Gå med här och du stödjer MiV!


Rapport från Rally Argentina

Blå rubrik = wrc
Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Se tidsschema Rally Portugal

OBS! TV SVT2 sänder kl 23:15 ikväll
Repris SVT1 15:00 imorgon måndag



07-05-31 Hirvonen snabbast - Flodin fyra
Mikko Hirvonen var snabbast bland bilarna på den inledande superspecialen Hippodrome som mätte 3,10 km. Tvåa blev Marcus Grönholm, 0,2 sekunder efter. Loeb fick tredje bästa tid, 0,3 sekunder bakom och fyra blev Petter Solberg.

SS1
1. Mikko Hirvonen, 02:50,8
2. Marcus Grönholm, Fin, 02:51,0 +0,2
3. Sebastien Loeb, 02:51,1 +0,3
4. Petter Solberg, N, 02:51,2 +0,4
5. Daniel Sordo, E, 02:51,3 +0,5
6. Henning Solberg, N, 02:52,6 +1,8

I GrN fick Patrik Flodin fjärde bästa tid, 1,5 sekunder efter sträckstnabbaste Higgins och Armindo som fick samma tid. Trea blev Nasser Al-Attiyah.

5 i topp GrN SS1
1. Higgings, Mark (GB) 03:00.1  
  Armindo, Araujo (P) 03:00,1 +0,0
3. Al-Attiyah, Nasser (QA) 03:01,3 +1,2
4. Flodin, Patrik (S) 03:01,6 +1,5
  Simone Campedelli (I) 03:01,6 +1,5

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt, sträcka för sträcka

07-05-06 Loeb vann igen – inga VM poäng för Flodin
Sébastien Loeb fortsätter sitt segertåg i rally-VM. När den argentinska VM-deltävlingen avgjordes i helgen tog den regerande världsmästaren sin fjärde seger för säsongen. Närmast efter sig i Sydamerika hade Loeb Marcus Grönholm och Mikko Hirvonen, Fordduon som också skuggar honom i VM-tabellen.

För Patrik Flodin blev inte VM-premiären i P-WRC vad han hade hoppats på. Dalkarlen slutade först på 13:e plats i klassen efter en rakt igenom besvärlig tävling. På SS14 körde han på en stolpe, en kollision som resulterade i att ett hjul slets bort från bilen. Han tvingade bryta, men kunde starta om dagen därpå – med 25 minuters tidstillägg i bagaget.
Visserligen körde han upp sig något under den sista etappen, men motorn gick varm från start och gav inte alls önskad effekt.
– Det var ett under att den höll hela vägen till mål, sa en klart besviken Flodin efter målgång.
Segern på den sista, korta specialsträckan – där motorproblemen aldrig hann uppstå – gav ändå viss tröst.
– Jag är inte alls nöjd med mitt resultat, men det är långt kvar på säsongen och flera tävlingar återstår. Redan i nästa tävling, Grekland 1-3 juni, ska vi vara med och slåss igen, säger han förväntansfullt.
VM-deltävlingen i Argentina blev även en besvikelse för Petter Solberg, som låg på tredje plats när motorn i hans Subaru Impreza gav upp andan och han tvingade bryta. Desto gladare var Henning Solberg, som slutade på femte plats och som därmed bara är en poäng efter brodern Petter i VM-tabellen.

Årets sjätte deltävling i mästerskapet blev mycket speciell eftersom sju av åtta sträckor ströks på fredagens etapp. Skälet till det var att många förare hade stora problem att ta sig de 70 milen mellan Buenos Aires – där den inledande superspecialen kördes torsdag kväll – till Carlos Paz. Deras plan kunde helt enkelt inte lyfta på grund av dåligt väder.

Rally-VM, Argentina, 3-6 maj.
WRC: 1) Sébastien Loeb, Franskrike, Citroën C4, 2.52.03,8, 2) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 36,7 sek, 3) Mikko Hirvonen, d:o, d:o, + 2.15,2, 4) Jari-Matti Latvala, d:o, d:o, 3 3.43,0, 5) Henning Solberg, Norge, d:o, + 4.10,1, 6) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 4.23,6, 7) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, + 4.43,4, 8) Manfred Stohl, Österrike, Citroën Xsara, + 5.20,2.
Förar-VM efter 6 av 16 delt: 1) Loeb, 48 poäng, 2) Grönholm, 45, 3) Hirvonen, 36, 4) Sordo, 22, 5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 16, 6) H. Solberg, 15.
Märkes-VM: 1) BP-Ford, 81 poäng, 2) Citroën Total, 72, 3) Stobart VK M-Sport Ford, 30, 4) Subaru, 29, 5) OMV Kronos Citroën, 22.

P-WRC: 1) Frederico Villagra, Argentina, Mitsubishi, 3.08.53,7, 2) Toshihiro Arai, Japan, Subaru, + 9,3 sek, 3) Juha Hänninen, Finland, Mitsubishi, + 28,2, …13) Patrik Flodin, Sverige, Subaru, + 30.44,6 min.
Mästerskapet: 1) Arai, 19 poäng, 2) Kristian Sohlberg, Finland, Subaru, 12, 3) Oscar Svedlund, Sverige, d:o, 10.
07-05-06 Tung inledning för Flodin i årets GrN-VM
Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson gjorde sin debuttävling i årets GrN-VM. Och det kunde verkligen ha börjat bättre....
Vi är van att se Patrik och Maria hålla ett högt och vinnande tempo. Inför Argentina hade de två segrar från VM i Norge och Portugal i ryggen.

Den inledande superspecialen gick i huvudstaden Buenos Aires och efter målgång där på torsdag kväll, skulle alla deltagare flygas till 70 mil till Carlos Paz. Där de övriga sträckorna köras mellan fredag - söndag. Men ett oväder gjorde så att planen inte kunde lyfta som de skulle. När rallyt sedan drog igång på fredag, satt hälften av GrN-ekipagen kvar på flygplatsen i Buenos Aires. Där hade de och flertalet av FIA´s stab fått tillbringat natten. Arrangörerna sköt upp sträcka efter sträcka och det hela slutade med att man enbart körde den avslutande superspecialen på fredagen.

Under lördagen inledde man med en ny superspecial och kunde därefter köra rallyt som planerat. Men för att få VM-status var man tvungen att köra en av dagens sträckor, två gånger.

Igår gick det trögt för Patrik i inledningen. Han tappade alldeles för mycket tid på sträckorna. Motorn gick helt enkelt varm, men Patrik ville ändå inte skylla allt på bilen.
- "Sträckorna är extremt svårkörda. Det är lika lätt att köra in tid, som att köra bort sig". Körde bort sig gjorde också en av hans huvudkonkurrenter, Kristian Sohlberg. Finländaren ledde rallyt och körde i ett rasande tempo, men tvingades bryta efter två körda sträckor.

Efter fyra körda sträckor på lördagen, hade Patrik och Maria tappat över en och en halv minut, vilket är ovanligt för deras del. På den fjortonde sträckan gjorde Patrik dessutom en miss. Han missade helt enkelt en stolpe i en not. Det var i en långt, långt vänster som nöp över ett krön. Bakom krönet stod en stolpe till en djurhage och det gick att köra förbi både på höger och vänster sida. Patrik tog ut för lite åt höger och försökte rädda upp situationen genom att göra förbi på vänster sida. Då fick han en bredsladd och olyckligtvis tog både hjul och länkarm i stolpen och slets loss. De tvingades bryta rallyt, men kunde starta om idag med 25 minuter i tidstillägg.

Men idag har motorn inte fungerat alls! Problemet inte bara fortsatte, det förvärrades. Redan en kilometer in på dagens första sträcka var motorn uppe i 140 grader.
- "Den har gått varm och tappad kylarvätskan. Trots att vi fyllt på vatten efter transporterna just innan start, har det varit tomt redan 1-2 kilometer in på sträckorna. Det är ett under att motorn hållt överhuvudtaget" säger Patrik väl i mål. "Vi har tappat effekt och hästkrafter och inte alls kunnat prestera några tider att tala om"

De har tappat mycket tid idag, men trots det ,avancerar de upp i resultatlistan från en nittonde- till en trettondeplats. Sista sträckan, var en kort sträcka och där hann aldrig motorproblemet uppstå. Den sträckan vann de!
-"Givetvis är jag inte alls nöjd" suckar Patrik "det var inte så här vi hade tänkt oss inledningen. MEN det är långt kvar på säsongen och flerdeltävlingar återstår. Tills dess har vi bukt på bilen och är med oss slåss igen!" säger han förväntansfullt.

Nästa VM-deltävling i GrN är 1-3 juni och den deltävlingen går i Grekland. Då startar Patrik och Maria i den andra röda Olsbergs-Subarun som de har till sitt förfogande den här säsongen.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com. Där har vi följt rallyt sträcka för sträcka.

Rally Argentina efter SS23
1. Villagra, Federico (RA) 3:08:53.7
2. Arai, Toshihiro (Jap) 3:09:03.0 +9,3
3. Hänninen, Juha (Fin) 3:09:21,9 +28,2
4. Pozzo, Gabriel (RA) 3:12:15.7 +3:22,0
5. Ligato, Marcos (RA) 3:13:32.9 +4:39,2
-
13. Flodin, Patrik (S) 3:39:38,3 +30:44,6

Komplett resultatlista hittar du här: http://www.wrc.com/page/StageTimesProduction/0,,10111~20071623,00.html


07-05-06 Loeb vinner Rally Argentina!
(18:35 ) Loeb kammar hem i princip alla sträckor och vinner även superspecialen. Därmed står han åter som segrare i Argentina.

Sträckan vinner han 1,3 sekunder före Grönholm och 1,7 sekunder före Hirvonen.

SS23
1. Sebastien Loeb, F, 2:52:03.8
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:52:40.5 +36.7
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:54:19.0 +2:15.2
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:55:46.8 +3:43.0
5. Henning Solberg, 2:56:13.9 +4:10.1
07-05-06 Tungt för Flodin i Argentina
Det blev en tung inledning för Patrik Flodin i VM-premiären i GrN i Argentina. Igår hade han problem med bilen som gick varm och tappade hela tiden tid på sträckorna. Inte blev det bättre av att han missade en not och för att undvika krock med stolpen fick han bredsladd. Stolpen hakade i däck och länkarm och slet loss allt. Det var bara och kasta in handuken och låta mekanikerna göra ett kanonjobb och ställa upp idag igen enligt superrallyreglerna.

Men idag har det inte alls gått att hålla något tempo. Motorproblemen förvärrades idag. Redan en kilometer in på rallyts första sträcka var motorn 140 grader varm. Kylaren tömdes sedan varje sträcka på vatten och det hela ledde till att motorn tappade effekt och Patrik var chanslös tidsmässigt.

När en sträcka återstår ligger de på en fjortondeplats

GrN efter SS22
1. Villagra, Federico (RA) 3:06:20.9
2. Arai, Toshihiro (Jap) 3:06:32.4 +11,5
3. Hänninen, Juha (Fin) 3:06:48.3 +27,4
4. Pozzo, Gabriel (RA) 3:09:43.4 +3:22,5
5. Ligato, Marcos (RA) 3:10:50.1 4:39,2
-
14. Flodin, Patrik (S) 3:35:50.9 +30:40,0

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt, sträcka för sträcka

07-05-06 SS22; Sordo vinner en ny sträcka
Sordo vinner åter en sträcka och är 1,1 sekund före Grönholm och 6,6 sekunder före Henning Solberg. Loeb blir femma på sträckan, 9,2 sekunder efter Sordo.

En superspecial återstår nu av det Argentinska VM-rallyt.

SS22
1. Sebastien Loeb, F, 2:49:38.4
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:50:13.8 +35.4
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:51:51.9 +2:13.5
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:53:16.6 +3:38.2
5. Henning Solberg, 2:53:43.0 +4:04.6
07-05-06 SS21; Henning åter femma
Loeb vinner sträckan och är 4,1 sekunder före Sordo och 5,4 sekunder före Grönholm. Chris tappar 32,8 sekunder och därmed är Henning åter femma i totalen.

SS21
1. Sebastien Loeb, F, 2:37:42.4
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:38:25.9 +43.5
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:37:57.1 +2:14.7
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:39:12.6 +1:30.2
5. Henning Solberg, 2:39:49.6 +4:07.2
07-05-06 SS20; Sordo vinner sträckan!
Sordo vinner sträckan och är 9,5 sekunder före Loeb och 14,1 före Hirvonen och Aktinsson som får samma tid. Därmed ökar Loeb på ytterligare på Grönholm som blir åttonde man och tappade 20,1 till Sordo.

Henning Solberg tappade 1,2 sekunder till femma Chris Atkinson.

SS20
1. Sebastien Loeb, F, 2:16,51,2
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:17,29,3 +38,1
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:18:46,0 +1:55,6
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:19:53.5 +3:02,3
5. Chris Atkinson, Aus, 2:20:32.7 +3:41,5
6. Henning Solberg, 2:20:35.7 3:44,5
07-05-06 SS19; Loeb vinner igen
Loeb vinner sträckan och utökar därmed sin ledning med 8,3 sekunder till tvåan Grönholm. Trea på sträcka blev Atkinsson, 21,8 sekunder bakom. Henning Solberg tappade 53,9 sekunder och tappade därmed sin femteplats till Atkinson.

SS19
1. Sebastien Loeb, F, 2:03:01.8
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:03:29.3 +27.5
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:04:52.8 +1:51.0
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:05:57.4 +2:55.6
5. Chris Atkinson, Aus, 2:06:38.7 +3:36.9
6. Henning Solberg, 2:06:40.5 +3:38.7

07-05-06 Flodin startar om - inte Petter i uppdaterad dag 3
Patrik Flodin som igår tvingades bryta sedan han fått bakhjul och tillhörande delar avslitna från höger bakhjul, startar idag om. Petter Solberg däremot, tvingades stanna på gårdagens sista sträcka pga motorproblem och kommer inte till start idag.

Dagens rally är lite uppdaterat vad gäller både tider och sträckor. Det för att få VM-status på tävlingen. Det är Sträckan Mina Clavero - Giulio Césare som körs två gånger idag:

Dag 3
13.00 SS19 Mina Clavero- Giulio Césare 24.45 k)
13.43 SS20 El Cóndor - Copina 1 16.82 km
15.06 SS21 Mina Clavero - Giulio Césare 24.45 km
15.49 SS22 El Cóndor - Copina 2 16.82 km
18.05 SS23 Estádio Cordoba 2 2.40km

Loeb leder fortfarande rallyt och har en ledning med 19,2 km inför dagens fem sträckor. Det är idellt nordiskt efter honom i toppen. Grönholm är den som ligger närmast och har möjlighet att störa den suveräne Loeb. Tvåa är Mikko Hirvonen, även trea hittar vi en finne genom Jari-Matti Latvala. Henning Solberg har klättrat upp och ligger u femma.

SS18
1. Sebastien Loeb, F, 1:44:13,0
2. Marcus Grönholm, Fin, 1:44:32,2+19,2sek
3. Mikko Hirvonen, Fin, 1:45:38,3 +1min 25,3sek
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:46:45,0 , +2.32,0
5. Henning Solberg, N, 1:46:45,0 +2.44,8

07-05-05 Flodin tvingas bryta
Det var inte bara inledningen med inställda flygplan som var bedrövligt i Argentina. För Flodins del blev det mörkare än då. Idag har han haft problem med att motorn gått varm inne på sträckorna och på den fjortonde sträckan missade han i en not.

En lång lång vänster över ett krön var det en varning om en stolpe rakt fram. Där kunde man välja höger eller vänster förbi och Patrik hade valt höger. Tyvärr uppfattade han aldrig att det var höger för en stolpe, så när han kommer över krönet, har han inte tagit ut tillräckligt. För att undvika att frontkrocka, väljer han vänster sida istället. Men får olyckligtvis bre-sladd och fastnar med hjulet som far loss. Bilen är iof körbar, men nya VM-regler för i år kräver alla fyra hjulen med däck kvar på bilen.

Därför tvingas de bryta, bara 2 km från målet och innan det var dags för service.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
07-05-05 SS12; Loeb igen!
Loeb vinner sträckan och är 0,6 sekunder före Grönholm och 2,0 sekunder före Petter. Petter har verkligen hittat fart och verkar ha fått ordning på Subarun inför rallyt.

Henning Solberg tappar 22,8 sekunder.

Topp 5 Efter SS11
1. Sebastien Loeb, F, 46:05.8
2. Marcus Grönholm, Fin, 46:13.7 +7.9
3. Petter Solberg, N, 46:21.2 +15.4
4. Mikko Hirvonen, Fin, 46:30.2 +24.4
5. Daniel Sordo, E, 47:03.3 +57.5
-
9. Henning Solberg, N, 47:39.1 +1:33.3

07-05-05 SS11 GrN; Villagra vinner sträckan
Villagra vinner sträckan, 6,2 sekunder före Pozzo och 12,0 sekunder före Al-Attiyah. Patrik Flodin noterar nionde bästa tid, 35,3 sekunder efter.

Många har problem på sträckan och Patrik och hans co-driver Maria Andersson klättrar upp till en tiondeplats.

Top 5 GrN SS11
1. Villagra, Federico (RA) 38:30,3
2. Sohlberg, Kristian (Fin) 38:05.4 +5,1
3. Pozzo, Gabriel (RA) 38:14.7 +14,4
4. Arai, Toshihiro (Jap) 38:18.5 +18,2
5. Al-Attiyah, Nasser (QA) 38:33.1 +32,8
-
10. Flodin, Patrik (S) 39:08.5 +1:08,7

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
07-05-05 SS11; Grönholm klättrade
Vann sträckan gjorde Leob, 2,6 sekunder före Grönholm och 6,1 före Hirvonen. Petter tappade 8,9 sekunder och därmed gick Grönholm om honom i totala tabellen. Henning tappade 2,5 sekunder på sträckan.

Topp 5 Efter SS11
1. Sebastien Loeb, F, 35:03.2
2. Marcus Grönholm, Fin, 35:10.5 +7.3
3. Petter Solberg, N, 35:16.6 +13.4
4. Mikko Hirvonen, Fin, 35:18.0 +14.8
5. Daniel Sordo, E, 35:36.2 +33.
-
9. Henning Solberg, N, 36:13.7 +1:10.5

07-05-05 SS10 GrN; Sohlberg snabbast - Flodin tappade
Det blir Kristian Sohlberg som är snabbast ut av GrN-åkarna. Han vinner sträckan 14,1 sekunder före Arai och 15,1 före Villagra. Patrik och Maria tappar 46,9 sekunder och går in på en trettondeplats.

Fem i topp GrNSS10
1. Sohlberg, Kristian (Fin) 21:55,3
2. Villagra, Federico (RA) 22:02,9 +7,6
3. Arai, Toshihiro (Jap) 22:04,5 +9.2
4. Pozzo, Gabriel (RA) 22:11.1 +15,8
5. Al-Attiyah, Nasser (QA) 22:23,7 +28,4
-
11 Flodin, Patrik (S) 022:36.3 +41,0

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
07-05-05 SS10 Loeb vinner första sträckan i Argentina
Det blir Sebastien Loeb som vinner den första "riktiga" sträckan som kan genomföras i Argentina.

Två superspecialer är allt man pga vädrets makter och flygförbud kunnat genomföra så här långt.
SS10 vinner han Loeb 4,1 sekunder före Petter Solgerg och 4,6 sekunder före Grönholm. Det innebär att Loeb leder, med 4,5 sekunder före Petter och 4,7 sekunder före Grönholm.

Henning Solberg tappar 39,9 sekunder.

Topp 5 Efter SS10
1. Sebastien Loeb, F, 20:18.0
2. Petter Solberg, N, 20:22.5 +04.5
3. Marcus Grönholm, Fin, 20:22.7 +04.7
4. Mikko Hirvonen, Fin, 20:26.7 +08.7
5. Daniel Sordo, E, 20:36.5 +18.5
-
9. Henning Solberg, N, 21:03.0 +45.0

07-05-04 Rally Argentina ytterligare försenat...
Som Patrik Flodin tidigare under dagen befarade, har man nu tvingats att skjuta upp rallyt ytterligare. Orsaken är att man igår drabbades av ett kraftigt oväder i Argentina. Rallyts första sträcka gick i Buenos Aires, 70 mil från rallyts huvudsäte. Efter målgång på SS1 skulle de tävlande och FIA's folk flygas i tre plan till Carloz Paz. Men ovädret gjorde det inte möjligt för alla att komma på plats.

Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson hade redan inna planerat att åka tillbaka med NasserNasser Al-Attiyah. Det planet hann inte med att lyfta innan ovädret, men hade turen att kunna lyfta när vädret lugnade ner sig under en halvtimme vid 01:00-tiden lokal tid. Däremot hann tex inte hälften av GrN-förarna lyfta. Likaså blev FIA´s folk kvar på plats.

De som blev kvar, tvingades sova och tillbringa sin tid på flygplatsen. Patrik och Maria hade turen att få sova 5 timmar på sitt hotellrum. Tidigt trodde Patrik att man inte skulle starta idag. Men arrangören har hela tiden gett besked om olika tider.

NU gäller det att ALLA dagens sträckor är strukna. Hur det blir med den avslutande superspecialen, vet vi inte än.

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt sträcka för sträcka. (NÄR det nu kommer igång...=)

07-05-04 Rallyt startar med SS7, 21:11
Så har man börjat lösa problemet med de "kvarglömda" GrN-förarna och man har beslutat att skjuta fram starten till service B. Det innebär att SS7 blir första sträckan ut och den startar klockan 21:11 svensk tid.

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt sträcka för sträcka.
07-05-04 Dagens rally i Argentina är i farozoonen
(14:05) Dagens rally i Argentina är i farozonen. Orsaken är det oväder som igår drog in över Buenos Aires, där superspecialen gick. Efter målgång skulle tre flygplan transportera de inblandade till Carloz Paz kunde inte lyfta pga ovädret.

För fem minuter sedan, 14:00 svensk tid, skulle starten gå, men halva GrN-fältet är fortfarande kvar i Buenos Aires och verkar inte kunna lyfta idag.

Mer info på www.patrikflodin.com
07-05-04 Hirvonen och Kuzaj snabbast i inledningen
Det blev Hirvonen som vann den inledande superspecialen på River Plate Stadium i Argentina. Han slog teamkompisen och landsmannen Marcus Grönholm med 0,6 sekunder och tre blev Daniel Sordo, 0,8 sekunder efter Hirvonen.

Sträcka två drar igång klockan 15:45 svensk tid.

Topp 5 Efter SS1

1. Mikko Hirvonen, Fin, 02:08.3
2. Marcus Grönholm, Fin, 02:08.9 +00.6
3. Daniel Sordo, E, 02:09.1 +00.8
4. Sebastien Loeb, F, 02:09.8 +01.5
5. Petter Solberg, N, 02:09.8 +01.5
-
7. Henning Solberg, N, 02:11.5 +03.2

Bland GrN bilarna var det polacken Kuzaj som drog längsta strået och vann sträckan. Det gjorde han 1,2 sekunder före Vojteck och 2,4 före McShea. Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson finns på plats och representerar Sverige och gör debut i årets GrN-VM. Patrik fick nionde bästa tid, 3,7 sekunder efter. Han meddelar också att sträckan var klurigt hal, som att köra lite på is.

Topp 5 Efter SS1 GrN
1. Kuzaj, Leszek (PL) 02:15.2
2. Vojtech, Stepan (CZ) 02:16.4 +1,2
3. McShea, Niall (UK) 02:17.6 +2,4
4. Villagra, Federico (RA) 02:17.8 +2,6
-. Marrini, Stefano (I) 02:17.8 +2,6

9. Flodin, Patrik (S) 02:18.9 +3,7

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följer GrN, sträcka för sträcka

07-05-02 Flodin på guldjakt i rally-VM
Sverige saknar bara en VM-titel i rally – den i standardvagnsklassen, P-WRC.
Men nu gör en het segerkandidat entré. I Argentina kommande veckoslut inleder Patrik Flodin den jakt på VM-poäng som förhoppningsvis ska leda hela vägen till guldet.
– Jag siktar högt, intygar 22-åringen från Hedemora i Dalarna.

2004 tävlade Patrik Flodin i Volvo Original Cup. I dag, tre år senare, gör han internationell karriär och i helgen debuterar han alltså i VM-seriens eget standardvagnsmästerskap, FIA Production car World Rally Championship, P-WRC.
Den unge dalkarlens karriär har gått med en rasande fart och på meritlistan har han redan SM-guld och klassegrar i VM-sammanhang.
SM-titeln erövrade han i fjol och i år har han redan hunnit med två Grupp N-segrar i VM – Norge och Portugal. De tävlingarna ingick emellertid inte i standardvagnsmästerskapet. Det gör däremot Rally Argentina.
– Och det är nu allvaret börjar, konstaterar Patrik, som tack vare segrarna i Norge och Portugal kommer till start med ett starkt självförtroende.
– Passar vägarna mig och jag hittar rytmen i körningen tror jag på en bra placering, säger han.

Tufft motstånd
Motståndet är emellertid inte att leka med. Inte mindre 22 förare har valt att ställa upp i tävlingen. Bland de anmälda finns snabba finländarna Kristian Sohlberg (som ledare mästerskapet) och Juho Hänninen, tidigare mästarna Nasser Al-Attiyah, Toshihiro Arai och Nail McShea, populäre amerikanen Travis Pastrana och vassa hemmahoppen Gabriel Pozzo och Marcos Ligato för att nämna några.
– Jag vet egentligen inte vilka som blir att räkna med i just den här tävlingen och egentligen bryr jag mig inte så mycket, säger Flodin som i första hand är fokuserad på sin egen körning och samarbetet med sin kvinnliga kartläsare Maria Andersson.
Rally Argentina blir RallyTeam Olsbergs-förarens första tävling med sin nya, röda Subaru Impreza och med sitt nya team, Manfred Stohl Racing.
– När det gäller bilen är en hel del annorlunda jämfört med den Subaru jag tävlat med tidigare i år. Den har andra dämpare, däck och diffprogram, men det är inget som bekymrar mig. Under tester i Österrike i april månad blev jag väl bekant med bilen redan efter en dag.

Samma höga mål
VM-föraren Manfred Stohls team – Österrikaren kör Citroën Xsara WRC i samma team, Kronos Racing, som Daniel Carlsson – har han heller inget att anmärka på.
– Tvärt om. Samtliga inblandade är superseriösa och delar min inställning att vi tillsammans ska göra allt vi kan för att vinna, säger Patrik.
Rally Argentina, som avgörs 3-6 maj och som inleds med en Superspecialsträcka på River Plate Stadion i Buenos Aires på torsdag, är årets tredje deltävling i P-WRC. Premiären kördes i Sverige (och vanns av Oscar Svedlund) och den andra deltävlingen avgjordes i Mexiko.
Flodin valde bort båda. Den förstnämnda till förmån för att VM-debutera i RallyTeam Olsbergs WRC-Subaru.
– En del tycker säkert att det var dumt att jag inte ställde upp i P-WRC i Svenska Rallyt där mina chanser till många VM-poäng givetvis var stora. Men jag ångrar mig inte det minsta. Möjligheten att få köra en WRC-bil tackar man inte nej till och erfarenheten jag skaffade mig under de fyra, intensiva tävlingsdagarna i Värmland kommer jag förhoppningsvis ha mycket nytta av längre fram i karriären.

Bara en saknas
Med Sverige och Mexiko borträknade är det Patrik Flodin-garanti i resterande sex tävlingar i mästerskapet. Förutom Argentina väntar framträdanden i Grekland, Nya Zeeland, Japan, Irland och Wales för den unge svensken som förhoppningsvis ska köra hem det enda VM-guld i rally som Sverige ännu saknar. Hittills har Björn Waldegård (1979) och Stig Blomqvist (1984) vunnit huvudklassen, Kenneth Eriksson Grupp A och Per-Gunnar Andersson junior-VM.
Ska det bli Patrik Flodin i P-WRC 2007?
07-05-01 Flodin redo för sin första deltävling i GrN-VM
Flodin redo att plocka poäng i GrN-VM i Rally Argentina
Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson är på plats i Argentina för att köra sin första deltävling i GrN-VM. Tillsammans med Olsbergs RallyTeam och Manfred Stohl Racing får de möjlighet att ställa upp i hela GrN-VM 2007. Två av de åtta deltävlingarna måste innan säsongens start väljas bort och Patrik och Maria har valt att inte starta i de två första deltävlingarna (Svenska Rallyt och Rally Mexico). Det innebär att vi har de på startlinjen under de återstående sex GrN-VM deltävlingarna.

Rally Argentina blir inte bara första deltävlingen i GrN-VM. Det blir också första gången Patrik rattar den röda Olsbergs-Subarun som sköts av Stohl-Racing i Österrike. I mitten av april var Patrik över till Österrike och genomförde en tvådagarstest. Då var den ena av hans två tävlingsbilar redan på väg till Argentina och den andra höll på att byggas ihop. Testet genomfördes istället i en av Stohl-Racings testbilar. Att allt var nytt bekom inte Patrik speciellt mycket.
- "Det var ny bil, nytt team, nya dämpare, nya däck och nytt diff-program, så det var med andra ord lite som att starta om på noll. Men det flöt på över förväntan och redan efter första dagen kändes det riktigt bra och jag var då nöjd till 80%" sa Patrik efter testet.

Rally Argentina drar igång med en superspecialsträcka, vilken för första gången går i Buenos Aaires på River Plate Stadion på torsdag natt svensk tid. (Argentina ligger fem timmar efter oss tidsmässigt). Efter den första sträckan flyttar rallyt ca 70 mil, för att dra igång igen på fredag i Villa Carlos Paz.

Under tisdagen och onsdagen är det rekognosering av vägarna och under onsdagen körs även shakedown. Rallyt är 22 specialsträckor långt, vilka mäter 346,55 km och i GrN-VM är det 23 ekipage anmälda.

Patrik är taggad och på plats för att plocka så många poäng som det bara är möjligt på de Argentinska grusvägarna. De har i år startat i både Rally Norway och Rally Portugal i GrN och vunnit båda. Men då ingick inte deltävlingarna i VM för GrN.
- "Jag riktigt längtar till start" säger Patrik "Vi har ju kört några VM-deltävlingar i år, men det är först nu vi har hela GrN-eliten att mäta oss med"
- "Det ska bli riktigt kul att äntligen komma till start!"

Vi kommer att följa rallyt sträcka för sträcka med start på fredag på www.patrikflodin.com. Där hittar du även mer info om tävlingen.
07-04-30 Rolig och nyttig fakta och info om Rally Argentina
* För första gången sedan 1991 går starten på Rally Argentina i huvudstaden Buenos Aires. Efter startcermonin och den första superspecialen på torsdagkväll är det inte mindra än 700 km's transport till Villa Carlos Paz där det är omstart på fredag morgon.

* Start och första etappen körs på River Plate Stadion i Buenos Aires.

* Som tillägg till den första superspecialsträckan på torsdagkväll körs också SS9 och SS22 som superspecial inne på Cordoba Stadion. En stadio där bland annat Henning Solberg har dåliga minnen av, sedan hans bil stannade där på sista sträckan ifjol.

* Shakedown körs på onsdag och inte på torsdag som är vanligt under VM-rallyna.

* Citroën jagar sin fjärde seger i Rally Argentina. Det var här Carlos Sainz tog sin sista VM-seger då han vann 2004. Sebastien Loeb och Daniel Sordo är som vanligt Citroëns förare.

* Fords VM-team kommer till Argentina efter en fem dag lång test på Sardinien där man har testat ut 2007-års version av Focus WRC som man ska debutera med i Rally Finland. Marcus Grönholm och Mikko Hirvonen är teamets fasta förare.

* Belgiske Stephane Prevot är ny i Subaru-teamet. Han tar över som kartläsare hos Chris Atkinson efter det att Glenn Macneall slutade eftter Rally Portugal. Prevot och Petter Solbergs kartläsare Phil Mills har tillsammans hela 234 VM-rallyn i ryggen och är därmed VM-seriens mest rutinerade par.

* Stobart M-Sport Ford Rally Team ställer upp med tre bilar i Portugal. Henning Solberg, Jari-Matti Latvala och Matthew Wilson är förarna. De två förstnämnda är nominerade till VM och Wilson är den enda ikke-nominerade föraren i en WRC-bil i rallyt.

* Manfred Stohl kör ensam för OMV Kronos Citroën igen. Gigi Galli har tvingats dra sig tillbaka, så Stohl blir ensam förare i sin Xsara WRC.

* Munchi´s Ford Rally Team är tillbaka och redo för sin hemmapublik. Luis Prez Companc och Juan Pablo Rises kör teamets bilar.

* Varje deltagare får använda 35 däck i rallyt, med shakedown inräknat. Det är fem däcksbyten. längsta sträckan man får köra på samma däck är 79,91 km (SS2-SS6).

* Det är totalt 77 deltagare anmälda

* Hela rallyt är 1.383,14 km långt.

* Rallyt har 22 specialsträckor som tillsammans mäter 346,55 km.

* Längsta sträckan är 24,45 km och är SS20.

* Högsta punkten på rallyt är SS19 och SS21 med 2.195 meter över havet.

* Shakedown körs på onsdag och är 5 km lång och ligger i Villa Garcia-Cabalonga, 16 km vest om serviceplatsen i i Villa Carlos Paz.

* När Sebastien Loeb vann Rally Argentina i fjol hade han en genomsnittshastighet på 85,42 km/timmen på sträckorna.

07-04-30 Tidsschema Rally Argentina 3 maj - 6 maj
Rally Argentina drar igång och rallyt mäter totalt 346,55 km och specialsträckorna är 60,49 km. Det är totalt 22 specialsträckor som ska köras och rallyt ingår även i GrN-VM, vilket betyder att vi från Sverige har Patrik Flodin och Maria Andersson på plats

Tidsschema Rally Argentina - Svensk tid
Torsdag 3 maj
23.28 Start River Plate Stadion
23.35 SS1 River Plate Stadion (2.40 km)

Fredag 4 maj
14.00 Service A Carlos Paz (30 min.)
15.45 SS2 Capilla del Monte - San Marcos 1 (22.95 km)
16.22 SS3 San Marcos - Cuchi Corral 1 (19.24 km)
17.20 SS4 Villa Giardino - La Falda 1 (15.50 km)
17.51 SS5 Valle Hermoso - Casagrande 1 (10.95 km)
13.32 SS6 Cosquin - Tanti 1 (11.27 km)
19.26 Service B Carlos Paz (30 min)
21.11 SS7 Capilla del Monte - San Marcos 2 (22.95 km)
21.48 SS8 San Marcos - Cuchi Corral 2 (19.24 km)
24.05 SS9 Estadio Cordoba 1, (2.40 km)
24.45 Service C Carlos Paz (45 min)

Lördag 5 maj
11.55 Service D Carlos Paz (10 min)
13.23 SS10 La Cumbre - Agua de Oro (18.70 km)
14 .21 SS11 Ascochinga - La Cumbre, (23.28 km)
15.14 SS12 Villa Giardino - La Falda 2 (15.50 km)
15.45 SS13 Valle Hermoso - Casagrande 2 (10.95 km)
16.26 SS14 Cosquin - Tanti 2 (11.27 km)
17 .20 Service E Carlos Paz (30 min)
19.13 SS15 Santa Rosa - San Agustin 1 (21.41 km)
20.06 SS16 Las Bajadas - Villa del Dique (16.35 km)
20.52 SS17 Amboy - Santa Mónica (20.29, km)
21.57 SS18 Santa Rosa - San Agustin 2 (21.41 km)
23.37Service F Carlos Paz (45 min)

Söndag 6 maj
11.51 Service G Carlos Paz (10 min)
13.19 SS19 El Cóndor - Copina 1 (16.82 km)
14 .52 SS20 Mina Clavero - Giulio Césare (24.45 km)
15.39 SS21 El Cóndor - Copina 2 (16.82 km)
16.42 Service H Carlos Paz (30 min)
18.05 SS22 Estádio Cordoba 2 (2.40km)
18.15 Målgang Cordoba


<< Till startsidan