Veckans frågeställning V 10
6-12 mars 2000

Skall man införa endagsrallyn i SM?
Vinterdelen av årets Rally-SM är över. Har undrat lite varför det körs en kort fredagsetapp i alla SM-deltävlingar. I kommentarer läser man ofta att nästa dag ska vi börja gasa. Skulle det inte bli billigare både för deltagare och arrangörer att koncentrera allt till en dag. Mediamässigt är den s.k. fredagsetappen värdelös. Ingen morgontidning hinner få med någon större sammanfattning eftersom stora delar av startfältet finns kvar på banan när det är klart för pressläggning.


Maila gärna in din kommentar i ämnet till: inax@telia.com
Kommentarer

Javisst det borde koncentreras på endagstävlingar i SM, pga det blir billigare för alla parter, lättare att få folk med som servicepersonal, slippa ta ledigt från jobbet så mycket, enklare med mediabevakningen och bättre för sponsorerna att kunna följa med på tävlingarna och även lättare för klubbarna att genomföra och skaffa funktionärer som ställer upp, likaså kontakter med markägare om avlysning "lättare om det bara är en dag.". Ju flera dagar desto dyrare för de tävlande, det behöver ju inte va dyrare än det absolut måste. Det är nog bara SBF som vill göra allt större, bättre o dyrare än det behöver bli..
eric

Ett SM-rally blir två dagar vare sig man vill det eller inte. Om man vill skrapa ihop runt tjugo mil SS så kan man givetvis med lite planering av banan köra detta på 1 dag. Men då räcker inte tiden till för besiktning och anmälan. Man får då också en sen kvällsmålgång om man skulle köra alla SS på en dag. Om man sen gör som Sydsvenska Rallyt, att köra 80 % av rallyt som transportsträcka så behöver man 2 dagar rejält.
En fråga som borde ställas vore väl om man skulle sätta en regel som begränsar transportsträckorna. På ett vanlig rallytävling så brukar det gå få till åtminstone 40 % SS av den totala längden. Med "klöverbladsprincipen" vid banläggningen bör väl även detta gå att fixa vid en större tävling. Vi ska väl inte behöva ha ett transportsträcke-SM.
Ett utmärkt exempel på hur detta bör se ut fick vi för några år sedan när SM-finalen avgjordes i Vårgårda. Kullings MS med flera ska ha en stor eloge för denna tävling som höll sig inom en tremilsradie från den centrala servicen med alla sträckor.

Anders Ekström eka@hianet.com

Bra Anders det håller jag med om, det kan ju tex som i SSR va ca 8 mil transport i bland mellan SS, förresten när en annan började (för 100 år sen) så startade alla rallyn ca kl 1600 då var det så man vart inte hem förän vid 2-3 på morgonen, då vart det mörkt hela tiden nästan jämt, tider ändras. Men måste ett SM ha 20 mil SS?? Det borde räcka med ca 10-12 mil det är inte mindre roligare med lite kortare tävlingar o intensivare, med dagens bensinpriser så .tja du vet...
Bes o anmälan kan gott va på fredagskvällen men att man kör på lördagen
Kullings var ett utmärk ex men det ÄR inte så lätt att hitta vägar nära o bra, som dom har det till Tångahed o övningsfält
Vad säger du om tex 4 mil trp till första SS, sedan allt koncentrerat med korta trp mellan SS sedan 4 mil tillbaka?
eric.


Skall man införa endagsrallyn i SM?

Så här blev slutresultatet



Åter till omröstningen