1-2 mars 2002

RESULTATSERVICE
har alla förarkommentarer

och fortlöpande resultat från sträckorna
klicka här

Anmälningslista


Tidschema
Lördag 2 mars
SS 4 kl. 07:55 Gullsjö - Eriksdal 12630 m
SS 5 kl. 08:24 Sasjöliden - Fällfors 13800 m
SS 6 kl. 10:21 Utifällan - Näsland 22280 m
SS 7 kl. 10:52 Mariebäck 7130 m
SS 8 kl. 13:00 Liljaskolan 1590 m
SS 9 kl. 13:33 Brännlandsåsen 4990 m
SS 10 kl. 14:00 Braxele - Pengfors 15780 m
SS 11 kl. 15:15 Kallhöjden - Hössjöberg 13980 m
SS 12 kl. 15:39 Hjoggsjö nord 11220 m

Rally-SM: Mats Jonsson avslutade bäst
- Det är skönt att ha de här SM-poängen med sig till sommarsäsongen. Jag tror det blir betydligt tuffare att vinna, när konkurrenterna får grus under hjulen.
Mats Jonsson vann till slut årets andra SM-rally - Rally Vännäs. Men det satt hårt åt. Först såg det länge ut som tävlingens överraskning - Johan Kressner - skulle kunna hålla undan. Men Kressner åkte av två sträckor innan mål, tappade åtta minuter och slutade först på 6:e plats i klassen:
- Det känns bittert. Det var egentligen inget allvarligt. Jag bromsade lite för sent, ena framhjulet skar ned - och vände bilen, suckade Johan. Tvåa blev i stället Mats Thorszelius. Uppsala-föraren tyckte han hade häng på Mats inför de avslutande sträckorna:
- Men vi hoppade för hårt över ett krön och knäckte kylpaketet. Bilen fungerade i och för sig perfekt efteråt, men vi fick in kylvatten och ånga i bilen så det blev besvär med sikten...
Trea totalt slutade Eddie Hörbing, Degerförs-föraren. Också Eddie hade Mats på gaffeln:
- Men vi tog i för mycket och bromsade stopp. Där försvann sekunderna.
I Stora Grupp N såg Kenneth Bäcklund länge ut som en vinnare. Men Stig Olov Walfridsson - som vann premiären i januari - ville annat:
- Jag medger att jag höll på att ge upp. Men när Kenneth Bäcklund slog mig med två sekunder på den korta publiksträckan blev jag rent ut sagt förbannad. Sedan körde jag allt vad som gick - det fick bära eller brista. Och det gick. Fast jag fick en chock när jag såg Daniel Carlssons tider på slutet.
Daniel Carlsson, Säffle-junioren, dunkade in i ett vägräcke och tappade tid mitt i tävlingen. Men han kom igen, åkte strålande på slutet och slutade trea i klassen, knappt bakom Kenneth Bäcklund, som hade problem med förkylning och feber och helt enkelt inte orkade ända in i mål.
En annan härlig fight blev det i lilla Grupp A där hemmafavoriten Stefan Jonsson och Trollhättans Per Johansson turades om i ledningen. Men Stefan vägrade ge sig - trots problem med en slirande koppling:
- Till slut tömde vi brandsläckaren rakt in i kopplingen. Då höll det så pass att vi kunde göra ett ryck, flinar Stefan. Som inte gillar att vintersäsongen är slut:
- Jag gillar inte att åka på grus - klarar inte av det. Men jag får väl försöka. Jag blev ju trea i SM-finalen i höstas så det handlar mycket om tur också.
En av dagens mest överlägsna segrar kom i Lilla Grupp N. Där dominerade snart 22-årige Per Gunnar Andersson från Årjäng från start till mål.
- Det gick rätt bra. Jag klantade mig på publikprovet när jag skulle showa för publiken. Då var det skönt att ha lite marginal ned till tvåan Billy Johansson och trean, norrmannen Lars Rune Hagen.
En ännu större seger kom i N1-klassen - som tävlar om samma guld som N2-förarna. Där triumferade Tobias Söderqvist från gästrikeklubben AMF Årsunda med över tre minuter till närmaste man.
I Grupp H - där förarna inte kör om SM utan har ett Riksmästerskap att fightas om - blev det seger för David Walfridson från Torsby som till slut lyckades ta sig förbi Mikael Wikström från Boden med 2,6 sekunders marginal efter 13 mils körning under två dagar på isiga västerbottenvägar.
Resultat, Rally Vännäs, Rally-SM. Slutställning efter 12 SS:
Totalt:
1) Mats Jonsson/Johnny Johansson, Forshaga MC, Ford, 1.18.39,2, 3) Mats Thorszelius/Micke Nilsson, Almunga MK, Toyota, +15,0 sek, 3) Eddie Hörbing/Jörgen Skallman, Degerfors RC, Ford, +19,4, 4) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, +1.10,5, 5) Kenneth Bäcklund/Joakim Gevert, Vara MK, d:o, 1.19,9, 6) Daniel Carlsson/Mattias Andersson, Säffle MC, d:o, +1.25,5.
Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Mats Jonsson, 1.18.39,2, 2) Mats Thorszelius, +15,0 sek, 3) Eddie Hörbing, +19,4, 4) Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru, +1.46,1, 5) Dick Larsson/Raymond Wessman, Rasbo MK, Toyota, +3.11,5. 7) Johan Kressner/Leif Wigert, Karlstad MC Bil, Subaru, + 8.44,2
SM-ställningen (prel): 1) Mats Jonsson, 30 p, 2) Mats Thorszelius, 24, 3) Dick Wicksell, 18 p.
Lilla Grupp A totalt: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2, 1.23.13,3, 2) Per Johansson/Tony Carlsson, Saab F2, +29,7 sek, 3) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford F1, +1.34,0, 4) Per Arne Sääv/Jörgen Carlsson, Västra Östergötlands MK, VW Golf F2, +2.41,7, 5) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot F1, 5.50,6
SM-ställningen (prel): 1) Per Johansson, 37 p, 2) Stefan Jonsson, 36, 3) Andreas Eriksson, 34.
Stora Grupp N: 1) Stig Olov Walfridsson, 1.19.49,7, 2) Kenneth Bäcklund, +9,4 sek, 3) Daniel Carlsson, +15,0, 4) Tobias Gustavsson/Fredrik Leiert, SMK Östgöta, Mitsubishi, +3.08,6, 5) Patric Carlsson/Leif Fredriksson, SMK Nyköping, d:o,+3.28,7
SM-ställningen (prel): 1) Stig Olov Walfridsson, 30, 2) Patric Carlsson, 17, 3) Kenneth Bäcklund och Per Svan/Anders Olsson, Borlänge MK, Mitsubishi, vardera 18.
Lilla Grupp N totalt: 1) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault, 1.26.38,5, 2) Billy Johansson/Mikael Jansson, Säffle MC, d:o, +1.42,7, 3) Lars Rune Hagen/PG Aarnes, KNA Kongsvinger, Norge, d:o, +2.04,5, 4) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o, +3.36,2, 5) Daniel Hoffman/Maria Andersson, SMK Linde Lindesberg, +3.50,3. 6) Henrik Andersson/Christer Sonesson, Säffle MC, Renault, + 4.15,2
N1: 1) Tobias Söderqvist/Markku Kangas, AMF Årsunda, VW Polo, 1.1.34.39,6, 2) Jonas Eriksson/Henrik Lund, Kolsva MS, Citroën, +3.04,2, 3), Rikard Karlsson/Johan Karlsson, Katrineholms MK, VW, +3.06,7.
SM-st'ällningen (prel): 1) Per Gunnar Andersson, 40 p, 2) Tobias Söderqvist, 30, 3) Lars Rune Hagen, 26.
Junior-SM: 1 Per Gunnar Andersson, 1.26.38,5, 2) Simon Johansson, +3.36,2, 3) Daniel Hoffman, +3.50,3, 4) Henrik Andersson/Christer Sonesson, Säffle MC, Renault, +4.15,2, 5) Ronny Lindblom/Fredrik Prosen, Grangärde RRC, Ford, +5.14,9.
JSM-ställningen (prel): 1) Per Gunnar Andersson, 40 p, 2) Tobias Söderqvist, 31, 3) Simon Johansson, 29
Gr H (RM): 1) David Walfridsson/Per Wiksten, MK Ratten Torsby, Volvo, 1.29.06,3, 2) Michael Wikström/Thomas Fredriksson, NMS Boden, Opel, +2,6 sek, 3) Mats Ulander/Mattias Rönnholm, Vännäs MK, Opel, +5.54,0, 4) Robert Jacobsson/Torbjörn Henrysson, Kolsva MS, Opel, +8.46,9, 5) Sven Inge Nilsson/Fredrik Andrén, Umeå AK, d:o, +9.48,3.
RM-ställningen (prel): 1) Peter Lundell/Roger Nilsson, Tomelilla MK, Volvo och Robert Jacobsson, vardera 17 p, 3) Peter Hellström, MK Kopparberg, Opel, 15.

Eljasmotorsport Rally SM-rapport
Helgens SM tävling i Vännäs blev både succé och katastrof för Eljasmotorsport. Det började mycket bra på första sträckan, Tobias Söderqvist var överlägsen och vann sträckan med ca 30 sekunder före närmaste konkurrent och Per Svan åkte in på en 2:a plats i klassen slagen endast av 4 bilar totalt.
För Tobias så fortsatte det att gå som på räls de kommande sträckorna men för Per blev det problem redan i starten på den andra sträckan. Per och Johan hann knappt få i treans växel när plötsligt en fälg sprack sönder utan anledning och trots att man körde mitt i vägen. Det blev en plötslig sladd och bilen kanade ut i snövallen och träffade en sten med bakhjulet och fick punktering. Så där stod man med dubbelpunka så det var bara att byta ett av däcken och linka sig till målet med följden att man tappade ca 8-10 minuter. Det är svårt att köra in 10 sekunder i rally så 10 minuter är en total omöjlighet så det fanns inget bättre att göra än att bryta tävlingen och åka hem och ladda inför nästa race istället.
För Tobias del gick det alldeles utmärkt hela tävlingen förutom en liten fadäs i ett hopp där man höll på att landa på nosen men det ordnade sig förutom att det blev en liten visit i en snövall och man tappade lite tid. Tobias vann N1-klassen överlägset och var ytterst nära att ta en bonuspoäng i JSM.

Första segern i RM för David Walfridson.
Vid helgens SM/RM i Vännäs lossnade det äntligen för David. Med förtroende för både bil och däck efter ett däckbyte till helgens tävling kunde David äntligen kliva överst på prispallen. Det blev en rejäl sekundfight och flera ledarbyten i grupp H. Länge stod det och vägde jämnt mellan Walfridson och Bodenföraren Mikael Wikström. Efter en snurrning och tio tappade sekunder på lördagsmorgonen tog David upp jakten. Plockade sekund för sekund och kunde gå över rampen som grupp H segrare med 2,6 sekunder tillgodo på Wikström.
Ett gott kvitto för att teamet lyckats tyckte teamkoordinator Peter Törnqvist efter segern. För att inte tala om David och Per i bilen som var rent ut sagt "skitglada" vid målgång.

Sjunde raka klassegern för framtidslöftet från Årjäng
Svensk rallysport står inför ett generationsskifte. Visserligen vann veteranen Mats Jonsson Rally Vännäs och den fyrhjulsdrivna grupp A-klassen med sin Ford, men på allas läppar finns nu Per Gunnar "PG" Anderssons namn. På lördagen tog "PG" sin sjätte raka mästerskapsseger i lilla grupp N med sin Renault Clio Sport.
För 25 år sedan var Mats Jonsson en "coming man" inom svensk rallysport. Den unge värmlänningen satte sig i respekt hos dåtidens rallyess genom en otrolig framfart i med sin Volvo. Idag är det Per Gunnar "PG" Andersson som man talar om som det svenska framtidslöftet inom rally.
Läs mer

Totalt efter SS 12
Sträcksegrare Eddie Hörbing
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 1.18.39,2
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 15,0
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 19,4
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.10,5
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.19,9
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 1.25,5
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 1.46,1
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, + 3.11,5
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, + 4.19,1
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 4.25,0
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, + 4.34,1
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 4.39,2
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, + 4.45,8
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 4.52,7
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 4.58,1
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 5.03,8
N2 efter SS 12
Sträcksegrare Billy Johansson
Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 1.26.38,5
Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 1.42,7
Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 2.04,5
Simon Johansson, Ydre MK, Renault Clio Sport, + 3.36,2
Daniel Hoffmann, SMK Linde, Peugeot 306, + 3.50,3
Henrik Andersson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 4.15,2
H2WD efter SS 12
David Walfridson, MK Ratten, Volvo 240, 1.29.06,3
Michael Wikström, NMS Boden, Opel, + 2,6

Totalt efter SS 11
Sträcksegrare Mats Thorszeliusg
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 1.12.27,8
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 12,0
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 21,7
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.04,5
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.10,5
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 1.22,6
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 1.29,9
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, + 2.55,4
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, + 3.56,3
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 4.06,0
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, + 4.18,6
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 4.21,7
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, + 4.25,7
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 4.35,8
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 4.39,7
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 4.41,9
N2 efter SS 11
Sträcksegrare P-G Andersson
Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 1.19.42,3
Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 1.46,1
Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 1.58,0
Simon Johansson, Ydre MK, Renault Clio Sport, + 3.26,0
Daniel Hoffmann, SMK Linde, Peugeot 306, + 3.44,6
Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot 306, + 3.49,9
Henrik Andersson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 4.06,7
H2WD efter SS 11
David Walfridson, MK Ratten, Volvo 240, 1.22.12,0
Michael Wikström, NMS Boden, Opel, + 0,2

Rally-SM: Kressner åkte av - Mats leder
Johan Kressner såg länge ut att vägra släppa från sig ledningen i årets andra SM-deltävling, Rally Vännäs. När bara några sträckor återstod att köra på lördagseftermiddagen hade den hårdsatsande Subaru-föraren 3,1 sekunders marginal till jagande titelförsvararen Mats Jonsson.
- Jag kör för att vinna, kommenterade Kressner, som ofta legat bra till i SM-tävlingarna men som inte brukar hålla ända in i mål.
Och det gjorde det inte den här gången heller. Med bara några sträckor kvar åkte Subaru-föraren av och fastnade i snön. Åtta minuter tog det innan han och codrivern skottat upp bilen på vägen igen.
- Synd, Kressner har kört väldigt bra. Jag har verkligen fått ta i för att hålla samma tempo, sa Mats Jonsson, som därmed gick upp i ledning för första gången.
Bakom de här två lurade Upplands-föraren Mats Thorszelius. Med två sträckor kvar hade han bara 12,7 sek upp till ledaren.
I Stora Grupp N hade Kenneth Bäcklund så här dags skaffat sig en stabil ledning före utmanaren Stig Olov Walfridsson. Men inte heller han lyckades hålla undan: med två sträckor kvar passerade Stig-Olov och la sig i ledning med fyra sekunder. De två hade under lördagen skaffat sig ett rejält försprång före unge Daniel Carlsson från Säffle som inledde tävlingen mycket bra, men som föll tillbaka en aning under lördagen.
I Lilla Grupp A har hemmaföraren Stefan Jonsson satt färg på tävlingen. Stefan har åkt strålande hela tävlingen och haft en intensiv fight med segervane Per Johansson, Trollhättan.
- Det är tufft och har gått över förväntan. Vad som oroar mig är att vi har problem med en slirande koppling. Men det är bara att åka vidare, menade Stefan.
I Lilla Grupp N är 22-åriga framtidslöftet Per Gunnar Andersson från Årjäng suverän. Trots en miss på ss 8 hade Per Gunnar 1,5 minuters marginal till tvåan, norrmannen Lars Rune Hagen från Kongsvinger, som hade en hård fight hela dagen med Säffles Billy Johansson.

Totalt efter SS 10
Sträcksegrare Eddie Hörbing
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 1.03.36,4
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 12,7
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 14,3
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 53,4
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 56,4
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 1.12,7
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 1.20,0
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, + 2.32,8
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, + 3.24,3
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 3.35,5
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 3.39,6
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.50,6
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, + 3.56,0
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, + 3.57,2
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 4.03,6
N2 efter SS 10
Sträcksegrare P-G Andersson
Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 1.09.53,4
Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 1.30,2
Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 1.47,7
Simon Johansson, Ydre MK, Renault Clio Sport, + 3.03,1
Daniel Hoffmann, SMK Linde, Peugeot 306, + 3.16,8
Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot 306, + 3.16,9
Pierre Fransson, Vimmerby MS, Renault Clio Sport, + 3.40,3
Henrik Andersson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 3.45,9
H2WD efter SS 10
Michael Wikström, NMS Boden, Opel, 1.12.11,6
David Walfridson, MK Ratten, Volvo 240, + 1,8

Totalt efter SS 9
Sträcksegrare Eddie Hörbing
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 55.18,3
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, + 2,6
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 12,2
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 17,6
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 44,5
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 52,5
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 56,4
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 1.16,0
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, + 2.15,8
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, + 2.55,1
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 3.04,5
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 3.10,9
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.18,9
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, + 3.21,0
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, + 3.29,0
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 3.35,6
N2 efter SS 9
Sträcksegrare P-G Andersson
Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 1.00.44,8
Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 1.28,4
Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 1.33,2
Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot 306, + 2.41,4
Simon Johansson, Ydre MK, Renault Clio Sport, + 2.43,5
Daniel Hoffmann, SMK Linde, Peugeot 306, + 2.58,6
Pierre Fransson, Vimmerby MS, Renault Clio Sport, + 3.10,8
Henrik Andersson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 3.17,4

Totalt efter SS 8
Sträcksegrare Kenneth Bäcklund
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 52.10,5
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, + 3,1
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 13,5
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 17,6
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 42,2
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 53,9
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 55,6
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 1.13,3
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, + 2.12,8
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, + 2.46,5
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 2.52,4
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 2.59,2
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 3.02,3
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.10,3
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, + 3.11,9
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, + 3.23,4
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 3.27,5
N2
Sträcksegrare Simon Johansson
Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 57.20,5
Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 1.22,9
Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 1.26,1
Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot 306, + 2.29,8
Simon Johansson, Ydre MK, Renault Clio Sport, + 2.35,6
Daniel Hoffmann, SMK Linde, Peugeot 306, + 2.44,9
Pierre Fransson, Vimmerby MS, Renault Clio Sport, + 2.58,3
Henrik Andersson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 3.04,5

Totalt efter SS 7
Sträcksegrare Mats Thorszelius
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 50.27,2
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, + 1,9
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 14,6
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 24,0
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 43,9
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 53,2
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 55,1
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 1.13,5
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, + 2.10,4
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, + 2.43,0
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 2.49,9
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 2.53,7
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.56,0
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.04,0
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, + 3.05,6
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, + 3.10,5
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 3.14,1
N2
Sträcksegrare P-G Andersson
Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 55.05,8
Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 1.41,3
Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 1.53,9
Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot 306, + 2.47,1
Simon Johansson, Ydre MK, Renault Clio Sport, + 2.54,6
Daniel Hoffmann, SMK Linde, Peugeot 306, + 3.01,6
Pierre Fransson, Vimmerby MS, Renault Clio Sport, + 3.13,2
Henrik Andersson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 3.19,1

Totalt efter SS 6
Sträcksegrare Eddie Hörbing
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 46.02,6
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, + 3,4
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 18,3
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 23,9
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 39,0
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 51,7
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 52,4
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 1.09,8
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, + 2.04,6
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, + 2.32,8
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 2.38,5
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 2.42,5
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.43,0
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.50,5
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, + 2.54,1
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, + 2.56,1
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 2.58,7
N2
Sträcksegrare P-G Andersson
Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 50.19,4
Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 1.34,9
Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 1.46,3
Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot 306, + 2.34,9
Simon Johansson, Ydre MK, Renault Clio Sport, + 2.42,1
Daniel Hoffmann, SMK Linde, Peugeot 306, + 2.45,3
Pierre Fransson, Vimmerby MS, Renault Clio Sport, + 2.57,3
Henrik Andersson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 3.02,0

Rally-SM: Stentuff fight i Grupp N
- Vi åkte av lite lätt. Men det fanns ingen publik på plats och vi kom inte upp. Så det var bara att ge sig.
Hemmaföraren Jörgen Jonasson fick ge sig redan på andra dagens första specialsträcka, när Rally Vännäs - årets andra deltävling i Rally-SM fortsatte på lördagsmorgonen.
I toppen fortsatte Johan Kressner sin imponerande körning men storfavoriten Mats Jonsson var bara 3,5 sekunder efter när fem av de 12 specialsträckorna hade avverkats.
I Stora Grupp N hettade det till rejält efter omstarten i Umeå. Gamle mästaren Kenneth Bäcklund fick upp ångan rejält och ledde efter fem sträckor, när rallykaravanen kommit till trakterna av Vännäs. Men nykomlingen, Junior-VM-föraren Daniel Carlsson från Säffle, körde respektlöst och stressade Vara-föraren. Daniel var bara 0,9 sek långsammare efter 5 ss. Också Stig Olov Walfridsson - som alltid har problem med synen när det är mörkt - fick upp farten på lördagsmorgonen och knappade in på de två framför.
Resultat, Rally Vännäs, Rally-SM Etapp 1. Ställningen efter 5 av 12 ss (prel):
Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Johan Kressner, 34.21,0, 2) Mats Jonsson, +3,5 sek, 3) Mats Thorszelius, +16,6, 4) Eddie Hörbing, +26,3, 5) Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru, +42,9.
Lilla Grupp A totalt: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2, +36.38,2, 2) Per Johansson/Tony Carlsson, Saab F2, +1,4 sek, 3) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford F1, +13,4 sek, 4) Per Arne Sääv/Jörgen Carlsson, Västra Östergötlands MK, VW Golf F2, +37,3, 5) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson, Hässleholms MK, Peugeot F1, +2.13,3.
Stora Grupp N: 1) Kenneth Bäcklund, 34.54,0, 2) Daniel Carlsson/Mattias Andersson, Säffle MC, Mitsubishi, +0,9 sek 3) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, d:o. +5,4, 4) Tobias Gustavsson/Fredrik Leiert, SMK Östgöta, d:o, +1.16,2, 5) Torbjörn Pallin/Jörgen Wiklander, SMK Sundsvall, d:o, +1.24,6.
Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault, 37.38,8, 2) Billy Johansson/Mikael Jansson, Säffle MC, d:o, +1.09,9, 3) Lars Rune Hagen/PG Aarnes, KNA Kongsvinger, Norge, d:o, +1.16,5, 4) Peter Fredriksson/Mats Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +1.37,1, 5) Joakim Rydholm/Roger Rydholm, Dals MK, Peugeot, +1.54,7.
N1: Tobias Söderqvist/Markku Kangas, AMF Årsunda, VW Polo, 40.54,7, 2) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, d:o, +1.27,1, 3) Jonas Eriksson/Henrik Lund, Kolsva MS, Citroën, +1.53,8.
Gr H (RM): 1) Michael Wikström/Thomas Fredriksson, NMS Boden, Opel, 39.09,6, 2) David Walfridsson/Per Wiksten, MK Ratten Torsby, Volvo, +13,4 sek, 3) Peter Lundell/Roger Nilsson, Tomelilla MK, Volvo, +2.02,6, 5) Mats Ulander/Mattias Rönnholm, Vännäs MK, Opel, +1.28,9.

Totalt efter SS 5
Sträcksegrare Mats Thorszelius
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 34.21,0
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, + 3,5
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 16,6
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 26,3
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 33,0
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 33,9
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 38,4
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 42,9
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, + 1.35,3
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, + 1.49,2
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 1.57,6
N2
Sträcksegrare P-G Andersson
Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 37.38,8
Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 1.09,9
Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 1.16,5
Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault Clio Sport, + 1.37,1
Simon Johansson, Ydre MK, Renault Clio Sport, + 2.03,1

Totalt efter SS 4
Sträcksegrare Johan Kressner
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 26.51,4
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, + 6,7
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 22,2
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 23,8
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 29,2
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 32,0
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 38,3
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 41,7
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, + 1.23,9
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, + 1.29,2
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, + 1.56,6
N2
Sträcksegrare P-G Andersson
Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 29.24,1
Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio Sport, + 56,7
Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 1.12,4
Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault Clio Sport, + 1.26,8
Tobias Gyllström, Kolsva MS, Renault Clio sport, + 1.36,8

Tidschema
Fredag 1 mars
Start kl. 18.00 Medborgarhuset
SS 1 kl. 18.16 Hjoggsjö syd 10,42 km
SS 2 kl. 19.53 I20 1 13,55 km
SS 3 kl. 20.47 I20 2 8,08 km

Johan Kressner snabbast efter f örsta etappen
Johan Kressner brukar alltid öppna bra i rally-SM. I Vännäs gjorde han mer än så - han öppnade bra och var snabbast totalt i den första av de två dagsetapperna i helgens SM-rally, Rally Vännäs. Hemmaföraren Jörgen Jonasson var annars den som inledde bäst. Men när rallykaravanen anlände till fredagskvällens sträckor på gamla I20-området inne i Umeå, hade han fallit tillbaka till tredjeplatsen totalt. Både Johan Kressner och storfavoriten Mats Jonsson hade tagit sig förbi i sammandraget.
Trots att fredagen bara innehöll tre sträckor hann det hända en hel del. Bland annat försvann publikfavoriten Per Svan. Borlängeföraren slog bort ett hjul på andra sträckan. På samma sträcka åkte unge Oscar Svedlund av och fastnade. Bröt gjorde också Cemoni Olsson och Jari Saarinen,
I Stora Grupp N fick Kenneth Bäcklund från Vara snabbt ordning på körningen efter en trevande start på ss 1 och gick upp i ledning före unge Daniel Carlsson, Säffle och veteranen Stig Olov Walfridsson, som tävlar för MK Ratten i Torsby.
I F2-klassen öppnade hemmaföraren Stefan Jonsson bäst men favoriten Per Johansson från Trollhättan åkte fortare på Umeå-sträckorna och gick upp i ledning i klassen.
I Lilla Grupp N var 22-årige Per Gunnar Andersson från Årjäng inte oväntat snabbast men en krånglande tidrapportering gjorde att tävlingsledningen inte vågade ge en totalställning i klassen efter tre sträckor utan att kontrollräkna alla tider.
Däremot fick man fram tiderna för Grupp H-förarna som kör om Riksmästerskapstiteln. Och där var det inte oväntat Boden-föraren Michael Wikström - regerande svensk mästare på isbana - som var snabbast, knappt före värmlänningen David Walfridsson.
Rally Vännäs första tävlingsetappp avslutades med nattvila i Umeå och startar om tidigt på lördagsmorgonen. Redan 07.55 startar dagens första sträcka. Totalt ska förarna köra nio sträckor under lördagen innan rallykaravanen börjar anlända till slutmålet i Vännäs sent på eftermiddagen.
Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Johan Kressner, 20.10,2, 2) Mats Jonsson, +4,5, 3) Jörgen Jonasson, +7,4, 4) Dick Wicksell, +14,7, 5) Mats Thorszelius, +18,6.
Lilla Grupp A totalt: 1) Per Johansson/Tony Carlsson, Saab F2, 21.31,0, 2) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2, +6,8, 3) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford F1, +5,4 sek, 4) Per Arne Sääv/Jörgen Carlsson, Västra Östergötlands MK, VW Golf F2, +31,3, 5) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson, Hässleholms MK, Peugeot F1, +1.15,3
Stora Grupp N: 1) Kenneth Bäcklund, 20.30,1, 2) Daniel Carlsson/Mattias Andersson, Säffle MC, Mitsubishi, +4,2 3) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, d:o. +10,1, 4) Tobias Gustavsson/Fredrik Leiert, SMK Östgöta, d:o, +42,4, 5) Patrik Malteskog/Mattias Gårdman, Norrköpings MK, d:o, +50,2.
Gr H (RM): 1) Michael Wikström/Thomas Fredriksson, NMS Boden, Opel, 23.04,9, 2) David Walfridsson/Per Wiksten, MK Ratten Torsby, Volvo, +3,2, 3) Magnus Åberg/Micael Eriksson, Umeå Södra MK, VW, +49,6, 4) Peter Lundell/Roger Nilsson, Tomelilla MK, Volvo, +1.24,1, 5) Mats Ulander/Mattias Rönnholm,Vännäs MK, Opel, +1.28,9.
Lilla Grupp N totalt: 1) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault, 22.01,3, 2) Billy Johansson/Mikael Jansson, Säffle MC, Renault, + 39,6, 3) Jimmy Joge/John Stigh, SMK Motala, Peugeot, + 42,8, 4) Joakim Rydholm/Roger Rydholm, Dals MK, Peugeot, + 50,9.
N1: 1) Tobias Söderqvist/Markku Kangas, AMF Årsunda, VW Polo, 23.44,2.
Totalt efter SS 3
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 20.10,6
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, + 4,5
Jörgen Jonasson, Vännäs MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 7,4
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 18,6
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 19,5
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 20,3
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 23,7
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 24,7
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 29,6
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, + 1.01,9
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, + 1.06,3
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, + 1.09,7
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 1.10,1
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.17,5
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.20,1
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 1.20,4

SS 3 I20 2 8,08 km
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 5.08,8
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 5.10,3
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 5.11,2
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 5.13,0
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 5.14,0
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, 5.15,5
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, 5.16,6
Jörgen Jonasson, Vännäs MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 5.17,4
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 5.19,8
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, 5.22,8
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, 5.23,1
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, 5.24,2
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, 5.26,0
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 5.26,9
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 5.28,8

Totalt efter SS 2
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 15.00,3
Jörgen Jonasson, Vännäs MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 0,3
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, + 6,0
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 14,2
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 15,9
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 16,6
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 18,4
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 18,6
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 24,4
Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 33,7
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 36,6

SS 2 I20 1 13,55 km
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 8.54,6
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 8.56,4
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 9.01,0
Jörgen Jonasson, Vännäs MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 9.01,2
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 9.01,8
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 9.02,9
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, 9.03,9
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, 9.07,8
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 9.10,4
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 9.11,0

Hemmaförare öppnade bäst
- Första sträckan bör gå bra. Sa hemmafavoriten Jörgen Jonasson när årets andra SM-rally - Rally Vännäs - startade på fredagskvällen.
Och visst gick den bra. Ingen förare lyckades haka på när Jörgen drog upp tempot. Men så var också första sträckan den 1 mil långa väg, som förarna i Vännäs MK brukar använda som teststräcka. Tvåa på inledningssträckan var något överraskande Daniel Carlsson, junior-VM-föraren. Daniel kör en så kallad N4-bil - en betydligt mer standardbetonad bil än t ex Jonasson, som kör i WRC-klassen. Storfavoriten Mats Jonsson - som jagar sitt elfte SM-guld - öppnade lite försiktigt. Mats var fyra totalt på ss 1, vilket innebar att han även fick se Johan Kressner före sig i listan. Men - tävlingen har bara börjat. Under fredagen körs tre specialsträckor varefter man går till nattvila i Umeå. Och på lördagsmorgonen väntar ytterligare nio sträckor. Det är då tävlingen avgörs!
Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Jörgen Jonasson, 5.59,4, 2) Johan Kressner, +6,3, 3) Mats Jonsson, +10,5, 4) Eddie Hörbing, +14,6, 6) Mats Thorszelius/Nicke Nilsson, Almunge MK, Toyota, +15,0.
Lilla Grupp A totalt: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2, 6.21,1, 2) Andreas Eriksson/Patrick Henriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford F1, +5,4 sek, 3) Per Johansson/Tony Carlsson, Saab F2, +7,8 sek, 4) Per Arne Sääv/Jörgen Carlsson, Västra Östergötlands MK, VW Golf F2, +20,1, 5) Stoffe Nilsson/Pecka Svensson, Hässleholms MK, Peugeot F1, +29,2.
Stora Grupp N: 1) Daniel Carlsson, 6.03,5, 2) Per Svan, +7,5, 3) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, Mitsubishi, +13,4, 4) Kenneth Bäcklund/Joakim Gevert, Vara MK, d:o, +14,4, 5) Cemoni Olsson/Göran Lönnmark, d:o, Team Skogsåkarna Tranås, d:o, +15,7.
Lilla Grupp N totalt: 1) Per Gunnar Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault, 6.33,9, 2) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, d:o, +5,7, 3) Jimmy Joge/John Stigh, SMK Motala, Peugeot, +14,5, 4) Peter Hillebjörk/Roger Hillebjörk, Vännäs MK, Renault, +15,1, 5) Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat, +24,0.
N1: 1) Tobias Söderqvist/Markku Kangas, AMF Årsunda, VW Polo, 7.12,6.

SS 1 Hjoggsjö syd 10,42 km
Jörgen Jonasson, Vännäs MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 5.59,4
Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 7, 6.03,5
Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, 6.05,7
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 6.09,9
Per Svan, Borlänge MK, Mitsubishi Lancer Evo V, 6.11,0
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 6.14,0
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 6.14,4
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, 6.14,8
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, 6.16,9
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 6.17,9
Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, 6.19,2
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 6.20,3
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibitza, 6.21,1
Sven Isaksson, Umeå AK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 6.23,0
Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer EVO VI, 6.24,8
Tobias Gustafsson, SMK-Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 4, 6.25,5
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 6.26,5
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, 6.26,5
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 6.26,5
Janne Westlund, MK Kopparberg, Mitsubishi Evo 4, 6.27,2
Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, 6.28,7
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 6.28,9
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 6.30,5
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 6.30,7
Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, 6.30,9
Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 6.33,9
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, 6.34,1

02-02-27 Vännäs nästa för David Walfridson
Det är det som gäller för David Walfridson under kommande helg den 1-2 mars. Då är det dags för andra deltävlingen i Rally SM/RM.
- Nu är vi rejält revanschsugna efter snöskottningen i Bergslagsrallyt.
En liten revansch fick vi i Hagfors helgen före Svenska Rallyt. Då var vi totalsnabbast på tre av fyra sträckor.
- Vi åker upp till Norrland med en enda målsättning, det är att ta hem en topplacering i grp. H till Värmland.

02-02-27 "PG" jagar ny rallyseger efter VM- och EM-segrarna
Efter VM-, EM-, NM, SM-segrar jagar 21-årige talangen "PG" Andersson en ny klasseger i Vännäs SM-rally . Svensk rallysport tar fart för framtiden. Med sex raka segrar, ledning i både svenska och norska mästerskapen, är den blott 21-årige värmlänningen Per Gunnar "PG" Andersson det allra hetaste namnet i rally-Sverige för tillfället.
Han är dessutom en av tre unga framtidslöften som har valts ut till Svenska Bilsportförbundets satsning på att finna ett nytt världsmästarämne.
Rally är livet för den 21-årige asfaltsläggaren från Årjäng. Helst vill han bli rallyproffs.
Läs mer

Rally-SM: Dags för andra deltävlingen Rally Vännäs
- Det är svårt att tänka sig bättre förhållanden. Underlaget är perfekt och vi har gott om snö. Vallarna är på sina håll upp till ett par meter höga! Göran Timner, rutinerad tävlingsledare i Rally Vännäs, ser helgen an med tillförsikt:
- Nu är det bara att trycka på knappen så kan spelet börja.
Rally Vännäs, som körs fredag och lördag den 1-2 mars, är årets andra deltävling i SM-serien. SM körs i fyra olika klasser och de flesta av favoriterna har använt de senaste veckorna för att testa formen. Och ska man döma av resultatet i de tävlingarna kommer Rally Vännäs att sluta på följande sätt:
- Mats Jonsson vinner WRC-klassen (Stora Grupp A)
- Per Johansson från Trollhättan vinner F2-klassen (Lilla Grupp A)
- Daniel Carlsson från Säffle vinner N4 (Stora Grupp N)
- Per Gunnar Andersson från Årjäng vinner N2 (Lilla Grupp N)
-Sakta i backarna!
- Tre av tipsen kan jag skriva under på. Men att Daniel Carlsson ska vinna sin klass är helt fel. Det tänker jag se till, skrattar Stig Olov Walfridsson, värmlänningen som vann premiären och som satsar stenhårt på SM-guld 2002:
- Jag trivs på vägarna i Västerbotten och höga snövallar passar min körstil. Då kan jag ta stöd i svängarna, ler veteranen från MK Ratten. Som tillägger:
- Ärligt talat blir det inte lätt att vinna. Med förare som Per Svan, Daniel Carlsson och Kenneth Bäcklund i startfältet får man inte göra några som helst misstag, om man vill vara högst upp på pallen.
Stig Olov är en av få förare som inte testat formen och bilen de senaste veckorna. Han skulle ha kört norska Rally Finnskog för några dagar sedan, men fick inte bilen klar i tid:
- Vi har gått igenom motorn efter Svenska Rallyt. Och så har vi byggt om väghållningen en aning. Jag var väldigt nöjd med bilen innan, så de sista justeringarna är mer finsnickeri, säger Stig Olov som satsar stenhårt på att vinna SM-serien i år.
En förare som däremot var med i Norge var en av Stig Olovs tre skyddslingar, Per Gunnar Andersson från Årjängs MK. För "Stecka" är inte bara chaufför - han hjälper och stöttar andra förare också. Förutom Per Gunnar Andersson i N2-klassen är det Oscar Svedlund Stora Grupp N och David Walfridsson som kör RM i Grupp H:
- Vi måste ha fram nya duktiga förare som kan bli stora internationellt. Och det kan de här tre.
- Per Gunnar är den stora klassfavoriten - han är enormt begåvad, myser "Stecka".
Och visst körde 22-åringen från Årjäng strålande i Norge. Det blev vinst i klassen med fem minuter och en framskjuten placering totalt med den 2-hjulsdrivna, standardbaserade Renaulten.
En annan favorit är Per Johansson, trollhätteföraren som är regerande norsk mästare i F2-klassen. Också han dominerade stort i Norge och såg ut att gå mot en solklar seger. Men så gick en medbringare i växellådan sönder och Per tvingades bryta med bara några sträckor kvar.
Daniel Carlsson är inte med i Steckas stall - men han är bra ändå. VM-junioren testade sin nya SM-bil i Ockelbo i lördags och vann både klassen och tävlingen totalt före ett antal rutinerade veteraner.
Apropå veteraner - favorit till totalsegern i Vännäs är Mats Jonsson, värmlänningen. Mats kör som som vanligt sin gamla Ford Escort WRC - en bil som faktiskt hör till de äldsta i startfältet.
- Det är många bra utmanare även i den klassen. Men jag tror inte att någon rör Mats - han är helt enkelt för bra, summerar Stig Olov.
Rally Vännäs är en av SM-seriens mest pålitliga arrangörer. Tävlingen har haft SM-status ett 10-tal gånger och tävlingsledaren Göran Timner var med redan första gången, 1967.
- Jag debuterade som tävlingsledare som 20-åring 1963. Så visst har man väl fått lite erfarenhet, säger Göran. Som betonar att han har massor av duktiga medarbetare och ett fantastiskt stöd från hela regionen - inte minst från Vännäs kommun.
En av tävlingens många anonyma medarbetare är svenske VM-föraren Thomas Rådström. Just nu är Thomas nere i Afrika och testar för nästa VM-start. Men han är på väg hem och kommer att vara med under SM-finalen:
- Han är van snabba bilar, så det brukar bli han som får ta vägskrapan om det kommer mer snö innan start, skämtar Göran Timner.

Två nya Super 1600-bilar i Rally Vännäs
Det blir två Peugeot-team som blir först med de nya Super 1600-bilarna. I Rally Vännäs i månadsskiftet kommer både Stoffe Nilsson och förre Grupp N-föraren Mattias Aronsson med var sin nybyggd Peugeot 206 Super 1600, dvs samma typ av bilar som numer används i junior-VM. De två förarna kör för var sitt Peugeot-team. Stoffe kör för Peugeot Sverige medan Mattias kör för småländska Team Blomquist SBK. Egentligen skulle Stoffe ha debuterat redan i Bergslagsrallyt.
- Det fanns inte en chans att bli klar i tid. Vi ligger just i skarven mellan nyklassningarna. De gamla delarna har tagit slut och de nya är inte klara, suckar stressade stallchefen, smålänningen och rallyveteranen Gert Blomquist .
Gert som dessutom har dubbla uppgifter i Vännäs: han är stallchef för båda Peugeot-teamen!
- Ja, det är riktigt. Dessutom är det Mattias Aronsson som bygger Stoffes bil. Då förstår du att det är fler som är stressade, skrattar Gert.
Nu blev det start i premiären i alla fall för Stoffe, som lånade Gerts egna rallybil , en Peugeot 106 Kit Car. Mattias däremot fick inte hem sin bil i tid, så han fick stå över.
Den bil som Stoffe ska köra är helt nybyggd medan den bil Mattias ställer upp med är en av Peugeots fabriksbilar från förra året. En bil som byggs om för att bli exakt lika som Stoffes.
- Plus att vi anpassar dem till svenska vägar. De här bilarna är från början byggda som rena asfaltracers, så det är inte bara att ta dem till Vännäs och hänga på dubbade vinterhjul.
Mattias Aronsson har varit med i rally-svängen länge. De senaste åren har han kört Grupp N och som bäst tagit SM-silver. Dessutom har han tävlat flitigt utomlands och t ex kört den danska rallymästerskapsserien.
Medan Stoffes bil ägs av Peugeot-teamet äger Mattias själv sin bil. Och för att få ihop slantarna jobbar han som tävlingsmekaniker hos Gert Blomquist. Som i sin tur ställer upp med sitt gamla team Blomquist SBK och stöttar Mattias:
- Mattias är otroligt duktig både när det gäller att bygga och att utvärdera avancerade tävlingsbilar, berömmer Gert. Och tillägger att teamet åker till Vännäs med blygsamma förhoppningar:
- Bilarna kommer att vara klara, men killarna har inte hunnit köra in sig på dem ännu. Så vi väntar med ambitionerna till sommartävlingarna börjar...
De två Peugeot 206-bilarna är ska köras enligt det nya, internationella Super 1600 reglementet. Det innebär att de har lite mindre effekt än t ex Andreas Erikssons Ford Puma eftersom Andreas väljer att köra sin 1600-bil i det gamla Kit Car-utförande, vilket SM-reglerna medger i den här tävlingsklassen, Lilla Grupp A.
Bilarna är extrema tävlingsmaskiner. 1,6-litersmotorerna utvecklar i nuläget 210 hk, karosserna är superlätta, växellådan är sexväxlad sekvensiell som på en STCC-bil osv:
- Det är otroligt avancerade tävlingsredskap som det ska bli mycket trevligt att presentera för den svenska rallypubliken.

Rally SM: Mats vann generalrepet
Värmländske rallyföraren Mats Jonsson är ett fenomen. För snart 20 år sedan vann den 44-årige bensinstationsägaren sitt första SM-guld i rally. Sedan dess har det blivit ytterligare nio. Men Mats ger sig inte utan kämpar vidare. Målet är guld i år igen. Och det har ju börjat bra.
- I höstas trodde jag att jag skulle få svårt att hålla undan. Men konkurrenterna har varit lite ojämna, så det har sett bättre ut än väntat, kommenterar Mats. Som vann SM-premiären och därefter har tagit ytterligare två storsegrar.
Den senaste totalsegern kom i Supermästerskapen i jämtländska Stugun i lördags. En tävling som blev rena gereralrepetitionen inför SM-tävlingen Rally Vännäs den 1-2 mars. Mats chocköppnade och tog tio sekunder på utmanaren Mats Thorszelius redan på den första sträckan. Men upplänningen hakade på och var bara 8 sekunder bakom Mats när man nådde slutmålet.
Nästa SM-deltävling är en tvådagarstävling med start på fredagskvällen den 1 mars. Banan är totalt 45 mil och specialsträckorna mäter sammanlagt 13 mil. När anmälningstiden gick ut hade 87 förare anmält sig i de fyra SM-klasserna, där Mats klass (Stora Grupp A) är den häftigaste med 14 ekipage.
De som teoretiskt har bästa chansen att utmana Mats - som kör en Ford WRC - är Mats Thorszelius, Toyota WRC, Eddie Hörbing, Ford WRC, Dick Wicksell, Subaru WRC och Johan Kressner, också han i en WRC Subaru.
- Men vi ska inte glömma bort förarna i Stora Grupp N. Om vägarna passar deras bilar kan både Stig Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund vara med och slåss om totalsegern. Och Per Svan blir säkert farlig, kommenterar Mats.
I lilla Grupp A (med bilklasserna F1- och F2) är norske (!) mästaren Per Johansson favorit med sin spektakulära Saab 9-3 Kit Car. Här måste man hissa varningsflagg för hemmafavoriten Stefan Jonsson, Vännäs MK. Seat-föraren från arrangörsklubben var snabbaste 2-hjulsdrivna förare i Stugun och har åkt mycket bra i vinter. Intressanta är också de tre förare som kör Super 1600-bilar: Andreas Eriksson, Ford Puma samt Peugeot-förarna Stoffe Nilsson och Mattias Aronsson.
Största klassen i Rally Vännäs är Lilla Grupp N med 36 anmälda ekipage. Det är förresten de 10 främst förarna i just den så kallade N2-klassen som går ut först - i omvänd startordning enligt resultatlistan från SM-premiären. Det innebär att junioren Tobias Söderqvist från Årsunda i Gästrikland är den som anför SM-fältet på fredagskvällen, följd av Joakim Rydholm, Dals MK och veteranen Bernt Carlsson, Linköpings MS. Sist av de 10 inledande N2-ekipagen kommer superlöftet Per Gunnar Andersson från Årjängs MK. Renaultföraren leder både JSM och senior-SM och när han har passerat - då släpper man iväg förarna i WRC-klassen.
Nytt för SM i år är att förarens startnummer anger vilken klass de tävlar i - plus vilken placering de hade förra året. Lägsta nummerserien har WRC-bilarna, vilket innebär att Mats Jonsson har startnummer 1 på sin bil medan förarna i Stora Grupp N har startnummer som börjar med 101 (Dvs titelförsvararen i klassen, Kennet Bäcklund.)
Förarna i Lilla Grupp A har startnummer som börjar på 200, men där finns ingen titelförsvarare eftersom segraren förra året - Per Svan - har bytt klass och numer återfinns i Stora Grupp N.
Lilla Grupp N slutligen har startnummer som börjar på 300. Och inte heller där finns titelförsvararen med. Den som vann klassen 2001 var Roger Andersson, Valdemarsvik, som i år har tagit ett sabbatsår medan han funderar på en internationell karriär:
- Det tycker jag för övrigt många av SM-förarna skulle göra, kommenterar Mats Jonsson. Som under sina rallyår tävlat mycket utomlands.
- Det är en fantastiskt hög förarstandard i SM-serien och många av förarna skulle tveklöst göra succé, om de gav sig ut och tävlade internationellt.
Det finns en nummerserie till - bilar som har 400 och uppåt. Det är överåriga bilar som inte får vara med och slåss om SM. I stället har förarna i den här klassen från och med i år en Riksmästerskapstitel att kämpa om. Grupp H-bilarna startar som sista klass i tävlingen - och det gör de hela tiden medan SM-klasserna seedas om efter resultaten på första etappen. Det innebär att på lördagen startar fortfarande 10 bilar i Lilla Grupp N först - i omvänd resultatordning efter fredagsresultatet. Därefter kommer resten av SM-fältet med förarna i den ordning de placerade sig på fredagsetappen.

Rally-SM: Daniel Carlsson kör i Vännäs
Äntligen har allt börjat fungera för Daniel Carlsson - Sveriges nya hopp i rally-VM. Först blev den 25-årige värmlänningen fyra i Rally Monte Carlo, där han premiärkörde för sitt nya team i Junior-VM. Sedan slog han till och vann premiären i en annan VM-klass - Grupp N - i Svenska Rallyt.
Nu tar han en paus i VM-tävlandet. För att i stället utmana den svenska eliten i nästa SM-deltävling i rally, Rally Vännäs den 1-2 mars.
- Det blir nog svårare att vinna Stora Grupp N i Vännäs, än att vinna i Svenska Rallyt. Konkurrensen i SM är grym, säger Daniel med ett brett leende - han älskar tuffa utmaningar!
Daniel och hans team - Olsbergs - bestämde sig sent för att köra SM. Så både SM-premiären och VM-tävlingen Svenska Rallyt kördes med lånade bilar. Men nu är hans egen Mitsubishi Gr N Evo 7 snart klar:
- Vi ska köra en provtävling veckan innan Vännäs, för att se att allt sitter där det ska. Förmodligen kör vi Gestrikekannan i Järbo den 23 feb.
Daniel Carlsson har en snabb karriär bakom sig. Han debuterade i breddklassen Volvo Original genom att vinna den nordiska C-förarserien 1997. Därefter har det blivit en rad medaljer både i Junior-SM och i Stora SM, Grupp H. Och nu är det alltså en internationell karriär det handlar om:
-Just nu leker livet. Inte minst sedan Mattias Andersson kom in i teamet som codriver.
Daniel har klart med alla sex VM-deltävlingarna i Junior-VM där han kör en 2-hjulsdriven Ford Super 1600. Däremot ska han inte köra VM i Grupp N, Svenska Rallyt var ett undantag. Och så ska jag köra de SM-tävlingar som inte kolliderar med VM.
I SM-premiären i januari inledde Daniel övertygande men åkte av och tvingades bryta:
- Vi gled ut i en sväng och fastnade. Inget farligt, men det fanns ingen publik som kunde hjälpa oss loss. Så det var bara att ge upp.
Daniels SM-klass, Stora Grupp N, har utvecklats enormt just i år. Toppförarna från förra året, främst veteranerna Stig Olov Walfridsson, Kenneth Bäcklund och Cemoni Olsson, finns kvar. Dessutom har många nya duktiga förare från andra klasser tillkommit. Bland andra förre Opel-föraren Per Svan. Dalabonden chockade konkurrenterna genom att bli tvåa i sin klassdebut.
Patric Carlsson - suverän i Lilla Grupp N - har också tillkommit liksom Carina Hermansson, Skepptuna, Torbjörn Pallin, Sundsvall m fl. Plus ett antal duktiga östgötar med Jonas Wigren och Tobias Gustafsson i spetsen. Och så har unge Oscar Svedlund från Karlstad blommat ut rejält, vilket han visade genom sin tredjeplats i premiärtävlingen.
- Totalt 20 bilar i Stora Grupp N är bra, konstaterade tävlingsledaren Göran Timner, Vännäs. - Ett par dagar innan anmälningstiden gick ut hade ett 80-tal anmälda ekipage. Och då vet vi att det ska komma åtminstone några ekipage till.
Rally Vännäs körs som en tvådagarstävling: tre specialsträckor på fredagskvällen den 1 mars, resterande nio under lördagen. Start och mål som sig bör i Vännäs, några mil väster om Umeå. Två av sträckorna körs praktiskt taget inne i Umeå - på regementets (I 20) gamla övningsområde.
- Banan är totalt 45 mil, har två fasta serviceplatser - en per dag - och specialsträckorna mäter sammanlagt 13 mil, berättar Göran Timner.
Ställningen i Rally-SM inför deltävling 2, Rally Vännäs:
Stora Grupp A:
1) Mats Jonsson/Johnny Johansson, Forshaga MC, Ford WRC, 15 p, 2) Mats Thorszelius/Micke Nilsson, Almunge MK, Totota WRC, 12 p, 3) Johan Kressner/Leif Wigert, Karlstad MC, Subaru WRC, 10, 4) Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, 8, 5) Mikael Lindqvist/Mats Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Gr A, 9, 6) Dick Larsson/Raymond Wessman, SMK Uppsala, Toyota Gr A, 8.
Stora Grupp N: 1) S-O Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, 15 p, 2) Per Svan/Johan Olsson, Borlänge MK, d:o, 12, 3) Oscar Svedlund/Björn Nilsson, Karlstad MC, d:o, 10, 4) Patric Carlsson/Bo Holmstrand, SMK Nyköping, d:o, 9, 5) Jonas Wigren/Terje Karlsson, Norrköpings MK, d:o, 8.
Lilla Gr A: 1) Per Johansson/Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, 20 p. 2) Andreas Eriksson/Patrick Hermansson, MK Speed, Ford Puma F1 Kit Car, 17, 3) Stefan Jonsson/Tomas Norrstand, Vännäs MK, Seat F2, 16 p, 4) P-A Sääv/Jörgen Carlsson, V:a Östergötlands MK, VW Golf F2 Kit Car och Stoffe Nilsson/Pecka Nilsson, Peugeot F1 Kit Car, vardera 13 p.
Lilla Gr N: 1) P-G Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Clio N2, 20 p, 2) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, d:o, 16 p, 3) Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF Årsunda, VW Polo N1, 15, 4) Lars Rune Hagen/P-G Aarnes, KNA Kongsvinger Norge, Renault Clio N2, 13, 5) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, VW Polo N1, 12.
Junior-SM (lilla Gr N): 1) P-G Andersson/Jonas Andersson, 20 p, 2) Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, 16 och Fredrik Andersson, vardera 16 p, 4) Simon Johansson/Emil Axelsson, Renault Clio N2, 13, 5) Tony Lundgren/Thomas Nilsson, Suzuki N1, 11.
RM Grupp H: 1) Peter Hellström//Rickard Eliasson, MK Kopparberg, Opel Corsa, 15, 2) Fredrik Fransson/Jörgen Lindahl, Kristianstad, Opel Kadett, 12, 3) Peter Lundell/Lars Nilsson, Tomelilla MK, Volvo 740, 4) Tomas Olsson/Thord Blomqvist, Borlänge MK, Volvo 240, 9, 5) Robert Jakobsson/Lars Lundblad, Kolsva MS, Opel Ascona, 8.

www.motorsportivarmland