elit A: 1) Jan Sundkvist, Offerdals MK, Volvo 940, 65 p, 2) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, 740, 64, 3) Fredrik Nordin, Härnösands MK, 58.
Elit B: 1) Patrik Forsberg, Storumans SK,Volvo 240, 65 p, 2) Rickard Gustafsson, Lycksele MK, d:o, 54, 3) Niklas Nilsson, Jämtlands MK, d:o, 32,5.
C-serien: 1) Samuel Brander, Lycksele MK, 240, 60 p, 2) Daniel Lundberg, Älvsbyns MS, d:o, 47, 3) Kjell Antonsén, NMS Boden, d:o, 39.

03-02-25
Svenska rallyjuniorer duellerar i framtidsklassen Super1600 i VM, EM och SM
Carlsson vs Svedlund i VM.
Andersson vs Joge i SM och EM. Tre saker har de alla gemensamt; de är rallyjuniorer, har märkeskontrakt och tävlar i framtidsklassen Super1600.
- Gör vi rätt, så är det via den klassen som vägen går till fabrikskontrakt, säger Renaults PG Andersson, som vann Super1600 vid SM-premiären i Vännäs.
Efter ett par år på tomgång har rallysporten åter tryckt gasen i botten. Det är inte heller vilka som helst som har fått upp farten i rallyskogen - utan det är juniorerna! Ty det var de som satte färg på SM-premiären häromveckan. Med lite tur, men också skicklighet, totalvann 21-årige Tobias Johansson rallyt vid sin debut i en 4-hjulsdriven WRC-bil.
Läs mer

03-02-19
Snow Rally: Alla jagar Tobias Johansson
Det blir inte lätt för Tobias Johansson i Snow Rally, nästa deltävling i Rally-SM. Alla kommer att jaga för att slå den sensationelle vinnaren från SM-premiären i Vännäs nyligen:
- Eddie Hörbing, som bröt med motorproblem strax innan mål.
- Mats Jonsson, som fick ge sig med en trasig kolv på samma sträcka
- Mats Thorszelius, som fick stopp och tappade tid när segern nästan var klar.
- Jari Saarinen, östgöten som åkte så bra i sin nya WRC-bil, och som ledde efter de två första sträckorna, när motorn började krångla - på en transportsträcka...
Men Tobias är beredd. Den 21-årige Ludvika-föraren lärde sig snabbt den nya bilen - en extrem Toyota WRC - och tiderna mot slutet av Rally Vännäs var det inget fel på.
- Det var otroligt häftigt. Och jag som bara åkte till Vännäs för att se och lära, log Tobias som valde rätt tillfälle att slå igenom. Rally Vännäs innebar nämligen premiär för TV-sändning från SM-serien i SVT. Sändningen från Snow Rally kommer förresten med en veckas fördröjning - det sänds söndagen den 9 mars och samordnas med ett sammandrag från Rally-VM i Turkiet.
Snow Rally i Jämtland utgår från Östersund och är mer än en vanlig SM-tävling. Tävlingen ingår nämligen också i EM-serien och i nyinstiftade FIA Snow Cup. Det innebär att det blir lite fler bilar än vanligt. Bland annat är några norska, duktiga förare anmälda.
Desutom lägger man på en extra, nationell tävling - Jämtrallyt - som startar 15 minuter efter Snow Rally. Totalt handlar det 71 bilar i SM/EM och om ytterligare 40 i Jämtrallyt.
Lite fakta om Snow Rally i Östersund:
Tävlingen körs under två dagar: fredag 29 feb och lördag 1 mars med utgångspunkt från Folkets Hus i Östersund. Första bil startar från Östersund fredag kl 16 med målgång 22 på fredagskvällen. Lördagsetappen startar 7.30 och första bil beräknas återkomma till slutmålet klockan 17.17 på lördagen. Tävlingen är längre än en vanlig SM-tävling. Totalt är banan 62 mil lång. Den innehåller 12 specialsträckor med en sammanlagd längd av 20,3 mil. Det gör att dubbla SM-poäng delas ut - en omgång poäng efter dag 1 och en omgång efter dag 2. En annan nyhet är att förare som bryter första dagen har chans att starta om dag 2.
I Grupp A är alla toppförare anmälda. Andreas Erikssons team jobber för fullt på att byta kaross på den Focus WRC som han skrotade i Svenska Rallyt. Och Mats Jonsson arbetar febrilt med renovering av det rejäla motorhaveri han råkade ut för i Vännäs. Över huvud taget är det många förare som har massor att göra, eftersom Vännäs-tävlingen artade sig till en av de tuffaste vintertävlingarna på flera år. Bara 43 förare lyckades ta sig till slutmålet.
I Stora Grupp N hoppas Kenneth Bäcklund på revansch. Kenneth råkade ut för växellådshaveri i Vännäs. Och att det ska bli en ny segerduell mellan Kenneth och Stig Olov Walfridsson i den här klassen, det
utgår alla från. Förmodligen även konkurrenterna...
I Lilla Grupp A lyckades Stefan Jonsson, titelförsvararen, hålla undan för konkurrenterna trots stora tekniska problem i premiären på hemmavägarna. Men åtminstone inledningsvis var unge Per Gunnar PG Andersson bra med och han kommer att försöka igen. PG är dubbelt farlig för Stefan, eftersom de två kör olika biltyper och får separata poäng. Men bara en kan bli mästare...
Problem hade också Peugeot-förarna Jimmy Joge och Mattias Aronsson, som liksom PG tävlar i 1600-klassen. Men båda plockade SM-poäng ändå, och båda räknar kallt med att komma igen i Östersund.
I Lilla Grupp N hände massor - så mycket att det faktiskt blev stora förändringar i resultatlistan jämfört med den preliminära, som kablades ut direkt efter tävlingen. Bland annat tappade Peter Fredriksson från Norrköping andraplatsen sedan det visade sig att han stått av tio minuter på sista sträckan. Och Simon Johansson försvann helt - han hade kört en bil i mindre trafiksäkert skick på en transport (ett hjul saknades) och det är inte tillåtet.
Ny tvåa blev efter unge, överlägsne segraren Fredrik Andersson blev i stället Säffles Anders Karlsson medan Joachim Nilsson, SMK Arboga fyttade upp till tredje.
Rally Vännäs blev för övrigt mer än en vanlig tävling. Tävlingen innebar också ett rejält genombrott för den nya, unga gererationen. För bland klassvinnarna fanns tre juniorer i åldern 21, 22 och 23 år. Det var Tobias Johansson (Stora Gr A), PG Andersson (Lilla Grupp A) och Fredrik Andersson (Lilla Gr N).
- Kul att småungarna sticker upp. Men i min klass dröjer det innan de kan ta över. Jag har visserligen redan sex SM-guld men det vore ju kul med dussinet fullt, som Mats Jonsson, kommenterar Stig Olov Walfridsson med ett brett leende...
SM-ställningen inför Snow Rally i Östersund 28 feb-1 mars:
Stora Grupp A:
1) Tobias Johansson/Benny Locander, Ludvika MS, Toyota WRC, 15 p, 2) Dick Wicksell/Nicklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, 12, 3) Dick Larsson/Raymond Wessman, Rasbo MK, Toyota Gr A, 10, 4) Göran Nilsson/Stefan Bergman, Härnösands MK, d:o, 9, 5) Mikael Lindqvist/Mats Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Gr A, 8, 6) Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, 7.
Lilla Grupp A: 1) Stefan Jonsson/Mikael Eriksson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, 20 p, 2) Per-Gunnar PG Andersson/Jonas Andersson, Renault Super 1600, 19 p, 3) Jan Selberg/Lennart Ahlbäck, Luleå MS, Opel Corsa Gr A, 15, 4) Mats Bergeå/Maria Andersson, Östernärkes RRC, Saab F2 Kit Car, 14, 6) Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford Kit Car, 11, 6) Jimmy Joge/John Stigh, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 10.
Stora Grupp N: 1) Stig-Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, 15 p, 2) Oscar Svedlund/Björn Nilsson, Karlstad MC, d:o, 12, 3) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, d:o, 10, 4) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, 9, 5) Johan Rudengren/Christer Johansson, Eskilstuna MK, d:o, 8, 6) Joachim Carlström/Jörgen Norman, Gullabo RC, d:o, 8.
Lilla Grupp N. 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 20, 2) Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MK, Seat N2, 15, 3) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, VW N1, 15, 4) Joachim Nilsson/Matthias Olofsson, SMK Arboga, Renault N2, 13, 5) Johan Backström/Stefan Söderholm, Ludvika MS, Suzuki N1, 12, 6) Rickard Andersson/C G Karlsson, Eskilstuna MK, Seat N2, 11.

www.motorsportivarmland.nu