Gå med här och du stödjer MiV!


Rapport från Wales Rally GB

Blå rubrik = wrc
Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Se tidsschema Wales Rally GB


07-12-02 Victor tvåa i England
Victor Henriksson slutade 2:a totalt i klassen efter att han missat 7 min på att ett bromsrör gått
av till bromsarna och tömt all bromsolja. Han vann dessutom totalt Ford Cupen med många minuter (tyckte dom sa 18 min) så han har ju gjort ett bra jobb och en bra avslutning vid jobbet hos Motorsport och han är väl kvar ett tag till hos dom.

07-12-02 Loeb mästare – igen!
Sébastien Loeb är världsmästare i rally. Igen. Fransmannen blev trea i VM-finalen i Wales och säkrade därmed sin fjärde raka titel. Nästa år kan han bli först till fem förarguld i VM-historien.

Loeb kom till avslutningen i Wales med en VM-ledning på sex poäng. En femteplats var ett måste för att den 33-årige fransmannen skulle slå vakt om sin kungakrona. Det klarade han med lätthet. Tillsammans med kartläsaren Daniel Elena blev Loeb trea bakom Ford-duon, finländarna Mikko Hirvonen och Marcus Grönholm. Därmed var saken klar.
– Fantastiskt, jublade Citroën-föraren som efter målgången i Cardiff satte mycket högt värde på sitt fjärde VM-guld.
– Att lyckas vinna mästerskapet efter den hårda fight jag haft med Marcus Grönholm under hela säsongen gör den här titeln verkligen speciell, intygade han.
Med ännu ett guld tangerade Sébastien Loeb rekordet på fyra VM-titlar. De enda som lyckats med den bedriften tidigare i rallyhistorien är finländarna Juha Kankkunen och Tommi Mäkinen. Den sistnämnde tog, precis som Loeb nu gjort, sina titlar fyra år i rad.
Ovan nämnda rekordlista har – ännu så länge – inte Loeb som ensamt namn i toppen. Andra har det. Fransmannen har vunnit flest VM-delsegrar (36 stycken), han är ensam med tio triumfer under en och samma säsong (2005) och han är hittills den ende ickenordiska förare som vunnit den svenska VM-deltävlingen. Loeb vann Uddeholm Swedish Rally 2004.

Resultat Wales Rally GB.
1) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus. 3.22.50,9
2) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 15,2 sek
3) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, + 1.33,0 min
4) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 2.57,3
5) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 3.14,3
6) Matthew Wilson, Storbritannien, Ford Focus, + 7.32,9
7) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, + 8.29,5
8) Manfred Stohl, Österrike, Citroën Xsara, + 8.54,6
9) Xavier Pons, Spanien, Subaru Impreza, + 9.48,8
10) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 10.42,4

Slutställning förar-VM:
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 116 poäng
2) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 112
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 99
4) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, 65
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 47
6) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 34

Slutställning märkes-VM:
1) BP Ford, 212 poäng
2) Citroën Total, 183
3) Subaru, 87

Grupp N (PWRC).
1) Guy Wilks, Storbritannien, Mitsubishi, 3.44.23,7
2) Juho Hänninen, Finland, Mitsubishi, + 34,2 sek
3) Mark Higgins, Storbritannien, Mitsubishi, + 1.46,5 min
4) Alessandro Bettega, Italien, Mitsubishi, + 5.23,6
5) David Higgins, Storbritannien, Subaru Impreza, + 7.09,1
6) Mirco Baldacci, San Marino, Subaru Impreza, + 8.49,1
7) Armindo Araujo, Portugal, Mitsubishi, + 16.35,2
8) Stepan Vojtech, Tjeckien, Mitsubishi, + 18.07,7
Patrik Flodin, Sverige, Subaru, bröt

Slutställning PWRC:
1) Toshihiro Arai, Japan, Subaru, 39 poäng
2) Gabriel Pozzo, Argentina, Mitsubishi, 30
3) Mark Higgins, Storbritannien, Mitsubishi, 25
07-12-02 Loeb tar fjärde raka VM-titeln
En mycket nöjd Sebastien Loeb defilerar i mål och tar fjärde titeln på raken. En titel han är extra glad åt, eftersom han och Marcus haft en sån tät kamp. En riktig VM-kamp i år.

Marcus är så klart lite besviken, men det var ett svårt rally och än värre på Irland.

Glad är även Mikko Hirvonen som sa inför VM-starten att han skulle vinna tre deltävlingar. I och med segern här i Wales, vann han sin tredje deltävling i år. Men han höll på att åka av vägen på sista sträckan och är mycket nöjd imål.

SS16
1. Mikko Hirvonen, Fin, 3:22:50.9
2. Marcus Grönholm, Fin, 3:23:06.1 +15.2
3. Sebastien Loeb, F,3:24:23.9 +1:33.0
4. Petter Solberg, N, 3:25:48.2 +2:57.3
5. Dani Sordo, E, 3:26:05.2 :26:05.2 +3:14.3
-
-. Henning Solberg, N, 3:44:53.7 +22:02.8

Tyvärr begränsat med uppdateringar under lördagen här på MiV eftersom jag är sjuk.
07-12-01 SS7; Latvala snabbast ut idag
Jari-Matti Latvala tappade rejält med tid igår när hans vindrutetorkare la av. Men nu är han på gång igen och vann sträckan, 4,4 sekunder före Grönholm och 10,5 före Loeb. Hirvonen tappade 12,8 sekunder och blev fyra.

- "Det var inte lika dåliga förhållanden idag. Jag bromsade lite för tidigt och hade ingen bra känsla. Men det går helt enligt planen" Loeb
- "Ingen stress, men vad kan jag göra" suckade Grönholm. "Det är en lång dag idag och imorgon"
- "Det gick för sakta, inga direkta problem men jag får öka tempot" Hirvonen
- "Vi gjorde en snurrning i början på sträckan" Petter

SS5 5 i topp
1. Mikko Hirvonen, Fin, 1:28:05.3
2. Marcus Grönholm, Fin, 1:28:36.5 +31.2
3. Sebastien Loeb, F, 1:29:00.9 +55.6
4. Petter Solberg, N, 1:30:04.3 +1:59.0
5. Dani Sordo, E, 1:30:46.0 +2:40.7
-
-. Henning Solberg, N,

07-11-30 SS6; Hirvonen tog även sista sträcksegern
SS6 gick i både mörker, dimma och regn.
- "Hemska förhållanden" sa Hivonen. "Den här sträckan var bland det värsta jag varit med om". Trots det vann han sträckan, 16,4 sekunder före Grönholm och hela 31,8 sekunder före Loeb som blev fyra. Petter fick tredje bästa tid, 17,8 sekunder efter.

Jari-Matti Latvala och Henning Solberg var några som tappade otroligt mycket tid när deras vindrutetorkare gick sönder. Cato Menkerud satt med en pinne, men de fick stanna 4-5 gånger. Henning tappade nästan 13 minuter och Latvala nästan 17. Båda lär bryta och starta om enligt superrallyreglerna.

Även Chris Atkinson hade problem med sikten och fick om än sämre sikt och tappade nästan två minuter.

Mads Östberg hoppas att arrangörerna ska stryka sträckan. Det går överhuvudtaget inte att se mer än 1 meter och är helt vansinniga förhållanden.

SS6 5 i topp
1. Mikko Hirvonen, Fin, 01:17:21.3
2. Marcus Grönholm, Fin, 01:18:00.9 +39.6
3. Sebastien Loeb, F, 01:18:19.2 +57.9
4. Petter Solberg, N, 1:18:55.3 +1:25.0
5. Dani Sordo, E, 01:19:59.2 +02:37.9
-
-. Henning Solberg, N, 01:37:13.4 +19:52.1

07-11-30 SS5; Loeb och Grönholm vann första sträcksegern
Loeb och Grönholm var exakt lika snabba och vann tillsammans sträckan med 11,4 sekunders marginal till Hirvonen.

Henning hade stora problem med bilen och tappade över sju minuter.

SS5 5 i topp
1. Mikko Hirvonen, Fin, 1:00:51.0
2. Marcus Grönholm, Fin, 1:01:05.2 +14.2
3. Sebastien Loeb, F, 1:01:08.1 +17.1
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:01:28,3 +46,3
5. Petter Solberg, N, 1:01:58.2 +1:07.2
-
-. Henning Solberg, N, 1:10:34.1 +9:43.
07-11-30 SS4; Hirvonen igen
Det blev Hirvonen som var snabbast ut även efter serviceuppehållet. Han vann sträckan 4,2 sekunder före Grönholm ohc 6,1 sekund före Loeb.

Latvala hade problem på sträckan och tappade tid.

SS4 5 i topp
1. Mikko Hirvonen, Fin, 47:18.7
2. Marcus Grönholm, Fin, 47:44.3 +25.6
3. Sebastien Loeb, F, 47:47.2 +28.
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 48:01.0 +42.3
5. Petter Solberg, N, 48:21.9 +1:03.2
-
-. Henning Solberg, N, 49:52.6 +2:33.9

07-11-30 SS3; Tredje raka till Hirvonen
Grönholm var 2,4 sekunder före Loeb på sträckan och gick därmed upp till andraplatsen. Det skiljer de båda nu en sekund åt. Men åter var det Hirvonen som vann sträckan och Jari Matti Latvala slog till med en andraplats. Trea blev Grönholm, 4,6 sekunder efter. Latvala har sju sekunder upp till Loeb. Det behövs ju som bekant några poäng för att Marcus ska fixa VM-titeln.

Både Grönholm och Loeb säger sig ta det lugnt....

SS3 5 i topp
1. Mikko Hirvonen, Fin, 38:01.5
2. Marcus Grönholm, Fin, 38:22.9 +21.4
3. Sebastien Loeb, F, 38:23.9 +22.4
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 38:30.9 +29.4
5. Petter Solberg, N, 9 38:55.9 +54.4
-
-. Henning Solberg, N, 40:05.5 +02:04.0

07-11-30 SS2; Hirvonen fortsätter öka - Grönholm knappar in
Mikko Hirvonen håller upp tempot och var 4,8 sekunder före Grönholm och 8,9 sekunder före Loeb. Därmed skiljer det nu bara 1,4 sekunder mellan Marcus och Sebastién.

SS2 5 i topp
1. Mikko Hirvonen, Fin, 22:05,8
2. Sebastien Loeb, F, 22:21,2 +15,4
3. Marcus Grönholm, Fin, 22:22,6 +16,8
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 22:33,4 +27,6
5. Petter Solberg, N, 9 22:45.0 +39,2
-
-. Henning Solberg, N, 23:46,1 +1:40,3
07-11-30; SS1 GrN; Flodin sexa i dimman
Även GrN-bilarna och Patrik Flodin hade besvär med dimman.
- "Otäckt" var Patriks kommentar. Trots det fick han sjätte bästa tid och tappade bara 11 sekunder.

SS1 Top 6 GrN

1. Mark Higgins (GB) 10:30,2
2. Guy Wilks (GB) 10:30,9 +0,7
3. Gwyndaf Evans (GB) 10:36,0 +5,8
4. Juho Hänninen (Fin) 10:36,8 +6,6
5. Andreas Aigner (A) 10:38,1 +7,9
6. Patrik Flodin (S) 10:41,2 +11,0

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följer GrN-VM sträcka för sträcka
07-11-30 SS1; Hirvonen snabbast i dimman
Det var en tät dimma på den inledande sträckan. Det var Hirvonen som höll upp högsta tempot på den svårkörda sträckan. Han var 6,5 sekunder före Loeb och 12,0 före Grönholm.

Hirvonen tappade över en minut, sedan han fick en punktering efter andra kurvan. För ovanlighetens skull är det en mindre glad norrman i mål på sträckan.

Förarkommentarer:
- "Mycket svårkört" sa Loeb "Det var riktigt halt och man såg inte riktigt vägen i dimman. Det gäller att lita på noterna"
- "Svårkört och jag var lite långsam i början" sa Grönholm.
- "Mycket svårt. Jag såg inte ett skit där inne" skrattar Hirvonen som var förvånad över att han var snabbare än Loeb i mål.
- "Jag är glad att jag är kvar. Jag åkte lite för fort och gjorde en snurrning. Det är verkligen tur jag är kvar" sa Petter
- "Vilken födelsedagspresent" sa Chris "dimma, halka och svårkört. Inte alls vad jag önskade mig"

SS1 5 i topp
1. Mikko Hirvonen, Fin, 9:15,2
2. Sebastien Loeb, F, 9:21,7 +6,5
3. Marcus Grönholm, Fin, 9:27,2 +12,0
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 9:29.9 +14.7
5. Chris Atkinson, Aus, 9:34.2 +19.0
6. Petter Solberg, N, 9:34,5 +19,3
-
-. Henning Solberg, N, 10:16,7 +1:01,5

07-11-29 Loeb mot fjärde raka
Sébastien Loeb är storfavorit till titeln när rally-VM avslutas i Wales i helgen. En femteplats är vad som krävs för att fransmannen ska säkra sitt fjärde raka guld. Att han ska klara det betvivlar ingen, men med tanke på vad hänt i de senaste deltävlingarna vet alla att kampen om mästerskapet inte är över förrän bilarna når Cardiff på söndag eftermiddag.

För några månader sedan toppade Marcus Grönholm VM med 13 poäng och var den hetaste kandidaten till titeln 2007. I dag är finländaren knappt ljummen. Efter att ha kört av och brutit i såväl Japan som Irland är Grönholm sex poäng efter Loeb i tabellen.
Det är ingen överdrift och påstå att fransmannen har straffspark i Wales. Visserligen är inte grus Loebs favoritunderlag, men han har vunnit på det många gånger förr och den här gången behöver han inte ens hamna på pallen för att nå sina drömmars mål. Segrar Grönholm räcker det med att Loeb är femma för att hålla finländaren stången. Då vinner Loeb VM på fler segrar under året.
En femteplats kan låta som en enkel uppgift för en förare som vunnit tre guld och triumferat i 36 VM-deltävlingar hittills i karriären, men ingenting är givet på förhand. Motorsporthistorien vimlar av överraskande resultat och helt osannolika svängningar. Upplösningen av årets VM i Formel 1 är bara ett exempel. Vem trodde att Lewis Hamilton skulle missa i finalen i Brasilien och Kimi Räikkönen skulle bli världsmästare i stället?

Marcus Grönholm, som gör sin 150:e och sista (?) VM-start i Wales, är givetvis besviken över vilken vändning mästerskapet tagit för hans del. Men han har långt ifrån gett upp och hoppas att han kan göra "en Räikkönen" i årets sista deltävling.
– Det kommer att bli svårt att erövra titeln, men chansen finns fortfarande och jag måste göra allt för att ta till vara på den. Jag känner mig inte det minsta pressad. Allt jag kan göra är att försöka vinna tävlingen och hoppas på att Loeb får problem, säger Grönholm.
De svenska färgerna i Wales Rally GB försvaras av Patrik Flodin och Victor Henriksson. Patrik, som rattar en Subaru Impreza, tävlar i Grupp N-VM (PWRC) medan Victor kör Lilla Grupp N i en Ford Fiesta. För den sistnämnde blir årets sista deltävling också finalen på hans praktikår hos M-Sport, företaget som driver Fords VM-satsning i rally.

www.swedishrally.com
07-11-28 Rolig och nyttig fakta och info om Rally Wales GB
* Det är få förändringar på Rallyt i Wales från i fjol. Men serviceplatsen är flyttad från Felindre till Swansea Waterfront.

* Start och målcermonin hålls även i år vid Cardiff City Hall.

* En nyhet är att avslutningssträckorna både på fredag och lördag körs i mörker.

* Wales Rally är också avslutningen på det brittiska rallymästerskapet. Det är uppdelat i två deltävlingar där fredagens rally är deltävling 6 och lördagens deltävling 7 och avslutning.

* När det gäller däck är Wales Rally avslutninge på en era i sporten. Från och med nästa år införs enhetsdäck, eller det blir en leverantör (Pirelli) och det är också slut med såkallade punkteringsfria däck med mousse.

* Den populära superspecialen på Millenuium Stadion i Cardiff kommer att köras öven i år och körs på lördag kväll.

* Rallyt har en tuffare avslutning än vad vi är vana med i VM-deltävlingar. Medans söndagens sträckor brukar vara korta, ska det då köras fyra sträckor som är mellan 28 och 29 km långa i Wales. Det vill säga hela 114 km avslutar söndagen.

* Det är 75 år sedan man körde första rallyt i Storbritanien och det kommer att bli parad med gamla rallybilar i Cardiff i samband med startcermonin på torsdag kväll.

* Citroëns Sebastien Loeb kan ta sitt fjärde raka VM-guld på söndag. På tisdag kommer han att testa en Renaul formel 1-bil på Magny-Cours. Samtidigt som Heikki Kovalinen testa en Citroën C4 WRC.

* Marcus Grönholm kör sitt 150:ende VM-rally i helgen och det är det sista (har han annonserat). Han kan ta VM-titeln från Loeb, men behöver då hjälp. Teamkollegan Mikko Hirvonen kommer garanterat att göra allt för att hjälpa Marcus. Hirvonens mål är helt klart att komma mellan Loeb och Grönholm. I allafall bakom Grönholm.

* Subaru har förberett sig grundligt till säsongsavslutningen. Teamet har genomfört ett fyradagarstest i Wales från torsdag till söndag. Petter körde då i två dagar och Atikson och Pons i en dag var.

* Mycket står på spel för Stobart M-sport Ford Rally Team. Teamet kan sluta på bronsplats i VM. Men de har bara en poängs försprång till Subaru inför rallyt, så Jari-Matti Latvala och Henning Soberg måste båda göra en stabil insats.

* OMV Krontos Citroën startar åter med Manfred Stohl. Det blir hans 11:e starte i Rally Wales och han slutade tvåa i rallyt i fjol.

* Munchi´s Fords förare, Luis Perez Companc och Frederico Villagra debuterar båda Wales.

* Suzuki startar för andra gången med sin nya SX4 WRC. Det är finske Sebastian Lindholm som gör grusdebut i WRC-klassen för Suzuki. Han har varit finsk mästare ett antal gången och har stor erfarenhet av Peugeot.

* Varje deltagare får använda 38 däck i rallyt, med shakedown inräknat. Det är sex däckbyten. Längsta distansen man måste köra på samma däck är 70,40 km (SS1-SS3 och SS4-SS6).

* Det är 115 anmälda i rallyt.

* Hela rallyt är 1.271,94 km långt.

* Rallyt har 17 sträckor som tillsammans mäter 359,54 km.

* Längsta sträckan är 28,89 km och är SS14 och SS16.

* Rallyts högsta punkt är på SS2 och SS5 som går på 600 meters höjd över havet.

* Shakedown körs på torsdag och är 3,90 km lång (samma sträcka som ifjol). Den körs 18 km från rallyts service.

07-11-27 Tidsschema Wales Rally GB
Det engelska VM-rallyt, Wales Rally GB, avslutar årets VM-säsong. Sex poäng skiljer mellan Loeb och Grönholm och ifjol var det just Grönholm som vann här. Tvåa i fjol blev Manfred Stohl före Petter Solberg. Men då hade vi inte Loeb med, eftersom han cyklat omkull och brytit handen.

Rallyt består av 17 sträckor som tillsammans mäter 359,54 km. Med transporterna inräknat är rallyt 1.271,94 och det hela är ett grusrallyt.

Patrik Flodin finns på start och deltävlingen ingår i GrN-VM. Startar gör en svensk till, nämligen Victor Henriksson.

Wales Rally GB Tidsschema (Svensk tid)

Torsdag 29/11
20:30 Cermoniell start Cardiff

Fredag 30/11
10:53 SS1 Port Talbot 1 17,41 km
11:41 SS2 Resolfen 1 25,08 km
12:39 SS3 Rheola 1 27,91 km
Service A
15;10 SS4 Port Talbot 2 17,41 km
15:58 SS5 Resolfen 2 25,08 km
17:23 SS6 Rheola 2 27,91 km
Service B

Lördag 1/12
Service C
10:38 SS7 Cryachan 1 19,56 km
11:21 SS8 Epynt 1 13,76 km
11:54 SS9 Halfway 1 18,76 km
Service D
15:47 SS10 Crychan 2 19,56 km
16:30 SS11 Epynt 2 13,76 km
17:29 SS12 Halfway 2 18,76 km
20:00 SS13 Cardiff Millennium Stadium 1,10 km
Service E

Söndag 2/12
Service F
08:46 SS14 Brechfa 1 28,89 km
09:33 SS15 Trawscoed 28,24 km
Service G
13;09 SS16 Brechfa 2 28,89 km
13:56 SS17 Trawscoed 2 28,24 km
15:05 Målgång Cardiff


<< Till startsidan