Rapport från Acropolis 12-14/6 2009


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Tider och info

GrN följer jag på www.patrikflodin.com









09-06-14 Sandell nollade i Grekland – Guldchansen borta
Det blir inget svenskt VM-guld i Production World Rally Championshop 2009. Patrik Sandell och Emil Axelsson, som tävlar för Red Bull i en Skoda Fabia Super 2000, åkte till Grekland för att återta ledningen i mästerskapet. Men de fick åka hem tomhänta trots topptider hela helgen. Segern gick till hemmaföraren Athanassoulas, och med huvudkonkurrentera Al-Attiyah och Araujo på andra och tredjeplats är chansen till VM-guldet nu borta för svenskarna.
- Fredagen var kanon. Lördagen var skit. Söndagen var kanon. Sammanfattningsvis var det skit, för nu är våra chanser att vinna mästerskapet borta, säger en besviken Patrik Sandell efter målgången.

Mästerskapsledande Nasser Al-Attiyah ligger nu elva poäng före svenskarna. Och med endast en tävling kvar på schemat för tätbilarna kan svenskarna maximalt hämta in tio poäng.
- Det känns tungt just nu men vi har i alla fall gjort vad vi har kunnat, och det finns ingen att skylla på. Jag och Emil har gjort exakt vad vi kunde och teamet har gjort ett grymt jobb hela helgen, säger Patrik Sandell.

Det var på transporten till första sträckan på lördagen som mästerskapet oväntat rann dem ur händerna. En tändspole smälte sönder och tvingade dem att köra hela förmiddagen på bara tre cylindrar. Det kostade dem sammanlagt över en halvtimme, och petade i ett slag ner dem från en andra till en fjortondeplats i resultatlistan.

Red Bull-teamet beslöt ändå att låta svenskarna fortsätta. Akropolisrallyt räknas som VM-kalenderns tuffaste, med många inkastade handdukar som följd. Så trots att de låg så långt efter täten fanns chansen att landa på poängplats.
Men det hjälpte inte att svenskarna fortsatte att sätta topptider. För medan manfallet i WRC-klassen blev stort, tog sig i princip samtliga PWRC-bilar i mål, och svenskarna lyckades bara avancera några få platser.
- Vägarna här är otroligt stygga och steniga, och det hör nästan till att man bryter med ett bortslaget hjul. Men medan WRC-killarna föll som käglor så tog sig nästan alla Production-bilar i mål hela. Det är egentligen helt makalöst, säger Emil Axelsson.
- Men det är bara att gratulera Nasser till en väl genomförd tävling, och även Araujo som lyckades hålla sig kvar på en tredjeplats, avslutar Emil.

Nu väntar ett uppehåll i tävlingsprogrammet för Sandell och Axelsson. I början av september körs Rally Australien, som svenskarna valt bort, innan det är dags för säsongsfinalen i Rally Wales i 23-25 oktober.

Slutställning i Production World Rally Championship 2009, Akropolisrallyt;
Plac / Förare/codriver/Land / Bil / Tid
P1 / Athanassoulas/Zakheos (GRE) / Skoda Fabia S2000 / 4:22:30.1 hrs
P2 / Al-Attiyah/Bernacchini (QAT/I) / Subaru Impreza / + 22.3 sec
P3 / Araujo/Ramalho (POR) / Mitsubishi EVO IX / + 2:16.9 min
. . . . . .
P12 / Sandell/Axelsson (SWE) / Skoda Fabia S2000 / + 32:38.1 min

Mästerskapstabell i Production World Rally Championship, efter 6 deltävlingar;
Plac. / Land / Förare / Poäng
1. / Qatar N. AL-ATTIYAH / 39
2. / Portugal A. ARAUJO / 35
3. / Sweden P. SANDELL / 28
4. / Norway E. BRYNILDSEN / 22
5. / Czech Republic M. PROKOP / 18
6. / Japan T. ARAI / 16
7. / Greece L. ATHANASSOULAS / 10
8. / LV A. NEIKSANS / 10
9. / Argentina M. LIGATO / 8
9. / Sweden P. FLODIN / 8
09-06-14 Katastrofrally för Patrik Flodin i Greklands Rally-VM
En poäng blev resultatet för Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten i det Grekiska VM-rallyt som avslutades i dag.
- "Det har varit ett katastrofrally för vår del" sammanfattar Patrik. "Från första till sista sträckan har det helt enkelt varit katastrof. Ingenting har fungerat som det ska på bilen, men största problemet har vi haft med stötdämparna som inte alls klarat det här tuffa underlaget".

De har hela tiden kämpat för att få till inställningarna på stötdämparna och under några sträckor såg de ut att ha hittat rätt. Men då rasade växellådan och de tappade under gårdagen nästan tio minuter och var därmed borta från allt vad topstrid hette.
- "Det känns enormt tungt, men å andra sidan är det en otroligt bre erfarenhet att ha genomfört det här tuffa rallyt. Nu får vi ta och analysera allt och se vad vi kan dra lärdom av inför nästa rallyt" säger Patrik.

Vann GrN-klassen gjorde hemmaföraren Lambros Athanassoulas, före Nasser Al-Attiyah och trea blev Armindo Araujo.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

GrN-VM Grekland
1. Lambros Athanassoulas (G) 4:22:52.4
2. Nasser Al-Attiyah(Q) 4:22:52.4 +22,3
3 Armindo Araujo (P) 4:24:47.0 +2:16.9
4. Toshi Arai (J) 4:25:45.0 +3:14.9
5. Martin Pokop (CZ) 4:27:58.9 +5:28.8
6 Andis Neikans (Ly) 4:32:02.6 +9:32.5
7. Bernardo Sousa (P) 4:31:49.6 +9:19.5
8. Patrik Flodin 4:37:28.8 +14:58.7
9 Mark Tapper 4:38:41.6 +16:11.5
10. Spyros Pavlides (Cy) 4:47:45.5 +32:38.1
-
12. Patrik Sandell (S) 4:55:08.2 +32:38.1

Komplett resultatlista:www.wrc.com
09-06-14 SS17: Hivonen vann Greklands VM-rallyt!
Mikko Hirvonen kammade äntligen hem en VM-seger. Minst lika nöjd var Sebastien Ogier som tar sin första andraplats i WRC och är bästa Citrënförare.

Rautenbach körde för fullt och kommer imål helt utan gummi på däcket. Även Villagra kommer imål, med däck som tagit rejält slut. Men det var han som kammade hem fjärdeplatsen.

Novikov hade problem även på den här sträckan, men tog sig imål drygt åtta minuter efter Latvala.

Förarkommentarer:
- "Det har varit tufft, men vi har inte gjort några misstag eller haft några punkteringar. Nu är vi med i leken igen" Hirvonen
- "En perfekt helg. Vi har bara haft en punktering, men annars har det fungerat perfekt" Ogier
- "Mycket bra resultat för oss och Ford. Det här var viktigt och visar att det kan vända fort. Polen och Finland blir viktig för oss och för mig. Jag är mycket lättad att sluta på pallen" Latvala
- "Vi gjorde allt, men däcket höll inte. Det blev farligt ibland" Rautenbach.
- "Fantastiskt med tanke på hur det började. Mekanikerna har gjort ett kanonjobb och vi är glada vi är här" Quassimi
- "Det har varit en svår helg. Vi har haft punktering och sen problem med bilen. Men nu har vi fått in rytmen och ser fram emot Polen. Jonas har skött sig bra. Det fungrerar riktigt bra och jag hoppas det kan fortsätta länge" Östberg

På SS17
1. Latvala, 22:14.2
2. Sordo, +5,3
3. Henning, 11,2
4. Wilson, +14,0
5. Östberg, +15,7
6. Villagra, +20,6
7. Ogier, +23,4
8. Rautenbach, 31,2
9. Hirvonen, +35,0

Efter SS17
1. Mikko Hirvonen (Fin), 4:09:42.5
2. Sebastien Ogier (F), +1:12.9
3. Latvala (Fin), +1:45.0
4. Fredrico Villagra, +3:48.3
5. Conrad Rautenbach (Zw), +3:59.8
6. Kahlid Al Quassimi, +7:04.3
7. Mads Ösberg, +12:24.9
8. Lambros Athanassoulas (G) +12:47,6
9. Nasser Al-Attiyah, +13:09,9
10. Armindo Araujo, +15:04,5
-
12. Sordo, +18:41.0
14. Wilson, +19:19.3
15. Henning, +20:07.7
16. Eyvind Novikov, +21:18.1

Resultat hittar du på www.wrc.com
09-06-16 SS16 struken
Man har tvingats stryka den näst sista sträckan pga för mycket publik på sträckan.
09-06-14 SS15; Wilson snabbast
Rautenbach jagar fjärdeplatsen och tog in 7,2 sekunder och har bara 0,9 sekunder upp till Villagra.

Nu är det service och nästa sträcka startar 11:51. Då återstår två sträckor av rallyt.

Förarkommentarer:
- "Vi har en bra känsla. Det var en besvikele i fredags. Det är långt kvar. Vi tar det ganska lungt och tar inga risker. Vi vill ha de här poängen" Latvala
- "Det gick bra. Vi försöker nå Villagra. Det funkar bra med både förare och co-driver nu" Rautenbach.
- "Vi försöker ta fabrikspoäng" Sordo
- "Det känns bra. Bilen fungerar fantastiskt. Besvikna över fredagen, men vi har kul nu" Wilson
- "Det är okej. Vi tar oss igenom sträckorna" Henning
- "Vi har problem med intercomen så jag hör inte kartläsaren" Mads

På SS15
1. Wilson, 8:16.2
2. Sordo, +0,2
3. Henning, +4,5
4. Rautenbach, +4,7
5. Latvala, +5,1
6. Ogier, +5,9
7. Henning, +10,6

Efter SS15
1. Mikko Hirvonen (Fin), 3:46:53.3
2. Sebastien Ogier (F), +1:24.5
3. Latvala (Fin), +2:20.0
4. Fredrico Villagra, +4:02.7
5. Conrad Rautenbach (Zw), +4:03.6
6. Kahlid Al Quassimi, +6:48.2
7. Mads Ösberg, +20:31.5
8. Eyvind Novikov, +13:24.8
-
Sordo, +19:10.7
Wilson, +19:40.3
Henning, +20:31.5

Resultat hittar du på www.wrc.com
09-06-14 SS14; Ogier krockade med ett djur på sträckan
Sebastien Ogier krockade med ett djur på sträckan och har skadad bilen så den ser ut som Petters igår. Ogier säger att det var en ko, medans rallyradion tror det kan ha varit en get. Säkert är iallfall att det var ett djur.

Novikov fortsätter ha problem och tappade nästan fem minuter på sträckan.

Henning vann sträckan och var 2,6 sekunder före Wilson och 5,4 sekunder före Östberg.

Förar kommentarer:
- "Det går stadigt. Jag trodde däcken skulle ta mer stryk" Hirvonen
- "Det var tre kor på vägen och vi krockade med en" Ogier
- "Något är fel, men jag vet inte vad" Quassimi
- "Jag tappade tid för jag kom ifatt Novikov. Däcken är bra och jag är nöjd" Sordo
- "Det är okej. Jag försöker och det går bättre och bättre. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag får inte riktigt rätt känsla" Henning
- "Jag är ganska nöjd med sträckan. Vi försökte spara lite på däcken för det är verkligen tufft där inne. Det tog ett tag innan vi hittade rytmen, andra halvan var bättre" Östberg

På SS14
1. Henning, +22,43,2
2. Wilson,+2,6
3. östberg, +5,4
4. Latvala, +7,3
5. Sordo, +10,0
6. Ogier, +14,0
7. Rautenbach, +19,4
8. Hirvonen, +21,9

Efter SS14
1. Mikko Hirvonen (Fin), 3:38:26.5
2. Sebastien Ogier (F), +1:29.2
3. Latvala (Fin), +2:25.5
4. Fredrico Villagra, +4:01.4
5. Conrad Rautenbach (Zw), +4:09.5
6. Kahlid Al Quassimi, +6:42.7
7. Eyvind Novikov, +12:19.1
-
Ösberg, +12:37.0

Sordo, +19:21.1
Wilson, +19:50.9
Henning, +20:37.6

Resultat hittar du på www.wrc.com
09-06-14 SS13; Östberg tog hem sträcksegern
Sebastien Loeb och Petter Solberg startar dessvärre inte om idag. Novikov hade problem på sträckan och tappade 3:01,7. Därmed är nu Villagra fyra och Latvala ligger i ett mellanland.

Vann sträckan gjorde Mats Östberg med Jonas Andersson i högerstolen. De var 1,2 sekunder före Wilson och 1,5 före Sordo.

Förar kommentarer:
- "Sträckan var lös. Jag trodde det skulle vara en "Musse Pigg-sträcka" men den var tuff" Hirvonen
- "Det gick bra. Det var svårt med lösa stenar" Ogier
- "Jag tar det lugnt. Det är för mycket tid att ta igen. Novikov kommer fort bakifrån. Det är viktigt att tänka på placeringen nu" Latvala
- "Vi hade problem med centraldiffen. Vi kunde köra sträckan men känslan på sträckan var inget bra" Novikov
- "Det var okej" Henning
- "Första sträckan gick bra. Vi hade lite svårt att hitta rytmen" Östberg

På SS13
1. Östberg, 7:38,2
2. Wilson,+1,2
3. Sordo, +1,5
4. Henning, +4,1
5. Latvala, +6,1
6. Ogier, +7,2
7. Villagra, 7,8
8. Hirovnen, +10,2

Efter SS13
1. Mikko Hirvonen (Fin), 3:15:21.4
2. Sebastien Ogier (F), +1:37.1
3. Latvala (Fin), +2:40.1
4. Fredrico Villagra, +4:00.7
5. Conrad Rautenbach (Zw), +4:12.0
6. Kahlid Al Quassimi, +6:12.3
7. Eyvind Novikov, +06:47.4
-
Ösberg, +12:53.5
Sordo, +19:33.0
Wilson, +20:10.2
Henning, +20:59,5

Resultat hittar du på www.wrc.com
09-06-13 Rally Grekland dag 2 - från drömstart till mardröm för Sandell
Patrik Sandell och Emil Axelsson (Red Bull Skoda) fick en kanonstart i Akropolisrallyt under fredagen. Men redan lördag morgon var den som bortblåst. På transporten till dagens första sträcka fick svenskarna motorproblem och fick sen köra hela förmiddagen på tre cylindrar. Sammanlagt tappade de en halvtimme på täten, och får nu förlita sig på andras misstag om de ska få några VM-poäng med sig hem.
- På väg till första sträckan så började bilen att misstända och gå på tre cylindrar. Vi stannade och försökte reparera men hittade inga fel. Så vi fick inleda på tre, och ibland bara två cylindrar, tills den stannade helt en bit in på första sträckan, berättar Emil Axelsson.

De ägnade sedan 25 minuter åt felsökning vid vägkanten. Under tiden fick de se sina konkurrenter om PWRC-guldet passera en efter en. Till slut fick de igång bilen igen och kunde tuffa i mål på sträckan.

De haltade sig sedan igenom ytterligare två sträckor innan lunchuppehållet. Väl där kunde mekanikerna äntligen åtgärda felet. Men de låg då en dryg halvtimme efter tätbilarna.

Svenskarna var sedan snabbast på den första av eftermiddagens sträckor, innan de slog av på takten lite på de avlustande sträckorna.
- Vi tog det lite lugnare på de tuffaste delarna eftersom vi inte hade ngt att åka för längre, och lika gärna kunde spara på bilen. Men vi fortsätter imorgon och hoppas att vi kan landa på poängplats, men det är inget vi kan göra för egen maskin. Vi får förlita oss på att andra har otur, avslutar Emil Axelsson.

Ställning i Production World Rally Championship 2009, Akropolisrallyt, efter 12 sträckor

Plac Förare/codriver/Land Bil Tid
P1 Attiyah/Bernacchini (QAT/I) Subaru Impreza 3:18:37.6 hrs
P2 Athanassoulas/Zakheos (GRE) Skoda Fabia S2000 + 8.8 sec
P3 Araujo/Ramalho (POR) Mitsubishi EVO IX + 9.9 sec
. . . . . .
P13 Sandell/Axelsson (SWE) Skoda Fabia S2000 + 32:24.4 min


09-06-13 SS12; Latvala uppe på tredje plats!
Dagens rally blev verkligen händelserikt. Loeb bröt på första sträckan och Loeb jagade andraplatsen, bara 20 sekunder efter Hirvonen, men tvingades bryta när en sträcka återstod. Mads Östeberg med Jonas Andersson i högerstolen låg på fjärdeplats och tvingades bryta även dem.

Latvala som katastrofalt tvingades bryta igår, ligger nu helt plötsligt på trejeplats!

Sista sträckan vanns av Novikov, som var 5,7 sekunder före Latvala och 9,7 före Hirvonen.

På SS12
1. Novikov; 19:10.1
2. Latvala, +5,7
3. Hirovnen, +9,7
4. Ogier, +24,9
5. Rautenbach, +29,5

Efter SS12
1. Mikko Hirvonen (Fin), 3:07:33.0
2. Sebastien Ogier (F), +1:40.1
3. Latvala (Fin), +2:44.2
6. Eyvind Novikov, 3:11:22.8
4. Fredrico Villagra, +4:03.1
5. Petter Solberg, +10:12.1
6. Conrad Rautenbach (Zw), +4:11.9
7. Kahlid Al Quassimi, +6:09.4


Resultat hittar du på www.wrc.com

09-06-13 SS12;
Petter fick problem och hjulupphängningen och tappade 1:56,6 minuter på sträckan. Han tvingades bryta efter målgången.

Även Mats Östberg och Jonas Andersson fick problem. Vänster dämpare var bruten. De tvingades kasta in handduken och kunde inte starta på sträckan.

Novikov vann sträckan, 1,0 sekunder före Latvala och 3,8 före Hirovnen.

Förarkommentarer:
- "Jag tror inte jag kan fortsätta. Det var en riktig besvikelse" Petter
- "En mycket tuff sträcka" Ogier
- "Vägen är riktigt riktigt dålig. Vi tog det rejält lugnt eftersom vi inte ville slå sönder något" Rautenbach
- "Många överraskningar. Många har haft otur och det är ett tufft rally".

En sträcka återstår nu av dagen.

På SS12
1. Novikov, +18:51,2
2. Latvala, +1,0
3. Hirvonen, +3,8
4. Ogier, +4,0
5. Villagara, +1+23,2
-
Petter, 1:56,6

Efter SS11
1. Mikko Hirvonen (Fin), 2:48:13.5
2. Sebastien Ogier (F), +1:24.6
3. Petter Solberg (N), +2:18.5
4. Latvala (Fin), +2:47.9
5. Fredrico Villagra, +3:41.3
6. Conrad Rautenbach (Zw), +3:51.8
7. Eyvind Novikov, +3:59.2
8. Kahlid Al Quassimi, +5:25.0

Resultat hittar du på www.wrc.com
09-06-13 SS10; Latvala snabbast - Petter knappade in
DPetter knappar in på Hivonen. Han var 2,9 sekunder före och har nu 21,9 sekunder upp till ledningen. Vann sträckan gjorde dock Latvala som var 1,8 sekunder före Novikov och 5,2 sekunder före Petter. Mats Östberg och Jonas Andersson blev fyra, 7,6 sekunder efter Latvala.

Förarkommentarer:
- "Det kommer att bli tufft för däcken" Hirvonen
- "Vi tar det lugnt. Jag tror Mikko gjorde det med. Det är riktigt tufft och dåligt för däcken" Petter
- "Det är väldigt hett i bilen" Ogier
- "Vi körde fortare än förra gången och är nöjda. Det är mycket stenar som kommer fram, så det är tufft" Villagra

På SS10
1. Latvala, +11:21,8
2. Novikov, +1,8
3. Petter, +5,2
4. Östberg, +7,6
5. Wilson, +7,6
6. Hirvonen, +8,1

Efter SS10
1. Mikko Hirvonen (Fin), 2:29:18.5
2. Petter Solberg (N), +21.9
3. Sebastien Ogier (F), +1:20.4
4. Mats Östberg (N), +2:44.0
5. Latvala (Fin), +2:50.7
6. Fredrico Villagra, 2:32:40.4
7. Conrad Rautenbach (Zw), +3:25.4
8. Eyvind Novikov, +4:03.0
9. Kahlid Al Quassimi, +4:36.5

Resultat hittar du på www.wrc.com
09-06-13 SS9; Sordo står på sträckan
Det rapporteras att Dani Sordo stanna på sträckan. Ett skadat två hjul ska vara orsaken. Petter fick slå av på tempot, eftersom han fick gulflagg där Sordo stod. Petter fick samma tid på sträckan som Hirvonen.

Även Henning står på sträckan och ska ha kört i samma sten som Sordo.

Förarkommentarer:
- "Vi rullade sex varv, men vi är okej. Vi får göra det bättre nästa gång. Bilen är helt förstörd och det finns ingen chans vi kan starta om i morgon. Rallyt är över." Loeb
- "Jag höll upp tempot. Petter kommer snabbt bakifrån. Det är lite lättare nu när Loeb och Sordo är borta, men det är långt kvar" Hirvonen
- "Vi fick gulflagg och måste följa reglerna" Petter
- "Det har varit en konstigt morgon. Jag var mycket besviken i går. Nu måste jag koncentrera mig på att köra på" Latvala
- "Vi fick motorstopp i en hårnål. Annars gick allt bra" Wilson

På SS9
1. Hirvonen, 19:32.8
2. Petter, +0,0
2. Östberg, +1,6
3. Latvala, +3,8
4. Ogier, +10,2
5. Wilson, +11,7

Efter SS9
1. Mikko Hirvonen (Fin), 2:17:48.6
2. Petter Solberg (N), +24.8
3. Sebastien Ogier (F), +1:26.8
4. Mats Östberg (N), +2:44.5
5. Latvala (Fin), +2:58.8
6. Fredrico Villagra, +3:11.7
7. Conrad Rautenbach (Zw), +3:23.2
8. Kahlid Al Quassimi, +4:17.5

Resultat hittar du på www.wrc.com
09-06-13 SS8; Novikov snabbast
Novikov vann åter sträckan och var 1,2 före Petter.

Förarkommentarer:
- "Det var okej. Det gick bra. Jag tog det lite lugnt, för jag vill inte slita ut däcken" Hirvonen
- "Det är väldigt tufft för däcken, men de är okej" Sordo
- "Det gick bra. Det var en bra sträcka. Jag vet inte hur det här är för däcken, jag tänkte bara på att göra en bra tid" Petter
- "Vi slog i hjulet nästan direkt, men tappade inte så mycket tid. Vi har reservdäck så det är okej" Latvala

På SS8
1. Novikov, 19:03,6
2. Petter, +1,2
3. Hirvonen, +2,6
4. Wilson, +12,2
5. Östberg, +14,0
6. Ogier, +16,8
7. Henning, +18,6


Efter SS8
1. Mikko Hirvonen (Fin), 1:58:15.8
2. Dani Sordo (E), +3.0
3. Petter Solberg (N), +24.8
4. Sebastien Ogier (F), +1:16.6
5. Henning Solberg (N), +1:26.9
6. Fredrico Villagra, +2:40.5
7. Conrad Rautenbach (Zw), +2:42.7
8. Mats Östberg (N), +2:42.9
9. Latvala (Fin), +2:55.0
10. Khalid Al Qassimi, +3:31.



Resultat hittar du på www.wrc.com
09-06-13 SS7; Loeb har köra av vägen
Sebastien Loeb har åkt av vägen och är kvar på sträckan. Båda rapporteras må bra, men bilen verkar vara skadad så att de inte kan fortsätta idag. Bilen ska dessutom stå rätt långt från vägen.

Vann sträckan gjorde Latvala som var 1,6 sekunder före Wilson och 5,0 sekunder före Novikov. Ogier gick upp på fjärdeplats och puttade därmed ner Henning Solberg.

Förarkommentarer:
- "Det var okej. Det var halt och jag försökte spara däcken. Okej start" Hirvonen och om att Loeb är kvar på sträckan
- "Det var något nytt. Men det är ett långt rally och jag måste göra mitt bästa.
- "Jag försökte spara lite på däcken" Sordo
- "Är Loeb okej? Jag såg inte till honom. Synd att vi tappade så mycket, det går mycket bättre idag" Petter
- "Det var okej. Men jag måste fortsätta jobba med bilen. Vi får se vad jag kan göra till nästa sträcka" Henning
- "Sträckan var mycket svårt. En "väckupp"-upplevelse" Villagra
- "Det var mycket löst. En trixig sträcka" Rautenbach
- "Det är okej. Vi har jobbat med motorn. Jag fick stopp i en hårnål här och vet inte hur mycket vi tappade" Östberg
- "En bra sträcka. Tog det lite för lugnt ibland kanske, men det gick bra" Latvala
- "Vi har inget att förlora" Wilson

På SS7
1. Latvala, 11:36,0
2. Wilson, +1,6
3. Novikov, +5,0
4. Sordo, +6,6
5. Petter, +6,7
6. Ogier, +6,9
7. Hirovnen, +7, 8
8. Östberg, +12,8
9. Rautenbach, +13,8
10. Henning, +15,5

Efter SS7
1. Mikko Hirvonen (Fin), 1:38:55.1
2. Dani Sordo (E), +1,8
3. Petter Solberg (N), +40,7
4. Sebastien Ogier (F), +1:16.9
5. Henning Solberg (N), +1:25.4
6. Fredrico Villagra, +2:21.6
7. Conrad Rautenbach (Zw), +2:22.5
8. Khalid Al Qassimi, +2:40.8
9. Mats Östberg (N), +2:46.0
10. Latvala (Fin), +3:09.5

Resultat hittar du på www.wrc.com
09-06-12 Perfekt start för Sandell i Grekland
Patrik Sandell och Emil Axelsson (Red Bull Skoda) ligger tvåa efter första dagen av Akropolisrallyt. Leder gör hemmaföraren Athanassoulas, som inte är inblandad i tätstriden i VM. Svenskarnas två huvudkombatanter om VM-titeln, qatariern Al-Attiyah och portugisen Araujo, ligger båda bakom dem.
- "Det har varit en bra dag, även om vi fick problem med däcken mot slutet. Jag tog i lite för hårt på näst sista sträckan och körde sönder däcken lite. Så på sista sträckan hade jag nästan inget fäste och tappade en del tid i onödan", säger Patrik Sandell.
- "Men det känns som att vi har läget under kontroll inför morgondagen. Nu vet vi hur vi ska attackera sträckorna, och jag kommer att ta det lite försiktigare för att inte riskera en punktering", avslutar Patrik Sandell.
09-06-12 SS6: Latvala av - tappade ledningen
Jari-Matti Latvala tappade över tre och en halv minut på sträckan efter en avåkning.
Även Mads Östberg tappade nästan två minuter sträckan efter en puntering på bakhjulet, eventuellt på båda.

Loeb går i mål med vänster bakdäck helt slut.

Förarkommentarer:
- "Jag försökte attackera. Men inga större problem. Det är tufft för däcken" Loeb
- "Vi kör ingen taktik. Det kommer att bli tufft, men det har känts bra och vi ska försöka hålla Loeb bakom imorrn med. Mycket halt hela dagen och mycket snabbt" Hirvonen
- "Jag hoppas det blir bättre efter service. Jag har försökt göra mitt bästa. Vi får se imorgon" Henning
- "Jag ska försöka göra det bästa jag kan i helgen för att nå pallen igen" Petter.
- "Det är svårt och väldigt halkiga sträckor, men det går bättre och bättre" Villagra
- "Vi kom för fort in i en hårnål. Jag var tvungen att gå ur bilen och vi tappade för mycket tid." Latvala
- "Vi har punktering och tappade mycket tid. Vi har problem med överhettning och jag vet inte om vi måste bryta" Östberg

På SS6
1. Hirvonen, 16:59.5
2. Loeb, +3,5
3. Petter, +6,1
4. Sordo, +12,1
5. Henning, +16,6
-
Östberg, 1:51,8
Latvala, +3:36,7


Efter SS6
1. Mikko Hirvonen (Fin), 1:27:11.3
2. Dani Sordo (E), +3,0
3. Sebastien Loeb (F), +21,1
4. Petter Solberg (N), +41,8
5. Henning Solberg (N), +1:17.7
6. Sebastien Ogier (F), +1:17.8
7. Fredrico Villagra, 2:04,1
8. Conrad Rautenbach (Zw), +2:16.5
9. Mats Östberg (N), +2:41.0
10. Latvala (Fin), +3:17.3

Resultat hittar du på www.wrc.com
09-06-12 SS5; Ogier vann sträckan
Ogier fick till snabbaste tiden på sträckan och var 4,8 sekunder före Petter och 6,5 före Latvala.

Novikov fick två punkteringar på sträckan och tappade mycket tid (+3:26.0 minuter). Östeberg (med Jonas Andersson i högerstolen) tappade ett hjul och därmed även tid.

En sträcka återstår av dagens rally.

Förarkommentarer:
- "Det är svårt, bilen gick inte så fort, men vi attackerade och det gick bättre än jag trodde. Jag gör mitt bästa" Petter
- "Vi tog det lite lugnt, vi vill ju spara däcken till sista sträckan idag" Latvala
- "Svår och halkig sträcka. Några små moment där inne" Villagra
- "Det var en mycket bra sträcka. Vi tappade mycket på förra när vi hade punktering. Det här var bra för självförtroendet" Ogier.
- "

På SS5
1. Ogier, 19:41,1
2. Petter, +4,8
3. Latvala, +6,5
4. Sordo, +8,4
5. Hirvonen, +13,8
6. Loeb, +16,0
7. Henning, +25,7
8. Villagra, +28,9
9. Rautenbach, +37,6
10. Östberg, +46,8

Efter SS6
1. Latvala (Fin), 1:09:52.4
2. Dani Sordo (E), +10.3
3. Mikko Hirvonen (Fin), +19.4
4. Sebastien Loeb (F), +37.0
5. Mats Östberg (N), +1:08.6
6. Petter Solberg (N), +55,1
7. Sebastien Ogier (F), +1:12.6
8. Henning Solberg (N), +1:20,4
9. Conrad Rautenbach (Zw), +1:45.8
10. Fredrico Villagra, +2:00,2

09-06-12 SS4: Novikov vann och klättrade
Novikov vann sträckan, 2,3 sekunder före Latvala och 2,9 före Sordo. Han klev upp till en femteplats totalt.
Ogier hade punktering och fick 10 sekunder i tidstillägg för en tjuvstart på SS1.

På SS4
1. Novikov, 14:39.8
2. Latvala, +2,3
3. Sordoe, +2,9
4. Loeb, +3,4
5. Hirvonen, +5,1
6. Östberg, +5,9
7. Petter, +7,6
8. Henning, +14,9


Efter SS4
1. Latvala (Fin), 50:04.0
2. Dani Sordo (E), +8.4
3. Mikko Hirvonen (Fin), +12,1
4. Evgeny Novikov (Rus), +24,5
5. Sebastien Loeb (F), +27,5
6. Mats Östberg (N), +28,3
7. Petter Solberg (N), +56,8
8. Henning Solberg (N), +1:01.2
9. Conrad Rautenbach (Zw), +1:14.7
10. Sebastien Ogier (F), +1:19.1

09-06-12 SS2; Sordo snabbast - Petter problem
Dani Sordo var snabbast på sträckan när han gick imål 2,4 sekunder före Latvala och 5,9 före Hirovnen. Loeb tappade 8,9 sekunder. Sordo gick dämred om Hirvonen och ligger nu tvåa. Loeb klättrade upp till femteplats.

Petter hade en bra tid på gång, men något hände och han tappade 44,8 sekunder. Wilson har stannat på sträckan med problem med oljetrycket.

SS3 är struken.

Förarkommentarer:
- "Svårt jobb på morgonen. Jag gjorde allt vad jag kunde på den här sträckan. Finn inget mer att göra än att se hur långt det räcker" Loeb
- "Det är inget bra. Jag borde varit snabbare. Jari-Matti kommer nog att vara snabb" Hirovnen
- "Vi kör så fort vi kan, men vi får inga tider. Det här är inte perfekt" Henning
- "Något gidk sönder på sträckan. Jag vet inte vad det är, men vi tappade tid. Nånting är löst iallalfall" Petter
- "Vi hade en bra känsla och inga misstag. Det är en bra possition vi går ut på" Latvala

På SS2
1. Sordo, 17:00.6
2. Latvala, +2,4
3. Hirvonen, 5,9
4. Loeb, +8,9
5. Östberg, +11,7
6. Novikov, +13,2
7. Henning, +18,3
8. Villagra, +21,4
9. Ogier, +21,7
10. Al Quassimi +31,3
11. Rautenbach, +34,1
12. Petter, +44,8

Efter SS2
1. Latvala (Fin), 35:21.9
2. Dani Sordo (E), +7,8
3. Mikko Hirvonen (Fin), +9,3
4. Mats Östberg (N), +24.7
5. Sebastien Loeb (F), +26,4
6. Evgeny Novikov (Rus), +26.8
7. Sebastien Ogier (F), +36.2
8. Henning Solberg (N), +48.6
9. Petter Solberg (N), +51,5
10. Conrad Rautenbach (Zw), +1:01.3

09-06-12 SS1; Latvala snabbast ut i Grekland
Jari-Matti Latvala var snabbast ut på första sträckan i Grekland. Han var 5,8 sekunder före Mikko Hirovnen och 9,1 före Petter Solberg. Loeb, som är först ut, fick åttonde bästa tid, 19,9 sekunder efter Latvala

SS 3 är struken.

Förarkommentarer:
- " En tuff morgon. Men det visste vi. Vi försöker attackera, men det är svårt att få grepp och bra flyt. Men inga misstag" Loeb
- " Vi crusar mitt på vägen. De bakom kommer nog att ha bra tider" Hirovnen
- "Jag är nöjd, men det var svårt med greppet" Sordo
- "Det var okej, men jag hittade inte rytmen. Jag bromsade lite för tidigt. Men det var SÅ mycket damm i kurvorna, så jag såg inte" Hirvonen
- "Inte dåligt. Det är tufft upp för berget. Det var dammig och vi tappade tid på att vi inte såg. Men vi har bättre och renare väg" Petter
- "Bilen är mycket bra. Det var dammigt så jag tog inte i allt, men jag är nöjd och ser fram emot resten av rallyt" Latvala
- "Vi slog i en bank och tappade lite rytm" Wilson

Efter SS1
1. Latvala (Fin), 18:18.9
2. Mikko Hirvonen (Fin), +5,8
3. Petter Solberg (N), +9,1
4. Dani Sordo (E), +10,2
5. Mats Östberg (N), +15,4
6. Evgeny Novikov (Rus), +16,0
7. Sebastien Ogier (F), +16,9
8. Sebastien Loeb (F), +19,9
9. Matthew Wilson (GB), +22,5
10. Conrad Rautenbach (Zw), +29,6
11. Henning Solberg (N), +32,8

09-06-11 Sandell snabb på shakedown i Grekland
Patrik Sandell och Emil Axelsson var snabba på dagens shakedown inför Akropolisrallyt. I närmare 40-gradig värme satte svenskarna näst snabbaste tid i PWRC-klassen.
- Vi nöjde oss med en vända på shakedown idag Känslan i Skodan var grym så det fanns ingen anledning att köra fler. Det här rallyt kommer att tugga däck så då är det bättre att spara dem till tävlingen, säger Patrik Sandell.
Patrik och Emil var snabbast av alla PWRC-förare efter den första genomkörningen. Mästerskapsledande Nasser valde sen att köra en andra vända och putsade då svenskarnas tid med några hundradelar.

Akropolisrallyt startar fredag morgon och avslutas söndag eftermiddag.
09-06-10 Sandell inför årets tuffaste rally: ”Det lär bli riktigt styggt”
I helgen är det dags för det klassiska Akropolisrallyt, årets sjätte deltävling i Production World Rally Championship. Och de svenska guldhoppen, Patrik Sandell och Emil Axelsson, förbereder sig för årets tuffaste tävling.

Sandell och Axelsson, som tävlar för Red Bull Rally Team i en Skoda Fabia Super 2000, ligger trea i tabellen inför rallyt. Leder gör Qatarföraren Nasser Al-Attiya före portugisen Armindo Araujo. Men bara tre poäng skiljer de tre toppbilarna åt, så misstag är inte tillåtna nu när mästerskapet går in på upploppet.

Men det är inte bara den hårdnande tätstriden som skruvar upp kraven. Krokiga och steniga bergsvägar i pressande hetta kommer att pröva både förare och material hårt. Rallyt brukar räknas som det tuffaste i VM-kalendern. I år är rallyt dessutom flyttat några mil utanför Aten, vilket kan göra förutsättningarna ännu svårare än vanligt. Patrik Sandell förklarar:
- När det gäller Grekland så brukar nya sträckor, eller de som inte körts på länge, alltid vara väldigt dåliga. Och sen blir de bättre och bättre för varje år eftersom de blir hårdare med tiden. Men nu är det tio år sedan det kördes rally på de här vägarna, så det lär bli riktigt styggt till och från, säger Patrik.

Och som för att bekräfta Sandells resonemang har arrangören redan innan rallyt strukit en sträcka för att den bedömdes som allt för hård.
- Tricket är att hitta balansen i att köra fort utan att pressa bilen för hårt. Noterna kan bli avgörande då, för på många ställen kommer vi tvingas sänka farten för att inte få tekniska problem. Det enda vi vet säkert är att vi har några riktigt tuffa dagar framför oss, säger Patrik Sandell.

Raimund Baumschlager är teamchef för Red Bull Rally Team:
- Strategin kommer att blir avgörande i ett så här krävande rally. Vi har gått igenom varje detalj de senaste dagarna, och vi är övertygade att vi har en bra taktik. Den handlar om att bida vår tid, ha tålamod, ta hand om bilen, och framförallt: inte pusha för hårt från start, säger Raimund Baumschlager.

Torsdag kväll sker den ceremoniella starten på en bro över den berömda Korintiska kanalen. Sedan väntar 17 specialsträckor och 371 kilometer av mycket dammiga och dåliga vägar, innan rallyt avslutas söndag eftermiddag.
09-06-09 Tider och info inför Acropolis Rally
I helgen är det dags för VM i Grekland. På plats har vi två svenska ekipage i GrN genom Patrik Sandell/Göran Bergsten och Patrik Sandell/Emil Axelsson. Rallyt består av 17 sträckor som tillsammans är 371,02 km. Med transporterna är rallyt totalt 1.208,18 km.

Klockan 09:32 svensk tid drar det hela igång svensk tid.

Jag kommer följa GrN-toppens framfart på www.patrikflodin.com

Fredag 13/6
(Svensk Tid)
07:48 SS1 Harvati
25,00 km
09:21 SS2 Thiva 1
23,76 km
10:44 SS3 Evangelistria
21,03 km
  Remote service
13:02 SS4 Bauxites
23,17 km
13:56 SS5 Drossohori
23,76 km
  Service A
16:13 SS6 Thiva 2
23,76
 
Lördag 14/6
  Service B
08:32 SS7 Klenia-Mycenae1
24,15 km
09:35 SS8 Ghymno 1
26,28 km
10:50 SS9 Kefalari 1
24,15 km
  Service C
13:50 SS10Klenia-Mycenae2
24,15 km
14:53 SS11 Ghymno 2
26,28 km
16:08 SS12 Kefalari 2
24,15 km
  Service D
 
Söndag 15/6
  Service E
08:33 SS13
8,98 km
09:07 SS14 Aghii Theodori 1
33,0 km
09:55 New Pissia
11,30 km
  Service F
11:51 SS16 Loutraki 2
8,68 km
12:25 SS17 Aghii Theodori 2
33,0 km
  Service G
15:36 Målgång
   



<< Till startsidan