Volkswagen Rally Cup 2001


TÄVLINGAR

ANMÄLAN

REGLER

RESULTAT

Rapport från VW Rally Cups åttonde deltävling T-turen
Rapport från VW Rally Cups sjunde deltävling Dackefejden
Rapport från VW Rally Cups sjätte deltävling Kullingstrofén
Rapport från VW Rally Cups femte deltävling "Bug Run"
Rapport från VW Rally Cups fjärde deltävling Kong Christian Race
Rapport från VW Rally Cups tredje deltävling Härjedalsbrickan
Rapport från VW Rally Cups andra deltävling Z-Trofén
Rapport från VW Rally Cups första deltävling Gästrikland Runt

Rapport från Volkswagen Rally Cups nionde och därmed sista deltävling för år 2001, vilket var SM-tävlingen Hans-Persson Pokalen som Kolsva MS arrangerade fredag-lördag 21-22 september med start och mål förlagt till Köping.

Det var en hård tävling, där många ekipage bröt för avåkningar och det var inte mindre hårt i Volkswagen Rally Cup där Örjan Eriksson från Stuguns MK ledde med två poäng före Björn Blomqvist, Huddinge MK och Per Göthberg, Eskilstuna MK inför denna tävling. Det slutade med att Björn Blomqvist tog hem denna deltävling i cupen före Örjan Eriksson medan Per Göthberg bröt. Därmed hamnade Björn Blomqvist och Örjan Eriksson på samma poäng, men att Blomqvist vinner det åtråvärda första priset, en tävlingsklar VW Polo Grupp N, då han i och med denna seger har en mer än Örjan Eriksson (i övrigt har de exakt samma resultat) som erhåller en sponsorcheck på 40.000 kronor plus moms, alltså 50.000 kronor medan Per Göthberg erhåller en sponsorcheck på 20.000 kronor plus moms, vilket blir 25.000 kronor.

Denna tävling innehöll hela 16 fartsträckor, sex på fredagen och tio på lördagen. Sträcklängden var dock densamma, 5,2 mil per dag, alltså 10,4 fartsträcksmil totalt. Totalt var tävlingen 52,5 mil.

Den första att få problem var Björn Blomqvist, och det var redan när han skulle köra upp bilen på trailern på torsdag kväll, då rasar motorn. Efter ett snabbjobb av Nille på Ultra motor, som bygger en ny topp över natten, kommer de dock i tid till tävlingen på fredagen.

Första sträckan, som hette Orsta 1, var 5,07 km lång och här började Björn Blomqvist bäst med en tid av 3.08,6 före Per Göthberg med 3.12,2 och Örjan Eriksson 3.14,3. Därefter följer Per-Arne Sääv, Västra-Östergötlands MK som körde punktering på höger bakhjul redan i första svängen, men fortsätter utan att byta hjul, han får tid 3.15,4. Roger Enlund, Enköpings MK får tid 3.17,4. Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, 3.22,4. Rickard Karlsson, Katrineholms MK, 3.28,5. Johan Lindskog, Katrineholms MK, åker av lite lätt men kommer tillbaka till vägen igen och får tid 3.31,1 medan Anders Fredriksson från Mälaröarnas MK har problem med databoxen tävlingen igenom, han får ej full gas och motorn lägger av vid varje uppväxling, det är databoxen som bryter, han får tid 3.31,3.

På andra sträckan, Karmdal, 8,35 km, är Per-Arne Sääv snabbast trots att han snurrar i ett vägbyte och får tid 4.39,7. Björn Blomqvist får 4.41,6. Per Göthberg, 4.41,7. Roger Enlund, 4.41,9. Örjan Eriksson, 4.49,9. Roger Andersson, 5.04,8. Rickard Karlsson, 5.08,7. Johan Lindskog, 5.15,2 och Anders Fredriksson, 5.17,8.

Efter de två inledande sträckorna leder Björn Blomqvist med 3,7 sekunder över Per Göthberg. Tiden är för Björne 7.50,2 mot 7.53,9 för Göthberg. Pelle Sääv ligger trea med 7.55,1. Roger Enlund fyra på 7.59,3. Örjan Eriksson 8.04,2. Roger Andersson, 8.27,2. Rickard Karlsson, 8.37,2. Johan Lindskog, 8.46,3 och Anders Fredriksson 8.49,1.

Sträcka tre är Nibble industriområde, en publiksträcka på asfalt med en längd av 2,96 km inne i Köping. Per-Arne Sääv trivs bäst på asfalten och får tid 2.44,5, men strax därefter kommer Roger Enlund med 2.44,9. Örjan Eriksson, 2.50,9. Roger Andersson, 2.51,4. Björn Blomqvist, 3.00,4. Rickard Karlsson, 3.03,6 och Anders Fredriksson, 3.10,9.

Per Göthberg bryter med sitt tredje motorras för i år, denna gång blir det tre hål i blocket och även Johan Lindskog bryter då en inre drivknut går sönder.

Sääv går nu upp i ledning med 10.39,6 före Roger Enlund som går upp till andra plats med 10.44,2. Blomqvist är nu trea med tid 10.50,6, sedan följer Örjan Eriksson 10.55,1. Andersson, 11.18,6. Rickard Karlsson trodde att det skulle vara blött och körde med grusdäck, men det var det inte så han tappade tid på detta och får 11.40,8. Anders Fredriksson får 12.00,0.

Sträcka fyra, Orsta 2, samma sträcka som den första, 5,07 km lång, vinns av Per-Arne Sääv på 3.12,1 före Roger Enlund, 3.15,8. Björn Blomqvist, 3.18,4. Örjan Eriksson, 3.20,3. Roger Andersson, 3.26,6. Rickard Karlsson, 3.28,8 och Anders Fredriksson, 3.39,4.
Alla håller sina placeringar även efter denna sträcka.

Sträcka fem, Boda är 11,77 km lång. Roger Enlund nu snabbast med 7.03,0. Björn Blomqvist, 7.14,2. Roger Andersson, 7.31,6. Rickard Karlsson, 7.40,9. Anders Fredriksson, 7.55,9 och så olyckskorparna Örjan Eriksson och Per-Arne Sääv som står av ordentligt i en tvär vänster som går till ett vägbyte höger, Örjan som står med nosen nere i ett dike får tid 9.21,3 och Per-Arne 9.24,7. Även Roger Andersson åker av på samma ställe, men kommer upp för egen maskin trots att han visade hela bottenplattan för åskådarna.

Detta gör en hel del förändringar i totallistan, Roger Enlund går nu upp i ledningen med tid 21.03,0. Björn Blomqvist upp till andra plats med 21.23,3. Roger Eriksson nu trea på 22.16,8. Rickard Karlsson, 22.50,5. Pelle Sääv nu femma med 23.16,2, Anders Fredriksson, 23.35,3 och Örjan Eriksson sjua med 23.36,7.

Sträckan sex går liksom femman i mörker och är tävlingens längsta med 18,68 km och heter Skäftruna. Björn Blomqvist är snabbast med 11.59,6. Örjan Eriksson får andra tid med 12.20,5. Sedan följer Roger Enlund, 12.24,5. Rickard Karlsson, 12.53,4. Roger Andersson snurrar efter 1,5 kilometer och får backa två gånger innan han är på rätt väg igen, och får tid 12.55,6 och Anders Fredriksson, 13.22,3.

Per-Arne Sääv får nu ge upp totalt då han i en vänstersväng kör rakt in i en stor sten efter 1,8 kilometer. Det kommer att krävas en hel del nytt på bilen, bland annat måste rambenen bytas.

Då nattvilan infunnit sig är Björn Blomqvist nu i ledning på 33.22,8 medan Roger Enlund har 33.27,5, sedan följer Roger Andersson, 35.12,4. Rickard Karlsson, 35.43,9. Örjan Eriksson, 35.57,2 och Anders Fredriksson, 36.57,6.

Lördags morgon börjar med en sträcka på 3,21 km som heter Nibbarsbo och nu kommer Roger Enlund som börjar rada upp sträcksegrar i cupen, här får han 2.13,9 medan Björn Blomqvist har 2.15,3. Örjan Eriksson, 2.17,3. Roger Andersson, 2.24,0. Rickard Karlsson, 2.27,8 och Anders Fredriksson, 2.28,1.
Ingen förändring i totallistan efter denna sträcka.

Sträcka åtta heter Bråten och är 2,83 km lång. Enlund får snabbaste tid med 1.41,9, sedan följer Örjan Eriksson, 1.43,9. Björn Blomqvist, 1.44,4. Roger Andersson, 1.50,3 och Anders Fredriksson, 1.54,6.

Efter denna sträcka har Örjan Eriksson gått upp på fjärde plats. Leder gör Björn Blomqvist på 37.22,5. Tvåa Roger Enlund, 37.23,3. Roger Andersson, 39.26,7. Örjan Eriksson, 39.58,4. Rickard Karlsson, 40.01,5 och Anders Fredriksson, 41.20,3

Nionde sträckan heter Bockhammar 1 och är 7,95 km lång. Roger Enlund fortsätter att sätta bästa tid, nu med 4.53,4. Örjan Eriksson, 5.02,9. Björn Blomqvist, 5.05,1. Roger Andersson, 5.11,8. Rickard Karlsson, 5.15,4 och Anders Fredriksson, 5.24,1.

Nu går Roger Enlund upp i täten med tid 42.16,7. Björn Blomqvist, 42.27,6. Roger Andersson, 44.38,5. Örjan Eriksson, 45.01,3. Rickard Karlsson, 45.16,9 och Anders Fredriksson, 46.44,4.

Sträcka tio, Godkärra, är 6,10 km lång. Roger Enlund, 3.28,3. Björn Blomqvist, 3.31,4. Örjan Eriksson, 3.33,6. Roger Andersson, 3.41,3. Rickard Karlsson, 3.42,3 och Anders Fredriksson, 3.49,5.
Totalställningen från nionde sträckan håller i sig fortfarande.

Sträcka 11 är Bockhammar 2, alltså samma sträckan som den nionde, och följaktligen även nu 7,95 km lång. Roger Enlund fortsätter i topp, vinner denna sträcka på tid 4.50,2 före Örjan Eriksson, 4.59,8 och Björn Blomqvist, 5.01,3. Sedan följer Roger Andersson, 5.08,2. Anders Fredriksson åker på en sten i en vänstersväng och flyttar kulbulten och får en krokig bärarm, och så får han även åka sträcka tolv innan de kan åtgärda det hela, hans tid blir 5.14,5. Även Rickard Karlsson åker på problem, troligen på samma ställe och får tid 5.15,2.

- Jag slog sönder något i framvagnen mot en sten i innerkanten i en vänsterböj, säger Rickard Karlsson, så att vänster framhjul låg mot fjädern och så fick vi även åka alla sträckorna som återstod.
Även efter denna sträcka håller sig ställningarna.

Tolfte sträckan är 7,16 km lång och heter Djupebo. Enlund i topp som vanligt, nu med 4.39,1. Örjan Eriksson, 4.40,7. Björn Blomqvist, 4.44,5. Roger Andersson, 4.54,5. Rickard Karlsson, 4.56,9 och Anders Fredriksson, 5.02,1.

Örjan Eriksson har nu gått upp ett pinnhål till och ligger på tredje plats. Leder gör Roger Enlund med tid 55.14,3. Tvåa Björn Blomqvist, 55.44,8. Trea Örjan Eriksson, 58.15,4. Roger Eriksson är fyra med tid 58.22,5. Rickard Karlsson femma, tid 59.11,3 och Anders Fredriksson sexa med tid 1.00.50,5.

Sträcka tretton är Västerås Motorstadion, en publiksträcka på grus vid Malmbanan, längd 1,94 km. I många orter var denna dag en bilfri dag i centrum, men i Västerås började denna bilfria dag först sedan sista rallybil åkt från staden.

Publiken fick se Roger Enlund i täten på tid 2.04,6, sedan följer Örjan Eriksson, 2.09,4. Björn Blomqvist, 2.12,1. Roger Andersson, 2.12,3. Anders Fredriksson, 2.12,9 och Rickard Karlsson, 2.21,2.
Ingen förändring i totallistan efter föregående sträcka.

Sträcka fjorton, Ekeby, med en längd av 7,01 km blev först struken då ett ekipage åkte av vägen över tidtagningsenheten och dessvärre fick besättningen även föras till sjukhus för kontroll. Sträckan återinsätts dock senare, men det är bara de "mindre bilarna" och förarna i Junior-SM som får de rätta tiderna förutom Mats Bergeå, så från och med honom att alla eftervarande ekipage får tiden 4.13,4. Enlund, Blomqvist och Eriksson från alltså denna tid medan Roger Andersson får 4.32,1 efter punktering i målsvängen medan Rickard Karlsson får 4.35,0 efter punktering på vänster framhjul då 2-300 meter återstod av sträckan, och inte blev hans dåliga framvagn bättre av detta. Anders Fredriksson får tid 4.35,2.
Inte heller detta gör någon förändring i totallistan.

Näst sista sträckan, den femtonde, är åter en publiksträcka, denna gång på MSK Hammarens rallycrossbana där bilarna startades med c:a tio sekunders mellanrum och tre bilar körde i varje "heat". Namnet på sträckan var Snickarberget och längden 1,61 km. Roger Enlund är snabbast med tid 1.36,8. Andra tid har Örjan Eriksson med 1.37,3 och tredje Björn Blomqvist med 1.38,7. Sedan följer Rickard Karlsson, 1.41,6. Anders Fredriksson, 1.42,0 och Roger Andersson, 1.42,4.

När en sträcka återstår leder Roger Enlund med 39,9 sekunder över Björn Blomqvist. Roger har tid 1.03.09,1 mot Björnes tid 1.03.49,0. Örjan Eriksson ligger trea på 1.0615,5. Roger Andersson har 1.06.49,3. Rickard Karlsson, 1.07.49,1 och Anders Fredriksson, 1.09.20,6.

När enbart ett par, tre kilometer återstår av sista sträckan som åter är Djupebo, nu med beteckningen 2 och alltså 7,16 km lång, tar segerplanerna för Roger Enlund slut. Mitt på vägen har det blivit ett hål, och i det hålet ligger en sten som han slår höger framhjul i, det borde i alla fall gått bra, men fälgen spricker på mitten med ett skott som att det minst skulle ha varit en direktträff mot en stor tall. Då Enlund jagade killen före i den totala tävlingen, skulle han ta ifatt de sju sekunderna han var efter på sista sträckan och rensat bilen på allt löst som gick, och därmed försvann även reservhjulet, vilket nu skulle varit bra att haft. Det blev ej bättre än att Roger Enlund blir kvar på skogen och bryter. Örjan Eriksson får nu istället snabbaste tid med 4.38,8 mot Björn Blomqvists 4.40,7 och Rickard Karlssons 4.49,4. Anders Fredrikssons tid blir 4.54,9 och Roger Anderssons 4.57,6.

Detta resulterar i att Björn Blomqvist vinner denna cuptävling på tid 1.08.29,7. Örjan Eriksson får tid 1.10.54,3. Roger Andersson, 1.11.46,9. Rickard Karlsson 1.12.38,5 och Anders Fredriksson 1.14.15,5.

Detta gör att Björn Blomqvist och Örjan Eriksson hamnar på samma poäng, 155 eftersom bägge måste ta bort en sjutton poängare, men då vinner Björn Blomqvist det åtråvärda priset, en tävlingsklar VW Polo Grupp N med en seger mer än vad Örjan Eriksson hade. Om Roger Enlund tagit sig i mål, hade han vunnit denna deltävling och Björne blivit tvåa och Örjan trea, men även då hade dessa båda hamnat på samma poäng, men med 153 poäng, och då hade de båda haft exakt samma resultat genom hela året och alltså omöjliga att skilja på grund av detta, men då säger reglerna att skulle ovanstående inte ge utslag placeras den främst som har erövrat flest poäng i någon av VW-cupens SM-tävlingar. Björn Blomqvist bröt i Sveg där Örjan Eriksson blev trea och alltså fick 21 poäng. Vid denna tävling hade då Björn Blomqvist fått 23 poäng medan Örjan åter fått 21 poäng, och alltså har bilen i alla fall gått till Björne, men kan det vara mera jämt?

Örjan Eriksson får trösta sig med att få 40.000 kronor plus moms, alltså 50.000 kronor i sponsorcheckar för sin andra plats och Per Göthberg som bröt redan på tredje sträckan får 20.000 kronor plus moms, alltså 25.000 kronor i sponsorcheckar. Tomas Samuelsson, Laxå MK och Anders Mattsson, Stuguns MK som ej var med denna gång ligger kvar på sina tidigare placeringar och får 8.000 kronor plus moms, alltså 10.000 kronor respektive 7.000 kronor plus moms = 8.750 kronor i sponsorcheckar. En stor sten såg till att Per-Arne Sääv blev kvar på sin sjätte plats och för detta får han samt Urban Hjärtfors, Lessebo MK, Bosse Sikström, SMK Sundsvall och Fredrik Norberg, Hässleholms MK som inte var med denna gång men behåller sina tidigare placeringar sju &endash; nio samt Roger Andersson som nu gick upp på tionde platsen totalt 5.000 kronor plus moms = 6.250 kronor i sponsorcheckar.

- Vilken pärs, säger årets totalsegrare i Volkswagen Rally Cup Björn Blomqvist och fortsätter, det har varit rejält nervösts, först motorraset före start och sedan åka lagom fort för att inte riskera någonting. Jag tror jag åkt runt varje sten jag sett på vägen.
Överlycklig kramar Björne om fru Annika och döttrarna Cissi och Isabell som kommit till Köping för att se den spännande upplösningen.

En överlycklig förare lite längre ner var Roger Andersson, han vann nämligen SM-guldet för Grupp N under 2000 kubik med sin VW Polo.

Jag har inte tänkt på cupen, utan åkt för SM-guldet, säger Roger Andesson, strålande av lycka och blev hedrad av kompisarna inför balen på kvällen med T-shirts med texten Roger HOLGER Andersson SM-guld. (de hade nämligen fått reda på att Holger var Rogers andra namn).

Daniel Ljung från Kolsva MS var anmäld, men fick ett ,får vi väl säga, godkänt förhinder att inte starta. Klockan 11.00 på fredag förmiddag blev det nämligen ilfart till BB med sambo Marie och klockan 12.16 hade han fått en flicka på 2.840 gram och 49 cm lång, så nu får 3-åriga Linus konkurrens om familjens gunst.

Så har årets Volkswagen Rally Cup kommit till ända, men det är inte riktigt slut än, för lördagen den 1 december blir det prisutdelning med "baluns", men mer om detta i medföljande inbjudan.

Med bästa rallyhälsningar för årets tävlingar
Caj Abrahamsson


www.motorsportivarmland.nu