Besök volvoorginals hemsida!
www.volvooriginal.com
2007
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007





07-05-07 Punkteringar knäckte favoriter i Tyskland
Anders segrare efter perfekt tävlingsinsats
Det var ingen tvekan om att punkteringarna avgjorde det mesta, när årets tredje deltävling i Nordic West Euro Cup avgjordes i Tyskland i helgen. Men framför allt handlade det om en codriver som fick sin normalt rätt hetsige förare att åka smart och inte ta onödiga risker. Codrivern var Peo Telehagen, som tillsammans med sin förare - Lill-Anders Svensson - gjorde allt rätt på den tyska asfalten.

Teamet körde helt perfekt från start till mål och tog hem spelet med nästan två minuter till godo. Detta trots att man bara var sträcksnabbast på en av de 13 sträckorna. Men medan Holger Knöbel, Magnus Johansson och övriga storfavoriter jagade varandra och segern i den 25-gradiga sommarhettan nöjde sig Anders och Peo med att bli tvåa-trea på sträckorna. Som sämst noterade teamet sjätte ss-tid i Volvo-gänget - men det var på 13:e och sista sträckan och då var segern redan klar!

Sammanlagt kom inte mindre än 21 originalare från Sverige, Tyskland och Holland till den populära försommartävlingen i Sulingen, strax söder om Bremen. Totalt startande 100 ekipage - så inslaget av Volvo Original-bilar blev minst sagt märkbart. Och ännu mer blev det på den avslutande publiksträckan inne i Sulingen på lördagskvällen då bara fem av de startande Volvo-teamen hade tvingats bryta. Visserligen försvann ytterligare en bil - holländske 740-föraren Sander Pelle, som hela dagen kört alldeles strålande men som missade i en av de första kurvorna och frontade en bastant björk i högt tempo. Synd, eftersom den holländske föraren dessförinnan bland annat varit 2:a, 3.a och fyra på flera av sträckorna med sin (jämfört med svenskarna) standardbetonade 740 (holländska VOC-bilar saknar inredning och ser ut som häftiga Gr H-bilar - men man har i själva verket striktare regler än i Sverige. Bland annat använder man betydligt enklare fjädrar och dämpare).

Favorit på den tyska asfalten var annars hemmaföraren och asfaltspecialisten Holger Knöbel, närmast utmanad av ett antal snabba svenskar. Och visst åkte Holger strålande. Han började i och för sig med en försiktig fjärdetid på första sträckan, som vanns av svenske Magnus Johansson närmast följd av Anders Svensson och Emil Tigerberg, den unge Götene-föraren. Men på ss 3 fick Holger punktering, åkte av och fastnade, hängande i diket.Han kom visserligen upp och kunde fortsätta, men tappade sex minuter på malören. Och trots att han satsade som en vettvilling på övriga sträckor - han vann inte mindre än 8 av de 13 sträckorna - så fick han den här gången nöja sig med en 10:e plats.

Fortfarande leder dock den store tysken serien sammanlagt efter tre deltävlingar - för även de svåraste utmanarna i serien hade problem. Till exempel Niklas Lundberg - smålänningen som numer återfinns i Söderhamns, Hälsingland - som efter årets första två deltävlingar delade ledningen i Cupen sammanlagt med Knöbel. Niklas drabbades av punktering först på ss 5 där han tog sig i mål men tappade ett par minuter bara för att sedan få ytterligare punkteringar på sträckan efter. Han försökte fortsätta men sladdade in i en kant och knäckte bakaxel. Så då återstod inget annat än att bryta.
- Vägarna var sämre än tidigare år - det var flera nya sträckor som gick bitvis på mycket dålig asfalt. Dessutom drog de tävlande ut mycket sten på sträckorna, vilket gjorde det svårkört, suckade t ex Älmhults-föraren Micke Andersson som dubbelpunkterade på samma sträcka och tvingades stanna och byta. Dessförinnan hade Micke kört strålande och låg trea i Volvo-sammandraget. Även klubbkamraten Magnus Johansson, som årsdebuterade i serien, hade otur. Punktering på samma sträcka kostade tid, men han kunde ta sig i mål utan att stanna och byta så han tappade bara 1,5 minuter på malören, så han kunde - efter en i övrigt mycket stabil körning med bl a annat flera sträcksegrar - ta hem andraplatsen. Men vann - det gjorde alltså Lill-Anders Svensson som därmed tog ett jättekliv uppåt i tabellen. Just nu ligger Ryd-föraren fyra totalt, trots att han bara kört två av de tre deltävlingarna. Anders har annars haft en tuff inledning på säsongen - han alternerar ju som förare mellan Robin Sandbergs vråltrimmade Saab 9-3 Turbo och sin egen 940 Volvo Original. Så det är rätt tvära omställningar i körstilen...

Ett rejält kliv uppåt i sammandraget tog också Eric Vrena Johansson som nu ligger tvåa totalt, bara fem poäng bakom ledande Holger Knöbel. Eric körde efter samma princip som Anders - säkerheten i första hand.En som däremot åkte jojo i resultatlistan var Götenes Emil Tigerberg.Emil är duktig på asfalt rent generellt och började bra med bl a en imponerande tredjeplats på ss 1. Men sedan åkte han hiss och varvade i topptider med problem. Även hör handlade det om punkteringar. Också den sjunde svensken i tävlingen - johan Johansson - hade problem med punkteringar men kom i alla fall i mål på 12.e plats, två placeringar framför Emil,

Totalt sett dominerade de svenska toppförarna resultatlistan - men den här gången var både de tyska och de holländska förarna närmare än vanligt. Tyske veteranen Volker Clasen i en välanvänd 240 slutade t ex på en imponerande fjärdeplats medan en strålande glad holländsk förare - John Bosscha, även han i en 240 - var femma och för första gången snabbast av de holländska förare. Holland var för övrigt det land som hade flest Volvo Original-ekipage till start - sammanlagt 8 team. Svenskarna var näst störta gruppen med sju team medan arrangörslandet "bara" kom med sex ekipage.

Trots problemen var de tävlande nöjda med arrangemanget, som är väldigt välbesökt rent publikmässigt. Med sin breda körstil är Volvo-förarna väldigt populära och det är ett fasligt autografskrivande mellan sträckorna. Som vanligt är det också en trevlig samvaro - den här gången var det holländarna som drog på stort och bjöd alla på grillafton efter avslutad träning på fredagen. Träningen som förresten gick väldigt bra för de flesta.

Kul också att på de sträckor dör man till en del åkte på grus - så placerade sig originalarna väldigt högt i sammandraget. Bästa enskilda sträcktiden totalt noterade Holger Knöbel, som var 15:e totalt på näst sista sträckan. Detta trots att hela Volvo Original-gänget faktiskt kör sina tävlingar på asfalten ute i Europa på vanliga standarddäck! Av detta kan man dock inte dra slutsatsen att alla punkteringar berodde just på detta - det punkterades friskt även i de övriga klasserna och inte mindre än 40 procent av startfältet tvingads kasta in handsken. Det var faktiskt bara 60 ekipage som fullföljde - men av dem var faktiskt inte mindre än 25 procent Volvo Original-förare.

Resultat Deltävling 3, Volvo Original Nordic West Euro Cup (Rallye Sulinger Land, Tyskland):
1) Anders Svensson/Peo Telehagen, Sverige, Volvo 940, 1.26.04,8, 2) Magnus Johansson/Jonas Bergman, Sverige, 940, 1.27.59,2, 3) Eric Vrena Johansson/Per Johansson, Sverige, 940, 1.28.11,1, 4) Volker Clasen/Günter Bade, Tyskland, 240, 1.29.35,4, 5) John Bosscha/Henk Bosscha, Holland, 240, 1.29,49,0, 6) Andreas Leue/Helmut Pieschowski, Tyskland, 740, 1.30.03,5, 7) Sigi Mayr/Jan Knöbel, Tyskland, 740, 1.30.39,0, 8) Roy Achterbosch/Sander Grundel, Holland, 740, 1.30.50, 6, 9) Jürg Steffensmaier/Jeanette Ziehmann, Tyskland, 240, 1.30.59,9, 10) Holger Knöbel/Stefanie Fritzenmaier, Tyskland, 740, 1.31.31,5, 11) Mikael Andersson/Erica Svensson, Sverige, 940, 1.33.29,7, 12) Johan Johansson/Mikael Johansson, Sverige, 740, 1.33.32,3, 13) Anja C. Frese/Mathias Lewandowski, Tyskland, 240, 1.36.59,0, 14) Emil Tigerberg/Marin Andersson, Sverige, 940, 1.38.29,4, 15) Ramon Sanders/Jereon Willems, Holland, 740, 1.47.24,3.

Ställningen Topp 10 efter 3 deltävlingar:
1) Holger Knöbel, 74 p, 2) Eric Vrena Johansson, 69, 3) Niklas Lundberg/Åke Lundberg, Sverige, 740, 62, 4) Anders Svensson, 52, 5) Mikael Andersson, 39, 6) Emil Tigerberg, 38, 7) Ramon Sanders, 33, 8) John Bosscha, 27, 9) Dick Bleumink/Harco Paans, Holland, 940, 25. 10) Jacco Waalewiijn/Clifton van Halderen, Holland, 940, och Thomas Steinmayer/Herbert Wagner, 740, Österrike, 740 vardera 23.
07-02-19 Volvo Original Sverigeserien till Gestrikekannan
Nu är det snabba ryck i Volvo Original. För i förrgår sa Bergslagsklubbarna ifrån och ställde in Bergslagsrallyt som skulle ha varit andra deltävlingen i Volvo Originals Sverige serie. Första deltävlingen körs kommande helg i Vännäs. Nu blev det snabbt att hitta en ersättning till Bergslagsrallyt och lotten föll på Gestrikekannan som körs samma dag i Järbo den 3 mars. Carleric Johansson fick lite hicka, när man nu var tvungen att antingen slopa eller hitta en ny arrangör på kort tid och Järbo MK ställer upp med kort varsel och tar tacksamt mot Volvobilarna.

Nu kommer man att köra enligt turordningen för FM reglementet som är för tävlingen där tre distrikts förare ska göra upp, men man kommer att seeda startfältet i respektive Voc klass i det stället man har plats i övriga starfältet. Mer info kommer på Volvo Originals hemsida inom kort om byte av andra deltävlingen.

Gestrikekannans hemsida:ww.jarbomk.nu/gestrikekannan/rally.htm
V olvo Original: www.volvooriginal.com/main.htm