[Kenny Bräck] [Audi Sport] [ Polestar Racing] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]
[SSK] [STCC]
[S60+ETCC] [GTR+SLC]

<< Till Racing

<< Tillbaka till Startsidan



 


S60 CHALLENGE
2004

S 60 Challenge - ETCC 2004




04-12-08 Jimmy Johansson satsar på en internationell motorsportkarriär
Den 21 årige Bohuslänningen Jimmy Johansson har blivit ett respekterat racingnamn i Sverige genom sin framfart på tävlingsbanorna med totalsegern i Volvo S 60 Challenge förra året som hittills främsta merit.
- Det har gått bra ända sedan jag började med motorsport. Åren i karting gav mig en stabil racinggrund och sedan har racingen med standardbilar byggt på kunnandet både när det gäller själva körningen och i den svåra konsten att optimera en tävlingsbil för att nå resultat, summerar Jimmy sin karriär så här långt.

I år var siktet inställt på att försvara titeln i S 60 Challenge men Jimmy hade inte riktigt marginalerna på sin sida utan slutade trea i det mycket tuffa mästerskapet.
- Så är det inom racingen. Vi gjorde ett par chansningar i år som inte höll och då tappade jag viktiga poäng men totalt sett har jag fortsatt att utvecklas och känner nu att jag är redo för större uppgifter, säger Jimmy som nu lämnar Svensk racing och tar steget till VW Polo Cup vilket är en enhetsklass som körs tillsammans med den tyska DTM serien och där 26 hungriga juniorer från ett flertal Europeiska länder erbjuds att starta. Jimmy har så här långt tävlat för MH Motorsport i Sverige och från samma team kommer också Patrik Ohlsson att starta i serien som de enda svenska förarna.

Båda dessa förare har haft ekonomiskt stöd från Caran under flera år och detta samarbete fortsätter nu ut i Europa.
– Båda förarna är talanger som vi gärna förknippas med. Inte minst Jimmy har gjort att fantastiskt bra arbete med media i Sverige vilket gett oss en bra respons. Vi är övertygade om att även denna Europasatsning ska slå väl ut och ge vårt företag exponering även internationellt när vi nu breddar vårt arbetsfält. Publiksiffrorna i DTM har i genomsnitt varit 98 000 personer och toppnoteringen var årets final med 140 000 i publiken. Tävlingarna är väl bevakade av TV och annan media så satsningen har en betydande räckvidd, säger Stefan Wedin som är marknadsföringsansvarig på Caran.
- För min egen del är det ett en fantastisk chans att visa upp mig i internationella racingsammanhang där svenska förare står högt i kurs inte minst efter Mattias Ekströms totalseger i årets DTM. Volkswagens motorsportavdelning har också förvandlat Polon till en trevlig racingbil så nu väntar jag bara ivrigt på premiären som körs på Hockenheim den 10 april. VW Polo Cup är en mycket tuff serie med många duktiga förare på startlinjen så det blir inte lätt. En helt ny bil som körs på slicks däck, nya banor och ny teknisk support är faktorer som påverkar men jag är optimistisk och tror mig ha en chans att finnas med i toppen på serien, kommenterar Jimmy som nu byter ut de svenska racingbanorna mot internationella storbanor som Tyska Nürburgring, Spa-Francorchamps i Holland och Zandvoort i Belgien.
Information om Polo Cup återfinns också på www.vw-motorsport.de klicka på Polo Cup

04-11-01 Rydell missade pallplats i Argentina
Rickard Rydell deltog i helgen i ett standardvagnslopp i Buenos Aires, Argentina. Racet som ingår i mästerskapet TC2000 var på 200 km, vilket motsvarar 60 varv, med två förare per ekipage. Rickard delade bil med den ordinarie föraren i Honda Racing Petrobras, Juan Manuel Silva, som kvalade in på sjätte plats. Segrade gjorde Patricio Di Palma och Ponce de León.
- Silva startade loppet och var fyra när jag tog över efter ett snabbt depåstopp. Vi bytte förare på bara tio sekunder! Sedan gick det bra ända tills jag var ihop med en konkurrent i en långsam kurva. När jag sedan skulle växla upp hade växellådan låst sig. Det var synd eftersom vi hade en säker andraplats med bara fyra varv kvar att köra, berättar Rickard.
- Det som förvånar mest är intresset för TC2000, det är en stor grej i Argentina med livesändningar på tv som exempel. Publiksiffran var den här gången högre än när det sista F1-loppet kördes 1996. Hela 60.000 kom för att kolla, de var till och med tvungna att stänga grindarna! Nästa gång Rickard kör tävlingsbil är om tre veckor. Då i det ordinarie teamet SEAT Sport. Tävlingen är Macaus prestigefyllda stadslopp som kommer vara nästa års WTCC-final.

Läs mer på www.rickardrydell.com


04-10-10 Punktering och krasch i ETCC-finalen
Rickard Rydell hade ingenstans att ta vägen. Augusto Farfus jr. tryckte till Andy Garcia som ställde sig på tvären. Vid sidan av Farfus Alfa låg Rickard för omkörning. Han hade ingen möjlighet att väja för den tvärställda BMW:n. Bakom Rickard kom Jan Magnusen. Även han utan chans att komma undan.
Kraschen var ett faktum. Rickard klippte Garcias BMW i sidan bak och blev själv hårt träffad bakifrån av Magnussen vars bil tippade över.
- Det var en ganska hård smäll. Särskilt Magnusens träff kändes, sa Rickard efteråt. Vi mår bra och har klarat oss väl i alla fall. Det som känns värst nu är att tvingas avsluta säsongen på det här sättet, men det är så det är i racing.

Slagläge
Rickard hade annars ett mycket bra utgångsläge inför säsongens två avslutande race. Tävlingen som kördes på den nya motoranläggningen i Dubai passade teamets Seat bra. Till första loppet hade Rickard kvalat in på en fin sjunde plats.
- Vi var snabba här och hade helt klart kapacitet att ta poäng, kanske en pallplats. Jag hade enbart fabriksbilar framför mig och tog mig upp till femte plats.
Skräp på banan punkterade dock ett däck och alla chanser till en bra startposition i andra heatet. Rickard Bröt och fick starta som femtonde man.

Bra säsong totalt sett
I andra heatet fick han en lysande start. I första kurvan körde han om fyra ekipage och innan halva varvet var avverkat låg han på nionde plats. Där tog säsongen slut.
- Det hade varit skönt att få följa upp segern på Oschersleben med en framskjuten placering i finalen. Totalt sett låg vi mycket bra till med bra tempo jämfört med både Alfa och BMW. För egen del har utvecklingen pekat spikrakt uppåt också. Jag kom in sent, med bara en testdag innan premiären men lyckades ändå ta poäng flera gånger och dessutom vinna ett race innan säsongen var över. På så sätt är jag nöjd med säsongen, även om det inte gick bra idag.
Läs mer på www.rickardrydell.com


04-10-05 Rydell redo för ETCC-finalen
En tävlingshelg återstår av årets ETCC. Finalen går av stapeln på fredag, med träning och kvalificering onsdag och torsdag. Platsen är Dubai i Förenade Arabemiraten - seriens första besök utanför Europa. Dit kommer Rickard Rydell och SEAT Sport som segrade i det senaste racet på Oschersleben.
- Det är extra roligt att åka till finalen med en seger i bagaget. Dubai är en helt ny bana och varken vi eller någon annan har kört där så vi vet inte vad som väntar och det finns inte heller några tv-spel med banan som man kan köpa och prova. Jag har dock åkt runt banan på fyrhjuling och den verkar rolig, men den passar nog Alfa Romeo bättre än SEAT, tror Rickard.
- Under säsongen har vi förbättrat oss hela tiden och SEAT:en går bättre och bättre. Målsättningen är att vara på pallen. Tävlingarna kommer att bli varma eftersom det är 35 grader på dagen. Det är skönare att ligga i poolen än att köra racerbil i Dubai, ler Rickard.

Notera att tv-sändningarna från ETCC går på söndag medan loppen körs redan på fredag.

Tv-tider Eurosport LG Super Racing Weekend
Söndag 10 oktober
10.30-11.30 ETCC, eftersändning av båda loppen.
Torsdag 14 oktober
20.00-21.00 Magasinprogram.
Läs mer på www.rickardrydell.com


04-09-20 Rickard Rydells första ETCC-seger!
I helgen visade Rickard Rydell sin och Seat-stallets rätta kaliber. Från en otacksam och av besvikelse fylld 18:e startruta tog han sig i första loppet i mål som åttonde man efter en makalös uppkörning.
Efter att Fabrizio Giovanardi tilldelats ett 30 sekunders straff räknades Rickard som sjua och startade därmed från andra position i race två. Det loppet vann han med nära fyra sekunders marginal till Dirk Müller! Rickard Rydell hade säkrat sin första seger i ETCC!
- Utan att överdriva var det här nog två av de bästa loppen i min karriär, för att inte säga de bästa, kommenterade en strålande glad Rickard Rydell strax efter målgång.
- Vi var säkra på att vi skulle vara snabba här och alla är mycket glada över teamets första seger i ETCC, inte minst jag själv. Efter oturen i kvalet hade jag aldrig vågat gissat på första startled och seger i lopp två.
Av de racerbanor ETCC-serien besöker har Oschersleben alltid ansetts vara en av de där Seats Sports Super 2000 Toledo skulle hävda sig mycket bra.
- Vi var snabba på träningen och höll tempo som skulle räcka till en pallplats jämfört med de andra i toppen. Därför kändes det mycket tungt efter kvalet då min bil drabbades av ett elfel och jag blev tvungen att starta på 18:e plats, sa Rickard.
All fokusering på en placering toppen fick ställas om en vild satsning på åttonde plats och Pole Position i lopp två. Det krävde dock att tio ekipage skulle köras om först. En tuff uppgift.
- Det gick på ren vilja, men bilen fungerade också bättre än någonsin.
Det visade Rickard i lopp två. En start som låg väl i nivå med bakhjulsdrivna BMW säkrade andrapositionen tätt, tätt inpå Tom Coronels bakre stötfångare.
Snart nog hade Coronel passerats. Efter att Alfa Romeos James Thompson och BMW Team Detuchlands Jörg Müller kört ihop med varandra hade Rickard mästerskapsjägaren Dirk Müller i ryggen, men på bekvämt avstånd. Den snabbe BMW-föraren lyckades inte komma närmare Rickards Seat än en sekund. I mål skiljde fyra sekunder de båda åt.
- Att få vara den förare som tar den första segern för ett stall är alltid speciellt. För mig personligen hoppas jag att det här ökar mina chanser att fortsätta köra för Seat, avslöjade han.
Nästa år lovar nämligen att bli mycket intressant och spännande. ETCC görs om till världsmästerskap. Fler biltillverkare kommer också att satsa fullt ut på serien med fabriksteam.
- Under hela året har vi minskat avståndet till fabriksbilarna BMW och Alfa. Nu har vi visat att vi klarar av att köra ifrån dem också, log Rickard. Seat har ett duktigt team och en snabb bil och är mer än väl förberedda inför nästa säsong. Innan dess väntar dock finalen 2004, på den nya Motorsportanläggningen i Dubai.
Läs mer på www.rickardrydell.com

04-09-16 Rydell laddad inför Oscherslen
Två tävlingar återstår av årets ETCC-serie, den näst sista nu till helgen på Oschersleben i Tyskland. Rickard Rydell och SEAT Sport jagar första segern för året. Det spanska teamet gjorde sitt bästa resultat på banan förra säsongen, vilket inger viss förhoppning.
- Vi hade rätt stora förväntningar inför Imola där Alfa Romeo var mycket snabbare än alla andra. SEAT gjorde sin bästa helg på Oschersleben förra året så vi hoppas hänga med BMW som kommer vara den svåraste konkurrenten, tror Rickard. - Oschersleben är ganska kort, knappt 3,7 km, och har inte några långa raksträckor. Banans karaktär gynnar bakhjulsdrivna BMW, men SEAT-bilen går bra över alla curbsen på banan så vi ska också kunna hänga med bra. Tävlingarna kommer att bli spännande och självklart vill vi vinna race. Skulle inte det gå får vi vara nöjda med en plats på pallen eftersom konkurrensen i ETCC är mycket hård.
Tv-tider Eurosport LG Super Racing Weekend
Söndag 19 september
9.00-10.00 Uppvärmning, direkt.
15.15-16.30 Tävlingarna, direkt.
Torsdag 23 september
20.30-21.30 Magasinprogram med helgens tävlingar.
Läs mer på www.rickardrydell.com

04-09-05 Rydell femma istället för sexa
Rickard Rydell flyttades efter målgång i det andra racet på Imola upp en placering, från sjätte till femte, sedan Agusto Farfus jr tilldelats 30 sekunders tidstillägg. Farfus bestraffades för att ha haft för stort avstånd till framförvarande bil vid omstarten.
Läs mer på www.rickardrydell.com

04-09-05 Rydell sexa på Imola
På en mycket varm Imola-bana i Italien tog Rickard Rydell tre poäng efter en sjätteplats i det andra racet. I det första loppet var SEAT-föraren elva.
- Innan vi kom hit trodde vi att en pallplats var möjlig men Alfa Romeo överraskade oss alla med att plötsligt vara snabba igen, konstaterar Rickard.
Rydell var fyra på träningen innan kvalet men efter en miss från teamet i det sista kvalförsöket noterade han sjunde tid.
- I det första racet tappade jag några BMW-bilar i starten och var nere på nionde plats. När jag gjorde ett omkörningsförsök på Garcia slog jag i en däcktrave så ena framhjulet pekade lite snett. Därefter gick det inte att köra lika snabbt och jag blev elva i mål. Till det andra loppet ställde Rickard upp som elva, fick en bra start och klarade sig undan incidenter i det händelserika racet. I mål var han sexa, precis bakom stallkompisen Jordi Gene som startat femma. Alfa Romeo segrade tredubbelt i båda loppen genom Gabriele Tarquni, Fabrizio Giovanardi och Agusto Farfus jr.
Läs mer på www.rickardrydell.com

04-09-02 Rickard Rydell inför ETCC på Imola
Efter en månads uppehåll är ETCC tillbaka den här helgen när serien besöker Italien och Imola. Banan är blir en ny erfarenhet för Rickard Rydell som ändå hoppas på bra resultat. SEAT Sport har gjort stora framsteg under säsongen och tillhör toppen. Det enda som saknas är en seger.
- Jag har aldrig tävlat på Imola tidigare. Min enda erfarenhet är några testvarv under en pressdag för någon månad sedan men banan är riktigt rolig att köra. Den är kuperad och har flera snabba kurvor som bör passa vår SEAT bra, tror Rickard.
- SEAT var snabba på försäsongstesten på Imola och senast var vi oväntat snabba på Spa. Vi har visat att vi har potential att nå bra resultat men inte nått ända fram. Förutom Imola kommer nästa tävling på Oschersleben passa oss bra, så jag är optimistisk för säsongsavslutningen!TV-tider Eurosport LG Super Racing Weekend
Söndag 5 september
09.00-10.00 Uppvärmning, direkt.
17.15-18.15 Båda loppen.
Torsdag 9 september
20.00-21.00 Magasinprogram med helgens tävlingar.
Läs mer på www.rickardrydell.com

04-08-14 Haglöf utökar i S60 Challenge
Men enligt vinnaren och mästerskapsledaren Daniel Haglöf var det ett av de absolut tuffaste lördagsrace han kört i år.
- Peter Hallén låg bakom och körde riktigt fort, otroligt svettigt at hålla honom bakom sig, säger han.
Daniel Haglöf utökar sin ledning i S60 Challenge i och med segern på lördagen på Karlskoga. Han stod i pole position men fick slita hårt för att behålla ledningen före jagande Peter Hallén.
- Peter körde bra och jag fick överköra däcken för att hålla honom bakom mig, säger Haglöf.
Peter Hallén tog i rejält men lyckades aldrig utmana Haglöf på allvar.
- Det var ett högt tempo och Haglöf bromsade på sig på ett par ställen men det räckte inte hela vägen.
Trea slutade mästerskapssjuan Lasse Sundman som därmed avancerar till en sjätteplats i tabellen. Claes Hoffsten slutade åtta och startar i och med den omvända startordningen i pole position i söndagens race.
Resultat, S60 Challenge race 1 Karlskoga: 1) Daniel Haglöf, 2) Peter Hallén, 3) Lasse Sundman, 4) Jimmy Johansson, 5) Sebastian Malm, 6) Marcus Ekström, 7) Claes Hoffstem 8) Christoffer Graff, 9) Jake Welin, 10) Robert Andersson.
S60 Challenge, mästerskap: 1) Haglöf, 221, 2) Hallén, 191, 3) Johansson, 178, 4) Malm, 139, 5) Ekström, 133, 6) Sundman, 127, 7) Hoffsten, 125, 8) Granlund, 106, 9) Sahlström, 101, 10) Graff, 68.

04-08-13 Svensk-Norsk förbrödring skall ge Haglöf en match
MH Motorsports Jimmy Johansson får en ny teamkamrat till helgens tävling på Gelleråsen i Karlskoga. Det är norrmannen Petter Granlund som nu förstärker teamet.
- Kunde KMS hämta hit Italienaren Colciago för att hjälpa fram Auditeamet till segrar så kan ju vi förstärka med en norrman, tycker teamchefen Mikael Hermansson.
- Det är trevligt att Petter kommer in hos oss. Vi kan nu jämföra våra data, hjälpa och sporra varandra till framgång. Det är bara två racehelger och fyra heat kvar i årets serie så nu måste det bli segrar om inte Daniel Haglöf skall ro hem årets upplaga, säger Jimmy Johansson som är helt fokuserad på att prestera två bra heat under den kommande helgen.

04-07-17 Dubbelseger i S60 Challenge för Zero Hero
Andra S60 Challenge racet på Knutstorp bjöd på stor dramatik. Och en dubbelseger för team Zero Hero med Claes Hoffsten överst på pallen följt av Petter Granlund.
- Helt underbart, jublar teamkompisarna.
Dubbelt Zero Hero i topp i det andra S60 Challenge racet på Knutstorp. Claes Hoffsten tog sin andra seger för året och skuggades närmast av teamkompisen Petter Granlund och Jimmy Johansson som därmed noterade dubbla tredjeplatser.
- Det var riktigt tungt i dag, pustar Jimmy som legat sjuk hela dagen.
- Men med tanke på förutsättningarna så är jag riktigt nöjd med helgen. Jag har inte alls känt mig hundra procentig och att då kunna ta två tredjeplatser ser jag som godkänt.
Mästerskapets norske stolthet, Petter Granlund, var nöjd och något överraskad när han klev upp på pallen. - Naturligtvis riktigt roligt, skönt att få valuta när man rest i 60 mil, säger han men tillägger:
- Men jag tycker inte att vi varit speciellt snabb under helgen. Vi har inte hittat de rätta inställningarna och jag trodde nog att jag inte skulle kunna försvara andraplatsen hela racet.
Claes Hoffsten sken i kapp med solen på Knutstorp och ser nu fram emot att utmana toppen.
- Det blir oerhört svårt, men nu återstår två tävlingar på mina favoritbanor, Karlskoga och Mantorp. Kan jag bara kvala lite bättre så kanske man kan klättra lite i tabellen, säger han.
Daniel Haglöf körde i mål som femte man och behåller totalledningen i mästerskapet. Han fick starta som siste man efter att ha fått 30 sekunders tidstillägg för att han kört med en hjälm utrustad med delar av en intercomutrustning.
Resultat, race 2 Knutstorp: 1) Claes Hoffsten, 2) Petter Granlund, 3) Jimmy Johansson, 4) Peter Hallén, 5) Daniel Haglöf, 6) Sebastian Malm, 7) Marcus Ekström, 8) Lasse Sundman, 9) Göran Wikström, 10) Caroline Jansson, 11) Johnny Saikali.
Mästerskapstabell, S60 Challenge efter 12 av 16 race:
1) Haglöf, 184, 2) Hallén, 176, 3) Johansson, 165, 4) Malm, 129, 5) Ekström 124, 6) Hoffsten, 117, 7) Sundman, 114, 8) Granlund, 107, 9) Sahlström, 101,10) Graff, 60.

04-07-17 Haglöf fortsätter att husera i S60 Challenge
Elva race, åtta segrar.
Daniel Haglöf fortsätter att husera i S60 Challenge.
- Det har varit en drömsäsong så här långt, säger han efter segern i lördagens race på Ring Knutstorp.
Daniel Haglöf gör ingen varken förvånad eller besviken. Han har hittills i år varit S60 Challenge stora gigant och fortsätter att övertyga i och med sin åttonde seger under lördagens race på Knutstorp.
- Känns riktigt bra, jag hade full kontroll under hela racet, säger han.
Haglöf startade i pole position framför Jimmy Johansson och Sebastian Malm. Johansson som var sängliggande mellan kvalet och racet på grund av problem med bihålorna missade lite i starten och Sebastian Malm kunde ta sig förbi. Malm inledde med att en ganska aggressiv körstil mot Haglöf men fick snart betala priset då däcken tog slut.
- Det var inte så mycket att göra åt Haglöf, han är riktigt snabb. Försökte ligga på men han lyckades hålla undan och spara däck, berättar Malm som annars var mycket nöjd med tredjeplatsen.
Det andra racet körs på söndagen. Då vänds startordning för de åtta främsta i det första racet. Detta innebär att Haglöf startar åtta, i pole position står Claes Hoffsten. Haglöf siktar på att ta sin nionde seger, men det tänker inte bland andra Jimmy Johansson tillåta.
- Jag gillar de race där man vänder på startorningen. Jag är bra på att köra om och det tänker jag visa imorgon, säger den regerande mästaren.
Resultat, S60 Challenge: 1) Daniel Haglöf, 2) Sebastian Malm, 3) Jimmy Johansson, 4) Peter Hallén, 5) Lasse Sundman, 6) Marcus Ekström, 7) Petter Granlund, 8) Claes Hoffsten, 9) Göran Wikström, 10) Johnny Saikali, 11) Caroline Jansson.

04-07-15 Sahlström hoppar över deltävlingen på Knutsorp
Mårten Sahlström kommer inte till S60 Challenge deltävlingen på Knutstorp.
Efter kraschen på Falkenberg har han beslutat att flytta comebacken till Karlskoga.
- Vi har kommit fram till att det är smartast, säger Mårten.
Mårten Sahlström gick in med en kraftig smäll i räcket i S60 Challenge-racet på Falkenberg för två veckor sedan. Mårten klarade sig bra och kunde kliva ur sin Volvo oskadd. Men efter en rejäl genomgång av bilen konstaterade man att den inte gick att få i tävlingsdugligt skick till Knutstorp som körs nu till helgen.
- Vi har riktat karossen i Halmstad, men det är mer jobb på bilen. Motorn blev förstörd och under semestertider är det svårt att få snabb hjälp, säger han.
Det var under det andra racet på Falkenberg som kraschen inträffade. Mårten hade arbetat sig upp genom startfältet men halkat ner efter en liten miss. Han tog upp jakten på täten igen och skulle precis ta sig förbi Caroline Jansson.
- Bilen framför henne bromsade på sig och Carro backade av. Jag såg min chans och tog mig upp med halva min bil jämte hennes. Hon höll emot rätt rejält och jag snurrade av ut på gräset och in i räcket. Det var onödigt tycker jag då det fanns plats för oss båda, säger Mårten och fortsätter:
- Men det är väl sånt som händer alla någon gång under karriären. Det hade inte hänt tidigare, så någon gång ska väl vara den första.
Teamet gick igenom bilen direkt efter racehelgen och konstaterade att det var mycket jobb att få den i tävlingsdugligt skick. Mårten hade länge planer på att köra på Knutstorp i en annan bil.
- Vi tittade på det alternativet, men det var ganska mycket jobb med det också. Sedan måste man komma ihåg att allt kan hända och skulle en liknande incident inträffa igen är det inte speciellt roligt om det inte är min bil.
Nu tittar man istället på en comeback till Karlskoga den 15 augusti.
- Vi tror att det är smartast, då får vi gott om tid att ordna allt. Jag har ändå inget med toppstriden att göra, jag ligger sexa nu och har chans att bli fyra även om jag hoppar över Knutstorp, avslutar Mårten.

04-07-04 Haglöf tog en dubbelseger i S60g
Daniel Haglöf tog en dubbelseger i ett dramatiskt andra race i S60 Challenge.
Före Peter Hallén och Sebastian Malm.
- Det var ett kaotiskt race, pustar Haglöf.
Ett däck slog sönder mästerskapstvåan Jimmy Johanssons kylare, Mårten Sahlström fick sig en rejäl tryckare och det andra S60 Challenge racet på Falkenberg tvingades startas om.
Det var då oklart hur poängen skulle fördelas och Haglöf fick uppgifter om att det var den sammanlagda tiden som skulle ligga till grund för resultatet. Haglöf började därför jaga tiondelar
- Jag hörde på radion att det var det som gällde så jag laddade rejält, förklarar Haglöf som tog sin sjunde seger och utökar sitt försprång i mästerskapstabellen.
- Synd bara att Jimmy fick problem, det är ju roligare att köra ifrån honom än att vinna på grund av att han tvingas bryta.
Jimmy var besviken men hade inte kunnat undvika problemet.
- Det var någon som gått ihop i första kurvan och det låg däck på banan. Jag kom i ytterspår och ett däck slog upp på min bil. Jag hann inte se det annat än i backspegeln, säger Jimmy.
Resultat, Race 2, S60 Challenge: 1) Daniel Haglöf, 2) Peter Hallén, 3) Sebastian Malm, 4) Lasse Sundman, 5) Claes Hoffsten, 6) Marcus Ekström, 7) Göran Wikström, 8) Caroline Jansson, 9) Johnny Saikali.

04-07-03 Haglöf befäster S60-ledning i halvtid
Daniel Haglöf leder S60 Challenge i halvtid. I och med en seger på Falkenberg på lördagen befäster han sin position som mästerskapsledare.
- Det är riktigt skönt att ta en seger här på Falkenberg särskillt när banan inte tillhör mina favoriter, säger Borlängesonen.
Falkenberg är bana som inte bjuder på många omkörningsmöjligheter, den är snabb och ställer krav på ett bra kvalresultat. Fråga Daniel Haglöf som var snabbast på kvalet och stod i pole position inför det första av två race på Falkenberg.
- Det är svårt att köra om men lätt att hålla undan, säger han och syftar på duellen med racets näst bäste man, tillika mästerskapstvåan Jimmy Johansson.
En duell som dock inte var helt smärtfri.
- Det är otacksamt att starta innerst då det är regn, det är mer vatten i det spåret och det gjorde att jag inte kom iväg lika bra som Jimmy i starten, förklarar han och fortsätter:
- Vi var ihop lite men så fort jag fick upp temperaturen i däcken så kund jag skapa en lucka.
Daniel Haglöfs säsonger har historiskt sett nått en svacka nånstans i halvtid. En tendens som han tycks ha rådit bot på i år. Segern på Falkenberg var Haglöfs sjätte på elva försök.
- Varje år jag varit med och slagits om ett mästerskap så har jag haft en svacka i mitten av säsongen. Men nu ska jag allt bita ihop och försöka knyta ihop säcken.
Lördagens topptrio i S60 Challenge, Haglöf, Johansson och Peter Hallén, är den trio som mästerskapsledaren tror gör upp om titeln. Frågan är bara vad som avgör.
- Den som klarar av att hålla sig på banan vinner. Man har inte råd med några brutna race i den här tuffa serien, avslutar han.

04-07-01 Caroline utmanar killarna i S60 Challenge
Hon besökte en racerbana första gången när hon var tre veckor gammal. Efter det har 18-årige Caroline Janssons racingkarriär accelererat rejält. I år utmanar Stockholmstjejen killarna i S60 Challenge.
Valet stod mellan en racerbil eller moped. Carro Jansson hade precis fyllt femton och valet föll lika solklart och snabbt som hennes mamma for fram på Europas racerbanor.
- Jag valde en satsning på racing, utan att tveka, säger Carro och skrattar till.
- Man är uppvuxen på en racerbana och har det i blodet.
Caroline Jansson är fostrad i Volvos plantskola för unga racingtalanger och inledde sin karriär i Renault R5. Hon körde den klassen i två år innan hon gick över till Volvo S40 Challenge.
- S40 Challenge är den bästa klass man kan tänka sig. Det är en rolig bil, roligt gäng och jag träffade väldigt många nya kompisar där, säger hon.
Carro visade i S40 Challenge att hon var en talang och slutade på en sjunde plats bland 14 bilar redan första av sina två år i klassen. I år har hon tagit det naturliga steget upp till S60 Challenge och tävlar där som ensam tjej mot manliga konkurrenter med höga ambitioner.
- Man märker att det är en professionell nivå i den här klassen. Men jag gör ingen skillnad på motståndet bara för att det är killar jag kör mot. Min målsättning är densamma oavsett vem jag möter på racerbanan.
Caroline Janssons familj har fina traditioner på racerbanorna. Hennes mamma Nettan Lindgren har tävlat i Formel 3 för Renaults fabriksstall, hon har kört fem år i Lady Cup, tagit sex pallplatser varav en seger i BTCC och varit en förebild som satt prägel på Caroline.
- Jag har varit med runt på racerbanor runt om i Europa och världen och fått uppleva så mycket. Det är en speciell och rolig värld som jag önskar att fler fick uppleva.
Caroline laddar nu inför den femte deltävlingen av S60 Challenge på Falkenberg. Hon börjar nu känna sig allt mer hemtam med bilen och ser fram emot helgens drabbningar.
- Det känns bättre och bättre för varje tävling. Klart att det är lite ovant med en ny klass och ny bil som är tyngre och snabbare. De som tillhör toppen i S60 Challenge har kört där i två tre år och är riktigt duktiga. Visst tar det ett tag innan man kan räkna med att vara med där och kriga, men jag är säker på att det går.
Och Caroline Jansson hade inte tänkt att ge sig än. Målet är inställt på att få uppleva Europas racerbanor igen, fast då inte som åskådare utan som racerförare. Och med racing i blodet och fostring i Volvos enhetsklasser har hon minst sagt fått en rivstart på karriären.

04-06-20 Daniel Haglöf - bäst i regn på Mantorp
Regn, regn och åter regn. S60 Challenge förarna fick sig en utmaning värd namnet i söndagens race på Mantorp.
Och de som bäst behärskade regnet var topptrion i sammandraget, Daniel Haglöf, Peter Hallén och Jimmy Johansson.
Daniel Haglöf går upp i mästerskapsledning. Han och Peter Hallén hade en mycket lyckad helg med varsin seger och varsin andraplats i de två racen. Jimmy Johansson ligger nu på delad andraplats totalt med Hallén efter sin tredje och sjätteplats.
- Det här var det västa racet jag någonsin kört, det var chansningar hela tiden, säger en svettig Jimmy Johansson efter målgång.
Peter Hallén hade lovat sin sambo en seger till henne som födelsedagspresent.
- Hon fick födelsedagspresenten i förskott, säger han och skrattar och syftar på sin seger i det första racet på lördagen.
- Nu fick vi nöja oss med en andraplats idag, men det får gå.
Daniel Haglöf kopplar greppet i klassen och rycker till sig ett försprång på elva poäng.
- Det här var en bra helg och så nära en dubbelseger man kan komma, säger han och ler.
- Jag är nöjd att jag kommit i mål, hel och som segrare i det här oerhört tuffa racet.
Race 2, S60 Challenge, Mantorp: 1) Daniel Haglöf, 2) Peter Hallén, 3) Jimmy Johansson, 4) Mårten Sahlström, 5) Sebastian Malm, 6) Christoffer Graff, 7) Claes Hoffsten, 8) Robert Andersson, 9) Lasse Sundman, 10) Johnny Saikali, 11) Petter Granlund, 12) Jake Welin, 13) Marcus Ekström.
Totalt, S60 Challenge: 1) Haglöf, 127, 2) Johansson, 116, 3) Hallén, 116, 4) Sahlström, 101, 5) Ekström, 80, 6) Granlund, 80, 7) Malm, 79, 8) Hoffsten, 69, 9) Sundman, 68, 10) Graff, 60.

04-06-19 Peter Halléns efterlängtade seger
Äntligen!
Peter Hallén tog sin första seger i S60 Challenge för i år under lördagens race på Mantorp.
Han befäster därmed sin tredjeplats i tabellen och har nu slagläge på Daniel Haglöf och Jimmy Johansson inför det andra racet på söndag.
- Det blir svårt att starta åtta, men Haglöf har ju tagit dubbelsegrar här förut så visst går det, säger Hallén.
Och Hallén har chansen att ta rygg på Haglöf i det andra racet då Haglöf startar sjua.
- Haglöf får visa vägen, men jag hoppas kunna ta mig förbi honom också innan målflagg, säger en mycket nöjd Hallén.

Förhållandena på Mantorp var ovissa för startfältet i S60 Challenge. Regnet låg i luften men banan var torr. Tills strax innan start. Detta innebar att de flesta förarna åkte ut med bilen inställd för torrt underlag
- Det gick inte als att köra för mig, säger mästerskapstvåa Jimmy Johansson.
- Bilen sladdade hela tiden, fick noll fäste.
Jimmy startade tvåa och körde in på en sjätteplats. Andraplatsen kneps av Haglöf som därmed går upp i totalledning.
- Jag hade inte heller några bra inställningar. Det var synd, en utebliven seger på Mantorp, det här var ju mitt trumfkort, säger Haglöf.
Mästaren från Volvos juniorklass S40 Challenge, Sebastian Malm körde upp sig från en sjätte startposition till en tredjeplats strax före alltid stabile Mårten Sahlström och Lasse Sundman.
I pole position i söndagens race startar Marcus Ekström som körde in på en åttonde plats bakom norske utmanaren Petter Granlund.
Resultat, Race 1 S60 Challenge, Mantorp: 1) Peter Hallén, 2) Daniel Haglöf, 3) Sebastian Malm, 4) Mårten Sahlström, 5) Lasse Sundman, 6) Jimmy Johansson, 7) Jimmy Johansson, 8) Marcus Ekström, 9) Claes Hoffsten, 10) Robert Andersson, 11) Jake Welin, 12) Christoffer Graff, 13) Johnny Saikali.
Tabellen S60 Challenge efter Race 1: 1) Daniel Haglöf, 107, 2) Jimmy Johansson, 101, 3) Peter Hallén, 99, 4) Mårten Sahlström, 88, 5) Marcus Ekström, 80, 6) Petter Granlund, 80, 7) Sebastian Malm, 68, 8) Lasse Sundman, 61, 9) Claes Hoffsten, 60, 10) Christoffer Graff, 50, 11) Robert Andersson, 36, 12) Johnny Saikali, 22, 13) Caroline Jansson, 13, 14) Jake Welin, 11.

04-06-18 Haglöf storfavorit på Mantorp - pallar han trycket?
Daniel Haglöf ligger ett poäng efter Jimmy Johansson i S60 Challenge tabellen. Men Haglöf har ett ess i skjortärmen. Mantorp - Haglöfs favoritbana och slagfältet för helgens tävling.
Johansson och Haglöf har ryckt åt sig en liten lucka i sammandraget inför den fjärde deltävlingen av S60 Challenge. Sen blir det tätt, trångt och hårt i poängkolumnen, precis som på banan. Petter Granlund, seriens norske utmanare, ligger sexa men har blott åtta poäng upp till pallplats tre som just nu innehas av Peter Hallén.
- Jag hade stora förhoppningar på Mantorp och var tvåa här ifjol. Jag var femma på fredagens träning och Haglöf verkar vara överlägsen, så det blir nog ganska tufft, säger Granlund.
Strax före Granlund hittar vi Marcus Ekström, en het utmanare som nu jagar tiondelar.
- Det är det där sista som saknas, det gäller att kunna pressa bilen lite extra på kvalet så är vi där, säger han.
- Snabbheten finns i kroppen och det är en tät klass. Det räcker med att någon i toppen gör ett litet misstag så är man förbi.
Misstagen kommer dock inte särskilt ofta från de två mästarna som nu toppar serien. Haglöf formligen stortrivs på Mantorp och har sensationella dubbelsegrar att se tillbaka på. Han var ca en halv sekund före andre man på fredagens test och att han nu kommer till Mantorp och blott har en poäng att knappa in på Jimmy gör att han står som storfavorit. Frågan är om han pallar för trycket.
- Absolut, svarar han självsäkert och fortsätter:
- Allt har känts riktigt bra, bara däcken håller så tror jag inte att det ska vara några problem. Mitt tips är att jag är snabbast på tidskörningen före Hallén och Jimmy. Sedan får man hoppas att det håller i sig i första racet, att det sedan är omvänd startordning gör nog att det blir svårt att ta en dubbelseger, Jimmy eller Hallén borde vara före mig i något av racen.
Men Haglöf har tagit en dubbelseger på Mantorp tidigare. Han gjorde det igen i premiären på Knutstorp och med fyra segrar totalt på Mantorp och samtliga av årets pole position i bagaget har han en del att leva upp till i helgen. Om han nu pallar trycket från de hungriga utmanarna vill säga.
Tabellen S60 Challenge inför Mantorp: 1) Jimmy Johansson, 91, 2) Daniel Haglöf, 90, 3) Peter Hallén, 79, 4) Mårten Sahlström, 75, 5) Marcus Ekström, 72, 6) Petter Granlund, 71, 7) Sebastian Malm, 53, 8) Claes Hoffsten, 53, 9) Lasse Sundman, 50, 10) Christoffer Graff, 11) Robert Andersson, 30, 12) Johnny Saikali, 19, 13) Caroline Jansson, 13, 14) Jake Welin, 6.

04 05 31 Två fjärde platser för Jimmy Johansson i S 60 Challenge
Den tredje racehelgen för förarna i S 60 Challenge har avverkats på Gelleråsen i Karlskoga. För MH Motorsports föraren Jimmy Johansson från Alingsås innebar helgen en hel del tekniska problem men ändå en framgång i seriesammandraget.
- Vi hade en del nya idéer om bilens inställning som skulle kunna passa på den betydligt kurvigare bana som Gelleråsen är jämfört med Falkenberg, berättar Jimmy
Nu gav de nya tankarna inte riktigt det utfall som teamet tänkt sig utan snarare så innebar inställningen en hel del problem för Jimmy.
- När jag inledde det första heatet som kördes under lördagen så kände jag redan från start att bilen understyrde och fick inrikta mig på att ta mig i mål och rädda så många poäng som möjligt. Ju fler varv vi avverkade ju mer omöjlig blev bilen att köra, sa Jimmy som dock lyckades att ta sig i mål på en fjärde plats.
Inför det andra heatet som avverkades under söndagen rådde det stor överläggning och tankeverksamhet inom MH Motorsportteamet till långt ut på lördagskvällen innan man bestämde sig för vilka inställningar man skulle ha på bilen.
- Jag kom ganska bra i väg från den fjärde startposition jag hade. Det var ett tufft och händelserikt race i täten men jag var bra med och kände att det skulle kunna bli en pallplats. Efter sju varv så började bilen dock understyra igen så det blev ett dacapo av lördagstaktiken där jag inriktade min körning på att bibehålla min fjärde plats och ta mig i mål, kommenterar Jimmy som åter flaggades av som fyra. Hans värste konkurrent om mästerskapsledningen, Daniel Haglöf körde punktering och tvingades att bryta.
- Det är ju många heat kvar så det viktigaste är att ta fler poäng än konkurrenterna i toppen under en tävlingshelg och det lyckades ju gentemot Haglöf vilket innebar att jag nu är i sammanlagd ledning med en poäng. Peter Hallén tog dock in lite men är 12 poäng efter så nu blir det tufft på Mantorp om två veckor, avrundar Jimmy som trots problemen var nöjd med helgen och inte minst över att man med all sannolikhet också har lokaliserat de problem man haft med bilen set up.

04-05-31 Ny segrare i S60 Challenge på Karlskoga
Daniel Haglöf var på väg att ta en dubblseger men blev stoppad av en punktering. Istället klev en ny vinnare upp på prispallen i det andra S60-Challenge racet på Karlskoga.
Claes Hoffsten tog sin första seger i klassen någonsin.
- Sist jag stod högst på prispallen här på Karlskoga var i S40 Challenge för två år sedan, säger han.
Claes Hoffsten stod i pole position. Levererade och vann, strax före Peter Hallén som plockade mest poäng under helgen och Marcus Ekström som efter några hårda dueller med Sebastian Malm till slut gjorde beslag på tredjeplatsen. Den regerande mästaren Jimmy Johansson återfanns först på en fjärdeplats och segraren i race 1 Daniel Haglöf stoppades av en punktering.
- Det är synd, men sånt händer. Jag tror nog att jag hade tagit min femte seger om det inte inträffat, säger han.
Vinnaren Hoffsten håller med.
- Jag var stressad när jag vaknade i morse men det är klart att pulsen stiger lite när man ser Haglöf i backspegeln. Han hade nog passerat om han inte fått punktering, säger Hoffsten.
Hoffsten blev också utmanad av Peter Hallén, men han lyckades aldrig lägga in någon avgörande attack.
- Hallén var aldrig något riktigt hot, jag kände då att jag hade tillräckligt med fart för att kunna hålla honom bakom mig.
En komplett mästerskapsställning pubilceras på stcc.se under onsdagen.

04-05-30 Haglöf och Hallén har bäst fart runt Gelleråsen
Efter det första racet i S60 Challenge på Karlskoga snackas det främst om två förare.,Daniel Haglöf, som vann i ensamt majestät, och Peter Hallén som körde upp sig från 14:e till tredje plats.,Halléns teamkollega Mårten Sahlström gick i mål på en säker andraplats.
Daniel Haglöf tog pole position till det första S60 Chllenge racet på Karlskoga med nästan sex tiondelars marginal till tvåan Jimmy Johansson. Det första racet blev sedan en säker seger för Haglöf, Johansson tappade efter att han fått en del problem och släppte andra- och tredjeplatsen till Team Cawalli-duon Mårten Sahlström och Peter Hallén. Sahlström startade fyra och Hallén från sista startrutan på grund av ett drivaxelbrott under kvalet.
- Vi har fått bra fart på grejorna och teamet har gjort ett bra jobb med bilen sedan kvalet. Vi vet att vi är snabba här och när allt stämde kände jag att jag kunde avancera ganska tryggt och lugnt, säger Hallén.
Hallén kom ikapp Sahlström på det sista varvet men tog sig aldrig förbi upp på en andraplats.
- Peter var snabbare än mig och hade det varit fler varv kvar hade han nog passerat, men jag ville inte släppa till på det sista varvet, säger Mårten som var nöjd med andraplatsen.
- Det var ett bra race. Nu startar jag sjua imorgon och det kommer att bli tufft. Men man kan köra om på den här banan så jag ser fram emot måndagens drabbning.
Daniel Haglöf var samlad och nöjd med att sin fjärde seger i S60 Challenge på fem försök.
- Vi har inlett säsongen fantastiskt bra och det här var en skön och trygg seger, säger Haglöf som ser fram emot en hård duell mot Hallén i det andra racet.
- Imorgon blir det spännande. Det verkar som om jag och Hallén har samma speed ungefär så det ska bli intressant att se vem som drar det längsta strået imorgon.
Då man till det andra racet vänder på de åtta främsta förarna från det första racet står Claes Hoffsten i pole position¨. Bredvid honom står S40-Challenge mästaren Sebastian Malm. I andra startled hittar vi Petter Granlund och Marcus Ekström, strax bakom denna duo står Jimmy Johansson och Peter Hallén. Som sju och åtta startar Mårten Sahlström och en mycket snabb Daniel Haglöf.
Resultat, race 1 S60 Challenge Karlskoga: 1) Daniel Haglöf, 2) Mårten Sahlström, 3) Peter Hallén, 4) Jimmy Johansson, 5) Marcus Ekström, 6) Petter Granlund, 7) Sebastian Malm, 8) Claes Hoffsten, 9) Robert Andersson, 10) Christoffer Graff, 11) Lasse Sundman. Brutit: Johnny Saikali, Caroline Jansson, Jake Welin.

04-05-27 Hallén och Sahlström - dream team på Karlskoga
Etta och tvåa förra året på Karlskoga. I år förarkollegor i ett av toppteamen i S60 Challenge. Peter Hallén och Mårten Sahlström blir att räkna med i den tredje deltävlingen på Gelleråsen till helgen.
Peter Hallén tog sin senaste seger i S60 Challenge förra året på just Karlskoga. Mårten Sahlström tog med sig mest poäng hem från deltävlingen med två andraplatser. I år bildar duon par i Team Cawalli, och båda lovar att bjuda på en repris från ifjol.
- Vi får se till att upprepa resultatet från ifjol, säger Hallén och fortsätter:
- Karlskoga har aldrig varit någon favoritbana men jag har alltid gjort bra resultat här så den hör helt klart till en av de banor som jag trivs bäst på.
Mårten Sahlström har målet inställt på två pallplatser.
- Skulle vi lyckas med det vore det oerhört bra. Det måste börja lossna lite bättre nu, det går inte att Daniel Haglöf och Jimmy Johansson får allt för stort försprång.
Men att Team Cawallis förarduo har kapaciteten att haka på när segertåget rullar igång råder det ingen tvekan om. Det visade förarna senast på Falkenberg. En tredje och fjärdeplats efter en intern fight där Sahlström till sist drog det längsta strået och klev upp på pallen.
- Det är inga sura miner för det. Vi har haft en del diskussioner om det huruvida omkörningen var schysst eller inte. Men vi är ett team och jobbar tillsammans, säger Sahlström.
Daniel Haglöf toppar nu mästerskapstabellen, åtta poäng före den regerande mästaren Jimmy Johansson. På en tredjeplats ligger just nu Petter Granlund, Norge, 10 poäng bakom Johansson och tre poäng före teamkollegorna Sahlström och Hallén som har samma poäng och delar fjärdeplatsen.
Team Cawalli får också förstärkning av en tredje förare lagom till den tredje S60 Challenge-deltävlingen på Karlskoga. Nyförvärvet består av Jake Welin som också har tidigare erfarenhet av klassen.
Mästerskapsställning, S60 Challenge:
01. Daniel Haglöf S60 52 poäng
02 Jimmy Johansson S60 46 poäng
03. Petter Granlund S60 36 poäng
04. Mårten Sahlström S60 33 poäng
05. Peter Hallén S60 33 poäng
06. Marcus Ekström S60 31 poäng
07. Lasse Sundman S60 26 poäng
08. Christoffer Graff S60 21 poäng
09. Sebastian Malm S60 20 poäng
10. Claes Hoffsten S60 13 poäng

04-05-16 Haglöf segrade men Graff var lyckligast
Daniel Haglöf fick revansch på Falkenberg då han vann det andra racet i S60 Challenge på söndagen. Men gladast av alla var Christoffer Graff som med sin andraplats tog sin första pallplacering i Volvo-klassen.
- Det känns som en seger, säger han.
Daniel Haglöf är den förare i S60 Challenge som inlett säsongen bäst. En sensationell dubbelseger i premiären på Knutstorp följdes upp av en seger i det andra racet på Falkenberg.
Störste rivalen Jimmy Johansson hade också han en lyckad helg på Falkenberg och följde upp sina två andraplatser på Knutstorp med en seger och en fjärdeplats.
Gladast av alla var dock Christoffer Graff som tog sin första pallplats i S60 Challenge.
- Vfantastiskt roligt, säger han och fortsätter:
- Pole position och en andraplats, det känns som en seger. Det här stärker självförtroendet och nu vet jag att jag har kapacitet att vara med och slåss bland täten.
Daniel Haglöf summerade helgen med ett stort leende.
- Vi hade lite problem i det första racet men de fick vi ordning på till idag. Riktigt skönt att få gå in och ta en seger, nu tappar jag inte så många poäng på Jimmy Johansson.
Volvo S60 Challenge, race 2 Falkenberg: 1) Daniel Haglöf, 2) Christoffer Graff, 3) Petter Granlund, 4) Jimmy Johansson, 5) Peter Hallén, 6) Marcus Ekström, 7) Lasse Sundman, 8) Mårten Sahlström, 9) Claes Hoffsten, 10) Sebastian Malm.

04-05-16 Jimmy Johansson segrade i första S60-racet
Jmmy Johansson avväpnade Daniel Haglöf i den andra deltävlingen av S60 Challenge på Falkenberg. Tog över ledningen och vann före Mårten Sahlström och Peter Hallén.
- Skönt att få en seger, säger en glad Jimmy.
Daniel Haglöf stod i pole position och var på väg att upprepa bragden från premiären. Den regerande mästaren Jimmy Johansson ville annat och tog över taktpinnen redan i starten.
- Vi har gjort en del justeringar för att få bättre starter och den här gången satte den perfekt, säger Jimmy.
Jimmy fick bekänna färg i halva racet och var hårt uppvaktad av Haglöf.
- Jag visste att jag absolut inte fick släppa en lucka till en förare som Haglöf, det gjorde jag i Knutstorp och det misstaget ville jag inte göra igen.
Haglöf fick dock en del tekniska problem och halkade ner på en sjätteplats till sist. Istället tog Mårten Sahlström över andraplatsen strax före teamkompisen Peter Hallén.
- Det är riktigt skönt att det har lossnat nu. Vi har gjort en del justeringar på bilen och den går riktigt bra, nu har jag tagit mig till pallen och planerar att stanna där, säger Sahlström.
Peter Hallén klev upp på en pallplats men målet är högre ställt än så.
- Man är ju aldrig riktigt nöjd innan man står överst, men det var skönt att komma upp på pallen och jag siktar på att komma dit imorgon också, säger han.
På söndagen vänder man på de åtta främsta förarna från första racet. Då startar Christoffer Graff i pole position, Jimmy Johansson som åtta och Daniel Haglöf trea.
- I det andra racet kommer publiken att få se på många omkörningar och givetvis är det stora målet att ta sig förbi Haglöf, avslutar Jimmy Johansson.
Race 1, S60 Challenge. 1) Jimmy Johansson, 2) Mårten Sahlström, 3) Peter Hallén, 4) Marcus Ekström, 5) Lasse Sundman, 6) Daniel Haglöf, 7) Petter Granlund, 8) Christoffer Graff, 9) Claes Hoffsten, 10) Sebastian Malm.

04-05-14 Kan någon stoppa Daniel Haglöf på Falkenberg?
S60 Challenge drar vidare. Till helgen handlar det om slaget på Falkenberg.
Frågan är om någon förare kan stoppa Daniel Haglöf, som redan inför den andra deltävlingen kallas för "Schumakken".
Daniel Haglöf gjorde som frörebilden Michael Schumacher i S60 Challenge premiären på Knutstorp. Han kammade hem full pott i båda racen inklusive pole position.
- Helt underbart att få inleda säsongen på det sättet, sa en mycket nöjd Haglöf.
Till helgen ska han göra om bedriften på Falkenberg. Men det blir inte lätt, det står en rad heta utmanare på tur som inget hellre vill än att sätta stopp på Haglöfs Schumacher-drömmar.
En av dem är Jimmy Johansson, den regerande mästare från i fjol. Johansson tog två andraplatser vid premiären på Knutstorp.
- Visst, det är bra placeringar men jag hade fel person framför mig i båda racen, säger Jimmy.
Med i toppstriden finns också S40-Challenge mästaren Sebastian Malm som imponerade i fjolårets final och årets premiär samt den jämne och alltid snabbe Mårten Sahlström. Utöver denna toppkvartett finns ett tiotal hungriga utmanare som tänker göra allt för att överraska.
- Jag vet, det är ingen lätt uppgift att göra en repris av premiären, men jag lovar att göra mitt bästa, avslutar Daniel "Schumakken" Haglöf.

04-05-03 Jimmy inledde säsongen med två pallplatse
Årets säsongsupptakt för Jimmy Johansson i S 60 Challenge inleddes i helgen på Ring Knutstorp i strålande vårväder. MF Motorsportföraren, som i år har ambitionen att försvara sin totalseger från förra året, inledde helgen med att bli trea i tidskvalet inför det första heatet.
- Jag fick inte riktigt till det. När jag skulle sätta mitt snabba varv blev jag hindrad av en långsammare förare så nu får jag inrikta mig på att göra en bra start i stället. Dessutom hade jag problem med bränsletillförseln kommenterade Jimmy som också infriade sitt löfte och kom bra i väg i det första heatet som kördes under lördagen.
Ja det såg bra ut i inledningen men så började jag få väldigt hala däck och fick slita för att försvara min pallplats. Men jag kom i mål och har många poäng. I morgon är en ny dag och då skall det satsas igen, sa Jimmy efter det inledande heatet.
Med en något ändrad set up på bilen så var Jimmy laddad inför helgens andra heat som kördes på söndagseftermiddagen. Med omvänd startordning för de åtta främsta efter det inledande racet så startade Jimmy från femte startrutan. En bra start borgade för ett snabbt avancemang till fjärde plats. Varvet efter var det åter läge för att prova på en ny omkörning och nu var det Sahlström som tvingades släppa Jimmy förbi sig. Med fem varv kvar att köra så låg Jimmy trea tätt bakom Ekström.
- Det flöt på bra. Jag såg att gårdagssegrande Daniel Haglöf följde mig tätt bakom och hakade på mig när jag fick göra grovjobbet så det kändes lite press. Efter lilla rakan så kom Sundman lite långt ut till höger och öppnade en lucka så då smet jag om upp till andra platsen, berättade Jimmy som åter fick se att Haglöf hängde på. Med fem varv kvar och en mycket sen inbromsning efter banans snabbaste parti var Jimmy uppe i ledning-
- Jag kom om Ekström ganska lätt. Problemet var bara att nu var mina däck hala efter allt attackerande och haglöf lög riktigt tätt bakom med betydligt bättre fäste så när han bromsade mycket sent med tre varv kvar på samma ställe som jag smet om Ekström så gled jag lite isidled och genast var Haglöf där. Vi stötte ihop lite och jag kunde inte svara på attacken utan fick släppa ledningen. Det var inget att göra åt Daniels körning i dag men det kommer många fler chanser, avrundade Jimmy som var ganska nöjd med helgens utfall.

04-05-02 Haglöf dominerar i S60 Challenge på Knutstorp
Mr 100 procent. Daniel Haglöf gjorde rent hus i S60 Challenge på Knutstorp. Pole position, seger i första racet och seger i det andra.
- Helt fantastiskt, säger Borlängesonen och ler.
Efter premiärhelgen på Knutstorp har en Giganternas kamp utvecklats i S60 Challenge. Två forna mästare i topp, Daniel Haglöf mästerskapssegrare 2002 och Jimmy Johansson, titelförsvarare från 2003.
- Det gick riktigt bra, tyvärr var det fel person framför mig i båda racen, säger Jimmy Johansson som slutade tvåa i de båda S60 Challenge racen.
Johansson höll dock en ledning i det andra racet, pressade bilen hårt och slet på däcken. Haglöf lyckades med en attack och smet förbi.
- Det var en taktikseger. Jag kunde börja pressa bilen när jag tagit mig förbi Jimmy och hade då bättre grepp, berättar Haglöf.
Haglöf vann det andra racet från åttonde startposition. En bedrift ingen lyckats med tidigare, utom en viss Daniel Haglöf.
- Jag lyckades vinna båda racen trots omvndstartordning på Mantorp förra året. Det är ganska tufft att göra så många omkörningar, även om det är något lättare i år när man slipper ta sig förbi Tommy Brink och Daniel Andersson som inte är med i år.
Resultat, S60 Challenge, race 2: 1) Daniel Haglöf, 2) Jimmy Johansson, 3) Marcus Ekström, 4) Mårten Sahlström, 5) Petter Granlund, 6) Peter Hallén, 7) Lasse Sundman, 8) Sebastian Malm, 9) Christoffer Graff, 10) Robert Andersson.

04-05-01 Spännande premiär i S60 Challenge på Knutstorp
Premiären av S60 Challenge på Knutstorp bjöd på underhållning när den är som bäst.
Kassaskåpssäker seger för Daniel Haglöf, men det var om andraplatsen den riktiga dramatiken utspelade sig.
S60 Challenge ser ut att bli precis så spännande i år som många förutspått. Några rutinerade förare som försvarar äran och en handfull unga utmanare som inget hellre vill än att visa sina färdigheter inför närmare 15000 åskådare.
Då det första S60 Challenge racet kördes på Knutstorp under lördagen var det just dessa ingredienser som låg bakom det dramatiska premiärreceptet. De tre första kvalplatserna kneps av rutinerade Daniel Haglöf, Petter Granlund och Jimmy Johansson. På fjärdeplatsen återfanns S40-Challenge mästaren Sebastian Malm, en nykomling som därmed visade att han blir att räkna med i årets upplaga av S60 Challenge.
Under söndagen körs det andra racet i S60 Challenge, då mellan de två STCC-racen. Startuppställningen i race 2 baseras på resultatet i race 1. För att få ännu mer spänning till det racet tillämpas omvänd startordning för de åtta främsta förarna. Det innebär att Marcus Ekström startar i pole position i race 2.
Resultat, race 1: 1) Daniel Haglöf, 2) Petter Granlund, 3) Jimmy Johansson, 4) Sebastian Malm, 5) Peter Hallén, 6) Mårten Sahlström, 7) Lasse Sundman, 8) Marcus Ekström, 9) Robert Andersson, 10) Claes Hoffsten, 11) Caroline Jansson, 12) Johnny Saikali, 13) Christoffer Graff.  
Poängställning: 1) Daniel Haglöf, 20, 2) Petter Granlund, 17, 3) Jimmy Johansson, 15, 4) Sebastian Malm, 13, 5) Peter Hallén, 11, 6) Mårten Sahlström, 10, 7) Lasse Sundman, 9, 8) Marcus Ekström, 8, 9) Robert Andersson, 7, 10) Claes Hoffsten, 6, 11) Caroline Jansson, 5, 12) Johnny Saikali, 4, 13) Christoffer Graff 3.

Premiär för S60 Challenge på Knutstorp
Succémästerskapet Volvo S60 Challenge går till helgen in på sin tredje säsong. Premiären går på Knutstorp och körs parallellt med STCC inför närmare 15 000 åskådare. Med i förhandssnacket är naturligtvis fjolårsmästaren Jimmy Johansson, men i år ser det tufft ut att försvara titeln mot en och annan hungrig uppstickare.
Svensk standardbilracings främsta plantskola för unga förartalanger går in i sin tredje säsong. Volvo S60 Challenge har blivit en språngbräda för talanger som vill vidare till kungaklassen STCC. Tävlingarna körs parallellt och förarna får därför visa upp sig inför en stor publik och mycket media.
Till helgen inleds seriens tredje upplaga på Knutstorp. 13 förare fanns på plats under torsdagen för ett test på premiärbanan. Snabbast då var Daniel Haglöf tätt skuggad av fjolårsmästaren Jimmy Johansson.
- Vi hittade bra inställningar på bilen i slutet av passet så det kändes bra, säger Haglöf som är den mest segerrika föraren i S60 Challenge på totalt sju segrar.
- Jag är revanschsugen från i fjol och tror att jag har störst chans att vinna mästerskapet. Vi brukar vara snabb när det gäller och får vi bara till det rätta flytet så kommer det att bli bra.
Haglöf omges dock av konkurrenter som inte tänker lägga sig på rygg så lätt.
- Det blir ett tufft år i år, vi är snabba men det är många andra team också. Men jag tänker kriga hårt för att försvara min titel, säger Jimmy Johansson.
Unge Sebastian Malm är mästerskapets uppstickare. Han visade redan på finalen förra året att han blir att räkna med i år. Även Peter Hallén aspirerar på titeln i förhandssnacket liksom Mårten Sahlström.
- Jag tror att Mårten blir farlig, säger Daniel Haglöf.
- Han är en jämn förare som hade lite otur ifjol. Får han bara till det så blir han riktigt farlig.
Inför premiären är det 13 förare anmälda. Det är färre startande i fjol och då poängsystemet är uppbyggt så att de 15 främsta förarna får poäng innebär det att det blir viktigare än någonsin att inte bryta.
- Man får rätt mycket poäng även om man kommer sist, så det är oerhört viktigt att få grejerna att hålla och ta sig i mål i varje race, säger Jimmy.

S60 Challenge, startlista 2004
Jimmy Johansson Peter Hallén Daniel Haglöf Mårten Sahlström Sebastian Malm, Marcus Ekström, Lasse Sundman Petter Granlund Robert Andersson Claes Hoffsten Christoffer Graff Caroline Jansson Johnny Saikali.

04-04-18
Rickard Rydell bröt i Valencia
Andra ETCC-helgen för året innebar ingen framgång för SEAT-föraren Rickard Rydell. Fortsatta bromsproblem, avknuffad i det första racet och motorhaveri i det andra gjorde att Rydell bröt båda loppen och inte tog några poäng i SEAT:s hemmatävling i Valencia.
- Jag kvalade in som elva, före BMW-föraren Jörg Müller. Även om han hade straffvikt visar det hur jämnt mästerskapet är. I race ett fick jag en kanonstart och tog flera bilar i första kurvan. Tyvärr knuffade Tom Coronel av mig senare på första varvet, förklarar Rickard.
- I den andra tävlingen startade jag sist, men lyckades köra förbi många bilar. När jag låg tolva gick motorn sönder, avslutar Rickard och blickar framåt mot två hektiska veckor.
SEAT-teamet stannar kvar i Valencia för att testa under måndagen. Därefter bär det direkt av till England för Rickards del. En stol ska gjutas till Prodrive-Ferrarin som han kommande helg kör i kvalet till Le Mans 24-timmars.
ETCC är tillbaka om två veckor, då på Magny-Cours i Frankrike.
Källa: www.rickardrydell.com

04-03-31 Pontus Mörth kör S60 i Danmark
Volvo satsar på dansk motorsport. Med en svensk toppförare bakom ratten.
Volvo S40-modellen är bytt mot en S60 och bakom ratten med nytt förtroende sitter forne STCC-stjärnan Pontus Mörth.
Sedan DTC seriens start 1999 har det danska Volvoteamet använt sig av en Volvo S40. Något som i år blir förändrat. Den Volvo S60 som kommer att användas i år kommer från det svenska Volvoteamet Flash Engineering och har körts i Swedish Touring Car Championship, STCC såväl som i den europeiska motsvarigheten ETCC.
Modellskiftet har dock inte inflytande på föraren i teamet. Kilsonen Pontus Mörth får nytt förtroende och ser fram emot säsongen.
- Det här är en kanonsatsning och det gläder mig att vi hittar krafter i nya bilen som gör den snabbare än fjolårets S40, säger Mörth.
Chefen för det danska teamet, Kent Bo Steffensen, medger att det varit tufft att få alla bitarna att falla på plats.
- Det har varit hårt arbete men mycket tack vare Volvos svenske motorsportchef Alexander Murdzevski och Flash Engineering har vi lyckats och vi finslipar nu på de sista förberedelserna inför säsongsstarten på Jyllandsringen 1-2 maj.
Den nya Volvo S60-bilen hämtades från Flash Engineering för några veckor sedan.
- Teamet körde en första så kallad shake down på flygfältet i Beldinge den 28 mars och det gav mersmak, mycket lovande, berättar Pontus Mörth.
Utöver modellskiftet blir det också i år ett utvidgat samarbete med Flash Engineering. - Vårt kontrakt med Flash Engineering innebär att vi kan köra med denna bil i upp till tre år, och vi har förbundit oss att köra med den i minst två år, säger teamchefen Kent Bo Steffensen och fortsätter:
- Nu när vi kör med samma modell som svenska Volvoteamet kan vi samarbeta på ett annat sätt än förra året. Samarbetet började redan under 2003 där Flash Engineering hjälpte till med ingenjörer på några testdagar. Denna säsong kommer teamet att få tillgång till all expertis som Flash Engineering innehar samt support av ingenjörer på tester och race.
På sponsorsidan har teamet gjort klart med Volvo Personvagnar Danmark som står bakom satsningen, Castrol som är leverantör av olja till alla nya Volvobilar. Tyrkisk Peber är med som förra året samt två nya företag, ADP Dealer service samt Ultra Gloss Polish. Svenska företag som är med är Autoexperten, Peltor samt Amerikanska K&N Engineering.

04-03-28 Problemfylld premiär för Rickard Rydell
Rickard Rydell fick ingen lätt premiär med SEAT i ETCC. Problemen med den helt nybyggda bilen gjorde att det inte räckte längre än till tolfte startposition på den snabba Monza-banan.
I båda tävlingarana körde Rickard in som elva.
- Det har varit många småfel som vi inte haft tidigare. På träningen hängde sig gasen och i ett pass strulade kopplingen. Sedan låste sig bromsarna bak och med mer kraft fram räckte de inte till, förklarar Rickard.
- Jag har i alla fall lärt mig mer om bilens inställningar, men behöver mer körtid. Förhoppningsvis ska vi testa och få bättre ordning på SEAT:en innan nästa tävling i Valencia om tre veckor.
Innan helgen blev det helt klart att Rickard kör Le Mans med Prodrives Ferrari 550 GTS Maranello. Han kommer dela bil med Colin McRae och Darren Turner.
Källa: www.rickardrydell.com

04-03-25 ETCC-premiär i helgen!
Rickard Rydell gör till helgen debut som SEAT-förare i tävlingssammanhang när ETCC-premiären körs på italienska Monza-banan. Det här blir Rickards tredje säsong i mästerskapet.
25 bilar från sex olika tillverkare är anmälda och intresset tycks växa allt mer. ETCC ser ut att bli minst lika bra och jämnt som förra året.
Ð Till Monza får vi helt nybyggda bilar med uppdaterade motorer och vi gör shake-down på lördagens första träning. Jag hade gärna haft några testdagar till innan premiären men målsättningen är ändå att ta poäng i båda racen, säger Rickard förhoppningsfullt.
Tv-tider Eurosport
Precis som tidigare har Eurosport en omfattande bevakning av LG Super Racing Weeekend där ETCC ingår som an av huvudserierna jämte FIA GT. I helgen sänder Eurosport följande program med söndagens uppvärmning och tävlingar live:
Lördag 27 mars
9.00-10.00 LG Super Racing Weekend, magasin inför säsongen med intervju med Rickard.
Söndag 25 mars
9.00-10.00 Uppvärmning, direkt.
15.00-16.15 Race, direkt.
Källa: www.rickardrydell.com

04-03-17 Jimmy Johansson försvarar sin S 60 Challenge titel
Bohusländska MH Motorsport med teamchefen Mikael Hermansson är mitt upp i förberedelserna för en ny racingsäsong.
- Vi drar ner verksamheten något. Det blev lite för tufft med alla bilar förra säsongen varför vi i år endast kommer att tävla med Volvo S60 Challenge med Jimmy Johansson samt två S 40 bilar i JSM. Sedan skall vi åka långlopp i SLC för att ge förarna maximalt med tid på tävlingsbanan, berättar Mikael som nu har bråda dagar med att iordningställa tävlingsbilarna.
Jimmy Johansson kommer till start trots allt! Efter en synnerligen turbulent vinter där Jimmy slitits mellan hopp och förtvivlan är det nu definitivt klart. Han kommer att stå på startlinjen när årets racingsäsong drar igång den 1 maj. Det blev dock inte i STCC klassen då huvudspåret inte gick att genomföra och den krassa verkligheten, dvs budgeten, inte räckte till för ett alternativt spår.
Ingen förare har lyckats med att försvara sin titel i vare sig S40 eller S 60 Challenge men nu skall det bli ändring på det tycker Jimmy som fortsätter ett år till i S 60 Challengeserien som han vann förra säsongen.
Efter att STCC satsningen gick om intet blev det att starta om förhandlingarna med alla samarbetspartners för att säkerställa en budget för S60 Challenge istället. Detta har lyckats och resultatet blev att samtliga partners finns kvar vilket borgar för att satsningen inte stupar på finansiering. Nu är det upp till teamet och inte minst Jimmy själv att bevisa att fjolårets framfart på banorna inte var någon engångsföretelse. Jimmy själv är dock väldigt ödmjuk inför uppgiften och säger det kommer att bli stenhårt.
- Minst 2 av förra årets toppförare, Mårten Sahlström och Peter Hallén, är anmälda samtidigt som regerande S40 mästaren, Sebastian Malm, nu kliver över i S60. Det skulle inte heller förvåna mig om både Haglöf och Danne Andersson till slut dyker upp då de inte tycks bli anmälda i någon annan serie, säger Jimmy. Detta skulle betyda att alla toppåkarna från 2003 med undantag av Tommy Brink kommer till start och det är ju en utmaning som heter duga. När däckröken lagt sig i september så vet vi om Jimmy lyckades med sitt mål, att bli först att försvara titeln.
Teamets förare i JSM serien S40 Challenge blir Marcus Olsén och Patrik Olsson. Marcus debuterade i serien förra säsongen då han slutade på en tionde plats totalt och har alltså fått lite rutin.
- Min målsättning i år är att komma bland de fem främsta men det kommer att bli tufft, kommenterar Marcus.
Patrik Olsson tar däremot klivet över från Renault R 5 serien som han debuterade i förra året.
- Jag blev tvåa i fjol och jag trivs med att finnas med i toppen men är samtidigt klar över att det är tuffare motstånd här så jag kan bara göra mitt bästa och se hur långt det räcker, säger Patrik som är en stor racingtalang. Blott 16 år gammal är Lilla Edet killen redan en utpräglad taktiker med en vägvinnande framfart på banan.

<< Tillbaka till Startsidan