09-02-15 Mads skal kjempe
seg tilbake
Rally Norway ble en aldri så liten nedtur for Adapta World Rally Team.
I utgangspunkt var det noen filleting som ødela for oss. Nå
krummer vi nakken og for å komme sterkere tilbake, sier teamsjef Morten
Østberg.
Mads Østberg, med Ole Kristian Unnerud i høyrestolen, hadde
siktet seg inn mot en plass blant de seks beste under VM-runden på
hjemmebane. Med en niendeplass til slutt, etter stort sett teknisk trøbbel
gjennom hele løpet, hadde Subaru-guttene lov til å henge litt
med hodet etter målgang på Hamar søndag ettermiddag.
På slutten gledet jeg meg bare til å bli ferdig med løpet,
er Mads Østbergs beskrivende oppsummering av Rally Norway.
Etter en mer enn godkjent fjerdeplass på superspesialen på Bjerke
Travbane, var det grunn til optimisme før fredagens ordentlige fartsetapper.
Men allerede etter noen kilometer på den første etappen, startet
problemene. Frontruta iset igjen, og med bortimot null sikt tikket sekundene
fort. Dette var et problem som fulgte den norske ekvipasjen resten av løpet.
For å minske problemet måtte de kjøre med sidevinduene
delvis oppe. Med ned mot 20 minusgrader ute, ble det bokstavelig talt en
iskald fornøyelse. På slutten av fredagens fartsetapper streiket
også girkassa.
Problemene ville ingen ende ha. Da motivasjonen for å kjøre
fort og etappetidene ble bra, tok servostyringen kvelden. Selv om det var
et lite håp å komme blant de åtte beste og dermed kapre
VM-poeng etter søndagens etapper, ble Rally Norway aldri det suksessen
teamet hadde håpet på. Mads og Ole Kristian rullet over målrampa
som nummer ni, nøyaktig ti minutter etter vinneren Sebastien Loeb.
Det ble ikke lett for de i bilen å holde motivasjonen oppe
når de gang etter gang fikk problemer. Det blir nesten som å
spille et spill, du kommer godt i gang, men hvert kort du trekker, så
står det at du skal rykke tilbake til start. Ved fem av de seks servicene
skjedde dette, forteller Morten Østberg.
Anders Grøndal kjørte AWRTs andre Subaru Impreza WRC S14,
og drammenseren endte til slutt på 15. plass.
Selv om teamsjefen ikke legget skjul på at VM-runden på hjemmebane
ble en nedtur, vil han ikke si at det var helsvart. Han reiste hjem fra
Hamar med enkelte positive erfaringer:
Vi ser at det er et stort potensial i bilen.
Bilen som Anders Grøndal kjørte, kom gjennom løpet
uten større problemer enn hva man må regne med i et VM-løp.
Anders holdt tidvis et bra tempo.
Mads leverte gode tider når bilen fungerte, og med topp motivasjon
ville det vært enda bedre.
I utgangspunktet var det filleting som ødela. Vi fikk erfare
at en liten tue kan velte et stort lass. Noe så banalt som et varmeapparat
spolerte alle muligheter til en god plassering. Ikke en eneste av prøvene
ble kjørt uten at Mads og Ole Kristian holdt på å "fryse
i hjel". Da er det umulig å prestere topptider, understreker
pappa Østberg.
Sammen med Prodrive tar AWRT til å ta tak i problemene umiddelbart.
Allerede til uka kommer engelskmennene til Norge, hvor de sammen med AWRT
skal legge en slagplan for VM-runden i Portugal første helga i april.
Vi kommer til å gjøre alt for at de samme problemene
ikke vil dukke opp igjen, forsikrer Østberg.
Selv om Rally Norway var sesongens store høydepunkt, skal Mads kjøre
09-02-15 Historisk seger i Rally Norway för
Patrik Sandell, Skoda och Red Bull Rally Team
Det blev succépremiär för Patrik Sandell och Emil Axelsson
i sitt nya team Red Bull Rally Team. De vann PWRC-klassen i Rally Norway
med 44 sekunder före hemmaföraren Eyvind Brynildsen. Och de gjorde
det efter att ha dominerat klassen med sin Skoda Fabia Super 2000 under
hela helgen.
Efter ett antal andraplatser i PWRC under fjolåret blev det äntligen
och seger för svenskarna. Och den var dessutom historisk, eftersom
det var den första VM-segern någonsin för en Super 2000-bil.
- En absolut perfekt avslutning på en absolut perfekt helg. Det var
fantastiskt när vi blev juniorvärldsmästare 2006. Men det
här får också räknas till en av de största dagarna
hittills i min karriär. Första segern i PWRC, i det första
rallyt med ett nytt team och en helt ny bil, säger Patrik Sandell.
Teamchefen Raimund Baumschlager:
- Det är en stor dag för mig och teamet också, att få
inleda säsongen med en topplacering, och dessutom göra det med
första segern för Skoda Fabia S2000. Jag vill gratulera hela teamet,
och Patrik i synnerhet för en enastående prestation.
Redan under den inledande superspecialen torsdag kväll tog Patrik och
Emil ledningen. En position de sedan bevakade under resten av tävlingen.
Totalt radade de upp åtta sträcksegrar och sju andraplatser av
totalt 23 specialsträckor.
Helgen bjöd ändå på flera tuffa fajter. Under fredagen
bjöd bland annat Patrik Flodin och norrmannen Andreas Mikkelsen på
hårt motstånd innan de båda körde bort sig. Därefter
var det en annan norrman, Eyvind Brynildsen som stod för huvudmotståndet.
Men det var hela tiden Patrik och Emil som höll i dirigentpinnen, och
under lördagen utökade de sin ledning till två minuter.
Under söndagens avslutande sex sträckor krympte ledningen till
44 sekunder. Men gapet var för stort för att norrmannen skulle
komma ikapp utan misstag från svenskarnas sida.
- Det är svårt att försvara en så stor ledning, för
så fort man slår av det minsta på takten och försöker
köra på säkerhet så straffar det sig. Vi tappade lite
för mycket på nån sträcka här och där, men
vi behöll hela tiden en bra marginal bakåt till Brynildsen, säger
Patrik Sandell.
Patriks codriver Emil Axelsson passar på att ösa beröm över
sin parhäst.
- Visst är Patrik van att köra på snö, men att hålla
en så hög nivå hela helgen, särskilt när vi ligger
i ledning, är helt fantastiskt, säger Emil Axelsson.
Sandell och Axelsson tar nu ett kliv upp i ledningen i VM-serien med 10
poäng. Nästa deltävling är Rally Cypern 13-15 mars.
Slutställning Rally Norway, PWRC-klassen:
1. Patrik SANDELL 3:49:43.6 0.0 0.0
2. Eyvind BRYNILDSEN 3:50:27.7 +44.1 +44.1
3. Martin PROKOP 3:52:40.3 +2:12.6 +2:56.7
4. Armindo ARAUJO 3:53:40.6 +1:00.3 +3:57.0
5. Andis NEIKSANS 4:00:23.5 +6:42.9 +10:39.9
6. Jaromir TARABUS 4:02:33.1 +2:09.6 +12:49.5
7. Patrik FLODIN 4:10:01.1 +7:28.0 +20:17.5
8. Frederic SAUVAN 4:24:48.0 +14:46.9 +35:04.4
09-02-15 Bra avslut på Rally Norway gav
Flodin två viktiga VM-poäng
Vm-säsongen började inte alls som Patrik Flodin och hans co-driver
Göran Bergsten hade tänkt sig.
Inledningsvis var de i och för sig med i toppen och slogs, men på
rallyts femte sträcka åkte de av vägen och tappade nästan
åtta minuter:
"Jag gjorde ett misstag. Vi kom med lite för hög fart i en
kurva och det fanns ingen snövall kvar där. Flera bilar innan
hade varit i diket, vilket gjorde att även vi tog samma väg"
förklar Patrik.
De rasade ner från tredje- till tolfte plats och det såg riktigt
mörkt ut.
Under lördagen tog de nya tag och vann den första sträckan
och blev tvåa på den andra. Men på SS12 var grinade oturen
de åter i ansiktet.
- "Det var en sån fånig grej" suckar Patrik mycket
besviken "Vi jagade för fullt för att prestera så bra
tider som möljigt och kom med sladd in i en kurva. Bakändan tutchade
in i snövallen, vilket gjorde att framhjulet skar ner i diket och bilen
följde efter"
Åter blev det skotta och väl i mål låg de nu över
20 minuter efter.
- "Otroligt tungt, men det var bara att bita ihop och komma igen. Vi
beslutade att ta det här som test och träning och se till att
notera topptider".
Vilket de också gjorde. Under dagens fem första sträckor,
körde de in nästan två minuter på ledande Sandell.
De vann fyra av de fem sträckorna och blev tvåa på en,
enbart 0,6 sekunder efter sträcksnabbaste Eyvind Brynilsen.
På rallyts sista sträcka hade det dock kunnat tagit slut alldeles:
- "Det var på ett snabbt parti. Vi kom i full fart, med högsta
växeln i över ett hopp. Vi landade aningen för mycket till
höger och framhjulet tog i. Bilen gjorde en 360-fullfartssnurrning
och fronten slog väldigt hårt i snövallarna."
De tappade ganska mycket tid, men viktigas av allt behöll de sin sjunde
plats och fick därmed två mycket viktiga poäng och
- "Det blev inte som vi tänkt oss, men vi är trots allt glada
att vi fick de här två poängen. Bilen har fungerat strålande
under hela rallyt" avslutar Patrik.
Vann rallyt gjorde svensken Patrik Sandell före Eyvind Brynildsen och
trea blev Martin Prokop.
Nästa VM-deltävling för Patrik och Görans del är
Rally Portugal, 3-5 april.
Rally Norway 2009
1. Patrik Sandell 3:49:43.6
2. Eyvind Brynildsen 3:50:27.7 +44,1
3. Martin Prokop 3:52:40.3 +2:56.7
4. Armindo Araujo 3:53:40.6 +3:57.0
5. Andis Neikans 4:02:33.1 +10:39.9
6. Jaromir Tarabus 4:02:33.1 +12:49.5
7. Patrik Flodin 4:10:01.1 +20:17.5
8. Martin Semerad 4:24:48.0 +35:04.4
Komplett resultatlista:
www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=405&season=2009&rally_id=N&category=P&stage=23
GrN-VM 2009
13-15 febr Rally Norway
13-15 mars Cypern (Bortvald)
3-5 april Portugal
24-26 april Argentina (Bortvald)
22-24 maj Italien/Sardinien
12-14 juni Grekland
4-6 sept Australien
23-25 okt England
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följt rallyt sträcka för sträcka.
09-02-15 SS23: Loeb höll
Hirvonen bakom sig - Vann Rally Norway
Hirvonen jagade allt vad han kunde idag, men Loeb satte emot och de båda
körde maximum idag. Det blev dock fransmannen som drog längsta
strået och vann årets Rally Norway.
Loeb vann sista sträckan med 2,1 skunder före Hirvonen och därme
var segern ett faktum.
Förarkommentarer:
- "Det har varit mycket svårt. Mikko har gjort ett bra rally
och jag har fått kört på gränsen hela rallyt. Det
är mycket svårt att köra så här på gränsen.
Ett misstag och man kan vara borta från rallyt. Jag är mycket
nöjd. Jag ville vinna det här rallyt på snö. Det har
varit ett fantastiskt rally" Loeb
- "Jag är glad att det är över. Det har varit nära,
men det gick inte bra hela vägen. Jag är glad det är över
och nöjd med att bli tvåa, även om jag givetvis ville vinna.
Jag ville pressa honom hårt idag" Hirvonen
- "Frustrerande att inte vara med i toppen, men vi fick till bilen
i går eftermiddag och jag ser fram emot Cypern. Jag är ändå
nöjd med tredjeplatsen och sex poäng" Latvala
- "Jag är nöjd. Det har varit ett perfekt rally. Jag älskar
Cypern och vinner där" skrattar Henning
- "Det har varit svårt, men jag är nöjd. Vi har haft
en del problem med noterna, men jag är nöjd med slutet av rallyt"
Sordo
- "Det är som en dröm. Jag trodde inte jag skulle klara av
att starta här på bara tre veckor. Med min familj och mina vänner
har vi ett helt nytt team. Jag vill verkligen tacka alla som hjälpt
mig göra det här möjligt" Petter
- "Det har varit svårt. Men jag är glad att vi hittade problemet
med vindrutan som immade igen" Mads (Det var en timer som slog av efter
en viss tid...)
- "Fredag gick inget bra, igår gick det bättre och idag
gick det sämre igen. Vi har mycket att lära och måste köra
lite mer WRC för att experimentera och få till våra noter.
Jag kan göra bättre, men det här var allt vi kunde göra
i helgen" Gröndal
På SS23
1. Loeb, 10:24.7
2. Hirvonen, +2,1
3. Sordo, +3,8
3. Henning, +3,8
5. Ogier, +5,7
6. Aava, +6,4
7. Latvala, +6,6
8. Wilson, +8,1
9. Petter, +8,4
10. Petter, +13.4
-
13. +37,7
Efter SS23
Budor 2 (19,79 km)
1. Sebastien Loeb, 3:28:15.9
2. Mikko Hirvonen, +9,8
3. Jari-Matti Latvala, +1:21.8
4. Henning Solberg, +3:33.5
5. Dani Sordo, +3:33.5
6. Petter Solberg, +6:25.4
7. Mattew Wilson, +6:35.6
8. Urmo Aava, +6:49.1
9. Mads Østberg, +10:00.5
10. Sebastien Ogier, +12:49.8
Komplett resultat på
www.wrc.com
09-02-15 SS22: 7,7 skiljer
inför sista sträckan
Hirvonen tog in 0,5 sekunder. Därmed skiljer det nu 7,7 sekunder inför
rallyts sista sträcka.
Hirvonen vann sträckan, 0,5 sekunder före Loeb och 3,4 före
Sordo. En sträcka på 19,79 återstår nu av Rally Norway.
På SS22
1. Hirvonen,
2. Loeb, +0,5
3. Sordo, +3,4
4. Henning, +4,5
5. Latvala, +4,6
6. Aava, +7,1
7. Østberg, +8,2
8. Petter, +5,5
9. Wilson, +10,8
10. Ogier, +11,3
-
Gröndal, +40,8
Efter SS22 Elverum
2 (13,60 km)
1. Sebastien Loeb, 03:17:51.2
2. Mikko Hirvonen, +7,7
3. Jari-Matti Latvala, +1:15.2
4. Henning Solberg, +3:29.7
5. Dani Sordo, +3:48.2
6. Petter Solberg, +6:17.3
7. Mattew Wilson, +6:28.1
8. Urmo Aava, +6:43.0
9. Mads Østberg, +9:47.1
10. Sebastien Ogier, +12:44.1
Komplett resultat på
www.wrc.com
09-02-15 SS21: Hirvonen
håller upp spänningen - tog in 6,4 sekunder!
Hirvonen tog in 6,4 sekunder på Loeb och ligger inför de två
sista sträckorna 8,2 sekunder efter fransmannen. Han vann sträckan,
+6,4 sekunder före Loeb och 8,3 före Sordo.
Ogier var snabbare än Hirvonen, när han åkte av och tappade
2:15,6 minuter.
Förarkommentarer:
- "Jag gjorde två små misstag, men annars körde jag
absolut maximum" Loeb
- "Vi kommer närmare, men det har börjat komma fram grus
på sträckorna. Det kommer bli svårt. Det är allt eller
inget" Hirvonen
- "Tyvärr är vi inte med i kampen. Jag skulle vilja det.
Men vi bevakar tredjeplatsen" Latvala
- "Jag är nöjd. Det här är en sträcka man
kan åka av i. Jag försöker behålla fjärdeplatsen"
Henning
- "Det gick bättre nu än förra gången. Det blir
bättre och bättre grepp. Jag är nöjd" Sordo
- "Jag förstår inte varför jag var snabbare nu. Jag
var långt efter i morse" sa Petter förvånad i mål"
Petter
- "Jag gjorde för många misstag" Wilson
- "Jag slog i en snövall. Det var svårt och smalt"
- "Det gick bra, men vi var lite för vida i en sväng och
var av lite lätt" Østberg
- "Inga misstag här. Men vi hade problem med greppet" Gröndal
På SS21
1. Hirvonen, 16:23.4
2. Loeb, +6,4
3. Sordo, +8,3
4. Latvala, 8,3
5. Petter, +9,0
6. Aava, +9,4
7. Henning, +10,5
8. Novikov, +12,3
9. Wilson, +15,5
10. Rautenbach, +32,5
11. Østberg, +39,9
12. Gröndal, +45,0
Efter SS21 Våler
2 (30,03 km)
1. Sebastien Loeb, 3:11:26.1
2. Mikko Hirvonen, +8,2
3. Jari-Matti Latvala, +1:11.1
4. Henning Solberg, +3:25.7
5. Dani Sordo, +3:45.3
6. Petter Solberg, +6:07.7
7. Mattew Wilson, +6:17.8
8. Urmo Aava, +6:36.4
9. Mads Østberg, +9:39.4
10. Sebastien Ogier, +12:33.3
Komplett resultat på
www.wrc.com
09-02-15 SS20: Fördel
Hirvonen igen
Hirvonen hölls kvar vid starten pga tidtagningen. Han vann sträckan
och knappade in 1,2 sekunder. Loeb blev tvåa och Latvala trea, 4,7
sekunder efter.
Sordo tog in 0,3 sekunder på Henning och Petter vann kampen mot Wilson
med 1,1 sekunder
Petters toppfart var 208 km i timmen och Sordo 206.
Nu är det serviceuppehåll och nästa sträcka startar
11:53.
Förarkommentarer:
- "Jag tappade lite tid i slutet på sträckan, där det
var lite mycket snö på sträckan. Men det kändes bra
och toppfarten var bra. (194 km på sträckan. 202 km på
förra sträckan)" Loeb
- "Inte tillräckligt, men på den här sträckan
var det bra. Det finns inte så mycket att ta in (toppfarten var 196
för Hirvonen)" Hirvonen
- "Vi tar det lugnt och håller oss på vägen"
- "Jag kan inte tro det. Bilen är perfekt och så fina vägar"
Henning
- "En mycket, mycket snabbs sträcka" Sordo
- "Man känner inte att man kör så fort" skrattar
Petter när han hör toppfarten 208 km/h på sträckan
- "Jag tror jag bromsar för tidigt. Det är förarn"
Aava
- "Det gick rätt bra, men vi hade ingen topfart. Jag gillar när
det är mer kurvor" Østberg
På SS20
1. Hirvonen, 10:12.3
2. Loeb, +1,2
3. Latvala, +4.7
4. Sordo, +10,4
5. Henning, +10,7
6. Ogier, +13,0
7. Petter, +17,0
8. Aava, +17,3
9. Wilson +18,1
10. Østberg, +20,6
-
14. Gröndal, +48,4
Efter SS20 Budo 1 (19,79 km)
1. Sebastien Loeb, 2:54:56.3
2. Mikko Hirvonen, +14.6
3. Jari-Matti Latvala, +1:09.2
4. Henning Solberg, +3:21.6
5. Dani Sordo, +3:43.4
6. Petter Solberg, +6:05.1
7. Mattew Wilson, +6:08.7
8. Urmo Aava, +6:33.4
9. Mads Østberg, +9:05.9
10. Sebastien Ogier, +10:24.1
Komplett resultat på
www.wrc.com
09-02-15 SS19: Loeb tog
igen tiden
Sebastien Loeb tog igen den tid Mikko knappade in på förra sträckan.
Han var 6,1 sekunder före finländaren.
Knappade in gjorde även Sordo som tog in 3,6 sekunder på Henning
och ligger nu 22,1 sekunder efter norrmannen. Petter ökade på
sin ledning med 2,2 sekunder och ligger nu 2,5 sekunder före Wilson.
På SS19
1. Loeb, 06:18.9
2. Hirvonen, +6,1
3. Latvala, +8,5
4. Sordo, +12,6
5. Henning, +16,2
6. Østberg, +17,5
7. Ogier, +17,6
8. Aava, +22,7
9. Petter, +23,9
10. Wilson, +26,1
-
13. Gröndal, +36,0
Efter SS19 Elverum 1 (13,60 km)
1. Sebastien Loeb, 02:44:42.8
2. Mikko Hirvonen, +15,8
3. Jari-Matti Latvala, +1:05,7
4. Henning Solberg, 02:44:42.8
5. Dani Sordo, +3:34.2
6. Petter Solberg, +5:49.3
7. Mattew Wilson, +5:51.8
8. Urmo Aava, +6:17.3
9. Mads Østberg, +8:46.5
10. Sebastien Ogier, +10:12.3
Komplett resultat på
www.wrc.com
09-02-15 Få ambulanseoppdrag
under Rally Norway
Ambulansen hjalp to tilskuere på Ringsakeretappen lørdag, men
ellers har det vært rolig under rally-VM som foregår i området
mellom Kongsvinger og Lillehammer denne helgen. Politiet har ikke fått
en eneste henvendelse om trafikkproblemer.
På Ringsakeretappen (etappe 12 og 16) måtte ambulansen hjelpe
to tilskuere lørdag. Det skjedde mellom de to etappene og uten at
det påvirket gjennomføringen av rally-VM. Det ene tilfellet
var en tilskuer som var uheldig med øksen da han skulle kløyve
ved til pølsebålet. Det andre tilfellet var en tilskuer som
falt og fikk noen ansiktsskader.
Politioverbetjent Magne Brobakken ved Hedmark politidistrikt forteller at
noen har reagert på at enkelte rallyførere ikke kjører
helt pent mellom etappene. Bortsett fra det har Politiet ikke fått
en eneste henvendelse om trafikale problemer eller uro i forbindelse med
rally-VM, festligheter og store publikumsansamlinger i forbindelse med Rally
Norway.
Søndag er det hjemfartsdag og det må påregnes mye ekstra
trafikk i østlandsområdet. Magne Brobakken i
Politiet oppfordrer bilistene til å ta det med ro og tenke trafikksikkerhet
når de kjører hjem etter Norges andre VM-runde i rally.
09-02-15 SS18: Hirvonen
tar in!
Mikko tog in 30% av försprånget till Loeb på rallyts längsta
sträcka. Han var 5,3 sekunder före Loeb. Han vann sträckan
och på tredjeplats hittar vi Latvala, som bevakar sin tredjeplats
idag.
Matthew Wilson jagar Petter och sjätteplatsen. Han var 2,0 sekunder
före norrmannen och det skiljer de båda nu bara 0,3 sekunder
åt. Mads Østberg var sen ut från service och får
därmed 50 sekunder i tidstillägg,
Förarkommentarer:
- "Jag tycker jag hittade bra linje. Jag hade inte så bra däck.
Men jag körde inte så bra" Loeb
- "Vi måste ta många risker om vi ska ta Loeb, men jag
gjorde inga misstag på sträckan" Mikko
- "Tiden var okej, men jag vill inte ta några större risker.
Jag kan inte köra ikapp de framför. Men de kör fort"
Latvala
- "Det var en bra start, men det är mindre grepp än i går.
Stor skillnad" Henning.
- "Jag försökte men det var mycket svårt. Stor skillnad
på sträckan" Sordo
- "Inga problem. Vi gör så gott vi kan, men det här
är en mycket snabb sträcka" Petter
- "Det gick bra. Vi hade bra grep. Fin sträcka" Wilson
- "Vi kom ut sent från service för vi fick ändra stryningen.
När vi for ut från service, blev det något fel med stötdämparn.
Det är mycket småfel." Østberg
På SS18
1. Hirvonen, +16:07, 5
2. Loeb, +5,3
3. Latvala, +19,3
4. Henning, +19,9
5. Sordo, +33,6
6. Wilson, +37,8
7. Petter +39,8
8. Aava, +41,9
9. Østberg, +46,5
10. Ogier, +49,8
-
12. Gröndal, +1:05.0
Efter SS18 Våler 1 (30,03 km)
1. Sebastien Loeb, 2:38:23.9
2. Mikko Hirvonen, +9,7
3. Jari-Matti Latvala, +57,2
4. Henning Solberg, 2:55,9
5. Dani Sordo, +3:21.6
6. Petter Solberg, +5:25.4
7. Mattew Wilson, +5:25.7
8. Urmo Aava, +5:54.6
9. Mads Østberg, +8:29.0
10. Sebastien Ogier, +9:54.7
Komplett resultat på
www.wrc.com
09-02-14
Øyner håpet om poengplass
Mads Østberg fikk ødelagt Rally Norway med tekniske problemer
fredag. Etter en oppløftende dag lørdag, øyner Subaru-føreren
muligheten til kjøre seg inn på poengplass.
Jeg synes lørdagen bød på mye positivt, både
bilen og de inne i bilen bekreftet det store potensialet. Løpet ble
i realiteten ødelagt med alt trøbbelet fredag, og da er det
ikke lett å få den helt store tenninga for å fortsette.
Men jeg synes Mads og Ole Kristian klarte å mobilisere bra, forteller
Morten Østberg, teamsjef i Adapta World Rally Team.
De norske guttene i den blå Subaruen kjørte seg opp fra en
13. plass til en niendeplass etter lørdagens prøver. Frem
til estlenderen Urmo Aava på åttendeplass som er siste
poengplass i VM er det ett minutt og 40 sekunder. Det skal holde
hardt å ta igjen han, men Østberg har ikke helt gitt opp håpet
om å VM-poeng på hjemmebane.
Erfaringsmessig vet vi at mye kan skje siste dag av et VM-rally.
Det skal fortsatt kjøres mange mil, men realistisk sett blir det
tøft å hente inn igjen Aava. Likevel er sjansen til stede for
at det kan skje noe med de som ligger foran Mads på resultatlista.
Men vi er mest opptatt av å gjennomføre en grei avslutningsdag
uten tekniske problemer. Da tror jeg Mads og Ole Kristian vil levere noen
raske og gode etappetider, mener teamsjefen for AWRT.
Selv om Mads kjørte seg oppover på resultatlistene lørdag,
og hadde flere etappetider blant de seks-sju beste, så opplevde han
å tape en del tid mot slutten av dagen. To kilometer ut på den
nesten tre mil lange Ringsaker 2-etappen, streiket servostyringen.
Dette skal vi få orden på før søndagens
fartsetapper, forsikrer Morten Østberg.
09-02-14
Sandell håller ledningen i Norge
Patrik Sandells och Emil Axelssons debut i Red Bull Rally Team fortsätter
att gå efter noterna. Efter 17 körda sträckor av Rally Norway
leder de PWRC-klassen i sin Skoda Fabia Super 2000 med över två
minuter.
Dagen startade dock inte riktigt enligt planerna. Först kapades svenskarnas
tvåminutersledning ifrån fredagen ner till en och en halv minut.
Det var hemmaföraren Eyvind Brynildsen som efter en protest fick tillbaka
förlorad tid, då han tvingats väja för åskådare
och köra av vägen under fredagen. Sedan inledde de med att förlora
ytterligare en halv minut på första sträckan, genom att
köra alldeles för försiktigt.
- Första sträckan tog vi det alldeles för lugnt. Jag visste
inte vilket tempo jag skulle hålla så jag backade av lite för
mycket. Men sen gasade vi lite och hittade tillbaka till rytmen vi haft
innan, berättar Patrik Sandell.
Svenskarna vann de tre följande sträckorna och började lägga
allt större tidsbuffert mellan sig och konkurrenterna. När den
sjunde och sista sträckan för dagen avslutades var differensen
ner till tvåan återigen över två minuter.
- Det har varit ännu en riktigt bra dag på jobbet. Vi har hittat
flytet i körningen utan att tokladda. Och både bilen och teamet
har funkat klockrent. Så det är bara att njuta och fortsätta
likadant i morgon, avslutar Patrik Sandell
Sex sträckor återstår innan Rally Norway avslutas imorgon
eftermiddag.
Ställningen i Rally Norway, PWRC-klassen, efter 17 av 23 sträckor:
1. Patrik SANDELL 2:35:23.4 0.0 0.0
2. Eyvind BRYNILDSEN 2:37:25.1 +2:01.7 +2:01.7
3. Martin PROKOP 2:38:24.3 +59.2 +3:00.9
4. Andreas MIKKELSEN 2:38:45.0 +20.7 +3:21.6
5. Armindo ARAUJO 2:38:58.4 +13.4 +3:35.0
6. Andis NEIKSANS 2:39:47.6 +49.2 +4:24.2
7. Jaromir TARABUS 2:45:14.2 +5:26.6 +9:50.8
8. Patrik FLODIN 2:55:22.1 +10:07.9 +19:58.7
9. Martin SEMERAD 3:04:59.5 +9:37.4 +29:36.1
10. Frederic SAUVAN 3:07:24.7 +2:25.2 +32:01.3
09-02-14 SS17: Loeb i ledning
inför morgondagen
Loeb kammade hem sista sträcksegern och leder därmed med 15,0
inför morgondagens avgörande sträckor.
På SS17
1. Loeb, 1:14,1
2. Henning, +1,6
3. Sordo, +1,7
4, Petter, +1,8
4. Hirvonen, +1,8
4. Latvala, +1,8
7. Ogier, +1,8
8. Aava, +3,0
9. Wilson, +3,3
10. Gröndal, +3,8
-
15. Östberg, +14,9
Efter SS16 Ringsaker 2 (27,31 km)
1. Sebastien Loeb, 2:22:11.1
2. Mikko Hirvonen, +15,0
3. Jari-Matti Latvala, +43.2
4. Henning Solberg, +2:41.3
5. Dani Sordo, +2:53.3
6. Petter Solberg, +4:50.9
7. Mattew Wilson, +4:53.2
8. Urmo Aava, +5:18.5
9. Mads Østberg, +6:57.8
10. Sebastien Ogier, +9:10.2
Komplett resultat på
www.wrc.com
09-02-14 SS16: Latvala
snabbast igen!
Loeb var 2,2 sekunder före Hirvonen på sträckan och leder
därmed med 13,2 sekunder. Sträcksnabbast var dock åter Latvala
som fått upp tempot idag. Han var 3,5 sekunder före Loeb och
5,7 sekunder före Hirvonen.
Petter gick trots sina problem om Wilson och är nu åter sexa.
Det var dagens sista långa sträcka. Nu återstår en
1,15 km publikssträcka av dagen.
Förarkommentarer:
- "Jag har haft en bra dag. Men på den här sträckan
gjorde vi två små misstag. Greppet varierar, men det är
inget stort problem" Loeb
- "Det var mycket svårt. Vi försöker att inte göra
några misstag. Men det är fortfarande långt kvar"
Hirvonen
- "Nu går det bra. Tyvärr hittade vi rätt inställning
lite för sent. Nu är det mycket lättare med bromspunkterna.
Det är inte över, men mycket svårt att nå killarna
före" Latvala
- "Det är mycket tufft. Vi får se i morgon" Sordo
- "Vi har problem med växellådan och sträckorna är
för långa. Nu läcker den" Petter
- "Jag kom fel i ett vägbyte och slog i en snövall och fick
starta om bilen" Henning
- "Ganska trixigt" Wilson
- "Det gick mycket bättre nu. Jag har en mycket bättre känsla
och hoppas det håller i sig i morgon" Aava
- "Vi tappade servostyrningen i början på sträckan"
frustrerad Østberg
- "Det har gått ganska bra. Jag blir mer och mer säker och
bygger upp självförtroendet. Och är väldigt nöjd
med min co-driver (Maria Andersson) Gröndal
På SS16
1. Latvala, 15:06,7
2. Loeb, +3,5
3. Hirvonen, +5,7
4. Henning, +5,8
5. Sordo, +14,2
6. Aava, +17,7
7. Petter, +21,3
8. Wilson, +22,7
9. Østberg, +26,7
10. Ogier, +28,9
11. Novikov, +41,0
12. Rautenbach, +41,5
13. Gröndal, +42,8
Efter SS16 Ringsaker 2 (27,31 km)
1. Sebastien Loeb, 2:20:57.0
2. Mikko Hirvonen, +13,2
3. Jari-Matti Latvala, +41.4
4. Henning Solberg, +2:39.7
5. Dani Sordo, +2:51.6
6. Petter Solberg, +4:49.1
7. Mattew Wilson, +4:49.9
8. Urmo Aava, +5:15.5
9. Mads Østberg, +6:42.9
10. Sebastien Ogier, +9:08.4
Komplett resultat på
www.wrc.com
09-02-14 SS15: Latvala
sträcksnabbast
Mikko Hirvonen knappade in 1,1 sekunder på den här sträckan.
Vann sträckan gjorde Latvala, som var 1,0 sekunder före Hirvonen
och 2,1 sekunder före Loeb.
På SS15
1. Latvala, 5:15,3
2. Hirvonen, +1,0
3. Loeb, +2,1
4. Henning, +4,1
5. Sordo, +0,4
6. Ogier, +5,2
7. Aava, +5,4
8. Petter, +5,9
9. Østberg, +6,8
0. Wilson, +8,4
11. Ratenbach, +11,9
12. Gröndal, +23,0
Efter SS15 Lillehammer 2 (9,20 km)
1. Sebastien Loeb, 2:05:46.8
2. Mikko Hirvonen, +11,0
3. Jari-Matti Latvala, +44,9
4. Henning Solberg, +2:37.4
5. Dani Sordo, +2:40.9
6. Mattew Wilson, +4:30.7
7. Petter Solberg, +4:31,3
8. Urmo Aava, +5:01.3
9. Mads Østberg, +6:19.7
10. Sebastien Ogier, +8:43.0
Komplett resultat på
www.wrc.com
09-02-14 SS14: Petter motorproblem
Petter fick motorproblem och tappade en och en halv minut. Henning var snabbast
på sträckan och gick förbi Sordo och upp på fjärde
plats. Henning var 0,7 sekunder före Latvala och 3,6 sekunder före
Loeb. Rautenbach var av vägen och tappade tid.
Förarkommentarer:
- "Hade inte samma flyt som i morse" Loeb
- "Vi kör på gränsen nu och minsta lilla misstag kan
kosta mycket. Vi kan inte fortare än så här" Hirvonen
- "Äntligen fick vi till en bra tid. Vi har ändrat lite inställningar,
så bilens bromsar fungerar bättre nu. Men det var mycket svårare
den här gången, än i morse" Latvala
- "Motorn fungerade inte från start. Och den stannade på
sträckan" Petter
- "Bilen fungerar perfekt nu" Henning
- "Det gick bättre nu än i morse, mindre snö på
vägen" Aava
- "Sträckan var okej. Men motorn var svagare än i morse"
Østberg
- "Det kan inte vara bättre än så här. Vi börjar
lära oss bilen och är topp tio. Förhoppningsvis går
det bättre i morgon" Gröndal
På SS14
1. Henning, 13:13.4
2. Latvala, +0,7
3. Loeb, +3,6
4. Hirovnen, +5,0
5. Sordo, +15,4
6. Aava, +16,6
7. Østberg, +18,8
-
9. Gröndal, +28,7
Petter, +1:30,0
Efter SS14 Mountain 2, 14,36 km
1. Sebastien Loeb, 2:00:29.4
2. Mikko Hirvonen, +12,1
3. Jari-Matti Latvala, +47,0
4. Henning Solberg, +2:35.4
5. Dani Sordo, +2:38.6
6. Mattew Wilson, +4:24.4
7. Petter Solberg, +4:27.5
8. Urmo Aava, +4:58,0
9. Mads Østberg, +6:15,0
10. Sebastien Ogier, +8:39.9
Komplett resultat på
www.wrc.com
09-02-14 Succén fick
ett abrupt slut för P-G Andersson i Rally Norway
Succén fick ett abrupt slut för P-G Andersson och co-drivern
Anders Fredriksson i Rally Norway. Efter den elfte sträckan låg
de på en extremt imponerande femteplats, när kopplingen började
krångla. De tog sig imål på SS12, men hade tappat en placering
och låg sexa.
Men på väg till den sista sträckan innan servicen, släppte
kopplingen helt och det var bara att kasta in handduken. Någon omstart
i rallyt under morgondagen blir det dessvärre inte:
- "Nej,vi har gjort vad vi kan och visat att vi är kapabla att
hänga med i toppen" säger P-G bedrövat.
Och att de visat sin styrka, är det ingen tvivel om. Att lyckas slå
de nyare bilarna på inte bara en, utan två sträckor är
en mycket stark prestation som väckt gensvar i rallyvärlden.
Bland annat skriver CNN
- "The star performer of the day was Sweden's Per-Gunnar Andersson
who won two stages in his privately-entered Skoda Fabia to finish the day
sixth"
Mer info, hittar du på
www.pgandersson.se
där vi följt WRC-bilarnas framfart, sträcka för sträcka.
09-02-13
Iskald fornøyelse for Mads
Alt som kunne gå galt, gikk galt. Mads Østberg fikk smertelig
erfare at det var fredag den 13. under Rally Norway.
Det går ikke an å beskrive hvor skuffet jeg er nå.
Vi har gledet oss til Rally Norway og jobbet knallhardt mot løpet
i lang tid, og så er løpet ødelagt før det var
skikkelig i gang, sier en nedbrutt Mads Østberg.
Subaru-føreren fikk en hyggelig start med fjerdeplass under superspesialen
på Bjerke Travbane torsdag kveld. Men når VM-runden på
hjemmebane for alvor kom i gang fredag, gikk det meste galt for Adapta World
Rally Teams førstefører og hans kartleser Ole Kristian Unnerud.
Uff, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, sier Mads når vi spør
hva som gikk galt.
Vi hadde en god første mellomtid på den første
fartsetappen, men så var det slutt. Girkassa kveldet, det gikk hull
i kassa og oljelekkasjen førte til flere branntilløp i bilen.
Det mest ubehagelige var likevel at frontruten iset igjen, og vi var nødt
til å kjøre med sidevinduene åpne, forteller Mads, og
rister oppgitt på hodet. Når kvikksølvet krøp
ned mot 20 blå, sier det seg selv hvilken iskald fornøyelse
det ble å kjøre i opp mot 200 kilometer i timen.
Det var vanvittig kaldt, tror aldri jeg har fryst så voldsomt
noen gang. Fingrene var iskalde og det var nesten ubehagelig å snakke.
Ole Kristian hadde en vanskelig jobb med å lese noter, men gjorde
en god jobb, forteller 21-åringen.
Mads har vunnet NM de to siste årene, men har møtt mer motgang
i VM. Åpningen av Rally Norway føyer seg inn i rekken av uheldige
omstendigheter.
Vi har i hvert fall god erfaring med at det ikke går vår
vei i VM, sier Mads galgenhumoristisk.
Det er fryktelig tungt akkurat nå, men det nytter ikke å
grave seg ned. Nå satser vi på at mekanikerne får fikset
bilen til lørdagens etapper, og da skal vi mobilisere det vi kan
får å få tilbake humøret og motivasjonen. Vi skal
bite tennene sammen og vise hva vi er gode for, sier en revansjesugen østfolding.
Franskmannen Sebastien Loeb leder etter første dag, mens Mads ligger
på 13. plass, 4.23,6 etter Citroën-føreren.
09-02-13 Kanonstart i Norge för Patrik Sandell
Inledningen av Rally Norway har gått som på räls för
Patrik Sandell, Emil Axelsson och för Red Bull Rally Team. Svenskarna
tog ledningen i PWRC-klassen redan vid den inledande superspecialen torsdag
kväll. En ledning de utökat till över två minuter när
de nu parkerar sin Skoda Fabia Super 2000 för kvällen.
- Vi kom igång ganska bra redan från början, vilket vi
i vanliga fall inte brukat göra. Men det var mitt nyårslöfte
i år, att vara snabbare i inledningen av rallyna, säger Patrik
Sandell.
Även om svenskarna hållit ledningen hela dagen, och inte varit
sämre än tvåa på någon sträcka, har det
varit fler tuffa dueller mot konkurrenterna. Däribland landsmannen
Patrik Flodin. Men på femte sträckan gjorde både Flodin
och norrmannen Brynildsen var sitt dikesbesök och rasade neråt
i resultatlistan.
Den stora fajten stod då mot Andreas Mikkelsen. Norrmannen vann både
sträcka fem, sex och sju och närmade sig sakta svenskarna. Men
på åttonde specialsträckan var det Mikkelsens tur att sätta
bilen vid sidan av vägen, vilket plötsligt gav Patrik och Emil
en lucka på nästan två minuter ner till tvåan
- Det har varit en bra dag. Vi har bara försökt hålla oss
mitt på vägen och hitta en bra rytm utan att ta för många
risker. Vi har mer att ge, men kände att det här var ett perfekt
tempo, sammanfattar Patrik Sandell.
- Och vilket fantastiskt publikstöd! Jag vet inte om jag någonsin
sett så många svenska flaggor i skogen. De kändes nästan
som fler än de norska, tillägger Emil Axelsson.
Även väderförhållande har varit närmast ideala
för ett vinterrally Kallt och med mycket snö. Något det
lär bli ännu mer av under lördagen, då sträckorna
går längre norrut, i trakterna kring Lillehammer.
Ställningen i Rally Norway, PWRC-klassen, efter 9 av 23 sträckor:
1. Patrik SANDELL 1:19:08.0 0.0 0.0
2. Armindo ARAUJO 1:21:16.9 +2:08.9 +2:08.9
3. Martin PROKOP 1:21:43.2 +26.3 +2:35.2
4. Andis NEIKSANS 1:22:09.5 +26.3 +3:01.5
5. Andreas MIKKELSEN 1:22:46.7 +37.2 +3:38.7
6. Jaromir TARABUS 1:23:10.5 +23.8 +4:02.5
7. Bernt KOLLEVOLD 1:24:04.6 +54.1 +4:56.6
8. Patrik FLODIN 1:27:54.3 +3:49.7 +8:46.3
9. Eyvind BRYNILDSEN 1:28:02.0 +7.7 +8:54.0
10. Frèdèric SAUVAN 1:31:03.8 +3:01.8 +11:55.8
09-02-13 P-G imponerar i
Rally Norway med två sträcksegrar
P-G startar under Rally Norway i Bernard Kongsruds WRC-Skoda. Ordingarie
co-driver Jonas Andersson var förhindrad, varför P-G har sin "gamla"
co-driver Anders Fredriksson i hans ställe.
Under de fyra första inledande sträckorna, höll de båda
värmlänningarna ett stabilt och stadit tempo.
Men efter serviceuppehållet var det helt andra takter som gällde.
Då chockade de med att vara snabbaste WRC-bil. De klättrade därmed
raskt upp från en tionde till en sjätteplats i resultatlistan.
Och att P-G kan det här med att ratta bil, visade de även på
sträckan därpå. De visade även sin styrka där
genom att vinna även den.
De restrerande två sträckorna fick de en sjätte-placering
som sämst, bara 7,6 sekunder efter snabbaste man.
Inför morgondagens åtta sträckor, ligger de nu på
en mycket imponerande sjätteplats, endast 0,1 sekunder efter hemmaåkaren
Petter Solberg.
Leder rallyt gör Sebastien Loeb, 2,6 sekunder före Mikko Hirvenen
och 26,2 sekunder före fjolårsvinnaren för Svenska Rallyt,
Jari-Matti Latvala.
Efter Dag 1 Rally Norway
1. Sebastien Loeb (F) 1:13:41.7
2. Mikko Hirvonen (Fin) 1:13:44.3 +2,6
3. Jari-Matti Latvala (Fin) 1:14:07.9 +26,2
4. Daniel Sordo (Esp) 1:14:50.3 +1:08,6
5. Petter Solberg (N) 1:15:13.2 +1:34,5
6. P-G Andersson 1:15:13.3 +1:31.6
7. Henning Solberg (N) 1:15:21.1 +1:39.4
8. Matthew Wilson (Gb) 1:15:45.0 +2:03.3
9. Sebastian Ogier (F) 1:16:22.9 +2:41.2
10. Urmo Aava (Ee) 1:16:23.2 +2:41.5
Komplett resultatlista hittar du på:
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=405&season=2009&rally_id=N
Mer info, hittar du på
www.pgandersson.se där vi följt WRC-bilarnas framfart, sträcka
för sträcka
09-02-12 Upp till bevis för Sandell &
Axelsson
Nu börjar allvaret för Patrik Sandell och Emil Axelsson. Klockan
åtta ikväll går starten för Rally Norway, som är
den första deltävlingen i Production World Rally Championship
(PWRC). Och målsättningen är hög. Det handlar om att
försvara VM-titeln för sitt nya team, Red Bull Rally Team.
Rally Norway innebär inte bara premiär med nytt team för
svenskarna. Det blir också VM-premiär för den Skoda Fabia
Super 2000 de kommer att köra under året. En bil de fick stifta
bekantskap med under teamets testdagar i jämtländska Kall i helgen.
- Det var verkligen kanon. Det kändes som att vi hittade rätt
i bilen nästan direkt, och underbart att träffa hela teamet och
känna hur professionellt de jobbar över hela linjen, säger
Patrik Sandell.
Under torsdagens Shakedown på plats i Norge fick teamet ett nytt tillfälle
till tester och justeringar innan startskottet går.
- Vi körde fem vändor och behövde bara göra några
småjusteringar. Så nu är vi totalladdade, säger Patrik
Sandell inför kvällen.
Strax efter kl åtta ger sig svenskarna ut på första sträckan.
En superspecial där de ställs mot Andreas Mikkelsen i en svensk-norsk
duell.
Ca kl 20.30 kommer resultatet av första sträckan att presenteras
på
www.wrc.com.
09-02-12 Rallystjerner signerer
for miljø
Etter at de har kjørt fredagens etapper, skriver Petter, Henning
og Sébastien Loeb autografer på Rally Norways miljøutstilling
Green Room på Hotell Scandic på Hamar.
Fredag 13. februar fra kl 20.00 til 20.30 får du tre av de største
profilene i Rally Norway på autograflengdes avstand på miljøutstillingen
Green Room.
Green Room er åpen for publikum med gratis inngang fra kl 1821
fredag 13. og lørdag 14. februar.
I tillegg til nærkontakten med rallystjernene, får publikum
se Norges største samling av den nye generasjonen miljøvennlige
biler med racingegenskaper.
Green Room, Rally Norways miljøutstilling
Scandic Hotell, Hamar. Inngang fra Vangsveien
Åpent for publikum fredag 13. og lørdag 14. februar, kl 1821.
Gratis inngang.
Autografskriving fredag kl 20.0020.30:
Petter og Henning Solberg og Sébastien Loeb.
Norges største samling av miljøvennlige racingbiler
Citroen C4 WRC Hybrid bilen Jens Stoltenberg er kartleser i på
Bjerkebanen
Mazda RX8 Hydrogen prototyp rett fra Japan, aldri vist i Norge tidligere
Subaru WRX Sti og Ford Fiesta ST 150 rallybiler som går på
miljødrivstoffet E85
Volvo C30 STCC Green Racing Tommy Rustads asfaltracingbil som går
på miljødrivstoffet E85
www.rallynorway.no
09-02-12 Åpningsshow
på Bjerkebanen i dag
I kveld er Rally Norway i gang med første etappe og et gedigent åpningsshow
på Bjerke travbane. Dørene åpner kl. 17.30 Vi oppfordrer
folk til å være tidlig ute, reise kollektivt og kle seg godt.
Det kommer mange tilskuere til dagens åpningsshow. Vi oppfordrer alle
som kan om å reise kollektivt. Kommer du langveisfra, er det lurt
å følge informasjonen på lystavlene over hovedveiene
inn til byen, nemlig om å parkere i sentrum og ta buss derfra. Det
er satt opp ekstrabusser på linje 31 og 25 fra sentrum til Bjerke.
I tillegg er det en mulighet å ta t-banen til Økern og gå
derfra. Det er skiltet hvor man skal gå fra t-banestasjonen på
Økern.
Det er viktig å være ute i god tid slik at alle kommer seg til
og inn på Bjerkebanen i god tid før showet starter. Kulda har
festet sitt kalde grep over Oslo, så varme klær er et must.
Som sagt åpner dørene kl. 17.30. Åpningsshowet starter
kl. 19 med motocross og snøscooter-akrobatikk. Senere i showet skal
statsminister Jens Stoltenberg være kartleser for den femdoble verdensmester
Sebastien Loeb. Det vil også komme noen overraskelser før selve
åpningen av Rally Norway som er kl. 20 med første etappe.
Vel møtt!
http://www.rallynorway.no/no/nyheter/aapningsshow-oslo.html
09-02-12 Norges «Vinter
Dakar» rally med i kampen for klimaet
Rally Norway er en av flere store sportsarrangementer spredt over hele verden
som er med i det klimanøytrale nettverket (CN Net). Dette nettverket
er ledet av FNs klimaprogram og skal promotere global handling for å
få en lav-karbon økonomi og et lav-karbon samfunn.
Rally Norway ligner et «vinter Dakar». VM-runden i Norge er
et ekstremt motorsports-arrangement med 43 lag som kjører mot hverandre
på is og snø. Årets Rally Norway som arrangeres fra 12.
til 15. februar, har som mål å bli det første klimanøytrale
rally noensinne.
CN Net ble lansert for et år siden og har nå 100 deltagere fra
hele verden. Dette inkluderer flere land, byer, store internasjonale selskap,
FN-byråer og ledene ikke-statlige organisasjoner (NGO).
Achim Steiner som er FNs visegeneralsekretær og direktør i
FNs klimaprogram har sagt: «Om et sportsarrangement er på en
bane eller på snø og is, så vil sportsarrangementer nå
ut til tusenvis av utøvere og millioner av tilskuere over hele verden.
Det er derfor flott å se at det er økt interesse for miljøet
fra sportsverdenen. Sportsorganisasjoner hever listen stadig høyere
for klimaet i hver turnering som avholdes».
«Ved å bli med i FNs klimaprogram sitt klimanøytrale
nettverk utfordrer de seg selv og andre til å bli vinnere i klimautfordringen
gjennom den mest gjennomslagskraftige kraften på vår planet,
nemlig idrett», la han til.
Rally Norways daglige leder Even Wiger sa: «Rally Norway har som mål
å bli en ledende drivkraft for å få motorsportene til
å bli lav-karbon idrett. Sjåførene er rollemodeller og
konkurransene er laboratorier for ny teknologi og lav-karbon drivstoff.
Vår hensikt er å bli drivkraften som får verdensmesterskapet
i rally (WRC) til å bli klimanøytralt. Forhåpentligvis
vil dette ha påvirkning også til bil- og drivstoffproduksjon
også til privatbilismen».
Arrangøren av Rally Norway har sagt at VM-runden skal være
klimanøytral. Det skal kompenseres for CO2-utslipp fra bilene i rallyet,
transport av utstyr, og all luft- og veitransport. Rally Norway oppfordrer
også deltakerne i VM og andre organisasjoner involvert i rally-VM
2009 til å bli med i kampen for et bedre klima. Under Rally Norway
vil det også være et «Green Room» hvor ny teknologi
for lavutslipps-biler og lav-karbon drivstoff vil være utstilt.
09-02-12 Maria Andersson och
Anders Gröndal Rally Norway
Denna helg åker Maria och Anders i den nya Subarun. Ni kan gå
in och läsa på Maria´s hemsida hur det gått för
dom varje dag.
Rally Norway startar redan i morgon Torsdag med shake down och en superspecial
i Oslo. Sedan följer 3 dagar med totalt 23 sträckor.
www.mariaandersson.se
09-02-11 Brødreduellen
ingen vil tape
Det har aldri vært annet enn blodig alvor og aldri noe tid å
tape når Henning og Petter Solberg har møttes til dyst.
Enten det var med elektrisk bilbane hjemme i Spydeberg som guttunger, eller
når de nå er to av verdens aller beste rallyførere er
det ingen av brødrene Solberg som vil tape frivillig. Da de møttes
i Vikingskipet i kveld, ønsket ikke Petter å være med
på en omgang håndbak. Han sparer seg heller til rallyduellen
på Bjerkebanen og i løypa i Hedmark og Oppland.
Jeg har aldri tapt for Henning i håndbak så det er ingen
grunn til å ha noen kamp i den grenen, spøkte Petter da vi
foreslo en vennskapelig duell på panseret til Petters Citroën
Xsara i kveld.
Da hadde Henning allerede vært ivrig på å sjekke det som
befinner seg under panseret. I det hele tatt virket det som om storebror
var veldig nysgjerrig på lillebrors nye bil. Men Henning lot det holde
med å kikke. Da Petter ville han skulle prøvesitte hans nye
bil, mente Henning det gikk for langt.
En viss avstand til konkurrentene må man ha, mente Henning
som tydeligvis ikke hadde noen lyst til å teste førerplassen
i en Citroën.
Henning er helt klar på at han skal kjøre for seier i Rally
Norway.
Jeg er heltent. Bilen er klar og alt er i orden. Mitt mål er
at folk langs løypa skal se at det går virkelig fort når
de ser en oransje Ford Focus WRC i det hvite snølandskapet. Men det
er flere som vil kjøre fort her, sier Henning og tenker i første
rekke på sine Ford-kollegaer Mikko Hirvonen og Jari-Matti Latvala.
Jeg må innrømme at jeg ikke er like tøff som
dem når det gjelder å stille inn bilen. Jeg liker å ha
bilen litt mykere foran og mer stabil bak enn det de gutta satser på.
Men jeg skal slå både dem og alle andre allikevel, sier Henning
bestemt.
Mens Henning endte på 3. plass bak Mikko Hirvonen og Marcus Grönholm
i Rally Norway i 2007, så endte Petter Solberg på 4. plass.
Men Petter vant Swedish Rally i 2005, så lillebror har ingen dårlig
vinterstatistikk.
09-02-10 Statsministeren
blir kartleser på Bjerkebanen
Jens Stoltenberg skal frese rundt løypa sammen med den femdoble verdensmester
Sébastien Loeb i en Citroën C4 hybrid WRC-bil når Rally
Norway innledes på Bjerkebanen i Oslo torsdag kveld 12. februar.
Stoltenberg er i år som i 2007 sterkt engasjert i Rally Norway.
Han setter pris på vårt miljøengasjement og han ser helt
klart hvilken stor Norges-reklame arrangementet har, sier Even Wiger, daglig
leder i Rally Norway AS.
Årets VM-runde blir offisielt åpnet av Oslos ordfører
Fabian Stang og fylkesrådsleder i Hedmark Siv Tørudbakken.
Før de gjør det, skal altså Jens Stoltenberg få
seg en real runde på Bjerkebanen, som en del av åpningsshowet
i minuttene før Henning og Petter Solberg og de andre rallystjernene
inntar arenaen.
Å ha statsministeren på plass i verdens eneste rally-hybrid-bil,
er helt fantastisk, slår Wiger fast. Dette vil også sende
et signal om at motorsporten er det beste verktøyet til å utvikle
ny og mer miljøvennlig teknologi, fortsetter han.
Selve bilen som statsministeren skal kjøre i, er en nyhet i seg selv.
Den er en prototype av framtidens WRC-biler. Citroën C4-en som skal
kjøres på Bjerke, har hybrid-teknologi, som betyr at den drives
av en elektrisk motor på transportetappene og lader batterier i alle
innbremsinger, noe som reduserer klimagass-utslippene betydelig.
Dette viser at motorsporten vil gå foran og blir mer og mer
bevisst på å redusere miljøkonsekvensene. Rally-hybriden
vil, sammen med andre spesielle biler som går på alternativt
drivstoff, stå utstilt på Rally Norways hovedkvarter hele løpshelgen,
avslutter Even Wiger.
www.rallynorway.no
09-02-10 Mads er spent, men
rolig før Rally Norway
Mads Østberg er rolig som skjæra på tunet før
Rally Norway. Det har gått i hundre de siste dagene, så
jeg har ikke fått tid til å kjenne etter om det er sommerfugler
i magen, sier Subaru-føreren med et smil
Rally Norway er utvilsomt sesongen store høydepunk for Adapta World
Rally Team og førstefører Mads Østberg. Etter verdifulle
mil med testing i forrige uke, er teamet godt forberedt og ser med glede
frem til VM-runden på hjemmebane.
Høydepunktene kommer på rekke og rad i 2009, men Rally
Norway er helt klart sesongen store høydepunkt. Å kjøre
VM-rally på hjemmebane er alltid moro. Selv om jeg ikke har fått
tid til å sette meg ned for å kjenne på følelsen,
kommer det nok til å krible litt ekstra i høyrefoten når
vi nærmer oss torsdag. Jeg kjenner at jeg er spent når vi snakker
om det, forteller 21-åringen, som kjører for NAF Motorsport
Asker og Bærum.
Det er stilt store forventninger til Mads og Ole Kristian Unnerud under
Rally Norway. Ekvipasjen regnes som en av sju-åtte som har muligheter
til å kjempe om en pallplass. Selv preller andres forventningspress
av på Mads.
Det spiller ingen rolle hva andre sier, for det største presset
legger jeg uansett på meg selv. Jeg vet at det er en klisjé,
men det er helt sant. Jeg kommer helt sikkert til å føle litt
ekstra press siden jeg kjører på norske veier, men jeg tror
at et slikt press bare er med på å skjerpe meg maksimalt, understreker
han.
Teamet hadde håpet å få noen flere konkurransemil med
den nye bilen, en Subaru Impreza WRC S14. Men utbyttet av Sigdalsrally og
Rally Hadeland ble av forskjellige årsaker ikke slik de hadde ønsket.
I forrige uke hadde de tre verdifulle testdager under gode forhold på
Finnskogen, og fikk svar på mye av det de har jobbet med.
Vi fikk rundt 20 mil med testing på de tre dagene. Vi fikk
de svarene vi var ute etter, og føler nå at vi er veldig bra
rustet før Rally Norway åpner på Bjerkebanen torsdag
kveld, forteller han.
Mads og Ole Kristian var som to guttunger på julekvelden da de kjørte
gjennom Hedemark på vei til Hamar mandag ettermiddag. Fantastiske
vinterforhold med mye snø og strålende sol bidrar til en unik
ramme under Rally Norway.
Bedre norgesreklame er det ikke mulig å få, poengterer
Ole Kristian, som nesten ikke kan vente på å komme i gang med
notetreningen.
Jeg føler at vi virkelig har funnet go'følelsen inne
i bilen. Signalene vi har fått fra Prodrive er at bilen er bedre enn
hva den var i Wales. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg stort,
smiler kartleseren.
Adapta WRT stiller med to biler under Rally Norway. Anders Grøndal
fra NMK Drammen stiller også i en Subaru WRC S14. 24-åringen
strålte som en sol etter å ha testet bilen for første
gang i forrige uke.
Denne bilen skuffet ikke, den var alt jeg drømte om at den
skulle være. Det er faktisk ikke en eneste ting jeg ville tatt med
fra WRC04 over til WRC08-bilen. Teknologien går tydeligvis fort fremover.
Først og fremst er motoren og girkasse mye bedre i den nye bilen.
Stabiliteten i høyerehastigheter er også mye bedre i den nye
bilen, sier han fornøyd.
09-02-10
Flodin och Bergsten taggade och redo inför premiären i GrN-VM
i Rally Norway
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten är klara med förberedelserna
inför Rally Norway. Inför starten i GrN-VM har de hunnit med både
test och tävling i Ryssland och ett avslutande test i Sverige tillsammans
med URT-team (Uspenskiy Rally Tecnica).
Testet i Ryssland gick mycket bra och det hela avslutades om än ännu
bättre med en seger i den inledande deltävlingen av Ryska Mästerskapen;
Rally Peno.
- "Det kändes jätteskönt att vinna" sa Patrik efter
målgången i Rally Peno "Nu har vi tre vinster av tre möjliga
för teamet och då kan man ju inte vara annat än nöjd"
skrattar han.
I söndags gjordes det avslutande testet i Lima i Dalarna. Med på
plats fanns även norrmannen Andreas Mikkelsen som även han kommer
att starta för URT-team under Rally Norway.
Inledningsvis hade man lite problemk men hittade till slut rätt.
- "Det var en stor omställning med de nya däcken" berättar
Patrik. "Jag och Andreas provade lite olika inställningar och
jämförde med varandra. Så till slut fick vi till det.
Idag är Patrik och Göran på plats i Norge och rekognoserar
under två dagar. På torsdag förmiddag är det dags
för ett sista test när shakedown körs. Klockan 20:00 är
det sedan dags för en inledande superspecial i Oslo, innan rallyt drar
igång på allvar på fredag morgon.
Något som Patrik verkligen ser fram emot:
- "Det ska verkligen bli kul att köra VM med URT-team. Det är
ett mycket proffsigt team. Det är verkligen ett proffesionellt team,
som liksom jag och Göran är ute efter att prestera så bra
som möjligt". avslutar Patrik redo inför säsongen.
GrN-VM 2009
13-15 febr Rally Norway
13-15 mars Cypern (Bortvald)
3-5 april Portugal
24-26 april Argentina (Bortvald)
22-24 maj Italien/Sardinien
12-14 juni Grekland
4-6 sept Australien
23-25 okt England
Mer info, tidsschema och startlista hittar du på
www.patrikflodin.com.
Där kommer vi också att följa GrN-förarna, sträcka
för sträcka under hela rallyts gång.
09-02-09 Miljøvennlig
sjekk av Rally Norway-løypa
Rally Norway tar miljøet på alvor, og i samarbeid med Subaru
og Betong Øst sørger man for at de såkalte kontrollbilene
som kjører foran deltagerne i årets rally benytter bioetanol
som drivstoff.
Betong Øst og Subaru Norge følger opp miljøfokuset
til Rally Norway, har stilt tre Subaru Impreza Sti til disposisjon for oss.
Det er bilder som normalt brukes i Subaru Cup. To av dem eies av Betong
Øst og en kommer fra Subaru. Bilene bruker det miljøvennlige
drivstoffet bioetanol (E85) og det passer perfekt inn i vår miljøprofil,
sier en meget godt fornøyd Even Wiger.
Mannskapet i kontrollbilene som kjøres foran deltagerne har en viktig
funksjon i løpet. De påser blant annet at publikum er plassert
slik de skal, og at sikkerheten ellers er ivaretatt.
Det er erfarene rallyførere og kartlesere som sitter i bilene. Første
kontrollbil, som kommer om lag 45 minutter før første deltager
har nummer 000 på dørene, og i den sitter mangeårig norgesmester
Eivind Steffensen og kartleser Leif Arne Nestet.
Med nummer 00 kommer Roar Vannebo og Ragnar Engen om lag 30 minutter foran
første deltager.
Til slutt kommer Per Engseth og Arne Eikåsen med startnummer 0 på
dørene, og de kommer i høy hastighet 15 minutter før
første deltager.
Alle kontrollbilene er utstyrt med sirener og varsellamper.
En tilsvarende Subaru Cup-bil vil være utstilt på hovedkvarteret
til Rally Norway i Scandic Hotell, Hamar.
Les mer om Rally Norways miljøsatsing her.
http://www.rallynorway.no/no/miljo/
09-02-09 Bred NRK-dekning
fra Rally Norway
Det blir daglige sendinger på NRK TV fra Rally Norway. Samtidig med
at første bil ruller ut fra start på Bjerkebanen begynner NRK
sin oppkjøring til årets største idrettsarrangement
i Norge.
NRK har fornyet sin avtale med den internasjonale rettighetsinnehaveren
ISC, og vil ha sendinger fra samtlige av årets gjenstående VM-runder.
Men fra Rally Norway vil NRK også produsere flere innsalg selv.
-Vi starter med et forhåndsprogram på torsdag kveld. Det blir
også en oppsummering av Rally Irland. Deretter vil vi ha en 40 minutters
oppsummering av åpningsshowet på Bjerkebanen etter kveldsnytt
på torsdag. Både på fredag, lørdag og søndag
vil vi ha kveldssendinger, mens vi vil ha flere innslag i Sport i dag-sendingene
både fredag, lørdag og søndag.
Det kan NRKs bilsportskommentator Atle Gulbrandsen, som er ansvarlig for
Rally Norway-dekningen til NRK, fortelle. Sammen med kollega Susann Michaelsen
vil han ha base på Hamar under løpet. Der vil NRK også
ha eget kamerateam for å lage nyhetsinnslag.
-Vi har sportssendinger hele lørdagen og hele søndagen, og
vi vil komme inn med siste nytt fra Rally Norway mellom alle andre innslag.
I tillegg blir det oppdateringer i radiosporten, det blir innslag i lokalsendingene
til NRK Hedmark og Oppland og på nrksport.no, så det vil bli
veldig mye rally på NRKs kanaler, sier Gulbrandsen videre.
Sendingene på fredag og lørdag kveld vil være på
henholdsvis 20 og 15 minutter, mens det vil bli to lengre sendinger på
søndag kveld.
NRKs sendeplan fra Rally Norway:
Torsdag 12.02.09:
NRK2: 19.30-20.00: Forhåndsprogram og tilbakeblikk på Rally
Irland
NRK1: 23.15-23.55: Fra åpningsshowet og superspesialen på Bjerkebanen
Fredag 13.02.09:
NRK1: 23.50-00.10: Fra fredagens kjøring
Lørdag 14.02.09:
NRK2: 22.30-22.45: Fra lørdagens kjøring
Søndag 15.02.09:
NRK2: 20.30-21.00: Fra søndagens kjøring
NRK1: 23.35-00.15: En utvidet sending fra søndagens kjøring.
(I tillegg kommer altså innslag i Sport i dag-sendingene og andre
nyhetssendinger gjennom hele helgen)
www.rallynorway.no
09-02-09 Sandell finslipar formen med nya Red
Bull/Skoda-teamet inför norska VM-rallyt
Ny bil, nya förare, samma målsättning. För Red Bulls
rallyteam inleds säsongen och operation "försvara VM-titeln"
med norska rallyt den 12-15 februari. Hoppet står till svenskduon
Patrik Sandell/Emil Axelsson och teamets Skoda Fabia Super 2000.
Red Bull Rally är regerande titelförsvarare i världsmästerskapet
för standardbilar i produktionsklassen PWRC, Production World Rally
Championship. Trots att teamet bara ställer upp med en bil i årets
mästerskap är målsättningen tydlig att försvara
VM-titeln!
Precis som förra året står Raimund Baumschlagers stall
BRR bakom satsningen - men i övrigt är allt nytt: svenske Patrik
Sandell har kontrakterats som ny förare ihop med sin kartläsare
Emil Axelsson.
Patrik Sandell är 26 år gammal, bor i Östersund och anses
vara en stor talang. Hans co-driver Emil Axelsson är 25 år gammal,
bor i Linköping och har följt Sandell sedan han började köra
rally.
Säsongen 2008 kom Sandell/Axelsson på fjärde plats totalt
i PWRC efter att ha tagit fyra pallplatser.
Så här långt har 19 förare anmält sig till årets
mästerskap. Däribland namnkunniga förare som tjecken Martin
Prokop (Mitsubishi), Patrik Flodin (Subaru) och norrmannen Andreas Mikkelsen
(Subaru), vilka rankas som de starkaste konkurrenterna till Sandell/Axelsson.
De båda svenskarna i Red Bull-teamet kommer att tävla i en Skoda
Fabia S2000, med fullt fabriksstöd från Skoda och uppbackning
från Skoda Sverige.
Josef Lang är ny i rollen som Car Chief i BRR-stallet. Tjecken har
arbetat för Raimund Baumschlagers stall tidigare och är nu tillbaka
i Österrike.
Det norska rallyt - som består av totalt 23 sträckor - blir det
nya teamets första tävling tillsammans. Alla är målmedvetna
i sin strävan att se till att premiären blir framgångsrik.
De senaste fem veckorna har BRR-stallet och Red Bull-teamet jobbat stenhårt
med förberedelserna.
Stallchefen Raimund Baumschlager:
Skodan är en helt ny utmaning för oss. Teamet har gjort
ett jättejobb inför säsongsstarten och nästa helg får
vi ett kvitto på var vi står i förhållande till konkurrenterna.
I Norge, särskilt i regionen kring Oslo, Hamar och Lillehammer, är
det just nu riktigt bistra vinterförhållanden. Ett tjockt lager
med snö och istäcker specialsträckorna och med en väderprognos
som lovar 30 minusgrader ser det ut att hålla i sig.
Sandell med sin bakgrund i norra Sverige bör känna sig hemma med
såväl temperatur som underlag.
Under lördagen och söndagen kördes Skodan för första
gången av teamet i Sverige. I två dygn har man haft noggranna
tester på schemat, förlagda till snötäckta småvägar
kring byn Kall i de jämtländska skogarna. Sandell fick där
chansen att samla sina första intryck av bilen.
Patrik Sandell, vald till årets rallyförare 2008:
Det är verkligen spännande och med massor av okända
faktorer. En ny bil, ett nytt team och en helt ny utmaning. Men det känns
som att vi allihop är proffs med tillräcklig bakgrund för
att få ihop alla delar snabbt. Det gör också att vi vill
ligga i täten redan från första stund!
09-02-06 Marcus Grönholm
tester Kongsvingeretappen til Rally Norway
«Toppen! Helt rått! Bättre än Finland»
Verdensmesteren i rally fra 2000 og 2002 var i fyr og flamme etter noen
heftige prøverunder på den utbygde og forbedrede Kongsvinger
Arena, som huser fartsetappene SS5 og SS8 i Rally Norway fredag 13. februar.
Selv om Marcus ikke lenger hører med til de mest aktive, er det liten
tvil om at han fremdeles kan både ratte og hoppe. For anledningen
kjørte han Jo Inge Bakkens Mitsubishi Evo, velvilligst stilt til
disposisjon med både nye dekk og dempere.
Grönholm kjørte etappen i Rally Norway 2007, men foran årets
rally er den i følge arrangørene gjort om til en spektaktulær
arena. Fartsetappen er forlenget og utvidet med flere svinger og lange strekninger
uten trær og skog som forstyrrer sikten. Hele travbanen er tatt i
bruk, og det er bygget to hopp. Det ene hoppet kalles allerede «Lille
Planica» på folkemunne, og før Grönholms prøvehopp,
antok man at det her vil bli hopp på rundt 40 meter. Etter prøvehoppene
var man helt sikre. Marcus bykset oppunder 30 meter i sine hopp, og det
til tross for at han kjørte i lånt gruppe-N bil. Kommentaren
etterpå? «F
, va roligt!»
Grönholm skrøt av hoppkonstruksjonen som han mente er bedre
enn i Finland. Disse hoppene gjør det mulig å gjennomføre
høye og lange hopp uten å slå nesa nedi, og lange hopp
blir det, med et tilløp i 200 km/t i de råeste klassene.
Dere har ordet «spektaktulær» i behold, sa Marcus
Grönholm, før han hastet videre i normal hastighet for å
rekke et fly tilbake til Finland
www.rallynorway.no
09-02-03 Salget av VIP-pakker
til Rally Norway går unna
Under Rally Norway i 2007 valgte mange å ta med kunder for store idrettsopplevelser
og fartsfylt moro. I år vil opplevelsen bli enda større i Rally
Norway fordi arrangementet har nytt og attraktivt innhold. Salget
av VIP-pakker går unna, melder Rally Norways offisielle hospitality-leverandør,
SponsorLink.
Nytt i 2009 er et gedigent åpningsshow og første etappe av
rallyet på Bjerkebanen torsdag 12. februar. SponsorLink tilbyr hospitality-pakker
på to nivåer med flott utsikt over banen. Totalt kan 1.000 VIP-gjester
få plass her.
Åpningsshowet blir spektakulært og vil gi publikum en fantastisk
opplevelse. For første gang siden han pådro seg brudd i begge
bena vil det være mulig å se FMX-stjernen Andre Villa i aksjon
på norsk jord. Sammen med FMX-kollega Øystein Kjørstad
og scootercross-fantastene Aleksander Nordgaard og Jostein Stenberg, vil
de sørge for et show man sjelden ser i Norge. Du vil få se
hopp som kan ta pusten fra noen og enhver baklengs salto, enkeltvis
og parallelt. Slike show som garanterer backflip, det vil si baklengs salto,
er ikke hverdagskost. De hopper ca 18-20 meter langt og 10 meter høyt.
Den første fartsetappen, en såkalt Super Special Stage, kjøres
på en trase på indre bane på Bjerkebanen i en utforming
som er brukt under andre rallyløp på den kjente travbanen.
På nært hold blir det mulig å se verdenseliten mestre
både krappe svinger, høy hastighet og hopp. De to rundene Bjerkeetappen
kjøres, utgjør snaut to kilometer.
God mat og gode opplevelser i Hedmark og Oppland
Resten av Rally Norway går som i 2007 i Hedmark og Oppland. Her er
det også rikholdige hospitality-pakker som tilbys. De mest publikumsvennlige
etappene har også fått flotte VIP-plasser, det vil si på
Kirkenær, Hamar, Lillehammer og Budor.
To pakker tilbys her med forskjellige priser. Begge pakkene legger vekt
på god mat og gode opplevelser kloss til rallyløypa.
Nytt i forhold til 2007 er at i år kjøres alle etappene to
ganger. Dette gjør at gjestene får enda mer ut av dagen. I
stedet for en fartsfylt opplevelse får man to!
Mer om hospitality under Rally Norway
Sponsorlink setter også sammen program med overnatting, transport,
kurs og konferanse, aktiviteter som vil gi en helhetlig opplevelse av VM-helgen.
For mer info og bestilling se
www.sponsor-link.no
09-01-27 Norsk Subaru-satsing
på toppnivå
Det har lenge vært kjent at Mads Østberg og Ole Kristian Unnerud
vil kjøre Rally Norway i en av Subarus nyeste WRC-biler. I dag ble
det klart at Adapta World Rally Team topper laget med enda en bil med Anders
Grøndal bak rattet og Maria Andersson i kartleserstolen i den norske
VM-runden.
-Dette er en stor dag for oss. 16. desember fikk vi meldingen om at Subaru
legger ned sin fabrikkssatsing. Nå kommer et norsk team med eksakt
de samme bilene som Petter Solberg og Chris Atkinson skulle kjørt
og i tillegg akkurat det samme serviceapparatet. Nå har vi fire norske
førere som vil kjempe om de åtte fremste plassene i Rally Norway,
jubler rally-general Even Wiger. Det vil altså ikke mangle på
norske publikumsfavoritter når Rally Norway innledes med spektakulært
show på Bjerkebanen 12. februar.
Adapta World Rally Team satser knallhardt på Rally Norway. Mads Østberg
er norgesmester de to siste årene, og har allerede vist seg frem I
enkelte VM-runder. Anders Grøndal, er bronsevinner i NM de to siste
årene, og får nå en unik mulighet.
-Dette er helt utrolig for oss. Jeg gleder meg som en unge. Det skal bli
fantastisk å få kjøre en bil som er helt på høyde
med de aller beste. Nå blir det opp til meg å ta vare på
den sjansen, jeg har fått, sier Anders Grøndal fra Dranmmen.
Han har ikke testet den nye bilen ennå, men vi få en test på
rundt 10 mil foran den norske VM-runden.
Anders Grøndals svenske kartleser Maria Andersson er like entusiastisk,
men ser det som viktig å holde Anders litt i skjortekragen.
-Det er klart dette er en unik sjanse for en 24-åring, så min
jobb blir nok å holde tømmene stramt, spesielt under første
dag av Rally Norway. Men bare vi kommer oss brukbart gjennom fredagen kan
vi slå oss mer løs, mener Maria som også har som personlig
målsetting å bli beste svenske i Rally Norway 12.-15. februar.
Mads Østberg Ole Kristian Unnerud fra Våler i Østfold
skal kjøre åtte VM-runder i år, og på hjemmebane
i Rally Norway må de finne seg i å være blant favorittene
til en topplassering.
-Det blir morsomt å kjøre VM-runde på hjemmebane igjen.
Det er veldig spesielt med stort publikum, mange norske flagg langs løypa
og den spesielle stemningen. Målet i Rally Norway er å komme
inn blant de fem beste, sier Mads Østberg som håper at mange
østfoldinger kommer for å heie dem frem både på
Bjerkebanen og langs løypene i Hedmark og Oppland.
-Vi har nå et startfelt som kvalitativt er sterkere enn det vi hadde
i 2007. Citroën kommer som kjent med to team og fem biler. I tillegg
har vi Ford-teamet som tok tredobbel-seier sist da Henning Solberg var på
3. plass. Petter Solberg er klar i sin Citroën, og nå har også
Mads Østberg og Anders Grøndal meldt seg på blant favorittene.
I tillegg har vi sterke førere som Eyvind Brynildsen, Andreas Mikkelsen
og Sveinung Bieltvedt for å nevne noen i gruppe N, avslutter Rally
Norways daglige leder Even Wiger.
09-01-27 Spektakulært
åpningsshow på Bjerkebanen 12. februar
Halsbrekkende og spektakulære øvelser i Freestyle Motorcross
og Snøscootercross som kan ta pusten fra noen og enhver, vil krydre
åpningsshowet til Rally Norway på Bjerke Travbane torsdag 12.
februar.
Oslos ordfører Fabian Stang, resten av hovedstadens innbyggere og
alle andre rallyinteresserte har virkelig noe å se frem til når
Rally Norway innledes på Bjerkebanen. I dag fikk ordføreren
møte to av de norske favorittene, Mads Østberg og Anders Grøndal.
-Jeg er selvfølgelig stolt over at også Oslo nå får
en del av VM-runden i rally, og jeg vet at publikumsinteressen her i byen
er stor. Jeg er også personlig veldig glad for at Rally Norway har
en god miljøprofil og tar sikkerheten i sporten på stort alvor,
sa ordføreren under en pressekonferanse på Bjerkebanen i dag.
Det vil ikke bare være brødrene Petter og Henning Solberg,
Sebastien Loeb og Mikko Hirvonen som vil stå for showet med sine fartsmonstre
av noen rallybiler på Bjerkebanen. Før rallystjernene innleder
tidenes andre VM-runde på norsk jord, vil publikum bli varmet opp
med et halsbrekkende show der motocrossykler og snøscootere er ingrediensene.
For første gang siden han pådro seg brudd i begge bena vil
det være mulig å se FMX-stjernen Andre Villa i aksjon på
norsk jord eller i norsk luftrom (!) på Bjerke Travbane 12.
februar. Sammen med FMX-kollega Jostein Stenberg og scootercross-fantastene
Aleksander Nordgaard, Jostein Stenberg og Øystein Kjørstad,
vil de sørge for et show man sjelden ser i Norge. Du vil få
se hopp som kan ta pusten fra noen og enhver både framlengs
og baklengs salto, enkeltvis og parallelt. Slike show som garanterer backflip,
det vil si baklengs salto, er ikke hverdagskost. De hopper ca 18-20 meter
langt og 10 meter høyt.
For øvrig blir det intervjuer og presentasjoner av topputøverne
i rally-VM. Petter og Henning Solberg, Sebastien Leob, Daniel Sordo, Jari
Matti Latvala og Mikko Hirvonen alle er på plass. Det samme
er de norske Subaru-essene Mads Østberg og Anders Grøndal.
Her blir det nærkontakt med dem alle og mange andre interessante førere,
som favorittene i gruppe N, Andreas Mikkelsen, Eyvind Brynildsen og Sveinung
Bieltvedt og mange andre.
Den første fartsetappen, en såkalt Super Special Stage, kjøres
på en trase på indre bane på Bjerkebanen i en utforming
som er brukt under andre rallyløp på Bjerkebanen. På
nært hold blir det mulig å se verdenseliten mestre både
krappe svinger, høy hastighet og hopp. De to rundene Bjerkeetappen
kjøres, utgjør snaut to kilometer.
Bilene vil bli fraktet på trailere fra VM-hovedkvarteret på
Hamar og til Oslo og tilbake igjen etter åpningsshowet. Fredag morgen
13. februar er det utpurr 07.00 når første bilen får
forlaget VM-parkeringen på Hamar, Park Fermé. Deretter går
ferden sørover til Grue i Hedmark og Opaker-etappen der første
bil starter 09.02. Resten av fredagen vil foregå i Kongsvinger og
Grue, med fire fantastisk publikumsvennlige etapper.
Dag 2 (lørdag 14. februar) fortsetter løpet i Ringsaker med
den spektakulære Mountain-etappen på fjellet før
det blir full fart i en trase i Lillehammer. Dagen avsluttes med en egen
byetappe i Ankerskogen i Hamar sentrum.
Dag 3 (søndag 15. februar) vil løpet gå i Elverumsområdet
med en helt spesiell sisteetappe med målgang på Hedmarksvidda
ved Budor gjestegård.
09-01-27 Östberg/Gröndal
med Maria Andersson i nytt tvåbilsteam under Rally Norway
Mads Östberg och Anders Gröndal kommer att ingå i samma
team för att köra Rally Norway. Det genom ett samarbete med Adapta
och Subaru Norway. Anders har som bekant svenskan Maria Andersson i högerstolen.
09-01-26 Petter kjører
Citroën i Rally Norway
Petter Solberg bekreftet idag på sin hjemmeside at han kommer til
å kjøre en Citroën Xsara i Rally Norway.
Petter skriver følgende på
www.pettersolberg.com
Jeg kan nå bekrefte att vi starter Rally Norway i en Citroën
Xsara 2006 modell.
Mye skal på plass i ukene før vi kommer til Hamar. Informasjon
vedrørende team, sponsorer og drift av bil vil dere få vite
mer om i en pressekonferanse før Rally Norway.
Det har vært spekulert i ukevis om hvilken bil Solberg skulle kjøre
i årets rally-VM etter at Subaru trakk seg ut rett før jul.
Jeg har bestemt meg, sier Solberg til VG Nett i kveld. Han er i Frankrike
for å teste for en mulig start i det prestisjefylte Le Mans 24 timers
til sommeren.
Tre gull til Loeb med Xsara
Xsara er bilen som Sebastien Loeb brukte da han vant VM-gullet i 2004, 2005
og 2006. Deretter skiftet Citroën til den nye modellen, C4, som Loeb
har vunnet med i 2007 og 2008. Solberg har ikke fått tilgang til C4,
men Xsara var en overlegen bil i VM da den var med. Spørsmålet
er om en bil fra 2006 kan hamle opp med de beste i VM 2009.
09-01-25 Nu är det officiellt
- Petter kör Citroen Xsara i Rally Norway
Petter Solberg bekräftar nu att han kommer till start i Rally Norway
med en Citroen Xsara.
- Jeg kan nå bekrefte att vi starter Rally Norway i en Citroen Xsara
2006 modell" säger han på sin hemsida
www.pettersolberg.no
09-01-23 Om 20 dager braker
rally-VM løs i Norge
Om 20 dager braker det løs for Norges andre runde i rally-VM. Historiens
første norske VM-runde i 2007 ble en dundrende folkefest med 200.000
tilskuere. Det ventes enda flere publikummere i år, ikke minst fordi
åpningsshowet skjer på Bjerkebanene, midt i Oslo
med en arena som er lett tilgjengelig for større folkemengder enn
noe annet sted i Norge. Rally-VM forventes å bli Norges største
publikumsarrangement også i 2009.
Vi gjør så godt vi kan for å oppdatere publikum og andre
på hjemmesidene våre om innspurten i forberedelsene. Vi vil
bare minne om at det kan være lurt også for media å følge
med på www.rallynorway.no der strømmen av nyheter og oppdateringer
vil akselerere framover mot åpningsshowet på Bjerkebanen 12.
februar. Rally Norway arrangeres for øvrig fra Kongsvinger i sør
til Lillehammer i nord i perioden 13.-15. februar.
www.rallynorway.com
09-01-20 Rally Norway setter
ny miljøstandard
Rally Norway utfordrer alle deltagere til selv å ta stilling til sin
egen miljøbevissthet.
Rally Norway setter ny miljøstandard når de nå utfordrer
både VM-team, førere og andre VM-arrangører til å
bli null-forurensere. I disse dager får alle VM-teamene et brev som
forklarer de miljømessige ambisjonene Rally Norway har, samtidig
som de utfordres til å bli med på tiltak som vil gjøre
rally-VM utslippsnøytralt. Målet er å redusere den negative
effekten VM-løp har på miljøet. Sammen med brevet følger
et ferdig oppsett for miljørapportering og detaljer om hvordan man
kan kjøpe klimakvoter slik FN har tilrettelagt for. Dersom alle slutter
opp om initiativet, har den norske VM-runden kommet et langt stykke i å
heve miljøbevisstheten i egen bransje, både nasjonalt og internasjonalt.
En egen kalkulator er utviklet for å regne ut miljøpåvirkningen
av drivstoffet som brukes i selve løpet og ti l transport og reiser
både til lands og i luften.
Vi vil gå foran og vise veg og sette miljøet på
dagsorden, sier Even Wiger, daglig leder i Rally Norway.
Kritikerne vil nok beskylde rallysport for å være miljøversting,
men i virkeligheten er vi svært bevisste i forhold til miljøpåvirkningene
av det vi driver med. Vi vil at respekt for miljøet og motorsport
skal gå hånd i hånd. Dette vil vi vise ved å gjøre
VM-løpet i 2009 til et arrangementet med minst mulig negativ miljøpåvirkning.
Det første initiativet tok vi allerede i 2006. Da ble Rally
Norway AS en miljøsertifisert bedrift. I 2007 gjorde vi en rekke
praktiske tiltak, og i tillegg Da kjøpte vi miljøkvoter for
å kompensere for CO2-utslippet vi som arrangør forårsaket.
I år vil vi ta et viktig steg videre. Vi vil forbedre vårt arbeid
i felten, påpeke mer i vår dokumentasjon og analysere effekten
av det totale karbonutslippet og forhåpentligvis sammen med deltagere
selv kjøpe miljøkvoter for å kompensere for hele arrangementet,
sier Even Wiger.
Miljøkvoter utstedt av FN er en av mekanismene i Kyoto-protokollen
for å bekjempe global oppvarming. Dette går mye lengre enn noe
annet miljøtiltak innenfor internasjonal rallysport. Når man
kjøper en miljøkvote etter FN-systemet, går inntektene
til bærekraftige tiltak i utviklingsland.
Rally Norway inviterer alle deltakende team til å kalkulere sitt miljø-fotavtrykk
og kompensere dette i forhold til CO2-utslipp både i forbindelse med
Rally Norway og alle andre VM-runder i hele 2009. Dette kan bli starten
på en arena og møteplass for å presentere og utprøve
ny teknologi og drivstoff som på sikt vil gi klimanøytralitet.
Rally Norway gjennomfører dette miljøprogrammet sammen med
blant andre CO2-fokus som er et ledende nordisk selskap innenfor dette fagområdet
(www.co2focus.com). Den innstendige oppfordringen om kvotekjøp for
alle involverte i den norske VM-runden kommer i forlengelsen av en rekke
andre miljøinitiativ fra Rally Norway, noe som er ønsket velkommen
av både miljøbevegelsen og mange andre. Rally Norways miljøengasjement
har vakt oppsikt og fått bred støtte både i opinionen
og hos myndighetene. Også statsminister Jens Stoltenberg har gitt
Rally Norway honnør for miljøsatsingen.
09-01-13 Knallsterk norsk påmelding
til Rally Norway
Av snaue 50 påmeldte førere fra 20 nasjoner til Rally Norway
er ikke mindre enn 10 norske. Supertalentet Andreas Mikkelsen seiler opp
som storfavoritt i sin klasse.
I fjor vinter imponerte Andreas Mikkelsen en hel rallyverden med en 5. plass
i den svenske VM-runden. Han var da tidenes yngste poengplukker i rally-VM.
Nå seiler han opp som storfavoritt i PWRC-klassen på hjemmebane
i Rally Norway som starter med åpningsshow på Bjerkebanen i
Oslo 12. februar.
Mikkelsen er påmeldt med en Subaru Impreza N14 i PWRC-klassen, klassen
for de mindre trimmede bilene. Der skal han konkurrere med blant andre sterke
navn som Patrik Flodin, Patrik Sandell og Martin Prokop, for å nevne
noen. Andreas Mikkelsen skal kjøre i et av de mest profesjonelle
teamene i denne VM-klassen.
Da påmeldingsfristen til Rally Norway gikk ut kl. 15.00 i dag 13.
januar sto Petter Solberg også på startlisten, men uvisst med
hvilken bil. FIA, det internasjonale bilsportsforbundet, har akseptert at
Petter får komme med bilen senere. Sebastien Leob, Daniel Sordo, Jari
Matti Latvala, Mikko Hirvonen er også på plass, og bror Henning
Solberg vil med sin nye Ford-kontrakt og ønske om å vinne Rally
Norway gi både broren og de andre fabrikkførerne kamp til målstreken.
Foruten Petter Solberg vil bror Henning Solberg stille fra norsk side i
den råeste klassen sammen med Mads Østberg og Anders Grøndal.
I PWRC-klassen stiller foruten Andreas Mikkelsen også Sveinung Bieltvedt,
Eyvind Brynildsen, Anders Kjær, Øyvind Sulland og Bernt Kollevold
på startstreken.
Samtlige biler er påmeldt i toppklassene N4 og A8, og det er flere
deltakere med nye S2000-biler som blir den nye favorittklassen fra 2010.
Det er ingen stor overraskelse at vi har noen færre påmeldte
enn i 2007, men det er faktisk flere firehjulsdrevne biler i år. De
som er påmeldt, utgjør et meget bra startfelt. Totalt har vi
flere deltakere enn det som er påmeldte til åpningsløpet
i årets rally-VM i Irland 22. januar, forteller Stig Rune Kjernsli
i Rally
www.rallynorway.no
09-01-06 Bare verstingbiler på startlisten
- Påmeldingsfristen til Rally Norway utsatt en uke
Til tross for en bokstavelig talt veldig sprek startliste, velger Rally
Norway å forlenge påmeldingsfristen til tirsdag 13. januar kl.
15.00. Dette er gjort i samråd med FIA, det internasjonale bilsportsforbundet.
Flere potensielle deltakere har henvendt seg med ønske om mer tid
for å få ting på plass slik at de kan stille til start
12. februar.
Den opprinnelige påmeldingsfristen var tirsdag 6. januar kl. 15.00.
Denne er nå forskjøvet vil tirsdag 13. januar kl. 15.00. Løpsleder
for rally-VM Stig Rune Kjernsli forteller om en jevn strøm av påmeldinger
og at det er relativt sett svært mange såkalte verstingbiler
påmeldt. Samtlige biler er påmeldt i toppklassene N4 og A8,
og det er flere deltakere med nye S2000-biler som blir den nye favorittklassen
fra 2010.
Sebastien Leob, Daniel Sordo, Jari Matti Latvala, Mikko Hirvonen er alle
på plass, og Henning Solberg vil med sin nye Ford-kontrakt og ønske
om å vinne Rally Norway gi fabrikkførerne kamp til målstreken.
- Noen færre påmeldte enn i 2007 var forventet. Men de som er
påmeldt, utgjør et meget bra startfelt. Ved utløpet
av den opprinnelige påmeldingsfristen hadde vi over førti deltakere
som faktisk er flere enn antall påmeldte til åpningsløpet
i Irland 22. januar, forteller Kjernsli.
- Likevel er det vel ingen stor overraskelse at vi fortsatt venter på
flere hete navn som blant andre vår egen verdensmester Petter Solberg.
Jeg håper noen dagers forskyvning av påmeldingsfristen gir disse
tilstrekkelig tid til å få lagt ferdig et omfattende puslespill,
sier Stig Rune Kjernsli.
08-12-19 Nye eiere sikrer
folkefesten: KNA og NAF inn i Rally Norway
Bilorganisasjonene KNA og NAF går tungt inn på eiersiden i Rally
Norway AS, sammen med Norges Bilsportforbund (NBF). Til sammen vil de tre
eie 67 % av den norske VM-runden.
-Vi håper at vi gjennom vår inntreden på eiersiden kan
bidra til at neste års VM-runde blir både en sportslig suksess
og den folkefesten vi alle ønsker oss. Gjennom vår inntreden
ønsker vi også å signalisere at vi som bilorganisasjoner
tar ansvar for sporten, og mener at Rally Norway er et viktig arrangement
for Norge, sier styremedlemmene i henholdsvis KNA og NAF, Arild Hansen og
Odd Samuelsen.
Ved en emisjon er Rally Norway AS tilført 2,8 millioner i frisk kapital.
Etter dette eier Rally VM Invest AS (RVI) 33%, KNA og NAF 30% hver, mens
NBF har en eierandel på 7%. Tidligere var Rally Norway AS kun ansvarlig
for gjennomføringen av VM-runden, mens det var RVI som hadde det
økonomiske og kommersielle ansvar. Nå legges all virksomhet
inn i Rally Norway AS.
-Vi er svært tilfredse med at vi nå får med oss bilorganisasjonene
på eiersiden. At et samlet bilsports-Norge nå står bak
en videreutvikling av Rally Norway, er en stor milepæl. Det gir også
et godt signal til markedet ellers, sier styreleder i RVI, Erik T. Veiby.
President i Norges Bilsportforbund, Roar Forgaard, er også svært
tilfreds med å få KNA og NAF på eiersiden.
-Internasjonalt vil det være et svært positivt signal at de
to organisasjonene i Norge som er medlem av FIA (det internasjonale bilsportforbundet)
går inn og tar ansvar. Det kan bli svært verdifullt for Norge
som vertsnasjon i fremtiden, sier Forgaard.
Med over 200 000 tilskuere langs rallyløypene i Hedmark og Oppland
i 2007 ble den første VM-runden i Norge en stor publikumssuksess.
Nå arbeides det på høygir med å sikre en ny rallyfest
12.-15 februar 2009. Da legges åpningen til Oslo, nærmere bestemt
Bjerke Travbane. På den måten tar man med seg VM-stjernene ut
til et langt større publikum.
Rally Norway er den andre av i alt 12 VM-runder neste år, og innledes
på Bjerkebanen torsdag 12. februar. Målgangen er på torget
i Hamar sentrum søndag 15. februar.
08-11-27 Billetter til rally-VM
på Statoil-stasjonene
Billetter til neste rally-VM 12.-15. februar 2009 blir å få
kjøpt på Statoil-stasjonene i Østfold, Akershus, Oslo,
Hedmark og Oppland. Statoil Norge og Rally Norway har inngått en eksklusiv
avtale om billettsalg og -distribusjon.
I tillegg til Statoil-stasjonene blir det fortsatt mulig å kjøpe
billetter på www.rallynorway.no til Rally Norway i 2009.
Dette er veldig bra for publikum som kan kjøpe billetter i
hele innlandet. Statoil Norge har evaluert Rally Norway 2007 både
sentralt og hos forhandlere, og på det grunnlag vil de øke
innsatsen for 2009. Avtalen er eksklusiv for Statoil som på sin side
får bruke vår merkevare i 2009. Dette er nok et bevis på
at Rally Norway er en attraktiv samarbeidspartner for næringslivet,
sier daglig leder Even Wiger.
Statoil Norge er svært fornøyd
Vi har vært med Rally Norway siden 2007, og kan slå fast
at både kunder og ansatte er interessert i at vi fortsetter samarbeidet.
Rally Norway er et internasjonalt VM-arrangement som vi ser mange muligheter
i, sier distriktsleder Morten Engen i Statoil Norge.
Det er viktig for oss å være samarbeidspartner i hele
innlandet Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland. Det
er ikke mange sport- og kulturarrangement som kan vise til et slikt geografisk
nedslagsfelt som Rally Norway. Internt legger vi opp til å premiere
godt billettsalg, fortsetter Morten Engen.
Utfordrende marked om dagen
Sponsormarkedet er vanskelig om dagen, men likevel går det fremover.
Vi har fått utfordringene i norsk økonomi i fanget vi
også. Vi har landet noen samarbeidsavtaler tidligere, og med denne
avtalen i boks har vi tatt et viktig steg videre i et tungt sponsormarked,
sier Even Wiger.
Distriktsleder Morten Engen i Statoil Norge og daglig leder Even Wiger i
Rally Norway har inngått avtale om salg av VM-billetter på Statoil-stasjonene
for VM-løpet 12.15. februar 2009. (Foto: Rally Norway)
www.rallynorway.no
09-01-14 Tisschema Rally
Norway
Det norksa VM-rallyt är totalt 1.218,72 km långt uppdelat på
23 specialsträckor som tillsammans mäter 375,04 km. Rallyt inleds
redan på torsdagkväll med en superspecial.
Torsdag 12/2 |
|
20:00 |
SS1 Superspecial Oslo |
2,00 km
|
|
Service A |
|
|
|
|
Fredag 13/2 |
|
09:03 |
SS2 Opaker 1 |
14,98 km
|
09:36 |
SS3 Kirkenær 1 |
8,50 km
|
10:11 |
SS4 Finnskogen 1 |
24,80 km
|
11:09 |
SS5 Kongsvinger 1 |
12,80 km
|
|
Service B |
|
12:45 |
SS6 Opaker 2 |
14,98 km
|
13:48 |
SS7 Finnskogen 2 |
24,80 km
|
14:45 |
SS8 Kongsvinger 2 |
12,80 km
|
15:40 |
SS9 Kirkenær 2 |
8,50 km
|
|
Service C |
|
|
|
|
Lördag 14/2 |
|
|
Service D |
|
07:53 |
SS10 Montain 1 |
24,36 km
|
08:54 |
SS11 Lillehammer 1 |
9,20 km
|
09:48 |
SS12 Ringsaker 1 |
27.31 km
|
10:58 |
SS13 Hamar 1 |
1,15 km
|
|
Service E |
|
13:09 |
SS14 Mountain 2 |
24,36 km
|
14:10 |
SS15 Lillehammer 2 |
9,20 km
|
15:04 |
SS16 Ringsaker 2 |
27,31 km
|
16:14 |
SS17 Hamar 2 |
1,15 km
|
|
Service F |
|
|
|
|
Söndag 15/2 |
|
|
Service G |
|
07:33 |
SS18 Våler 1 |
30,03 km
|
08:36 |
SS19 Elverum 1 |
13,60 km
|
09:24 |
SS20 Budor 1 |
19,79 km
|
|
Service H |
|
11:53 |
SS21 Våler 2 |
30,03 km
|
12:56 |
SS22 Elverum 2 |
13,60 km
|
13:44 |
SS23 Budor 2 |
19,79 km
|
<<
Till startsidan