Veckans frågeställning V 12
20-26 mars 2000

Hur lockar man publiken ut på rally?
Entusiasterna skyr inga gränser för att komma ut på rallytävlingar. Men hur lockar man ut 'vanligt' folk? Rallysporten behöver populariseras och vilka alternativ är bäst. Helt klart måste mycket ske centralt. Arrangörerna måste kanske jobba mer för publiksträckor, start och mål eller serviceplatser på ortens mest centrala delar med lite jippo som omramning. Vilket alternativ tror du kan vara bäst. Har du andra förslag eller kommentarer så skickar du ett mail


Maila gärna in din kommentar i ämnet till: inax@telia.com
Kommentarer

Det viktigaste för att rally som sportgren ska intressera den breda allmänheten är att göra rally mer tillgängligt för både publik och media. Specialsträckorna behöver inte vara av "micky mouse"-karaktär inne i samhällen bara de är samlade runt service och startplatsen så att de inte behöver åka tio mil bil-O för att komma fram. Att sen många klubbar struntar i att utse någon media-ansvarig som jobbar för att dra bevakning till tävlingen gör ju inte saken bättre. För att "vanligt folk" ska få upp ögonen för rally så krävs det bra PR och pressbevakning kring tävlingarna.
Anders Ekström, eka@hianet.com

Jo Anders det har du nog rätt i ,men" det är så att media skall va intresserade av det också,annars kan man ju lika gärna lägga sig ner på marken och sparka sig trött, när det nästan måste till hot för att dom skall skicka en reporter eller visa intresse så är det nog så tufft,,,, utöver det skall dom kunna skriva av referat o resultat på rätt sätt,och det är inte alla som kan eller vill, eller bryr sig om övehuvudtaget.
eric.

Punkt nr 1 A: De snabbaste ekipagen startar först, alltså oftast 4wd turbo. Enligt publikens smak är de snabbaste de mest spektakulära, dessutom både smäller det och eldar om turbobilarna med responssystem, häftigt tycker publiken! I synnerhet som gällande ljudreglemente i övrigt tagit udden av en av upplevelserna med rally. Att de snabbaste är mera spektakulära är självklart eftersom den högre hastigheten i sig höjer utmaningen och svårighetsgraden för förare/codriver. Missförstå mej nu rätt, självklart kan besättningen i ett 2wd ekipage göra lika goda prestationer, men med hjälp av 4wd och turbo når man oftast högre hastigheter och ökar svårighetsgraden vilket garanterat gillas av publiken. För att locka flera av de snabbaste ekipagen, och därmed mera publik, till våra stora elittävlingar, alltså SM, är det alldeles självklart att de snabbaste måste starta först. Alltså en elitseedning för respektive 4wd och 2wd.
Hoppas att åtminstone några förstå-sig-påare fanns på plats på studiebesök i Lima, så förstår de vad jag menar, detta var ju sveriges bästa rallytävling, inberäknat SM. Det enda som saknades var kanske i stort ca 20 ekipage, som 10 st 2wd (F2 och GrH) och 10 st 4wd (GrN4wd). Jämföra detta med SM då det alltid saknas 50 - 75 fullt värdiga ekipage. För att höja publikintresset behöver vi öka mediaintresset. Det skulle underlätta såväl för den lokale tidningsskribenten som själv skriver och fotar som för TV-teamet om de slapp att stå ute i skogen i timtal och vänta innan de snabbaste ekipagen anländer. För det vet vi väl alla, även deltagaran själva, att det inte är för 1300 GrN eller Volvo original som den breda publiken och massmedia går ut i skogen? Men alla vi rallyåkare oavsett klass tjänar på ökat intresse från media och publik.
Frågan gällde hur locka publiken? Om man då gör en undersökning vad rallypubliken och massmedia på en SM tävling idag gillar mest skulle nog en majoritet svara: "Mats Jonsson:s WRC-Escort", för det är det snabbaste, mest spektaklära ekipaget och som ligger närmast det man kan se på TV från rally-VM. I andra hand är jag övertygad om att man skulle svara 4wd GrN, för de är nästan lika snabba och spektakulära, där finns hård konkurrens och en rad profiler som Stecka, Bäcklund, Pilla, Stoffe, Ekström och flera andra som är etablerade eller på gång. För mej (och för de flesta?) är 4wd GrN den naturliga huvudklassen i SM i dag med rådande reglemente, här finns bredd, elit och fräscha bilar. Här kan dessutom en seriöst satsande "yngling" ha möjlighet etablera sig i eliten till en (i elitsammanhang) någorlunda rimlig kostnad och dessutom öppna för en internationell karriär för vilket 4wd i dag är en förutsättning. Det är rent ut pinsamt att SM-arrangörer och inblandade inte rapporterar 4wd GrN till massmedia på ett riktig sätt. Den stora händelsen i Vännäs som borde skapat stora rubriker för rallysporten var väl ändå att ett GrN ekipage för första gången var totalsnabbast?
Den s k "tunga" huvudklassen F2 innehåller högst ca 5 st riktiga konkurrenskraftiga ekipage, eller egentligen 4 st eftersom vi ska räkna bort en av de tre häftigaste, Gullabo, som ju egentligen inte hör till F2, och tidsmässigt skiljer det ofta ljusår mellan ekipagen. Det måste väl till och med de allra närmast sörjande börja inse att det är pinsamt kalla detta för huvudklass? F2 är på intet sätt spektakulärt att se, tvärtom är de tråkiga med traction-control, utan hjulspinn och utan sladd. Det enda intressanta för publiken är Gullabos kamp typ "David-mot-Goliat" och hans sena inbromsningar med Lill-Pegan. Är det dessutom så att Peugeot/Statoil-teamet arbetar för att växla upp till yppersta eliten i 4wd/WRC så är det inte längre någon som helst tvekan om vart publik- och massmediaintresset rättmätigen kommer att hamna. Den extremt tunna F2-klassen skulle självklart tjäna på att slås samman med Corollor m fl i GrH-klassen, för ärligt talat är det ju inga stora skillnader tekniskt och prestandamässigt mellan de bästa GrH-ekipagen och F2, de skillnader som finns kan överbryggas av förarprestationer. Alltså de snabbaste 2wd seedas tillsammans oavsett klass. Följdaktligen seedas de snabbaste 4wd tillsammans oavsett klass och de bästa går ut allra först. De snabbaste GrN-ekipagen har visat sig minst lika snabba som äldre GrA och GrH, även här är nog förarprestationen mest avgörande. Visst kan vän av ordning invända att WRC-ekipagen har ett övertag, men det kan nog vi andra bjuda på (?). Rallysporten kan ju ändå aldrig ha som mål att bli rättvis, hur mycket svensken än önskar. WRC-bilarna kommer inom överskådlig tid vara mycket få och vi alla inom rallysporten ska nog vara glada om de är med, för att främja publik- och massmediaintresset. På detta sätt har vi alltså två klasser för publik och media att hålla reda på med den fullständigt naturliga uppdelningen 2wd respektive 4wd. Denna kamp om två guldmedaljer går att kommunicera på ett begripligt sätt. Om det sedan, av en eller annan orsak, inom rallysporten skulle behöva delas upp i ytterligare klasser, t ex för att primera bästa föraren i GrN2wd för att alla ska vara nöjda och glada, så får vi väl göra det internt sedan tv-kamerorna slocknat.
Svenska Mästerskapen i Rally är med rådande reglemente ett förarmästerskap. Guldet delas ut till den bästa föraren i respektive klass, inte till ett team eller märke, även om marknadsvärdet självklart är högt för märket med vilket föraren har vunnit. Så även om det skulle vara försmädligt för ett "fabriks"-team att riskera få stryk av en Nat-bil så är det ändå föraren som får priset. Detta berättigar även privatförare med äldre Nat-bilar att i dag tävla om SM, om någon sådan skulle lyckas vinna hela serien, mot all förmodan, är förarprestationen desto större. Och kom ihåg att publiken oftast älskar en "underdog".
Visst ska märken/återförsäljarföreningar ha en hel del att säga till om eftersom de till viss del finansierar och i stor utsträckning marknadsför rallysporten och då framförallt SM. Men det innebär inte att förbundet, och övriga utövare som ändå är ryggraden i svensk rallysport, ska gå i deras ledband. Då man tillät vissa märken att diktera reglementet och åstadkomma konstlade regler i egen sak i SM (=F2) blev det en flopp. Att man tillät vissa märken att diktera villkoren men valde att bortse ifrån ett annat (=Mitsubishi) var en skandal. Mitsubishi har väl varit det mest uthålliga och, sedan Toyota drog tillbaka sin elitsatsning, även det märke som satsat mest och hårdast i SM?
Med facit i hand kan vi alla(?) se att GrN4wd skulle varit huvudklass, om vi nu ska ha många olika klasser. Alla vi med åtminstone ena foten i svensk rallysport förutsåg ju redan i förväg vad som skulle komma att hända med F2, komihåg att ett av huvudargumenten för F2 och mot 4wd var kostnadsskäl. Idag kan nog alla förstå att den sammanlagda kostnaden för att driva ett märkesteam i SM eller VM i princip inte alls beror på hur många hjul som driver, eller? Utarmningen av F2 var lätt att förutse eftersom det redan var klart att fabriksteamen internationellt skulle satsa på WRC. Var det någon som ärligt trodde att fabriksteamen i VM skulle satsa på både F2 och WRC? Idag vet vi att det är jämförelsevis mycket billigt med en seriös satsning i GrN4wd i jämförelse med F2.
När det gick upp för arrangörerna av deltävlingar i SM hur extremt tunn den s k huvudklassen F2 blivit, och att man satt den rättmätiga huvudklassen GrN4wd på undantag med kortad bana och med risk för nästan inga deltagare i den klassen samt att GrA/GrH4wd på samma sätt sjabblats bort till ett eget SuperMästerskap och som även skulle innefatta GrH2wd, då fick man kalla fötter. Genom påtryckningar lyckades arrangörerna i efterskott ändra reglerna, vilket man ska ha en eloge för, så att alla klasser skulle få köra samma tävling på SM, med den eftergiften att man lovade att inte avslöja vem som var snabbast och underförstått att man inte ska nämna något om hur erbarmerlig utarmad den s k huvudklassen är. På detta sätt räddades SM arrangemangen. Det är beklagligt konstatera att det krävdes tvångsmetoder, i form av SuperMästerskapet, för att få ändringar till stånd i efterhand. Att SM kom att få en någorlunda rimlig värdighet i genomförandet har man alltså SuperMästerskapet att tacka, tyvärr fick man då i stället två svagare mästerskap av vilket det då hittills inte verkar gå någon nöd på SuperMästerskapet. Dessutom lockar det publik med breda och stora startfält och med att eliten startar först.
Detta var några av mina högst personliga åsikter.
Med vänliga rallyhälsningar Ulf Larstrand

Om vi ska få ut "Svensson" i skogen för att titta på rally tror jag att vi måste hitta en "idolfigur" som deltar , kungen, Stenmark eller någon liknande. Kanske vi skall ta hit Colin eller Carlos som föråkare ? Vi måste få media MED oss annars händer ingenting.
med rallyhälsning, Magnus Olsson SMK Karlskoga

Håller helt och hållet med Ulf Larstrand! Det är synd och skam att inte fler insett hur den här enkla ekvationen skall gå ihop.Det är egentligen bara i ett påstående jag inte riktigt håller med helt och hållet.Visst är de fyrhjulsdrivna bilarna med turbo överlägsna både i fart och väghållning, men de "gamla hederliga Nationella bilarna" är betydligt mer spektakulära när de kommer farande, och de främsta här ligger ju inte ljusår efter fyrhjulskrafsarna. Att vi sedan inte lyckas vidare med att locka publik beror nog många gånger även på den lokala arrangören. Hur ofta, eller rättare sagt, när såg ni senast en lokal rallyarrangör som marknadsförde sin tävling ex. i en lokaltidning för att locka publik? Jag vet att det inte finns så mycket pengar över men budgeterar man för marknadsföringen i tid, köpslår med ett reklammedia samt ordnar lite försäljningsställen ute på någon, eller några sträckor finns det pengar att hämta även där för arrangören. Det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag idag arbetar på en lokalblaska som mediasäljare, har varit aktiv som arrangör av både Back-SM samt vanliga DM-rallyn.
Hälsningar Urban Sundin, p.s. besök gärna vår hemsida: www.mattsson.motorsport.op.se

Tack Urban för ditt stöd. Mitt inlägg blev långt och kom kanske att handla om allt för mycket...Därför blir det lite kortare nu. Jag kan hålla med dig, och alla andra försvarare av H2-klassen, den har ett klart berättigande och visst är det ryggraden i svensk rallysport. Och helt klart är det fränt med nationella bilar, helst gamla starka toksladdande bakhjulskrafsare som Volvo 240, Ascona B 2,4, Escort 2,4 osv, eller allra helst en BDA med raka rör, mmm... men i de allra flesta fall så går det ju inte särskilt fort, eller? Enligt min uppfattning ska dessa inte i en egen separat klass vara med om guldstriden i SM som ju ska vara en elitsatsning. De nu snabbaste H2 bilarna, som till kostnad överstiger N4!, kan gott och väl vara med konkurrera om guldet för 2wd, tillsammans med t ex F2.
Om vi ska locka publiken bör vi ta bort skygglapparna och ställa oss frågan, om jag arrangerar en tävling vilka två ekipage vill jag helst ha på startlinjen: Mats Jonsson i WRC-Escort och Gullabo i WRC-Pega alternativt Daniel Carlsson H2 Corolla och Gullabo i Lill-Pegan? Eller om jag tvingas välja mellan antingen Stecka, Bäcklund, Pilla, Stoffe, Ekström i sina N4-bilar eller sveriges 5 st bästa nationella ekipage? För mej är i alla fall svaren givna, även om samtliga uppräknade på sitt sätt är intressanta. Låt oss avgöra SM i två klasser, 4wd och 2wd, med elitseedad startordning, först startar de 20 snabbaste 4wd och sedan de 20 snabbaste 2wd.
Att vissa aktiviteter ska ske någorlunda centralt är givet, t ex målramp, (ej startramp) men om det är central service eller en publiksträcka spelar mindre roll, bara det är något. Se vidare mitt inlägg på Resultatservice, Gästbok.
Med fortfarande vänliga rallyhälsningar Ulf Larstrand

Tycker det är rätt intressant att läsa allt som skrivs på " Veckans fråga". Tycker inte ännu att någon kommit fram med något bra hur vi skall locka publik till tävlingarna, utan det är fortfarande "allternativ " om klasser. Verkar som alla fortfarande vill köra i samma "gamla Hjulspår", och är inte intresserade av att komma ur dessa. Ser ut som det fortfarande är entusiasterna som ej ser dom vi saknar ute på sträckorna , en publik som kanske vill se sina idoler, få autografer - men av någon anledning har svårigheter att komma ut runt Special sträckorna. Gäller ju även att få dom yngre att bli mer intresserade så vi har dessa i framtiden och en sak kanske vore om arrangörer kunde få bussar som gick ut till olika sträckor, så dom som är intresserade och kanske ej har ålder eller tillgång till bil, få en chans att komma ut på sträckorna.
Bästa Motorsport Hälsningar Janne

1) Media måste skriva om tävlingarna. Men hur? det är för det första viktigt att media får en vink om att det är en tävling på gång, dvs före. Servera gärna textmaterial åt den lokala tidningen så tar de garanterat in redigerad text. Det är viktigt när de inte har egna intresserade reportrar.
I annat fall kan man göra upp ett säsongsschema som man skickar eller ännu bättre åker upp med till tidningen. De blir nöjda ju mindre de behöver anstränga sig.
Efter tävlingen så måste givetvis resultaten vara klara så att de presenteras i måndagstidningen och kan ligga till grund för en artikel skriven av antingen klubbens presskontakt eller tidningens journalist! Kan tyckas vara elementärt allt detta men jag tror inte klubbarna sköter sig alls när det gäller att ta hand om mediabevakningen.
2) Använd nya vägar. Gärna gamla avlagda allmänna vägar. För det krävs att klubbar och förbund börjar bearbeta Vägverket och andra myndigheter så att dessa vägar får börja användas. Dessa ligger ofta i närheten av samhällen eller är av sådan kvalite att de lockar storpublik!!

rallyhälsningar Per Löfström

Skulle bara vilja lämna en kommentar till Per Löfström. Du har nog rätt i en del men det är så på många ställen när det gäller gamla allmänna vägar; vägvärket har SOM POLICY att inte låna ut gamla allmänna vägar till tävlingsverksamhet och då i synnerhet motorsport överhuvudtaget. Det blir inte bättre av att det sitter en (som bestämmer) och där som är i synnerhet emot motorsport speciellt då Rally !!! Faktum är att det är svårare från år till år att övertala markägare till att få låna vägar till biltävling.
Snackar man då med tex skogsbolagen, skall dom ha stora summor på KM för att låna ut vägar, förutom att dom skall va i nyskick efter tävlingarna gärna samma kväll helst.!!!
eric

Anders förslag är mycket bra ,alla ska ha samma chans att mäta sin fömåga mot eliten. Jannes ide om bussar för ny publik är en bra ide .Mellan Svenska Rally Mästerskapet skall prova i år.Det är också en bra grej för sponsorer att komma ut på organiserade publik platser, grilla lite gott att dricka listan kan göras lång det är bara att låta fantasin flöda .personligen är jag beredd att betala arangören för den tjänsten. När man tävlar själv har man huvet fullt och alldeles för stressad för att ta hand sponsorer.
med vänlig hälsnig Björne Blomman Blomqvist



Hur lockar man ut publiken på rally?

Så här blev slutresultatet



Åter till omröstningen