07-05-21 Grönholm vann
när Loeb körde bort sig
36 sekunder till närmaste konkurrent och sex sträckor kvar att
köra då hände det oväntade i rally-VM på
Sardinien. Ledande Sébastien Loeb åkte av vägen, blev
fast i ett dike och tvingades bryta!
Fransmannens misstag öppnade vägen för Marcus Grönholm,
som tack vare segern också övertog förstaplatsen i VM-tabellen.
Allt talade för att Sébastien Loeb var på väg mot
sin femte seger för säsongen när bilarna rullade ut på
den sista etappen i VM-rallyt på Sardinien. Då hände det
oväntade, osannolika. Den regerande världsmästaren, som brukar
vara säkerheten själv i ledning, gjorde sig skyldig till ett av
sin karriärs få misstag. Loeb dansade av vägen med sin Citroën
C4 WRC och slutade tävlingen i ett dike.
Marcus Grönholm, som själv snurrat på sträckan, befann
sig plötsligt i ledning en kassaskåpssäker sådan.
Närmast efter sig hade Grönholm nämligen stallkompisen Mikko
Hirvonen, som hellre slog vakt om andraplatsen än att ta några
onödiga risker i en klappjakt på sin landsman.
Kamp ända in på mållinjen var däremot om tredjeplatsen
som spanjoren Dani Sordo knep just före norrmannen Henning Solberg.
Petter Solberg fick nöja sig med femte plats närmast följd
av Toni Gardemeister, Manfred Stohl och Juho Hänninen. Den sistnämnda,
som VM-debuterade i en WRC-Mitsubishi, erövrade därmed sin första
VM-poäng i karriären.
Carlsson tar VM-paus
Daniel Carlsson gjorde som befarat, bröt VM-deltävlingen på
Sardinien i sin Citroën Xsara efter att ha rullat över startrampen
torsdag kväll. Om det blir några fler VM-starter för värmlänningen
den här säsongen är oklart.
Huvudorsaken till Daniels beslut att pausa sin VM-satsning är bland
annat att bilen han valt att investera i inte håller måttet.
Det är inte bara Daniel som är missnöjd med teamets Citroën
Xsara WRC. I en intervju på www.crash.net säger stallchefen i
OMV Kronos Citroën WRT, Marc van Dalen, bland annat:
Vi måste försöka hitta en lösning med Citroën
så vi får bättre delar för att göra bilen snabbare.
Orsaken till att Daniel över huvud taget åkte till Sardinien
är att Kronos är nominerat till märkesmästerskapet,
vilket kräver att de startar med två bilar. Får inte stallet
fram någon ersättare till Akropolisrallyt, som är nästa
deltävling i VM-serien, är risken stor att värmlänningen
får göra ett nytt kort rally.
Daniel har inte helt gett upp hoppet om fler VM-tävlingar 2007, men
säger samtidigt att det inte är säkert att han kommer att
köras för Kronos igen.
PG kvar i toppen
Per-Gunnar Andersson slog vakt om sin ledning i Junior Rally Championship
på Sardinien. Någon ny seger blev det emellertid inte. Efter
triumferna i Norge och Portugal fick värmlänningen nöja sig
med andra plats.
Årets tredje deltävling i juniorernas eget rallymästerskap
artade sig till en duell mellan stallkompisarna i Suzuki, PG Andersson och
estländaren Urmo Aava. Bara sekunder skiljde de båda åt
tills svensken tvingades byta däck på en sträcka på
lördagens etapp. Där tappade han såväl ledningen som
chansen till seger.
Någon fara för andraplatsen var det emellertid aldrig. PG var
långt före närmaste konkurrent. I mål var han flera
minuter före tredjeplacerade tjecken Martin Prokop.
Regerande världsmästaren Patrik Sandell hade en betydligt tyngre
helg på Medelhavsön. Renaultföraren tvingades till slut
ge upp med motorras tre sträckor från mål. En poäng
blev det ändå. Sandell lyckades bli åttonde man, trots
att han fick fem minuters tidstillägg för varje missad sträcka.
Poängen var emellertid en klen tröst för Patrik, som hade
åkt till Sardinien för att försöka försvara sin
seger från i fjol.
Rally-VM, Sardinien, 18-20 maj.
WRC: 1) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 3.48.42,0, 2) Mikko Hirvonen,
d:o, d:o, + 29,2 sek, 3) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 1.21,8
min, 4) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, + 1.36,6, 5) Petter Solberg,
d:o, Subaru Impreza, + 2.34,2, 6) Toni Gardemeister, Finland, Mitsubishi
Lancer, + 5.02,1, 7) Manfred Stohl, Österrike, Citroën Xsara,
+ 5.28,6, 8) Juho Hänninen, Finland, Mitsubishi Lancer, + 9.31,7, 9)
Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 11.27,7, 10) Chris Atkinson,
Australien, Subaru Impreza, + 16.19,4.
Förar-VM efter 7 av 16 delt: 1) Grönholm, 55, 2) Sébastien
Loeb, Frankrike, Citroën C4, 48, 3) Hirvonen, 44, 4) Sordo, 28, 5)
H. Solberg och P. Solberg, båda 20.
Märkes-VM: 1) Ford, 99, 2) Citroën, 78, 3) Stobart Ford, 37, 4)
Subaru, 34, 5) Kronos Citroën, 25.
JRC: 1) Urmo Aava, Estland, Suzuki Swift, 4.15.03,9, 2) Per-Gunnar Andersson,
Sverige, d:o, + 1.09,4 min, 3) Martin Prokop, Tjeckien, Citroën C2,
+ 6.22,8, 4) Aaron Nicolai Burkart, Tyskland, d:o, + 9.09,9, 5) Jaan Mölder,
Estland, Suzuki Swift, + 9.40,3, 6) Josef Beres, Slovakien, Renault Clio,
+ 15.11,1, 7) Bryan Bouffier, Frankrike, Citroën C2, + 21.51,7, 8)
Patrik Sandell, Sverige, Renault Clio, + 22.39,2.
JRC efter 3 av 7 delt: 1) Andersson, 28 poäng, 2) Aava, 24, 3) Mölder,
14, 4) Sandell, Beres och Burkart, alla 9.
www.swedishrally.com
07-05-21 Sandell bröt
på Sardinien
Det blev en snöpligt slut på VM-rallyt på Sardinien för
Patrik Sandell och Emil Axelsson. Efter en hel del problem under de två
första dagarna hittade killarna till slut både rytmen och farten.
Tills motorn rasade på en transportsträcka.
Under lördagen åkte de upp sig från sjunde till fjärde
plats. Och under morgonens tre första sträckor knappade de in
en och en halv minut på trean Prokop, samtidigt som de ökade
på bakåt till femteplatsen med en halvminut.
Men på väg till SS 16 började motorn plötsligt att
knacka rejält, innan den nöp fast och stannade, och tävlingen
var slut för den här gången.
- Snöpligt, just när det började gå bra. Vi laddade
på bra idag och hade både andra och tredje bästa tid på
sträckorna. Ett misstag eller en punktering av Prokop och vi hade haft
chansen på en pallplats säger Patrik Sandell.
Trots att de tvingades kasta in handduken med tre sträckor kvar åker
de inte hem helt tomhänta. Placeringen räcker ändå
till en åttondeplats och därmed ett VM-poäng.
Nästa anhalt för Patrik Sandell blir South Swedish Rally i Ljungby,
där han är expertkommentator i TV-sändningarna. Nästa
VM-tävling är Rally Finland första helgen i augusti. Innan
dess gör Patrik och Emil troligen ett inhopp i Rally Tröndelag
i det Norska Mästerskapet i mitten juni.
07-05-21 Vi var mer
i luften än på vägen.
Första dagen av Rally Sardinen bjöd på svåra vägar
och en hel del tekniskt strul. Men Patrik Sandell kallar ändå
sin fjärde plats efter sex sträckor för godkänt.
- Vi började för sakta i morse och det får jag ta
på mig. Jag hade nog ställt in skallen för mycket på
att vi skulle ta oss i mål och undvika punkteringar och misstag
säger Patrik Sandell.
- Och när vi sen började att åka på lite mer
upptäckte vi att inställningarna vi gjort inte passar de sardinska
vägarna riktigt. Vi testade i Sverige i förra veckan och fick
till kanoninställningar, trodde vi. Men det visade sig att bilen var
för hård för de här krokiga och ojämna vägarna,
så bilen hoppade och studsade mest när vi låg på
lite. Vi var mer i luften än på vägen ett tag. Så
vi har tvingats ändra setupen efter varje sträcka. Men det två
sista sträckorna kändes bättre, så vi är ändå
hoppfulla inför i morgon säger Patrik Sandell.
Efter 6 av sammanlagt 18 sträckor ligger Patrik och hans kartläsare
Emil Axelsson på fjärde plats.
- Efter förutsättningarna så är jag ändå
nöjd med min och Emils insats idag. Förutom starten då jag
tog det för försiktigt så känns det som att vi har
gjort vad vi kan. Det blir bättre imorgon avslutar Patrik Sandell.
07-05-16 Rolig och nyttig
fakta och info om Rally Sardinia
* Det är fjärde året Italien har ett VM-rally på Sardinien.
Tidigare var det San Remo Rally som ingick i VM och det var inte bara ett
byte av ort, man bytte också från asfalt till grus i samband
med flytten.
* Första gången det kördes rally på Sardinien var
1922.
* Det kördes mycket tester på Sardinien, eftersom Sardinien har
erbjudit vägar som kiknar de man har även på Mexico, Argentina,
Portugal och Grekland.
* Ingen av sträckorna som körs i år är helt identiska
med fjolårets. Någon av dem innehåller delar man körde
i fjol.
* På söndag är det ingen service, den är 10 minuter
innan start. Därefter körs sex sträckor utan service.
* Rally Sardinia är ett av rallyna där däckslitaget är
störst. Trots det är det inget VM-rally som har färre däck
som får användas!
* Sebastien Loeb jagar sin tredje seger i rad på Sardinia. Citröen
har vunnit alla de tre VM-deltävlingarna som har kört på
Sardinien. Först med Carlos Sainz och sen med Loeb två gånger.
Sebastien Loeb och Dani Sardo är som vanligt Citroëns förare.
* Marcus Grönholm och Mikko Hirvonen är som vnligt Fords fasta
förare. Grönholm vann San Remo Rallyt med Peugeot 2003, vilket
var hans enda VM-seger på asfalt.
* Subaru gick i veckan ut med att Xavier Pons kommer att köra en tredjebil
för teamet från och med Rally Finland och resten av året,
samt hela 2008-års säsong. Men på Sardinien är det
Petter Solberg och Chris Atkinson som ska försvara teamet.
* Stobart M-Sport Ford Rally Team ställer upp med tre bilar på
Sardinien. Henning Solberg, Jari-Matti Latvala och Matthew Wilson är
förarna. De två första är nominerate till VM för
team.
* Det är osäkert om Daniel Carlsson kommer att köra för
OMV Kronos Citroën. En del rykten säger att han bara kommer att
köra över startrampen. Manfred Stohl kör dock som planerat.
* Hon Munchi´s Ford Rally Team har Fredrico Villagra ersatt Pablo
Raises för resten av säsongen. Villagra imponerade med sin GrN-bil
i Rally Argentina.
* Bland privatförarna hittar vi bland annat norske Mads Østberg
i sin Subaru Impreza WRC. Även Toni Gardemeister och Juho Hänninen
startar i var sin Mitsubishi Lancer WRC.
* Varje deltagare får använda 33 däck i rallyt, med shakedown
inräknat. Det är sex deäcksbyten. Längsta sträckan
man måste köra med samma däck är 70,70 km långt
och är SS1-SS3.
* Totalt är det 85 ekipage anmälda
* Hela rallyt är 1.061,84 km långt
* Rallyt har 18 specialsträckor på tillsammans 342,86 km.
* Längsta sträckan är 31,13 km och är SS1/SS4
* Högsta punkten i rallyt är på SS8/SS11 som går på
1.020 meters höjd över havet.
* Shakedownsträckan på onsdag är 2,95 km lång och
ligger 12 km sydväst om serviceplatsen i Olbia.
* När Sebastien Loeb vann här i fjol hade han en genomsnittshastighet
på 85,42 km i timmen på sträckorna.
* Patrik Sandell säger att vägarna till 40% är bra, men att
resten är ren överlevnad. Det är 26 grader varms, så
det kommer att bli närmare 50 grader i bilen. Det här tror Patrik
kommer att passa honom perfekt.
07-05-16 Tidsschema Rally Argentina
18 maj - 20 maj
Dags för Rally Sardinia som även är en deltävling i
JRC, vilket betyder att vi har P-G Andersson och Patrik Sandell till start.
Rallyt består av 18 specialsträckor som tillsammans är 342,86
km, inkluderat med transportsträckorna är rallyt totalt 1.061,84
km.
OBS! Eftersom jag inte är hemma, blir det ingen rapportering
från VM, mer än de pressutskick som kommer.
Tidsschema Rally Argentina - Svensk tid:
18/5 Fredag
09:43 SS1 Crastazza (31,13 km)
10:58 SS2 Terranova (10,58 km)
11:34 SS3 Monte Olia (11,34 km)
Service A
14:53 SS4 Crastazza (31,13 km)
16:08 SS5 Terranova (16.08 km)
16.44 SS6 Monte Olia (20,36 km)
Service B
19/5 Lördag
Service C
09:25 SS7 Loelle (22,57 km)
10.25 SS8 Monte Lerno (22,31 km)
11:10 SS9 Su Filigosu (19,48 km)
Service D
14:45 SS10 Loelle (22,57 km)
15:45 SS11 Monte Lerno (29,31 km)
16:30 SS12 Su Filgosu (19,48 km)
Service E
20/5 Söndag
Service F
07:55 SS13 S. Giovanni (10,66 km)
09:06 SS14 Monte Nuragone (7,67 km)
09:50 SS15 Braniatogghiu (9,04 km)
10:57 SS16 S. Giovanni (10,66 km)
12:08 SS17 Monte Nuragone (7,67 km)
12.52 SS18 Braniatogghiu (9,04 km)