07-05-31 Hirvonen snabbast
- Flodin fyra
Mikko Hirvonen var snabbast bland bilarna på den inledande superspecialen
Hippodrome som mätte 3,10 km. Tvåa
blev Marcus Grönholm, 0,2 sekunder efter. Loeb fick tredje bästa
tid, 0,3 sekunder bakom och fyra blev Petter Solberg.
SS1
1. Mikko Hirvonen, 02:50,8
2. Marcus Grönholm, Fin, 02:51,0 +0,2
3. Sebastien Loeb, 02:51,1 +0,3
4. Petter Solberg, N, 02:51,2 +0,4
5. Daniel Sordo, E, 02:51,3 +0,5
6. Henning Solberg, N, 02:52,6 +1,8
I GrN fick Patrik Flodin fjärde bästa tid, 1,5 sekunder efter
sträckstnabbaste Higgins och Armindo som fick samma tid. Trea blev
Nasser Al-Attiyah.
5 i topp GrN SS1 |
1. |
Higgings, Mark (GB) |
03:00.1 |
|
|
Armindo, Araujo (P) |
03:00,1 |
+0,0 |
3. |
Al-Attiyah, Nasser (QA) |
03:01,3 |
+1,2 |
4. |
Flodin, Patrik (S) |
03:01,6 |
+1,5 |
|
Simone Campedelli (I)
|
03:01,6 |
+1,5 |
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
07-05-06 Loeb vann igen
inga VM poäng för Flodin
Sébastien Loeb fortsätter sitt segertåg i rally-VM. När
den argentinska VM-deltävlingen avgjordes i helgen tog den regerande
världsmästaren sin fjärde seger för säsongen. Närmast
efter sig i Sydamerika hade Loeb Marcus Grönholm och Mikko Hirvonen,
Fordduon som också skuggar honom i VM-tabellen.
För Patrik Flodin blev inte VM-premiären i P-WRC vad han hade
hoppats på. Dalkarlen slutade först på 13:e plats i klassen
efter en rakt igenom besvärlig tävling. På SS14 körde
han på en stolpe, en kollision som resulterade i att ett hjul slets
bort från bilen. Han tvingade bryta, men kunde starta om dagen därpå
med 25 minuters tidstillägg i bagaget.
Visserligen körde han upp sig något under den sista etappen,
men motorn gick varm från start och gav inte alls önskad effekt.
Det var ett under att den höll hela vägen till mål,
sa en klart besviken Flodin efter målgång.
Segern på den sista, korta specialsträckan där motorproblemen
aldrig hann uppstå gav ändå viss tröst.
Jag är inte alls nöjd med mitt resultat, men det är
långt kvar på säsongen och flera tävlingar återstår.
Redan i nästa tävling, Grekland 1-3 juni, ska vi vara med och
slåss igen, säger han förväntansfullt.
VM-deltävlingen i Argentina blev även en besvikelse för Petter
Solberg, som låg på tredje plats när motorn i hans Subaru
Impreza gav upp andan och han tvingade bryta. Desto gladare var Henning
Solberg, som slutade på femte plats och som därmed bara är
en poäng efter brodern Petter i VM-tabellen.
Årets sjätte deltävling i mästerskapet blev mycket
speciell eftersom sju av åtta sträckor ströks på fredagens
etapp. Skälet till det var att många förare hade stora problem
att ta sig de 70 milen mellan Buenos Aires där den inledande
superspecialen kördes torsdag kväll till Carlos Paz. Deras
plan kunde helt enkelt inte lyfta på grund av dåligt väder.
Rally-VM, Argentina, 3-6 maj.
WRC: 1) Sébastien Loeb, Franskrike, Citroën C4, 2.52.03,8, 2)
Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 36,7 sek, 3) Mikko Hirvonen,
d:o, d:o, + 2.15,2, 4) Jari-Matti Latvala, d:o, d:o, 3 3.43,0, 5) Henning
Solberg, Norge, d:o, + 4.10,1, 6) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4,
+ 4.23,6, 7) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, + 4.43,4, 8) Manfred
Stohl, Österrike, Citroën Xsara, + 5.20,2.
Förar-VM efter 6 av 16 delt: 1) Loeb, 48 poäng, 2) Grönholm,
45, 3) Hirvonen, 36, 4) Sordo, 22, 5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza,
16, 6) H. Solberg, 15.
Märkes-VM: 1) BP-Ford, 81 poäng, 2) Citroën Total, 72, 3)
Stobart VK M-Sport Ford, 30, 4) Subaru, 29, 5) OMV Kronos Citroën,
22.
P-WRC: 1) Frederico Villagra, Argentina, Mitsubishi, 3.08.53,7, 2) Toshihiro
Arai, Japan, Subaru, + 9,3 sek, 3) Juha Hänninen, Finland, Mitsubishi,
+ 28,2,
13) Patrik Flodin, Sverige, Subaru, + 30.44,6 min.
Mästerskapet: 1) Arai, 19 poäng, 2) Kristian Sohlberg, Finland,
Subaru, 12, 3) Oscar Svedlund, Sverige, d:o, 10.
07-05-06 Tung inledning för Flodin i årets
GrN-VM
Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson gjorde sin debuttävling
i årets GrN-VM. Och det kunde verkligen ha börjat bättre....
Vi är van att se Patrik och Maria hålla ett högt och vinnande
tempo. Inför Argentina hade de två segrar från VM i Norge
och Portugal i ryggen.
Den inledande superspecialen gick i huvudstaden Buenos Aires och efter målgång
där på torsdag kväll, skulle alla deltagare flygas till
70 mil till Carlos Paz. Där de övriga sträckorna köras
mellan fredag - söndag. Men ett oväder gjorde så att planen
inte kunde lyfta som de skulle. När rallyt sedan drog igång på
fredag, satt hälften av GrN-ekipagen kvar på flygplatsen i Buenos
Aires. Där hade de och flertalet av FIA´s stab fått tillbringat
natten. Arrangörerna sköt upp sträcka efter sträcka
och det hela slutade med att man enbart körde den avslutande superspecialen
på fredagen.
Under lördagen inledde man med en ny superspecial och kunde därefter
köra rallyt som planerat. Men för att få VM-status var man
tvungen att köra en av dagens sträckor, två gånger.
Igår gick det trögt för Patrik i inledningen. Han tappade
alldeles för mycket tid på sträckorna. Motorn gick helt
enkelt varm, men Patrik ville ändå inte skylla allt på
bilen.
- "Sträckorna är extremt svårkörda. Det är
lika lätt att köra in tid, som att köra bort sig". Körde
bort sig gjorde också en av hans huvudkonkurrenter, Kristian Sohlberg.
Finländaren ledde rallyt och körde i ett rasande tempo, men tvingades
bryta efter två körda sträckor.
Efter fyra körda sträckor på lördagen, hade Patrik
och Maria tappat över en och en halv minut, vilket är ovanligt
för deras del. På den fjortonde sträckan gjorde Patrik dessutom
en miss. Han missade helt enkelt en stolpe i en not. Det var i en långt,
långt vänster som nöp över ett krön. Bakom krönet
stod en stolpe till en djurhage och det gick att köra förbi både
på höger och vänster sida. Patrik tog ut för lite åt
höger och försökte rädda upp situationen genom att göra
förbi på vänster sida. Då fick han en bredsladd och
olyckligtvis tog både hjul och länkarm i stolpen och slets loss.
De tvingades bryta rallyt, men kunde starta om idag med 25 minuter i tidstillägg.
Men idag har motorn inte fungerat alls! Problemet inte bara fortsatte, det
förvärrades. Redan en kilometer in på dagens första
sträcka var motorn uppe i 140 grader.
- "Den har gått varm och tappad kylarvätskan. Trots att
vi fyllt på vatten efter transporterna just innan start, har det varit
tomt redan 1-2 kilometer in på sträckorna. Det är ett under
att motorn hållt överhuvudtaget" säger Patrik väl
i mål. "Vi har tappat effekt och hästkrafter och inte alls
kunnat prestera några tider att tala om"
De har tappat mycket tid idag, men trots det ,avancerar de upp i resultatlistan
från en nittonde- till en trettondeplats. Sista sträckan, var
en kort sträcka och där hann aldrig motorproblemet uppstå.
Den sträckan vann de!
-"Givetvis är jag inte alls nöjd" suckar Patrik "det
var inte så här vi hade tänkt oss inledningen. MEN det är
långt kvar på säsongen och flerdeltävlingar återstår.
Tills dess har vi bukt på bilen och är med oss slåss igen!"
säger han förväntansfullt.
Nästa VM-deltävling i GrN är 1-3 juni och den deltävlingen
går i Grekland. Då startar Patrik och Maria i den andra röda
Olsbergs-Subarun som de har till sitt förfogande den här säsongen.
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com.
Där har vi följt rallyt sträcka för sträcka.
Rally Argentina efter SS23
1. Villagra, Federico (RA) 3:08:53.7
2. Arai, Toshihiro (Jap) 3:09:03.0 +9,3
3. Hänninen, Juha (Fin) 3:09:21,9 +28,2
4. Pozzo, Gabriel (RA) 3:12:15.7 +3:22,0
5. Ligato, Marcos (RA) 3:13:32.9 +4:39,2
-
13. Flodin, Patrik (S) 3:39:38,3 +30:44,6
Komplett resultatlista hittar du här:
http://www.wrc.com/page/StageTimesProduction/0,,10111~20071623,00.html
07-05-06 Loeb vinner Rally
Argentina!
(18:35 ) Loeb kammar hem i princip alla sträckor och vinner även
superspecialen. Därmed står han åter som segrare i Argentina.
Sträckan vinner han 1,3 sekunder före Grönholm och 1,7 sekunder
före Hirvonen.
SS23
1. Sebastien Loeb, F, 2:52:03.8
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:52:40.5 +36.7
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:54:19.0 +2:15.2
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:55:46.8 +3:43.0
5. Henning Solberg, 2:56:13.9 +4:10.1
07-05-06 Tungt för Flodin i Argentina
Det blev en tung inledning för Patrik Flodin i VM-premiären i
GrN i Argentina. Igår hade han problem med bilen som gick varm och
tappade hela tiden tid på sträckorna. Inte blev det bättre
av att han missade en not och för att undvika krock med stolpen fick
han bredsladd. Stolpen hakade i däck och länkarm och slet loss
allt. Det var bara och kasta in handuken och låta mekanikerna göra
ett kanonjobb och ställa upp idag igen enligt superrallyreglerna.
Men idag har det inte alls gått att hålla något tempo.
Motorproblemen förvärrades idag. Redan en kilometer in på
rallyts första sträcka var motorn 140 grader varm. Kylaren tömdes
sedan varje sträcka på vatten och det hela ledde till att motorn
tappade effekt och Patrik var chanslös tidsmässigt.
När en sträcka återstår ligger de på en fjortondeplats
GrN efter SS22
1. Villagra, Federico (RA) 3:06:20.9
2. Arai, Toshihiro (Jap) 3:06:32.4 +11,5
3. Hänninen, Juha (Fin) 3:06:48.3 +27,4
4. Pozzo, Gabriel (RA) 3:09:43.4 +3:22,5
5. Ligato, Marcos (RA) 3:10:50.1 4:39,2
-
14. Flodin, Patrik (S) 3:35:50.9 +30:40,0
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
07-05-06 SS22; Sordo vinner
en ny sträcka
Sordo vinner åter en sträcka och är 1,1 sekund före
Grönholm och 6,6 sekunder före Henning Solberg. Loeb blir femma
på sträckan, 9,2 sekunder efter Sordo.
En superspecial återstår nu av det Argentinska VM-rallyt.
SS22
1. Sebastien Loeb, F, 2:49:38.4
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:50:13.8 +35.4
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:51:51.9 +2:13.5
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:53:16.6 +3:38.2
5. Henning Solberg, 2:53:43.0 +4:04.6
07-05-06 SS21; Henning åter
femma
Loeb vinner sträckan och är 4,1 sekunder före Sordo och 5,4
sekunder före Grönholm. Chris tappar 32,8 sekunder och därmed
är Henning åter femma i totalen.
SS21
1. Sebastien Loeb, F, 2:37:42.4
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:38:25.9 +43.5
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:37:57.1 +2:14.7
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:39:12.6 +1:30.2
5. Henning Solberg, 2:39:49.6 +4:07.2
07-05-06 SS20; Sordo vinner
sträckan!
Sordo vinner sträckan och är 9,5 sekunder före Loeb och 14,1
före Hirvonen och Aktinsson som får samma tid. Därmed ökar
Loeb på ytterligare på Grönholm som blir åttonde
man och tappade 20,1 till Sordo.
Henning Solberg tappade 1,2 sekunder till femma Chris Atkinson.
SS20
1. Sebastien Loeb, F, 2:16,51,2
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:17,29,3 +38,1
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:18:46,0 +1:55,6
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:19:53.5 +3:02,3
5. Chris Atkinson, Aus, 2:20:32.7 +3:41,5
6. Henning Solberg, 2:20:35.7 3:44,5
07-05-06 SS19; Loeb vinner
igen
Loeb vinner sträckan och utökar därmed sin ledning med 8,3
sekunder till tvåan Grönholm. Trea på sträcka blev
Atkinsson, 21,8 sekunder bakom. Henning Solberg tappade 53,9 sekunder och
tappade därmed sin femteplats till Atkinson.
SS19
1. Sebastien Loeb, F, 2:03:01.8
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:03:29.3 +27.5
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:04:52.8 +1:51.0
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:05:57.4 +2:55.6
5. Chris Atkinson, Aus, 2:06:38.7 +3:36.9
6. Henning Solberg, 2:06:40.5 +3:38.7
07-05-06 Flodin startar om
- inte Petter i uppdaterad dag 3
Patrik Flodin som igår tvingades bryta sedan han fått bakhjul
och tillhörande delar avslitna från höger bakhjul, startar
idag om. Petter Solberg däremot, tvingades stanna på gårdagens
sista sträcka pga motorproblem och kommer inte till start idag.
Dagens rally är lite uppdaterat vad gäller både tider och
sträckor. Det för att få VM-status på tävlingen.
Det är Sträckan Mina Clavero - Giulio Césare som körs
två gånger idag:
Dag 3
13.00 SS19 Mina Clavero- Giulio Césare 24.45 k)
13.43 SS20 El Cóndor - Copina 1 16.82 km
15.06 SS21 Mina Clavero - Giulio Césare 24.45 km
15.49 SS22 El Cóndor - Copina 2 16.82 km
18.05 SS23 Estádio Cordoba 2 2.40km
Loeb leder fortfarande rallyt och har en ledning med 19,2 km inför
dagens fem sträckor. Det är idellt nordiskt efter honom i toppen.
Grönholm är den som ligger närmast och har möjlighet
att störa den suveräne Loeb. Tvåa är Mikko Hirvonen,
även trea hittar vi en finne genom Jari-Matti Latvala. Henning Solberg
har klättrat upp och ligger u femma.
SS18
1. Sebastien Loeb, F, 1:44:13,0
2. Marcus Grönholm, Fin, 1:44:32,2+19,2sek
3. Mikko Hirvonen, Fin, 1:45:38,3 +1min 25,3sek
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:46:45,0 , +2.32,0
5. Henning Solberg, N, 1:46:45,0 +2.44,8
07-05-05 Flodin tvingas
bryta
Det var inte bara inledningen med inställda flygplan som var bedrövligt
i Argentina. För Flodins del blev det mörkare än då.
Idag har han haft problem med att motorn gått varm inne på sträckorna
och på den fjortonde sträckan missade han i en not.
En lång lång vänster över ett krön var det en
varning om en stolpe rakt fram. Där kunde man välja höger
eller vänster förbi och Patrik hade valt höger. Tyvärr
uppfattade han aldrig att det var höger för en stolpe, så
när han kommer över krönet, har han inte tagit ut tillräckligt.
För att undvika att frontkrocka, väljer han vänster sida
istället. Men får olyckligtvis bre-sladd och fastnar med hjulet
som far loss. Bilen är iof körbar, men nya VM-regler för
i år kräver alla fyra hjulen med däck kvar på bilen.
Därför tvingas de bryta, bara 2 km från målet och
innan det var dags för service.
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
07-05-05 SS12; Loeb igen!
Loeb vinner sträckan och är 0,6 sekunder före Grönholm
och 2,0 sekunder före Petter. Petter har verkligen hittat fart och
verkar ha fått ordning på Subarun inför rallyt.
Henning Solberg tappar 22,8 sekunder.
Topp 5 Efter SS11
1. Sebastien Loeb, F, 46:05.8
2. Marcus Grönholm, Fin, 46:13.7 +7.9
3. Petter Solberg, N, 46:21.2 +15.4
4. Mikko Hirvonen, Fin, 46:30.2 +24.4
5. Daniel Sordo, E, 47:03.3 +57.5
-
9. Henning Solberg, N, 47:39.1 +1:33.3
07-05-05 SS11 GrN;
Villagra vinner sträckan
Villagra vinner sträckan, 6,2 sekunder före Pozzo och 12,0 sekunder
före Al-Attiyah. Patrik Flodin noterar nionde bästa tid, 35,3
sekunder efter.
Många har problem på sträckan och Patrik och hans co-driver
Maria Andersson klättrar upp till en tiondeplats.
Top 5 GrN SS11
1. Villagra, Federico (RA) 38:30,3
2. Sohlberg, Kristian (Fin) 38:05.4 +5,1
3. Pozzo, Gabriel (RA) 38:14.7 +14,4
4. Arai, Toshihiro (Jap) 38:18.5 +18,2
5. Al-Attiyah, Nasser (QA) 38:33.1 +32,8
-
10. Flodin, Patrik (S) 39:08.5 +1:08,7
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
07-05-05 SS11; Grönholm
klättrade
Vann sträckan gjorde Leob, 2,6 sekunder före Grönholm och
6,1 före Hirvonen. Petter tappade 8,9 sekunder och därmed gick
Grönholm om honom i totala tabellen. Henning tappade 2,5 sekunder på
sträckan.
Topp 5 Efter SS11
1. Sebastien Loeb, F, 35:03.2
2. Marcus Grönholm, Fin, 35:10.5 +7.3
3. Petter Solberg, N, 35:16.6 +13.4
4. Mikko Hirvonen, Fin, 35:18.0 +14.8
5. Daniel Sordo, E, 35:36.2 +33.
-
9. Henning Solberg, N, 36:13.7 +1:10.5
07-05-05
SS10 GrN; Sohlberg snabbast - Flodin tappade
Det blir Kristian Sohlberg som är snabbast ut av GrN-åkarna.
Han vinner sträckan 14,1 sekunder före Arai och 15,1 före
Villagra. Patrik och Maria tappar 46,9 sekunder och går in på
en trettondeplats.
Fem i topp GrNSS10
1. Sohlberg, Kristian (Fin) 21:55,3
2. Villagra, Federico (RA) 22:02,9 +7,6
3. Arai, Toshihiro (Jap) 22:04,5 +9.2
4. Pozzo, Gabriel (RA) 22:11.1 +15,8
5. Al-Attiyah, Nasser (QA) 22:23,7 +28,4
-
11 Flodin, Patrik (S) 022:36.3 +41,0
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
07-05-05 SS10 Loeb vinner
första sträckan i Argentina
Det blir Sebastien Loeb som vinner den första "riktiga" sträckan
som kan genomföras i Argentina.
Två superspecialer är allt man pga vädrets makter och flygförbud
kunnat genomföra så här långt.
SS10 vinner han Loeb 4,1 sekunder före Petter Solgerg och 4,6 sekunder
före Grönholm. Det innebär att Loeb leder, med 4,5 sekunder
före Petter och 4,7 sekunder före Grönholm.
Henning Solberg tappar 39,9 sekunder.
Topp 5 Efter SS10
1. Sebastien Loeb, F, 20:18.0
2. Petter Solberg, N, 20:22.5 +04.5
3. Marcus Grönholm, Fin, 20:22.7 +04.7
4. Mikko Hirvonen, Fin, 20:26.7 +08.7
5. Daniel Sordo, E, 20:36.5 +18.5
-
9. Henning Solberg, N, 21:03.0 +45.0
07-05-04 Rally Argentina
ytterligare försenat...
Som Patrik Flodin tidigare under dagen befarade, har man nu tvingats att
skjuta upp rallyt ytterligare. Orsaken är att man igår drabbades
av ett kraftigt oväder i Argentina. Rallyts första sträcka
gick i Buenos Aires, 70 mil från rallyts huvudsäte. Efter målgång
på SS1 skulle de tävlande och FIA's folk flygas i tre plan till
Carloz Paz. Men ovädret gjorde det inte möjligt för alla
att komma på plats.
Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson hade redan inna planerat
att åka tillbaka med Nasser
Nasser Al-Attiyah.
Det planet hann inte med att lyfta innan ovädret, men hade turen att
kunna lyfta när vädret lugnade ner sig under en halvtimme vid
01:00-tiden lokal tid. Däremot hann tex inte hälften av GrN-förarna
lyfta. Likaså blev FIA´s folk kvar på plats.
De som blev kvar, tvingades sova och tillbringa sin tid på flygplatsen.
Patrik och Maria hade turen att få sova 5 timmar på sitt hotellrum.
Tidigt trodde Patrik att man inte skulle starta idag. Men arrangören
har hela tiden gett besked om olika tider.
NU gäller det att ALLA dagens sträckor är strukna. Hur det
blir med den avslutande superspecialen, vet vi inte än.
Mer info på
www.patrikflodin.com
där vi följer rallyt sträcka för sträcka. (NÄR
det nu kommer igång...=)
07-05-04 Rallyt startar
med SS7, 21:11
Så har man börjat lösa problemet med de "kvarglömda"
GrN-förarna och man har beslutat att skjuta fram starten till service
B. Det innebär att SS7 blir första sträckan ut och den startar
klockan 21:11 svensk tid.
Mer info på
www.patrikflodin.com
där vi följer rallyt sträcka för sträcka.
07-05-04 Dagens rally i Argentina
är i farozoonen
(14:05) Dagens rally i Argentina är i farozonen. Orsaken är det
oväder som igår drog in över Buenos Aires, där superspecialen
gick. Efter målgång skulle tre flygplan transportera de inblandade
till Carloz Paz kunde inte lyfta pga ovädret.
För fem minuter sedan, 14:00 svensk tid, skulle starten gå, men
halva GrN-fältet är fortfarande kvar i Buenos Aires och verkar
inte kunna lyfta idag.
Mer info på
www.patrikflodin.com
07-05-04 Hirvonen och Kuzaj
snabbast i inledningen
Det blev Hirvonen som vann den inledande superspecialen på River Plate
Stadium i Argentina. Han slog teamkompisen och landsmannen Marcus Grönholm
med 0,6 sekunder och tre blev Daniel Sordo, 0,8 sekunder efter Hirvonen.
Sträcka två drar igång klockan 15:45 svensk tid.
Topp 5 Efter SS1
1. Mikko Hirvonen, Fin, 02:08.3
2. Marcus Grönholm, Fin, 02:08.9 +00.6
3. Daniel Sordo, E, 02:09.1 +00.8
4. Sebastien Loeb, F, 02:09.8 +01.5
5. Petter Solberg, N, 02:09.8 +01.5
-
7. Henning Solberg, N, 02:11.5 +03.2
Bland GrN bilarna var det polacken Kuzaj som drog längsta strået
och vann sträckan. Det gjorde han 1,2 sekunder före Vojteck och
2,4 före McShea. Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson finns
på plats och representerar Sverige och gör debut i årets
GrN-VM. Patrik fick nionde bästa tid, 3,7 sekunder efter. Han meddelar
också att sträckan var klurigt hal, som att köra lite på
is.
Topp 5 Efter SS1 GrN
1. Kuzaj, Leszek (PL) 02:15.2
2. Vojtech, Stepan (CZ) 02:16.4 +1,2
3. McShea, Niall (UK) 02:17.6 +2,4
4. Villagra, Federico (RA) 02:17.8 +2,6
-. Marrini, Stefano (I) 02:17.8 +2,6
9. Flodin, Patrik (S) 02:18.9 +3,7
Mer info på
www.patrikflodin.com
där vi följer GrN, sträcka för sträcka
07-05-02 Flodin på
guldjakt i rally-VM
Sverige saknar bara en VM-titel i rally den i standardvagnsklassen,
P-WRC.
Men nu gör en het segerkandidat entré. I Argentina kommande
veckoslut inleder Patrik Flodin den jakt på VM-poäng som förhoppningsvis
ska leda hela vägen till guldet.
Jag siktar högt, intygar 22-åringen från Hedemora
i Dalarna.
2004 tävlade Patrik Flodin i Volvo Original Cup. I dag, tre år
senare, gör han internationell karriär och i helgen debuterar
han alltså i VM-seriens eget standardvagnsmästerskap, FIA Production
car World Rally Championship, P-WRC.
Den unge dalkarlens karriär har gått med en rasande fart och
på meritlistan har han redan SM-guld och klassegrar i VM-sammanhang.
SM-titeln erövrade han i fjol och i år har han redan hunnit med
två Grupp N-segrar i VM Norge och Portugal. De tävlingarna
ingick emellertid inte i standardvagnsmästerskapet. Det gör däremot
Rally Argentina.
Och det är nu allvaret börjar, konstaterar Patrik, som
tack vare segrarna i Norge och Portugal kommer till start med ett starkt
självförtroende.
Passar vägarna mig och jag hittar rytmen i körningen tror
jag på en bra placering, säger han.
Tufft motstånd
Motståndet är emellertid inte att leka med. Inte mindre 22 förare
har valt att ställa upp i tävlingen. Bland de anmälda finns
snabba finländarna Kristian Sohlberg (som ledare mästerskapet)
och Juho Hänninen, tidigare mästarna Nasser Al-Attiyah, Toshihiro
Arai och Nail McShea, populäre amerikanen Travis Pastrana och vassa
hemmahoppen Gabriel Pozzo och Marcos Ligato för att nämna några.
Jag vet egentligen inte vilka som blir att räkna med i just
den här tävlingen och egentligen bryr jag mig inte så mycket,
säger Flodin som i första hand är fokuserad på sin
egen körning och samarbetet med sin kvinnliga kartläsare Maria
Andersson.
Rally Argentina blir RallyTeam Olsbergs-förarens första tävling
med sin nya, röda Subaru Impreza och med sitt nya team, Manfred Stohl
Racing.
När det gäller bilen är en hel del annorlunda jämfört
med den Subaru jag tävlat med tidigare i år. Den har andra dämpare,
däck och diffprogram, men det är inget som bekymrar mig. Under
tester i Österrike i april månad blev jag väl bekant med
bilen redan efter en dag.
Samma höga mål
VM-föraren Manfred Stohls team Österrikaren kör Citroën
Xsara WRC i samma team, Kronos Racing, som Daniel Carlsson har han
heller inget att anmärka på.
Tvärt om. Samtliga inblandade är superseriösa och
delar min inställning att vi tillsammans ska göra allt vi kan
för att vinna, säger Patrik.
Rally Argentina, som avgörs 3-6 maj och som inleds med en Superspecialsträcka
på River Plate Stadion i Buenos Aires på torsdag, är årets
tredje deltävling i P-WRC. Premiären kördes i Sverige (och
vanns av Oscar Svedlund) och den andra deltävlingen avgjordes i Mexiko.
Flodin valde bort båda. Den förstnämnda till förmån
för att VM-debutera i RallyTeam Olsbergs WRC-Subaru.
En del tycker säkert att det var dumt att jag inte ställde
upp i P-WRC i Svenska Rallyt där mina chanser till många VM-poäng
givetvis var stora. Men jag ångrar mig inte det minsta. Möjligheten
att få köra en WRC-bil tackar man inte nej till och erfarenheten
jag skaffade mig under de fyra, intensiva tävlingsdagarna i Värmland
kommer jag förhoppningsvis ha mycket nytta av längre fram i karriären.
Bara en saknas
Med Sverige och Mexiko borträknade är det Patrik Flodin-garanti
i resterande sex tävlingar i mästerskapet. Förutom Argentina
väntar framträdanden i Grekland, Nya Zeeland, Japan, Irland och
Wales för den unge svensken som förhoppningsvis ska köra
hem det enda VM-guld i rally som Sverige ännu saknar. Hittills har
Björn Waldegård (1979) och Stig Blomqvist (1984) vunnit huvudklassen,
Kenneth Eriksson Grupp A och Per-Gunnar Andersson junior-VM.
Ska det bli Patrik Flodin i P-WRC 2007?
07-05-01 Flodin redo för
sin första deltävling i GrN-VM
Flodin redo att plocka poäng i GrN-VM i Rally Argentina
Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson är på plats
i Argentina för att köra sin första deltävling i GrN-VM.
Tillsammans med Olsbergs RallyTeam och Manfred Stohl Racing får de
möjlighet att ställa upp i hela GrN-VM 2007. Två av de åtta
deltävlingarna måste innan säsongens start väljas bort
och Patrik och Maria har valt att inte starta i de två första
deltävlingarna (Svenska Rallyt och Rally Mexico). Det innebär
att vi har de på startlinjen under de återstående sex
GrN-VM deltävlingarna.
Rally Argentina blir inte bara första deltävlingen i GrN-VM. Det
blir också första gången Patrik rattar den röda Olsbergs-Subarun
som sköts av Stohl-Racing i Österrike. I mitten av april var Patrik
över till Österrike och genomförde en tvådagarstest.
Då var den ena av hans två tävlingsbilar redan på
väg till Argentina och den andra höll på att byggas ihop.
Testet genomfördes istället i en av Stohl-Racings testbilar. Att
allt var nytt bekom inte Patrik speciellt mycket.
- "Det var ny bil, nytt team, nya dämpare, nya däck och nytt
diff-program, så det var med andra ord lite som att starta om på
noll. Men det flöt på över förväntan och redan
efter första dagen kändes det riktigt bra och jag var då
nöjd till 80%" sa Patrik efter testet.
Rally Argentina drar igång med en superspecialsträcka, vilken
för första gången går i Buenos Aaires på River
Plate Stadion på torsdag natt svensk tid. (Argentina ligger fem timmar
efter oss tidsmässigt). Efter den första sträckan flyttar
rallyt ca 70 mil, för att dra igång igen på fredag i Villa
Carlos Paz.
Under tisdagen och onsdagen är det rekognosering av vägarna och
under onsdagen körs även shakedown. Rallyt är 22 specialsträckor
långt, vilka mäter 346,55 km och i GrN-VM är det 23 ekipage
anmälda.
Patrik är taggad och på plats för att plocka så många
poäng som det bara är möjligt på de Argentinska grusvägarna.
De har i år startat i både Rally Norway och Rally Portugal i
GrN och vunnit båda. Men då ingick inte deltävlingarna
i VM för GrN.
- "Jag riktigt längtar till start" säger Patrik "Vi
har ju kört några VM-deltävlingar i år, men det är
först nu vi har hela GrN-eliten att mäta oss med"
- "Det ska bli riktigt kul att äntligen komma till start!"
Vi kommer att följa rallyt sträcka för sträcka med start
på fredag på
www.patrikflodin.com.
Där hittar du även mer info om tävlingen.
07-04-30 Rolig och nyttig
fakta och info om Rally Argentina
* För första gången sedan 1991 går starten på
Rally Argentina i huvudstaden Buenos Aires. Efter startcermonin och den
första superspecialen på torsdagkväll är det inte mindra
än 700 km's transport till Villa Carlos Paz där det är omstart
på fredag morgon.
* Start och första etappen körs på River Plate Stadion i
Buenos Aires.
* Som tillägg till den första superspecialsträckan på
torsdagkväll körs också SS9 och SS22 som superspecial inne
på Cordoba Stadion. En stadio där bland annat Henning Solberg
har dåliga minnen av, sedan hans bil stannade där på sista
sträckan ifjol.
* Shakedown körs på onsdag och inte på torsdag som är
vanligt under VM-rallyna.
* Citroën jagar sin fjärde seger i Rally Argentina. Det var här
Carlos Sainz tog sin sista VM-seger då han vann 2004. Sebastien Loeb
och Daniel Sordo är som vanligt Citroëns förare.
* Fords VM-team kommer till Argentina efter en fem dag lång test på
Sardinien där man har testat ut 2007-års version av Focus WRC
som man ska debutera med i Rally Finland. Marcus Grönholm och Mikko
Hirvonen är teamets fasta förare.
* Belgiske Stephane Prevot är ny i Subaru-teamet. Han tar över
som kartläsare hos Chris Atkinson efter det att Glenn Macneall slutade
eftter Rally Portugal. Prevot och Petter Solbergs kartläsare Phil Mills
har tillsammans hela 234 VM-rallyn i ryggen och är därmed VM-seriens
mest rutinerade par.
* Stobart M-Sport Ford Rally Team ställer upp med tre bilar i Portugal.
Henning Solberg, Jari-Matti Latvala och Matthew Wilson är förarna.
De två förstnämnda är nominerade till VM och Wilson
är den enda ikke-nominerade föraren i en WRC-bil i rallyt.
* Manfred Stohl kör ensam för OMV Kronos Citroën igen. Gigi
Galli har tvingats dra sig tillbaka, så Stohl blir ensam förare
i sin Xsara WRC.
* Munchi´s Ford Rally Team är tillbaka och redo för sin
hemmapublik. Luis Prez Companc och Juan Pablo Rises kör teamets bilar.
* Varje deltagare får använda 35 däck i rallyt, med shakedown
inräknat. Det är fem däcksbyten. längsta sträckan
man får köra på samma däck är 79,91 km (SS2-SS6).
* Det är totalt 77 deltagare anmälda
* Hela rallyt är 1.383,14 km långt.
* Rallyt har 22 specialsträckor som tillsammans mäter 346,55 km.
* Längsta sträckan är 24,45 km och är SS20.
* Högsta punkten på rallyt är SS19 och SS21 med 2.195 meter
över havet.
* Shakedown körs på onsdag och är 5 km lång och ligger
i Villa Garcia-Cabalonga, 16 km vest om serviceplatsen i i Villa Carlos
Paz.
* När Sebastien Loeb vann Rally Argentina i fjol hade han en genomsnittshastighet
på 85,42 km/timmen på sträckorna.
07-04-30 Tidsschema Rally Argentina
3 maj - 6 maj
Rally Argentina drar igång och rallyt mäter totalt 346,55 km
och specialsträckorna är 60,49 km. Det är totalt 22 specialsträckor
som ska köras och rallyt ingår även i GrN-VM, vilket betyder
att vi från Sverige har Patrik Flodin och Maria Andersson på
plats
Tidsschema Rally Argentina - Svensk tid
Torsdag 3 maj
23.28 Start River Plate Stadion
23.35 SS1 River Plate Stadion (2.40 km)
Fredag 4 maj
14.00 Service A Carlos Paz (30 min.)
15.45 SS2 Capilla del Monte - San Marcos 1 (22.95 km)
16.22 SS3 San Marcos - Cuchi Corral 1 (19.24 km)
17.20 SS4 Villa Giardino - La Falda 1 (15.50 km)
17.51 SS5 Valle Hermoso - Casagrande 1 (10.95 km)
13.32 SS6 Cosquin - Tanti 1 (11.27 km)
19.26 Service B Carlos Paz (30 min)
21.11 SS7 Capilla del Monte - San Marcos 2 (22.95 km)
21.48 SS8 San Marcos - Cuchi Corral 2 (19.24 km)
24.05 SS9 Estadio Cordoba 1, (2.40 km)
24.45 Service C Carlos Paz (45 min)
Lördag 5 maj
11.55 Service D Carlos Paz (10 min)
13.23 SS10 La Cumbre - Agua de Oro (18.70 km)
14 .21 SS11 Ascochinga - La Cumbre, (23.28 km)
15.14 SS12 Villa Giardino - La Falda 2 (15.50 km)
15.45 SS13 Valle Hermoso - Casagrande 2 (10.95 km)
16.26 SS14 Cosquin - Tanti 2 (11.27 km)
17 .20 Service E Carlos Paz (30 min)
19.13 SS15 Santa Rosa - San Agustin 1 (21.41 km)
20.06 SS16 Las Bajadas - Villa del Dique (16.35 km)
20.52 SS17 Amboy - Santa Mónica (20.29, km)
21.57 SS18 Santa Rosa - San Agustin 2 (21.41 km)
23.37Service F Carlos Paz (45 min)
Söndag 6 maj
11.51 Service G Carlos Paz
(10 min)
13.19 SS19 El Cóndor - Copina 1 (16.82 km)
14 .52 SS20 Mina Clavero - Giulio Césare (24.45 km)
15.39 SS21 El Cóndor - Copina 2 (16.82 km)
16.42 Service H Carlos Paz (30 min)
18.05 SS22 Estádio Cordoba 2 (2.40km)
18.15 Målgang Cordoba