Rapport från Rally Norway 13-15/2


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Anmälningslista>>

Tidsschema Rally Norway>>

Eftersom min rapportering på www.pgandersson.se avbröts ioch med att P-G tivngades bryta, fortsäter jag följa WRC-bilarna här. GrN följer jag på www.patrikflodin.com


09-02-15 Mads skal kjempe seg tilbake
Rally Norway ble en aldri så liten nedtur for Adapta World Rally Team. – I utgangspunkt var det noen filleting som ødela for oss. Nå krummer vi nakken og for å komme sterkere tilbake, sier teamsjef Morten Østberg.

Mads Østberg, med Ole Kristian Unnerud i høyrestolen, hadde siktet seg inn mot en plass blant de seks beste under VM-runden på hjemmebane. Med en niendeplass til slutt, etter stort sett teknisk trøbbel gjennom hele løpet, hadde Subaru-guttene lov til å henge litt med hodet etter målgang på Hamar søndag ettermiddag.
– På slutten gledet jeg meg bare til å bli ferdig med løpet, er Mads Østbergs beskrivende oppsummering av Rally Norway.

Etter en mer enn godkjent fjerdeplass på superspesialen på Bjerke Travbane, var det grunn til optimisme før fredagens ordentlige fartsetapper. Men allerede etter noen kilometer på den første etappen, startet problemene. Frontruta iset igjen, og med bortimot null sikt tikket sekundene fort. Dette var et problem som fulgte den norske ekvipasjen resten av løpet. For å minske problemet måtte de kjøre med sidevinduene delvis oppe. Med ned mot 20 minusgrader ute, ble det bokstavelig talt en iskald fornøyelse. På slutten av fredagens fartsetapper streiket også girkassa.

Problemene ville ingen ende ha. Da motivasjonen for å kjøre fort og etappetidene ble bra, tok servostyringen kvelden. Selv om det var et lite håp å komme blant de åtte beste og dermed kapre VM-poeng etter søndagens etapper, ble Rally Norway aldri det suksessen teamet hadde håpet på. Mads og Ole Kristian rullet over målrampa som nummer ni, nøyaktig ti minutter etter vinneren Sebastien Loeb.
– Det ble ikke lett for de i bilen å holde motivasjonen oppe når de gang etter gang fikk problemer. Det blir nesten som å spille et spill, du kommer godt i gang, men hvert kort du trekker, så står det at du skal rykke tilbake til start. Ved fem av de seks servicene skjedde dette, forteller Morten Østberg.

Anders Grøndal kjørte AWRTs andre Subaru Impreza WRC S14, og drammenseren endte til slutt på 15. plass.

Selv om teamsjefen ikke legget skjul på at VM-runden på hjemmebane ble en nedtur, vil han ikke si at det var helsvart. Han reiste hjem fra Hamar med enkelte positive erfaringer:

Vi ser at det er et stort potensial i bilen.
Bilen som Anders Grøndal kjørte, kom gjennom løpet uten større problemer enn hva man må regne med i et VM-løp.

Anders holdt tidvis et bra tempo.
Mads leverte gode tider når bilen fungerte, og med topp motivasjon ville det vært enda bedre.
– I utgangspunktet var det filleting som ødela. Vi fikk erfare at en liten tue kan velte et stort lass. Noe så banalt som et varmeapparat spolerte alle muligheter til en god plassering. Ikke en eneste av prøvene ble kjørt uten at Mads og Ole Kristian holdt på å "fryse i hjel". Da er det umulig å prestere topptider, understreker pappa Østberg.

Sammen med Prodrive tar AWRT til å ta tak i problemene umiddelbart. Allerede til uka kommer engelskmennene til Norge, hvor de sammen med AWRT skal legge en slagplan for VM-runden i Portugal første helga i april.
– Vi kommer til å gjøre alt for at de samme problemene ikke vil dukke opp igjen, forsikrer Østberg.

Selv om Rally Norway var sesongens store høydepunkt, skal Mads kjøre
09-02-15 Historisk seger i Rally Norway för Patrik Sandell, Skoda och Red Bull Rally Team
Det blev succépremiär för Patrik Sandell och Emil Axelsson i sitt nya team Red Bull Rally Team. De vann PWRC-klassen i Rally Norway med 44 sekunder före hemmaföraren Eyvind Brynildsen. Och de gjorde det efter att ha dominerat klassen med sin Skoda Fabia Super 2000 under hela helgen.

Efter ett antal andraplatser i PWRC under fjolåret blev det äntligen och seger för svenskarna. Och den var dessutom historisk, eftersom det var den första VM-segern någonsin för en Super 2000-bil.
- En absolut perfekt avslutning på en absolut perfekt helg. Det var fantastiskt när vi blev juniorvärldsmästare 2006. Men det här får också räknas till en av de största dagarna hittills i min karriär. Första segern i PWRC, i det första rallyt med ett nytt team och en helt ny bil, säger Patrik Sandell.

Teamchefen Raimund Baumschlager:
- Det är en stor dag för mig och teamet också, att få inleda säsongen med en topplacering, och dessutom göra det med första segern för Skoda Fabia S2000. Jag vill gratulera hela teamet, och Patrik i synnerhet för en enastående prestation.

Redan under den inledande superspecialen torsdag kväll tog Patrik och Emil ledningen. En position de sedan bevakade under resten av tävlingen. Totalt radade de upp åtta sträcksegrar och sju andraplatser av totalt 23 specialsträckor.

Helgen bjöd ändå på flera tuffa fajter. Under fredagen bjöd bland annat Patrik Flodin och norrmannen Andreas Mikkelsen på hårt motstånd innan de båda körde bort sig. Därefter var det en annan norrman, Eyvind Brynildsen som stod för huvudmotståndet.

Men det var hela tiden Patrik och Emil som höll i dirigentpinnen, och under lördagen utökade de sin ledning till två minuter. Under söndagens avslutande sex sträckor krympte ledningen till 44 sekunder. Men gapet var för stort för att norrmannen skulle komma ikapp utan misstag från svenskarnas sida.
- Det är svårt att försvara en så stor ledning, för så fort man slår av det minsta på takten och försöker köra på säkerhet så straffar det sig. Vi tappade lite för mycket på nån sträcka här och där, men vi behöll hela tiden en bra marginal bakåt till Brynildsen, säger Patrik Sandell.

Patriks codriver Emil Axelsson passar på att ösa beröm över sin parhäst.
- Visst är Patrik van att köra på snö, men att hålla en så hög nivå hela helgen, särskilt när vi ligger i ledning, är helt fantastiskt, säger Emil Axelsson.

Sandell och Axelsson tar nu ett kliv upp i ledningen i VM-serien med 10 poäng. Nästa deltävling är Rally Cypern 13-15 mars.

Slutställning Rally Norway, PWRC-klassen:
1. Patrik SANDELL 3:49:43.6 0.0 0.0
2. Eyvind BRYNILDSEN 3:50:27.7 +44.1 +44.1
3. Martin PROKOP 3:52:40.3 +2:12.6 +2:56.7
4. Armindo ARAUJO 3:53:40.6 +1:00.3 +3:57.0
5. Andis NEIKSANS 4:00:23.5 +6:42.9 +10:39.9
6. Jaromir TARABUS 4:02:33.1 +2:09.6 +12:49.5
7. Patrik FLODIN 4:10:01.1 +7:28.0 +20:17.5
8. Frederic SAUVAN 4:24:48.0 +14:46.9 +35:04.4
09-02-15 Bra avslut på Rally Norway gav Flodin två viktiga VM-poäng
Vm-säsongen började inte alls som Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten hade tänkt sig.

Inledningsvis var de i och för sig med i toppen och slogs, men på rallyts femte sträcka åkte de av vägen och tappade nästan åtta minuter:
"Jag gjorde ett misstag. Vi kom med lite för hög fart i en kurva och det fanns ingen snövall kvar där. Flera bilar innan hade varit i diket, vilket gjorde att även vi tog samma väg" förklar Patrik.

De rasade ner från tredje- till tolfte plats och det såg riktigt mörkt ut.

Under lördagen tog de nya tag och vann den första sträckan och blev tvåa på den andra. Men på SS12 var grinade oturen de åter i ansiktet.
- "Det var en sån fånig grej" suckar Patrik mycket besviken "Vi jagade för fullt för att prestera så bra tider som möljigt och kom med sladd in i en kurva. Bakändan tutchade in i snövallen, vilket gjorde att framhjulet skar ner i diket och bilen följde efter"

Åter blev det skotta och väl i mål låg de nu över 20 minuter efter.
- "Otroligt tungt, men det var bara att bita ihop och komma igen. Vi beslutade att ta det här som test och träning och se till att notera topptider".

Vilket de också gjorde. Under dagens fem första sträckor, körde de in nästan två minuter på ledande Sandell. De vann fyra av de fem sträckorna och blev tvåa på en, enbart 0,6 sekunder efter sträcksnabbaste Eyvind Brynilsen.

På rallyts sista sträcka hade det dock kunnat tagit slut alldeles:
- "Det var på ett snabbt parti. Vi kom i full fart, med högsta växeln i över ett hopp. Vi landade aningen för mycket till höger och framhjulet tog i. Bilen gjorde en 360-fullfartssnurrning och fronten slog väldigt hårt i snövallarna."

De tappade ganska mycket tid, men viktigas av allt behöll de sin sjunde plats och fick därmed två mycket viktiga poäng och
- "Det blev inte som vi tänkt oss, men vi är trots allt glada att vi fick de här två poängen. Bilen har fungerat strålande under hela rallyt" avslutar Patrik.

Vann rallyt gjorde svensken Patrik Sandell före Eyvind Brynildsen och trea blev Martin Prokop.

Nästa VM-deltävling för Patrik och Görans del är Rally Portugal, 3-5 april.

Rally Norway 2009
1. Patrik Sandell 3:49:43.6
2. Eyvind Brynildsen 3:50:27.7 +44,1
3. Martin Prokop 3:52:40.3 +2:56.7
4. Armindo Araujo 3:53:40.6 +3:57.0
5. Andis Neikans 4:02:33.1 +10:39.9
6. Jaromir Tarabus 4:02:33.1 +12:49.5
7. Patrik Flodin 4:10:01.1 +20:17.5
8. Martin Semerad 4:24:48.0 +35:04.4

Komplett resultatlista: www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=405&season=2009&rally_id=N&category=P&stage=23

GrN-VM 2009
13-15 febr Rally Norway
13-15 mars Cypern (Bortvald)
3-5 april Portugal
24-26 april Argentina (Bortvald)
22-24 maj Italien/Sardinien
12-14 juni Grekland
4-6 sept Australien
23-25 okt England

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt sträcka för sträcka.

09-02-15 SS23: Loeb höll Hirvonen bakom sig - Vann Rally Norway
Hirvonen jagade allt vad han kunde idag, men Loeb satte emot och de båda körde maximum idag. Det blev dock fransmannen som drog längsta strået och vann årets Rally Norway.

Loeb vann sista sträckan med 2,1 skunder före Hirvonen och därme var segern ett faktum.

Förarkommentarer:
- "Det har varit mycket svårt. Mikko har gjort ett bra rally och jag har fått kört på gränsen hela rallyt. Det är mycket svårt att köra så här på gränsen. Ett misstag och man kan vara borta från rallyt. Jag är mycket nöjd. Jag ville vinna det här rallyt på snö. Det har varit ett fantastiskt rally" Loeb
- "Jag är glad att det är över. Det har varit nära, men det gick inte bra hela vägen. Jag är glad det är över och nöjd med att bli tvåa, även om jag givetvis ville vinna. Jag ville pressa honom hårt idag" Hirvonen
- "Frustrerande att inte vara med i toppen, men vi fick till bilen i går eftermiddag och jag ser fram emot Cypern. Jag är ändå nöjd med tredjeplatsen och sex poäng" Latvala
- "Jag är nöjd. Det har varit ett perfekt rally. Jag älskar Cypern och vinner där" skrattar Henning
- "Det har varit svårt, men jag är nöjd. Vi har haft en del problem med noterna, men jag är nöjd med slutet av rallyt" Sordo
- "Det är som en dröm. Jag trodde inte jag skulle klara av att starta här på bara tre veckor. Med min familj och mina vänner har vi ett helt nytt team. Jag vill verkligen tacka alla som hjälpt mig göra det här möjligt" Petter
- "Det har varit svårt. Men jag är glad att vi hittade problemet med vindrutan som immade igen" Mads (Det var en timer som slog av efter en viss tid...)
- "Fredag gick inget bra, igår gick det bättre och idag gick det sämre igen. Vi har mycket att lära och måste köra lite mer WRC för att experimentera och få till våra noter. Jag kan göra bättre, men det här var allt vi kunde göra i helgen" Gröndal


På SS23
1. Loeb, 10:24.7
2. Hirvonen, +2,1
3. Sordo, +3,8
3. Henning, +3,8
5. Ogier, +5,7
6. Aava, +6,4
7. Latvala, +6,6
8. Wilson, +8,1
9. Petter, +8,4
10. Petter, +13.4
-
13. +37,7

Efter SS23 Budor 2 (19,79 km)
1. Sebastien Loeb, 3:28:15.9
2. Mikko Hirvonen, +9,8
3. Jari-Matti Latvala, +1:21.8
4. Henning Solberg, +3:33.5
5. Dani Sordo, +3:33.5
6. Petter Solberg, +6:25.4
7. Mattew Wilson, +6:35.6
8. Urmo Aava, +6:49.1
9. Mads Østberg, +10:00.5
10. Sebastien Ogier, +12:49.8

Komplett resultat på www.wrc.com
09-02-15 SS22: 7,7 skiljer inför sista sträckan
Hirvonen tog in 0,5 sekunder. Därmed skiljer det nu 7,7 sekunder inför rallyts sista sträcka.

Hirvonen vann sträckan, 0,5 sekunder före Loeb och 3,4 före Sordo. En sträcka på 19,79 återstår nu av Rally Norway.


På SS22
1. Hirvonen,
2. Loeb, +0,5
3. Sordo, +3,4
4. Henning, +4,5
5. Latvala, +4,6
6. Aava, +7,1
7. Østberg, +8,2
8. Petter, +5,5
9. Wilson, +10,8
10. Ogier, +11,3
-
Gröndal, +40,8

Efter SS22 Elverum 2 (13,60 km)
1. Sebastien Loeb, 03:17:51.2
2. Mikko Hirvonen, +7,7
3. Jari-Matti Latvala, +1:15.2
4. Henning Solberg, +3:29.7
5. Dani Sordo, +3:48.2
6. Petter Solberg, +6:17.3
7. Mattew Wilson, +6:28.1
8. Urmo Aava, +6:43.0
9. Mads Østberg, +9:47.1
10. Sebastien Ogier, +12:44.1

Komplett resultat på www.wrc.com
09-02-15 SS21: Hirvonen håller upp spänningen - tog in 6,4 sekunder!
Hirvonen tog in 6,4 sekunder på Loeb och ligger inför de två sista sträckorna 8,2 sekunder efter fransmannen. Han vann sträckan, +6,4 sekunder före Loeb och 8,3 före Sordo.

Ogier var snabbare än Hirvonen, när han åkte av och tappade 2:15,6 minuter.

Förarkommentarer:
- "Jag gjorde två små misstag, men annars körde jag absolut maximum" Loeb
- "Vi kommer närmare, men det har börjat komma fram grus på sträckorna. Det kommer bli svårt. Det är allt eller inget" Hirvonen
- "Tyvärr är vi inte med i kampen. Jag skulle vilja det. Men vi bevakar tredjeplatsen" Latvala
- "Jag är nöjd. Det här är en sträcka man kan åka av i. Jag försöker behålla fjärdeplatsen" Henning
- "Det gick bättre nu än förra gången. Det blir bättre och bättre grepp. Jag är nöjd" Sordo
- "Jag förstår inte varför jag var snabbare nu. Jag var långt efter i morse" sa Petter förvånad i mål" Petter
- "Jag gjorde för många misstag" Wilson
- "Jag slog i en snövall. Det var svårt och smalt"
- "Det gick bra, men vi var lite för vida i en sväng och var av lite lätt" Østberg
- "Inga misstag här. Men vi hade problem med greppet" Gröndal

På SS21
1. Hirvonen, 16:23.4
2. Loeb, +6,4
3. Sordo, +8,3
4. Latvala, 8,3
5. Petter, +9,0
6. Aava, +9,4
7. Henning, +10,5
8. Novikov, +12,3
9. Wilson, +15,5
10. Rautenbach, +32,5
11. Østberg, +39,9
12. Gröndal, +45,0

Efter SS21 Våler 2 (30,03 km)
1. Sebastien Loeb, 3:11:26.1
2. Mikko Hirvonen, +8,2
3. Jari-Matti Latvala, +1:11.1
4. Henning Solberg, +3:25.7
5. Dani Sordo, +3:45.3
6. Petter Solberg, +6:07.7
7. Mattew Wilson, +6:17.8
8. Urmo Aava, +6:36.4
9. Mads Østberg, +9:39.4
10. Sebastien Ogier, +12:33.3

Komplett resultat på www.wrc.com
09-02-15 SS20: Fördel Hirvonen igen
Hirvonen hölls kvar vid starten pga tidtagningen. Han vann sträckan och knappade in 1,2 sekunder. Loeb blev tvåa och Latvala trea, 4,7 sekunder efter.

Sordo tog in 0,3 sekunder på Henning och Petter vann kampen mot Wilson med 1,1 sekunder

Petters toppfart var 208 km i timmen och Sordo 206.

Nu är det serviceuppehåll och nästa sträcka startar 11:53.

Förarkommentarer:
- "Jag tappade lite tid i slutet på sträckan, där det var lite mycket snö på sträckan. Men det kändes bra och toppfarten var bra. (194 km på sträckan. 202 km på förra sträckan)" Loeb
- "Inte tillräckligt, men på den här sträckan var det bra. Det finns inte så mycket att ta in (toppfarten var 196 för Hirvonen)" Hirvonen
- "Vi tar det lugnt och håller oss på vägen"
- "Jag kan inte tro det. Bilen är perfekt och så fina vägar" Henning
- "En mycket, mycket snabbs sträcka" Sordo
- "Man känner inte att man kör så fort" skrattar Petter när han hör toppfarten 208 km/h på sträckan
- "Jag tror jag bromsar för tidigt. Det är förarn" Aava
- "Det gick rätt bra, men vi hade ingen topfart. Jag gillar när det är mer kurvor" Østberg

På SS20
1. Hirvonen, 10:12.3
2. Loeb, +1,2
3. Latvala, +4.7
4. Sordo, +10,4
5. Henning, +10,7
6. Ogier, +13,0
7. Petter, +17,0
8. Aava, +17,3
9. Wilson +18,1
10. Østberg, +20,6
-
14. Gröndal, +48,4

Efter SS20 Budo 1 (19,79 km)
1. Sebastien Loeb, 2:54:56.3
2. Mikko Hirvonen, +14.6
3. Jari-Matti Latvala, +1:09.2
4. Henning Solberg, +3:21.6
5. Dani Sordo, +3:43.4
6. Petter Solberg, +6:05.1
7. Mattew Wilson, +6:08.7
8. Urmo Aava, +6:33.4
9. Mads Østberg, +9:05.9
10. Sebastien Ogier, +10:24.1

Komplett resultat på www.wrc.com
09-02-15 SS19: Loeb tog igen tiden
Sebastien Loeb tog igen den tid Mikko knappade in på förra sträckan. Han var 6,1 sekunder före finländaren.

Knappade in gjorde även Sordo som tog in 3,6 sekunder på Henning och ligger nu 22,1 sekunder efter norrmannen. Petter ökade på sin ledning med 2,2 sekunder och ligger nu 2,5 sekunder före Wilson.

På SS19
1. Loeb, 06:18.9
2. Hirvonen, +6,1
3. Latvala, +8,5
4. Sordo, +12,6
5. Henning, +16,2
6. Østberg, +17,5
7. Ogier, +17,6
8. Aava, +22,7
9. Petter, +23,9
10. Wilson, +26,1
-
13. Gröndal, +36,0

Efter SS19 Elverum 1 (13,60 km)
1. Sebastien Loeb, 02:44:42.8
2. Mikko Hirvonen, +15,8
3. Jari-Matti Latvala, +1:05,7
4. Henning Solberg, 02:44:42.8
5. Dani Sordo, +3:34.2
6. Petter Solberg, +5:49.3
7. Mattew Wilson, +5:51.8
8. Urmo Aava, +6:17.3
9. Mads Østberg, +8:46.5
10. Sebastien Ogier, +10:12.3

Komplett resultat på www.wrc.com
09-02-15 Få ambulanseoppdrag under Rally Norway
Ambulansen hjalp to tilskuere på Ringsakeretappen lørdag, men ellers har det vært rolig under rally-VM som foregår i området mellom Kongsvinger og Lillehammer denne helgen. Politiet har ikke fått en eneste henvendelse om trafikkproblemer.

På Ringsakeretappen (etappe 12 og 16) måtte ambulansen hjelpe to tilskuere lørdag. Det skjedde mellom de to etappene og uten at det påvirket gjennomføringen av rally-VM. Det ene tilfellet var en tilskuer som var uheldig med øksen da han skulle kløyve ved til pølsebålet. Det andre tilfellet var en tilskuer som falt og fikk noen ansiktsskader.

Politioverbetjent Magne Brobakken ved Hedmark politidistrikt forteller at noen har reagert på at enkelte rallyførere ikke kjører helt pent mellom etappene. Bortsett fra det har Politiet ikke fått en eneste henvendelse om trafikale problemer eller uro i forbindelse med rally-VM, festligheter og store publikumsansamlinger i forbindelse med Rally Norway.
Søndag er det hjemfartsdag og det må påregnes mye ekstra trafikk i østlandsområdet. Magne Brobakken i

Politiet oppfordrer bilistene til å ta det med ro og tenke trafikksikkerhet når de kjører hjem etter Norges andre VM-runde i rally.

09-02-15 SS18: Hirvonen tar in!
Mikko tog in 30% av försprånget till Loeb på rallyts längsta sträcka. Han var 5,3 sekunder före Loeb. Han vann sträckan och på tredjeplats hittar vi Latvala, som bevakar sin tredjeplats idag.

Matthew Wilson jagar Petter och sjätteplatsen. Han var 2,0 sekunder före norrmannen och det skiljer de båda nu bara 0,3 sekunder åt. Mads Østberg var sen ut från service och får därmed 50 sekunder i tidstillägg,

Förarkommentarer:
- "Jag tycker jag hittade bra linje. Jag hade inte så bra däck. Men jag körde inte så bra" Loeb
- "Vi måste ta många risker om vi ska ta Loeb, men jag gjorde inga misstag på sträckan" Mikko
- "Tiden var okej, men jag vill inte ta några större risker. Jag kan inte köra ikapp de framför. Men de kör fort" Latvala
- "Det var en bra start, men det är mindre grepp än i går. Stor skillnad" Henning.
- "Jag försökte men det var mycket svårt. Stor skillnad på sträckan" Sordo
- "Inga problem. Vi gör så gott vi kan, men det här är en mycket snabb sträcka" Petter
- "Det gick bra. Vi hade bra grep. Fin sträcka" Wilson
- "Vi kom ut sent från service för vi fick ändra stryningen. När vi for ut från service, blev det något fel med stötdämparn. Det är mycket småfel." Østberg

På SS18
1. Hirvonen, +16:07, 5
2. Loeb, +5,3
3. Latvala, +19,3
4. Henning, +19,9
5. Sordo, +33,6
6. Wilson, +37,8
7. Petter +39,8
8. Aava, +41,9
9. Østberg, +46,5
10. Ogier, +49,8
-
12. Gröndal, +1:05.0

Efter SS18 Våler 1 (30,03 km)
1. Sebastien Loeb, 2:38:23.9
2. Mikko Hirvonen, +9,7
3. Jari-Matti Latvala, +57,2
4. Henning Solberg, 2:55,9
5. Dani Sordo, +3:21.6
6. Petter Solberg, +5:25.4
7. Mattew Wilson, +5:25.7
8. Urmo Aava, +5:54.6
9. Mads Østberg, +8:29.0
10. Sebastien Ogier, +9:54.7

Komplett resultat på www.wrc.com
09-02-14 Øyner håpet om poengplass
Mads Østberg fikk ødelagt Rally Norway med tekniske problemer fredag. Etter en oppløftende dag lørdag, øyner Subaru-føreren muligheten til kjøre seg inn på poengplass.
– Jeg synes lørdagen bød på mye positivt, både bilen og de inne i bilen bekreftet det store potensialet. Løpet ble i realiteten ødelagt med alt trøbbelet fredag, og da er det ikke lett å få den helt store tenninga for å fortsette. Men jeg synes Mads og Ole Kristian klarte å mobilisere bra, forteller Morten Østberg, teamsjef i Adapta World Rally Team.

De norske guttene i den blå Subaruen kjørte seg opp fra en 13. plass til en niendeplass etter lørdagens prøver. Frem til estlenderen Urmo Aava på åttendeplass – som er siste poengplass i VM – er det ett minutt og 40 sekunder. Det skal holde hardt å ta igjen han, men Østberg har ikke helt gitt opp håpet om å VM-poeng på hjemmebane.
– Erfaringsmessig vet vi at mye kan skje siste dag av et VM-rally. Det skal fortsatt kjøres mange mil, men realistisk sett blir det tøft å hente inn igjen Aava. Likevel er sjansen til stede for at det kan skje noe med de som ligger foran Mads på resultatlista.
– Men vi er mest opptatt av å gjennomføre en grei avslutningsdag uten tekniske problemer. Da tror jeg Mads og Ole Kristian vil levere noen raske og gode etappetider, mener teamsjefen for AWRT.

Selv om Mads kjørte seg oppover på resultatlistene lørdag, og hadde flere etappetider blant de seks-sju beste, så opplevde han å tape en del tid mot slutten av dagen. To kilometer ut på den nesten tre mil lange Ringsaker 2-etappen, streiket servostyringen.
– Dette skal vi få orden på før søndagens fartsetapper, forsikrer Morten Østberg.
09-02-14 Sandell håller ledningen i Norge
Patrik Sandells och Emil Axelssons debut i Red Bull Rally Team fortsätter att gå efter noterna. Efter 17 körda sträckor av Rally Norway leder de PWRC-klassen i sin Skoda Fabia Super 2000 med över två minuter.

Dagen startade dock inte riktigt enligt planerna. Först kapades svenskarnas tvåminutersledning ifrån fredagen ner till en och en halv minut. Det var hemmaföraren Eyvind Brynildsen som efter en protest fick tillbaka förlorad tid, då han tvingats väja för åskådare och köra av vägen under fredagen. Sedan inledde de med att förlora ytterligare en halv minut på första sträckan, genom att köra alldeles för försiktigt.
- Första sträckan tog vi det alldeles för lugnt. Jag visste inte vilket tempo jag skulle hålla så jag backade av lite för mycket. Men sen gasade vi lite och hittade tillbaka till rytmen vi haft innan, berättar Patrik Sandell.
Svenskarna vann de tre följande sträckorna och började lägga allt större tidsbuffert mellan sig och konkurrenterna. När den sjunde och sista sträckan för dagen avslutades var differensen ner till tvåan återigen över två minuter.
- Det har varit ännu en riktigt bra dag på jobbet. Vi har hittat flytet i körningen utan att tokladda. Och både bilen och teamet har funkat klockrent. Så det är bara att njuta och fortsätta likadant i morgon, avslutar Patrik Sandell
Sex sträckor återstår innan Rally Norway avslutas imorgon eftermiddag.

Ställningen i Rally Norway, PWRC-klassen, efter 17 av 23 sträckor:
1. Patrik SANDELL 2:35:23.4 0.0 0.0
2. Eyvind BRYNILDSEN 2:37:25.1 +2:01.7 +2:01.7
3. Martin PROKOP 2:38:24.3 +59.2 +3:00.9
4. Andreas MIKKELSEN 2:38:45.0 +20.7 +3:21.6
5. Armindo ARAUJO 2:38:58.4 +13.4 +3:35.0
6. Andis NEIKSANS 2:39:47.6 +49.2 +4:24.2
7. Jaromir TARABUS 2:45:14.2 +5:26.6 +9:50.8
8. Patrik FLODIN 2:55:22.1 +10:07.9 +19:58.7
9. Martin SEMERAD 3:04:59.5 +9:37.4 +29:36.1
10. Frederic SAUVAN 3:07:24.7 +2:25.2 +32:01.3

09-02-14 SS17: Loeb i ledning inför morgondagen
Loeb kammade hem sista sträcksegern och leder därmed med 15,0 inför morgondagens avgörande sträckor.

På SS17
1. Loeb, 1:14,1
2. Henning, +1,6
3. Sordo, +1,7
4, Petter, +1,8
4. Hirvonen, +1,8
4. Latvala, +1,8
7. Ogier, +1,8
8. Aava, +3,0
9. Wilson, +3,3
10. Gröndal, +3,8
-
15. Östberg, +14,9

Efter SS16 Ringsaker 2 (27,31 km)
1. Sebastien Loeb, 2:22:11.1
2. Mikko Hirvonen, +15,0
3. Jari-Matti Latvala, +43.2
4. Henning Solberg, +2:41.3
5. Dani Sordo, +2:53.3
6. Petter Solberg, +4:50.9
7. Mattew Wilson, +4:53.2
8. Urmo Aava, +5:18.5
9. Mads Østberg, +6:57.8
10. Sebastien Ogier, +9:10.2

Komplett resultat på www.wrc.com
09-02-14 SS16: Latvala snabbast igen!
Loeb var 2,2 sekunder före Hirvonen på sträckan och leder därmed med 13,2 sekunder. Sträcksnabbast var dock åter Latvala som fått upp tempot idag. Han var 3,5 sekunder före Loeb och 5,7 sekunder före Hirvonen.

Petter gick trots sina problem om Wilson och är nu åter sexa.

Det var dagens sista långa sträcka. Nu återstår en 1,15 km publikssträcka av dagen.

Förarkommentarer:
- "Jag har haft en bra dag. Men på den här sträckan gjorde vi två små misstag. Greppet varierar, men det är inget stort problem" Loeb
- "Det var mycket svårt. Vi försöker att inte göra några misstag. Men det är fortfarande långt kvar" Hirvonen
- "Nu går det bra. Tyvärr hittade vi rätt inställning lite för sent. Nu är det mycket lättare med bromspunkterna. Det är inte över, men mycket svårt att nå killarna före" Latvala
- "Det är mycket tufft. Vi får se i morgon" Sordo
- "Vi har problem med växellådan och sträckorna är för långa. Nu läcker den" Petter
- "Jag kom fel i ett vägbyte och slog i en snövall och fick starta om bilen" Henning
- "Ganska trixigt" Wilson
- "Det gick mycket bättre nu. Jag har en mycket bättre känsla och hoppas det håller i sig i morgon" Aava
- "Vi tappade servostyrningen i början på sträckan" frustrerad Østberg
- "Det har gått ganska bra. Jag blir mer och mer säker och bygger upp självförtroendet. Och är väldigt nöjd med min co-driver (Maria Andersson) Gröndal

På SS16
1. Latvala, 15:06,7
2. Loeb, +3,5
3. Hirvonen, +5,7
4. Henning, +5,8
5. Sordo, +14,2
6. Aava, +17,7
7. Petter, +21,3
8. Wilson, +22,7
9. Østberg, +26,7
10. Ogier, +28,9
11. Novikov, +41,0
12. Rautenbach, +41,5
13. Gröndal, +42,8

Efter SS16 Ringsaker 2 (27,31 km)
1. Sebastien Loeb, 2:20:57.0
2. Mikko Hirvonen, +13,2
3. Jari-Matti Latvala, +41.4
4. Henning Solberg, +2:39.7
5. Dani Sordo, +2:51.6
6. Petter Solberg, +4:49.1
7. Mattew Wilson, +4:49.9
8. Urmo Aava, +5:15.5
9. Mads Østberg, +6:42.9
10. Sebastien Ogier, +9:08.4

Komplett resultat på www.wrc.com
09-02-14 SS15: Latvala sträcksnabbast
Mikko Hirvonen knappade in 1,1 sekunder på den här sträckan. Vann sträckan gjorde Latvala, som var 1,0 sekunder före Hirvonen och 2,1 sekunder före Loeb.

På SS15
1. Latvala, 5:15,3
2. Hirvonen, +1,0
3. Loeb, +2,1
4. Henning, +4,1
5. Sordo, +0,4
6. Ogier, +5,2
7. Aava, +5,4
8. Petter, +5,9
9. Østberg, +6,8
0. Wilson, +8,4
11. Ratenbach, +11,9
12. Gröndal, +23,0

Efter SS15 Lillehammer 2 (9,20 km)
1. Sebastien Loeb, 2:05:46.8
2. Mikko Hirvonen, +11,0
3. Jari-Matti Latvala, +44,9
4. Henning Solberg, +2:37.4
5. Dani Sordo, +2:40.9
6. Mattew Wilson, +4:30.7
7. Petter Solberg, +4:31,3
8. Urmo Aava, +5:01.3
9. Mads Østberg, +6:19.7
10. Sebastien Ogier, +8:43.0

Komplett resultat på www.wrc.com

09-02-14 SS14: Petter motorproblem
Petter fick motorproblem och tappade en och en halv minut. Henning var snabbast på sträckan och gick förbi Sordo och upp på fjärde plats. Henning var 0,7 sekunder före Latvala och 3,6 sekunder före Loeb. Rautenbach var av vägen och tappade tid.

Förarkommentarer:

- "Hade inte samma flyt som i morse" Loeb
- "Vi kör på gränsen nu och minsta lilla misstag kan kosta mycket. Vi kan inte fortare än så här" Hirvonen
- "Äntligen fick vi till en bra tid. Vi har ändrat lite inställningar, så bilens bromsar fungerar bättre nu. Men det var mycket svårare den här gången, än i morse" Latvala
- "Motorn fungerade inte från start. Och den stannade på sträckan" Petter
- "Bilen fungerar perfekt nu" Henning
- "Det gick bättre nu än i morse, mindre snö på vägen" Aava
- "Sträckan var okej. Men motorn var svagare än i morse" Østberg
- "Det kan inte vara bättre än så här. Vi börjar lära oss bilen och är topp tio. Förhoppningsvis går det bättre i morgon" Gröndal

På SS14
1. Henning, 13:13.4
2. Latvala, +0,7
3. Loeb, +3,6
4. Hirovnen, +5,0
5. Sordo, +15,4
6. Aava, +16,6
7. Østberg, +18,8
-
9. Gröndal, +28,7
Petter, +1:30,0


Efter SS14 Mountain 2, 14,36 km
1. Sebastien Loeb, 2:00:29.4
2. Mikko Hirvonen, +12,1
3. Jari-Matti Latvala, +47,0
4. Henning Solberg, +2:35.4
5. Dani Sordo, +2:38.6
6. Mattew Wilson, +4:24.4
7. Petter Solberg, +4:27.5
8. Urmo Aava, +4:58,0
9. Mads Østberg, +6:15,0
10. Sebastien Ogier, +8:39.9

Komplett resultat på www.wrc.com

09-02-14 Succén fick ett abrupt slut för P-G Andersson i Rally Norway
Succén fick ett abrupt slut för P-G Andersson och co-drivern Anders Fredriksson i Rally Norway. Efter den elfte sträckan låg de på en extremt imponerande femteplats, när kopplingen började krångla. De tog sig imål på SS12, men hade tappat en placering och låg sexa.

Men på väg till den sista sträckan innan servicen, släppte kopplingen helt och det var bara att kasta in handduken. Någon omstart i rallyt under morgondagen blir det dessvärre inte:
- "Nej,vi har gjort vad vi kan och visat att vi är kapabla att hänga med i toppen" säger P-G bedrövat.

Och att de visat sin styrka, är det ingen tvivel om. Att lyckas slå de nyare bilarna på inte bara en, utan två sträckor är en mycket stark prestation som väckt gensvar i rallyvärlden.
Bland annat skriver CNN
- "The star performer of the day was Sweden's Per-Gunnar Andersson who won two stages in his privately-entered Skoda Fabia to finish the day sixth"

Mer info, hittar du på www.pgandersson.se där vi följt WRC-bilarnas framfart, sträcka för sträcka.
09-02-13 Iskald fornøyelse for Mads
Alt som kunne gå galt, gikk galt. Mads Østberg fikk smertelig erfare at det var fredag den 13. under Rally Norway.
– Det går ikke an å beskrive hvor skuffet jeg er nå. Vi har gledet oss til Rally Norway og jobbet knallhardt mot løpet i lang tid, og så er løpet ødelagt før det var skikkelig i gang, sier en nedbrutt Mads Østberg.

Subaru-føreren fikk en hyggelig start med fjerdeplass under superspesialen på Bjerke Travbane torsdag kveld. Men når VM-runden på hjemmebane for alvor kom i gang fredag, gikk det meste galt for Adapta World Rally Teams førstefører og hans kartleser Ole Kristian Unnerud.
– Uff, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, sier Mads når vi spør hva som gikk galt.
– Vi hadde en god første mellomtid på den første fartsetappen, men så var det slutt. Girkassa kveldet, det gikk hull i kassa og oljelekkasjen førte til flere branntilløp i bilen. Det mest ubehagelige var likevel at frontruten iset igjen, og vi var nødt til å kjøre med sidevinduene åpne, forteller Mads, og rister oppgitt på hodet. Når kvikksølvet krøp ned mot 20 blå, sier det seg selv hvilken iskald fornøyelse det ble å kjøre i opp mot 200 kilometer i timen.
– Det var vanvittig kaldt, tror aldri jeg har fryst så voldsomt noen gang. Fingrene var iskalde og det var nesten ubehagelig å snakke. Ole Kristian hadde en vanskelig jobb med å lese noter, men gjorde en god jobb, forteller 21-åringen.

Mads har vunnet NM de to siste årene, men har møtt mer motgang i VM. Åpningen av Rally Norway føyer seg inn i rekken av uheldige omstendigheter.
– Vi har i hvert fall god erfaring med at det ikke går vår vei i VM, sier Mads galgenhumoristisk.
– Det er fryktelig tungt akkurat nå, men det nytter ikke å grave seg ned. Nå satser vi på at mekanikerne får fikset bilen til lørdagens etapper, og da skal vi mobilisere det vi kan får å få tilbake humøret og motivasjonen. Vi skal bite tennene sammen og vise hva vi er gode for, sier en revansjesugen østfolding.

Franskmannen Sebastien Loeb leder etter første dag, mens Mads ligger på 13. plass, 4.23,6 etter Citroën-føreren.
09-02-13 Kanonstart i Norge för Patrik Sandell
Inledningen av Rally Norway har gått som på räls för Patrik Sandell, Emil Axelsson och för Red Bull Rally Team. Svenskarna tog ledningen i PWRC-klassen redan vid den inledande superspecialen torsdag kväll. En ledning de utökat till över två minuter när de nu parkerar sin Skoda Fabia Super 2000 för kvällen.
- Vi kom igång ganska bra redan från början, vilket vi i vanliga fall inte brukat göra. Men det var mitt nyårslöfte i år, att vara snabbare i inledningen av rallyna, säger Patrik Sandell.
Även om svenskarna hållit ledningen hela dagen, och inte varit sämre än tvåa på någon sträcka, har det varit fler tuffa dueller mot konkurrenterna. Däribland landsmannen Patrik Flodin. Men på femte sträckan gjorde både Flodin och norrmannen Brynildsen var sitt dikesbesök och rasade neråt i resultatlistan.

Den stora fajten stod då mot Andreas Mikkelsen. Norrmannen vann både sträcka fem, sex och sju och närmade sig sakta svenskarna. Men på åttonde specialsträckan var det Mikkelsens tur att sätta bilen vid sidan av vägen, vilket plötsligt gav Patrik och Emil en lucka på nästan två minuter ner till tvåan
- Det har varit en bra dag. Vi har bara försökt hålla oss mitt på vägen och hitta en bra rytm utan att ta för många risker. Vi har mer att ge, men kände att det här var ett perfekt tempo, sammanfattar Patrik Sandell.
- Och vilket fantastiskt publikstöd! Jag vet inte om jag någonsin sett så många svenska flaggor i skogen. De kändes nästan som fler än de norska, tillägger Emil Axelsson.
Även väderförhållande har varit närmast ideala för ett vinterrally Kallt och med mycket snö. Något det lär bli ännu mer av under lördagen, då sträckorna går längre norrut, i trakterna kring Lillehammer.


Ställningen i Rally Norway, PWRC-klassen, efter 9 av 23 sträckor:
1. Patrik SANDELL 1:19:08.0 0.0 0.0
2. Armindo ARAUJO 1:21:16.9 +2:08.9 +2:08.9
3. Martin PROKOP 1:21:43.2 +26.3 +2:35.2
4. Andis NEIKSANS 1:22:09.5 +26.3 +3:01.5
5. Andreas MIKKELSEN 1:22:46.7 +37.2 +3:38.7
6. Jaromir TARABUS 1:23:10.5 +23.8 +4:02.5
7. Bernt KOLLEVOLD 1:24:04.6 +54.1 +4:56.6
8. Patrik FLODIN 1:27:54.3 +3:49.7 +8:46.3
9. Eyvind BRYNILDSEN 1:28:02.0 +7.7 +8:54.0
10. Frèdèric SAUVAN 1:31:03.8 +3:01.8 +11:55.8
09-02-13 P-G imponerar i Rally Norway med två sträcksegrar
P-G startar under Rally Norway i Bernard Kongsruds WRC-Skoda. Ordingarie co-driver Jonas Andersson var förhindrad, varför P-G har sin "gamla" co-driver Anders Fredriksson i hans ställe.

Under de fyra första inledande sträckorna, höll de båda värmlänningarna ett stabilt och stadit tempo.
Men efter serviceuppehållet var det helt andra takter som gällde. Då chockade de med att vara snabbaste WRC-bil. De klättrade därmed raskt upp från en tionde till en sjätteplats i resultatlistan.

Och att P-G kan det här med att ratta bil, visade de även på sträckan därpå. De visade även sin styrka där genom att vinna även den.

De restrerande två sträckorna fick de en sjätte-placering som sämst, bara 7,6 sekunder efter snabbaste man.

Inför morgondagens åtta sträckor, ligger de nu på en mycket imponerande sjätteplats, endast 0,1 sekunder efter hemmaåkaren Petter Solberg.

Leder rallyt gör Sebastien Loeb, 2,6 sekunder före Mikko Hirvenen och 26,2 sekunder före fjolårsvinnaren för Svenska Rallyt, Jari-Matti Latvala.

Efter Dag 1 Rally Norway
1. Sebastien Loeb (F) 1:13:41.7
2. Mikko Hirvonen (Fin) 1:13:44.3 +2,6
3. Jari-Matti Latvala (Fin) 1:14:07.9 +26,2
4. Daniel Sordo (Esp) 1:14:50.3 +1:08,6
5. Petter Solberg (N) 1:15:13.2 +1:34,5
6. P-G Andersson 1:15:13.3 +1:31.6
7. Henning Solberg (N) 1:15:21.1 +1:39.4
8. Matthew Wilson (Gb) 1:15:45.0 +2:03.3
9. Sebastian Ogier (F) 1:16:22.9 +2:41.2
10. Urmo Aava (Ee) 1:16:23.2 +2:41.5

Komplett resultatlista hittar du på: http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=405&season=2009&rally_id=N
Mer info, hittar du på www.pgandersson.se där vi följt WRC-bilarnas framfart, sträcka för sträcka
09-02-12 Upp till bevis för Sandell & Axelsson
Nu börjar allvaret för Patrik Sandell och Emil Axelsson. Klockan åtta ikväll går starten för Rally Norway, som är den första deltävlingen i Production World Rally Championship (PWRC). Och målsättningen är hög. Det handlar om att försvara VM-titeln för sitt nya team, Red Bull Rally Team.

Rally Norway innebär inte bara premiär med nytt team för svenskarna. Det blir också VM-premiär för den Skoda Fabia Super 2000 de kommer att köra under året. En bil de fick stifta bekantskap med under teamets testdagar i jämtländska Kall i helgen.
- Det var verkligen kanon. Det kändes som att vi hittade rätt i bilen nästan direkt, och underbart att träffa hela teamet och känna hur professionellt de jobbar över hela linjen, säger Patrik Sandell.

Under torsdagens Shakedown på plats i Norge fick teamet ett nytt tillfälle till tester och justeringar innan startskottet går.
- Vi körde fem vändor och behövde bara göra några småjusteringar. Så nu är vi totalladdade, säger Patrik Sandell inför kvällen.

Strax efter kl åtta ger sig svenskarna ut på första sträckan. En superspecial där de ställs mot Andreas Mikkelsen i en svensk-norsk duell.

Ca kl 20.30 kommer resultatet av första sträckan att presenteras på www.wrc.com.
09-02-12 Rallystjerner signerer for miljø
Etter at de har kjørt fredagens etapper, skriver Petter, Henning og Sébastien Loeb autografer på Rally Norways miljøutstilling – Green Room på Hotell Scandic på Hamar.
Fredag 13. februar fra kl 20.00 til 20.30 får du tre av de største profilene i Rally Norway på autograflengdes avstand på miljøutstillingen Green Room.
Green Room er åpen for publikum med gratis inngang fra kl 18–21 fredag 13. og lørdag 14. februar.
I tillegg til nærkontakten med rallystjernene, får publikum se Norges største samling av den nye generasjonen miljøvennlige biler med racingegenskaper.
Green Room, Rally Norways miljøutstilling
Scandic Hotell, Hamar. Inngang fra Vangsveien
Åpent for publikum fredag 13. og lørdag 14. februar, kl 18–21. Gratis inngang.
Autografskriving fredag kl 20.00–20.30:
Petter og Henning Solberg og Sébastien Loeb.

Norges største samling av miljøvennlige racingbiler
Citroen C4 WRC Hybrid – bilen Jens Stoltenberg er kartleser i på Bjerkebanen
Mazda RX8 Hydrogen – prototyp rett fra Japan, aldri vist i Norge tidligere
Subaru WRX Sti og Ford Fiesta ST 150 – rallybiler som går på miljødrivstoffet E85
Volvo C30 STCC Green Racing – Tommy Rustads asfaltracingbil som går på miljødrivstoffet E85
www.rallynorway.no

09-02-12 Åpningsshow på Bjerkebanen i dag
I kveld er Rally Norway i gang med første etappe og et gedigent åpningsshow på Bjerke travbane. Dørene åpner kl. 17.30 Vi oppfordrer folk til å være tidlig ute, reise kollektivt og kle seg godt.
Det kommer mange tilskuere til dagens åpningsshow. Vi oppfordrer alle som kan om å reise kollektivt. Kommer du langveisfra, er det lurt å følge informasjonen på lystavlene over hovedveiene inn til byen, nemlig om å parkere i sentrum og ta buss derfra. Det er satt opp ekstrabusser på linje 31 og 25 fra sentrum til Bjerke. I tillegg er det en mulighet å ta t-banen til Økern og gå derfra. Det er skiltet hvor man skal gå fra t-banestasjonen på Økern.
Det er viktig å være ute i god tid slik at alle kommer seg til og inn på Bjerkebanen i god tid før showet starter. Kulda har festet sitt kalde grep over Oslo, så varme klær er et must.
Som sagt åpner dørene kl. 17.30. Åpningsshowet starter kl. 19 med motocross og snøscooter-akrobatikk. Senere i showet skal statsminister Jens Stoltenberg være kartleser for den femdoble verdensmester Sebastien Loeb. Det vil også komme noen overraskelser før selve åpningen av Rally Norway som er kl. 20 med første etappe.
Vel møtt!

http://www.rallynorway.no/no/nyheter/aapningsshow-oslo.html
09-02-12 Norges «Vinter Dakar» rally med i kampen for klimaet
Rally Norway er en av flere store sportsarrangementer spredt over hele verden som er med i det klimanøytrale nettverket (CN Net). Dette nettverket er ledet av FNs klimaprogram og skal promotere global handling for å få en lav-karbon økonomi og et lav-karbon samfunn.

Rally Norway ligner et «vinter Dakar». VM-runden i Norge er et ekstremt motorsports-arrangement med 43 lag som kjører mot hverandre på is og snø. Årets Rally Norway som arrangeres fra 12. til 15. februar, har som mål å bli det første klimanøytrale rally noensinne.

CN Net ble lansert for et år siden og har nå 100 deltagere fra hele verden. Dette inkluderer flere land, byer, store internasjonale selskap, FN-byråer og ledene ikke-statlige organisasjoner (NGO).
Achim Steiner som er FNs visegeneralsekretær og direktør i FNs klimaprogram har sagt: «Om et sportsarrangement er på en bane eller på snø og is, så vil sportsarrangementer nå ut til tusenvis av utøvere og millioner av tilskuere over hele verden. Det er derfor flott å se at det er økt interesse for miljøet fra sportsverdenen. Sportsorganisasjoner hever listen stadig høyere for klimaet i hver turnering som avholdes».
«Ved å bli med i FNs klimaprogram sitt klimanøytrale nettverk utfordrer de seg selv og andre til å bli vinnere i klimautfordringen gjennom den mest gjennomslagskraftige kraften på vår planet, nemlig idrett», la han til.
Rally Norways daglige leder Even Wiger sa: «Rally Norway har som mål å bli en ledende drivkraft for å få motorsportene til å bli lav-karbon idrett. Sjåførene er rollemodeller og konkurransene er laboratorier for ny teknologi og lav-karbon drivstoff. Vår hensikt er å bli drivkraften som får verdensmesterskapet i rally (WRC) til å bli klimanøytralt. Forhåpentligvis vil dette ha påvirkning også til bil- og drivstoffproduksjon også til privatbilismen».

Arrangøren av Rally Norway har sagt at VM-runden skal være klimanøytral. Det skal kompenseres for CO2-utslipp fra bilene i rallyet, transport av utstyr, og all luft- og veitransport. Rally Norway oppfordrer også deltakerne i VM og andre organisasjoner involvert i rally-VM 2009 til å bli med i kampen for et bedre klima. Under Rally Norway vil det også være et «Green Room» hvor ny teknologi for lavutslipps-biler og lav-karbon drivstoff vil være utstilt.

09-02-12 Maria Andersson och Anders Gröndal Rally Norway
Denna helg åker Maria och Anders i den nya Subarun. Ni kan gå in och läsa på Maria´s hemsida hur det gått för dom varje dag.

Rally Norway startar redan i morgon Torsdag med shake down och en superspecial i Oslo. Sedan följer 3 dagar med totalt 23 sträckor.
www.mariaandersson.se
09-02-11 Brødreduellen ingen vil tape
Det har aldri vært annet enn blodig alvor og aldri noe tid å tape når Henning og Petter Solberg har møttes til dyst.
Enten det var med elektrisk bilbane hjemme i Spydeberg som guttunger, eller når de nå er to av verdens aller beste rallyførere er det ingen av brødrene Solberg som vil tape frivillig. Da de møttes i Vikingskipet i kveld, ønsket ikke Petter å være med på en omgang håndbak. Han sparer seg heller til rallyduellen på Bjerkebanen og i løypa i Hedmark og Oppland.
– Jeg har aldri tapt for Henning i håndbak så det er ingen grunn til å ha noen kamp i den grenen, spøkte Petter da vi foreslo en vennskapelig duell på panseret til Petters Citroën Xsara i kveld.

Da hadde Henning allerede vært ivrig på å sjekke det som befinner seg under panseret. I det hele tatt virket det som om storebror var veldig nysgjerrig på lillebrors nye bil. Men Henning lot det holde med å kikke. Da Petter ville han skulle prøvesitte hans nye bil, mente Henning det gikk for langt.
– En viss avstand til konkurrentene må man ha, mente Henning som tydeligvis ikke hadde noen lyst til å teste førerplassen i en Citroën.
Henning er helt klar på at han skal kjøre for seier i Rally Norway.
– Jeg er heltent. Bilen er klar og alt er i orden. Mitt mål er at folk langs løypa skal se at det går virkelig fort når de ser en oransje Ford Focus WRC i det hvite snølandskapet. Men det er flere som vil kjøre fort her, sier Henning og tenker i første rekke på sine Ford-kollegaer Mikko Hirvonen og Jari-Matti Latvala.
– Jeg må innrømme at jeg ikke er like tøff som dem når det gjelder å stille inn bilen. Jeg liker å ha bilen litt mykere foran og mer stabil bak enn det de gutta satser på. Men jeg skal slå både dem og alle andre allikevel, sier Henning bestemt.
Mens Henning endte på 3. plass bak Mikko Hirvonen og Marcus Grönholm i Rally Norway i 2007, så endte Petter Solberg på 4. plass. Men Petter vant Swedish Rally i 2005, så lillebror har ingen dårlig vinterstatistikk.
09-02-10 Statsministeren blir kartleser på Bjerkebanen
Jens Stoltenberg skal frese rundt løypa sammen med den femdoble verdensmester Sébastien Loeb i en Citroën C4 hybrid WRC-bil når Rally Norway innledes på Bjerkebanen i Oslo torsdag kveld 12. februar.
– Stoltenberg er i år som i 2007 sterkt engasjert i Rally Norway. Han setter pris på vårt miljøengasjement og han ser helt klart hvilken stor Norges-reklame arrangementet har, sier Even Wiger, daglig leder i Rally Norway AS.
Årets VM-runde blir offisielt åpnet av Oslos ordfører Fabian Stang og fylkesrådsleder i Hedmark Siv Tørudbakken. Før de gjør det, skal altså Jens Stoltenberg få seg en real runde på Bjerkebanen, som en del av åpningsshowet i minuttene før Henning og Petter Solberg og de andre rallystjernene inntar arenaen.
– Å ha statsministeren på plass i verdens eneste rally-hybrid-bil, er helt fantastisk, slår Wiger fast. – Dette vil også sende et signal om at motorsporten er det beste verktøyet til å utvikle ny og mer miljøvennlig teknologi, fortsetter han.

Selve bilen som statsministeren skal kjøre i, er en nyhet i seg selv. Den er en prototype av framtidens WRC-biler. Citroën C4-en som skal kjøres på Bjerke, har hybrid-teknologi, som betyr at den drives av en elektrisk motor på transportetappene og lader batterier i alle innbremsinger, noe som reduserer klimagass-utslippene betydelig.
– Dette viser at motorsporten vil gå foran og blir mer og mer bevisst på å redusere miljøkonsekvensene. Rally-hybriden vil, sammen med andre spesielle biler som går på alternativt drivstoff, stå utstilt på Rally Norways hovedkvarter hele løpshelgen, avslutter Even Wiger.
www.rallynorway.no

09-02-10 Mads er spent, men rolig før Rally Norway
Mads Østberg er rolig som skjæra på tunet før Rally Norway. – Det har gått i hundre de siste dagene, så jeg har ikke fått tid til å kjenne etter om det er sommerfugler i magen, sier Subaru-føreren med et smil
Rally Norway er utvilsomt sesongen store høydepunk for Adapta World Rally Team og førstefører Mads Østberg. Etter verdifulle mil med testing i forrige uke, er teamet godt forberedt og ser med glede frem til VM-runden på hjemmebane.
– Høydepunktene kommer på rekke og rad i 2009, men Rally Norway er helt klart sesongen store høydepunkt. Å kjøre VM-rally på hjemmebane er alltid moro. Selv om jeg ikke har fått tid til å sette meg ned for å kjenne på følelsen, kommer det nok til å krible litt ekstra i høyrefoten når vi nærmer oss torsdag. Jeg kjenner at jeg er spent når vi snakker om det, forteller 21-åringen, som kjører for NAF Motorsport Asker og Bærum.

Det er stilt store forventninger til Mads og Ole Kristian Unnerud under Rally Norway. Ekvipasjen regnes som en av sju-åtte som har muligheter til å kjempe om en pallplass. Selv preller andres forventningspress av på Mads.
– Det spiller ingen rolle hva andre sier, for det største presset legger jeg uansett på meg selv. Jeg vet at det er en klisjé, men det er helt sant. Jeg kommer helt sikkert til å føle litt ekstra press siden jeg kjører på norske veier, men jeg tror at et slikt press bare er med på å skjerpe meg maksimalt, understreker han.

Teamet hadde håpet å få noen flere konkurransemil med den nye bilen, en Subaru Impreza WRC S14. Men utbyttet av Sigdalsrally og Rally Hadeland ble av forskjellige årsaker ikke slik de hadde ønsket. I forrige uke hadde de tre verdifulle testdager under gode forhold på Finnskogen, og fikk svar på mye av det de har jobbet med.
– Vi fikk rundt 20 mil med testing på de tre dagene. Vi fikk de svarene vi var ute etter, og føler nå at vi er veldig bra rustet før Rally Norway åpner på Bjerkebanen torsdag kveld, forteller han.

Mads og Ole Kristian var som to guttunger på julekvelden da de kjørte gjennom Hedemark på vei til Hamar mandag ettermiddag. Fantastiske vinterforhold med mye snø og strålende sol bidrar til en unik ramme under Rally Norway.
– Bedre norgesreklame er det ikke mulig å få, poengterer Ole Kristian, som nesten ikke kan vente på å komme i gang med notetreningen.
– Jeg føler at vi virkelig har funnet go'følelsen inne i bilen. Signalene vi har fått fra Prodrive er at bilen er bedre enn hva den var i Wales. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg stort, smiler kartleseren.

Adapta WRT stiller med to biler under Rally Norway. Anders Grøndal fra NMK Drammen stiller også i en Subaru WRC S14. 24-åringen strålte som en sol etter å ha testet bilen for første gang i forrige uke.
–Denne bilen skuffet ikke, den var alt jeg drømte om at den skulle være. Det er faktisk ikke en eneste ting jeg ville tatt med fra WRC04 over til WRC08-bilen. Teknologien går tydeligvis fort fremover. Først og fremst er motoren og girkasse mye bedre i den nye bilen. Stabiliteten i høyerehastigheter er også mye bedre i den nye bilen, sier han fornøyd.
09-02-10 Flodin och Bergsten taggade och redo inför premiären i GrN-VM i Rally Norway
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten är klara med förberedelserna inför Rally Norway. Inför starten i GrN-VM har de hunnit med både test och tävling i Ryssland och ett avslutande test i Sverige tillsammans med URT-team (Uspenskiy Rally Tecnica).

Testet i Ryssland gick mycket bra och det hela avslutades om än ännu bättre med en seger i den inledande deltävlingen av Ryska Mästerskapen; Rally Peno.
- "Det kändes jätteskönt att vinna" sa Patrik efter målgången i Rally Peno "Nu har vi tre vinster av tre möjliga för teamet och då kan man ju inte vara annat än nöjd" skrattar han.

I söndags gjordes det avslutande testet i Lima i Dalarna. Med på plats fanns även norrmannen Andreas Mikkelsen som även han kommer att starta för URT-team under Rally Norway.

Inledningsvis hade man lite problemk men hittade till slut rätt.
- "Det var en stor omställning med de nya däcken" berättar Patrik. "Jag och Andreas provade lite olika inställningar och jämförde med varandra. Så till slut fick vi till det.

Idag är Patrik och Göran på plats i Norge och rekognoserar under två dagar. På torsdag förmiddag är det dags för ett sista test när shakedown körs. Klockan 20:00 är det sedan dags för en inledande superspecial i Oslo, innan rallyt drar igång på allvar på fredag morgon.

Något som Patrik verkligen ser fram emot:
- "Det ska verkligen bli kul att köra VM med URT-team. Det är ett mycket proffsigt team. Det är verkligen ett proffesionellt team, som liksom jag och Göran är ute efter att prestera så bra som möjligt". avslutar Patrik redo inför säsongen.

GrN-VM 2009
13-15 febr Rally Norway
13-15 mars Cypern (Bortvald)
3-5 april Portugal
24-26 april Argentina (Bortvald)
22-24 maj Italien/Sardinien
12-14 juni Grekland
4-6 sept Australien
23-25 okt England

Mer info, tidsschema och startlista hittar du på www.patrikflodin.com. Där kommer vi också att följa GrN-förarna, sträcka för sträcka under hela rallyts gång.

09-02-09 Miljøvennlig sjekk av Rally Norway-løypa
Rally Norway tar miljøet på alvor, og i samarbeid med Subaru og Betong Øst sørger man for at de såkalte kontrollbilene som kjører foran deltagerne i årets rally benytter bioetanol som drivstoff.
– Betong Øst og Subaru Norge følger opp miljøfokuset til Rally Norway, har stilt tre Subaru Impreza Sti til disposisjon for oss. Det er bilder som normalt brukes i Subaru Cup. To av dem eies av Betong Øst og en kommer fra Subaru. Bilene bruker det miljøvennlige drivstoffet bioetanol (E85) og det passer perfekt inn i vår miljøprofil, sier en meget godt fornøyd Even Wiger.

Mannskapet i kontrollbilene som kjøres foran deltagerne har en viktig funksjon i løpet. De påser blant annet at publikum er plassert slik de skal, og at sikkerheten ellers er ivaretatt.
Det er erfarene rallyførere og kartlesere som sitter i bilene. Første kontrollbil, som kommer om lag 45 minutter før første deltager har nummer 000 på dørene, og i den sitter mangeårig norgesmester Eivind Steffensen og kartleser Leif Arne Nestet.

Med nummer 00 kommer Roar Vannebo og Ragnar Engen om lag 30 minutter foran første deltager.
Til slutt kommer Per Engseth og Arne Eikåsen med startnummer 0 på dørene, og de kommer i høy hastighet 15 minutter før første deltager.

Alle kontrollbilene er utstyrt med sirener og varsellamper.
En tilsvarende Subaru Cup-bil vil være utstilt på hovedkvarteret til Rally Norway i Scandic Hotell, Hamar.

Les mer om Rally Norways miljøsatsing her.http://www.rallynorway.no/no/miljo/

09-02-09 Bred NRK-dekning fra Rally Norway
Det blir daglige sendinger på NRK TV fra Rally Norway. Samtidig med at første bil ruller ut fra start på Bjerkebanen begynner NRK sin oppkjøring til årets største idrettsarrangement i Norge.

NRK har fornyet sin avtale med den internasjonale rettighetsinnehaveren ISC, og vil ha sendinger fra samtlige av årets gjenstående VM-runder. Men fra Rally Norway vil NRK også produsere flere innsalg selv.
-Vi starter med et forhåndsprogram på torsdag kveld. Det blir også en oppsummering av Rally Irland. Deretter vil vi ha en 40 minutters oppsummering av åpningsshowet på Bjerkebanen etter kveldsnytt på torsdag. Både på fredag, lørdag og søndag vil vi ha kveldssendinger, mens vi vil ha flere innslag i Sport i dag-sendingene både fredag, lørdag og søndag.

Det kan NRKs bilsportskommentator Atle Gulbrandsen, som er ansvarlig for Rally Norway-dekningen til NRK, fortelle. Sammen med kollega Susann Michaelsen vil han ha base på Hamar under løpet. Der vil NRK også ha eget kamerateam for å lage nyhetsinnslag.
-Vi har sportssendinger hele lørdagen og hele søndagen, og vi vil komme inn med siste nytt fra Rally Norway mellom alle andre innslag. I tillegg blir det oppdateringer i radiosporten, det blir innslag i lokalsendingene til NRK Hedmark og Oppland og på nrksport.no, så det vil bli veldig mye rally på NRKs kanaler, sier Gulbrandsen videre.

Sendingene på fredag og lørdag kveld vil være på henholdsvis 20 og 15 minutter, mens det vil bli to lengre sendinger på søndag kveld.

NRKs sendeplan fra Rally Norway:
Torsdag 12.02.09:
NRK2: 19.30-20.00: Forhåndsprogram og tilbakeblikk på Rally Irland
NRK1: 23.15-23.55: Fra åpningsshowet og superspesialen på Bjerkebanen

Fredag 13.02.09:
NRK1: 23.50-00.10: Fra fredagens kjøring

Lørdag 14.02.09:
NRK2: 22.30-22.45: Fra lørdagens kjøring

Søndag 15.02.09:
NRK2: 20.30-21.00: Fra søndagens kjøring
NRK1: 23.35-00.15: En utvidet sending fra søndagens kjøring.

(I tillegg kommer altså innslag i Sport i dag-sendingene og andre nyhetssendinger gjennom hele helgen)
www.rallynorway.no
09-02-09 Sandell finslipar formen med nya Red Bull/Skoda-teamet inför norska VM-rallyt
Ny bil, nya förare, samma målsättning. För Red Bulls rallyteam inleds säsongen och operation "försvara VM-titeln" med norska rallyt den 12-15 februari. Hoppet står till svenskduon Patrik Sandell/Emil Axelsson och teamets Skoda Fabia Super 2000.

Red Bull Rally är regerande titelförsvarare i världsmästerskapet för standardbilar i produktionsklassen PWRC, Production World Rally Championship. Trots att teamet bara ställer upp med en bil i årets mästerskap är målsättningen tydlig – att försvara VM-titeln!

Precis som förra året står Raimund Baumschlagers stall BRR bakom satsningen - men i övrigt är allt nytt: svenske Patrik Sandell har kontrakterats som ny förare ihop med sin kartläsare Emil Axelsson.

Patrik Sandell är 26 år gammal, bor i Östersund och anses vara en stor talang. Hans co-driver Emil Axelsson är 25 år gammal, bor i Linköping och har följt Sandell sedan han började köra rally.

Säsongen 2008 kom Sandell/Axelsson på fjärde plats totalt i PWRC – efter att ha tagit fyra pallplatser.

Så här långt har 19 förare anmält sig till årets mästerskap. Däribland namnkunniga förare som tjecken Martin Prokop (Mitsubishi), Patrik Flodin (Subaru) och norrmannen Andreas Mikkelsen (Subaru), vilka rankas som de starkaste konkurrenterna till Sandell/Axelsson.

De båda svenskarna i Red Bull-teamet kommer att tävla i en Skoda Fabia S2000, med fullt fabriksstöd från Skoda och uppbackning från Skoda Sverige.

Josef Lang är ny i rollen som Car Chief i BRR-stallet. Tjecken har arbetat för Raimund Baumschlagers stall tidigare och är nu tillbaka i Österrike.

Det norska rallyt - som består av totalt 23 sträckor - blir det nya teamets första tävling tillsammans. Alla är målmedvetna i sin strävan att se till att premiären blir framgångsrik. De senaste fem veckorna har BRR-stallet och Red Bull-teamet jobbat stenhårt med förberedelserna.

Stallchefen Raimund Baumschlager:
– Skodan är en helt ny utmaning för oss. Teamet har gjort ett jättejobb inför säsongsstarten och nästa helg får vi ett kvitto på var vi står i förhållande till konkurrenterna.

I Norge, särskilt i regionen kring Oslo, Hamar och Lillehammer, är det just nu riktigt bistra vinterförhållanden. Ett tjockt lager med snö och istäcker specialsträckorna och med en väderprognos som lovar 30 minusgrader ser det ut att hålla i sig.

Sandell med sin bakgrund i norra Sverige bör känna sig hemma med såväl temperatur som underlag.
Under lördagen och söndagen kördes Skodan för första gången av teamet i Sverige. I två dygn har man haft noggranna tester på schemat, förlagda till snötäckta småvägar kring byn Kall i de jämtländska skogarna. Sandell fick där chansen att samla sina första intryck av bilen.

Patrik Sandell, vald till årets rallyförare 2008:
– Det är verkligen spännande och med massor av okända faktorer. En ny bil, ett nytt team och en helt ny utmaning. Men det känns som att vi allihop är proffs med tillräcklig bakgrund för att få ihop alla delar snabbt. Det gör också att vi vill ligga i täten redan från första stund!

09-02-06 Marcus Grönholm tester Kongsvingeretappen til Rally Norway
«Toppen! Helt rått! Bättre än Finland»
Verdensmesteren i rally fra 2000 og 2002 var i fyr og flamme etter noen heftige prøverunder på den utbygde og forbedrede Kongsvinger Arena, som huser fartsetappene SS5 og SS8 i Rally Norway fredag 13. februar.
Selv om Marcus ikke lenger hører med til de mest aktive, er det liten tvil om at han fremdeles kan både ratte og hoppe. For anledningen kjørte han Jo Inge Bakkens Mitsubishi Evo, velvilligst stilt til disposisjon med både nye dekk og dempere.
Grönholm kjørte etappen i Rally Norway 2007, men foran årets rally er den i følge arrangørene gjort om til en spektaktulær arena. Fartsetappen er forlenget og utvidet med flere svinger og lange strekninger uten trær og skog som forstyrrer sikten. Hele travbanen er tatt i bruk, og det er bygget to hopp. Det ene hoppet kalles allerede «Lille Planica» på folkemunne, og før Grönholms prøvehopp, antok man at det her vil bli hopp på rundt 40 meter. Etter prøvehoppene var man helt sikre. Marcus bykset oppunder 30 meter i sine hopp, og det til tross for at han kjørte i lånt gruppe-N bil. Kommentaren etterpå? «F…, va roligt!»
Grönholm skrøt av hoppkonstruksjonen som han mente er bedre enn i Finland. Disse hoppene gjør det mulig å gjennomføre høye og lange hopp uten å slå nesa nedi, og lange hopp blir det, med et tilløp i 200 km/t i de råeste klassene.
– Dere har ordet «spektaktulær» i behold, sa Marcus Grönholm, før han hastet videre i normal hastighet for å rekke et fly tilbake til Finland



www.rallynorway.no
09-02-03 Salget av VIP-pakker til Rally Norway går unna
Under Rally Norway i 2007 valgte mange å ta med kunder for store idrettsopplevelser og fartsfylt moro. I år vil opplevelsen bli enda større i Rally Norway fordi arrangementet har nytt og attraktivt innhold. – Salget av VIP-pakker går unna, melder Rally Norways offisielle hospitality-leverandør, SponsorLink.
Nytt i 2009 er et gedigent åpningsshow og første etappe av rallyet på Bjerkebanen torsdag 12. februar. SponsorLink tilbyr hospitality-pakker på to nivåer med flott utsikt over banen. Totalt kan 1.000 VIP-gjester få plass her.

Åpningsshowet blir spektakulært og vil gi publikum en fantastisk opplevelse. For første gang siden han pådro seg brudd i begge bena vil det være mulig å se FMX-stjernen Andre Villa i aksjon på norsk jord. Sammen med FMX-kollega Øystein Kjørstad og scootercross-fantastene Aleksander Nordgaard og Jostein Stenberg, vil de sørge for et show man sjelden ser i Norge. Du vil få se hopp som kan ta pusten fra noen og enhver – baklengs salto, enkeltvis og parallelt. Slike show som garanterer backflip, det vil si baklengs salto, er ikke hverdagskost. De hopper ca 18-20 meter langt og 10 meter høyt.

Den første fartsetappen, en såkalt Super Special Stage, kjøres på en trase på indre bane på Bjerkebanen i en utforming som er brukt under andre rallyløp på den kjente travbanen. På nært hold blir det mulig å se verdenseliten mestre både krappe svinger, høy hastighet og hopp. De to rundene Bjerkeetappen kjøres, utgjør snaut to kilometer.

God mat og gode opplevelser i Hedmark og Oppland
Resten av Rally Norway går som i 2007 i Hedmark og Oppland. Her er det også rikholdige hospitality-pakker som tilbys. De mest publikumsvennlige etappene har også fått flotte VIP-plasser, det vil si på Kirkenær, Hamar, Lillehammer og Budor.

To pakker tilbys her med forskjellige priser. Begge pakkene legger vekt på god mat og gode opplevelser kloss til rallyløypa.

Nytt i forhold til 2007 er at i år kjøres alle etappene to ganger. Dette gjør at gjestene får enda mer ut av dagen. I stedet for en fartsfylt opplevelse får man to!

Mer om hospitality under Rally Norway
Sponsorlink setter også sammen program med overnatting, transport, kurs og konferanse, aktiviteter som vil gi en helhetlig opplevelse av VM-helgen.
For mer info og bestilling se www.sponsor-link.no

09-01-27 Norsk Subaru-satsing på toppnivå
Det har lenge vært kjent at Mads Østberg og Ole Kristian Unnerud vil kjøre Rally Norway i en av Subarus nyeste WRC-biler. I dag ble det klart at Adapta World Rally Team topper laget med enda en bil med Anders Grøndal bak rattet og Maria Andersson i kartleserstolen i den norske VM-runden.

-Dette er en stor dag for oss. 16. desember fikk vi meldingen om at Subaru legger ned sin fabrikkssatsing. Nå kommer et norsk team med eksakt de samme bilene som Petter Solberg og Chris Atkinson skulle kjørt og i tillegg akkurat det samme serviceapparatet. Nå har vi fire norske førere som vil kjempe om de åtte fremste plassene i Rally Norway, jubler rally-general Even Wiger. Det vil altså ikke mangle på norske publikumsfavoritter når Rally Norway innledes med spektakulært show på Bjerkebanen 12. februar.

Adapta World Rally Team satser knallhardt på Rally Norway. Mads Østberg er norgesmester de to siste årene, og har allerede vist seg frem I enkelte VM-runder. Anders Grøndal, er bronsevinner i NM de to siste årene, og får nå en unik mulighet.
-Dette er helt utrolig for oss. Jeg gleder meg som en unge. Det skal bli fantastisk å få kjøre en bil som er helt på høyde med de aller beste. Nå blir det opp til meg å ta vare på den sjansen, jeg har fått, sier Anders Grøndal fra Dranmmen. Han har ikke testet den nye bilen ennå, men vi få en test på rundt 10 mil foran den norske VM-runden.

Anders Grøndals svenske kartleser Maria Andersson er like entusiastisk, men ser det som viktig å holde Anders litt i skjortekragen.
-Det er klart dette er en unik sjanse for en 24-åring, så min jobb blir nok å holde tømmene stramt, spesielt under første dag av Rally Norway. Men bare vi kommer oss brukbart gjennom fredagen kan vi slå oss mer løs, mener Maria som også har som personlig målsetting å bli beste svenske i Rally Norway 12.-15. februar.

Mads Østberg Ole Kristian Unnerud fra Våler i Østfold skal kjøre åtte VM-runder i år, og på hjemmebane i Rally Norway må de finne seg i å være blant favorittene til en topplassering.
-Det blir morsomt å kjøre VM-runde på hjemmebane igjen. Det er veldig spesielt med stort publikum, mange norske flagg langs løypa og den spesielle stemningen. Målet i Rally Norway er å komme inn blant de fem beste, sier Mads Østberg som håper at mange østfoldinger kommer for å heie dem frem både på Bjerkebanen og langs løypene i Hedmark og Oppland.
-Vi har nå et startfelt som kvalitativt er sterkere enn det vi hadde i 2007. Citroën kommer som kjent med to team og fem biler. I tillegg har vi Ford-teamet som tok tredobbel-seier sist da Henning Solberg var på 3. plass. Petter Solberg er klar i sin Citroën, og nå har også Mads Østberg og Anders Grøndal meldt seg på blant favorittene. I tillegg har vi sterke førere som Eyvind Brynildsen, Andreas Mikkelsen og Sveinung Bieltvedt for å nevne noen i gruppe N, avslutter Rally Norways daglige leder Even Wiger.

09-01-27 Spektakulært åpningsshow på Bjerkebanen 12. februar
Halsbrekkende og spektakulære øvelser i Freestyle Motorcross og Snøscootercross som kan ta pusten fra noen og enhver, vil krydre åpningsshowet til Rally Norway på Bjerke Travbane torsdag 12. februar.

Oslos ordfører Fabian Stang, resten av hovedstadens innbyggere og alle andre rallyinteresserte har virkelig noe å se frem til når Rally Norway innledes på Bjerkebanen. I dag fikk ordføreren møte to av de norske favorittene, Mads Østberg og Anders Grøndal.
-Jeg er selvfølgelig stolt over at også Oslo nå får en del av VM-runden i rally, og jeg vet at publikumsinteressen her i byen er stor. Jeg er også personlig veldig glad for at Rally Norway har en god miljøprofil og tar sikkerheten i sporten på stort alvor, sa ordføreren under en pressekonferanse på Bjerkebanen i dag.

Det vil ikke bare være brødrene Petter og Henning Solberg, Sebastien Loeb og Mikko Hirvonen som vil stå for showet med sine fartsmonstre av noen rallybiler på Bjerkebanen. Før rallystjernene innleder tidenes andre VM-runde på norsk jord, vil publikum bli varmet opp med et halsbrekkende show der motocrossykler og snøscootere er ingrediensene.

For første gang siden han pådro seg brudd i begge bena vil det være mulig å se FMX-stjernen Andre Villa i aksjon på norsk jord – eller i norsk luftrom (!) på Bjerke Travbane 12. februar. Sammen med FMX-kollega Jostein Stenberg og scootercross-fantastene Aleksander Nordgaard, Jostein Stenberg og Øystein Kjørstad, vil de sørge for et show man sjelden ser i Norge. Du vil få se hopp som kan ta pusten fra noen og enhver – både framlengs og baklengs salto, enkeltvis og parallelt. Slike show som garanterer backflip, det vil si baklengs salto, er ikke hverdagskost. De hopper ca 18-20 meter langt og 10 meter høyt.

For øvrig blir det intervjuer og presentasjoner av topputøverne i rally-VM. Petter og Henning Solberg, Sebastien Leob, Daniel Sordo, Jari Matti Latvala og Mikko Hirvonen – alle er på plass. Det samme er de norske Subaru-essene Mads Østberg og Anders Grøndal. Her blir det nærkontakt med dem alle og mange andre interessante førere, som favorittene i gruppe N, Andreas Mikkelsen, Eyvind Brynildsen og Sveinung Bieltvedt og mange andre.

Den første fartsetappen, en såkalt Super Special Stage, kjøres på en trase på indre bane på Bjerkebanen i en utforming som er brukt under andre rallyløp på Bjerkebanen. På nært hold blir det mulig å se verdenseliten mestre både krappe svinger, høy hastighet og hopp. De to rundene Bjerkeetappen kjøres, utgjør snaut to kilometer.

Bilene vil bli fraktet på trailere fra VM-hovedkvarteret på Hamar og til Oslo og tilbake igjen etter åpningsshowet. Fredag morgen 13. februar er det utpurr 07.00 når første bilen får forlaget VM-parkeringen på Hamar, Park Fermé. Deretter går ferden sørover til Grue i Hedmark og Opaker-etappen der første bil starter 09.02. Resten av fredagen vil foregå i Kongsvinger og Grue, med fire fantastisk publikumsvennlige etapper.

Dag 2 (lørdag 14. februar) fortsetter løpet i Ringsaker med den spektakulære ”Mountain-etappen” på fjellet før det blir full fart i en trase i Lillehammer. Dagen avsluttes med en egen byetappe i Ankerskogen i Hamar sentrum.

Dag 3 (søndag 15. februar) vil løpet gå i Elverumsområdet med en helt spesiell sisteetappe med målgang på Hedmarksvidda ved Budor gjestegård.
09-01-27 Östberg/Gröndal med Maria Andersson i nytt tvåbilsteam under Rally Norway
Mads Östberg och Anders Gröndal kommer att ingå i samma team för att köra Rally Norway. Det genom ett samarbete med Adapta och Subaru Norway. Anders har som bekant svenskan Maria Andersson i högerstolen.
09-01-26 Petter kjører Citroën i Rally Norway
Petter Solberg bekreftet idag på sin hjemmeside at han kommer til å kjøre en Citroën Xsara i Rally Norway.
Petter skriver følgende på www.pettersolberg.com
Jeg kan nå bekrefte att vi starter Rally Norway i en Citroën Xsara 2006 modell.
Mye skal på plass i ukene før vi kommer til Hamar. Informasjon vedrørende team, sponsorer og drift av bil vil dere få vite mer om i en pressekonferanse før Rally Norway.

Det har vært spekulert i ukevis om hvilken bil Solberg skulle kjøre i årets rally-VM etter at Subaru trakk seg ut rett før jul.
– Jeg har bestemt meg, sier Solberg til VG Nett i kveld. Han er i Frankrike for å teste for en mulig start i det prestisjefylte Le Mans 24 timers til sommeren.

Tre gull til Loeb med Xsara
Xsara er bilen som Sebastien Loeb brukte da han vant VM-gullet i 2004, 2005 og 2006. Deretter skiftet Citroën til den nye modellen, C4, som Loeb har vunnet med i 2007 og 2008. Solberg har ikke fått tilgang til C4, men Xsara var en overlegen bil i VM da den var med. Spørsmålet er om en bil fra 2006 kan hamle opp med de beste i VM 2009.
09-01-25 Nu är det officiellt - Petter kör Citroen Xsara i Rally Norway
Petter Solberg bekräftar nu att han kommer till start i Rally Norway med en Citroen Xsara.
- Jeg kan nå bekrefte att vi starter Rally Norway i en Citroen Xsara 2006 modell" säger han på sin hemsida www.pettersolberg.no
09-01-23 Om 20 dager braker rally-VM løs i Norge
Om 20 dager braker det løs for Norges andre runde i rally-VM. Historiens første norske VM-runde i 2007 ble en dundrende folkefest med 200.000 tilskuere. Det ventes enda flere publikummere i år, ikke minst fordi åpningsshowet skjer på Bjerkebanene, ’midt i Oslo’ med en arena som er lett tilgjengelig for større folkemengder enn noe annet sted i Norge. Rally-VM forventes å bli Norges største publikumsarrangement også i 2009.

Vi gjør så godt vi kan for å oppdatere publikum og andre på hjemmesidene våre om innspurten i forberedelsene. Vi vil bare minne om at det kan være lurt også for media å følge med på www.rallynorway.no der strømmen av nyheter og oppdateringer vil akselerere framover mot åpningsshowet på Bjerkebanen 12. februar. Rally Norway arrangeres for øvrig fra Kongsvinger i sør til Lillehammer i nord i perioden 13.-15. februar.

www.rallynorway.com
09-01-20 Rally Norway setter ny miljøstandard
Rally Norway utfordrer alle deltagere til selv å ta stilling til sin egen miljøbevissthet.
Rally Norway setter ny miljøstandard når de nå utfordrer både VM-team, førere og andre VM-arrangører til å bli null-forurensere. I disse dager får alle VM-teamene et brev som forklarer de miljømessige ambisjonene Rally Norway har, samtidig som de utfordres til å bli med på tiltak som vil gjøre rally-VM utslippsnøytralt. Målet er å redusere den negative effekten VM-løp har på miljøet. Sammen med brevet følger et ferdig oppsett for miljørapportering og detaljer om hvordan man kan kjøpe klimakvoter slik FN har tilrettelagt for. Dersom alle slutter opp om initiativet, har den norske VM-runden kommet et langt stykke i å heve miljøbevisstheten i egen bransje, både nasjonalt og internasjonalt. En egen kalkulator er utviklet for å regne ut miljøpåvirkningen av drivstoffet som brukes i selve løpet og ti l transport og reiser både til lands og i luften.
– Vi vil gå foran og vise veg og sette miljøet på dagsorden, sier Even Wiger, daglig leder i Rally Norway.
– Kritikerne vil nok beskylde rallysport for å være miljøversting, men i virkeligheten er vi svært bevisste i forhold til miljøpåvirkningene av det vi driver med. Vi vil at respekt for miljøet og motorsport skal gå hånd i hånd. Dette vil vi vise ved å gjøre VM-løpet i 2009 til et arrangementet med minst mulig negativ miljøpåvirkning.
– Det første initiativet tok vi allerede i 2006. Da ble Rally Norway AS en miljøsertifisert bedrift. I 2007 gjorde vi en rekke praktiske tiltak, og i tillegg Da kjøpte vi miljøkvoter for å kompensere for CO2-utslippet vi som arrangør forårsaket. I år vil vi ta et viktig steg videre. Vi vil forbedre vårt arbeid i felten, påpeke mer i vår dokumentasjon og analysere effekten av det totale karbonutslippet og forhåpentligvis sammen med deltagere selv kjøpe miljøkvoter for å kompensere for hele arrangementet, sier Even Wiger.

Miljøkvoter utstedt av FN er en av mekanismene i Kyoto-protokollen for å bekjempe global oppvarming. Dette går mye lengre enn noe annet miljøtiltak innenfor internasjonal rallysport. Når man kjøper en miljøkvote etter FN-systemet, går inntektene til bærekraftige tiltak i utviklingsland.

Rally Norway inviterer alle deltakende team til å kalkulere sitt miljø-fotavtrykk og kompensere dette i forhold til CO2-utslipp både i forbindelse med Rally Norway og alle andre VM-runder i hele 2009. Dette kan bli starten på en arena og møteplass for å presentere og utprøve ny teknologi og drivstoff som på sikt vil gi klimanøytralitet. Rally Norway gjennomfører dette miljøprogrammet sammen med blant andre CO2-fokus som er et ledende nordisk selskap innenfor dette fagområdet (www.co2focus.com). Den innstendige oppfordringen om kvotekjøp for alle involverte i den norske VM-runden kommer i forlengelsen av en rekke andre miljøinitiativ fra Rally Norway, noe som er ønsket velkommen av både miljøbevegelsen og mange andre. Rally Norways miljøengasjement har vakt oppsikt og fått bred støtte både i opinionen og hos myndighetene. Også statsminister Jens Stoltenberg har gitt Rally Norway honnør for miljøsatsingen.

09-01-13 Knallsterk norsk påmelding til Rally Norway
Av snaue 50 påmeldte førere fra 20 nasjoner til Rally Norway er ikke mindre enn 10 norske. Supertalentet Andreas Mikkelsen seiler opp som storfavoritt i sin klasse.
I fjor vinter imponerte Andreas Mikkelsen en hel rallyverden med en 5. plass i den svenske VM-runden. Han var da tidenes yngste poengplukker i rally-VM. Nå seiler han opp som storfavoritt i PWRC-klassen på hjemmebane i Rally Norway som starter med åpningsshow på Bjerkebanen i Oslo 12. februar.

Mikkelsen er påmeldt med en Subaru Impreza N14 i PWRC-klassen, klassen for de mindre trimmede bilene. Der skal han konkurrere med blant andre sterke navn som Patrik Flodin, Patrik Sandell og Martin Prokop, for å nevne noen. Andreas Mikkelsen skal kjøre i et av de mest profesjonelle teamene i denne VM-klassen.
Da påmeldingsfristen til Rally Norway gikk ut kl. 15.00 i dag 13. januar sto Petter Solberg også på startlisten, men uvisst med hvilken bil. FIA, det internasjonale bilsportsforbundet, har akseptert at Petter får komme med bilen senere. Sebastien Leob, Daniel Sordo, Jari Matti Latvala, Mikko Hirvonen er også på plass, og bror Henning Solberg vil med sin nye Ford-kontrakt og ønske om å vinne Rally Norway gi både broren og de andre fabrikkførerne kamp til målstreken.

Foruten Petter Solberg vil bror Henning Solberg stille fra norsk side i den råeste klassen sammen med Mads Østberg og Anders Grøndal. I PWRC-klassen stiller foruten Andreas Mikkelsen også Sveinung Bieltvedt, Eyvind Brynildsen, Anders Kjær, Øyvind Sulland og Bernt Kollevold på startstreken.
Samtlige biler er påmeldt i toppklassene N4 og A8, og det er flere deltakere med nye S2000-biler som blir den nye favorittklassen fra 2010.
– Det er ingen stor overraskelse at vi har noen færre påmeldte enn i 2007, men det er faktisk flere firehjulsdrevne biler i år. De som er påmeldt, utgjør et meget bra startfelt. Totalt har vi flere deltakere enn det som er påmeldte til åpningsløpet i årets rally-VM i Irland 22. januar, forteller Stig Rune Kjernsli i Rally
www.rallynorway.no
09-01-06 Bare verstingbiler på startlisten - Påmeldingsfristen til Rally Norway utsatt en uke
Til tross for en bokstavelig talt veldig sprek startliste, velger Rally Norway å forlenge påmeldingsfristen til tirsdag 13. januar kl. 15.00. Dette er gjort i samråd med FIA, det internasjonale bilsportsforbundet. Flere potensielle deltakere har henvendt seg med ønske om mer tid for å få ting på plass slik at de kan stille til start 12. februar.

Den opprinnelige påmeldingsfristen var tirsdag 6. januar kl. 15.00. Denne er nå forskjøvet vil tirsdag 13. januar kl. 15.00. Løpsleder for rally-VM Stig Rune Kjernsli forteller om en jevn strøm av påmeldinger og at det er relativt sett svært mange såkalte verstingbiler påmeldt. Samtlige biler er påmeldt i toppklassene N4 og A8, og det er flere deltakere med nye S2000-biler som blir den nye favorittklassen fra 2010.

Sebastien Leob, Daniel Sordo, Jari Matti Latvala, Mikko Hirvonen er alle på plass, og Henning Solberg vil med sin nye Ford-kontrakt og ønske om å vinne Rally Norway gi fabrikkførerne kamp til målstreken.
- Noen færre påmeldte enn i 2007 var forventet. Men de som er påmeldt, utgjør et meget bra startfelt. Ved utløpet av den opprinnelige påmeldingsfristen hadde vi over førti deltakere som faktisk er flere enn antall påmeldte til åpningsløpet i Irland 22. januar, forteller Kjernsli.
- Likevel er det vel ingen stor overraskelse at vi fortsatt venter på flere hete navn som blant andre vår egen verdensmester Petter Solberg. Jeg håper noen dagers forskyvning av påmeldingsfristen gir disse tilstrekkelig tid til å få lagt ferdig et omfattende puslespill, sier Stig Rune Kjernsli.
08-12-19 Nye eiere sikrer folkefesten: KNA og NAF inn i Rally Norway
Bilorganisasjonene KNA og NAF går tungt inn på eiersiden i Rally Norway AS, sammen med Norges Bilsportforbund (NBF). Til sammen vil de tre eie 67 % av den norske VM-runden.
-Vi håper at vi gjennom vår inntreden på eiersiden kan bidra til at neste års VM-runde blir både en sportslig suksess og den folkefesten vi alle ønsker oss. Gjennom vår inntreden ønsker vi også å signalisere at vi som bilorganisasjoner tar ansvar for sporten, og mener at Rally Norway er et viktig arrangement for Norge, sier styremedlemmene i henholdsvis KNA og NAF, Arild Hansen og Odd Samuelsen.

Ved en emisjon er Rally Norway AS tilført 2,8 millioner i frisk kapital. Etter dette eier Rally VM Invest AS (RVI) 33%, KNA og NAF 30% hver, mens NBF har en eierandel på 7%. Tidligere var Rally Norway AS kun ansvarlig for gjennomføringen av VM-runden, mens det var RVI som hadde det økonomiske og kommersielle ansvar. Nå legges all virksomhet inn i Rally Norway AS.
-Vi er svært tilfredse med at vi nå får med oss bilorganisasjonene på eiersiden. At et samlet bilsports-Norge nå står bak en videreutvikling av Rally Norway, er en stor milepæl. Det gir også et godt signal til markedet ellers, sier styreleder i RVI, Erik T. Veiby.

President i Norges Bilsportforbund, Roar Forgaard, er også svært tilfreds med å få KNA og NAF på eiersiden.
-Internasjonalt vil det være et svært positivt signal at de to organisasjonene i Norge som er medlem av FIA (det internasjonale bilsportforbundet) går inn og tar ansvar. Det kan bli svært verdifullt for Norge som vertsnasjon i fremtiden, sier Forgaard.

Med over 200 000 tilskuere langs rallyløypene i Hedmark og Oppland i 2007 ble den første VM-runden i Norge en stor publikumssuksess. Nå arbeides det på høygir med å sikre en ny rallyfest 12.-15 februar 2009. Da legges åpningen til Oslo, nærmere bestemt Bjerke Travbane. På den måten tar man med seg VM-stjernene ut til et langt større publikum.

Rally Norway er den andre av i alt 12 VM-runder neste år, og innledes på Bjerkebanen torsdag 12. februar. Målgangen er på torget i Hamar sentrum søndag 15. februar.

08-11-27 Billetter til rally-VM på Statoil-stasjonene
Billetter til neste rally-VM 12.-15. februar 2009 blir å få kjøpt på Statoil-stasjonene i Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland. Statoil Norge og Rally Norway har inngått en eksklusiv avtale om billettsalg og -distribusjon.

I tillegg til Statoil-stasjonene blir det fortsatt mulig å kjøpe billetter på www.rallynorway.no til Rally Norway i 2009.
– Dette er veldig bra for publikum som kan kjøpe billetter i hele innlandet. Statoil Norge har evaluert Rally Norway 2007 både sentralt og hos forhandlere, og på det grunnlag vil de øke innsatsen for 2009. Avtalen er eksklusiv for Statoil som på sin side får bruke vår merkevare i 2009. Dette er nok et bevis på at Rally Norway er en attraktiv samarbeidspartner for næringslivet, sier daglig leder Even Wiger.

Statoil Norge er svært fornøyd
– Vi har vært med Rally Norway siden 2007, og kan slå fast at både kunder og ansatte er interessert i at vi fortsetter samarbeidet. Rally Norway er et internasjonalt VM-arrangement som vi ser mange muligheter i, sier distriktsleder Morten Engen i Statoil Norge.
– Det er viktig for oss å være samarbeidspartner i hele innlandet – Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland. Det er ikke mange sport- og kulturarrangement som kan vise til et slikt geografisk nedslagsfelt som Rally Norway. Internt legger vi opp til å premiere godt billettsalg, fortsetter Morten Engen.

Utfordrende marked om dagen
Sponsormarkedet er vanskelig om dagen, men likevel går det fremover.
– Vi har fått utfordringene i norsk økonomi i fanget vi også. Vi har landet noen samarbeidsavtaler tidligere, og med denne avtalen i boks har vi tatt et viktig steg videre i et tungt sponsormarked, sier Even Wiger.

Distriktsleder Morten Engen i Statoil Norge og daglig leder Even Wiger i Rally Norway har inngått avtale om salg av VM-billetter på Statoil-stasjonene for VM-løpet 12.–15. februar 2009. (Foto: Rally Norway)

www.rallynorway.no

09-01-14 Tisschema Rally Norway
Det norksa VM-rallyt är totalt 1.218,72 km långt uppdelat på 23 specialsträckor som tillsammans mäter 375,04 km. Rallyt inleds redan på torsdagkväll med en superspecial.

Torsdag 12/2  
20:00 SS1 Superspecial Oslo
2,00 km
  Service A
   
Fredag 13/2
09:03 SS2 Opaker 1
14,98 km
09:36 SS3 Kirkenær 1
8,50 km
10:11 SS4 Finnskogen 1
24,80 km
11:09 SS5 Kongsvinger 1
12,80 km
  Service B
12:45 SS6 Opaker 2
14,98 km
13:48 SS7 Finnskogen 2
24,80 km
14:45 SS8 Kongsvinger 2
12,80 km
15:40 SS9 Kirkenær 2
8,50 km
  Service C
   
Lördag 14/2
  Service D
07:53 SS10 Montain 1
24,36 km
08:54 SS11 Lillehammer 1
9,20 km
09:48 SS12 Ringsaker 1
27.31 km
10:58 SS13 Hamar 1
1,15 km
  Service E
13:09 SS14 Mountain 2
24,36 km
14:10 SS15 Lillehammer 2
9,20 km
15:04 SS16 Ringsaker 2
27,31 km
16:14 SS17 Hamar 2
1,15 km
  Service F
   
Söndag 15/2
  Service G
07:33 SS18 Våler 1
30,03 km
08:36 SS19 Elverum 1
13,60 km
09:24 SS20 Budor 1
19,79 km
  Service H
11:53 SS21 Våler 2
30,03 km
12:56 SS22 Elverum 2
13,60 km
13:44 SS23 Budor 2
19,79 km


<< Till startsidan