S60 CHALLENGE - ETCC - WTCC
2005
|
|
|
S 60 Challenge
- ETCC 2005
|
05-11-20 Rydell trea i Macau
- Priaulx världsmästare
Rickard Rydell avslutade WTCC-säsongen
med en tredje- och åttondeplats i Macau. I sitt första världsmästerskap
placerade sig Rydell som sexa och bäste SEAT-förare. Den första
VM-titeln i standardvagnsracing sedan 1987 togs av Andy Priaulx, BMW.
Tävlingarna på den krävande stadsbanan i Macau var händelserika
och manfallet stort. Segrade gjorde Augusto Farfus jr, Alfa Romeo, och Duncan
Huisman, BMW.
- Första racet gick kanon och jag slutade trea och tog min sjätte pallplats
för året. I den andra tävlingen fick jag en drive through-bestraffning
för tjuvstart, men eftersom säkerhetsbilen kom ut senare i loppet och
samlade ihop de kvarvarande bilarna kunde jag bli åtta, berättar Rickard.
Innan finalen i Macau gick SEAT ut med att de kör med sex bilar i WTCC nästa
år. Rickard Rydell blickar redan nu fram mot den kommande säsongen.
- Jag är nöjd med att bli sexa i VM och ser redan fram mot nästa
år när SEAT gör en satsning med sex bilar. Med förbättringar
på bil och motor kan vi vara riktigt konkurrenskraftiga 2006.
Slutställning WTCC 2005
1) Andy Priaulx, BMW, 101 poäng.
2) Dirk Müller, BMW, 86.
3) Fabrizio Giovanardi, Alfa Romeo, 81.
4) Augusto Farfus jr, Alfa Romeo, 64.
5) Jörg Müller, BMW, 59.
6) Rickard Rydell, SEAT, 56.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-11-16 Rickard Rydell i VM-final
Till helgen körs finalen i WTCC, det
första VM för touringcars sedan 1987. Platsen är Macau i Kina och
scenen den klassiska stadsbanan i den forna portugisiska kolonin. Svenske SEAT-föraren
Rickard Rydell ligger åtta i mästerskapet och har chans på en
total fjärdeplats. Men det är jämnt, de sex förarna som kämpar
om fjärdeplatsen finns inom tio poäng. Ännu jämnare är
kampen om VM-guldet där Dirk Müller leder med en poäng före
Andy Priaulx, och fem före Fabrizio Giovanardi.
Rickard Rydell och SEAT tävlade i Macau förra året som en förberedelse
inför WTCC. Då blev det en tredjeplats. En av Rickards största
meriter kom i Macau 1992 när han segrade i Formel 3-racet, som räknas
som VM för F3.
- Macau är en av mina absoluta favoritbanor så jag ser verkligen fram
emot helgen. Banan har inte ändrats mycket sedan man började använda
den. Tävlingshelgen är viktig för mig eftersom jag kan bli allt
från fyra till nia i mästerskapet. Allt kommer avgöras i Macau,
säger en laddad Rickard Rydell.
SEAT satsar stort 2006
Nästa år satsar SEAT stort på VM, och inte mindre än sex
SEAT Leon kommer stå på startlinjen på Monza i april. Årets
förare Rickard Rydell, Jordi Gené och Peter Terting får sällskap
av inga mindre än Gabriele Tarquini, James Thompson och Yvan Muller. Därmed
kommer fyra BTCC-mästare (Rydell, Tarquini, Thompson och Muller) återfinnas
hos samma tillverkare i WTCC!
Följ dramatiken på Eurosport
För den som vill följa VM-avslutningen i Macau kommer Eurosport ha omfattande
sändningar under helgen. Dessutom kommer portugisiska och asiatiska kanaler
sända mycket. Eurosport inleder söndagen (natten från lördagen)
med att direktsända uppvärmningen 00.45. Därefter följer repriser
av de tre senaste tävlingshelgerna 01.15-04.45. Direktsändningen av
tävlingarna i Macau börjar 04.45 och pågår fram till 07.00.
Repriser sänds 07.00 och 11.30.
Tv-tider Eurosport
Söndag 20 november
00.45-01.45 Uppvärmning, direkt.
01.45-04.45 Repris av tävlingarna från Oschersleben, Istanbul och Valencia.
04.45-07.00 Race 1 och 2, direkt.
07.00-08.30 Repris av söndagens tävlingar.
11.30-13.00 Repris av söndagens tävlingar.
Torsdag 24 november
19.00-19.30 Magasinsprogram med tävlingarna från Macau.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-09-18 Rydell tog nya VM-poäng
i Turkiet
Rickard Rydell tog sex nya VM-poäng
och var åter bäste SEAT-förare när WTCC tävlade på
nya Istanbul Park i Turkiet. En femteplats i det första racet följdes
upp med en sjunde i det andra.
- Mitt första varv var kanon och jag kunde ta mig från nionde i starten
till sjätte. Sen tappade jag en placering, men vann två när Tarquini
och Farfus fick punktering på sista varvet. Banan var hård på
däcken, särskilt höger fram. Det berodde främst på en
vänsterkurva man tog fullt på femmans växel i 180 km/h. Därför
gällde det att ha en välbalanserad bil genom hela tävlingen, berättar
Rickard.
BMW-föraren Andy Priaulx gick upp i VM-ledning men Rydells avstånd
till engelsmannen, 25 poäng, var detsamma inför helgen. Rickard var
nöjd och uppfyllde målsättningen han haft.
- Jag hade 35 kilo extravikt i bilen och idag var det svårt att konkurrera
med Alfa-bilarna som hade mindre. Men målsättningen var att ta poäng
i båda tävlingarna och det gjorde vi.
Nästa deltävling går i Valencia om två veckor. Där
tävlar Rickard med nya SEAT Leon för första gången.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-09-15 Istanbul nästa
för Rickard Rydell
För andra gången den här
säsongen tävlar VM-serien för standardvagnar, WTCC, på en
ny bana: Istanbul Park. Formel 1 var för fyra veckor sedan först ut
på den toppmoderna banan som då bjöd på bra race.
I WTCC har SEAT-föraren Rickard Rydell siktet inställt på fler
poäng när serien kommer till Turkiet. Tävlingshelgen blir för
övrigt Rydells sista i Toledo-modellen innan han får köra nya
SEAT Leon i Valencia om två veckor.
- Istanbul Park är en jättefin bana och det kan bli en bra avslutning
för Toledon som jag tävlar med för sista gången. Bilen borde
passa banan bra, trots att jag har 35 kilo i extravikt efter Oschersleben, säger
Rickard.
WTCC-avslutningen ser ut att bli en riktig rysare inför de tre kvarvarande
tävlingarna i Turkiet, Spanien och Kina. VM-tabellen toppas av Dirk Müller
på 69 poäng, 1 före Andy Priaulx och 12 före Fabrizio Giovanardi.
Rydell är en av tre förare på 43 poäng, 2 bakom fjärdeplacerade
Jörg Müller.
- Det är väldigt jämnt i mästerskapet och målsättningen
är att ta poäng i båda racen så att jag kan behålla
min totalplacering.
Tv-tider Eurosport:
Lördag 17 september
19.45-20.00 FIA WTCC Kval.
Söndag 18 september
9.30-10.00 FIA WTCC Uppvärmning.
15.00-17.00 FIA WTCC 1:a och 2:a loppet.
Torsdag 22 september
17.30-18.00 FIA WTCC Magazine.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-08-28 Rydell VM-tvåa
i Tyskland
Rickard Rydell tog en ny pallplats i VM
för standardvagnar, WTCC, när serien gästade tyska Oschersleben.
SEAT-föraren kom tvåa i det första racet och slutade sjua i det
andra. Med tio nya poäng klättrade svensken till en delad femteplats
i mästerskapet som leds av Dirk Müller.
- Jag är jättenöjd med första loppet och andraplatsen. Tio
poäng var bra för avslutningen i mästerskapet som kommer att bli
tuff. Min målsättning är att komma bland de sex främsta,
säger Rickard.
SEAT Sport debuterade den här helgen med nya Leon-modellen med en bil för
Jordi Gené. Spanjoren körde in på en fjärde och en sjunde
plats. Bilen har teamet utvecklat samtidigt som man fortsatt att arbeta med den
gamla Toledon som Rickard fortsätter med även i nästa tävling
i Turkiet.
- Det har varit tufft för teamet som jobbat med båda bilarna parallellt
och resultaten idag visar att vi lyckats bra.
I första loppet segrade Andy Priaulx och i andra loppet skrevs historia när
Alex Zanadi ledde från start till mål.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-07-30 Rydell besviken efter
Spa
Nionde kvaltid trots mycket straffvikt var
en bra inledning för Rickard Rydell i WTCC på belgiska Spa. Men redan
i första kurvan tappade SEAT-föraren chansen på en bra placering
i det första racet. Efter det första varvet var han 16:e, men körde
upp sig till 12:e plats.
- Det var bilar framför som snurrade i Eau Rouge. Jag gick till höger
och då kom min teamkamrat Jordi Gené glidande framför mig, så
det var bara att tvärnita. Eftersom man tar kurvan fullt på femmans
växel seglade konkurrenterna förbi på den raksträckan efter,
berättar Rickard.
Mellan de två heaten kom det en regnskur och det var svårt att välja
däck till det andra racet. Rickard var en av dem som valde slicks. Men den
här gången fullföljde han inte ens ett varv.
- Redan på uppvärmningsvarvet märktes det att torrdäck var
rätt val, så det kändes bra eftersom flera framför var på
regndäck. Precis som i race ett snurrade bilar i första kurvan, fast
jag lyckades bättre den här gången och passerade sju bilar från
min tolfte startposition. I tredje kurvan blev jag dock avknuffad av Gené
som låste upp sina bromsar. Annars tror jag att jag kunde ha varit med i
toppen som racet utvecklade sig, säger han besviket.
Dirk Müller segrade i det första heatet och privatföraren Stefano
D?Aste i det andra.
Nästa tävling i WTCC går sista helgen i augusti på Oschersleben
i Tyskland, där Rickard tog en seger ifjol. Dit kommer SEAT Sport med minst
en ny Leon, modellen som ska ersätta den nuvarande Toledon.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-07-28 Spa nästa för
Rydell
WTCC är i helgen tillbaka efter ett
lite längre uppehåll. Senast i Mexiko tog Rickard Rydell en tredjeplats
i det första racet och hans stallkamrat Peter Terting segrade i det andra.
Nu gästar VM-serien Spa i Belgien.
- Spa tillhör de flesta förarnas favoritbanor. Själv tycker jag
också att den tillhör en av de häftigaste. Banan är lång,
kuperad och har flera snabba kurvor. Vi var snabba här förra året
och jag tror att mina teamkamrater Jordi Gené och Jason Plato kan vara
med och slåss om segrarna eftersom de inte har så mycket straffvikt.
Min målsättning är att ta poäng i båda racen, säger
Rickard.
Efter halva säsongen ligger Rydell med 33 poäng 6:a i mästerskapet.
Leder gör Dirk Müller på 47. Och även om det inte varit några
tävlingar sedan midsommar, har Rickard och SEAT Sport haft fullt upp under
sommaren. Utvecklingsarbetet med nya Leon-modellen pågår för
fullt.
- Vi har testat mycket med den nya bilen och målsättningen är
att köra den på Oschersleben i augusti.
Eftersom det klassiska 24-timmarsloppet ska köras på Spa samma helg
åker WTCC sina tävlingar på lördag.
Tv-tider Eurosport
Fredag 29 juli
22.00-22.15 FIA WTCC Kval.
Lördag 30 juli
8.30-9.00 FIA WTCC Uppvärmning.
12.00-14.00 FIA WTCC Race 1 & 2.
Torsdag 4 augusti
19.00-19.30 FIA WTCC Magazine.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-06-26 Rydell på WTCC-pallen
i Mexiko
Inför fullsatta läktare tog Rickard
Rydell en tredjeplats i det första racet när VM-serien i standardvagnsracing,
WTCC, gästade Puebla i Mexiko. I lopp två slutade SEAT-föraren
sjua. Fabrizio Giovanardi segrade i det första loppet och i race två
tog Rickards teamkamrat Peter Terting SEAT:s andra seger för året.
- Jag är mycket nöjd med tredjeplatsen race ett, särskilt med tanke
på att jag har 35 kg extra i bilen. Det andra loppet gick inte lika bra
då jag hade några mindre problem, säger Rickard.
Rickard startade sexa i race två, men tappade några placeringar när
han och teamkamraten Jason Plato missförstod varandra. Svensken kunde dock
avancera några platser och slutade sjua. Efter halva säsongen ligger
Rydell sexa i VM-sammandraget på 32 poäng. Leder gör BMW:s Dirk
Müller på 47 poäng.
- Jag är jätteglad för Peter Terting och hela SEAT Sport. Det var
ett missförstånd med Plato, men att ta så många poäng
med min extravikt hade jag inte räknat med.
- Intresset för deltävlingen här i Mexiko har varit jättestort.
Redan en vecka innan racet var det slutsålt. Vi i SEAT har bland annat gjort
fem liveintervjuer med olika radiostationer samt två tv-inslag.
WTCC gör nu ett nytt uppehåll och är tillbaka lördagen den
30 juli på Spa i Belgien.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-04-28 Rydell hoppfull
inför Magny-Cours
Rickard Rydell lämnade VM-premiären
i standardvagnsracing, WTCC, med en poäng i bagaget. Efter tre veckors uppehåll
är serien tillbaka, den här gången på Magny-Cours i Frankrike.
Banan passar Rydells SEAT Toledo betydligt bättre än premiären
som avgjordes på Monza.
- Förhoppningarna är större än vad de var inför Monza.
Vi var snabba på Magny-Cours på vintertesten, fast då vet man
inte med hur mycket vikt konkurrenterna kört. Hur bra vi är med vet
vi först efter lördagens träningspass, men jag tror att vi har
bra chans på pallplats, säger Rickard.
Intresset var stort för WTCC på Monza och till nästa år
ser det ut som att kalendern utökas från dagens tio tävlingshelger.
- Innan premiären visste vi att det skulle bli problem att hänga med
på Monzas långa raksträckor och jag var nöjd med poängen
i det första heatet. WTCC blev en succé direkt med mycket publik och
internationell media. Redan nu förs diskussioner om en tävling i Brasilien
2006.
Missa inte WTCC på tv. Eurosport sänder som följer:
Lördag 30 april
19.30-19.45 FIA WTCC kval.
Söndag 1 maj
10.45-11.15 FIA WTCC uppvärmning.
15.00-17.00 FIA WTCC båda racen.
Onsdag 4 maj
19.00-19.30 FIA WTCC magasinprogram.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-04-10 Rydell tog VM-poäng
på Monza
Rickard Rydell tog en VM-poäng när
WTCC började på Monza. Svensken var åtta i det första heatet.
I det andra loppet startade han först men blev avkörd redan på
andra varvet.
- Vi visste att det skulle vara svårt att hänga med BMW:s och Alfa
Romeos fabriksbilar här på Monza. Därför är jag ganska
nöjd med åttondeplatsen. Hälften av mina varv var snabbare än
min kvaltid eftersom jag kunde ligga bakom andra bilar, berättar Rickard.
- I det andra loppet blev jag omkörd av några bilar, bland annat Jörg
Müller. In i Ascari kom Augusto Farfus på insidan och gav mig en knuff.
Kurvan är snabb och svår att köra om i så jag blev förvånad.
En VM-poäng blev det och de kommande banorna i serien, bland annat Magny-Cours
och Imola,ska passa SEAT-bilen betydligt bättre än snabba Monza.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-04-10 Premiärotur för
Carl Rosenblad i WTCC-premiären
Carl Rosenblads VM-premiär på Monza slutade olyckligt.
Efter en kraftig påkörning bakifrån på uppvärmningen
kunde han inte starta i något av de två racen.
- Känns bedrövligt, tredje året i rad som vi kammar noll poäng
i premiären, säger Rosenblad.
Det svenska teamet Crawford Racing / Elgh
Motorsport kom väl förberedda till Monza och VM-premiären för
standardbilar, WTCC. Föraren Carl Rosenblad kvalade bra, tvåa i Privatcupen
och totalt 14:e på griden.
- Utgångsläget såg bra ut, därför är det synd
när en sån här grej förstör allt.
Det var under uppvärmningen som italienaren Adriano De Micheli bromsade på
sig. Han dundrade in med sin Honda i bakpartiet på Rosenblads BMW som inte
gick att rädda till start i något av de två racen.
- Bilen blev förstörd och vi fick packa och vända hemåt.
Men det är inte allvarligare än att vi får ordning på det
till nästa tävling.
Det här var tredje året i rad som Carl Rosenblad förföljs
av otur i samband med premiären.
- Jag kanske ska stå över premiärer i fortsättningen, avslutar
en förkyld Rosenblad med ett lätt skratt.
Crawford Racing / Elgh Motorsport
05-04-07 Alfa Romeo siktar
på seger i nya VM
I helgen startar det nyinstiftade FIA World
Touring Car Championship på italienska motorhelgedomen Autodromo Nazionale
di Monza utanför Milano. WTCC, som mästerskapet kallas, är en utveckling
ur det tidigare ETCC. Alfa Romeo siktar på seger efter att ha dominerat
det tidigare Europamästerskapet ETCC med segrar i både märkes-
och förarmästerskapet 2000, 2001, 2002 och 2003!
European Touring Car Championship har de senaste åren haft en mycket
positiv utveckling och intresset hos biltillverkarna är större än
någonsin, sade FIA:s president, Max Mosley, vid en presskonferens.
WTCC blir därmed FIA:s tredje världsmästerskap vid sidan
av Formel 1 och World Rally Championship. Detta kommer naturligtvis att öka
statusen i mästerskapet. Förfrågan har inkommit från flera
tillverkare som tidigare inte deltagit i ETCC, däribland en kinesisk biltillverkare,
avslöjade Mosley. WTCC kommer nu att tävla på tre kontinenter
vilket utan tvekan kommer att förhöja värdet av mästerskapet
enormt.
TRE KONTINENTER TIO TÄVLINGAR TJUGO RACE!
Tävlingskalendern har möblerats om kraftigt från i fjol. Liksom
i fjol startar man dock som vanligt på italienska Monza. Därefter
kör man på franska F1-banan i Magny-Cours (1 maj), brittiska F1-banan
Silverstone (15 maj), italienska F1-banan Imola (29 maj), mexikanska Puebla
(26 juni), belgiska F1-banan Spa-Francorchamps (30 juli), tyska Oschersleben
(28 augusti), turkiska F1-banan utanför Istanbul (18 september), spanska
Valencia (2 oktober) samt den avslutande finalen i fd. portugisiska, numer kinesiska,
Macau (20 november).
Vid varje tävling körs två lopp, nu på Monza, vars banvarv
mäter 5,77km, kör man nio varv x 2.
ALFA ROMEO SNABBAST VID MONZATEST
För en tid sedan kördes det första officiella testet på
Monzaautodromen. Det visade sig snabbt att huvudkonkurrenterna Alfa Romeo
och BMW även i år kommer att bli de som närmast kommer
att fightas om VM-titeln. Unge argentinaren Augusto Farfus, som är fabriksförare
för Alfa Romeo Racing Team, var snabbast under båda testdagarna med
en bästa tid på 1.58.783. Näst snabbast var teamkompisen och
forne ETCC-mästaren, Gabriele Tarquini, med tiden 1.59.094.
Testtiderna på Monza:
1. Farfus Jr. Alfa Romeo, 1.58.783
2. Tarquini, Alfa Romeo, 1.59,094
3. D.Müller, BMW, 1.59.335
4. J.Müller, BMW, 1.59,525
5. Thompson, Alfa Romeo, 1.59,681
6. Giovanardi, Alfa Romeo, 1.59,707
7. Garcia, BMW, 1.59,807
8. Colciago, Honda, 1.59,841
9. Priaulx, BMW, 2.00.100
10. Gené, Seat, 2.00.183
11. Rydell, Seat, 2.00.188
18. Rosenblad, BMW, 2.01.345
19. Engström, Honda, 2.01,595
32. Borgudd, Honda, 2.08,617
33. Hellström, Honda, 2.08,688
FIAT AUTO-CHEF FICK SKJUTS
Monzatestet fick celebert besök i form av Fiat-koncernens chef för
Brand Promotion, Lapo Elkann. Denne ville gärna känna
på hur det kändes att fara runt den historiska banan i en WTCC-Alfa
156.
Det fick han! Han tog plats bredvid Augusto Farfus Jr. och fick sig till livs
de fyra snabbaste varven någonsin i sitt liv!
Dom varnade mig innan vi körde ut på banan att om jag ställde
till med en olycka skulle hela Fiat-Gruppen hamna i allvarliga problem, avslöjade
Farfus Jr.
Men Elkann var en mycket trevlig passagerare. Han jagade på mig
att köra så fort det gick och på mitt bästa varv noterades
vi för 2.03
.så direkt långsamt gick det inte!
INGA KÖRNINGAR PÅ FREDAG
Arrangörerna av helgens VM-tävling på Monza har beslutat ställa
in alla aktiviteter på Autodromo Nazionale di Monza nu på fredag.
Detta på grund av den sorgedag som proklamerats av den italienska regeringen
med anledning av begravningen av påven Johannes Paulus II.
Jag vill gärna tacka mästerskapets promotors och arrangörer,
SRO, Alfa Romeo och Maserati samt all personal på Monzabanan och KSO för
att de med så kort varsel kunnat göra denna förändring
i programmet möjlig, sade Jacques Behar, styrelseordförande i KSO.
Det är en förändring som visar vår respekt för
påven.
TRETTIOTRE BILAR TILL START EUROSPORT DIREKTSÄNDER
Inte mindre än trettiotre ekipage är anmälda till helgens VM-tävling
på Monza.
Av dessa kommer fem tävlande från den italienska mästerskapsserien
Italian Supertourismo Championship som kommer att prisbedömas
separat. De 33 förarna kommer från elva nationer och sex större
tillverkare Alfa Romeo, BMW, Chevrolet, Ford och Seat tävlar
om Konstruktörernas Mästerskap. Honda tävlar i privatcupen.
Monza har varit värd för ETCC 26 gångar.
TV-kanelen Eurosport följer upp tävlingarna på Monza med sändning
från söndagens warm-up live (09.15-09.45) samt Race 1 och 2 live
(15.00-17.00).
ALFA ROMEOS SENASTE FRAMGÅNGAR I TOURINGCARRACING ALFA ROMEO SUCCESSES
- FIA EUROPEAN TOURING CAR CHAMPIONSHIP 2004
5 POLE POSITION
Monza (ITA) Gabriele Tarquini
Valencia (ESP) Augusto Farfus
Imola (ITA) Fabrizio Giovanardi
Oschersleben (GER) Augusto Farfus
Donington (GBR) James Thompson
8 RACES WON
Monza (ITA) race 1 Gabriele Tarquini
Valencia (ESP) race 1 Gabriele Tarquini
Valencia (ESP) race 2 Fabrizio Giovanardi
Donington (GBR) race 1 James Thompson
Imola (ITA) race 1 Gabriele Tarquini
Imola (ITA) race 2 Gabriele Tarquini
Dubai (UEA) race 1 Gabriele Tarquini
Dubai (UEA) race 2 Gabriele Tarquini
7 FASTEST LAPS
Monza (ITA) race 2 Augusto Farfus
Valencia (ESP) race 1 Augusto Farfus
Valencia (ESP) race 2 Gabriele Tarquini
Imola (ITA) race 1 Fabrizio Giovanardi
Imola (ITA) race 2 Fabrizio Giovanardi
Dubai (UEA) race 1 Augusto Farfus
Dubai (UEA) race 2 Gabriele Tarquini
ALFA ROMEO 156 SUCCESSES
1998 1st Italian Super Touring Car Championship Constructors and Drivers
1st Italian Touring Car Championship Drivers
1999 1st Italian Super Touring Car Championship Constructors and Drivers
2000 1st European Super Touring Cup Team and Drivers
2001 1st European Touring Car Championship Drivers and Team
2002 1st European Touring Car Championship Constructors and Drivers
2003 1st European Touring Car Championship Team and Drivers
2004 1st European Touring Car Championship Team 2nd European Touring Car Championship
Constructors
05-04-07 Rydell i VM-premiär
på Monza
I helgen startar VM-serien för standardvagnar,
WTCC. Platsen är klassiska Monza i Italien och Rickard Rydell går in
på sitt andra år med SEAT. WTCC är den tredje motorsportgrenen
jämte Formel 1 och rally som kör om en VM-titel.
- Det är jättekul att tävlingssäsongen drar igång. Intresset
är mycket större nu med VM-statusen än vad det varit tidigare i
ETCC.
SEAT har varit snabba på flera banor under vintern, fast Monza är inte
den bästa för teamets Toledo Cupra. Bilen kommer inte till sin rätt
på den snabba banan med långa raksträckor.
- Vi vet att de tre banorna efter Monza kommer passa oss mycket bättre. På
försäsongstesterna har vi varit i den absoluta toppen på Magny-Cours,
Silverstone och Imola. Men på Monza hänger vi inte med utan har legat
kring tionde tid.
- SEAT håller fortfarande på att utveckla en ny motor. För att
ha större chans att vara med i toppen på Magny-Cours har vi valt en
konservativ linje på min bil de första två deltävlingarna.
Missa inte WTCC på Eurosport som satsar stort med omfattande direktsändningar.
Nedan finner du tablån för Monza!
Lördag 9 april
8.30-9.00 FIA WTCC Magazine. Inför säsongsstarten.
19.30-19.45 FIA WTCC kval.
Söndag 10 april
9.15-9.45 FIA WTCC Uppvärmning DIREKT.
15.00-17.00 FIA WTCC 1:a och 2:a loppet DIREKT.
Torsdag 14 april
18.30-19.00 FIA WTCC Magazine. Sammandrag från helgen.
www.rickardrydell.com
05-03-31
Peter Hallén siktar på guld i
S60 Challenge
Peter Hallén från Tibro kör i år sin fjärde
säsong i Volvo S60 Challenge och det är bara en sak som gäller
för Peter nämligen totalseger.
- Visst har jag varit sugen på att byta klass men arbete och familj tar
sin tid och det är inte så lätt att få ihop en budget som
räcker till en rejäl satsning. Nu har jag min S60 och med placeringarna
10, 6 och 2 i S60 Challenge de senaste åren så kan det ju vara trevligt
att avsluta denna klass med en totalseger, säger Peter Hallén som
alltså ger sig i kast med en fjärde säsong i samma klass.
Peter skall dock först bli pappa för andra gången inom de närmsta
dagarna innan allvaret på racingbanorna tar vid. I vinter har han ägnat
en hel del timmar i garaget för en komplett genomgång av Volvon och
allt är nu klart för att inleda tester under april månad.
- Jag ser verkligen fram emot att få komma ut på banan igen och känner
mig mycket motiverad. Jag vet inte så mycket om vilka förare som kommer
till start i år så jag kan inte kommentera vilket motstånd det
blir. Dock är jag lite orolig för vad som kan inträffa på
vissa banor när vi nu skall köra samtidigt som S40 förarna. Det
kan bli komplikationer vid varvningar om det är tät racing. Sedan hoppas
jag bara att vi får köra kvalen var för sig då våra
däck bara ger oss chansen att prestera bra varvtider under ett till två
varv innan de blir för varma, kommenterar Peter beskedet om sammanslagningen
av S60 Challenge med JSM serien S40 Challenge vars bilar är långsammare.
Mer information om Team caWalli och Peter Hallén finns att hämta på
Webbsite www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm
<<
Tillbaka till Startsidan