WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2006
Info från Svenska Rallyt, hittar
du under Svenska Rallyt (direkt här>>)
|
|
VM
kalendern 2007 |
|
|
|
19-21
januari
|
Monte
Carlo |
|
9-11
februari |
Svenska
Rallyt * |
|
16-18
februari |
Rally
Norway * |
|
9-11 mars |
Corona Rally Mexico * |
|
30-1 april |
Rally Portugal * |
|
4-6 maj |
Rally Argentina * |
|
18-20 maj |
Rally Italia-Sardinia * |
|
1-3 juni |
Acropolis Rally of Greece * |
|
3-5 augusti |
Neste Rally
Finland * |
|
17-19 augusti |
OMV
ADAC Rallye Deutschland * |
|
31-2 september |
Rally
of New Zealand * |
|
5-7 oktober |
Rallye de Espana
* |
|
12-14 oktober |
Rallye de France
- Tour de Corce * |
|
26-28 oktober |
Rally Japan * |
|
16-18 november |
Rally Irland * |
|
30-2 december |
Wales Rally
GB * |
|
|
*
= GrN VM
*
= Junior VM
|
|
|
VM
kalendern 2008 |
|
|
|
25-27
januari
|
Monte
Carlo |
|
8-10
februari |
Svenska
Rallyt |
|
7-9
mars |
(Rally
South Africa) |
|
28-30 mars |
Jordan Rally |
|
11-30 april |
(Cyprus Rally)* |
|
25-27 april |
Rally Argentina |
|
16-18 maj |
Rally Italia - Sardinia |
|
30-1 juni |
Rally of Turkey |
|
27-29 juni |
(Rally Poland)* |
|
1-3 augusti |
Rally Finland |
|
15-17 augusti |
Rally Deutschland |
|
29-31 augusti |
Rallu New Sealand |
|
12-14 september |
Rally Australia |
|
3-5 oktober |
Rally de Espana |
|
10-12 otober |
Rallye de France - Tour de Corse |
|
24-26 okober |
Rally Japan |
|
28-30 november |
Rally GB |
|
* Rally South Africa, Cyrpus Rally och Rally
Poland VM-kandiderar under 2007. En av de här tre eventen kommer
att inkluderas i 2008-kalender.
|
|
06-12-15 Daniel Carlsson klar för
sex tävlingar i världsmästarteamet
Daniel Carlsson, den svenska rallystjärnan från Säffle, är
klar för minst sex deltävlingar i rally-VM 2007. Teamet heter OMV Kronos
Citroën World Rally Team, och såväl team som bil är samma
som fransmannen Sebastian Loeb tog hem VM-titeln i rally 2006 med. Förutsättningarna
kommer med andra ord att bli svenskens bästa någonsin i karriären.
Under 2006 års paus för Citroens fabrikssatsning var det Kronos Racing
som fick äran att driva märkets bilar i rally-VM. Vid säsongens
slut stod det klart att teamet tillsammans med suveräne Sebastian Loeb tagit
världsmästartiteln för förare och inför år
2007 är det nu alltså Daniel som får chansen att sätta sig
i världsmästarbilen. Anledningen till detta kan delvis vara svenskens
senaste projekt: World Rally Against Drunk Driving. För några veckor
lanserades Daniels satsning mot rattfylleri på bred front, vilket gav eko
i rallyvärlden:
- Det är en stor ära för mig att ett team ringer upp mig och frågar
om jag vill köra för dem efter att ha läst min CV oftast
är det tvärtom. Att det sedan är världsmästarteamet OMV
Kronos Citroën med världsmästarbilen Citroën Xsara WRC gör
inte saken sämre. I det läge där jag befinner mig nu är detta
det ultimata paketet för nästa års VM och den kanal jag behöver
för att kunna sprida kampanjen World Rally Against Drunk Driving ut i världen,
säger Daniel.
Under flera år har han kört med svåra förutsättningar
i rally-VM, där inhoppen kommit plötsligt och utan möjlighet till
förberedelser. Ändå har han lyckats prestera hög fart och
bra placeringar i många rallyn, vilket varit avgörande för beslutet
att ta in Daniel i OMV Kronos Citroën World Rally Team:
- Efter ett framgångsrikt år där vi tillsammans med Sebastian
Loeb tagit världsmästartiteln är vi stolta att introducera Daniel
i teamet. Vi är övertygade om att vi har bilen, förarna och de
samarbetspartners som krävs för att leverera bländande resultat.
Själv la jag märke till Daniel och såg hans iögonfallande
prestationer i Sverige och Finland i år och vi är säkra
på att vi kommer att kunna förvåna ganska många nästa
säsong, säger Marc Van Dalen, teamchef i OMV Kronos Citroën World
Rally Team.
Även OMV Kronos Citroën WRTs andre förare, Manfred Stohl, jublar
över att ha fått Daniel som teamkamrat. Stohl, som gjorde debut i rally-VM
redan år 1991, säger:
- Det är fantastiska nyheter att få köra tillsammans med Daniel
i OMV Kronos Citroën World Rally Team. Han är väldigt snabb, vilket
ökar min motivation ytterligare och jag är övertygad om att vi
kommer att leverera mycket starka resultat för kampen om mästerskapet.
Framtiden för Daniel kommer nu att innebära intensiva förberedelser
för Uddeholm Swedish Rally i februari, som blir första tävlingen
med det nya teamet. Efter förra årets tredjeplats är förhoppningarna
naturligtvis stora och med dagens besked, som innebär Daniels bästa
förutsättningar någonsin, öppnas dörren för nya
prestationer:
- För första gången någonsin kommer jag att få komma
till Svenska Rallyt med bästa möjliga förutsättningar utifrån
situationen jag befinner mig i. Att köra Svenska Rallyt och Rally Norway
med dessa förutsättningar och bli påhejad av hemmapubliken kommer
att bli något alldeles extraordinärt, jublar Daniel.
Snabbfakta
Namn: Daniel Carlsson
Född: 29 juni 1976
Bor: Säffle
Status: Sambo med Catrin
Längd: 179 cm
Vikt: 83 kg
Första rally: Rejmerallyt, 1996
Första VM-rally: Svenska Rallyt 1999
Tävlingskalender 2007
Daniel är i och med dagens tillkännagivande klar för minst följande
tävlingar:
- Uddeholm Swedish Rally, 8-11 feb 2007
- Rally Norway, 16-18 feb 2007
- Rallye de Portugal, 30 mar-1 apr 2007
- Rally dItalia-Sardegna, 18-20 maj 2007
- BP Ultimate Acropolis Rally 2007, 1-3 jun 2007
- Neste Oil Rally Finland, 3-5 aug 2007
För mer information www.danielcarlsson.com
06-12-05 PG:s framfart fick Sandell
att blöda
När Patrik Sandell kom upp ur diket i Wales blödde han från ett
sår i huvudet.
- PG passerade precis när vi tog oss ur bilen och han skvätte en sten
på mig!
Det berättade juniorvärldsmästaren i rally när han under tisdagen
besökte Svenska Bilsportförbundet. Därför blev funktionärerna
bestörta när de rusade till platsen där Patrik Sandell och hans
codriver Emil Axelsson gled av vägen och landade på taket i diket.
- Det var när de undrade hur det var med mig som jag upptäckte att jag
var alldeles blodig, säger Patrik.
Det lilla helsvenska teamet är åter i Sverige, även om det internationella
bilsportförbundet FIA plockat ner bilens motor i molekyler. Något som
alltid görs av vinnarbilen.
- Vi har fått en förfrågan från Renault om att fortsätta
driva ett team nästa år, och det känns förstås riktigt
roligt och det är ett erkännande, säger teamchef Jonas Kruse.
Redan i nästa vecka ska de testa den nya Clio-modellen.
- Både jag och Renault ser gärna att Patrik kör den nästa
år, men jag vet att han även fått andra förfrågningar,
fortsätter Kruse.
Patrik själv är ett enda stort leende.
- Jag fortsätter gärna ett år till. Målet är förstås
att en dag köra WRC eller motsvarande, men det gäller att få alla
pusselbitar på plats för att det ska bli av, säger Patrik.
Klart är att anmälningstiden till nästa års JVM - som då
är en cup utan VM-status eftersom samtliga de sju deltävlingarna körs
i Europa - går ut om två veckor. Därför är det snabba
puckar med att säkra budgeten inför nästa säsong.
06-12-04 Sandell vann JVM i rally
Hans mål inför debutåret i junior-VM (JWRC) var att se och lära.
I söndags blev han världsmästare!
Tillsammans med kartläsaren Emil Axelsson slutade Patrik Sandell femma i
Wales Rally GB. Det var precis vad som behövdes för svenskduon skulle
säkra guldet.
Avslutningen på junior-VM blev en riktig nagelbitare. Inte minst för
den nye världsmästaren själv. På specialsträcka 15 (av
totalt 17) kanade han nämligen av vägen med sin Renault Clio, blev liggande
på taket och kunde inte köra vidare.
Enligt VM-seriens så kallade SupeRally-regler fanns det ändå
en möjlighet för duon att säkra guldet. 15 straffminuter (5 för
varje missad sträcka) hade de råd med. Återstod "bara"
att få bilen bärgad till parc ferme innan klockan slog 18.45 i Cardiff.
Tiden var knapp, men svenskteamet med Jonas Kruse som chef jobbade effektivt.
Insatsen innebar att Patrik och Emil slutade femma i tävlingen, erövrade
fyra värdefulla poäng och kunde titulera sig juniorvärldsmästare
med en poängs marginal till estländaren Urmo Aava.
Vi har kastats mellan hopp och förtvivlan under hela eftermiddagen,
men när det nu är klart är det så otroligt skönt. En
helt fantastisk avslutning på en lika fantastisk säsong, konstaterade
Patrik belåtet just innan prisceremonin.
Den andre svensken med guldchans i Wales, 2004 års juniorvärldsmästare
Per-Gunnar Andersson, blev poänglös sedan han kört av och brutit
rallyt på den sista etappen. JVM-brons blev det ändå.
I WRC-klassen tog Marcus Grönholm sin sjunde seger för säsongen.
Triumfen var Fords första i det brittiska VM-rallyt sedan 1979. Tvåa
blev österrikaren Manfred Stohl och trea Petter Solberg.
Resultat Wales Rally GB.
WRC: 1) Marcus Grönholm, Finland, Ford, 3.20.24,8, 2) Manfred Stohl, Österrike,
Peugeot, + 1.35,5 min, 3) Petter Solberg, Norge, Subaru, + 1.55,2, 4) Jari-Matti
Latvala, Finland, Ford, 2.37,1, 5) Xavier Pons, Spanien, Citroën, 3.19,9,
6) Chris Atkinson, Australien, Subaru, + 3.27,5, 7) Daniel Sordo, Spanien, Citroën,
+ 4.08,3, 8) Francois Duval, Belgien, Skoda, + 4.22,6.
Förar-VM, slutställning: 1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën,
112 poäng, 2) Grönholm, 111, 3) Hirvonen, 65, 4) Stohl, 54, 5) Sordo,
49, 6) P. Solbertg, 40, 7) Pons, 32, 8) H. Solberg, 25.
Märkes-VM, slutställning: 1) BP-Ford, 195 poäng, 2) Kronos Citroën,
166, 3) Subaru, 106, 4) OMV Peugeot Norway, 88, 5) Stobart VK M-Sport Ford, 44,
6) Red-Bull Skoda, 24.
JWRC: 1) Jan Mölder, Estland, Ford, 3.55.04,7, 2) Luca Betti, Italien, Renault,
+ 1.55,6 min, 3) Aaron Nicolai Burkart, Tyskland, Citroën, + 5.45,5, 4) Barry
Clark, Storbritannien, Ford, + 9.18,5, 5) Patrik Sandell, Sverige, Renault, +
11.02,7, 6) James Wozencroft, Storbritannien, Suzuki, + 11.25,9.
JWRC, slutställning: 1) Sandell, 32 poäng, 2) Urmo Aava, Estland,
Suzuki, 31, 3) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki, 29, 4) Guy Wilks, Storbritannien,
Suzuki, 26, 5) Conrad Rautenbach, Zimbabwe, 25.
06-12-03 Sandell JVM-mästare
i Rally!
Nu är det klart. Patrik Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson är
nya Juniorvärldsmästare i Rally. Men det blev onödigt spännande
och ovisst...
Patrik låg tvåa inför sista dagen av Wales VM-rally. En placering
han bara behövde hålla för att bärga guldet. När ledaren
Mölder dessutom drabbades av en punktering övertog Patrik ledningen
och såg ut att kunna defilera i mål som världsmästare.
Då hände det som inte fick hända.
- Bakänden släppte och jag fick sladd åt fel håll
på väg in i en kurva. Jag trodde att jag klarat det precis när
jag märkte att vi började glida nerför slänten och bilen hamnade
på taket berättar Patrik Sandell, som sedan bara kunde stå
och titta på när de andra förarna passerade.
Men efter lite huvudräkning vid vägkanten insåg Patrik och Emil
att det ännu inte var kört. Om de bara lyckades bärga bilen och
få den till Parc Fermé i Cardif kl 18.45 skulle de kunna tillgodoräkna
sig en femteplats. De skulle ge dem värdefulla poäng och göra att
de landade på samma totalpoäng som estländaren Urmo Aava. Men
i kraft av fler andraplatser under säsongen skulle guldet landa i Sverige.
Så istället för att deppa över ett missat guld arrangerades
bärgning av teamets Renault Clio och biltransport in till Cardif. Dit anlände
man kl 18.00, med 45 minuters marginal. Det var kanske inte den segerentré
som Patrik och Emil hade tänkt sig, men de anlände som världsmästare.
- Vi har kastats mellan hopp och förtvivlan här under eftermiddagen.
Men när det nu är klart är det så otroligt skönt. En
helt fantastisk avslutning på en lika fantastiskt säsong jublar
Patrik Sandell innan han försvinner iväg mot prisceremonin.
06-11-28 PG fick ingen upprättelse
Rallyföraren PG Andersson fick ingen upprättelse hos FIA. Det internationella
förbundet valde istället att lita till funktionärens ord och därmed
kvarstår diskvalificeringen.
Den svenska rallystjärnan är redan i Wales där rekognoseringen
pågår inför helgens JVM- och VM-final.
- Han är oerhört besviken, det är han. Men också oerhört
fokuserad på att vinna helgens tävling, säger Göran Olsson,
affärsrådgivare åt den värmländske föraren.
Om PG Andersson och hans co-driver lyckas skaka av sig obehaget och köra
ifrån sina konkurrenter i Wales Rally GB blir de första ekipage som
vinner JVM för andra gången. PG och Jonas vann JVM 2004.
Förutom PG Andersson startar även Patrik Sandell, Östersund, även
han med guldvittring i JVM, samt Grupp N-förarna Patrik Flodin, Hedemora
och Oscar Svedlund, Karlstad. De sistnämnda är på jakt efter klassegern
i tävlingen. Även den lovande 20-åringen Calle Ward är i
Wales för att genomföra rekognoseringen för att lära sig göra
egna noter på sträckorna.
JVM-ställningen inför Wales Rally GB
1. Urmo Aava (EE) 30
2. PG Andersson (S) 29
3. Patrik Sandell (S) 28
4. Guy Wilks (GB) 26
5. Konrad Rautenbach (ZW) 25
06-11-28 PG fick inte tillbaka sina
poäng
PG Andersson fråntogs sina JVM-poäng efter seger i Rally-VM i Turkiet
sedan en funktionär sett honom meka i motorn. Felaktigt trodde funktionären
att PG var en mekaniker och gjorde en anmälan. Efter målgång
fick PG och Jonas istället för att fira segern för både rallyt
och hela JVM, nöja sig med noll poäng och uteslutning.
Igår var det dags för FIA´s International Court of Appeal. Då
fick de båda partnerna lägga fram sina versioner och på mötet
framkom det att PG inte gjort något som helst felaktigt! Han hade själv
skruvat i motorn inom en zon där det var tillåtet och mekanikern skurvade
helt enligt reglementet fast ljusboxen i den zonen Funktionärens fotografier
styrkte även PG´s sak och de innehöll dessutom även felaktigt
kort på teamkompisen Guy Wilks bil.
Trots att det inte fanns några som helst bevis för att PG skulle ha
gjort något felaktigt, väljer man att lita på funktionärens
ORD.
Därmed får inte PG och Jonas tillbaka sina poäng för segern
i VM-rallyt i Turkiet.
PG själv låter sig dock inte nedslås:
- "Nä, nu fokuserar vi framåt och vinner det här!" säger
PG "Vinner vi, är JVM-guldet vårt igen!"
PG och Jonas är just nu i England och rekognoserar inför JVM- och VM-finalen.
1-3 december går sista deltävlingen i VM. Vinner PG och Jonas, blir
de inte bara Junior-Världsmästare, de blir de första att kamma
hem den titeln två gånger!!
Mer info på www.pgandersson.se
där vi kommer att följa JVM-rallyt sträcka för sträcka.
JVM-ställningen inför Wales Rally GB
1. Urmo Aava (EE) 30
2. PG Andersson (S) 29
3. Patrik Sandell (S) 28
4. Guy Wilks (GB) 26
5. Konrad Rautenbach (ZW) 25
06-11-27
Svenska Rallyts tävlingsledare sjukskriven
Tävlingsledaren för Uddeholm Swedish Rally, Christina Lundqvist, är
sjukskriven på obestämd tid. Svenska Rallyts vd Bertil Klarin övertar
därför omgående hennes arbete som tävlingsledare inför
rallyt som avgörs 8-11 februari 2007.
Karlstad den 27 november 2006
Svenska Rallyt
06-11-27 PG hoppfull efter hearing
Hearingen i Paris, kring rallyföraren PG Andersson och den otillåtna
service som en funktionär anser sig ha sett, är avslutad. Det internationella
bilsportförbundet FIA meddelar sitt beslut imorgon.
PG Andersson utropades som segrare i Rally Turkey, och hyllades som Juniorvärldsmästare.
Men en funktionär tyckte sig se en av mekanikerna skriva på PG Anderssons
bil i en zon där detta inte var tillåtet. PG hävdar å sin
sida att han plockade bort luftfilterboxen för att se om motorfästet
var trasigt. I den aktuella zonen var det tillåtet för bilens besättning
att skruva på den.
- Det kan gå hur som helst imorgon, men det känns bra, säger PG.
- En av de bilder som fanns som bevis visade sig föreställa Guy Wilks
bil, och det tycker inte jag stärker deras trovärdighet, fortsätter
PG.
Mötet hos FIA International Court of Appeal avslutades vid lunchtid, efter
ett par timmars förhör. Förutom PG deltog också hans kartläsare
Jonas Andersson, teamets förste mekaniker Nick Jones, teammanager Paul Wilding,
advokat Nigel R M Heath samt ett oberoende vittne Geoff Jones.
PG och Jonas Andersson begav sig omedelbart efter mötet till flygplatsen
för att ta sig till Cardiff och morgondagens rekognosering inför finalen,
Wales Rally GB. Om morgondagens beslut blir positivt för det svenska teamet
kan de vara juniorvärldsmästare innan start. Om inte är det så
många som sex förare som har möjlighet att vinna JVM totalt.
S tällningen inför finalen:
1. U. Aava (EE) 30p
2. PG Andersson (S)29p
3. P. Sandell (S) 28p
4. G. Wilks (GB) 26p
5. C. Rautenbach (ZW) 25p
6. J. Beres (SK) 22p
7. K. Meeke (GB) 20p
06-11-07 27 november tar FIA upp
"fallet PG"
Måndagen den 27 november tar FIA upp PG Andersson ärrendet beträffande
den påstådda felaktiga mekningen under en sk light fitting zoon under
JVM i Turkiet. Korten som finns som bevis för att PG´s mekaniker skulle
ha mekat, bestyrker istället PG´s version. Mötet är i Paris
27 november och därefter vet vi om PG och Jonas, båda Andersson, är
JVM-mästare redan innan JVM-finaleni Wales samma vecka.
Mer info hittar du på
www.pgandersson.se
06-11-03 VM finalen närmar
sig för Patrik Sandell
Landslagsförarna i Rally, Patrik Sandell med codriver Emil Axelsson har haft
en helt otrolig första säsong i Junior VM i rally, en seger, två
andra platser är facit så här långt.
Nu återstår det bara en deltävling, Wales Rally GB i England,
1-3 december
Inför final tävlingen ligger duon på en tredje plats endast 2
poäng efter ledande estländaren Urmo Aava. Tvåa ligger PG Andersson,
bara 1 poäng före Sandell.
- Ja säsongen har varit som en saga, det började hur bra som helst sen
hade vi det lite motigt i senaste deltävlingen i Turkiet, men det är
inget som stör mig inför finalen.
Jag vet att vi slår lite i underläge eftersom det är första
året i junior VM och i England. Men samtidigt har det varit min starka sida
under året, jag har kunnat köra helt utan press, säger Patrik.
Målet med säsongen var väl att samla erfarenhet, är det annorlunda
nu inför finalen?
- Ja, vi har startat varje tävling med målet att komma i mål,
och det har vi gjort också. Men i England kör jag för att vinna.
Betyder det att du kommer att vara snabbast redan på första sträckan?
- Jag har min strategi och plan klar inför England, jag vet att jag kan vinna
och jag kommer försöka göra det på mitt eget lilla vis. Att
vara snabbast på första sträckan ingår inte i den, poängen
delas inte ut förrän på målrampen, avslutar Patrik lite
hemlighetsfullt.
J-WRC standings, top 5 before final:
1, Urmo Aava (EE) 30 P
2, PG Andersson (S) 29 P
3, Patrik Sandell (S) 28 P
4, Guy Wilks (GB) 26 P
5, Conrad Rautenbach (ZW) 25 P
www.patriksandell.com
06-10-29 Sébastien Loeb
rallyvärldsmästare igen!
Nu är det klart årets världsmästare i rally heter
Sébastien Loeb.
Fransmannens tredje raka titel var ett faktum i samma stund som Marcus Grönholm
misslyckades i Rally Australien.
Loeb, som genomgår rehabiliteringsträning för de skador han ådrog
sig i en cykelolycka för några veckor sedan, mottog guldbeskedet tidigt
söndag morgon i sitt hem i Frankrike.
Kampen om VM-titeln i rally är avgjord. Marcus Grönholm lyckades inte
reparera skadan från den första etappen i Australien då han rullade
sin Ford Focus, tappade elva minuter på täten och föll till 56:e
plats i resultatlistan. Finländaren körde visserligen upp sig till femte
plats, men det räckte inte. Hans chans att kunna snuva Loeb på titeln
i säsongens två sista deltävlingar är borta.
Efter den sista sträckan i Australien skickade jag ett vänligt
textmeddelande till Marcus i vilket jag tackade honom för kampen. Han svarade
att jag vunnit rättvist och att jag förtjänade titeln, berättar
Loeb i ett pressmeddelande från Kronos Racing.
Loeb meddelade dessutom att han gör ständiga framsteg efter skadan,
att han kan köra sin privatbil utan större problem och att han eventuellt
kommer att genomföra rekognoseringen till kommande deltävling i Nya
Zeeland.
VM-deltävlingen i Australien, den sista med Perth som centralort, vanns av
Marcus Grönholms landsman och teamkollega Mikko Hirvonen. Segern var finländarens
första någonsin i VM-karriären.
Det här är fantastiskt, jublade Mikko efter målgång.
Så som tävlingen utvecklade sig hade jag en enorm press på mig.
Det handlade inte bara om segern utan också att nå målet och
erövra så många poäng som möjligt åt Ford i märkes-VM.
Hirvonens och Grönholms insats innebar att Ford drog ifrån ytterligare
i ovan nämnda mästerskap. Med 36 poäng kvar att köra om toppar
Ford tabellen 16 poäng före Kronos Citroën.
Rally Australien blev dessutom en välkommen framgång för Petter
Solberg och Subaru. Norrmannen slutade tvåa, hans bästa resultat sedan
Argentina i april månad.
Rally-VM, Australien, 27-29 oktober.
1) Mikko Hirvonen, Finland, Ford, 3.15.11,8, 2) Petter Solberg, Norge, Subaru,
+ 37,1 sek, 3) Manfred Stohl, Österrike, Peugeot, + 3.58,6 min, 4) Xavier
Pons, Spanien, Citroën, + 4.45,4, 5) Marcus Grönholm, Finland, Ford,
+ 12.23,8, 6) Jari-Matti Latvala, Finland, Subaru (Grp. N), + 17.09,2, 7) Mirco
Baldacci, San Marino, Mitsubishi (Grp. N), + 17.42,9, 8) Dean Herridge, Australien,
Subaru (Grp. N), + 18.22,0.
Förar-VM efter 14 av 16 delt: 1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën,
112 poäng (klar mästare), 2) Grönholm, 91, 3) Hirvonen, 57, 4)
Daniel Sordo, Spanien, Citroën, 43, 5) Stohl, 40, 6) P. Solberg, 31.
Märkes-VM: 1) Ford, 167 poäng, 2) Kronos Citroën, 151, 3) Subaru,
94.
SVENSKA RALLYT AB
06-10-28 Etanol på väg
in i Rally-VM
Max Mosley lovar en renare bilsport
Jag skulle tro att om tre-fyra-fem år kan det vara dags att gå
över till etanol i rally-VM - så sa FIA: s president Max Mosley vid
fredagens seminarium om Renare motorsport som hölls i Karlstad.
Seminariet hade Svenska Rallyt och Svenska Bilsportförbundet som arrangörer
och det sammanföll med Gröna Svenska Rallyt som körs på lördagen
i och omkring Karlstad. Rallyt är en världsunik händelse. Det är
första gången en rallytävling körs enbart öppen för
bilar som körs på etanol.
Max Mosley ställde vidare frågan - kan Formel 1 förbättra
miljön? Och han gav själv svaret.
FIA som organisation arbetar för att utveckla tekniken inom motorsporten.
En bils motor förbrukar 1/3 av bränslet, resten går rätt
ut i atmosfären. Det optimala är om man kan återanvända den
energin. FIA är med och stimulerar biltillverkarna till den utvecklingen,
och de räknar med att en prototyp kommer att finnas inom några år.
Kunskapen inom Formel 1 kan sedan utvecklas och användas inom all motorkonstruktion
och för att på sikt förbättra miljön - berättade
Mosley.
Kjell ac Bergström, VD för General Motors Powertrain Sweden AB förklarade
hur en motortillverkare som Saab såg på framtiden.
Bränslet är lika viktigt som alla andra delar när man konstruerar
en motor - förklarar han - etanolutvecklingen går framåt, från
E85 till E100, och kan på sikt eliminera bensinanvändningen helt. Saab
har valt att satsa på BioPower för att det behövs. Det är
många fördelar med etanol som är ett förnybart bränsle
och reaktionerna från kunderna har varit positiva det finns en marknad
för etanolbilar.
I seminariet medverkade även representanter för biltillverkarna och
för olika miljöorganisationer samt Svenska Bilsportförbundet och
Riksidrottsförbundet.
Svenska Rallyt AB
06-10-18 Uddeholm Swedish Rally
stärker sin ställning i VM
Nu är det klart Uddeholm Swedish Rally har en given plats även
i 2008 års VM-kalender.
Beslutet togs av det internationella bilsportförbundets (FIA:s) högsta
beslutande organ, FIA Motor Sport Council, på ett möte i Barcelona
den 18 oktober.
Beskedet är ytterligare ett bevis på vår starka ställning
i mästerskapet, säger Bertil Klarin, verkställande direktör
i Svenska Rallyt AB.
Det positiva beskedet från Spanien var inte oväntat. FIA har redan
tidigare deklarerat att Uddeholm Swedish Rally är en av de tävlingar
kring vilket VM-serien formas. Beslutet var en välkommen bekräftelse
på det.
En annan positiv följd av beslutet är givetvis också det
faktum att vi redan innan 2007 års säsong vet när vi ska arrangera
vår tävling 2008, säger Klarin.
Datum för den svenska VM-deltävlingen 2008 är spikat till 8-10
februari.
På mötet i Barcelona bestämdes dessutom att Uddeholm Swedish Rally
arrangerar den första deltävlingen i Grupp N-VM (Production car) kommande
säsong.
2007 års VM-kalender innehåller som väntat tre nya arrangörer:
Norge, Irland och Portugal. De ersätter Australien, Cypern och Turkiet. 2008
blir de tre premiärarrangörerna från 2007, liksom Mexiko, utbytta.
Australien och Turkiet kommer tillbaka samtidigt som Jordanien tar en plats. Ett
fjärde rally kommer att väljas ut bland arrangörsländerna
Cypern, Polen och Sydafrika.
VM-kalendern 2007
19-21 januari Monte Carlo
9-11 februari Sverige (P)
16-18 februari Norge (J)
9-11 mars Mexiko (P)
30 mars-1 april Portugal (J)
4-6 maj Argentina (P)
18-20 maj Italien, Sardinien (J)
1-3 juni Grekland (P)
3-5 augusti Finland (J)
17-19 augusti Tyskland (J)
31 augusti-2 september Nya Zeeland
5-7 oktober Spanien (J)
12-14 oktober Frankrike, Korsika (J)
26-28 oktober Japan (P)
16-18 november Irland (P)
30 november-2 december Storbritannien (P)
P= Grupp N-VM (Priduction car)
J= Junior-VM (JWRC)
VM-kalendern 2008
25-27 januari Monte Carlo
8-10 februari Sverige
7-9 mars Sydafrika*
28-30 mars Jordanien
11-13 april Cypern*
25-27 april Argentina
16-18 maj Italien, Sardinien
30 maj-1 juni Grekland
13-15 juni Turkiet
27-29 juni Polen*
1-3 augusti Finland
15-17 augusti Tyskland
29-31 augusti Nya Zeeland
12-14 september Australien
3-5 oktober Spanien
10-12 oktober Frankrike, Korsika
24-26 oktober Japan
28-30 november Storbritannien
* = endast en av de här tre tävlingarna kommer att få en plats
I mästerskapet.
Ingen Loeb i Australien och inte
heller McRae
Loeb kommer inte till start i Australien heller, men väntas till Nya Zeeland.
Kronos Total Citroen harbeslutat att McRae inte ska köra för de i Australien,
utan att Xavier Pons blir förste förare och Daniel Sorde andreförare
där.
I turkiet nominerade teamet McRae och Sordo. Pons körde tredjebilen, men
slutade som fyra där och öven Sordo var före McRae. Sordo slutade
7 och McRae bröt.
06-10-15 Världsmästare
eller inte? - PG utesluten efter seger
Per-Gunnar Andersson trodde att han vunnit JWRC-klassen i Turkiet och säkrat
sin andra JVM-titel i karriären. Då fick han chockbeskedet: "Du
är utesluten".
Det är en funktionär som ljuger och påstår att vi
tagit otillåten hjälp av en mekaniker, säger en upprörd PG.
Suzuki har överklagat domslutet. Ärendet ska behandlas men besked väntas
först om några dagar.
Det var inför den sista sträckan på den andra etappen som en funktionär
hävdar att han noterat regelbrottet från Suzuki-teamets sida.
Han påstår att vår mekaniker skruvade på bilen
där han inte hade tillåtelse att göra det. Men det är en
lögn. Det var jag som svarade för mekanikerarbetet, ingen annan, säger
PG.
PG och kartläsaren Jonas Andersson åkte till Turkiet med inställningen
att vinna sin klass i tävlingen för tredje året i rad. Att en
ny seger skulle kunna räcka för ett andra JVM-guld på tre säsonger
hade de emellertid inga förhoppningar om. Inför årets åttonde
deltävling (av nio) i mästerskapet hade nämligen fortfarande sju
förare chans på titeln.
För att säkra guldet skulle precis allt gå vår väg,
men det var inte speciellt sannolikt.
Men det var precis vad det gjorde ända fram till domslutet som tog
ifrån PG och Jonas såväl segern som VM-titeln.
Det känns tungt, mycket tungt just nu och möjligheten att vår
överklagan ska gå igenom bedömer jag som liten. Tävlingsledningen
har redan valt att gå på funktionärens uppgifter. Vi kan bara
hävda att han ljuger, men inte bevisa att så är fallet.
Beslutet att utesluta PG Andersson ur tävlingen innebar att estländaren
Urmo Aava vann och toppar JWRC-tabellen, en poäng före PG, inför
finalen i Wales 1-3 december.
Domslutet ger också den andra svensken i mästerskapet, Patrik Sandell,
guldchans inför avslutningen. Trots att han blev poänglös är
han trea i mästerskapet, en poäng efter Andersson.
Grönholm som väntat
I WRC gick segern som väntat till Marcus Grönholm i skadade Sébastien
Loebs frånvaro. Finländaren tog därmed in tio poäng på
fransmannen i VM-toppen där avståndet nu är 25 poäng (med
30 kvar att köra om) mellan de båda.
Det blev dubbelt Ford i toppen eftersom Grönholms landsman, Mikko Hirvonen,
erövrade andraplatsen före norrmannen Henning Solberg. Placeringarna,
som var såväl Hirvonens som Solbergs bästa någonsin i VM-karriären,
innebar att duon klättrade till tredje respektive sjätte plats i förarmästerskapet.
Dubbelsegern gjorde att Ford övertog ledningen från Kronos Citroën
i märkes-VM.
Foto: Tony Welam/McKlein
Per-Gunnar Andersson trodde att han hade
säkrat sin andra JVM-titel i rally. Då, efter att
ha rullat över målrampen som vinnare i Turkiet,
kom chockbeskedet om att den svenske
Suzuki-föraren uteslutits.
Resultat. Rally-VM, Turkiet, 13-15 oktober.
WRC: 1) Marcus Grönholm, Finland, Ford, 3.38.16,3, 2) Mikko Hirvonen, d:o,
d:o, + 2.23,4 min, 3) Henning Solberg, Norge, Peugeot, + 3.06,0, 4) Xavier Pons,
Spanien, Citroën, + 3.27,4, 5) Kosti Katajamäki, Finland, Ford, + 3.28,5,
6) Chris Atkinson, Australien, Subaru, + 3.36,5, 7) Daniel Sordo, Spanien, Citroën,
+ 4.24,8, 8) Manfred Stohl, Österrike, Peugeot, + 4.30,3.
Mästerskapet efter 13 av 16 deltävlingar: 1) Sébastien Loeb,
Frankrike, Citroën, 112 poäng, 2) Grönholm, 87, 3) Hirvonen, 47,
4) Sordo, 43, 5) Stohl, 34, 6) H. Solberg, 25, 7) Petter Solberg, Norge, Subaru,
23, 8) Toni Gardemeister, Finland, Peugeot/Citroën, 20.
Märkesmästerskapet: 1) BP-Ford, 153 poäng, 2) Kronos Total Citroën,
145, 3) Subaru, 83, 4) OMV Peugeot-Norway, 67.
JWRC (preliminära resultat): 1) Urmo Aava, Estland, Suzuki, 4.02.06,5, 2)
Conrad Rautenbach, Zimbabwe, Renault, 4.02.37,2, 3) Josef Beres, Slovakien, Suzuki,
4.02.46,0, 4) Guy Wilks, Storbritannien, Suzuki, 4.04.16,6, 5) Kris Meeke, Storbritannien,
Citroën, 4.05.20,9, 6) Martin Prokop, Tjeckien, d:o, 4.07.55,0, 7) Julien
Pressac, Frankrike, d:o, 4.12.23,0, 8) Bernd Casier, Belgien, Renault, 4.15.10,9,
11) Patrik Sandell, Sverige, Renault, 4.24.17,3.
Utesluten: PG Andersson, Sverige, Suzuki.
Preliminär mästerskapsställning efter 8 av 9 deltävlingar:
1) Aava, 30 poäng, 2) Andersson, 29, 3) Sandell, 28, 4) Wilks, 26, 5) Rautenbach,
25, 6) Beres, 22.
Karlstad 2006-10-15 SVENSKA RALLYT
06-10-15 Sverige borde ha fått
en JVM-mästare idag - men vinnaren av Rally of Turkey diskades!
PG Andersson och hans co-driver Jonas Andersson gjorde ett kanonrally i det turkiska
VM-rallyt, men diskades efter en felaktig iaktagelse.
Rallyt började allt annat än bra för PG och Jonas del. Första
sträckan som kunde köras efter att två ställts in pga det
dåliga vädret, slog de i en sten och krökte styrstaget. De tappade
bara 20 sekunder och kunde ta sig till service. Men när de skulle lämna
servicen, visade det sig att även styrväxeln gått av. Mekanikerna
fick akutmeka och killarna fick 50 sekunders tidstillägg eftersom kom ut
ur servicen för sent.
Sträckan därpå gick bra, man hade andra bästa tid, men sedan
var det klippt. På rallyts sjätte sträcka, i en hårnål
som gick upp över en bro, slog bilen i en klack och däcket skars sönder.
De stannade och bytte däck, men hade problem med både hjulbultar och
med skruvdragaren som inte vill fungera. Över två minuter tappade de
på det och rasade ner från sin andraplats till en trettondeplats!
PG var dock lugn efter den första dagens rally:
- "Det här är ett svårkört rally och tidsmässigt
ska vi kunna köra in tid och köra upp oss till en tredjeplats".
Vilket de lyckades med bravur! De kammar inte bara hem segern i Rally of Turkey,
utan säkrade sin JVM-titel när en deltävling återstod. Trodde
de och den övriga rallyvärlden...
Det visade sig att en funktionär trodde sig ha sett en av Suzukis mekaniker
skruva i motorhuven i samband med att det var mekningsförbud. Bilens besättning
fick däremot skruva och det var just det som PG själv gjorde. Men funktionären
trodde inte att PG var PG, utan en mekaniker.
PG och hela Suzukiteamet tog protesten med ro, man visste att man inte hade gjort
något fel och var helt säkra, helt utan tvivel, att protesten skulle
avslås.Protesten gick dock igenom och PG och Jonas diskvalificerades och
blev helt utan poäng.
Därmed vinner han inte rallyt och säkrar inte heller JVM-titeln, vilket
han hade gjort med en seger.
PG själv är givetvis både upprörd, besviken och arg:
- "Det var ju för f-n JAG som skruvade.Jag och ingen mekaniker!"
PG är minst sagt upprörd, men samtidigt hoppfull:
-"Suzuki har överklagat till FIA och jag är säker på
att vi får rätt. Ingen annan än jag skruvade. Jag är övertygad
FIA kommer att inse det också".
Vad som än händer är det dock inte kört för PG och Jonas
del. Urmo Aav leder efter diskningen med 1 poäng för PG och Jonas.
- "Ja, vi ska ta hem Junior-VM vilket som" avslutar PG
Mer info på www.pgandersson.se
där vi följt rallyt sträcka för sträcka.
Junior-VM ställning (efter Anderssons diskning)
1. Urmo Aava (EE), 30 poäng
2. PG Andersson S), 29 poäng
3. Patrik Sandell (S), 28 poäng
4. Guy Wlks (GB), 26 poäng
5. Konrad Rautenbach (CZ), 25 poäng
Officiell JVM-lista: http://www.fia.com/sport/Championships/WRC/2006/Standings/junior.html
06-10-09 Hårdkörning
väntar svenskarna i Rally-JVM
Från strandliv till hårdkörning. De svenska förarna i Junior-VM
är redan på plats i Turkiet för att hålla ställningarna.
När två deltävlingar återstår leder PG Andersson med
en poäng före Patrik Sandell.
Asfaltläggaren PG Andersson från Årjäng laddar med en lång
vilodag på stranden utanför Antalya.
- Mitt skinn tål det. Det är värre med den där rödlätta
Östersundaren, han blir lätt svedd, säger PG Andersson skämtsamt.
Det råder ett vänskapligt psykkrig mellan de två rallyförarna.
PG vann JVM 2004, och leder årets serie när två deltävlingar
återstår.
- Den usliga poängen han är före ska vi ta ifatt i helgen, säger
Patrik Sandell som vilar på hotellbalkongen och tänker sig en joggingrunda
när solen slutat gassa..
Det som talar för Sandell i JVM är att han som rookie har en delseger
hittills och två andraplatser i sina första starter på internationell
nivå.
- Men jag har vunnit de två senaste åren i Turkiet så det här
är min tävling, kontrar PG.
Båda vet vad som väntar; tre dagars intensiv körning på
hårt packade sandvägar där förrädiska stenar kan göra
livet surt för rallyförarna.
- Det gäller att vara extra skärpt och att inte ladda för fullt
hela tiden, utan köra klokt, säger Patrik Sandell.
Totalt ska de köra 19 specialsträckor i bergen ovanför Kemer, oftast
med en slänt på utsidan av vägen och en vall på insidan.
Förutom den inbördes kampen, får svenskarna slåss om JVM-titeln
mot engelsmännen Guy Wilks och Kris Meeke, samt estländaren Urmo Aava.
- Det gäller att ta poäng från de andra, och att ha Patrik bakom
sig, konstaterar PG Andersson.
- Jag hade egentligen inte väntat mig att vara tvåa redan i år.
Men nu vill vi gärna ha en ädel medalj, säger Patrik Sandell.
Ställningen i JVM inför Turkiet
1. PG Andersson, 29 poäng
2. Patrik Sandell, 28 p
3. Guy Wilks (GB), 21 p
4. Urmo Aava, (EE) 20 p
5. Conrad Rautenbach (ZW), 17 p
06-10-04 Colin McRae övertar
Loebs plats i Turkiet
Sebastien Loeb har ju brutit sin arm i samband med Mountainbikecykling och kan
inte komma till start i Turkiet. Kronos Total Citroën team tar istället
in McRae som ersättare. I hans högerstol kommer hans "gamle"
co-driver Nicky Grist att ta plats.
Samtidigt har det ryktats om att Chris Aktinson ska vara en av Suzukis förare.
Subaru World rally team dementerar det och bekräftar att man har satt in
Chris som andreförare i Subaru för 2007. Chris blir därmed partner
med Petter på hela säsongen. Även Stephae Sarazzin kommer att
få något form av Subaru support under 2007.
06-08-23 Rally Finland gav Sandell
2 viktiga poäng!
Nu är alla hemma i Sverige igen efter en mycket tuff och utvecklande helg
för Patrik, Emil och hela teamet. Rally Finland är ett av dom svårast
rallyna i VM Cirkusen. Det är inte många som kommer i mål första
gången dom kör tävlingen men det gjorde Patrik & Emil på
7 plats i JWRC klassen.
- Ja det här har varit en riktigt upplevelse, det svåraste med tävlingen
var at hitta rätt linje över alla krönen och lyften och samtidigt
inte gena för mycket. Och vi fick lära oss den tuffa vägen, vi
hade totalt 4 punkteringar som kostade oss totalt ca 14 minuter. Vi var som sämst
nere på en 16 plast men lyckades köra upp oss till en 7 plats som vi
är nöjda med, hela teamet har jobba stenhårt för dom här
poängerna. Så såhär i efterhand är jag jätte nöjd
med helgen och de 2 poängen vi fick med oss. Säger Patrik.
Junior VM tabellen ser riktigt bra ut i Svensks syn vinkel nu, PG gick upp i ledningen
igen gemon sin andra plats i tävlingen med totalt 29 poäng före
Patrik´s 28. På en tredje plats hittar vi Gay Wilks, England på
21 poäng.
- Guldet ska till Sverige så är det bara, skrattar Patrik. Jag tycker
att det är jätte roligt att det är en Svensks fajt, PG är
en otroligt snabb och duktig chaufför så att vi redan i år skulle
kunna konkurrera med honom om att vinna kunde jag aldrig hoppas på, avslutar
Patrik.
Nästa Junior VM deltävling är Rally of Turkey den 13-15 oktober,
fram till dess kommer Patrik fortsätta bygga upp lite mer kropps styrka smat
förbättra konditionen ytterligare.
06-08-20 Patrik Flodin slutar tvåa
efter enastående åkning i Rally-VM i Finland
Patrik Flodin och hans-codriver Maria Andersson slutar tvåa efter en makalös
kamp mot Finländaren Anton Alén.
Rallyt hade egentligen 30-startande ekipage, men GrN handlade egentligen aldrig
om något annat än Flodin vs Alén. De två ekipagen bjöd
på en näst intill osannolik kamp, där de gick i mål med
bara tiondelars marginal. Sträcka efter sträcka!
Efter första dagen skiljde det de båda bara 0,7 sekunder åt.
Ekipagen turades med minsta möjliga marginal om att inneha förstaplatsen.
Patrik och Maria vann 10 av rallyts 20 genomförda sträckor för
GrN. Sista sträckan, SS21, ströks nämligen och gav de startande
idéaltid.
Kampen var lika tät fram till gårdagens näst sista sträcka,
SS16. Då drabbas Patrik och Maria först av en ödesdiger punktering
och kommer dessutom fel i ett vägbyte. De tappar 16,4 sekunder, men vinner
sträckan därpå och har inför dagens sista fyra sträckor
10,7 sekunder upp till kombatanten Anton Alén.
Första sträckan var en kort sträcka på drygt sju km och där
knappar de in 0,9 sekunder. Det ser onekligen hopplöst ut att kunna köra
in 9,8 sekunder på en förare som, liksom Patrik håller ett extremt
högt tempo redan. Patrik beslutar för att satsa allt! Vinna eller försvinna
helt enkelt och tar därmed ut det där lilla extra. Men i en skarp vänsterkurva
som nöp direkt till höger, fick han inte med bilen och åkte av.
Bilen la sig på sidan i diket, men publiken fick den snabbt på rätt
köl igen och trots avåkningen och tidsförlusten på ca 40
sekunder, tar de sig imål på en tredje plats på sträckan.
Endast en sträcka återstår nu och det är den korta sträckan
på 7 km, så Patrik hinner aldrig hyfsa till siffrorna.
Patrik och Maria slutar därmed tvåa i det finska VM-rallyt. Efter sin
och Aléns otroliga insats har de gjort ett starkt intryck på hela
rallyvärlden. Inte minst med tanke på att trean Häkkinen slutar
på en tid över sju minuter efter
Själv känner sig Patrik ändå mest besviken. Men säger
samtidigt:
- "Vi försökte iallafall" suckar Patrik om dikesvisiten.
Och de förlorade ändå inget på sin hårda attack, utan
slutar som mycket hedervärda tvåor!
Fem i Topp GrN
1. Anton Alén (Fin) 02:58:42.6
2. Patrik Flodin 02:59:33.1 +50,5
3. Juha Häkkinen( Fin) 03:05:52.0 +7:09:5
4. Rory Galligan (IRL) 03:11:37.1
5. Juoko Tiri (Fin) 03:11:53.0
Mer info hittar du på www.patrikflodin.com
där vi följt rallyt sträcka för sträcka
06-08-20 PG
åter i topp i JVM efter tufft Finlandsrally
Per-Gunnar "PG" Andersson och hans co-driver Jonas Andersson går
åter upp i ledningen i Junior VM-tabellen.
-"Det har varit ett extremt tufft och jämnt rally" säger PG.
Förutom PG har det varit tre ekipage som har kört i ett extremt högt
tempo på de snabba finska vägarna. PG och Jonas har haft sekundstrider
på varje sträcka med Guy Wilks, Urmo Aava och Kris Meeke. En enda punktering
där man tappat 20 sekunder, har blivit ödersdigert direkt. I slutet
av rallyt var det dock bara Guy Wilks kvar tillsammans med PG. Urmo Aava uteslöts
pga felaktiga underkläder och Kris Meeke skadade bilen i en av de berömda
finska hoppen under lördagen.
Även PG drabbades av en punktering som kostade honom nästan två
minuter, men då var slutkampen ändå mer eller mindre över.
Vann rallyt, gjorde teamkollegan Guy Wilks och PG är inte alls missnöjd
med andraplatsen.
- "Det var viktiga JVM-poäng och det är skönt att ha återtagit
ledningen i Junior-VM" säger han.
Åtta poäng plockar de och går därmed om landsmannen Patrik
Sandell och leder nu med en poäng.
Rallyt har förutom två punkteringar varit relativt problemfritt för
duons del. Man har haft lite småprobelm med några inställningar
bara, men det kommer att vara åtgärdat till nästa JVM-deltävling
som går i mitten på oktober i Turkiet.
10 i Junior-VM Finland
1. Guy Wilks, GB, 03:16:05.7
2. Per-Gunnar Andersson, 03:18:43.2 +2:37,5
3. M Rantanen, Fin, 03:24:51.6 +8:45,7
4. Julien Pressac, F, 03:25:30.1 +9:24,4
5. Jozef Béres, SL, 03:29:25.5 +13:19,8
6. Jaan Mölder, 03:30:54.2 +14:48,5
7. Patrik Sandell, 03:32:46.5 +16:40,8
8. Martin Propkop, 03:34:59.9 +18:54,2
9. Barry Clark, GB, 03:37:39.1 +21:33,4
10. Cortinovis, 03:43:53.5 +27:47,8
JVM-tabell 2006, efter Finland
1. PG Andersson (S) 29
2. Patrik Sandell (S) 28
3. Guy Wilks (GB) 21
4. Urmo Aava (EE) 20
5. Julien Pressac (F) 18
6. Konrad Rautenbach 18
7. Bernd Caiser (B) 17
8. Jozef Béres (POL) 16
8. Kris Meeke (GB) 16
8. Martin Propkop (CZ) 16
Utförligare information finns att tillgå på hemsidan, www.pgandersson.se
där vi följt rallyt sträcka för sträcka
06-08-12 junior VM ledaren Patrik
Sandell är laddad inför Rally Finland!
Efter 10 veckors uppehåll är det äntligen dags för fortsättningen
av årets rally-VM, först ut den här helgen är det Rally Deutschland
och en vecka senare avgörs Rally Finland. När VM-cirkusen kommer till
Finland så står svenske Junior-VM ledaren, Patrik Sandell, redo att
försvara de svenska färgerna. Patrik och hans co-driver, Emil Axelsson,
har överraskat hela rallyvärlden under sin debutsäsong i JWRC.
De har varit på pallen i samtliga tre deltävlingar och lyckades med
tur och skicklighet vinna deltävlingen på Sardinien som avgjordes i
maj.
Hur har uppladdningen varit inför Finland?
- Jag har trappat upp fysträningen under sommaren och kört mer styrka
och kondition. Jag har känt på de tidigare tävlingarna att kroppen
tar ordentligt med stryk under de tre tävlingsdagarna. Med starkare fysik
hoppas jag kunna vara ännu mer koncentrerad och prestera bättre, säger
Patrik
och med bilen?
- I början på augusti körde vi ett tvådagars test i Värmlandsskogarna
tillsammans med Renault Sport, som vi sedan avslutade med att vara föråkare
i Kils SM-deltävling. Under testet provade vi olika inställningar på
bilens väghållning och fick till slut fram en set-up som tror ska passa
Finland. Jag har full kontroll över bilen i varje situation och vi fick till
bra traction, dvs att bilen drar sig effektivt framåt.
Jag och Emil fick många värdefulla kilometrar i bilen och vi lär
oss nya saker hela tiden. Renault Sport och vårt team, Clio Junior Team
Sweden, gjorde ett kanonjobb under de här dagarna. Jag har aldrig haft en
så här bra känsla i bilen och det försöker jag ta med
mig till Finland, avslutar Patrik.
Vad tror du om era chanser i Finland?
- Vårt mål är att köra för en så bra placering
som möjligt och försöka att behålla den totala ledningen
i JWRC. Man får inte glömma bort att det fortfarande är vår
första säsong i Junior-VM och deltävlingarna är oerhört
tuffa och krävande. Förhoppningsvis kan jag dra nytta av att jag körde
rekognoseringen av rallyt förra året. På så vis har jag
en föraning om vad som väntar, men det är många som vill
vara med och slåss om pallplatserna, säger Patrik.
På torsdag kväll inleds Rally Finland med en publiksträcka på
travbanan i centrala Jyväskylä och på söndag eftermiddag
kör vinnaren över målrampen. Då vet vi hur det har gått
för Patrik och Emil, fram till dess kan ni följa grabbarnas framfart
på www.patriksandell.com
eller www.wrc.com.
06-08-11 Tomas Thorzelius co-driver
i Finland
I kommande veckas VM-deltävling i Finland läser Tomas Thorzelius, 39
år från Uppsala, noterna i högerstolen hos Daniel Carlsson. Det
är första gången Tomas sätter sig bredvid Daniel i en tävling,
men någon kartläsardebut är det knappast fråga om. Så
sent som förra helgen vann Tomas SM-deltävlingen Killingen i högerstolen
bredvid brodern, Mats Thorzelius.
Tomas berättar själv om sin bakgrund:
- Jag har hållt på med rally sedan jag fyllde 18 år. Först
körde jag själv på lokal nivå, innan jag började åka
med kompisar som co-driver. Efter det gick jag tillbaka till att köra själv
några år, med ett SM-brons som bästa placering. Till sist tänkte
jag lägga av, men då började jag återigen att åka
som co-driver med olika förare. Bredvid brorsan hoppade jag in år 2002.
Första åren åkte vi i en WRC-bil, men sedan två år
tillbaka kör vi en grupp N-Mitsubishi istället.
Vid sidan om den omfattande erfarenheten i Sverige har Tomas även varit på
några internationella äventyr. Tillsammans med Mats har det blivit
några tävlingar i Baltikum, men för länge sedan stod även
det finska rallyt på programmet då som co-driver åt Anders
Norstedt. Att åka i ett fabriksteam, med den uppbackning det innebär,
är dock något helt nytt.
- Det ska bli otroligt spännande och kul. Jag kommer i en ny bil med ett
nytt team med en uppställning av högre klass än jag nånsin
åkt med förut. Dessutom har ju inte jag och Daniel åkt mer än
en testdag tillsammans. Hur som helst så kändes testen bra och med
rekognoseringen före rallyt där vi får finslipa vårt samarbete
kommer det säkert att bli kanon. Det ska bli hur kul som helst!
Den senaste tiden har Tomas ägnat kvällarna hemma i Uppsala åt
att läsa, renskriva och finslipa Daniels gamla noter från Finland.
Vissa ändringar har skett på sträckorna vilket gör att mycket
ska pusslas ihop innan det är dags att köra ut på tisdagens rekognosering
och göra ytterligare förbättringar:
- Ju mer man kan förbereda och göra klart hemma, desto bättre fungerar
det när man är på plats. Jag vill vara så lugn som möjligt
under rallyt och försöker agera lungt och sansat även inne
i bilen i stridens hetta. Det är bara när det bränner till med
något extra svårt parti på sträckan, då ska jag förstärka
extra med rösten och på så sätt förstärka för
Daniel vad som kommer, säger Tomas engagerat.
Att co-drivern är lika laddad som föraren inför tävlingen
är det alltså ingen tvekan om. På söndag går flyget
till Finland och sedan börjar det roliga på allvar. Det finska VM-rallyt
går av stapeln 18-20 augusti 2006.
www.danielcarlsson.com
06-08-11 Starten i finska VM-rallyt
räddad
Så sent som i slutet på förra veckan såg det mörkt
ut kring starten i Neste Oil Rally Finland för Daniel Carlsson, sveriges
förare i rally-VM. I våras kom han trea i Svenska Rallyt i en Mitsubishi
Lancer WRC och det är nu tack vare stödet från Mitsubishi
i Sverige som han kan komma till start i samma slagkraftiga bil även i Finlands
VM-deltävling.
En strålande glad Daniel kommenterar beslutet om att starta i Finland:
- Det känns fantastiskt skönt att min start är säkrad. Rally
Finland är som ett andra hemmarally för mig. Det har varit många
pusselbitar att få på plats den senaste månaden, men nu är
allt där mycket tack vare ett fint samarbete med Mitsubishi Sverige.
Att kunna fortsätta köra i Mitsubishi med den starka rallykultur som
finns inom märket känns fantastiskt bra.
Just rallykulturen inom Mitsubishi understryks av Carina Carlsson, PR- och Marknadschef
på Mitsubishi Motors Sverige, som ser det som självklart att Mitsubishi
stöttar Daniel i satsningen mot VM-toppen:
- Daniel är en av de bästa förarna i världen och Mitsubishi
är världsledande inom rally. Därför var det självklart
för oss att anstränga oss för att säkra Daniels start i VM-rallyt
i Finland i en Mitsubishi. Möjligheter till sponsorskap är som så
mycket annat beroende av hur verksamheten går och det går allt bättre
för Mitsubishi både i Sverige och Europa. Det har gett oss möjligheten,
säger Carina Carlsson.
Namnet Mitsubishi har länge varit tätt förknippat med rally både
på den svenska och internationella arenan. Märket har inte mindre än
15 SM-segrar i grupp N och har internationellt vunnit världsmästartitlar
både i förar-VM och som fabrikant. Det är därför extra
glädjande att Daniel Carlsson och Mitsubishi Motors Sverige nu kan mötas
i sina satsningar mot rallysportens absoluta toppskikt:
- Med Daniel får vi nöjet och äran att arbeta med ytterligare
en rallyförare som både är skicklig inom sin sport, gör en
genuin satsning och är en fin förebild inte bara sportsligt utan även
som person. Även det har spelat in i valet att göra den här ansträngningen
och satsningen, fortsätter Carina Carlsson.
Det finska VM-rallyt går på grusunderlag och är mycket snabbt
till sin karaktär. Vackert väder, de många hoppen samt ett rykte
som en av de stora folkfesterna i rally-VM har gjort rallyt populärt både
bland publik och förare. Varje år startar ett stort antal ekipage,
vilket gör motståndet näst intill hårdast tänkbara.
Trots detta är Daniel positiv till sina chanser:
- Jag tror att det finns goda förutsättningar för ett bra resultat,
även om det var länge sedan jag tävlade. Bilen är förbättrad
sedan Svenska Rallyt och kändes fantastiskt bra då jag testade den
i Finland tidigare i sommar. Jag hoppas kunna kliva upp på prispallen för
andra gången i år, säger Daniel.
Neste Oil Rally Finland går av stapeln i Jyväskylä, Finland, den
18-20 augusti 2006.
Läs mer på www.danielcarlsson.com
06-08-10 Ekström/Andersson
siktar på felfritt rally
Idag startade det Tyska VM-rallyt med shakedown, en uppvisningssträcka förarna
kör i full fart och är ett sista test inför de 19 specialsträckor
man ska åka under helgen. Med i startledet finns Mattias Ekström, som
vanligtvis kör DTM för Red Bull Audi, han kommer att köra samma
bil som han körde under svenska rallyt, en Red Bull Skoda WRC och co-driver
denna gång är juniorvärldsmästaren P-G Anderssons kartläsare
Jonas Andersson(www.pgandersson.se).
Ambitionen denna gång är först och främst att ta sig igenom
rallyt felfritt och få bilen i mål. Skulle det bli fight om VM-poäng
så kommer de säkerligen inte backa ur utan ge de övriga förarna
i fältet en hård match. Att Mattias har valt Jonas som kartläsare
denna gång beror på dennes erfarenhet från rally-VM.
- Det vore jättekul att få VM-poäng men vi är här först
och främst för att lära, sen att jag har Jonas med mig ger mig
trygghet i körningen, säger Mattias.
Inför rally tyskland så har de varit och testat i Österrike för
att bekanta sig mer med bilen under rätt förhållanden(Svenska
Rallyt med snö är inte rätt förhållande) och bilen har
varit till stor belåtenhet för Mattias Ekström och Jonas Andersson.
- Vi har fått värdefulla mil i kroppen med det här testet och
vi känner oss väl förberedda inför tävlingen, säger
både Ekström/Andersson.
Torsdagens shakedown slutade bra och Mattias var nöjd med bilen och tiderna
- Shakedownen visade att jag kan hålla samma tempo som toppförarna
och jag är nöjd med bilen. Jag ser verkligen fram emot morgondagens
start och helgens rallytävling, säger Ekström.
För er som vill följa Mattias framfart live kan jag rekommendera wrc.coms
hemsida.
www.mattiasekstrom.com
06-08-10 Solberg kraschade in i
träd vid dagens shakedown!
Både Petter Solberg och Phil Milles är oskadda, men det är inte
bilen, som fått omfattande skador och där starten i morgon fredag är
mycket osäker enligt teknikerna.
06-07-13 Daniel testade Mitsubishi
Lancer WRC på plats i Finland
Under torsdagen har Daniel Carlsson befunnit sig i Finland för att köra
tester på klassiska finska rallyvägar några mil söder om
Jyväskylä, orten som om en dryg månad står värd för
VM-rallyt Neste Oil Rally Finland. Att bilen, en Mitsubishi Lancer WRC05, har
potential visade Daniel redan i Sverige tidigare i år och efter förändringar
under våren har den nu blivit ännu bättre, menar han.
Daniel berättar:
- Bilen har en nyutvecklad dämpare som gör sig väldigt bra i Finland.
Den togs i bruk på Sardinien och sedan dess har ganska noggranna justeringar
gjorts av den. Efter lite småändringar i diffar och dämparna har
vi fått Mitsubishin riktigt väl anpassad för vägarna. Nu
kan man gena i diken och kurvor utan att den känns nervös, vilket är
oerhört viktigt i Finland. Lättkörd, helt enkelt.
Dagens test kördes ca 6-7 mil söder om Jyväskylä. Vägen
var representativ för det finska VM-rallyt och snitthastigheten hög;
den 3,5 km långa sträckan körde Daniel på 1min36s vilket
innebär en snitthastighet på drygt 131 km/h. Totalt körde Daniel
15 mil test i Mitsubishin som förutom nyutvecklade dämpare även
fått förbättringar på motorn.
Nu återstår att få till alla de pusselbitar som krävs för
starten i finska rallyt. Daniel själv blev inte direkt mindre målmedveten
efter dagens test:
- Det vore grymt kul att starta i Finland inte minst med den potential
som bilen har. Jag måste säga att det är rejäla förbättringar
sedan Svenska Rallyt. Om jag kunde starta med den i Finland skulle det bli fantastiskt
spännande. Jag fortsätter att ge järnet för att komma till
start!
Neste Oil Rally Finland körs den 18-20 augusti 2006. Daniel har kört
rallyt flera gånger och vann år 2003 Suzukis första seger någonsin
i junior-VM (JWRC) just i Finland. Senast han deltog i det finska VM-rallyt var
år 2004, då i en Peugeot 206WRC. Den gången slutade Daniel på
nionde plats.
Läs mer på www.danielcarlsson.com
06-07-12 Daniel anmäld till
det finska VM-rallyt
På onsdagen, knappt fem månader efter att ha stått på
pallen i Uddeholm Swedish Rally, lämnade Daniel Carlsson in sin anmälan
till Neste Oil Rally Finland 2006. Alla pusselbitar är ännu inte på
plats, men förhoppningen är att värmlänningen skall kunna
komma till start i en Mitsubishi Lancer WRC. I så fall får han möjlighet
att fortsätta den positiva utveckling som resulterade i tredjeplatsen i årets
svenska VM-rally.
För tillfället befinner Daniel sig på plats i Finland för
att under torsdagen köra tester med Mitsubishi, samma team som var med vid
framgångarna i Sverige tidigare i år och det team som han hoppas kunna
köra Neste Oil Rally Finland för.
På telefon från Finland kommenterar han själv sin anmälan:
- Jag har kört här flera gånger, det är nästan som ett
andra hemmarally för mig. Ännu finns dock flera bitar som måste
falla på plats innan jag kan lova att stå på startlinjen, men
att ha mitt namn i anmälningslistan är ett viktigt steg på vägen.
Att kunna offentliggöra det samtidigt som jag befinner mig på plats
och testar bilen känns dessutom oerhört kul. Testet är väldigt
värdefullt eftersom jag aldrig har kört Mitsubishin på grusunderlag
tidigare. Förhoppningsvis kan jag anpassa mig snabbt och hitta bra inställningar
som gör att jag kan vara maximalt förberedd när det gäller
på allvar i augusti.
Det finska VM-rallyt körs i Jyväskylä den 18-20 augusti 2006.
Läs mer på www.danielcarlsson.com
06-05-21 Patrik Sandell vann italiens
JVM-tävling i rally, leder hela mästerskapet i halvtid
Den svenske rallyjunioren Patrik Sandell från Östersund tävlande
för Renaults officiella JWRC-team, Clio Junior Team, vann på söndagseftermiddagen
JVM-klassen i det italienska VM-rallyt som avgjordes på Sardinien. Efter
tre - av totalt sex JVM-deltävlingar - leder Sandell junior-VM i ensamt majestät.
- Det känns fantastiskt, det här var det inte vad vi började med
att dra in sponsorpengar till i höstas. Det var till en riktig satsning först
2007...
- Nu leder vi allt, säger en jublande glad, Patrik Sandell på väg
ner för målrampen i Porto Cervo.
Efter ett iskallt, taktiskt rätt genomfört rally var han preliminärt
5.08,4 före afrikanen Conrad Reutenbach i mål. Totalt blev det en femtondeplats
och bästa tvåhjulsdrivna bil i rallyt för Patrik Sandell.
- Planen var att åka smart. Det går inte att pusha allt
för hårt på dessa vägar med luriga stenar över allt.
- Vi fann en bra rytm, lyssnade till Jonas Kruses ord om att köra med insidan
av huvudet, berättar Sandell vidare.
Patrik Sandell är 24 år gammal och vann 2005 SM-titeln i lilla grupp
N samt talangfabriken Renault Clio Cup. Han tävlar tillsammans med kartläsaren
Emil Axelsson, 22. De är JVMs yngsta konstellation.
Samtidigt är Patrik Sandells JVM-seger en historisk seger för svensk
rallysport. För första gången sedan Saabs storhetstid under
70-talet är det ett officiellt svenskt VM-team som vinner med en svensk
förare.
Det Renault-team som Sandell tävlar för av ägs och leds av Jonas
Kruse, flerfaldig svensk mästare, VM- och EM-segrare, tidigare förbundskapten
i rally och minst under senare år känd som SvTs expertkommentator.
- Det känns som en saga, man måste nypa sig i armen, säger Kruse
i en första kommentar från Sardinien.
- Tillsammans med Renaults tekniker är jag mycket stolt över vad Patrik
och hela teamet har presterat med tanke på alla sena besked och det motstånd
från alla toppteam som vi mött, fortsätter han.
Kruse framhåller Patrik Sandells taktik, att inte överskrida den
egna förmågan för mycket.
- Han har inte låtit stressa upp sig för mycket, utan tänkt
rätt hela vägen fram till segern.
- Han har följt den plan som vi lagt upp innan till punkt och pricka. Det
är taktiskt triumf, avslutar Jonas Kruse.
Hemssida: www.patriksandell.com
06-05-21 Stark insats trots tuff
inledning i VM-rallyt i Italien
2xAndersson slutade fyra efter stark upphämtning trots däckexplosioner
i JVM-rallyt i Sardinien
Per-Gunnar "PG" Andersson och Jonas Andersson gör en oerhörd
stark insats i det Italienska VM-rallyt, Rally Sardinia. De mer eller mindre dominerar
alla sträckor. Sträckplaceringarna: 8, 3, 2, 3, -, -, 15, 2, 1, 1, 1,
1, 1, 1, 1, 1, 1, 1
Men, det kunde ha börjat betydligt bättre... Redan på den första
sträckan kommer de ifatt bilen framför i dammet, vilket gör att
de inte ser den vassa stenen och vips tappar de 1:05,5 minuter på en punktering.
De får upp tempot på de senare sträckorna, men när två
sträckor återstår av den första dagen exploderar båda
framdäcken samtidigt så de tvingas bryta.
Dag två får de således starta om, men då med 10 minuter
i strafftid + den förlorade minuten på punkteringen på den första
sträckan. Men även lördagen börjar som den första dagen;
med en punktering! 1:56,2 minuter förlorar de den här gången.
Trots att de förlorat nästan 14 minuter på punkteringar och superrally-tid,
kör de på för fullt och vinner sedan 10 sträckor på
raken. Deras höga tempo gör att de klättrar upp från en tolfteplats
till en fjärdeplats och därmed tar de viktiga JVM-poäng för
framtiden.
PG själv är nöjd med dagen även om det kändes fruktansvärt
hårt att behöva kasta in handuken under fredagen. Men, det är
sånt som händer och det är små marginaler i den här
sporten.
Vinner rallyt gör ett annat svenskt ekipage, Patrik Sandell och Emil Axelsson.
De gör sitt livs rally och kör i sitt eget tempo, vilket betalar sig
när konkurrenterna bryter. När Guy Wilks på dagens andra sträcka
får problem med oljetrycket går de upp i en säker ledning.
5 i topp, JVM Rally Sardinia
1. Patrik Sandell (Swe), 04:26:25.2
2. Konrad Rautenbach (Zw), 4:31,33,6 +5:08,4
3. Urmo AAva (EE), 04:32:02.0 +5:36,8
4. PG Andersson (Swe), 04:34:09.2 +7:44,0
5. Aaron Nicolai Bukart (D), 04:36:12.2 +9:47,0
Utförligare information finns att tillgå på hemsidan, www.pgandersson.se
där vi följt rallyt sträcka för sträcka.
06-05-17 Rallystjärna testar
nya Ford till max
· BP Ford World Rally Teams förare Marcus Grönholm testar Fords
nya sportiga S-MAX MPV
· Erfarne föraren och familjefadern Grönholm är imponerad
av spännande formgivning, flexibel interiör och avancerade säkerhetssystem
· Njutbar 220-hästars turbomatad 2.5-liters motor ger prestanda som
sportbilar
KÖLN/HELSINGFORS, 17 maj 2006: Tvåfaldige världsmästaren
i rally och BP Ford World Rally Team föraren Marcus Grönholm har provat
den spännande nykomlingen i Fords modellprogram - S-MAX. Hans slutsats: "Jag
är imponerad!"
Grönholm är inte främmande för att köra kraftfulla och
mycket dynamiska bilar. Sedan han startade sin motorsportkarriär 1987 har
han deltagit i 124 VM-rallyn och vunnit 20 av dem. Men bortanför snön
och gruset i rally VM, måste även denne proffsförare köra
på vanliga vägar, och ofta med sin familj.
Med tre barn i åldrarna 9 till 15, uppskattar Marcus och hans fru Teresa
komforten i en modern familjebil, och för Grönholm själv är
körkvalitet det som kan göra skillnaden mellan att en resa blir ett
nöje eller ett måste. Detta är en av styrkorna i nya Ford S-MAX.
S-MAX för stil och prestanda
Under tävling kör Grönholm ofta på gränsen och utnyttjar
allt som hans 300-hästars fyrhjulsdrivna Focus RS WRC-bil kan erbjuda. När
han möter Ford S-MAX för första gången ser han direkt bilens
kvaliteter: "För mig har nya S-MAX ett väldigt snyggt och sportigt
utseende, speciellt i profil. Men jag är lika imponerad av den cockpitlika
interiören. Jag är lång men körställningen är komfortabel
för mig och det finns fortfarande gott om plats för passagerarna bak."
Förrutom att vara Fords första bilmodell som bygger på företagets
nya formspråk 'kinetic' design, har S-MAX också det innovativa Ford
FoldFlatSystem för stolarna bak. Detta är utformat för att ge maximal
flexibilitet och vara lätt att använda för att täcka alla
de olika transportbehov en modern familj har. Precis som Marcus och Teresa Grönholm
och deras tre barn: "Jag är en familjeman och kanske är det därför
innerutrymmena och flexibiliteten är några av mina favoritaspekter.
Det är bara att fälla ner stolarna i golvet och sedan har man ett lastutrymme
stort nog att kunna frakta vadhelst jag kan tänka mig att någonsin
behöva frakta."
Rallyföraren Grönholm var lika imponerad av bilens precisa köregenskaper.
"Att kunna sitta upp till 7 personer är jättebra men S-MAX glänser
verkligen när man kör den," fortsätter han. "Den känns
sportig, beter sig förutsägbart och känns väldigt dynamisk,
som en mycket mindre bil. Jag gillar också känslan av kraft från
220-hästars motorn."
Grönholms uppskattade kraften i den vassaste versionen av S-MAX som är
utrustad med en 2.5-liters 220 hästkrafters 5-cylindrig motor och som ger
fina prestanda. I denna versionen når S-MAX en toppfart på 230 km/h.
Accelerationen är lika imponerande med sprinten 0 till 100 km/h som avverkas
på bara 7.9 sekunder. Siffror som betyder att S-MAX kan konkurrera med mera
synligt sportiga bilar.
S-MAX för Säkerhet
Avancerad teknologi finns också tillgängligt för att säkerställa
att S-MAX sätter en ny nivå säkerhetet. I tillägg till Interaktivt
Dynamiskt Chassi med kontinuerligt styrd och justerbar dämpning, kan Ford
S-MAX också utrustas med Adaptiv Farthållare med framåtvarning
för långsammare trafik och ett system som också hjälper
till vid inbromsning. Ett stort urval av aktiva säkerhetssystem kombinerat
med det senaste inom passiva säkerhetssystem visar tydligt Fords kompromisslösa
hållning till säkerhet.
- "Det finns många högteknologiska saker i S-MAX some gör
att den känns säker att köra och att leva med. För mig som
både rallyförare och familjefar är säkerhet den viktigaste
aspekten av körning. Jag är klart imponerad av alla säkerhetsdetaljer
i nya S-MAX", avslutar Grönholm.
Nya Ford S-MAX lanseras över hela Europa och lanseras i Sverige nu till helgen.
Detta nya tillskott i Fords modellprogram är en bil mellan Mondeo och helt
nya Galaxy, och har utvecklats helt av Ford. Bilen byggs i Ford Europas fabrik
i Genk i Belgien.
06-05-09 Motorsport i Värmland
i samarbete med WRC+ = stödjer MiV
Om du går in och bokar WRC+ får du just nu 25% rabatt och stödjer
därmed också Motorsport i Värmland som får en slant som
tack för hjälpten! WRC+ erbjuder dig bland annat Rallyradion med Colin
McRae.
Beställ via den här länken för stöd: www.wrc.com
06-05-05 Rallylandslagets Patrik
Sandell och PG Andersson leder Junior VM i Rally
I den fjärde deltävlingen i Junior VM i Rally, Rally of Argentina slutade
Patrik på en andra plats efter fyra dagars mycket tuff körning. Därmed
delas den totala ledningen nu utav Patrik och PG Andersson, båda tävlande
för det Svenska Rallylandslaget.
Rally of Argentina inleddes på torsdagskvällen med två superspecial
sträckor på en fullsatt Cordoba stadion, hela 50 000 åskådare.
Först ut var just Patrik mot PG, Patrik vann den första sträckan
och PG den andra.
- Vilken obeskrivlig känsla det var att köra på stadion, alla
bara skrek, säger Patrik.
På fredagsmorgonens första sträcka körde PG på en stor
sten efter 5 kilometer och tvingades bryta.
- Ja, redan då visste vi att om vi kunde hålla den andra platsen vi
låg på skulle vi gå upp i ledningen totalt, men det blev ingen
lätt resa för det, säger Patrik.
Under hela rallyt hade grabbarna problem med att motorn gick varm, så på
nästan alla sträckor var dom tvungen att sänka tempot mitt på
sträckan för att inte förstöra motorn. På fredagens
sista sträcka stannade bilen i 2 minuter utan att det gick att starta om
den. I samma veva lossnade några bultar som håller ihop motor &
växellåda och det resulterade i att kopplingen inte fungerade. Men
allt fixade teamet på slut-servicen den dagen.
- En sådan här tävling när det tar så hårt på
grejerna är det otroligt viktigt att ha ett bra team med sig, utan dom hade
vi aldrig kommit till målet, säger Patrik.
Lördagens sträckor rullade på, problemet med motor temperaturen
kvarstod dock. Plus att Patrik & Emil körde punktering på en sträck
och var tvungen att stanna och byta däck.
Den sista dagen bestod av två sträckor i bergen och ytterligare två
på Cordoba stadion. Dom två i bergen körde killarna bara igenom
för att inte pressa motorn för mycket. Därefter var det service
och där fick Patrik tillåtelse av team ledningen att gå för
fullt igen på de två avslutande super special sträckorna, det
resulterade i två sträcksegrar...
Ja, vi fick göra en skön avslutning på stadion. Jag vet att tempot
finns där och nu känns allt jädrigt bra inför Sardinen, avslutar
en nöjd Patrik.
Nästa deltävling går av stapeln den 18-21 maj i Italien på
Sardinen. Då är det 20 startande i JWRC klassen. Följ Patrik &
Emil via: www.patriksandell.com - www.wrc.com
06-04-23 Tider och info inför
Argentina
Vi delar nu upp tävlingarna för att det ska bli mer överskådligt.
I VM-kalendern ovan hittar du en länk till respektive sida där vi rapporterat
sträcka för sträcka. Redan nu öppnar vi upp Rally Argentina
med tider och info och sedan kommer vi att följa rallyt sträcka för
sträcka där.
På den här sidan sammanfattas sedan rallyt och pressutskicken finns
samlande här.
06-04-18 Rally of Argentina närmar
sig för landslagsföraren Patrik Sandell!
För första gången ska Patrik Sandell och Emil Axelsson köra
rally på en annan kontinent, då nästa deltävling i Junior-VM
avgörs i Sydamerika. Tillsammans ger de sig ut på deras hittills största
äventyr. Rally Argentina lockar hela 2 miljoner åskådare och
sträckorna är kända för sina svårforcerade vattenpassager
samt att de avgörs på höga höjder.
Redan på onsdag bär det av mot Argentina och staden Cordoba, som ligger
75 mil in i landet från Buenos Aires. Tävlingen avgörs dock inte
förrän 27 30 april, men grabbarna väljer att vara på
plats tidigt och ladda upp inför tävlingen. De har även planerat
in ett grustest med Clion på måndagen i tävlingsveckan.
- Allt känns bra, teamet har ordning på grejorna och ingenjörerna
på Renault Sport vet vilka inställningar som gäller för att
klara de höga höjderna och vattenpassagerna, säger Patrik.
Rally Argentina är Patrik och Emils andra deltävling i Junior-VM och
efter att det totalt har körts tre tävlingar ligger grabbarna på
7:e plats i sammandraget. De har dock bara 6 poäng upp till ledaren, som
har kört fler deltävlingar. Sammanfattningsvis så har grabbarna
ett riktigt bra slagläge.
Patrik och Emil är oerhört laddade och ser med spänning fram emot
det argentinska äventyret. Tillsammans med Jonas Kruse och hans team har
planeringen pågått i månader och äntligen är det nu
dags att återigen få mäta sina krafter mot världseliten
Ni följer Patrik och Emils framfart på hemsidan, www.patriksandell.com,
som vi skall försöka att uppdatera så ofta som möjligt.
06-04-09 SS12; Grönholm
vinner två sista sträckorna, men Loeb tar hem rally Korsika
(13:15) SS11 vinns av Marcus Grönholm, 0,6 sekunder före Hirvonen och
3,1 före Sordo. Hirvonen knappade därmed in 5,2 sekunder på Sordo.
Loeb blir fyra, 6,8 sekunder efter.
Men SS12 får Hirvonen lite problem och tappar. Grön holm är åter
snabbast, den här gången 4,3 sekunder före Loeb och ,9 före
Bengue.
5 i topp efter SS12
1. Sebastien Loeb (F), 03:43:05.4
2. Marcus Grönholm (Fin), 03:43:05.4
3. Daniel Sordo (E), 03:43:34.4 +29.0
4. Mikko Hirvonen (Fin), 03:45:04.6 +01:59.2
5. Alexandre Bengue (F), 03:45:53.1 +02:47.7
-
11. Petter Solberg (N), 03:49:45.9 +06:40.5
Läs Rapporterna från Rally Korsika här>>
06-04-06 Galli startar i Peugeot
i Frankrike och inget annat!
Det går olika rykten om i VILKEN bil Giggi Galli egentligen startar. Enligt
en resultatlistan från shakedown står det nämligen Mitsubishi.
Men, enligt tillförlitliga källor på plats i Frankrike har vi
Gigi till start i den Peugoet 307 han är anmäld med. Det var åtminstone
i den bilen han passerade under shakedown. Samma orangegula bil som Henning Solberg
tidigare i år vann Rally Norway i!
06-03-26 Oscar Svedlund vinner
i överlägsen stil GrN i Rally Catalunya
Oscar och hans co-driver Björn Nilsson vinner med överlägsen marginal
sin klass; GrN, i den spanska VM-deltävlingen i Spanien. Därmed tar
Subaru Swedish Dealer team sin första seger utomlands.
Sammanfattningsvis vinner Oscar och Björn tolv sträckor av det sexton
sträckor långa rallyt. Rallyt har i princip flutit på helt enligt
planerna och mer eller mindre varit prickfritt. Om man bortser från punkteringen
på den tionde sträckan (som var en omkörning av sträcka sju)
som kostade dem ca 35,5 sekunder. Den sträckan var en mycket svår och
trixig sträcka. Vägen hade mycket geningar, där det fanns mycket
grova och stundtals vassa stenar:
- "Det var mer tur om man inte fick punktering där" säger
Björn.
Rally Catalunya, som Spaniens deltävling heter, är till 100% en asfaltstävling.
- "Alla sträckor är mycket tuffa och kräver att man har rätt
linje" säger Oscar. "Det är lite som banåkning".
Just banåkning är något som Oscar har stor erfarenhet av, vilket
kanske är en av hemligheterna bakom framgången i Spanien. Under två
års tid har han varit med och kört i SLC-serien med teamet New Beetle
Racing. 2004 blev teamet svenska mästare i långdistanscupen.
Nu är inte Oscar någon novis när det gäller VM-starter heller,
vilket säkerligen också är en bidragande orsak till framgången
i det här rallyt. Oscar har ett 20-tal VM-starter i ryggen, med bland annat
en vinst i RAC-rallyt på meritlistan. Under 2003 och 2004 startade han och
Björn med stor framgång även i de Kinesiska Mästerskapen
och i Asien Pasific för ett Nya Zeeländskt team. (Asien Pasific är
Asiens motsvarighet till VM).
Inför dagens fyra sträckor hade Oscar och Björn en ledning med
över två minuter och tjugo sekunder. Det handlade mer eller mindre
om att bara ta sig i mål för att bärga hem segern. Trots det vinner
de tre sträckor och utökar sin ledning till 3:16,9 minuter och ser därmed
till att kamma hem sin första utlandsseger med Subaru Swedish Dealer Team.
- "Extra kul att vinna första utlandssegern i nya Subarun och med Subaru
Swedish Dealer Team" säger Oscar.
På andra plats hittar vi ett annat svenskt ekipage, nämligen Hans-Erik
Weng och Anders Fredriksson. Sverige hade med andra ord stora framgångar
i det spanska rallyt.
En del av glädjen förtas givetvis av den hemska dödsolyckan under
den första dagen då en co-driver blev ihjälkörd. Både
Oscar och Björn skänker en tanke till alla inblandade i olyckan och
de anhöriga.
Mer info hittar du på www.oscarracing.se
som följt rallyt sträcka för sträcka!
06-03-26 Svedlund vinner GrN och
Weng tvåa!
Det blir trots allt dubbelt svenskt på pallen i GrN. Weng drar på
sista sträckan ifrån och återtar därmed den andraplats han
haft under nästan hela rallyt. Oscar Svedlund och Björn Nilsson vinner
rallyt med över tre minuter.
Slutresultat GrN
1. Oscar Svedlund (S) 03:50:00.3
2. Hans-Erik Weng (S) 03:53:17.2 +3:16,9
2. Tibor Cserhalmi (SK) 03:53:19.7
4. Stuart Jones (GB) 03:53:42.6
5. Salvador Canals (E) 03:57:24.4
www.oscarracing.se följer
GrN, sträcka för sträcka
Avslutningsvis låter vi våra tankar vara hos co-drivern, som så
tragiskt dog under rallyt.
Läs rapporterna från Rally Catalonuya här>>
06-03-26 SS16; Loeb vinner Rally
Catalunya!
(13:55) Loeb vinner rallyt i Spanien sedan Marcus fick problem på de sista
sträckorna i fredags. Loeb, som Marcus Grönholm kallar för "en
maskin". Loeb är i sin tur väldigt imponerad över finnens
körning!
Grönholm gör i sin tur en enastående upphämtning och slutar
på en tredjeplats. På fredagen trodde han aldrig att det var möjligt,
även om han gjorde allt för att verkligen nå dit. Han fick lite
hjälp av Pons, säger han. Pons som tvingades bryta under gårdagen.
Trots det, gör som sagt Grönholm en makalös insats. Bengue var
den som fick släppa tredjeplatsen till den jagande finnen. Men Alexandre
är trots allt väldigt nöjd med sin fjärdeplats.
Men en av de stora utropstecknen i helgen är ändå Daniel Sordo,
som genomför ett mycket fint rally och slutar tvåa. Daniel som egentligen
var anmäld i Super 1600-klassen och skulle plocka JVM-poäng, valde att
ta chansen i en WRC-bil. Vilket han lyckades med betyget väl godkänt!!
Daniel säger att det är fantastiskt att få göra så
här bra ifrån sig på hemmaplan. En av hans bästa dagar i
livet.
Solberg tycker att de börjat få iordning bilen. Igår valde man
fel däck, vilket kostade tid och idag tycker han det hela är godkänt.
Nu siktar han på pallplats i Frankrike, 7-9 april.
Sista sträckan vinner Marcus Grönholm, som därmed plockar hem alla
sträcksegrar idag. Tvåa på sista sträckan, 2,0 sekunder
bakom Grönholm blir Loeb. Trea är Bengue som in i det sista gjorde en
bra insats.
WRC-toppen efter SS16, Dag 3
1. Sebastién Loeb (F), 03:22:01.7
2. Daniel Sordo (E), 03:22:49.9 +48.2
3. Marcus Grönholm (Fin), 03:23:47.5 +1:45.8
4. Alexandre Bengue (F), 03:24:03.6 +2:01.9
5. Jan Kopecky(CZ), 03:24:58.9 +2:57.2
6. Fransois Duval (F), 03:25:39.5 +3:37.8
7. Petter Solberg (N), 03:25:49.9 +3:48.2
Läs rapporterna från Rally Catalonuya här>>
06-03-05 Loeb vinner Rally Mexico
och därmed sin första seger i år
Det som såg ut att bli Petters första seger med nya Subarun höll
inte riktigt hela vägen in imål. Fram till SS12 igår hade Petter
haft ledningen alla sträckor utom en. Marcus Grönholm for av vägen
redan på rallyts fjärde sträcka, men startade om enligt superrallyreglerna
med 20 minuters tidstillägg.
I morse ledde Loeb rallyt med 37,7 sekunder före Solberg och den ledningen
drygade Loeb ut med 48,9 sekunder. Idag var det 60.42 km specialsträcka som
kördes uppdelat på två specialsträckor och en superspecial.
På dagens första sträcka, SS15 tappade Petter bromsarna och därmed
kunde Loeb utöka sin ledning. SS16 var Petter åter snabbast men det
bara med 1,3 sekunder, vilket inte räckte mot fransmannen.
Manfred Stohl gör ett mycket jämnt och fint rally och slutar på
en tredjeplats. Även Daniel Sordo slutar på en imponerande fjärdeplats
och på femteplats hittar vi brorsan Henning Solberg. Marcus Grönholm
slutar på en åttondeplats.
1. Sebastien Loeb 3:47:08.8
2. Petter Solberg :47:57.7 +48.9
3. Manfred Stohl 3:51:47.9 +4:39.1
4. Daniel Sordo 3:52:36.5 +5:27.7
5. Henning Solberg 3:59:44.2 +12:35.4
Se tidigare rapporter från Mexico här>>