Speedway 2004-2020 

Speedway 2003

Motorcykel

Speedway
Roadracing



20-09-18 Speedwaystjärnan var nära lägga av – nu leder Lindgren VM
2015 var speedwaystjärnan Fredrik Lindgren nära att lägga av. Nu leder han VM med fyra GP-tävlingar kvar.
– Jag har tagit kliv sedan flera år tillbaka, jobbat mer målmedvetet, säger Lindgren inför helgens två GP-tävlingar på Viaplay.

Sverige har inte haft en individuell världsmästare i speedway sedan Tony Rickardsson tog sin sjätte och sista VM-titel 2005.
Men nu leder Fredrik Lindgren GP-serien med fyra deltävlingar kvar.
– Karriären är ett pussel där alla bitar måste vara på plats. Jag har till exempel nya mekaniker som hjälper mig på vägen, och även en mental coach som givit mig nycklar att vara i rätt tillstånd när det gäller. Hon har skapat viktiga rutiner som min hjärna behöver, säger Lindgren.
Den kanske största pusselbiten är nog att Fredriks manager Carolina numera även är hans fru.
– Carolina hjälper mig otroligt mycket vid sidan om. Hon var min manager innan hon blev min partner, och har varit med på hela den här resan. Sedan hittade vi varandra, och i november i fjol gifte vi oss, säger Lindgren och fortsätter:
– Det är viktigt med harmoni i det vardagliga livet. Carolina ger mig verkligen det. När jag är på dåligt humör, lite nere, då lyfter hon mig.

Lite vilsen
2015 var Lindgren verkligen nere, och umgicks med tankar på att sluta.
– Jag åkte ur VM-serien 2014, och 2015 var ett jobbigt år. Jag var lite vilsen i mig själv och tveksam om jag ville fortsätta. Jag hade kämpat otroligt hårt och inte nått dit jag ville. Men så representerade jag Sverige när vi blev världsmästare i lag och slutade fyra i GP-kvalet. Prestationerna i de två tävlingarna gjorde att jag valde att satsa vidare.
Lindgren bestämde sig för att satsa en gång till, och ännu mer målmedvetet.
Fösta målet var att ta sig tillbaka till VM, och sedan satte han en tre års-plan från 2017 – att först bli topp-5, sedan topp-3 och slutligen världsmästare.
– Medaljen tog jag men titeln har jag kvar.
Med fyra deltävlingar kvar leder 35-åringen VM, sju poäng före polacken Zmarzlik.
– Det klart att det är en psykologisk aspekt, att vara jagad eller den jagade. Den jagade har allt att förlora. Men jag försöker skapa ett annat perspektiv. Vi är fortfarande bara halvvägs i den här komprimerade säsongen.

Tuff omställning
Att köra två GP-tävlingar dagen efter varandra är krävande medger Lindgren.
– Det har varit en väldigt stor omställning, tuffare än vad jag kunde föreställa mig. Man tar ut sig så otroligt mycket i en tävling, särskilt när man går till final. Det suger musten ur dig så att återhämta sig är det stora jobbet.
Till skillnad från många idrottare har speedwayförarna möjligheten att tävla inför publik. I Prag beräknas cirka 6000 åskådare kunna följa helgens GP-tävlingar.
– Det är roligare att köra inför någon form av publik, det ger lite extra energi.

Viaplays speedwayexpert Micke Teurnberg om Fredrik Lindgren:
– Fredrik är ensam om att ha kört samtliga fyra finaler hittills, och varit på pallen i tre. Jag tror det står mellan nuvarande topp-fem plus Jason Doyle som börjar röra på sig. Men det är mycket poäng kvar att köra om. Men jag kan inte se varför det inte skulle gå hela vägen för Fredrik.
– Fredrik har alltid varit tuff och hård. Han viker aldrig ner sig. Han är även en av de mest tekniska förarna i ligacirkusen. Han körde tio år på små, tekniska banor i England och lärde sig hitta luckor som ingen annan kan göra.

Sändningstider
Fredag 18 september:
18.45, Viaplay/V Sport Motor: Speedway GP, Prag
VM-deltävling 5:8
Lördag 19 september:
18.45, Viaplay/V Sport Extra: Speedway GP, Prag
VM-deltävling 6:8

04-04-19 Elitserien i speedway inför slutspel
Serieföreningen för Svensk Speedway vill göra elitserien ännu tuffare. Därför inför man, efter Svemo-beslut, ett mer utvecklat slutspel. I korthet innebär det att under två fartfyllda höstveckor ska de fyra främsta lagen i elitserien, på hockeymanér, göra upp om guldet i världens bästa speedwayliga.
- Slutspelet innebär att fler lag har chansen att ta sig till final, det innebär också att årets elitserie blir tuff ända fram tills att de fyra lagen har kvalificerat sig.
- Således hamnar vi inte i en situation där ett eller två lag åker på tomgång i de sista elitserieomgångarna i väntan på final.
- Utan nu blir det strid på kniven in i det sista, säger Leif Fredriksson, ordförande i Serieföreningen Svensk Speedway.

Säsongspremiär 4 maj
En annan nyhet som serieföreningen presenterar är en senarelagd säsongspremiär. Den första av årets totalt 18 omgångar körs inte förrän tisdagen den 4 maj, d v s en vecka senare än tidigare år. Enligt den samstämmiga serieföreningen handlar det om att ta hänsyn till väder och banornas standard i början av säsongen.
- Den senarelagda seriepremiären ska förhoppningsvis innebär att vi slipper en haltande tabell på grund av allt för många inställda matcher i början av säsongen, förklarar Fredriksson.

Världens bästa speedway
Generellt spår man från serieföreningen en fortsatt stark utveckling för speedwaysporten i Sverige även denna säsong. Publiken strömmar till banorna i allt större skaror. Publiksnittet i fjol var 2.988 vilket ska jämföras med 2.818 året innan. Likaså kommer fler och fler barn och ungdomar till de olika motorklubbarnas ungdomsverksamheter där man utvecklat ett allt större 80cc-tävlande. Därmed tryggas tillväxten hos klubbarna och svensk, internationell, speedway.
- Vi har världens bästa förare på de svenska arenorna. Men intressant är en utveckling där ett lags framgångar inte bara grundas på en förare, utan numer är det flera förare i varje lag som ligger i topp.
- Jämnheten är det som skapar kamp både på banan och i serietabellen, menar Leif Fredriksson.

Bromsar ekonomin
Men det finns orosmoln när årets elitserie drar igång om drygt två veckor. Mästarlaget Kaparna från Göteborg har stora ekonomiska problem. Det är ovisst vilka konsekvenser dessa bär med sig för fjolårets guldmedaljörer.
- Ekonomin är ett problem för klubbar med storstadsadress. Konkurrensen är där hårdare om arenor, publik, medlemmar, media och sponsorer.
- Därför får klubbarna i Göteborg, Norrköping och Eskilstuna slåss på helt andra villkor än de riktiga landsortslagen som har ett unikt fäste på respektive ort.
- Där är speedway en djupt rotad folklig tradition där man verkligen ställer upp för sitt lag.
Leif Fredriksson berättar att man från serieföreningens sida hoppas på att Kaparna reder ut den ekonomiska stormen och inte går under.
- Vi har dagliga kontakter mellan klubben och serieföreningen, säger han och förklarar att serieföreningen, tillsammans med klubbarna, har tagit den ekonomiska utvecklingen i elitserien på djupt allvar.
- Det är vår målsättning att vi vill se en serie fortsatt utvecklas som en stor sportslig framgång. Den elitserie som ligger framför oss, ser ut att kunna bli mycket spännande med både negativa och positiva, tävlingsmässiga, överraskningar.

TV4 plus
Årets elitserie har premiär tisdagen den fjärde maj då den första av totalt arton omgångar körs. Tio lag deltar. Slutspelet inleds med semifinaler 20 september och avslutas med Grand Final onsdagen den 29 september. TV4+ visar elitseriematcherna, inklusive slutspel, medan SvT visar hela VM-serien.

Piraterna nykomlingar i speedwayeliten
Svensk mästare och lagvärldsmästare byter klubb
Valsarna, Hagfors, ner till allsvenskan. Piraterna, Motala, upp till eliten. Svenske mästaren och lagvärldsmästaren, Peter Karlsson, från Kaparna till LuxoStars. Där har vi korthet de stora händelserna i svensk elitseriespeedway inför säsongspremiären tisdag fjärde maj.
- Vi kan se fram mot en mycket spännande elitserie i speedway där det nya slutspelet, med fyra semifinalplatser, kommer att bidra till kamp i alla de arton omgångarna, säger Serieföreningen Svensk Speedways ordförande, Leif Fredriksson, inför premiären.

Piraterna
Nykomlingar i årets elitserie är Piraterna från Motala. Enligt lagledaren Kenneth Åkeborg är fjolårets avancemang från allsvenskan upp till eliten frukten av en långsiktig satsning från klubbens sida. Allt stöttat av klubbmedlemmar, motalabor och företag.
- Vår målsättning är att hålla oss kvar i elitserien. Vi har inga direkta toppar i vårt lag, istället har vi en jämnhet bland våra förare som vi får lita på, förklarar Åkeborg och nämner Kenneth Bjerre och Niklas Klingberg som två intressanta nyförvärv till Piraterna inför hemmapremiären mot Masarna på Dunteberget den fjärde maj.

Peter Karlsson
Den mest spektakulära övergången inom svensk speedway inför denna säsong är västgöten och regerande lagvärldsmästaren Peter Karlssons övergång från svenska mästarna, göteborgslaget Kaparna, till LuxoStars från Målilla i Småland. Klubbytet kommer efter sex framgångsrika år i göteborgsklubben.
- Fjolårets SM-guld blev något av pricken över i:et. Till en början hade jag tänkt att köra för dem i tre-fyra år, men trivdes så bra att det blev sex, berättar 34-åringen från Gullspång.
- Det var extra skönt att få avsluta fjolåret med SM-guldet. Det var nära året innan, vilket bidrog till att jag stannade kvar i klubben ytterligare en säsong, fortsätter Peter att berätta.

Brorsan Micke Max
Han förklarar att han ser fram mot att få köra i samma lag som lillbrorsan Micke Max, 30.
- Det känns helrätt att få köra tillsammans med brorsan, säger Peter och tillägger att brorsan inte direkt har del i att han byter till LuxoStars.
- Det är nog snarare tvärtom, att det var jag som bidrog till att han skrev på för dem en gång i tiden, säger han med ett leende. Peter menar att LuxoStars är en ambitiös klubb med en stor och trogen hemmapublik.
- Det är en bra klubb som vill mer, kanske kan jag ge dem lite extra energi, förklarar han.

Nya regler
Som flera andra etablerade förare kör Peter Karlsson endast i två speedwayligor denna säsong; svenska elitserien och den polska toppdivisionen.
- Att bara kunna köra i två länder är en klar försämring jämfört med i fjol. Men de engelska reglerna är sådana, och jag är inte ensam om att drabbas av dem, utan de tär fler förare.
- Hittills har det funkat bra för mig i år i Polen.
- Kanske är det bra att bara köra i två serier, man får lite mer tid över om någonting skulle gå snett, säger han.
Avslutningsvis säger Peter Karlsson att han ser fram mot seriepremiären den fjärde maj och debuten för LuxoStars.
Årets elitserie utgörs av följande lag: Västervik, VMS Elit (Vetlanda), Piraterna (Motala), Masarna (Hedemora), Vargarna (Norrköping), Indianerna (Kumla), Kaparna (Göteborg), Smederna (Eskilstuna), LuxoStars (Målilla) samt Rospiggarna (Hallstavik).

Svensk speedway rider på Tony-våg
Rekordmånga unga, nya speedwaytalanger på G
Först Per Jonsson och sedan Tony Rickardsson som världsmästare. Svensk speedway surfar på en smått otrolig framgångsvåg. Men det bästa av allt är att allt fler ungdomar söker sig till speedwaysporten. Fartens tjusning lockar!
- Vi pratar om en fördubbling av antalet licensierade 80cc-förare (12-17 år) på bara ett par år, berättar Leif Fredriksson, ordförande i Serieföreningen Svensk Speedway.

Plantskola
Enligt Fredriksson deltar över 100 tonåringar i de olika 80cc-serier som körs över hela landet. Bara Danmark har fler 80cc-förare, men Sverige knappar in på försprånget!
- Det finns en återväxt inom svensk speedway, det är vi mycket glada över, säger han och tillskriver hela den svenska eliten, både på klubb- och VM-nivå, det framgångsrika ungdomsarbetet som ska trygga framfiden för världens bästa speedwayliga

Fredrik Lindgren, JSM
Den regerande svenske juniormästaren, den snart 19-årige närkingen Fredrik Lindgren, är ett talande exempel på hur framgångsrikt svensk speedway arbetar med återväxten. Redan som 9-åring grenslade han sin första hoj för att sedan ge sig ut på kolstybben på Sannahed i Kumla. Därefter följde 80cc från tolv års ålder och sedan året som han fyllde sexton är det riktig speedwaycykel, 500cc, som gäller för honom. Han håller rmed om att en ny förargeneration är på gång samtidigt som han lovordar Svemos och klubbarnas arbete med 80cc-klassen som rekryteringskanal.
- Sporten är inne i ett generationsskifte. Inom två till fem år måste vi ha en ny Rickardsson. Kanske tar det bara tre år innan vi har en ny Tony framme, inleder Fredrik Lindgren.
- Idag är vi sju-åtta riktigt duktiga grabbar på gång, så det ser bra ut för framtiden, menar han.

Vill bli proffs
Han berättar vidare att han i år kör elitserien för Masarna, han är ett av deras nyförvärv, men att han även har ett allsvenskt kontrakt.
- Målsättningen är att bli professionell speedwayförare, förklarar han samtidigt som han tillägger att skolan, studierna på natur och teknikprogrammet, är viktiga.
- Utöver dem är det speedway för hela slanten, förklarar den svenske juniormästaren i speedway 2003.

Tävlingskalender Elitserien i speedway 2004 samt Grand Prix (VM) 2004:
040504, omgång 1:

Västervik-VMS Elit
Piraterna-Masarna
Vargarna-Indianerna
Kaparna-Smederna
Luxo Stars-Rospiggarna
040511, omgång 2:
VMS Elit-Västervik
Masarna- Piraterna
Indianerna-Vargarna
Smederna-Kaparna
Rospiggarna-Luxo Stars
040518, omgång 3:
Luxo Stars-Masarna
Smederna-VMS Elit
Piraterna-Rospiggarna
Västervik-Vargarna
Kaparna-Indianerna
040525, omgång 4:
Masarna-Luxo Stars
VMS Elit-Smederna
Rospiggarna-Piraterna
Vargarna-Västervik
Indianerna-Kaparna
040601, omgång 5:
Vargarna-VMS Elit
Kaparna-Rospiggarna
Luxo Stars-Indianerna
Smederna-Masarna
Västervik-Piraterna
040608, omgång 6:
VMS Elit-Vargarna
Rospiggarna-Kaparna
Indianerna-Luxo Stars
Masarna-Smederna
Piraterna-Västervik
040615, omgång 7:
Vargarna-Rospiggarna
Luxo Stars-Västervik
Masarna-Indianerna
Kaparna-VMS Elit
Smederna-Piraterna
040622, omgång 8:
Rospiggarna-Vargarna
Västervik-Luxo Stars
Indianerna-Masarna
VMS Elit-Kaparna
Piraterna-Smederna
040629, omgång 9:
Kaparna-Västervik
Masarna-Rospiggarna
Vargarna-Smederna
Indianerna-VMS Elit
Luxo Stars-Piraterna
040706, omgång 10:
Västervik-Kaparna
Rospiggarna-Masarna
Smederna-Vargarna
VMS Elit-Indianerna
Piraterna-Luxo Stars
040713 Reservdag
040720, omgång 11:

Västervik-Rospiggarna
Vargarna-Masarna
Kaparna-Luxo Stars
Indianerna -Smederna
VMS Elit-Piraterna
040727, omgånmg 12:
Rospiggarna-Västervik
Masarna-Vargarna
Luxo Stars-Kaparna
Smederna-Indianerna
Piraterna-VMS Elit
040803 Uppehåll för Lag-VM
040810, omgång 13:

Vargarna-Luxo Stars
VMS Elit-Masarna
Kaparna-Piraterna
Västervik-Indianerna
Smederna-Rospiggarna
040817, omgång 14:
Luxo Stars-Vargarna
Masarna-VMS Elit
Piraterna-Kaparna
Indianerna-Västervik
Rospiggarna-Smederna
040824, omgång 15:
Västervik-Smederna
Kaparna-Masarna
Vargarna-Piraterna
Rospiggarna-Indianerna
VMS Elit-Luxo Stars
040831, omgång 16:
Smederna-Västervik
Masarna-Kaparna
Piraterna-Vargarna
Indianerna-Rospiggarna
Luxo Stars-VMS Elit
040907, omgång 17:
Västervik-Masarna
Vargarna-Kaparna
VMS Elit-Rospiggarna
Indianerna-Piraterna
Smederna-Luxo Stars
040914, omgång 18:
Masarna-Västervik
Kaparna-Vargarna
Rospiggarna-VMS Elit
Piraterna-Indianerna
Luxo Stars-Smederna

Slutspel 2004 mellan de fyra främsta lagen.
040920-040922 Semifinaler, körs hemma-borta
040927-040929 Finaler, körs hemma-borta

Grand Prix 2004
Årets GP-serie körs enligt följande kalender. Svenska GP förare 2004 är Tony Rickardsson, Andreas Jonsson och Mikael Max.
1/5 STOCKHOLM, Olympiastadion
15/5 PRAG, Marketa Stadium
29/5 WROCLAW, Olympic Stadium
12/6 CARDIFF, Millenium Stadium
26/6 KÖPENHAMN,Parken
21/8 GÖIEBORG, Ullevi
4/9 KRSKO, Matije Gubca Stadium
18/9 BYDGOSZCZ BKS, Polonia Stadium
2/10 HAMAR, Viking Ship Stadium