WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2006

2006


VM kalendern 2006
(direkt) Rapport + tävlingsinfo
20-22 januari
Monte Carlo  
3-5 februari Svenska Rallyt * Mer om Svenska>>
3-5 mars Corona Rally Mexico Mer om Mexico >>
24-26 mars Rallye de España * Mer om Spanien>>
7–9 april Rallye de France - Tour de Corse * Mer om Frankrike>>
28-30 april Rally Argentina * Mer om Argentina>>
19-21 maj Rallye Italia-Sardinia * Mer om Sardinia>>
2-4 juni Acropolis Rally of Greece Mer om Grekland>>
11-13 augusti OMV ADAC Rallye Deutschland * Mer om Tyskland>>
18-20 augusti Neste Rally Finland * Mer om Finland>>
1-3 september Rally Japan  
22-24 september Cyprus Rally Mer om Cypern>>
13-15 oktober Rally of Turkey * Mer om Turkiet>>
27-29 oktober Rally Australia Mer om Australien>>
10-12 november Rally of New Zealand Mer om NZ>>
1-3 december Wales Rally GB * Mer om England>>
 
* = Junior VM
De som INTE är JRC ingår i GrN
= Rallyt pågår


 

 

 

 

 

 

 

Info från Svenska Rallyt, hittar du under Svenska Rallyt (direkt här>>)


VM kalendern 2007
 
19-21 januari
Monte Carlo  
9-11 februari Svenska Rallyt *  
16-18 februari Rally Norway *  
9-11 mars Corona Rally Mexico *  
30-1 april Rally Portugal *  
4-6 maj Rally Argentina *  
18-20 maj Rally Italia-Sardinia *  
1-3 juni Acropolis Rally of Greece *  
3-5 augusti Neste Rally Finland *  
17-19 augusti OMV ADAC Rallye Deutschland *  
31-2 september Rally of New Zealand *  
5-7 oktober Rallye de Espana *  
12-14 oktober Rallye de France - Tour de Corce *  
26-28 oktober Rally Japan *  
16-18 november Rally Irland *  
30-2 december Wales Rally GB *  
* = GrN VM
* = Junior VM
 
VM kalendern 2008
 
25-27 januari
Monte Carlo  
8-10 februari Svenska Rallyt  
7-9 mars (Rally South Africa)  
28-30 mars Jordan Rally  
11-30 april (Cyprus Rally)*  
25-27 april Rally Argentina  
16-18 maj Rally Italia - Sardinia  
30-1 juni Rally of Turkey  
27-29 juni (Rally Poland)*  
1-3 augusti Rally Finland  
15-17 augusti Rally Deutschland  
29-31 augusti Rallu New Sealand  
12-14 september Rally Australia  
3-5 oktober Rally de Espana  
10-12 otober Rallye de France - Tour de Corse  
24-26 okober Rally Japan  
28-30 november Rally GB  

* Rally South Africa, Cyrpus Rally och Rally Poland VM-kandiderar under 2007. En av de här tre eventen kommer att inkluderas i 2008-kalender.


06-12-15 Daniel Carlsson klar för sex tävlingar i världsmästarteamet
Daniel Carlsson, den svenska rallystjärnan från Säffle, är klar för minst sex deltävlingar i rally-VM 2007. Teamet heter OMV Kronos Citroën World Rally Team, och såväl team som bil är samma som fransmannen Sebastian Loeb tog hem VM-titeln i rally 2006 med. Förutsättningarna kommer med andra ord att bli svenskens bästa någonsin i karriären. Under 2006 års paus för Citroens fabrikssatsning var det Kronos Racing som fick äran att driva märkets bilar i rally-VM. Vid säsongens slut stod det klart att teamet tillsammans med suveräne Sebastian Loeb tagit världsmästartiteln för förare – och inför år 2007 är det nu alltså Daniel som får chansen att sätta sig i världsmästarbilen. Anledningen till detta kan delvis vara svenskens senaste projekt: World Rally Against Drunk Driving. För några veckor lanserades Daniels satsning mot rattfylleri på bred front, vilket gav eko i rallyvärlden:
- Det är en stor ära för mig att ett team ringer upp mig och frågar om jag vill köra för dem efter att ha läst min CV – oftast är det tvärtom. Att det sedan är världsmästarteamet OMV Kronos Citroën med världsmästarbilen Citroën Xsara WRC gör inte saken sämre. I det läge där jag befinner mig nu är detta det ultimata paketet för nästa års VM och den kanal jag behöver för att kunna sprida kampanjen World Rally Against Drunk Driving ut i världen, säger Daniel.

Under flera år har han kört med svåra förutsättningar i rally-VM, där inhoppen kommit plötsligt och utan möjlighet till förberedelser. Ändå har han lyckats prestera hög fart och bra placeringar i många rallyn, vilket varit avgörande för beslutet att ta in Daniel i OMV Kronos Citroën World Rally Team:
- Efter ett framgångsrikt år där vi tillsammans med Sebastian Loeb tagit världsmästartiteln är vi stolta att introducera Daniel i teamet. Vi är övertygade om att vi har bilen, förarna och de samarbetspartners som krävs för att leverera bländande resultat. Själv la jag märke till Daniel och såg hans iögonfallande prestationer i Sverige och Finland i år – och vi är säkra på att vi kommer att kunna förvåna ganska många nästa säsong, säger Marc Van Dalen, teamchef i OMV Kronos Citroën World Rally Team.

Även OMV Kronos Citroën WRTs andre förare, Manfred Stohl, jublar över att ha fått Daniel som teamkamrat. Stohl, som gjorde debut i rally-VM redan år 1991, säger:
- Det är fantastiska nyheter att få köra tillsammans med Daniel i OMV Kronos Citroën World Rally Team. Han är väldigt snabb, vilket ökar min motivation ytterligare och jag är övertygad om att vi kommer att leverera mycket starka resultat för kampen om mästerskapet.

Framtiden för Daniel kommer nu att innebära intensiva förberedelser för Uddeholm Swedish Rally i februari, som blir första tävlingen med det nya teamet. Efter förra årets tredjeplats är förhoppningarna naturligtvis stora och med dagens besked, som innebär Daniels bästa förutsättningar någonsin, öppnas dörren för nya prestationer:
- För första gången någonsin kommer jag att få komma till Svenska Rallyt med bästa möjliga förutsättningar utifrån situationen jag befinner mig i. Att köra Svenska Rallyt och Rally Norway med dessa förutsättningar och bli påhejad av hemmapubliken kommer att bli något alldeles extraordinärt, jublar Daniel.

Snabbfakta
Namn: Daniel Carlsson
Född: 29 juni 1976
Bor: Säffle
Status: Sambo med Catrin
Längd: 179 cm
Vikt: 83 kg
Första rally: Rejmerallyt, 1996
Första VM-rally: Svenska Rallyt 1999
Tävlingskalender 2007
Daniel är i och med dagens tillkännagivande klar för minst följande tävlingar:
- Uddeholm Swedish Rally, 8-11 feb 2007
- Rally Norway, 16-18 feb 2007
- Rallye de Portugal, 30 mar-1 apr 2007
- Rally d’Italia-Sardegna, 18-20 maj 2007
- BP Ultimate Acropolis Rally 2007, 1-3 jun 2007
- Neste Oil Rally Finland, 3-5 aug 2007

För mer information www.danielcarlsson.com
06-12-05 PG:s framfart fick Sandell att blöda
När Patrik Sandell kom upp ur diket i Wales blödde han från ett sår i huvudet.
- PG passerade precis när vi tog oss ur bilen och han skvätte en sten på mig!

Det berättade juniorvärldsmästaren i rally när han under tisdagen besökte Svenska Bilsportförbundet. Därför blev funktionärerna bestörta när de rusade till platsen där Patrik Sandell och hans codriver Emil Axelsson gled av vägen och landade på taket i diket.
- Det var när de undrade hur det var med mig som jag upptäckte att jag var alldeles blodig, säger Patrik.
Det lilla helsvenska teamet är åter i Sverige, även om det internationella bilsportförbundet FIA plockat ner bilens motor i molekyler. Något som alltid görs av vinnarbilen.
- Vi har fått en förfrågan från Renault om att fortsätta driva ett team nästa år, och det känns förstås riktigt roligt och det är ett erkännande, säger teamchef Jonas Kruse.
Redan i nästa vecka ska de testa den nya Clio-modellen.
- Både jag och Renault ser gärna att Patrik kör den nästa år, men jag vet att han även fått andra förfrågningar, fortsätter Kruse.

Patrik själv är ett enda stort leende.
- Jag fortsätter gärna ett år till. Målet är förstås att en dag köra WRC eller motsvarande, men det gäller att få alla pusselbitar på plats för att det ska bli av, säger Patrik.
Klart är att anmälningstiden till nästa års JVM - som då är en cup utan VM-status eftersom samtliga de sju deltävlingarna körs i Europa - går ut om två veckor. Därför är det snabba puckar med att säkra budgeten inför nästa säsong.
06-12-04 Sandell vann JVM i rally
Hans mål inför debutåret i junior-VM (JWRC) var att se och lära.
I söndags blev han världsmästare!
Tillsammans med kartläsaren Emil Axelsson slutade Patrik Sandell femma i Wales Rally GB. Det var precis vad som behövdes för svenskduon skulle säkra guldet.

Avslutningen på junior-VM blev en riktig nagelbitare. Inte minst för den nye världsmästaren själv. På specialsträcka 15 (av totalt 17) kanade han nämligen av vägen med sin Renault Clio, blev liggande på taket och kunde inte köra vidare.
Enligt VM-seriens så kallade SupeRally-regler fanns det ändå en möjlighet för duon att säkra guldet. 15 straffminuter (5 för varje missad sträcka) hade de råd med. Återstod "bara" att få bilen bärgad till parc ferme innan klockan slog 18.45 i Cardiff.
Tiden var knapp, men svenskteamet med Jonas Kruse som chef jobbade effektivt. Insatsen innebar att Patrik och Emil slutade femma i tävlingen, erövrade fyra värdefulla poäng och kunde titulera sig juniorvärldsmästare med en poängs marginal till estländaren Urmo Aava.
– Vi har kastats mellan hopp och förtvivlan under hela eftermiddagen, men när det nu är klart är det så otroligt skönt. En helt fantastisk avslutning på en lika fantastisk säsong, konstaterade Patrik belåtet just innan prisceremonin.

Den andre svensken med guldchans i Wales, 2004 års juniorvärldsmästare Per-Gunnar Andersson, blev poänglös sedan han kört av och brutit rallyt på den sista etappen. JVM-brons blev det ändå.
I WRC-klassen tog Marcus Grönholm sin sjunde seger för säsongen. Triumfen var Fords första i det brittiska VM-rallyt sedan 1979. Tvåa blev österrikaren Manfred Stohl och trea Petter Solberg.

Resultat Wales Rally GB.
WRC: 1) Marcus Grönholm, Finland, Ford, 3.20.24,8, 2) Manfred Stohl, Österrike, Peugeot, + 1.35,5 min, 3) Petter Solberg, Norge, Subaru, + 1.55,2, 4) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford, 2.37,1, 5) Xavier Pons, Spanien, Citroën, 3.19,9, 6) Chris Atkinson, Australien, Subaru, + 3.27,5, 7) Daniel Sordo, Spanien, Citroën, + 4.08,3, 8) Francois Duval, Belgien, Skoda, + 4.22,6.
Förar-VM, slutställning: 1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën, 112 poäng, 2) Grönholm, 111, 3) Hirvonen, 65, 4) Stohl, 54, 5) Sordo, 49, 6) P. Solbertg, 40, 7) Pons, 32, 8) H. Solberg, 25.
Märkes-VM, slutställning: 1) BP-Ford, 195 poäng, 2) Kronos Citroën, 166, 3) Subaru, 106, 4) OMV Peugeot Norway, 88, 5) Stobart VK M-Sport Ford, 44, 6) Red-Bull Skoda, 24.

JWRC: 1) Jan Mölder, Estland, Ford, 3.55.04,7, 2) Luca Betti, Italien, Renault, + 1.55,6 min, 3) Aaron Nicolai Burkart, Tyskland, Citroën, + 5.45,5, 4) Barry Clark, Storbritannien, Ford, + 9.18,5, 5) Patrik Sandell, Sverige, Renault, + 11.02,7, 6) James Wozencroft, Storbritannien, Suzuki, + 11.25,9.
JWRC, slutställning: 1) Sandell, 32 poäng, 2) Urmo Aava, Estland,
Suzuki, 31, 3) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki, 29, 4) Guy Wilks, Storbritannien, Suzuki, 26, 5) Conrad Rautenbach, Zimbabwe, 25.

06-12-03 Sandell JVM-mästare i Rally!
Nu är det klart. Patrik Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson är nya Juniorvärldsmästare i Rally. Men det blev onödigt spännande och ovisst...

Patrik låg tvåa inför sista dagen av Wales VM-rally. En placering han bara behövde hålla för att bärga guldet. När ledaren Mölder dessutom drabbades av en punktering övertog Patrik ledningen och såg ut att kunna defilera i mål som världsmästare.

Då hände det som inte fick hända.
- ”Bakänden släppte och jag fick sladd åt fel håll på väg in i en kurva. Jag trodde att jag klarat det precis när jag märkte att vi började glida nerför slänten och bilen hamnade på taket” berättar Patrik Sandell, som sedan bara kunde stå och titta på när de andra förarna passerade.

Men efter lite huvudräkning vid vägkanten insåg Patrik och Emil att det ännu inte var kört. Om de bara lyckades bärga bilen och få den till Parc Fermé i Cardif kl 18.45 skulle de kunna tillgodoräkna sig en femteplats. De skulle ge dem värdefulla poäng och göra att de landade på samma totalpoäng som estländaren Urmo Aava. Men i kraft av fler andraplatser under säsongen skulle guldet landa i Sverige.

Så istället för att deppa över ett missat guld arrangerades bärgning av teamets Renault Clio och biltransport in till Cardif. Dit anlände man kl 18.00, med 45 minuters marginal. Det var kanske inte den segerentré som Patrik och Emil hade tänkt sig, men de anlände som världsmästare.
- ”Vi har kastats mellan hopp och förtvivlan här under eftermiddagen. Men när det nu är klart är det så otroligt skönt. En helt fantastisk avslutning på en lika fantastiskt säsong” jublar Patrik Sandell innan han försvinner iväg mot prisceremonin.


06-11-28 PG fick ingen upprättelse
Rallyföraren PG Andersson fick ingen upprättelse hos FIA. Det internationella förbundet valde istället att lita till funktionärens ord och därmed kvarstår diskvalificeringen.

Den svenska rallystjärnan är redan i Wales där rekognoseringen pågår inför helgens JVM- och VM-final.
- Han är oerhört besviken, det är han. Men också oerhört fokuserad på att vinna helgens tävling, säger Göran Olsson, affärsrådgivare åt den värmländske föraren.

Om PG Andersson och hans co-driver lyckas skaka av sig obehaget och köra ifrån sina konkurrenter i Wales Rally GB blir de första ekipage som vinner JVM för andra gången. PG och Jonas vann JVM 2004.

Förutom PG Andersson startar även Patrik Sandell, Östersund, även han med guldvittring i JVM, samt Grupp N-förarna Patrik Flodin, Hedemora och Oscar Svedlund, Karlstad. De sistnämnda är på jakt efter klassegern i tävlingen. Även den lovande 20-åringen Calle Ward är i Wales för att genomföra rekognoseringen för att lära sig göra egna noter på sträckorna.

JVM-ställningen inför Wales Rally GB
1. Urmo Aava (EE) 30
2. PG Andersson (S) 29
3. Patrik Sandell (S) 28
4. Guy Wilks (GB) 26
5. Konrad Rautenbach (ZW) 25
06-11-28 PG fick inte tillbaka sina poäng
PG Andersson fråntogs sina JVM-poäng efter seger i Rally-VM i Turkiet sedan en funktionär sett honom meka i motorn. Felaktigt trodde funktionären att PG var en mekaniker och gjorde en anmälan. Efter målgång fick PG och Jonas istället för att fira segern för både rallyt och hela JVM, nöja sig med noll poäng och uteslutning.

Igår var det dags för FIA´s International Court of Appeal. Då fick de båda partnerna lägga fram sina versioner och på mötet framkom det att PG inte gjort något som helst felaktigt! Han hade själv skruvat i motorn inom en zon där det var tillåtet och mekanikern skurvade helt enligt reglementet fast ljusboxen i den zonen Funktionärens fotografier styrkte även PG´s sak och de innehöll dessutom även felaktigt kort på teamkompisen Guy Wilks bil.

Trots att det inte fanns några som helst bevis för att PG skulle ha gjort något felaktigt, väljer man att lita på funktionärens ORD.

Därmed får inte PG och Jonas tillbaka sina poäng för segern i VM-rallyt i Turkiet.

PG själv låter sig dock inte nedslås:
- "Nä, nu fokuserar vi framåt och vinner det här!" säger PG "Vinner vi, är JVM-guldet vårt igen!"

PG och Jonas är just nu i England och rekognoserar inför JVM- och VM-finalen. 1-3 december går sista deltävlingen i VM. Vinner PG och Jonas, blir de inte bara Junior-Världsmästare, de blir de första att kamma hem den titeln två gånger!!

Mer info på www.pgandersson.se där vi kommer att följa JVM-rallyt sträcka för sträcka.

JVM-ställningen inför Wales Rally GB
1. Urmo Aava (EE) 30
2. PG Andersson (S) 29
3. Patrik Sandell (S) 28
4. Guy Wilks (GB) 26
5. Konrad Rautenbach (ZW) 25
06-11-27 Svenska Rallyts tävlingsledare sjukskriven
Tävlingsledaren för Uddeholm Swedish Rally, Christina Lundqvist, är sjukskriven på obestämd tid. Svenska Rallyts vd Bertil Klarin övertar därför omgående hennes arbete som tävlingsledare inför rallyt som avgörs 8-11 februari 2007.
Karlstad den 27 november 2006
Svenska Rallyt

06-11-27 PG hoppfull efter hearing
Hearingen i Paris, kring rallyföraren PG Andersson och den otillåtna service som en funktionär anser sig ha sett, är avslutad. Det internationella bilsportförbundet FIA meddelar sitt beslut imorgon.

PG Andersson utropades som segrare i Rally Turkey, och hyllades som Juniorvärldsmästare. Men en funktionär tyckte sig se en av mekanikerna skriva på PG Anderssons bil i en zon där detta inte var tillåtet. PG hävdar å sin sida att han plockade bort luftfilterboxen för att se om motorfästet var trasigt. I den aktuella zonen var det tillåtet för bilens besättning att skruva på den.
- Det kan gå hur som helst imorgon, men det känns bra, säger PG.
- En av de bilder som fanns som bevis visade sig föreställa Guy Wilks bil, och det tycker inte jag stärker deras trovärdighet, fortsätter PG.

Mötet hos FIA International Court of Appeal avslutades vid lunchtid, efter ett par timmars förhör. Förutom PG deltog också hans kartläsare Jonas Andersson, teamets förste mekaniker Nick Jones, teammanager Paul Wilding, advokat Nigel R M Heath samt ett oberoende vittne Geoff Jones.

PG och Jonas Andersson begav sig omedelbart efter mötet till flygplatsen för att ta sig till Cardiff och morgondagens rekognosering inför finalen, Wales Rally GB. Om morgondagens beslut blir positivt för det svenska teamet kan de vara juniorvärldsmästare innan start. Om inte är det så många som sex förare som har möjlighet att vinna JVM totalt.

S tällningen inför finalen:
1. U. Aava (EE) 30p
2. PG Andersson (S)29p
3. P. Sandell (S) 28p
4. G. Wilks (GB) 26p
5. C. Rautenbach (ZW) 25p
6. J. Beres (SK) 22p
7. K. Meeke (GB) 20p

 


06-11-07 27 november tar FIA upp "fallet PG"
Måndagen den 27 november tar FIA upp PG Andersson ärrendet beträffande den påstådda felaktiga mekningen under en sk light fitting zoon under JVM i Turkiet. Korten som finns som bevis för att PG´s mekaniker skulle ha mekat, bestyrker istället PG´s version. Mötet är i Paris 27 november och därefter vet vi om PG och Jonas, båda Andersson, är JVM-mästare redan innan JVM-finaleni Wales samma vecka.
Mer info hittar du på www.pgandersson.se
06-11-03 VM finalen närmar sig för Patrik Sandell
Landslagsförarna i Rally, Patrik Sandell med codriver Emil Axelsson har haft en helt otrolig första säsong i Junior VM i rally, en seger, två andra platser är facit så här långt.

Nu återstår det bara en deltävling, Wales Rally GB i England, 1-3 december
Inför final tävlingen ligger duon på en tredje plats endast 2 poäng efter ledande estländaren Urmo Aava. Tvåa ligger PG Andersson, bara 1 poäng före Sandell.
- Ja säsongen har varit som en saga, det började hur bra som helst sen hade vi det lite motigt i senaste deltävlingen i Turkiet, men det är inget som stör mig inför finalen.

Jag vet att vi slår lite i underläge eftersom det är första året i junior VM och i England. Men samtidigt har det varit min starka sida under året, jag har kunnat köra helt utan press, säger Patrik.

Målet med säsongen var väl att samla erfarenhet, är det annorlunda nu inför finalen?
- Ja, vi har startat varje tävling med målet att komma i mål, och det har vi gjort också. Men i England kör jag för att vinna.

Betyder det att du kommer att vara snabbast redan på första sträckan?
- Jag har min strategi och plan klar inför England, jag vet att jag kan vinna och jag kommer försöka göra det på mitt eget lilla vis. Att vara snabbast på första sträckan ingår inte i den, poängen delas inte ut förrän på målrampen, avslutar Patrik lite hemlighetsfullt.

J-WRC standings, top 5 before final:
1, Urmo Aava (EE) 30 P
2, PG Andersson (S) 29 P
3, Patrik Sandell (S) 28 P
4, Guy Wilks (GB) 26 P
5, Conrad Rautenbach (ZW) 25 P

www.patriksandell.com
06-10-29 Sébastien Loeb rallyvärldsmästare – igen!
Nu är det klart – årets världsmästare i rally heter Sébastien Loeb.
Fransmannens tredje raka titel var ett faktum i samma stund som Marcus Grönholm misslyckades i Rally Australien.

Loeb, som genomgår rehabiliteringsträning för de skador han ådrog sig i en cykelolycka för några veckor sedan, mottog guldbeskedet tidigt söndag morgon i sitt hem i Frankrike.

Kampen om VM-titeln i rally är avgjord. Marcus Grönholm lyckades inte reparera skadan från den första etappen i Australien då han rullade sin Ford Focus, tappade elva minuter på täten och föll till 56:e plats i resultatlistan. Finländaren körde visserligen upp sig till femte plats, men det räckte inte. Hans chans att kunna snuva Loeb på titeln i säsongens två sista deltävlingar är borta.
– Efter den sista sträckan i Australien skickade jag ett vänligt textmeddelande till Marcus i vilket jag tackade honom för kampen. Han svarade att jag vunnit rättvist och att jag förtjänade titeln, berättar Loeb i ett pressmeddelande från Kronos Racing.

Loeb meddelade dessutom att han gör ständiga framsteg efter skadan, att han kan köra sin privatbil utan större problem och att han eventuellt kommer att genomföra rekognoseringen till kommande deltävling i Nya Zeeland.

VM-deltävlingen i Australien, den sista med Perth som centralort, vanns av Marcus Grönholms landsman och teamkollega Mikko Hirvonen. Segern var finländarens första någonsin i VM-karriären.
– Det här är fantastiskt, jublade Mikko efter målgång. Så som tävlingen utvecklade sig hade jag en enorm press på mig. Det handlade inte bara om segern utan också att nå målet och erövra så många poäng som möjligt åt Ford i märkes-VM.
Hirvonens och Grönholms insats innebar att Ford drog ifrån ytterligare i ovan nämnda mästerskap. Med 36 poäng kvar att köra om toppar Ford tabellen 16 poäng före Kronos Citroën.
Rally Australien blev dessutom en välkommen framgång för Petter Solberg och Subaru. Norrmannen slutade tvåa, hans bästa resultat sedan Argentina i april månad.

Rally-VM, Australien, 27-29 oktober.
1) Mikko Hirvonen, Finland, Ford, 3.15.11,8, 2) Petter Solberg, Norge, Subaru, + 37,1 sek, 3) Manfred Stohl, Österrike, Peugeot, + 3.58,6 min, 4) Xavier Pons, Spanien, Citroën, + 4.45,4, 5) Marcus Grönholm, Finland, Ford, + 12.23,8, 6) Jari-Matti Latvala, Finland, Subaru (Grp. N), + 17.09,2, 7) Mirco Baldacci, San Marino, Mitsubishi (Grp. N), + 17.42,9, 8) Dean Herridge, Australien, Subaru (Grp. N), + 18.22,0.
Förar-VM efter 14 av 16 delt: 1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën, 112 poäng (klar mästare), 2) Grönholm, 91, 3) Hirvonen, 57, 4) Daniel Sordo, Spanien, Citroën, 43, 5) Stohl, 40, 6) P. Solberg, 31.
Märkes-VM: 1) Ford, 167 poäng, 2) Kronos Citroën, 151, 3) Subaru, 94.

SVENSKA RALLYT AB

06-10-28 Etanol på väg in i Rally-VM
Max Mosley lovar en renare bilsport
– Jag skulle tro att om tre-fyra-fem år kan det vara dags att gå över till etanol i rally-VM - så sa FIA: s president Max Mosley vid fredagens seminarium om Renare motorsport som hölls i Karlstad.

Seminariet hade Svenska Rallyt och Svenska Bilsportförbundet som arrangörer och det sammanföll med Gröna Svenska Rallyt som körs på lördagen i och omkring Karlstad. Rallyt är en världsunik händelse. Det är första gången en rallytävling körs enbart öppen för bilar som körs på etanol.

Max Mosley ställde vidare frågan - kan Formel 1 förbättra miljön? Och han gav själv svaret.
– FIA som organisation arbetar för att utveckla tekniken inom motorsporten. En bils motor förbrukar 1/3 av bränslet, resten går rätt ut i atmosfären. Det optimala är om man kan återanvända den energin. FIA är med och stimulerar biltillverkarna till den utvecklingen, och de räknar med att en prototyp kommer att finnas inom några år. Kunskapen inom Formel 1 kan sedan utvecklas och användas inom all motorkonstruktion och för att på sikt förbättra miljön - berättade Mosley.

Kjell ac Bergström, VD för General Motors Powertrain Sweden AB förklarade hur en motortillverkare som Saab såg på framtiden.
– Bränslet är lika viktigt som alla andra delar när man konstruerar en motor - förklarar han - etanolutvecklingen går framåt, från E85 till E100, och kan på sikt eliminera bensinanvändningen helt. Saab har valt att satsa på BioPower för att det behövs. Det är många fördelar med etanol som är ett förnybart bränsle och reaktionerna från kunderna har varit positiva – det finns en marknad för etanolbilar.

I seminariet medverkade även representanter för biltillverkarna och för olika miljöorganisationer samt Svenska Bilsportförbundet och Riksidrottsförbundet.
Svenska Rallyt AB

06-10-18 Uddeholm Swedish Rally stärker sin ställning i VM
Nu är det klart – Uddeholm Swedish Rally har en given plats även i 2008 års VM-kalender.
Beslutet togs av det internationella bilsportförbundets (FIA:s) högsta beslutande organ, FIA Motor Sport Council, på ett möte i Barcelona den 18 oktober.
– Beskedet är ytterligare ett bevis på vår starka ställning i mästerskapet, säger Bertil Klarin, verkställande direktör i Svenska Rallyt AB.

Det positiva beskedet från Spanien var inte oväntat. FIA har redan tidigare deklarerat att Uddeholm Swedish Rally är en av de tävlingar kring vilket VM-serien formas. Beslutet var en välkommen bekräftelse på det.
– En annan positiv följd av beslutet är givetvis också det faktum att vi redan innan 2007 års säsong vet när vi ska arrangera vår tävling 2008, säger Klarin.
Datum för den svenska VM-deltävlingen 2008 är spikat till 8-10 februari.
På mötet i Barcelona bestämdes dessutom att Uddeholm Swedish Rally arrangerar den första deltävlingen i Grupp N-VM (Production car) kommande säsong.
2007 års VM-kalender innehåller som väntat tre nya arrangörer: Norge, Irland och Portugal. De ersätter Australien, Cypern och Turkiet. 2008 blir de tre premiärarrangörerna från 2007, liksom Mexiko, utbytta. Australien och Turkiet kommer tillbaka samtidigt som Jordanien tar en plats. Ett fjärde rally kommer att väljas ut bland arrangörsländerna Cypern, Polen och Sydafrika.

VM-kalendern 2007
19-21 januari Monte Carlo
9-11 februari Sverige (P)
16-18 februari Norge (J)
9-11 mars Mexiko (P)
30 mars-1 april Portugal (J)
4-6 maj Argentina (P)
18-20 maj Italien, Sardinien (J)
1-3 juni Grekland (P)
3-5 augusti Finland (J)
17-19 augusti Tyskland (J)
31 augusti-2 september Nya Zeeland
5-7 oktober Spanien (J)
12-14 oktober Frankrike, Korsika (J)
26-28 oktober Japan (P)
16-18 november Irland (P)
30 november-2 december Storbritannien (P)

P= Grupp N-VM (Priduction car)
J= Junior-VM (JWRC)

VM-kalendern 2008
25-27 januari Monte Carlo
8-10 februari Sverige
7-9 mars Sydafrika*
28-30 mars Jordanien
11-13 april Cypern*
25-27 april Argentina
16-18 maj Italien, Sardinien
30 maj-1 juni Grekland
13-15 juni Turkiet
27-29 juni Polen*
1-3 augusti Finland
15-17 augusti Tyskland
29-31 augusti Nya Zeeland
12-14 september Australien
3-5 oktober Spanien
10-12 oktober Frankrike, Korsika
24-26 oktober Japan
28-30 november Storbritannien

* = endast en av de här tre tävlingarna kommer att få en plats I mästerskapet.

Ingen Loeb i Australien och inte heller McRae
Loeb kommer inte till start i Australien heller, men väntas till Nya Zeeland. Kronos Total Citroen harbeslutat att McRae inte ska köra för de i Australien, utan att Xavier Pons blir förste förare och Daniel Sorde andreförare där.

I turkiet nominerade teamet McRae och Sordo. Pons körde tredjebilen, men slutade som fyra där och öven Sordo var före McRae. Sordo slutade 7 och McRae bröt.

06-10-15 Världsmästare eller inte? - PG utesluten efter seger
Per-Gunnar Andersson trodde att han vunnit JWRC-klassen i Turkiet och säkrat sin andra JVM-titel i karriären. Då fick han chockbeskedet: "Du är utesluten".
– Det är en funktionär som ljuger och påstår att vi tagit otillåten hjälp av en mekaniker, säger en upprörd PG.
Suzuki har överklagat domslutet. Ärendet ska behandlas men besked väntas först om några dagar.

Det var inför den sista sträckan på den andra etappen som en funktionär hävdar att han noterat regelbrottet från Suzuki-teamets sida.
– Han påstår att vår mekaniker skruvade på bilen där han inte hade tillåtelse att göra det. Men det är en lögn. Det var jag som svarade för mekanikerarbetet, ingen annan, säger PG.
PG och kartläsaren Jonas Andersson åkte till Turkiet med inställningen att vinna sin klass i tävlingen för tredje året i rad. Att en ny seger skulle kunna räcka för ett andra JVM-guld på tre säsonger hade de emellertid inga förhoppningar om. Inför årets åttonde deltävling (av nio) i mästerskapet hade nämligen fortfarande sju förare chans på titeln.
– För att säkra guldet skulle precis allt gå vår väg, men det var inte speciellt sannolikt.
Men det var precis vad det gjorde – ända fram till domslutet som tog ifrån PG och Jonas såväl segern som VM-titeln.
– Det känns tungt, mycket tungt just nu och möjligheten att vår överklagan ska gå igenom bedömer jag som liten. Tävlingsledningen har redan valt att gå på funktionärens uppgifter. Vi kan bara hävda att han ljuger, men inte bevisa att så är fallet.
Beslutet att utesluta PG Andersson ur tävlingen innebar att estländaren Urmo Aava vann och toppar JWRC-tabellen, en poäng före PG, inför finalen i Wales 1-3 december.
Domslutet ger också den andra svensken i mästerskapet, Patrik Sandell, guldchans inför avslutningen. Trots att han blev poänglös är han trea i mästerskapet, en poäng efter Andersson.

Grönholm som väntat
I WRC gick segern som väntat till Marcus Grönholm i skadade Sébastien Loebs frånvaro. Finländaren tog därmed in tio poäng på fransmannen i VM-toppen där avståndet nu är 25 poäng (med 30 kvar att köra om) mellan de båda.

Det blev dubbelt Ford i toppen eftersom Grönholms landsman, Mikko Hirvonen, erövrade andraplatsen före norrmannen Henning Solberg. Placeringarna, som var såväl Hirvonens som Solbergs bästa någonsin i VM-karriären, innebar att duon klättrade till tredje respektive sjätte plats i förarmästerskapet.
Dubbelsegern gjorde att Ford övertog ledningen från Kronos Citroën i märkes-VM.


Foto: Tony Welam/McKlein
Per-Gunnar Andersson trodde att han hade
säkrat sin andra JVM-titel i rally. Då, efter att
ha rullat över målrampen som vinnare i Turkiet,
kom chockbeskedet om att den svenske
Suzuki-föraren uteslutits.


Resultat. Rally-VM, Turkiet, 13-15 oktober.
WRC: 1) Marcus Grönholm, Finland, Ford, 3.38.16,3, 2) Mikko Hirvonen, d:o, d:o, + 2.23,4 min, 3) Henning Solberg, Norge, Peugeot, + 3.06,0, 4) Xavier Pons, Spanien, Citroën, + 3.27,4, 5) Kosti Katajamäki, Finland, Ford, + 3.28,5, 6) Chris Atkinson, Australien, Subaru, + 3.36,5, 7) Daniel Sordo, Spanien, Citroën, + 4.24,8, 8) Manfred Stohl, Österrike, Peugeot, + 4.30,3.

Mästerskapet efter 13 av 16 deltävlingar: 1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën, 112 poäng, 2) Grönholm, 87, 3) Hirvonen, 47, 4) Sordo, 43, 5) Stohl, 34, 6) H. Solberg, 25, 7) Petter Solberg, Norge, Subaru, 23, 8) Toni Gardemeister, Finland, Peugeot/Citroën, 20.

Märkesmästerskapet: 1) BP-Ford, 153 poäng, 2) Kronos Total Citroën, 145, 3) Subaru, 83, 4) OMV Peugeot-Norway, 67.

JWRC (preliminära resultat): 1) Urmo Aava, Estland, Suzuki, 4.02.06,5, 2) Conrad Rautenbach, Zimbabwe, Renault, 4.02.37,2, 3) Josef Beres, Slovakien, Suzuki, 4.02.46,0, 4) Guy Wilks, Storbritannien, Suzuki, 4.04.16,6, 5) Kris Meeke, Storbritannien, Citroën, 4.05.20,9, 6) Martin Prokop, Tjeckien, d:o, 4.07.55,0, 7) Julien Pressac, Frankrike, d:o, 4.12.23,0, 8) Bernd Casier, Belgien, Renault, 4.15.10,9, …11) Patrik Sandell, Sverige, Renault, 4.24.17,3.
Utesluten: PG Andersson, Sverige, Suzuki.

Preliminär mästerskapsställning efter 8 av 9 deltävlingar: 1) Aava, 30 poäng, 2) Andersson, 29, 3) Sandell, 28, 4) Wilks, 26, 5) Rautenbach, 25, 6) Beres, 22.

Karlstad 2006-10-15 SVENSKA RALLYT

06-10-15 Sverige borde ha fått en JVM-mästare idag - men vinnaren av Rally of Turkey diskades!
PG Andersson och hans co-driver Jonas Andersson gjorde ett kanonrally i det turkiska VM-rallyt, men diskades efter en felaktig iaktagelse.

Rallyt började allt annat än bra för PG och Jonas del. Första sträckan som kunde köras efter att två ställts in pga det dåliga vädret, slog de i en sten och krökte styrstaget. De tappade bara 20 sekunder och kunde ta sig till service. Men när de skulle lämna servicen, visade det sig att även styrväxeln gått av. Mekanikerna fick akutmeka och killarna fick 50 sekunders tidstillägg eftersom kom ut ur servicen för sent.

Sträckan därpå gick bra, man hade andra bästa tid, men sedan var det klippt. På rallyts sjätte sträcka, i en hårnål som gick upp över en bro, slog bilen i en klack och däcket skars sönder. De stannade och bytte däck, men hade problem med både hjulbultar och med skruvdragaren som inte vill fungera. Över två minuter tappade de på det och rasade ner från sin andraplats till en trettondeplats!

PG var dock lugn efter den första dagens rally:
- "Det här är ett svårkört rally och tidsmässigt ska vi kunna köra in tid och köra upp oss till en tredjeplats".

Vilket de lyckades med bravur! De kammar inte bara hem segern i Rally of Turkey, utan säkrade sin JVM-titel när en deltävling återstod. Trodde de och den övriga rallyvärlden...

Det visade sig att en funktionär trodde sig ha sett en av Suzukis mekaniker skruva i motorhuven i samband med att det var mekningsförbud. Bilens besättning fick däremot skruva och det var just det som PG själv gjorde. Men funktionären trodde inte att PG var PG, utan en mekaniker.

PG och hela Suzukiteamet tog protesten med ro, man visste att man inte hade gjort något fel och var helt säkra, helt utan tvivel, att protesten skulle avslås.Protesten gick dock igenom och PG och Jonas diskvalificerades och blev helt utan poäng.

Därmed vinner han inte rallyt och säkrar inte heller JVM-titeln, vilket han hade gjort med en seger.
PG själv är givetvis både upprörd, besviken och arg:
- "Det var ju för f-n JAG som skruvade.Jag och ingen mekaniker!" PG är minst sagt upprörd, men samtidigt hoppfull:
-"Suzuki har överklagat till FIA och jag är säker på att vi får rätt. Ingen annan än jag skruvade. Jag är övertygad FIA kommer att inse det också".

Vad som än händer är det dock inte kört för PG och Jonas del. Urmo Aav leder efter diskningen med 1 poäng för PG och Jonas.
- "Ja, vi ska ta hem Junior-VM vilket som" avslutar PG

Mer info på www.pgandersson.se där vi följt rallyt sträcka för sträcka.

Junior-VM ställning (efter Anderssons diskning)
1. Urmo Aava (EE), 30 poäng
2. PG Andersson S), 29 poäng
3. Patrik Sandell (S), 28 poäng
4. Guy Wlks (GB), 26 poäng
5. Konrad Rautenbach (CZ), 25 poäng

Officiell JVM-lista: http://www.fia.com/sport/Championships/WRC/2006/Standings/junior.html


06-10-09 Hårdkörning väntar svenskarna i Rally-JVM
Från strandliv till hårdkörning. De svenska förarna i Junior-VM är redan på plats i Turkiet för att hålla ställningarna. När två deltävlingar återstår leder PG Andersson med en poäng före Patrik Sandell.

Asfaltläggaren PG Andersson från Årjäng laddar med en lång vilodag på stranden utanför Antalya.
- Mitt skinn tål det. Det är värre med den där rödlätta Östersundaren, han blir lätt svedd, säger PG Andersson skämtsamt.

Det råder ett vänskapligt psykkrig mellan de två rallyförarna. PG vann JVM 2004, och leder årets serie när två deltävlingar återstår.
- Den usliga poängen han är före ska vi ta ifatt i helgen, säger Patrik Sandell som vilar på hotellbalkongen och tänker sig en joggingrunda när solen slutat gassa..

Det som talar för Sandell i JVM är att han som rookie har en delseger hittills och två andraplatser i sina första starter på internationell nivå.
- Men jag har vunnit de två senaste åren i Turkiet så det här är ”min” tävling, kontrar PG.
Båda vet vad som väntar; tre dagars intensiv körning på hårt packade sandvägar där förrädiska stenar kan göra livet surt för rallyförarna.
- Det gäller att vara extra skärpt och att inte ladda för fullt hela tiden, utan köra klokt, säger Patrik Sandell.

Totalt ska de köra 19 specialsträckor i bergen ovanför Kemer, oftast med en slänt på utsidan av vägen och en vall på insidan. Förutom den inbördes kampen, får svenskarna slåss om JVM-titeln mot engelsmännen Guy Wilks och Kris Meeke, samt estländaren Urmo Aava.
- Det gäller att ta poäng från de andra, och att ha Patrik bakom sig, konstaterar PG Andersson.
- Jag hade egentligen inte väntat mig att vara tvåa redan i år. Men nu vill vi gärna ha en ädel medalj, säger Patrik Sandell.

Ställningen i JVM inför Turkiet
1. PG Andersson, 29 poäng
2. Patrik Sandell, 28 p
3. Guy Wilks (GB), 21 p
4. Urmo Aava, (EE) 20 p
5. Conrad Rautenbach (ZW), 17 p
06-10-04 Colin McRae övertar Loebs plats i Turkiet
Sebastien Loeb har ju brutit sin arm i samband med Mountainbikecykling och kan inte komma till start i Turkiet. Kronos Total Citroën team tar istället in McRae som ersättare. I hans högerstol kommer hans "gamle" co-driver Nicky Grist att ta plats.

Samtidigt har det ryktats om att Chris Aktinson ska vara en av Suzukis förare. Subaru World rally team dementerar det och bekräftar att man har satt in Chris som andreförare i Subaru för 2007. Chris blir därmed partner med Petter på hela säsongen. Även Stephae Sarazzin kommer att få något form av Subaru support under 2007.
06-08-23 Rally Finland gav Sandell 2 viktiga poäng!
Nu är alla hemma i Sverige igen efter en mycket tuff och utvecklande helg för Patrik, Emil och hela teamet. Rally Finland är ett av dom svårast rallyna i VM Cirkusen. Det är inte många som kommer i mål första gången dom kör tävlingen men det gjorde Patrik & Emil på 7 plats i JWRC klassen.
- Ja det här har varit en riktigt upplevelse, det svåraste med tävlingen var at hitta rätt linje över alla krönen och lyften och samtidigt inte gena för mycket. Och vi fick lära oss den tuffa vägen, vi hade totalt 4 punkteringar som kostade oss totalt ca 14 minuter. Vi var som sämst nere på en 16 plast men lyckades köra upp oss till en 7 plats som vi är nöjda med, hela teamet har jobba stenhårt för dom här poängerna. Så såhär i efterhand är jag jätte nöjd med helgen och de 2 poängen vi fick med oss. Säger Patrik.

Junior VM tabellen ser riktigt bra ut i Svensks syn vinkel nu, PG gick upp i ledningen igen gemon sin andra plats i tävlingen med totalt 29 poäng före Patrik´s 28. På en tredje plats hittar vi Gay Wilks, England på 21 poäng.
- Guldet ska till Sverige så är det bara, skrattar Patrik. Jag tycker att det är jätte roligt att det är en Svensks fajt, PG är en otroligt snabb och duktig chaufför så att vi redan i år skulle kunna konkurrera med honom om att vinna kunde jag aldrig hoppas på, avslutar Patrik.

Nästa Junior VM deltävling är Rally of Turkey den 13-15 oktober, fram till dess kommer Patrik fortsätta bygga upp lite mer kropps styrka smat förbättra konditionen ytterligare.
06-08-20 Patrik Flodin slutar tvåa efter enastående åkning i Rally-VM i Finland
Patrik Flodin och hans-codriver Maria Andersson slutar tvåa efter en makalös kamp mot Finländaren Anton Alén.
Rallyt hade egentligen 30-startande ekipage, men GrN handlade egentligen aldrig om något annat än Flodin vs Alén. De två ekipagen bjöd på en näst intill osannolik kamp, där de gick i mål med bara tiondelars marginal. Sträcka efter sträcka!

Efter första dagen skiljde det de båda bara 0,7 sekunder åt. Ekipagen turades med minsta möjliga marginal om att inneha förstaplatsen. Patrik och Maria vann 10 av rallyts 20 genomförda sträckor för GrN. Sista sträckan, SS21, ströks nämligen och gav de startande idéaltid.

Kampen var lika tät fram till gårdagens näst sista sträcka, SS16. Då drabbas Patrik och Maria först av en ödesdiger punktering och kommer dessutom fel i ett vägbyte. De tappar 16,4 sekunder, men vinner sträckan därpå och har inför dagens sista fyra sträckor 10,7 sekunder upp till kombatanten Anton Alén.

Första sträckan var en kort sträcka på drygt sju km och där knappar de in 0,9 sekunder. Det ser onekligen hopplöst ut att kunna köra in 9,8 sekunder på en förare som, liksom Patrik håller ett extremt högt tempo redan. Patrik beslutar för att satsa allt! Vinna eller försvinna helt enkelt och tar därmed ut det där lilla extra. Men i en skarp vänsterkurva som nöp direkt till höger, fick han inte med bilen och åkte av. Bilen la sig på sidan i diket, men publiken fick den snabbt på rätt köl igen och trots avåkningen och tidsförlusten på ca 40 sekunder, tar de sig imål på en tredje plats på sträckan. Endast en sträcka återstår nu och det är den korta sträckan på 7 km, så Patrik hinner aldrig hyfsa till siffrorna.

Patrik och Maria slutar därmed tvåa i det finska VM-rallyt. Efter sin och Aléns otroliga insats har de gjort ett starkt intryck på hela rallyvärlden. Inte minst med tanke på att trean Häkkinen slutar på en tid över sju minuter efter

Själv känner sig Patrik ändå mest besviken. Men säger samtidigt:
- "Vi försökte iallafall" suckar Patrik om dikesvisiten.

Och de förlorade ändå inget på sin hårda attack, utan slutar som mycket hedervärda tvåor!

Fem i Topp GrN
1. Anton Alén (Fin) 02:58:42.6
2. Patrik Flodin 02:59:33.1 +50,5
3. Juha Häkkinen( Fin) 03:05:52.0 +7:09:5
4. Rory Galligan (IRL) 03:11:37.1
5. Juoko Tiri (Fin) 03:11:53.0

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt sträcka för sträcka
06-08-20 PG åter i topp i JVM efter tufft Finlandsrally
Per-Gunnar "PG" Andersson och hans co-driver Jonas Andersson går åter upp i ledningen i Junior VM-tabellen.
-"Det har varit ett extremt tufft och jämnt rally" säger PG.

Förutom PG har det varit tre ekipage som har kört i ett extremt högt tempo på de snabba finska vägarna. PG och Jonas har haft sekundstrider på varje sträcka med Guy Wilks, Urmo Aava och Kris Meeke. En enda punktering där man tappat 20 sekunder, har blivit ödersdigert direkt. I slutet av rallyt var det dock bara Guy Wilks kvar tillsammans med PG. Urmo Aava uteslöts pga felaktiga underkläder och Kris Meeke skadade bilen i en av de berömda finska hoppen under lördagen.

Även PG drabbades av en punktering som kostade honom nästan två minuter, men då var slutkampen ändå mer eller mindre över. Vann rallyt, gjorde teamkollegan Guy Wilks och PG är inte alls missnöjd med andraplatsen.
- "Det var viktiga JVM-poäng och det är skönt att ha återtagit ledningen i Junior-VM" säger han.

Åtta poäng plockar de och går därmed om landsmannen Patrik Sandell och leder nu med en poäng.

Rallyt har förutom två punkteringar varit relativt problemfritt för duons del. Man har haft lite småprobelm med några inställningar bara, men det kommer att vara åtgärdat till nästa JVM-deltävling som går i mitten på oktober i Turkiet.

10 i Junior-VM Finland
1. Guy Wilks, GB, 03:16:05.7
2. Per-Gunnar Andersson, 03:18:43.2 +2:37,5
3. M Rantanen, Fin, 03:24:51.6 +8:45,7
4. Julien Pressac, F, 03:25:30.1 +9:24,4
5. Jozef Béres, SL, 03:29:25.5 +13:19,8
6. Jaan Mölder, 03:30:54.2 +14:48,5
7. Patrik Sandell, 03:32:46.5 +16:40,8
8. Martin Propkop, 03:34:59.9 +18:54,2
9. Barry Clark, GB, 03:37:39.1 +21:33,4
10. Cortinovis, 03:43:53.5 +27:47,8

JVM-tabell 2006, efter Finland
1. PG Andersson (S) 29
2. Patrik Sandell (S) 28
3. Guy Wilks (GB) 21
4. Urmo Aava (EE) 20
5. Julien Pressac (F) 18
6. Konrad Rautenbach 18
7. Bernd Caiser (B) 17
8. Jozef Béres (POL) 16
8. Kris Meeke (GB) 16
8. Martin Propkop (CZ) 16

Utförligare information finns att tillgå på hemsidan, www.pgandersson.se där vi följt rallyt sträcka för sträcka
06-08-12 junior VM ledaren Patrik Sandell är laddad inför Rally Finland!
Efter 10 veckors uppehåll är det äntligen dags för fortsättningen av årets rally-VM, först ut den här helgen är det Rally Deutschland och en vecka senare avgörs Rally Finland. När VM-cirkusen kommer till Finland så står svenske Junior-VM ledaren, Patrik Sandell, redo att försvara de svenska färgerna. Patrik och hans co-driver, Emil Axelsson, har överraskat hela rallyvärlden under sin debutsäsong i JWRC. De har varit på pallen i samtliga tre deltävlingar och lyckades med tur och skicklighet vinna deltävlingen på Sardinien som avgjordes i maj.

Hur har uppladdningen varit inför Finland?
- Jag har trappat upp fysträningen under sommaren och kört mer styrka och kondition. Jag har känt på de tidigare tävlingarna att kroppen tar ordentligt med stryk under de tre tävlingsdagarna. Med starkare fysik hoppas jag kunna vara ännu mer koncentrerad och prestera bättre, säger Patrik

… och med bilen?
- I början på augusti körde vi ett tvådagars test i Värmlandsskogarna tillsammans med Renault Sport, som vi sedan avslutade med att vara föråkare i Kils SM-deltävling. Under testet provade vi olika inställningar på bilens väghållning och fick till slut fram en set-up som tror ska passa Finland. Jag har full kontroll över bilen i varje situation och vi fick till bra traction, dvs att bilen drar sig effektivt framåt.

Jag och Emil fick många värdefulla kilometrar i bilen och vi lär oss nya saker hela tiden. Renault Sport och vårt team, Clio Junior Team Sweden, gjorde ett kanonjobb under de här dagarna. Jag har aldrig haft en så här bra känsla i bilen och det försöker jag ta med mig till Finland, avslutar Patrik.

Vad tror du om era chanser i Finland?
- Vårt mål är att köra för en så bra placering som möjligt och försöka att behålla den totala ledningen i JWRC. Man får inte glömma bort att det fortfarande är vår första säsong i Junior-VM och deltävlingarna är oerhört tuffa och krävande. Förhoppningsvis kan jag dra nytta av att jag körde rekognoseringen av rallyt förra året. På så vis har jag en föraning om vad som väntar, men det är många som vill vara med och slåss om pallplatserna, säger Patrik.

På torsdag kväll inleds Rally Finland med en publiksträcka på travbanan i centrala Jyväskylä och på söndag eftermiddag kör vinnaren över målrampen. Då vet vi hur det har gått för Patrik och Emil, fram till dess kan ni följa grabbarnas framfart på www.patriksandell.com eller www.wrc.com.


06-08-11 Tomas Thorzelius co-driver i Finland
I kommande veckas VM-deltävling i Finland läser Tomas Thorzelius, 39 år från Uppsala, noterna i högerstolen hos Daniel Carlsson. Det är första gången Tomas sätter sig bredvid Daniel i en tävling, men någon kartläsardebut är det knappast fråga om. Så sent som förra helgen vann Tomas SM-deltävlingen Killingen i högerstolen bredvid brodern, Mats Thorzelius.

Tomas berättar själv om sin bakgrund:
- Jag har hållt på med rally sedan jag fyllde 18 år. Först körde jag själv på lokal nivå, innan jag började åka med kompisar som co-driver. Efter det gick jag tillbaka till att köra själv några år, med ett SM-brons som bästa placering. Till sist tänkte jag lägga av, men då började jag återigen att åka som co-driver med olika förare. Bredvid brorsan hoppade jag in år 2002. Första åren åkte vi i en WRC-bil, men sedan två år tillbaka kör vi en grupp N-Mitsubishi istället.

Vid sidan om den omfattande erfarenheten i Sverige har Tomas även varit på några internationella äventyr. Tillsammans med Mats har det blivit några tävlingar i Baltikum, men för länge sedan stod även det finska rallyt på programmet – då som co-driver åt Anders Norstedt. Att åka i ett fabriksteam, med den uppbackning det innebär, är dock något helt nytt.
- Det ska bli otroligt spännande och kul. Jag kommer i en ny bil med ett nytt team med en uppställning av högre klass än jag nånsin åkt med förut. Dessutom har ju inte jag och Daniel åkt mer än en testdag tillsammans. Hur som helst så kändes testen bra och med rekognoseringen före rallyt där vi får finslipa vårt samarbete kommer det säkert att bli kanon. Det ska bli hur kul som helst!

Den senaste tiden har Tomas ägnat kvällarna hemma i Uppsala åt att läsa, renskriva och finslipa Daniels gamla noter från Finland. Vissa ändringar har skett på sträckorna vilket gör att mycket ska pusslas ihop innan det är dags att köra ut på tisdagens rekognosering och göra ytterligare förbättringar:
- Ju mer man kan förbereda och göra klart hemma, desto bättre fungerar det när man är på plats. Jag vill vara så lugn som möjligt under rallyt – och försöker agera lungt och sansat även inne i bilen i stridens hetta. Det är bara när det bränner till med något extra svårt parti på sträckan, då ska jag förstärka extra med rösten och på så sätt förstärka för Daniel vad som kommer, säger Tomas engagerat.

Att co-drivern är lika laddad som föraren inför tävlingen är det alltså ingen tvekan om. På söndag går flyget till Finland och sedan börjar det roliga på allvar. Det finska VM-rallyt går av stapeln 18-20 augusti 2006.

www.danielcarlsson.com
06-08-11 Starten i finska VM-rallyt räddad
Så sent som i slutet på förra veckan såg det mörkt ut kring starten i Neste Oil Rally Finland för Daniel Carlsson, sveriges förare i rally-VM. I våras kom han trea i Svenska Rallyt i en Mitsubishi Lancer WRC – och det är nu tack vare stödet från Mitsubishi i Sverige som han kan komma till start i samma slagkraftiga bil även i Finlands VM-deltävling.

En strålande glad Daniel kommenterar beslutet om att starta i Finland:
- Det känns fantastiskt skönt att min start är säkrad. Rally Finland är som ett andra hemmarally för mig. Det har varit många pusselbitar att få på plats den senaste månaden, men nu är allt där – mycket tack vare ett fint samarbete med Mitsubishi Sverige. Att kunna fortsätta köra i Mitsubishi med den starka rallykultur som finns inom märket känns fantastiskt bra.

Just rallykulturen inom Mitsubishi understryks av Carina Carlsson, PR- och Marknadschef på Mitsubishi Motors Sverige, som ser det som självklart att Mitsubishi stöttar Daniel i satsningen mot VM-toppen:
- Daniel är en av de bästa förarna i världen och Mitsubishi är världsledande inom rally. Därför var det självklart för oss att anstränga oss för att säkra Daniels start i VM-rallyt i Finland i en Mitsubishi. Möjligheter till sponsorskap är som så mycket annat beroende av hur verksamheten går och det går allt bättre för Mitsubishi både i Sverige och Europa. Det har gett oss möjligheten, säger Carina Carlsson.

Namnet Mitsubishi har länge varit tätt förknippat med rally både på den svenska och internationella arenan. Märket har inte mindre än 15 SM-segrar i grupp N och har internationellt vunnit världsmästartitlar både i förar-VM och som fabrikant. Det är därför extra glädjande att Daniel Carlsson och Mitsubishi Motors Sverige nu kan mötas i sina satsningar mot rallysportens absoluta toppskikt:
- Med Daniel får vi nöjet och äran att arbeta med ytterligare en rallyförare som både är skicklig inom sin sport, gör en genuin satsning och är en fin förebild inte bara sportsligt utan även som person. Även det har spelat in i valet att göra den här ansträngningen och satsningen, fortsätter Carina Carlsson.

Det finska VM-rallyt går på grusunderlag och är mycket snabbt till sin karaktär. Vackert väder, de många hoppen samt ett rykte som en av de stora folkfesterna i rally-VM har gjort rallyt populärt både bland publik och förare. Varje år startar ett stort antal ekipage, vilket gör motståndet näst intill hårdast tänkbara. Trots detta är Daniel positiv till sina chanser:
- Jag tror att det finns goda förutsättningar för ett bra resultat, även om det var länge sedan jag tävlade. Bilen är förbättrad sedan Svenska Rallyt och kändes fantastiskt bra då jag testade den i Finland tidigare i sommar. Jag hoppas kunna kliva upp på prispallen för andra gången i år, säger Daniel.

Neste Oil Rally Finland går av stapeln i Jyväskylä, Finland, den 18-20 augusti 2006.

Läs mer på www.danielcarlsson.com
06-08-10 Ekström/Andersson siktar på felfritt rally
Idag startade det Tyska VM-rallyt med shakedown, en uppvisningssträcka förarna kör i full fart och är ett sista ”test” inför de 19 specialsträckor man ska åka under helgen. Med i startledet finns Mattias Ekström, som vanligtvis kör DTM för Red Bull Audi, han kommer att köra samma bil som han körde under svenska rallyt, en Red Bull Skoda WRC och co-driver denna gång är juniorvärldsmästaren P-G Anderssons kartläsare Jonas Andersson(www.pgandersson.se).

Ambitionen denna gång är först och främst att ta sig igenom rallyt felfritt och få bilen i mål. Skulle det bli fight om VM-poäng så kommer de säkerligen inte backa ur utan ge de övriga förarna i fältet en hård match. Att Mattias har valt Jonas som kartläsare denna gång beror på dennes erfarenhet från rally-VM.
- Det vore jättekul att få VM-poäng men vi är här först och främst för att lära, sen att jag har Jonas med mig ger mig trygghet i körningen, säger Mattias.

Inför rally tyskland så har de varit och testat i Österrike för att bekanta sig mer med bilen under rätt förhållanden(Svenska Rallyt med snö är inte rätt förhållande) och bilen har varit till stor belåtenhet för Mattias Ekström och Jonas Andersson.
- Vi har fått värdefulla mil i kroppen med det här testet och vi känner oss väl förberedda inför tävlingen, säger både Ekström/Andersson.

Torsdagens shakedown slutade bra och Mattias var nöjd med bilen och tiderna
- Shakedownen visade att jag kan hålla samma tempo som toppförarna och jag är nöjd med bilen. Jag ser verkligen fram emot morgondagens start och helgens rallytävling, säger Ekström.

För er som vill följa Mattias framfart live kan jag rekommendera wrc.com’s hemsida.

www.mattiasekstrom.com
06-08-10 Solberg kraschade in i träd vid dagens shakedown!
Både Petter Solberg och Phil Milles är oskadda, men det är inte bilen, som fått omfattande skador och där starten i morgon fredag är mycket osäker enligt teknikerna.
06-07-13 Daniel testade Mitsubishi Lancer WRC på plats i Finland
Under torsdagen har Daniel Carlsson befunnit sig i Finland för att köra tester på klassiska finska rallyvägar några mil söder om Jyväskylä, orten som om en dryg månad står värd för VM-rallyt Neste Oil Rally Finland. Att bilen, en Mitsubishi Lancer WRC05, har potential visade Daniel redan i Sverige tidigare i år och efter förändringar under våren har den nu blivit ännu bättre, menar han.

Daniel berättar:
- Bilen har en nyutvecklad dämpare som gör sig väldigt bra i Finland. Den togs i bruk på Sardinien och sedan dess har ganska noggranna justeringar gjorts av den. Efter lite småändringar i diffar och dämparna har vi fått Mitsubishin riktigt väl anpassad för vägarna. Nu kan man gena i diken och kurvor utan att den känns nervös, vilket är oerhört viktigt i Finland. Lättkörd, helt enkelt.

Dagens test kördes ca 6-7 mil söder om Jyväskylä. Vägen var representativ för det finska VM-rallyt och snitthastigheten hög; den 3,5 km långa sträckan körde Daniel på 1min36s vilket innebär en snitthastighet på drygt 131 km/h. Totalt körde Daniel 15 mil test i Mitsubishin som förutom nyutvecklade dämpare även fått förbättringar på motorn.

Nu återstår att få till alla de pusselbitar som krävs för starten i finska rallyt. Daniel själv blev inte direkt mindre målmedveten efter dagens test:
- Det vore grymt kul att starta i Finland – inte minst med den potential som bilen har. Jag måste säga att det är rejäla förbättringar sedan Svenska Rallyt. Om jag kunde starta med den i Finland skulle det bli fantastiskt spännande. Jag fortsätter att ge järnet för att komma till start!

Neste Oil Rally Finland körs den 18-20 augusti 2006. Daniel har kört rallyt flera gånger och vann år 2003 Suzukis första seger någonsin i junior-VM (JWRC) just i Finland. Senast han deltog i det finska VM-rallyt var år 2004, då i en Peugeot 206WRC. Den gången slutade Daniel på nionde plats.

Läs mer på www.danielcarlsson.com
06-07-12 Daniel anmäld till det finska VM-rallyt
På onsdagen, knappt fem månader efter att ha stått på pallen i Uddeholm Swedish Rally, lämnade Daniel Carlsson in sin anmälan till Neste Oil Rally Finland 2006. Alla pusselbitar är ännu inte på plats, men förhoppningen är att värmlänningen skall kunna komma till start i en Mitsubishi Lancer WRC. I så fall får han möjlighet att fortsätta den positiva utveckling som resulterade i tredjeplatsen i årets svenska VM-rally.

För tillfället befinner Daniel sig på plats i Finland för att under torsdagen köra tester med Mitsubishi, samma team som var med vid framgångarna i Sverige tidigare i år och det team som han hoppas kunna köra Neste Oil Rally Finland för.

På telefon från Finland kommenterar han själv sin anmälan:
- Jag har kört här flera gånger, det är nästan som ett andra hemmarally för mig. Ännu finns dock flera bitar som måste falla på plats innan jag kan lova att stå på startlinjen, men att ha mitt namn i anmälningslistan är ett viktigt steg på vägen. Att kunna offentliggöra det samtidigt som jag befinner mig på plats och testar bilen känns dessutom oerhört kul. Testet är väldigt värdefullt eftersom jag aldrig har kört Mitsubishin på grusunderlag tidigare. Förhoppningsvis kan jag anpassa mig snabbt och hitta bra inställningar som gör att jag kan vara maximalt förberedd när det gäller på allvar i augusti.

Det finska VM-rallyt körs i Jyväskylä den 18-20 augusti 2006.

Läs mer på www.danielcarlsson.com
06-05-21 Patrik Sandell vann italiens JVM-tävling i rally, leder hela mästerskapet i halvtid
Den svenske rallyjunioren Patrik Sandell från Östersund tävlande för Renaults officiella JWRC-team, Clio Junior Team, vann på söndagseftermiddagen JVM-klassen i det italienska VM-rallyt som avgjordes på Sardinien. Efter tre - av totalt sex JVM-deltävlingar - leder Sandell junior-VM i ensamt majestät.
- Det känns fantastiskt, det här var det inte vad vi började med att dra in sponsorpengar till i höstas. Det var till en riktig satsning först 2007...
- Nu leder vi allt, säger en jublande glad, Patrik Sandell på väg ner för målrampen i Porto Cervo.

Efter ett iskallt, taktiskt rätt genomfört rally var han preliminärt 5.08,4 före afrikanen Conrad Reutenbach i mål. Totalt blev det en femtondeplats och bästa tvåhjulsdrivna bil i rallyt för Patrik Sandell.
- Planen var att åka smart. Det går inte att ”pusha” allt för hårt på dessa vägar med luriga stenar över allt.
- Vi fann en bra rytm, lyssnade till Jonas Kruses ord om att köra med insidan av huvudet, berättar Sandell vidare.

Patrik Sandell är 24 år gammal och vann 2005 SM-titeln i lilla grupp N samt talangfabriken Renault Clio Cup. Han tävlar tillsammans med kartläsaren Emil Axelsson, 22. De är JVMs yngsta konstellation.

Samtidigt är Patrik Sandells JVM-seger en historisk seger för svensk rallysport. För första gången sedan Saabs storhetstid under 70-talet är det ett officiellt svenskt VM-team som vinner med en svensk förare.

Det Renault-team som Sandell tävlar för av ägs och leds av Jonas Kruse, flerfaldig svensk mästare, VM- och EM-segrare, tidigare förbundskapten i rally och minst under senare år känd som SvTs expertkommentator.
- Det känns som en saga, man måste nypa sig i armen, säger Kruse i en första kommentar från Sardinien.
- Tillsammans med Renaults tekniker är jag mycket stolt över vad Patrik och hela teamet har presterat med tanke på alla sena besked och det motstånd från alla toppteam som vi mött, fortsätter han.

Kruse framhåller Patrik Sandells taktik, att inte överskrida den egna förmågan för mycket.
- Han har inte låtit stressa upp sig för mycket, utan tänkt rätt hela vägen fram till segern.
- Han har följt den plan som vi lagt upp innan till punkt och pricka. Det är taktiskt triumf, avslutar Jonas Kruse.

Hemssida: www.patriksandell.com


06-05-21 Stark insats trots tuff inledning i VM-rallyt i Italien
2xAndersson slutade fyra efter stark upphämtning trots däckexplosioner i JVM-rallyt i Sardinien
Per-Gunnar "PG" Andersson och Jonas Andersson gör en oerhörd stark insats i det Italienska VM-rallyt, Rally Sardinia. De mer eller mindre dominerar alla sträckor. Sträckplaceringarna: 8, 3, 2, 3, -, -, 15, 2, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1

Men, det kunde ha börjat betydligt bättre... Redan på den första sträckan kommer de ifatt bilen framför i dammet, vilket gör att de inte ser den vassa stenen och vips tappar de 1:05,5 minuter på en punktering. De får upp tempot på de senare sträckorna, men när två sträckor återstår av den första dagen exploderar båda framdäcken samtidigt så de tvingas bryta.

Dag två får de således starta om, men då med 10 minuter i strafftid + den förlorade minuten på punkteringen på den första sträckan. Men även lördagen börjar som den första dagen; med en punktering! 1:56,2 minuter förlorar de den här gången.

Trots att de förlorat nästan 14 minuter på punkteringar och superrally-tid, kör de på för fullt och vinner sedan 10 sträckor på raken. Deras höga tempo gör att de klättrar upp från en tolfteplats till en fjärdeplats och därmed tar de viktiga JVM-poäng för framtiden.

PG själv är nöjd med dagen även om det kändes fruktansvärt hårt att behöva kasta in handuken under fredagen. Men, det är sånt som händer och det är små marginaler i den här sporten.

Vinner rallyt gör ett annat svenskt ekipage, Patrik Sandell och Emil Axelsson. De gör sitt livs rally och kör i sitt eget tempo, vilket betalar sig när konkurrenterna bryter. När Guy Wilks på dagens andra sträcka får problem med oljetrycket går de upp i en säker ledning.

5 i topp, JVM Rally Sardinia
1. Patrik Sandell (Swe), 04:26:25.2
2. Konrad Rautenbach (Zw), 4:31,33,6 +5:08,4
3. Urmo AAva (EE), 04:32:02.0 +5:36,8
4. PG Andersson (Swe), 04:34:09.2 +7:44,0
5. Aaron Nicolai Bukart (D), 04:36:12.2 +9:47,0

Utförligare information finns att tillgå på hemsidan, www.pgandersson.se där vi följt rallyt sträcka för sträcka.

06-05-17 Rallystjärna testar nya Ford till max
· BP Ford World Rally Teams förare Marcus Grönholm testar Fords nya sportiga S-MAX MPV
· Erfarne föraren och familjefadern Grönholm är imponerad av spännande formgivning, flexibel interiör och avancerade säkerhetssystem
· Njutbar 220-hästars turbomatad 2.5-liters motor ger prestanda som sportbilar

KÖLN/HELSINGFORS, 17 maj 2006: Tvåfaldige världsmästaren i rally och BP Ford World Rally Team föraren Marcus Grönholm har provat den spännande nykomlingen i Fords modellprogram - S-MAX. Hans slutsats: "Jag är imponerad!"

Grönholm är inte främmande för att köra kraftfulla och mycket dynamiska bilar. Sedan han startade sin motorsportkarriär 1987 har han deltagit i 124 VM-rallyn och vunnit 20 av dem. Men bortanför snön och gruset i rally VM, måste även denne proffsförare köra på vanliga vägar, och ofta med sin familj.

Med tre barn i åldrarna 9 till 15, uppskattar Marcus och hans fru Teresa komforten i en modern familjebil, och för Grönholm själv är körkvalitet det som kan göra skillnaden mellan att en resa blir ett nöje eller ett måste. Detta är en av styrkorna i nya Ford S-MAX.


S-MAX för stil och prestanda
Under tävling kör Grönholm ofta på gränsen och utnyttjar allt som hans 300-hästars fyrhjulsdrivna Focus RS WRC-bil kan erbjuda. När han möter Ford S-MAX för första gången ser han direkt bilens kvaliteter: "För mig har nya S-MAX ett väldigt snyggt och sportigt utseende, speciellt i profil. Men jag är lika imponerad av den cockpitlika interiören. Jag är lång men körställningen är komfortabel för mig och det finns fortfarande gott om plats för passagerarna bak."

Förrutom att vara Fords första bilmodell som bygger på företagets nya formspråk 'kinetic' design, har S-MAX också det innovativa Ford FoldFlatSystem för stolarna bak. Detta är utformat för att ge maximal flexibilitet och vara lätt att använda för att täcka alla de olika transportbehov en modern familj har. Precis som Marcus och Teresa Grönholm och deras tre barn: "Jag är en familjeman och kanske är det därför innerutrymmena och flexibiliteten är några av mina favoritaspekter. Det är bara att fälla ner stolarna i golvet och sedan har man ett lastutrymme stort nog att kunna frakta vadhelst jag kan tänka mig att någonsin behöva frakta."

Rallyföraren Grönholm var lika imponerad av bilens precisa köregenskaper. "Att kunna sitta upp till 7 personer är jättebra men S-MAX glänser verkligen när man kör den," fortsätter han. "Den känns sportig, beter sig förutsägbart och känns väldigt dynamisk, som en mycket mindre bil. Jag gillar också känslan av kraft från 220-hästars motorn."

Grönholms uppskattade kraften i den vassaste versionen av S-MAX som är utrustad med en 2.5-liters 220 hästkrafters 5-cylindrig motor och som ger fina prestanda. I denna versionen når S-MAX en toppfart på 230 km/h. Accelerationen är lika imponerande med sprinten 0 till 100 km/h som avverkas på bara 7.9 sekunder. Siffror som betyder att S-MAX kan konkurrera med mera synligt sportiga bilar.

S-MAX för Säkerhet
Avancerad teknologi finns också tillgängligt för att säkerställa att S-MAX sätter en ny nivå säkerhetet. I tillägg till Interaktivt Dynamiskt Chassi med kontinuerligt styrd och justerbar dämpning, kan Ford S-MAX också utrustas med Adaptiv Farthållare med framåtvarning för långsammare trafik och ett system som också hjälper till vid inbromsning. Ett stort urval av aktiva säkerhetssystem kombinerat med det senaste inom passiva säkerhetssystem visar tydligt Fords kompromisslösa hållning till säkerhet.
- "Det finns många högteknologiska saker i S-MAX some gör att den känns säker att köra och att leva med. För mig som både rallyförare och familjefar är säkerhet den viktigaste aspekten av körning. Jag är klart imponerad av alla säkerhetsdetaljer i nya S-MAX", avslutar Grönholm.

Nya Ford S-MAX lanseras över hela Europa och lanseras i Sverige nu till helgen. Detta nya tillskott i Fords modellprogram är en bil mellan Mondeo och helt nya Galaxy, och har utvecklats helt av Ford. Bilen byggs i Ford Europas fabrik i Genk i Belgien.

 


06-05-09 Motorsport i Värmland i samarbete med WRC+ = stödjer MiV
Om du går in och bokar WRC+ får du just nu 25% rabatt och stödjer därmed också Motorsport i Värmland som får en slant som tack för hjälpten! WRC+ erbjuder dig bland annat Rallyradion med Colin McRae.

Beställ via den här länken för stöd: www.wrc.com

06-05-05 Rallylandslagets Patrik Sandell och PG Andersson leder Junior VM i Rally
I den fjärde deltävlingen i Junior VM i Rally, Rally of Argentina slutade Patrik på en andra plats efter fyra dagars mycket tuff körning. Därmed delas den totala ledningen nu utav Patrik och PG Andersson, båda tävlande för det Svenska Rallylandslaget.

Rally of Argentina inleddes på torsdagskvällen med två superspecial sträckor på en fullsatt Cordoba stadion, hela 50 000 åskådare. Först ut var just Patrik mot PG, Patrik vann den första sträckan och PG den andra.
- Vilken obeskrivlig känsla det var att köra på stadion, alla bara skrek, säger Patrik.

På fredagsmorgonens första sträcka körde PG på en stor sten efter 5 kilometer och tvingades bryta.
- Ja, redan då visste vi att om vi kunde hålla den andra platsen vi låg på skulle vi gå upp i ledningen totalt, men det blev ingen lätt resa för det, säger Patrik.

Under hela rallyt hade grabbarna problem med att motorn gick varm, så på nästan alla sträckor var dom tvungen att sänka tempot mitt på sträckan för att inte förstöra motorn. På fredagens sista sträcka stannade bilen i 2 minuter utan att det gick att starta om den. I samma veva lossnade några bultar som håller ihop motor & växellåda och det resulterade i att kopplingen inte fungerade. Men allt fixade teamet på slut-servicen den dagen.
- En sådan här tävling när det tar så hårt på grejerna är det otroligt viktigt att ha ett bra team med sig, utan dom hade vi aldrig kommit till målet, säger Patrik.

Lördagens sträckor rullade på, problemet med motor temperaturen kvarstod dock. Plus att Patrik & Emil körde punktering på en sträck och var tvungen att stanna och byta däck.

Den sista dagen bestod av två sträckor i bergen och ytterligare två på Cordoba stadion. Dom två i bergen körde killarna bara igenom för att inte pressa motorn för mycket. Därefter var det service och där fick Patrik tillåtelse av team ledningen att gå för fullt igen på de två avslutande super special sträckorna, det resulterade i två sträcksegrar...

Ja, vi fick göra en skön avslutning på stadion. Jag vet att tempot finns där och nu känns allt jädrigt bra inför Sardinen, avslutar en nöjd Patrik.

Nästa deltävling går av stapeln den 18-21 maj i Italien på Sardinen. Då är det 20 startande i JWRC klassen. Följ Patrik & Emil via: www.patriksandell.com - www.wrc.com



06-04-23 Tider och info inför Argentina
Vi delar nu upp tävlingarna för att det ska bli mer överskådligt. I VM-kalendern ovan hittar du en länk till respektive sida där vi rapporterat sträcka för sträcka. Redan nu öppnar vi upp Rally Argentina med tider och info och sedan kommer vi att följa rallyt sträcka för sträcka där.
På den här sidan sammanfattas sedan rallyt och pressutskicken finns samlande här.

06-04-18 Rally of Argentina närmar sig för landslagsföraren Patrik Sandell!
För första gången ska Patrik Sandell och Emil Axelsson köra rally på en annan kontinent, då nästa deltävling i Junior-VM avgörs i Sydamerika. Tillsammans ger de sig ut på deras hittills största äventyr. Rally Argentina lockar hela 2 miljoner åskådare och sträckorna är kända för sina svårforcerade vattenpassager samt att de avgörs på höga höjder.

Redan på onsdag bär det av mot Argentina och staden Cordoba, som ligger 75 mil in i landet från Buenos Aires. Tävlingen avgörs dock inte förrän 27 – 30 april, men grabbarna väljer att vara på plats tidigt och ladda upp inför tävlingen. De har även planerat in ett grustest med Clion på måndagen i tävlingsveckan.
- Allt känns bra, teamet har ordning på grejorna och ingenjörerna på Renault Sport vet vilka inställningar som gäller för att klara de höga höjderna och vattenpassagerna, säger Patrik.

Rally Argentina är Patrik och Emils andra deltävling i Junior-VM och efter att det totalt har körts tre tävlingar ligger grabbarna på 7:e plats i sammandraget. De har dock bara 6 poäng upp till ledaren, som har kört fler deltävlingar. Sammanfattningsvis så har grabbarna ett riktigt bra slagläge.

Patrik och Emil är oerhört laddade och ser med spänning fram emot det argentinska äventyret. Tillsammans med Jonas Kruse och hans team har planeringen pågått i månader och äntligen är det nu dags att återigen få mäta sina krafter mot världseliten

Ni följer Patrik och Emils framfart på hemsidan, www.patriksandell.com, som vi skall försöka att uppdatera så ofta som möjligt.

06-04-09 SS12; Grönholm vinner två sista sträckorna, men Loeb tar hem rally Korsika
(13:15) SS11 vinns av Marcus Grönholm, 0,6 sekunder före Hirvonen och 3,1 före Sordo. Hirvonen knappade därmed in 5,2 sekunder på Sordo. Loeb blir fyra, 6,8 sekunder efter.

Men SS12 får Hirvonen lite problem och tappar. Grön holm är åter snabbast, den här gången 4,3 sekunder före Loeb och ,9 före Bengue.


5 i topp efter SS12
1. Sebastien Loeb (F), 03:43:05.4
2. Marcus Grönholm (Fin), 03:43:05.4
3. Daniel Sordo (E), 03:43:34.4 +29.0
4. Mikko Hirvonen (Fin), 03:45:04.6 +01:59.2
5. Alexandre Bengue (F), 03:45:53.1 +02:47.7
-
11. Petter Solberg (N), 03:49:45.9 +06:40.5

Läs Rapporterna från Rally Korsika här>>
06-04-06 Galli startar i Peugeot i Frankrike och inget annat!
Det går olika rykten om i VILKEN bil Giggi Galli egentligen startar. Enligt en resultatlistan från shakedown står det nämligen Mitsubishi.

Men, enligt tillförlitliga källor på plats i Frankrike har vi Gigi till start i den Peugoet 307 han är anmäld med. Det var åtminstone i den bilen han passerade under shakedown. Samma orangegula bil som Henning Solberg tidigare i år vann Rally Norway i!
06-03-26 Oscar Svedlund vinner i överlägsen stil GrN i Rally Catalunya
Oscar och hans co-driver Björn Nilsson vinner med överlägsen marginal sin klass; GrN, i den spanska VM-deltävlingen i Spanien. Därmed tar Subaru Swedish Dealer team sin första seger utomlands.

Sammanfattningsvis vinner Oscar och Björn tolv sträckor av det sexton sträckor långa rallyt. Rallyt har i princip flutit på helt enligt planerna och mer eller mindre varit prickfritt. Om man bortser från punkteringen på den tionde sträckan (som var en omkörning av sträcka sju) som kostade dem ca 35,5 sekunder. Den sträckan var en mycket svår och trixig sträcka. Vägen hade mycket geningar, där det fanns mycket grova och stundtals vassa stenar:
- "Det var mer tur om man inte fick punktering där" säger Björn.

Rally Catalunya, som Spaniens deltävling heter, är till 100% en asfaltstävling.
- "Alla sträckor är mycket tuffa och kräver att man har rätt linje" säger Oscar. "Det är lite som banåkning".

Just banåkning är något som Oscar har stor erfarenhet av, vilket kanske är en av hemligheterna bakom framgången i Spanien. Under två års tid har han varit med och kört i SLC-serien med teamet New Beetle Racing. 2004 blev teamet svenska mästare i långdistanscupen.

Nu är inte Oscar någon novis när det gäller VM-starter heller, vilket säkerligen också är en bidragande orsak till framgången i det här rallyt. Oscar har ett 20-tal VM-starter i ryggen, med bland annat en vinst i RAC-rallyt på meritlistan. Under 2003 och 2004 startade han och Björn med stor framgång även i de Kinesiska Mästerskapen och i Asien Pasific för ett Nya Zeeländskt team. (Asien Pasific är Asiens motsvarighet till VM).

Inför dagens fyra sträckor hade Oscar och Björn en ledning med över två minuter och tjugo sekunder. Det handlade mer eller mindre om att bara ta sig i mål för att bärga hem segern. Trots det vinner de tre sträckor och utökar sin ledning till 3:16,9 minuter och ser därmed till att kamma hem sin första utlandsseger med Subaru Swedish Dealer Team.
- "Extra kul att vinna första utlandssegern i nya Subarun och med Subaru Swedish Dealer Team" säger Oscar.

På andra plats hittar vi ett annat svenskt ekipage, nämligen Hans-Erik Weng och Anders Fredriksson. Sverige hade med andra ord stora framgångar i det spanska rallyt.

En del av glädjen förtas givetvis av den hemska dödsolyckan under den första dagen då en co-driver blev ihjälkörd. Både Oscar och Björn skänker en tanke till alla inblandade i olyckan och de anhöriga.

Mer info hittar du på www.oscarracing.se som följt rallyt sträcka för sträcka!
06-03-26 Svedlund vinner GrN och Weng tvåa!
Det blir trots allt dubbelt svenskt på pallen i GrN. Weng drar på sista sträckan ifrån och återtar därmed den andraplats han haft under nästan hela rallyt. Oscar Svedlund och Björn Nilsson vinner rallyt med över tre minuter.

Slutresultat GrN
1. Oscar Svedlund (S) 03:50:00.3
2. Hans-Erik Weng (S) 03:53:17.2 +3:16,9
2. Tibor Cserhalmi (SK) 03:53:19.7
4. Stuart Jones (GB) 03:53:42.6
5. Salvador Canals (E) 03:57:24.4
www.oscarracing.se följer GrN, sträcka för sträcka

Avslutningsvis låter vi våra tankar vara hos co-drivern, som så tragiskt dog under rallyt.
Läs rapporterna från Rally Catalonuya här>>

06-03-26 SS16; Loeb vinner Rally Catalunya!
(13:55) Loeb vinner rallyt i Spanien sedan Marcus fick problem på de sista sträckorna i fredags. Loeb, som Marcus Grönholm kallar för "en maskin". Loeb är i sin tur väldigt imponerad över finnens körning!

Grönholm gör i sin tur en enastående upphämtning och slutar på en tredjeplats. På fredagen trodde han aldrig att det var möjligt, även om han gjorde allt för att verkligen nå dit. Han fick lite hjälp av Pons, säger han. Pons som tvingades bryta under gårdagen. Trots det, gör som sagt Grönholm en makalös insats. Bengue var den som fick släppa tredjeplatsen till den jagande finnen. Men Alexandre är trots allt väldigt nöjd med sin fjärdeplats.

Men en av de stora utropstecknen i helgen är ändå Daniel Sordo, som genomför ett mycket fint rally och slutar tvåa. Daniel som egentligen var anmäld i Super 1600-klassen och skulle plocka JVM-poäng, valde att ta chansen i en WRC-bil. Vilket han lyckades med betyget väl godkänt!! Daniel säger att det är fantastiskt att få göra så här bra ifrån sig på hemmaplan. En av hans bästa dagar i livet.

Solberg tycker att de börjat få iordning bilen. Igår valde man fel däck, vilket kostade tid och idag tycker han det hela är godkänt. Nu siktar han på pallplats i Frankrike, 7-9 april.

Sista sträckan vinner Marcus Grönholm, som därmed plockar hem alla sträcksegrar idag. Tvåa på sista sträckan, 2,0 sekunder bakom Grönholm blir Loeb. Trea är Bengue som in i det sista gjorde en bra insats.

WRC-toppen efter SS16, Dag 3
1. Sebastién Loeb (F), 03:22:01.7
2. Daniel Sordo (E), 03:22:49.9 +48.2
3. Marcus Grönholm (Fin), 03:23:47.5 +1:45.8
4. Alexandre Bengue (F), 03:24:03.6 +2:01.9
5. Jan Kopecky(CZ), 03:24:58.9 +2:57.2
6. Fransois Duval (F), 03:25:39.5 +3:37.8
7. Petter Solberg (N), 03:25:49.9 +3:48.2

Läs rapporterna från Rally Catalonuya här>>

06-03-05 Loeb vinner Rally Mexico och därmed sin första seger i år
Det som såg ut att bli Petters första seger med nya Subarun höll inte riktigt hela vägen in imål. Fram till SS12 igår hade Petter haft ledningen alla sträckor utom en. Marcus Grönholm for av vägen redan på rallyts fjärde sträcka, men startade om enligt superrallyreglerna med 20 minuters tidstillägg.

I morse ledde Loeb rallyt med 37,7 sekunder före Solberg och den ledningen drygade Loeb ut med 48,9 sekunder. Idag var det 60.42 km specialsträcka som kördes uppdelat på två specialsträckor och en superspecial. På dagens första sträcka, SS15 tappade Petter bromsarna och därmed kunde Loeb utöka sin ledning. SS16 var Petter åter snabbast men det bara med 1,3 sekunder, vilket inte räckte mot fransmannen.

Manfred Stohl gör ett mycket jämnt och fint rally och slutar på en tredjeplats. Även Daniel Sordo slutar på en imponerande fjärdeplats och på femteplats hittar vi brorsan Henning Solberg. Marcus Grönholm slutar på en åttondeplats.

1. Sebastien Loeb 3:47:08.8
2. Petter Solberg :47:57.7 +48.9
3. Manfred Stohl 3:51:47.9 +4:39.1
4. Daniel Sordo 3:52:36.5 +5:27.7
5. Henning Solberg 3:59:44.2 +12:35.4
Se tidigare rapporter från Mexico här>>