10-04-03 Sandell slutade
femma i Jordanien
VM-rallyt i Jordanien blev inte den framgång Patrik Sandell och Emil
Axelsson hoppats på. Efter besvikelsen i Svenska rallyt, där
de slutade på en fjärdeplats, var siktet inställt högre
den här gången. Men efter ännu ett tufft och problemfyllt
rally så slutar de svenska Skoda-förarna på en femteplats.
Som tröst får de med sig tio viktiga VM-poäng.
Det jordanska VM-rallyt visade sig bli en riktig stenkross för bilarna
i SWRC-klassen. Samtliga ekipage utom segraren Xavier Pons tvingades bryta
någon sträcka. Och värst ut av alla råkade Sandell
och Axelsson. Både under torsdagen och fredagen stötte de på
problem på de svårkörda steniga vägarna, och tvingades
parkera sin Skoda Fabia Super 2000.
- Det var inte vår tävling den här gången. Vi har
hållit oss på vägen hela tiden men slagit i stenar i spåret
som vållat skador, säger Patrik Sandell efter målgången
vid Döda havet.
- Men idag åkte vi bara mitt i vägen och styrde runt alla stenar.
Det kanske inte var så upphetsande för publiken men bra för
oss. Vi fick med oss tio viktiga poäng nu, och med tanke på starten
av rallyt kändes femteplatsen ändå rätt skön,
fortsätter han.
Nästa tävling för svenskarna är Nya Zeeland, första
helgen i maj. Och redan innan helgens tävling var avslutad hade förberedelserna
för nästa börjat.
- Eftersom vi ändå inte var med i toppstriden idag så passade
vi på att göra en del setup-tester under dagen, och det kändes
som att det var åt rätt håll, berättar Patrik Sandell.
- Och nu ser jag fram emot en riktig fajt i Nya Zeeland, där alla kan
pusha för fullt, istället för att alla ska åka runt
och vara rädda om bilarna hela tiden, avslutar han.
Slutställning Jordan Rally Super World Rally Championship
1. Xavier PONS 4:10:09.8 0.0 0.0
2. Eyvind BRYNILDSEN 4:22:01.8 +11:52.0 +11:52.0
3. Per Gunnar ANDERSSON 4:29:07.2 +7:05.4 +18:57.4
4. Nasser AL-ATTIYAH 4:31:26.0 +2:18.8 +21:16.2
5. Patrik SANDELL 4:51:50.0 +20:24.0 +41:40.2
6. Jari KETOMAA 5:04:29.3 +12:39.3 +54:19.5
10-04-03
Triumf efter katastrofal inledning
- Pallplats för P-G Andersson
i Rally-VM i Jordanien
Per-Gunnar "P-G" Andersson
och co-driver Jonas Andersson tvingades
bryta i ledning under torsdagens
inledande VM-rally i Super 2000-VM.
Då kom de ur spåret
en aning och slog i berget.
- "Det var inte alls fråga
om nån överladd från
min sida. Vi tappade helt enkelt
linjen och det var på håret
att vi skulle klara oss. Men fälgen
slog i berget och fjädringen
slogs in genom motorhuven"
suckar P-G.
Det hela såg mycket mörkt,
men under fredagen och lördagens
rally höll de upp ett både
högt, stabilt och jämt
tempo.
- "Målet var att köra
på i ett högt tempo och
låta de andra göra misstag.
Vi körde på stabilt,
utan att ta några större
risker eller ha full attack. Målet
är att få med oss så
många VM-poäng som möljigt"
förklarar P-G.
Trots det lyckades de under gårdagen
med bedriften att bli sjätte
snabbaste ekipage på den långa
och fruktade Jordan River-sträckan
(41,45 km lång).
Taktiken gick hem och medans förarna
framför gjorde misstag, avancerade
P-G och Jonas genom sin starka körning
upp till en mycket hedervärd
pallplats.
- "Vi var här för
att vinna, men meded tanke på
inledningen är jag j-kligt
nöjd med en tredjeplats. Det
är viktiga poäng inför
resten av säsongen" säger
P-G.
Mer info, hittar du på
www.pgandersson.se
där vi följt rallyt, sträcka
för sträcka.
Super-2000 VM Rally Jordan
1. Xavier Pons (E) 4:10:09.8
2. Eyvind Brynildsen (N) 4:22:01.8
+11:52.0
3. P-G Andersson 4:29:07.2 +18:57.4
3. Nasser Al-Attiyah (Q) 4:31:26.0
+21:16.2
4. Patrik Sandell 4:51:50.0 +41:40.2
6. Jari Ketomaa 4:51:50.0 +41:40.2
Komplett resultatlista:
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=405&season=2010&rally_id=HKJ&category=S&stage=2
10-04-03
Ny triumf för Patrik Flodin
- vann sin andra raka VM-deltävling
Patrik Flodin och hans co-driver
Göran Bergström fortsätter
sitt segertåg under årets
rallysäsong. Hittills har de
kammat hem full pott i de serier
de startar i, Ryska Mästerskapet,
Kinesiska Mästerskapet, SM
och VM.
Det här var duons andra VM-deltävling
i GrN blev tillsammans med det ryska
URT-rallytem, även den andra
raka.
Det har varit en jämn kamp
med Martin Semerad och Armindo Araujo.
Men svenskarna har hållt upp
ett högt tempo och succesivt
utökat sin ledning i rallyt.
Inför dagens inledande sträcka
hade de en ledning på 23,9
sekunder. Första sträckan
i morse var de 26,9 sekunder före
tvåan Armindo Araujo och därefter
har marginalen ökats på
efter att ha kammat hem sträcksegern
sju av dagens åtta sträckor.
Segermarginalen blev till slut 1:56,6
minuter före portugisen Armindo
Araujo.
Men det såg lite oroande ut.
I slutet på näst sista
sträckan gick bakaxelbryggan
av. Men de lyckades ta sig imål,
även om de tappade 27,2 sekunder,
hade de en god marginal.
- "Det har varit ett svårt
rally. Det har varit viktigt att
noterna suttit perfekt, eftersom
det är väldigt svårt
med referenspunkterna i det öppna
landskapet" säger Patrik
"Ett annat problem har varit
de stora stenarna, inte bara bredvid
vägen, utan mitt i linjen.
Vi har haft lite småproblem,
med styrning och bakaxeln på
sista sträckan. Men överlag
har det fungerat riktigt bra för
oss" säger Patrik nöjt.
Nästa VM-deltävling för
Patrik och Göran VM-deltävlingen
i Finland. Man har tillsammans med
teamet valt bort Nya Zeeland. Nästa
tävling blir i Kina, 15-16
mars.
- "Det krockar dessvärre
med SM, vilket är lite synd
eftersom jag gärna velat vara
med och slåss om SM-poäng
också" säger Patrik.
4:a i topp GrN-VM Rally Jordan
1. Patrik Flodin 4:10:42.9
2. Armindo Araujo (P) 4:12:39.5
+1:56.6
3. Nicholai Georgiou (GB) 4:29:01.3
+18:18.4
4. Spyros Pavlides (Cyp) 4:29:54.8
+19:11.9
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com där
vi sammarfattar rallyt efter varje
dag
Komplett resultat:
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=405&season=2010&rally_id=HKJ&category=P&stage=21
Flodins GrN-VM kalendern
tillsammans med URT-team
12-14 febr Rally Sweden
5-7 mars Rally Mexico Bortvald
1-3 april Jordan Rally
7-9 maj Rally New Zealand Bortvald
29-31 juli Rally Finland
20-22 aug Rally Deutschland
10-12 sept Rally Japan
30-3 okt Rally de France Bortvald
10-04-03
SS21: Loeb vann
taktiskt rally
Rally Jordan blev
ett riktigt rävspel
under sista dagens
rally. Man drog
på sig tidstillägg
för både
för sen och
för tidig ankomst.
Allt för att
försöka
ge kombatanterna
Loeb och Latvala
bästa startspår.
Det blev Citroen
som drog längsta
strået, även
om Ogier fick offra
sin tredjeplats
och slutade sexa.
Loeb vann, Latvala
slutade två
och Petter fick
tredjeplatsen.
Förarkommentarer:
- "Det har
varit en bra weekend.
Vi har varit ganska
snabba. Inga misstag"
Ogier
- "Det har
varit ett mycket
svårt rally.
Snabbt och trixiga
ställen. Jag
är nöjd.
En skön seger"
Loeb
- "Det är
fortfarande långt
kvar på rallyt.
Jag tror på
chans att vinna"
Hirvonen
- "Jag är
nöjd. Vi tappade
lite fart idag,
men att sluta tvåa
är bra för
mig. Det här
är bra för
självförtroendet"
Latvala
- " Jag är
mycket nöjd.
Två pallplatser
på rad. Jag
tappade lite för
mycket tid på
den långa
sträckan igår.
Men jag är
nöjd och ser
fram emot Turkiet
nu" Petter
På SS21:
1. Ogier, 5:25.8
2. Loeb, +1,6
3. Sordo, +2,3
4. Latvala, +1,1
5. Petter, +4,6
6. Hirovnen, +6,1
7. Wilson, +46,4
8. Henning, +16,9
9. Räikkönen,
+18,4
10. Villagra, +22,8
Efter SS21:
1. Sebastien Loeb
(F), 3:51:35.9
2. Jari Matti Latvala
(Fin), 3:52:11.7
+35.8
3. Petter Solberg
(N), 3:52:47.7 +1:11.8
4. Dani Sordo (E),
3:53:25.2 +1:49.3
5. Matthew Wilson
(GB), 4:00:00.2
+8:24.3
6. Sebastien Ogier
(F), 4:02:02.3 +10:26.4
7. Frederico Villagra
(Arg), 4:03:03.9
+11:28.0
8. Kimi Räikkönen
(Fin), 4:04:06.9
+12:31.0
9. Henning Solberg
(Fin), 4:05:44.5
+14:08.6
-. Mikko Hirvonen
(Fin), 4:38:09.4
+46:33.5
Komplett resultat
på
www.wrc.com
10-04-03
SS20: Latvala tog en sträckseger
Latvala vann rallyts näst sista
sträcka, 3,7 sekunder före
Hirvonen och 9,8 sekunder före
Loeb.
På SS20:
1. Latvala, 12:00.6
2. Hirvonen, +3,7
3. Loeb, +3,8
4. Sordo, +7,1
5. Petter, +7,9
6. Ogier, +13,3
7. Villagra, +34,8
8. Wilson, +41,1
9. Villagra, +41,1
10. Räikkönen, +45,8
Efter SS20:
1. Sebastien Loeb (F), 3:46:08.5
2. Jari Matti Latvala (Fin), 3:46:43.2
+34,7
3. Petter Solberg (N), 3:47:17.3 +1:08.8
4. Dani Sordo (E), 3:47:57.1 +1:48.6
5. Matthew Wilson (GB), 3:54:18.3 +8:09.8
6. Sebastien Ogier (F), 3:56:36.5 +10:28.0
7. Frederico Villagra (Arg), 3:57:15.3
+11:06.8
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:58:22.7
+12:14.2
9. Henning Solberg (Fin), 4:00:01.8
+13:53.3
-. Mikko Hirvonen (Fin), 4:32:37.5 +46:29.0
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-03
SS19: Loeb vann än en gång sträckan
Loeb kammade hem en ny sträckseger och var
2,4 sekunder före Latvala och 4,5 sekunder
före Petter. Ogier klättrade upp till
sjätteplatsen.
Förarkommentarer:
- "Det är mycket svårt, men går
lite bättre. Jag ska försöka nå
Villagra" Ogier
- "Det var okej. Inga problem. Jag försöker
hålla en bra rytm" Loeb
- "Det går okej. Inga problem, förhoppningsvis
tar vi oss i mål" Hirvonen
- "Jag kan inte nå Loeb. Det funkar
inte riktigt och jag hittar inte rätt rytm.
Nu är fokuset att hålla Petter bakom
mig" Latvala
- "Jag har slutat attackera. Jag håller
linjen, inge mer. Jag har tappat för mycket
i eftermiddag. Vill inte ta för mycket risker
nu" Petter.
- "Det är enormt stora stenar på
vägen. Det handlar om att undvika dem"
Wilson
På SS19:
1. Loeb, 9:17.0
2. Latvala, 2,4
3. Sordo, +4,3
4. Petter, +4,5
5. Hirvonen, +8,8
6. Ogier, +9,8
7. Henning, +11,9
8. Wilson, +20,7
9. Villagra, +33,3
10. Räikkönen, +36,0
Efter SS19:
1. Sebastien Loeb (F), 3:34:04.1
2. Jari Matti Latvala (Fin), 3:34:42.6 +38,5
3. Petter Solberg (N), 3:35:08.8 +1:04.7
4. Dani Sordo (E), 3:35:49.4 +1:45.3
5. Matthew Wilson (GB), 3:41:42.9 +7:38.8
6. Sebastien Ogier (F), 3:44:22.3 +10:18.2
7. Frederico Villagra (Arg), 3:44:33.6 +10:29.5
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:45:36.7 +11:32.6
9. Henning Solberg (Fin), 3:47:45.1 +13:41.0
-. Mikko Hirvonen (Fin), 4:20:33.2 +46:29.1
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-03
SS18: Latvala vann sträckan
Latvala vann sträckan och knappade in 1,7 sekunder
på Loeb, som var tvåa och 3,3 sekunder på
Petter.
Förarkommentarer:
- "Det är lite bättre känsla nu"
Ogier
- "Vi har inga splittider idag så jag måste
köra för fullt" Loeb
- "Svårt att hålla rytmen. Men okej,
vi har inte bråttom" Hirvonen
- "Bra sträcka. Jag måste ha Solberg
bakom" Latvala
- "Jag tappade lite. Jag vet inte varför"
Petter
På SS18:
1. Latvala, 8:21.1
2. Loeb, +1,7
3. Petter, +3,3
4. Sordo, +6,6
5. Hirvonen, +9,8
6. Ogier, +13,2
7. Wilson, +28,9
8. Räikkönen, +34,4
9. Villagra, +35,8
10. Henning, +36.0
Efter SS18:
1. Sebastien Loeb (F), 3:24:47.1
2. Jari Matti Latvala (Fin), 3:25:23.2 +36.1
3. Petter Solberg (N), 3:25:47.3 +1:00.2
4. Dani Sordo (E), 3:26:28.1 +1:41.0
5. Matthew Wilson (GB), 3:32:05.2 +7:18.1
6. Frederico Villagra (Arg), 3:34:43.3 +9:56.2
7. Sebastien Ogier (F), 3:34:55.5 +10:08.4
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:35:43.7 +10:56.6
9. Henning Solberg (Fin), 3:38:16.2 +13:29.1
-. Mikko Hirvonen (Fin), 4:11:07.4 +46:20.3
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-03
SS17: Loeb åter sträcksegrare
Loeb var åter snabbast, 4,2 sekunder före Ogier
och 4,4 före Latvala.
Nu är det dags för service. Nästa sträcka
startar 11:11 svensk tid.
Förarkommentarer:
- "Det var okej, inga misstag" Ogier
- "Det är okej men jag gillar inte situationen.
Jag gör mitt jobb. Jag försöker vinna rallyt"
Loeb
- "Jag försöker komma imål. Vi har
inga problem" Hirvonen
- "Vi kan inte slå av, utan måste hålla
upp tempot om nått händer där framme"
Latvala
- "Första biten var mycket trixig och jag fick
inte riktigt till rytmen" Petter
På SS17:
1. Loeb, 5:21.1
2. Ogier, +4,2
3. Latvala, +4,4
4. Petter, +8,0
5. Sordo, +8,4
6. Hirvonen, +13,1
7. Wilson, +22,2
8. Henning, +22,8
9. Räikkönen, +24,5
10. Villagra, +37,7
Efter SS17:
1. Sebastien Loeb (F), 3:16:24.3
2. Jari Matti Latvala (Fin), 3:17:02.1 +37.8
3. Petter Solberg (N), 3:17:22.9 +58.6
4. Dani Sordo (E), 3:18:00.4 +1:36.1
5. Matthew Wilson (GB), 3:23:15.2 +6:50.9
6. Frederico Villagra (Arg), 3:25:46.4 +9:22.1
7. Sebastien Ogier (F), 3:26:21.2 +9:56.9
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:26:48.2 +10:23.9
9. Henning Solberg (Fin), 3:29:19.1 +12:54.8
-. Mikko Hirvonen (Fin), 4:02:36.5 +46:12.2
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-03
SS16: Loeb utökar ledningen
Loeb fortsätter köra i ett högt tempo och
utöka sin ledning. Han vann sträckan, 1,2 sekunder
före Latvala och 5,7 före Petter.
På SS16:
1. Loeb, 11:55.5
2. Latvala, +1,2
3. Petter, +5,7
4. Ogier, +12,4
5. Hirvonen, +14,8
6. Sordo, +23,9
7. Wilson, +37,3
8. Villagra, +43,1
9. Räikkönen, +48,1
10. Henning, +50,3
Efter SS16
1. Sebastien Loeb (F), 3:11:03.2
2. Jari Matti Latvala (Fin), 3:11:36.6 +33.4
3. Petter Solberg (N), 3:11:53.8 +50.6
4. Dani Sordo (E), 3:12:30.9 +1:27.7
5. Matthew Wilson (GB), 3:17:31.9 +6:28.7
6. Frederico Villagra (Arg), 3:19:47.6 +8:44.4
7. Sebastien Ogier (F), 3:20:55.9 +9:52.7
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:21:02.6 +9:59.4
9. Henning Solberg (Fin), 3:23:35.2 +12:32.0
-. Mikko Hirvonen (Fin), 3:57:02.3 +45:59.1
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-03
SS15: Petter snabbast
Petter vann sträckan, 0,3 sekunder före Sebastien
Loeb och 4,4 före Latvala. Latvala ligger nu 32,2 sekunder
efter Loeb.
Förarkommentarer:
- "Det är halt att vara först på vägen.
Ok. Inga problem. Det skulle vara bättre med andra
regler (startordningen)" Sordo
- "Jag vet inte om jag tappade lite på slutet.
Det gick väldigt bra i början, men jag gjorde
lite misstag på slutet. Det är stor skillnad
på att starta etta och tvåa. Inte lika stor
skillnad att vara tvåa och trea" Loeb
- "Vi tar det lugnt och kollar noter" Hirvonen
- "Jag kan inte köra fortare. Jag hade några
moment där inne. Jag vill inte tappa placeringen. Loeb
kör fort nu och är en världens bästa
förare på det här underlaget" Latvala
- "Det är mycket lätt att göra misstag
i rallyt och det är inte värt det för en
placering" Sordo
På SS15:
1. Petter, 09:30.3
2. Loeb, +0,3
3. Latvala, +4,4
4. Sordo, +7,4
5. Ogier, +13,0
6. Hirvonen, +15,0
7. Wilson, +18,9
8. Henning, +22,9
9. Räikkönen, +30,0
10. Villagra, +37,4
Efter SS15
1. Sebastien Loeb (F), 2:59:07.7
2. Jari Matti Latvala (Fin) 2:59:39.9 +32.2
3. Petter Solberg (N), 2:59:52.6 +44.9
4. Dani Sordo (E), 3:00:11.5 +1:03.8
5. Matthew Wilson (GB), 3:04:59.1 +5:51.4
6. Frederico Villagra (Arg), 3:07:09.0 +8:01.3
7. Kimi Räikkönen (Fin), 3:08:19.0 +9:11.3
8. Sebastien Ogier (F), 2:59:07.7 +9:40.3
9. Henning Solberg (Fin), 3:10:49.4 +11:41.7
-. Mikko Hirvonen (Fin), 3:44:52.0 +45:44.3
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-03
SS14: Loeb snabbast - Petter trea efter all start-taktik
på morgonen
Ogier, Loeb, Hirvonen och Latvala blev tillslut startordningen.
Hirvonen har fått 6 respektive 9 minuter i tidstillägg.
Ogier har 8 respektive 50 sekunder i tilläggs. Allt
för att ge toppförarna bäst startspår.
Vilket Citroen inte vill erkänna...
Latvala var mycket besviken, efter att ha tappat 0,4 sekunder.
Loeb vann, Latvala blev tvåa och Petter trea, 2,0
sekunder efter.
Förarkommentarer:
- "Jag har inget att säga. Ingen kommentar"
Ogier
- "Jag visste inte att Ogier skulle starta före.
Men så här blir det med reglementet" Loeb
- "Alla förstår varför jag är
för tidig. Om man körde med omvänd startordning
skulle det här aldrig hända" Hirvonen
- "Jag försökte verkligen, men det är
inte lätt. Vi ska ha press på Loeb" Latvala
- "Sordo kommer fort bakom oss, så jag måste
vara försiktig. Ska ändra lite inställningar
till nästa sträcka" Petter
- "Jag hittade inte säkerheten med noterna"
Sordo
- "Vi spann i starten i första hårnålen.
Det var svårkört och löst" Wilson
På SS14:
1. Loeb, 8:30.4
2. Latvala, +0,4
3. Petter, +2,0
4. Sordo, +7,9
5. Ogier, +13,0
6. Hirvonen, +19,5
7. Wilson, +27,1
8. Räikkönen, +32,6
9. Villagra, +33,2
Efter SS14
1. Sebastien Loeb (F), 2:49:37.1
2. Jari Matti Latvala (Fin), 2:50:05.2 +28.1
3. Petter Solberg (N), 2:50:22.3 +45.2
4. Dani Sordo (E), 2:50:33.8 +56.7
5. Matthew Wilson (GB), 2:55:09.9 +5:32.
6. Frederico Villagra (Arg), 2:57:01.3 +7:24.2
7. Kimi Räikkönen (Fin), 2:58:18.7 +8:41.6
8. Sebastien Ogier (F), 2:59:04.7 +9:27.6
9. Henning Solberg (Fin), 3:00:56.2 +11:19.1
-. Mikko Hirvonen (Fin), 3:35:06.7 +45:29.6
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-03 Taktiken igång
Ogier sen - Hirvonen tidig!
Sebastien Ogier "råkade" komma före Latvala, vilket
inte var meningen i gårdagens taktik. Passande nog fick han "elektriska"
problem kom fem minuter sent ut ur service. Hirvonen kontrade med att vara
nio minuter för tidigt ut från service, vilket placerar honom
mellan Loeb och Latvala. Allt för att ge Latvala ett kanonspår
idag.
Lite senare kontrade Citroén och lät Ogier komma för tidigt
till tidkontrollen. Så det blir alltså Ogier, Loeb, Hirvonen
och Latvala. Hirvonen har fått 6 respektive 9 minuter i tidstillägg.
Ogier har 8 respektive 50 sekunder i tilläggstid.
10-04-02
SS13: Loeb upp i ledning - 2 Citrëner ut och "sopar
grus" i morgon
Spekulationerna gick heta inför sista sträckans
taktik och många var förvånade när
Loeb blev den som gick upp i ledning, med Ogier som ny
tvåa. Därmed slipper Latvala gå ut och
"sopa" rent banan. Loeb verkade lite förvånad
över beskedet, när han kom i mål. Även
Ogier verkade aningen komfundersam.
Loeb vann sträckan, 10,2 sekunder före Sordo
och 13,0 före Ogier.
Det var sista sträckan för idag. I morgon återstår
åtta avgörande sträckor, med start 07:20
svensk tid.
Förarkommentarer:
- "Jag är rädd att jag måste vara
först i morgon igen. Men det är en bra erfarenhet"
Latvala
- "Jag försökte attackera, det kanske var
fel. Men så är det" Loeb
- "Jag hittar inte farten på den här sträckan.
Jag vet inte vad det är. Det överstyr alldeles
för mycket" Petter
- "Okej. Sebastiens tid var snabb, men jag är
nöjd" Sordo
- "Det måste vara något hål nånstans.
Jag ser knappt för allt damm som kommit in i bilen.
Inga större misstag idag" Wilson.
På SS13:
1. Loeb, 27:10.0
2. Sordo, +10,2
3. Ogier, +13,0
4. Latvala, +23,3
5. Petter, +23,4
6. Henning, +1:04,3
7. Wilson, +1:07,7
8. P-G Andersson, +1:29.7
9. Villagra, +1:33,5
10. Räikkönen, +1:34,2
Efter SS13
1. Sebastien Loeb (F), 2:41:06.7
2. Sebastien Ogier (F), 2:41:31.3 +24,6
3. Jari Matti Latvala (Fin), 2:41:34.4 +27,7
4. Petter Solberg (N), 2:41:49.9 +43.2
5. Dani Sordo (E), 2:41:55.5 +48.8
6. Matthew Wilson (GB), 2:46:12.4 +5:05.7
7. Frederico Villagra (Arg), 2:47:57.7 +6:51.0
8. Kimi Räikkönen (Fin), 2:49:15.7 +8:09.0
9. Henning Solberg (Fin), 2:51:10.7 +10:04.0
10-04-02
Fortsatta problem för Sandell i Jordanien
Strulet fortsätter för Patrik Sandell och Emil
Axelsson i Jordanien. På torsdagen tvingades de stanna
sin Skoda Fabia S2000 med ett trasigt styrstag. Fredag morgon
startade de om med tidstillägg enligt superrally-regeln.
Men på dagens tredje sträcka var det dags igen.
Sandell och Axelsson inledde morgonens första sträcka
med bra flyt i körningen och satte tredje snabbaste
tid i SWRC-klassen. Men redan på andra sträckan
började det hacka i maskineriet igen.
- Det var en av alla dessa stenar. Det finns hur många
som helst att köra på, och den här träffade
hasplåten under bilen, vilket resulterade i oljeläckage
från växellådan, berättar kartläsaren
Emil Axelsson.
De svenska Red Bull-förarna kämpade vidare, i
hopp om att skadan inte var så allvarlig och att de
skulle kunna ta sig vidare till serviceuppehållet.
Men en bit i på den tredje sträckan, den 40km
långa Jordan River, rasade växellådan och
tävlingen var slut för dagen. De fick återigen
parkera bilen vid vägkanten och agera åskådare
resten av dagen.
- Vi har självklart inget med toppstriden att göra
längre, men vi kommer ändå att starta om
imorgon. Det gäller att ta sig i mål och få
med sig så många VM-poäng som möjligt.
Varje poäng kan vara viktigt när säsongen
ska summeras i slutänden, säger Emil Axelsson.
10-04-02
SS12: Loeb upp i ledning - Petter vann sträckan
Sebastien Loeb var 5,4 sekunder snabbare än Latvala
och gick därmed upp i ensam ledning i rallyt. Vann
sträckan gjorde Petter, som var 4,6 sekunder före
Loeb och 5,2 före Ogier.
Nu återstår bara den 41,45 långa Jordan
River-sträckan av dagens rally.
Förarkommentarer:
- "Jag kör mitt eget race. Det är svårare
nu än i morse. Det är mycket svårt att köra.
Jag tror det blir taktik. Jag måste nog vara första
bil i morgon" Latvala
- "Målet är att vara bakom Latvala"
Ogier
- "Jag har rätt possition nu, jag skulle vara
lite snabbare, men vi hade lite problem med överstyrning
i morse" Petter
På SS12:
1. Petter, 11:43,3
2. Loeb, +4,6
3. Ogier, +5,2
4. Latvala, +10,0
5. Sordo, +10,1
6. Henning, +21,1
7. Wilson, +29,8
8. Räikkönen, +43,1
9. Villagra, +44,6
Efter SS12
1. Sebastien Loeb (F), 2:13:56.7
2. Jari Matti Latvala (Fin) 2:14:02.1 +5.4
3. Sebastien Ogier (F), 2:14:08.3 +11.6
4. Petter Solberg (N), 2:14:16.5 +19.8
5. Dani Sordo (E), 2:14:35.3 +38.6
6. Matthew Wilson (GB), 2:17:51.7 +3:55.0
7. Frederico Villagra (Arg), 2:19:14.2 +5:17.5
8. Kimi Räikkönen (Fin), 2:20:31.5 +6:34.8
9. Henning Solberg (Fin), 2:22:56.4 +8:59.7
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-02
SS11: Loeb upp i delad ledning
Sebastien Loeb var snabbast på sträckan och gick
upp i delad ledning med Latvala. Petter var 1,1 sekunder
efter Loeb och Ogier trea, 1,6 efter.
Förarkommentarer:
- "Jag hade inga splittider så jag vet inte hur
det gick. Ibland kom jag lite väl brett och är
inte helt nöjd med könringen" Latvala
- "Jag ska försöka hålla mig bakom
Latvla idag" Ogier
- "Vi har gjort lite ändringar och jag är
nu nöjd med bilen. Bilen var lite för hård
för förra sträckan" Petter
- "Jag försökte, men vet inte varför
jag inte fick nån bättre tid" Sordo
- "Vägen var ren, men det var stora hål
nu" Wilson
På SS11:
1. Loeb, 5:13.7
2. Petter, +1,1
3. Ogier, +1,6
4. Sordo, +3,5
5. Latvala, +4,7
6. Henning, +13,6
7. Räikkönen, +14,3
8. Villagra, +13,6
9. Wilson, +16,6
Efter SS11
1. Jari Matti Latvala (Fin), 2:02:08.8
1. Sebastien Loeb (F), 2:02:08.8
3. Sebastien Ogier (F), 2:02:19.8 +11,0
4. Petter Solberg (N), 2:02:33.2 +24.4
5. Dani Sordo (E), 2:02:41.9 +33.1
6. Matthew Wilson (GB), 2:05:48.6 +3:39.8
7. Frederico Villagra (Arg), 2:06:46.3 +4:37.5
8. Kimi Räikkönen (Fin), 2:08:05.1 +5:56.3
9. Henning Solberg (Fin), 2:10:52.0 +8:43.2
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-02
SS10: Loeb vann och knappade in
Den 41,45 km långa sträckan Jordan River vanns
av Loeb som var 9,0 sekunder före Ogier och 12,0 sekunder
före Sordo. Petter tappade 26,9 sekunder och åkte
ner till fjärdeplats.
Henning stod länge på sträckan, men verkar
ha kommit igång igen. Även Räikkönen
har haft ett stopp på sträckan.
Nu är det service och nästa sträcka startar
11:50.
Förarkommentarer:
- "Det var mycket svårt. Första milen var
okej. Men sen blev det svårt, med mycket löst
grus och överhettade däck" Latvala
- "Det gick bra, men var en svår sträcka.
Men en mycket hal sträcka med mycket löst grus"
Ogier
- "Jag tror vi fick en mycket bra tid, inga större
misstag. Några små, men inga små. Jag
är nöjd" Loeb
- "Det överstyrde och jag fick inget grepp. Jag
vet inte varför jag inte fick grepp och tappade så
mycket tid" Petter
- "Jag hade problem och fick motorstopp i slutet på
sträckan, men jag är glad att jag är här"
Sordo
- "Vi hade lite problem med växeln, mycket konstigt"
Wilson
- "Vi fick stanna och byta däck. Sen överhettades
bromsarna. " Henning.
- "Vi såg inte mycket i dammet och körde
lite fel i en hårnål" Räikkönen.
På SS10:
1. Loeb, 27:38.4
2. Ogier, +9,0
3. Sordo, +12,0
4. Latvala, +20,7
5. Petter, +26,9
6. P-G Andersson, +1:05,0
7. Wilson, +1:08,0
8. Villagra, +1:14,7
10. Räikkönen, +1:38,5
-
Henning, +7:10,6
Efter SS10
1. Jari Matti Latvala (Fin), 1:56:50.4
2. Sebastien Loeb (F), 1:56:55.1 +4.7
3. Sebastien Ogier (F), 1:57:04.5 +14.1
4. Petter Solberg (N), 1:57:18.4 +28.0
5. Dani Sordo (E), 1:57:24.7 +34.3
6. Matthew Wilson (GB), 2:00:08.3 +3:17.9
7. Frederico Villagra (Arg), 2:01:16.7 +4:26.3
8. Kimi Räikkönen (Fin), 2:02:37.1 +5:46.7
9. Henning Solberg (Fin), 2:05:24.7 +8:34.3
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-02
SS9: Petter upp på andra plats
Petter vann sträckan, 5,4 sekudner före Ogier
och 5,7 före Loeb
Nästa sträcka är Jordan River, rallyts längsta
på över 4 mil. En svår sträcka som
många förare både ser fram emot och oroar
sig lite för...
Förarkommentarer:
- "Det är svårt och halt, men den här
sträckan gick bra och bilen går bra. Nu har vi
en lång sträcka framför oss" Ogier
- "Jag gör vad jag kan, men Latvala var snabb.
Svårt att säga något om nästa sträcka"
Loeb
- "Det gick mycket bra. Vi ändrade lite innan
sträckan och bilen gick ännu bättre. Jag
var av lite i en kurva och tappade 4-5 sekunder" Petter
- "Jag försökte åka fort, men det var
svårt och väldigt halt" Sordo
- "Det går ganska bra, jag gör vad jag kan.
Jag försöker åka fort, men får inga
bra tider" Henning
På SS9:
1. Petter, 11:54.0
2. Ogier, +5,4
3. Loeb, +5,7
4. Sordo, +7,2
5. Latvala, +8,8
6. Henning, +20,4
7. Wilson, +25,8
8. Räikkönen, +35,9
9. Villagra, +41,4
Efter SS9
1. Jari Matti Latvala (Fin), 1:28:51.3
2. Petter Solberg (N), 1:29:13.1 +21.8
3. Sebastien Loeb (F), 1:29:16.7 +25.4
4. Sebastien Ogier (F), 1:29:17.1 +25.8
5 . Dani Sordo (E), 1:29:34.3 +43.0 +43.0
6. Henning Solberg (Fin), 1:30:35.7 +1:44.4
7. Matthew Wilson (GB), 1:31:21.9 +2:30.6
-
. Frederico Villagra (Arg), 1:32:23.6 +3:32.3
. Kimi Räikkönen (Fin), 1:33:20.2 +4:28.9
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-02
SS8: Hirvonen kvar på sträckan - tappat ett hjul
Mikko Hirvonen slog i en sten och tappade ett hjul och är
kvar på sträckan. Vann sträckan gjorde Loeb,
1,4 sekudner före Petter och 2,3 sekunder före
Ogier.
Förarkommentarer:
- "Jag har stora problem, jag ser inte var vägen
går" Hening
På SS7:
1. Loeb, 05:13.7
2. Petter, +1,4
3. Ogier, 2,3
4. Sordo, +2,5
5. Latvala, +3,3
6. Räikkönen, +14,6
7. Villagra, +14,8
8. Henning, +15,2
9. Wilson, +15,8
Efter SS7
1. Jari Matti Latvala (Fin), 1:16:48.5
2. Sebastien Loeb (F), 1:17:17.0 +28.5
3. Sebastien Ogier (F), 1:17:17.7 +29.2
4. Petter Solberg (N), 1:17:19.1 +30.6
5 . Dani Sordo (E), 1:17:33.1 +44.6
6. Henning Solberg (Fin), 1:18:21.3 +1:32.8
7. Matthew Wilson (GB), 1:19:02.1 +2:13.6
-
. Frederico Villagra (Arg), 1:19:48.2 +2:59.7
. Kimi Räikkönen (Fin), 1:20:50.3 +4:01.8
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-01 P-G tvingades
bryta i ledning i Jordanien
Per-Gunnar "P-G" Andersson fanns på plats med sin
fd co-driver Jonas Andersson för att kamma hem P-G´s
andra seger i Super-2000 VM. Det hela började bra, mycket bra,
då duon inte bara vann de två inledande sträckorna
i Super 2000-klassen, utan dessutom lyckades de slå sig in
på tionde, respektive åttonde plats bland de betydligt
motorstarkare WRC-bilarna.
Men på tredje sträckan tog triumfen slut, för P-G
och Jonas del.
- "Det var inte alls fråga om nån överladd
från min sida. Vi tappade helt enkelt linjen och det var på
håret att vi skulle klara oss. Men fälgen slog i berget
och fjädringen slogs in genom motorhuven" suckar P-G.
Därmed tvingades de bryta i Jordanien. Men de var långt
ifrån ensama om att tvingas kasta in handduken. En kilometer
före de, stannde Patrik Sandell med trasigt styrstag. Därefter
bröt Super 2000-ekipagen på löpande band i det extremt
svårkörda rallyt. Av de nio startande i VM-klassen, var
det bara två som lyckades ta sig imål, nämligen
Berardo Sousa och Xavier Pons.
I morgon fortsätter rallyt, som avslutat på lördag
eftermiddag. Då startar P-G och Jonas om igen enligt superrallyreglerna:
- "Då kör vi på för fullt igen och gör
allt för att både avancera och plocka viktiga VM-poäng"
säger P-G.
Mer info, hittar du på
www.pgandersson.se
där vi kommer att följa rallyt, sträcka för
sträcka.
Efter dag 1 (med superrallytider)
1. Bernardo Sousa (P) 1:15:54.2
2. Xavier Pons (E) 1:16:06.3 +12,1
3. Michal Kosciuszko (Pol) 1:25:32.9 * +9:38.7
4. Eyvind Brynildsen (N) 1:27:14.2 * +11:20.0
5. Nasser Al-Attiyah (Q) 1:29:53.1 * +13:58.9
6. Janne Tuohino (Fin) 1:36:02.5 * +20:08.3
7. P-G Andersson 1:39:45.8* +23:51.6
8. Patrik Sandell 1:40:12.4 * +24:18.2
9.. Jari Ketomaa 1:49:45.8 * +33:51.6
* = superrallytid
10-04-01
Patrik Flodin i ledning efter dag 1 i Rally-VM i Jordanien
Säsongen har onekligen börjat bra för Patrik Flodin
och hans co-driver Göran Bersgten. När första dagen
av Rally-VM deltävlingen i Jordanien är avklarad, leder
de klassen med 9,4 sekunder.
- "Det flyter på bra och vi har en jättebra känsla
i bilen. Det är otroligt jämt i toppen och der är
så här det ska vara att köra rally" skrattar
Patrik nöjt efter första dagen i Jordanien.
Rallyt har mer eller mindre flutit på utan några större
problem:
- "Det är ett väldigt svårkört rally.
Det går i öppen terräng där det är mycket
svårt att hitta referenspunkter. Dessutom kommer det hela
tiden fram nya stenar i vägen, vilket försvårare
det hela".
En av de stenarna träffade Patrik och Göran på under
tredje sträckan idag:
- "Jag slog i en sten och hjulet blev rejält snett. Ratten
vred sig 45 grader och jag fick kämpa för att hålla
den på vägen och ta oss i mål. Men det som sinkade
oss på sträckan, var att bromsarna överhettades
i nedförsbackarna i slutet på sträckan" förklarar
Patrik.
Men bortsett från det, har det fungerat riktigt bra. Sju sträckor
har körts och det återsår 14 sträckor som
körs under fredag och lördag i lika svårkörd
terräng.
Efter dag 1
1. Patrik Flodin 1:16:04.7
2. Martin Semerad (Cz) 1:16:14.1 +9,4
3. Armindo Araujo (P) 1:16:17.0 +12.3
4. Amjad Farrah (Jor) 1:21:19.0 +5:14.3
5. Nicholai Georgiou (GB) 1:22:21.2 +6:16.5
6. Spyros Pavlides (Cyp) 1:23:01.2 +6:56.5
7. Reijo Muhonen (Fin) 1:23:22.4 +7:17.7
8. Rui Wang (Chi) 1:42:48.5 +8:13.9
9. Paulo Nobre (Br) * 1:42:48.5 +26:43.8
* = superrallytid
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi sammarfattar rallyt efter varje dag
10-04-01
Pinnar I hjulen för SWRC-svenskarna i Jordanien
Det blev ingen bra start på Rally Jordan för Patrik Sandell
och PG Andersson, som båda tävlar i Super World Rally
Championship i varsin Skoda Fabia Super 2000. Bägge ekipagen
stötte på problem på SS3 och tvingades parkera
bilarna för dagen.
- "Vi körde på en sten i rakt hjulspåret.
Det är stenar som kommer upp när bilarna före har
kört, och den slog av ett styrstag", berättar Patrik
Sandell.
Överhuvudtaget blev det ett rejält manfall i SWRC-klassen.
Av nio startande lyckades endast två, Bernardo Sousa och Xavier
Pons, ta sig igenom dagens sju sträckor utan att bryta. De
övriga får starta om imorgon med fem minuters tidstillägg
för varje sträcka de inte fullföljt. För Patrik
Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson innebär det
25 minuters tidstillägg.
- "Det känns hårt, vi började få ett
bra flyt i körningen när det hände. Men det är
bara att ta nya tag imorgon", säger Emil Axelsson.
10-04-01
SS7: Latvala leder efter dag 1
Latvala leder rallyt och går därmed ut först.
Han har en ledning på 30,2 sekunder ner till Ogier
som blir andra bil. Loeb ligger trea, 31,2 sekunder bakom.
Det blev som sagt mycket taktikande och Petter la sig på
fjärde plats och Mikko på femte.
Förarkommentarer:
- "Det har varit en mycket svår dag. Jag behöver
Ogier före mig i morgon" Loeb
- "Vi får se vad killarna gör här bakom.
Man vet aldrig vad som är rätt beslut" Hirvonen
- "Vi blir nog först på vägen i morgon
och får attackera. Men försöker man inte,
vinner man inte heller" Latvala
- "Jag tycker det går bra och att jag har kontroll.
Det är ett svårt rally. Vi får se i morgon.
Jag har bra startpossition då" Petter
- "Jag är ganska nöjd. Jag måste hitta
bättre rytm i bilen bara. Jag försöker ändra
och attackera, men får inte till tiderna" Henning
- "Jag tog det lungt i slutet, men är inte helt
nöjd" Sordo
- "Jag gillade sträckan, de var mycket bättre
andra vändan" Wilson
På SS7:
1. Loeb, 08:00.6
2. Latvala, +1,7
3. Ogier, +3,8
4. Hirvonen, +5,6
5. Henning, +12,9
6. Wilson, +14,3
7. Villagra, +23,8
8. Räikkönen, +27,4
9. Petter, +28,6
12. Sordo, +35,6
Efter SS7
1. Jari Matti Latvala (Fin), 1:11:31.5
2. Sebastien Ogier (F), 1:12:01.7 +30,2
3. Sebastien Loeb (F), 1:12:02.7 +31,2
4. Petter Solberg (N), 1:12:04.0 +32,5
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:12:13.7 +42,2
6 . Dani Sordo (E), 1:12:16.9 +45.4
7. Henning Solberg (Fin), 1:12:52.4 +1:20.9
8. Matthew Wilson (GB), 1:13:32.6 +2:01.1
-
. Frederico Villagra (Arg), 1:14:19.7 +2:48.2
. Kimi Räikkönen (Fin), 1:15:22.0 +3:50.5
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-01
SS6: Petter snabbast
Petter vann sträckan och var 1,8 sekunder före
Latvala och 4,2 sekunder före Sordo. Sista sträckan
kommer det garanterat att bli en hel del taktik och rävspel.
Det eftersom ingen vill gå ut och spåra i morgon
bitti.
Förarkommentarer:
- "Det är mycket bättre grepp, men vi tappar
lite tid. Kanske inte bästa inställningen"
Loeb
- "Det är okej, inget att oroa sig för. Vi
får se vad som händer på nästa sträcka"
Hirvonen
- "Inga större misstag på sträckan.
Jag hade kanske lite för hårda däck, men
det är okej" Latvala
- "Jag gör min grej och har allt under kontroll"
Petter
På SS5:
1. Petter, 14:17.7
2. Latvala, +1,8
3. Sordo, +4,2
4. Loeb, +6,7
5. Hirvonen, +6,9
6. Ogier, +7,1
7. Henning, +18,7
8. Wilson, +27,2
9. Villagra, +41,0
Efter SS6
1. Jari Matti Latvala (Fin), 1:03:29.2
2. Petter Solberg (N), 1:03:34.8 +5,6
3 . Dani Sordo (E), 1:03:40.7 +11.5
4. Sebastien Ogier (F), 1:03:57.3 +28,1
5. Sebastien Loeb (F), 1:04:02.7 +33.5
6. Mikko Hirvonen (Fin), 1:04:07.5 +38.3
7. Henning Solberg (Fin), 1:04:38.9 +1:09.7
8. Matthew Wilson (GB), 1:05:17.7 +1:48.5
-
. Frederico Villagra (Arg), 1:05:55.3 +2:26.1
. Kimi Räikkönen (Fin),
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-01
SS5: Latvala snabbast, Petter upp på andra plats igen
Latvala var snabbast, när sträckan kördes för
andra gången. Alla förare var rörande överens
om att vägen var i mycket bätre skick nu. Latvala
var 5,2 sekudner före Hirvonen och 5,9 före Petter
som gick upp på andra plats totalt.
Förarkommentarer:
- "Det var mycket mer grepp den här gången.
- "Det är ett helt annat rally och grepp nu"
Hirvonen
- "Det gick riktigt bra. Hade en ren fin rytm. Det är
mycket lättare nu på eftermiddagen när vägen
är ren" Latvala
- "Dämparen fungerar bättre nu, hoppas vi kan
förbättra tiden på nästa sträcka"
Petter
På SS5:
1. Latvala, 6:44.1
2. Hirvonen, +5,2
3. Petter, +5,9
4. Loeb, +7,5
5. Sordo, +8,7
5. Ogier, +8,8
7. Henning, +11,2
8. Wilson, +16,0
9. Villagra, +18,9
10. Räikkönen, +27,0
Efter SS5
1. Jari Matti Latvala (Fin), 49:09.7
2. Petter Solberg (N), 49:17.1 +7,4
3 . Dani Sordo (E), 49:18.8 +9,1
4. Sebastien Ogier (F), 49:32.5 +22,8
5. Sebastien Loeb (F), 49:37.7 +28,6
6. Mikko Hirvonen (Fin), 49:42.9 +33,2
7. Henning Solberg (Fin), 50:02.5 +52,8
8. Matthew Wilson (GB), 50:32.8 +1:23,1
-
10. Frederico Villagra (Arg), 50:56.6 +1:46.9
12. Kimi Räikkönen (Fin), 51:43.9 +2:34.2
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-01
SS4: Latvala åter i ledning
Petter vann sträckan, 1,8 sekunder före Latvala och
2,4 sekunder före Loeb. Sordo tappade sin ledning till Latvala.
Nu är det service och nästa sträcka startar klockan
14:50 svensk tid.
Förarkommentarer:
- "Det ar inte bra alls, det var mycket grus på vägen"
Loeb
- "Det är mycket svårt, jag är glad att jag
har hittat lite rytm nu" Hirvonen
- "Det är trist att få tidstillägg när
det gick så bra. Men bilen går bra. Vi får se
vad som händer" Latvala
- "Ibland är det mycket trixigt pga alla stora stenar
på vägen" Ogier
- "Jag måste göra lite ändringar under service"
Henning
- "Vi måste ta det lite lugnt med dämparna"
Petter
På SS4:
1. Petter, 8:16.3
2. Latvala, +1,8
3. Loeb, +2,4
4. Sordo, +3,0
5. Ogier, +4,0
6. Hirvonen, +4,2
7. Henning, +12,4
8. Wilson, +15,2
9. Räikkönen, +32,2
Efter SS4
1. Jari Matti Latvala (Fin), 42:25.6
2 . Dani Sordo (E), 42:26.0 +0,4
3. Petter Solberg (N), 42:27.1 +1,5
4. Sebastien Ogier (F), 42:39.6 +14,0
5. Sebastien Loeb (F), 42:46.7 +21,1
6. Mikko Hirvonen (Fin), 42:53.6 +28,0
7. Henning Solberg (Fin), 43:07.2 +41.6
8. Matthew Wilson (GB), 43:32.7 +1:07.1
10. Frederico Villagra (Arg), 43:53.6 +1:28.0
10. Kimi Räikkönen (Fin), 44:32.8 +2:07.2
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-01
SS3: Sordo snabbast - P-G bröt även Sandell kvar på
sträckan
Både Latvala och Petter fick 10 sekunder i tidstillägg
efter att inte ha hunnit till TK´n i tid. Sordo blev den som
vann sträckan, 5,1 sekunder före Petter och 6,1 före
Latvala.
P-G slog i en sten och fick fjärdringen genom huven och har
tvingats kasta in handduken efter sin starka inledning. Även
Sandell står på sträckan med skadat styrstag.
Förarkommentarer:
- "Inget grepp. Kanske lite mer känsla och mindre drama
på den här. Men jag får spåra" Loeb
- "Dumt" sa Latvala om tidstillägget
- "Det var mycket tight och ont om tid så jag kom en
minut för sent" Petter
- "Jag försökte men körde för sakta"
Henning.
På SS3:
1. Sordo, 14:44.1
2. Petter, +5,1
3. Latvala, +6,1
4. Ogier, +10,9
5. Hirvonen, +11,2
Efter SS3
1. Dani Sordo (E), 34:06.7
2. Jari Matti Latvala (Fin), 34:07.5 +0,8
3. Petter Solberg (N), 34:10.8 +4,1
4. Sebastien Ogier (F), 34:19.3 +12,6
5. Sebastien Loeb (F), 34:28.0 +21,3
6. Mikko Hirvonen (Fin), 34:33.1+26.4
7. Henning Solberg (Fin), 34:38.5 +31,8
8. Matthew Wilson (GB), 35:01.2 +54.5 +1:10.4
10. Frederico Villagra (Arg), 35:17.1
10. Kimi Räikkönen (Fin), 35:44.3 ++1:37.6
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-01
SS2: Latvala snabbast igen - Loeb och Hirvonen fick exakt samma
tid
Latvala fortsätter hålla upp högsta tempot bland
WRC-bilarn. På den här 8,65 km långa sträckan
var han 3,9 sekunder före Petter och 4,4 sekunder före
Hirvonen och Loeb som fick samma tid.
På SS2:
1. Latvala, 7:05.2
2. Petter, +3,9
3. Sordo, +4,3
4. Hirvonen, +4,4
4. Loeb, +4,4
6. Ogier, +5,6
7. Henning, +8,4
8. P-G, +11,8
9. Wilson, +13,6
10. Villagra, +13,6
11. Räikkönen,18,6
Efter SS2
1. Jari Matti Latvala (Fin), 19:17.3
2. Petter Solberg (N), 19:21.6 +4,3
3. Dani Sordo (E), 19:22.6 +5.3
4. Sebastien Ogier (F), 19:24.3 +7,0
5. Sebastien Loeb (F), 19:27.3 +10,0
6. Henning Solberg (Fin), 19:29.3 +12,0
7. Mikko Hirvonen (Fin), 19:37.8 +20,5
8. Matthew Wilson (GB), 19:44.8 +27.5
9. P-G Andersson, 19:47.0 +29,7
10. Frederico Villagra (Arg), 19:48.0 +30,7
11. Kimi Räikkönen (Fin), 20:02.6 +45.3
Komplett resultat på
www.wrc.com
10-04-01 SS1:
Latvala snabbast ut i lösgruset
De två första sträckorna har väldigt mycket
lösgrus på sig och Loeb hade problem med greppet,
Hirvonen snurrade och de flesta förarna hade problem med
greppet. Snabbast var Latvala, 0,4 sekunder före Petter
Solberg och trea blev Dani Sordo.
Förarkommentarer:
- "Inget grepp alls, vi var väldigt långsamma.
Det finns inget vi kan göra" Loeb
- "Vi hade en halv snurrning i en kurva och tappade tid.
Ingen bra start" Hirvonen
- "Det är okej, men ingen bra körning. Det är
mycket svårt och halt" Latvala
- "Det var mycket halt och jag fick inget flyt i körningen.
Vi får se vad som händer under dagen" Ogier
- "Det är okej. Jag var inte nöjd med allt på
sträckan. Jag måste göra lite små ändringar"
Petter
- "Bilen går bra men oj, oj vad det var halt"
Henning
- "Det är mycket halt och svårt att köra
och stenar på vägen"
- "Det hade kommit fram en enormt stor sten i början
på sträckan, som vi fick åka runt" Wilson
SS1
1. Jari Matti Latvala (Fin), 12:12.1
2. Petter Solberg (N), 12:12.5 +0,4
3. Dani Sordo (E), 12:13.1 +1,0
4. Sebastien Ogier (F), 12:13.5 +1,4
5. Henning Solberg (Fin), 12:15.7 +3,6
6. Sebastien Loeb (F), 12:17.7 +5,6
7. Matthew Wilson (GB), 12:26.0 +13,9
8. Mikko Hirvonen (Fin), 12:28.2 +16,1
9. Frederico Villagra (Arg), 12:28.7 +16,6
10. P-G Andersson, 12:30.0 +17.9
11. Kimi Räikkönen (Fin), 12:38.8 +26,7
Komplett resultat på www.wrc.com
01-03-31
Sandell redo för Jordaniens ökenrally
Shakedown inför Rally Jordanien är avklarad för Patrik Sandell
och Emil Axelsson. Svenskarna, som kör för Red Bull Rally Team
i en Skoda Fabia Super 2000, hade tredje snabbaste tid efter Nasser och
Kosciuszko.
- När vägarna är så här utmanande är det
allra viktigaste att hitta en bra känsla i bilen. Att man känner
att man litar på den hela tiden. Och den känslan hade vi direkt,
säger Patrik Sandell.
Shakedownsträckan kördes alldeles intill rallythögkvarteret
invid Döda havet, och majoriteten av specialsträckorna körs
i närheten.
- Just den här shakedown-sträckan är rätt representativ
för rallyt i stort, så jag har en bra känsla inför
tävlingen, säger Patrik Sandell.
Torsdag förmiddag startar rallyt och sju sträckor på sammanlagt
100 km avverkas under dagen. Rallyt avslutas på lördag eftermiddag.
10-03-31 P-G nöjd och
taggad - ser fram emot starten i Rally Jordan
Rally-VM i Jordanien startar i morgon 10:28 svensk tid. Per-Gunnar "P-G"
Andersson finns på plats för att försöka kamma hem
sin andra VM-seger i årets Super 2000, sedan vinsten i Rally Sweden
i februari. Hans forne vapendragare och co-driver, Jonas Andersson, gör
ett inhopp i högerstolen under det här rallyt.
- "Rally Jordan är ett mycket svårkört rally. Rallyt
körs väldigt mycket i ett öppet landskap, vilket gör
det mycket svårt att få några referenspunkter. Jag och
Jonas hade ett bra rally sist vi var här, så han fick hoppa in
även nu" säger P-G.
I söndags testade VM-ekipagen och idag har de kört shakedown:
- "Jag tycker det kändes som om vi hittade rätt inställningar
under testet och idag fick vi känna oss för lite på shakedown.
Det var inte alls fråga om någon attack från vår
sida, utan vi kände oss för med bil och inställningar. Det
kändes riktigt bra, tycker jag" säger P-G.
Rallyt startar i morgon bitti och körs sedan torsdag, fredag med målgång
på lördag eftermiddag.
- "De två första sträckorna är kniviga med mycket
rullgrus. Sedan är det bättre, men det här är som sagt
ett svårkört rally. Men jag tror det kommer att gå riktigt
bra" skrattar P-G och ser fram emot starten i morgon.
Mer info, hittar du på
www.pgandersson.se
där vi kommer att följa rallyt, sträcka för sträcka.
10-03-29
Andra gången gillt i Jordanien
Efter ett års frånvaro i VM-kalendern är det till helgen
åter dags för Jordanien att arrangera ett VM-rally. I SWRC-klassen
är det dubbelt svenskt med både Patrik Sandell och PG Andersson
på startlinjen, i varsin Skoda Fabia Super 2000. För Sandell
är det en återkomst till öknen med blandade minnen.
Han och kartläsaren Emil Axelsson var på väg att vinna sin
klass 2008. De ledde med två minuter sista dan före fransmannen
Sebastien Ogier. De skulle bara ta bilen i mål och köra hem segern.
Men istället körde de på en sten, slog av ett hjul och blev
stående vid vägkanten.
- Just då var det inte så kul med rally. Men fram till dess
var det en riktigt bra tävling. Och lite ovanlig för att vara
ett ökenrally. Normalt kör man ju på vanliga vägar
som för några dagar används som rallyvägar. Men här
är det tvärtom. Vägarna har byggts bara för rallyt,
så de håller en enormt hög standard, berättar Patrik
Sandell
En stor utmaning för förarna är avsaknaden av referenspunkter
längs vägarna. När det inte finns skogar, hus eller annat
blir det svårt för förarna att avgöra avstånden,
vilket lätt kan resultera i felbedömningar. En annan utmaning
brukar vara värmen.
- Förra gången hade vi 46 grader i skuggan som mest. Så
varmt blir det inte nu, eftersom vi kör några veckor tidigare,
men det blir kanske uppåt 35. Bilarna i sig påverkas nog inte
så mycket. Det som kan hända är att du överhettar bromsarna.
Annars är det nog vi förare som påverkas mest. Det är
mer fysiskt krävande än de flesta andra rallyn.
Under söndagen körde svenskarna och Red Bull-teamet ett test för
att kolla att allt var i sin ordning, och göra några sista finjusteringar
på Skodan. Emil Axelsson gjorde även ett inhopp som kartläsare
åt Petter Solberg, under dennes test. Norrmannen saknade själv
kartläsare för dagen och bad svensken att hoppa in.
- En enormt häftig fartupplevelse att åka med i en modern WRC-bil.
Det var riktigt roligt och en rejäl energikick. Den har jag nytta av
till helgens tävling. För nu är det fullt fokus på
mig och Patrik igen, avslutar Emil Axelsson.
10-03-29 Tider och info inför
Rally Jordan
Rally-VM deltävlingen i Jordanien är i full gång. Redan
i dag och i morgon är det rekognosering och rallyt startar sedan på
torsdag och kör hela torsdag, fredag med målgång på
lördag.
Rallyt består av 21 specialsträckor som är 346,16 km. Med
transportsträckorna inräkande är rallyt 886,78 km. Tre svenska
ekipage finns på startlinjen, P-G Andersson och Patrik Sandell i Super
2000 och Patrik Flodin i GrN.
Super 2000-VM följer jag sträcka för sträcka på
www.pgandersson.se
GrN-VM följer jag sträcka för sträcka på
www.patrikflodin.com
Tidsschema
Rally Jordan
(Svensk tid) |
Torsdag 1
april |
|
10:28 |
SS1 |
Rumman Forest |
15,34 km
|
11:26 |
SS2 |
Wadi Shueib 1 |
8,65 km
|
11:54 |
SS3 |
Mahes 1 |
20,44 km
|
12:37 |
SS4 |
Mount Nebo 1 |
11,09 km
|
|
|
Service A
|
|
14:50 |
SS5 |
Wadi Shueib 2 |
8.65 km
|
15:13 |
SS6 |
Mahes 2 |
20,44 km
|
15:56 |
SS7 |
Mount Nebo 2 |
11,09 km
|
|
|
Service B |
|
|
|
|
|
Fredag 2
april |
|
|
|
Service C |
|
07:38 |
SS8 |
Suwayma 1 |
12,23 km
|
08:21 |
SS9 |
Kafrain 1 |
17,20 km
|
09:19 |
SS10 |
Jordan River 1 |
41,45 km
|
|
|
Service D |
|
11:47 |
SS11 |
Suwayma 2 |
12,23 km
|
12:30 |
SS12 |
Kafrain 2 |
17,20 km
|
13:28 |
SS13 |
Jordan River 2 |
41,45 km
|
|
|
Service E |
|
|
|
|
|
Lördag
3 april |
|
|
|
Service F |
|
07:20 |
SS14 |
Yakrut 1 |
14:16 km
|
07:50 |
SS15 |
Bahath 1 |
12:53 km
|
08:33 |
SS16 |
Shuna 1 |
15,23 km
|
09:16 |
SS17 |
Baptism Site 1 |
12,43 km
|
|
|
Service G |
|
11:11 |
SS18 |
Yakrut 2 |
14,16 km
|
11:41 |
SS19 |
Bahath 2 |
12:41km
|
12:34 |
SS20 |
Shuna 2 |
15:23 km
|
13:07 |
SS21 |
Baptism Site 2 |
12,43 km
|
14:30 |
|
Service H |
|
|
|
Målgång |
|
<<
Till startsidan