Rally-SM
14-15 maj 2004

Resultatservice från South Swedish Rally

Direktrapporter under South Swedish Rally
Patrik Sandell
Stig-Olov Walfridsson

Anmälda till SM/EM: South Swedish Rally
Anmälda till SM: Sydrallyt - SSR
Anmälda till Sydrallyt - Veteraner - SSR


04-05-17 Stig-Olov och Lars vann South Swedish Rally
Helgens tävling var förutom EM-deltävlingen, som Stig-Olov och Lars vann, också två separata SM-deltävlingar.
SM-deltävlingen under fredagen vanns också av Stig-Olov och Lars. Där fick "Stecka" problem redan på första sträckan när han fick in en vägpinne i motorn och plattade till turboröret näst intill helt. (Servicekillarna var förvånade att han överhuvudaget hade fått bilen att röra sig). Men då det reparerats och fjädringar bytts, gick bilen som den skulle och Stig-Olov var snabbt uppe i en ledning, som han sen höll hela fredagen.
Kenneth Bäcklund satsade friskt, men rullade på första sträckan och hade sen ingen chans att ta sig ikapp. Dag två var däremot Kenneth supertaggad och öppnade med sträckvinster på de två första sträckorna, Stig-Olov svarade med sträckvinster och de hade en tät fajt, där Bäcklund drog längsta stråt och vann SM-deltävling nr 2.
Men den totala segern i South Swedish och EM-deltävlingen gick till Stig-Olov och Lars!
Gå in på
www.walfridsson.com och se bilderna från helgens tävling och läs rapporteringen under tävlingsrapport, där vi sträcka för får följa alla bilar i GrN.

04-05-16 Sydsvenska Rallyt avgjort
Thomas Rådström gjorde det igen
Årets Sydsvenska Rally avgjordes under två dagar på vägarna runt Älmhult i södra Småland. Vägarna i trakten är mycket krokiga och de tävlande och publiken bjöds på en spännande tävling med varierad väderlek. Garanterat dammfritt.
Thomas Rådström, Toyota WRC, dominerade tävlingen för WRC-bilar, Sydrallyt, från start till mål och tog hem full pott när de båda dagarnas SM-poäng summerades. Under fredagen försvann både Mats Thorszelius, Toyota WRC, och Andreas Eriksson, Ford WRC, men båda stod åter på startlinjen när bilarna startade om på lördagen. De båda dagarna räknas som var sin avslutad SM-deltävling, så Andreas Eriksson tog kommandot och ledde två sträckor på lördagsmorgonen men fick snart lämna över till Thomas Rådström. Även Mats Jonsson, Ford, tog sig snart förbi och upp på en andraplats, vilken han behöll ända till mål. Andreas Eriksson slutade trea.
- Turbon gick sönder när det var tre sträckor kvar, berättade Thomas Rådström, så jag fick ge allt på sträcka 17 för att vara säker på att vinna.
EM/SM-tävlingen South Swedish Rally hade under fredagen flera olika ledare. Patric Carlsson, Mitsubishi, var den som började bäst, men uppvaktades av de två landslagsjuniorerna PG Andersson, Suzuki, och Jimmy Joge, Peugeot. Båda dessa ledde tävlingen vid var sitt tillfälle men sedan kom rutinerade Stig-Olov Walfridsson smygande och tog kommandot.
- Jimmy började dra upp tempot och jag ville svara med ett ännu högre tempo, berättade PG Andersson, jag körde nära gränsen hela tiden.
Finländaren Ketomäki, Mitsubishi, låg på en andraplats när fredagen var slut och Oscar Svedlund i en likadan bil var trea.
Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, åkte 20 meter på taket redan på första sträckan på fredagen, men på lördagen gick det bättre. Då klev han direkt fram i ledningen i SM-klassen och fortsatte att hålla sig på hjulen. Oscar Svedlund fick däremot kasta in handduken redan på lördagens andra sträcka sedan motorn lagt av.
- Jag vet faktiskt inte när jag rullade senast, skrattade Bäcklund, Jo, det var nog fyra år sedan tror jag.
Stig-Olov Walfridsson körde jämt och behöll ledningen i EM-tävlingen under hela dagen och tog en säker seger före finländaren Ketomäki. Där placerade sig Kenneth Bäcklund som trea.
Bland de tvåhjulsdrivna fortsatte kampen mellan PG Andersson och Jimmy Joge med PG i täten ända in i mål.
I klassen för otrimmade tvåhjulsdrivna bilar presenterade sig ett nytt namn. I en Renault höll David Walfridsson, Torsby, SM-ledande Anders Karlsson från Säffle bakom sig ett antal sträckor på lördagen. Anders Karlsson blev dock för svår och på den fjortonde sträckan återställde han ordningen i klassen.
Slutresultat i Sydrallyt, SM: 1) Thomas Rådström, Vännäs, Toyota, 56.32,4, 2) Mats Jonsson, Forshaga, Ford, 56.39,0, 3) Andreas Eriksson, Nynäshamn, Ford, 56.59,7, 4) Jari Saarinen, Mjölby, Ford, 57.19,5, 5) Mats Thorszelius, Uppsala, Toyota, 57.55,9.
Slutresultat South Swedish Rally, EM: 1) Stig-Olov Walfridsson, Torsby, Mitsubishi, 2.08.55,2, 2) Jukka Ketomäki, Finland, do, 2.09.13,1, 3) Kenneth Bäcklund, Vara, do, 2.10.00,0, 4) Patric Carlsson, Nyköping, do, 2.10,39,8, 5) Torbjörn Pahlin, Sundsvall, do, 2.10.54,4
Slutresultat South Swedish Rally, SM: 1) Kenneth Bäcklund, Vara, do, 58.19,5, 2) Stig-Olov Walfridsson, Torsby, Mitsubishi, 58.40,6, 3) Jukka Ketomäki, Finland, do, 58.48.6, 4) Patric Carlsson, Nyköping, do, 59.34,2, 5) Torbjörn Pahlin, Sundsvall, do, 59.51,1.
SM-poäng efter Sydsvenska Rallyt 2004, deltävling 5 (fredag) och 6 (lördag) av 8.
Trimmat 4WD: 1) Thomas Rådström, 50 p, 2) Mats Jonsson, 42 p, 3) Mats Thorszelius, 34 p 4) Jari Saarinen, 29 p, 5) Dick Wicksell, 26 p.
Trimmat 2WD: 1) PG Andersson, 87 p, 2) Jimmy Joge, 57 p, 3) Stefan Jonsson, 51 p, 4) Kenny Stavbom, 31 p, 5) Per-Arne Sääv, 26.
Otrimmat 4WD: 1) Kenneth Bäcklund, 52 p, 2) Stig-Olov Walfridsson, 42 p, 3) Oscar Svedlund, 26 p, 4) Patric Carlsson, 25 p, 5) Torbjörn Pahlin, 20 p.
Otrimmat 2WD; 1) Anders Karlsson, 84 p, 2) Anders Fredricsson, 58 p, 3) Patrik Sandell, 48 p, 4) Joachim Nilsson, 38 p, 5) Tommy Vestlund, 33 p.
JSM efter deltävling 4 av 6. 1) Patrik Sandell, 57 p, 2) Jonas Ericsson, 46 p, 3) Mattias Nyström, 34 p, 4) Lars Sjöström, 18 p, 5) Christer Johansson, 12 p

04-05-16
Anders Karlsson tog årets tredje seger i Renault Clio Cup
Anders Karlsson, förarinstruktör från Säffle, fortsätter sin vinstgivande framfart i årets upplaga av Renault Clio Cup i rally. På lördagen vann värmlänningen sin tredje Clio Cup-delttävling för säsongen, South Swedish Rally med start och mål i Växjö. Men inte nog med det, han vann även klassen för otrimmade tvåhjulsdrivna bilar i EM och SM.
- Det gick planenligt, förklarar en nöjd Karlsson som dessutom länge hotade trimmade både tvåhjuls- och fyrhjulsdrivna bilar i South Swedish Rally.
Läs mer

04-05-15 Dramatik i South Swedish Rally
Första 20 bilderna från årets South Swedish Rally är uppe redan nu på www.motorsport4sale.com från den dramatiska högerkurvan över krön på SS1. Bilderna är tagna av Thorleif Olsson

04-05-14
Anders Karlsson tog ledningen i Renault Clio Cup
Inte helt oväntat leder värmlänningen Anders Karlsson Renault Clio Cup i South Swedish Rally som avgörs fredag-lördag i Växjö. Säffle-föraren totalleder dessutom SM-klassen för 2-hjulsdrivna otrimmade bilar. Tvåa i Renault Clio Cup är Joachim Nilsson från Arboga. Han är över en minut efter Karlsson. Trea i Renault Clio Cup är Tommy Vestlund, Borlänge.
Av nio startande bilar har redan tre tvingats bryta tävlingen, Michael Wikström, Boden, David Walfridson, Torsby och Christer Johansson, Årjäng.
South Swedish Rally, Renault Clio Cup i rally, efter etapp 1 av 2 (prel):, 1. Anders Karlsson, Säffle MC, Renault Clio, 1.12,38,0, 2. Joachim Nilsson, SMK Arboga, Renault Clio, +1.05,4, 3. Tommy Vestlund, Borlänge MK, Renault Clio, +1.06,6, 4. Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clo, +2.31,9, 5. Daniel Lundberg, Skepptuna MK, Renault Clio, +3.27,9 , 6. Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio, +9.46,6

04-05-13 ny kamp i Renault Clio Cup?
Anders Karlsson, eller Patrik Sandell, eller möjligen Michael Wikström. Det är bäddat för en ny spännande deltävling i Renault Clio Cup i rally, South Swedish Rally i helgen. Efter tre av sju deltävlingar leder Anders Karlsson, Säffle, Renault Clio Cup.
Hittills har det har blivit två segrar och en tredjeplats för Anders Karlsson, i både cupen och SM-klassen för otrimmade tvåhjulsdrivna bilar. Även om det blev en tredjeplats i den avslutande vintertävlingen i Vännäs efter Michael Wikström, Boden och Patrik Sandell, Östersund, är värmlänningen optimist.
- Grus är mitt underlag, förklarar han inför fredagens start i Växjö.
Men frågan är vad rallyjunioren Patrik Sandell kan göra åt honom. Även Sandell längtar efter gruset. Innan start har han deltagit i Clio Cup-förarnas test på grus i Älmhult. Han är nöjd med detta.
- Nu känns det som att vi är så välförberedda det går att vara efter de förutsättningar vi har, det känns mycket inspirerande, säger han förväntansfullt inför rallyt och tillägger:
- Det kommer verkligen att bli åka av.
I samma tankar går Michael Wikström, segrare i den allra senaste SM- och cup-tävlingen. Även han ser fram mot gruspremiären i årets SM. Ifjol gjorde norrlänningen fina prestationer på underlaget.
Inte mindre än nio Clio Cup-förare är anmälda till South Swedish Rally som ingår i EM, SM samt JSM. Dessa förare är utöver tättrion: Fredrik Andersson, Ludvika, Christer Johansson, Årjäng, Daniel Lundberg, Skepptuna, Joachim Nilsson, Arboga, Tommy Vestlund, Borlänge, samt David Walfridson, Torsby.
Mer om Renault Clio Cup i rally finns att läsa på www.renault.se, gå sedan in under rubriken "motorsport"

04-05-11 Ny EM-vinst för Kenneth i South Swedish Rally ?
I vintras vann Mitsubishi-föraren Kenneth Bäcklund EM-tävlingen Snow Rally i Östersund med omnjed. Nu är det dags för den andra svenska EM-deltävlingen South Swedish Rally, som körs i trakterna av Växjö och Älmhult nu till helgen med start från Stora Torget i Växjö på fredag kl. 14.00.
I Östersund vann Kenneth Bäcklund inte bara hela EM-tävlingen i en Mitsubishi Lancer Evolution VII, utan även de båda ingående SM-tävlingarna i standardklassen Grupp N. Den 41-årige västgöten har varit årets suverän i de svenska rallyskogarna under vintersäsongen. I Mitsubishi Ralliart Swedens Lancer Evolution vann han samtliga fyra SM-tävlingar.
Vinterns suverän säkrar nytt SM-guld...
Läs mer

04-05-11 SSR: Joge utmanar PG
Årets mest spännande rallyduell fortsätter. Till helgen - den 14-15 maj - drabbar landets två mest intressanta juniorer samman i årets första SM-deltävling på grus: South Swedish Rally i Växjö/Älmhult.
Det handlar om kampen mellan värmlänningen PG Andersson och östgöten Jimmy Joge. PG är redan etablerad i världstoppen och har skrivit VM-kontrakt med Suzuki. Jimmy är inte lika etablerad men körde ett par VM-tävlingar förra året. Och kommer nästa år att återfinnas i den häftigaste WRC-bil - en Peugeot 206 WRC - som någonsin importerats till Sverige!
Just nu leder PG den interna drabbningen om man räknar SM-poäng. Men det beror på att Jimmy aldrig ställde upp i den första tävlingen i vintras. Tittar man på kampen på tävlingarna blev det mest spännande. Jimmy har ett psykologiskt övertag genom segern i den senaste deltävlingen. Dessutom vann han det senaste grusmötet - i SM-finalen i höstas. Och han skrällde i en av årets första och största grustävlingar för några ckor sedan, då han var snabbast av alla 2-hjulsdrivna.
Både Jimmy Joge och PG Andersson kör var sin 1600 cc-bil i den trimmade, 2-hjulsdrivna klassen. PG kör en Suzuki, Jimmy en Peugeot 206. Och båda vet att det kommer att bli stentufft redan från första sträckan:
- Det måste gå fullt från start och personligen tror jag att det blir en sekundkamp genom hela tävlingen. Ingen av oss får slappna av det minsta, säger Jimmy. Som kört ett 80-tal tävlingar sedan han inledde sin rallykarriär som 20-åring. Nu är han 25 år och sistaårsjunior nationellt. PG - som startade tidigare - har hunnit bli 24.
Jimmys styrka är den kyla med vilken han hanterar bilen. Han vet exakt hur han ska köra för att utnyttja bilen till 100 procent. Och han är kall nog att ta i lite extra när sträckorna passar honom och bilen.
- PG är en mycket duktig förare och att slå honom är aldrig lätt. Men det går, jag har gjort det förr och jag vet att jag kan göra det igen. Så visst tror jag på seger!
Årets upplaga av South Swedish Rally startar som vanligt i Växjö. Men i praktiken kommer det mesta att utspelas lite längre söderut - runt lmhult. Dit drar rallykaravanen redan första tävlingsdagen (fredag) och där finns både serviceplats och nattvila. På lördagen startar man tidigt och återvänder så småningom för målgång i Växjö på eftermiddagen.
Antalet bilar till start är litet med svenska ögon mätt, men kvaliteten är hög och tack vare det begränsade startfältet kan man köra vissa sträckor upp till tre gånger, vilket underlättar för publiken. De flesta räknar med att rutinerade norrlänningen Thomas Rådström ska vinna tävlingen totalt, även om det är tätt i SM-tabellen, där Thomas delar ledningen med upplänningen Mats Thorszelius - båda har 30 poäng. Värmlandsveteranen Mats Jonsson jagar tätt bakom med sina 26 poäng. Tävlingen är dubbelt intressant ur poängsynpunkt eftersom förarna får SM-poäng för varje dagsetapp. Det innebär också att en förare som bryter första dagen har åtminstone en teoretisk chans att starta om andra dagen och fortsätta att slåss om poäng.
I den 2-hjulsdrivna klassen utmanas fem 1600-förare med Jimmy Joge, PG Andersson och Mats Andersson i spetsen av en trippel förare i motorstarkare 2-litersbilar. Främst handlar det om Stefan Jonsson i en 2-liters Seat Kit ar och Per Arne Sääv i en VW Golf Kit Car.

04-04-29 29th South Swedish Rally och Sydrallyt, 14-15 maj 2004
Nu är det åter dags för rallysveriges största sommararrangemang, South Swedish Rally. Fredag den 14 maj står rallybilarna uppställda på Stora Torg i Växjö redo att ge sig i kast med årets sträckor. Tävlingen avgörs under två etapper &endash; en på fredagen och den andra på lördagen den 15 &endash; och vid fyratiden på lördagen är bilarna tillbaka i Växjö för målgång.
Årets sträckor ligger mycket väl samlade geografiskt och de totalt 18 sträckorna betjänas av en och samma serviceplats &endash; i Älmhult. Antalet sträckor fördelas på åtta under fredagens första etapp och tio den avslutande etappen. När de tävlande lämnar Växjö på fredagen drar banan direkt söderut till området runt Älmhult, och där blir man kvar ända tills sista sträckan är körd. Då bär det norrut igen till Växjö för målgången. Rallybilarna blir kvar i Parc Fermé i Älmhult mellan etapperna.
South Swedish Rally har i dessa trakter en unik tillgång till hållbara, utslagsgivande småländska grusvägar, vilket ger arrangören en möjlighet att utnyttja samma vägar flera gånger under tävlingen. I år används vissa sträckor tre gånger. Under första etappen är SS1, 3 och 6 identiska. Fördelarna med detta är uppenbara. Man kan erbjuda publiken en heldag utan att den behöver förflytta sig på vägarna. På det här sättet minimeras trafiken på vägarna under rallyts gång. 
De verkliga entusiasterna kan ta plats på SS9, Abborraslätt, på lördagsmorgonen vid halvniotiden och där kan man se tävlingsbilar ända till tretiden om man har lust. Pausarna kommer inte att bli långa, för publiken kommer att passeras av alltifrån de snabbaste WRC-bilarna och övriga bilar i EM- och SM-fältet, till klassikerna tre gånger. Alla smakriktningar bland publiken kan få sitt.
Inflationen i EM-tävlingar tidigare år &endash; de har varit mellan 50 och 55 till antalet &endash; har gjort att värdet på EM-arrangemanget har ifrågasatts. Ingen har tidigare kunnat presentera någon aktuell ställning i en sådan serie. Nu är det annorlunda från 2004. EM-tävlingarna har indelats i fyra geografiska regioner och South Swedish Rally är en av nio deltävlingar i den nya FIA European Rally Cup North. Av de nio deltävlingarna är fyra av koefficient 10 &endash; en av dessa är vårt South Swedish Rally.
SM har alltid varit en viktig del av tävlingen och är så även i år. Fjolårssegraren Thomas Rådström, Toyota Corolla WRC, kommer hit för att försöka upprepa segern. Han kommer att mötas av kraftigt motstånd av bland andra den som tagit hem flest segrar genom åren - Mats Jonsson, Ford Escort WRC, med sina sju segrar &endash; och som fortfarande är i absolut vinnarslag.
Sveriges nästa världsartister kommer att visa upp sig till publikens glädje. PG Andersson, Suzuki Ignis, och Jimmy Joge, Peugeot 206 Super 1600, kan utnämnas till två favoriter redan nu. De både syns och hörs när det är dags i skogen. PG har ett tufft program i år, där han varvar JWRC - junior-VM - med rally-SM och Jimmy har varit nere i södra Sverige nyligen, med ännu en seger i bagaget hem. 
Den otrimmade 4WD-klassen blir en batalj mellan våra vanligaste svenska mästare genom åren &endash; alla i Mitsubishi Lancer. Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridsson får känna på den yngre generationens attacker oftare och oftare. Ska det bli Oscar Svedlund &endash; junioren från Karlstad - som blir den som spräcker Bäcklunds segersvit i SM &endash; sju deltävlingar i rad just nu &endash; eller blir det Patric Carlsson? Tänker Stecka tillåta en åttonde seger i rad för Kenneth?
Efter vintersäsongen blir det upp till bevis i South Swedish Rally för några förare i den antalsmässigt största SM-klassen. Anders Karlsson, Renault Clio, från Säffle har knutit upp svansen på sina konkurrenter rejält och har tagit greppet om den otrimmade 2WD-klassen. Främste utmanare år är den lovande junioren Patrik Sandell från Östersund i en likadan bil. Han leder dessutom junior-SM. Men nu är det allt annat än halt och rakt, det kommer han att märka ganska snart.
Viktiga tider i korthet
Torsdag 13 maj    
kl 08:00         Rekognosering av banan börjar
kl 16:00         Rekognosering avslutas
Fredag 14 maj 
kl 11:00         Rallybilarna ställs upp på Stora Torg, Växjö
 kl 14:00 Start etapp 1 från Stora Torg, Växjö
kl 21:15 Mål etapp 1, Parc Fermé, Älmhult
Lördag 15 maj 
kl 08:00 Start etapp 2 från Parc Fermé, Älmhult
kl 16:00 Mål och prisutdelning Askelövsgatan, Växjö

www.motorsportivarmland