Veckans frågeställning V 5
31 jan - 6 febr 2000

Är det rätt att låta B- och C-förare köra före A-förare?
I allt större utsträckning tillåter man B- och C-förare att köra före A-förarna. Det förekommer en hel del i cuper som ex. Suzuki, Seat, Volvo Original, Tjej-RM, Grupp E och inte minst i SM. Kan man göra undantag för dessa att köra på bättre vägar och lättare skaffa poäng för uppklassning. C-förare grupp H exempelvis får ju aldrig den chansen
Vad tycker du. Frågeställningen är ja eller nej.


Kommentarer

Sitter här och funderar och läser alla inlägg och debatter om rally, och det är kul med debatt.
Men detta med lite startande t.ex i vårat DM det är synd och dåligt. Varför är det så lite? Jo det blir mycket tävlingar som krockar så A-förarna väljer nog rikstäckande tävlingar/cuper. Alla C och B förare då var är dom? Det blir för dyrt med däck säger dom. Men va fan det kostar att vara på topp. Topp? Vad är topp för en C och B? Vad har dom att åka om? Priser javisst det är kul att få en buckla men den är glömd efter en vecka.
Jag tänker tillbaka när jag var C och B, då var vi väldigt många startande i stor som liten tävling. Varför åkte vi jämt? Det var inget billigare då. Vad var det som drev oss att åka till varje pris......
Och jag har försökt komma ihåg och bläddrat i resultaten. Sen kom jag på det. Va fan vi skulle ha poäng till att klassa upp oss från C till B och B till A. Tänk vilket lyft det var när jag fick starta som B-förare första gången. Då var vägen kvar och till och med lite publik, det var grejer det. Jäklar va stolt jag var. Då var man tvungen och skaffa poängen inom ett år. Kommer ni ihåg Lindes tävling "sista möjligheten". Tävlingen var till för vad namnet sade...
Vad kan man ha för nytta av denna nostalgi fundering? Jag undrar hur är det med uppklassnings poängen idag. Vad är vilkoren/kraven? Men det har väl ingen betydelse, för idag får C och B starta tidigt om dom väljer rätt bilmärke. Ska B-förarna vara tvingade att ha A-licens för att starta först i stora tävlingar. Nu startar de först i stora SM tävlingar. Då skulle nog många fler åka mindre tävlingar för då har man plöstligt nåt att åka om. Då kanske bredden kommer tillbaka, det blir mer morot.
Det pratas om att höja statusen på SM och DM tävlingar. Jag tror att det räcker att höja statusen på föraren. Det skall vara en merit som skall stå på licensen. Start ordningen skall självklart avgöras av vilken licens man har inte vilken bil. Nu är inte detta så lätt med tanke på framgången för Seat och VOC. Men priset är mindre intresse för bredd tävlingar. Så detta med start ordning efter licens oavsett bilklass och höja ribban för att bli A-förare är en intressant fråga.

Mwh Ari Alanen

Jag vet inte om det är lättare
att skaffa uppklassningspoäng om klassen startar först. Samtliga med samma licensklass och bilklass startar ju i rad. Så alla i klassen har ju lika bra eller dåliga vägar.
C.Larsson

"Veckans frågeställning" tycker jag var väldigt välformulerad
och den ligger dessutom rätt i tiden. Den bakomliggande frågan är ju egentligen "skall rally vara en deltagarsport eller publiksport" ? Som nog de flesta av oss förstår så är svaret någonstans mittemellan.
De som ser rally, i första hand, som en deltagarsport torde ju antagligen svara att de mera välmeriterade (välmotiverade) A-förarna skall åka först. Då skapas det ju "rättvisa" i leden för de som redan åker snabbast får också de bästa förhållandena. Ordningen cementeras och alla måste förtjäna sin plats. Om man däremot ser rally som en publiksport så är kanske svaret att startordningen bör vara så att de "långsammaste" ekipagen åker först.
Det finns ju, mig veterligen, nästan inget publikevenemang där man bränner av höjdpunkterna först ?! Inte startar väl en rallycrosstävling med final baserat på förra tävlingens resultat, inte heller startar en rockkonsert med de bästa låtarna ?! Nej tvärtom, självklart spar man det bästa till slutet så att publiken har en stark upplevelse med sig hem och det i färskt minne.
Få sporter är väl så publikberoende (läs sponsorsberoende) som motorsport, då omkostnadsnivån för utövarna kan upplevas som minst sagt påfrestande. En vanlig klubbtävling, utan att något har "olyckats", kostar ju varje ekipage någon skön tusenlapp. Så sponsorstöd är nog inte ovälkommet varesig för A, B eller C förare och detta oberoende av bilklass.
Hälsningar Bosse
PS. Dessutom tycker jag att arrangörerna nuförtiden har så bra vägar att förhållandena är bra nästintill oberoende av startnummer. Så heder åt arrangörer och funktionärer som tar på sig massor med oavlönat arbete och gör det möjligt att köra rally !! DS.


Är det rätt att låta B- och C-förare köra före A-förare?

Så här blev slutresultatet



Åter till omröstningen